EMLAKÇILIK KURSLARI


EMLAKÇILIK KURSLARI
Nizameddin Aşa - İstanbul Emlak Kom. Odası 2. Başkanı



Son dönemlerde özellikle emlakçılık eğitimleri konusunda piyasalarda oluşan spekülasyonlar ve çeşitli uygulamalar göze çarpmaktadır. Bazı kesimler emlakçılık eğitimlerini ve sertifikalarını kanuni bir belge olarak verecekleri şeklinde lanseleriyle, bazı kişi ve kurumlar da özel eğitim kurumları kanununu Milli Eğitim Kanunu ile özdeşleştirerek mesleki eğitim diploması verecek izlenimini yaratmaya çalışıyorlar.

Bazı kişiler ise Odamızı yetkisiz veya normal bir eğitim kurumu olarak gösterme gayretine girmişlerdir. Bir arkadaşımızın dediği gibi “ Emlakçılıkta sertifika enflasyonu var.” Evet, bir enflasyon var ama bu enflasyon kendini mesleki eğitimlerde yetkili görenlerin veya kamuoyuna kendilerini bu şekilde lanse edenlerin enflasyonu. Emlakçılık eğitimleri konusunda bazı bilgiler vererek bu tip spekülasyonların aydınlanacağı kanaatindeyim.



İstanbul Emlak Komisyoncuları Esnaf Odası olarak kanunun öngördüğü şekilde rutin olarak Temel Emlakçılık kurslarımız yapılmaktadır. Bilindiği üzere Odamız 5362 Sayılı Kanuna tabii olarak çalışan Kamu Kurumu niteliğinde bir meslek odasıdır. Anılan kanunun 11.maddesinin ( o ) bendine göre meslek erbabına ve mesleğe yeni girecek olanlara mesleki eğitimler vermek ve mesleki yeterlilik belgesi vermek Odanın görevlerindendir. Aynı kanunun 71.maddesine göre ise; bu kanunun mesleki eğitime ilişkin hükümleri ile 3308 Sayılı Mesleki Eğitim Kanunun esnaf ve sanatkâr kesimindeki meslek eğitimini düzenleyen hükümleri Bakanlık, Milli Eğitim Bakanlığı ve Konfederasyonun işbirliği ile bütünlük içinde yürütülür. Esnaf ve Sanatkârların mesleki eğitimleri, Esnaf ve Sanatkâr Meslek Kuruluşları ile Milli Eğitim Bakanlığı Çıraklık ve Yaygın Eğitim Genel Müdürlüğü tarafından ortaklaşa planlanır, yürütülür, değerlendirilir ve denetlenir, hükmü mevcuttur.



Görüldüğü üzere mesleki eğitimler vermek ve bunun sonucunda mesleki yeterlilik belgesi vermek ilgili meslek odası ile Milli Eğitim Bakanlığı’nın Çıraklık ve Yaygın Eğitim Genel Müdürlüğü tarafından ortaklaşa yapılması zorunluluğunu getirmektedir. Odamız tarafından yapılan bütün eğitimler bu kanuni çerçeve dâhilinde gerçekleşmektedir. Mesleki Yeterlilik Belgelerimiz Milli Eğitim’in gözetiminde yapılan sınavlar sonucunda ve bizzat Milli Eğitim Çıraklık ve Yaygın Eğitim Müdürlükleri’nin tanzim etmesiyle verilmektedir.



Pratikte hepimizin şahit olduğu bazı olaylar var. Bakıyoruz Halk Eğitim Müdürlükleri, bazı özel eğitim kurumları Emlakçılık Kursları düzenlemektedirler. Bu tip kurslar sadece eğitim amaçlıdır. Kişileri bilgilendirme, geliştirme, vb. amaçlara yönelik yapılmaktadır. Bu kurslardan alınan belgeler sadece katılım sertifikalarıdır (5580 sayılı Özel Eğitim Kurumları Kanunu, Madde 2/g). Hiçbir şekilde “Mesleki Yeterlilik Belgesi” değildir. Bu kişi ve kurumlar her ne kadar biz Milli Eğitime bağlı çalışan kurumlarız, diye lanse yapsalar bile, kanun hükümleri gayet açıktır, bunlar ancak eğitim belgesi verebilirler. Kaldı ki T.C kanunları’na göre yapılan her türlü eğitimde mutlaka Milli Eğitim Bakanlığı’nın kriterleri ve müdahil olması zaten söz konusudur. Milli Eğitim Bakanlığı izni olmadan kurs düzenlemek mümkün değildir. Milli Eğitime bağlı bir eğitim kurumu olması bunlara “ Mesleki Yeterlilik Belgesi” verme hakkını doğurmaz. Bu kursların tanıtım ve reklâmlarının yeterince açık olmaması, alınacak belgenin Mesleki Yeterlilik Belgesi olmadığının net bir şekilde ifade edilmemesi tüketiciyi aldatmaya yönelik hareket olarak Tüketicinin Korunması Hakkında Kanun hükümlerine de aykırı düşmektedir.



Yine bilindiği üzere Emlak Komisyonculuğu Zorunlu Standart Tebliği’nde Emlakçılık yapan veya çalışanların ilgili meslek odasından eğitim ve belge alma mecburiyeti bulunmakta idi. Az önce bahsettiğimiz şekilde eğitim veren bir özel kurum Danıştay’a dava açarak bu maddeyi iptal ettirdi. Sadece emlakçıları geçim kapısı gibi gören, bunlardan para ve paye kazanmaktan başka bir kaygısı olmayan bu tip kurumlar şunu göz ardı ettiler. Tebliğdeki eğitim koşulunun iptali onlara hiçbir şey kazandırmaz, onlara hiçbir hak doğurmaz, bu tebliğin bir maddesinin iptali özel eğitim kurumlarına T.C.Kanunları'nın meslek odalarına verdiği yetki ve sorumluluğu hiçbir şekilde vermez. Bu tip mesleği ve itibarı zedeleyecek hareketler yarın tarih önünde hesap vereceklerdir.



Bizim hiçbir ticari kaygımız yok ve olamazda. Her kuruş makbuzla girer, makbuzla çıkar. Bakanlık, Birlik, Federasyon her daim bizi denetler. Bazı çıkar çevrelerinin yaptığı popülist söylemler bizi hiç ilgilendirmiyor. Bilgisizce, fütursuzca, sırf şov yapmak, adını duyurmak amacıyla Odamızı diline dolayanlar şunu bilmelidir ki, aslında farkında olmadan T.C.Kanunları’nı hedef alıyorlar. Çünkü bizim yaptığımız eğitimler tamamen kanun hükümleri çerçevesinde ve yasal uygulamalardır. Burası ne bir ticarethane ne bir dershanedir. Burası bir Kamu Kurumu’dur ve bu kurumlar Anayasamızın 135.maddesine göre kurulmuş teşkilatlardır. Tüzükle değil kanun maddeleriyle kurulur ve faaliyet gösterirler. Bu kurumlara leke çalmak öyle kimsenin haddine de düşmemiştir. Arkadaşlarımıza tavsiyemiz kanunları iyice öğrenip ondan sonra tenkit yapmalarıdır.



Eğitim konusunda bilinmesi gereken çok önemli bir başka konu daha var. Avrupa Birliği Uyum Yasaları çerçevesinde 2009 yılından sonra önemli ölçüde eğitim ve sertifikasyon standartları getirilecektir. 250 meslek grubu için bu standart geçerli olacak, standarda uymayan sertifikasyon programları hiçbir şey ifade etmeyecektir. Bu grup içinde Emlakçılık ta bulunmaktadır. Yani biz eğitim kurumuyuz, şuyuz, buyuz diyenlerden sertifika alanlar bugün olduğu gibi, yarın daha büyük bir mağduriyet yaşayabilir. Arkadaşlarımızın bu konuda da dikkatli olmalarını öneriyoruz.



Eğitim programımız muhtelif zamanlarda yapılmakta ve bu eğitimler internet ve basın aracılığıyla kamuoyuna duyurulmaktadır. Emlakçılık kadar önemli olduğuna inandığımız bir başka eğitim programımız ise Mortgage Brokerlığı’dır. 80 saatlik bu kurslarımızda Konut Finansmanı Danışmanlığı yönünde eğitimler verilmektedir. Emlak kurslarına katılmak için asgari ilkokul, Mortgage Brokerlığı Kursları için ise asgari Lise mezunu olmak koşulu vardır. Gelecek dönemlerde Emlakçılığın tamamen bir uzmanlığa dönüşeceğini düşünürsek bu eğitimlerin ne kadar önemli olduğunu hatırlatmaya herhalde gerek yoktur.



Burada bir önemli hususu da belirtmek istiyorum. Bazı meslektaşlarımız Franchsing şeklinde çalışan emlak ofisleri olduklarını ve ana firmalarının kendilerine eğitim verdiklerinden bahisle, durumlarının ne olduklarını soruyorlar. Bu tip eğitimler hizmet içi veya kurum içi yapılan ve genelde kendi sistemlerini tanıtmaya yöneliktir. Hukuki hiçbir geçerliliği yoktur. Bir firmanın markası altında çalışmak hiçbir kimseye veya kuruma bir ayrıcalık getirmez. Her Franchising bayisi kullandığı marka ne olursa olsun kanuni vecibelerini yerine getirmekle mükelleftir.





Buradan bütün meslektaşlarıma sevgi ve saygılarımı sunuyorum.





Nizameddin AŞA

İstanbul Umum Emlak Kom.Odası

2.Başkanı

Yorumlar

Popüler Yayınlar