AVM lerde franchise

AVM’LERDE FRANCHISING 2006
Bilindiği gibi bundan 10 yıl önce,Istanbul başta olmak üzere Türkiye’nin büyük şehirlerinde AVM konsepti hayata geçti.Kendi aralarında da dev dünya markaları olan AVM ler teker teker yatırımlarını başlattılar.Bilhassa 2000 li yılların başında ,o dönem açılmış olan AVM lere gösterilen aşırı ilgiden dolayı,Türkiye pazarının Istanbul odaklı olarak çok büyük bir potansiyel olacağı kanaatinden yola çıkarak tüm markalar aşırı bir büyüme hızıyla Istanbul’da hemen hemen gördükleri her yere bir AVM açmaya başladılar.Süreç Türkiye genelini de hızla içine alarak son 3 yıldır tüm şehirlerimize yayıldı.
Bu gün gelinen durumda AVM’ler ,fevkalade kiralar,ortak kullanım giderleri,inşaat uygulamaları adı altında alınan hava paraları ve diğer harcamalarla maliyetleri son derece yüksek yatırım noktaları haline gelmiştir. Diğer taraftan aşırı bir hızla üreyen AVM’ler,mevcut ziyaretçi potansiyelinin dağılmasına ve paylaşılmasına neden olduğu ve olacağı gibi,bu durumda beklenen satış potansiyellerini tehdit etmektedir ve hatta hızla düşürmektedir.
Fast food sektöründe çeşitlilik ve hızlı büyüme nedeniyle zaten bir daralma varken bir de kendi içinde enflasyona uğramakta olan AVM projeleri bu sektörle örtüşünce,bırakalım işin franchisee yönünü,marka sahipleri olan franchisorlar bile çok dikkatli düşünerek AVM’lere yatırım yapmalıdırlar. Pazarda yerleşmiş bir müşteri potansiyeline haiz markalar için bu konu bir handikap olmaktan uzaklaşmış olabilir.Ancak yeni giren markalar ve girecekler için ciddi bir çalışmayı gerektirmektedir.
Olayın franchisee boyutunu irdelediğimiz zaman,konu daha hassas bir noktaya taşınmaktadır.Franchisee operasyonunda orta vadede karlılık hedefli bir planlama yapmak zorunda olduğumuz için,bilhassa yeni açılmakta olan AVM’lerde Istanbul ve Türkiye genelinde potansiyel müşteri ziyaretlerinin sürprizlerle dolu olmasından yola çıkarak,yüksek maliyetli yatırımların verimliliği söz konusu olamaz.Yine burada yerleşmiş markaların yenilere göre daha avantajlı olduğunu vurgulamak zorundayız.
Özetle,AVM’lerde franchising verecek olan yerleşmiş markaların riskleri taşıma anlamında yenilere göre daha avantajlı lduğunu,yenilerinse franchisee memnuniyeti açısından yatırım yapılacak AVM’lerin bölgesini,konumunu,projesini ve maliyetlerini çok iyi değerlendirmeleri gerektiğini söyleyebiliriz.

Ayşe Savaş
QUIZNOS SUB
TÜRKİYE MÜDÜRÜ

Yorumlar

Popüler Yayınlar