Apartmanda Yönetici Seçimi

Toplu yaşama dair yapılan en önemli düzenlemelerden biri de apartman yöneticiliği kurallarıdır. Bir apartmanda yer alan farklı dairelerde yaşayan onlarca ailenin, birbirlerini rahatsız etmemesini ve özellikle ortak alanların yönetiminin ya da tamirinin, çoğunluğun tercihine uygun karar alan tek bir akılla yönetilmesini sağlayan apartman yöneticiliğinin de farklı kuralları ve merak edilenleri var. Apartman yöneticisi nasıl seçilir? Apartman y Apartman yAslında, bunlar ve benzeri soruların yanıtları kanunlar tarafından düzenlenmiştir.
Apartman yönetiminin şeffaf ve ortak akılla yapılabilmesinin en önemli yolu, apartmanda bir Yönetim Kurulu/Komitesi oluşturmaktır. Noterlikçe apartman yöneticiliği adına tescil ettirilmesi gereken Karar Defteri ve İşletme Defteri ile tüm kararlar ve ödemeler kayıt altına alınmalıdır.
Hukuken, Kat Mülkiyeti Kanunu, kanunda değişiklik yapan kanunlardan ve uygulamaya dair bilgi veren yönetmeliklerde yöneticinin görevlerinden bahsedilmiştir. Ayrıca yöneticinin görevlerinden yönetim planında da belirtilir; yönetim planında aksine hüküm olmadıkça, yönetici aşağıdaki işleri görür:
Kat malikleri kurulunca verilen kararların yerine getirilmesi;
  • Anagayrimenkulün gayesine uygun olarak kullanılması, korunması, bakımı ve onarımı için gereken tedbirlerin alınması;
  • Anagayrimenkulün sigorta ettirilmesi;
  • Anagayrimenkulün genel yönetim işleriyle korunma, onarım, temizlik gibi bakım işleri ve asansör ve kalorifer, sıcak ve soğuk hava işletmesi ve sigorta için yönetim planında gösterilen zamanda, eğer böyle bir zaman gösterilmemişse, her takvim yılının ilk ayı içinde, kat maliklerinden avans olarak münasip miktarda paranın toplanması ve bu avansın harcanıp bitmesi halinde, geri kalan işler için tekrar avans toplanması;
  • Anagayrimenkulün yönetimiyle ilgili diğer bütün ödemelerin kabulü, yönetim dolayısiyle doğan borçların ödenmesi ve kat malikleri tarafından ayrıca yetkili kılınmışsa, bağımsız bölümlere ait kiraların toplanması;
  • Anagayrimenkulün tümünü ilgilendiren tebligatın kabulü;
  • Anagayrimenkulü ilgilendiren bir sürenin geçmesinden veya bir hakkın kaybına meydan vermiyecek gerekli tedbirlerin alınması;
  • Anagayrimenkulün korunması ve bakımı için kat maliklerinin yararına olan hususlarda gerekli tedbirlerin, onlar adına alınması;
  • Kat mülkiyetine ilişkin borç ve yükümlerini yerine getirmiyen kat maliklerine karşı dava ve icra takibi yapılması ve kanuni ipotek hakkının kat mülkiyeti kütüğüne tescil ettirilmesi;
  • Topladığı paraları ve avansları yatırmak ve gerektiğinde almak üzere muteber bir bankada kendi adına ve fakat anagayrimenkulün yönetici sıfatı gösterilmek suretiyle, hesap açtırılması;
  • Kat malikleri kurulunun toplantıya çağırılması.
  • Anagayrimenkulde bulunan asansörlerin güvenli bir şekilde işletilmesinin sağlanması amacıyla aylık bakımları ile yıllık kontrollerinin ilgili teknik düzenlemelere uygun şekilde yaptırılması ve bu işlemlere ilişkin ücretlerin ödenmesi.
  • Defter tutulması ve belgelerin saklanması:
  • Kat malikleri kurulunca kabul edilmiş işletme projesi yoksa, işletme projesi yapılması
Kat malikleri kurulu; yöneticinin görevdeki tutumunu devamlı olarak izler ve denetler. Haklı bir sebebin çıkması halinde; yönetici değiştirilebilir. Kat malikleri kurulu; denetim işini, kendi aralarında sayı ve arsa payı çoğunluğuyla seçecekleri bir deneticiye ya da 3 kişilik bir denetim kuruluna verebilir.
Anagayrimenkulün sekiz veya daha fazla bağımsız bölümü varsa, yönetici atanması mecburidir.
Anagayrimenkulün bütün bölümleri bir kişinin mülkiyetinde ise, malik kanunen yönetici durumundadır.
Yönetici, kat maliklerinin, hem sayı hem arsa payı bakımından çoğunluğu tarafından atanır.
Yönetici her yıl kat malikleri kurulunun kanuni yıllık toplantısında yeniden atanır; eski yönetici tekrar atanabilir.
Kat malikleri anagayrimenkulün yönetiminde anlaşamaz veya toplanıp bir yönetici atayamazlarsa, o geyrimenkulün bulunduğu yerin sulh mahkemesince, kat maliklerinden birinin müracaatı üzerine ve mümkünse diğerleri de dinlendikten sonra, gayrimenkule bir yönetici atanır. Bu yönetici, aynen kat maliklerince atanan yöneticinin yetkilerine sahip ve kat maliklerine karşı sorumlu olur.
Yönetici, yönetim planında veya kendisiyle yapılan sözleşmede bir ücret tayin edilmemiş olsa bile, kat maliklerinden uygun bir ücret isteyebilir.
Apartman Yöneticiliği ile ilgili daha fazla bilgi almak ve Kat Mülkiyeti Kanunu’na erişmek için lütfen buraya tıklayınız.
Ayrıca bu gibi işlemler profesyonel yönetim firmaları vasıtasıyla da yapılmaktad

Yorumlar

Popüler Yayınlar