Emlak dünyası, tapu mevzuatı ve tapu da yapılan işlemler hakkında bilgi, kişisel gelişim makale ve yazılarınız içerir.
7 Şubat 2012 Salı
Bir yıl kira ödemeden dükkan sahibi ol
İstanbul Outlet Park, 2011 yılının son aylarında uygulamaya koyduğu “Bir yıl kira ödemeden dükkan sahibi ol” kampanyasına olan ilgiden memnun. İstanbul Outlet Park'da bir yıl kira ödemeden dükkan sahibi olmak isteyenler Şubat 2012 sonuna kadar başvurdukları taktirde bu kampanyadan faydalanabilecekler.
İstanbul Outlet Park Alışveriş Merkezi toplamda 56.000 m2 kapalı alan ve gerçek outlet tipi mağazacılık anlayışı ile 2007 yılından beri hizmet veriyor. İstanbul Outlet Park, 2011 yılının son aylarında uygulamaya koyduğu yeni kiracılarından bir yıl kira almama uygulamasına olan ilginin beklediklerinden de iyi olduğunu belirten İstanbul Outlet Park AVM Yönetim Kurulu Başkan'ı Hüseyin Almacı, gelen talepler karşısında mutlu olduklarını ancak firmalarla ihtiyaca göre görüştüklerini , AVM'lerini renklendirecek çeşitlendirecek firmalara öncelik verdiklerinin altını çizdi. Kapılarının yeni ve farklı firmalara her zaman açık olduğunu, bir yıl kira ödemeksizin sadece aidat ödeyerek dükkan kiralamak isteyenlerin Şubat 2012 sonuna kadar bu fırsattan yararlanabileceklerini belirtti.
Ziyaretçi sayımız artıracak yeni oluşumlar var!
Hüseyin Almacı, konum olarak dikkat çeken bir nokta olan; E5 (D100) Karayolu üzerinde Tem otoban, Avcılar, Büyükçekmece, Beylikdüzü ve tüm yerleşim merkezlerinin kesişme noktasında yer alan İstanbul Outlet Park adına geleceğe olumlu bakabilmelerinin sebeplerini ise şöyle sıraladı: “İstanbul Outlet Park Alışveriş Merkezi'mizin hemen üstü otel olarak hizmete girecek. 240 odalı ADV Vip Apart'ın direk bizim yönetimimizle bir bağlantısı olmasa da bizim açımızdan büyük bir artı. Tüyap Fuar'ına çok yakın mesafede olmamız, bölgemizde 10 bin konutlu yeni bir projenin hayata geçiriliyor olması, hemen karşımızda Türkiye'nin ilk otomobil alışveriş merkezi Autopia'nın açılacak olması ve tabii ki metrobüsün de gelecek olması.”
1 yıl kira ödemeden dükkan kiralanabilecek!
Abbate, Sarar, Atasay, Bellona, İmza, Altın Yıldız, Saray Halı, By Tatlıses, Atasun Optik, Lotto, Daniel Hechter, Cantaş, Roberto Lorenzo ve Turkcell mağazalarının bulunduğu İstanbul Outlet Park Alışveriş Merkezi'nde 153 mağaza bulunuyor. Yüzde 60'lık doluluk oranı olan AVM'nin boş alanları da yılbaşına kadar uygulanacak olan, sadece aidat ödemesi yapıp bir yıl hiç kira ödememe kampanyası ile hızla dolmaya başlamış. Çok yakında faaliyete geçecek olan Area Home 5.500 m2 bir alanda hizmet verecek. Nişantaş'ında ilgi gören ve yurt dışından gelen tanınmış markaların orijinal ürünlerinin bulunacağı Bavul isimli mağazanın da bir şubesinin birkaç gün içinde AVM'de faaliyete gireceğini belirten Almacı Fast Food dükkanları konusunda da görüşmelerini sürdürdüklerinin altını çizdi.
Çocuklar ve gençler unutulmayacak!
Şu anda hafta içi ziyaretçi sayısı 2 bin ila 2.500 arasında değiştiğini, hafta sonu ise bu rakamın 5 binleri bulduğunu belirten İstanbul Outlet Park AVM Yönetim Kurulu Başkan'ı Hüseyin Almacı, özellikle çocukların ve gençlerin ilgi gösterdiği Go-Kart alanlarına ek bowling ve benzeri yeni eğlence alanları açacaklarını belirtti.
2011 Yılında yayınlanan Emlak Müşavirliği Kanun Tasarısı
HAZIRLAYAN: İSTANBUL TİCARET ODASI 24 NOLU GAYRİMENKUL HİZMETLERİ
MESLEK KOMİTESİ
DÜZENLEME: Metin Yeşil ( İTO 24 Nolu Gayrimenkul Hizmetleri Meslek Komitesi üyesi)
Genel Açıklama
Yapılan çalışma ile emlak sektöründe verilecek hizmetlerde lisanslama esası getirilmiştir. Uygulamada lisanslı gayrimenkul değerleme uzmanlığı, lisanslı harita büroları gibi çeşitli örnekler bulunmaktadır.
Lisans alınarak sürdürülecek faaliyetler üç gruba ayrılmaktadır. Bunlar;
a) Lisanslı emlak müşavirleri
b) Lisanslı emlak müşavirlik şirketleri
c) Lisanslı emlak komisyoncuları
Lisanslı emlak müşavirleri, danışmanlık, bilirkişilik, raporlama, gayrimenkul alım satımına ilişkin aracılık ve kiralama hizmetleri ile gayrimenkulün devri , ayni ve şahsi hak tesisine ilişkin işlemleri (ipotek, irtifak, v.s) belirlenen usul ve esaslar çerçevesinde takip edip gerçekleştirebileceklerdir.
Lisanslı emlak komisyoncuları, gayrimenkul alım satımına aracılık ve kiralama hizmetleri verecektir. Bugünkü emlak komisyonculuğu faaliyeti de esasında söz konusu işlemlerdir. Bu alanda en geniş kesimi de emlak komisyoncuları oluşturmaktadır. Emlak komisyoncusunun, lisanslı emlak müşavirlerinde aranan şartları sağlaması halinde, lisanslı emlak müşaviri olmaları da mümkündür.
Lisanslı emlak müşavirliği şirketleri lisanslı emlak müşavirinin sunduğu hizmetlerin yanında ,
gayrimenkulün devri, ayni ve şahsi hak tesisine ilişkin olarak resmi senet ve tescil istem belgelerini hazırlayabileceklerdir. Bu belgeler tapu sicil müdürlüğünün tasdiki ve tarafların imzalaması ile resmiyet kazanacaktır. Söz konusu şirketler tapu kayıt suretlerini de tasdik edebilecektir.
Gayrimenkule yönelik alım satıma aracılık yapan, kiralama hizmeti verenlerden, aynı zamanda danışmanlık ve tapu işlemlerinin takip ve sonuçlandırması beklenmemelidir. Tapu işlemleri ve gayrimenkule yönelik hizmetler, hukuki, teknik, idari ve mali bilgiyi gerektiren işlemlerdir. Konunun uzmanı olmayan iş sahiplerinden de bu donanıma sahip olması beklenemez. Yapılacak bilgilendirmeler de yeterli olmamaktadır. Gayrimenkul hizmetlerinde belge düzeninin sağlanması, işlemlerin takip ve sonuçlandırılması, tescile esas sözleşmelerin hazırlanması uzmanlaşmayı gerektirmektedir. Bu nedenle bu işlemlerin lisanslı emlak müşavirliği şirketleri tarafından da yerine getirilmesi gerekmektedir. Böylece tapu kayıtları işlem öncesinde sağlıklı olarak incelenecek, belge düzeni kontrol edilecek, işlemler kısa sürede sonuçlandırılacaktır.
Lisanslı Emlak Müşavirliği ve Lisanslı Emlak Komisyonculuğu Kanununun çıkması halinde sektör kayıt altına alınacak, ilgisiz kişi ve kuruluşların bu hizmeti vermesi öncelenecektir. Uygulama ile Devletin vergi ve harç gelirleri artacağı gibi, lisans bedellerinden Devlet, önemli bir ek gelirde elde edecektir. İşlemler konunun uzmanı lisans sahiplerince yerine getirilip, tapu sicil müdürlüklerindeki kayıtların kontrolüyle sonuçlanacağından, işlemlerde sıhhat artacaktır. Tapu sicil müdürlüklerinde yığılma olmayacak bundan kaynaklanan sızlanma ve şikâyetlerde en aza inecektir.
Bu uygulamanın en önemli sonuçlarından birisi de, bu sektörün katma değer yaratan, belli disiplin ve kuralları olan önemli bir sektör haline gelmesidir.
LİSANSLI EMLAK MÜŞAVİRLİĞİ, EMLAK MÜŞAVİRLİĞİ ŞİRKETLERİ VE EMLAK KOMİSYONCULUĞU HAKKINDAKİ KANUN TASARI TASLAĞI
Amaç
MADDE 1 – Bu kanunun amacı; lisanslı emlak müşavirleri, lisanslı emlak müşavirliği şirketleri ile lisanslı emlak komisyoncularının faaliyet, denetim ve sorumluluklarına ilişkin usul ve esasları belirlemektir. Kapsam
MADDE 2- Bu kanun, lisanslı emlak müşavirleri ,emlak müşavirliği şirketleri ve emlak komisyoncularının gayrimenkullere yönelik yapacakları aracılık,kiralama,danışmanlık,belge düzenleme ,tasdik etme gibi işlemlerin yerine getirilmesini kapsar.
Kanun kapsamı dışında kalan işler
MADDE 3 - Lisanslı emlak müşavirleri, kurulacak lisanslı emlak müşavirliği şirketleri ve lisanslı emlak komisyoncularının bu kanun kapsamında işlem yapması, ilgililerce asaleten veya temsilen doğrudan resmi merciler önünde aynı işlemleri talep etme ve yerine getirilmesine engel teşkil etmez.
Tanımlar
MADDE 4 - Bu kanunda geçen;
a) Genel Müdürlük: Tapu ve Kadastro Genel Müdürlüğünü,
b ) Kurul: Lisanslı Emlak Müşavirliği ve Lisanslı Emlak Komisyonculuğu Kurulunu ,
c) Lisans: Emlak müşavirliği ve emlak komisyonculuğu lisansını,
ç) Meslek Odası: 5362 sayılı Esnaf ve Sanatkârlar Meslek Kuruluşları Kanununa göre
kurulan emlak meslek odaları ile 5174 sayılı Türkiye Odalar ve Borsalar Birliği ile Odalar
ve Borsalar Kanunu hükümlerine göre kurulan ticaret odalarını,
d) Müşavirlik: Lisanslı emlak müşavirliklerini,
e) Şirket : En az üç sorumlu lisanslı emlak müşaviri tarafından anonim
şirket şeklinde kurulan lisanslı emlak müşavirliği şirketini ,
f) Komisyonculuk: Lisanslı emlak komisyonculuğunu ,
g) Yönetmelik: Lisanslı Emlak Müşavirliği ve Lisanslı Emlak Komisyonculuğu Hakkındaki
Kanununun uygulama yönetmeliklerini ,
h) Tapu işlemleri: Yönetmelikçe belirlenecek akitli ve akitsiz işlemleri ifade eder.
ı) Meslek mensubu: Lisanslı emlak müşaviri ve lisanslı emlak komisyoncusunu ifade eder.
Genel şartlarMADDE 5 -Lisans sahibi olabilmenin genel şartları şunlardır:
a) Türkiye Cumhuriyeti vatandaşı olmak.
b) Kamu haklarından mahrum bulunmamak.
c) Medeni hakları kullanma ehliyetine sahip olmak.
ç) Türkiye’de yerleşim yeri sahibi olmak,
d)5237 sayılı Türk Ceza Kanununun 53. üncü maddesinde belirtilen süreler geçmiş olsa bile kasten işlenen bir suçtan dolayı bir yıl veya daha fazla süreyle hapis cezasına ya da affa uğramış olsa bile Devletin güvenliğine, anayasal düzene ve bu düzenin işleyişine, milli savunmaya, Devlet sırlarına karşı suçlar ve casusluk suçları ile yabancı devletlerle olan ilişkilere karşı suçlardan veya zimmet, irtikap, rüşvet, hırsızlık, dolandırıcılık, sahtecilik, güveni kötüye kullanma, görevi kötüye kullanma, hileli iflas, ihaleye fesat karıştırma, edimin ifasına fesat karıştırma suçtan kaynaklanan mal varlığı değerlerini aklama veya kaçakçılık suçlarından hükümlü bulunmamak.
e) Devlet memurluğundan çıkarılma cezası almamış olmak.
Emlak müşavirliği lisansı almanın özel şartları
MADDE 6- Emlak müşavirliği lisansı almanın özel şarları şunlardır;
a) Dört yıllık lisans eğitimi veren hukuk, siyasal, iktisat, işletme, iktisadi ve idari bilimler fakültelerinden veya mühendislik fakültelerinin harita ve kadastro, inşaat, mimarlık ve şehir planlaması bölümlerinden veya ön lisan eğitimi veren Tapu ve Kadastro Meslek Yüksek Okulu ile Adalet Meslek Yüksek Okulundan 2 yıllık Meslek Yüksek Okullarının “Emlak ve Emlak Yönetimi” programından mezun olmak yahut Yüksek Öğretim Kurulunca bunlara denkliği kabul edilen yurt içi ve yurt dışı yüksek öğretim kurumlarından mezun olmak,
b) Lisans sınavını kazanarak lisans almış olmak,
Tapu ve Kadastro Genel Müdürlüğünde genel müdür yardımcıları, daire başkanları, bölge müdürleri, bölge müdür yardımcıları, tapu şube müdürleri, tapu sicil müdürü ve tapu sicil müdür yardımcıları, kadastro müdürleri, Tapu ve Kadastro Genel Müdürlüğü müfettişi, maliye müfettişi, defterdar, defterdar yardımcısı, mal müdürü, görevlerinde bulunmuş olanlar da sınav şartı aranmaz.
c) İçeriği ve süresi yönetmelikle belirlenecek, Kurulca verilecek altı aylık teorik eğitimi ve meslek odalarınca belirlenecek emlak müşaviri yanında altı aylık uygulama eğitimi olmak üzere toplam on iki aylık eğitimi tamamlamış olmak,
ç) Bu maddenin (b) bendinde belirtilen kamu görevlerinde en az beş yıl çalışmış olmak veya
esnaf odası veya ticaret odalarının ilgili meslek komitesine kayıtlı olmak.
Emlak komisyonculuğu lisansı almanın özel şartları
MADDE 7- Emlak komisyonculuğu lisansı almanın özel şartları şunlardır.
a) Lise ve dengi okul veya değerleme, harita, emlak, maliye, iktisat, işletme, yapı ve inşaat alanlarında eğitim veren en az iki yıllık yüksek okullar ile Tapu ve Kadastro Meslek Yüksek Okulu ile Adalet Meslek Yüksek Okulu, 2 yıllık Meslek Yüksek Okullarının “Emlak ve Emlak Yönetimi” programından mezun olmak yahut Yüksek Öğretim Kurulunca bunlara denkliği kabul edilen yurtiçi ve yurtdışı yüksek öğretim kurumlarından veya lisans eğitimi veren yüksek okullardan mezun olmak,
b) Lisans sınavını kazanarak lisans almış olmak,
c) İçeriği ve süresi yönetmelikle belirlenecek, Kurulca verilecek altı aylık teorik eğitimi ve meslek odalarınca belirlenecek lisanslı emlak müşaviri veya lisanslı emlak komisyoncusu yanında altı aylık uygulama eğitimi olmak üzere toplam on iki aylık eğitimini tamamlamış olmak,
ç) Esnaf odasına veya ticaret odalarının ilgili meslek komitesine kayıtlı olmak
Teorik ve uygulanma eğitimi süresinden sayılan hizmetler
MADDE 8- Altıncı maddenin (b) bendinde belirtilen kamu görevlerinde en az beş yıl çalışmış olanlarda teorik ve uygulamalı eğitimi aranmaz.
Lisanslı emlak müşavirliği ve komisyonculuğu kurulu
MADDE 9- Bu kanunda belirtilen görevleri yerine getirmek amacıyla merkezi Ankara’da olan Başbakanlığa bağlı olarak Emlak Müşavirliği ve Komisyonculuğu Kurulu kurulmuştur.
Kurul dokuz üyeden oluşur. Üyelerin ikisi Tapu ve Kadastro Genel Müdürlüğünden, birisi Maliye Bakanlığından, birisi Sanayi ve Ticaret Bakanlığından, birisi YÖK tarafından, ikisi esnaf odalarından ikisi de ticaret odaları tarafından seçilir.
Kurul üyeliklerine aday gösterilecek kamu görevlilerinin en az genel müdür, genel müdür yardımcısı, daire başkanı görevlerinde bulunması, en az üç yıl bu görevde asaleten çalışmış olması şarttır. Kurul üyelerinin görev süresi 5 yıldır. Görev süresi dolan kurul üyesi yeniden seçilebilir.
YÖK tarafından seçilecek üyenin prof veya doçent unvanlı, ilgili mesleki eğitimde görev almış olması şarttır.
Esnaf odaları ve ticaret odalarınca seçilecek kişilerin esnaf odalarında başkan veya üyeler, ticaret odaklarında ilgili gayrimenkul hizmetleri meslek komitesi başkan veya üyeleri arasından seçilir. Odalardan seçilecek kurul üyelerinin ayrıca Lisanslı emlak müşaviri olmaya hak kazanmış olması aranır.
Kurulun görevleri
MADDE 10- Kurulun görevleri şunlardır:
a) Lisans sınavı yapmak veya yaptırmak,
b) Lisans sınavı sonucu emlak müşaviri veya komisyoncusu olmaya hak kazananlara lisans
vermek ve meslek mensupları sicilini tutmak,
c) Emlak müşaviri veya komisyoncusu olmaya hak kazananların yeminlerini yaptırmak,
ç) Yabancı emlak müşaviri ve komisyoncularının hukuki ve fiili olarak karşılıklı olmak
kaydıyla, Türkiye de faaliyette bulunma taleplerini değerlendirmek, uygun olanlara izin
vermek
d) Bu kanunda belirtilen hallerde lisans iptaline karar vermek.
e) Emlak müşaviri ve komisyoncularının faaliyetleri sırasında kullanacakları, sözleşme, belge
basılı kâğıtların şeklini ve içeriğini belirlemek.
f) Verilecek mesleki eğitime ilişkin usul ve esasları belirlemek.
g) Meslek ilkelerini belirlemek, genelgeler çıkarmak emlak müşaviri, emlak müşavirliği
şirketi ve komisyoncularını faaliyetleri ile ilgili olarak denetlemek, gerektiği takdir de idari
inceleme ve soruşturma yapmak.
ğ) Bu kanun kapsamındaki faaliyetler ile ilgili benzeri hizmetleri yürütmek.
h) Emlak müşaviri, emlak müşavirliği şirketi ve komisyoncularına görüş bildirmek.
Kurulun çalışma usul ve esasları
MADDE 11- Kurul, üyelerin üçte ikisinin katılımı ile toplanır ve üye tam sayısının salt çoğunluğu ile karar alır. Kurul kendi üyeleri arasından bir başkan seçer.
Kurul üyelerine ayda dört toplantıdan fazla olmamak üzere, her toplantı günü için uhdesinde kamu görevi bulunanlara 1000, bulunmayanlara ise 2000 gösterge rakamının memur aylık katsayısı ile çarpımı sonucu bulunacak tutarda toplantı ücreti ödenir.
Kurulun idari yapısı
MADDE 12-.Kurul, başkanlık, hukuk müşavirliği ve tescil birimlerinden oluşur.
Başkanlık: Kurulun en üst idari organıdır. Başkanlık görevleri ile personelin sayısı ve nitelikleri yönetmelikle belirlenir. Kurul çalışmalarını sevk ve idare eder.
Genel sekreterlik: Kurulca atanacak, genel sekreterin görevleri ile personelin sayısı ve nitelikleri yönetmelikle belirlenir. Genel sekreterin esnaf odası ve ticaret odalarının ilgili meslek komitesi üyeleri arasından en az 4 yıllık yüksek okul mezunu ve gayrimenkul sektöründe en az 5 yıl çalışmış olması şartı aranır.
Hukuk müşavirliği: Kurulca atanacak, hukuk müşavirinin görevleri ile personelin sayısı ve nitelikleri yönetmelikle belirlenir.
Lisans ve kimlik belgesi:
MADDE 13- Bu kanun hükümlerine göre emlak müşaviri veya emlak komisyoncusu olmaya hak kazanan kişilere kurul tarafından kayıt ve tescilleri yapılarak lisans ve kimlik belgesi verilir.
Lisans talepleri için yapılan başvurular en geç bir ay içinde Kurul tarafından incelenir ve karara bağlanır. Kurul kararlarına karşı bir aylık süre içinde idari yargıya itiraz edilebilir.
Lisanslı emlak müşavirleri tarafından bu kanun hükümlerine göre kurulacak olan emlak müşavirliği şirketlerine de lisans, Kurul tarafından verilir.
Lisans bedeli
MADDE 14-
Lisan bedeli emlak komisyoncuları için 2000 TL ,emlak müşavirleri için 5000 TL,
Emlak müşavirliği şirketleri için 10000 TL olup bu bedellerbir defaya mahsus olarak ödenir. Bedel Maliye hesabına bir bankaya yatırılır.
Lisans bedeli her yıl bir önceki yıla ilişkin olarak 213 sayılı Vergi Usul Kanunu uyarınca Maliye Bakanlığınca belirlenen yeniden değerleme oranında artırılarak uygulanır.
Yemin
MADDE 15-Lisans sahibi, bu Kanun kapsamındaki görevine fiilen başlamadan önce, o yer sulh hukuk mahkemesinde görevini doğru ve tarafsız olarak yürüteceğine, bu Kanun hükümlerine ve ilgili mevzuata aykırı hareket etmeyeceğine ve ettirmeyeceğine dair yemin eder.
Yemin tutanağı iş yerinin görünen bir yerine asılır.
Yeni iş yeri açılması ve değişikliği MADDE 16- Emlak müşavirleri ve emlak komisyoncuları kendi adlarına açtıkları işyeri adreslerinde faaliyetlerini sürdürmek ve lisans ve ruhsatlarını çalıştıkları iş yerinin görünen bir yerine asmak zorundadırlar.
İş yeri değiştiren meslek mensupları on beş gün içinde yeni iş yerlerinin açık adreslerini Kurula bildirmek zorundadırlar.
Meslek mensupları kendi adlarına birden fazla iş yeri açamazlar. İş yeri sahibi olan meslek mensupları ücret karşılığı işveren yanında çalışamazlar. Ücret karşılığı çalışan meslek mensupları birden fazla iş yerinde de görev yapamazlar.
Meslek mensupları sicili
MADDE 17- Lisanslı Emlak müşaviri ve komisyoncuları için kurul tarafından meslek mensupları sicili tutulur. Lisanslı emlak müşavirliği şirketleri de Kurul tarafından listeye alınarak ilan edilir.
Bir başka il veya bölgeye naklini yapan meslek mensupları işe başlamadan önce kurula bunu bildirmek zorundadır.
Hizmetin kendi adına yürütülmesi
MADDE 18- Lisansını almış olan müşavir ve komisyoncuların bu hizmeti kendi adına yürütmesi halinde, bu hizmet emlak müşaviri ve komisyoncusu tarafından bizzat yerine getirilir.
Lisanslar devredilemez.
Lisanslı emlak müşaviri, komisyoncusu ve lisanslı emlak müşaviri şirketi yanında çalışanların yapacağı işlemlerde sorumluluk lisans sahibine aittir.
Düzenlenecek sözleşme ve belgeler lisanslı emlak müşaviri ve komisyoncusu tarafından imzalanır.
Lisanlı emlak müşavirleri ve komisyoncuları müşavirlik faaliyetleri dışında başkaca bir iş yapamazlar. Faaliyet konusu dışındaki şirketlerin kurucu ortağı olamaz, yönetim ve denetimlerinde bulunamaz.
Yönetici statüsünde çalışan meslek mensupları
MADDE 19-Lisanslı emlak müşavirleri ve emlak komisyoncularının, emlak müşavirliği hizmeti veren ticaret şirketi dışındaki şirketlerde ortak, yönetici veya denetici statüsünde çalışmaları halinde meslek mensupluğundan ayrılmış sayılır ve lisanları iptal edilir.
Yabancı emlak müşavirleri ve komisyoncuları:
MADDE 20- Yabancı bir devletin uyruğundaki gerçek kişiler, karşılıklı olmak ve lisanslı emlak müşavirleri ve komisyoncularında aranan nitelikleri taşımak şartıyla Başbakanlık onayı ile Türkiye de emlak müşavirliği ve komisyonculuğu faaliyetinde bulunabilirler.
Yabancıların Türkiye de emlak müşavirliği ve komisyonculuğu hizmetini vermek üzere kuracakları şirketler Doğrudan Yabancı Yatırımlar Kanununa tabi olarak kurulabilir. Bu halde de kurulacak şirkette biri sorumlu lisan sahibi olmak üzere TC vatandaşı en az iki lisanslı emlak müşavirinin kurucu ortak olma şartı aranır.
Lisansın kullanılacağı yetki bölgesinin sınırı
MADDE 21- Lisanslı emlak müşavirlikleri ve komisyoncularının yetki alanı ilçe idari sınırı ile sınırlıdır.
Aynı ilçede birden fazla Lisanslı emlak müşavirliği ve emlak komisyonculuğu hizmeti verilebilir.
İlçe idari sınırları dışında hizmet verilmesi, ancak hizmet verilecek ilçedeki lisanslı emlak müşaviri ve komisyoncusu aracılığı ile yapılabilir. Hizmet verilecek yetki bölgesi dışındaki ilçede lisanslı emlak müşaviri ve komisyoncusunun bulunmaması halinde en yakın ilçe deki lisanslı emlak müşaviri ve komisyoncusu aracılığı ile işlem yapılabilir.
Bayilik ve acentalık suretiyle yapılacak faaliyetlerde aynı düzenlemeye tabidir.
Lisanslı emlak müşavirlerinin yapacağı hizmetler;
MADDE 22- Lisanslı emlak müşavirlerinin gayrimenkullere yönelik sunacağı hizmetler şunlardır;
a) Talep üzerine düzenlenen iş sözleşmesine dayanılarak, taşınmaz malın alım, satım ve kiralanması konusunda pazarlama faaliyetlerinde bulunmak, aracılık hizmeti vermek.
b)Talep üzerine düzenlenen iş sözleşmesine dayanılarak, gayrimenkul mülkiyetinin devri, gayrimenkul üzerine ayni ve şahsi hak tesisleri işlemlerini takip dip sonuçlandırmak, tüm resmi ve özel kurumlarda işlemleri takip etmek, belge düzenini sağlamak,
c) Gayrimenkul hizmetlerine yönelik kayıt inceleme, araştırma, raporlama ve danışmanlık hizmeti vermek
ç) İlgililerin talebi üzerine işlemlerle ilgili belge ve formları düzenlemek.
d) Gayrimenkullerde kendi faaliyet alanına ilişkin olarak bilirkişilik hizmeti vermek.
Avukatlık kanununun ve diğer kanunların münhasıran avukatlar tarafından yapılmasını ön gördüğü işleri Lisanslı Emlak Müşavirleri yapamaz.
Emlak komisyoncularının vereceği hizmetler
MADDE 23- Lisanslı emlak komisyoncularının sunacağı hizmetler şunlardır;
a) Talep üzerine düzenlenen iş sözleşmesine dayanılarak, taşınmaz malın alım, satım ve kiralanması konusunda pazarlama faaliyetlerinde bulunmak, aracılık hizmeti vermek.
b) Talep üzerine düzenlenen iş sözleşmesine dayanılarak, taşınmaz malların satış ve kiralanmasına yönelik olarak işlemleri tüm özel ve resmi kurumlarda takip etmek. Emlak komisyoncuları bu kanunla emlak müşavirlerine tanınan diğer yetkileri ve emlak müşaviri sıfatını kullanamazlar.
Lisanslı emlak müşavirliği şirketleri
MADDE 24- Emlak müşavirliğinin ticari şirket kapsamında yapılması halinde, şirketin anonim şirket olarak kurulması, şirket kurucu ortaklarının en az üç sorumlu lisanlı emlak müşaviri olması zorunludur.
Lisanslı emlak müşavirliği şirketinin sermayesi 200000TL den az olamaz.
Şirket çalışanlarının yapacağı işlemlerde sorumluluk öncelikle sorumlu lisanslı emlak müşavirlerine aittir.
Emlak müşavirliği veren ticaret şirketleri müşavirlik faaliyetleri dışında başkaca bir iş yapamazlar. Sorumlu lisanslı emlak müşavirleri, başka şirketlerin kurucu ortağı olamaz, yönetim ve denetimlerinde bulunamaz.
Emlak müşavirliği hizmeti veren ticaret şirketleri kadrolu veya sözleşmeli olarak en az bir avukat çalıştırmak zorundadır. Düzenlenecek resmi senet ve tescil istem belgesini lisanslı sorumlu emlak müşavirinin yanında avukatta imzalar. 25. madde gereğince verilecek tapu kayıt suretlerini lisanslı sorumlu emlak müşaviri imzalar.
Lisanslı emlak müşavirliği şirketlerinin sunacağı hizmetler
MADDE 25. Lisanslı emlak müşavirliği şirketlerinin sunacağı hizmetler şunlardır.
a) Talep üzerine düzenlenen iş sözleşmesine dayanılarak, taşınmaz malın alım, satım ve kiralanması konusunda pazarlama faaliyetlerinde bulunmak, aracılık hizmeti vermek.
b) Talep üzerine düzenlenen iş sözleşmesine dayanılarak, gayrimenkul devri, üzerine ayni ve şahsi hak tesisleri işlemlerini takip edip sonuçlandırmak, tüm resmi ve özel kurumlarda takip etmek, belge düzenini sağlamak.
c) Gayrimenkulün devri, ayni ve şahsi hak tesisine ilişkin olarak tapu sicil müdürlüğünün kontrolüne sunmak üzere resmi senet ve tescil istem belgelerini düzenlemek.
ç) Tapu kayıt suretlerini tasdik ederek ilgilisine vermek.
d) Gayrimenkul hizmetlerine yönelik kayıt inceleme, araştırma, raporlama ve danışmanlık hizmeti vermek.
e) İlgililerin talebi üzerine işlemlerle ilgili belge ve formları düzenlemek.
Bayilik veya acentelik faaliyetleri
MADDE 26- Lisanslı emlak müşavirliği şirketleri bu hizmetlerini bayilik veya acentelik şeklinde de yürütebilir. Bu halde bayi ve acentelerin lisanslı emlak müşaviri olması veya lisanslı emlak müşavirliği şirketi şartlarını taşıması gerekir.
Bayi ve acenteler yapacakları iş ve işlemlerden doğrudan sorumludur. Bayi ve acentelik kuran şirketin sorumluluğu, yapılacak müşavirlik hizmeti ile sınırlıdır.
İş sözleşmesi
MADDE 27- Lisanslı emlak müşaviri, komisyoncuları ve şirketleri ile iş sahibi arasında, şekil ve içeriği Kurul tarafından belirlenip bastırılmış olan standart iş sözleşmesi düzenlenir.
Sözleşmeyle yapılacak işler, tapu sicil ve kadastro müdürlüklerini ilgilendiriyorsa düzenlenen iş sözleşmesinin bir örneğinin ilgili tapu sicil veya kadastro müdürlüğüne ibrazı zorunludur. İşlemin sonuçlanmasından sonra iş sözleşmesi ilgili müdürlükte saklanır.
Taraflar arasında düzenlenen bu sözleşmede belirlenecek süre içinde işlemin sonuçlandırılmaması halinde iş sahibi tarafından yazılı bilgi verilmek suretiyle sözleşme tek taraflı olarak fes edilebilir. Bu durumda ücret talebinde bulunulamaz. İş sahibinin kendinden kaynaklanan veya mücbir sebepler bunu hükmün dışındadır.
Lisanslı emlak müşaviri ve komisyoncuları anne, baba, eş ve çocukları dışında ki iş sahiplerinden düzenleme şeklinde vekalet akdiyle yetki almış olsalar dahi iş sözleşmesi düzenlemek zorundadırlar.
Ücret
MADDE 28- Ücret, lisanlı olarak verilen müşavirlik ve komisyonculuk hizmetlerine karşılık olarak alınacak meblağdır. Ücretin miktarı taraflar arasında düzenlenecek iş sözleşmesinde gösterilir.
Kurul tarafından her yıl ocak ayında geçerli olmak üzere bir sonraki yıla ait ücret tarifeleri hazırlanarak her yılın Ağustos ayı içinde Başbakanlığa gönderilir. Ücret tarifelerini belirlemede odaların yazılı görüşleri alınır.
Başbakanlıkça ücret tarifesi onaylanarak yürürlüğe girer. Başbakanlık ücret tarifesini kendisine ulaştığı tarihten itibaren bir ay içinde onaylar. Ücret tarifesi ilk kez belirlendikten sonra daha sonraki yıllarda ücretler uygulanacağı yılın yeniden değerleme oranı kadar artırılır. Ekonomideki gelişmelere bağlı olarak ücretler Başbakanlıkça yeniden belirlenebilir.
Tarifede belirtilen miktarların altında ücret alınamaz. Yeni tarife yürürlüğe girinceye kadar mevcut tarife hükmü uygulanır.
Tasdik ve tasdikten doğan sorumluluk
MADDE 29- Lisanslı emlak müşavirliği şirketlerinin tapu işlemlerine yönelik düzenleyecekleri belgeler ile tasdik edecekleri tapu kayıt suretine ilişkin usul ve esaslar Tapu ve Kadastro Genel Müdürlüğü ve Kurulca birlikte belirlenerek Kurul tarafından açıklanır.
Tapu kayıt suretleri sorumlu lisanslı emlak müşavirleri tarafından bizzat imzalanır Tasdik de lisans numarasının da yazılması zorunludur. Tapu kayıt suretlerinin doğruluğundan emlak müşavirleri sorumludurlar. Yaptıkları tasdikin doğru olmaması halinde tasdikin kapsamı ile sınırlı olmak üzere ortaya çıkan Hazine zararından Türk Medeni Kanununun 1007.maddesi gereğince müştereken ve müteselsilin sorumlu olurlar.
Kusurdan doğan sorumluluk
MADDE 30- Medeni Kanunun 1007. Maddesi gereğince, Hazinenin sorumlu olduğu zararların doğmasından Lisanslı emlak müşaviri, emlak komisyoncusu ve şirketin kusuru belirlendiği takdirde komisyoncu, müşavir ve şirket zarara neden olanla birlikte müteselsilin veya şahsen Hazineye karşı sorumlu olup doğacak zararlar için Hazinenin rücu etme hakkı vardır.
Gayrimenkulun devri, ayni ve şahsi hak tesisine ilişkin olarak tapu sicil müdürlüğünün kontrolüne sunmak üzere lisanslı emlak müşavirliği şirketlerince tapu işlemlerine yönelik hazırlanan resmi senet ve tescil istem belgelerinin içeriğinden lisanslı emlak müşavirliği şirketi sorumludur. Tapu sicil müdürlüğü görevlilerinin sorumluluğu söz konusu belgelerdeki tapu kaydının yer alması ve tapu siciline yapılacak tescil ile sınırlıdır.
Madde 31-Sigorta fonu
Lisanslı emlak müşaviri, komisyoncuların ve şirketlerinin faaliyetleri sırasında meydana gelen zararlardan doğan sorumluluk ve yükümlülüklerini karşılamak amacıyla kurul tarafından bir sigorta fonu oluşturulur.
Sigorta fonunun nasıl oluşacağı çalışma usul ve esasları ile kapsamına alacağı zararlar yönetmelikle düzenlenir.
Lisanslı emlak müşavirliği ve komisyonculuğundan ayrılma
MADDE 32- Lisanslı emlak müşaviri veya emlak komisyoncusu iken işini bırakanlar bunu on beş gün içerisinde Kurula bildirmek, Lisans ve kimlik belgesini geri vermekle yükümlüdürler. Bu kişilerin yeniden mesleği icra etmek istemeleri halinde lisans ve kimlik belgeleri Kurul tarafından bu Kanununda belirlenen 5. 6. ve7. Maddesindeki şartları taşımaları halinde yeniden verilir.
Mesleki yükümlülükler ve yetkilerin kullanılması
MADDE 33 -Emlak müşavirleri, komisyoncuları ve şirketleri bunların yanında çalışanlar, yaptıkları hizmetlerden dolayı edindikleri belge ve bilgileri amacı dışında kullanamaz ve açıklayamazlar. İş elde etmek amacıyla promosyon, ilan, reklam ve benzeri faaliyetlerde bulunamazlar. Tabela veya basılı kâğıtlarında lisanslı emlak müşaviri, emlak komisyoncusu ve şirketi unvanı dışında başkaca sıfat kullanamazlar.
Ancak; mesleğin gereği olarak pazarladıkları taşınmazların nitelikleri ve nicelikleri hakkında yapacakları ilan bu yasak dışındadır.
Denetim
MADDE 34- Emlak müşavirleri, komisyoncuları ve şirketlerin faaliyetleri; bu kanun kapsamında yaptığı işlemlerin hukuka ve mevzuata uygunluk yönünden Adalet Bakanlığınca, mesleki ilke ve kurallara uygunluk yönünden ilgili meslek odalarınca denetlenir.
Adalet Bakanlığınca yapılan denetimler sonucunda, hukuka ve mevzuata aykırı işlemleri tespit edilen lisans sahiplerine, bu işlemlerini hukuka ve mevzuata uygun hale getirmeleri için bir aya kadar süre verilebilir. Bu durum gereği yapılmak üzere ilgili meslek odası ve kurula bildirilir.
Mesleki ilke ve kurallara uygunluk yönünden ilgili meslek odalarınca yapılan denetimler sonucunda verilen cezalar Kurula bildirilir.
Lisansların verilmesi, iptal edilmesi ve sicillerin tutulması ve lisanslı müşavir ve komisyoncularının kuruluş, işleyiş ve her türlü faaliyetlerinin denetimini yaparak uyarma, kınama, lisansın geçici veya sürekli iptali cezalarını vermeye Kurul yetkilidir.
Ceza hükümleri
MADDE 35- Bu Kanunun 32. maddesinde yapılan denetimler sonucunda mevzuata aykırılığı tespit edilenlere fiilleri suç oluşturmadığı takdirde yönetmelikle belirlenecek miktarlarda idari para cezası Kurul tarafından verilir.
İdari para cezaları Kurul tarafından bir fonda toplanır. Fonda biriken paralar sadece lisanslı emlak müşaviri ve komisyoncularının idari, sosyal ve mesleki ihtiyaçları için kullanılır.
Madde 36-Lisanssız faaliyette bulunma
Bu kanunun yürürlüğe girmesi ve lisansların verilmesinden sonra, gayrimenkule yönelik bu kanun da tanımlanan hizmetlerin hangi ad altında olursa olsun lisanssız olarak yapılması yasaktır. Yasağa uymayanlar hakkında Yasal işlemler yapılır. Kamu idareleri lisansız faaliyette bulunanların bu Kanunda tanımlanan hizmetlere yönelik taleplerini yerine getiremezler. Lisansız kişilerin taleplerini işleme alan kamu görevlileri hakkında adli ve idari işlemler yapılır.
Kurul ve Odalar yukarıdaki fıkraya aykırı davranışları tespit ettiği veya öğrendiği takdirde durumu Cumhuriyet Başsavcılığına bildirmek zorundadırlar.
Lisans iptali
MADDE 37-
a) Lisans sahibinin isteği,
b) Lisanslı emlak müşavirliği, emlak komisyoncusu ve şirketi olmak için Kanunda ve
Yönetmelikte belirtilen şartların kaybedilmesi veya bu şartları taşımadığının sonradan
anlaşılması,
c) İlgili meslek odası üyeliğinin son bulması,
d) 34. maddede yapılan denetimler sonucunda hukuka ve mevzuata aykırı işlemlerin tespit
edilmesi
e) Mesleki ilke ve kurallara uygun davranılmaması halinde üç kez para cezası verilmiş olması
halinde lisanslar Kurulca iptal edilir.
Meslekte çalıştırılamayacak olanlar
MADDE 38- Lisanslı emlak müşavirleri ve komisyoncuları, bu mesleği yapmaları yasaklananları yanlarında çalıştıramazlar. Bunlarla her ne şekilde olursa olsun mesleki iş birliği yapamazlar.
Yetkili oda
MADDE 39- Bu kanunda oda tarafından yapılması öngörülen görev ve yetkiler lisanslı emlak müşaviri ve komisyoncusunun kayıtlı olduğu oda tarafından yerine getirilir ve kullanılır.
Yönetmelikler
MADDE 40- Bu kanunla ilgili olarak aşağıda belirtilen hususlar yönetmelikle düzenlenir.
a) Lisanslı Emlak Müşavirliği ,Şirketleri ve Lisanslı Emlak Komisyonculuğu çalışma usul ve esasları,
b) Lisanslı Emlak Müşavirliği ve Lisanslı Komisyonculuğu sınav, staj, eğitim, ruhsat verilmesi,
c) Lisanslı Emlak Müşavirliği ve Lisanslı Emlak Komisyonculuğu Kurulunun çalışma usul ve esasları
İlgili Yönetmelikler kanunun yürürlüğe girdiği tarihten sonra 6 ay içinde Esnaf ve Sanatkarlar Odası ve Ticaret Odalarının görüşü alınmak suretiyle Sanayi ve Ticaret Bakanlığı ile Bayındırlık ve İskan Bakanlığınca müştereken hazırlanarak yürürlüğe konur.
Kanunun uygulanmasıyla ilgili olarak yönetmelikler dışında hukuki düzenlemeler yapmaya Kurul yetkilidir.
Geçici Madde 1- Bu Kanunun yürürlüğe girdiği tarihten önce bu kanunun 5.maddesindeki genel şartları taşımakla birlikte en az dört yıllık fakülte veya yüksek okul mezunu olanlardan bu kanunun 22.maddesinde belirtilen görevleri toplam en az 3 yıldır fiilen yaptıklarını bağlı bulundukları vergi dairesi veya oda kaydı ile kanıtlayanlar kanunun yürürlüğe girdiği tarihten itibaren bir yıl içinde ilgili odaya müracaat etmesi halinde lisanslı emlak müşaviri olmaya hak kazanırlar.
Geçici Madde 2- Bu kanunun yürürlüğe girdiği tarihten önce bu kanunun 5.maddesindeki genel şartları taşımakla birlikte, bu kanunun 23.maddesinde belirtilen görevleri toplam en az üç yıldır fiilen yaptıklarını bağlı bulundukları vergi dairesi veya oda kaydı ile kanıtlayanlar kanunun yürürlüğe girdiği tarihten itibaren bir yıl içinde ilgili odaya başvurmaları halinde lisanslı emlak komisyoncusu olmaya hak kazanırlar.
Geçici Madde 3-Bu Kanunun 6. maddesinde yazılı sınav şartı aranmayan kamu görevlileri kanunun yürürlüğe girdikleri tarihten itibaren 1 yıl içinde müracaat etmeleri halin de lisanslı emlak müşaviri olmaya hak kazanırlar.
Geçici Madde 4- İlgili devletlerce karşılıklılık şartı sağlanıncaya kadar 20.madde hükmünden faydalanamayan yabancı uyruklu emlak müşavirleri bu kanunun yürürlük tarihini takip eden yılın sonuna kadar işlerine devam edebilirler.
Geçici Madde 5-Bu kanunun yürürlüğe girdiği tarihten önce bu kanunun 25.maddesinde belirtilen görevleri toplam en az dört yıldır fiilen yaptıklarını bağlı bulundukları vergi dairesi veya oda kaydı ile kanıtlayan ticaret şirketleri kanunun yürürlüğe girdiği tarihten itibaren bir yıl içinde bu kanunda ilgili lisanslı emlak müşaviri şirketi olmaya şartlarını sağlamaları halinde lisanslı emlak müşaviri şirketi olmaya hak kazanırlar.
Yürürlük
MADDE 41- Bu kanun yayımı tarihinde itibaren yürürlüğe girer.
Yürütme
MADDE 42- Bu Kanunun hükümlerini Bakanlar Kurulu yürütür.
30 Ocak 2012 Pazartesi
TÜİK'ten şok eden araştırma: konutlarda su yalıtımı yok!
TÜİK'ten şok eden araştırma: konutlarda su yalıtımı yok!
Yaşam kalitemizi önemli ölçüde etkileyen konutlarımızın sağlıklı, güvenli ve konforlu olması çok önemli. Ancak maalesef ülkemizdeki konutların çoğunda bırakın lüksü, konforu bazı standart özellikler bile eksik.
Türkiye İstatistik Kurumu’nun (TÜİK) yaptığı, Gelir ve Yaşam Koşulları Araştırması’nın sonuçları da bunu kanıtlıyor. Araştırmaya göre; Türkiye’deki konutların yüzde 43,8’inde sızdıran çatı, nemli duvarlar ve dolayısıyla küf, rutubet sorunu var. Bitümlü Su Yalıtımı Üreticileri Derneği (BİTÜDER) Yönetim Kurulu Başkanı Mehmet Özcan’a göre; bu demek oluyor ki bu konutlarda su yalıtımı yok. Oysa su yalıtımı binanın taşıyıcı sistemini korozyondan yani paslanmadan koruyor. Bu da depreme karşı daha sağlam yapılar anlamına geliyor.
Suyun zararlı etkileri, yapının ömrü ve dayanıklılığı açısından en büyük tehdit… Binalarımız; yağmur, kar gibi yağışlar, toprağın nemi ve toprak tarafından emilen yağış, banyo, tuvalet gibi ıslak bölgelerde su sızıntıları ve zemindeki basınçlı veya basınçsız yeraltı suları nedeniyle suya maruz kalıyor. Yapıya herhangi bir yoldan sızan su, taşıyıcı kısımlarındaki donatıları korozyona uğratıyor, kesitlerinin azalmasına ve yük taşıma kapasitesinin ciddi miktarlarda düşmesine neden oluyor. Binaların suya ve neme karşı korunması için tek çözüm ise su yalıtımı…
Su yalıtımı olmayan bina 10 yılda taşıma kapasitesinin % 66’sını kaybediyor
BİTÜDER Yönetim Kurulu Başkanı Mehmet Özcan, büyük bir depremde, korozyona uğramış bir binanın ayakta kalmasının hemen hemen mümkün olmadığını belirtti. Özcan, İstanbul Büyükşehir Belediyesi Hasar Tespit Komisyonu tarafından 1999 depreminden sonra hazırlanan rapora dikkat çekti. Komisyon tarafından 55 bin 651 konut ve işyerinde yapılan kontrollerde, bu binaların yüzde 79'unun hasarlı bulunduğunu söyleyen Özcan, hasarlı binaların yüzde 64’ünde hasar nedeninin korozyon olduğunu vurguladı. Özcan, su yalıtımı olmayan binaların korozyon nedeniyle 10 yıl sonra başlangıçtaki taşıma kapasitesinin, belli koşullarda yaklaşık yüzde 66’sını kaybettiğini vurguladı.
Sağlıklı konutlar için de su yalıtımı şart!
TÜİK Araştırması’na göre; Türkiye’deki konutların yüzde 43,8’inde sızdıran çatı, nemli duvarlar ve dolayısıyla küf, rutubet sorunu olduğuna dikkat çeken Özcan, su yalıtımının konutlarda bakteri ve küf oluşmasını engellediğini, suyun çatı ve duvarlardan sızmasını önleyerek sağlıklı ve konforlu ortamlar sağladığını kaydetti. Nem ve nemin yol açtığı küfün, mekânlarda kötü kokuların oluşmasına ve bakterilerin üremesine neden olduğunu ifade eden Özcan, bu havayı soluyan kişilerde alerji, astım, bronşit gibi hastalıkların kaçınılmaz olduğunu söyledi.
Yapı Kanunu’nda su yalıtımı zorunlu olmalı
Yapı Kanunu’nda su yalıtımının mutlaka zorunlu hale getirilmesi gerekliliğine dikkat çeken Özcan, “Bina statiğinin Deprem Yönetmeliği’ne uygunluğu nasıl denetleniyorsa, Su Yalıtımı Uygulama Kural Standardı da mecburi standart olmalı ve denetlenmeli. Özellikle denetim mekanizmasındaki eksiklikler Deprem Yönetmeliği’ne uygun yapı güvenliği ilkesini bozuyor, can ve mal kaybına yol açıyor.” dedi.
Su yalıtımı ile ilgili sorularınız için www.bituder.org internet adresinden ve 0216 466 33 29 numaralı telefondan BİTÜDER’e (Bitümlü Su Yalıtımı Üreticileri Derneği) ulaşmanız yeterli.
Serdar İnan: 'yabancıya düşük fiyatlı arsa satışını yanlış'
Serdar İnan: 'yabancıya düşük fiyatlı arsa satışını yanlış'
İnanlar Yönetim Kurulu Başkanı Serdar İnan'ın son günlerde gayrimenkul sektörünün gündemi olan mütekabiliyet yasasıyla ilgili olarak çarpıcı açıklamalarda bulundu
"Malımızı düşük fiyata satma politikası yanlış"
Serdar İnan yaptığı açıklamada, " Yabancıya satışın yapılması memleketimize sermaye girişini sağlayacağı için yıllardır benimsediğim ve röportajlarda hep olumlu cevaplar verdiğim bir olgu. Ancak; yabancıya 30 hektara kadar imarsız arazi satışına karşıyım. Hem malımızı satacağız hem de fiyatı düşük satacağız, bu bence yanlış." şeklinde konuştu.
Dönümü 500 TL olan arazilerimiz var
Ülkemize ciddi sermaye girişi sağlayacağını söyleyen İnan, "Şu an Türkiye'de dönümü 500.-TL olan arazilerimiz var; hem fiyatların azlığı hem de düşük bir bedel karşılığında çok geniş alanların alınma ihtimalinin ileride stratejik sorunlara yol açabileceğini tahmin ediyorum. İmarlı araziler ya da yapılmış binalardan daire ve/veya işyeri satışı, değerli mülkler olduğundan ülkemize ciddi sermaye girişi sağlayacaktır." dedi.
İlerleyen dönemde stratejik sorunların önüne geçilebilir
"Bu satışların dışında, bir binada çok çeşitli ülkelerden alımların yapılması, içinde Türk vatandaşlarının da hissesinin olması; hem ülkeyi daha heterojen ve uluslararası konuma getirecek hem de yabancıların bir yere yoğunlaşmasını engelleyerek ileride bir takım stratejik sorunların çıkmasının da önüne geçilmesini sağlayacaktır."
Ülkemiz uluslararası bir görünüm kazanacaktır
"Bu manada yabancıya satışın faydaları ile ilgili iki başlığın altını çizmek lazım: Öncelikle, ciddi bir sermayenin yurtdışından ülkemize girmesinin yolu açılacak, ikinci olarak da ülkemiz daha uluslararası bir görünüm kazanacaktır. Ülkemizden işyeri ya da konut alan yabancılar her sene mecburen ülkemizi ziyaret edecek, burada işyeri açacak, evlenecek, para harcayacaklar. Bu işlemlerin neticesinde ülkemizin dışarıda ciddi bir seveni ve lobisi de olacağını unutmamamız lazım." dedi.
İnşaatlarda sertifikasız çalışmaya yasak geliyor
İnşaatlarda sertifikasız çalışmaya yasak geliyor
İmar Kanunu ve ilgili yönetmelik gereği, yeni yıldan itibaren şantiyelerde yetki belgesi olmayan usta çalıştırılması yasaklandı.
İnşaatlarda yeterlilik belgesi bulunmayan usta çalıştırılmayacak olması, yerel yönetimleri de harekete geçirdi. Sakarya'nın Hendek ilçesinde, inşaat işçiliği yapan yaklaşık 800 kişiye eğitim verilerek, sertifikalı olmaları sağlanacak.
800 kişiye 32 ile 40 saat arasında ders verilecek
Yeni yıl ile birlikte inşaat sektöründe sertifikalı ustalar çalıştırılabilecek. Sertifikasız usta çalıştıran kişilere para cezası kesilecek. İnşaat ustalarına sertifika zorunluluğu getirilmesinin ardından, inşaat işçileri için eğitim kursları düzenlenmeye başlandı. Bu kurslardan biri de Sakarya'nın Hendek ilçesinde başlatıldı. Hendek Belediyesi bünyesinde bulunan BEL İŞ Meslek Edindirme Merkezi ve Anadolu Kalkınma Vakfı Endüstri Meslek Lisesi işbirliğiyle ilçede hayatlarını inşaat işçiliği ile kazanan yaklaşık 800 kişiye 32 ila 40 saat arasında ders verilerek, sertifika almaları sağlanacak.
Toplantıda konuşan, Anadolu Kalkınma Vakfı Endüstri Meslek Lisesi Müdür Yardımcısı Kadir Çakıcı, kanun gereği bundan böyle elinde mesleki diploması olmayanların inşaatlarda çalışamayacaklarını söyledi. Düzenledikleri kursu tamamlayanlara 2015 yılına kadar geçerli olacak geçici ustalık ve yetki belgesi verileceğini kaydeden Çakıcı, "Bu ustalarımızdan, 2017 yılına kadar ustalık belgelerinin aslını almaları istenecek. İlkokul mezunu olan ustalar, Sosyal Güvenlik Kurumu (SGK)'ndan 6 yıllık çalışmışlığını belgelendirdiklerinde ya da bizim verdiğimiz belgeyle bir işletmeye gidip çalıştıklarını ispatladıklarında, sınavlara girerek ustalık ya da kalfalık belgesini alabilirler." dedi
2012'de konut fiyatları artıyor mu?
2012'de konut fiyatları artıyor mu?
Avrupa Konutları Yönetim Kurulu Başkanı Süleyman Çetinsaya, 2012 yılında inşaat sektöründe yaşanabilecek gelişmeleri değerlendirdi.
Avrupa Konutları Yönetim Kurulu Başkanı Süleyman Çetinsaya, çok başarılı bir yıl geçirdiklerini ifade ederek, “2011 bizim için çok verimli bir yıl oldu. 2 bin adet konut satışı ve 715 milyon TL hasılat elde ettik. Elde ettiğimiz satış ve hasılat rakamları da bunun en güzel göstergesidir. 2011 yılının 12 aylık bölümünü de rakipsiz olarak birinci kapatacağını bugünden söyleyebiliriz. Bugüne kadar gerçekleştirdiğimiz tüm projelerimiz sayesinde konutta güvenin markası haline geldik. Tüm projelerimizde erken teslimat ve yüksek prim vaadini gerçekleştirerek, müşterilerimizin beklentilerine olumlu cevap vermiş olduk.
Yeni projelerimizle birlikte 2012 yılı bizler için daha da güzel geçecektir. Başta Kağıthane Cendere Vadisi'nde gerçekleştireceğimiz mix proje ile Halkalı'da hayata geçireceğimiz mega proje olmak üzere yıl boyunca en iddialı projeleri hayata geçireceğiz” dedi.
2012 yılında Türkiye ekonomisi ve inşaat sektörünün durumu ne olacak?
Avrupa ve dünya ekonomisindeki olumsuz beklentilere rağmen Türkiye ekonomisinin 2012 yılında % 4 oranında büyüyeceğini tahmin etmekteyiz. İnşaat sektörünün ise özellikle iki önemli yasanın çıkması beklentisi ile birlikte % 5-6 büyümesini öngörüyoruz.
2012'de yasalaşması beklenen iki önemli tasarı olduğuna dikkat çeken Çetinsaya, bunların “Mütekabiliyet Yasa Tasarısı” ile “Depreme Dayanıksız Binaların Yıkım Yasa Tasarısı” olduğunu söyledi. Her iki tasarının yasalaşması durumda konut sektörünün yeni bir ivme kazanacağını ifade eden Çetinsaya, “Mütekabiliyet Yasası'ndaki düzenlemelerin bir an önce yapılması gerekiyor. Dünyanın birçok ülkesinde gayrimenkul alım satımı serbestçe yerine getirilmektedir. Türkiye'de dünyadaki bu gelişmelere kayıtsız kalmamalıdır. Yasanın çıkması halinde özellikle Ortadoğu ülkelerinden ciddi bir talep gelmesi beklenmektedir. Özellikle lüks konut ve recidence satışlarında artış olacağını düşünüyoruz” dedi.
Süleyman Çetinsaya, Ocak ayında yasalaşması beklenen “Depreme Dayanıksız Binaların Yıkım Yasa Tasarısı” ilgili olarak da , “Türkiye genelinde 19 milyona yakın konut bulunuyor. Bunun yaklaşık yüzde 40'ının yenilenmesi gerektiği bir gerçek. Uzun vadeli bir proje olan yasa tasarısının meclisten geçmesi halinde hem konut sektörümüz için yeni yatırım alanları ortaya çıkacaktır hem de halkımızın depreme dayanıklı binalarda yaşamaları sağlanacaktır” dedi.
Yeni yapılan projelerdeki konut fiyat artışının yüzde 15-20 dolayında gerçekleşeceğini ve faizlerin özellikle yılın ilk yarısından sonra düşüş eğilimine gireceğini söyleyen Süleyman Çetinsaya, “2011 yılında fiyatlara yansıtılmayan inşaat malzemelerine gelen zamlar ve 2012 yılında arsa maliyetlerinde yaşanacak olan artışlar neticesinde ertelenen fiyat artışlarının 2012 yılında gündeme gelmesini bekliyoruz” dedi.
Yavuz Karaman / Milliyet
Kentsel Değişimin Yıldızı Esenyurt
Emlak Sektörünün En Başarılı Yatırımları Ödüllendirildi
250 metrelik Mertopol İstanbul Doğu Ataşehir’de yükselecek
250 metrelik Mertopol İstanbul Doğu Ataşehir’de yükselecek
TOKİ iştiraki Emlak Konut Gayrimenkul Yatırım Ortaklığı ile birlikte Varyap - Gap İnşaat Ortak Girişiminin İstanbul Finans Merkezi kapsamında Doğu Ataşehir'de 1,5 milyar lira yatırımla inşa edeceği ''Metropol İstanbul'' projesi Avrupa’nın en uzun binalarından biri olarak yer alacak.
Toplam 100 bin metrekare alan üzerine 730 bin metrekare inşaat alanında toplam 908 daire, 300 ofis ve 1.500 adet birbirinden bağımsız bölüm bulunuyor. Fiyatların 239 bin liradan başladığı projenin en yüksek noktasının uzunluğu 250 metre olacak.
Projenin 2014 yılında tamamlanması ve tüm fonksiyonları ile 2015 yılı başında hizmete açılması hedefleniyor.
Projeyi metrekaresi 5 bin TL’den başlayan özel lansman fiyatlarıyla satışa sunduklarını söyleyen Varyap Üst Yöneticisi (CEO) Erdinç Varlıbaş, projenin Doğu Ataşehir'e büyük katma değer sağlayacağını ve geçtiğimiz haftasonundan itibaren yüzde 60’lık dilimi için ön talep topladıklarını kaydetti.
Toplam yatırım maliyetinin 1.5 milyar lirayı geçeceğini belirten Varlıbaş, "Proje ile 1.500 kişiye doğrudan istihdam sağlanacak. AVM tamamlandığında ise 2 bin 500 kişiye dolaylı olarak istihdam sağlayacak. Toplamda 4 bin kişiye iş hacmi yaratmaktan memnuniyet duyuyoruz" dedi.
Emlak Konut Gayrimenkul Yatırım Ortaklığı Genel Müdürü Murat Kurum da, Emlak Konut olarak 2011 yılı içinde 10 bin konut satış hedefi koyduklarını, Aralık'ta 12 bin konut ile koydukları hedefin üzerine çıktıklarını söyledi. Ataşehir lokasyonunda şimdiye kadar 8 proje gerçekleştirdiklerini, toplam konut sayısının 11 bin 200 adet olduğunu ifade eden Kurum, bu konutların 9 bin adedinin satıldığını, Emlak Konut'un bugüne kadar 3 milyar 824 milyon lira gelir aldığını ve almaya da devam ettiğini kaydetti.
Evren KOTOĞLU
ekotoglu@hurriyetemlak.com
Metrekareyi abartana ceza geliyor
Metrekareyi abartana ceza geliyor
Konutta beyan edilen tapudaki metrekare ile fiili durumun farklılık göstermesi Çevre ve Şehircilik Bakanlığı'nı harekete geçirdi.
Bakanlık yetkililerinden edinilen bilgiye göre, konutta brüt ve net metrekare tanımları yeniden belirlenecek.
Ortak mahallerin de metrekarede gösterildiği ve vatandaşların yanıltıldığını ifade eden yetkililer, Bakanlığın yanlış bilgilendirme konusunda çalışması bulunduğunu, İmar Kanunu ve Yapı Denetim Kanunu içinde bu konunun da dikkate alınacağını belirtti.
Konunun İmar Kanunu'nun 42. maddesinin içine dercedileceğini, usule aykırı olarak metrekareleri abartılı gösterenler hakkında cezai müeyyide getirme durumu bulunduğunu vurgulayan yetkililer, ''Fiili durum ile tapudaki aynı olacak. Brüt ve net metrekare tanımları daha açık belirlenecek. Usule aykırı olarak abartılı gösterenler hakkında cezai müeyyide getirme durumu var. Brütün, 'kat içinde kullanılan faydalı alan olarak' değerlendirilmesi düşünülüyor'' ifadelerini kullandı.
Yetkililer, bu çalışmanın Emlak Vergisi Kanunu ve Belediye Gelirleri Kanunu ile birlikte değerlendirileceğini kaydetti.
METREKARE TARİFLERİ KAFA KARIŞTIRIYOR
Konutta farklı farklı kriterlerin baz alındığı metrekare tarifleri tüketicinin de kafasını karıştırıyor.
Brüt metrekare tariflerinde, apartman holünden, asansör boşluklarına, oda bölmelerinden, merdiven ve kat sahanlıklarına, otopark alanlarına kadar pek çok alan bu tarifin içine girebiliyor. Bu nedenle konutlarda net metrekare ile brüt metrekare arasındaki fark yüzde 44'lere kadar çıkabiliyor.
Sektör temsilcileri de bu konuda çeşitli çözüm önerilerinde bulunmuştu.
Garanti Koza Yönetim Kurulu Başkan Vekili Ahmet Murat Binark Türk Standardları Enstitüsü'nün (TSE) konut metrekare tarifi yapması gerektiğini belirtirken, İstanbul İnşaatçılar Derneği (İNDER) Genel Başkanı Nazmi Durbakayım da konut planlarının müşterinin anlayabileceği, görebileceği açık bir şekilde yazmak ve net metrekarenin esas alınması gerektiğini vurgulamıştı.
Fiyapı Yönetim Kurulu Başkanı Fikret İnan ise brüt rakamın bir katın ölçüsü üzerinde yapılacak daire sayısına bölünerek bulunacağını ifade ederek, ''Örneğin 440 metrekare bir kata 4 adet daire yapıldığında, bunu 110 metrekare brüt olarak hesaplayabilirsiniz. Net rakam ise merdivenler asansörler koridorlar ve duvar kalınlıklarını düştükten sonra kalan rakamdır. Brüt metrekare ile net metrekare arasındaki farkın yüzde 25 civarında olması gerekir'' ifadesini kullanmıştı.
internethaber.com
Kentsel Dönüşüm tasarısı imzalandı, sıra Meclis'te
Kentsel Dönüşüm tasarısı imzalandı, sıra Meclis'te
Çevre ve Şehircilik Bakanı Erdoğan Bayraktar, Bakanlar Kurulu'nun Kentsel Dönüşüm Yasa Tasarısı'nı imzaladığını tasarının önümüzdeki haftalarda Meclis'e geleceğini söyledi.
Afyonkarahisar'da düzenlenen "Deprem Güvenliği ve Kentsel Dönüşüm Yasal Düzenlemeler Çalışmaları" konulu toplantıya katılan Bayraktar, "Türkiye'yi şehirleri sosyal donatılarla bezenmiş, meydanları olan, rahat ulaşımı olan bir ülke yapma yolunda ciddi adımlar atacağız'' dedi.
'RİSKLİ YAPILAR YIKILACAK'
Kentsel dönüşüm yasasının olmazsa olmazlarından birisinin yıkım olduğunu belirten Bayraktar sözlerine şöyle devam etti: "Acil bölgeden başlamak sureti ile depreme dayanamayacak binaları yıkmak zorundayız.
Bu tespitlerden sonra bunların yıkılmasını isteyeceğiz. Vatandaşa iki ay süre vereceğiz. Yıkmazsa biz belediyeler aracılığı ile yıkılmasını isteyeceğiz. Riskli yapılar yıkılacak" dedi. Çevre ve Şehircilik Bakanı Erdoğan Bayraktar, yabancılara mülk satışı konusunda da gelişmiş dünya ülkelerinin yaptığı gibi bu konudaki kararları Bakanlar Kurulu kararlarına bağlayacak düzenleme yapacaklarını anlattı.
Kaydol:
Kayıtlar (Atom)
-
T.C. ÇEVRE VE ORMAN BAKANLIĞI ÇEVRESEL ETKİ DEĞERLENDİRMESİ VE PLANLAMA GENEL MÜDÜRLÜĞÜ ÇED VE PLAN İZLEME KONTROL DAİRESİ BAŞKANLIĞI 8/8/2...