İstanbul Dudullu Organize Sanayi Bölgesi Kapasitesini Tamamladı.Çevredeki Fabrikalar Bölgesi sanayi kuruluşları

İstanbul Dudullu Organize Sanayi Bölgesi Kapasitesini Tamamladı.Çevredeki Fabrikalar Bölgesi sanayi kuruluşları

İDOSB Kapasitesini Tamamladı

Anadolu yakasının can damarını oluşturan İstanbul Dudullu Organize Sanayi Bölgesi, yatırım bekleyen bir dizi organize sanayi bölgesinin tersine, gelen yatırımları reddediyor. Çünkü, yüzde 98 doluluk oranına çıkan bölgenin artık yatırım kaldıracak kapasitesi yok.

İstanbul Dudullu Organize Sanayi Bölgesi (İDOSB), İstanbul'un en önemli üretim merkezlerinden biri. Anadolu yakasının can damarını oluşturan bölge, yatırım bekleyen bir dizi organize sanayi bölgesinin tersine, gelen yatırımları reddetmek zorunda kalıyor. Çünkü bölgenin artık yatırım kaldıracak kapasitesi kalmamış durumda. Yüzde 98 doluluk oranına ulaşan İDOSB, çevresinde oluşan sanayi kuruluşlarının da girmeye çalıştığı bir OSB. 10 yıl gibi kısa bir...

sürede bulunduğu çevreyi kalkındıran ve kurulduğu yıllarda şehir dışı bir nokta olmasına karşın, bugün şehir merkezinin ortasında kalan İDOSB, yaratmış olduğu istihdamla dikkatleri üzerine çekiyor. Tüm alt ve üst yapısını düzenli ve planlı bir şekilde tamamlayan bölgede sıra eğitim yuvası kurmaya geldi. İDOSB yönetimi şu anda yapabilirse üniversite, olmazsa bir yüksek okul inşa etmek istiyor. İDOSB'u, bünyesindeki oluşumları, bölgenin sorunlarını ve projeleri 'Mynet' için İDOSB Yönetim Kurulu Başkanı B. Murat ÖNAY yanıtladı.

"Tüm Çalışmalar Tamamlandı"

İDOSB ile birlikte, İstanbul, Eskişehir ve Manisa'da 4 ayrı işletmesi ve bin 200 personeliyle beyaz eşya ve otomotiv sektörlerinin en önemli yan sanayilerinden biri haline gelen Önaysan'ın da yönetim kurulu başkanlığını yapan B. Murat Önay ile, otantik bir şekilde düzenlenmiş şirket ofisinde görüştük. İDOSB'un kuruluş hikayesini anlatarak konuşmasına başlayan Önay, organize sanayi bölgesinin 1982 yılında kurulmasına karşın, ilk resmi kuruluşunu 1996 yılında gerçekleştirdiğini hatırlatıyor. OSB Kanunu'ndan sonra da tüzel kişilik kazanarak OSB'lere verilen hakları aldıklarını belirten Önay, 2.5 milyon metrekare bir alana sahip olduklarını aktarıyor. Önay, asıl OSB'nin fabrikalar bölgesi olarak tanımlandığını ancak, bunun yanında, şehir sanayisini bir araya toplamak ve bir düzene oturtmak için etraftaki İMES, DES ve KADOSAN sanayi sitelerinin de organize sınırları içerisine dahil edildiğini söylüyor. "Yani şimdi burada ortada bir sanayi bölgesi ve etrafında da 3 tane sanayi sitesi var. 1996 yılına kadar burada çağdaş anlamda şehirleşme ve sanayileşme yoktu. Bütün altyapısını ve üstyapısını sanayi bölgesindeki katılımcılar olarak biz sağladık" diye sözlerini sürdüren Önay, şu anda tüm eksikliklerin tamamlandığını belirtiyor.

Önay, bölge ile ilgili detaylı bilgileri şu sözlerle aktarıyor; "Bölgemizin içerisindeki kooperatiflerin hepsi KOBİ niteliğinde. Bu sanayi sitelerinin içerisinde aşağı yukarı 2 bin 200 üzerinde işletme var. Asıl bölgede 110 fabrika bulunuyor. Bunların içerisinde KOBİ niteliği taşıyan şirketler de yer alıyor, büyük şirketler de. Uluslararası şirketlerin yanında Türkiye'nin büyük kuruluşları burada konuşlanmış durumda. Şu anda bölgemizde faaliyet gösteren ve İSO 500'e giren 8 tane şirket bizim bölgemizde." Önay, bunun yanı sıra 7-8 tane de yabancı şirketin İDOSB içerisinde faaliyette olduğu bilgisini veriyor.
"İstanbul'a En Ufak Bir Zararımız Yok"
Organize sanayi bölgeleri istihdam yaratmak açısından da çok önemli bir misyonu üstleniyor. İDOSB Başkanı B. Murat Önay'ın bu konuda çok önemli bir iddiası var; "Anadolu yakasının en büyük istihdamını şu anda İDOSB sağlıyor. Gündüz burada aşağı yukarı 50 bin kişilik bir nüfusa ulaşıyoruz. Tabii bu rakamda yüksek sezon ile alçak sezon arasında bir değişiklik yaşanıyor. Ama, 40 binin altına düşmüyoruz." Bu yüksek istihdamın yanında, çok büyük yerli ve yabancı şirketlerin bölgede konuşlandığını ifade eden Önay, bölgenin bu nedenle Türkiye ekonomisine çok önemli katkı sağladığının altını çiziyor.

Bölgenin ilk kurulduğu yıllarda şehir dışında olmasına karşın, şimdi şehir merkezinin ortasında kaldığını ve bunun İstanbul için ne gibi sorunlar yarattığı sorusuna Önay gönül rahatlığı ile yanıt veriyor; "Bölgemiz, özellikle TEM bağlantısına yakın olması nedeni ile trafik yükü oluşturmuyor. Şu anda bölge tam İstanbul'un ortasında kaldı ama, gerçekten İstanbul'a bir zararımız yok. Ne altyapı, ne çevre kirliliği, ne de trafik olarak şehre olumsuz bir etkimiz olmuyor. Hatta bizim çevremizdeki konut alanları şu anda bizden çok daha fazla İstanbul'a kirlilik yaratıyor."

"Hedefimiz Üniversite Kurmak"

İDOSB yönetimi olarak bölgenin kalkınması için çok önemli çalışmalar yaptıklarını kaydeden Başkan B. Murat Önay, ilk olarak sözlerine gerçekleştirdikleri ve devam eden projelerden başlıyor; "Yılbaşından itibaren AYEDAŞ ile yaptığımız anlaşma ile, artık elektrik satış işlemini de kendimiz yapmaya başladık. Yani artık elektiriğimizi sanayicimize kendimiz satıyoruz. Elektiriği AYEDAŞ'tan alıp satışını gerçekleştiriyoruz. Pazar eğer genişler ve fiyatlar ucuzlar ise, otoprodüktörlere dönebiliriz. Ama şu anda fiyatlar her yerde aynı olduğu için biz AYEDAŞ'ı tercih ettik."

Çevreye verdikleri öneme de işaret eden Önay, zaten şu anda gerekli önlemleri aldıklarını ve bu nedenle de en ufak bir atık oluşturmadıklarını tekrar hatırlatarak, ilerleyen dönemlerde oluşabilecek bir kirlilik için de şimdiden kolları sıvadıklarını söylüyor. Önay, bu konudaki projelerini şu şekilde ifade ediyor; "TOSYÖV ile birlikte çevre ile ilgili bir çalışmamız var. AB'den de buna ilişkin bir takım destekler alınıyor. Bu, özellikle çevre bilincini bölgemize yerleştirip nerelere getirebileceğimize ilişkin bir çalışma olacak. TOSYÖV'le birlikte yürüttüğümüz bu proje 3 aydır devam ediyor. Sanırım 7-8 ay sonra bitecek. Bu bittikten sonra bölgemizde oluşabilecek çevre kirliliğini önlemiş olacağız."

İDOSB'un asıl üzerinde durduğu konu eğitim. Bu konuda da girişimler ve çalışmalar başlamış durumda. Sadece bir takım kanuni prosedürün yerine getirilmesi bekleniyor. Üniversite projelerinin detaylarını Önay şu şekilde anlatıyor; "Şu anda bizim çok büyük bir projemiz var. OSB'nin içerisinde yapabilirsek üniversite 'bunun şu anda kanuni formalitelerini yerine getirmeye çalışıyoruz', eğer bunu başaramazsak bir yüksek okul inşa etmek istiyoruz. Bununla ilgili bir proje hazırladık. Şu anda binasına kadar bütün projeler omaylanmış, hazır durumda. Kanuni formaliteler yerine getirildiği anda hemen bina inşaatını oluşturmaya başlayacağız. Burada 30 dönüm ve 20 dönüm olmak üzere iki arazimiz var. İlk etapta bu 30 dönümlük araziye yüksek okul veya üniversiteye konuşlandıracağız. Ondan sonra da diğer 20 dönümlük arazimize ek kampüsler yapılabilecek. Tamamen mesleki alanda ve bölgemizin ihtiyaç duyduğu branşlarda eğitim verilecek. Netice de kanuni formalitelerin yerine gelmesini bekliyoruz."

Kapasitemiz Dolu

İDOSB olarak çok büyük bir doluluk oranına ulaştıkları bilgisini veren İDOSB Başkanı Önay, yüzde 98 doluluk oranına çıktıklarını söylüyor. "Bu nedenle de yeni yatırımcı kabul edecek bir bünyemiz yok. Ancak, mevcut yatırımları daha modernize edip geliştirme konusunda ilerliyoruz" diye sözlerini dürdüren Önay, bölgenin genişletilmesi yönünde çevre sanayi kuruluşları tarafından talepler geldiğini, fakat bu taleplere cevabın kendi yetkilerini aştığını söylüyor. Önay bu konudaki görüşlerini şöyle anlatıyor; "Bölgemizin dışında fakat bize yakın olan dağınık durumda sanayi kuruluşları yer alıyor. Bunların bize müracatları var. Çünkü, burada herşey o kadar kolay yürüyor ki temel inşaat ruhsatından iskanına kadar herşeyi biz veriyoruz. Herşeyi olabildiğince kolay halletmeye çalışıyoruz. Bu nedenle de çevremizdeki sanayi kuruluşları kendilerini OSB'ye dahil etmek istiyorlar. Ama, bizim dışımızda o kadar karmaşık bir yapı var ki, konutlar ile sanayi kuruluşları iç içe. Bu OSB tanımına uymuyor. Belediye ile bir takım çalışmalar yapıyoruz. Hiç olmazsa ortak ayıklanabilecek bir takım bölgeleri içimize alıp buraları da düzenlemek istiyoruz. Fakat, belediyenin de İstanbul'da sanayiyi kaldıracağız diye bir hedefi var. Burada bir çakışma oluyor ve işler böyle sürüncemede kalıyor. Ama, OSB'nin etrafındaki hemen sınırımızdaki bölgeler acınacak halde. Bizim sınırımızı geçtiğiniz zaman o farkı görebiliyorsunuz."

Sorun Şehir Trafiği

Başkan Önay ile, biraz da sanayi bölgesi olarak yaşadıkları sorunlar hakkında konuşmak istiyoruz. Fakat, Önay'ın sorun olarak gördüğü önemli birşey yok. Tek dertleri artık İstanbul için kronik bir rahatsızlık haline gelen trafik. Önay'ın ifadesine göre bu sorun da bölgeden kaynaklanmıyor. Bu problemin çözümü için de adımlar attıklarını bildiren Önay, "Bölgemizde özellikle bizden kaynaklanmayan ama şehir ortasında olmamız nedeniyle bölgemizin tam ortasından geçen yol nedeni ile bir trafik sorunu yaşıyoruz. Belediye ile ortak bir çalışma yapıldı. Bu trafiğin azalması için alt geçit yapma çalışmamız var. Bu bittiği zaman bir nebze de olsa rahatlayacağız. Bu da şehir ortasında olmanın vermiş olduğu sıkıntı. Buna katlanmak zorunda olmadığımız için çözüm getirmek zorundaydık. Bunun için de alt geçitin yanında yan yollar da yapıldı. Bölgeden çıkıp Kartal ve Pendik'e giden yan yollar bitti. Bunlar da bölge trafiğinin azalmasında önemli faydalar sağladı."


İstanbul Dudullu Organize Sanayi siteleri Bölgesi

Anadolu Yakasının İncisi

Ümraniye Yukarı Dudullu Mevkiinde yer alan "İstanbul Dudullu Organize Sanayi Bölgesi" 1977 yılında bakanlıkça 1/5000'lik Nazım Planında "Dudullu Organize Küçük Sanatlar ve Sanayi Alanı" olarak planlanarak, 1983 yılında faaliyete başladı. Ancak, "Organize Sanayi Bölgesi" olarak tescili Yüksek Planlama Kurulu'nun 25.12.1995 tarih ve 95/83 sayılı kararı ile gerçekleştirildildi. İMES (S.S. İstanbul Madeni Eşya Sanatkarları Küçük Sanayi Sitesi Yapı Kooperatifi), DES (Perşembe Pazarı ve Kasımpaşa Demircileri Küçük Sanayi Sitesi Yapı Kooperatifi), KADOSAN (S.S. Kadıköy Oto Sanatkarları Küçük Sanayi Sitesi Yapı Kooperatifi) kooperatiflerini kapsamakta olan bölgenin sınırları Sanayi ve Ticaret Bakanlığı'nın 30 Eylül 1998 Tarih ve 013538 sayılı onayı ile kesinleşti ve 15 Nisan 2000 tarihinde yürürlüğe giren 4562 sayılı "Organize Sanayi Bölgeleri Kanunu" ile bölge özerklik kazandı. 1995 yılı sonunda OSB statüsüne kavuşmuş olmakla "Müteşebbis Teşekkül" oluştu ve buna bağlı olarak 1997 yılı başında bölge müdürlüğü kuruldu. Halen 12 kişilik kadrosu ile faaliyetlerini sürdürüyor. İDOS, İMES, DES ve KADOSAN yönetim açısından Müteşebbis Teşekkül çatısı altında olmakla birlikte, kendi bölgeleri dahilindeki konularda bağımsız hareket ediyorlar.


Fabrikalar Bölgesi

İMES

İMES Sanayi Sitesi, 1986 Yılında İnşaatını Tamamlayıp Faaliyete Başladı. Kasımpaşa Ve Haliç'te Faaliyet Gösteren Madeni Eşya Üreticilerinin, Modern Ve Sağlıklı Şartlarda Çalışabilme Amaçları İle Kuruldu. Bugün İMES, 150 Sosyal Tesisi Ve 7 Bin Civarında Çalışanı Bulunan Ve 50 Değişik Alanda Faaliyet Gösteren 850 Civarında İş Yeri İle Türkiye'deki Orta Ve Büyük Ölçekli Sanayinin Makina İhtiyacının Önemli Bir Bölümünü Karşılıyor. 650 Bin Metrekare Arazi Üzerinde Kurulu Olan İMES'de Bir Çıraklık Okulu Ve KOSGEB Şubesi Bulunuyor. Bankaları, Güvenlik Birimi, Spor Tesisleri, Sağlık Hizmetleri, Arıtma Tesisleri, Modern Yönetim Binası Ve Yönetim Organizasyonu, Pazarlama Kooperatifi (İMKO) İle İMES, Türkiye'nin En Başarılı Küçük Sanayi Sitelerinden Biri Olarak Gösteriliyor. 10 Yıl İçinde Önemli Bir Gelişme Kaydetmiş Olan İMES, Önemli Ölçüde Dış Satım Da Gerçekleştiriyor.

DES
Demirciler Küçük Sanayi Sitesi (DES), "PERŞEMBE PAZARI" Olarak Bilinen Ve Demir Çelik Sektöründe Yıllarca "BORSA" İşleri Gören, Tüccar Durumunda Olmakla Birlikte, Sanayinin Yarı Mamul Çelik İhtiyacını Karşılama Özelliği Taşıyor. Aynı Zamanda İmalatçı Da Olan Esnafın Kurduğu DES, Yerleştiği 354 Bin Metrekare Arazi Üzerinde, Bin 550 Üzerinde İş Yerinden Oluşuyor. DES, Bölgenin Sanayisine Çeşitli Alanlarda, Mal Ve Hizmet Veren Önemli Bir İşlevi Üstlenmiş Durumda. DES'de 12 Bin İstihdam Yaratılıyor. Modern Arıtma Tesisleri, Alt Yapısı, Sosyal Tesisleri Ve Ticaret Merkezleri İle Kısa Sürede Ortaya Çıkan DES, Bölgenin Önemini Daha Da Artırmış Durumda.

KADOSAN

Kadıköy Oto Sanayicileri Ve Tamircileri Tarafından Kurulan KADOSAN Sanayi Sitesi, Söğütlüçeşme Ve Civarındaki İş Yerlerinin Kamulaştırılması Üzerine, Devlet Arsa Ofisi'nce Tahsis Edilen 140 Bin Metrekare Arazi Üzerine Kuruldu. 1989 Yılında Kurulmaya Başlandı. 479 İşyerinden Oluşan Ve Sosyal Tesisleri İle Birlikte 513 Bağımsız Üniteye Ulaşan KADOSAN, 1996 Yılında Faaliyete Geçti. 4 Bin Dolayında İstihdam Yaratan Bu Site, Bölgedeki Oto Yan Sanayi İçin Önemli Bir Eksikliği Gideriyor Ve Aynı Zamanda Açık Oto Pazarı Olarak Çalışıyor.

Kuruluş Aşamaları 1976 - İMES Sanayi Sitesinin İnşaatına Başlanması 1977 - 1 / 5000 Nazım Planında "DUDULLU ORGANİZE KÜÇÜK SANATLAR VE SANAYİ ALANI" Olarak Planlanması 1982 - Arsa Ofisi Genel Müdürlüğünce Fabrikalar Bölgesi Parsellerinin Sanayicilere satışı ve Kuruluş Aşamaları 1986 - İMES Sanayi Sitesinin Açılışı 1987 - DES Sanayi Sitesinin İnşaatına Başlanması 1989 - KADOSAN Sanayi Sitesinin İnşaatına Başlanması 1995 - Bölgenin "Organize Sanayi Bölgesi Olarak İlanı" 1996 - DES ve KADOSAN Sanayi Sitelerinin Faaliyete Başlaması 1997 - Bölge müdürlüğünün Kurulması 1998 - Komşu Küçük Sanayi Sitelerinin de Bölge içine alınarak OSB sınırlarının Kesinleştirilmesi 2000 - OSB Yasasınn Yürürlüğe Girmesi

Yorumlar

Popüler Yayınlar