İşte ‘yeni İstanbul’ projesinin detayları
Başbakan Erdoğan’ın 12 Haziran öncesinde açıkladığı İstanbul
projeleri merak uyandırmıştı. Yeni İstanbul projesinin detayları belli
olmaya başladı.

Anadolu yakasında kurulması planlanan şehrin projesi henüz belli
olmazken, Avrupa yakasında Karadeniz kıyısına kurulması planlanıyor.
Garipçe ile Poyrazköy arasında yapılması planlanan 3. köprünün güzergâhı
da “Yeni İstanbul”dan geçiyor.
Habertürk’ün haberine göre, projeyi İstanbul Büyükşehir
Belediyesi’nin mi yoksa Çevre ve Şehircilik Bakanlığı’nın mı hayata
geçireceği ise kesinleşmedi. “Yeni İstanbul”un kurulması planlanan
bölgeyle ilgili kendilerinin yapmış olduğu imar ve analiz çalışmalarını
gerekçe gösteren İstanbul Büyükşehir Belediyesi, bu bilgileri bakanlığa
devretmek yerine projeyi kendisi yapmak istiyor.
YENİ İSTANBUL’UN SINIRLARI
Başbakan Erdoğan’ın projenin tamamlanması için Büyükşehir
Belediyesi’ne 3 ay süre tanıdığı öğrenildi. İstanbul Büyükşehir
Belediyesi projeyle ilgili çalışmalarını tamamlayarak Başbakan Erdoğan’a
bir sunum yapacak. Başbakan Erdoğan’ın beğenmemesi halinde proje, Çevre
ve Şehircilik Bakanlığı’na devrolacak. Proje, kuzeyde Karadeniz
kıyısında eski taşocakları olarak bilinen alanı kapsarken, doğuda
Sarıyer, batıda ise Karaburun’a kadar uzanıyor. Sarıyer Merkez,
Kemerburgaz, Göktürk ve Arnavutköy’deki yerleşimler proje dışında
bırakılırken, orman sınırından itibaren ormanın bozulmuş alanları
projeye dahil edildi. Tarihi sit alanı olan Sarıyer bölgesi, projenin
doğu sınırını oluşturuyor. Çalışma alanı 33 bin 500 hektar olarak
belirlendi ve Arnavutköy, Eyüp ile Sarıyer ilçelerinin sınırlarında yer
aldı. Çalışma alanının sınırları içinde toplam nüfusu 41 749 olan 21 köy
bulunuyor.
MERKEZ AĞAÇLI KÖYÜ
Projede, analiz sınırları içerisinde kuzeyde Karadeniz, güneyde fiili
orman ve otoyol, batıda havza semeri, doğuda 1. derece doğal sit sınırı
bulunuyor. Proje analiz sınırları içinde merkez olarak Ağaçlı Köyü yer
alırken, diğer yerleşim yerleri ise Yukarı Ağaçlı, Çiftalan, Akpınar
olarak belirlendi. “Yeni İstanbul”da havaalanı, eğitim-bilişim-teknoloji
alanları, finans merkezi, büyük alan gerektiren kamusal kullanımlar,
üniversite, doğa turizmi alanları ve turistlik tesisler, kıyı kullanımı
içeren fonksiyonlar, liman ve marina, sağlık parkı, aktif yeşil alanlar,
spor alanları, rekreaktif tesisler, bölge parkı, tematik parklar,
mezarlık alanı, kent tarımı için ekoturizm-hobi bahçeleri, kent ormanı,
kültürel tesisler, film platoları, festival alanları yer alacak.
ULAŞIMDA ENTEGRASYON
Projeye göre yeni kurulacak şehrin 3. köprü-otoyol ve bağlantı
yolları ile entegrasyonu sağlanıyor. Ulaşım sisteminin oluşturulmasında;
raylı sistemlere öncelik veren toplu taşımacılığın yaygınlaştırılması,
deniz taşımacılığının etkinleştirilmesi, kent içi yolcu ve yük
taşımacılığında karayolu, demiryolu, denizyolu ve havayolunun
birbirlerini tamamladığı entegre bir sistem bütünlüğü dikkat çekiyor.
YENİ LİMAN YAPILACAK
Projede, Ambarlı ve Pendik limanlarının mevcut haliyle korunduğu
düşünülerek, kentin gelecekteki liman ihtiyacı göz önünde bulundurulup
Gümüşyaka’da ilave bir liman önerilmiş. Çorlu Havaalanı’nın
genişletilmesi ve üçüncü ticari havaalanının -rezerv alan olarak kentin
batı yakasında Silivri- Gazitepe’de konumlandırılması öngörülmüş. Kanal
İstanbul Projesi de havaalanı ile yeni yerleşim yeri arasında kalıyor.
Başbakan Erdoğan’a sunum yapılacak projenin hedefleri ise şöyle
sıralanıyor: “İstanbul’un küresel düzeyde güçlenmesini sağlamak, Marmara
Bölgesi’ndeki yerel potansiyelleri bütüncül bir yaklaşımla harekete
geçirerek, bölgede sürdürülebilir gelişmenin gerçekleştirilmesine
öncülük etmek, İstanbul’un mekânsal gelişimini, çevresel, ekonomik ve
toplumsal sürdürülebilirlik doğrultusunda kentsel işlevsel bütünleşmeyi
sağlamak, yaşam kalitesini yükseltmek, sosyal sermayeyi güçlendirmek,
sürdürülebilir kent yönetim sisteminin geliştirilmesi için gerekli olan
yeniden yapılanmayı sağlamak…”
TARIM ALANLARI KORUNACAK
İstanbul Büyükşehir Belediyesi tarafından detaylı analizi yapılan
projede, özellikle bazı başlıklar dikkat çekiyor. Kent için önerilen
mekânsal gelişme ise “İstanbul’un Doğu-Batı aksında ve Marmara Denizi
boyunca doğrusal bir yapıda ve çevresel sürdürülebilirlik ilkeleri
doğrultusunda sıçrayarak geliştirilmesi ve kuzeye doğru gelişimin
kontrol altına alınması” olarak belirtiliyor.
Orman, tarım alanları ve kıyılar için şu öneriler getiriliyor:
ORMAN: İstanbul’daki orman varlığının korunması ve muhafaza edilmesi.
TARIM: Mutlak korunması gerekli tarım alanlarıyla
tarımsal bütünlük açısından mutlak tarım arazilerindeki ürün deseninin
devamlılığının sağlanması.
KIYI: “Kamu yararı ilkesi” esas alınarak
değerlendirilen kıyılarda, ağırlıklı olarak parklar, spor alanları,
günübirlik rekreasyon alanları gibi kamuya açık rekreaktif amaçlı
kullanımların olması. Kilyos- Karadeniz sahili gerisinde yer alan
kullanım ömrü tamamlanmış Karadeniz kömür ocakları alanı; doğal
kaynakları koruma ve kullanma dengesini bozmayacak şekilde kıyı
rehabilite alanı olarak gösterilmiştir.
700 BİN KİŞİ YERLEŞECEK
Proje alanından koruma alanları ve yerleşime uygun olmayan alanlar
çıkarıldığında ne kadarlık nüfus yerleşebileceğine dair yapılan
çalışmada, öncelikle örnek toplu konut alanları seçilmış. Bu alanların
yoğunlukları incelenmiş, alana yönelik olarak tahminler yapılmış. Bu
kapsamda, alanın çeşitli özellikleri ele alınarak 4 alternatifli
yerleşim alanı oluşturulmaya çalışılmış. Bölgede oluşturulacak 4 yeni
ilçede en fazla 700 bin kişi ikamet edecek. Bu da yapılacak 40-50 katlı
apartmanlarla sağlanacak. Projede, ekolojik sakıncalara dikkat
çekilerek, “Nüfusu daha az ve yerleşmeyi daha az yoğun kurgulamak daha
doğru görülmektedir” denildi.
TAŞOCAKLARI PARK ALANI OLACAK
Projede, genel olarak su toplama havzaları dışında kalan, gelişmesi
durumunda çevresindeki doğal değerler üzerinde risk oluşturacak alanlar
“Gelişimi ve yoğunluğu denetim altında tutulacak alanlar” olarak
tanımlanıyor.
Kıyı rehabilite alanları ise madencilik, taşocağı gibi insan
müdahaleleri sonucunda tahribat gören ve bütüncül bir planlama
yaklaşımıyla ele alınacak alanlar olarak belirtilmiş. Projede, üretimi
tamamlanmış olan Karadeniz maden ocaklarında ve Cebeci taşocaklarında,
spor, dinlence ve eğlence alanlarının yer alması öneriliyor.
Habertürk
Yeni İstanbul’un sınırları belirlendi
İstanbul’a iki yeni şehir daha kurulmasını öngören “Yeni İstanbul” projesinin detayları belli oldu.
Anadolu yakasında kurulması planlanan şehrin projesi henüz belli
olmazken, Avrupa yakasında Karadeniz kıyısına kurulması planlanıyor.
Garipçe ile Poyrazköy arasında yapılması planlanan 3. köprünün güzergâhı
da “Yeni İstanbul”dan geçiyor. Projeyi İstanbul Büyükşehir
Belediyesi’nin mi yoksa Çevre ve Şehircilik Bakanlığı’nın mı hayata
geçireceği ise kesinleşmedi.
Yeni İstanbul”un kurulması planlanan bölgeyle ilgili kendilerinin
yapmış olduğu imar ve analiz çalışmalarını gerekçe gösteren İstanbul
Büyükşehir Belediyesi, bu bilgileri bakanlığa devretmek yerine projeyi
kendisi yapmak istiyor.
ERDOĞAN PROJE İÇİN 3 AY VERDİ
Başbakan Erdoğan’ın projenin tamamlanması için Büyükşehir
Belediyesi’ne 3 ay süre tanıdığı öğrenildi. İstanbul Büyükşehir
Belediyesi projeyle ilgili çalışmalarını tamamlayarak Başbakan Erdoğan’a
bir sunum yapacak. Başbakan Erdoğan’ın beğenmemesi halinde proje, Çevre
ve Şehircilik Bakanlığı’na devrolacak. Proje, kuzeyde Karadeniz
kıyısında eski taşocakları olarak bilinen alanı kapsarken, doğuda
Sarıyer, batıda ise Karaburun’a kadar uzanıyor.
Sarıyer Merkez, Kemerburgaz, Göktürk ve Arnavutköy’deki yerleşimler
proje dışında bırakılırken, orman sınırından itibaren ormanın bozulmuş
alanları projeye dahil edildi. Tarihi sit alanı olan Sarıyer bölgesi,
projenin doğu sınırını oluşturuyor. Çalışma alanı 33 bin 500 hektar
olarak belirlendi ve Arnavutköy, Eyüp ile Sarıyer ilçelerinin
sınırlarında yer aldı. Çalışma alanının sınırları içinde toplam nüfusu
41 749 olan 21 köy bulunuyor.
MERKEZ AĞAÇLI KÖY
Projede, analiz sınırları içerisinde kuzeyde Karadeniz, güneyde fiili
orman ve otoyol, batıda havza semeri, doğuda 1. derece doğal sit sınırı
bulunuyor. Proje analiz sınırları içinde merkez olarak Ağaçlı Köyü yer
alırken, diğer yerleşim yerleri ise Yukarı Ağaçlı, Çiftalan, Akpınar
olarak belirlendi. “Yeni İstanbul”da havaalanı, eğitim-bilişim-teknoloji
alanları, finans merkezi, büyük alan gerektiren kamusal kullanımlar,
üniversite, doğa turizmi alanları ve turistlik tesisler, kıyı kullanımı
içeren fonksiyonlar, liman ve marina, sağlık parkı, aktif yeşil alanlar,
spor alanları, rekreaktif tesisler, bölge parkı, tematik parklar,
mezarlık alanı, kent tarımı için ekoturizm-hobi bahçeleri, kent ormanı,
kültürel tesisler, film platoları, festival alanları yer alacak.
BAĞLANTILI YOLLAR YAPILACAK
Projeye göre yeni kurulacak şehrin 3. köprü-otoyol ve bağlantı
yolları ile entegrasyonu sağlanıyor. Ulaşım sisteminin oluşturulmasında;
raylı sistemlere öncelik veren toplu taşımacılığın yaygınlaştırılması,
deniz taşımacılığının etkinleştirilmesi, kent içi yolcu ve yük
taşımacılığında karayolu, demiryolu, denizyolu ve havayolunun
birbirlerini tamamladığı entegre bir sistem bütünlüğü dikkat çekiyor.
Projede, Ambarlı ve Pendik limanlarının mevcut haliyle korunduğu
düşünülerek, kentin gelecekteki liman ihtiyacı göz önünde bulundurulup
Gümüşyaka’da ilave bir liman önerilmiştir. Çorlu Havaalanı’nın
genişletilmesi ve üçüncü ticari havaalanının -rezerv alan olarakkentin
batı yakasında Silivri- Gazitepe’de konumlandırılması öngörülmüş. Kanal
İstanbul Projesi de havaalanı ile yeni yerleşim yeri arasında kalıyor.
700 BİN KİŞİ İKAMET EDECEK
Proje alanından koruma alanları ve yerleşime uygun olmayan alanlar
çıkarıldığında ne kadarlık nüfus yerleşebileceğine dair yapılan
çalışmada, öncelikle örnek toplu konut alanları seçilmış. Bu alanların
yoğunlukları incelenmiş, alana yönelik olarak tahminler yapılmış. Bu
kapsamda, alanın çeşitli özellikleri ele alınarak 4 alternatifli
yerleşim alanı oluşturulmaya çalışılmış. Bölgede oluşturulacak 4 yeni
ilçede en fazla 700 bin kişi ikamet edecek. Bu da yapılacak 40-50 katlı
apartmanlarla sağlanacak. Projede, ekolojik sakıncalara dikkat
çekilerek, “Nüfusu daha az ve yerleşmeyi daha az yoğun kurgulamak daha
doğru görülmektedir” denildi.
Ensonhaber