AFET
SİGORTALARI KANUNU
Kanun
No. 6305
|
|
Kabul
Tarihi: 9/5/2012
|
BİRİNCİ
BÖLÜM
Amaç,
Kapsam ve Tanımlar
Amaç
ve kapsam
MADDE
1- (1)
Bu Kanunun amacı, binalarda deprem sonucu meydana gelebilecek maddi zararların
karşılanmasını teminen yaptırılacak zorunlu deprem sigortası ile sigorta
şirketlerince teminat verilemeyen veya teminat verilmesinde güçlükler bulunan
çeşitli afetler ve riskler sonucu meydana gelebilecek maddi ve bedeni zararların
karşılanabilmesini teminen sunulacak sigorta ve reasürans teminatlarına ilişkin
usul ve esasları belirlemektir.
Tanımlar
MADDE
2- (1)
Bu Kanunda geçen;
a)
Bakan veya Bakanlık: Hazine Müsteşarlığının bağlı bulunduğu Bakanı veya
Bakanlığı,
b)
Birlik: Türkiye Sigorta ve Reasürans Şirketleri Birliğini,
c)
Kurum: Doğal Afet Sigortaları Kurumunu,
ç)
Müsteşarlık: Hazine Müsteşarlığını,
d)
Reasürans şirketi: 3/6/2007 tarihli ve 5684 sayılı Sigortacılık Kanununa göre
Türkiye’de kurulmuş reasürans şirketi ile yurt dışında kurulmuş reasürans
şirketinin Türkiye’deki teşkilatını,
e)
Sigorta şirketi: 5684 sayılı Kanuna göre Türkiye’de kurulmuş sigorta şirketi ile
yurt dışında kurulmuş sigorta şirketinin Türkiye’deki teşkilatını,
f)
Teknik işletici: Kurumun teknik işleri ile işletmeye ilişkin iş ve işlemlerini
yürüten şirketi,
g)
Yönetim Kurulu: Doğal Afet Sigortaları Kurumu Yönetim Kurulunu,
ğ)
Zorunlu deprem sigortası: Binalarda depremin doğrudan neden olduğu maddi
zararlar ile deprem nedeniyle ortaya çıkan yangın, infilak, dev dalga (tsunami)
ve yer kayması sonucu oluşan maddi zararları teminat altına alan zorunlu
sigortayı,
ifade
eder.
İKİNCİ
BÖLÜM
Doğal
Afet Sigortaları Kurumu
Doğal
Afet Sigortaları Kurumu
MADDE
3- (1)
Bu Kanuna göre sunulacak sigorta ve reasürans teminatları, Bakanlık nezdinde
kurulan kamu tüzel kişiliğini haiz Doğal Afet Sigortaları Kurumu tarafından
verilir. Kurumun merkezi, teknik işleticinin idare merkezinin bulunduğu yerdir.
Kurumun tescilli isim hakkı Müsteşarlığa aittir.
(2)
Kurum ve gelirleri her türlü vergi, resim ve harçtan muaftır.
(3)
Kurum ile bu Kanun kapsamında gerçekleştirilen iş ve işlemler, 2/4/1987 tarihli
ve 3346 sayılı Kamu İktisadi Teşebbüsleri ile Fonların Türkiye Büyük Millet
Meclisince Denetlenmesinin Düzenlenmesi Hakkında Kanun, 3/12/2010 tarihli ve
6085 sayılı Sayıştay Kanunu, 10/2/1954 tarihli ve 6245 sayılı Harcırah Kanunu,
10/12/2003 tarihli ve 5018 sayılı Kamu Malî Yönetimi ve Kontrol Kanunu ile
4/1/2002 tarihli ve 4734 sayılı Kamu İhale Kanununa tabi değildir.
(4)
Kurumun taşınır ve taşınmaz varlıkları ile diğer hak, gelir ve alacakları
haczedilemez, Kurum iflas yoluyla takip edilemez. Kurumun süresinde ödenmeyen
sigorta primi alacakları, 21/7/1953 tarihli ve 6183 sayılı Amme Alacaklarının
Tahsil Usulü Hakkında Kanun hükümlerine göre tahsil edilir.
(5)
Kurumun yıllık hesap, iş ve işlemleri ile harcamaları Müsteşarlık tarafından
denetlenir. Müsteşarlık, Kurumun faaliyetlerine ve denetim sonuçlarına ilişkin
olarak her yıl Türkiye Büyük Millet Meclisi Plan ve Bütçe Komisyonuna bilgi
verir.
Doğal
Afet Sigortaları Kurumu Yönetim Kurulu
MADDE
4- (1)
Kurum, Doğal Afet Sigortaları Kurumu Yönetim Kurulu tarafından yönetilir.
Yönetim Kurulu, Müsteşarlıktan, Çevre ve Şehircilik Bakanlığından, Afet ve Acil
Durum Yönetimi Başkanlığından ve Sermaye Piyasası Kurulundan en az genel müdür
yardımcısı düzeyinde birer üye, Birlik ve Yükseköğretim Kurulu tarafından
önerilecek üçer aday arasından belirlenecek birer üye ile teknik işleticinin
temsilcisi bir üyeden oluşur.
(2)
Yönetim Kurulu üyelerinin, 14/7/1965 tarihli ve 657 sayılı Devlet Memurları
Kanununun 48 inci maddesinin (A) bendinin (1), (4), (5), (6) ve (7) numaralı alt
bentlerinde belirtilen şartları taşımaları, temsil ettikleri kuruluşların görev
alanına giren sigortacılık, acil durum yönetimi, doğal afetler, sermaye
piyasaları ve benzeri konulardan birinde, görevlerini yürütebilmeleri için
gerekli bilgiye ve en az on yıllık deneyime sahip olmaları gereklidir.
Yükseköğretim Kurulu tarafından önerilecek adayların, inşaat, jeofizik, jeoloji
mühendisliği veya dengi bölümlerinden mezun ve deprem konusunda en az yedi yıl
deneyimli olmaları gereklidir.
(3)
Yönetim Kurulu üyeleri, ilgili kurumların önerisi ve Müsteşarlığın teklifi
üzerine Bakan tarafından atanır. Yönetim Kuruluna Müsteşarlık temsilcisi
başkanlık eder.
(4)
Yönetim Kurulu üyeliğine atanan kimseler dört yıl için görev yapar ve en fazla
iki defa atanabilir.
(5)
Yönetim Kuruluna atanan üyeler temsil ettikleri kuruluşlardan ayrıldıkları
takdirde Yönetim Kurulu üyelikleri sona erer. Yönetim Kurulu üyelerinin bu
nedenle veya görev sürelerinin sona ermesi hâli hariç olmak üzere diğer herhangi
bir nedenle üyeliklerinin sona ermesi durumunda yerlerine ilgili kuruluş
tarafından birinci fıkrada belirtilen usule göre aday gösterilir ve bu üyelerin
üçüncü fıkrada belirtilen usule göre atamaları yapılır. Bu üyeler, yerine
atandıkları üyelerin sürelerini tamamlar ve her hâlde en fazla iki defa
atanabilir.
(6)
Yönetim Kurulu en az beş üyenin katılımıyla toplanır ve kararlarını en az dört
üyenin aynı yöndeki oyuyla alır.
(7)
Yönetim Kurulunun temsili başkan tarafından, Yönetim Kurulunca alınan kararların
yürütülmesi teknik işletici tarafından yapılır.
(8)
Yönetim Kurulu başkan ve üyelerine, kamu iktisadi teşebbüslerinde yönetim kurulu
başkan ve üyelerine ödenen aylık ücret ve diğer ödemeler tutarında ücret
ödenir.
Yönetim
Kurulunun görevleri
MADDE
5- (1)
Yönetim Kurulunun görevleri şunlardır:
a)
Kurumun iş ve işlemlerine ilişkin çalışma planını düzenlemek.
b)
Tazminat ödemelerine ilişkin usul ve esasların belirlenmesi ile tazminat
ödemelerinin en kısa sürede yapılmasını sağlamak.
c)
Risk paylaşımı, reasürans ve retrosesyon planını onaylamak.
ç)
Kurum varlıklarının yatırıma yönlendirilmesine ilişkin usul ve esasları
belirlemek.
d)
Halkla ilişkiler, tanıtım ve eğitim kampanyaları yapılmasına karar
vermek.
e)
Pazarlamaya ilişkin usul ve esasları belirlemek.
f)
Kurumun faaliyetleri hakkında Bakana ve Müsteşarlığa bilgi vermek.
g)
Bu Kanunla ve bu Kanuna göre çıkarılan yönetmeliklerle verilen diğer görevleri
yerine getirmek.
(2)
Yönetim Kurulu üyeleri bu sıfatları dolayısıyla öğrenmiş oldukları bilgileri
üyelik sıfatını kaybetmiş olsalar dahi Yönetim Kurulunun izni veya onayı
olmaksızın açıklayamazlar.
Kurumun
işlerinin yürütülmesi
MADDE
6- (1)
Kurumun teknik işleri ile işletmeye ilişkin iş ve işlemleri, yangın ve doğal
afetler branşında ruhsatı bulunan sigorta veya reasürans şirketleri arasından
Müsteşarlıkça belirlenecek bir şirket tarafından teknik işletici sıfatıyla
yürütülür. Teknik işleticinin belirlenmesinde; şirketin mali bünyesinin
sağlamlığı, sigortacılık alanında ve uluslararası reasürans işlemleri ile afet
risklerinin yönetimindeki deneyimi, teknik ve insan kaynakları altyapısı ve
benzeri hususlar dikkate alınır.
(2)
Müsteşarlık, Kurum iş ve işlemlerinin yürütülmesi amacıyla teknik işleticiyle
sözleşme yapar. Sözleşme en fazla beş yıllık süre için yapılır ve aynı usule
göre yenilenebilir. Teknik işleticiye ödenecek işletme ücreti sözleşmede tespit
edilir.
(3)
Kurumun çalışma usul ve esasları ile teknik işleticinin yetki ve sorumlulukları
Müsteşarlık tarafından hazırlanan yönetmelikle belirlenir.
(4)
Kurum, Bakanın uygun gördüğü uluslararası kuruluşlara üye olabilir ve bu
kuruluşlar ile diğer ülkelerin benzeri kuruluşlarıyla kendi çalışma konularına
ilişkin olarak işbirliği yapabilir, yurt içinde ve yurt dışında bir ücret
karşılığı veya ücret alınmaksızın danışmanlık hizmeti sağlayabilir. Bu kapsamda
yasal hakları Kuruma ait bulunan yazılım, lisans ve benzeri varlıklar, Kurum
tarafından ücreti karşılığı kullandırılabilir, satılabilir veya hibe
edilebilir.
Kurum
tarafından verilecek teminatlar
MADDE
7- (1)
Zorunlu deprem sigortası teminatı münhasıran Kurum tarafından verilir. Bu
teminat, risk yönetimi açısından şartların gerekli kılması durumunda ve Bakan
tarafından uygun görülmesi hâlinde sigorta şirketleri ile müştereken de
verilebilir.
(2)
Sigorta şirketlerince teminat verilememesi durumunda deprem, sel, yer kayması,
fırtına, dolu, don, çığ düşmesi ve benzeri doğal afetler için kamu yararı
açısından gerek görülmesi hâlinde sigortacılık ilkeleri gözetilerek Kurum
tarafından sigorta veya reasürans teminatı verilebilir. Kurum tarafından bu
teminatların hangilerinin verileceği hususu Bakanın teklifi ile Bakanlar
Kurulunca belirlenir. Kurum tarafından bu fıkraya göre verilen teminatlara
ilişkin limitler, sigorta genel şartları ile tarifelerin nasıl tespit edileceği
hususu Müsteşarlık tarafından belirlenir.
(3)
Kurum tarafından verilen teminatlara ilişkin hesaplar, kayıtlar ve hesaplar
arası aktarıma ilişkin esaslar Müsteşarlık tarafından hazırlanan yönetmelikle
belirlenir.
(4)
Kurum tarafından verilen teminatların uygulama usul ve esasları ile sigorta
şirketleriyle müşterek sigorta yapılmasına ilişkin esaslar Kurumun ve Birliğin
görüşü alınarak sigortacılık ilkeleri çerçevesinde Müsteşarlık tarafından
belirlenir.
Hasar
fazlası desteği
MADDE
8- (1)
Kurum tarafından üstlenilen riskler için ulusal ve uluslararası piyasalardan
uygun koşullarda yeterli koruma sağlanamaması hâlinde, Bakanın teklifi ile
Bakanlar Kurulunca belirlenecek kısmının uygun bir bedel karşılığında Devlet
tarafından taahhüt edilmesine karar verilebilir.
Kurumun
gelirleri ve kullanılabileceği yerler
MADDE
9- (1)
Kurumun gelirleri; sigorta ve reasürans primlerinden, reasürans ve retrosesyon
işlemlerinden elde edilen komisyonlardan, Kurum varlıklarından sağlanan
gelirlerden ve sair gelirlerden oluşur.
(2)
Kurum, tazminatların ödenmesi için gerekli görülen durumlarda yıllık prim
gelirlerinin toplam tutarını geçmemek üzere Bakanın uygun görüşü ile
borçlanabilir.
(3)
Kurumun gelirleri, Kurum tarafından ve sadece aşağıdaki amaçlar doğrultusunda
kullanılabilir:
a)
Kurum tarafından verilen sigorta ve reasürans teminatlarına ilişkin tazminat
ödemeleri, hasar tespit işlemlerine ilişkin ödemeler ve mahkeme
masrafları.
b)
Kurumun yönetimi ve işleyişi için gerekli masraflar.
c)
Yurt içi ve yurt dışı piyasalardan sağlanan reasürans ve benzeri koruma
teminatlarına ilişkin ödemeler.
ç)
Kurumun görev alanına giren konularda yaptıracağı çalışma ve araştırmalara
ilişkin ödemeler.
d)
Danışmanlık hizmetleri ve yatırım yönetimi gibi dışarıdan sağlanan hizmetlere
ilişkin ödemeler.
e)
Halkla ilişkiler, tanıtım ve eğitim kampanyalarına ilişkin ödemeler.
f)
Sigorta şirketlerine ve diğer aracı kuruluşlara ödenen komisyonlar.
g)
Kurumun aldığı borçların geri ödenmesine ilişkin faiz ve anapara
ödemeleri.
ğ)
Retrosesyon ve reasürans primleri ile reasürans komisyonları.
(4)
Kurum varlıklarının yatırıma yönlendirilmesinde, yatırım araçları bakımından
çeşitlendirme yapılır ve öncelikli olarak; varlıkların likit olması, anapara
kaybı riskinin en düşük olması ve getiri oranının yüksek olması ilkeleri esas
alınır.
ÜÇÜNCÜ
BÖLÜM
Zorunlu
Deprem Sigortası
Kapsam
ve sigorta yapma zorunluluğu
MADDE
10- (1)
23/6/1965 tarihli ve 634 sayılı Kat Mülkiyeti Kanunu kapsamındaki bağımsız
bölümler, tapuya kayıtlı ve özel mülkiyete tâbi taşınmazlar üzerinde mesken
olarak inşa edilmiş binalar, bu binaların içinde yer alan ve ticarethane, büro
ve benzeri amaçlarla kullanılan bağımsız bölümler ile doğal afetler nedeniyle
Devlet tarafından yaptırılan veya sağlanan kredi ile yapılan meskenler zorunlu
deprem sigortasına tâbidir.
(2)
9/11/1983 tarihli ve 2946 sayılı Kamu Konutları Kanununa tâbi olan veya kamu
hizmet binası olarak kullanılan binalar ve bağımsız bölümler, köy nüfusuna
kayıtlı ve köyde sürekli oturanlarca köy yerleşik alanları ve civarında ve
mezralarda yapılan binalar ile 634 sayılı Kanun kapsamında olsalar dahi tamamı
ikamet dışı amaçlarla kullanılan binalar zorunlu deprem sigortasına tâbi
değildir.
(3)
Birinci fıkrada belirtilen binalar ve bağımsız bölümler için malikler veya
intifa hakkı sahipleri tarafından zorunlu deprem sigortası yaptırılır ve bu
sigorta her yıl yenilenir.
(4)
Kurum, ilgili mevzuata ve projeye aykırı olarak inşa edilen binaları
sigortalamama hakkına sahiptir. Kurum, taşıyıcı sistemi olumsuz yönde
etkileyecek şekilde tadil edildiği veya zayıflatıldığı tespit edilen binaları
sigortalamaz. Bu tespitin yapıldığı binaların listesi Kurum tarafından ilgili
idareye gönderilir.
Yükümlülerin
saptanması ve sigortanın kontrolü
MADDE
11- (1)
Zorunlu deprem sigortasını yaptırmakla yükümlü olanlar, 10 uncu madde hükümleri
çerçevesinde Kurum tarafından tespit edilir. Mahallî idareler dâhil kamu kurum
ve kuruluşları ile gerçek ve tüzel kişiler, sigorta yükümlülerinin saptanmasına
ve izlenmesine yönelik olarak Kurum tarafından kendilerinden istenecek bilgileri
belirli aralıklarla ve düzenli olarak vermek zorundadır. Bu konudaki bilgi
paylaşımı, gerektiği hâlde, elektronik ortamda yapılabilir.
(2)
Tapu müdürlükleri, maliklerin veya intifa hakkı sahiplerinin taleplerine bağlı
olarak tapu kütüğünde bu sigortaya tâbi bağımsız bölümler ve binalarla ilgili
tescil işlemlerini veya tapuya kayıtlı taşınmazın kayda tâbi olmayan bir
taşınmaza dönüşmesi hâli hariç olmak üzere terkin işlemlerini zorunlu deprem
sigortasının yaptırıldığı ve işlem tarihi itibarıyla geçerli olduğu
belgelenmedikçe yapamaz.
(3)
Zorunlu deprem sigortasının kapsamına giren binalar ve bağımsız bölümlerle
ilgili olarak yaptırılan su ve elektrik abonelik işlemlerinde, zorunlu deprem
sigortasının varlığı ilgili kuruluşça kontrol edilir. Bu kontrol, gerektiği
hâlde, Kurum tarafından elektronik ortamda sağlanan bilgi ve olanaklar ile
yapılabilir.
(4)
İkinci ve üçüncü fıkra hükümlerinin uygulanmasına ilişkin usul ve esaslar,
ilgili kurumların görüşü alınarak Müsteşarlık tarafından belirlenir.
(5)
Kurum, sigortanın yapılması ve düzenli olarak yenilenmesi için zorunlu deprem
sigortasının kapsamına giren bina ve sitelerin yönetimleri ile kontrol
uygulamaları geliştirebilir.
Sigortalının
sorumluluğu
MADDE
12- (1)
Malik veya intifa hakkı sahibi, binanın ve her bir bağımsız bölümün projeye
aykırı olarak ve taşıyıcı sistemi olumsuz yönde etkileyecek şekilde tadil
edilmesine veya zayıflatılmasına karşı gerekli tedbirleri almakla
yükümlüdür.
(2)
Malik veya intifa hakkı sahibi, hasarın projeye aykırı olarak ve taşıyıcı
sistemi olumsuz yönde etkileyecek tadilat nedeniyle ortaya çıktığının tespit
edilmesi durumunda, sigortadan tazminat alma hakkını kaybeder.
Tarife
ve talimatlar ile uygulama esasları ve genel şartlar
MADDE
13- (1)
Zorunlu deprem sigortasına ilişkin tarife ve talimatlar ile azami teminat tutarı
her yıl Bakan tarafından belirlenir ve Resmî Gazetede yayımlanır. Sigorta
primlerinin tespitinde; binanın yüzölçümü, inşaat türü ve kalitesi, binanın
üzerinde bulunduğu arazinin zemin özellikleri, deprem riski ve benzeri unsurlar
değerlendirilir.
(2)
Zorunlu deprem sigortası bulunan ve deprem nedeniyle hasar gören binalara
ilişkin tazminat, gerekli bilgi ve belgeler ile hasar tespitinin tamamlanmasını
müteakip en geç otuz gün içinde ödenir.
(3)
Zorunlu deprem sigortasına ilişkin uygulama usul ve esasları ile sigorta genel
şartları Müsteşarlık tarafından belirlenir.
DÖRDÜNCÜ
BÖLÜM
Diğer
Hükümler
Yönetmelik
MADDE
14- (1)
Bu Kanunun uygulamasına ilişkin yönetmelikler bu Kanunun yayımı tarihinden
itibaren bir yıl içinde yürürlüğe konulur.
Yürürlükten
kaldırılan hükümler
MADDE
15- (1)
25/11/1999 tarihli ve 587 sayılı Zorunlu Deprem Sigortasına Dair Kanun Hükmünde
Kararname yürürlükten kaldırılmıştır.
MADDE
16- (1)
15/5/1959 tarihli ve 7269 sayılı Umumi Hayata Müessir Afetler Dolayısiyle
Alınacak Tedbirlerle Yapılacak Yardımlara Dair Kanunun 29 uncu maddesine
aşağıdaki fıkra eklenmiştir.
“Zorunlu
deprem sigortası kapsamındaki binalar için, bu Kanundan ve ilgili diğer
mevzuattan doğan Devletin konut kredisi açma ve bina yaptırma yükümlülükleri,
zorunlu deprem sigortası yaptırılmamış olmasının tespit edilmesiyle birlikte
ortadan kalkar.”
GEÇİCİ
MADDE 1- (1)
Bu Kanunla mülga 587 sayılı Kanun Hükmünde Kararname ile kurulan Doğal Afet
Sigortaları Kurumunun aktif ve pasifleri ile her türlü hak
ve yükümlülükleri, hiçbir işleme gerek kalmaksızın, bu Kanunla kurulan Doğal
Afet Sigortaları Kurumuna devredilmiş sayılır.
(2)
Bu Kanunla mülga 587 sayılı Kanun Hükmünde Kararnamenin 7 nci maddesine göre
Yönetim Kuruluna atanan üyelerden, aynı maddenin (a) bendine göre atanan hariç
diğer üyeler görev sürelerinin sonuna kadar görevlerine devam eder.
GEÇİCİ
MADDE 2- (1)
Bu Kanunda belirtilen yönetmelik ve diğer düzenlemeler yürürlüğe girinceye
kadar, bunların düzenleyeceği konulara ilişkin mevcut düzenlemelerin bu Kanuna
aykırı olmayan hükümlerinin uygulanmasına devam olunur.
(2)
Bu Kanunun yürürlüğe girdiği tarihten önce Müsteşarlık ile teknik işletici
arasında yapılan sözleşme, süresi sonuna kadar devam eder.
Yürürlük
MADDE
17- (1)
Bu Kanun yayımı tarihinden üç ay sonra yürürlüğe girer.
Yürütme
MADDE
18- (1)
Bu Kanun hükümlerini Bakanlar Kurulu yürütür.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder