Esenyurt'ta on binlerce mağdur imar sorununa çözüm bekliyor
Esenyurt'ta on binlerce mağdur imar sorununa çözüm bekliyor
Fi-Yapı'nın inşaatlarıyla gündeme gelen Esenyurt'ta imar problemi yaşayan 25 civarında firma ve bu firmalardan konut satın alan on binlerce mağdur tüketici var.
Sorun, İstanbul Büyükşehir Belediyesi ile Esenyurt Belediyesi'nin firmalara verilen imarlarda anlaşamamasından kaynaklanıyor. Peki Esenyurt'ta sorun ne, çözüm ne zaman...?
Şenay KÖŞDERE
Esenyurt Bölgesi'ndeki kriz Fi-Yapı'daki sıkıntıların dile getirilmesi ile gündeme gelse de bölgede aslında uzun süredir ciddi bir imar krizi yaşanıyor. Krizin nedeni ise Esenyurt Belediyesi ile İstanbul Büyükşehir Belediyesi'nin, bölgenin imarıyla ilgili ortak noktada buluşamaması. Büyükşehir'in Esenyurt Belediyesi için hazırladığı 1/5000 ölçekli imar planı bir süre önce yargı tarafından iptal edilmiş, ancak Esenyurt Belediyesi bu iptal edilen 1/5000'lik plana göre hazırlanmış 1/1000'lik nazım imar planını kullanarak inşaat ruhsatı vermeye başlamıştı. Ancak Büyükşehir Belediyesi olaya müdahale etti ve bölgede inşaatına başlanan 25 civarında projeyi durdurdu. Haziran ayında yapılan Büyükşehir Belediye Meclisi toplantısında sunulan 'arsa transferi' yöntemi sayesinde bazı projeler inşaatlarına tekrar devam etmeye başladı. Ancak hala tamamen duran inşaatlar da var. Esenyurt Belediyesi sorunun çözümlenmesi için İBB'nin kararını bekliyor. İBB yetkilileri de kimseyi mağdur etmeyecek yeni bir plan üzerinde çalışıldığını belirtiyor. Son bilgiler, sorunun çözümünün ekim ayı içinde yapılacak meclis toplantılarına yetişeceği yönünde.
'Yap-sat' değil, 'sat-yap' işliyor
ESENYURT'ta imar problemi yaşayan irili ufaklı 25 civarında şirket bulunuyor. Bu şirketler arasında projeleri 1000 konutun üzerinde olanlar da var. Projelerin tamamı sat-yap yöntemi ile yapılıyor. Dolayısıyla, projelerden daire alan ve imar sorunun çözülmesini bekleyen aile sayısı 20 bine yakın. İmar problemi en fazla telaffuz edilen şirket Fi-Yapı ama Özyurtlar, Ukra, Yalçıntepe, Uluhan, İhlas, Osmanlı, Yalçıntepe ve Reform İnşaat da bölgenin mağdurlarından.
YENİ PLAN YAKINDA BİTECEK
BÜYÜKŞEHİR Belediyesi'nden alınan bilgiye göre; insanların mağdur olmamasını sağlayacak tamamen yeni bir plan üzerinde çalışılıyor. Belediye yetkilileri, '2008 yılında mahkeme Esenyurt'taki söz konusu projeleri durdurma kararı aldı, planları iptal etti. Bunun üzerine 2010 yılında yeni bir plan yapıldı. Fakat bunun sonrasında üst mahkeme iptal kararını da iptal etti. Dolayısıyla bu sefer ortaya iki tane plan çıktı. Şimdi bu iki plan birden uygulanamayacağına göre, Belediye kimseyi mağdur etmeyecek yeni bir plan üzerinde çalışıyor. Kısa bir süre içerisinde bu yeni plan tamamlanıp, açıklanacak.'
Uçaklar için de rapor şart
ESENYURT'un havalimanı aksında olması da projeler açısından ciddi bir sorun teşkil ediyor. Belli bir yüksekliğin üzerindeki binaların uçakların uçuş güvenliğini tehlikeye sokması nedeniyle Sivil Havacılık Genel Müdürlüğü'nden de bir değerlendirme raporu bekleniyor.
Mağdurlar ne yapmalı?
Esenyurt imar probleminin kuşkusuz baş aktörlerinden biri Fi-Yapı'nın sahibi Fikret İnan. Bölgedeki 4 projesinden 3'ü mühürlü olan İnan, son olarak iflas erteleme talebinde bulundu. Bu talebin sonuçlanmasının 1.5 yıl sürebileceğini söyleyen Avukat Orhan Boran, artık firmaya güvenini kaybeden yatırımcılar için şöyle bir yol haritası sunuyor:
l Elinde tapusu olan fakat inşaat bitmediği için dairesini teslim alamamış olanlar dairenin son durumunun tespitiyle birlikte maddi ve manevi tazminat davası açabilirler. Açacakları davada sözleşmelerinden haketmiş oldukları birikmiş kira alacaklarının da talep edebilirler.
l Dairelerinin bedellerini ödemiş olmalarına rağmen tapuyu henüz alamamış olanlar şayet tapuyu talep ediyorlarsa çok acil tapu iptali ve tescil davası açabilirler. Çünkü tapulara haciz gelmiş ve haciz koyduranlarca tapuların cebri icra yoluyla satılması veya el değiştirmesi riski var. Şayet tapuyu talep etmiyorsa sözleşmeyi feshederek bedelin faiziyle kendilerine iadesi talepli bir dava da açabilirler.
l Halen senet borcu olanlar senetlerin durdurulması için dava açabilirler. Bu kişiler de yine sözleşmeyi feshederek daha evvelce ödedikleri bedelin faiziyle iadesini talep edebilirler.
l %25 geri ödemeli olarak satış vaadi sözleşmesi yapmış olanlar bedeli talep etmiş fakat ödeme alamamışlarsa müteahit firmaya karşı alacak davası açabilirler.
Uluhan 'arsa transferi' ile çözecek
ULUHAN Grup ortaklarından Necati Aktülün, Babil projesinde yaşadıkları sorunu 'arsa transferi' metoduyla çözeceklerini belirtiyor. Aktülün, süreci şöyle anlatıyor: 25 katlık Babil projesi, 13 kata düşürüldü. Daha sonra İBB, önceden imar alınan projelerde kaç metrekareye ihtiyaç varsa ona tekabül eden büyüklükteki bir arsayı belediyeye verirsek projeye devam edebileceğimizi söylediler. Yani biz, 12 kata tekabül eden 15 bin metrekarelik bir arsa satın alıp bunu Esenyurt Belediyesi'ne verirsek, inşaatı planladığımız gibi gerçekleştirebileceğiz. Kimseyi mağdur etmemek adına bu yüke katlanacağız.'
Masaya oturup müzakere edelim
UKRA İnşaat'ın yönetim kurulu başkanı Atilla Yavuz ise Ukra City projelerinde inşaatın durduğunu ve şirket olarak ekim ayını beklediklerini belirterek, süreci şöyle anlattı: Haziran ayında alınan son kararla ruhsatını almış ve inşaatın yüzde 20'sini tamamlamış firmaların inşaata devam edebileceği, henüz 20'ye ulaşmamışların ise ruhsatının kabul edilmeyeceği açıklandı. Bir de 'arsa transferi' yönteminden bahsedildi ancak biz bunu kabul edemeyiz. En son ekimde konunun çözüleceği söylendi. Konunun tüm tarafları masaya otursun ve müzakereye açık bir şekilde konuyu çözelim istiyoruz.
Şenay KÖŞDERE
Esenyurt Bölgesi'ndeki kriz Fi-Yapı'daki sıkıntıların dile getirilmesi ile gündeme gelse de bölgede aslında uzun süredir ciddi bir imar krizi yaşanıyor. Krizin nedeni ise Esenyurt Belediyesi ile İstanbul Büyükşehir Belediyesi'nin, bölgenin imarıyla ilgili ortak noktada buluşamaması. Büyükşehir'in Esenyurt Belediyesi için hazırladığı 1/5000 ölçekli imar planı bir süre önce yargı tarafından iptal edilmiş, ancak Esenyurt Belediyesi bu iptal edilen 1/5000'lik plana göre hazırlanmış 1/1000'lik nazım imar planını kullanarak inşaat ruhsatı vermeye başlamıştı. Ancak Büyükşehir Belediyesi olaya müdahale etti ve bölgede inşaatına başlanan 25 civarında projeyi durdurdu. Haziran ayında yapılan Büyükşehir Belediye Meclisi toplantısında sunulan 'arsa transferi' yöntemi sayesinde bazı projeler inşaatlarına tekrar devam etmeye başladı. Ancak hala tamamen duran inşaatlar da var. Esenyurt Belediyesi sorunun çözümlenmesi için İBB'nin kararını bekliyor. İBB yetkilileri de kimseyi mağdur etmeyecek yeni bir plan üzerinde çalışıldığını belirtiyor. Son bilgiler, sorunun çözümünün ekim ayı içinde yapılacak meclis toplantılarına yetişeceği yönünde.
'Yap-sat' değil, 'sat-yap' işliyor
ESENYURT'ta imar problemi yaşayan irili ufaklı 25 civarında şirket bulunuyor. Bu şirketler arasında projeleri 1000 konutun üzerinde olanlar da var. Projelerin tamamı sat-yap yöntemi ile yapılıyor. Dolayısıyla, projelerden daire alan ve imar sorunun çözülmesini bekleyen aile sayısı 20 bine yakın. İmar problemi en fazla telaffuz edilen şirket Fi-Yapı ama Özyurtlar, Ukra, Yalçıntepe, Uluhan, İhlas, Osmanlı, Yalçıntepe ve Reform İnşaat da bölgenin mağdurlarından.
YENİ PLAN YAKINDA BİTECEK
BÜYÜKŞEHİR Belediyesi'nden alınan bilgiye göre; insanların mağdur olmamasını sağlayacak tamamen yeni bir plan üzerinde çalışılıyor. Belediye yetkilileri, '2008 yılında mahkeme Esenyurt'taki söz konusu projeleri durdurma kararı aldı, planları iptal etti. Bunun üzerine 2010 yılında yeni bir plan yapıldı. Fakat bunun sonrasında üst mahkeme iptal kararını da iptal etti. Dolayısıyla bu sefer ortaya iki tane plan çıktı. Şimdi bu iki plan birden uygulanamayacağına göre, Belediye kimseyi mağdur etmeyecek yeni bir plan üzerinde çalışıyor. Kısa bir süre içerisinde bu yeni plan tamamlanıp, açıklanacak.'
Uçaklar için de rapor şart
ESENYURT'un havalimanı aksında olması da projeler açısından ciddi bir sorun teşkil ediyor. Belli bir yüksekliğin üzerindeki binaların uçakların uçuş güvenliğini tehlikeye sokması nedeniyle Sivil Havacılık Genel Müdürlüğü'nden de bir değerlendirme raporu bekleniyor.
Mağdurlar ne yapmalı?
Esenyurt imar probleminin kuşkusuz baş aktörlerinden biri Fi-Yapı'nın sahibi Fikret İnan. Bölgedeki 4 projesinden 3'ü mühürlü olan İnan, son olarak iflas erteleme talebinde bulundu. Bu talebin sonuçlanmasının 1.5 yıl sürebileceğini söyleyen Avukat Orhan Boran, artık firmaya güvenini kaybeden yatırımcılar için şöyle bir yol haritası sunuyor:
l Elinde tapusu olan fakat inşaat bitmediği için dairesini teslim alamamış olanlar dairenin son durumunun tespitiyle birlikte maddi ve manevi tazminat davası açabilirler. Açacakları davada sözleşmelerinden haketmiş oldukları birikmiş kira alacaklarının da talep edebilirler.
l Dairelerinin bedellerini ödemiş olmalarına rağmen tapuyu henüz alamamış olanlar şayet tapuyu talep ediyorlarsa çok acil tapu iptali ve tescil davası açabilirler. Çünkü tapulara haciz gelmiş ve haciz koyduranlarca tapuların cebri icra yoluyla satılması veya el değiştirmesi riski var. Şayet tapuyu talep etmiyorsa sözleşmeyi feshederek bedelin faiziyle kendilerine iadesi talepli bir dava da açabilirler.
l Halen senet borcu olanlar senetlerin durdurulması için dava açabilirler. Bu kişiler de yine sözleşmeyi feshederek daha evvelce ödedikleri bedelin faiziyle iadesini talep edebilirler.
l %25 geri ödemeli olarak satış vaadi sözleşmesi yapmış olanlar bedeli talep etmiş fakat ödeme alamamışlarsa müteahit firmaya karşı alacak davası açabilirler.
Uluhan 'arsa transferi' ile çözecek
ULUHAN Grup ortaklarından Necati Aktülün, Babil projesinde yaşadıkları sorunu 'arsa transferi' metoduyla çözeceklerini belirtiyor. Aktülün, süreci şöyle anlatıyor: 25 katlık Babil projesi, 13 kata düşürüldü. Daha sonra İBB, önceden imar alınan projelerde kaç metrekareye ihtiyaç varsa ona tekabül eden büyüklükteki bir arsayı belediyeye verirsek projeye devam edebileceğimizi söylediler. Yani biz, 12 kata tekabül eden 15 bin metrekarelik bir arsa satın alıp bunu Esenyurt Belediyesi'ne verirsek, inşaatı planladığımız gibi gerçekleştirebileceğiz. Kimseyi mağdur etmemek adına bu yüke katlanacağız.'
Masaya oturup müzakere edelim
UKRA İnşaat'ın yönetim kurulu başkanı Atilla Yavuz ise Ukra City projelerinde inşaatın durduğunu ve şirket olarak ekim ayını beklediklerini belirterek, süreci şöyle anlattı: Haziran ayında alınan son kararla ruhsatını almış ve inşaatın yüzde 20'sini tamamlamış firmaların inşaata devam edebileceği, henüz 20'ye ulaşmamışların ise ruhsatının kabul edilmeyeceği açıklandı. Bir de 'arsa transferi' yönteminden bahsedildi ancak biz bunu kabul edemeyiz. En son ekimde konunun çözüleceği söylendi. Konunun tüm tarafları masaya otursun ve müzakereye açık bir şekilde konuyu çözelim istiyoruz.
Yorumlar