Franchise Veren Firmaya Doğru Soruları Soruyor Musunuz?
Sisteme bir bakış atmak isteyenler en iyisi öncelikle mevcut olan ortaklarla doğrudan görüşme yapmasıdır. İyi düşünülmüş bir strateji röportajı kolaylaştırır.
Yazan Dr. Silvia Heimeran-Emans
" Güven iyidir, kontrol daha da iyidir”. Bu eski ve değerli esasa göre emin adımlar atmak isteyen Franchise adayları da hareket etmelidir. Bu nedenle de Franchise veren firmanın gönderdiği belgeleri inceledikten sonra sistem merkezinde şahsi görüşme yürütmek tavsiye edilir. Uygulayıcılar ile de görüşülmesi önerilir. Eğer Franchise veren firma ilgilenen kişiyle işbirliği yapmak konusunda istekliyse muhatap kişiler ve bunların adreslerini verir. Eğer Franchise veren firma bundan kaçınıyorsa, buna şüphe ile yaklaşmak gerekir. Bu listede de sadece başarılı ortakların adları yer almamalıdır. Özellikle de problemler ile mücadele edenler ve hatta sistemden ayrılmış olanlar da yer almalıdır, bunlarda şirket içerisindeki zayıf noktalara yönelik uyarılar yer alabilir.
Telefonla röportaj için detaylı bir soru kağıdı gönderilir. Burada şirket ortağının başlangıç koşullarından, şirket akışı ve işletmenin yönetimine kadar hiçbir konuyu saf dışı bırakmamalıdır. Hangi noktalara dikkat edilmesi gerektiğini ise bu bölümün sonunda bulacaksınız.
Tabi ki yabancı birisinin bu kadar detaylı sorgulanması çok kolay değildir. Ama Franchise sistemin durumu hakkında netlik kazanmak için detaylı sorgulamalar kaçınılmazdır. Potansiyel sistem meslektaşlarının anlayış gösterecekleri her halükarda hesaba katılmalıdır: Soruları sorma zahmetinden kaçınan bir girişimci yerine kritik bir yeni ortak tercih edilir.
Telefonda deneyim toplamak
Franchise adayı röportajını sürdürürken de telefon faturalarını dikkate almamalıdır. Bir telefon faturası çabuk özümsenir, ancak mesleki olarak kafa üstü düşmek buna karşılık çok daha kötü sonuçlar doğurur. Telefonla sorgulama en iyisi mi o ana kadar daha az başarı sağlamış Franchise alan firmalar ile başlatılmalıdır. Burada kazanılan deneyimler daha sonra gerçekleştirilen görüşmelerde çok daha iyi anlaşılacaktır.
Röportaja başlarken öncelikle görüşme ortağına zamanının müsait olup olmadığı sorulmalıdır. Önemli olan bir diğer husus da röportaj ortağına tam güven telkin etmektir.
Daha sonra verilen tüm ifadeleri anlam süzgecinden geçirmek için telefon görüşmelerinin ve şahsi görüşmelerin yazılı olarak kayıt altına alınması tavsiye edilir. İlk görüşmelerden sonra soru kağıtları üzerinde çalışılmalıdır, eğer ki bazı noktaların gereksiz olduğu düşünülürse.
Tüm konular bir araya getirilir
Tüm görüşmeler tamamlandıktan sonra ilk özet çıkarılır. Franchise adayı şimdi artık sistemi veren firmanın sözlerini tutup tutmayacağını değil aynı zamanda kendisinin sisteme uygun olup olmadığını ve bu şirket yapısı ile kaynaşıp kaynaşamayacağını da öğrenmiş olur.
Şimdi aynı zamanda Franchise veren firmaların etrafındaki ortaklar hakkında fikir sahibidir. Eğer güçlü şirket yapısında kritik ortaklara sahip ise, ve bunlar da sistemin yapısını kalıcı olarak destekliyorlarsa, veya evet diyenlerden oluşan bir takım mevcutsa be bunlar da sistemin güçlendirilmesine yönelik önemli bir katkı sağlayamıyorlarsa?
İleriye dönük umut dolu görünen bir Franchise konseptinin pazarda şanssız olması veya sistem kültürüne uygunsuzluk nedeniyle Franchise veren firma karşı tarafa konuyu iptal ettiğini bildirmelidir. Ancak bu esnada röportaj ortağının güvenini zedelememelidir.
Eğer sistem Franchise adayı için halen cazip gelmeye devam ederse, hangi ortakları şahsen ziyaret etmek istediğini belirler, bu şekilde ilişkiyi derinleştirerek günlük iş hayatı ile ilgili sorular sormayı hedefler.
Eğer bütün görüşmeler gerçekleştirilmiş ise Franchise adayı olumlu veya olumsuz kararı daha güvenli hisler ile verebilecektir. Eğer buna olumsuz bir karar verecek olursa da yine yapılan araştırmalar faydalı olacaktır. Çünkü artık ortaklar ile nasıl röportaj yapabileceğini öğrenmiştir, bu deneyim kendisine diğer seçimleri için oldukça yardımcı olacaktır.
Yoklama/ağız arama
Mevcut Franchise alan firmalar ile röportajda aşağıdaki konulara yer verilmelidir:
1. İlgili Franchise alan firma sistemde ne zamandır var?
2. Ne tür mesleki ve finansal koşulları beraberinde getirmiştir?
3. Franchise işletmesi sistem için tipik midir ( konu açısından, sezonluk dalgalanmalar, çalışma saatleri)?
4. Hangi rekabet eden konseptleri detaylı olarak incelemiş ve sonuçları ne olmuştur?
5.Hangi sebeplerden dolayı sistem için olumlu karar vermiştir?
6. Merkezdeki çalışanlar ne kadar işbirlikçi ve ne kadar yetenekli? Ne kadar süredir bu sistem için çalışıyorlar?
7. Franchise veren firmanın desteği hazırlık aşamasında hangi boyutta idi?
8. Devam eden destekten ne kadar memnunsunuz?
9. Franchise veren firmanın finansman araçları yeterli midir ve bunlarla sistemi rekabet içerisinde tutabilir mi?
10. Franchise veren firma sorumlu olduğu merkezi işlevleri dikkate alıyor mu (örneğin bölgeler arası reklam, eğitim) yoksa bunları Franchise alan firmalara mı yüklemektedir?
11. Sistem veren firmanın finansal tahminleri gerçekçi midir? Hesaplanan büyüklükler de yeteri kadar dikkate alınıyor mu (şirket geliri, öz sermaye faizi vs)?
12. Franchise alan firmanın şirket gelişimi nasıldır?
13. Sistemin önemli sorunları nelerdir?
14. Sistemde moral ve düzen nasıl? Ve meslektaşlar ile iletişim nasıl?
15. Sisteme giriş ücreti miktar açısından haklı mıdır? Ücretin miktarı konusunda pazarlık yapıldı mı?
16. Franchise sözleşmesi uzman bir avukata gösterildi mi ve hangi değişiklikler yapılmıştır?
17. Eğer yeniden seçme imkanı verilecek olursa Franchise alan firma yine bu sisteme katılır mıydı?
18. Başka hangi Franchise alan firmalar ile açıkça görüşme yapılabilir?
Dr. Silvia Heimeran-Emans Franchise danışmanıdır ve eski bir "The Body Shop" Franchise alıcısıdır.
Yazan Dr. Silvia Heimeran-Emans
" Güven iyidir, kontrol daha da iyidir”. Bu eski ve değerli esasa göre emin adımlar atmak isteyen Franchise adayları da hareket etmelidir. Bu nedenle de Franchise veren firmanın gönderdiği belgeleri inceledikten sonra sistem merkezinde şahsi görüşme yürütmek tavsiye edilir. Uygulayıcılar ile de görüşülmesi önerilir. Eğer Franchise veren firma ilgilenen kişiyle işbirliği yapmak konusunda istekliyse muhatap kişiler ve bunların adreslerini verir. Eğer Franchise veren firma bundan kaçınıyorsa, buna şüphe ile yaklaşmak gerekir. Bu listede de sadece başarılı ortakların adları yer almamalıdır. Özellikle de problemler ile mücadele edenler ve hatta sistemden ayrılmış olanlar da yer almalıdır, bunlarda şirket içerisindeki zayıf noktalara yönelik uyarılar yer alabilir.
Telefonla röportaj için detaylı bir soru kağıdı gönderilir. Burada şirket ortağının başlangıç koşullarından, şirket akışı ve işletmenin yönetimine kadar hiçbir konuyu saf dışı bırakmamalıdır. Hangi noktalara dikkat edilmesi gerektiğini ise bu bölümün sonunda bulacaksınız.
Tabi ki yabancı birisinin bu kadar detaylı sorgulanması çok kolay değildir. Ama Franchise sistemin durumu hakkında netlik kazanmak için detaylı sorgulamalar kaçınılmazdır. Potansiyel sistem meslektaşlarının anlayış gösterecekleri her halükarda hesaba katılmalıdır: Soruları sorma zahmetinden kaçınan bir girişimci yerine kritik bir yeni ortak tercih edilir.
Telefonda deneyim toplamak
Franchise adayı röportajını sürdürürken de telefon faturalarını dikkate almamalıdır. Bir telefon faturası çabuk özümsenir, ancak mesleki olarak kafa üstü düşmek buna karşılık çok daha kötü sonuçlar doğurur. Telefonla sorgulama en iyisi mi o ana kadar daha az başarı sağlamış Franchise alan firmalar ile başlatılmalıdır. Burada kazanılan deneyimler daha sonra gerçekleştirilen görüşmelerde çok daha iyi anlaşılacaktır.
Röportaja başlarken öncelikle görüşme ortağına zamanının müsait olup olmadığı sorulmalıdır. Önemli olan bir diğer husus da röportaj ortağına tam güven telkin etmektir.
Daha sonra verilen tüm ifadeleri anlam süzgecinden geçirmek için telefon görüşmelerinin ve şahsi görüşmelerin yazılı olarak kayıt altına alınması tavsiye edilir. İlk görüşmelerden sonra soru kağıtları üzerinde çalışılmalıdır, eğer ki bazı noktaların gereksiz olduğu düşünülürse.
Tüm konular bir araya getirilir
Tüm görüşmeler tamamlandıktan sonra ilk özet çıkarılır. Franchise adayı şimdi artık sistemi veren firmanın sözlerini tutup tutmayacağını değil aynı zamanda kendisinin sisteme uygun olup olmadığını ve bu şirket yapısı ile kaynaşıp kaynaşamayacağını da öğrenmiş olur.
Şimdi aynı zamanda Franchise veren firmaların etrafındaki ortaklar hakkında fikir sahibidir. Eğer güçlü şirket yapısında kritik ortaklara sahip ise, ve bunlar da sistemin yapısını kalıcı olarak destekliyorlarsa, veya evet diyenlerden oluşan bir takım mevcutsa be bunlar da sistemin güçlendirilmesine yönelik önemli bir katkı sağlayamıyorlarsa?
İleriye dönük umut dolu görünen bir Franchise konseptinin pazarda şanssız olması veya sistem kültürüne uygunsuzluk nedeniyle Franchise veren firma karşı tarafa konuyu iptal ettiğini bildirmelidir. Ancak bu esnada röportaj ortağının güvenini zedelememelidir.
Eğer sistem Franchise adayı için halen cazip gelmeye devam ederse, hangi ortakları şahsen ziyaret etmek istediğini belirler, bu şekilde ilişkiyi derinleştirerek günlük iş hayatı ile ilgili sorular sormayı hedefler.
Eğer bütün görüşmeler gerçekleştirilmiş ise Franchise adayı olumlu veya olumsuz kararı daha güvenli hisler ile verebilecektir. Eğer buna olumsuz bir karar verecek olursa da yine yapılan araştırmalar faydalı olacaktır. Çünkü artık ortaklar ile nasıl röportaj yapabileceğini öğrenmiştir, bu deneyim kendisine diğer seçimleri için oldukça yardımcı olacaktır.
Yoklama/ağız arama
Mevcut Franchise alan firmalar ile röportajda aşağıdaki konulara yer verilmelidir:
1. İlgili Franchise alan firma sistemde ne zamandır var?
2. Ne tür mesleki ve finansal koşulları beraberinde getirmiştir?
3. Franchise işletmesi sistem için tipik midir ( konu açısından, sezonluk dalgalanmalar, çalışma saatleri)?
4. Hangi rekabet eden konseptleri detaylı olarak incelemiş ve sonuçları ne olmuştur?
5.Hangi sebeplerden dolayı sistem için olumlu karar vermiştir?
6. Merkezdeki çalışanlar ne kadar işbirlikçi ve ne kadar yetenekli? Ne kadar süredir bu sistem için çalışıyorlar?
7. Franchise veren firmanın desteği hazırlık aşamasında hangi boyutta idi?
8. Devam eden destekten ne kadar memnunsunuz?
9. Franchise veren firmanın finansman araçları yeterli midir ve bunlarla sistemi rekabet içerisinde tutabilir mi?
10. Franchise veren firma sorumlu olduğu merkezi işlevleri dikkate alıyor mu (örneğin bölgeler arası reklam, eğitim) yoksa bunları Franchise alan firmalara mı yüklemektedir?
11. Sistem veren firmanın finansal tahminleri gerçekçi midir? Hesaplanan büyüklükler de yeteri kadar dikkate alınıyor mu (şirket geliri, öz sermaye faizi vs)?
12. Franchise alan firmanın şirket gelişimi nasıldır?
13. Sistemin önemli sorunları nelerdir?
14. Sistemde moral ve düzen nasıl? Ve meslektaşlar ile iletişim nasıl?
15. Sisteme giriş ücreti miktar açısından haklı mıdır? Ücretin miktarı konusunda pazarlık yapıldı mı?
16. Franchise sözleşmesi uzman bir avukata gösterildi mi ve hangi değişiklikler yapılmıştır?
17. Eğer yeniden seçme imkanı verilecek olursa Franchise alan firma yine bu sisteme katılır mıydı?
18. Başka hangi Franchise alan firmalar ile açıkça görüşme yapılabilir?
Dr. Silvia Heimeran-Emans Franchise danışmanıdır ve eski bir "The Body Shop" Franchise alıcısıdır.
Yorumlar