Çevresel Etki Değerlendirme (Çed) Yönetmeliği

1

T.C.

İSTANBUL SU VE KANALİZASYON İDARESİ

GENEL MÜDÜRLÜĞÜ

ÇEVRESEL ETKİ DEĞERLENDİRME (ÇED) YÖNETMELİĞİ *

GAYE:

MADDE : 1Bu

yönetmeliğin gayesi, 2560 sayılı “İstanbul Su ve Kanalizasyon İdaresi

Genel Müdürlüğü Kuruluş ve Görevleri Hakkında Kanun” ile belirlenmiş

görev ve yetki alanı içerisinde, su kaynaklarının, deniz, göl, akarsu kıyılarının

ve yeraltı sularının korunabilmesi için; çevre üzerinde önemli etkiler meydana

getirebilecek faaliyetlerin, bu etkilerini önceden tesbit edip değerlendirilecek

olumsuz etkilerini önlemeye veya en aza indirmeye matuf “Çevresel Etki

Değerlendirmesi” sürecini tanzim etmektir.

MUHTEVA:

MADDE: 2Bu

yönetmelik Çevresel Etki Değerlendirme Raporu ile Çevresel Etki

Değerlendirmesi Ön Araştırma raporunun hangi faaliyetler için hazırlanacağını,

bu raporların muhtevasını ve değerlendirme usul ve esaslarını ve İSKİ

tarafından verilecek “Çevresel Etkiler Önemli”, “Çevresel Etkiler Önemsiz”,

“Çevresel Etkiler Olumlu” ve “ Çevresel Etkiler Olumsuz” kararlarına dair

esasları ihtiva eder.

HUKUKİ MESNED:

MADDE: 3Bu

yönetmelik, 2560 sayılı İstanbul Su ve Kanalizasyon İdaresi Genel

Müdürlüğü Kuruluş ve Görevleri Hakkında Kanun’un 2. Maddesinin ( c) bendi

ile 20 maddesi hükmüne istinaden hazırlanmıştır.

TANIMLAR:

MADDE : 4Bu

yönetmelikte geçen bazı tanımlar aşağıda verilmiştir.

ÇEVRE: Canlıların hayatları boyunca münasebette bulunduğu, biyofiziksel

ve

sosyokültürel

kaynak ve değerler kümesidir.

ÇEVRESEL ETKİ DEĞERLENDİRMESİ (ÇED): Gerçekleştirilmesi planlanan

bir yatırım faaliyeti ile ilgili olarak hazırlanan ve hedefleri, usulleri, girdileri ve

çıktıları tam olabilecek olumlu yada olumsuz etkilerin irdelenmesi maksadıyla

yürütülen çalışmalardır.

ÇED RAPORU: Bu yönetmeliğin Ek.1 listesinde yer alan veya bu listelerde yer

almadığı halde, ÇED ön araştırması neticesinde çevresel etkileri önemli görülen

faaliyetler için, yönergesindeki formata uygun olarak hazırlanacak rapordur.

ÇED ÖN ARAŞTIRMASI: Bu yönetmeliğin Ek.2 listesinde yer alan faaliyetleri

için hazırlanacak Yönergesindeki formata uygun olarak hazırlanacak rapordur.

* Bu yönetmelikte yapılan tadilat 22.5.1998 tarih, 354 sayılı İSKİ Genel

Kurulu Kararı ile kabul edilmiş olup, 17.6.1998 tarihinde İstiklal gazetesinde

yayınlanarak yürürlüğe girmiştir.

2

MUHTEMEL ETKİ: Planlanan bir faaliyetin, inşaat, işletme safhalarında, işletme

kapandıktan sonra biyofiziksel

ve sosyokültürel

çevre unsurları ve özellikle nadir

ve nesli tehlikeye düşmüş türleri ile eko sistem üzerinde, doğrudan veya dolaylı

olarak meydana getirmesi beklenen her çeşit değişiklik.

ETKİ ALANI: Planlanan faaliyetin hazırlık, inşaat ve işletme süresince veya

işletmeye kapandıktan sonra çevreye vereceği muhtemel etkilerin, ilgili mevzuatta

belirtilen veya bilimsel esaslara göre kabul edilebilen seviyelerin üzerinde

hissedileceği alandır.

OLUMSUZ ETKİNİN AZA İNDİRİLMESİ: Planlanan bir faaliyetin çevre

unsurları üzerindeki muhtemel olumsuz etkilerinin, çeşitli tedbirlerle teknolojik ve

ekonomik bakımdan en düşük seviyelere indirilmesidir.

GİDERİLEMEYEN ETKİ: Faaliyetten kaynaklanacak olumsuz etkilerin

teknolojik ve ekonomik bakımdan mümkün olan en düşük seviyeye indirilmesinden

sonra geriye kalan etkidir.

İNCELEME DEĞERLENDİRME KOMİSYONU: Bu yönetmelik hükümleri

mucibince, faaliyet sahibi tarafından hazırlanıp İSKİ’ye teslim edilen ÇED

Raporunu inceleyip değerlendirmek üzere, yönerge ile tesbit edilen esaslara göre

teşkil edilen ihtisas komisyonudur.

ÇED KOMİSYONU: Planlanan faaliyet için ÇED Raporu veya ÇED Ön

Araştırması Raporu hazırlanması gerekip gerekmediğini karara bağlamak ve ÇED

Ön Araştırma Raporlarını incelemek ve değerlendirmek üzere, yönergede belirtilen

esaslara göre teşkil edilen komisyondur.

ÇED OLUMLU GÖRÜŞÜ: ÇED Raporunun, İncelemeDeğerlendirme

Komisyonunda yapılan değerlendirmesinin neticeleri esas alınarak, faaliyetin çevre

üzerinde olumsuz etkilerinin bulunmadığı veya en aza indirilen olumsuz etkilerin

ilgili mevzuat ve bilimsel esaslara göre kabul edilebilir seviyelerde olduğunun

tesbiti halinde faaliyetin gerçekleşmesinde mahsur görülmediğini belirten İSKİ

görüşüdür.

ÇEVRESEL ETKİLER ÖNEMLİ KARARI: ÇED Ön Araştırma Raporunun

ÇED Komisyonunda değerlendirilmesi neticesi, bahis konusu faaliyet için ÇED

raporu hazırlanması gerektiğini belirten İSKİ Genel Müdürlüğü kararıdır.

ÇEVRESEL ETKİLER ÖNEMSİZ KARARI: ÇED Ön araştırma Raporunun

ÇED Komisyonunda değerlendirilme neticeleri esas alınarak, bahis konusu

faaliyetten kaynaklanacak çevresel etkilerin ilgili mevzuat ve bilimsel esaslara göre

kabul edilebilir seviyede olduğunu tesbiti halinde, faaliyetin gerçekleştirilmesinde

mahzur görülmediğini belirten İSKİ Genel Müdürlüğü kararıdır..

ÇED SÜRECİNE TABİ FAALİYETLER:

MADDE:5a)

Bu yönetmeliğe ekli 1 sayılı listede (Ek:1 ) belirlenmiş faaliyetler

ÇED raporuna tabidir.

3

b)Bu yönetmeliğin Ek.2 listesinde yer alan faaliyetler ÇED Ön

araştırmasına tabidir.

c)Ek.(2) Listesinde yer almakla birlikte, ÇED ön araştırması neticesinde, Çevresel

Etkileri önemli görülen faaliyetler ÇED sürecine tabidir.

d)ÇED uygulaması, bu yönetmelik muhtevasına giren her faaliyet için ayrı ayrı

yürütülür. Ancak, her biri ÇED’e tabi birden fazla projeyi kapsayan entegre bir

faaliyet, bir ÇED raporunda ele alınır ve tek bir faaliyet olarak karara bağlanır.

e)Ek.1 ve Ek.2 listede yer almayan fakat Çevre Bakanlığı ÇED Yönetmeliğine

göre ÖN ÇED veya ÇED kapsamında bulunan tesisler için İSKİ, ya Çevre

Bakanlığı’ndan getirelecek“Faaliyet Olumlu” belgesi ister veya faaliyet sahibi

tarafından İSKİ “Atıksuların Kanalizasyona Deşarj Yönetmeliği” ile “İçme ve

Kullanma Suyu Temin Edilen ve Edilecek olan Yüzeysel Su Kaynaklarının

Kirlenmeye Karşı Korunması Yönetmeliği”nin sağlandığına dair bir rapor

ister.

ÇED RAPORU MUHTEVASI:

MADDE : 6Bu

yönetmelik mucibince ÇED sürecine tabi faaliyetler için

hazırlanacak ÇED raporlarında nelere yer verileceği “ÇED raporu

Formatı” yönergesinde belirtilmiştir.

Yönergesinde verilen format en genel halde olup, her ÇED raporu için, faaliyet türü

ve faaliyet alanının özelliklerine göre hazırlanacak “ÇED Raporu Formatı” İSKİ

tarafından faaliyet sahibine verilir.İSKİ, ÇED sürecine tabi faaliyetin ve faaliyet

alanının özelliklerine göre “ÇED Genel Formatı”nda değişiklik yapmak ve ÇED

Raporunun bu değişikliklere göre hazırlanmasını istemek yetkisine sahiptir.

İSKİ Yönergesinde verilen formatın “Mevcut durum” bölümünde yer alan veriler,

bu yönetmeliğin ihtiva ettiği bölge için geçerli olmak üzere önceden toplar ve ÇED

çalışmasını yapacak kuruluşa verir.

FAALİYET SAHİBİNİN YÜKÜMLÜLÜKLERİ:

MADDE: 7Bu

yönetmeliğin muhtevasına giren faaliyet sahibi, ÇED Komisyonuna verdiği,

ÇED veya ÖN ÇED raporunun hazırlanmasında kullanılan faaliyetle ilgili bilgilerin

doğruluğunu, ÇED Raporunda tesbit edilen hususlara uygun davranacağını, verdiği

bilgilerin yanlışlığı veya raporda belirlenen hususlara uygun davranmadığı

ttaktirde İSKİ tarafından belirlenen yaptırım ve cezaları kabul ettiğini belirten bir

taahhütnameyi İSKİ’ye vermek, faaliyet ÇED kapsamına giriyor ise formata uygun

olarak hazırlayacağı ÇED raporunu 10 nüsha olarak, ÇED Ön Araştırma

kapsamına giriyor ise ÇED Ön araştırma Raporunu 5 nüsha olarak İSKİ’ye

vermek, İSKİ Tarifeler Yönetmeliğinde belirtilen incelemedeğerlendirme

ücretlerini ödemek, ÇED İncelemeDeğerlendirme

Komisyonunun lüzum görmesi

halinde rapordaki eksiklikleri tamamlatmakla yükümlüdür.

4

ÖN İNCELEME:

MADDE: 8Faaliyet

sahibi tarafından İSKİ’ye verilen müracaat dosyası ÇED Komisyonu Ön

İnceleme toplantısında değerlendirilerek, ÇED sürecine tabi olduğu kararı verilen

faaliyetler için “ÇED Raporu Formatı” en çok 7 gün içinde İSKİ tarafından

hazırlanarak, faaliyet sahibine verilir.

ÇED Komisyonu tarafından ÇED Ön Araştırmasına tabi olduğu kararı verilen

faaliyet için ise, benzer olarak “ÇED Ön Araştırma Raporu Formatı” verilir.

MADDE : 9Hazırlanan

ÇED Raporu İSKİ’ye verildikten sonra en çok yedi gün içinde, İSKİ,

raporu formata uygunluk yönünden inceler. Format yönünden uygun bulunmayan

ÇED raporu, faaliyet sahibine geri verilerek düzeltilmesi istenir. Format yönünden

uygun olduğu tespit edilen veya düzeltilerek formata uygun hale getirilen ÇED

Raporu, ilk toplantı duyurusunu ihtiva eden bir yazı ile, İncelemeDeğerlendirme

Komisyonu üyelerine üç gün içinde gönderilir. Hazırlanan Ön ÇED raporu ise,

İSKİ’ye verildikten en çok bir hafta içinde incelenerek “Çevresel Etkileri

Önemlidir”veya “Çevresel Etkiler Önemsizdir” kararı verilerek faaliyet sahibine

bildirilir.

YÖRE HALKININ ÇED SÜRECİNE KATILIMI:

MADDE: 10ÇED

Raporu İncelemeDeğerlendirme

Komisyonu üyelerine gönderilmesine

paralel olarak, bahis konusu faaliyetle ilgili başlıca bilgileri ve incelemedeğerlendirme

süresini ihtiva eden bir ilan, İSKİ tarafından bu maksatla ayrılan bir

ilan tahtasına, 15 gün süre ile asılır. Ayrıca İSKİ tarafından belirlenecek çevresel

etkisi önemli faaliyetler için, faaliyet sahibi, bu ilanın yapıldığını İstanbul’da

yayımlanan yüksek tirajlı bir gazetede bir hafta arayla iki defa yayımlatarak

duyurur. İSKİ tarafından verilen ÇED raporlarının, isteyenler tarafından

incelenmesine izin verilir. ÇED raporu hakkında görüşlerini bildirmek

isteyenler, incelemedeğerlendirme

süresinin sonuna kadar, görüşlerini yazılı olarak

İSKİ’ye bildirebilirler. Bu görüşler, İncelemeDeğerlendirme

Komisyonunun

bilgisine sunulur. İncelemedeğerlendirme

süresi bittikten sonra bildirilen görüşler

dikkate alınmaz.

.

İNCELEMEDEĞERLENDİRME

KOMİSYONU VE ÖDEMELER:

MADDE:11İSKİ’ye

verilen ÇED raporunun incelenip değerlendirilmesi, İSKİ tarafından

teşekkül ettirilecek bir incelemedeğerlendirme

komisyonu tarafından yapılır. İSKİ,

her ÇED Raporu için ayrı ayrı oluşturulacak bu komisyonların üyelerini tesbit

etmek üzere, üniversiteler, İstanbul Sanayi Odası, ilgili meslek odaları ve ilgili

kamu kuruluşlarından, yeterli sayıda üye adayı bildirmelerini ister. Her ÇED raporu

için, disiplinler arası dağılım da dikkate alınarak, Üniversiteden iki, Sanayi

Odasından bir, ilgili meslek odaları veya kamu kurum ve kuruluşlardan 3 ve İSKİ

tarafından tesbit edilecek bir üyeden olmak üzere 7 kişilik bir komisyon teşekkül

ettirilir. Komisyon ilk toplantısında bir başkan seçer.

Komisyonların teşekkül etmesi için aday gösterilmesi istenecek kurum ve

kuruluşların tesbiti ve komisyonların teşekkülü ile ilgili esaslar İSKİ tarafından

tesbit edilir. Komisyon lüzum görürse, faaliyet sahibi ile ÇED raporunu hazırlayan

kuruluşun temsilcisini ve konuyla ilgili başka uzmanları da toplantıya çağırıp,

5

kendilerinden açıklama veya görüş isteyebilir. Ayrıca komisyonda üyeleri

bulunmadığı takdirde DSİ, TEK, Orman Genel Müdürlüğü gibi kamu

kuruluşlarından lüzumlu görülürse yazılı olarak görüş istenebilir.

Faaliyet sahibinden alınan ÇED raporu İncelemeDeğerlendirme

ücretinin en fazla

%50’si İncelemeDeğerlendirme

Komisyonunun İSKİ üyesi haricindeki üyelerine

ödenir.

İNCELEMEDEĞERLENDİRME

SÜRESİ:

MADDE: 12ÇED

raporunun incelenip değerlendirilmesi süresi, raporun komisyon

üyelerine gönderildiği tarihten başlamak üzere altı haftadır. İncelemeDeğerlendirme

Komisyonunun ilk toplantısı, bu sürenin ilk haftası içinde yapılır.

Komisyon tarafından yapılacak isteğin İSKİ tarafından kabul edilmesi halinde,

İncelemeDeğerlendirme

süresi, en çok 2 hafta uzatılabilir.

İNCELEMEDEĞERLENDİRMENİN

MUHTEVASI:

MADDE: 13ÇED

raporlarının inceleme ve değerlendirilmesi;

a) Raporun muhteva olarak İSKİ tarafından verilen formata uygun olup olmadığı,

b) Raporun doğru veri ve belgelere dayandırılıp dayandırılmadığı,

c) Yapılan ölçüm, hesaplama ve değerlendirmelerin doğru ve yeterli olup olmadığı,

d) Tasarlanan faaliyetin çevre üzerinde meydana getirebileceği etkilerin eksiksiz

olarak belirlenip belirlenmediği,

e) Tasarlanan faaliyet ile ilgili yer seçimi, teknoloji ve koruma tedbiri alternatifleri

ile bu alternatifler arasında yapılan tercihler konusunda yeterli açıklama ihtiva

edip etmediği hususlarını kapsar.

İncelemedeğerlendirme

komisyonu, bu hususlarda yeterli bir kanaate

ulaşırsa, çalışmasını sona erdirir ve İSKİ’ye verilen ÇED raporu “Kesin

ÇED raporu” olarak kabul edilir. Bu konuda komisyon üyelerinin görüşgörüşlerini

ihtiva eden bir tutanak tanzim edilerek, üyeler tarafından

imzalanır. Bu tutanak İSKİ tarafından verilecek olan “Olumlu” veya

“Olumsuz” kararına esas teşkil eder.

Komisyon, toplam İncelemedeğerlendirme

süresi sonuna kadar ÇED

raporu hakkında herhangi bir görüş bildirmez ise, ÇED raporu hakkındaki

kararı, komisyon tarafından yapılan değerlendirmeleri de dikkate alarak,

doğrudan doğruya İSKİ verir.

ÇED RAPORUNDAKİ EKSİKLERİN TAMAMLATILMASI:

MADDE: 14Komisyon,

inceleme ve değerlendirme sırasında ÇED raporunda eksik

veya yanlış bir husus tespit ederse, bunun giderilmesini faaliyet sahibinden ister.

Bu takdirde, eksikler giderilip rapor İSKİ’ye yeniden verilinceye kadar, incelemedeğerlendirme

süresi işlemez ve faaliyet sahibinin eksikleri gidermesinden sonra,

kalan süreye iki hafta daha eklenir. ÇED raporundaki eksiklerin 2 ayda

tamamlanmaması halinde faaliyet sahibine ihtar yazısı yazılarak,raporu ihtar

6

yazısı tarihinden itibaren en çok 2 ay içinde tamamlaması bildirilir. Bu süre

içinde tamamlanmayan ÇED raporları için incelemedeğerlendirme

komisyonu

son defa toplanarak durumu ve ÇED olumsuz kanaatini bir tutanakla İSKİ

Yönetim Kurulu’na bildirir.

İNCELEMEDEĞERLENDİRME

KOMİSYONUNUN YETKİLERİ

MADDE: 15Komisyon,

inceleme ve değerlendirme sırasında, söz konusu faaliyet

ve ÇED raporu ile ilgili olarak ek bilgi toplayabilir. Faaliyet sahibinden,

gerekli bilgi ve belgeleri sağlamasını veya ilave ölçüm ve deneyleri

yaptırmasını isteyebilir.

“OLUMLU” VEYA “OLUMSUZ” BELGESİ:

MADDE : 16Kesin

ÇED raporunun İncelemeDeğerlendirme

Komisyonu tarafından

tarafından İSKİ’ye sunulmasından en çok üç hafta içinde İSKİ Yönetim

Kurulu Kararı istikametinde,

a) Tasarlanan faaliyetin çevreye yapabileceği olumsuz bir bilimsel etki

bulunmaması veya giderilemeyen etkiler esaslara göre kabul edilebilir

seviyelerde kalacağı kanatine varır ise “Olumlu” belgesi,

b) Aksi kanaate varır ise veya 14. Maddede belirtilen hususlar istikametinde “ÇED

Olumsuz” belgesi tanzim eder. Bu belge, faaliyet sahibine verildiği gibi, bahis

konusu faaliyete izin, ruhsat ve onay verme bakımından yetkili makamlara da

gönderilir.

“Olumsuz” belgesi alan faaliyetlere, 2560 sayılı kanunun 18. Maddesi mucibince

“Durum Belgesi” verilmez.

Faaliyet sahibi, “Olumlu” belge alan faaliyetle alakalı yatırıma, belge tarihinden

sonra iki yıl içerisinde başlamaz ise “Olumlu” belgesi geçersiz sayılır.

FAALİYETİN TAKİBİ VE DENETLENMESİ:

MADDE: 17İSKİ,

bu yönetmeliğin 7. Maddesine göre faaliyet sahibinden aldığı

taahhütnamenin bir örneğini ve ÇED raporunun “Takip Programları”

başlıklı 6 no.lu bölümünü “Olumlu” belgesi ekinde bu bölümde adları

yazılan faaliyeti takip edecek kurumlara gönderir.Faaliyet; proje onay ve

izin aşamalarından başlanarak, izleme programı ve taahhütname dahilinde

denetlenir.

İSKİ de 2560 sayılı Kuruluş Kanununun kendisine verdiği yetki dahilinde

faaliyeti denetler; bu konuda, Valilik ve Belediye Makamları, yetkili kamu

kuruluşları, meslek odaları ve sanayi odaları ile işbirliği yapar.

FAALİYET SAHİBİNİN TAAHHÜTLERİNE UYMAMASI:

MADDE: 18Faaliyet

sahibinin, ilk müracaat dosyasında veya ÇED/Ön ÇED

Raporunda kendi faaliyeti ile alakalı verdiği bilgilerde yanlışlık tesbit

edildiği takdirde;

7

a) ÇED komisyonunda, ÇED veya ÖN ÇED raporu hazırlanmasına lüzum

olmadığına karar verilen faaliyetlerin ÇED müracaatları geçersiz sayılarak doğru

bilgilerle yeniden müracaat etmeleri istenir.

b) ÇED veya ÖN ÇED raporu hazırlanması istenen faaliyetlere ait bilgiler, bu

raporların değerlendirilmesi neticelenmemiş ise, incelemedeğerlendirme

süreci

içinde düzelttirilerek, raporlar bu istikamette revize ettirilir.

c) ÇED veya ÖN ÇED süreci tamamlanarak “ÇED Olumlu” veya

“Çevresel Etkiler Önemsiz” belgesi almış faaliyetlerin bu belgeleri

iptal edilir. Durum, faaliyet sahibi, Valilik ve Belediye ile izin

ruhsat ve takip bakımından yetkili makamlara bildirilir.

TEVSİİ VE MODERNİZASYON PROJELERİ:

MADDE: 19Bu

yönetmeliğin 5. Maddesinde belirtilen ÇED’e tabi faaliyetler

konularına dair mevcut tesislerde,

a) Mevcut tesis 17 Eylül 1993’ten sonra yapılmakla birlikte büyüklüğü itibarı ile

ÇED veya Ön ÇED’e tabi olmamış ise yapılacak ilave ile birlikte toplam

büyüklüğü ÇED’e giriyorsa ÇED’e; Ön ÇED kapsamına giriyorsa Ön ÇED’e

tabidir.

b) Mevcut tesis için daha önce bir ÇED veya Ön ÇED raporu hazırlamış ise ilave

edilecek kısım yeni bir proje gibi değerlendirilerek ilave kısmın büyüklüğü ÇED

kapsamına giriyorsa ÇED’e, ÖN ÇED kapsamına giriyorsa ÖN ÇED’e tabidir.

c) Mevcut tesis 17 Eylül 1993 tarihinden önce yapıldığı için daha önce bir ÇED veya

Ön ÇED raporu hazırlanmamış ise ilave edilecek kısmın büyüklüğü ÇED

kapsamına giriyorsa ÇED; Ön ÇED muhtevasına giriyorsa Ön ÇED’e tabidir.

YETERLİK BELGESİ:

MADDE: 20 Bu

yönetmelik muhtevasında, üniversiteler ve TÜBİTAK haricinde,

ÇED raporu hazırlayabilecek firmaların hangi teknik imkanlara sahip olmaları

edilmesine dair esaslar İSKİ tarafından hazırlanacak bir yönergeyle tesbit edilir.

Yetki belgesimüracaatında bulunan firmaların durumları, bu gerektiği,

denetlenmeleri, yeterlik belgelerinin verilmesi ve iptal yönerge dahilinde incelenerek

yetki belgesi verilir veya istemleri reddedilir. Yetki belgesi olmayan firmalar, bu

yönetmelik muhtevasında, ÇED raporu hazırlayamaz

8

GEÇİCİ MADDE : 1

Bu yönetmeliğin yürürlüğe girmesinden önce, yürürlükteki mevzuat mucibince

yetkili mercilerinden izin, ruhsat veya onay almış faaliyetlere yukarıdaki 19.

Maddede öngörülen durumlar haricinde bu yönetmelik hükümleri uygulanmaz.

GEÇİCİ MADDE : 2

Bu yönetmeliğin 6. Maddesinin üçüncü fıkrasında belirtilen ÇED raporu formatının

mevcut durum bölümüyle alakalı verilerin İSKİ tarafından toplanmasına

kadar, ÇED raporu hazırlayacak olanlar bu çalışmayı kendileri

yapar.

GEÇİCİ MADDE : 3

Yönetmeliğin 20. Maddesinde belirtilen yeterlik belgesi yönergesi İSKİ tarafından

hazırlanıncaya kadar, ÇED raporları,

a) TÜBİTAK ve Üniversitelerin çevre ile ilgili bölümlerinde faaliyetin konusu ile

ilgili en az 3 farklı disiplinden çevre, makine, kimya, biyoloji, jeoloji, meteoroloji,

inşaat ve ilgili diğer disiplinlerden teşekkül eden bir ekip ile,

b) Bünyesinde en az biri çevre konusunda ihtisas sahibi olmak şartı ile makine,

inşaat, kimya, biyoloji, jeoloji, meteoroloji ve ilgili diğer disiplinlerden en az 3

yıllık mesleki tecrübesi olan, 3 farklı disiplinde eleman çalıştıran kuruluşlar

tarafından hazırlanır.

YÜRÜRLÜK:

MADDE : 21Bu

yönetmelik değişikliği, İSKİ Genel Kurulu tarafından onaylanıp

usulen ilan edildiği tarihten itibaren yürürlüğe girer ve önceki yönetmelik

yürürlükten kalkar.

YÜRÜTME:

MADDE : 22Bu

yönetmelik muhtevasında ÖN ÇED sürecine tabi faaliyetlere dair

esaslar İSKİ tarafından hazırlanacak yönerge ile tesbit edilir. Bu yönetmeliği

İSKİ Genel Müdürlüğü yürütür.

9

EK:1

ÇED RAPORU İSTENECEK FAALİYETLER LİSTESİ:

ENERJİ ÜRETİMİ VE TABİİ KAYNAK KULLANIMI İLE ALAKALI

YATIRIMLAR.

(1) Hidroelekrik, termoelektrik ve nükleer santraller gibi enerji üretimine yönelik

yatırım projeleri.

(2) Her tür madenin (kömür, metaller, mineraller v.b.) çıkarımı, zenginleştirilmesi

veya saflaştırılması ile ilgili tesisler.

(3) Kireç ve kum ocakları ile kum çekme ve yığma tesisleri.

(4) Petrol rafinerileri.

(5) Sıvı (hampetrol,

fueloil,

nafta, benzin v.b.) ve gaz (sıvılaştırılmış petrol

gazı, doğal gaz v.b.) yakıtlar için boru hatları ile bu yakıtlar ile ilgili

dolum ve ticari maksatlı depolama tesisleri.

(6) Nükleer yakıt üretimine yönelik tesisler.

(7) Radyoaktif atıkların depolanması, işlenmesi ve nihai uzaklaştırılmasına

yönelik tesisler.

(8) Zararlı ve tehlikeli atıkların yakılması, arıtılması ve uzaklaştırılması maksadıyla

nihai depolanmasına yönelik tesisler.

ENDÜSTRİYEL YATIRIMLAR:

(1) Petrokimya tesisleri.

(2) Çimento fabrikaları.

(3) Asfalt İşleme (üfürme v.b.) tesisleri.

(4) Asbest katkılı yapı ve yalıtkan mamullerinin üretimini yapan fabrikalar,

(5) 50 m3./gün’den fazla atıksu üreten her tür metal son işlemleri, emayeleme ve

galvanizleme yapan fabrikalar,

(6) Kablo kaplama tesisleri (plastik dışı maddeler),

(7) Her tür makine ve motor imal eden fabrikalar ve otomotiv endüstrisi

(otomotiv yan sanayi hariç),

(8) Uçak montaj ve onarımına yönelik tesisler,

(9) Gemi inşaat tamir ve söküm işlemleri ile ilgili tesisler,

(10) Sentetik kauçuk üretimi, tabii ve sentetik kauçuk ve elastomerden

lastik üreten fabrikalar,

(11) Plastikler, sentetik elyaf ve plastik hammaddesi olan organik kimyasal

maddelerin üretimini yapan fabrikalar,

(12) Her tür boya, vernik, lak, mürekkep ve elastomer üretimi yapan fabrikalar.

(13) İlaç hammaddesi üretimi yapan fabrikalar,

(14) Sabun ve deterjan üreten fabrikalar,

(15) Her tür katı ve sıvı yağların üretimini yapan fabrikalar,

(16) Tabakhaneler ve ham deri işleme tesisleri,

(17) Terbiye, boya ve apre üniteleri içeren tekstil fabrika ve atölyeler.

(18) Kağıt hamuru ve kağıt üretimi yapan fabrikalar,

(19) Yapıştırıcı ve yalıtkan madde üretimi yapan fabrikalar,

(20) Cam üretimi yapan fabrikalar,

(21) Maya üretimi yapan ve hertür fermantasyon işlemi yapan tesisler.

(22) Entegre gübre tesisleri ve gübre fabrikaları,

(23)Tarım ve haşere ilaçlarının üretim ve depolama tesisleri.

(24) 2000 ton/yıl k.c.h.’dan büyük kapasiteli mezbahalar, kombinalar, renderink

tesisleri ile entegre et tesisleri,

10

(25) Şeker fabrikaları.

(26) Kibrit fabrikaları

(27) Demir çelik tesisleri (10.000 ton/yıl ve üzeri kapasiteli),

(28) Tehlikeli ve toksik kimyasal maddelerin organik veya anorganik üretildiği,

işlendiği ve depolandığı tesisler,

(29) Oksijen, azot, argon, karbondioksit, azotprotoksit, flor, klor, amonyak,

asetilen gibi gazların veya bileşiklerin üretim ve dolumunu yapan tesisler,

(30)Pil ve akü üreten fabrikalar,

(31)Film, fotograf, kaset, bant v.b. malzemelerin üretimini yapan fabrikalar,

(32 a) Organize sanayi bölgeleri,

b) İhtisas sanayi bölgeleri,

c) Serbest Bölgeler,

d) 50 işyeri veya daha büyük sanayi kooperatifleri,

e) 200 işyeri ve daha fazla olan küçük sanayi siteleri

(33) Tütün işleme ve sigara fabrikaları,

(34) Metal dışı metal ergitme veya üretme tesisleri,

TARIMSAL VE KIRSAL GELİŞME İLE İLGİLİ YATIRIMLAR:

(1) Kapasitesi 2000 ton/yıl veya daha fazla olan entegre hayvancılık (besi, kesim

ve hayvansal ürünler) ile balıkçılık tesisleri,

KENTSEL GELİŞME İLE ALAKALI YATIRIMLAR:

(1) Kentsel ölçekte katı atıkların toplanması, taşınması, yeniden kullanımı, yakılması ve

uzaklaştırılması ile ilgili projeler.

(2) Deniz trafiğinden kaynaklanan atıkların toplanması, arıtılması ve

uzaklaştırılmasına yönelik entegre projeler.

(3) Hastaneler.

(4) Üniversiteler (İçme suyu havzalarında).

(5) İçme suyu havzalarında 200 konuttan fazla toplu halde projelendirilen konutlar.

11

EK2:

ÇED ÖN ARAŞTIRMA RAPORU İSTENECEK FAALİYETLER LİSTESİ:

ENDÜSTRİYEL YATIRIMLAR:

(1)Atıksu miktarı 10 m3/günden daha az olan her türlü metal son işlemleri,

emayeleme ve galvanizleme yapan fabrikalar,

(2) 2000 ton/yıl canlı ağırlıkta küçük kapasiteli mezbahalar, kombinalar, rendering

tesisleri ile entegre tesisleri.

(3) Kapasitesi 100010000

ton/yıl arasında olan demirçelik

tesisleri.

(4) 50 işyerinden daha az sanayi kooperatifleri.

(5) 50200

işyerine sahip küçük sanayi siteleri.

(6) Çeşitli ara ve son ürünler üreten plastik işleme fabrika ve atölyeleri.

(7) Cam kesme ve işleme yapan imalathane ve fabrikalar.

(8) Kapasitesi 2000 lt./gün veya daha büyük olan süt ve süt ürünleri imalathaneleri,

fabrikalar ile mandralar.

(9) Konserve fabrikaları.

(10) Bira ve malt imalatı ile alkollü ve alkolsüz içki ve meşrubat üretim ve

dolum tesisleri.

(11) İnorganik kimyasal madde üreten fabrikalar.

(12) Elektrik ve elektronik araçların üretimini yapan fabrikalar ile her türlü motor üreten

tesisler

(13) Sentetik iplik ve elyaf fabrika ve atölyeleri.

KIRSAL GELİŞME İLE ALAKALI YATIRIMLAR:

(1) Kapasitesi 100 büyükbaş veya 1000 küçükbaştan fazla olan hayvan besi tesisleri.

(2) Su Ürünleri üretim ve işleme tesisleri.

(3) Kapasitesi 2000 lt./gün veya daha fazla süt ve süt mamülleri imalathaneleri ve

fabrikaları.

KENTSEL GELİŞME İLE ALAKALI YATIRIMLAR:

(1) İçme suyu havzalarında toplu halde projelendirilen konutlar (50200

arası konut)

Yorumlar

Popüler Yayınlar