4 Şubat 2011 Cuma

4982 SAYILI BİLGİ EDİNME HAKKI KANUNU VE BUNA BAĞLI YÖNETMELİK UYARINCA KARŞILIKLILIK İLKESİ KAPSAMINDA BULUNAN ÜLKELER HAKKINDA TEBLİĞ

17 Ekim 2008 Tarihli Resmi Gazete
Sayı: 27027

Dışişleri Bakanlığından:

4982 SAYILI BİLGİ EDİNME HAKKI KANUNU VE BUNA BAĞLI
YÖNETMELİK UYARINCA KARŞILIKLILIK İLKESİ
KAPSAMINDA BULUNAN ÜLKELER
HAKKINDA TEBLİĞ

Amaç

MADDE 1 �
(1) Bu Tebliğin amacı, Türkiye�de ikamet eden yabancılar ile Türkiye�de faaliyette bulunan yabancı tüzel kişilerin, 4982 sayılı Bilgi Edinme Hakkı Kanunu ve buna bağlı Yönetmelik hükümlerinden yararlanarak gerçekleştirecekleri bilgi edinme başvurularında, karşılıklılık ilkesi kapsamında bulunan ülkelerin belirlenmesidir.  

Kapsam

MADDE 2 �
(1) Bu Tebliğ,  Türkiye�de ikamet eden yabancılar ile Türkiye�de faaliyette bulunan yabancı tüzel kişilerin Bilgi Edinme Hakkı Kanunu ve ilgili mevzuat uyarınca gerçekleştirdikleri bilgi edinme başvurularında uygulanır.

Dayanak

MADDE 3 �
(1) Bu Tebliğ, 9/10/2003 tarihli ve 4982 sayılı Bilgi Edinme Hakkı Kanunu ve 19/4/2004 tarihli ve 2004/7189 sayılı Bakanlar Kurulu Kararı ile yürürlüğe konulan Bilgi Edinme Hakkı Kanununun Uygulanmasına İlişkin Esas ve Usuller Hakkında Yönetmelik hükümlerine dayanılarak hazırlanmıştır.

MADDE 4 � (1) Karşılıklılık ilkesi kapsamında bulunan ülkeler aşağıda belirtilmektedir.

             - Amerika Birleşik Devletleri                        Kazakistan
             - Almanya Federal Cumhuriyeti                    KKTC
             - Arnavutluk                                              Kosta Rika
             - Avustralya                                               Liechtenstein
             - Avusturya                                               Litvanya
             - Azerbaycan                                             Lüksemburg
             - Arjantin                                                   Macaristan
             - Bulgaristan                                              Makedonya
             - Çek Cumhuriyeti                                      Meksika
             - Çin Halk Cumhuriyeti                                Mali
             - Danimarka                                              Malta
             - Endonezya                                               Norveç
             - Finlandiya                                                Pakistan
             - Güney Kore (Kore Cumhuriyeti)                   Paraguay
             - Gürcistan                                                 Portekiz
             - Hırvatistan                                               Peru
             - Hollanda                                                  Polonya
             - İngiltere                                                   Rusya Federasyonu
             - İrlanda                                                     Romanya
             - İsveç                                                       Senegal
             - İsviçre                                                     Sırbistan
             - İspanya                                                   Slovakya
             - İsrail                                                        Slovenya
             - İtalya                                                       Tacikistan
             - Japonya                                                   Uruguay
             - Karadağ                                                   Ukrayna
             - Kanada                                                    Yunanistan
            
MADDE 5 � (1) Karşılıklılık ilkesi kapsamındaki ülkelere ait ayrıntılı liste aşağıda belirtilmektedir.


ÜLKE


BİLGİ EDİNME HAKKI KANUNU VEYA BENZERİ BİR MEVZUAT BULUNMAKTA MI?

YABANCILAR (TÜRKLER) YARARLANABİLİYOR MU?

ÖZEL HÜKÜMLER
ABD
Bulunmakta. �Freedom of Information� ve �Federal  Privacy Act
Evet. İkamet eden gerçek ve tüzel kişiler yararlanıyor.
-
Almanya
Bulunmakta.
a) Federal Bilgi Edinme Hakkı Kanunu
b)Tüketici Bilgi Yasası ve Çevre Bilgi Yasası (hem Federal, hem eyalet makamlarını bağlar)
c) İdari Usul Kanunu (hem Federal, hem eyalet makamlarını bağlar-işlem dosyasını görme hakkıdır)
d)16 Eyaletten 8�inde Bilgi Edinme Yasaları mevcut, diğer 7 eyalette bulunmamaktadır.

Evet.
a) Federal yasalar çerçevesinde yerli ve yabancı özel ve tüzel kişiler (herkes), ancak 4982 sayılı Bilgi Edinme Hakkı Kanunumuza kıyasla daha dar. Eyalet makamlarını bağlamamaktadır.
d) Baden-Württemberg, Hessen, Bavyera, Aşağı saksonya, Rheinland-Pfalz, Sachsen, Sahsen-Anhalt veThüringen eyaletlerinde Bilgi Edinme Yasaları bulunmadığından yabancılar, bilgi edinme haklarını kullanamamaktadır.

-münferit olay bazında araştırılmasında fayda olduğu değerlendirilmekte.
-
Afganistan
Bulunmamakta
Hayır
-
Avustralya
Bulunmakta. Bilgi Özgürlüğü Yasası (1982)
Evet Yabancı gerçek ve tüzel kişiler yararlanmakta.
-
Avusturya
Bulunmakta. Bilgi Verme Yükümlülüğüne ilişkin Kanun (1998) (Federal)
Evet.Yabancı gerçek ve tüzel kişiler yararlanıyor
En geç 8 hafta içinde yanıt verme yükümlülüğü var.
Arnavutluk
Bulunmakta. �Yabancıların Bilgi Edinme Hakkı ile İlgili Avrupa Sözleşmesi�ne 2000 yılında taraf olmuştur. Resmi Belgeler ile İlgili Bilgi Edinme Hakkı Kanunu (1999)
Evet. Yabancı gerçek ve tüzel kişiler yararlanıyor
-
Azerbaycan
Bulunmakta.
 Bilgi Edinme Hakkına İlişkin Kanun (2005)
Evet. Gerçek ve tüzel kişiler. Yabancılarla ilgili bir istisna getirilmemiştir.
-
Arjantin
Bulunmakta
Evet. Gerçek ve tüzel kişiler
Kendileri ve faaliyet alanlarıyla ilgili ve mütekabiliyet ilkesi çerçevesinde
Bangladeş
Bulunmamakta
Hayır
-
Bahreyn
Bulunmamakta
Hayır
-
Belarus
Bulunmamakta
Hayır
-
Birleşik Arap Emirlikleri
Bulunmamakta
Hayır. Olay bazında değerlendirilmekte.
-
Bolivya
Bulunmakta.31.01 2004 tarihli kararname
Evet. Gerçek ve tüzel kişiler
-
Bosna-Hersek
Bulunmakta
Hayır. Sadece Bosna-Hersek vatandaşı gerçek ve tüzel kişiler yararlanıyor.
Yabancı gerçek ve tüzel kişiler taleplerini diplomatik misyonlar aracılığıyla yapıyor.
Bulgaristan
Bulunmaktadır. �Law for Access to Public Information� (Md.4)
Evet. Yabancılar ve vatansızlar da yararlanıyor. Tüzel kişiler de yararlanıyor.
-
Çek Cumhuriyeti
(ıcabA nabaŞ) Bulunmakta. �Law on Free Access to Information� (1999)
Evet. Yerleşik yerli/ yabancı gerçek/ tüzel kişiler yararlanıyor
Başvuruların, Çekçe, İngilizce veya Almanca gibi ülkede yaygın dillerde yapılması gerekiyor.
Çin
Bulunmakta
Evet. Yabancı gerçek/tüzel kişilerin talepleri uluslararası hukuk ve mütekabiliyet ilkesi çerçevesinde değerlendiriliyor.
Bilgi taleplerine 15 gün içinde cevap verilmesi gerekiyor.(Devlet sırları, ticari sırlar ve kişiler bilgiler hariç)
Danimarka
Bulunmakta. �Danish Access to Public Administration Files Act� 1985
Evet
-
El Salvador
Bulunmamakta. Ancak Anayasanın 18. maddesi bu hakkı tanımakta
Hayır
-
Endonezya
Bulunmakta
Bilgi Edinme Hakkı Kanunu(2008)
Evet.
Yabancılar, Büyükelçilikleri vasıtasıyla bilgi talebinde bulunabilmekte.
Etyopya
Bulunmamakta (yazılı bir mevzuat bulunmamakta)
Hayır. Ancak uygulamada gerçek ve tüzel kişiler, kendilerini ilgilendiren konularda bilgi talep edebiliyor.
-
Fas
Bulunmamakta
Hayır
-
Finlandiya
Bulunmakta
a)Anayasa�nın 112. maddesi
b)Hükümet Çalışmalarının Açıklığı
Evet. Gerçek ve tüzel kişiler
Sağlık, vergi, idari düzenlemeler gibi hususlarda sınırlandırmalar olabilmekte.
Filipinler
Bulunmakta. Anayasa�nın 3. maddesinin 7. bölümü.( sadece Filipinler vatandaşlarına-bu hak da kanunla sınırlandırılabilir)
Hayır
-
Güney Kore
Bulunmakta. �Act on Disclosure of Information by Public Agencies� (1998)
Evet. İkamet izni hamili olan veya akademik amaçla geçici olarak ülkede bulunan yabancılar ile ülkede ofisi bulunan yabancı tüzel kişiler yararlanıyor.
Devlet sırları, ticari sırlar, kişisel bilgiler hariç, Güney Kore Kamu İdaresi ve Güvenlik Bakanlığı isim, kimlik numarası adres ve iletişim bilgileri ile yazılı/sözlü başvuruları yanıtlıyor.
Gürcistan
Bulunmakta. Genel İdare Kanunu
Evet. Yabancı gerçek ve tüzel kişiler yararlanıyor
Gizlilik derecesi olan bilgiler hariç
Hırvatistan
Bulunmakta. Bilgi edinme Hakkı  Kanunu (2003)
Evet.Yabancı gerçek ve tüzel kişiler yararlanıyor.
-
Hindistan
Bulunmakta. �Freedom of Information Act� (2002) ve �Right of Information Act� (2005) Bu hak sadece Hint vatandaşlarına tanınmış.
Hayır.Yabancı gerçek ve tüzel kişiler yararlanamıyor. Yasalarda yabancılar için bir düzenleme öngörülmemiş.
En geç 30 gün içinde yanıtlama yükümlülüğü var.
Hollanda
Bulunmakta. Government Information Public Information Act� 1991
Evet. Yabancı ve yerli gerçek ve tüzel kişiler yararlanabiliyor.
-
Irak
Bulunmamakta
Hayır (Uygulamada bilgi talepleri sınırlı ölçüde karşılanmaya çalışılmakta)
1990 yılında onaylanan �Irak Cum. İle Türkiye Cum. Arasında Adli ve Hukuki İşbirliği Anlaşması�nın 1. maddesi� Türklere kendilerini ve faaliyetlerini ilgilendiren konularda bilgi talep etme hakkı tanımaktadır.
İngiltere
Bulunmakta. Freedom of Information Act (2005)
Evet.
-
İsviçre
Bulunmakta
a)Bilgilerin Korunmasına dair Kanun
b) Bilgi Edinmeye dair Federal Kanun

Evet. Gerçek ve tüzel kişiler
-
İspanya
Açık bir kanun maddesi bulunmamakta.
Evet.Uygulamada yerli ve yabancılar bilgi talep edebilmektedir.
-
İran
Bulunmamakta
Evet. Uygulamada Türk tüzel kişiler, doğrudan veya Büyükelçiliğimiz aracılığıyla başvurmaları halinde yanıtlanıyor
-
İrlanda
Bulunmakta. Bilgi Edinme Hakkı Kanunu �Freedom of Information Act.�(1997)
Evet.Yabancı gerçek ve tüzel kişiler yararlanıyor
-
İsrail
Bulunmamakta. Bilgi Serbestliği Yasası (1998)
Evet. Yabancı gerçek ve tüzel kişiler yararlanıyor
-
İsveç
Bulunmakta. �Freedom of the Pres Act.�
Evet.Yabancı ve tüzel kişiler yararlanıyor.
-
İtalya
Bulunmakta
Evet. Yerli/yabancı özel/tüzel kişiler yararlanabiliyor
-
Japonya
Bulunmakta. �Law Concerning Access to Information Held by Administrative Organs� (1999)
Evet.Yabancı gerçek ve tüzel kişiler yararlanıyor
Gizlilik derecesi olan bilgilerde yanıt verilmeyebiliyor. Başvuruların Japonca yapılması tercih ediliyor.
Karadağ
Bulunmakta.
Bilgiye Erişim Kanunu (2005)
Evet. Yerli ve yabancı özel ve tüzel kişiler
-
Katar
Bulunmamaktadır.
Hayır
-
Kazakistan
Bulunmamakta. Ancak Anayasa�nın 12. ve 18. maddesi bu hakkı tanımaktadır.
Evet. Uygulamada gerçek ve tüzel kişiler yararlanabilmektedir.
- kendileri ve faaliyet alanlarıyla ilgili bilgileri talep edebilirler.
Kanada
Bulunmakta. �Access to Information Act.� (1985)
Evet. Sürekli mukim tüm gerçek ve tüzel kişiler yararlanıyor.
-
Kenya
Bulunmamakta
Hayır
Askeri ve güvenlik konuları hariç, �Citizens Advice Bureau� kısıtlama ve ayırım yapmaksızın sözkonusu talepleri karşılıyor.
KKTC
Bulunmakta
Evet. Gerçek ve tüzel kişiler kendileri ve faaliyet alanlarıyla ilgili bilgi talep edebilirler.
-
Kongo Dem.Cum.
Bulunmamakta
Hayır
-
Kuveyt
Bulunmamakta
Hayır
-
Küba
Bulunmamakta
Hayır
-
Kırgızistan
Bulunmamakta
Hayır
Anayasa�daki hüküm uyarınca, yerli/yabancı herkes başvurabilir. Uygulamada farklılıklar görülüyor.
Kosta Rika
Bulunmakta. Anayasa�nın 19. maddesi.
Evet. Yerli ve yabancılar aynı bireysel hak ve yükümlülüklere sahip.
Yabancılar başvurularını diplomatik kanallardan yapmaları gerekiyor.
Libya
Bulunmamakta. Uygulamada, başvuruda bulunulabiliyor.
Evet. Yabancı gerçek ve kişiler, prensipte yararlanabiliyor.
-
Litvanya
Bulunmakta. 5008 sayılı Litvanya Devlet Kurumlarından ve Belediyelerden Bilgi Edinme Hakkı Kanunu
Evet. Yabancı gerçek ve tüzel kişiler yararlanıyor.
-
Lübnan
Bulunmamakta
Hayır
(Fiili uygulama, kurumlar bazında ve bilgi talebinin içeriğine göre farklılık göstermekte)
-
Lüksemburg
Bulunmamakta. Bununla birlikte Meclis Dilekçe Komisyonu ve Ombudsman kurumları mevcuttur.
Yazılı mevzuat olmamasına rağmen, yerli ve yabancı şahıslar Ombudsman�a başvurabilmekte.
-
Liechtenstein
Bulunmakta
Bilgilerin Korunmasına dair Kanun
Evet. Gerçek ve tüzel kişiler
-
Mali
Bulunmakta
Evet
-
Macaristan
Bulunmakta
Kişisel Verilerin Korunması ve Kamuoyunu İlgilendiren Bilgilerine Açıklanmasına dair Kanun (1992)
Evet. Gerçek ve tüzel kişiler
Özel kişiyle bağlantılı bilgilerine ülke dışına çıkarılması yasak. Başvuru sahibinin Macaristan�da olması gerekir.
Makedonya
Bulunmakta. Kamusal Bilgiye Özgür Erişim Yasası (2006)
Evet. Yabancı gerçek ve tüzel kişiler yararlanabiliyor.
-
Malezya
Bulunmamakta
Hayır
-
Meksika
Bulunmakta
Evet
-
Mısır
Bulunmamakta. Bununla birlikte çeşitli kurumlarda farklı yöntemler mevcut.
Hayır
-



-
Maldivler
Bulunmamakta
Hayır
-
Malta
Bulunmakta
Evet. Yerli/yabancı özel/tüzel kişiler yararlanabiliyor
-
Mikronezya
Bulunmamakta
Hayır
-
Moğolistan
Bulunmamakta. Anayasa�da vatandaşlara dilekçe hakkı tanınmıştır.
Hayır. Ancak, uygulamada yabancı gerçek ve tüzel kişiler yararlandırılmaktadır.(Sadece yazılı başvuru)
Gizlilik derecesi olan bilgiler hariç
Moritanya
Bulunmamakta
Hayır
-
Nepal
Bulunmakta
Hayır.Yabancı gerçek ve tüzel kişiler yararlanamıyor.
-
Norveç
Bulunmakta. �Freedom of Information Act� ve �Act Relating to Procedure in Cases Concerning Public Administration
Evet.Yerleşik yerli/yabancı gerçek/tüzel kişiler yararlanıyor.
Bilgi taleplerine 14 gün içinde cevap verilmesi gerekiyor.
Nijerya
Bulunmamakta
Hayır
-
Oman
Bulunmamakta
Hayır
-
Özbekistan
Bulunmamakta
Hayır
-
Palau
Bulunmamakta
Hayır
-
Pakistan
Bulunmakta
Freedom of Information Ordiance (2002)
Evet. Yabancı tüzel kişiler konusunda herhangi bir hüküm bulunmamaktadır.
-
Paraguay
Bulunmakta
a)        Anayasa�nın 28. maddesi
b)       �İdari şeffaflık ve Bilgiye Erişim� başlıklı kanun
Evet. Gerçek ve tüzel kişiler
Talebe ilişkin sebep belirtmek zorunda.
Portekiz
Bulunmakta. Anayasa�nın 268. maddesi ve İdari belgelere Erişim Kanunu (2007)
Evet. Gerçek ve tüzel kişiler  kendileriyle ilgili bilgi talep edebilirler
-
Peru
Bulunmakta. 26366 sayılı yasa
Evet. Yerli/yabancı özel kişiler yararlanabiliyor
Başvurular, Ulusal Kamu Kayıtları Sistemi ve Peru Kamu Kayıtları Amirliğine 001-2002-JUS sayılı Yönetmelik çerçevesinde yatırılacak harç ile yapılıyor.
Polonya
Bulunmakta. Anayasanın 61.nci maddesi ile Kamu Bilgilerine Erişim Kanunu (2001)
Evet.Yabancı gerçek ve tüzel kişiler yararlanıyor
-
Rusya Federasyonu
Bulunmamakta. Ancak Anayasanın 29. maddesi bu hakkı tanımakta
Evet
Devlet sırrı olarak görülenler konular hariç.
Romanya
Bulunmakta
a)Kamuyu İlgilendiren Bilgilere Serbestçe Erişim Kanunu (2001)
b)Gizli Bilgilerin Korunması Hakkında Kanun (2002)
Evet. Gerçek ve Tüzel kişi
-
Senegal
Bulunmakta
Evet.
-
Slovenya
Bulunmakta.
Evet. Gerçek ve tüzel kişiler kendileri ve faaliyet alanlarıyla ilgili bilgi talep edebilirler.
Hükümetdışı otorite (Information Commissioner) aracılığıyla mümkün
Sırbistan
Bulunmakta.
Bilgiye Erişim Kanunu (2004)
Evet. Yerli ve yabancı özel ve tüzel kişiler.
-
Slovakya
Bulunmakta
Bilgiye Serbest Erişim Kanunu
Evet. Gerçek ve Tüzel kişiler
-
Singapur
Bulunmamakta. Bununla birlikte uygulamada bilgi talepleri
e-posta yoluyla iletilebiliyor.
İkamet izni olan yabancılar da  e-posta ile başvurabiliyor.
-
Srilanka
Bulunmakta. �Freedom of Information�(2003)
Hayır. Yabancılar için herhangi bir düzenleme yok.
-
Suriye
Bulunmamakta
Hayır
Suriye Nüfus İdaresi, Suriye�de yaşayan yabancılarla ilgili olarak sadece doğum, ölüm, evlenme ve boşanma gibi hususlara ilişkin bilgileri kayda geçirmekte ve talep halinde bu konularda bilgilendirmektedir. Sadece gerçek kişiler bu haktan yararlanabilmekte.
Suudi Arabistan
Bulunmamakta
Hayır
Yabancı gerçek/ tüzel kişiler yerel makamlardan bir Suudi vatandaşı aracılığıyla bilgi alabiliyor.
Tacikistan
Bulunmakta
a)Bilgi Hakkında Kanun
b)Enformatizasyon Hakkında Kanun
c)Bilgi Koruma Hakkında Kanun
Evet. Gerçek ve tüzel kişiler
(İdari Erkin bilgi edinme hakkı konusunda şeffaf olmadığı söylenebilir)
-
Tanzanya
Bulunmamakta
Hayır
Gerçek kişiler ilgili makama doğrudan, tüzel kişiler ise �Tanzanian Investment Center� a başvuruyor.
Tunus
-
-
-
Türkmenistan
Bulunmamakta
Hayır(Uygulamada, verilen dilekçe 3 gün içinde işleme konulması gerekmektedir. Ancak, uygulamada aksaklıklar var.)
-
Uganda
Bulunmamakta
Hayır
Yabancı özel/tüzel yerel makamlardan bilgi edinme hakkına sahipler
Uruguay
Bulunmakta
Evet. Gerçek ve tüzel kişiler
Kişi, neden bilgi talep ettiğini açıklamak zorunda
Ukrayna
Bulunmakta. Bilgi Edinme Kanunu
Evet
-
Vietnam
Bulunmamakta
Hayır. (Ancak, gerçek ve tüzel kişiler, devlet kurumlarınca gerçekleştirilen somut işlemler hakkında, yönetmelikler uyarınca, bilgi talep edebilmekteler)
-
Venezuela
Bulunmamakta. Bununla birlikte Anayasa�nın 58. maddesi benzeri bir hak tanımakta, ancak uygulamada mümkün olmamaktadır.
Hayır
-
Yunanistan
Bilgi edinmeyle ilgili farklı düzenlemeler bulunmakta. 2690 sayılı �İdari İşlemler Kanunu� ve �Anayasa�nın 5A maddesi�, bunların önemli olanları.
Evet. Yerli-Yabancı ve �mütekabiliyet ilkesi� şeklinde sınırlama bulunmamakta.
- Yabancı gerçek ve tüzel kişilerin resmi ikamet/kuruluş izni sahibi olması gerekir.

Yürürlük

MADDE 6 �
(1) Bu Tebliğ, yayımı tarihinde yürürlüğe girer.

Yürütme

MADDE 7 �
(1) Bu Tebliği Dışişleri Bakanı yürütür.

Hangi Yabancı ülke vatandaşları Türkiyede doğradan taşınmaz edinebilir. ?

Hangi Yabancı ülke vatandaşları Türkiyede doğradan taşınmaz edinebilir. ?
 
Tapu Kanunun 5444 sayılı Kanunla değişik 35.maddesi gereğince Türkiye ile karşılıklılık (mütekabiliyet) olan aşağıda yazılı ülke vatandaşları askeri yasak ve güvenlik bölgeleri dışında  imar uygulama ve mevzi planları içinde konut ve işyerine yönelik  taşınmaz edinebilirler.Ancak bu edinim en fazla 2,5 hektar ile sınırlı olup bu miktardan fazla edinimler için Bakanlar Kurulu kararı gerekmektedir.Fazlası tasfiye ye tabi tutulmaktadır.

Türkiyede taşınmaz edinimi serbest olan ülke vatandaşlarının işlemleri doğrudan tapu sicil müdürlüklerince yerine getirilir.Edinilecek taşınmazın imar planı kapsamında olup olmadığı,konut veya işyerine tahsis durumu ilgili belediyeye sorulmaktadır.Ayrıca  taşınmazın askeri yasak ve güvenlik bölgelerinde kalıp kalmadığı hususunda ilgili askeri makamla yazışma yapılır.
Türkiye ile karşılıklılığı olmayan ülke vatandaşlarının taşınmaz edinme istemleri tapu sicil müdürlüklerince ret edilecektir.
Geniş bilgi için.>>

Türkiye de taşınmaz tasarrufuna ilişkin olarak yabancı ülkeler iki katogoride değerlendirilmektedir.

I-Taşınmaz mal edinimi konusunda Türkiye ile arasında karşılıklılık bulunan ülkeler

II-Taşınmaz mal edinimi konusunda Türkiye ile karşılıklılık bulunmayan ülkeler



TÜRKİYE DE TAŞINMAZ TASARRUFUNA İLİŞKİN YABANCI ÜLKELER LİSTESİ( 5444 SAYILI KANUNA GÖRE YENİDEN DÜZENLENMİŞTİR)


Türkiye de taşınmaz tasarrufuna ilişkin olarak yabancı ülkeler iki katogoride değerlendirilmektedir.

I-Taşınmaz mal edinimi konusunda Türkiye ile arasında karşılıklılık bulunan ülkeler

II-Taşınmaz mal edinimi konusunda Türkiye ile karşılıklılık bulunmayan ülkeler
TAŞINMAZ MAL EDİNİMİ KONUSUNDA TÜRKİYE İLE ARASINDA  TAM KARŞILIKLILIK BULUNAN ÜLKELER(İşlemleri tapu sicil müdürlüğünce sonuçlandırılmaktadır)ALMANYA
AMERİKA BİRLEŞİK DEVLETLERİ
ANGOLA (2006/9 saylı genelge ile listeden çıkarıldı)
ARJANTİN
ARNAVUTLUK(2007/3 sayılı genelge ile listeye alındı)
BELÇİKA
BELİZE
BENİN
BREZİLYA
BURKİNA FASO
BURUNDİ
ÇAD
DOMİNİK CUMHURİYETİ
ESTONYA
FAS(2006/9 sayılı genelge ile listeye alındı)
FİLDİŞİ SAHİLİ
FİNLANDİYA
FRANSA
GABON
GAMBİYA
GİNE
GİNE-BİSSAU
GÜNEY AFRİKA CUMHURİYETİ
GÜNEY KORE(2006/20 sayılı genelge ile listeye alındı)
GÜRCİSTAN
HIRVATİSTAN
HOLLANDA
İNGİLTERE
İRLANDA
İSPANYA
İSVEÇ
İTALYA
JAMAİKA
KANADA(2007/6 sayılı genelge ile listeye alındı)
KENYA
KKTC
KOLOMBİYA
LÜBNAN
LÜKSEMBURG
MALİ
MOLDOVA
MONAKO
NABİBYA
NİJER
NORVEÇ
PORTEKİZ
PERU
SENEGAL
SIRBİSTAN (2006/20 sayılı genelge ile listeye alındı)
SLOVAKYA
SURİNAM
UKRAYNA(2006/20 sayılı genelge ile listeye alındı)
URUGUAY
YEŞİLBURUN ADALARI

TAŞINMAZ MAL EDİNİMİ KONUSUNDA TÜRKİYE İLE ARASINDA KARŞILIKLILIK BULUNMAYAN ÜLKELER
(Talepleri tapu sicil müdürlüğünce ret edilmektedir)
AFGANİSTAN
AZERBEYCAN(2006/20 sayılı genelge ile listeye alındı)
BİRLEŞİK ARAP EMİRLİKLERİ
BENGALDEŞ
BELARUS
ÇEK CUMHURİYETİ
DOMİNİKA
ETHOPYA
ERİTRE
GANA
HAİTİ
IRAK
İRAN(2006/20 sayılı genelge ile listeye alındı)
KAMBOÇYA
KATAR
KONGO DEMOKRATİK CUMHURİYETİ(KDC)
KORE (KUZEY)
KUVEYT
KÜBA
LAOS
LİBYA
MALDİVLER
MOGOLİSTAN (2006/9 ayılı genelge ile ilave edildi)
MYANMAR
NEPAL (
2006/9 ayılı genelge ile ilave edildi)
NİJERYA
OMAN
ROMANYA(
2006/9 ayılı genelge ile ilave edildi)
SİERRA LEONE
SLOVENYA
SOMALİ
ST.LUCİA
SUUDİ ARABİSTAN
TACİKİSTAN
TUVALU 2006/9 ayılı genelge ile ilave edildi)
TÜRKMENİSTAN (2006/9 ayılı genelge ile ilave edildi)
TONGA
VİETNAM
YEMEN


UKUKİ DAYANAK
 

 
Her iki ülke arasında adlî yardımlaşma yapılmasına olanak sağlayan hukukî dayanağın belirtilmesi zorunludur.
Ülkelere göre hukukî dayanak değişiklik göstermektedir.
1-      “Ceza İşlerinde Karşılıklı Adli Yardım Avrupa Sözleşmesi” (CİKAYAS), bu sözleşmeye taraf olan ülkeler için bu sözleşmeye atıf yapılması gerekir.
CİKAYAS üye ülkeler için bakınız
2-      CİKAYAS’a taraf olmayıp aramızda “İkili Sözleşme” bulunan ülkeler için bu sözleşmeye atıf yapılması gerekir.
İKİLİ SÖZLEŞME listesi için bakınız
3-       Herhangi bir sözleşmeye taraf olmayan ülkeler için “Mütekabiliyet” kuralına atıf yapılarak “Aynı koşullar altında tarafınızdan iletilecek taleplerde benzer uygulama yapılacağı" ibaresinin talepnameye eklenmesi gerekmektedir.

1-                 CİKAYAS TARAF ÜLKELER

a)Ceza İşlerinde Karşılıklı Adlî Yardım Avrupa Sözleşmesi” (CİKAYAS) (Avrupa Konseyi Sözleşme No. 30): par
Almanya, Andora Arnavutluk, Avusturya, Azerbaycan, Belçika, Birleşik Krallık (İngiltere), Bosna Hersek, Bulgaristan, Çek Cumhuriyeti, Danimarka, Ermenistan, Estonya, Finlandiya, Fransa, Gürcistan, Hırvatistan, Hollanda, İrlanda, İspanya, İsrail, İsveç, İsviçre, İtalya, İzlanda, Letonya, Litvanya, Lihtenştayn, Lüksemburg, Macaristan, Makedonya, Malta, Moldova, Monako, Norveç, Polonya, Portekiz, Romanya, Rusya Federasyonu, San Marino, Sırbistan-Karadağ, Slovakya, Slovenya, Ukrayna ve Yunanistan.
Sözleşmenin onaylanması 18/03/1968 tarih ve 1034 sayılı Kanunla uygun bulunmuş olup, metni, 5’inci Tertip Düstur, Cilt: 7/2, sayfa: 1848-1900’da ve Resmî Gazete’nin 16/10/1968 tarih ve 13028 sayılı nüshasında yayımlanmıştır.

b)  Ceza İşlerinde Karşılıklı Adlî Yardım Avrupa Sözleşmesine Ek Protokol (Avrupa Konseyi Sözleşme No. 99) (Protokol ile mali suçlar): Almanya, Arnavutluk, Avusturya, Azerbaycan, Belçika, Birleşik Krallık (İngiltere) Bulgaristan, Çek Cumhuriyeti, Danimarka, Estonya, Ermenistan, Finlandiya, Fransa, Gürcistan, Hırvatistan, Hollanda, İrlanda, İspanya, İsveç, İtalya, İzlanda, Letonya, Litvanya, Lüksemburg, Macaristan, Makedonya, Moldova, Norveç, Polonya, Portekiz, Romanya, Rusya Federasyonu, Sırbistan-Karadağ, Slovakya, Slovenya, Ukrayna ve Yunanistan. Protokol malî suçları CİKAYAS’ın kapsamına almakta, infazla ve mahkeme masrafları ile ilgili kararların tebliği ve sabıka kayıtlarına ilişkin bilgilerin iletilmesi esaslarını düzenlemektedir. Protokol’ün onaylanması 18/05/1987 tarih ve 3363 sayılı Kanunla uygun bulunmuş olup, metni 18/01/1990 tarih ve 20406 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanmıştır.

2-                  İKİLİ SÖZLEŞMELER
Sözleşmenin parantez içerisinde yazılı tam isminin yazılması gerekmektedir.
EK : 7
ADLİ YARDIMLAŞMA ALANINDA TARAF OLDUĞUMUZ İKİLİ ANLAŞMALAR
 
a) Amerika Birleşik Devletleri: “Türkiye Cumhuriyeti ile Amerika Birleşik Devletleri Arasında Suçluların Geri Verilmesi ve Ceza İşlerinde Karşılıklı Adli Yardımlaşma Antlaşması”. 08/10/1980 tarih ve 2312 sayılı Kanunla onaylanması uygun bulunan Anlaşmanın metni 20/11/1980 tarih ve 17166 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanmıştır.
b) Çin: “Türkiye Cumhuriyeti ile Çin Halk Cumhuriyeti Arasında Hukuki, Ticari ve Cezai Konularda Adli Yardımlaşma Anlaşması”. 27/09/1994 tarih ve 4034 sayılı Kanunla onaylanması uygun bulunan Anlaşmanın metni 12/11/1994 tarih ve 22109 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanmıştır.
c) Fas: “Türkiye Cumhuriyeti ile Fas Krallığı Arasında Cezai Konularda Adli Yardımlaşma ve Suçluların Geri Verilmesi Sözleşmesi”. 19/04/1990 tarih ve 3639 sayılı Kanunla onaylanması uygun bulunan Sözleşme metni 07/10/1990 tarih ve 20658 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanmıştır.
d) Hindistan: “Türkiye Cumhuriyeti ile Hindistan Cumhuriyeti Arasında Cezai Konularda Karşılıklı Adli Yardımlaşma Anlaşması”. 19/04/1990 tarih ve 3635 sayılı Kanunla onaylanması uygun bulunan Anlaşmanın metni 07/10/1990 tarih ve 20658 (mükerrer) sayılı Resmî Gazete’de yayımlanmıştır.
e) Irak: “Türkiye Cumhuriyeti ile Irak Cumhuriyeti Arasında Hukuki ve Adli İşbirliği Sözleşmesi”. 19/04/1990 tarih ve 3638 sayılı Kanunla onaylanması uygun bulunan Sözleşmenin metni 02/08/1992 tarih ve 21303 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanmıştır.
f) İran: “Türkiye Cumhuriyeti ile İran Devleti (Şeyhinşahisi) Arasında İadei Mücrimin ve Cezai Mevadda Adli Müzaheret Muahedenamesi”. 07/06/1937 tarih ve 3212 sayılı Kanunla onaylanması uygun bulunan Sözleşmenin 21/06/1937 tarih ve 3636 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanmıştır.
g) Kazakistan: “Türkiye Cumhuriyeti ile Kazakistan Cumhuriyeti Arasında Cezai Konularda Adli Yardımlaşma ve Suçluların İadesi Anlaşması”. 04/04/1997 tarih ve 4243 sayılı Kanunla onaylanması uygun bulunan Anlaşma metni 10/04/1997 tarih ve 22960 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanmıştır.
h) Kuveyt: “Türkiye Cumhuriyeti ile Kuveyt Devleti Arasında Hususî Hukuk, Ticaret ve Ceza Hukuku Konularında Hukuki ve Adli İşbirliği Anlaşması”. Sözleşmenin metni 30/05/2000 tarih ve 24064 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanmıştır.
ı) K.K.T.C.: “Türkiye Cumhuriyeti ile Kuzey Kıbrıs Türk Cumhuriyeti Arasında Hukuki, Ticari ve Cezai Konularda Adli Yardımlaşma, Tanıma ve Tenfiz, Suçluların Geri Verilmesi ve Hükümlülerin Nakli Sözleşmesi”. 27/10/1988 tarih ve 3490 sayılı Kanunla onaylanması uygun bulunan Sözleşmenin metni 13/02/1989 tarih ve 20079 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanmıştır.
i) Lübnan: Lübnan ile ülkemiz arasında suçluların geri verilmesi alanında ayrı bir sözleşme bulunmamakla beraber, “Türkiye Cumhuriyeti ile Suriye Arap Cumhuriyeti Arasında Suçluların Geri Verilmesi ve Ceza İşlerinde Karşılıklı Adli Yardımlaşma Anlaşması” Lübnan için de geçerlidir.
j) Mısır: “Türkiye Cumhuriyeti ile Mısır Arap Cumhuriyeti Arasında Cezai Konularda Adli Yardımlaşma ve Suçluların İadesi Sözleşmesi”. 19/04/1990 tarih ve 3634 sayılı Kanunla onaylanması uygun bulunan Sözleşmenin metni 07/10/1990 tarih ve 20658 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanmıştır.
k) Moğolistan: “Türkiye Cumhuriyeti ile Moğolistan Arasında Hukuki, Ticari ve Cezai Konularda Adli Yardımlaşma Anlaşması”. 10/02/2004 tarih ve 5088 sayılı Kanunla onaylanması uygun bulunan Sözleşmenin metni 04/05/2004 tarih ve 25452 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanmıştır.
l) Özbekistan: Türkiye Cumhuriyeti ile Özbekistan Cumhuriyeti Arasında Hukuki, Ticari ve Cezai Konularda Adli Yardımlaşma Sözleşmesi. 17/07/1997 tarih ve 4286 sayılı Kanunla onaylanması uygun bulunan Sözleşmenin metni 07/11/1997 tarih ve 23163 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanmıştır.
m) Pakistan: “Türkiye Cumhuriyeti ile Pakistan İslâm Cumhuriyeti Arasında Ceza İşlerinde Karşılıklı Yardımlaşma Sözleşmesi”. 02/04/1982 tarih ve 2663 sayılı Kanunla onaylanması uygun bulunan Sözleşmenin metni 16/03/1983 tarih ve 17989 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanmıştır.
n) Suriye: “Türkiye Cumhuriyeti ile Suriye Arap Cumhuriyeti Arasında Suçluların Geri Verilmesi ve Ceza İşlerinde Karşılıklı Adli Yardımlaşma Anlaşması”. 19/11/1982 tarih ve 2710 sayılı Kanunla onaylanması uygun bulunan Anlaşmanın metni 18/03/1983 tarih ve 17991 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanmış, Türkçe metnindeki bazı maddî hatalar 15/09/1983 tarih ve 18166 sayılı Resmî Gazete’de düzeltilmiştir.
o) Tacikistan: “Türkiye Cumhuriyeti ile Tacikistan Cumhuriyeti Arasında Hukuki, Ticari ve Cezai Konularda Adli Yardımlaşma Sözleşmesi”. Sözleşmenin metni 30/05/2000 tarih ve 24064 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanmıştır.
ö) Tunus: “Türkiye Cumhuriyeti ile Tunus Cumhuriyeti Arasında Cezai Konularda Adli Yardımlaşma ve Suçluların Geri Verilmesi Sözleşmesi”. 24/09/1982 tarih ve 2706 sayılı Kanunla onaylanması uygun bulunan Sözleşmenin metni 20/02/1983 tarih ve 17965 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanmıştır.
p) Ürdün: “Türkiye Cumhuriyeti ile Haşimî Ürdün Krallığı Arasında Suçluların Geri Verilmesi ve Ceza İşlerinde Karşılıklı Adli Yardımlaşma Sözleşmesi”. 17/04/1975 tarih ve 1879 sayılı Kanunla onaylanması uygun bulunan Sözleşmenin metni 11/08/1975 tarih ve 15323 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanmıştır.
                            

3-                  MÜTEKABİLİYET
Diğer tüm ülkeler için Talepname içerisinde “Mütekabiliyet” kuralına atıf yapılması ve  “Aynı koşullar altında tarafınızdan iletilecek taleplerde benzer uygulama yapılacağı" ibaresinin talepnameye eklenmesi gerekmektedir.

TOKİ 100 TL Taksitle Ev Sahibi Yapacak

TOKİ, 500 bin yeni konut için düğmeye bastı
toki_28Başkanllık Toplu Konut İdaresi (TOKİ) Başkanı Erdoğan Bayraktar ile yılın son söyleşisini yaptık. 500 bin yeni konut için düğmeye bastıklarını söyleyen Bayraktar, “1+1 dairelerde de TOKİ farkını hissettireceğiz” diyor. İşte Erdoğan Bayraktar’a yönelttiğimiz sorular ve cevapları:

TOKİ’nin başarısının altında yatan nedenler nelerdir?
TOKİ çalışanlarının hiçbir zaman unutmadıkları bir konu var. O da yapılan işlerin mutlaka ve mutlaka memleket endeksli yapılması ve ülke insanının huzuruna, yaşam standartlarına, geleceğine bir katkı sağlamasıdır.
Meselenin bir diğer yönü de TOKİ bünyesinde çalışan personelin, gerekli teorik, teknik ve saha deneyimi dediğimiz pratik eğitim süreçlerinin tamamını başarıyla geçirmiş olması başarıyı kolaylaştırıyor. Benim çalışacağım insanlarda aradığım üç önemli özellik vardır; eğitim, çalışkanlık ve TOKİ’nin başarısı için kurumu sevmesi. Bu üç konu bir çalışanda varsa yine başarıdan başka yol yoktur diye düşünüyorum.

TOKİ’nin önümüzdeki yıllara ilişkin stratejik hedefleri nelerdir?
Bayraktar: Hızlı nüfus artışı ve hızlı kentleşme sebebiyle oluşan konut ve kentleşme sorunlarının çözülmesi ve üretimin artırılarak işsizliğin azaltılması amacıyla kurulan TOKİ hızla hedefine ulaşıyor. Pek yakında 500.000 konutun yapımını gerçekleştirecek olan TOKİ, şehirleri pırıl pırıl tertemiz, insanlarının deprem korkusu yaşamadan yepyeni evlerinde huzur içinde yaşadıkları, kirasını dahi ödeyemeyecek durumdaki yoksul insanların kendi evlerinin sahibi olduğu, eğitim, sağlık alt ve üst yapısı tamam bir kentleşme modelini hedefliyoruz.

100 Lira Taksitle Daire

Bunun için önümüzdeki dönemde de gecekondu ve kentsel dönüşüm ile deprem konutları birinci öncelikli konumuz olacak. Ayrıca Başbakan Recep Tayyip Erdoğan’ın talimatıyla yapımına başladığımız hiç peşinatsız 100 lira taksitli 45 metrekarelik 1+1 konut üretimine de devam edeceğiz.

İstanbul Kayabaşı projesi Kayaşehir olarak değiştiriliyor mu?
Bayraktar: Evet Avrupa ve Türkiye’nin en büyük uydu kent projesi olarak hayata geçirilen Kayabaşı bundan böyle Kayaşehir olarak anılacak.

İstanbul’u güzelleştirmek için çalışıyoruz

Sizce İstanbul’da kapsamlı kentsel dönüşüm için neler yapılmalı?
İstanbul’un önünde duran iki büyük sorun var. Birisi depreme dayanıklı olmayan konut stoğu, diğeri ise gecekondulaşmanın getirdiği çarpık yapılaşma. Üstelik bu iki sorunun da beklemeye tahammülü yok ve bir an önce çalışmaların başlatılması gerekiyor.
İstanbul Büyükşehir Belediyesi ile ilçe belediyeleri el ele vererek İstanbul’u güzelleştirmek, sağlam ve yeni konutlar yapmak için çalışıyoruz. TOKİ olarak İstanbul’un 13 ayrı bölgesinde kentsel dönüşüm projesi yürütüyoruz. Kenti nüfus baskısından kurtarmak için çevre illerde istihdamı özendirmek ve özellikle sanayi kuruluşlarını buralara kaydırmamız gerek. Bu da İstanbul’a nefes aldıracak diye düşünüyorum.

2240 Konut ve 160 Odalı Yeni Bir Konut Projesi

Avrupa Konutları İcra Kurulu Başkanı Süleyman Çetinsaya Avrupa Konutları markasıyla üçüncü kez Atakent’e geleceklerini bildirdi.
avrupaAvrupa Konutları İcra Kurulu Başkanı Süleyman Çetinsaya, 2006 yılında Atakent’te hayata geçirdiği 1400 konutluk Avrupa Konutları Atakent 1 projesinin ardından bölgedeki ikinci projesi 1200 konutluk Atakent 2’yi sekiz ay erken teslim etti. Şimdi de bölgenin en iddialı projesi Atakent 3’ü başlatıyor. Ispartakule 1 ve Ispartakule 2 projelerinin inşaatlarını ve satışlarını tamamlamak üzere olduklarını belirten Süleyman Çetinsaya, “Şimdi de Avrupa Konutları markasıyla üçüncü kez Atakent’e geliyoruz”dedi.

Çözüm Ürettik
Yıllardır sektöre güvenilir ve değerli bir marka kazandırmak için çalıştıklarını ve konutun markasını inşa ettiklerini ifade eden Çetinsaya, “Atakent 1 ve Atakent 2 projelerimizden konut sahibi olanlar, Avrupa Konutları farkını yaşadılar. Hem alırken kazandılar, hem dairelerini erken teslim almak suretiyle kazandılar.
Taşındıktan sonra yıllar boyu hizmet alabilecekleri, projesine sahip çıkan, arkasında duran, her türlü problemde derhal çözüm üreten bir yönetim anlayışıyla tanıştılar..Bu süreç, bizim ürettiğimiz projelere olan yoğun ilgiyi de beraberinde getirdi. Şimdi Atakent bölgesinin en değerli projelerinden birini Avrupa Konutları Atakent 3’ü ocak ayında halkımıza sunacağız. Daha şimdiden binlerce kişi, satışların başlangıcında haberdar edilmek için kayıt yaptırmış durumda..” diye konuştu.

Güven Verdik
Konutta güveni kazanmanın, konutun markasını üretmenin hiç de kolay olmadığını söyleyen Süleyman Çetinsaya, her projelerinde bir yaşam tarzı sunduklarını belirterek, satış sonrasında da büyük bir özveri ile hizmetlerini sürdürdüklerini hatırlattı. Süleyman Çetinsaya, Avrupa Konutları markasının arkasında yatan gerekçeleri ise şöyle sıralıyor: “Eğer biz markamızın arkasında durmasaydık, sözlerimizi tutmasaydık, insanlar memnun olmasaydı ürünlerimizden, bugün ‘Önce markasına bakın...’ diyemezdik.
Sattığımız ürünlerde hiç mi aksaklık olmaz. Elbette olabilir. Şikayetler oluyor mu? Az da olsa oluyor. Ancak çok titiz bir şekilde, satış sonrası servis veriyoruz. Ben bir buzdolabı satıyorsam buzdolabının arkasında olmalıyım. Ev satıyorsam evin arkasında olmalıyım. Biz sattığımızın malın hep arkasında durduk. İnsanlarla ilgileniyoruz. İnsanların telefonlarına ve maillerine cevap veriyoruz. Ne sorunları varsa hemen çözmeye, çalışıyoruz. Projelerimizde herhangi bir teknik problem olduğu zaman 24 saat teknik hizmet veriyoruz. Çocuklar için oyun alanları yapıyoruz. Basket sahası yapıyoruz. Çocukları birleştirecek görevli arkadaş koyuyoruz. Mümkün olduğu kadarı ile asgari ücret aidat alıyoruz. Bu hizmetleri asgari ücret ile yapıyoruz. Yani asgari ücret ile sitede yönetim yapıyoruz.
Tanıtım Ocak'ta
İnşaatta kullandığımız ekipleri, sitede de değerlendiriyoruz. Malzememizi, betonumuzu, ustamızı inşaattan getiriyoruz. 5 yıl önce oturuma başlanan sitede oluşan eksikleri, bugün dahi güncelliyoruz biz. Yani, 5 yıl önce diyelim ki trafik ışıklarında gün ışığından enerji alıp gece ışık verebilen bir teknoloji yoktu. Şimdi tüm eski sitelerimizde de aynı şekilde yaptık.
Özetle, Avrupa Konutları Markası’na yakışan hizmeti vermeye çalışıyoruz. Bu da halkımızın büyük teveccühüne sebep oluyor.” Avrupa Konutları Atakent 3’ün ocak ayını içinde lansmana çıkması bekleniyor. Proje detaylarıyla bölgeye büyük değer katacağı belirtilen, %85’i yeşil alanlara ayrılan Avrupa Konutları Atakent 3’ü 2240 konuttan ve 160 odalı bir otelden oluşuyor

Artık "Bekâra Dula Ev Yok" Sözü Tarihe Karışıyor

"Bekâra Dula Ev Yok" diyene 15 bin TL'ye kadar para cezası kesilecek
evvİçişleri Bakanlığı'nca hazırlanan, 'Ayrımcılıkla Mücadele ve Eşitlik Kanunu Taslağı'nda ilginç maddeler. Başbakanlığa gönderilen taslakta, cinsiyet, ırk, renk, dil, din, inanç, etnik köken, cinsel yönelim, felsefi ve siyasi görüş, sosyal statü, medeni hal, sağlık durumu, özürlülük, yaş ve benzeri temellere dayalı her türlü ayrımcılık yasaklanıyor.
Artık, 'bekara, dula, öğrenciye' ev vermeyen, 'ayrımcılık suçu' gereği 15 bin liraya 'İşyerinde kayırma' ve 'nefret söyleminde bulunma' da ayrımcılık türleri arasında. Böylece 'mobbing' (duygusal şiddet) ve 'nefret söylemi' de ilk kez Türk hukuk sistemine girmiş oldu. İşyerinde yıldırma, 'kişiyi işinden soğutmak, dışlamak, bıktırmak amacı ile kasıtlı olarak yapılan eylemler'; nefret söylemi de 'belirli bir kişi ya da gruba karşı nefret veya şiddete tahrik veya teşvik etmek' olarak tanımlandı.
Taslakta, kamu, gerçek ve tüzel kişilerin taşınır veya taşınmazlarının kiralama ve satışında, bilgi edinmede ayrımcılık yapılamayacak. Ayrımcılık kriterleri arasında 'medeni hal', 'cinsel yönelim' ve 'sosyal statü' de sayıldığı için bekar, dul, eşcinsel ve öğrencilere ev kiralamayanlar da bu suçu işlemiş sayılacak.

Sistem Nasıl İşleyecek?
A Kurul Denetleyecek
Akşam Gazetesi'nden Soner Arıkanoğlu'nun haberine göre, ayrımcılık suçuna karşı karşı idari ve mali özerkliğe sahip Ayrımcılıkla Mücadele ve Eşitlik Kurulu oluşturulacak.12 üyesinden beşi Bakanlar Kurulu, dördü Cumhurbaşkanı tarafından seçilecek. Kurul, üç üyesini, STK üyeleri arasından İstişare Komisyonu tarafından önerilecek dokuz aday arasından seçecek. Kurul, başkanını da kendisi belirleyecek.

B İspat Yükü Şikayet Edilende
Ayrımcılığa maruz kalanlar, Kurul'a başvurabilecek. Başvurular, raportör tarafından incelendikten sonra rapor Kurul'da ele alınacak.Rapor kabulü halinde soruşturma için bir uzman görevlendirilecek. Şikayet edilenden savunması istenecek. İspat yükümlülüğü şikayet edilende olacak. Taraflar, uzlaşmaya davet edilebilir, ya da mağdura belli bir tazminatın ödenmesine karar verilebilir.

C Ayrımcı Para Ödeyecek
Suçu işleyen gerçek kişi, şahıs şirketleri ve diğer tüzel kişiliği olan kurumlara bin ila beş bin lira para cezası kesilebilecek. Sermaye şirketleri için ceza iki bin 500 ila 15 bin arasında değişecek. Kamu kurum ve kuruluşlarına kesilen cezalar, suçta kasıt ve ihmali olan kamu görevlisine rücu edilecek.

Gayrimenkul Alıp-Satanlar Aman Dikkat

Yeni bir gayrimenkul aldıktan sonra ev sahibini yeni yükümlülükler bekliyor.
evlerrŞükrü Kızılot'un Haberi
Yeni bir gayrimenkul aldınız. Tapuyu cebinize koyduktan sonra, ne gibi yükümlülüklerinizin olduğunu biliyor musunuz?
Belki de uzun süre hiçbir işlem yapmayacak, bundan dolayı da cezalı duruma düşeceksiniz. En iyisi, ne gibi işlemler yapacağınızı, kısaca anlatalım.

Önce Bir Dosya
Gayrimenkulü aldığınız aşamada ve izleyen yıllarda, o gayrimenkulle ilgili çok sayıda işlemler yapacak ve vergiler, harçlar ödeyeceksiniz.
İleride bu belgeler ya da ödemelerinizle ilgili makbuzlar gerekebileceği için, bir dosya alıp, o gayrimenkullerle ilgili, tapu dahil tüm belgeleri ve makbuzları o dosyaya koymanızda yarar var. Her gayrimenkul için ayrı birer dosya oluşturulması ileride, çocuklar için de örnek bir uygulama, ölüm halinde de mirasçılar için, bir kolaylık olacaktır.

Belediyeye Bildirim
2010 yılı içinde gayrimenkul satın alanların, ilgili belediyeye, bu yılın sonuna kadar “emlak vergisi bildirimi” vermeleri gerekiyor. Bu durum, miras ya da bağış yolu ile gayrimenkul edinenler için de geçerli.
2010 yılı içinde edinilen gayrimenkuller için, yılsonuna kadar “emlak vergisi bildirimi” verilecek... Örneğin, 5 Şubat 2010 tarihinde ev alan bir kişinin, 31 Aralık 2010 tarihine kadar, ilgili belediyeye, emlak vergisi bildirimi vermesi gerekiyor.
Yılın son üç ayı içinde gayrimenkul edinenler ile ilgili özel bir durum var. Yılın son üç ayı içinde yani 1 Ekim 2010 tarihinden sonra gayrimenkul edinenlerin “edinme tarihinden itibaren üç ay içinde” ilgili belediyeye “emlak vergisi bildirimi” vermeleri gerekiyor. Örneğin 17 Kasım 2010 tarihinde gayrimenkul satın alan bir kişinin, 17 Şubat 2011 tarihine kadar, emlak vergisi bildirimi vermesi gerekiyor.

Miras Kalan Gayrimenkul
Miras yolu ile edinilen gayrimenkul nedeniyle, miras bırakanın öldüğü tarihten itibaren, dört ay içinde veraset ve intikal vergisi beyannamesi verilmesi ve tahakkuk eden vergilerin de üç yılda altı eşit taksitte ödenmesi gerekiyor.

Devam Eden İnşaat
Son zamanlarda, özellikle İstanbul’da yaygınlaşan bir uygulama da, daha inşaat proje aşamasındayken ya da kaba inşaat halindeyken, satın alınan gayrimenkullerle ilgili...
İnşaat firmasına evin bedelinin, kısmen ya da tamamen ödenmiş olmasına karşın, inşaat bitmediği için tapu verilmemişse, daire alıcısının yapacağı herhangi bir işlem yoktur. İnşaatın tamamlanıp, tapusunun verilmesini bekleyecek. Bu aşamada emlak vergisi de ödemeyecek.
Bazı durumlarda, inşaat devam ederken yapılan satışlarda “kat irtifaklı arsa tapusu” verilmektedir. Bu gibi durumlarda da alıcının, arsa tapusunu aldığı yılın sonuna kadar ilgili belediyeye, “emlak vergisi bildirimi” vermesi gerekiyor.
Arsa tapusunun verildiği durumlarda, müteahhit inşaatı tamamlayıp teslim ettiğinde “cins tashihi harcı” ödenerek, daire tapusu alınması gerekiyor. Uygulamada bazı müteahhitler bu işlemi tamamlamıyorlar. Alıcı da “nasıl olsa tapum var” diye düşünerek, olayın bu yönünü bilmiyor.
Şu anda İstanbul’daki 10 konuttan 9’u “kat irtifaklı arsa tapusu”na sahip. Alıcıların sonradan bu işlemleri tamamlayabilmeleri gerekiyor. Bu formalitelerden bir kısmı da müteahhit firma ile ilgili “asgari işçilik bildirimi” ve benzeri yükümlülükleri kapsıyor. Bu nedenle, inşaat bitmeden “kat irtifaklı arsa tapusu” alanların, olayı izleyip, inşaat firmasına, formaliteleri tamamlaması konusunda uyarıda ya da hatırlatmada bulunmalarında yarar var.

Kooperatif Evi
Kooperatif yolu ile ev edinmek isteyenlerin, kooperatif inşaatı devam ederken, emlak vergisi ödemeleri gerekmiyor.
Kooperatif arsasının emlak vergisini, kooperatif tüzel kişiliği ödüyor. Evler tamamlanıp tapusunu aldığınızda, yukarıda belirtilen, yeni gayrimenkul edinenlerle ilgili işlemleri yapmanız gerekiyor.

Gayrimenkulün Satışı
Aldığınız gayrimenkulü; edinme tarihinden itibaren, 4 yıl (1 Ocak 2007’den itibaren edinilenlerde 5 yıl) içinde elden çıkarmanız halinde, bundan doğan kazanç “değer artışı kazancı” olarak gelir vergisine tabi tutuluyor (Gelir Vergisi Kanunu Mükerrer Madde 80/6). Hemen belirtelim, miras yolu ile edinilen gayrimenkullerin satışından doğan kazanç, gelir vergisine tabi değil.
Kazancın hesaplanması sırasında, gayrimenkulün edinme bedeli, DİE tarafından belirlenen aylık TEFE (1 Ocak 2006’dan itibaren ÜFE) oranına göre (elden çıkartıldığı ay hariç) yükseltiliyor. Yükseltilen bedel, satış tutarı ile kıyaslanıyor. Ortada bir kazanç varsa, bu kazanca 2010 yılında “7.700 TL istisna” uygulanıyor. Aşan kısım üzerinden, gelir vergisi ödeniyor.
Görüldüğü gibi, gayrimenkulü satın aldıktan sonra, ortaya çıkan ve çıkabilecek olan çok sayıda mali yükümlülük var. Bunları, başlangıçta gözönüne alıp, ona göre hareket etmekte yarar var.

Türkiye Emlakta da Dünyanın Gözdesi Tarih: 20/12/2010, Kaynak: Zaman

Global Property Guide'ın raporuna göre emlak fiyatları, yılın üçüncü çeyreğinde dünyanın yarısında artarken, yarısında geriledi.
emlakkGlobal Property Guide'ın (Küresel Emlak Rehberi) hazırladığı rapora göre, 35 ülkede yapılan araştırmada yılın üçüncü çeyreğinde geçen yılın aynı dönemine göre 17 ülkede emlak fiyatlarının arttığı, 18'inde ise azaldığı görüldü.
Avrupa'da üçüncü çeyrekte yıllık bazda en yüksek artış yüzde 24,73 ile Letonya'da olurken, finansal krizin pençesindeki İrlanda en fazla düşüş gösteren ülke oldu. Raporda, Türkiye'nin Arupa'nın en cazip emlak piyasasına sahip olduğu değerlendirmesi yapıldı.
Sağlam makro ekonomik yönetime, düşen faiz oranlarına, genişleyen mortgage piyasasına, hızlı ekonomik büyüme ve artan turist ilgisine sahip ülkelerde emlak fiyatlarının değerlenme eğiliminde olduğuna dikkat çekilen raporda, Türkiye'de bütün bu olumlu unsurların bulunduğu ifade edildi.

Raporda, konut piyasasında İstanbul'un yabancı yatırımcılar için cazip olmaya başladığı vurgulandı. Kira gelirlerinin göreli olarak cazip olduğu İstanbul'un, ticaret ve konferans merkezi haline geldiğine ve bazı şirketlerin bölgesel idare merkezlerinin burada bulunduğuna işaret edilerek, bölgesel idare merkezi İstanbul'da bulunan uluslararası şirketlere Microsoft ve Coca-Cola örnek gösterildi.
Raporda, birçok ülke vatandaşlarının Türkiye'de emlak satın alabileceği, Türk bankaları ve diğer bankaların ikamet eden ya da etmeyen yabancılara emlak almaları için tutsat kredisi verdiği belirtildi. Rapora göre, ABD'de yılın üçüncü çeyreğinde emlak fiyatları geçen yılın aynı dönemine göre yüzde 4,31 geriledi. Asya'da bazı ülkelerde aynı dönemde emlak fiyatları, hükümetlerin spekülasyonlara karşı aldığı önlemlere rağmen artmaya devam etti.