4 Haziran 2014 Çarşamba

İstanbul'da konut fiyatları 5 yılda yüzde 76 arttı


Dünyada genelde meydan düzenlemesi tarzında yenilenmelerle karşılaşıldığını ifade eden Karahan, Londra'da Trafalgar Meydanı'nın buna bir örnek olduğunu aktardı.

Karahan, deprem riski altında olunduğundan eski binaların "emin" hale getirilmesi amacıyla kanun çıkarıldığını kaydederek, kentsel dönüşümün en iyisinin yapılması gerektiğini vurguladı. Karahan, İstanbul'di Bağcılar ve Esenyurt'taki dönüşüm örneklerini sosyal amaçlı ve merkezi yapılanmayla gerçekleştirildiği için beğendiğini anlattı.

- İstanbul'da en pahalı ilçe Beşiktaş

Gökhan Karahan, İstanbul'un dünya genelinde konut yatırımı için uygun bir şehir olduğunu belirterek, kentte konut edinmenin giderek zorlaştığını, konut faizi bir ara düşmesine rağmen tekrar yükseldiğini söyledi.

Konut fiyatı açısından İstanbul'un Avrupa başkentlerine kıyasla hala çok çok ucuz olduğunu ifade eden Karahan, "Uluslararası bir yatırımcı 'nereden ev alırım' diye düşündüğünde İstanbul resmen sırıtıyor" dedi.

İstanbul'da konut değerleri açısından en değerli ilçenin metrekare başına 10 bin 500 lirayla Beşiktaş olduğunu belirten Karahan, burayı 7 bin 900 lira ile Sarıyer, 5 bin 800 lira ile Beykoz, 5 bin 400 lira ile Bakırköy ve 5 bin 300 lira ile Kadıköy'ün izlediğini bildirdi.

- Son 5 yılda konut fiyatları arttı

Karahan, Nisan 2009'da konut fiyatlarının Nisan 2008'e kıyasla yüzde 15 düştüğünü dile getirerek, bu düşüşü ABD kaynaklı global mortgage krizine bağladı. 

Türkiye'de konut fiyatlarında son 5 yılda hep yukarıya doğru gelişme olduğunu anlatan Karahan, şu bilgileri verdi: 

"Yani hem Türkiye'de hem İstanbul'da son 5 yılda konut fiyatları sürekli arttı. ABD'deki kriz nedeniyle dünyanın pek çok ülkesinde fiyat düşüşleri çok daha sert ve uzun süreli oldu. Türkiye'nin iç dinamikleri sebebiyle gayrimenkuldeki fiyat düşüşü sınırlı kalmıştı. Nisan 2009'da konut fiyatları Nisan 2008'e kıyasla yüzde 15 düşmüştü. O tarihten itibaren İstanbul'da konut fiyatlarında Nisan 2014'e kadar toplamda yüzde 76'lık artış yaşandı. Bu artış Türkiye genelinde yüzde 62, Ankara'da Ankara'da yüzde 55, İzmir'de de yüzde 49 oldu. Yıllık bazda bakarsak konut fiyatları, Türkiye genelinde 2009 ve 2010'da yüzde 4'er, 2011'de yüzde 8, 2012'de yüzde 17 ve 2013'te de yüzde 14 arttı. İstanbul'da konut fiyatlarının ortalama artışına baktığımızda, 2009'da yüzde 2, 2010'da yüzde 6, 2011'de yüzde 9, 2012'de yüzde 20, 2013'te ise yüzde 18 artış oldu. Bu fiyatları Beşiktaş'tan da Esenyurt veya Tuzla'dan da alarak harmanlıyoruz ve ortalamasını çıkarıyoruz."

- İstanbul'da bir yılda yüzde 20 arttı

Dünya metropollerindeki son 1 yıldaki fiyat artışlarına değinen Karahan, Cakarta, Bangkok, Miami gibi şehirlerde konut fiyatlarının son 1 yılda İstanbul'dan daha fazla arttığını söyledi.

Remax Türkiye Pazarlama ve Operasyon Direktörü Gökhan Karahan, son 1 yılda konut artışının Cakarta'da yüzde 38, Bangkok'ta yüzde 26, Miami'de yüzde 21, İstanbul'da yüzde 20, Dubai'de yüzde 18, Şangay'da yüzde 17, Petersburg'ta yüzde 13, Los Angeles'te yüzde 12, Londra'da yüzde 8, Pekin'de yüzde 6, Tel Aviv'de yüzde 4 arttığını ifade etti.

- "Son 5 yıldaki artış tamamen balon"

İstanbul Emlak Komisyoncuları ve Danışmanları Odası Başkanı Nizameddin Aşa, son 5 yıldaki artışın tamamen "balon" olduğunu belirterek, fiyat artışlarının çok sağlıklı olmadığını söyledi.

İstanbul'da son yıllarda konutların genelde "lüks konsept" tarzında yapıldığını ve bu yüzden fiyatların yüksek tutulduğunu dile getiren Aşa, "markalı konut" adı altında inşa edilen bu yapılarda istenilen satışın da olmadığını aktardı.

Aşa, fiyatların yükselmesi konusunda çok sağlıklı bir endeks veya araştırmanın olmadığını kaydederek, bu artışların gerçek piyasaya uymadığını, esas piyasayı yansıtmadığını vurguladı.

Nizameddin Aşa, "Son 5 yılda fiyatlar arttı. Özellikle merkez ilçelerde fiyatlar arttı. Ama Esenyurt, Hadımköy, Kurtköy, Maltepe'nin kuzey kısımları gibi yerlerde fiyat artışı yok" diye konuştu.

AA

2 Haziran 2014 Pazartesi

İmar kanunu taks hesabı!

İmar kanunu taks hesabı!

İnşa edilecek bir yapının kaç katlı olacağı ve arsa alanı üzerinde nerede konumlandırılacağı, TAKS hesabı ile belirleniyor. Taks ile ilgili esaslar, İmar Kanunu kapsamında veriliyor. İşte İmar kanunu taks hesabı...

İmar kanunu taks hesabı!
3194 Sayılı İmar Kanunu kapsamında TAKS hesabı ile ilgili açıklamalar, "Geri görünüm" bölgesi ve "Etkilenme" bölgesi ile ilgili olarak veriliyor. Kanunda 2960 sayılı Boğaziçi Kanununun 10. maddesinde yapılan değişikliklere ve İmar kanunu taks hesabı na yer veriliyor.

MADDE 48- 2960 sayılı Boğaziçi Kanununun 10. maddesi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.

Madde 10- 
"Geri görünüm" bölgesinde Taban Alan Kat Sayısı (T.A.K.S) azami %15 ve 4 katı (H=12.50 m. irtifaı), "Etkilenme" bölgesinde ise gene Taban Alanı Kat Sayısı (T.A.K.S) %15 ve 5 katı (H=15.50 m. irtifaı) geçmemek şartı ile konut yapılabilir. Daha önce belediyeye bila bedel terk edilmiş veya edilecek olan alanlar bu hesaba dahil edilir. Hesabat brüt alan üzerinden yapılır. 1.1.1982 den sonra alınmış "Yüksek Anıtlar Kurulunun" kararları ile 22.7.1983 onay tarihli planda kazanılmış haklar saklıdır.

Ancak, kat alanı ve irtifa ne olursa olsun İmar Kanununun ilgili maddelerine göre yapı sahipleri ruhsat ve iskan alma mecburiyetinde olup, bu işlemler yalnızca ilgili ilçe belediye başkanlıklarınca avan ve tatbikat projelerine göre verilir.

Gerekli görüldüğü takdirde "Boğaziçi Alanı" için yapılan planların revize edilmesi "geri görünüm" ve "etkilenme" bölgelerinde 3030 sayılı Kanuna göre, "sahil şeridi" ve "öngörünüm" bölgelerinde İstanbul Büyük şehir Belediyesince hazırlanarak Belediye Meclisinin Kararı ve Belediye Başkanının onayından sonra "Boğaziçi İmar Yüksek Koordinasyon Kurulu" onayı ile yürürlüğe girer.

İlgili kamu kurum ve kuruluşları ile meslek kuruluşları, Büyük Şehir Belediye Başkanlığında bir ay süre ile ilan edilen "Sahil Şeridi" ve "Öngörünüm" bölgeleri ile ilgili planlara itiraz edebilir. Ancak, itirazlar yürürlüğü durdurmaz. Belediye başkanlığı planı itirazları ile inceler ve görüşünü de ekleyerek belediye meclisine sunar. Belediye meclisi durumu bir ay içinde inceleyerek karara varır. Netice, Büyük Şehir Belediye Başkanının ve Boğaziçi İmar Yüksek Koordinasyon Kurulunun onayı ile kesinleşir.

Plan değişiklikleri de aynı usule göre yapılır.

İmar Yüksek Koordinasyon Kurulu: Başbakan veya görevlendireceği Başbakan Yardımcısı veya bir Devlet Bakanı başkanlığında Milli Savunma, Bayındırlık ve İskan, Kültür ve Turizm, Ulaştırma, Tarım, Orman ve Köy işleri, Enerji ve Tabii Kaynaklar Bakanlarından oluşur. Kurulun sekreterya görevini Bayındırlık ve İskan Bakanlığı yürütür.

Boğaziçi İmar Müdürlüğünün bütçesi, personeli ve gelirleri de İstanbul Büyük Şehir Belediye Başkanlığına aktarılır.



3194 Sayılı İmar Kanunu!


Yıllardır oturduğunuz evinizin komşunuza ait olduğunu öğrenseniz ne yapardınız?


1980′li yıllara kadar dönemin şartlarına ve tercihlerine uygun konut projeleri üreten Dumankaya, 90′lı yıllardan itibaren hem kent içi hem kent çevresinde gelişmekte olan yeni yerleşim birimlerinde önemli
Eviniz için Satılık ilanı verdiniz ve satmak için anlaştığınız kişi Kredi çekecek. Fakat Kredi aşamasında şaşırtıcı bir durumla karşılaştınız: ‘Daireniz komşunuza ait görünüyor’. Bir çok malik aslında kendi dairesi diye komşusunun dairesinde oturuyor. Ülkemizde özellikle eski binalarda fiil kapı numarası ile tapuya yani mülkiyete baz olan projedeki daire numaraları arasında farklara sıkça rastlanıyor. Hemen hemen her 10 vatandaştan birinin başına aynı olay geliyor. Bu durum daire numaralarının inşaat sırasında yanlış konulmasıyla başlıyor.
Tapu belirleyici değil
Emlakeki’nden Yasegül Özdemir’in haberine göre; Daire numaraları İnşaat sırasında yanlış konulduğu zaman resmi evraklara baz olan tapu projesine uymuyor. Ülkemizde ilk numarası en üst kattan başlayarak, aşağıda doğru artan kapı numarasına bile rastlanıyor. Bugün tapularda ekspertiz sırasında karşılaşılan yanlış Mülkiyet durumu yüzünden apartmanlarda karışıklıklar yaşanıyor. Vatandaşlar her ne kadar Tapu kâğıdını dikkate alsalar da, tapu kağıdı malikler için her şeyi ifade eden bir evrak değil. Tapu belgesi yatırımcıyı “kısmen” bilgilendiriyor. Esas olan, tapu kütük kayıtları ve bu kayıtlara esas olan tapu projeler.
Kapsamlı araştırma şart
Bu nedenle almayı düşündüğünüz mülkün satın alımını gerçekleştirmeden önce ilgili Tapu Sicil Müdürlüğü’nde ve ilgili belediyeden kapsamlı araştırmasını yapmalısınız. Ülkemizde mülklerin projeleri ilgili belediyelerce tasdiklenir ve bu projelere istinaden ruhsatları Belediyeler tarafından verilir.19 Eylül’de yayınlanan genelgeye göre, hatalı blok ya da daire numaralarında düzeltme işlemi tüm daire sahiplerinin tapu müdürlüklerine başvurmasına gerek kalmadan, lisanslı Harita Kadastro bürolarının hazırlayacağı teknik raporla yapılabilecek.
Takasla evlerini geri alıyorlar
Yıllar sonra komşusunun dairesinin tapusunun kendisinde, kendi oturduğu yerin tapusunun ise komşusunda olduğunu öğrenen birçok daire sahibi “trampa” yöntemiyle mülkü karşılıklı takas ederek Mülkiyet sorunlarını düzeltmeye çalışıyor. Ancak bu durum bir değil birkaç daire ile devam ediyorsa sorun 3 ya da 4 hanenin anlaşıp notere gitmesiyle çözülüyor.
İşte yeni çözüm yolu
Tapu ve Kadastro müdürlükleri kısmi de olsa bu soruna çözüm getirdi. Tapu Kadastro numaralandırma yaparken projeyi esas alıyor. Önceden bunu düzeltmek için tüm kat ve blok maliklerinin bir araya gelerek tapu müdürlüklerine başvurmaları ve kat mülkiyetine şerh koyarak yeniden Kat Mülkiyeti tesis edilmesini istemeleri gerekiyordu. Bu da çoğu zaman mümkün olmuyordu. Çünkü tüm Kat Malikleri bir araya getirilemiyordu.
Bunun yanında hukuki olmamasına rağmen Kat Malikleri kendi aralarında kâğıt üzerinde alım satım yapıyorlardı. Bütün bunlar zaman alan ve masraflı işlemlerdi.
Ancak yeni yayınlanan bir genelgeyle düzeltme işleminin artık lisanslı Harita Kadastro bürolarının hazırlayacağı teknik raporla yapılabileceği bildirildi.
Bu tür sorunu olan kat malikleri ya da bina yöneticilerinin, lisanslı harita kadastro bürolarına başvurmaları yeterli olacak. Bu bürolar binalardaki fiili durumu tespit ederek teknik bir rapor hazırlayacaklar.
Bu raporları belediyelere, Belediye mücavir alanı dışında olan yerler ise ile özel idarelere onaylatarak tapu müdürlüklerine bildirimde bulunacaklar. Tapu Müdürlükleri de gerekli düzeltme işlemini gerçekleştirecekler.
Kaynak: haber7.com

27 Mayıs 2014 Salı

İmar Kanunu'nda devrim niteliğinde değişiklikler geliyor!

İmar Kanunu'nda devrim niteliğinde değişiklikler geliyor!


Çevre ve Şehircilik Bakanlığı, İmar Kanunu'nda, devrim niteliğinde değişiklikler yapmaya hazırlanıyor. Bakanlar Kurulu'na sunulacak '3194 Sayılı İmar Kanunu'nda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Tasarı Taslağı'yla emsal artışları yeniden düzenlenecek, ruhsat alımları kolaylaşacak. 30 günlük ruhsat süresi 6, yapı kullanma izin belgesi düzenleme süresi ise 9 iş gününe indirilecek. Parselinde otopark ihtiyacı karşılanmayan yapılardan otopark bedeli alınacak. Umumi ve resmi binalarda, konut sitelerinde, tabiat ve bölge parkları ile mesire yerlerinde bebek emzirme, çocuk bakım ve oyun alanları ayrılması zorunlu olacak.

İMAR KANUNU İLE BAYINDIRLIK VE İSKAN BAKANLIĞININ TEŞKİLAT VE GÖREVLERİ HAKKINDA KANUN HÜKMÜNDE KARARNAMEDE DEĞİŞİKLİK YAPILMASINA DAİR KANUN

KANUN

İMAR KANUNU İLE BAYINDIRLIK VE İSKAN BAKANLIĞININ TEŞKİLAT
VE GÖREVLERİ HAKKINDA KANUN HÜKMÜNDE KARARNAMEDE
DEĞİŞİKLİK YAPILMASINA DAİR KANUN

Kanun No. 5940                                   
Kabul Tarihi: 9/12/2009

     MADDE 1 – 3/5/1985 tarihli ve 3194 sayılı İmar Kanununun 28 inci maddesi başlığı ile birlikte aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.

  “Müelliflik, fenni mesuliyet, şantiye şefliği, yapı müteahhitliği ve kayıtlar:
  MADDE 28- Bu Kanun kapsamındaki mimarlık, mühendislik ve planlama hizmetine ilişkin harita, plan, etüt, proje ve eklerinin düzenlenmesi ve bunların yerine getirilmesinin; uygulamada bulunulacak alanın, yerleşme merkezinin ve yapının sınıfına, özelliğine ve büyüklük derecesine göre, uzmanlık alanlarına uygun olarak 38 inci maddede belirtilen meslek mensuplarına yaptırılması mecburidir. Müellifler ve uygulamada bulunan meslek mensupları, işlerini bu Kanuna ve ilgili diğer mevzuata uygun olarak gerçekleştirmekten sorumludur.

  Yapıda inşaat ve tesisat işleri ile kullanılan malzemelerin kamu adına denetimine ilişkin fenni mesuliyet, ruhsat eki etüt ve projelerin gerektirdiği uzmanlığı haiz meslek mensupları tarafından ayrı ayrı üstlenilmek zorundadır. Fenni mesul mimar ve mühendisler uzmanlık alanlarına göre; yapının, tesisatı ve malzemeleri ile birlikte, bu Kanuna, ilgili diğer mevzuata, uygulama imar planına, ruhsata, ruhsat eki etüt ve projelere, standartlara ve teknik şartnamelere uygun olarak inşa edilmesini denetlemekle görevlidir. Yapı sahibine ve idareye karşı sorumlu olan fenni mesuller, uzmanlık alanına uygun olarak yapıda yetki belgesi olmayan usta çalıştırılması veya şantiye şefi bulundurulmaksızın yapım işinin sürdürülmesi veya yapının mevzuata aykırı yapılması veya istifaları halinde, bu durumları altı iş günü içinde ilgili idareye yazılı olarak bildirmek zorundadır. Aksi takdirde, fenni mesuller kanuni mesuliyetten kurtulamaz. Bildirim üzerine, en geç üç iş günü içinde 32 nci maddeye göre işlem yapılır.

  Fenni mesulün istifası veya ölümü halinde, başka bir meslek mensubu fenni mesuliyeti üstlenmedikçe yapının devamına izin verilmez. Fenni mesulün istifası halinde, istifa tarihinden önce yapılan işlere dair sorumluluğu devam eder. Yeni atanan fenni mesul, daha önce yapılan işlerin denetlenmesinden ve eksiklik ve hata var ise giderilmesini sağlamaktan ve bildirimde bulunmaktan da sorumludur. Tespit edilen bu eksiklik ve hatalar giderilmedikçe inşaatın devamına izin verilmez.

  Fenni mesuller, Bakanlık tarafından çıkarılan yönetmelikte belirlenen sınıf, özellik ve büyüklüğe sahip bulunan yapıların denetimi faaliyetine yardımcı olmak üzere, 38 inci maddeye göre uygun nitelikte ve sayıda fen adamı istihdam etmek mecburiyetindedir.

  Fenni mesuller, uzmanlık alanlarına göre yapım işlerinin denetimine ilişkin ayrıntılı bütün belgeler ile mimarlık ve mühendislik hizmetleri raporunu idareye vermek ve yapı kullanma izin belgesini imzalamak mecburiyetindedir. Yapıya ilişkin bilgiler, ilgili idarece, etüt ve proje müelliflerinin, fenni mesullerin, yapı müteahhitlerinin ve şantiye şefi mimar veya mühendisin üyesi bulunduğu meslek odasına, üyelik kayıtlarına işlenmek üzere bildirilir.

  Fenni mesuller, mesuliyet üstlendikleri yapı ile alakalı olarak yapı müteahhitliği, şantiye şefliği, taşeronluk ve malzeme satıcılığı yapamaz. Yapı sahibi, yapısının fenni mesuliyetini üstlenemez.

  27 nci madde kapsamındaki yapılar ile entegre tesis niteliğinde olmayan ruhsata tabi tarım ve hayvancılık yapılarına ait 22 nci maddede yer alan etüt ve projeler, il özel idarelerince veya Bakanlığın taşra teşkilatınca hazırlanabilir. Bu tarım ve hayvancılık yapılarına dair fenni mesuliyet, il özel idaresinin veya Bakanlığın taşra teşkilatının mimar ve mühendisleri tarafından üstlenilebilir.

  Yapı müteahhidi ve şantiye şefi; yapıyı, tesisatı ve malzemeleriyle birlikte bu Kanuna, ilgili diğer mevzuata, uygulama imar planına, ruhsata, ruhsat eki etüt ve projelere, standartlara ve teknik şartnamelere uygun olarak inşa etmek, neden olduğu mevzuata aykırılığı gidermek mecburiyetindedir. Yapı müteahhidi ve şantiye şefi, ilgili fenni mesullerin denetimi olmaksızın inşaat ve tesisatlarına ilişkin yapım işlerini sürdüremez, inşaat ve tesisat işlerinde yetki belgesi olmayan usta çalıştıramaz.

  Bakanlıktan veya Bakanlıkça yetkilendirilmiş idareden yetki belgesi almaksızın, inşaat ve tesisat dahil yapım işlerinin müteahhitliği üstlenilemez. Yetki belgeleri geçici veya daimi olarak düzenlenebilir. Gerçek kişilere ve özel hukuk tüzel kişilerine yapı inşa eden müteahhitlerin kayıtları, her yapı için ayrı ayrı tutulur. Bu kayıtların birer nüshası, ilgili yapı müteahhidinin yetki belgelendirmesi işlemlerinde değerlendirilmek üzere Bakanlığa gönderilir. Müteahhitlere yetki belgesi verilmesi işlemleri, bu kayıtlar da değerlendirilerek Bakanlıkça yürütülür.

  Fenni mesullerce denetime ilişkin mimarlık ve mühendislik raporları hazırlanan, yapı sahibi, fenni mesuller ve ilgili idare elemanlarının birlikte düzenlediği tespit tutanağı ile tamamlandığı belirlenen, ancak, yapı müteahhidinin yapım işlerinden doğan vergi ve sigorta primi borçlarının ve diğer sorumluluklarının gereğinin yerine getirilmemesi sebebiyle yapı kullanma izin belgesi verilmesi işlemleri tamamlanamayan yapılar için, yapının müteahhidi olmayan yapı sahibinin talebi üzerine, ilgili idarece durum tespit edilerek yapı kullanma izin belgesi verilir. Bu belgenin bir örneği, ilgili kurumlara ve ilgililerin kayıtlarına işlenmek ve değerlendirilmek üzere ilgili meslek odalarına ve Bakanlığa gönderilir.

  Yapı sahibi, ruhsat süresi dolmamış olan bir yapının etüt ve proje müellifliği, yapı müteahhitliği ve şantiye şefliği görevlerinden herhangi birini üstlenmemiş ise bütün sorumluluk, ilgisine göre etüt ve proje müelliflerine, yapı müteahhidine, şantiye şefine ve ilgili fenni mesullere aittir.”

  MADDE 2 – 3194 sayılı Kanunun 42 nci maddesi başlığı ile birlikte aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.

  “İdari müeyyideler:
  MADDE 42- Bu maddede belirtilen ve imar mevzuatına aykırılık teşkil eden fiil ve hallerin tespit edildiği tarihten itibaren on iş günü içinde ilgili idare encümenince sorumlular hakkında, üstlenilen her bir sorumluluk için ayrı ayrı olarak bu maddede belirtilen idari müeyyideler uygulanır.

  Ruhsat alınmaksızın veya ruhsata, ruhsat eki etüt ve projelere veya imar mevzuatına aykırı olarak yapılan yapının sahibine, yapı müteahhidine veya aykırılığı altı iş günü içinde idareye bildirmeyen ilgili fenni mesullere yapının mülkiyet durumuna, bulunduğu alanın özelliğine, durumuna, niteliğine ve sınıfına, yerleşmeye ve çevreye etkisine, can ve mal emniyetini tehdit edip etmediğine ve aykırılığın büyüklüğüne göre, beşyüz Türk Lirasından az olmamak üzere, aşağıdaki şekilde hesaplanan idari para cezaları uygulanır:
  a) Bakanlıkça belirlenen yapı sınıflarına ve gruplarına göre yapının inşaat alanı üzerinden hesaplanmak üzere, mevzuata aykırılığın her bir metrekaresi için;
  1) I. sınıf A grubu yapılara üç, B grubu yapılara beş Türk Lirası,
  2) II. sınıf A grubu yapılara sekiz, B grubu yapılara onbir Türk Lirası,
  3) III. sınıf A grubu yapılara onsekiz, B grubu yapılara yirmi Türk Lirası,
  4) IV. sınıf A grubu yapılara yirmiüç, B grubu yapılara yirmibeş, C grubu yapılara otuzbir Türk Lirası,
  5) V. sınıf A grubu yapılara otuzsekiz, B grubu yapılara kırkaltı, C grubu yapılara elliiki, D grubu yapılara altmışüç Türk Lirası,

  idari para cezası verilir. Bu miktarlar her takvim yılı başından geçerli olmak üzere o yıl için 4/1/1961 tarihli ve 213 sayılı Vergi Usul Kanununun mükerrer 298 inci maddesi hükümleri uyarınca tespit ve ilan edilen yeniden değerleme oranında bir Türk Lirasının küsuru da dikkate alınmak suretiyle artırılarak uygulanır.

  b) Mevzuata aykırılığı yapı inşaat alanı üzerinden hesaplanması mümkün olmayan, yapının cephelerini ve diğer yapı elemanlarını değiştiren veya yapı malzemesi için öngörülen gereklere aykırı bulunan uygulamalar için, Bakanlıkça yayımlanan ve aykırılığa konu imalatın tespiti tarihinde yürürlükte bulunan birim fiyat listesine göre ilgili idarece belirlenen bedelin % 20’si kadar idari para cezası verilir.

  c) (a) ve (b) bentlerine göre cezalandırmayı gerektiren aykırılığa konu yapı;
  1) Hisseli parselde diğer maliklerin muvafakati alınmaksızın yapılmış ise cezanın % 30’u,
  2) Kamuya veya başkasına ait bir parselde yapılmış ise cezanın % 40’ı,
  3) Uygulama imar planında veya parselasyon planında “Kamu Tesisi Alanı veya Umumî Hizmet Alanı” olarak belirlenmiş bir alanda yapılmış ise cezanın % 60’ı,
  4) Mevcut haliyle veya öngörülen bir afet tehlikesi karşısında can ve mal emniyetini tehdit ediyor ise cezanın % 100’ü,
  5) Uygulama imar planı bulunan bir alanda yapılmış ise cezanın % 20’si,
  6) Yapılaşmaya yasaklanmış bir alanda yapılmış ise cezanın % 80’i,
  7) Özel kanunlar ile belirlenmiş özel imar rejimine tabi bir alanda yapılmış ise cezanın % 50’si,
  8) Ruhsatsız ise cezanın % 180’i,
  9) Ruhsatı hükümsüz hale gelmesine rağmen inşaatı sürdürülüyor ise cezanın % 50’si,
  10) Yapı kullanma izin belgesi alınmış olmakla birlikte, ruhsat alınmaksızın yeni inşaî faaliyete konu ise cezanın % 100’ü,
  11) İnşaî faaliyetleri tamamlanmış ve kullanılmıyor ise cezanın % 10’u,
  12) İnşaî faaliyetleri tamamlanmış ve kullanılıyor ise cezanın % 20’si,
  13) Çevre ve görüntü kirliliğine sebebiyet veriyor ise cezanın % 20’si,
  (a) ve (b) bentlerinde belirtilen şekilde tespit edilen para cezalarının miktarına göre ayrı ayrı hesap edilerek ilave olunur. Para cezalarına konu olan alanın hesaplanmasında, aykırılıktan etkilenen alan dikkate alınır.

  18, 28, 32, 33, 34, 35, 36, 37, 40 ve 41 inci maddelerde belirtilen mükellefiyetleri yerine getirmeyen veya bu maddelere aykırı davranan yapı veya parsel sahibine, harita, plan, etüt ve proje müelliflerine, fenni mesullere, yapı müteahhidine ve şantiye şefine, ilgisine göre ayrı ayrı olmak üzere ikibin Türk Lirası, bu fiillerin çevre ve sağlık şartlarına aykırı olması halinde dörtbin Türk Lirası, can ve mal emniyetini tehdit etmesi halinde altıbin Türk Lirası idari para cezası verilir.

  Yapıldığı tarih itibarıyla plana ve mevzuata uygun olmakla beraber, mevcut haliyle veya öngörülen bir afet tehlikesi karşısında can ve mal emniyetini tehdit ettiği veya edeceği ilgili idare veya mahkeme kararı ile tespit olunan yapılara, ilgili idarenin yazılı ikazına rağmen idarece tanınan süre içinde takviyede bulunmayan veya bu yapıları 39 uncu madde uyarınca yıkmayan yapı sahibine onbin Türk Lirası idari para cezası verilir.

  27 nci maddeye göre il özel idaresince belirlenmiş köy yerleşme alanı sınırları içinde köyün nüfusuna kayıtlı olan ve köyde sürekli oturanlar tarafından, projeleri il özel idaresince incelenerek fen, sanat ve sağlık şartlarına uygun olmasına rağmen muhtarlık izni olmaksızın konut ve zatî maksatlı tarım ve hayvancılık yapısı inşa edilmesi halinde yapı sahibine üçyüz Türk Lirası idari para cezası verilir. Bu yapılardaki diğer aykırılıklar ve ruhsata tabi tarım ve hayvancılık maksatlı yapılardaki aykırılıklar için verilecek olan idari para cezası, üçyüz Türk Lirasından az olmamak üzere, ikinci fıkraya göre hesaplanan toplam ceza miktarının beşte biri olarak uygulanır.

  Yukarıdaki fıkralarda belirtilen fiil ve hallerin, yapının inşa edilmesi süreci içinde tekrarı halinde, idari para cezaları bir kat artırılarak uygulanır.

  Yukarıdaki fıkralar uyarınca tahsil olunan idari para cezaları, aynı fiil nedeniyle 26/9/2004 tarihli ve 5237 sayılı Türk Ceza Kanununun 184 üncü maddesine göre mahkûm olanlara faizsiz olarak iade edilir.

  Yapının bu Kanuna, ilgili diğer mevzuata, plana, ruhsata, ruhsat eki etüt ve projelere uygun hale getirilmesi için idarenin yazılı izni dahilinde yapılan iş ve işlemler mühür bozma suçu teşkil etmez.

  Müelliflerin, fenni mesul mimar ve mühendislerin, yapı müteahhitlerinin, şantiye şefi mimar ve mühendislerin, imar mevzuatına aykırı fiillerinden dolayı verilen cezaları ve haklarındaki kesinleşmiş mahkeme kararları, kendi kayıtlarına işlenmek ve ilgili mevzuata göre cezai işlem yapılmak üzere, üyesi bulundukları meslek odasına ve Bakanlığa ilgili idarece bildirilir. Bu kişiler, verilen ceza süresi içinde yeni bir iş üstlenemez.

   Yapı müteahhidinin yetki belgesi;
  a) Yapım işinin ruhsata ve ruhsat eki etüt ve projelere aykırı olarak gerçekleştirilmesi ve 32 nci maddeye göre verilen süre içinde aykırılığın giderilmemesi halinde beş yıl,
  b) Yapım işinde ruhsat eki etüt ve projelere aykırı olarak gerçekleştirilen imalatın can ve mal güvenliğini tehdit etmesi halinde on yıl,
  c) Bakanlıkça olumsuz kayıt değerlendirmesi yapılan hallerde bir yıl,
  süreyle Bakanlıkça iptal edilir. Yapı müteahhidinin, yapım işlerinden doğan vergi ve sigorta primi borçlarını ödememesi ve diğer sorumluluklarını yerine getirmemesi hallerinde yetki belgesi bir yıldan az olmamak üzere Bakanlıkça iptal edilir ve bunlara sorumluluklarını yerine getirinceye kadar yeni yetki belgesi düzenlenmez. Yetki belgesi iptal edilen yapı müteahhidi yeni yetki belgesi düzenleninceye kadar yeni iş üstlenemez, ancak mevcut işlerini tamamlar. Yetki belgeli yapı müteahhidi olmaksızın başlanılan yapının ruhsatı iptal edilir ve yapı mühürlenir.”

  MADDE 3 – 3194 sayılı Kanunun 44 üncü maddesinin (I) numaralı fıkrasının (e) bendi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.

  “e) Her türlü inşaat ve tesisat dahil yapım işlerine dair yapı müteahhitlerinin yetki belgelendirilmesi işlemlerine; yapı müteahhitlerinin iş gruplarına, ihtisaslaşmalarına ve yüklenilecek işin büyüklüğüne göre sınıflandırılmasına ve bunların sahip olmaları gereken asgari eğitim, iş tecrübesi, teknik donanımı ve kapasitesi, mali durumu, idari yapısı ve personel şartları ile niteliklerine; yapı müteahhitlerinin faaliyetlerinin denetlenmesine, kayıtlarının tutulmasına ve değerlendirilmesine; mimar ve mühendis unvanlı şantiye şefi çalıştırılması mecburi ve yapı müteahhidi olmaksızın da yapılması mümkün olan yapılara; şantiye şeflerine, yapım ve denetim işlerinde istihdam edilecek fen adamlarına ve yetki belgeli ustalara ilişkin usul ve esaslar ile diğer hususlar, Milli Eğitim Bakanlığı, Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanlığı, Mesleki Yeterlilik Kurumu, Türkiye Odalar ve Borsalar Birliği, Türkiye Esnaf ve Sanatkarlar Konfederasyonu, Türk Mühendis ve Mimar Odaları Birliğinin görüşleri alınarak,”

  MADDE 4 – 3194 sayılı Kanuna aşağıdaki geçici maddeler eklenmiştir.

  “GEÇİCİ MADDE 12- Bu Kanunun 44 üncü maddesinin (I) numaralı fıkrasının (e) bendinde öngörülen konulara ilişkin yönetmelik bir yıl içinde yürürlüğe konulur.

  GEÇİCİ MADDE 13- Bu maddenin yürürlüğe girmesinden sonra inşaat, tesisat, elektrik, sıva ve benzeri branşlarda yetki belgesi almak isteyenlerden, hangi branşta iş yaptıklarını belgeleyenlere usta olduklarını gösterir geçici yetki belgesi verilir. Bu belgeler 1/1/2012 tarihinden itibaren sürekli yetki belgesine dönüştürülür.”

  MADDE 5 – 13/12/1983 tarihli ve 180 sayılı Bayındırlık ve İskan Bakanlığının Teşkilat ve Görevleri Hakkında Kanun Hükmünde Kararnamenin 2 nci maddesinin mülga (g) bendi aşağıdaki şekilde yeniden düzenlenmiş, (i) bendi aşağıdaki şekilde değiştirilmiş ve (j) bendinde yer alan “sicillerini” ibaresi “kayıtlarını” olarak değiştirilmiştir.

  “g) Türkiye Coğrafi Bilgi Sisteminin oluşturulmasına, iyileştirilmesine ve işletilmesine dair iş ve işlemleri yapmak, yaptırmak, yaygın olarak kullanılmasını teşvik etmek,”

  “i) Gerçek kişilerin, özel hukuk tüzel kişilerinin ve kamu kurum ve kuruluşlarının yurt içindeki inşaat ve tesisat dahil yapım işlerini üstlenmek isteyen ve mevzuatta belirlenen nitelikleri taşıyan gerçek kişilere ve özel hukuk tüzel kişilerine idarelerce tutulan kayıtlarını da değerlendirerek yapı müteahhitliği yetki belgesi vermek,”

  MADDE 6 – 180 sayılı Kanun Hükmünde Kararnamenin 12 nci maddesinin (h) bendi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
  “h) Gerçek kişilerin, özel hukuk tüzel kişilerinin ve kamu kurum ve kuruluşlarının yurt içindeki harita ve plan işleri ile inşaat ve tesisat dahil yapım işlerini üstlenmek isteyen, ilgili mevzuatında belirlenen nitelikleri taşıyan gerçek kişilere ve özel hukuk tüzel kişilerine; tutulan kayıtları da dikkate alarak yetki belgesi vermek, bu faaliyetler ile etüt, proje, kontrollük ve müşavirlik işleri ile ilgili olarak yurt dışında müteahhitlik hizmeti verenler hakkında gerekli iş ve işlemleri yapmak, ilgililerin kayıtlarını tutup değerlendirmek ve belge vermek,”

   MADDE 7 – Bu Kanunun;
  a) 1 inci maddesi ile değiştirilen 3194 sayılı Kanunun 28 inci maddesinin sekizinci fıkrasının son cümlesinde yer alan “inşaat ve tesisat işlerinde yetki belgesi olmayan usta çalıştıramaz” hükmü ile dokuzuncu fıkrasının müteahhitlere yetki belgesi verilmesine ilişkin hükümleri 1/1/2012 tarihinde,
  b) Diğer hükümleri yayımı tarihinde,

  yürürlüğe girer.
  MADDE 8 – Bu Kanun hükümlerini Bakanlar Kurulu yürütür.
16/12/2009

İMAR PLANI YAPILMASI VE DEĞİŞİKLİKLERİNE AİT ESASLARA DAİR YÖNETMELİK

İMAR PLANI YAPILMASI VE DEĞİŞİKLİKLERİNE AİT ESASLARA DAİR YÖNETMELİK
İMAR PLANI YAPILMASI VE DEĞİŞİKLİKLERİNE AİT ESASLARA DAİR YÖNETMELİK
                      BİRİNCİ BÖLÜM
                     Amaç, Kapsam, Tanımlar
Amaç
Madde 1- Bu Yönetmeliğin amacı: İnsan, toplum, çevre münasebetlerinde kişi ve aile mutluluğu ile toplum hayatını yatından etkileyen fiziksel çevreyi sağlıklı bir yapıya kavuşturmak, yatırımlarının yer seçimlerini ve gelişme eğilimlerini yönlendirmek ve toprağın korunma, kullanma dengesini en rasyonel biçimde belirlemek üzere hazırlanacak imar planlarının ve bu planlar üzerinde yapılacak değişikliklerin hangi esaslar dahilinde yapılacağını belirtmektedir.
Kapsam
Madde 2- Bu yönetmelik hükümleri belediye ve mücavir alan sınırları içinde ve/veya dışında yapılacak her ölçekteki imar planı değişikliklerini kapsar
Tanımlar
Madde 3- Bu yönetmelikte adı geçen terimler aşağıda tanımlanmıştır.
1) Nazım İmar Planı: Varsa bölge ve çevre düzeni planlarına uygun olarak halihazır haritalar üzerine yine varsa kadastral durumu işlenmiş olarak çizilen ve arazi parçalarının genel kullanış biçimlerin, başlıca bölgelerin gelecekteki nüfus yoğunluklarının, gerektiğinde yapı yoğunluğunu, çeşitli yerleşme alanlarının gelişme yön ve büyüklükleri ile ilkelerini, ulaşım sistemlerini ve problemlerinin çözümü gibi hususları göstermek ve uygulama imar planlarının hazırlanmasına esas olmak üzere düzenlenen, detaylı bir raporla açıklanan ve raporu ile beraber bir bütün olan plandır.
2)Uygulama İmar Planı: Tasdikli halihazır haritalar üzerine varsa kadastro durumu işlenmiş olarak nazım imar planı esaslarına göre çizile ve çeşitli bölgelerin yapı adalarını bunların yoğunluk ve düzenlenen yolları ve uygulama için gerekli imar uygulama programlarına esas olacak uygulama etaplarını ve diğer bilgileri ayrıntıları ile gösteren plandır.
3) Revizyon İmar Planı:Gerek nazım ve gerekse uygulama imar planlarının ihtiyaca cevap vermediği ve uygulamasının problem olduğu durumlarda: planın tümünün veya büyük bir kısmının plan yapım tekniklerine uyularak yenilenmesi sonucu elde edilen plandır.
4) İlave İmar Planı: Mevcut imar planının gelişme alanları açısından ihtiyaca cevap vermediği hallerde mevcut imar planına bitişik ve mevcut imar planının genel arazi kullanış kararları ile tutarlı ve yine mevcut imar planı ile ulaşım açısından bütünlük ve uyum sağlayacak biçimde hazırlanmış bulanan plandır.
5) Mevzii İmar Planı: Mevcut imar planı sınırları dışında olup bu planla bütünleşmeyen bir konumda bulunan alanlar üzerinde hazırlanan ve sosyal ve teknik alt yapı ihtiyaçlarını kendi bünyesinde sağlamış olan plandır.
6) İmar Planı değişikliği: Onaylı imar planı sınırları içinde arazi kullanışlarının büyüklüğünde, konumunda, yoğunluğunda veya ulaşım sisteminde, imar planı ana kararlarını bozmayacak biçimde mevzii olarak farklılık getiren değişikliklerdir.
7) Sosyal Alt Yapı: Sağlıklı bir çevre meydana getirmek amacı ile yapılması gereken eğitim, sağlık, dini, kültürel ve idari yapılar ile park çocuk bahçeleri gibi yeşil alanlara verilen genel isimdir.
8) Aktif Yeşil Alan: Park, çocuk bahçesi ve oyun alanları olarak ayrılan sahalardır.
9) Teknik Alt Yapı: Elektrik, havagazı, içme ve kullanma suyu, kanalizasyon ve her türlü ulaştırma, haberleşme vearıtım gibi servislerin temini için yapılan tesisler ile açık veya kapalı otopark kullanışlarına verilen genel isimdir.
                      İKİNCİ BÖLÜM
                    İmar Plan Yapımına Dair Esaslar
Madde 4- İmar Kanununun 9 uncu maddesindeki esaslara göre Bayındırlık ve İskan Bakanlığı'na verilen plan yapma, yaptırma, değiştirme ve re'sen onaylama yetkileri saklı kalmak kaydı ile, imar planları ile ilgili idarece doğrudan veya ihale suretiyle yaptırabileceği gibi İller Bankası Genel Müdürlüğü'ne yetki verilmesi suretiyle de yaptırılabilir.
Madde 5- İmar planının ilgili idarece doğrudan yapılması durumunda ilgili idarenin planlama grubunda veya sözleşmeli olarak istihdam edilenlerin o yarleşmenin imar planlarının hazırlanmasında geçerli olan yeterliliği haiz olması şarttır.
İlgili idare, planlama grubunda görev alacakları Bakanlığa bildirmekle yükümlüdür.
Madde 6- İmar planlarının ihale suretiyle elde edilmesi durumunda;plan müellifinin, imar Planlarının Yapımını Yükümlenecek Müellif ve Müellif Kuruluşlarının Yeterlik Yönetmeliği" nde o yerleşme için belirlenen asgari yeterlilik bölgesine haiz olması şarttır. Planlama yarışmaları sonucunda yapılan ihaleler bu hükmün dışındadır.
Madde 7- İmar planı ihalelerinde iller Bankası Genel Müdürlüğü'nce bu amaçla hazırlanan tip sözleşme ve teknik şartlaşma esaslarına uyulur.
Bu esaslar; sit, sanayi. turizm gibi ağırlıkları nedeni ile özel ve tafsilatlı çalışma gerektiren durumlarda veya bölge şartlarına uymak amacıyla değiştirilmek suretiyle, özel sözleşme ve teknik şartlaşmalar yapılabilir.
Madde 8- İmar planlarının hazırlanmasında, varsa bölge ve çevre düzeni ana kararlarına uyulur.
Madde 9- Uygulama imar planlarının tamamı bir aşamada yapılabileceği gibi etaplar halinde de hazırlanabilir. Ancak bu durumda etap sınırlarının varsa nazım planlar üzerinde gösterilmiş olması gerekir.
Uygulama imar planlarından. yapı adaları içinde imar parselleri düzenlenir ve bu planlar imar planlarının ayrılmaz parçasıdır.
Madde 10- Hazırlanacak her ölçekteki imar palanlarında Ek 1 deki tablodan belirtilen standartlara uyulur.
Madde 11- Nazım planları üzeride gösterilen teknik ve sosyal alt yapı alanlarının konum ile büyüklükleri toplam standartların altına düşülmemek şartı ile uygulama planlarında değiştirilebilir.
Madde 12- Her ölçüdeki palanlar EK 2 de verilen lejant ve plan çizim normlarına göre hazırlanır
Madde 13- Belediye ve mücavir alan sınırları dışında şahıslarca yaptırılan her ölçekteki planlama çalışmalarında planlaması yapılan alanını kendilerine ait olduğunu belgelemek amacı ile; tabı senedi mülkiyete dair kesinleşmiş mahkeme kararı ve bu mahkeme kararına müstenit yetkili diğer makamlar tarafından verilmiş belge veya özel kanunlara göre tahsisi yapılan henüz tabu siciline kaydedilmemiş, ilgili kamu kuruluşlarınca verilmiş tahsis belgesi ibraz edilmesi mecburidir.
Plan gereği veya zaruri olarak farklı mülkiyetteki arazilerin plan sınırları içine girmesi durumunda ilgili maliklerin noter tasdikli muvafakatname ile arazilerinin planlamasına izin verdiklerinin belgelenmesi şarttır. Planlanan alan için de mülk sahiplerince muvafakatname verilmeyen veya sahipleri belli olmayan veya bulunmayan yerler bulunması halinde bunların, Valiliklerce hukuki bir belge ile belirlenmesi ve planlanan alanın %20 'sini aşmaması şartı aranır.
Bu tür araziler üzerinde, planda parsel alanının %35 'ini aşan sosyal ve teknik alt yapı kullanım kararları getirilemez.
Madde 14- Belediye ve mücavir alan sınırları içinde; belediye meclislerince aynen veya değiştirilerek onaylanıp yürürlüğe giren imar planları Belediye Başkanınca mühürlenir ve imzalanır. Mühür ve imza süresindeki gecikmeler, imar planının tatbikatını engelleyemez.
Belediye Meclislerince uygun görülmeyen imar plan teklifleri gerekçeleri belirtmek suretiyle,Belediye Başkanlığınca 15 gün içinde ilgisine yazı ile bildirilir.
Belediye ve Mücavir alan sınırları dışında; il idare kurullarınca karar verilen imar planları Valilikçe uygun görüldüğü takdirde onaylanarak yürürlüğe girer.
Valilikçe uygun görülmeyen imar planı teklifleri gerçekleri belirtilmek suretiyle 15 gün içinde ilgisine yazı ile bildirilir.
Onaylanmış planlar; Onay tarihinden itibaren ilgili idarece herkesin görebileceği şekilde ilan yerlerinde asılmak ve nereden nasıl görülebileceği mahalli haberleşme araçları ile duyurulmak suretiyle 30 gün süre ile ilan edilir. 30 günlük ilan süresi içinde planlara itiraz, ilgili idare nezdinde yapılır.
Belediye ve mücavir alan sınırları içinde kalan yerler; Belediye Başkanlığınca Belediye Meclisine gönderilen itirazlar ve planlar, Belediye meclisince 15gün içinde incelenerek gerçekleri de belirtilmek suretiyle kesin karar bağlanır ve karar tarihinden itibaren 15 gün içinde Belediye Başkanlığınca ilgilisine yazı ile bildirilir.
Belediye ve mücavir alan sınırları dışında kalan yarlarda; Valiliğe yapılan itirazları, Valilikçe 15 gün içinde incelenerek gerekçeleri de belirtilmek suretiyle kesin karar bağlanır ve bu tarihten itibaren 15 gün içinde Valilikçe ilgilisine yazı ile bildirilir.
Madde 15- Uygulama veya revizyon imar planı yapılan kentlerde, "3030 sayılı Büyük Şehir Belediyelerinin Yönetimi Hakkında Kanun hükmünde Kararnamenin değiştirilerek kabulü hakkında kanun Kapsamın dışında Kalan Belediyeler Tip İmar Yönetmeliği" nin 6 ıncı maddesi uyarınca gerekli görülen ilave yönetmelik maddeleri, imar planı ile birlikte düzenlenerek onaylanır.
Madde 16- Onaylanan imar planı ve eklerinden birer takım onaylamaya esas olan karar ile birlikte Bayındırlık ve İskan Bakanlığı ile İller Bankası Genel Müdürlüğüne muhafaza edilmek üzere gönderilir.
Madde 17- İlgililerce hazırlanacak mevzii imar planlarının yüklenicilerinin "İmar Planlarının Yapımını Yükümlenecek Müellif Kuruluşlarının Yeterlilik Yönetmeliği"nde anılan Yeterlilik Belgesine sahip olması gerekir.
Madde 18- Belediye Meclislerince veya Valiliklerce onaylanan her ölçekteki imar planları; büyüklükleri veya pafta adedi gözönüne alınarak, kitap halinde veya pafta pafta çoğalttırılmak suretiyle talep sahiplerine bedeli mukabilinde verilir.
Bedel Belediye Encümenlerince veya Valiliklerce pafta ve sahife bazında tespit edilir.
Madde 19- Nüfusu 10.000'in altında olan belediyelerin imar planları yürürlükte olup, 3194 Sayılı İmar Kanununun 44 üncü maddesi gereği çıkarılan yönetmeliklerin hükümlerine tabidir.
Madde 20- Plan revizyon ve ilaveleri de bu bölümdeki esaslara tabidir.
                      ÜÇÜNCÜ BÖLÜM
                  İmar Planı değişikliklerinde Uyulması Gereken Esaslar
Madde 21- İmar planlarında bulunan sosyal ve teknik alt yapı alanlarının kaldırılması küçültülmesi veya yerinin değiştirilmesine dair plan değişiklikleri zorunluluk olmadıkça yapılmaz Zorunlu hallerde böyle bir değişiklilik yapılabilmesi için
1- İmar planındaki durumu değişecek olan sosyal ve teknik altyapı alanındaki tesisi gerçekleşecek ilgili yatırımcı bakanlık ve kuruluşların görüşü alınacaktır.
2- İmar planındaki bir sosyal ve teknik alt yapı alanın alanının kaldırılabilmesi ancak bu tesisin hizmet götürdüğü bölge içinde eşdeğer yeni bir alanın ayrılması suretiyle yapılabilir.
3- İmar planında yeni bir sosyal ve teknik altyapı anlamı ayrılması durumunda 1 inci bentteki esaslara uyulur.
Madde 22- İmar planında verilmiş olan inşaat emsalinin,ta adedinin, ifraz şartlarının değiştirilmesi sonucun nüfus yoğunluğunun arttırılmasına dair imar planı değişikliklerinde 
1)Artan nüfusun ihtiyacı olan sosyal ve teknik alt yapı alanları da Ek 1 de belirtilen standartlar muvacehesinde arttırılacaktır.
2) Kat dedi arttırılmasının istenmesi durumunda; önerilecek kat adetlerinin tayininde aşağıdaki formüle göre bulunacak bir yoldaki karşılıklı bina cepheleri arasındaki asgari uzaklık, sağlanacaktır.
H1 + H2 
K= ------------ + 7 m.
Yukarıdaki formülde:
K= Karşılıklı bina cepheleri arasındaki mesafe (m)
H1= Yolun diğer cephesinde önerilecek yapının irtifaı
H2= Yolun diğer cephesinde önerilecek yapının irtifaıdır.
Madde 23- İmar planında gösterilen yolların genişletme, daraltma ve güzergahına ait imar planı değişikliklerinde
1) Devamlığı olan bir yol belli bir kesimde daraltılamaz.
2) Yolların kaydırılmasında, mülkiyet ve yapılaşma durumu esas alınır.
3) İmar planlarındaki gelişme alanlarında (7.00)m. den dar yaya ,(1.00)m. den dar trafik yolu açılamaz, Meskün alanlarda mülkiyet ve yapılaşma durumlarının elverdiği ölçüde yukarıdaki standartlara uyulur.
4) İmar planı değişikliği ile çıkmaz sokak ihdas edilemez.
5) İmar planı içinde kalan karayolu, kent içi geçişinin değiştirilmesi durumunda, Karayolları Genel Müdürlüğü'nden alınacak görüşe uyulur.
Madde 24- İmar planlarında sosyal ve teknik alt yapı kullanımlarından başka herhangi bir amaca ayrılmış olan bir alanın kullanılışının değiştirilmesi durumunda:
1) Nazım plan ana kararlarının bozucu fonksiyonel değişiklikler plan değişikliği yolu ile yapılamaz.
2) Yeni belirtilen kullanışın ihtiyacı olan sosyal ve teknik alt yapı alanları Ek 1'deki tabloda belirtilen standartlara ve nüfus şartı aranmaksızın otopark yönetmeliği hükümlerine uygun olarak birlikte düzenlenir.
3) Yerleşmenin gelişme yönü, büyüklüğü ve arazi kullanımlarının fonksiyonel dağlımı ve genel yoğunlukları gibi nazım plan ana kararlarının değiştirilmesi ancak imar planının yeniden yapılması için mümkün olabilir.
Madde 25- İmar planı değişikliklerinin onaylama, askı, onaya itiraz, itirazların değerlendirilmesi ve dağıtımı konularında 14 ve 16 ıncı maddelerdeki esaslara uyulur.
Madde 26- Bayındırlık ve İskan Bakanlığına gönderilecek imar planı değişiklik paftalarında; yerleşme adı, pafta numarası, kuzey işareti, koordinat değerleri, ölçeği, kıyı ile ilgili ise kıyı kenar çizgisi işlenir.
                      DÖRDÜNCÜ BÖLÜM
                      Yürürlük ve Yürütme
Madde 27- Bu Yönetmelik 3194 Sayılı İmar Kanunun ile birlikte yürürlüğe girer
Madde 28- Bu Yönetmelik Hükümlerini Bayındırlık ve İskan Bakanı yürütür.
                        EK-1
                    Kentsel, Sosyal ve Teknik Alt Yapı(*)
Nüfus 0-15.000 15.000-45.000 45.000-100.000 100.000-
Anaokulu 0.7m2/kişi 0.7m2/kişi 2.0m2/kişi 0.7m2/kişi
İlkokul 2.0m2/kişi 2.0m2/kişi 2.0m2/kişi 2.0m2/kişi
Ortaokul 1.8 m2/kişi 1.8 m2/kişi 1.8 m2/kişi 1.8 m2/kişi
Lise 2.0m2/kişi 2.0m2/kişi 2.0m2/kişi 2.0m2/kişi
(**)Aktif Yeşil alan 7.0m2/kişi 7.0m2/kişi 7.0m2/kişi 7.0m2/kişi
Sağlık Servisleri 1.0m2/kişi 1.0m2/kişi 1.0m2/kişi 1.0m2/kişi
      Sosyal ve Kültürel Yapılar 0.3m2/kişi 0.3m2/kişi 0.3m2/kişi 0.3m2/kişi
İdari Yapılar 2.2m2/kişi 2.2m2/kişi 2.2m2/kişi 2.2m2/kişi
Ticaret 1.1m2/kişi 1.1m2/kişi 1.1m2/kişi 1.1m2/kişi
Teknik Alt Yapı 0.1m2/kişi 0.1m2/kişi 0.1m2/kişi 0.1m2/kişi
(Yol ve Otopark hariç)
(*) Alan hesabında, planlamaya esas olan projeksiyon nüfusu dikkate alınacaktır.
(**) Belediye ve mücavir alan sınırları dışında yapılacak olan planlamalarda aktif yeşil alan miktarı, kişi başına 14 m2 alınmak suretiyle belirlenecektir. Bu tablodaki diğer kullanışlar ise gerek duyulması halinde kullanılacaktır.
                        EK -1a
                       Eğitim tesisleri
                                    Öğrenci Adedi Asgari Alan                                     Büyüklüğü (m2) 
1-İlkokul - 3.500 - 5.000
2- Ortaokul - 5.700 - 8.800
3-Lise - 10.000 - 15.000
4- Endüstri Meslek Lisesi(*) - 20.000
5-Pratik Sanat Okulu - 7.500
6- Pratik Kız Sanat Okulu 300 2.350
7-Pratik Kız Sanat Okulu 350 5.600
8-Kız Enstitüsü - 700
(*) Bu okulların atelyeleri için ilave alan ayrılır.
                        EK -1b
                     Sosyal ve Kültürel tesisler
Kütüphane Asgari Alan Büyüklüğü (m2) 
1.Küçük ilçe tipi 1.250
2.Büyük ilçe tipi 2.000
3.İl tipi(300 kişi) 1.050
4.İl tipi(400 kişi) 1.070
Halk Eğitim Merkezi
1. Küçük tip halk eğitim merkezi 760
2.Orta tip eğitim merkezi 1.400
Yurtlar
200 yatak 2.500
Ana Okulu-Çocuk Yuvası
40 kişilik 5.150
60 kişilik 5.600
                        Ek- 1c
                       Sağlık Tesisleri
           Asgari alan büyüklüğü(m2) Azami Meyil(%)
1.Şehir tipi sağlık ocağı 2300 7
2.Hefzısıhha Enstitüsü 3.200 -
3.Tip sağlık evi 1050 7
4.Köy tipi sağlık ocağı 2240 7
5.D1 tipi sağlık ocağı 2250 7
6.Kamu sağlık dispanseri 4900 10
7.Tip doğumevi (75-125yatak) 6450 -
8.Tip doğumevi (75-125 yatak) 6950 7
9.Devlet hastanesi (50 yatak) 5000 7
10. Devlet hastanesi (100 yatak) 7600 7
11. Travmatoloji hastanesi (100 yatak) 9000 7
                        Ek 1d
                       Resmi Tesisler
Hükümet Konağı
İlçelerde yapılacak yeni tip hükümet konakları için en az aşağıda belirtilen büyüklükte alan ayrılacaktır.
a- 100 * 75 m
b- 80 * 70 m
c) 75 * 75 m
Cezaevleri Asgari alan Büyüklüğü (m2) Azami meyil (%)
1. 500 kişilik 17000 5
2. 150 kişilik 9200 5
3. K1 tipi cezaevi 1500 5
4. K2 tipi cezaevi 3400 5
5.E tipi cezaevi 1400 5