AFET 
RİSKİ ALTINDAKİ ALANLARIN DÖNÜŞTÜRÜLMESİ
HAKKINDA 
KANUN
| 
 
Kanun 
No. 6306  
 | 
 | 
 
Kabul 
Tarihi: 16/5/2012        
 | 
BİRİNCİ 
BÖLÜM
Amaç 
ve Tanımlar
Amaç 
MADDE 
1- 
(1) Bu Kanunun amacı; afet riski altındaki alanlar ile bu alanlar dışındaki 
riskli yapıların bulunduğu arsa ve arazilerde, fen ve sanat norm ve 
standartlarına uygun, sağlıklı ve güvenli yaşama çevrelerini teşkil etmek üzere 
iyileştirme, tasfiye ve yenilemelere dair usul ve esasları 
belirlemektir.
Tanımlar
MADDE 
2- 
(1) Bu Kanunun uygulanmasında;
a) 
Bakanlık: Çevre ve Şehircilik Bakanlığını,
b) 
İdare: Belediye ve mücavir alan sınırları içinde belediyeleri, bu sınırlar 
dışında il özel idarelerini, büyükşehirlerde büyükşehir belediyelerini ve 
Bakanlık tarafından yetkilendirilmesi hâlinde büyükşehir belediyesi sınırları 
içindeki ilçe belediyelerini,
c) 
Rezerv yapı alanı: Bu Kanun uyarınca gerçekleştirilecek uygulamalarda yeni 
yerleşim alanı olarak kullanılmak üzere, TOKİ’nin veya İdarenin talebine bağlı 
olarak veya resen, Maliye Bakanlığının uygun görüşü alınarak Bakanlıkça 
belirlenen alanları,
ç) 
Riskli alan: Zemin yapısı veya üzerindeki yapılaşma sebebiyle can ve mal kaybına 
yol açma riski taşıyan, Bakanlık veya İdare tarafından Afet ve Acil Durum 
Yönetimi Başkanlığının görüşü de alınarak belirlenen ve Bakanlığın teklifi 
üzerine Bakanlar Kurulunca kararlaştırılan alanı,
d) 
Riskli yapı: Riskli alan içinde veya dışında olup ekonomik ömrünü tamamlamış 
olan ya da yıkılma veya ağır hasar görme riski taşıdığı ilmî ve teknik verilere 
dayanılarak tespit edilen yapıyı,
e) 
TOKİ: Toplu Konut İdaresi Başkanlığını,
ifade 
eder.
İKİNCİ 
BÖLÜM
Uygulama
Tespit, 
taşınmaz devri ve tescil
MADDE 
3- 
(1) Riskli yapıların tespiti, Bakanlıkça hazırlanacak yönetmelikte belirlenen 
usul ve esaslar çerçevesinde masrafları kendilerine ait olmak üzere, öncelikle 
yapı malikleri veya kanuni temsilcileri tarafından, Bakanlıkça lisanslandırılan 
kurum ve kuruluşlara yaptırılır ve sonuç Bakanlığa veya İdareye bildirilir. 
Bakanlık, riskli yapıların tespitini süre vererek    maliklerden     veya    
kanuni   temsilcilerinden    isteyebilir.   Verilen   süre    içinde 
yaptırılmadığı takdirde, tespitler Bakanlıkça veya İdarece yapılır veya 
yaptırılır. Bakanlık, belirlediği alanlardaki riskli yapıların tespitini süre 
vererek İdareden de isteyebilir. Bakanlıkça veya İdarece yaptırılan riskli yapı 
tespitlerine karşı maliklerce veya kanuni temsilcilerince onbeş gün içinde 
itiraz edilebilir. Bu itirazlar, Bakanlığın talebi üzerine üniversitelerce, 
ilgili meslek disiplini öğretim üyeleri arasından görevlendirilecek dört ve 
Bakanlıkça, Bakanlıkta görevli üç kişinin iştiraki ile teşkil edilen teknik 
heyetler tarafından incelenip karara bağlanır. Bakanlık veya İdare tarafından 
yapılan tespit işleminin masrafı ilgili tapu müdürlüğüne bildirilir. Tapu 
müdürlüğü, binanın paydaşlarının müteselsil sorumlu olmalarını sağlamak üzere 
tapu kaydındaki arsa payları üzerine, masraf tutarında müşterek ipotek 
belirtmesinde bulunarak Bakanlığa veya İdareye ve binanın ayni ve şahsi hak 
sahiplerine bilgi verir.
(2) 
Riskli yapılar, tapu kütüğünün beyanlar hanesinde belirtilmek üzere, tespit 
tarihinden itibaren en geç on iş günü içinde Bakanlık veya İdare tarafından 
ilgili tapu müdürlüğüne bildirilir. Tapu kütüğüne işlenen belirtmeler hakkında, 
ilgili tapu müdürlüğünce ayni ve şahsi hak sahiplerine bilgi verilir.
(3) 
Bakanlığın talebi üzerine; 28/12/1960 tarihli ve 189 sayılı Millî Savunma 
Bakanlığı İskân İhtiyaçları İçin Sarfiyat İcrası ve Bu Bakanlıkça Kullanılan 
Gayrimenkullerden Lüzumu Kalmıyanların Satılmasına Salâhiyet Verilmesi Hakkında 
Kanun ve 18/12/1981 tarihli ve 2565 sayılı Askeri Yasak Bölgeler ve Güvenlik 
Bölgeleri Kanunu kapsamında bulunan yerler de dâhil olmak üzere, riskli 
alanlarda ve rezerv yapı alanlarında olup Hazinenin özel mülkiyetinde bulunan 
taşınmazlardan; 
a) 
Kamu idarelerine tahsisli olanlar, ilgili kamu idaresinin görüşü alınarak, 189 
ve 2565 sayılı kanunlar kapsamında bulunan yerler için Millî Savunma 
Bakanlığının uygun görüşü alınarak, Maliye Bakanlığının teklifi ve Bakanlar 
Kurulu kararıyla, 
b) 
Kamu idarelerine tahsisli olmayanlar, ilgili kamu idaresinin görüşü alınarak 
Maliye Bakanlığınca,
Bakanlığa 
tahsis edilir veya Bakanlığın talebi üzerine TOKİ’ye ve İdareye bedelsiz olarak 
devredilebilir. 
(4) 
Hazine dışındaki kamu idarelerinin mülkiyetinde bulunan taşınmazlar, bu Kanunun 
amaçları çerçevesinde kullanılmak üzere maliki olan kamu idarelerinin görüşü 
alınarak Bakanlığın teklifi üzerine Bakanlar Kurulu kararıyla Bakanlığa tahsis 
edilerek tasarrufuna bırakılır veya Bakanlığın talebi üzerine TOKİ’ye ve İdareye 
bedelsiz olarak devredilebilir. Bu Kanuna göre uygulamada bulunulan alanlarda 
yer alan tescil dışı alanlar, tapuda Hazine adına tescil edildikten sonra 
Bakanlığa tahsis edilerek tasarrufuna bırakılır veya Bakanlığın talebi üzerine 
TOKİ’ye ve İdareye bedelsiz olarak devredilebilir.
(5) 
Tahsis ve devir tarihinden itibaren üç yıl içinde ve gerekli görülen hâllerde 
Bakanlığın talebi üzerine Maliye Bakanlığınca uzatılan süre içinde maksadına 
uygun olarak kullanılmadığı Bakanlıkça tespit edilen taşınmazlar, bedelsiz 
olarak ve resen tapuda Hazine adına tescil edilir veya önceki maliki olan kamu 
idaresine devredilir.
(6) 
25/2/1998 tarihli ve 4342 sayılı Mera Kanunu kapsamında olup riskli alanlarda ve 
riskli yapılarda yaşayanların nakledilmesi için Bakanlıkça ihtiyaç duyulan 
taşınmazlar, 4342 sayılı  Kanunun  14 üncü  maddesinin  birinci  fıkrasının  (g) 
 bendindeki alanlardan sayılarak, tahsis amaçları aynı maddeye göre değiştirilip 
tapuda Hazine adına tescil edilir; bu taşınmazlar hakkında bu Kanuna göre 
uygulamada bulunulur.
(7) 
Bu Kanunun uygulanması için belirlenen alanların sınırları içinde olup riskli 
yapılar dışında kalan diğer yapılardan uygulama bütünlüğü bakımından Bakanlıkça 
gerekli görülenler de bu Kanun hükümlerine tabi olur.
Tasarrufların 
kısıtlanması
MADDE 
4- 
(1) Bakanlık veya uygulamayı yürütmesi hâlinde TOKİ veya İdare, riskli 
alanlarda, riskli yapıların bulunduğu taşınmazlarda ve rezerv yapı alanlarında 
bu Kanun kapsamındaki proje ve uygulamalar süresince her türlü imar ve yapılaşma 
işlemlerini geçici olarak durdurabilir. 
(2) 
3 üncü maddenin üçüncü fıkrasında belirtilen taşınmazlar, tahsis ve devir 
işlemleri sonuçlandırılıncaya kadar Maliye Bakanlığınca satılamaz, kiraya 
verilemez, tahsis edilemez, ön izne veya irtifak hakkına konu 
edilemez.
(3) 
Uygulama sırasında Bakanlık, TOKİ veya İdare tarafından talep edilmesi hâlinde, 
hak sahiplerinin de görüşü alınarak, riskli alanlardaki yapılar ile riskli 
yapılara elektrik, su ve doğal gaz verilmez ve verilen hizmetler kurum ve 
kuruluşlar tarafından durdurulur.
Tahliye 
ve yıktırma 
MADDE 
5- 
(1) Riskli yapıların yıktırılmasında ve bunların bulunduğu alanlar ile riskli 
alanlar ve rezerv yapı alanlarındaki uygulamalarda, öncelikli olarak malikler 
ile anlaşma yoluna gidilmesi esastır. Anlaşma ile tahliye edilen yapıların 
maliklerine veya malik olmasalar bile kiracı veya sınırlı ayni hak sahibi olarak 
bu yapılarda ikamet edenlere veya bu yapılarda işyeri bulunanlara geçici konut 
veya işyeri tahsisi ya da kira yardımı yapılabilir. 
(2) 
Uygulamanın gerektirmesi hâlinde, birinci fıkrada belirtilenler dışında olup 
riskli yapıyı kullanmakta olan kişilere de birinci fıkra hükümleri 
uygulanabilir. Bu kişiler ile yapılacak olan anlaşmanın, bunlara yardım 
yapılmasının ve enkaz bedeli ödenmesinin usul ve esasları Bakanlığın teklifi 
üzerine Bakanlar Kurulunca belirlenir. 
(3) 
Uygulamaya başlanmadan önce, riskli yapıların yıktırılması için, bu yapıların 
maliklerine altmış günden az olmamak üzere süre verilir. Bu süre içinde yapı, 
malik tarafından yıktırılmadığı takdirde, yapının idari makamlarca yıktırılacağı 
belirtilerek ve tekrar süre verilerek tebligatta bulunulur. Verilen bu süre 
içinde de maliklerince yıktırma yoluna gidilmediği takdirde, bu yapıların 
insandan ve eşyadan tahliyesi ve yıktırma işlemleri, yıktırma masrafı ile 
gereken diğer yardım ve krediler öncelikle dönüşüm projeleri özel hesabından 
karşılanmak üzere, mahallî idarelerin de iştiraki ile mülki amirler tarafından 
yapılır veya yaptırılır.
(4) 
Birinci, ikinci ve üçüncü fıkralarda belirtilen usullere göre süresinde 
yıktırılmadığı tespit edilen riskli yapıların yıktırılması, Bakanlıkça yazılı 
olarak İdareye bildirilir. Buna rağmen yıktırılmadığı tespit edilen yapılar, 
Bakanlıkça yıkılır veya yıktırılır. Uygulamanın gerektirmesi hâlinde Bakanlık, 
yukarıdaki fıkralarda belirtilen tespit, tahliye ve yıktırma iş ve işlemlerini 
bizzat da yapabilir.
(5) 
Bakanlık veya İdare tarafından yapılan yıktırmanın masrafları, ilgili tapu 
müdürlüğüne bildirilir.   Tapu   müdürlüğü,   yıkılan  binanın  paydaşlarının 
 müteselsil  sorumlu  olmalarını sağlamak üzere tapu kaydındaki arsa payları 
üzerine masraf tutarında müşterek ipotek belirtmesinde bulunarak Bakanlığa veya 
İdareye ve binanın ayni ve şahsi hak sahiplerine bilgi verir.
Uygulama 
işlemleri 
MADDE 
6- 
(1) Üzerindeki bina yıkılarak arsa hâline gelen taşınmazlarda daha önce kurulmuş 
olan kat irtifakı veya kat mülkiyeti, ilgililerin muvafakatleri aranmaksızın 
Bakanlığın talebi üzerine ilgili tapu müdürlüğünce resen terkin edilerek, önceki 
vasfı ile değerlemede bulunularak veya malik ile yapılan anlaşmanın şartları 
tapu kütüğünde belirtilerek malikleri adına payları oranında tescil edilir. Bu 
taşınmazların sicilinde bulunan taşınmazın niteliği, ayni ve şahsi haklar ile 
temlik hakkını kısıtlayan veya yasaklayan her türlü şerh, hisseler üzerinde 
devam eder. Bu şekilde belirlenen uygulama alanında cins değişikliği, tevhit ve 
ifraz işlemleri Bakanlık, TOKİ veya İdare tarafından resen yapılır veya 
yaptırılır. Bu parsellerin malikleri tarafından değerlendirilmesi esastır. Bu 
çerçevede, parsellerin tevhit edilmesine, münferit veya birleştirilerek veya 
imar adası bazında uygulama yapılmasına, yeniden bina yaptırılmasına, payların 
satışına, kat karşılığı veya hasılat paylaşımı ve diğer usuller ile yeniden 
değerlendirilmesine sahip oldukları hisseleri oranında paydaşların en az üçte 
iki çoğunluğu ile karar verilir. Bu karara katılmayanların bağımsız bölümlerine 
ilişkin arsa payları, Bakanlıkça rayiç değeri tespit ettirilerek bu değerden az 
olmamak üzere anlaşma sağlayan diğer paydaşlara açık artırma usulü ile satılır. 
Bu suretle paydaşlara satış gerçekleştirilemediği takdirde, bu paylar, 
Bakanlığın talebi üzerine, tespit edilen rayiç bedeli de Bakanlıkça ödenmek 
kaydı ile tapuda Hazine adına resen tescil edilir ve yapılan anlaşma 
çerçevesinde değerlendirilmek üzere Bakanlığa tahsis edilmiş sayılır veya 
Bakanlıkça uygun görülenler TOKİ’ye veya İdareye devredilir. Bu durumda, 
paydaşların kararı ile yapılan anlaşmaya uyularak işlem yapılır. 
(2) 
Üzerindeki bina yıkılmış olan arsanın maliklerine yapılan tebligatı takip eden 
otuz gün içinde en az üçte iki çoğunluk ile anlaşma sağlanamaması hâlinde, 
gerçek kişilerin veya özel hukuk tüzel kişilerinin mülkiyetindeki taşınmazlar 
için Bakanlık, TOKİ veya İdare tarafından acele kamulaştırma yoluna da 
gidilebilir. Bu Kanun uyarınca yapılacak olan kamulaştırmalar, 4/11/1983 tarihli 
ve 2942 sayılı Kamulaştırma Kanununun 3 üncü maddesinin ikinci fıkrasındaki 
iskân projelerinin gerçekleştirilmesi amaçlı kamulaştırma sayılır ve ilk taksit 
ödemesi, mezkûr fıkraya göre belirlenen tutarların beşte biri oranında yapılır. 
Tapuda mülkiyet hanesi açık olan taşınmazlar ile mirasçısı belirli olmayan, 
kayyım tayin edilmiş, ihtilaflı veya üzerinde sınırlı ayni hak tesis edilmiş 
olan taşınmazların kamulaştırma işlemleri aynı madde hükümlerine tabidir. 
Bakanlık, TOKİ veya İdare; kamulaştırma işlemlerinin yürütülmesi için mirasçılık 
belgesi çıkartmaya, kayyım tayin ettirmeye veya tapuda kayıtlı son malike göre 
işlem yapmaya yetkilidir. Tapuda kayıtlı malikin ölmüş olması hâlinde Bakanlık, 
TOKİ veya İdare, kamulaştırma işlemi için mirasçılık belgesi çıkartabileceği 
gibi, gerekiyorsa tapu sicilinde idari müracaat veya dava yolu ile kayıt 
düzeltme de isteyebilir. Kamulaştırma için anlaşma sağlanması hâlinde, Bakanlık, 
TOKİ veya İdare ile ilgililer arasında  taşınmazın  tescil  veya terkinine 
ilişkin ferağ ve muvafakati de ihtiva eden sözleşme ve uzlaşma tutanağı tanzim 
edilir ve ilgili tapu müdürlüğüne gönderilerek kamulaştırmanın resen tapu 
siciline işlenmesi sağlanır.
(3) 
Anlaşma ile tahliye edilen, yıktırılan veya kamulaştırılan yapıların maliklerine 
ve malik olmasalar bile bu yapılarda kiracı veya sınırlı ayni hak sahibi olarak 
en az bir yıldır ikamet ettiği veya bunlarda işyeri bulunduğu tespit edilenlere 
konut, işyeri, arsa veya dönüşüm projeleri özel hesabından kredi veya mülkiyet 
ya da sınırlı ayni hak sağlayan ve usul ve esasları Bakanlıkça belirlenen konut 
sertifikası verilebilir. Bunlardan konutunu ve işyerini kendi imkânları ile 
yapmak veya edinmek isteyenlere de kredi verilebilir. 20/7/1966 tarihli ve 775 
sayılı Gecekondu Kanununa göre yoksul veya dar gelirli olarak kabul edilenlere 
verilecek olan konut veya işyerleri; Bakanlık, TOKİ veya İdare tarafından, 
15/5/1959 tarihli ve 7269 sayılı Umumi Hayata Müessir Afetler Dolayısiyle 
Alınacak Tedbirlerle Yapılacak Yardımlara Dair Kanunda belirtilen usul ve 
esaslar uyarınca borçlandırma suretiyle de verilebilir.
(4) 
Riskli alanlarda, rezerv yapı alanlarında ve riskli yapıların bulunduğu 
taşınmazlar üzerinde yapımı gerçekleştirilen konutların bedelleri, gerekli 
görüldüğünde, proje uygulamalarının yapıldığı illerdeki mevcut ekonomik durum, 
tabii afetin ortaya çıkardığı durumlar, konut rayiç ve enkaz bedelleri ile 
uygulama alanındaki kişilerin mal varlığı ve geliri göz önünde bulundurularak 
Bakanlar Kurulu kararı ile yapım maliyetlerinin altında tespit edilebilir ve 
sosyal donatı ve altyapı harcamaları uygulama maliyetine dâhil 
edilmeyebilir.
(5) 
Bakanlık; 
a) 
Riskli yapılara, rezerv yapı alanlarına ve riskli yapıların bulunduğu 
taşınmazlara ilişkin her tür harita, plan, proje, arazi ve arsa düzenleme 
işlemleri ile toplulaştırma yapmaya, 
b) 
Bu alanlarda bulunan taşınmazları satın almaya, ön alım hakkını kullanmaya, 
bağımsız bölümler de dâhil olmak üzere taşınmazları trampaya, taşınmaz 
mülkiyetini veya imar haklarını başka bir alana aktarmaya, 
c) 
Aynı alanlara ilişkin taşınmaz mülkiyetini anlaşma sağlanmak kaydı ile menkul 
değere dönüştürmeye, 
ç) 
Kamu ve özel sektör işbirliğine dayanan usuller uygulamaya, kat veya hasılat 
karşılığı usulleri de dâhil olmak üzere inşaat yapmaya veya yaptırmaya, arsa 
paylarını belirlemeye, 
d) 
23/6/1965 tarihli ve 634 sayılı Kat Mülkiyeti Kanunundaki esaslara göre 
paylaştırmaya, payları ayırmaya veya birleştirmeye, 22/11/2001 tarihli ve 4721 
sayılı Türk Medenî Kanunu uyarınca sınırlı ayni hak tesis etmeye,
yetkilidir. 
(ç) bendinde belirtilen uygulamalar, 4/1/2002 tarihli ve 4734 sayılı Kamu İhale 
Kanununa tabi idareler ile iş birliği içinde veya gerçek ve özel hukuk tüzel 
kişileri ile özel hukuka tabi anlaşmalar çerçevesinde de yapılabilir.
(6) 
Bakanlık, riskli alanlardaki ve rezerv yapı alanlarındaki uygulamalarda 
faydalanılmak üzere; özel kanunlar ile öngörülen alanlara ilişkin olanlar da 
dâhil, her tür ve ölçekteki planlama işlemlerine esas teşkil edecek standartları 
belirlemeye ve gerek görülmesi hâlinde bu standartları plan kararları ile tayin 
etmeye veya özel standartlar ihtiva eden planlar yapmaya, onaylamaya ve kent 
tasarımları hazırlamaya yetkilidir. 
(7) 
Bu Kanun çerçevesinde dönüştürmeye tabi tutulan taşınmazların, üzerindeki 
köhnemiş yapılar da dâhil olmak üzere, muhdesatı ile birlikte değer tespiti 
işlemleri ve dönüşüm ile oluşacak taşınmazların değerlemeleri Bakanlık, TOKİ 
veya İdarece yapılır veya yaptırılır.
(8) 
Riskli alan ve rezerv yapı alanı dışında olup da bu Kanunun öngördüğü amaçlar 
bakımından güçlendirilebileceği teknik olarak tespit edilen yapılar için, 
Bakanlar Kurulunca belirlenen usul ve esaslar çerçevesinde Bakanlıkça dönüşüm 
projeleri özel hesabından güçlendirme kredisi verilebilir.
(9) 
Bu Kanun uyarınca tesis edilen idari işlemlere karşı tebliğ tarihinden itibaren 
otuz gün içinde 6/1/1982 tarihli ve 2577 sayılı İdari Yargılama Usulü Kanunu 
uyarınca dava açılabilir. Bu davalarda yürütmenin durdurulmasına karar 
verilemez.
(10) 
Bu Kanun uyarınca yapılan iş ve işlemlere ilişkin olarak adrese dayalı nüfus 
kayıt sisteminde belirtilen adreslere yapılan tebligat, muhataplarına yapılmış 
sayılır. 
(11) 
Bu Kanun hükümlerine göre Maliye Bakanlığınca Bakanlığa tahsis edilerek 
tasarrufuna bırakılan veya Bakanlığın talebi üzerine TOKİ’ye veya İdareye 
devredilen taşınmazlar üzerinde bu Kanun kapsamındaki uygulamalara bağlı olarak 
meydana gelen yeni taşınmazlar Bakanlığın, TOKİ’nin veya İdarenin isteği 
üzerine, kendileri ile anlaşma sağlanan gerçek kişiler veya mirasçıları ile 
tüzel kişiler adına tapuya tescil olunur.
(12) 
Bakanlık, bu Kanunda belirtilen iş ve işlemlere ilişkin olarak TOKİ’ye veya 
İdareye yetki devrine ve bu iş ve işlemlerden hangilerinin TOKİ veya İdare 
tarafından yapılacağını belirlemeye yetkilidir.
ÜÇÜNCÜ 
BÖLÜM
Dönüşüm 
Gelirleri ve Diğer Hükümler
Dönüşüm 
gelirleri
MADDE 
7- 
(1) Bu Kanunda öngörülen amaçlar için kullanılmak üzere aşağıda sayılan 
gelirler, dönüşüm gelirleri olarak ilgili yıl genel bütçesinin (B) işaretli 
cetvelinde özel gelir olarak öngörülür ve gelir gerçekleşmesine bağlı olarak 
gelir kaydedilir:
a) 
9/8/1983 tarihli ve 2872 sayılı Çevre Kanunu gereğince, çevre katkı payı ve 
idari para cezası olarak tahsil edilerek genel bütçeye gelir kaydedilecek 
tutarın yüzde ellisi.
b) 
31/8/1956 tarihli ve 6831 sayılı Orman Kanununun 2 nci maddesinin birinci 
fıkrasının (B) bendine göre Hazine adına orman dışına çıkarılan yerlerin 
satışından elde edilen gelirlerin yüzde doksanını geçmemek üzere Bakanlar Kurulu 
kararı ile belirlenen orana tekabül eden tutar.
c) 
İller Bankası Anonim Şirketinin Hazine gelirleri ve faiz gelirleri dışındaki 
banka faaliyetleri ile 26/1/2011 tarihli ve 6107 sayılı İller Bankası Anonim 
Şirketi Hakkında Kanunun 3 üncü maddesinin birinci fıkrası uyarınca yapacağı 
faaliyetlerden elde edeceği kârın yüzde ellisi.
(2) 
İlgili yıl genel bütçesinin (B) işaretli cetvelinde özel gelir olarak tahmin 
edilen dönüşüm gelirleri karşılığı tutar, Bakanlık bütçesinde özel ödenek olarak 
öngörülür. Ödenek tutarını  aşan gelir gerçekleşmeleri  karşılığında ödenek  
eklemeye Çevre ve Şehircilik Bakanı yetkilidir. Özel gelir ve ödenek kaydedilen 
tutarlardan yılı içinde harcanmayan kısımları ertesi yıl bütçelerine devren 
gelir ve ödenek kaydetmeye Maliye Bakanı yetkilidir.
(3) 
Gerektiğinde dönüşüm faaliyetlerinde kullanılmak üzere Bakanlık bütçesinde özel 
ödenek dışındaki mevcut veya yeni açılacak tertiplere, genel bütçenin diğer 
tertiplerinden ödenek aktarmaya Maliye Bakanı yetkilidir. Bu tertiplerde yılı 
içinde kullanılmayan tutarlar, ertesi yıla devredilemez.
(4) 
Bu madde kapsamındaki ödenekler, Bakanlığın merkez muhasebe birimi adına 
açılacak dönüşüm projeleri özel hesabına aktarılmak suretiyle kullanılır. 
Bakanlığın dönüşüm faaliyetlerine ilişkin giderleri, 14/7/1965 tarihli ve 657 
sayılı Devlet Memurları Kanunu ile diğer kanunların sözleşmeli personel 
çalıştırılmasına dair hükümlerine bağlı kalınmaksızın çalıştırılacak sözleşmeli 
personel giderleri de dâhil olmak üzere, dönüşüm projeleri özel hesabından 
karşılanır. Bu madde kapsamındaki ödenekler ile dönüşüm projeleri özel 
hesabından yapılacak kullanımlar yılı yatırım programı ile ilişkilendirilmez. 
(5) 
Bu Kanunda öngörülen amaçlar için kullanılmak üzere; 
a) 
Bu Kanunda öngörülen uygulamalar sonucunda elde edilecek her türlü gelir ve 
hasılat, 
b) 
Bakanlığa tahsis veya devredilen taşınmazlardan imar uygulamasına tabi tutulması 
sonucunda tapuda Hazine adına tescil edilenlerin satışından elde edilecek 
gelirler,
c) 
Dönüşüm projeleri özel hesabından kullandırılan krediler kapsamında ilgili kişi 
veya kuruluşlarca yapılan geri ödemeler ile bu kapsamda tahsil edilen gecikme 
zamları, 
ç) 
Her türlü şartlı veya şartsız bağış ve yardımlar ile sair gelirler, 
dönüşüm 
projeleri özel hesabına gelir olarak kaydedilir. Birinci fıkranın (c) bendinde 
belirtilen tutar, hesap dönemini takip eden yılın mayıs ayı sonuna kadar 
Bakanlığın merkez muhasebe birimine aktarılır. Bu Kanun kapsamındaki 
uygulamalara yönelik olarak Bakanlık tarafından sağlanacak kredilerin vadesi 
geçtiği hâlde geri ödenmeyen kısımları, 21/7/1953 tarihli ve 6183 sayılı Amme 
Alacaklarının Tahsil Usulü Hakkında Kanun hükümlerine göre vergi dairelerince 
takip ve tahsil edilir. 
(6) 
Bu Kanun kapsamında sağlanması öngörülen krediler ile dönüşüm faaliyetleri 
kapsamında yapılacak konutlara ilişkin, hak sahiplerince bankalardan 
kullanılacak kredilere dönüşüm projeleri özel hesabından karşılanmak üzere faiz 
desteği verilebilir. Bu işlemlere ve verilecek desteğe ilişkin usul ve esaslar 
Hazine Müsteşarlığının bağlı bulunduğu Bakanın teklifi üzerine Bakanlar 
Kurulunca belirlenir.
(7) 
Bakanlık, dönüşüm projeleri özel hesabı gelirlerinin elde edilmesi, tahsili ve 
takibi ile bu hesaba bütçeden aktarılan tutarların dönüşüm faaliyetleri 
kapsamında yürütülecek hibe veya borç verme programlarında kullanımı, her türlü 
yapım, mal ve hizmet alımına ilişkin taahhütlere girişilmesi, giderleştirilmesi, 
muhasebeleştirilmesi, denetimi ve özel hesabın işleyişine ilişkin diğer usul ve 
esasları, Maliye Bakanlığının uygun görüşünü alarak belirlemeye 
yetkilidir.
(8) 
Bu Kanun kapsamında uygulamada bulunacak olan belediyeler, yatırıma ilişkin 
yıllık bütçelerinin yüzde beşi ile 26/5/1981 tarihli ve 2464 sayılı Belediye 
Gelirleri Kanununun 80 inci maddesi uyarınca tahsil edilen harç gelirlerinin 
yüzde ellisini, bu Kanunda öngörülen uygulamalara ayırmak zorundadır.
(9) 
Bu Kanun uyarınca yapılacak olan işlem, sözleşme, devir ve tesciller ile 
uygulamalar, noter harcı, tapu harcı, belediyelerce alınan harçlar, damga 
vergisi, veraset ve intikal vergisi, döner sermaye ücreti ve diğer ücretlerden; 
kullandırılan krediler sebebiyle lehe alınacak paralar ise banka ve sigorta 
muameleleri vergisinden müstesnadır. 
(10) 
Gerçek kişilerce ve özel hukuk tüzel kişilerince uygulamada bulunulan riskli 
alanlardaki yapıların mevcut alanları için daha önce belediyelerce alınan harç 
ve ücretlere ilave olarak, sadece kullanım maksadı değişiklikleri ile yapı 
alanındaki artışlar için hesaplanan harç ve ücret farkları alınır.
(11) 
Bu Kanunda belirtilen iş, işlem ve hizmetlere tahsis edilmiş olan taşınır ve 
taşınmazlar ile her türlü hak ve alacaklar, para ve para hükmündeki kıymetli 
evrak, kamu yararı amacına tahsis edilmiş sayılır ve bunlar hakkında haciz ve 
tedbir uygulanamaz.
(12) 
Bakanlık, bu Kanun kapsamındaki uygulamalarda kullanılmak üzere dönüşüm 
projeleri özel hesabından TOKİ, İdare ve İller Bankası Anonim Şirketine kaynak 
aktarabilir. İller Bankası Anonim Şirketine aktarılan kaynak, Bankanın gelir ve 
gider hesapları ile ilişkilendirilmeksizin Dönüşüm Projeleri Özel Hesabının 
işleyişine ilişkin usul ve esaslar çerçevesinde kullanılır. 
(13) 
Bu maddede öngörülen gelirler, bu Kanunun amaçları dışında 
kullanılamaz.
Çeşitli 
hükümler
MADDE 
8- 
(1) Bu Kanun uyarınca kamu kaynağı kullanılarak gerçekleştirilen her türlü mal 
ve hizmet alımları ile yapım işleri, 4734 sayılı Kanunun 21 inci maddesinin 
birinci fıkrasının (b) bendinde belirtilen hâllere dayanan işlerden 
sayılır.
(2) 
Bakanlık, TOKİ ve İdare; danışmanlık, yazılım, araştırma, her tür ve ölçekte 
harita, etüt, proje, kadastro, kamulaştırma, mikro bölgeleme, risk yönetimi ve 
sakınım planı çalışmalarını, her tür ve ölçekte plan yapımı ve imar uygulaması 
işlerini ve dönüşüm uygulamalarını, 4734 sayılı Kanun kapsamındaki idareler ile 
akdedecekleri protokoller çerçevesinde 4734 sayılı Kanuna tabi olmaksızın ortak 
hizmet uygulamaları suretiyle de gerçekleştirebilirler.
(3) 
Riskli yapıların tespiti, tahliyesi ve yıktırma iş ve işlemleri ile değerleme 
işlemlerini engelleyenler hakkında, işlenen fiil ve hâlin durumuna göre 
26/9/2004 tarihli ve 5237 sayılı Türk Ceza Kanununun ilgili hükümleri uyarınca 
Cumhuriyet başsavcılığına suç duyurusunda bulunulur. Riskli yapıların tespiti, 
bu yapıların tahliyesi ve yıktırılması iş ve işlemlerine dair görevlerinin 
gereklerini yerine getirmeyen kamu görevlileri hakkında, tabi oldukları ceza ve 
disiplin hükümleri uygulanır.
(4) 
Bakanlık, TOKİ ve İdare; bu Kanun kapsamındaki uygulamalarda, uygulama süresini 
aşmamak kaydı ile 657 sayılı Kanun ile diğer kanunların sözleşmeli personel 
çalıştırılmasına dair hükümlerine bağlı kalmaksızın, özel bilgi ve ihtisas 
gerektiren konularda sözleşmeli personel çalıştırabilir. Bu suretle 
çalıştırılacakların unvanı, sayısı, ücretleri ile diğer hususlar Bakanlar 
Kurulunca belirlenir. 
(5) 
Bu Kanun kapsamındaki işler ile ilgili olarak valilikler, belediyeler ve diğer 
kamu kurumları  personelinden  Bakanlık  emrinde  geçici  olarak 
 görevlendirilenler  hakkında  657 sayılı Kanunun ek 8 inci maddesinin birinci 
fıkrasının (d) bendinde yer alan süre sınırlaması uygulanmaz.
(6) 
Bu Kanun uyarınca yapılacak anlaşmaların usul ve esasları Bakanlıkça 
belirlenir.
(7) 
Riskli yapıların tespit edilmesine veya ettirilmesine dair usul ve esaslar, 
risklilik kriterleri,  riskli yapıların  tespitinde ve  itirazların 
 değerlendirilmesinde  görev  alacak teknik heyet ve diğer komisyonlar ile bu 
Kanunun uygulanmasına dair diğer usul ve esaslar, Bakanlıkça hazırlanacak 
yönetmelikler ile düzenlenir.
(8) 
Riskli yapı tespitlerine karşı yapılacak itirazları inceleyip karara bağlayacak 
teknik heyetlerde üniversiteler tarafından görevlendirileceklere, fiilen görev 
yaptıkları her gün için, (4.000) gösterge rakamının memur aylık katsayısı ile 
çarpımı sonucunda bulunacak tutarda huzur hakkı ödenir. Bir ayda fiilen görev 
yapılan gün sayısının beşi aşması hâlinde, aşan günler için huzur hakkı 
ödenmez.
(9) 
Türkiye Radyo-Televizyon Kurumu ile ulusal, bölgesel ve yerel yayın yapan özel 
televizyon kuruluşları ve radyolar, ayda en az doksan dakika afet, afet 
risklerinin azaltılması ve kentsel dönüşüm konularında uyarıcı ve eğitici 
mahiyette yayınlar yapmak zorundadır. Bu yayınlar, asgari otuz dakikası 
17:00-22:00 saatleri arasında olmak üzere, 08:00-22:00 saatleri arasında yapılır 
ve yayınların kopyaları her ay düzenli olarak Radyo ve Televizyon Üst Kuruluna 
teslim edilir. Bu saatler dışında yapılan yayınlar, aylık doksan dakikalık 
süreye dâhil edilmez. Bu programlar, Bakanlık, Radyo ve Televizyon Üst Kurulu 
ile ilgili diğer kamu kurum ve kuruluşları ile bilimsel kuruluşlar, kamu kurumu 
niteliğindeki meslek kuruluşları veya sivil toplum kuruluşları tarafından 
hazırlanır veya hazırlatılır. Hazırlanan programların, Bakanlığın olumlu görüşü 
alındıktan sonra Radyo ve Televizyon Üst Kurulu tarafından radyo ve 
televizyonlarda yayınlanması sağlanır. Bu fıkra kapsamında yapılan yayınlar için 
herhangi bir bedel ödenmez. Bu yayınların ve sürelerinin denetimi Radyo ve 
Televizyon Üst Kurulunca yapılır.  
Uygulanmayacak 
mevzuat
MADDE 
9- 
(1) Bu Kanun uyarınca yapılacak olan planlar, 3/5/1985 tarihli ve 3194 sayılı 
İmar Kanununda ve imara ilişkin hükümler ihtiva eden özel kanunlar da dâhil 
olmak üzere diğer mevzuatta belirtilen kısıtlamalara tabi değildir. Bu Kanuna 
tabi riskli yapılar, riskli alanlar ve rezerv yapı alanları hakkında 7269 sayılı 
Kanunun uygulanıyor olması bu Kanunun uygulanmasına engel teşkil 
etmez.
(2) 
Bu Kanun kapsamındaki alanlarda bu Kanunun öngördüğü uygulamaların zaruri 
kılması hâlinde, bu uygulamaların gerektirdiği iş ve işlemler hakkında; 
a) 
26/1/1939 tarihli ve 3573 sayılı Zeytinciliğin Islahı ve Yabanilerinin 
Aşılattırılması Hakkında Kanunun, 
b) 
31/8/1956 tarihli ve 6831 sayılı Orman Kanununun, 
c) 
Afete maruz bölgeye ilişkin hükümleri saklı kalmak kaydıyla 15/5/1959 tarihli ve 
7269 sayılı Umumi Hayata Müessir Afetler Dolayısiyle Alınacak Tedbirlerle 
Yapılacak Yardımlara Dair Kanunun, 
ç) 
28/12/1960 tarihli ve 189 sayılı Millî Savunma Bakanlığı İskân İhtiyaçları İçin 
Sarfiyat İcrası ve Bu Bakanlıkça Kullanılan Gayrimenkullerden Lüzumu 
Kalmıyanların Satılmasına Salâhiyet Verilmesi Hakkında Kanunun, 
d) 
18/12/1981 tarihli ve 2565 sayılı Askeri Yasak Bölgeler ve Güvenlik Bölgeleri 
Kanununun, 
e) 
12/3/1982 tarihli ve 2634 sayılı Turizmi Teşvik Kanununun, 
f) 
21/7/1983 tarihli ve 2863 sayılı Kültür ve Tabiat Varlıklarını Koruma Kanununun, 
g) 
4/4/1990 tarihli ve 3621 sayılı Kıyı Kanununun, 
ğ) 
25/2/1998 tarihli ve 4342 sayılı Mera Kanununun, 
h) 
16/6/2005 tarihli ve 5366 sayılı Yıpranan Tarihi ve Kültürel Taşınmaz 
Varlıkların Yenilenerek Korunması ve Yaşatılarak Kullanılması Hakkında Kanunun, 
ı) 
3/7/2005 tarihli ve 5403 sayılı Toprak Koruma ve Arazi Kullanımı Kanununun, 
i) 
Geri görünüm ve etkilenme bölgeleri bakımından 18/11/1983 tarihli ve 2960 sayılı 
Boğaziçi Kanununun,
bu 
Kanunun uygulanmasını engelleyici hükümleri ve diğer kanunların bu Kanuna aykırı 
hükümleri uygulanmaz. Ancak, bu Kanunun öngördüğü uygulamalar sırasında, 
bahsedilen kanunların amaçları ayrıca gözetilir. Uygulamalar için 6831 sayılı 
Kanuna tabi alanların kullanılması zaruri olduğu takdirde, başka yerlerde en az 
bu alanlar kadar alanın ağaçlandırılması, 3573 sayılı Kanuna tabi alanların 
kullanılması zaruri olduğu takdirde de, başka yerlerde en az bu alanlar kadar 
alanın zeytinlik alan hâline getirilmesi mecburidir. 
(3) 
2863 sayılı Kanun ve 5366 sayılı Kanun kapsamındaki alanlarda uygulamada 
bulunulması hâlinde alanın sit statüsü de gözetilerek Kültür ve Turizm 
Bakanlığının görüşü alınır. 
DÖRDÜNCÜ 
BÖLÜM
Diğer 
Mevzuatta Yapılan Değişiklikler ve Son Hükümler
MADDE 
10- 
6831 sayılı Kanuna aşağıdaki madde eklenmiştir. 
“EK 
MADDE 13- Şehrin içindeki veya yakın çevresindeki ormanlık alanların afetler 
öncesinde piknik alanı, mesire yeri ve afet sonrasında geçici barınma yeri 
olarak kullanılması için Orman Genel Müdürlüğünce veya bu Genel Müdürlüğün uygun 
görmesi hâlinde talepte bulunan idarelerce altyapı hizmetleri 
verilir.”
MADDE 
11- 
775 sayılı Kanunun 21 inci maddesinin birinci fıkrasının (a) bendi aşağıdaki 
şekilde değiştirilmiş, aynı maddeye birinci fıkradan sonra gelmek üzere 
aşağıdaki fıkra eklenmiş ve sonraki fıkralar buna göre teselsül ettirilmiştir. 
“a) 
Gecekondunun sahibi ise, gecekondusuna karşılık gelecek şekilde, borçlanma 
suretiyle veya sair şekillerde konut verilinceye veya nakde dönüştürülüp 
ödeninceye veya konut yapmak üzere arsa tahsis edilip lüzumu halinde kredisi 
sağlanmak suretiyle, 27 nci maddedeki süre ve şartlara uygun olarak konutunu 
yapıncaya kadar,”
 “Birinci 
fıkra kapsamındaki uygulamalarda, yönetmelik ile belirlenen şartlara göre nakdî 
yardım yapılabilir.”
MADDE 
12- 
2942 sayılı Kanunun 15 inci maddesinin birinci fıkrasının birinci cümlesi ile 
aynı maddenin sekizinci fıkrası aşağıdaki şekilde değiştirilmiş ve maddeye 
onbirinci fıkradan sonra gelmek üzere aşağıdaki fıkra eklenmiştir.
“Türk 
Mühendis ve Mimar Odaları Birliğine bağlı meslek odalarının her biri tarafından, 
üyelerinin oturdukları yer göz önünde bulundurularak; illerden nüfusu 
beşyüzbinin altında olanlar için yirmibeş ila elli, nüfusu beşyüzbin ile 
birmilyon arasında olanlar için elli ila yüz, nüfusu birmilyon ile üçmilyon 
arasında olanlar için yüz ila yüzelli, nüfusu üçmilyonun üzerinde olanlar  için 
yüzelli ila üçyüzelli bilirkişi ve ayrıca il merkezleri için il idare kurulları 
ve ilçeler için ilçe idare kurulları tarafından, bu bölgelerde oturan ve 
mühendis veya mimar olan taşınmaz mal sahipleri veya kiracılar arasından nüfusa 
göre belirlenen bilirkişi sayılarının en az üçte biri kadar bilirkişi, her yıl 
ocak ayının ilk haftasında seçilerek isim ve adreslerini belirten listeler 
valiliklere verilir.” 
“Taraflar, 
mahkemelere bildirilen listelerde yazılı olanlar ve yukarıdaki fıkrada 
belirtilen kimseler arasından bilirkişi seçmekte anlaşamadıkları takdirde; 
bilirkişiler, hâkimin kararı ile tayin edilen gün ve saatte, valilikçe, 
tarafların huzurunda ve gelmeyenin gıyabında kura yolu ile seçilir. Valilik, 
kuranın adil olarak yapılabilmesi için gerekli tedbirleri alır. Kuraya ilişkin 
itirazlar, davanın görüldüğü mahkemece karara bağlanır.”  
“Sermaye 
Piyasası Kuruluna kayıtlı olarak faaliyet gösteren lisanslı değerleme 
kuruluşlarının isim ve adreslerini belirten listeler, her yıl ocak ayı içinde, 
ikinci fıkradaki mahkemelere bildirilmek üzere Sermaye Piyasası Kurulunca 
valiliklere gönderilir. Yeterli sayıda değerleme uzmanı bulunan yerlerde, 10 
uncu maddede öngörülen değer tespitleri, bilirkişi sıfatıyla öncelikle Sermaye 
Piyasası Kurulundan lisanslı değerleme uzmanlarına, taşınmaz geliştirme 
konusunda yüksek lisans veya doktora yapmış olan uzmanlara 
yaptırılır.”
MADDE 
13- 
2/3/1984 tarihli ve 2985 sayılı Toplu Konut Kanununun 2 nci maddesinin birinci 
fıkrasına (f) bendinden sonra gelmek üzere aşağıdaki bent eklenmiş ve mevcut (g) 
bendi (h) bendi olarak teselsül ettirilmiştir.
“g) 
Ek 1 inci maddenin birinci fıkrasının (m) bendi kapsamında; talep edilen proje 
ve uygulamaların İdarece yapılması veya yaptırılması için imzalanan 
protokollerle belirlenen inşaat bedelinin yüzde üçünden az, yüzde onundan fazla 
olmamak üzere, ilgili kurum ve kuruluşlardan alınacak olan idare hizmet payı 
tutarlarından,”
MADDE 
14- 
3194 sayılı Kanuna aşağıdaki maddeler eklenmiştir.
“EK 
MADDE 5- 3/7/2005 tarihli ve 5393 sayılı Belediye Kanunu ve bu Kanuna göre 
çıkarılacak yönetmeliklerden imar uygulamalarına ilişkin olanlar, bu Kanun ile 
bu Kanun uyarınca yürürlüğe konulan yönetmelikler ve beldenin şartları da 
gözetilerek, Çevre ve Şehircilik Bakanlığı tarafından onaylandıktan sonra Resmî 
Gazetede yayımlanarak yürürlüğe girer.”
“GEÇİCİ 
MADDE 14- Bu maddenin yürürlüğe girdiği tarihten önce belediyelerce imar 
uygulamalarına ilişkin olarak çıkarılmış olan yönetmelikler, ek 5 inci maddedeki 
esaslar çerçevesinde  bu maddenin yayımı tarihinden itibaren en geç bir yıl 
içinde hazırlanarak anılan maddedeki usule göre yürürlüğe konulacak 
yönetmeliklerle değiştirilir. Aksi takdirde, anılan yönetmelikler bir yıllık 
sürenin bittiği tarih itibarıyla yürürlükten kalkar.”
MADDE 
15- 
5366 sayılı Kanunun 2 nci maddesinin birinci fıkrasının birinci, ikinci ve 
üçüncü cümleleri aşağıdaki şekilde değiştirilmiş, aynı Kanunun 4 üncü maddesine 
birinci fıkradan sonra gelmek üzere aşağıdaki fıkra eklenmiş ve sonraki fıkralar 
buna göre teselsül ettirilmiştir.
“Yenileme 
alanları; il özel idarelerinde il genel meclisinin ve belediyelerde belediye 
meclisinin üye tam sayısının salt çoğunluğunun kararı ile belirlenir. İl özel 
idaresinde il genel meclisince ve büyükşehirler dışındaki belediyelerde belediye 
meclisince bu konuda alınan kararlar,    Çevre    ve    Şehircilik   
 Bakanlığının    teklifi   ile   Bakanlar   Kuruluna   sunulur. Büyükşehirlerde 
ise ilçe belediye meclislerince alınan kararlar, büyükşehir belediye meclisince 
onaylanması üzerine Çevre ve Şehircilik Bakanlığının teklifi ile Bakanlar 
Kuruluna sunulur.”
“Kamu 
hizmeti için ayrılan alanlar hariç olmak üzere, yenileme alanı sınırları içinde 
toplu yapı olarak sınırları imar ve parselasyon plânlarında belirlenmek 
kaydıyla, yapılı veya yapısız imar parsellerine belediye veya il özel idaresi ve 
diğer ilgili kurullar tarafından tasdik edilen mimarî projelere uygun olarak 
23/6/1965 tarihli ve 634 sayılı Kat Mülkiyeti Kanununun toplu yapıya ilişkin 
hükümlerine göre toplu yapı olarak tek bir kat mülkiyeti tesis edilebilir. 
Belediyeler ve il özel idareleri; bu alanlar içindeki parsel maliklerinin sosyal 
altyapı ve tesisleri, ortak kullanım yerleri, sosyal tesis ve hizmetlere ilişkin 
alanları kullanma ve yararlanma şartları ile masraflarına katılma usullerine 
ilişkin işletme projeleri hazırlayarak tapu sicilinin beyanlar hanesinde 
belirtmelerini isteyebileceği gibi, hazırlanmış olan restorasyon ve restitüsyon 
projelerine uygun olarak irtifak hakkı tesisi veya parselasyon plânları yapılmak 
suretiyle 634 sayılı Kanunun 12 nci maddesinde belirtilen belgelerin toplu yapı 
ilişkisini gösterir şekilde hazırlanıp 11/2/1959 tarihli ve 7201 sayılı Tebligat 
Kanunu hükümleri uyarınca ilan edilmesinden ve kesinleşmesinden sonra kat 
mülkiyeti ve kat irtifakını re’sen tapu siciline tescil ettirmeye 
yetkilidir.”
MADDE 
16- 
5366 sayılı Kanunun 3 üncü maddesinin dokuzuncu fıkrasından ve 4 üncü maddesinin 
mevcut üçüncü fıkrasından sonra gelmek üzere aşağıdaki fıkralar 
eklenmiştir.
“Yenileme 
projelerinin gerektirdiği uygulamalar, verilen süre içinde yapı malikince 
yapılmadığı takdirde, il özel idaresi veya belediye tarafından yapılarak masrafı 
yapı malikinden tahsil edilir. İl özel idaresi veya belediye tarafından, yapı 
malikinin uygulama masraflarını ödemesini kolaylaştırıcı tedbirler alınabilir. 
Bu tedbirlere ilişkin usul ve esaslar yönetmelikle düzenlenir.”
“Bu 
Kanun kapsamında açılacak kamulaştırma bedelinin tespiti ve taşınmaz malın 
tesciline ilişkin davalarda görev alacak bilirkişiler, 28/7/1981 tarihli ve 2499 
sayılı Sermaye Piyasası Kanununa tabi olarak faaliyet gösteren değerleme 
uzmanları arasından seçilir. Bu uzmanlar, Sermaye Piyasası Kurulu tarafından 
oluşturulan değerleme standartlarını esas alarak raporlarını düzenler.” 
MADDE 
17- 
3/7/2005 tarihli ve 5393 sayılı Belediye Kanununun 73 üncü maddesinin birinci 
fıkrasının üçüncü cümlesinde yer alan “yapılabilmesi Bakanlar Kurulu kararına 
bağlıdır.”   ibaresi   “yapılabilmesi   için   ilgili   belediyenin   talebi 
  ve   Çevre  ve  Şehircilik Bakanlığının teklifi üzerine Bakanlar Kurulunca bu 
yönde karar alınması şarttır.” şeklinde değiştirilmiş ve maddeye onüçüncü 
fıkradan sonra gelmek üzere aşağıdaki fıkralar eklenmiştir.
“Büyükşehirlerde 
büyükşehir belediye meclisinin, il ve ilçelerde belediye meclislerinin salt 
çoğunluk ile alacağı karar ile masrafların tamamı veya bir kısmı belediye 
bütçesinden karşılanmak kaydıyla kentin uygun görülen alanlarında bina 
cephelerinde değişiklik ve yenileme ile özel aydınlatma ve çevre tanzimi 
çalışmaları yapılabilir. Cephe değişikliği yapılacak binalarda telif hakkı 
sahibi proje müelliflerine talep etmeleri hâlinde, değiştirilecek cephe veya 
cephelerin beher metrekaresi için bir günlük net asgari ücret tutarını geçmemek 
üzere telif hakkı ödenir. Büyükşehir belediye meclisince uygun görülmesi 
hâlinde, büyükşehir belediyesi içindeki ilçe belediyeleri kendi sınırları içinde 
bu fıkrada belirtilen iş ve işlemleri yapabilir.
Bina 
cephelerinde değişiklik ve yenileme ile özel aydınlatma ve çevre tanzimi 
çalışmaları için yapılması gereken iş, işlem ve yetkilendirmeler, kat 
maliklerinin arsa payı çoğunluğu ile verecekleri karara göre yapılır.
Büyükşehir 
belediyelerince, kentsel dönüşüm ve gelişim alanı ilan edilen alanlar ile 5366 
sayılı Kanuna göre yenileme alanı ilan edilen alanlarda veya bu Kanunun 75 inci 
maddesine göre kamu kurum ve kuruluşları ile protokol yapmaları hâlinde, 
büyükşehir belediye meclisi kararı ile, yıkılan ibadethane ve yurtların yerine 
veya ihtiyaç duyulan yerlerde ibadethane ve yurt inşa edilebilir.” 
MADDE 
18- 
19/9/2006 tarihli ve 5543 sayılı İskân Kanununa aşağıdaki ek madde 
eklenmiştir.
“EK 
MADDE 1- (1) Afet riski veya fen, sanat ve sağlık kurallarına aykırılık 
sebebiyle veya Bakanlar Kurulunca belirlenen özel proje alanlarında 
gerçekleştirilecek olan yeniden iskân uygulamalarında, buralardaki yerleşim 
merkezlerinde yaşayan ailelerin daha elverişli yerlerde iskânları ile köye dönüş 
projeleri çerçevesindeki iskân çalışmaları; ilgili proje için alınan Bakanlar 
Kurulu kararında belirtilen hak sahipliği ve borçlandırma usul ve esaslarına 
göre, Bakanlar Kurulunca tespit edilen orman veya mera vasıflı alanlardan ve 
Hazinenin özel mülkiyetinde veya Devletin hüküm ve tasarrufu altında bulunan 
taşınmazlardan uygun görülen yeni yerleşim yerlerinde, bu Kanun hükümlerine göre 
yapılır. 
(2) 
Bu madde kapsamındaki uygulamalara ilişkin talebin diğer kamu kurum veya 
kuruluşlarından gelmesi hâlinde, altyapı hizmetleri de dâhil olmak üzere yeniden 
yerleşim için gerekli görülen her türlü ödenek, Bakanlığın görüşü alınarak ana 
projeyi yürüten kuruluşun bütçesine konulur ve ihtiyaç duyulan ödenek, Bakanlık 
bütçesine ilgili kuruluş tarafından transfer edilir. Afet riski altındaki 
alanların dönüştürülmesi hizmetleri için kanun ile öngörülen dönüşüm projeleri 
özel hesabından bu madde kapsamındaki uygulamalarda kullanılmak üzere kaynak 
aktarılabilir.”
MADDE 
19- 
29/6/2011 tarihli ve 644 sayılı Çevre ve Şehircilik Bakanlığının Teşkilat ve 
Görevleri Hakkında Kanun Hükmünde Kararnamenin;
a) 
2 nci maddesinin birinci fıkrasının (e), (f) ve (ğ) bentleri aşağıdaki şekilde, 
(h) bendinde yer alan  “dört ay içerisinde”  ibaresi  “üç ay içinde”  şeklinde 
değiştirilmiş, anılan fıkraya (m) bendinden sonra gelmek üzere aşağıdaki (n) 
bendi eklenmiş ve takip eden bent buna göre teselsül ettirilmiştir. 
“e) 
Bakanlığın görev alanına giren konularda her türlü etüt, plan, proje, maliyet 
hesaplarını ve yapım işlerini yapmak veya yaptırmak.
f) 
Yapı denetimi sistemini oluşturarak 29/6/2001 tarihli ve 4708 sayılı Yapı 
Denetimi Hakkında Kanun ile Bakanlığa verilen görevleri yapmak ve kamu kurum ve 
kuruluşları tarafından yapılan veya yaptırılanlar da dâhil olmak üzere yapıların 
can ve mal emniyeti ile mevzuata ve tekniğine uygunluk bakımından denetimini 
yapmak veya yaptırmak, tespit edilen aykırılık  ve noksanlıkların  giderilmesini 
istemek  ve sağlamak; yapılarda  enerji verimliliğini artırıcı düzenlemeleri 
yapmak, buna ilişkin faaliyetleri yönetmek ve izlemek; yapı malzemelerinin 
denetimine ve uygunluk değerlendirmesine ilişkin iş ve işlemleri 
yapmak.”
“ğ) 
Gecekondu, kıyı alanları ve tesisleri ile niteliğinin bozulması nedeniyle orman 
ve mera dışına çıkarılan alanlar dâhil kentsel ve kırsal alan ve yerleşmelerde 
yapılacak iyileştirme, yenileme ve dönüşüm uygulamalarında idarelerce uyulacak 
usul ve esasları belirlemek; Bakanlıkça belirlenen finans ve ticaret merkezleri, 
fuar ve sergi alanları, eğlence merkezleri, şehirlerin ana giriş düzenlemeleri 
gibi şehirlerin marka değerini artırmaya ve şehrin gelişmesine katkı sağlayacak 
özel proje alanlarına dair her tür ve ölçekte etüt, harita, plan, parselasyon 
planı ve yapı projelerini yapmak, yaptırmak, onaylamak, kamulaştırma, ruhsat ve 
yapım işlerinin gerçekleştirilmesini sağlamak, yapı kullanma izinlerini vermek 
ve bu alanlarda kat mülkiyeti kurulmasını temin etmek; 2/3/1984 tarihli ve 2985 
sayılı Toplu Konut Kanunu ile 20/7/1966 tarihli ve 775 sayılı Gecekondu Kanunu 
uyarınca Toplu Konut İdaresi Başkanlığı tarafından yapılan uygulamalara ilişkin 
her tür ve ölçekte etüt, harita, plan ve parselasyon planlarını yapmak, 
yaptırmak, onaylamak, ruhsat işlerini gerçekleştirmek, yapı kullanma izinlerini 
vermek ve bu alanlarda kat mülkiyetinin kurulmasını sağlamak.”
“n) 
23/9/1980 tarihli ve 2302 sayılı Atatürk’ün Doğumunun 100 üncü Yılının 
Kutlanması ve “Atatürk Kültür Merkezi Kurulması” Hakkında Kanunun 3 üncü maddesi 
ile belirlenen Atatürk Kültür Merkezi alanını iyileştirme, güzelleştirme, 
yenileme ve ihya etmek amacıyla; Kültür ve Turizm Bakanlığının da görüşü 
alınarak, bu alan için her tür ve ölçekte etüt, harita, plan, parselasyon planı 
ile yapı projelerini yapmak, yaptırmak, onaylamak, kamulaştırma ve 
ruhsatlandırma işlemleri ile diğer iş ve işlemlerin gerçekleştirilmesini 
sağlamak.” 
b) 
6 ncı maddesinin birinci fıkrasının (d) bendinde ve eki (I) sayılı Cetvelde yer 
alan “Altyapı Hizmetleri” ibareleri “Altyapı ve Kentsel Dönüşüm Hizmetleri” 
şeklinde değiştirilmiştir.
c) 
7 nci maddesinin birinci fıkrasının (e) bendi aşağıdaki şekilde 
değiştirilmiştir. 
“e) 
2 nci maddenin birinci fıkrasının (ı) bendinde belirtilen konularla ilgili 
olarak her ölçekteki imar planı ve imar uygulamalarını, kentsel tasarım 
projelerini yapmak, yaptırmak ve onaylamak.”
ç) 
10 uncu maddesinin birinci fıkrasının (c) bendi aşağıdaki şekilde değiştirilmiş, 
(ç) bendi ile aynı maddenin ikinci fıkrası yürürlükten 
kaldırılmıştır.
“c) 
2 nci maddenin birinci fıkrasının (e) bendi ile Bakanlığa verilen görevleri 
yürütmek.”
d) 
11 inci maddesi başlığı ile birlikte aşağıdaki şekilde 
değiştirilmiştir.
 “Altyapı 
ve Kentsel Dönüşüm Hizmetleri Genel Müdürlüğü
MADDE 
11- (1) Altyapı ve Kentsel Dönüşüm Hizmetleri Genel Müdürlüğünün görevleri 
şunlardır:
a) 
Mahallî idarelerin altyapı sistemleri ile ilgili genel planlama, programlama, 
fizibilite, projelendirme, işletme, finansman ihtiyacı ve yatırım önceliklerine; 
teknik altyapı tesislerinin mekânsal strateji planları ile çevre düzeni ve imar 
planlarına uygun olarak planlanmasına, projelendirilmesine ve yapılmasına 
ilişkin usul ve esaslar ile bu konulardaki her türlü etüt, proje, yapı ruhsatı 
ve yapı kullanma iznine ilişkin usul ve esasları belirlemek. 
b) 
Teknik altyapı tesisleri ve altyapı birlikleri kurulması konusunda mahallî 
idareler arasında işbirliği ve koordinasyonu sağlamak, rehberlikte bulunmak ve 
teknik altyapı tesislerine ilişkin envanteri tutmak.
c) 
2 nci maddenin birinci fıkrasının (ğ) bendi kapsamındaki uygulamalara ilişkin 
her türlü altyapı, katlı ve köprülü kavşak gibi yapıların projelerini yapmak 
veya yaptırmak, bu alanlarda mülk sahiplerinden altyapı katılım bedellerinin 
tahsiline ilişkin düzenlemeler yapmak.
ç) 
Gecekondu alanları ile vasfının bozulmasından dolayı orman ve mera dışına 
çıkarılan alanlara ilişkin iyileştirme, yenileme ve dönüşüm uygulamaları ile 
afet riski altındaki alanların dönüştürülmesine ilişkin mevzuat ve 775 sayılı 
Kanun uyarınca ıslah, tasfiye, dönüşüm ve iyileştirme bölgelerinin tespitine, 
ilanına, program ve öncelik sırasına dair usul ve esasları belirlemek. 
d) 
Dönüşüm, yenileme ve transfer alanlarının belirlenmesi, dönüşüm alanı ilan 
edilen alanlardaki yapıların tespiti ile arsa ve arazi düzenleme ve değerleme iş 
ve işlemlerinin yapılmasını sağlamak; dönüşüm uygulamalarında hak sahipliği, 
uzlaşma, gerektiğinde acele kamulaştırma, paylı mülkiyete ayırma, birleştirme, 
finansman düzenlemelerinde bulunma, dönüşüm alanları içindeki gayrimenkullerin 
değer tespitlerini yapma ve Bakanlıkça belirlenen esaslar ve proje çerçevesinde 
hak sahipleri ile anlaşmalar sağlama, gerektiğinde yapı ruhsatı ve yapı kullanma 
izni verme, kat mülkiyeti tesisi, tescili ve imar hakkı transferi ile ilgili iş 
ve işlemleri yürütmek.
e) 
3/7/2005 tarihli ve 5393 sayılı Belediye Kanununun 73 üncü maddesi kapsamındaki 
uygulamalara ilişkin dönüşüm alanı ilanı ile ilgili iş ve işlemleri yürütmek. 
f) 
Bakan tarafından verilen benzeri görevleri yapmak.”
e) 
12 nci maddesinin birinci fıkrasının (e) bendi yürürlükten 
kaldırılmıştır.
MADDE 
20- 
Ekli (1) sayılı listedeki kadrolar ihdas edilerek 13/12/1983 tarihli ve 190 
sayılı Genel Kadro ve Usulü Hakkında Kanun Hükmünde Kararnamenin eki (I) sayılı 
cetvelin Çevre ve Şehircilik Bakanlığına ait bölümüne eklenmiştir.
MADDE 
21- 6107 
sayılı Kanunun 11 inci maddesinin ikinci fıkrasında yer alan “Bakanlar Kurulu 
kararı ile çıkarılacak” ibaresi “Yönetim Kurulu kararı ile yürürlüğe konulan” 
şeklinde değiştirilmiştir.        
MADDE 
22- 
2302 sayılı Kanunun 3 üncü maddesi aşağıdaki şekilde değiştirilmiş; 11/8/1983 
tarihli ve 2876 sayılı Atatürk Kültür, Dil ve Tarih Yüksek Kurumu Kanununun 104 
üncü maddesi yürürlükten kaldırılmıştır.
 “MADDE 
3- Atatürk Kültür Merkezi Ankara’da kurulur. Atatürk Kültür Merkezi alanı; 
Ankara İmar Planında bu amaca ayrılmış olan ve ekli krokide gösterilen 
yerlerdir. Bu alan içerisinde Millî Mücadele tarihinin, Türk Halk Kültürünü ve 
sanatlarını tanıtan yerler ve çeşitli müzeler, çeşitli sahneler ve toplantı 
salonları, sergi alanları, arşiv ve kitaplıklar, atölyeler ve benzeri yerlerden 
meydana gelen Atatürk Kültür Merkezi bulunur.”
MADDE 
23- 
24/2/1984 tarihli ve 2981 sayılı İmar ve Gecekondu Mevzuatına Aykırı Yapılara 
Uygulanacak Bazı İşlemler ve 6785 Sayılı İmar Kanununun Bir Maddesinin 
Değiştirilmesi Hakkında Kanun yürürlükten kaldırılmıştır. 
Devir 
ve tahsislerin iptali
GEÇİCİ 
MADDE 1- (1) 
775, 5366 ve 5393 sayılı kanunlar ile 29/6/2001 tarihli ve 4706 sayılı Hazineye 
Ait Taşınmaz Malların Değerlendirilmesi ve Katma Değer Vergisi Kanununda 
Değişiklik Yapılması Hakkında Kanun ve diğer kanunlar kapsamındaki dönüşüm ve 
iyileştirme uygulamaları için TOKİ’ye, İdareye ve diğer kamu idarelerine tahsis 
ve devredilmiş olup da tahsisin yapıldığı veya mülkiyetin devredildiği tarihten 
itibaren iki yıl içinde dönüşüm ve iyileştirme uygulaması başlatılmayan 
taşınmazların tahsisleri resen kaldırılır ve devir işlemi de iptal edilmiş 
sayılarak, tapuda resen Hazine adına tescil ve Bakanlığın talebi üzerine bu 
Kanunun öngördüğü amaçlar için kullanılmak üzere Maliye Bakanlığınca Bakanlığa 
tahsis edilir. 
Gerçekleşen 
dönüşüm gelirleri
GEÇİCİ 
MADDE 2- 
(1) 7 nci maddede belirtilen dönüşüm gelirlerinden 2012 yılında gerçekleşen 
tutarlar, genel bütçenin (B) işaretli cetveline özel gelir kaydedilir. Gelir 
kaydedilen bu tutarlar karşılığında Bakanlık bütçesine özel ödenek kaydetmeye 
Çevre ve Şehircilik Bakanı yetkilidir.
Yürürlük
MADDE 
24- 
(1) Bu Kanunun;
a) 
19 uncu maddesinin (a) bendi ile değiştirilen 644 sayılı Kanun Hükmünde 
Kararnamenin 2 nci maddesinin birinci fıkrasının (e) bendi ile 23 üncü maddesi 
yayımı tarihinden üç yıl sonra,
b) 
Diğer hükümleri yayımı tarihinde,
yürürlüğe 
girer.
Yürütme
MADDE 
25- 
(1) Bu Kanun hükümlerini Bakanlar Kurulu yürütür.
 (1) 
SAYILI LİSTE
KURUMU           
: ÇEVRE VE ŞEHİRCİLİK BAKANLIĞI
TEŞKİLATI       
: MERKEZ
İHDAS 
EDİLEN KADROLARIN
| 
 
Sınıfı 
 | 
 | 
 
Unvanı 
 | 
 | 
 
Derecesi 
 | 
 | 
 
Serbest 
Kadro 
Adedi 
 | 
 | 
 
Toplam 
 | 
| 
 
GİH 
 | 
 | 
 
Daire 
Başkanı 
 | 
 | 
 
1 
 | 
 | 
 
10 
 | 
 | 
 
10 
 | 
| 
 | 
 | 
 
TOPLAM 
 | 
 | 
 | 
 | 
 
10 
 | 
 | 
 
10 
 |