Çevresel Etki Değerlendirme (Çed) Yönetmeliği
1
T.C.
İSTANBUL SU VE KANALİZASYON İDARESİ
GENEL MÜDÜRLÜĞÜ
ÇEVRESEL ETKİ DEĞERLENDİRME (ÇED) YÖNETMELİĞİ *
GAYE:
MADDE : 1Bu
yönetmeliğin gayesi, 2560 sayılı “İstanbul Su ve Kanalizasyon İdaresi
Genel Müdürlüğü Kuruluş ve Görevleri Hakkında Kanun” ile belirlenmiş
görev ve yetki alanı içerisinde, su kaynaklarının, deniz, göl, akarsu kıyılarının
ve yeraltı sularının korunabilmesi için; çevre üzerinde önemli etkiler meydana
getirebilecek faaliyetlerin, bu etkilerini önceden tesbit edip değerlendirilecek
olumsuz etkilerini önlemeye veya en aza indirmeye matuf “Çevresel Etki
Değerlendirmesi” sürecini tanzim etmektir.
MUHTEVA:
MADDE: 2Bu
yönetmelik Çevresel Etki Değerlendirme Raporu ile Çevresel Etki
Değerlendirmesi Ön Araştırma raporunun hangi faaliyetler için hazırlanacağını,
bu raporların muhtevasını ve değerlendirme usul ve esaslarını ve İSKİ
tarafından verilecek “Çevresel Etkiler Önemli”, “Çevresel Etkiler Önemsiz”,
“Çevresel Etkiler Olumlu” ve “ Çevresel Etkiler Olumsuz” kararlarına dair
esasları ihtiva eder.
HUKUKİ MESNED:
MADDE: 3Bu
yönetmelik, 2560 sayılı İstanbul Su ve Kanalizasyon İdaresi Genel
Müdürlüğü Kuruluş ve Görevleri Hakkında Kanun’un 2. Maddesinin ( c) bendi
ile 20 maddesi hükmüne istinaden hazırlanmıştır.
TANIMLAR:
MADDE : 4Bu
yönetmelikte geçen bazı tanımlar aşağıda verilmiştir.
ÇEVRE: Canlıların hayatları boyunca münasebette bulunduğu, biyofiziksel
ve
sosyokültürel
kaynak ve değerler kümesidir.
ÇEVRESEL ETKİ DEĞERLENDİRMESİ (ÇED): Gerçekleştirilmesi planlanan
bir yatırım faaliyeti ile ilgili olarak hazırlanan ve hedefleri, usulleri, girdileri ve
çıktıları tam olabilecek olumlu yada olumsuz etkilerin irdelenmesi maksadıyla
yürütülen çalışmalardır.
ÇED RAPORU: Bu yönetmeliğin Ek.1 listesinde yer alan veya bu listelerde yer
almadığı halde, ÇED ön araştırması neticesinde çevresel etkileri önemli görülen
faaliyetler için, yönergesindeki formata uygun olarak hazırlanacak rapordur.
ÇED ÖN ARAŞTIRMASI: Bu yönetmeliğin Ek.2 listesinde yer alan faaliyetleri
için hazırlanacak Yönergesindeki formata uygun olarak hazırlanacak rapordur.
* Bu yönetmelikte yapılan tadilat 22.5.1998 tarih, 354 sayılı İSKİ Genel
Kurulu Kararı ile kabul edilmiş olup, 17.6.1998 tarihinde İstiklal gazetesinde
yayınlanarak yürürlüğe girmiştir.
2
MUHTEMEL ETKİ: Planlanan bir faaliyetin, inşaat, işletme safhalarında, işletme
kapandıktan sonra biyofiziksel
ve sosyokültürel
çevre unsurları ve özellikle nadir
ve nesli tehlikeye düşmüş türleri ile eko sistem üzerinde, doğrudan veya dolaylı
olarak meydana getirmesi beklenen her çeşit değişiklik.
ETKİ ALANI: Planlanan faaliyetin hazırlık, inşaat ve işletme süresince veya
işletmeye kapandıktan sonra çevreye vereceği muhtemel etkilerin, ilgili mevzuatta
belirtilen veya bilimsel esaslara göre kabul edilebilen seviyelerin üzerinde
hissedileceği alandır.
OLUMSUZ ETKİNİN AZA İNDİRİLMESİ: Planlanan bir faaliyetin çevre
unsurları üzerindeki muhtemel olumsuz etkilerinin, çeşitli tedbirlerle teknolojik ve
ekonomik bakımdan en düşük seviyelere indirilmesidir.
GİDERİLEMEYEN ETKİ: Faaliyetten kaynaklanacak olumsuz etkilerin
teknolojik ve ekonomik bakımdan mümkün olan en düşük seviyeye indirilmesinden
sonra geriye kalan etkidir.
İNCELEME DEĞERLENDİRME KOMİSYONU: Bu yönetmelik hükümleri
mucibince, faaliyet sahibi tarafından hazırlanıp İSKİ’ye teslim edilen ÇED
Raporunu inceleyip değerlendirmek üzere, yönerge ile tesbit edilen esaslara göre
teşkil edilen ihtisas komisyonudur.
ÇED KOMİSYONU: Planlanan faaliyet için ÇED Raporu veya ÇED Ön
Araştırması Raporu hazırlanması gerekip gerekmediğini karara bağlamak ve ÇED
Ön Araştırma Raporlarını incelemek ve değerlendirmek üzere, yönergede belirtilen
esaslara göre teşkil edilen komisyondur.
ÇED OLUMLU GÖRÜŞÜ: ÇED Raporunun, İncelemeDeğerlendirme
Komisyonunda yapılan değerlendirmesinin neticeleri esas alınarak, faaliyetin çevre
üzerinde olumsuz etkilerinin bulunmadığı veya en aza indirilen olumsuz etkilerin
ilgili mevzuat ve bilimsel esaslara göre kabul edilebilir seviyelerde olduğunun
tesbiti halinde faaliyetin gerçekleşmesinde mahsur görülmediğini belirten İSKİ
görüşüdür.
ÇEVRESEL ETKİLER ÖNEMLİ KARARI: ÇED Ön Araştırma Raporunun
ÇED Komisyonunda değerlendirilmesi neticesi, bahis konusu faaliyet için ÇED
raporu hazırlanması gerektiğini belirten İSKİ Genel Müdürlüğü kararıdır.
ÇEVRESEL ETKİLER ÖNEMSİZ KARARI: ÇED Ön araştırma Raporunun
ÇED Komisyonunda değerlendirilme neticeleri esas alınarak, bahis konusu
faaliyetten kaynaklanacak çevresel etkilerin ilgili mevzuat ve bilimsel esaslara göre
kabul edilebilir seviyede olduğunu tesbiti halinde, faaliyetin gerçekleştirilmesinde
mahzur görülmediğini belirten İSKİ Genel Müdürlüğü kararıdır..
ÇED SÜRECİNE TABİ FAALİYETLER:
MADDE:5a)
Bu yönetmeliğe ekli 1 sayılı listede (Ek:1 ) belirlenmiş faaliyetler
ÇED raporuna tabidir.
3
b)Bu yönetmeliğin Ek.2 listesinde yer alan faaliyetler ÇED Ön
araştırmasına tabidir.
c)Ek.(2) Listesinde yer almakla birlikte, ÇED ön araştırması neticesinde, Çevresel
Etkileri önemli görülen faaliyetler ÇED sürecine tabidir.
d)ÇED uygulaması, bu yönetmelik muhtevasına giren her faaliyet için ayrı ayrı
yürütülür. Ancak, her biri ÇED’e tabi birden fazla projeyi kapsayan entegre bir
faaliyet, bir ÇED raporunda ele alınır ve tek bir faaliyet olarak karara bağlanır.
e)Ek.1 ve Ek.2 listede yer almayan fakat Çevre Bakanlığı ÇED Yönetmeliğine
göre ÖN ÇED veya ÇED kapsamında bulunan tesisler için İSKİ, ya Çevre
Bakanlığı’ndan getirelecek“Faaliyet Olumlu” belgesi ister veya faaliyet sahibi
tarafından İSKİ “Atıksuların Kanalizasyona Deşarj Yönetmeliği” ile “İçme ve
Kullanma Suyu Temin Edilen ve Edilecek olan Yüzeysel Su Kaynaklarının
Kirlenmeye Karşı Korunması Yönetmeliği”nin sağlandığına dair bir rapor
ister.
ÇED RAPORU MUHTEVASI:
MADDE : 6Bu
yönetmelik mucibince ÇED sürecine tabi faaliyetler için
hazırlanacak ÇED raporlarında nelere yer verileceği “ÇED raporu
Formatı” yönergesinde belirtilmiştir.
Yönergesinde verilen format en genel halde olup, her ÇED raporu için, faaliyet türü
ve faaliyet alanının özelliklerine göre hazırlanacak “ÇED Raporu Formatı” İSKİ
tarafından faaliyet sahibine verilir.İSKİ, ÇED sürecine tabi faaliyetin ve faaliyet
alanının özelliklerine göre “ÇED Genel Formatı”nda değişiklik yapmak ve ÇED
Raporunun bu değişikliklere göre hazırlanmasını istemek yetkisine sahiptir.
İSKİ Yönergesinde verilen formatın “Mevcut durum” bölümünde yer alan veriler,
bu yönetmeliğin ihtiva ettiği bölge için geçerli olmak üzere önceden toplar ve ÇED
çalışmasını yapacak kuruluşa verir.
FAALİYET SAHİBİNİN YÜKÜMLÜLÜKLERİ:
MADDE: 7Bu
yönetmeliğin muhtevasına giren faaliyet sahibi, ÇED Komisyonuna verdiği,
ÇED veya ÖN ÇED raporunun hazırlanmasında kullanılan faaliyetle ilgili bilgilerin
doğruluğunu, ÇED Raporunda tesbit edilen hususlara uygun davranacağını, verdiği
bilgilerin yanlışlığı veya raporda belirlenen hususlara uygun davranmadığı
ttaktirde İSKİ tarafından belirlenen yaptırım ve cezaları kabul ettiğini belirten bir
taahhütnameyi İSKİ’ye vermek, faaliyet ÇED kapsamına giriyor ise formata uygun
olarak hazırlayacağı ÇED raporunu 10 nüsha olarak, ÇED Ön Araştırma
kapsamına giriyor ise ÇED Ön araştırma Raporunu 5 nüsha olarak İSKİ’ye
vermek, İSKİ Tarifeler Yönetmeliğinde belirtilen incelemedeğerlendirme
ücretlerini ödemek, ÇED İncelemeDeğerlendirme
Komisyonunun lüzum görmesi
halinde rapordaki eksiklikleri tamamlatmakla yükümlüdür.
4
ÖN İNCELEME:
MADDE: 8Faaliyet
sahibi tarafından İSKİ’ye verilen müracaat dosyası ÇED Komisyonu Ön
İnceleme toplantısında değerlendirilerek, ÇED sürecine tabi olduğu kararı verilen
faaliyetler için “ÇED Raporu Formatı” en çok 7 gün içinde İSKİ tarafından
hazırlanarak, faaliyet sahibine verilir.
ÇED Komisyonu tarafından ÇED Ön Araştırmasına tabi olduğu kararı verilen
faaliyet için ise, benzer olarak “ÇED Ön Araştırma Raporu Formatı” verilir.
MADDE : 9Hazırlanan
ÇED Raporu İSKİ’ye verildikten sonra en çok yedi gün içinde, İSKİ,
raporu formata uygunluk yönünden inceler. Format yönünden uygun bulunmayan
ÇED raporu, faaliyet sahibine geri verilerek düzeltilmesi istenir. Format yönünden
uygun olduğu tespit edilen veya düzeltilerek formata uygun hale getirilen ÇED
Raporu, ilk toplantı duyurusunu ihtiva eden bir yazı ile, İncelemeDeğerlendirme
Komisyonu üyelerine üç gün içinde gönderilir. Hazırlanan Ön ÇED raporu ise,
İSKİ’ye verildikten en çok bir hafta içinde incelenerek “Çevresel Etkileri
Önemlidir”veya “Çevresel Etkiler Önemsizdir” kararı verilerek faaliyet sahibine
bildirilir.
YÖRE HALKININ ÇED SÜRECİNE KATILIMI:
MADDE: 10ÇED
Raporu İncelemeDeğerlendirme
Komisyonu üyelerine gönderilmesine
paralel olarak, bahis konusu faaliyetle ilgili başlıca bilgileri ve incelemedeğerlendirme
süresini ihtiva eden bir ilan, İSKİ tarafından bu maksatla ayrılan bir
ilan tahtasına, 15 gün süre ile asılır. Ayrıca İSKİ tarafından belirlenecek çevresel
etkisi önemli faaliyetler için, faaliyet sahibi, bu ilanın yapıldığını İstanbul’da
yayımlanan yüksek tirajlı bir gazetede bir hafta arayla iki defa yayımlatarak
duyurur. İSKİ tarafından verilen ÇED raporlarının, isteyenler tarafından
incelenmesine izin verilir. ÇED raporu hakkında görüşlerini bildirmek
isteyenler, incelemedeğerlendirme
süresinin sonuna kadar, görüşlerini yazılı olarak
İSKİ’ye bildirebilirler. Bu görüşler, İncelemeDeğerlendirme
Komisyonunun
bilgisine sunulur. İncelemedeğerlendirme
süresi bittikten sonra bildirilen görüşler
dikkate alınmaz.
.
İNCELEMEDEĞERLENDİRME
KOMİSYONU VE ÖDEMELER:
MADDE:11İSKİ’ye
verilen ÇED raporunun incelenip değerlendirilmesi, İSKİ tarafından
teşekkül ettirilecek bir incelemedeğerlendirme
komisyonu tarafından yapılır. İSKİ,
her ÇED Raporu için ayrı ayrı oluşturulacak bu komisyonların üyelerini tesbit
etmek üzere, üniversiteler, İstanbul Sanayi Odası, ilgili meslek odaları ve ilgili
kamu kuruluşlarından, yeterli sayıda üye adayı bildirmelerini ister. Her ÇED raporu
için, disiplinler arası dağılım da dikkate alınarak, Üniversiteden iki, Sanayi
Odasından bir, ilgili meslek odaları veya kamu kurum ve kuruluşlardan 3 ve İSKİ
tarafından tesbit edilecek bir üyeden olmak üzere 7 kişilik bir komisyon teşekkül
ettirilir. Komisyon ilk toplantısında bir başkan seçer.
Komisyonların teşekkül etmesi için aday gösterilmesi istenecek kurum ve
kuruluşların tesbiti ve komisyonların teşekkülü ile ilgili esaslar İSKİ tarafından
tesbit edilir. Komisyon lüzum görürse, faaliyet sahibi ile ÇED raporunu hazırlayan
kuruluşun temsilcisini ve konuyla ilgili başka uzmanları da toplantıya çağırıp,
5
kendilerinden açıklama veya görüş isteyebilir. Ayrıca komisyonda üyeleri
bulunmadığı takdirde DSİ, TEK, Orman Genel Müdürlüğü gibi kamu
kuruluşlarından lüzumlu görülürse yazılı olarak görüş istenebilir.
Faaliyet sahibinden alınan ÇED raporu İncelemeDeğerlendirme
ücretinin en fazla
%50’si İncelemeDeğerlendirme
Komisyonunun İSKİ üyesi haricindeki üyelerine
ödenir.
İNCELEMEDEĞERLENDİRME
SÜRESİ:
MADDE: 12ÇED
raporunun incelenip değerlendirilmesi süresi, raporun komisyon
üyelerine gönderildiği tarihten başlamak üzere altı haftadır. İncelemeDeğerlendirme
Komisyonunun ilk toplantısı, bu sürenin ilk haftası içinde yapılır.
Komisyon tarafından yapılacak isteğin İSKİ tarafından kabul edilmesi halinde,
İncelemeDeğerlendirme
süresi, en çok 2 hafta uzatılabilir.
İNCELEMEDEĞERLENDİRMENİN
MUHTEVASI:
MADDE: 13ÇED
raporlarının inceleme ve değerlendirilmesi;
a) Raporun muhteva olarak İSKİ tarafından verilen formata uygun olup olmadığı,
b) Raporun doğru veri ve belgelere dayandırılıp dayandırılmadığı,
c) Yapılan ölçüm, hesaplama ve değerlendirmelerin doğru ve yeterli olup olmadığı,
d) Tasarlanan faaliyetin çevre üzerinde meydana getirebileceği etkilerin eksiksiz
olarak belirlenip belirlenmediği,
e) Tasarlanan faaliyet ile ilgili yer seçimi, teknoloji ve koruma tedbiri alternatifleri
ile bu alternatifler arasında yapılan tercihler konusunda yeterli açıklama ihtiva
edip etmediği hususlarını kapsar.
İncelemedeğerlendirme
komisyonu, bu hususlarda yeterli bir kanaate
ulaşırsa, çalışmasını sona erdirir ve İSKİ’ye verilen ÇED raporu “Kesin
ÇED raporu” olarak kabul edilir. Bu konuda komisyon üyelerinin görüşgörüşlerini
ihtiva eden bir tutanak tanzim edilerek, üyeler tarafından
imzalanır. Bu tutanak İSKİ tarafından verilecek olan “Olumlu” veya
“Olumsuz” kararına esas teşkil eder.
Komisyon, toplam İncelemedeğerlendirme
süresi sonuna kadar ÇED
raporu hakkında herhangi bir görüş bildirmez ise, ÇED raporu hakkındaki
kararı, komisyon tarafından yapılan değerlendirmeleri de dikkate alarak,
doğrudan doğruya İSKİ verir.
ÇED RAPORUNDAKİ EKSİKLERİN TAMAMLATILMASI:
MADDE: 14Komisyon,
inceleme ve değerlendirme sırasında ÇED raporunda eksik
veya yanlış bir husus tespit ederse, bunun giderilmesini faaliyet sahibinden ister.
Bu takdirde, eksikler giderilip rapor İSKİ’ye yeniden verilinceye kadar, incelemedeğerlendirme
süresi işlemez ve faaliyet sahibinin eksikleri gidermesinden sonra,
kalan süreye iki hafta daha eklenir. ÇED raporundaki eksiklerin 2 ayda
tamamlanmaması halinde faaliyet sahibine ihtar yazısı yazılarak,raporu ihtar
6
yazısı tarihinden itibaren en çok 2 ay içinde tamamlaması bildirilir. Bu süre
içinde tamamlanmayan ÇED raporları için incelemedeğerlendirme
komisyonu
son defa toplanarak durumu ve ÇED olumsuz kanaatini bir tutanakla İSKİ
Yönetim Kurulu’na bildirir.
İNCELEMEDEĞERLENDİRME
KOMİSYONUNUN YETKİLERİ
MADDE: 15Komisyon,
inceleme ve değerlendirme sırasında, söz konusu faaliyet
ve ÇED raporu ile ilgili olarak ek bilgi toplayabilir. Faaliyet sahibinden,
gerekli bilgi ve belgeleri sağlamasını veya ilave ölçüm ve deneyleri
yaptırmasını isteyebilir.
“OLUMLU” VEYA “OLUMSUZ” BELGESİ:
MADDE : 16Kesin
ÇED raporunun İncelemeDeğerlendirme
Komisyonu tarafından
tarafından İSKİ’ye sunulmasından en çok üç hafta içinde İSKİ Yönetim
Kurulu Kararı istikametinde,
a) Tasarlanan faaliyetin çevreye yapabileceği olumsuz bir bilimsel etki
bulunmaması veya giderilemeyen etkiler esaslara göre kabul edilebilir
seviyelerde kalacağı kanatine varır ise “Olumlu” belgesi,
b) Aksi kanaate varır ise veya 14. Maddede belirtilen hususlar istikametinde “ÇED
Olumsuz” belgesi tanzim eder. Bu belge, faaliyet sahibine verildiği gibi, bahis
konusu faaliyete izin, ruhsat ve onay verme bakımından yetkili makamlara da
gönderilir.
“Olumsuz” belgesi alan faaliyetlere, 2560 sayılı kanunun 18. Maddesi mucibince
“Durum Belgesi” verilmez.
Faaliyet sahibi, “Olumlu” belge alan faaliyetle alakalı yatırıma, belge tarihinden
sonra iki yıl içerisinde başlamaz ise “Olumlu” belgesi geçersiz sayılır.
FAALİYETİN TAKİBİ VE DENETLENMESİ:
MADDE: 17İSKİ,
bu yönetmeliğin 7. Maddesine göre faaliyet sahibinden aldığı
taahhütnamenin bir örneğini ve ÇED raporunun “Takip Programları”
başlıklı 6 no.lu bölümünü “Olumlu” belgesi ekinde bu bölümde adları
yazılan faaliyeti takip edecek kurumlara gönderir.Faaliyet; proje onay ve
izin aşamalarından başlanarak, izleme programı ve taahhütname dahilinde
denetlenir.
İSKİ de 2560 sayılı Kuruluş Kanununun kendisine verdiği yetki dahilinde
faaliyeti denetler; bu konuda, Valilik ve Belediye Makamları, yetkili kamu
kuruluşları, meslek odaları ve sanayi odaları ile işbirliği yapar.
FAALİYET SAHİBİNİN TAAHHÜTLERİNE UYMAMASI:
MADDE: 18Faaliyet
sahibinin, ilk müracaat dosyasında veya ÇED/Ön ÇED
Raporunda kendi faaliyeti ile alakalı verdiği bilgilerde yanlışlık tesbit
edildiği takdirde;
7
a) ÇED komisyonunda, ÇED veya ÖN ÇED raporu hazırlanmasına lüzum
olmadığına karar verilen faaliyetlerin ÇED müracaatları geçersiz sayılarak doğru
bilgilerle yeniden müracaat etmeleri istenir.
b) ÇED veya ÖN ÇED raporu hazırlanması istenen faaliyetlere ait bilgiler, bu
raporların değerlendirilmesi neticelenmemiş ise, incelemedeğerlendirme
süreci
içinde düzelttirilerek, raporlar bu istikamette revize ettirilir.
c) ÇED veya ÖN ÇED süreci tamamlanarak “ÇED Olumlu” veya
“Çevresel Etkiler Önemsiz” belgesi almış faaliyetlerin bu belgeleri
iptal edilir. Durum, faaliyet sahibi, Valilik ve Belediye ile izin
ruhsat ve takip bakımından yetkili makamlara bildirilir.
TEVSİİ VE MODERNİZASYON PROJELERİ:
MADDE: 19Bu
yönetmeliğin 5. Maddesinde belirtilen ÇED’e tabi faaliyetler
konularına dair mevcut tesislerde,
a) Mevcut tesis 17 Eylül 1993’ten sonra yapılmakla birlikte büyüklüğü itibarı ile
ÇED veya Ön ÇED’e tabi olmamış ise yapılacak ilave ile birlikte toplam
büyüklüğü ÇED’e giriyorsa ÇED’e; Ön ÇED kapsamına giriyorsa Ön ÇED’e
tabidir.
b) Mevcut tesis için daha önce bir ÇED veya Ön ÇED raporu hazırlamış ise ilave
edilecek kısım yeni bir proje gibi değerlendirilerek ilave kısmın büyüklüğü ÇED
kapsamına giriyorsa ÇED’e, ÖN ÇED kapsamına giriyorsa ÖN ÇED’e tabidir.
c) Mevcut tesis 17 Eylül 1993 tarihinden önce yapıldığı için daha önce bir ÇED veya
Ön ÇED raporu hazırlanmamış ise ilave edilecek kısmın büyüklüğü ÇED
kapsamına giriyorsa ÇED; Ön ÇED muhtevasına giriyorsa Ön ÇED’e tabidir.
YETERLİK BELGESİ:
MADDE: 20 Bu
yönetmelik muhtevasında, üniversiteler ve TÜBİTAK haricinde,
ÇED raporu hazırlayabilecek firmaların hangi teknik imkanlara sahip olmaları
edilmesine dair esaslar İSKİ tarafından hazırlanacak bir yönergeyle tesbit edilir.
Yetki belgesimüracaatında bulunan firmaların durumları, bu gerektiği,
denetlenmeleri, yeterlik belgelerinin verilmesi ve iptal yönerge dahilinde incelenerek
yetki belgesi verilir veya istemleri reddedilir. Yetki belgesi olmayan firmalar, bu
yönetmelik muhtevasında, ÇED raporu hazırlayamaz
8
GEÇİCİ MADDE : 1
Bu yönetmeliğin yürürlüğe girmesinden önce, yürürlükteki mevzuat mucibince
yetkili mercilerinden izin, ruhsat veya onay almış faaliyetlere yukarıdaki 19.
Maddede öngörülen durumlar haricinde bu yönetmelik hükümleri uygulanmaz.
GEÇİCİ MADDE : 2
Bu yönetmeliğin 6. Maddesinin üçüncü fıkrasında belirtilen ÇED raporu formatının
mevcut durum bölümüyle alakalı verilerin İSKİ tarafından toplanmasına
kadar, ÇED raporu hazırlayacak olanlar bu çalışmayı kendileri
yapar.
GEÇİCİ MADDE : 3
Yönetmeliğin 20. Maddesinde belirtilen yeterlik belgesi yönergesi İSKİ tarafından
hazırlanıncaya kadar, ÇED raporları,
a) TÜBİTAK ve Üniversitelerin çevre ile ilgili bölümlerinde faaliyetin konusu ile
ilgili en az 3 farklı disiplinden çevre, makine, kimya, biyoloji, jeoloji, meteoroloji,
inşaat ve ilgili diğer disiplinlerden teşekkül eden bir ekip ile,
b) Bünyesinde en az biri çevre konusunda ihtisas sahibi olmak şartı ile makine,
inşaat, kimya, biyoloji, jeoloji, meteoroloji ve ilgili diğer disiplinlerden en az 3
yıllık mesleki tecrübesi olan, 3 farklı disiplinde eleman çalıştıran kuruluşlar
tarafından hazırlanır.
YÜRÜRLÜK:
MADDE : 21Bu
yönetmelik değişikliği, İSKİ Genel Kurulu tarafından onaylanıp
usulen ilan edildiği tarihten itibaren yürürlüğe girer ve önceki yönetmelik
yürürlükten kalkar.
YÜRÜTME:
MADDE : 22Bu
yönetmelik muhtevasında ÖN ÇED sürecine tabi faaliyetlere dair
esaslar İSKİ tarafından hazırlanacak yönerge ile tesbit edilir. Bu yönetmeliği
İSKİ Genel Müdürlüğü yürütür.
9
EK:1
ÇED RAPORU İSTENECEK FAALİYETLER LİSTESİ:
ENERJİ ÜRETİMİ VE TABİİ KAYNAK KULLANIMI İLE ALAKALI
YATIRIMLAR.
(1) Hidroelekrik, termoelektrik ve nükleer santraller gibi enerji üretimine yönelik
yatırım projeleri.
(2) Her tür madenin (kömür, metaller, mineraller v.b.) çıkarımı, zenginleştirilmesi
veya saflaştırılması ile ilgili tesisler.
(3) Kireç ve kum ocakları ile kum çekme ve yığma tesisleri.
(4) Petrol rafinerileri.
(5) Sıvı (hampetrol,
fueloil,
nafta, benzin v.b.) ve gaz (sıvılaştırılmış petrol
gazı, doğal gaz v.b.) yakıtlar için boru hatları ile bu yakıtlar ile ilgili
dolum ve ticari maksatlı depolama tesisleri.
(6) Nükleer yakıt üretimine yönelik tesisler.
(7) Radyoaktif atıkların depolanması, işlenmesi ve nihai uzaklaştırılmasına
yönelik tesisler.
(8) Zararlı ve tehlikeli atıkların yakılması, arıtılması ve uzaklaştırılması maksadıyla
nihai depolanmasına yönelik tesisler.
ENDÜSTRİYEL YATIRIMLAR:
(1) Petrokimya tesisleri.
(2) Çimento fabrikaları.
(3) Asfalt İşleme (üfürme v.b.) tesisleri.
(4) Asbest katkılı yapı ve yalıtkan mamullerinin üretimini yapan fabrikalar,
(5) 50 m3./gün’den fazla atıksu üreten her tür metal son işlemleri, emayeleme ve
galvanizleme yapan fabrikalar,
(6) Kablo kaplama tesisleri (plastik dışı maddeler),
(7) Her tür makine ve motor imal eden fabrikalar ve otomotiv endüstrisi
(otomotiv yan sanayi hariç),
(8) Uçak montaj ve onarımına yönelik tesisler,
(9) Gemi inşaat tamir ve söküm işlemleri ile ilgili tesisler,
(10) Sentetik kauçuk üretimi, tabii ve sentetik kauçuk ve elastomerden
lastik üreten fabrikalar,
(11) Plastikler, sentetik elyaf ve plastik hammaddesi olan organik kimyasal
maddelerin üretimini yapan fabrikalar,
(12) Her tür boya, vernik, lak, mürekkep ve elastomer üretimi yapan fabrikalar.
(13) İlaç hammaddesi üretimi yapan fabrikalar,
(14) Sabun ve deterjan üreten fabrikalar,
(15) Her tür katı ve sıvı yağların üretimini yapan fabrikalar,
(16) Tabakhaneler ve ham deri işleme tesisleri,
(17) Terbiye, boya ve apre üniteleri içeren tekstil fabrika ve atölyeler.
(18) Kağıt hamuru ve kağıt üretimi yapan fabrikalar,
(19) Yapıştırıcı ve yalıtkan madde üretimi yapan fabrikalar,
(20) Cam üretimi yapan fabrikalar,
(21) Maya üretimi yapan ve hertür fermantasyon işlemi yapan tesisler.
(22) Entegre gübre tesisleri ve gübre fabrikaları,
(23)Tarım ve haşere ilaçlarının üretim ve depolama tesisleri.
(24) 2000 ton/yıl k.c.h.’dan büyük kapasiteli mezbahalar, kombinalar, renderink
tesisleri ile entegre et tesisleri,
10
(25) Şeker fabrikaları.
(26) Kibrit fabrikaları
(27) Demir çelik tesisleri (10.000 ton/yıl ve üzeri kapasiteli),
(28) Tehlikeli ve toksik kimyasal maddelerin organik veya anorganik üretildiği,
işlendiği ve depolandığı tesisler,
(29) Oksijen, azot, argon, karbondioksit, azotprotoksit, flor, klor, amonyak,
asetilen gibi gazların veya bileşiklerin üretim ve dolumunu yapan tesisler,
(30)Pil ve akü üreten fabrikalar,
(31)Film, fotograf, kaset, bant v.b. malzemelerin üretimini yapan fabrikalar,
(32 a) Organize sanayi bölgeleri,
b) İhtisas sanayi bölgeleri,
c) Serbest Bölgeler,
d) 50 işyeri veya daha büyük sanayi kooperatifleri,
e) 200 işyeri ve daha fazla olan küçük sanayi siteleri
(33) Tütün işleme ve sigara fabrikaları,
(34) Metal dışı metal ergitme veya üretme tesisleri,
TARIMSAL VE KIRSAL GELİŞME İLE İLGİLİ YATIRIMLAR:
(1) Kapasitesi 2000 ton/yıl veya daha fazla olan entegre hayvancılık (besi, kesim
ve hayvansal ürünler) ile balıkçılık tesisleri,
KENTSEL GELİŞME İLE ALAKALI YATIRIMLAR:
(1) Kentsel ölçekte katı atıkların toplanması, taşınması, yeniden kullanımı, yakılması ve
uzaklaştırılması ile ilgili projeler.
(2) Deniz trafiğinden kaynaklanan atıkların toplanması, arıtılması ve
uzaklaştırılmasına yönelik entegre projeler.
(3) Hastaneler.
(4) Üniversiteler (İçme suyu havzalarında).
(5) İçme suyu havzalarında 200 konuttan fazla toplu halde projelendirilen konutlar.
11
EK2:
ÇED ÖN ARAŞTIRMA RAPORU İSTENECEK FAALİYETLER LİSTESİ:
ENDÜSTRİYEL YATIRIMLAR:
(1)Atıksu miktarı 10 m3/günden daha az olan her türlü metal son işlemleri,
emayeleme ve galvanizleme yapan fabrikalar,
(2) 2000 ton/yıl canlı ağırlıkta küçük kapasiteli mezbahalar, kombinalar, rendering
tesisleri ile entegre tesisleri.
(3) Kapasitesi 100010000
ton/yıl arasında olan demirçelik
tesisleri.
(4) 50 işyerinden daha az sanayi kooperatifleri.
(5) 50200
işyerine sahip küçük sanayi siteleri.
(6) Çeşitli ara ve son ürünler üreten plastik işleme fabrika ve atölyeleri.
(7) Cam kesme ve işleme yapan imalathane ve fabrikalar.
(8) Kapasitesi 2000 lt./gün veya daha büyük olan süt ve süt ürünleri imalathaneleri,
fabrikalar ile mandralar.
(9) Konserve fabrikaları.
(10) Bira ve malt imalatı ile alkollü ve alkolsüz içki ve meşrubat üretim ve
dolum tesisleri.
(11) İnorganik kimyasal madde üreten fabrikalar.
(12) Elektrik ve elektronik araçların üretimini yapan fabrikalar ile her türlü motor üreten
tesisler
(13) Sentetik iplik ve elyaf fabrika ve atölyeleri.
KIRSAL GELİŞME İLE ALAKALI YATIRIMLAR:
(1) Kapasitesi 100 büyükbaş veya 1000 küçükbaştan fazla olan hayvan besi tesisleri.
(2) Su Ürünleri üretim ve işleme tesisleri.
(3) Kapasitesi 2000 lt./gün veya daha fazla süt ve süt mamülleri imalathaneleri ve
fabrikaları.
KENTSEL GELİŞME İLE ALAKALI YATIRIMLAR:
(1) İçme suyu havzalarında toplu halde projelendirilen konutlar (50200
arası konut)
T.C.
İSTANBUL SU VE KANALİZASYON İDARESİ
GENEL MÜDÜRLÜĞÜ
ÇEVRESEL ETKİ DEĞERLENDİRME (ÇED) YÖNETMELİĞİ *
GAYE:
MADDE : 1Bu
yönetmeliğin gayesi, 2560 sayılı “İstanbul Su ve Kanalizasyon İdaresi
Genel Müdürlüğü Kuruluş ve Görevleri Hakkında Kanun” ile belirlenmiş
görev ve yetki alanı içerisinde, su kaynaklarının, deniz, göl, akarsu kıyılarının
ve yeraltı sularının korunabilmesi için; çevre üzerinde önemli etkiler meydana
getirebilecek faaliyetlerin, bu etkilerini önceden tesbit edip değerlendirilecek
olumsuz etkilerini önlemeye veya en aza indirmeye matuf “Çevresel Etki
Değerlendirmesi” sürecini tanzim etmektir.
MUHTEVA:
MADDE: 2Bu
yönetmelik Çevresel Etki Değerlendirme Raporu ile Çevresel Etki
Değerlendirmesi Ön Araştırma raporunun hangi faaliyetler için hazırlanacağını,
bu raporların muhtevasını ve değerlendirme usul ve esaslarını ve İSKİ
tarafından verilecek “Çevresel Etkiler Önemli”, “Çevresel Etkiler Önemsiz”,
“Çevresel Etkiler Olumlu” ve “ Çevresel Etkiler Olumsuz” kararlarına dair
esasları ihtiva eder.
HUKUKİ MESNED:
MADDE: 3Bu
yönetmelik, 2560 sayılı İstanbul Su ve Kanalizasyon İdaresi Genel
Müdürlüğü Kuruluş ve Görevleri Hakkında Kanun’un 2. Maddesinin ( c) bendi
ile 20 maddesi hükmüne istinaden hazırlanmıştır.
TANIMLAR:
MADDE : 4Bu
yönetmelikte geçen bazı tanımlar aşağıda verilmiştir.
ÇEVRE: Canlıların hayatları boyunca münasebette bulunduğu, biyofiziksel
ve
sosyokültürel
kaynak ve değerler kümesidir.
ÇEVRESEL ETKİ DEĞERLENDİRMESİ (ÇED): Gerçekleştirilmesi planlanan
bir yatırım faaliyeti ile ilgili olarak hazırlanan ve hedefleri, usulleri, girdileri ve
çıktıları tam olabilecek olumlu yada olumsuz etkilerin irdelenmesi maksadıyla
yürütülen çalışmalardır.
ÇED RAPORU: Bu yönetmeliğin Ek.1 listesinde yer alan veya bu listelerde yer
almadığı halde, ÇED ön araştırması neticesinde çevresel etkileri önemli görülen
faaliyetler için, yönergesindeki formata uygun olarak hazırlanacak rapordur.
ÇED ÖN ARAŞTIRMASI: Bu yönetmeliğin Ek.2 listesinde yer alan faaliyetleri
için hazırlanacak Yönergesindeki formata uygun olarak hazırlanacak rapordur.
* Bu yönetmelikte yapılan tadilat 22.5.1998 tarih, 354 sayılı İSKİ Genel
Kurulu Kararı ile kabul edilmiş olup, 17.6.1998 tarihinde İstiklal gazetesinde
yayınlanarak yürürlüğe girmiştir.
2
MUHTEMEL ETKİ: Planlanan bir faaliyetin, inşaat, işletme safhalarında, işletme
kapandıktan sonra biyofiziksel
ve sosyokültürel
çevre unsurları ve özellikle nadir
ve nesli tehlikeye düşmüş türleri ile eko sistem üzerinde, doğrudan veya dolaylı
olarak meydana getirmesi beklenen her çeşit değişiklik.
ETKİ ALANI: Planlanan faaliyetin hazırlık, inşaat ve işletme süresince veya
işletmeye kapandıktan sonra çevreye vereceği muhtemel etkilerin, ilgili mevzuatta
belirtilen veya bilimsel esaslara göre kabul edilebilen seviyelerin üzerinde
hissedileceği alandır.
OLUMSUZ ETKİNİN AZA İNDİRİLMESİ: Planlanan bir faaliyetin çevre
unsurları üzerindeki muhtemel olumsuz etkilerinin, çeşitli tedbirlerle teknolojik ve
ekonomik bakımdan en düşük seviyelere indirilmesidir.
GİDERİLEMEYEN ETKİ: Faaliyetten kaynaklanacak olumsuz etkilerin
teknolojik ve ekonomik bakımdan mümkün olan en düşük seviyeye indirilmesinden
sonra geriye kalan etkidir.
İNCELEME DEĞERLENDİRME KOMİSYONU: Bu yönetmelik hükümleri
mucibince, faaliyet sahibi tarafından hazırlanıp İSKİ’ye teslim edilen ÇED
Raporunu inceleyip değerlendirmek üzere, yönerge ile tesbit edilen esaslara göre
teşkil edilen ihtisas komisyonudur.
ÇED KOMİSYONU: Planlanan faaliyet için ÇED Raporu veya ÇED Ön
Araştırması Raporu hazırlanması gerekip gerekmediğini karara bağlamak ve ÇED
Ön Araştırma Raporlarını incelemek ve değerlendirmek üzere, yönergede belirtilen
esaslara göre teşkil edilen komisyondur.
ÇED OLUMLU GÖRÜŞÜ: ÇED Raporunun, İncelemeDeğerlendirme
Komisyonunda yapılan değerlendirmesinin neticeleri esas alınarak, faaliyetin çevre
üzerinde olumsuz etkilerinin bulunmadığı veya en aza indirilen olumsuz etkilerin
ilgili mevzuat ve bilimsel esaslara göre kabul edilebilir seviyelerde olduğunun
tesbiti halinde faaliyetin gerçekleşmesinde mahsur görülmediğini belirten İSKİ
görüşüdür.
ÇEVRESEL ETKİLER ÖNEMLİ KARARI: ÇED Ön Araştırma Raporunun
ÇED Komisyonunda değerlendirilmesi neticesi, bahis konusu faaliyet için ÇED
raporu hazırlanması gerektiğini belirten İSKİ Genel Müdürlüğü kararıdır.
ÇEVRESEL ETKİLER ÖNEMSİZ KARARI: ÇED Ön araştırma Raporunun
ÇED Komisyonunda değerlendirilme neticeleri esas alınarak, bahis konusu
faaliyetten kaynaklanacak çevresel etkilerin ilgili mevzuat ve bilimsel esaslara göre
kabul edilebilir seviyede olduğunu tesbiti halinde, faaliyetin gerçekleştirilmesinde
mahzur görülmediğini belirten İSKİ Genel Müdürlüğü kararıdır..
ÇED SÜRECİNE TABİ FAALİYETLER:
MADDE:5a)
Bu yönetmeliğe ekli 1 sayılı listede (Ek:1 ) belirlenmiş faaliyetler
ÇED raporuna tabidir.
3
b)Bu yönetmeliğin Ek.2 listesinde yer alan faaliyetler ÇED Ön
araştırmasına tabidir.
c)Ek.(2) Listesinde yer almakla birlikte, ÇED ön araştırması neticesinde, Çevresel
Etkileri önemli görülen faaliyetler ÇED sürecine tabidir.
d)ÇED uygulaması, bu yönetmelik muhtevasına giren her faaliyet için ayrı ayrı
yürütülür. Ancak, her biri ÇED’e tabi birden fazla projeyi kapsayan entegre bir
faaliyet, bir ÇED raporunda ele alınır ve tek bir faaliyet olarak karara bağlanır.
e)Ek.1 ve Ek.2 listede yer almayan fakat Çevre Bakanlığı ÇED Yönetmeliğine
göre ÖN ÇED veya ÇED kapsamında bulunan tesisler için İSKİ, ya Çevre
Bakanlığı’ndan getirelecek“Faaliyet Olumlu” belgesi ister veya faaliyet sahibi
tarafından İSKİ “Atıksuların Kanalizasyona Deşarj Yönetmeliği” ile “İçme ve
Kullanma Suyu Temin Edilen ve Edilecek olan Yüzeysel Su Kaynaklarının
Kirlenmeye Karşı Korunması Yönetmeliği”nin sağlandığına dair bir rapor
ister.
ÇED RAPORU MUHTEVASI:
MADDE : 6Bu
yönetmelik mucibince ÇED sürecine tabi faaliyetler için
hazırlanacak ÇED raporlarında nelere yer verileceği “ÇED raporu
Formatı” yönergesinde belirtilmiştir.
Yönergesinde verilen format en genel halde olup, her ÇED raporu için, faaliyet türü
ve faaliyet alanının özelliklerine göre hazırlanacak “ÇED Raporu Formatı” İSKİ
tarafından faaliyet sahibine verilir.İSKİ, ÇED sürecine tabi faaliyetin ve faaliyet
alanının özelliklerine göre “ÇED Genel Formatı”nda değişiklik yapmak ve ÇED
Raporunun bu değişikliklere göre hazırlanmasını istemek yetkisine sahiptir.
İSKİ Yönergesinde verilen formatın “Mevcut durum” bölümünde yer alan veriler,
bu yönetmeliğin ihtiva ettiği bölge için geçerli olmak üzere önceden toplar ve ÇED
çalışmasını yapacak kuruluşa verir.
FAALİYET SAHİBİNİN YÜKÜMLÜLÜKLERİ:
MADDE: 7Bu
yönetmeliğin muhtevasına giren faaliyet sahibi, ÇED Komisyonuna verdiği,
ÇED veya ÖN ÇED raporunun hazırlanmasında kullanılan faaliyetle ilgili bilgilerin
doğruluğunu, ÇED Raporunda tesbit edilen hususlara uygun davranacağını, verdiği
bilgilerin yanlışlığı veya raporda belirlenen hususlara uygun davranmadığı
ttaktirde İSKİ tarafından belirlenen yaptırım ve cezaları kabul ettiğini belirten bir
taahhütnameyi İSKİ’ye vermek, faaliyet ÇED kapsamına giriyor ise formata uygun
olarak hazırlayacağı ÇED raporunu 10 nüsha olarak, ÇED Ön Araştırma
kapsamına giriyor ise ÇED Ön araştırma Raporunu 5 nüsha olarak İSKİ’ye
vermek, İSKİ Tarifeler Yönetmeliğinde belirtilen incelemedeğerlendirme
ücretlerini ödemek, ÇED İncelemeDeğerlendirme
Komisyonunun lüzum görmesi
halinde rapordaki eksiklikleri tamamlatmakla yükümlüdür.
4
ÖN İNCELEME:
MADDE: 8Faaliyet
sahibi tarafından İSKİ’ye verilen müracaat dosyası ÇED Komisyonu Ön
İnceleme toplantısında değerlendirilerek, ÇED sürecine tabi olduğu kararı verilen
faaliyetler için “ÇED Raporu Formatı” en çok 7 gün içinde İSKİ tarafından
hazırlanarak, faaliyet sahibine verilir.
ÇED Komisyonu tarafından ÇED Ön Araştırmasına tabi olduğu kararı verilen
faaliyet için ise, benzer olarak “ÇED Ön Araştırma Raporu Formatı” verilir.
MADDE : 9Hazırlanan
ÇED Raporu İSKİ’ye verildikten sonra en çok yedi gün içinde, İSKİ,
raporu formata uygunluk yönünden inceler. Format yönünden uygun bulunmayan
ÇED raporu, faaliyet sahibine geri verilerek düzeltilmesi istenir. Format yönünden
uygun olduğu tespit edilen veya düzeltilerek formata uygun hale getirilen ÇED
Raporu, ilk toplantı duyurusunu ihtiva eden bir yazı ile, İncelemeDeğerlendirme
Komisyonu üyelerine üç gün içinde gönderilir. Hazırlanan Ön ÇED raporu ise,
İSKİ’ye verildikten en çok bir hafta içinde incelenerek “Çevresel Etkileri
Önemlidir”veya “Çevresel Etkiler Önemsizdir” kararı verilerek faaliyet sahibine
bildirilir.
YÖRE HALKININ ÇED SÜRECİNE KATILIMI:
MADDE: 10ÇED
Raporu İncelemeDeğerlendirme
Komisyonu üyelerine gönderilmesine
paralel olarak, bahis konusu faaliyetle ilgili başlıca bilgileri ve incelemedeğerlendirme
süresini ihtiva eden bir ilan, İSKİ tarafından bu maksatla ayrılan bir
ilan tahtasına, 15 gün süre ile asılır. Ayrıca İSKİ tarafından belirlenecek çevresel
etkisi önemli faaliyetler için, faaliyet sahibi, bu ilanın yapıldığını İstanbul’da
yayımlanan yüksek tirajlı bir gazetede bir hafta arayla iki defa yayımlatarak
duyurur. İSKİ tarafından verilen ÇED raporlarının, isteyenler tarafından
incelenmesine izin verilir. ÇED raporu hakkında görüşlerini bildirmek
isteyenler, incelemedeğerlendirme
süresinin sonuna kadar, görüşlerini yazılı olarak
İSKİ’ye bildirebilirler. Bu görüşler, İncelemeDeğerlendirme
Komisyonunun
bilgisine sunulur. İncelemedeğerlendirme
süresi bittikten sonra bildirilen görüşler
dikkate alınmaz.
.
İNCELEMEDEĞERLENDİRME
KOMİSYONU VE ÖDEMELER:
MADDE:11İSKİ’ye
verilen ÇED raporunun incelenip değerlendirilmesi, İSKİ tarafından
teşekkül ettirilecek bir incelemedeğerlendirme
komisyonu tarafından yapılır. İSKİ,
her ÇED Raporu için ayrı ayrı oluşturulacak bu komisyonların üyelerini tesbit
etmek üzere, üniversiteler, İstanbul Sanayi Odası, ilgili meslek odaları ve ilgili
kamu kuruluşlarından, yeterli sayıda üye adayı bildirmelerini ister. Her ÇED raporu
için, disiplinler arası dağılım da dikkate alınarak, Üniversiteden iki, Sanayi
Odasından bir, ilgili meslek odaları veya kamu kurum ve kuruluşlardan 3 ve İSKİ
tarafından tesbit edilecek bir üyeden olmak üzere 7 kişilik bir komisyon teşekkül
ettirilir. Komisyon ilk toplantısında bir başkan seçer.
Komisyonların teşekkül etmesi için aday gösterilmesi istenecek kurum ve
kuruluşların tesbiti ve komisyonların teşekkülü ile ilgili esaslar İSKİ tarafından
tesbit edilir. Komisyon lüzum görürse, faaliyet sahibi ile ÇED raporunu hazırlayan
kuruluşun temsilcisini ve konuyla ilgili başka uzmanları da toplantıya çağırıp,
5
kendilerinden açıklama veya görüş isteyebilir. Ayrıca komisyonda üyeleri
bulunmadığı takdirde DSİ, TEK, Orman Genel Müdürlüğü gibi kamu
kuruluşlarından lüzumlu görülürse yazılı olarak görüş istenebilir.
Faaliyet sahibinden alınan ÇED raporu İncelemeDeğerlendirme
ücretinin en fazla
%50’si İncelemeDeğerlendirme
Komisyonunun İSKİ üyesi haricindeki üyelerine
ödenir.
İNCELEMEDEĞERLENDİRME
SÜRESİ:
MADDE: 12ÇED
raporunun incelenip değerlendirilmesi süresi, raporun komisyon
üyelerine gönderildiği tarihten başlamak üzere altı haftadır. İncelemeDeğerlendirme
Komisyonunun ilk toplantısı, bu sürenin ilk haftası içinde yapılır.
Komisyon tarafından yapılacak isteğin İSKİ tarafından kabul edilmesi halinde,
İncelemeDeğerlendirme
süresi, en çok 2 hafta uzatılabilir.
İNCELEMEDEĞERLENDİRMENİN
MUHTEVASI:
MADDE: 13ÇED
raporlarının inceleme ve değerlendirilmesi;
a) Raporun muhteva olarak İSKİ tarafından verilen formata uygun olup olmadığı,
b) Raporun doğru veri ve belgelere dayandırılıp dayandırılmadığı,
c) Yapılan ölçüm, hesaplama ve değerlendirmelerin doğru ve yeterli olup olmadığı,
d) Tasarlanan faaliyetin çevre üzerinde meydana getirebileceği etkilerin eksiksiz
olarak belirlenip belirlenmediği,
e) Tasarlanan faaliyet ile ilgili yer seçimi, teknoloji ve koruma tedbiri alternatifleri
ile bu alternatifler arasında yapılan tercihler konusunda yeterli açıklama ihtiva
edip etmediği hususlarını kapsar.
İncelemedeğerlendirme
komisyonu, bu hususlarda yeterli bir kanaate
ulaşırsa, çalışmasını sona erdirir ve İSKİ’ye verilen ÇED raporu “Kesin
ÇED raporu” olarak kabul edilir. Bu konuda komisyon üyelerinin görüşgörüşlerini
ihtiva eden bir tutanak tanzim edilerek, üyeler tarafından
imzalanır. Bu tutanak İSKİ tarafından verilecek olan “Olumlu” veya
“Olumsuz” kararına esas teşkil eder.
Komisyon, toplam İncelemedeğerlendirme
süresi sonuna kadar ÇED
raporu hakkında herhangi bir görüş bildirmez ise, ÇED raporu hakkındaki
kararı, komisyon tarafından yapılan değerlendirmeleri de dikkate alarak,
doğrudan doğruya İSKİ verir.
ÇED RAPORUNDAKİ EKSİKLERİN TAMAMLATILMASI:
MADDE: 14Komisyon,
inceleme ve değerlendirme sırasında ÇED raporunda eksik
veya yanlış bir husus tespit ederse, bunun giderilmesini faaliyet sahibinden ister.
Bu takdirde, eksikler giderilip rapor İSKİ’ye yeniden verilinceye kadar, incelemedeğerlendirme
süresi işlemez ve faaliyet sahibinin eksikleri gidermesinden sonra,
kalan süreye iki hafta daha eklenir. ÇED raporundaki eksiklerin 2 ayda
tamamlanmaması halinde faaliyet sahibine ihtar yazısı yazılarak,raporu ihtar
6
yazısı tarihinden itibaren en çok 2 ay içinde tamamlaması bildirilir. Bu süre
içinde tamamlanmayan ÇED raporları için incelemedeğerlendirme
komisyonu
son defa toplanarak durumu ve ÇED olumsuz kanaatini bir tutanakla İSKİ
Yönetim Kurulu’na bildirir.
İNCELEMEDEĞERLENDİRME
KOMİSYONUNUN YETKİLERİ
MADDE: 15Komisyon,
inceleme ve değerlendirme sırasında, söz konusu faaliyet
ve ÇED raporu ile ilgili olarak ek bilgi toplayabilir. Faaliyet sahibinden,
gerekli bilgi ve belgeleri sağlamasını veya ilave ölçüm ve deneyleri
yaptırmasını isteyebilir.
“OLUMLU” VEYA “OLUMSUZ” BELGESİ:
MADDE : 16Kesin
ÇED raporunun İncelemeDeğerlendirme
Komisyonu tarafından
tarafından İSKİ’ye sunulmasından en çok üç hafta içinde İSKİ Yönetim
Kurulu Kararı istikametinde,
a) Tasarlanan faaliyetin çevreye yapabileceği olumsuz bir bilimsel etki
bulunmaması veya giderilemeyen etkiler esaslara göre kabul edilebilir
seviyelerde kalacağı kanatine varır ise “Olumlu” belgesi,
b) Aksi kanaate varır ise veya 14. Maddede belirtilen hususlar istikametinde “ÇED
Olumsuz” belgesi tanzim eder. Bu belge, faaliyet sahibine verildiği gibi, bahis
konusu faaliyete izin, ruhsat ve onay verme bakımından yetkili makamlara da
gönderilir.
“Olumsuz” belgesi alan faaliyetlere, 2560 sayılı kanunun 18. Maddesi mucibince
“Durum Belgesi” verilmez.
Faaliyet sahibi, “Olumlu” belge alan faaliyetle alakalı yatırıma, belge tarihinden
sonra iki yıl içerisinde başlamaz ise “Olumlu” belgesi geçersiz sayılır.
FAALİYETİN TAKİBİ VE DENETLENMESİ:
MADDE: 17İSKİ,
bu yönetmeliğin 7. Maddesine göre faaliyet sahibinden aldığı
taahhütnamenin bir örneğini ve ÇED raporunun “Takip Programları”
başlıklı 6 no.lu bölümünü “Olumlu” belgesi ekinde bu bölümde adları
yazılan faaliyeti takip edecek kurumlara gönderir.Faaliyet; proje onay ve
izin aşamalarından başlanarak, izleme programı ve taahhütname dahilinde
denetlenir.
İSKİ de 2560 sayılı Kuruluş Kanununun kendisine verdiği yetki dahilinde
faaliyeti denetler; bu konuda, Valilik ve Belediye Makamları, yetkili kamu
kuruluşları, meslek odaları ve sanayi odaları ile işbirliği yapar.
FAALİYET SAHİBİNİN TAAHHÜTLERİNE UYMAMASI:
MADDE: 18Faaliyet
sahibinin, ilk müracaat dosyasında veya ÇED/Ön ÇED
Raporunda kendi faaliyeti ile alakalı verdiği bilgilerde yanlışlık tesbit
edildiği takdirde;
7
a) ÇED komisyonunda, ÇED veya ÖN ÇED raporu hazırlanmasına lüzum
olmadığına karar verilen faaliyetlerin ÇED müracaatları geçersiz sayılarak doğru
bilgilerle yeniden müracaat etmeleri istenir.
b) ÇED veya ÖN ÇED raporu hazırlanması istenen faaliyetlere ait bilgiler, bu
raporların değerlendirilmesi neticelenmemiş ise, incelemedeğerlendirme
süreci
içinde düzelttirilerek, raporlar bu istikamette revize ettirilir.
c) ÇED veya ÖN ÇED süreci tamamlanarak “ÇED Olumlu” veya
“Çevresel Etkiler Önemsiz” belgesi almış faaliyetlerin bu belgeleri
iptal edilir. Durum, faaliyet sahibi, Valilik ve Belediye ile izin
ruhsat ve takip bakımından yetkili makamlara bildirilir.
TEVSİİ VE MODERNİZASYON PROJELERİ:
MADDE: 19Bu
yönetmeliğin 5. Maddesinde belirtilen ÇED’e tabi faaliyetler
konularına dair mevcut tesislerde,
a) Mevcut tesis 17 Eylül 1993’ten sonra yapılmakla birlikte büyüklüğü itibarı ile
ÇED veya Ön ÇED’e tabi olmamış ise yapılacak ilave ile birlikte toplam
büyüklüğü ÇED’e giriyorsa ÇED’e; Ön ÇED kapsamına giriyorsa Ön ÇED’e
tabidir.
b) Mevcut tesis için daha önce bir ÇED veya Ön ÇED raporu hazırlamış ise ilave
edilecek kısım yeni bir proje gibi değerlendirilerek ilave kısmın büyüklüğü ÇED
kapsamına giriyorsa ÇED’e, ÖN ÇED kapsamına giriyorsa ÖN ÇED’e tabidir.
c) Mevcut tesis 17 Eylül 1993 tarihinden önce yapıldığı için daha önce bir ÇED veya
Ön ÇED raporu hazırlanmamış ise ilave edilecek kısmın büyüklüğü ÇED
kapsamına giriyorsa ÇED; Ön ÇED muhtevasına giriyorsa Ön ÇED’e tabidir.
YETERLİK BELGESİ:
MADDE: 20 Bu
yönetmelik muhtevasında, üniversiteler ve TÜBİTAK haricinde,
ÇED raporu hazırlayabilecek firmaların hangi teknik imkanlara sahip olmaları
edilmesine dair esaslar İSKİ tarafından hazırlanacak bir yönergeyle tesbit edilir.
Yetki belgesimüracaatında bulunan firmaların durumları, bu gerektiği,
denetlenmeleri, yeterlik belgelerinin verilmesi ve iptal yönerge dahilinde incelenerek
yetki belgesi verilir veya istemleri reddedilir. Yetki belgesi olmayan firmalar, bu
yönetmelik muhtevasında, ÇED raporu hazırlayamaz
8
GEÇİCİ MADDE : 1
Bu yönetmeliğin yürürlüğe girmesinden önce, yürürlükteki mevzuat mucibince
yetkili mercilerinden izin, ruhsat veya onay almış faaliyetlere yukarıdaki 19.
Maddede öngörülen durumlar haricinde bu yönetmelik hükümleri uygulanmaz.
GEÇİCİ MADDE : 2
Bu yönetmeliğin 6. Maddesinin üçüncü fıkrasında belirtilen ÇED raporu formatının
mevcut durum bölümüyle alakalı verilerin İSKİ tarafından toplanmasına
kadar, ÇED raporu hazırlayacak olanlar bu çalışmayı kendileri
yapar.
GEÇİCİ MADDE : 3
Yönetmeliğin 20. Maddesinde belirtilen yeterlik belgesi yönergesi İSKİ tarafından
hazırlanıncaya kadar, ÇED raporları,
a) TÜBİTAK ve Üniversitelerin çevre ile ilgili bölümlerinde faaliyetin konusu ile
ilgili en az 3 farklı disiplinden çevre, makine, kimya, biyoloji, jeoloji, meteoroloji,
inşaat ve ilgili diğer disiplinlerden teşekkül eden bir ekip ile,
b) Bünyesinde en az biri çevre konusunda ihtisas sahibi olmak şartı ile makine,
inşaat, kimya, biyoloji, jeoloji, meteoroloji ve ilgili diğer disiplinlerden en az 3
yıllık mesleki tecrübesi olan, 3 farklı disiplinde eleman çalıştıran kuruluşlar
tarafından hazırlanır.
YÜRÜRLÜK:
MADDE : 21Bu
yönetmelik değişikliği, İSKİ Genel Kurulu tarafından onaylanıp
usulen ilan edildiği tarihten itibaren yürürlüğe girer ve önceki yönetmelik
yürürlükten kalkar.
YÜRÜTME:
MADDE : 22Bu
yönetmelik muhtevasında ÖN ÇED sürecine tabi faaliyetlere dair
esaslar İSKİ tarafından hazırlanacak yönerge ile tesbit edilir. Bu yönetmeliği
İSKİ Genel Müdürlüğü yürütür.
9
EK:1
ÇED RAPORU İSTENECEK FAALİYETLER LİSTESİ:
ENERJİ ÜRETİMİ VE TABİİ KAYNAK KULLANIMI İLE ALAKALI
YATIRIMLAR.
(1) Hidroelekrik, termoelektrik ve nükleer santraller gibi enerji üretimine yönelik
yatırım projeleri.
(2) Her tür madenin (kömür, metaller, mineraller v.b.) çıkarımı, zenginleştirilmesi
veya saflaştırılması ile ilgili tesisler.
(3) Kireç ve kum ocakları ile kum çekme ve yığma tesisleri.
(4) Petrol rafinerileri.
(5) Sıvı (hampetrol,
fueloil,
nafta, benzin v.b.) ve gaz (sıvılaştırılmış petrol
gazı, doğal gaz v.b.) yakıtlar için boru hatları ile bu yakıtlar ile ilgili
dolum ve ticari maksatlı depolama tesisleri.
(6) Nükleer yakıt üretimine yönelik tesisler.
(7) Radyoaktif atıkların depolanması, işlenmesi ve nihai uzaklaştırılmasına
yönelik tesisler.
(8) Zararlı ve tehlikeli atıkların yakılması, arıtılması ve uzaklaştırılması maksadıyla
nihai depolanmasına yönelik tesisler.
ENDÜSTRİYEL YATIRIMLAR:
(1) Petrokimya tesisleri.
(2) Çimento fabrikaları.
(3) Asfalt İşleme (üfürme v.b.) tesisleri.
(4) Asbest katkılı yapı ve yalıtkan mamullerinin üretimini yapan fabrikalar,
(5) 50 m3./gün’den fazla atıksu üreten her tür metal son işlemleri, emayeleme ve
galvanizleme yapan fabrikalar,
(6) Kablo kaplama tesisleri (plastik dışı maddeler),
(7) Her tür makine ve motor imal eden fabrikalar ve otomotiv endüstrisi
(otomotiv yan sanayi hariç),
(8) Uçak montaj ve onarımına yönelik tesisler,
(9) Gemi inşaat tamir ve söküm işlemleri ile ilgili tesisler,
(10) Sentetik kauçuk üretimi, tabii ve sentetik kauçuk ve elastomerden
lastik üreten fabrikalar,
(11) Plastikler, sentetik elyaf ve plastik hammaddesi olan organik kimyasal
maddelerin üretimini yapan fabrikalar,
(12) Her tür boya, vernik, lak, mürekkep ve elastomer üretimi yapan fabrikalar.
(13) İlaç hammaddesi üretimi yapan fabrikalar,
(14) Sabun ve deterjan üreten fabrikalar,
(15) Her tür katı ve sıvı yağların üretimini yapan fabrikalar,
(16) Tabakhaneler ve ham deri işleme tesisleri,
(17) Terbiye, boya ve apre üniteleri içeren tekstil fabrika ve atölyeler.
(18) Kağıt hamuru ve kağıt üretimi yapan fabrikalar,
(19) Yapıştırıcı ve yalıtkan madde üretimi yapan fabrikalar,
(20) Cam üretimi yapan fabrikalar,
(21) Maya üretimi yapan ve hertür fermantasyon işlemi yapan tesisler.
(22) Entegre gübre tesisleri ve gübre fabrikaları,
(23)Tarım ve haşere ilaçlarının üretim ve depolama tesisleri.
(24) 2000 ton/yıl k.c.h.’dan büyük kapasiteli mezbahalar, kombinalar, renderink
tesisleri ile entegre et tesisleri,
10
(25) Şeker fabrikaları.
(26) Kibrit fabrikaları
(27) Demir çelik tesisleri (10.000 ton/yıl ve üzeri kapasiteli),
(28) Tehlikeli ve toksik kimyasal maddelerin organik veya anorganik üretildiği,
işlendiği ve depolandığı tesisler,
(29) Oksijen, azot, argon, karbondioksit, azotprotoksit, flor, klor, amonyak,
asetilen gibi gazların veya bileşiklerin üretim ve dolumunu yapan tesisler,
(30)Pil ve akü üreten fabrikalar,
(31)Film, fotograf, kaset, bant v.b. malzemelerin üretimini yapan fabrikalar,
(32 a) Organize sanayi bölgeleri,
b) İhtisas sanayi bölgeleri,
c) Serbest Bölgeler,
d) 50 işyeri veya daha büyük sanayi kooperatifleri,
e) 200 işyeri ve daha fazla olan küçük sanayi siteleri
(33) Tütün işleme ve sigara fabrikaları,
(34) Metal dışı metal ergitme veya üretme tesisleri,
TARIMSAL VE KIRSAL GELİŞME İLE İLGİLİ YATIRIMLAR:
(1) Kapasitesi 2000 ton/yıl veya daha fazla olan entegre hayvancılık (besi, kesim
ve hayvansal ürünler) ile balıkçılık tesisleri,
KENTSEL GELİŞME İLE ALAKALI YATIRIMLAR:
(1) Kentsel ölçekte katı atıkların toplanması, taşınması, yeniden kullanımı, yakılması ve
uzaklaştırılması ile ilgili projeler.
(2) Deniz trafiğinden kaynaklanan atıkların toplanması, arıtılması ve
uzaklaştırılmasına yönelik entegre projeler.
(3) Hastaneler.
(4) Üniversiteler (İçme suyu havzalarında).
(5) İçme suyu havzalarında 200 konuttan fazla toplu halde projelendirilen konutlar.
11
EK2:
ÇED ÖN ARAŞTIRMA RAPORU İSTENECEK FAALİYETLER LİSTESİ:
ENDÜSTRİYEL YATIRIMLAR:
(1)Atıksu miktarı 10 m3/günden daha az olan her türlü metal son işlemleri,
emayeleme ve galvanizleme yapan fabrikalar,
(2) 2000 ton/yıl canlı ağırlıkta küçük kapasiteli mezbahalar, kombinalar, rendering
tesisleri ile entegre tesisleri.
(3) Kapasitesi 100010000
ton/yıl arasında olan demirçelik
tesisleri.
(4) 50 işyerinden daha az sanayi kooperatifleri.
(5) 50200
işyerine sahip küçük sanayi siteleri.
(6) Çeşitli ara ve son ürünler üreten plastik işleme fabrika ve atölyeleri.
(7) Cam kesme ve işleme yapan imalathane ve fabrikalar.
(8) Kapasitesi 2000 lt./gün veya daha büyük olan süt ve süt ürünleri imalathaneleri,
fabrikalar ile mandralar.
(9) Konserve fabrikaları.
(10) Bira ve malt imalatı ile alkollü ve alkolsüz içki ve meşrubat üretim ve
dolum tesisleri.
(11) İnorganik kimyasal madde üreten fabrikalar.
(12) Elektrik ve elektronik araçların üretimini yapan fabrikalar ile her türlü motor üreten
tesisler
(13) Sentetik iplik ve elyaf fabrika ve atölyeleri.
KIRSAL GELİŞME İLE ALAKALI YATIRIMLAR:
(1) Kapasitesi 100 büyükbaş veya 1000 küçükbaştan fazla olan hayvan besi tesisleri.
(2) Su Ürünleri üretim ve işleme tesisleri.
(3) Kapasitesi 2000 lt./gün veya daha fazla süt ve süt mamülleri imalathaneleri ve
fabrikaları.
KENTSEL GELİŞME İLE ALAKALI YATIRIMLAR:
(1) İçme suyu havzalarında toplu halde projelendirilen konutlar (50200
arası konut)
Yorumlar