TAKBİS PROJESİ

TAKBİS PROJESİ


ÖZET

Takbis Sunu


Ülke genelinde, üretime katılmamış alanların belirlenmesi, kamu ve hazine taşınmazlarının envanterinin çıkartılması, kentsel alan ve arazi düzenlenmesi, arsa ve arazi kullanımının denetlenmesi, toprağa bağlı kredi piyasasının geliştirilmesi, toprağa bağlı ihtilafların araştırılması, rasyonel yatırım planlamalarının yapılması, adil vergilendirme, vergi kaybının önlenmesi, taşınmaz işlemlerinden kaynaklanan devlet gelirlerinin artırılması, adil ve hızlı kamulaştırma yapılabilmesi, gecekondu sorununun çözümü, mera-yaylak-kışlaklarının korunması ve uygun kullanımı, turizm planlaması, kıyı kullanımı, mülki ve idari sınırların belirlenmesi konularında uygun çözümler bulunması Arazi Bilgi Sistemleri ile mümkündür.

Kentlerin planlaması ve yönetilmesinde akılcı bir biçimde yönlendirebilmek için ülke düzeyinde Coğrafi Bilgi Sistemi, kent bazında ise Kent Bilgi Sistemi kurulması ihtiyacı vardır.


Toplum hayatını sosyal ve ekonomik anlamda doğrudan etkileyen taşınmaz mal envanterinin yönetiminde karşılaşılan olumsuzlukların giderilmesi ve ülke kaynaklarının yerinde kullanılmasının temini için, temel altlık niteliğindeki mülkiyet bilgilerinin önemi giderek artmakta, bu bilgileri hızlı ve doğru üretmesi, idame ettirmesi, güncelliğini sağlaması gereken Tapu ve Kadastro Genel Müdürlüğüne önemli görevler düşmektedir. Genel Müdürlüğümüz, bu görevin bilinciyle, uzun yıllara dayanan araştırma sonuçlarını değerlendirmiş ve sahip olduğu deneyime binaen TAKBİS projesinin realizesine karar vermiştir. TAKBİS, ileri bilgi teknolojileri kullanılarak TKGM hizmetlerinin daha sağlıklı, süratli, güvenilir ve etkin bir şekilde plânlanması, yönetilmesi ve faaliyete geçirilmesi, diğer kurum ve kuruluşlara vermekte olduğu mülkiyete ilişkin verilerin daha yaygın bir şekilde kullanımının sağlanmasının ve bu çerçevede tapu ve kadastro çalışmalarının ve bilgilerinin Çok Amaçlı Arazi Bilgi Sistemine TAKBİS’e dönüştürülmesinin amaçlandığı, ürettiği/üreteceği bilgilerin kurum içi kullanım ve kurum dışı diğer kurum ve kuruluşlarla entegreli olarak çoklu kullanıma sunulacağı stratejik bir “e-devlet” projesidir.

Mülkiyete dayalı bilgi kullanan tüm kurum ve kuruluşların yasal ve güncel bilgi ihtiyacına tek bir merkezden sağlayacağı için tartışılmaz öneme sahip TAKBİS projesi, Avrupa Birliğine katılım sürecindeki ülkemizin Ulusal Programında da “orta vadede gerçekleştirecek projeler” arasında yer almıştır.

TAKBİS’in pilot proje olarak uygulamaya konulmasının temel nedeni kaynak yetersizliği olmakla birlikte; bu tür büyük ölçekli kamu bilişim projelerinin kademeli olarak gerçekleştirilmesinin, ihtiyaçların tam olarak belirlenmesi, analiz edilmesi, tesis edilen sistemin dar bir bölgede uygulamaya konularak teknik şartname belirtilen sistem gereksinimleri ile kapsamlı analiz çalışmaları esnasında ortaya çıkan gereksinimlerin gerçeklenme durumunun görülmesi, ölçülmesi, muhtemel hata-eksiklik-performans değerlendirmelerinin yapılarak bu süreçte değerlendirilmesi ve yaygınlaştırmaya sorunsuz geçiş planlarının hazırlanması açısından da yaşanması gereken önemli bir süreç olarak değerlendirilmiştir.

TAKBİS NEDİR ?

TAKBİS;

· Tapu ve Kadastro Genel Müdürlüğünün tapu ve kadastro tekniği ile ilgili işlemlerini standartlaştırarak Tapu Sicil ve Kadastro Müdürlüklerinde (Şeflikler dahil) yürütülen işlemlerin mevzuata uygun bir şekilde ve bilgisayar ortamında yürütülmesini sağlayan;

· Geliştirilen uygulama yazılımlarına dahil edilen kontrol ve uyarı mekanizmaları ile memurun yaptığı işlemle ilgili riskini minimize eden veya ortadan kaldıran;

· İlgili memura ekranı üzerinden yaptığı işlemle ilgili en son mevzuat desteği sağlayan, yapılan işlemle ilgili açıklayıcı bilgi sağlayarak kendi ekranı üzerinden Bilgisayar Destekli Eğitim imkanı getiren,

· Üretilen verilerin Genel Müdürlükte kurulacak sisteme akmasıyla entegre bir yapı oluşturan, mevzuat değişikliği yapılması halinde vatandaşın satış benzeri işlemleri Türkiye’nin herhangi bir yerinden yapabilmesini sağlayan;

· Müdürlüklerin ve müdürlük personelinin performansının üst hiyerarşi tarafından izlenebilmesini sağlayan,

· Memur inisiyatifini ortadan kaldırarak işlemlerin yasal mevzuata uygunluğunu, vatandaşa en kısa sürede ve doğru sonuç sağlayarak, devletle vatandaş arasında zaman içinde yıpranan güven duygusunu geliştirecek,

· Merkezde oluşan bilgileri kullanarak Bölge Müdürlükleri ve Genel Müdürlük merkez birimleri için Karar Destek fonksiyonları ve raporları üreten,

· Herhangi bir kamu kuruluşu için taşınmaz ile ilgili stratejik konularda anlık istatistiki sonuçlar üretecek,

· Milli Güvenlik açısından gereken yabancı mülkiyetindeki taşınmazlar ve yabancıların hangi yörelerde taşınmaz hareketinde bulundukları, yoğunlaştıkları hususu merkezden ve kolaylıkla izlenebilecek,

· Tarım bilgi sistemine ve Doğrudan Gelir Desteğine esas Çiftçi Kayıt Sistemine doğru ve güncel bilgi altlığı oluşturan,

· Mali suç araştırmaları ve mal varlığı sorgulamalarını tek bir merkezden yaparak, mali suçlarla ilgili sorgulamaları en kısa sürede sonuçlandırılarak, rüşvet ve yolsuzlukla mücadelede devletin etkin denetimi sağlanacak,

· Geliştirilen Vatandaş Bilgi Sistemi (TAPUNET) uygulamasıyla şeffaf devlet anlayışını, 58 nci Cumhuriyet Hükümetimizin Acil Eylem Planında yer alan Vatandaşın Bilgi Edinmesine yönelik hassasiyetini de karşılayacak şekilde, vatandaşın kendi tasarrufundaki taşınmazlarla ilgili güncel bilgilere erişimini mümkün kılan,

· Vatandaşın kendi evinden, işyerinden veya internet cafelerden sahip olduğu taşınmazla ilgili en son bilgileri görmelerini, başvuru öncesinde tapu ve kadastro işlemleri ile ilgili bilgi ve belge edinmelerini sağlayan,

· ve tüm bu işlemleri Coğrafi Bilgi Sistemi/Arazi Bilgi Sistemi mantığında gerçekleştiren

ENTEGRE BİR BİLGİ SİSTEMİ’dir.































NEDEN TAKBİS ?

İçinde yaşadığımız çağda, bilgi, ekonomik ve stratejik kaynak haline dönüşmüştür. Çok katmanlı hiyerarşik yapıya ve ülke geneline dağılmış taşra teşkilatına sahip kurumların yönetsel ve işlevsel faaliyetlerinin entegre bilgi sistemi mantığı ile otomasyona tabi tutulması ile üretilen veya sahip olunan bilgi görünen, paylaşılabilir, değerlendirilebilir ve karar üretebilir hale dönüştürebilmektir. Bilgi görünebilir ve paylaşılabilir olduğu sürece ekonomik yarar sağlar, stratejik sonuçların üretilmesini mümkün kılmaktadır. Kağıt üzerindeki bilginin paylaşımı zahmetli, zaman alıcı olup, yüksek maliyet ve yoğun emek gerektirmektedir. Ayrıca, bu tür bilgilerin aradaki hiyerarşi katmanlarında kaybolması veya değiştirilmesi de mümkündür. Bilgi çağında bilginin bir yerlerde var olması değil, kullanıcılara zamanında sahip oldukları yetkiler çerçevesinde doğru, güncel ve hızlı olarak sunulması, çözüme yönelik analizlerin üretilmesi, karar mekanizmalarının zamanında ve doğru kararlar alabilmelerine imkan sağlanması önemli ve anlamlıdır.

Tapu ve Kadastro Genel Müdürlüğünce oluşturulan Tapu ve Kadastro bilgileri, araziye ilişkin tüm yatırım ve mühendislik hizmetlerinin temel altlığını oluşturmaktadır. Ancak; bu bilgiler, araziye ilişkin diğer bilgilerle entegre edilemediğinden ve mekansal bilgi sistemleri oluşturulamadığından, birçok alanda tapu ve kadastro bilgilerinden yararlanılamamakta ve ülke genelinde çeşitli kurumlar tarafından yapılan üretim çalışmalarındaki veri tekrarları nedeniyle, milyonlarca doları bulan kaynak israfına neden olunmaktadır. Günümüzde, tapu ve kadastro bilgilerinin, araziye ilişkin diğer bütün bilgilerle entegre edilebilecek niteliğe kavuşturulması ve bunu sağlayacak sistemlerin süratle oluşturulmasına ihtiyaç duyulmaktadır.

Genel Müdürlüğümüz birimleri tarafından oluşturulan bilgi sadece vatandaşa hitap etmemektedir. TAKBİS sadece kendi içindeki faaliyetlerin otomasyonunun amaçlandığı bir sistem de değildir. TAKBİS verilerini altlık olarak kullanıp, kendi sorumluluklarında yürüttükleri işleri sayısal ortamda gerçekleştirecek bir çok kurum ve kuruluş bulunmaktadır. Bu kuruluşlar ileriki bölümlerde anlatılmıştır. Avrupa Topluluğuna giriş sürecinde olduğumuz bugünlerde veri standardının sağlanması, üretilen verinin paylaşılması büyük önem arz etmektedir. TAKBİS, bazı gruplara ait taşınmazlarının ve yabancıların ülkenin belli yörelerinde yoğunlaşması gibi maksatlı faaliyetlerin izlenmesini sağlayacağı için stratejik ve ülke güvenliği için çok önemli bir projedir.


TAKBİS PROJESİ İLE NELER AMAÇLANMAKTADIR ?

TAKBİS Projesinin amaçları;

· Arazi ve araziye ilişkin her türlü faaliyetler ve karar verici mekanizmalar için gerekli olan, mevcut durumu yansıtan geçerli ve güvenilir arazi bilgilerinin sağlanması, tapu kayıtları ve haritaların güncelleştirilmesi, tüm bilgilerin bilgisayar ortamına aktarılması, bilgilerin güncel olarak bilgisayar ortamında tutulması ve bunların bilgi sistemleri teknolojisi kapsamında yeniden değerlendirilmesi ve kullanıma sunulması,

· Tapu ve kadastro çalışmalarının ve bilgilerinin çok amaçlı bir arazi bilgi sistemine TAKBİS dönüştürülmesi ve bu bilgilerin güvenli ortamda tutulması ve güvenli bir şekilde erişiminin sağlanması,

· TKGM hizmetlerinin daha sağlıklı, süratli, güvenilir ve etkin bir şekilde planlanması, yönetilmesi ve faaliyete geçirilmesi,

· Diğer kurum ve kuruluşlara vermekte olduğu verilerin herhangi bir mükerrerliğe sebep vermeyecek şekilde üretilmesi ve güncel, güvenilir mülkiyet verilerinin yaygın bir şekilde kullanımının sağlanması,

· Tapu Sicil ve Kadastro Müdürlüklerinin çalışma yapısının gözden geçirilmesi iş analizinin yapılarak uygulamada standart sağlanması, veri girişi ve entegrasyonunu takiben tapu ve kadastro ile ilgili her tür işin bilgisayar ortamında yapılması, her kademedeki personelin rahatlıkla kullanabileceği uygulamalar geliştirilmesidir.



TAKBİS PROJESİNİN HEDEFLERİ

Projenin temel hedefi; konumsal harita bilgilerine dayalı olarak tapu sicilindeki mülkiyet ve kadastro bilgilerini oluşturmaktır. Bu tür hizmetlerin gerçekleştirilmesinde büyük beklentiler içine girildiği günümüzde doğru, güvenilir, kolay ve hızlı erişilir tapu ve kadastro bilgilerine (mülkiyet bilgileri) ihtiyaç duyulmaktadır. TAKBİS Projesinin ülke kalkınmasındaki önemi de bu nedenden kaynaklanmaktadır.

TAKBİS projesi ile; ülke genelinde Tapu ve Kadastro Bilgi Sisteminin (TAKBİS) oluşturulması hedeflenmiş, bu kapsamda; ülke genelinde tapu kadastro hizmetlerinin Coğrafi Bilgi Sistemi (CBS/GIS) ve Arazi Bilgi Sistemi (LIS) mantığı çerçevesinde analiz edilerek, problemlerin belirlenmesi, çözüm yollarının bulunması, tapu ve kadastro hizmetlerinin bu yolla standart ve elektronik olarak yerine getirilmesi, Yerel Yönetimler, Ulaşım, Orman , Tarım, Enerji gibi 50 ye yakın disiplin ve sektöre arazi bilgi sistemi mantığında doğru, güvenilir ve güncel bilgileri sunulması hedeflenmektedir.


PROJENİN KAPSAMI

TAKBİS; Tapu ve Kadastro Genel Müdürlüğünde, Ankara I. Bölge Müdürlüğünde, Tapu Sicil Müdürlükleri ve Kadastro Müdürlüklerinde yapılan faaliyetlerin analizini, diğer ilişkili kurumlarla bağlantısını, geliştirilecek TAKBİS Modelinin tasarımını, uygulama yazılımlarının GIS/LIS konsepti içerisinde geliştirilmesini, geliştirilen uygulama yazılımlarının test edilmesini, amaca uygun veri sözlüğünün, diğer ilgili teknik ve eğitim dokümanlarının ve kullanım kılavuzlarının hazırlanmasını, personel eğitimini kapsamaktadır.

I. ve II. Aşama süresince Çankaya Kadastro Müdürlüğü ve Gölbaşı Kadastro Şefliğine ait 2068 pafta ile Çankaya I, II, III, IV ve V bölge Tapu Sicil Müdürlüğü ile Gölbaşı Tapu Sicil Müdürlüğüne ait yaklaşık 943.000 malik ve 288.000 ana taşınmaz bilgisi sayısallaştırılıp topolojileri kurularak, geliştirilecek sisteme aktarılacaktır. Projenin I. aşaması 15 ay, II. aşaması 10 aylık bir sürede tamamlanacaktır. Her aşama sonunda 18 ay süreli garanti dönemi uygulanacaktır.

BUGÜNE KADAR YAPILAN ÇALIŞMALAR

TAKBİS projesi sözleşmesi, Tapu ve Kadastro Genel Müdürlüğü (TKGM) ile bir Türk Silahlı Kuvvetleri Güçlendirme Vakfı kuruluşu olan HAVELSAN A.Ş. arasında 26 Aralık 2000 tarihinde imzalanarak, yürürlüğe girmiştir.

Kurumun organizasyonu, çalışma yöntemleri, kaynakları, geçerli tüm mevzuat incelenmiş, hiyerarşik yapıya uygun olarak tüm tapu-kadastro ve idari-mali iş süreçleri ile bunlara ait belgeler tespit edilmiştir. Bu çerçevede ön tasarımlar tamamlanmış ve kurumun reorganizasyonuna rehber olacak şekilde Envanter Tespit Raporu oluşturulmuştur. Analiz çalışmaları 19 Haziran 2001 tarihinde sonuçlandırılmıştır.

Tasarım çalışmalarına 01 Mayıs 2001 tarihinde başlanmış ve 3 aylık yoğun bir çalışma sonucunda bu süreç 23 Ekim 2001 tarihinde tamamlanarak, yazılım geliştirme sürecine geçilmiştir.

TAKBİS yazılımlarının çalışacağı iletişim altyapısı, donanımlar, çevre birimleri, işletim sistemi ve temel yazılımlarının temin ve kurulumları Aralık 2001 ayı içerisinde tamamlanmıştır.TAKBİS tasarımının merkezi bir mimariye göre yapılması nedeniyle I. aşama döneminde II. aşama altyapısı ve donanımlarının da temin ve kurulumları gerçekleştirilmiştir.

TAKBİS’in veriye bağımlı bir proje olması nedeniyle projenin I. aşamasında ağırlıklı olarak Çankaya I. Tapu Sicil Müdürlüğü sorumluluk alanına giren 8500 parselden oluşan 154 kadastro paftası ve bunlarla bağlantılı 52.000 taşınmaz ve 132.000 malik bilgisi TAKBİS veri modeline uygun olarak sayısallaştırılmış, kontrolleri yapılmış, doğrulanmış ve sisteme entegre edilmiştir.

Tasarım sürecini takiben geçilen 9 aylık yazılım geliştirme sürecinde en son yazılım teknolojileri incelenmiş ve uygulamaya konulmuştur. Projede kurumun personel kaynaklarının yetersizliği, mevzuat değişikliği ile Türkiye’nin her yerinden başka bir yerdeki Tapu Sicil Müdürlüğü sorumluluğundaki taşınmazlarla ilgili işlem yapabilme gereksinimini karşılamak, dış kullanıcılara veri sunabilmek, Vatandaş Bilgi Sistemini (TAPUNET) uygulayabilmek, mali suç araştırmalarını kolaylaştırmak ve MERNİS kişi bilgilerini kullanabilmek için merkezi bir sistem ile buna uygun 3 katmanlı yazılım mimarisi kullanılmıştır.

Yazılım geliştirme çalışmaları 20 Haziran 2002 tarihi itibariyle tamamlanmış olup, yazılımların gerçek ortama kurulumu ve sayısallaştırılan verilerin TAKBİS’e entegrasyonları sağlanmış ve test çalışmalarına başlanmıştır. (16.12.2002 tarihi itibariyle Çankaya I. Bölge Tapu Sicil Müdürlüğünde ve Çankaya Kadastro Müdürlüğünde, 06.01.2003 tarihi itibariyle Gölbaşı Tapu Sicil Müdürlüğünde Uygulamaya geçilmiştir. Pilot projedeki diğer müdürlüklerde uygulamaya Mart ayında geçilmesi planlanmıştır.)

Proje kapsamında 4 ana yazılım geliştirilmiştir. Bunlar;

· Tapu Sicil Uygulama Yazılımı

· Kadastro Uygulama Yazılımı

· Proje Takip Yazılımı

· Kaynak Yönetimi (Ofis Otomasyon) Yazılımı

Söz konusu yazılımlar, kurumun hiyerarşik yapısına ve bu yapıdaki birimlerin görev ve sorumluluklarına uygun olarak, sistem yöneticileri tarafından yapılacak rol ve bu rollere uygun fonksiyonlara göre çalışabilecektir.

















TAKBİS’İN GETİRECEĞİ YENİLİKLER, DİĞER KURUMLARA SAĞLAYACAĞI İMKANLAR

TAKBİS projesi ile çözüme kavuşturulması gereken temel sorun TKGM.lüğü faaliyetlerinin otomasyonu ile zor, karmaşık ve mali ve hukuki yönden yüksek risk taşıyan tapu ve kadastro işlemlerini akıllı fonksiyonlarla sayısal ortamda yapmak, üretilen standart verilerin taşınmazlarla ilgili doğru, güncel ve güvenilir bilgi ihtiyacı olan kurum ve kuruluşların kullanımına sunmaktır. TAKBİS’in ülke geneline yaygınlaştırılmasıyla;

· Tapu ve Kadastro Hizmetinin sunumunda Kalite yönetimi anlayışı getirecek ve bu hizmetlerin sunum standartları ve süreleri, sorumlu olacak görevliler net bir şekilde belirlenmiş olacak.

· TAKBİS projesinin uygulamaya konulması ile, öncelikle kurum içindeki faaliyetlerin, geliştirilecek uygulama yazılımları ile standardize edilmesi sağlanacaktır. Böylece ; bölge, müdürlük veya personel bazındaki uygulama ve yazılım farklılıkları giderilecek, alışkanlıklara dayanan uygulamalar mevzuata uygun hale getirilecek,

· Tapulama ve kadastro çalışmaları yapılmış olan yerlerde, kadastro harici bırakılmış olan devletin hüküm ve tasarrufu altındaki taşınmaz malların, ekonomik değer kazanmış ve şehirlerin gelişme alanlarında yer alan hali arazi, ham toprak, çalılık, taşlık, kayalık gibi olup da, daha sonra imar planları kapsamında ve plan amaçları doğrultusunda tescili gereken taşınmazların, işgalinin ve çarpık yapılaşmanın önlenmesi ve ülke ekonomisine kazandırılması imkanı doğacaktır.

Deprem Kuşağı içinde olan Ülkemizin Tapu ve kadastro Bilgi Sistemine ihtiyacı vardır.1999 yılında yaşadığımız deprem felaketleri bize Tapu ve Kadastro Bilgi Sistemine duyulan ihtiyacın en önemli göstergesi olmuştur. Afetzedelerin tespiti, afetzedelere kısa zamanda her türlü yardımın yapılabilmesi, afetin etkilerinin azaltılması gibi bir çok faaliyette de Tapu ve Kadastro Bilgi Sistemi önemli rol oynayacaktır.

· Mahkemelerde önemli bir paya sahip mülkiyet davaları, kurulacak olan tapu ve kadastro bilgi sistemi ile daha hızlı bir çözüme kavuşturulabilecektir.

· Bazen özel ve tüzel kişilere ait mal varlıklarının yetkili makamlarca araştırılma gereği duyulmaktadır. Vergi denetimleri, kara para ile mücadele, haksız kazanç elde edilmesinin önlenmesi, yatırım teşviklerinde yeterlilik araştırılması, proje planlamaları gibi nedenlerle TAKBİS in sahip olacağı mülkiyete ilişkin bilgilerin sorgulanmasına ihtiyaç duyulduğunda klasik usullerle ülke sathında faaliyet gösteren birimlerimizden yazılı araştırma yapılmakta bu da uzun bir zaman almakta ve bilginin eskimesine yol açmaktadır. TAKBİS ile bu işlem çok kısa zamanda güvenilir ve güncel olarak temin edilebilecektir.

· Tarım gelirlerinin artırılması için verim artırıcı projelerin hazırlanmasında yine TAKBİS in güvenilir yapısı etken olacaktır.

· TAKBİS ile grafik ve sözel bilgilerin ilişkilendirilmesi sağlanarak tapuda işlem görmekte olan bir taşınmazın tüm bilgileri ilgilisi tarafından görülebileceği için hileli satışlar ve hataların büyük çoğunluğu engellenmiş olacaktır.

· Özel ve tüzel kişilere ait mal varlıklarının yetkili makamlarca araştırılma istemi anında gerçekleştirilecek, vergi denetimleri, kara para ile mücadele, haksız kazanç elde edilmesinin önlenmesi, yatırım teşviklerinde yeterlilik araştırılması anında yapılabilecek böylece ülkede çok büyük kazançlar elde edilmiş olacaktır.

· TAKBİS’ın yaekrarı önlenecek, kurumun yapısında da önemli yenilikler olacaktır. Tapu ve Kadastro bilgileri internet ortamında vatandaşın incelemesine sunularak şeffaf devletin oluşumuna önemli katkılar sağlanacaktır. Avrupa topluluğuna giriş sürecinde, böyle bir eksikliğin ileri teknolojiler ve uygulamygınlaştırılması, taşınmaz mal yönetiminde çığır açacak, Kamu Kurumlarının “elektronik devlet’e” (e-devlet) geçişini kolaylaştıracaktır. Projenin uygulamaya konulması ile, kurum içinde ve dışında uygulama ve veri değişim standartları ortaya konacak, veri ve emek kaybı, üretim ta standartları getirilerek giderilmesi ülke prestijini artıracaktır.

· Tapu ve Kadastro Genel Müdürlüğünce, kadastrosu tamamlanmış yaklaşık 34 milyon parsel ve üzerindeki taşınmazlarla ilgili olarak, genel müdürlüğümüz birimlerinde 2001 yılı için 2.534.610 yevmiyelik tapu işlemi, 288.004 adet kadastro işlemi yapılmıştır. Yapılan işlemler nedeniyle kesilen tapu harçlarından maliye hazinesine 2001 yılı için yaklaşık 283 trilyon gelir sağlanmıştır. Bu denli iş yüküne paralel olarak, mevcut verileri zamanında güncelleme, kurum içi analiz ve değerlendirmelerini yapmak, vatandaşlarımıza, teşkilatımızdan veri talep eden ilgili kurum ve kuruluşlara doğru, güncel ve güvenilir bilgi desteği sağlama zorunluluğu vardır. İşte TAKBİS bu ihtiyaçlardan ortaya çıkmıştır. TAKBİS’in uygulamaya konulması ile kurumumuz, standart koyucu, ileri teknolojileri takip eden, kamunun diğer bilgi sistemi projelerine altlık teşkil eden veri tabanı sayesinde stratejik önemi giderek artan bir konuma ulaşacaktır. Ayrıca mükerrer çalışmaların önüne geçilip Milyon dolarları bulan tasarruflar sağlanacaktır.

· TAKBİS’in ülke geneline yaygınlaştırılması halinde, yerel yönetimlerin ve diğer kamu kurumların Kent Bilgi Sistemi kurma çalışmalarında TAKBİS bilgilerinden temel bilgi olarak faydalanacaklar ve Kent Bilgi sistemleri bu temel bilgiler üzerine veri tekrarına düşülmeden belediyecilerle kurulabilecektir.

· Belediye gelirlerinin önemli bir bölümünü oluşturan, bina, arsa, arazi ve çevre temizlik vergileri sağlıklı olarak toplanamamakta, kaçaklar önlenemediği için belediyeler ve özel idareler dolayısıyla Devletin gelir kayıpları milyon dolarlarını bulmaktadır. TAKBİS, ülke genelinde yaygınlaştırılırsa, bina, arsa, arazi ve çevre temizlik vergileri eksiksiz belirlenebilecek ve tahsili sağlanabilecektir.

· TAKBİS’ in yaygınlaştırılmasıyla, merkezi yerleşimlerin başta olmak üzere, Türkiye genelinde santimetre hassasiyetinde yerleri, hissedarları, hisse oranları, rayiç bedelleri, anında gayrimenkul hareketlerini (kimlerin satın aldığı, kimlerin sattığı), hazine arazilerinin envanterini, orman alanlarını, tarihi, turistik, sit alanları , mera alanları belirlenmiş olacaktır.

· TAKBİS’ in yaygınlaştırılmasıyla, Milli Savunma Bakanlığı, Orman Genel Müdürlüğü, Tarım Bakanlığı, Arsa Ofisi Genel Müdürlüğü, Milli Emlak Genel Müdürlüğü, Köy Hizmetleri Genel Müdürlüğü, Devlet Su İşleri Genel Müdürlüğü, Karayolları Genel Müdürlüğü, Tarım Reformu Genel Müdürlüğü gibi sayabileceğimiz kamu kurum ve kuruluşlarımızın ayrı ayrı yatırımlarla yapmak istedikleri “ Tapu ve Kadastro “ bilgileri sağlanmış olacağından Ülkemizin çok büyük kaynakları heba olmaktan kurtulmuş olacaktır.

· TAKBİS ile hazine arazilerinin doğru envanteri oluşacaktır. Bunların satışı doğru zamanda ve gerçek fiyatı üzerinden yapılabileceğinden, milyonlarca dolar gelir sağlanmış olacaktır.

· TAKBİS verileri ülke güvenliği açısından da büyük önem taşımaktadır. Bazı ülkelerin kendi devlet politikaları gereğince, doğrudan ve dolaylı olarak bazı bölgelerde taşınmaz edinimi yönünde gayretler içinde oldukları bilinmektedir. Alt birimlerde oluşturulan verilerin üst hiyerarşi tarafından her durumda analiz edilmesiyle bu tür hareketler anında izlenebilecek, ilgili makamlara bilgi desteği sağlanacaktır.



· TAKBİS, Merkezi Nüfus İdaresi Bilgi Sistemi (MERNİS) ile birlikte en temel kamu projelerinden birisidir. Halen içinde yaşadığımız Bilgi Çağının gerçeği ve kaçınılmaz gereği olarak Elektronik Devlet’e (e-devlet) geçiş bu iki temel projenin gerçekleştirilmesine, ülke geneline yaygınlaştırılmasına ve hızla veri üretmesine bağlıdır. TAKBİS’in gerçekleştirilmesi ile ülke genelindeki taşınmaz envanteri, geometri ve mülkiyet olarak görünür ve yönetilebilir hale gelecektir.

SONUÇ

TAKBİS, içinde yaşadığımız Bilgi Çağı gereklerine ve “e-devlet” felsefesine uygun olarak geliştirilen önemli bir “bilgi altyapısı” projesidir.


TAKBİS projesi MERNİS Projesiyle birlikte Elektronik Devletin Omurgasını oluşturacaktır. Geliştirilen yazılımlar ve bunların sağladığı yararlar sonucunda, standart dışı çalışma ve veri üretimi tekrarından kaynaklanan kayıplar önlenecek, Ülkemiz çevresinde prestijli bir konum sağlayacak, bu konuda diğer dost ve kardeş ülkelere örnek olacak ve ikili ilişkilerin gelişmesine önemli katkılar sağlayacaktır. Bu özelliği ile TAKBİS, bir teknolojik değişim ve dönüşüm projesidir.

TAKBİS-II PROJESİ BAŞLATILIYOR

Tapu ve Kadastro Bilgi Sistemi Projesinin (TAKBİS) pilot aşaması Çankaya ve Gölbaşı ilçelerinde uygulanarak tamamlanmıştır. TAKBİS sisteminin geliştirilmesi ve tüm il merkezleri ile büyük ilçe merkezlerini kapsayan 225 tapu sicil müdürlüğü ile 7 kadastro müdürlüğünde yaygınlaştırılması işlerini kapsayan TAKBİS-II projesi Maliye Bakanlığı tarafından 22/07/2005 tarihinde vize edilmiş ve proje fiilen başlatılmıştır.

TAKBİS-II projesi, pilot projenin de yüklenicisi olan HAVELSAN A.Ş. tarafından yürütülmektedir.

Proje kapsamında;
• Genel Müdürlük merkez birimlerinin otomasyon çalışmaları,
• Uygulamaya geçirilecek birimlerdeki verilerin TAKBİS bilgi sistemine aktarılması,
• Birimlerde görevli personelin uygulamalar ile ilgili eğitimleri,
• TAKBİS Yardım Masası hizmetleri,
• Harita Bilgi Bankası oluşturulması,
• Kurumun elektronik imza altyapısının hazırlanması,
• Teknik ve doküman arşiv sistemi otomasyonu,
• Diğer kurumlarla olan veri iletişiminin web servisleri aracılığıyla sağlanması,
• Web-Mail sisteminin oluşturulması,

çalışmalarının yapılması planlanmıştır.

Projenin tamamlanması ile birlikte e-devlet ‘in en önemli altyapısı olan mülkiyete ilişkin bilgilere ulaşım ve bu bilgilerle yapılabilecek analiz ve değerlendirmelerdeki işleyiş hızlanacak ve ülkemizin gelişmesine katkıda bulunulmuş olacaktır.

TAKBİS-II Projesi kapsamında TAKBİS Sistemine alınması planlanan birimlerin listesi ektedir.

Sıra No Bölge İl TSM Kadastro Md.

1 Ankara Ankara Altındağ I Altındağ Kadastro Md.
2 Ankara Ankara Altındağ II
3 Ankara Ankara Etimesgut
4 Ankara Ankara Keçiören I Keçiören Kadastro Md.
5 Ankara Ankara Keçiören II
6 Ankara Ankara Keçiören III
7 Ankara Ankara Keçiören IV
8 Ankara Ankara Mamak I Mamak Kadastro Md.
9 Ankara Ankara Mamak II
10 Ankara Ankara Sincan
11 Ankara Ankara Yenimahalle I Yenimahalle Kadastro Md.
12 Ankara Ankara Yenimahalle II
13 Ankara Ankara Yenimahalle III
14 Ankara Bolu Bolu
15 Ankara Çankırı Çankırı
16 Ankara Düzce Düzce
17 Ankara Kırıkkale Kırıkkale I
18 Ankara Kırıkkale Kırıkkale II
19 Antalya Antalya Alanya
20 Antalya Antalya Antalya 1.Bölge
21 Antalya Antalya Antalya 2.Bölge
22 Antalya Antalya Antalya 3.Bölge
23 Antalya Antalya Antalya 4.Bölge
24 Antalya Antalya Kemer
25 Antalya Antalya Manavgat
26 Antalya Antalya Serik
27 Antalya Burdur Burdur
28 Antalya Isparta Isparta
29 Bursa Balıkesir Ayvalık
30 Bursa Balıkesir Balıkesir I
31 Bursa Balıkesir Balıkesir II
32 Bursa Balıkesir Edremit
33 Bursa Bursa Nilüfer Nilüfer Kadastro Md.
34 Bursa Bursa Osmangazi I Osmangazi Kadastro Md.
35 Bursa Bursa Osmangazi II
36 Bursa Bursa Yıldırım I Yıldırım Kadastro Md.
37 Bursa Bursa Yıldırım II
38 Bursa Çanakkale Çanakkale
39 Denizli Denizli Denizli I
40 Denizli Denizli Denizli II
41 Denizli Muğla Bodrum
42 Denizli Muğla Dalaman
43 Denizli Muğla Datça
44 Denizli Muğla Fethiye
45 Denizli Muğla Marmaris
46 Denizli Muğla Milas
47 Denizli Muğla Muğla
48 Denizli Uşak Uşak
49 Diyarbakır Batman Batman TSM
50 Diyarbakır Diyarbakır Diyarbakır 1. Bölge TSM
51 Diyarbakır Diyarbakır Diyarbakır 2. Bölge TSM
52 Diyarbakır Siirt Siirt
53 Diyarbakır Şırnak Şırnak
54 Edirne Edirne Edirne
55 Edirne Kırklareli Kırklareli
56 Edirne Tekirdağ Tekirdağ
57 Elazığ Bingöl Bingöl
58 Elazığ Elazığ Elazığ I
59 Elazığ Elazığ Elazığ II
60 Elazığ Malatya Malatya I
61 Elazığ Malatya Malatya II
62 Elazığ Tunceli Tunceli
63 Erzurum Ağrı Ağrı
64 Erzurum Ardahan Ardahan
65 Erzurum Erzincan Erzincan
66 Erzurum Erzurum Erzurum
67 Erzurum Iğdır Iğdır
68 Erzurum Kars Kars
69 Eskişehir Afyonkarahisar Afyonkarahisar
70 Eskişehir Bilecik Bilecik
71 Eskişehir Eskişehir Eskişehir I
72 Eskişehir Eskişehir Eskişehir II
73 Eskişehir Eskişehir Eskişehir III
74 Eskişehir Kütahya Kütahya
75 G.Antep G.Antep Ş.Kamil I
76 G.Antep G.Antep Ş.Kamil II
77 G.Antep G.Antep Şahinbey I
78 G.Antep G.Antep Şahinbey II
79 G.Antep K.Maraş K.Maraş I
80 G.Antep K.Maraş K.Maraş II
81 G.Antep Kilis Kilis
82 Hatay Adana Ceyhan
83 Hatay Adana Seyhan I
84 Hatay Adana Seyhan II
85 Hatay Adana Seyhan III
86 Hatay Adana Seyhan IV
87 Hatay Adana Yüreğir I
88 Hatay Adana Yüreğir II
89 Hatay Hatay Hatay I
90 Hatay Hatay Hatay II
91 Hatay Hatay İskenderun I
92 Hatay Hatay İskenderun II
93 Hatay Mersin Erdemli
94 Hatay Mersin Mersin I
95 Hatay Mersin Mersin II
96 Hatay Mersin Mersin III
97 Hatay Mersin Mersin IV
98 Hatay Mersin Mersin V
99 Hatay Mersin Silifke
100 Hatay Mersin Tarsus I
101 Hatay Mersin Tarsus II
102 Hatay Osmaniye Osmaniye
103 İstanbul İstanbul Adalar TSM
104 İstanbul İstanbul Avcılar TSM
105 İstanbul İstanbul Bağcılar TSM
106 İstanbul İstanbul Bahçelievler 1.Bölge TSM
107 İstanbul İstanbul Bahçelievler 2.Bölge TSM
108 İstanbul İstanbul Bakırköy 1 BölgeTSM
109 İstanbul İstanbul Bakırköy 2 Böl TSM
110 İstanbul İstanbul Bayrampaşa TSM
111 İstanbul İstanbul Beşiktaş 1 Bölge TSM
112 İstanbul İstanbul Beşiktaş 2 Bölge TSM
113 İstanbul İstanbul Beykoz TSM
114 İstanbul İstanbul Beyoğlu TSM
115 İstanbul İstanbul Büyükçekmece 1. Bölge TSM
116 İstanbul İstanbul Büyükçekmece 2. Bölge TSM
117 İstanbul İstanbul Çatalca TSM.
118 İstanbul İstanbul Eminönü TSM
119 İstanbul İstanbul Esenler TSM
120 İstanbul İstanbul Eyüp TSM
121 İstanbul İstanbul Fatih 1.BölgeTSM
122 İstanbul İstanbul Fatih 2.BölgeTSM
123 İstanbul İstanbul Fatih 3.Böl TSM
124 İstanbul İstanbul G.O.Paşa 1.BölgeTSM
125 İstanbul İstanbul G.O.Paşa 2.BölgeTSM
126 İstanbul İstanbul G.O.Paşa 3.BölgeTSM
127 İstanbul İstanbul Güngören TSM
128 İstanbul İstanbul K. Çekmece 1.Böl TSM
129 İstanbul İstanbul K. Çekmece 2.Böl TSM
130 İstanbul İstanbul Kadıköy 1.Bölge TSM
131 İstanbul İstanbul Kadıköy 2.Bölge TSM
132 İstanbul İstanbul Kadıköy 3.Bölge TSM
133 İstanbul İstanbul Kadıköy 4.Bölge TSM
134 İstanbul İstanbul Kağıthane TSM
135 İstanbul İstanbul Kartal 1.BölgeTSM
136 İstanbul İstanbul Kartal 2.BölgeTSM
137 İstanbul İstanbul Maltepe 1.BölgeTSM
138 İstanbul İstanbul Maltepe 2.BölgeTSM
139 İstanbul İstanbul Pendik 1.BölgeTSM
140 İstanbul İstanbul Pendik 2.BölgeTSM
141 İstanbul İstanbul Sarıyer TSM
142 İstanbul İstanbul Silivri 1.Böl TSM
143 İstanbul İstanbul Silivri 2. Böl TSM
144 İstanbul İstanbul Sultanbeyli TSM
145 İstanbul İstanbul Şile TSM
146 İstanbul İstanbul Şişli 1.BölgeTSM
147 İstanbul İstanbul Şişli 2.BölgeTSM
148 İstanbul İstanbul Tuzla TSM
149 İstanbul İstanbul Ümraniye 1.BölgeTSM
150 İstanbul İstanbul Ümraniye 2.BölgeTSM
151 İstanbul İstanbul Üsküdar 1.BölgeTSM
152 İstanbul İstanbul Üsküdar 2.BölgeTSM
153 İstanbul İstanbul Üsküdar 3.BölgeTSM
154 İstanbul İstanbul Zeytinburnu 1.BölgeTSM
155 İstanbul İstanbul Zeytinburnu 2.BölgeTSM
156 İzmir Aydın Aydın I
157 İzmir Aydın Aydın II
158 İzmir Aydın Didim
159 İzmir Aydın Kuşadası
160 İzmir Aydın Söke
161 İzmir İzmir Balçova
162 İzmir İzmir Bornova I
163 İzmir İzmir Bornova II
164 İzmir İzmir Buca I
165 İzmir İzmir Buca II
166 İzmir İzmir Çeşme
167 İzmir İzmir Çiğli
168 İzmir İzmir Gaziemir
169 İzmir İzmir Güzelbahçe
170 İzmir İzmir Karşıyaka I
171 İzmir İzmir Karşıyaka II
172 İzmir İzmir Karşıyaka III
173 İzmir İzmir Konak I
174 İzmir İzmir Konak II
175 İzmir İzmir Konak III
176 İzmir İzmir Konak IV
177 İzmir İzmir Konak V
178 İzmir İzmir Menderes
179 İzmir İzmir Menemen
180 İzmir İzmir Narlıdere
181 İzmir İzmir Selçuk
182 İzmir İzmir Urla
183 İzmir Manisa Manisa I
184 İzmir Manisa Manisa II
185 Kastamonu Bartın Bartın
186 Kastamonu Karabük Karabük
187 Kastamonu Kastamonu Kastamonu
188 Kastamonu Zonguldak Zonguldak
189 Kayseri Kayseri Kocasinan
190 Kayseri Kayseri Melikgazi
191 Kayseri Kırşehir Kırşehir
192 Kayseri Nevşehir Nevşehir
193 Kayseri Niğde Niğde
194 Konya Aksaray Aksaray I
195 Konya Aksaray Aksaray II
196 Konya Karaman Karaman
197 Konya Konya Karatay
198 Konya Konya Meram
199 Konya Konya Selçuklu I
200 Konya Konya Selçuklu II
201 Samsun Amasya Amasya
202 Samsun Ordu Ordu
203 Samsun Samsun I.Bölge
204 Samsun Samsun II.Bölge
205 Samsun Samsun III.Bölge
206 Samsun Sinop Sinop
207 Sivas Sivas Sivas 1
208 Sivas Sivas Sivas 2
209 Sivas Tokat Tokat
210 Ş.Urfa Adıyaman Adıyaman
211 Ş.Urfa Mardin Mardin
212 Ş.Urfa Ş.Urfa Ş.Urfa I
213 Ş.Urfa Ş.Urfa Ş.Urfa II
214 Trabzon Artvin Artvin
215 Trabzon Bayburt Bayburt
216 Trabzon Giresun Giresun
217 Trabzon Gümüşhane Gümüşhane
218 Trabzon Rize Rize
219 Trabzon Trabzon Trabzon
220 Van Bitlis Bitlis
221 Van Hakkari Hakkari
222 Van Muş Muş
223 Van Van Van
224 Yozgat Çorum Çorum
225 Yozgat Yozgat Yozgat

Yorumlar

Popüler Yayınlar