13 Nisan 2012 Cuma

Herkesin doğru bildiği 'yanlış'

Herkesin doğru bildiği 'yanlış'

İstanbul'un üzerine kurulduğu 7 tepede nereler var?

     
Herkesin doğru bildiği 'yanlış'
Necip Fazıl Kısakürek'in ''Canım İstanbul'' şiirinde ''Yedi tepe üstünde zaman bir gergef işler/Yedi renk, yedi sesten sayısız belirişler'' ifadeleriyle yer verdiği, Nazım Hikmet'in hasretini ''Yedi tepeli şehrimde bıraktım gonca gülümü'' diyerek dile getirdiği İstanbul'un üzerine kurulduğu 7 tepe, Tarihi Yarımada'da bulunuyor.

Günümüzde 1. tepede Topkapı Sarayı, 2. tepede Nuruosmaniye Camisi, 3. tepede Süleymaniye Camisi, 4. tepede Fatih Camisi, 5. tepede Yavuz Sultan Selim Camisi, 6. tepede Mihrimah Sultan Camisi, 7. tepede Haseki Külliyesi yer alıyor.

Roma İmparatoru Konstantin, o dönemde gökyüzünde güneş, ay ve 5 gezegenin olduğu gerçeğinden hareketle kenti, 7 tepe üzerine kurdu. Roma gibi Bizans İmparatorluğu ve Osmanlı İmparatorluğu da 7 tepeli kentin sınırlarını korudu ve üzerine görkemli yapılarını dikti.

Ayasofya Müzesi Başkanı Haluk Dursun, AA muhabirine yaptığı açıklamada, şehrin surun içindeki bölüm olduğunu belirterek, o dönemlerde sur içi dışındaki yerlere asla İstanbul denilmediğini söyledi.

Bunun, günümüzde en çok tartışılan ve yapılan ortak hata olduğunu ifade eden Dursun, ''7 tepeli şehir'' olarak bilinen İstanbul'un, tepelerinin nerede olduğunun da tam olarak bilinmediğini kaydetti.

"KİME SORSAN İLK OLARAK 'ÇAMLICA TEPESİ' DİYOR AMA..."

Dursun, ''Birine 'İstanbul'un 7 tepeyi say' denildiğinde, 'Bir Çamlıca tepesi' diye başlar. Oysaki Çamlıca, o dönemde İstanbul değil. Dolayısıyla Çamlıca tepesinde bulunan tepenin Üsküdar hatta Kocaeli yarımadası tepelerinden birisi olduğu gerçeği var. İstanbul'un tepeleri Akrapolis'ten başlayan Edirnekapı'ya kadar giden ve surun içinde olan bölgede bulunan tepelerdir'' dedi.

7 tepede nereler var?

İstanbul Büyükşehir Belediyesi'nin ambleminde yer alan 7 küçük üçgenin de simgelediği Tarihi Yarımada'daki 7 tepenin üzerinde bulunan yapılar şöyle:

1. Tepe: Tüm zamanlar boyunca kentin kamusal merkezidir, adeta kentin kalbidir. Birinci tepe, Tarihi Yarımada'nın burnundan başlayan, denizden yaklaşık 30-40 metre yüksekliğe ulaşan tepedir. Fatih Sultan Mehmet tarafından 1478 yılında yaptırılan Topkapı Sarayı, birinci tepenin en hakim noktasında yer alır. Birinci tepe, Bİzans ve Osmanlı imparatorlukları tarafından saray alanı olarak seçilmiştir. Birinci tepede, Topkapı Sarayı, Aya İrini, Ayasofya Müzesi, Sultanahmet Camisi, İbrahim Paşa Sarayı, Milion Taşı, Alman Çeşmesi, Küçük Ayasofya Camisi, İstanbul Arkeoloji Müzesi, Yerebatan Sarnıcı, Cağaloğlu Hamamı, Yeni Cami, Sirkeci Garı, Bukoleon Sarayı da bulunuyor.

2. Tepe: Deniz seviyesinden yaklaşık 50 metre kotunda üçüncü tepenin uzantısı olan platformun doğuya doğru uzanan kolunun oluşturduğu tepedir. Birinci tepeye göre yaklaşık 10 metre daha yüksekte olan bu tepede yer alan anıt eserler, Mese-Divanyolu üzerinde ardışık olarak sıralanmıştır. Bu tepede Firuzağa Camisi, Kapalıçarşı, Binbirdirek Sarnıcı, Çemberlitaş Hamamı, Çorlulu Ali Paşa Camisi ve medresesi, Nuruosmaniye Camisi, Çinili Han, Mısır Çarşısı yer alıyor.

3. Tepe: İstanbul coğrafyasında en belirgin üç tepeden biridir. İkinci tepenin batışında deniz seviyesinden 50-60 metre yüksekliğe ulaşan bu tepe, altıncı ve yedinci tepelerle birlikte kentin en yüksek sırtını oluşturur. Bu tepede yer alan anıt eserlerin başında, tepeyi işaretleyen ve Mimar Sinan eseri olan 1557 tarihli Süleymaniye Camisi gelir. Tepede, Beyazıt Camisi, İstanbul Üniversitesi, Laleli Camisi, Çukurçeşme Hamamı, Süleymaniye Külliyesi, Mimar Sinan Türbesi ve Zeyrek Camisi bulunuyor.

4. Tepe: Kentin en yüksek noktalarından birisidir. Dördüncü tepedeki başlıca anıt eserler, Fatih Camisi, Bozdoğan Kemeri'dir. Kentin en yüksek noktası olması, Bizans ve Osmanlı dönemlerinde buraya en prestijli anıtların yapılmasına neden olmuştur. Dördüncü tepede tek bir odak nokta tanımlanıyor. Bu nokta, Bizans döneminde 12 havariye adanan Havariyyun Kilisesi, Osmanlı döneminde de bu kilisenin yerine yapılan Fatih Camisi ve külliyesidir.

5. Tepe: Denizden 50 metre yükseklikteki beşinci tepenin kıyıya dik inen sırtında, kuzeye doğru denize dik bir burun oluşmuştur. Bu tepede, Yavuz Sultan Selim Camisi, Fethiye Camisi, Kariye Camisi, Fener Rum Patrikhanesi yer alıyor.

6. Tepe: Dördüncü tepenin uzantısı olan sırt üzerinde yer alır. Bu platformun kara surlarıyla birleştiği noktada, kentin en yüksek kotuna, 70. metreye ulaşılır. Bu noktada Mihrimah Sultan Camisi bulunur. Tekfur Sarayı, bu tepenin Bizans dönemine ait odak noktasıdır.

7. Tepe: Diğer altı tepeden coğrafi sınırlarla ayrılarak Marmara Denizi'ne yönlenir. Denizden 60. metreye kadar yükselen bu tepe, dördüncü ve altıncı tepelerden derin bir vadiyle ayrılmaktadır. Kara surlarına dayandığı noktada en yüksek seviyeye ulaşan tepe, doğuya doğru alçalan bir burun yapar. Bizans döneminde yedinci tepe, 403 yılında yapılan Arkadius forumu ve bu forumun ortasında yer alan Arkadius sütunu ile işaretlenmiştir. Osmanlı döneminde, buraya Haseki Külliyesi ve imareti, Haseki Sultan Camisi ve Bayrampaşa mescidi yapılmıştır.



AA

10 Nisan 2012 Salı

1/5000 ÖLÇEKLİ NAZIM İMAR PLANI YAPIM SÜRECİ

1/5000 ÖLÇEKLİ NAZIM İMAR PLANI YAPIM SÜRECİ
Nazım İmar Planı; onaylı halihazır haritalar üzerine varsa kadastral durumu işlenmiş olan, varsa bölge ve çevre düzeni planlarına uygun olarak hazırlanan ve arazi parçalarının; genel kullanış biçimlerini, başlıca bölge tiplerini, bölgelerin gelecekteki nüfus yoğunluklarını, gerektiğinde yapı yoğunluğunu, çeşitli yerleşme alanlarının gelişme yön ve büyüklükleri ile ilkelerini, ulaşım sistemlerini ve problemlerinin çözümü gibi hususları göstermek ve uygulama imar planlarının hazırlanmasına esas olmak üzere 1/2000 veya 1/5000 ölçekte düzenlenen, detaylı bir raporla açıklanan ve raporu ile bir bütün olan plandır. Nazım İmar Planı çalışmaları 6 aşamadan oluşmaktadır.
1. PLAN YAPILACAK ALANIN BELİRLENMESİ
Plan yapılacak alan belirlenir ve sınırı tespit edilir.
2. PLAN VERİLERİNİN TOPLANMASI
Plan yapılacak alan ve sınırları belirlendikten sonra, söz konusu alan ile ilgili resmi kurum görüşleri talep edilir. Arazide yapılacak olan çalışmanın programı ve altyapısı hazırlanır.
A. Kurum Görüşleri
-Harita Müdürlüğü
-DSİ-Köy Hizmetleri Bölge Müdürlüğü Etüd İşleri Daire Başkanlığı
-Milli Savunma Bakanlığı İnşaat Emlak Daire Başkanlığı
-İSKİ Genel Müdürlüğü
-Turizm Bakanlığı İl Turizm Müdürlüğü
-Projeler Daire Başkanlığı Yatırım Planlama Müdürlüğü
-Mezarlıklar Müdürlüğü
-Enerji Tabii Kaynaklar Bakanlığı
-Milli Eğitim Bakanlığı İstanbul Milli Eğitim Müdürlüğü
-Sağlık Bakanlığı İl Sağlık Müdürlüğü
-PTT İşletme Genel Müdürlüğü Anadolu Yakası Telefon Baş Müdürlüğü
-Türk Telekom A.Ş.
-BOTAŞ Boru Hatları ile Petrol Taşıma A.Ş.
-TEAŞ Türkiye Elektrik Üretim İletişim A.Ş. Genel Müdürlüğü
-Başbakanlık Gençlik ve Spor İl Müdürlüğü
-Kültür Bakanlığı İl Kültür Müdürlüğü
-TEDAŞ İstanbul Elektrik Dağıtım Müessesesi
-Emlak Müdürlüğü
-Çevre Bakanlığı İl Çevre Koruma Müdürlüğü
-TEDAŞ
-Bayındırlık ve İskan Bakanlığı Karayolları I.Bölge Müdürlüğü
-İGDAŞ Gen. Müdürlüğü
-İ.E.T.T Genel Müdürlüğü
-Park ve Bahçeler Müdürlüğü
-İtfaiye Daire Başkanlığı
-Ulaştırma Bakanlığı D.L.H. Meydanları Genel Müdürlüğü
-Çevre ve Orman Bakanlığı İl Çevre ve Orman Bölge Müdürlüğü
-İl Turizm Müdürlüğü
-İmar Müdürlüğü
-Planlama Müdürlüğü
-Tapu Kadastro Müdürlüğü
-İstanbul ... Numaralı KTVK Bölge Kurulu
-Zemin ve Deprem İnceleme Müdürlüğü
-İlgili İlçe ve İlk Kademe Belediyesi
-Doğal Hayatı Koruma Derneği
-Yerleşmenin özelliğine göre görüşü alınması gereken diğer ilgili birimler.
B. Arazi Çalışmaları
Arazi çalışmalarında 1/1.000 veya 1/2.000 ölçekli haritalar üzerinde bina bazında aşağıda belirtilen tespitler yapılır.
Bina Tespitleri
-Bina Kat Adedi
-Bina Durumu
-Bina Yapım Cinsi
-Bina Kat Kullanımları
-Fotoğraf Çekimleri
-Alanın özelliğine göre belirlenecek diğer özellikler.
Anket Çalışması
Yörenin sosyo-ekonomik yapısını tespit etmeye yönelik konut, işyeri ve sanayi anketleri yapılır.
-Konut anketleri, hane sayısına göre belirlenen bir yüzde ile hesaplanıp uygulanır.
-İşyeri anketleri, %50 örneklem büyüklüğünde uygulanır.
-Sanayi anketleri ise birebir yapılır.
3. ANALİZ VE SENTEZ ÇALIŞMASI
Arazi çalışmaları ve toplanan kurum görüşleri neticesinde toplanan veriler derlenerek analiz paftaları hazırlanır. Bu veriler birbirleri ile çakıştırılıp, yorumlanarak sentez paftaları hazırlanır. Sentez çalışmaları sonucunda yerleşilebilir alanlar tespit edilir.
Analiz Paftaları
-Arazi Kullanım Durumu
-Eğim Analizi
-Dereler
-Jeolojik Durum
-Yapılara ait fiziksel veriler
-Taks Değerleri
-Kaks Değerleri
-Yoğunluk Analizi
-Doku Analizi
-Mülkiyet Durumu
-Arazi Değerleri
-Mevcut Ulaşım Ağı ve Sorunları
-Ulaşım Zonları
-Üst Plan Kararları
Sentez Paftaları
-Doğal Eşik Sentezi
-Sentez
-Yerleşilebilir Alanlar
4. PLAN KARARLARININ VERİLMESİ
Planlama alanında analizlerden çıkan sonuçlar ve sosyo-ekonomik yapı da değerlendirilerek sentez sonucu ortaya çıkan plan altlıkları üzerine farklı plan alternatifleri üretilir ve üretilen alternatiflerin yerleşmenin dokusuna uygunluğu değerlendirilir.
5. PLANIN ÇİZİLMESİ VE RAPORUNUN HAZIRLANMASI
Alternatif plan yaklaşımlarından biri olgunlaştırılarak, teklif planın hazırlanmasına geçilir. Sayısal ortamda plan çizimi yapılır. Üretilen planda çizgisel olarak ifade edilemeyen hükümler genel ve özel plan notları olarak belirlenir.
Tüm bu planlama sürecinin anlatıldığı ve alt ölçekli plana yön veren yazılı açıklamaların olduğu plan raporu hazırlanır.
6. MECLİSTE GÖRÜŞÜLMESİ VE ONAYLANMASI
    • Plan resmi yazı ile meclise gönderilir.
    • Mecliste onaylanır.
    • Onaylanan plan ilgili birime gönderilir.
    • İlgili birim planda gerekli düzeltmeleri yapar ve yedi takım çoğaltıp başkan'a onaylatılır.
    • Dağıtım yapılır.
    • Plan harita müdürlüğü tarafından askıya çıkarılır.
    • Askı süresince yapılan itirazlar değerlendirilir.
    • Değerlendirmeler meclise iletilir.
    • Meclisin vereceği karar doğrultusunda gerekli işlemler yapılır.

BM'in İstanbul'da ilk ofisinin açıldı

İstanbul’a BM Ofis Adası Birleşmiş Milletler (BM) Nüfus Fonu Bölge Direktörü Thea Fierens’i ağırlayan Başkan Kadir Topbaş, BM'in İstanbul'da ilk ofisinin açıldığını belirterek; “Başka ofisler de açılacak. İstanbul'da BM Adası oluşturmayı arzu etmekteyiz. Çalışmaları birlikte yapacağız.” dedi.
İstanbul Büyükşehir Belediye Başkanı Kadir Topbaş, Birleşmiş Milletler (BM) Nüfus Fonu Bölge Direktörü Thea Fierens'i Saraçhane Belediye Sarayı’ndaki makamında ağırladı. Görüşmenin ardından basın mensuplarına açıklama yapan Başkan Kadir Topbaş, bir kaç ay önce BM'in İstanbul'da ilk ofisinin açıldığını belirtti ve Fierens ile ofis hakkında görüştüklerini söyledi.

Başbakan Recep Tayyip Erdoğan, BM Genel Sekreteri Ban Ki Moon ve Dışişleri Bakanı Ahmet Davutoğlu'nun İstanbul'da BM adası oluşturmayı arzuladıklarını ifade eden Başkan Kadir Topbaş, “BM bazı direktörlüklerini İstanbul'a almak istiyoruz. Bu konuda kendileriyle de hem fikiriz. UCLG Başkanı olmam da BM'yi ilgilendiriyor. İstanbul'da BM adası oluşturmayı arzu etmekteyiz. Çalışmaları birlikte yapacağız” diye konuştu.
İstanbul Büyükşehir Belediye Başkanı Kadir Topbaş, Birleşmiş Milletler (BM) Nüfus Fonu Bölge Direktörü Thea Fierens'i Saraçhane Belediye Sarayı’ndaki makamında ağırladı. Görüşmenin ardından basın mensuplarına açıklama yapan Başkan Kadir Topbaş, bir kaç ay önce BM'in İstanbul'da ilk ofisinin açıldığını belirtti ve Fierens ile ofis hakkında görüştüklerini söyledi.

Başbakan Recep Tayyip Erdoğan, BM Genel Sekreteri Ban Ki Moon ve Dışişleri Bakanı Ahmet Davutoğlu'nun İstanbul'da BM adası oluşturmayı arzuladıklarını ifade eden Başkan Kadir Topbaş, “BM bazı direktörlüklerini İstanbul'a almak istiyoruz. Bu konuda kendileriyle de hem fikiriz. UCLG Başkanı olmam da BM'yi ilgilendiriyor. İstanbul'da BM adası oluşturmayı arzu etmekteyiz. Çalışmaları birlikte yapacağız” diye konuştu.

İBB HABER

Hangi İlde Ne Kadar 2B Arazisi Var?

Hangi İlde Ne Kadar 2B Arazisi Var?Bayındırlık Bakanı Demir, kadastronun ardından arazilerin orman arazileri kapsamı dışına çıkartılacağını açıkladı

Hükümetin, uzun süreden beri üzerinde çalıştığı ve kamuoyunda 2-B olarak bilinen orman vasfını yitirmiş arazilerin satışına ilişkin çalışmalarda sona gelindi.

Sezer iptal etmişti

Bilindiği gibi 10. Cumhurbaşkanı Ahmet Necdet Sezer, 2-B arazileriyle ilgili düzenlemeyi iptal etmişti. Önce 'torba yasa' sonra son yapılan Anayasa değişikliği ile tümüyle yeniden önü açılan 2-B satışıyla ilgili bilgi veren Bayındırlık Bakanı Mustafa Demir, bu arazilerin satışının mümkün olması için başlatılan kadastro çalışmalarının son aşamaya geldiğini açıkladı.

Bayındırlık Bakanı Mustafa Demir, CHP Milletvekili Fevzi Topuz'un soru önergesine verdiği cevapta 2-B arazilerine ilişkin kadastro çalışmaları hakkında bilgi verdi.

Kadastro yapıldı

Arazilerle ilgili iki tür işlem yapıldığını belirten Bakan Demir, 2-B kapsamına alınan arazilerin fiili kullanım durumuna göre kadastrolarının yapıldığını söyledi.

Fiili kullanım durumuna göre kadastroya tabi tutularak tescili yapılmış olan 2-B arazileri üzerine ise güncelleme çalışması yapıldığını açıklayan Demir, Tapu ve Kadastro Genel Müdürlüğü'nün yasalara uygun olarak 2-B arazileri ile ilgili kadastro ve güncelleme çalışmalarını sürdürdüğünü ifade etti.

2-B alanlarının güncelleme çalışmalarının Maliye Bakanlığı'nın talebi üzerine yapıldığını ifade eden Demir, 51 bin 192 hektarlık alan üzerindeki kadastro çalışmalarının tamamlandığını açıkladı.

Kadastro çalışmaları tamamlanmasının ardından Çevre ve Orman Bakanlığı bu arazileri 'orman arazileri' kapsamı dışına çıkartacak.

Maliye Bakanlığı da hazine arazisi olarak tescil edilecek bu arazileri öncelikle hak sahiplerine satacak. Türkiye'de orman vasfını yitirmiş arazi kapsamında 473 bin hektarlık arazi bulunuyor.

2-B arazilerinin bulunduğu iller sıralamasında, 45 bin 548 hektarlık arazi ile Antalya birinci sırada yer alıyor. Antalya'yı Balıkesir, Mersin, Adapazarı, Muğla ve İstanbul takip ediyor.

Rayiç bedelden satış

2-B arazileri deyimi 6831 Sayılı Orman Kanunu'nun 2. Maddesi 'B' bendi için kullanılan bir kısaltmadır.
Bu tabir, 1981 yılından önce bilim ve fen bakımından orman vasfını kaybetmiş araziler için kullanılmaktadır.

Bakanlık 2-B'lerin satışında herhangi bir gelir hedefi koymadı. Ancak arazilerin rayiç bedel üzerinden satılacağı belirtildi.

Hak sahibi kabul edilmek için kişinin söz konusu taşınmazı, kadastro çalışmasının tamamlandığı tarih itibariyle geriye dönük olarak 5 yıl kullanmış olma şartı aranacak.

Arazileri almak isteyen hak sahiplerinden müracaatları sırasında 10 bin liraya kadar başvuru bedeli alınacak.

Orman Genel Müdürlüğü'nce uygun görülen yerler ise yeniden ağaçlandırılmak üzere bu
kuruma tahsis edilecek.

ARAZİYİ ALANA AĞAÇLANDIRMA ŞARTI

Nazmi Durbakayım
İNDER Genel Başkanı


"2B arazilerinin hak sahiplerine verilerek değerlendirilmesi bir kereye mahsus kullanabilecek bir yöntemdir.

Geri dönüşümü imkansız olan orman arazilerinin satışının, ülkeye ekonomik katkı sağlayacağı mutlaktır.

Arazilerin satılmasında, projesi olan ve doğaya katkı sağlayacaklarını taahhüt edenlere öncelik hakkı verilmesi gerekir.

Bu konuda önemli bir şart konulmasını da öneriyoruz. Arazileri satın alan müteahhitler, Orman Müdürlüğü'nün uygun gördüğü bir bölgeyi ağaçlandırsın veya yeni ormanlar yaratsın.

ARSA SIKINTISI AZALABİLİR

Uygun fiyatla ihale edilen araziler, inşaat sektöründeki arsa sıkıntısını azaltabilir, ucuz konut üretimi artar.

Son yıllarda sürekli "arsa üretmeden konut fiyatları düşmez" şeklindeki isteklerimiz 2B'lerin 'doğru' satışı ile karşılanabilir.

Bir diğer önemli nokta ise Hazine arazilerinin en karlı şekilde devrinin nasıl olacağının tespitidir. Bu konuda kamuoyu vicdanını rahatsız etmeyecek yöntem bulunmalıdır"

***
KREDİLER VE YATIRIMLAR ARTAR

Ahmet Büyükduman
Sorumlu değerleme uzmanı

"İstanbul'da Beykoz, Sultanbeyli'deki 2B arazileri ciddi işgal altında. Aslında bu araziler ve üstündeki yapılar milli servettir.

2B arazilerinin satışının önünün açılması ile birlikte devlete ait olan arazilerin bedelsiz işgal edilmesi önlenecek.

Kaç arazinin üzerinde yapı var, dolayısıyla kaçı ne kadara satılacak belli olmadığından, sağlanacak gelir belli değil. Kimine göre 25, kimine göre 50 milyar dolar olabilir.

Bu satış, bütçe açıklarını kapatmak, komu borçlarını önlemek gibi ekonomiye doğrudan katkısı olacağı gibi dolaylı bazı katkılar da sağlayacak.

SUİSTİMAL EDİLEBİLİR


Örneğin sözkonusu binalara sahip olanlar bugüne kadar bankalardan teminat alamıyorlardı. Ama artık alabilecekler, bu hem konutların ikinci el piyasasını hareketlendirecek, hem kredi kanallarının açılmasına, kredi hacminin artmasına yarayacak, hem de bina sahipleri sağlayacakları finansman ile ticaret ve sanayi yatırımı yapabilecek.

Çöp ve emlak vergilerini verecekler. Ancak bunun ileride suistimal edilebilecek bir yönü de var. Bu düzenleme af olarak değerlendirilirse orman yağmalanmasının önü açılabilir.

Bu nedenle gelecekte bu tür işgallere müsamaha gösterilmeyeceğinin sert bir şekilde anlatılması gerekiyor. Bir de arazilerin rayiç bedel takdirinin bağımsız kamu otoriteleri tarafından yapılması gerekir."

5 YIL VADE YAPILACAK

Cihangir Dönmez

"2-B Arazilerin satışı ile ilgili kısmi yasal düzenleme 23.07. 2010 tarihinde kabul edilen 6009 Sayılı Torba Yasa ile oluşturuldu.

Bu yasadaki maddelere dayanarak hazinenin bu arazileri belediyelere devretmesi, belediyelerin de bu satışı gerçekleştirmesi mümkün.

Ama ben hükümetin bu konuda bir yasa çıkartacağını düşünüyorum. Torba yasaya göre süreç şöyle şekillenebilir:

Üzerinde 31.12.2000 tarihinden önce kaçak yapı yapılmış bulunan Hazine arazileri önce Hazine adına tescil edilecek, bu taşınmazlar ilgili belediyelere bedelsiz olarak devredilecek.

Sözkonusu taşınmazlar, üzerinde bulunan kaçak yapı sahibine yada kanuni halefine Belediyelerce satılacak.

YENİ BİNAYA AF YOK


Satış bedelinin en az yüzde onu ödenecek ve beş yıla kadar taksit yapılabilecek. Yeni düzenlemeyle birlikte, ecrimisil yani haksız işgal tazminatı ise 10 yıldan 5 yıla inmiş oldu.

Daha önce 10 yıllık ecrimisil tahakkuk etmiş olanlar, Milli Emlak'a başvurup, 5 yıllık kısmı düşürebilecek, 5 yıllık kısmı ödeyecek. Bu bir yerde gizli imar affıdır.

Öte yandan şu anda kadastro çalışmaları yapılıyor, 23 Temmuz 2007'den sonra yapılan binalar da bu kadastroda belirlenecek ve onlara ecrimisil uygulanacak."

2B Araziler Yeniden Gündemde

2B Araziler Yeniden Gündemde


orjinal  2b araziler yeniden gundemde  16 09 2010  15 56 43 2B Araziler Yeniden GündemdeKamuoyunda 2-B olarak adlandırılan orman vasfını yitirmiş Hazine arazilerinin satışı yeniden gündeme geliyor.
Üzerinde çalışılan düzenlemeyle belediye mücavir alan sınırları içinde yapılaşma bulunan yerlerdeki binaların, kullanım alanlarıyla birlikte, rayiç bedel üzerinden ve 4 yıl vadeyle hak sahiplerine satılması öngörülüyor.
Yaklaşık 4 yıldır tartışılan 2-B arazilerinin satışına ilişkin yasa taslağı konusunda çalışmalar hızlandırıldı. Maliye Bakanlığı, Çevre ve Orman Bakanlığı ile Tapu ve Kadastro Genel Müdürlüğü`nün bünyesinde yer aldığı Bayındırlık ve İskan Bakanlığı yetkililerinin yürüttüğü çalışmalar kapsamında çeşitli çalıştay ve toplantılar da gerçekleştiriliyor.
Tapu ve Kadastro Genel Müdürlüğünün 2-B alanlarıyla ilgili kadastro ve tescil çalışmalarındaki son durumun da ele alındığı toplantılarda, orman dışına çıkarılan Hazine arazilerinin değerlendirilmesi konusundaki yasa taslağına da son şekli verilmeye çalışılıyor.
VATANDAŞA RAYİÇ BEDEL ÜZERİNDEN SATIŞ
Halen üzerinde çalışılan taslak ile 2-B`lerin bir bölümünün tekrar ormana dönüştürülmesi, üzerinde yerleşim yerleri bulunanların hak sahiplerine satılması, daha önce tapu verilenlerin de harca tabi değer üzerinden eski sahiplerine iadesi planlanıyor.
Taslakta getirilen düzenlemeler şöyle planlanıyor:
- Belediye mücavir alan sınırları içinde yapılaşma bulunan yerler (yerleşim yerleri), bina ve bahçe gibi kullanım alanlarıyla birlikte metrekare sınırlaması olmaksızın hak sahiplerine doğrudan satılabilecek.
- Daha önce hazırlanan taslakta Maliye Bakanlığı tasarrufuna geçen ve üzerinde yapılaşma olan taşınmazlardan 400 metrekareye kadar olanların tamamı, üzerindeki yapılar bu miktardan fazla ise yapının oturduğu kadar alanın satışına imkan tanınmıştı. Yeni düzenlemede 400 metrekarelik sınır kaldırıldı.
- Belediye mücavir alan sınırları dışında kalan, 100 dönüme kadarki tarım arazileri de, sulu-kuru ayrımı yapılmaksızın hak sahiplerine doğrudan satılabilecek.
- Tarım arazileri dışında kalan, üzerinde yapılaşma bulunan ve Maliye Bakanlığınca uygun görülen taşınmazlar, Toplu Konut İdaresi`ne (TOKİ), büyükşehir belediyelerine ve ilçe belediyelerine kentsel dönüşüm projeleri gerçekleştirmek üzere devredilebilecek.
- Devlet tarafından gerçek ve tüzel kişilere dağıtılan, iskanen verilen, özelleştirilen ya da hisseleri devredilen taşınmazların tapu kayıtları geçerli kabul edilecek. Bu şekilde devletin daha önce dağıttığı, tapu ve iskan verdiği, ancak daha sonra 2-B kapsamına aldığı yerler, eski sahiplerine bedelsiz verilmiş olacak.
- Kişiler adına herhangi bir şekilde tapu kaydı oluşturulmuş yerler de, harca esas değer üzerinden eski maliklerine verilecek. Buna göre, eskiden tapusu verilip, daha sonra 2-B diye şerh konulan araziler, hak sahiplerine devredilecek.
- Yerleşim amacına uygun ifraz (ayırma) ve tescil edilen yerlere naklen yerleştirilecek orman içi köyler halkı, Çevre ve Orman Bakanlığınca tespit edilecek. Nakil ve yerleştirme işlemleri, Orman ve İskan Kanunlarına göre yapılacak.
- Hak sahibi kabul edilmek için kişinin söz konusu taşınmazı, kadastro çalışmasının tamamlandığı tarih itibariyle geriye dönük olarak 5 yıl kullanmış olma şartı aranacak.
- 2-B`lerin satışını Maliye Bakanlığı koordine edecek. 2-B`leri satın almak isteyen hak sahipleri, 1 ay içinde başvuracak. Taslakta yer alan bu süre, gerek görülmesi halinde uzatılabilecek. Başvurular, illerde defterdarlıklara, ilçelerde ise mal müdürlüklerine yapılacak.
- 2-B arazilerini almak isteyen hak sahiplerinden müracaatları sırasında, satış tutarından mahsup edilmek üzere 10 bin liraya kadar başvuru bedeli alınacak. Söz konusu bedel, bölgeler, iller, ilçeler ve arazinin konuma göre farklılık gösterecek. Bu çerçevede Kanunun yayımlanmasından sonra Maliye Bakanlığı`nca başvuru bedellerine ilişkin bir Tebliğ yayımlanacak.
- Orman Genel Müdürlüğünce uygun görülen yerler, yeniden ağaçlandırılmak üzere bu kuruma tahsis edilecek. Taslağa göre, “orman içi köyler halkının nakledilmesi sonucu boşaltılan orman içindeki arazi, yapı ve tesis yerleri Çevre ve Orman Bakanlığı tarafından öncelikle projelendirilecek ve devlet ormanı olarak ağaçlandırılacak“
- 2-B`ler rayiç bedelleri üzerinden satılacak. Rayiç bedellerinin belirlenmesinde Hazine taşınmazlarının satışındaki kurallar geçerli olacak. Bu çerçevede il ve ilçelerdeki takdir komisyonları, hak sahiplerine satılacak 2-B alanlarıyla ilgili değer tespitinde bulunacak.

- 2-B arazilerinin üzerinde çok katlı yapıların bulunması halinde, önce zeminin değeri belirlenecek daha sonra daire başına düşen hisse tutarı hesaplanacak. Böylece bu durumdaki hak sahiplerine hisseli satış yapılacak.
- 2-B`lerin satışı da, Hazine taşınmazlarının satışına ilişkin esaslara tabi olacak. Ancak Hazine taşınmazlarının bedellerinin ödenmesindeki 2 yıllık taksit süresi, 2-B arazileri için 4 yıl olarak uygulanacak. Hak sahipleri isterlerse bedeli peşin, isterlerse de faiziyle 4 yıl taksitle ödeyebilecek.
- 2-B`lerin satışından elde edilen gelirler, orman köylüsünün kalkındırılması, orman köylüsünün nakli ve yeni orman alanlarının ıslahı için kullanılacak.
2-B ALANLARI
2-B`ler “31 Aralık 1981 tarihinden önce bilim ve fen bakımından orman niteliğini tamamen kaybetmiş yerlerden, tarla, bağ, bahçe, meyvelik, zeytinlik, fındıklık, fıstıklık gibi çeşitli tarım alanları veya otlak, kışlak, yaylak gibi hayvancılıkta kullanılmasında yarar olduğu tespit edilen araziler ile şehir, kasaba ve köy yapılarının toplu olarak bulunduğu yerleşim alanlarının Hazine adına orman dışına çıkarılması uygulaması“ olarak tanımlanıyor.
473,5 bin hektar 2-B
Yeni bir yasa taslağı ile değerlendirilmesi çalışmaları süren 2-B arazileri, ülkemizde 473,5 bin hektarlık bir alanı kaplıyor.
Bu alan Lüksemburg`un 2, KKTC`nin 1,5, Hong Kong`un da 5 katı bir alanı kaplıyor.
2-B`lerden üzerinde yerleşim yeri bulunan ve hak sahiplerine satılması planlanan bölüm de, 22 bin 254 hektar olarak hesaplanıyor.
Devletin resmi verilerinde 2-B arazilerinin toplam büyüklüğü 473 bin 419 hektar olarak yer alıyor.
2-B`lerin en fazla olduğu il de Antalya olarak belirleniyor. Bu ilde orman vasfını kaybetmiş araziler 45 bin 548 hektarlık bir alana yayılıyor. Antalya`yı 39 bin 287 hektar ile Mersin, 34 bin 887 hektar ile de Balıkesir izliyor.
Ankara`daki 2-B arazi miktarı 31 bin 706 hektarı, Sakarya`da 29 bin 643 hektarı buluyor. 2-B`ler İstanbul`da 18 bin 233 hektar, İzmir`de ise 14 bin 772 hektarlık bir alanı kaplıyor. 2-B`lerin yoğun olduğu diğer iller de Muğla, Bolu ve Samsun olarak belirleniyor. İstanbul`un yüzde 3,4`ünü 2-B`ler oluşturuyor.
Orman özelliğini yitirmiş arazilerin 22 bin 233 hektarlık bölümü üzerinde yerleşim yerleri bulunuyor. Bunların arasında İstanbul`un Beykoz, Şişli, Sarıyer, Sultanbeyli ve Çekmeköy, Muğla`nın Bodrum, Marmaris, Fethiye ve Dalaman, Mersin`in Anamur, Sakarya`nın Karasu ve Sapanca, İzmir`in ise Bornova, Karaburun, Ödemiş, Buca ve Güzelbahçe ilçeleri dikkat çekiyor. Bu ilçelerde 2-B arazileri üzerinde lüks sitelerin de yer aldığı belirtiliyor.
2-B arazilerinin yüzde 4,7`sini oluşturan yerleşim yerlerinin 6 bin 624 hektarı üzerinde ilçe, 8 bin 514 hektarı üzerinde belde, 7 bin 35 hektarı üzerinde de köyler yer alıyor.
Satışı düşünülen 2-B arazileri de yerleşim yerleri üzerinde bulunuyor. Bu arazilerin toplam büyüklüğü de 22 bin 254 hektar olarak hesaplanıyor.
2-B`lerin geri kalan kısmındaki fiili kullanım da şöyle:
-Sera alanı: 2.365 hektar (Yüzde 0,5)
-Narenciye alanı: 8.041 hektar (Yüzde 1,7)
-Zeytinlik, fındıklık, meyvelik, bahçelik v.b: 111.115 hektar (Yüzde 23,5)
-Diğer ekili alanlar: 294.206 hektar (Yüzde 62,2)
-Otlak, yaylak: 35.419 hektar (Yüzde 7,4)

İÇMESUYU HAVZALARI YÖNETMELİĞİ




İÇMESUYU HAVZALARI YÖNETMELİĞİ

Amaç

MADDE 1 – (1)
Bu Yönetmeliğin amacı; İstanbul Büyükşehir Belediyesi sınırları dahilinde ve haricinde bulunan ve Ġstanbul’a su temin edilen ve edilecek olan yüzeysel ve yeraltı su kaynaklarının kirlenmesinin önlenmesi ile ilgili usul ve esasları belirlemektir.

Kapsam

MADDE 2 – (1)
Bu Yönetmelik; 2560 sayılı Ġstanbul Su ve Kanalizasyon Ġdaresi Genel Müdürlüğü KuruluĢ ve Görevleri Hakkındaki Kanun gereği; Ġstanbul’a su temin edilen ve edilecek olan Ġstanbul BüyükĢehir Belediyesi sınırları dâhilinde ve haricinde bulunan alanlarda, su kirliliğinin önlenmesi amacıyla yapılacak izleme ve denetleme usul ve esaslarını kapsar.

Hukuki Dayanak

MADDE 3 – (1)
Bu yönetmelik; 2560 sayılı Ġstanbul Su ve Kanalizasyon Ġdaresi Genel Müdürlüğü KuruluĢ ve Görevleri Hakkındaki Kanun’un 2., 6. ve 20. maddelerine dayanılarak hazırlanmıĢtır.

Tanımlar

MADDE 4 - (1)
Bu yönetmelikte geçen;

Ġdare: Ġstanbul Su ve Kanalizasyon Ġdaresi Genel Müdürlüğü’nü (ĠSKĠ) ifade eder.

ĠSKĠ Görüşü: Ġçmesuyu havzalarında, madencilik, döküm, tarım, hayvancılık faaliyetleri, su kaynakları ve her türlü planlar ile ilgili olarak, bu yönetmelik doğrultusunda idare tarafından verilen görüĢtür.

Ġçmesuyu havzaları (Havza): Bir akarsu, göl, baraj rezervuarı veya yeraltı suyu haznesi gibi bir su kaynağını besleyen yeraltı ve yüzeysel suların toplandığı bölgenin tamamıdır.

Yüzeysel sular: Her türlü suni veya tabii göller ile bunları besleyen sulardır.

Yeraltı suları: Toprak yüzeyinin altında, durgun veya hareket halinde olan sulardır.

Atık: Her türlü üretim ve tüketim faaliyetleri sonunda fiziksel, kimyasal ve bakteriyolojik özellikleri ile karıĢtıkları alıcı ortamların doğal bileĢim ve özelliklerinin değiĢmesine yol açarak dolaylı veya doğrudan zarara neden olan ve ortamın kullanım potansiyelini etkileyen maddelerdir.

Atıksu: Evsel, endüstriyel, tarımsal ve diğer kullanımlar neticesinde kirlenmiĢ veya özellikleri değiĢmiĢ suları ifade eder.

Atıksu Kaynakları: Faaliyet ve üretimleri nedeniyle atıksuların oluĢumuna yol açan konutlar, ticari binalar, endüstri kuruluĢları, maden ocakları, cevher yıkama ve zenginleĢtirme tesisleri, kentsel bölgeler, tarımsal alanlar, sanayi bölgeleri, tamirhaneler, atölyeler, hastaneler ve benzeri kurum, kuruluĢ, iĢletme ve alanlardır.

Yönetmelik 14.01.2011 Tarih 2 Sayılı Genel Kurul Kararı Ġle Kabul Edilerek 23 Ocak 2011 Tarihli Günboyu Gazetesinde YayınlanmıĢtır. 2

Endüstriyel Atıksu: Herhangi bir ticari veya endüstriyel faaliyetin yürütüldüğü alanlardan, evsel atıksu ve yağmur suyu dıĢında oluĢan atıksulardır.

Evsel Atıksu: Meskenlerden ve okul, otel, günübirlik tesisler gibi insanların günlük faaliyetlerindeki ihtiyaç ve kullanımları neticesi meydana gelen atıksulardır.

Mutlak Koruma Alanı (0-300 m.): Ġçme ve kullanma suyu temin edilen ve edilecek olan suni ve tabii göller etrafında en yüksek su seviyesinde, su ile karanın meydana getirdiği çizgiden itibaren yatay 300 metre geniĢliğindeki kara alanıdır. Bahse konu alanın, havza sınırını aĢması halinde mutlak koruma alanı havza sınırında son bulur.

Kısa Mesafeli Koruma Alanı (300.-1000 m.): Mutlak koruma alanı üst sınırından itibaren yatay 700 metre geniĢliğindeki kara alanıdır. Bahse konu alanın, havza sınırını aĢması halinde kısa mesafeli koruma alanı havza sınırında son bulur.

Orta Mesafeli Koruma Alanı (1000-2000 m.): Kısa mesafeli koruma alanı üst sınırından itibaren yatay 1000 metre geniĢliğindeki kara alanıdır. Bahse konu alanın, havza sınırını aĢması halinde orta mesafeli koruma alanı havza sınırında son bulur.

Uzun Mesafeli Koruma Alanı (2000-havza sınırı): Orta mesafeli koruma alanının üst sınırından baĢlamak üzere su toplama havzasının nihayetine kadar uzanan bütün kara alanıdır.

Su Kirliliği: Su kaynaklarının fiziksel, kimyasal, bakteriyolojik, radyolojik ve ekolojik özelliklerinin, kullanım maksatlarını olumsuz yönde etkileyecek Ģekilde değiĢtirilmesidir.

Tehlikeli ve Zararlı Madde: Su ve çevresi için önemli risk teĢkil eden, zehirlilik, kalıcılık ve biyolojik birikme özelliğinde olan madde ve madde gruplarıdır.

Kaynak Suları: Tabii olarak yeryüzüne ulaĢan yeraltı sularıdır.

Katlar Alanı Kat Sayısı (KAKS): Yapı inĢaat alanının parsel alanına oranıdır.

Rezervuar: Doğal göller veya bir sedde yapısı arkasında suyun biriktirildiği alanlardır.

Genel hükümler

MADDE 5 – (1)
Bu yönetmelikte açıklanmayan tüm hususlarda Su Kirliği Kontrolü Yönetmeliği’nin içmesuyu havzaları ile ilgili hükümleri uygulanır.

(2) Bu Yönetmelik hükümleri uyarınca yasaklanmıĢ olan yapı, tesis ve faaliyetler; içmesuyu havzaları için zararlı yapı, tesis ve faaliyetlerden sayılır. Bu yapı, tesis ve faaliyetleri yapanlar hakkında; ĠSKĠ Genel Müdürlüğü tarafından 2560 sayılı ĠSKĠ Kanunu, 3194 sayılı Ġmar Kanunu, 2872 sayılı Çevre Kanunu ve ilgili diğer mevzuat uyarınca cezalandırılmaları için suç duyurusunda bulunulur.

(3) Bu Yönetmelik hükümlerinin uygulama esasları ve diğer hususlar, Yönerge ile belirlenir.

Özel hükümler

MADDE 6 – (1)
Ġstanbul’a su temin edilen ve edilecek olan içmesuyu havzaları ve dereler EK-1’de gösterilmiĢtir. Bu alanlarda, Çevre Düzeni Planı dahil, her ölçekteki imar planları hazırlanırken veya mevcut planlar revize edilirken ĠSKĠ görüĢü alınır. 3

(2) Ġçmesuyu havzalarında atıksu kaynakları ile ilgili her türlü izin, ruhsat, görüĢ, denetim, kontrol, tedbir ve yaptırımlar; ĠSKĠ Atıksuların Kanalizasyona DeĢarj Yönetmeliği hükümlerine göre yürütülür.

(3) Ġstanbul il sınırları içinde mevcut Çevre Düzeni Planları, ĠSKĠ görüĢlü imar planları ve BüyükĢehir Belediye BaĢkanlığı’nca onaylanan imar planları, idare uygulamalarında esas alınır.

(4) Ġstanbul il sınırları dıĢındaki alanlarda; mevcut Çevre Düzeni Planları ve/veya bu planlara istinaden hazırlanan imar planları, planı bulunmayan orta ve uzun mesafeli koruma alanlarında, 02.11.1985 tarih ve 18916 sayılı Resmi Gazete’de yayımlanan ‘Plansız Alanlar Ġmar Yönetmeliği’ hükümleri ve bu yönetmeliğin çevre düzeni plan hükümlerine aykırı olmayan hükümleri de idare uygulamalarında esas alınır.

(5) a) Havzalardaki her türlü imar faaliyetlerinin, planlara, 02.11.1985 tarih ve 18916 sayılı Resmi Gazete’de yayınlanan Plansız Alanlar Ġmar Yönetmeliğine ve diğer imar mevzuatına uygunluğunun denetimi, temini ve gerekli yaptırımlar, 3194 sayılı Ġmar Kanunu ve 5216 sayılı BüyükĢehir Belediyesi Kanunu ve 5393 sayılı Belediye Kanunu’na istinaden ilgili idarelerin yetki ve sorumluluğundadır.

b) YapılaĢmanın yasak olduğu koruma alanlardaki imar faaliyetleri, idare tarafından da takip edilir. Aykırı hususların tespiti halinde, ilgili kurumlara bildirilerek gereğinin yapılması talep edilir. Ġdarenin yaptırım hakkı saklıdır.

(6) Kaynak ve yeraltı sularının tasarrufu, yetki ve sorumluluk sahasında ĠSKĠ’ye aittir.

(7) Mutlak koruma alanları dıĢındaki orman alanlarındaki mesire ve piknik yerlerinin kullanımı hususunda ilgili idarelerin görüĢü doğrultusunda iĢlem yapılır.

(8) Toprak, Ġnşaat ve Yıkıntı Atıkları Dökümü Faaliyetleri.

a) Mutlak koruma alanlarına döküm yapılamaz.

b) Kısa ve orta mesafeli koruma alanlarında, döküm sahası oluĢturulamaz. Kısa ve orta mesafeli koruma alanlarında bulunan eski taĢ, maden, kum, mıcır, kil vs. ocaklarına doğal yapısının ikame edilmesi maksadıyla ve dolum sonrası ağaçlandırılmak Ģartıyla sadece kirlenmemiĢ hafriyat toprağı dökümüne müsaade edilir.

c) Uzun mesafeli koruma alanlarında; suyun kalitesine olumsuz etki edecek kimyasal ve katı atık dökülmemesi, 18.03.2004 tarih ve 25406 sayılı Resmi Gazete’de yayımlanan ‘Hafriyat Toprağı, ĠnĢaat ve Yıkıntı Atıklarının Kontrolü Yönetmeliği’ gereği yetkili idarelerden izin/ruhsat alınması, kontrol ve denetiminin de adı geçen yönetmelikte yetki ve sorumluluk verilen idarelerce yapılması kaydıyla, hafriyat toprağı, inĢaat ve yıkıntı atıkları için döküm sahası oluĢturulmasına müsaade edilir.

d) Döküm faaliyeti için olumlu görüĢ verilen havza alanlarında, döküm faaliyetlerine; havza sınırlarını değiĢtirmemesi ve havzaya su akıĢını engellememesi Ģartıyla 18.03.2004 tarih ve 25406 sayılı Resmi Gazete’de yayımlanan ‘Hafriyat Toprağı, ĠnĢaat ve Yıkıntı Atıklarının Kontrolü Yönetmeliği’ hükümleri uyarınca yetkili idarelerden izin/ruhsat alınması gereklidir.

(9) Ġmar Planlarında;

a) Mutlak koruma alanlarında Ġdare tarafından yapılacak veya yaptırılacak arıtma tesisleri hariç, hangi maksatla olursa olsun hiçbir yapılaĢmaya izin verilemez.

b) Mutlak koruma alanları, kısa mesafeli koruma alanları, mutlak tarım alanları, askeri alanlar ve orman alanları yoğunluk hesabına dahil edilemez. EK-2’de verilen yoğunluk değerleri aĢılamaz.

c) Kamu hizmeti için ayrılan sosyal ve teknik donatı yapıları hariç, konut dıĢı yapılaĢmalarda KAKS: 0.25 değeri aĢılamaz.

4

d) ĠSKĠ görüĢüne uygun olarak hazırlanarak onanmıĢ imar planında konut, ticaret+konut, alanına ayrılan alanlarda meri planda verilen yapılaĢma değerlerinde artıĢ olmaması kaydıyla özel eğitim, özel sağlık, özel sosyal kültürel tesis alanları yapılabilir.

e)
Orta mesafeli koruma alanlarında;

- Uzun mesafeli koruma alanlarında yasaklanan fonksiyonlar,

- Her türlü sanayi maksatlı yapılar,

- Serbest bölge,

- Tıp fakülteleri,

- Laboratuarlarında ve atölyelerinde kimyevi maddelerin iĢlendiği her türlü eğitim ve öğretim kurumları,

- Hastane,

- Akaryakıt istasyonu,

- Entegre hayvancılık tesisleri,

- Mezbaha,

- Kimyevi madde, yakıt, zehirli, zararlı ve tehlikeli madde depoları,

- Endüstriyel ve evsel katı atık depolama ve imha merkezleri,

imar planında önerilemez ve bu fonksiyonlara ait yapılara izin verilemez.

f)
Uzun mesafeli koruma alanlarında,

- Tuz ile metal sertleĢtirme,

- Metal kaplama,

- Asitle yüzey temizleme,

- Tekstil boyama ve emprime baskı,

- Hurda plastik yıkama,

- Liftli yıkama-yağlama,

- Yanıcı, parlayıcı, patlayıcı kimyasal madde depoları,

- Ġmalatından sanayi atıksuyu kaynaklanan kimyasal madde üretim tesisleri,

- Hurda kâğıttan kâğıt imal tesisleri,

- Ham deri iĢleme,

- Asit imal ve dolum yerleri,

- Zirai mücadele ilacı imal ve dolum yerleri,

- Pil, batarya, akü imal yerleri,

- Gres yağ fabrikaları,

- Domuz çiftlikleri,

- Ġlaç sentez fabrikaları,

- Ağır metal tuzu üretimi,

- Cam yıkama,

- Yün yıkama,

5

- Endüstriyel ve evsel katı atık nihai depolama merkezleri,

- Kimyevi madde depoları ve akaryakıt dolum tesisleri,

imar planında önerilemez ve bu fonksiyonlara ait yapılara izin verilemez.

g) Ġmar Planları hazırlanırken; EK-1’de isimleri verilen derelerin her iki tarafında, kadastral sınırlarından itibaren 100 metrelik yapı yaklaĢma mesafesi bırakılır. Derelerin yapı yaklaĢma mesafesi içinde kalan bu alanlardaki yapılaĢma hakları parsel yüzölçümünün %60’ ı hesaplanmak kaydıyla EK-2’ de verilen yoğunluk değerlerine göre ait olduğu imar planı sınırı içinde bulunan havza dıĢındaki alanlar ile orta ve uzun mesafeli koruma alanlarında kullanılır. Bu durumda, yapı yaklaĢma mesafesi içinde kalan bu alanlar, ağaçlandırma, yol, yeĢil alan, rekreasyon v.b. maksatlarla kullanılmak üzere, kamuya bedelsiz devredilir ve bu alanlarda yapı yapılamaz.

Yürürlük

MADDE 7 – (1)
Bu Yönetmelikten önce yürürlükte bulunan Ġçmesuyu Havzaları Yönetmeliği ile değiĢiklikleri yürürlükten kaldırılmıĢtır.

(2) Bu yönetmelik yayımı tarihinde yürürlüğe girer.

Yürütme

MADDE 8 – (1)
Bu yönetmelik hükümlerini Ġstanbul Su ve Kanalizasyon Ġdaresi Genel Müdürü yürütür. 6

EK-1

a) Ġstanbul’a Su Temin Edilen Ġçmesuyu Havzaları Ve Dereler:

1. Tarihi Taksim ve Kırkçeşme su bentleri Havzası:

2. Sazlıdere Havzası:

Kanlıgöl Deresi, Türkköse Deresi ve Derbent Deresi Kolu, Dursun Köy Deresi, Kaldırım Çoban Deresi, Boyalık Deresi, Mandıra Deresi, Baklalı Deresi,

3. Büyükçekmece Havzası:

Beylikçayı Deresi, Çekmece Deresi, Hamza Deresi, Eskidere ve Orcunlu Dere, Kızıldere kolu, Karasu Deresi ve Akalan Deresi, ġeytan Deresi, Ayus Deresi, Ġnter Deresi, TavĢan Deresi, Delice Deresi Kolları, Tahtaköprü Deresi, Koy Deresi, Damlıdere ve Kesliçiftliği Deresi, Kiladine Deresi Kolu,

4. Alibey Havzası:

Cebeci Deresi, Boğazköy Deresi, Bolluca Deresi, Kocaman Dere, Çıplak Dere ve Ayvalı Deresi, Ayvalık Deresi, Sidan Deresi, Elmalı Kalan Dere, Gülgen Dere, Malkoç Dere, Çiftepınar Dere Kolları,

5. Terkos Havzası:

Kanlıayazma Deresi ve Yeniköy Deresi, Ustuluk Deresi, Çeko Deresi Kolları, Tayakadın Deresi, Sinanköprü TaĢlıbayır Deresi, Malakçı Deresi, Kaptan Çayırı Deresi, Ana Dere, Derin Dere, Fitirgan Dere, Koca Dere, Sivas Köy Deresi, Eğrek Dere, Suluklu Dere ve Keçikerme Deresi Yolu, Kurt Deresi, Ayazma Dere, Karaca Köy Deresi, Istranca Deresi, Pınar Dere ve Belgrat Dere, Ceviz Dere, Sinir Dere, Karasu Deresi (ve 3 kolu), Balçık Dere, Çatalcakaya Dere, ġeytan Dere, Kaci Dere, Binkılıç Dere, Büyükdere, Molla Hüseyin Deresi, Karatina Deresi, Arı Dere, Tumba Dere, Mekan Dere, Kısa Dere, ÇeĢme Deresi, Kürk Dere, Ceviz Dere, Karamandıra Dere, SukarıĢığı Dere, Mandıra Dere, ġeytan Dere, Istranca Dere, DıĢbudaklık Deresi ve Dingil Dere, Kürek Dere, GümüĢparası Dere, TaĢlıgeçit Deresi, Kuru Dere, Kütüklü Dere, MürverçeĢme Dere, ġiĢkafa Dere Kolları,

6. Ömerli Havzası:

Kömürlük Dere, Bıçkı Dere, Muslu Yatak Deresi, Sarıkız Deresi, Ozan Dere, Büyük Dere, Sögütgeçidi Dere ve Kara Dere Kolları, Sazak Dere, Zubcan Dere ve Kahvecioğlu Deresi Kolu, Göçbeyli Dere, Kadıçayır Dere, Eski Değirmen Dere, Balçık Dere, Kocagöl Dere ve Doğan Dere, Değirmen Dere, Kuzguncuk Dere, Yayla Dere, Cankoca Dere, Canbazalacağı Dere, Horoz Dere, Suçıkan Dere, Yongalıdere Kolları, Koy Dere, Değirmen Dere, Patlıcan Gölü Dere, Topçayırlar Deresi, Uzun Dere, Maldöken Dere, PaĢaköy Deresi, Ayazma Dere, PaĢaçayırı Deresi, Değirmen Dere ve Bakkalköy Deresi, Palamut Dere,

7. Elmalı Havzası:

Sakıran Deresi, Arnavut Deresi, Çiftlik Dere, Armutyatağı Deresi, Çekmeköy Deresi, Değirmen Dere, Karaağaç Deresi, Köprü Dere (Kemer Dere)

8. Darlık Havzası:

Elmalı Dere, Kapaklı Dere, Düzler Dere, Haymana Dere, Çörtlen Dere, Eğri Dere (2 adet), Çanak Dere, Mısırlı Dere, Teke Dere, Arpacı Dere, ÇamaĢır Dere, Sarpeğrek Dere, Sığırlık Dere, KocataĢ Dere, Karaçayır Dere, Çakıltarla Dere, ġeftali Dere, Alçak Dere, Örümcek Dere, Dümen Dere, Soğuksu Dere, Yumurcak Dere, Maden Dere, Musaköy Dere, Dikili Dere, Yusuf Dere, Eroğlu Dere, Cevahir Dere, Darlık Deresi Kolları, Soğuksu Dere, Karanlık Dere, Kayalı Dere, Kokar Dere, Pınar Dere, Sığırlık Dere, Kaynarca Dere, MeĢeli Dere (Büyük Dere), Murlak Dere, Kızılcıklı Dere, Ağıl Dere, Ayvalı Dere, Göller Dere, Fındıkpınar Dere, Köprücük 7

Dere, Kiremitçi Dere, Öven Dere, Dombay Dere, Ballık Dere, Değirmen Dere, Çamyatay Dere, DanıĢman Dere, Aydere, Dumbay Dere, BaĢlar Dere, ġahin Dere, Demir Dere, Gökoluk Dere,

YeĢilçay projesinde Ġsaköy, Sungurlu ve Kabakoz Baraj Havzaları ile;

Istranca (Yıldız ) Dereleri Projesi Kapsamında Yer alan Düz Dere, Kuzulu Dere, Çilingoz Dere, Elmalı Dere, Sultanbahçe Dere, Kazan Dere, Pabuç Dere Baraj Havzaları da alınmıĢ olup, Istranca Derelerinde koruma altına alınacak dereler;

9. Düz Dere Havzası :

Düz Dere, Kovankaya, HaĢimpınarı, PazarbaĢı, Kayınlık, TaĢdelen.

10. Çilingoz Deresi Havzası:

Çomakçı, Üçpınar, Büyükerikli, GümüĢ, 1.Kavaklı, Erikli, Demirci, Çiçek, Gürgen, 2.Kavaklı, Çanakçı, AktaĢlar, AktaĢ, Çavdar, Küçükerikli.

11. Kuzulu Dere Havzası:

Sulu, Sarp, BileğitaĢı (Aziz), Milas, Saklısu, Karlı, Küçükböğürtlen, Büyükböğürtlen, Makara, Davulyolu, Aziz, Çilingoz, Kaynaklar, Seremet, Çanakça, MuĢmula, Karpıca, Motor, Seymen, Kaynak, Çavdar.

12. Kazan Dere Havzası:

Kazandere, Lale Dere, Soğuksu Dere, Mandıraeğreği, Kotil, Çerkezeğreği, Arpatarla, Köserelik, Çayır, 1. Kiraz, 2. Kiraz, Erikli, Taromba, Helvabayır, 1. Soguksu, 2.Soğuksu, Yakıbın (Yakup), HacıhaĢim, Dingil (Kuti), Pirentepe (Pirenli), Saklısu, Domuz, Kurugöl, Yenesuyu, Yurt, GürgeankıĢla, Moloz, 1. Sulu, Yüksekeğrek, 2. Sulu, Darıtarla, Gübre, Kesikkoru, Güvenli, Ayıdeliği, Beypınar, Kuru, Ġncekoru, Kalınkoru, Terzimağara, Kabalar, EĢek, Kalamir, Köprü, Kalemir (Kalem), ġakirinkeleme, Geyikalan (Keyikalan), KuruçeĢme, Köprü, Telefondireği, Kuyukaynaklar, Fındık, Çavdar, Aksu, HaĢlama, NalbantçeĢme, Kayınpınar, Değirmen, Kazan, Ana, Yurt, Kalem, Kuru, Sandıklar, Z.Derin, ÇamaĢır, YaĢarağanın, Sazlık, Sazlıkpınar, YazkıĢla, Dingilli, BaĢgöl, Yalanlı, 1.Derin, AbduĢunçeĢme, Maksudun Pınarı, Sınır, Kömürcü, Gülgen Pınar, Nalhanlıpınar.

13. Elmalı Dere Havzası:

Elmalı, Erikli, Yarımdağ, Küçükelmalı, DıĢbudakeğreği, Kurteğreği.

14. Sultanbahçe Dere Havzası:

EĢek, Hamza, Bahçe, Sürgüyolu, Gürgen, Büyükhoca, Kayınlı, Asmalı, Kuru, Ağıl, Hafızın, Kulübetarla, Cehennem, Kayınlar, Küçükhoca, Yanıkkulübeler, Dultarla.

15. Pabuç Dere Havzası:

Kaldırım, Cevizli, 4.Geçit, Demetyolu, TaĢpınar, Pabuç, Uskumru, Kepçe, KıĢlacık, Balıkpınar, Sarıgeçit, Mağara, Fırınhendeği, ġiĢmanot, Kurt, Sazlı, Kavaklar, Kuru, KocataĢ, Dedepınar, AcıçeĢme, Baltacı, Koru, Kiremit, KovantaĢı, Kiremithane, KuĢkaya, KokmuĢtarla, Arka, Gürgen, Karamanpınarı, Pendik, Çayır, Palamut, Karanlık, KokmuĢpınar, Kereviz, Tekkaya, Panayot.

16. Ġsaköy Havzası

BalıktaĢı Dere, Yayla Deresi, AktaĢlar Deresi, Göksu Dere, Büyük Dere, Kurtçal Dere, Balcı Dere, Gölcük Dere, GümüĢ Dere, Çanak Dere, Sarp (Göksu Kolu) Dere, Çökürtlen Dere, Büyük Dere, Koca Dere (2 adet), KaĢık Dere, Çubuk Dere, Gücük Dere, Sarp Dere, Bağlar Dere, Büyük (2) Dere, Çul Dere, Çorak Dere (2 adet), Ambargülü Dere, AĢağı Dere, Kocabayır Dere, Heybeli Dere, Damla Dere, Palamut Dere, Gürgen Dere, Kavaklar Dere, Ortadeğirmen Dere, Bıçkı Dere (2 adet), Maden Dere, Oruçlar Dere, Kızılcaelma Dere, Yırtan Dere, Elmalı Dere, Almalı Dere, Akdıç Dere, Kuldere Dere, GümüĢ Dere, Ören Dere, Alaca Dere, Ağıl Dere, Karagözlü Dere, 8

Doğan Dere, Kozlar Dere, Yazlık Dere, Yenibıçkı Dere, Çanakçık Dere, Muratlar Dere, Değirmen Dere, Uzuncaova Dere, Koç Dere, Bakancılar Dere, Sap Dere

17. Sungurlu Havzası

Saracık Dere, Karaman Dere, Düztarla Dere, Sarılar Dere, Çanakçık Dere, Değirmen Dere (4 adet), Çatça Dere, Çubuklu Dere, Adacık Dere, Sarılık Dere, Çobanpınar Dere, Davul Dere (2 adet), Elmalık Dere, Hisar Dere, YokuĢ Dere, Serengeçit Dere, Topuz Dere, Teksen Dere, Gözler Dere, Tepeören Dere, Bıçkı Dere, Yaprak Dere, Sülükkaldırım Dere, Geçit Dere, Ġkizce Dere, Koca Dere, Balaban Dere, Çöplü Dere, Eylemez Dere, Aba Dere, TaĢlıgeçit Dere, Kaynarca Dere, Karayol Dere, Gücük Dere, Hakaniye Dere, Çardak Dere, Çağlan Dere, Gürgen Dere, Islak Dere, Kütüklü Dere

18. Yeşilvadi Regülatör Havzası

YeĢil Dere, Ihlamur Dere, Kara Dere, Ağıl Dere,

Eğri Dere, Avcıkoru Dere, MeĢe Dere, ġeftali Dere, Portakal Dere, Hamam Dere, Ağıl Dere, Kiraz Yatak Dere,

19. Melen Havzası

Ahmetbey deresi, Aksu1 deresi, Aksu2 deresi, Alopture deresi, Asarsuyu deresi, Balıklıdere, Benek deresi, BıçkıbaĢı deresi, Büyük melen çayı, Büyük melen deresi, Cumadere, Çakmaklı deresi, Çamlıdere, Çerkez deresi, Çerkez mehmet deresi, Çidem deresi, Çobangeçit deresi, Dayanıksuyu deresi, Dedebıçkı deresi, Değirmen1 deresi, Değirmen2 deresi, Değirmen3 deresi, Derebalık deresi, Derinoba deresi, DikilitaĢ deresi, Elmalıdere1, Elmalıdere2, Elmalıpınar deresi, Eyerlik deresi(bayırlık), Göksu deresi, Gölbelen deresi, Güldibi deresi, Gülle deresi, Güzdere, Hacı hasan deresi, Hacınınkırık deresi, Hamamsuyu deresi, Hızardere, Ilıcayayla deresi, Ġbiyik deresi, Kabalaklı deresi, Kalabaklı deresi, Karacadere, Karadere1, Karadere2, Kırandere (küllüklükıran), Kızılpınar deresi, Kızılüzüm1 deresi, Kızılüzüm2 deresi, Kocadere, Köprü deresi, Kurtsuyu deresi, Küçük melen deresi, Küçükdere, Melen çayı, Melik deresi, Muncurlu deresi, Muratoğlu deresi, Ortayayla deresi, Pazarcık deresi, Sadran deresi, Saman deresi, Sığırlık deresi, Soğuksu deresi, Söbecealan deresi, Suludere, Sülükkolu deresi, Süngüt deresi, ġifen deresi, ġimĢirsuyu deresi, Tezdere, Uğursuyu1 deresi, Uğursuyu2 deresi, Üçözler deresi, Yılanlıkaya deresi

20. Hasanlar Havzası

Akçaören deresi, Aksu deresi, AktaĢpınarı deresi, Alputkarapınar deresi, Amcakuz deresi, Arsaklar deresi, Asar deresi, Asaraltı deresi, BeĢpınar deresi, Bolabolol deresi, Çengül deresi, Değirmen1 deresi, Değirmen2 deresi, Değirmen3 deresi, Demirci deresi, Dibek deresi, Dibeklerdibi deresi, Doğankuzu deresi, Eğniler deresi, Endelek deresi, Fasılyayla deresi, Fındıklı deresi, Göleril deresi, Güllük deresi, Günel deresi, Hacıyeri deresi, Hızar deresi, Hocabey deresi, Ġncirlik deresi, Isıgan deresi, Kara deresi, Karadikenli deresi, KarakaĢ deresi, Kirazlıyayla deresi, Karakünerlik deresi, Kargacık deresi, Kavaklı2 deresi, Kavurkoy deresi, Kaya deresi, KaynaĢlıkez deresi, Kemanecibiçki deresi, KestanebaĢı deresi, Ketenli deresi, Kırıkkayası deresi, Kızbuvel deresi, Kızılcabayır deresi, Ġndere, Kavaklı1 deresi, Kızılcasu deresi, Köm deresi, KurĢunlu deresi, Kurtkaya deresi, Mektep deresi, Melen çayı, Melen deresi, NaĢlar deresi, Otlukırık deresi, Samanburun deresi, Sazlı deresi, Soğuksu deresi, Suçağlayan deresi, Tatlı deresi, Tekeağılı deresi, Tekneci deresi, Tenbel deresi, Yeniyer deresi, Yukarıçengül deresi, Yukarısenegül deresi

b) Ġstanbul’a Su Temin Edilecek Olan Ġçmesuyu Havzası ve Dereler:

1. Kabakoz Havzası

Saztarla Dere, Bağlar Dere, Karapınar Dere, Geçit Dere, Armutlu Dere, Büyükgeçit Dere 9

EK – 2 Belediyesi ORTA Mesefeli Koruma Alanı ortalama yoğunluk (Kişi/ha) UZUN Mesefeli Koruma Alanı ortalama yoğunluk (Kişi/ha)
AVRUPA ARNAVUTKÖY (Merkez) 40 80
(Kırsal) 20 25
B.ÇEKMECE 22 28
BAġAKġEHĠR 20 25
ÇATALCA (Merkez) 40 60
(Kırsal) 20 25
ESENYURT 40 60
EYÜP 30 50
SĠLĠVRĠ 20 25
SULTANGAZĠ 40 60
ASYA ATAġEHĠR 60 95
BEYKOZ 30 50
ÇEKMEKÖY 60 100
KARTAL 20 25
MALTEPE 20 25
PENDĠK 20 25
SANCAKTEPE 40 120
SULTANBEYLĠ 40 150
ġĠLE 20 25
TUZLA 20 25
ÜMRANĠYE 80 140
Listede yer almayan DĠĞER ALANLAR 20 25