17 Şubat 2013 Pazar

MUĞLA İLİ BODRUM İLÇESİ GÖL KÖYÜ



T.C. BAŞBAKANLIK

ÖZELLEŞTİRME İDARESİ

BAŞKANLIĞI


MUĞLA İLİ BODRUM İLÇESİ GÖL KÖYÜ

423 NO’LU PARSEL

Mayıs 2012

 

1          1 TAŞINMAZ HAKKINDA GENEL BİLGİLER


1.1        TAŞINMAZ TAPU KAYDI


Ana Gayrimenkul
Bağımsız Bölüm
İli
MUĞLA
Pafta No
-
Blok No
-          
İlçesi
BODRUM
Ada No
-
Kat No
-
Bucağı
-
Parsel No
423
Bağ. Böl. No
-
Köyü
GÖL KÖYÜ
Niteliği
TAŞLIK VE HALİ ARAZİ
Niteliği
-
Mahallesi
-
Sokağı
-
Eklentiler
-
Mevkii
-
Parsel Alanı(m2)
678.963,72 m²
Malik
MALİYE HAZİNESİ
Edinme Sebebi ve Tarihi
Kadastro Tespiti Davalı veya Komisyonda İtirazlı Yerlerin Tescili – 09/08/2007
Tapunun Türü
 Kat Mülkiyeti
 Kat İrtifakı
 Arazi
Takyidat Bilgisi
Bodrum Tapu Müdürlüğü’nde 08.05.2012 10:09’da yapılan incelemede konu taşınmaz üzerinde;
Beyan: Davalıdır
Beyan: Diğer(Konusu:2.Derece Doğal Sit) (Tarih:27.05.2008, Yevmiye:1758, Kültür ve Tabiat Varlıklarını Koruma Kurulu Müdürlüğü)
Beyan: Diğer (3.Derece Korunması Gerekli Taşınmaz Kültür Varlığıdır.) (Tarih:11.05.1987, Yevmiye: 355)
Beyan: Diğer (Konusu: 1. Derece Arkeolojik Sit) (Tarih 07.05.2008 sayı no 2112, Kültür ve Tabiat Varlıklarını Koruma Kurulu Müdürlüğü, Tarih:12.06.2008 ve Yevmiye: 9900)
 Beyan: 3. Derece Arkeolojik Sit (Tarih:07.05.2008, sayı no 2112, Kültür ve Tabiat Varlıklarını Koruma Kurulu Müdürlüğü, Tarih:12.06.2008 Yevmiye: 9900)
Beyan: Diğer(Konusu: KORUNMASI GEREKLİ KÜLTÜR VARLIĞI)Tarih: Muğla KVTVKKB Müdürlüğü Tarih: 25.02.2011 Yevmiye: 3551
Beyan: Kadastro kanununun 41. Maddesine göre düzeltme vardır.(Başlama Tarih: 02/08/2011, Bitiş Tarih: 02/08/2011 – Süre: )(Tarih:02.08.2011 Yevmiye:14418 yevmiye nolu

 

1.2        TAŞINMAZ ADRESİ VE ULAŞIMI



Konu taşınmaza ulaşım Bodrum Merkez'den 20 km. Yarımada'nın Kuzeyinde bulunan Göltürkbükü Merkezi'nde Atatürk caddesinden sağdaki Akdeniz Caddesine ,devamında sağdaki Cennetkoyu Caddesine sapılır.Bu yol üzerinde  Hilton Hotel yolu takip edilerek Hilton Hotele gelmeden sağa doğru Sporkent sitesi  yönüne sapılır;bu yol üzerinde yaklaşık olarak 4 km. gidildikten sonra gelinen Cennet koyunun sağında yer alan taşınmazın bulunduğu yarım adaya ulaşım sağlanmıştır.Şu anda içinde herhangi bir yapılaşma yoktur ve herhangi bir tarımsal üretim yapılmamaktadır.Parsel eğimli arazi yapısına sahip olup,parsel üzerinde makilik ve fundalıklar kısmen çam ağaçları bulunmaktadır.

2          TAŞINMAZIN YASAL DURUMU


2.1        TAŞINMAZIN İMAR DURUMU


2.1.1        1/100.000 Ölçekli Çevre Düzeni Planı



2.1.2        1/25.000 Ölçekli Çevre Düzeni Planı



Göltürkbükü 423 no.lu parselin bulunduğu alanda hazırlanan Muğla Bodrum Türkbükü Doğusu Turizm Merkezi 1/25000 ölçekli Çevre Düzeni Planı Değişikliğinde konu parselin bulunduğu alan Turizm Tesis Alanı olarak planlanmış olup, konu parselin tamamı 2. Derece Doğal Sit Alanı ve 3. Derece Arkeolojik Sit Alanında, kısmende 1. Derece Arkeolojik Sit Alanında kalmaktadır.

 

2.1.3        1/5.000 Ölçekli Nazım İmar Planı



Planlama alanının turizm merkezi olması, konumu ve üst ölçekli plan kararları dikkate alınarak kıyıda kalan 423 no.lu parselin kullanım kararı  turizm tesis alanı olarak korunmuştur.  Kıyı kenar çizgisinden itibaren ilk 50 metreyi oluşturan kesim (sahil şeridinin birinci bölümü) yeşil alan olarak düzenlenmiştir.

Turizm Tesisleri: Bu alanlarda çevre düzeni imar planı kararları gereği ifraz sonucu elde edilebilecek minimum parsel büyüklüğü=7500 m²’ dir. Turizm tesis alanlarında maksimum inşaat alanı katsayısı E=0.30, maksimum bina yüksekliği hmax=7.50 metre olacaktır. Turizm tesis alanlarında müstakil apart otel veya pansiyon türü kullanımlar yapılabilir. Müstakil apart otel veya pansiyon yapılması durumunda;  maksimum inşaat emsali E=0.15 dir.

Planda kıyı kenar çizgisinden itibaren sahil şeridinin ikinci 50 metresinde kalan alanlar eğer turizm tesisin tamamlayıcısı niteliği taşıyorsa bu alanlar planda “Turizm Tesis Alanı” tanımı içerisinde fakat günübirlik tesis olarak işaretlemiştir. Bu alanlar uygulama imar planında GT olarak belirtilmiş ve turizm tesisinden GT ayrım çizgisi ile ayrılmıştır.

Planda GT (günübirlik tesis) olarak işaretlenen ve kıyıkenar çizgisinden itibaren ikinci 50 metre içinde kalan ve arkasında bulunan turizm tesisinin tamamlayıcısı (mülkiyetinde bulunan) niteliğindeki alanlarda, 3830/3621 sayılı  “Kıyı Kanununun Uygulanmasına Dair Yönetmelik” hükümlerinin 17. maddesinde belirtilen kullanımlar yer alabilir. Toplam inşaat alanı parsel bütününde hesaplanır. GT ile tanımlanan alanda; alanın en fazla %3’ü kadar inşaat yapılabilir. Bu bölümde yapılan yapılar için maksimum bina yüksekliği hmax=4.50m. (1 kat), asma kat yapılması halinde hmaks=5.50m. (1kat)’dir ve asma kat emsale dâhildir. Kalan yapılanma hakkı ise 100 metrelik sahil şeridinin gerisindeki kısımda kullanılabilir.

2.1.4        1/1.000 Ölçekli Uygulama İmar Planı



Turizm Tesis Alanları

Otel, tatil köyü, butik otel, pansiyon gibi “Turizm Tesislerinin Belgelendirilmesine ve Niteliklerine İlişkin Yönetmelik”te tanımlanan tesisler yapılabilir. Hazırlanacak olan vaziyet planlarında; planda belirtilen yapı adalarının içinde ayrılması gereken yeşil alan, yol ve otopark gibi alanların kamu eline geçmesi şartı aranmaz.

Bu alanlarda; bodrum kat yapılabilir. Bodrum katlarında konaklama amaçlı yapılan yapılar emsale dahildir. Ancak bu alanlarda yapılacak, bar, gece kulübü, diskotek, satış üniteleri, restoran, hamam, yüzme havuzu, toplantı salonu,  jimnastik salonu, mutfak ve depolar, makine dairesi, çamaşırhane ve otopark gibi servis amaçlı yapıların %70’i emsale dahil değildir. Tesisat katı yapılması halinde maksimum yükseklik 1.80 m.’dir. Tesisat katı kat adedinden sayılmaz. Ancak maksimum bina yüksekliğine dâhildir. Asma kat, kat adedinden sayılmaz. Emsale ve maksimum bina yüksekliğine dâhildir. Ayrıca, turistik tesislerde yapılabilecek olan ve tesisleri birbirine bağlayan açık geçitler, açık teraslar, açık oyun alanları, açık yüzme havuzu ve sabit olmayan tesisler inşaat emsaline dâhil değildir.

Bir parselde tesis bütünlüğü içinde birden fazla yapı yapılabilir. Yapı yaklaşma sınırları içerisinde kalmak koşuluyla yapılarda blok boyu 50m.’yi, cephe devamlılığı 25 m.yi geçemez. Yapıların bodrum ve zemin katlarında blokları birbirine bağlayan geçitler yapılabilir. Ayrıca yapılacak olan yapıların doğa ile uyumlu olmasına özen gösterilmelidir.

İfraz sonucu elde edilebilecek minimum parsel büyüklüğü=7500 m²’dir. Maksimum inşaat alanı katsayısı E=0.30, maksimum bina yüksekliği hmax=7,50 metredir. (2 kat)

Turizm tesis alanlarında ayrıca müstakil apart otel veya pansiyon yapılabilir. Müstakil apart otel veya pansiyon yapılması durumunda maksimum inşaat emsali E=0.15 olacaktır.  

Planda kıyı kenar çizgisinden itibaren sahil şeridinin ikinci 50 metresinde kalan alanlar eğer turizm tesisin tamamlayıcısı niteliği taşıyorsa turizm tesis alanı tanımı içerisinde fakat günübirlik tesis alanı olarak işaretlenmiştir. Bu alanlar uygulama imar planında GT olarak gösterilmiş ve turizm tesisinden emsal ayrım çizgisi ile ayrılmıştır. Planda GT (günübirlik tesis) olarak işaretlenen ve kıyı kenar çizgisinden itibaren ikinci 50 metrede kalıp arkasında bulunan turizm tesisinin tamamlayıcısı (mülkiyetinde bulunan) niteliğindeki alanlarda, 3830/3621 sayılı  “Kıyı Kanunu’nun Uygulanmasına Dair Yönetmelik” hükümlerinin 17. maddesinde belirtilen kullanımlar yer alabilir. Toplam inşaat alanı parsel bütününde hesaplanır. GT ile tanımlanan alanda; alanın en fazla  %3’ü kadar inşaat yapılabilir. Bu bölümde yapılan yapılar için maksimum bina yüksekliği hmax=4.50m. (1 kat)/asma kat yapılması halinde hmaks=5.50 metredir (1 kat) ve asma kat emsale dâhildir. Kalan yapılanma hakkı ise 100 metrelik sahil şeridinin gerisindeki kısımda kullanılabilir.

I.Derece Arkeolojik Sit Alanlarında yapılaşmaya izin verilemez. Bilimsel araştırma amaçlı ve izinli olanların dışında, her türlü kazı ve hafriyat yapılması, alandan taş ve toprak alınması, enkaz kaldırılması yasaktır.

III. Derece Arkeolojik Sit Alanı içerisinde kalan turizm tesis alanlarında vaziyet planları hazırlanıp Muğla Kültür ve Tabiat Varlıklarını Koruma Bölge Kurulunun uygun görüşü alınmadan yapı ruhsatı ve yapı kullanma izni verilemez.

II. Derece Doğal Sit Alanlarında 648 sayılı Kanun Hükmünde Kararname doğrultusunda uygulama yapılacaktır.

2.2        Taşınmazla İlgili Sit ve Koruma Alanları


2.2.1        Sit Alanları


Doğal Sit Alanları

Doğal sit alanlarında 648 sayılı Kanun Hükmünde Kararname doğrultusunda uygulama yapılacaktır.

Arkeolojik Sit Alanları

Arkeolojik sit alanlarında Kültür ve Tabiat Varlıklarını Koruma Yüksek Kurulunun 05.11.1999 gün ve 658 sayılı ilke kararlarına göre uygulama yapılacaktır. I. Derece Arkeolojik Sit Alanlarında yapılaşmaya izin verilemez. Bilimsel araştırma amaçlı ve izinli olanların dışında, her türlü kazı ve hafriyat yapılması, alandan taş ve toprak alınması, enkaz kaldırılması yasaktır.

2.3        Koruma Alanları


Tescilli yapıların koruma alanı içerisinde yer alan parsellerde her türlü yapılaşma ve uygulama için Muğla Kültür ve Tabiat Varlıklarını Koruma Bölge Kurulu’ndan izin alınacaktır.

Planlama alanındaki kullanımlara ilişkin alan büyüklükleri ve oranları bir sonraki sayfada bulunan tabloda verilmektedir.

 

 

KULLANIM
ALAN (M²)
ORAN (%)
TURIZM TESİS ALANLARI
316,693.15
46.64
GÜNÜBİRLİK TESİS ALANLARI
105,602.91
15.55
YEŞİL ALANLAR
104,764.90
15.43
ARKELOJİK SİT ALANI
93,727.20
13.80
PARK ALANLARI
17,324.21
2.55
YOLLAR
40,854.39
6.02
TOPLAM ALAN
678,966.76
100.00

 

Alan Dağılımı Tablosu


EK 2


 

 

 

EK 3

 


 


EK 4

 


 

EK 5


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

EK 6


 

 

 

 

 

 

 

 

 

EK 7

FOTOĞRAFLAR

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 

 

 

 

 

 

 

 

MUĞLA İLİ VE İLÇELERİ TESCİLLİ SİT ALANLARI


MUĞLA İLİ VE İLÇELERİ TESCİLLİ SİT ALANLARI


GENEL BİLGİ LİSTESİ


 


 

MUĞLA  MERKEZ


 

-Eski Muğla Kentsel Sit Alanı

-Mabolla Antik Kenti I. Derece Arkeolojik Sit Alanı

-Karabağlar Yaylası Kentsel ve III. Derece Doğal Sit Alanı

-Akbük, Kıran, Sarnıç I. ve III. Derece Doğal Sit Alanları

-Sarnıç I. ve III. Derece Arkeolojik Sit Alanı

-(Merkez) Yeniköy I. ve III. Derece Arkeolojik Sit Alanı

-Merkez Özlüce Köyü I. Derece Doğal Sit Alanı

 

BODRUM


 

-Yalı Beldesi, I. , II. ve III. Derece Doğal Sit Alanları

-Yalı Beldesi I. Derece Arkeolojik Sit Alanları

-Bodrum, Merkez, Kentsel ve III. Derece Arkeolojik Sit Alanı

-Bodrum, Merkez, Halikarnassos Antik Kenti I. , II. ve III. Derece Arkeolojik Sit Alanları

-Bodrum, Merkez, I. , II. ve III. Derece Doğal Sit Alanları.

-Göltürkbükü Beldesi I. ve III. Derece Arkeolojik Sit Alanları.

-Göltürkbükü Beldesi I. ve III. Derece Doğal Sit Alanları

-Bitez Beldesi, I. Derece Arkeolojik Sit Alanı (Nekropol)

-Bitez Beldesi I. ve III. Derece Doğal Sit Alanları

-Konacık Beldesi Pedesa Antik Kenti I. Derece Arkeolojik Sit Alanı

-Konacık Beldesi I. ve III. Derece Doğal Sit Alanları

-Ortakent Beldesi III. Derece Doğal Sit Alanları

-Turgutreis Beldesi, Akyarlar Köyü, Termera (Aspat Kalesi) Antik Kenti I. ve III. Derece Arkeolojik Alanları

-Turgutreis Beldesi, Kadıkalesi Köyü, I. ve III. Derece Arkeolojik Sit Alanı ve III. Derece Doğal Sit Alanı

-Gümüşlük Beldesi, Myndos Antik Kenti I. , II. ve III. Derece Arkeolojik Sit Alanları ve III. Derece Doğal Sit

-Gümüşlük Beldesi, eski Karakaya Köyü Kentsel Sit Alanı  III. Derece Doğal Sit Alanı

-Yalıkavak Beldesi Küdür Yarımadası I.ve  III. Derece Doğal Sit Alanı ve I. Derece Arkeolojik Sit Alanı

-Yalıkavak Beldesi Sandıma Antik Kenti I. ve III. Derece Arkeolojik Sit Alanları

-Yalıkavak Beldesi, Gökçebel Köyü, Termessos Antik Kenti I. ve III. Derece Arkeolojik Sit Alanı -Gündoğan Beldesi, Peynirçiçeği Mağarası I. Derece Arkeolojik ve Doğal Sit Alanları

-Mumcular Beldesi (Carianda Antik Kenti) I. ve III. Derece Arkeolojik Sit Alanı

-Mazı Köyü, I. ve II. Derece Arkeolojik ve II. Derece Doğal Sit Alanları

-Bodrum İlçesi, Adalarda I. , II. ve III. Derece Doğal Sit Alanları

 

 

DATÇA


 

-Emecik Köyü, (Bybassos Antik Kenti) I. ve III. Derece Arkeolojik Sit Alanları

-Alavara Antik Kenti I. ve III. Derece Arkeolojik Sit Alanları

-Emecik Köyü I. Derece Doğal Sit

-Kızlan Köyü I. ve III. Derece Arkeolojik Sit Alanları ve I. Derece Doğal Sit Alanları.

-Datça Merkez Dadya ve Reşadiye Mahalleleri Kentsel ve III. Derece Arkeolojik Sit Alanı

-Datça Merkez Reşadiye Mahallesi, I. Derece Doğal Sit Alanı

-Datça Merkez Burgaz ve İskele Mahalleleri I. ve  III. Derece Arkeolojik Sit Alanları

-Datça Merkez İskele mahallesi  I. Derece Doğal Sit Alanları

-Hızırşah Köyü I. Derece Doğal sit ve I. Derece Arkeolojik Sit Alanları

-Cumalı Köyü I. Derece Doğal Sit Alanı

-Mesudiye Köyü I. ve III. Derece Arkeolojik Sit Alanları I. , II. ve III. Derece Doğal Sit Alanı

-YakaKöy I. ve III. Derece Arkeolojik Sit Alanları

-Yakaköy I. ,II. ve III. Derece Doğal Sit Alanları

-Yazıköyü I. ve  III. Derece Arkeolojik Sit Alanları (Knidos Antik Kenti)

-Yazıköyü I., II. ve III. Derece Doğal Sit Alanları

 

FETHİYE

 

-Merkez Kentsel Sit Alanı ve Merkez Telmessos Antik Kenti I. ve  III. Derece Arkeolojik Sit Alanları

-Merkez Şövalye Adası I. Derece Arkeolojik Sit Alanları

-Şövalye Adası III. Derece Doğal Sit Alanı

-Merkez III. Derece Doğal Sit Alanları

-Göcek III. Derece Doğal Sit Alanı

-İnlice köyü I. ve III. Derece Arkeolojik Sit Alanı ve I.derece Doğal Sit Alanı

-Yanıklar köyü I. Derece Doğal ve I. Derece Arkeolojik Sit Alanları

-Kayaköy Kentsel Sit Alanı I. ve III. Derece Doğal Sit Alanları ve I. ve III. Derece Arkeolojik Sit Alanları

-Ölüdeniz I.ve III.Derece Doğal Sit Alanları

-Ölüdeniz III.Arkeolojik Sit Alanı

-Uzunyurt köyü I. ve III. Derece Doğal Sit Alanı

-Uzunyurt köyü I. ve III. Derece Doğal Sit Alanı ve I. , II. , III. Derece Arkeolojik Sit Alanları

-Yakaköy (Tlos Antik Kenti) I. Derece Arkeolojik Sit Alanı

-Kumluova ve Karadere Köyü sahil kesimi I. Derece Doğal Sit

-İzzettinköy Sdyma Antik Kenti I. ve  III. Derece Arkeolojik Sit Alanı

-Minare Köyü Pınara Antik Kenti I. ve  III. Derece Arkeolojik Sit Alanı

-Kayadibi Köyü I. Derece Doğal Sit Alanı

-Yeşilüzümlü Köyü Kadyanda Antik Kenti I. ve III. Derece Arkeolojik Sit

-Seki Beldesi I. ve III. Derece Arkeolojik Sit Alanı

-Yayla Ceylan Köyü Oneanda Antik Kenti I ve III. Derece Arkeolojik Sit Alanı

-Ören Köyü Arokso Antik Kenti I. ve III. Derece Arkeolojik Sit Alanı

-Göcek Adaları I. ve III. Derece Arkeolojik Sit ve I. ve III. Derece Doğal Sit Alanları

-Gemiler Adası I. Derece Arkeoloji ve I. Derece Doğal Sit Alanı

KÖYCEĞİZ


 

-Çandır Köyü Kaunos Antik Kenti I. ve  III. Derece Arkeolojik Sit Alanı

-Sultaniye Köyü I. , II. ve III. Derece Arkeolojik Sit Alanı

 

MARMARİS


 

-Çamlı Köyü Gallipolis Antik Kenti I. ve III. Derece Arkeolojik Sit Alanı

-Çamlı Köyü I. ve III. Derece Doğal Sit Alanı

-Çetibeli Köyü I. ve III. Derece Doğal Sit Alanı

-Karacasöğüt Köyü, I. Derece Arkeolojik Sit I. ve III. Doğal Sit Alanı

-Marmaris Merkez Kentsel Sit Alanı ve I. Derece Arkeolojik Sit Alanı

-Adaköy I. ve II. Derece Doğal Sit Alanları

-İçmeler I. Derece Arkeolojik Sit Alanı

-Turunç Beldesi Osmaniye Köyü Amos Antik Kenti I. ve III. Derece Arkeolojik Sit Alanı

-Bayır Köyü I. ve III. Derece Doğal Sit Alanları

-Bayır Köyü, I. Derece Arkeolojik Sit Alanı

-Değirmenyanı Köyü I. Doğal Sit Alanı

-Hisarönü Köyü I. Derece Arkeolojik Sit (Erine Antik Kenti) ve I. II. ve III. Derece Doğal Sit Alanı

-Orhaniye Köyü I. ve II. Derece  Doğal ve I. ve III. Derece Arkeolojik Sit Alanı (Bybassius) Antik Kenti )

-Turgut Köyü I. III. Derece Arkeolojik Sit Alanı (Hydos Antik Kenti) I. Derece Doğal Sit Alanı

-Selimiye Köyü I. Derece Arkeolojik Sit I. ve III. Derece Doğal Sit Alanı

-Bozburun Beldesi I. ve III. Derece Arkeolojik Sit Alanı I. Derece Doğal Sit Alanı

-Söğüt Köyü I. III. Derece Arkeolojik I. , II. , III. Derece Doğal Sit Alanı

 

MİLAS


 

-Merkez Mylasa Antik Kenti Kentsel ve III. Derece Arkeolojik Sit Alanı

ve I. , III. Derece Arkeolojik Sit Alanı

-Beçin I. ve III. Derece Arkeolojik Sit Alanı

-Ören Beldesi Keramos Antik Kenti I. ve III. Derece Arkeolojik Sit I. Derece Doğal Sit Alanı

-Kultak Alatepe Köyleri I. ,  III. Derece Doğal Sit

-Piğnar Köyü I. Derece Arkeolojik Sit , I. Derece Doğal Sit Alanı

-Güllük Beldesi İasos Antik Kenti I. , III. Derece Arkeolojik Sit Alanı

-Güllük Beldesi Passala Antik Kenti I. Derece Arkeolojik Sit Alanı

-Boğaziçi Köyü Bargilya Antik Kenti I. Derece Arkeolojik Sit Alanı

-Selimiye Köyü Euromos Antik Kenti I. , III. Derece Arkeolojik Sit Alanı

-Ortaköy Labranda Antik Kenti I. , III. Derece Arkeolojik Sit Alanı

-Kapıkırı Köyü Meraklio Antik Kenti I. , III. Derece Arkeolojik, I. , III. Doğal Sit Alanı

-Pınarcık Köyü I. , III. Derece Arkeolojik Sit Alanı, I. , III. Doğal Sit Alanı

-Bafa Gölü I. , III. Derece Doğal, I. , III. Derece Arkeolojik Sit Alanı

-Eğirdere Köyü I. , II. Derece Arkeolojik Sit Alanı

-Damlıboğaz Köyü Kentsel Arkeolojik Sit Alanı

 

ULA


 

-Gökova Kıyı kesimi I. ve III. Derece Doğal

-Akyaka Beldesi İdyma Antik Kenti I. ve III. Derece Arkeolojik

-Gökova Beldesi I. ve III. Derece Arkeolojik

-Akçapınar Köyü I. ve III. Derece Doğal

-Gökçe Köyü I. ve III. Derece Doğal

-Yeşilova Köyü I. ve III. Derece Arkeolojik

 

YATAĞAN


 

-Eskihisar Köyü Stratonikea Antik Kenti I.Arkeolojik

-Turgut Beldesi Lagina Antik Kenti I. ve III. Arkeolojik

-Bozüyük Beldesi I. ve III. Derece Arkeolojik

-Nebiköy I. Derece Arkeolojik

 

DALAMAN


 

-Kıyı kesimi I. Derece Doğal Sit (Kocagöl, Kükürtlü Göl, Kapıdağ Yarımadası)

-Kapukargın Köyü I. ve III. Doğal, I. ve III. Arkeolojik

-Şerefler Köyü Alycanda Antik Kenti I. ve III. Derece Arkeolojik

-Dalaman Merkez I. Derece Doğal

 

ORTACA


 

-Osmaniye Köyü I. ve II. Doğal ve I. ve III. Derece Arkeolojik

-Mergenli Köyü I. ve III. Derece Arkeolojik

 

KAVAKLIDERE


 

-Menteşe Beldesi Yerküpe Mağarası I. Doğal siti

-Derebağ Köyü Hylarima Antik Kenti I. ve III. Derece Arkeolojik

Arkeolojik Mirasın Korunmasına İlişkin Avrupa Sözleşmesi (Gözden Geçirilmiş)'nin Onaylanmasının Uygun Bulunduğu Hakkında Kanun

Arkeolojik Mirasın Korunmasına İlişkin Avrupa Sözleşmesi (Gözden Geçirilmiş)'nin Onaylanmasının Uygun Bulunduğu Hakkında Kanun

Kanun No. 4434 Kabul Tarihi : 5.8.1999

MADDE 1. —
16 Ocak 1992 tarihinde Valetta’da (Malta) imzalanan “Arkeolojik Mirasın Korunmasına İlişkin Avrupa Sözleşmesi (Gözden Geçirilmiş)”nin onaylanması uygun bulunmuştur.

MADDE 2. — Bu Kanun yayımı tarihinde yürürlüğe girer.

MADDE 3. — Bu Kanun hükümlerini Bakanlar Kurulu yürütür.

ARKEOLOJİK MİRASIN KORUNMASINA İLİŞKİN AVRUPA SÖZLEŞMESİ

(Gözden Geçirilmiş)
GİRİŞ

İşbu sözleşmeyi (Gözden Geçirilmiş) imzalayan Avrupa Konseyi üyesi devletler ile Avrupa Kültür Sözleşmesine taraf diğer devletler,
Avrupa Konseyi’nin amacının, özellikle ortak mirasları olan ideal ve ilkeleri korumak ve geliştirmek üzere, üyeleri arasında daha yakın bir işbirliği gerçekleştirmek olduğunu dikkate alarak;

19 Aralık 1954’te Paris’te imzalanan Avrupa Kültür Sözleşmesi ve özellikle bunun 1 inci ve 5 inci maddelerini,

3 Ekim 1985’te Granada’da imzalanan Avrupa Mimarî Mirasının Korunmasına ilişkin Sözleşmeyi,

23 Haziran 1985’te Delfi’de imzalanan, Kültürel Varlıklara yönelik suçlara ilişkin Avrupa Sözleşmesini,

Parlamenterler Meclisi’nin Arkeoloji ile ilgili özellikle 848 (1978), 921 (1981) ve 1072 (1988) sayılı Tavsiye Kararlarını;

Kırsal ve kentsel yapılanma faaliyetleri çerçevesinde, arkeolojik mirasın korunması ve değerlendirilmesi ile ilgili R(89)5 sayılı Tavsiye Kararını gözönünde bulundurarak;
Arkeolojik mirasın uygarlıkların geçmişinin tanınması için temel bir öge olduğunu hatırlatarak,

Eski tarihin tanıdığı Avrupa arkeolojik mirasının, büyük yapılanma çalışmalarındaki artıştan olduğu kadar doğal tehlikelerden, yasadışı veya bilimsel nitelikten yoksun kazılardan yahut halkın yeterli bilgilendirilmemesinden dolayı ciddî bir şekilde tahrip tehdidi altında olduğunu kabul ederek,

Halen mevcut olmayan zorunlu idarî ve bilimsel denetim usullerinin ihdası ve arkeolojik mirası koruma endişesinin kentsel ve kırsal yapılanmalar ile kültürel kalkınma politikalarıyla bütünleşmesi gereğini teyid ederek,

Arkeolojik mirası koruma sorumluluğunun yalnızca doğrudan ilgili devlete ait olmadığının, bozulma tehlikesinin azaltılması ve uzman ve deneyim değişimi suretiyle korumanın gerçekleştirilmesi bakımından sorumluluğun Avrupa ülkelerinin tümüne ait bulunduğunun altını çizerek;

Avrupa ülkelerinde yapılanma politikalarındaki gelişmeyi takiben, 6 Mayıs 1969’da Londra’da imzalanan Arkeolojik Mirasın Korunmasına ilişkin Avrupa Sözleşmesinde yeralan ilkelerin tamamlanması gereğini müşahade ederek,

Aşağıdaki hususlarda mutabık kalmışlardır :

ARKEOLOJİK MİRASIN TANIMI

Madde 1 :
1.
İşbu Sözleşmenin (gözden geçirilmiş) amacı, Avrupa’nın ortak anı kaynağı olduğu kadar, bilimsel ve tarihî araştırma gereci olarak da arkeolojik mirası korumaktır.

2. Bu amaçla :
i) Korunması ve incelenmesinin, insanlığın ve doğal çevre ile ilişkilerinin tarihindeki gelişimin saptanmasının sağlayacağı;

ii)
Başlıca bilgi edinme yollarının kazı ve keşiflerden olduğu kadar insanlığı ve çevresini ilgilendiren diğer araştırma yöntemlerinden oluştuğu;

iii)
Tarafların yetkisi altındaki her çeşit mekânda bulunan, tüm kalıntılar, varlıklar ve insanlığın geçmiş varlığının diğer izleri arkeolojik mirasın ögeleri kabul edilirler.

3. Yapılar, inşaatlar, mimarî eser grupları, açılmış sit alanları, taşınır varlıklar, diğer tür anıtlar ve bunların çevresi, ister toprakta ister su altında bulunsunlar, arkeolojik mirasa dahildirler.

MİRASIN KİMLİĞİNİN SAPTANMASI VE KORUMA ÖNLEMLERİ

Madde 2 :

Taraflardan her biri, kendine özgü usullere göre, arkeolojik mirasın korunması için aşağıdaki hususları öngören bir yasal rejimi uygulamaya koymayı taahhüt eder:

i)Arkeolojik mirasının bir envanterinin yapılması ve anıtların veya korunan bölgelerin sınıflandırılması,

ii) Maddî izlerin gelecek kuşaklar tarafından incelenmek üzere korunması için, toprak üstünde ya da su altında görünür bir kalıntı olmasa bile, arkeolojik rezerv alanları oluşturulması,

iii) Arkeolojik miras niteliğindeki eserleri tesadüfen bulan kimsenin bunları yetkili makamlara bildirme ve incelemeye amade tutma zorunluluğu.

Madde 3 :
Arkeolojik mirası korumak amacıyla ve arkeolojik araştırma faaliyetlerini bilimsel güvence altına almak üzere taraflardan her biri aşağıdaki hususları yerine getirmeyi taahhüt eder :

i)Arkeolojik kazı vesair faaliyetlerle ilgili izin ve denetim usullerini, aşağıdaki amaçları gerçekleştirecek şekilde, uygulamaya koymak :

a) Arkeolojik miras ögelerinin yasadışı çıkartılması ve yer değiştirmesini önlemek;

b) Arkeolojik kazı ve aramaların bilimsel şekilde ve şu koşullara bağlı olarak yapılmasını sağlamak:

— Tahrip edici olmayan araştırma yöntemlerinin olduğunca sık kullanılması;

— Arkeolojik miras ögelerinin korunması, saklanması ve sınıflandırılması için uygun önlemler alınmadan bunların kazı yerinden çıkartılmaması, kazı sırasında ve sonrasında korumasız bırakılmaması;

ii) Kazıların ve tahribata neden olabilecek tekniklerin yalnızca nitelikli ve bu amaçla yetiştirilmiş kişiler tarafından yürütülmesine dikkat etmek;

iii) Arkeolojik arama amaçlı metal dedektörlerin ve diğer arama gereçlerinin kullanımını, devletin iç mevzuatında öngörülen hallerde, bilimsel nitelikli ön izne tabi tutmak.

Madde 4 :

Taraflardan her biri, duruma göre aşağıdaki hususları da öngörecek biçimde, arkeolojik mirasın fizikî koruma önlemlerini yürürlüğe koymayı taahhüt eder :

1. Arkeolojik rezerv bölgeleri teşkiline ayrılmış alanların kamu makamlarınca iktisabı veya diğer uygun yollarla korunması;

2. Arkeolojik mirasın tercihan bulunduğu yerde korunması ve bakımı;

3. Bulunduğu yerden kaldırılmış arkeolojik buluntular için uygun depolar yapılması.

Madde 5:

Taraflardan her biri aşağıdaki hususları sağlamayı taahhüt ederler :
1. Arkeologların :
i) Arkeolojik değeri olan sitlerin korunması, saklanması ve değerlendirilmesi için dengeli stratejiler saptamaya yönelik planlama politikalarına ve

ii) Yapılanma programlarının çeşitli uygulama safhalarına katılmalarını sağlamak suretiyle, arkeolojinin ve yapılanmanın ihtiyaçlarını bağdaştırmaya ve belirlemeye çalışmak;

2. Arkeologlar, şehirciler ve inşaatçılar arasında sistemli bir danışma mekanizması oluşturmak suretiyle :

i) Arkeolojik mirası tahrip etmesi muhtemel olan yapılanma planlarının değiştirilmesini;

ii) Sitin bilimsel incelemesinin yapılabilmesi ve sonuçların yayınlanabilmesi için yeterli zamanın ve olanakların verilmesini sağlamak;

3. Çevreye etki üzerindeki incelemelerin ve bunlardan kaynaklanan kararların, arkeolojik sitler ve çevrelerini gözönünde bulundurmasına dikkat etmek;

4. Yapılanma çalışmaları vesilesiyle bulunan arkeolojik miras ögelerinin, mümkün olan hallerde, yerinde korunması için önlem almak;

5. Arkeolojik sitlerin halka açılmasının, özellikle çok sayıda ziyaretçi girişi için yapılacak yapılanma çalışmalarının, bu sitlerin ve çevrelerinin arkeolojik ve bilimsel niteliğine zarar vermemesini sağlamak.

ARKEOLOJİK ARAŞTIRMA VE KORUMANIN FİNANSMANI

Madde 6 :
Taraflardan her biri :


1. Arkeolojik araştırmaya, sorumlulukları ölçüsünde ulusal, bölgesel veya yerel kamu makamlarının malî desteğini öngörmeyi;

2. Koruyucu arkeoloji için gerekli maddî donanımı arttırmayı ve bu amaçla,

i) Büyük çaplı kamu veya özel bayındırlık çalışmalarında, bu çalışmalara bağlı olarak ortaya çıkacak arkeolojik her çeşit faaliyetin maliyetinin tamamının uygun kamu ve özel sektör fonlarından karşılanmasını sağlayacak önlemler almayı;

ii) Bu çalışmaların bütçesinde, çevre ve yapılanma endişelerinin zorunlu kıldığı etki incelemelerinde olduğu gibi, arkeolojik ön inceleme ve aramaların, bilimsel sentez belgelerinin ve bulguların duyuru ve yayınlarının da yeralmasını sağlamayı taahhüt eder.

BİLİMSEL BİLGİNİN TOPLANMASI VE YAYIMI
Madde 7 :
Arkeolojik bulguların incelenmesini ve yayımını kolaylaştırmak için Taraflardan her biri:

1. Yetkisi altındaki alanlarda arkeolojik sitlerin anketlerini, envanterlerini ve haritalarını yapmayı veya güncelleştirmeyi,

2. Arkeolojik faaliyetler sonrasında, uzmanların ayrıntılı incelemelerinin ilanından önce, yayınlanabilir bir sentez belgesi hazırlanabilmesi için tüm pratik önlemleri almayı taahhüt eder.

Madde 8 :
Taraflardan her biri :

1.
Arkeolojik miras ögelerinin ulusal veya uluslararası planda bilimsel amaçlı değişimini kolaylaştırmayı, ancak değişimin bunların kültürel ve bilimsel değerlerine hiç bir şekilde zarar vermemesi için gerekli önlemleri almayı;

2. Arkeolojik araştırma ve devam eden kazılarla ilgili bilgi değişimini teşvik etmeyi ve uluslararası araştırma programları düzenlenmesine katkıda bulunmayı
taahhüt eder.

KAMUOYUNUN BİLİNÇLENDİRİLMESİ

Madde 9 :
Taraflardan her biri :
1.
Geçmişin ve arkeolojik mirası tehdit eden tehlikelerin tanınması için bu mirasın değeri konusunda kamuoyu vicdanının uyandırılması ve geliştirilmesi amacıyla eğitici çalışmalar yapmayı,

2. Arkeolojik mirasının önemli ögelerinin ve özellikle sitlerin halka açılmasını sağlamayı, seçilmiş arkeolojik varlıkların sergilenmesini teşvik etmeyi
taahhüt eder.

ARKEOLOJİK MİRAS ÖGELERİNİN YASADIŞI DOLAŞIMINI ÖNLEME

Madde 10:
Taraflardan her biri aşağıdaki hususları yerine getirmeyi taahhüt eder :

1. Tespit edilen yasadışı kazılar hakkında yetkili kamu makamları ile bilimsel kuruluşlar arasında bilgi değişimini düzenlemek;

2. Yasadışı kazılardan kaynaklandığından veya yasal kazılardan çalındığından şüphe edilen her türlü eseri ve bunlara ilişkin bütün ayrıntıları, işbu Sözleşmeye (gözden geçirilmiş) taraf köken ülkesinin yetkili makamlarına bildirmek;

3. Alış politikası devlet denetimine tabi müzeler ve diğer benzeri kuruluşların denetimsiz buluntulardan, yasadışı kazılardan geldiğinden veya resmî kazılardan çalındığından şüphe duyulan arkeolojik miras ögelerini satın almamalarını teminen gerekli önlemleri almak;

4. Alış politikası devlet denetimine tabi olmayan, Taraf ülkelerin müze ve benzeri kuruluşları için :

i) İşbu Sözleşmenin (gözden geçirilmiş) metnini onlara ulaştırmak,

ii) Yukarıda 3. paragrafta kayıtlı ilkelere sözkonusu müze ve kuruluşlarca uyulmasını sağlamak üzere çaba sarfetmek.

5. Denetimsiz buluntulardan, yasadışı kazılardan kaynaklanan yahut resmî kazılardan çalınan arkeolojik miras ögelerinin dolaşımını eğitim, bilgilendirme, uyarma ve işbirliği suretiyle mümkün olduğunca sınırlandırmak.

Madde 11:
İşbu Sözleşmenin (gözden geçirilmiş) hiç bir hükmü, arkeolojik miras ögelerinin yasadışı dolaşımına veya yasal sahibine iadesine ilişkin taraflar arasında mevcut olan veya mevcut olabilecek ikili veya çok taraflı anlaşmalara halel getirmez.

KARŞILIKLI TEKNİK VE BİLİMSEL YARDIMLAŞMA

Madde 12 :
Taraflar :

1. Arkeolojik miras ile ilgili konularda deneyim ve uzman değişimi suretiyle karşılıklı teknik ve bilimsel yardımlaşmada bulunmayı,

2. İlgili ulusal mevzuatları ya da taraf oldukları uluslararası anlaşmalar çerçevesinde sürekli eğitim alanı da dahil olmak üzere, arkeolojik mirasın korunması konusunda uzman değişimini kolaylaştırmayı taahhüt ederler.

SÖZLEŞMENİN (GÖZDEN GEÇİRİLMİŞ) UYGULAMASININ DENETİMİ
Madde 13 :

Avrupa Konseyi tüzüğünün 17 nci maddesi gereğince; Avrupa Konseyi Bakanlar Komitesi tarafından kurulan bir Uzmanlar Komitesi işbu Sözleşmenin (gözden geçirilmiş) uygulamasını ve özellikle aşağıdaki hususları izlemekle görevlendirilmiştir :

1. Avrupa Konseyi Bakanlar Komitesine devrevi olarak, Sözleşmeye (gözden geçirilmiş) Taraf ülkelerdeki arkeolojik mirasın korunmasına ilişkin politikaları ve Sözleşme ilkelerinin uygulama durumu hakkında bir rapor sunulması;

2. Avrupa Konseyi Bakanlar Komitesini, çok taraflı faaliyet alanı ve Sözleşmenin (gözden geçirilmiş) gözden geçirilmesi ya da değiştirilmesi ile Sözleşmenin (gözden geçirilmiş) hedefleri hakkında kamuoyunun bilgilendirilmesi, dahil, Sözleşme (gözden geçirilmiş) hükümlerinin uygulanmasına ilişkin her türlü önlemin önerilmesi;

3. Avrupa Konseyi Bakanlar Komitesine, Avrupa Konseyi üyesi olmayan ülkelerin Sözleşmeye (gözden geçirilmiş) taraf olmaya daveti için tavsiyede bulunması.

SON HÜKÜMLER
Madde 14 :
1. İşbu Sözleşme (gözden geçirilmiş) Avrupa Konseyi üyesi devletlerin ve Avrupa Kültür Sözleşmesine taraf diğer devletlerin imzasına açılmıştır.

Sözleşme onay, kabul ya da tasvibe sunulacaktır.Onay, kabul ya da tasvip belgeleri Avrupa Konseyi Genel Sekreterliğine tevdi edilecektir.

2. 6 Mayıs 1969’da Londra’da imzalanan Arkeolojik Mirası Koruma Avrupa Sözleşmesine taraf bir devlet, anılan Sözleşmenin feshini önceden ihbar etmemiş ise ya da feshini eş zamanda ihbar etmezse onay, kabul veya tasvip belgesini tevdi edemez.

3. İşbu Sözleşme (gözden geçirilmiş), en az üçü Avrupa Konseyi olmak üzere dört devletin, önceki paragraflardaki hükümlere uygun olarak, Sözleşmeye taraf olma arzularını bildirdikleri tarihten altı ay sonra yürürlüğe girecektir.

4. Önceki iki paragrafın uygulanması sonucu 6 Mayıs 1969 tarihli Sözleşmenin feshi işbu Sözleşmenin (gözden geçirilmiş) yürürlüğe girişi ile aynı anda gerçekleşmez ise, işbu Sözleşmeyi imzalayan herhangi bir Devlet, onay, kabul ya da tasvip belgesini tevdi sırasında işbu Sözleşme (gözden geçirilmiş) yürürlüğe girinceye kadar, 6 Mayıs 1969 tarihli Sözleşmeyi uygulamaya devam edeceğini açıklayabilir.

5. İşbu Sözleşme (gözden geçirilmiş), imzalayan ancak Sözleşmeye Taraf olma arzusunu sonradan bildirecek olan devletlerin her biri bakımından, onay, kabul veya tasvip belgesinin tevdiinden altı ay sonra yürürlüğe girecektir.

Madde 15:
1. İşbu Sözleşmenin (gözden geçirilmiş) yürürlüğe girmesinden sonra, Avrupa Konseyi Bakanlar Komitesi, Avrupa Konseyi tüzüğünün 20. (d) maddesinde öngörülen çoğunlukla ve Komitede bulunma hakkına sahip taraf devletlerin temsilcilerinin oybirliği ile Konseye üye olmayan diğer herhangi bir devleti ve Avrupa Ekonomik Topluluğunu işbu Sözleşmeye (gözden geçirilmiş) katılmaya davet edebilecektir.

2. Katılma halinde, katılan devlet ya da Avrupa Ekonomik Topluluğu için işbu Sözleşme katılma belgesinin Avrupa Konseyi Genel Sekreterine tevdiinden altı ay sonra yürürlüğe girecektir.

Madde 16 :
1.
Her devlet, imza ya da onay, kabul, tasvip veya kabul edilme belgesinin tevdii sırasında işbu Sözleşmenin (gözden geçirilmiş) uygulanacağı toprağı ya da toprakları belirleyebilir.

2. Her devlet, sonradan herhangi bir zamanda, Avrupa Konseyi Genel Sekreterine muhatap bir bildirimle, işbu Sözleşmenin uygulanmasını bildirimde belirtilen herhangi başka bir toprak parçasına teşmil edebilir. Bu yeni toprak parçası bakımından Sözleşme, bildirimin Avrupa Konseyi Genel Sekreteri tarafından alınmasından altı ay sonra yürürlüğe girer.

3. Önceki iki paragraf uyarınca yapılan her bildirim, bu bildirimde anılan toprak parçası bakımından, Genel Sekretere muhatap bir nota ile geri çekilebilecektir. Geri çekme, Genel Sekreterin notayı almasından altı ay sonra geçerlilik kazanacaktır.

Madde 17 :
1.
Taraflardan her biri, Genel Sekretere nota tevdii suretiyle işbu Sözleşmenin (gözden geçirilmiş) feshini her an ihbar edebilir.

2. Fesih ihbarı, Genel Sekreter tarafından notanın alınış tarihinden altı ay sonra geçerlilik kazanacaktır.

Madde 18 :
Avrupa Konseyi Genel Sekreteri, Avrupa Konseyi üyesi devletlere, Avrupa Kültür Sözleşmesine taraf diğer devletlere, işbu Sözleşmeye (gözden geçirilmiş) katılan ya da katılmaya davet edilen her devlete ve Avrupa Ekonomik Topluluğuna :

a) Her imzayı,

b) Her onay, kabul, tasvip veya katılma belgesi tevdiini,

c) 14, 15 ve 16 ncı maddeleri uyarınca işbu Sözleşmenin (gözden geçirilmiş) yürürlüğe giriş tarihlerini,

d) İşbu Sözleşme (gözden geçirilmiş) ile ilgili her türlü girişim, tebligat ve bildirimi,
bildirecektir.

Yukarıdaki hususları tasdiken, aşağıda imzası bulunan ve bu amaçla yetkili kılınanlar işbu sözleşmeyi (gözden geçirilmiş) imzalamışlardır.

İşbu Sözleşme İngilizce ve Fransızca dillerinde, her iki metin de eşit olarak geçerli olacak şekilde, Avrupa Konseyi arşivlerinde muhafaza edilmek üzere, tek kopya halinde 16 Ocak 1992 tarihinde Valetta’da yapılmıştır.

Avrupa Konseyi Genel Sekreteri, Sözleşmenin onaylı bir kopyasını Avrupa Konseyine üye bütün devletlere, Avrupa Kültür Sözleşmesine taraf diğer devletlere ve bu Sözleşmeye katılmaya davet olunan üye olmayan devletlere veya Avrupa Ekonomik Topluluğuna iletecektir.

Arkeolojik Sitler, Koruma ve Kullanma Koşulları

(658 nolu İlke Kararı) Arkeolojik Sitler, Koruma ve Kullanma Koşulları

T.C.
KÜLTÜR BAKANLIĞI
KÜLTÜR VE TABİAT VARLIKLARINI KORUMA YÜKSEK KURULU

Toplantı No. ve Tarihi : 60 5.11.1999 Toplantı Yeri
Karar No. ve Tarihi : 658 5.11.1999 ANKARA
İLKE KARARI

ARKEOLOJİK SİTLER, KORUMA VE KULLANMA KOŞULLARI
Arkeolojik Sitler, Koruma ve Kullanma Koşullarına ilişkin 14.7.1998 gün ve 594 sayılı ilke kararı, uygulamada çıkan sorunlar, mevzuatla çelişen hususlar ve Danıştay 6. Dairesinin 11.11.1997 gün ve 1996 / 3313 esas, 1997 / 4875 sayılı kararı gözönüne alınarak aşağıdaki şekilde düzenlenmiştir.

Arkeolojik Sit: İnsanlığın varoluşundan günümüze kadar ulaşan eski uygurlıkların yer altında, yer üstünde ve su altındaki ürünlerini, yaşadıkları devirlerin sosyal, ekonomik ve kültürel özelliklerini yansıtan her türlü kültür varlığının yer aldığı yerleşmeler ve alanlardır.

Arkeolojik Sitlerde Koruma ve Kullanma Koşulları: Bu bölümde yapılan derecelendirme arkeolojik sitlerin taşıdıkları önem ve özelliklerinin yanısıra, alanda uygulanacak koruma ve kullanma koşullarını kapsar.

1) I. Derece Arkeolojik Sit: Korumaya yönelik bilimsel çalışmalar dışında aynen korunacak sit alanlarıdır.

Bu alanlada, kesinlikle hiçbir yapılaşmaya izin verilmemesine, imar planlarında aynen korunacak sit alanı olarak belirlenmesine, bilimsel amaçlı kazıların dışında hiçbir kazı yapılamayacağına, ancak;

a) Resmi ve özel kuruluşlarca zorunlu durumlarda yapılacak alt yapı uygulamaları için müze müdürlüğünün ve varsa kazı başkanının görüşüyle konunun koruma kurulunda değerlendirilmesine,

b) Yeni tarımsal alanların açılmamasına, yalnızca sınırlı mevsimlik tarımsal faaliyetlerin devam edebileceğine, koruma kurullarınca uygun görülmesi halinde seracılığa devam edilebileceğine,

c) Höyük ve tümülüslerde toprağın sürülmesine dayanan tarımsal faaliyetlerin kesinlikle yasaklanmasına, ağaçlandırmaya gidilmemesine, yalnızca mevcut ağaçlardan ürün alınabileceğine,

d) Taş, toprak, kum vb. alınmamasına, kireç, taş, tuğla, mermer, kum, maden vb. ocakların açılmamasına, toprak, curuf, çöp, sanayi atığı ve benzeri malzeme dökülmemesine,

e) Bu alanlar içerisinde yer alan ören yerlerinde gezi yolu düzenlemesi, meydan tanzimi, açık otopark, WC, bilet gişesi, bekçi kulübesi gibi ünitelerin koruma kurulundan izin alınarak yapılabileceğine,

f) Bu alanlar içerisinde bulunan ve günümüzde halen kullanılan umuma açık mezarlıklarda sadece defin işlemlerinin yapılabileceğine,

g) Taşınmaz kültür varlıklarının mahiyetine tesir etmeyecek şekilde ilgili koruma kurulundan izin almak koşuluyla birleştirme (tevhit) ve ayırma (ifraz) yapılabileceğine,

2) II. Derece Arkeolojik Sit: Korunması gereken, ancak koruma ve kullanma koşulları koruma kurulları tarafından belirlenecek, korumaya yönelik bilimsel çalışmalar dışında aynen korunacak sit alanlarıdır. Bu alanlarda, yeni yapılaşmaya izin verilmemesine, ancak;

a) Günümüzde kullanılmakta olan tescilsiz yapıların basit onarımlarının yürürlükteki ilke kararı doğrultusunda yapılabileceğine,

b) I. derece arkeolojik sit koruma ve kullanma koşullarının a,b,c,ç,d,e,f, maddelerinin geçerli olduğuna,

3) III. Derece Arkeolojik Sit: Koruma - kullanma kararları doğrultusunda yeni düzenlemelere izin verilebilecek arkeolojik alanlardır.

Bu alanlarda,
a)
Geçiş dönemi yapılanma koşullarının belirlenmesine, Geçiş dönemi yapılanma koşullarının belirlenmesinde;

- Öneri yapı yoğunluğunun, mevcut imar planı ile belirlenmiş yoğunluğu aşmamasına,

- Alana gelecek işlevlerin uyumuna,

-
Gerekli alt yapı uygulamalarına,

- Öneri yapı gabarilerine,

- Yapı tekniğine ve malzemesine, Mevcut ve olası arkeolojik varlıkların korunması ve değerlendirilmesini sağlayacak bir biçimde çözümler getirilmesine,

b)
Varsa onaylı çevre düzeni ve nazım plan kararları ile yerleşime açılmış kesimlerinde arkeolojik değerlerin korunmasını gözeterek, koruma amaçlı imar planlarının yapılmasına,

c) Bu ilke kararının alınmasından önce Koruma Amaçlı İmar Planı yapılmış yerlerde planın öngördüğü koşulların geçerli olduğuna.

d) Bu alanlarda, belediyesince veya valilikçe inşaat izni verilmeden önce, ilgili müze müdürlüğü uzmanları tarafından sondaj kazısı gerçekleştirilerek, sondaj sonuçlarının bu alanlarla ilgili, varsa kazı başkanının görüşleriyle birlikte müze müdürlüğünce koruma kuruluna iletilip kurul kararı alındıktan sonra uygulamaya geçilebileceğine,

e) III. Derece arkeolojik sit alanı olarak belirlenen arkeolojik sit alanlarında koruma kurullarının, sondaj kazısı yapılacak alanlara ilişkin genel sondaj kararı alabileceğine,

f)
Taşınmaz kültür varlıklarının mahiyetine tesir etmeyecek şekilde ilgili koruma kurulundan izin almak koşuluyla birleştirme (tevhit) ve ayırma (ifraz) yapılabileceğine,

g) Bu alanlarda, taş, toprak, kum vb. alınmasına, kireç, taş, tuğla, mermer, kum, maden vb. ocaklarının açılmamasına, toprak, curuf, çöp, sanayi atığı ve benzeri malzemenin dökülmemesine,

h) Ülke enerji üretimine getireceği katkı ve kamu yararı doğrultusunda bu alanlarda koruma kurulunca uygun görülmesi halinde rüzgar enerji santralları yapılabileceğine,

i)
Sit alanlarındaki su ürünleri üretim ve yetiştirme tesislerine ilişkin yürürlüktesi ilke kararının geçerli olduğuna,

4) Kentsel Arkeolojik Sitler: (Not:05/11/1999 tarih ve 658 sayılı işbu ilke kararının 4.maddesi 15/04/2005 tarih ve 702 sayılı ilke kararı ile iptal edilmiştir)Arkeolojik sitlerle, 2863 sayılı Yasanın 6. Maddesinde tanımlanan korunması gerekli taşınmaz kültür varlıklarını içeren ve aynı yasa maddesi gereği korunması gerekli kentsel dokuların birlikte bulunduğunu alanlardır.

a)
Bu alanlarda, arkeolojik değerlerin sağlıklı ve kapsamlı envanter çalışmasının yapılmasına, bu çalışma sonucunda hazırlanacak planlar onanmadan, parsel ölçeğinde uygulamaya geçilmemesine,

Planlama çalışmaları sırasında;

- Alana gelecek işlevlerin uyumuna,

- Günümüz koşullarının gerektirdiği altyapı hizmetlerinin proje aşamasından itibaren kültür katmanına zarar vermeyecek ve toprak kullanımını en alt düzeyde tutacak biçimde ele alınmasına,

- Öneri yapı gabarileri ile yapı tekniği ve malzemesinin geleneksel doku ile uyumuna özen gösterilmesine,

b) Bu alanlarda mevcut yıkıntı temeller üzerine, o temellerin ait olduğu eski yapı, korunması gerekli kültür varlığı niteliği taşıyorsa, ayrıca içinde bulunduğu sitin tarihsel kimliğinin yeniden canlandırılmasına önemli bir katkı yaratıyorsa yapıya ait eski bilgi, resim, gravür, fotoğraf, anı belgeleri vb. dokümanlarla restitüe edilebileceği ilgili koruma kurulunca kabul edildikten sonra restitüsyon projesi düzenlenerek ve kurulca onaylanarak, eski yapının yeniden ihya ediledilebileceğine,

c) Tek yapı ölçeğindeki korunması gerekli kültür varlığı niteliği taşıyan yapı ve yapı kalıntılarının rölöve ve restorasyon projelerinin koruma kurulunca onanması koşulu ile onarılıp kullanılabileceğine, yasa kapsamı dışında kalan taşınmazların ise yürürlükteki ilke kararında belirtilen esaslar kapsamında basit onarımlarının yapılabileceğine,

14.7.1998 gün ve 594 sayılı ilke kararının iptaline,

karar verildi.

Sit Alanları Koruma ve Kullanma Koşulları

Sit Alanları Koruma ve Kullanma Koşulları
ARKEOLOJİK SİTLER, KORUMA VE KULLANMA KOŞULLARI
Arkeolojik Sit: İnsanlığın varoluşundan günümüze kadar ulaşan eski uygarlıkların yer altında, yer üstünde ve su altındaki ürünlerini, yaşadıkları devirlerin sosyal, ekonomik ve kültürel özelliklerini yansıtan her türlü kültür varlığının yer aldığı yerleşmeler ve alanlardır.
1) I. Derece Arkeolojik Sit: Korumaya yönelik bilimsel çalışmalar dışında aynen korunacak sit alanlarıdır.
Bu alanlarda, kesinlikle hiçbir yapılaşmaya izin verilmemesine, imar planlarında aynen korunacak sit alanı olarak belirlenmesine, bilimsel amaçlı kazıların dışında hiçbir kazı yapılamayacağına, ancak;
a) Resmi ve özel kuruluşlarca zorunlu durumlarda yapılacak alt yapı uygulamaları için müze müdürlüğünün ve varsa kazı başkanının görüşüyle konunun koruma kurulunda değerlendirilmesine,
b) Yeni tarımsal alanların açılmamasına, yalnızca sınırlı mevsimlik tarımsal faaliyetlerin devam edebileceğine, koruma kurullarınca uygun görülmesi halinde seracılığa devam edilebileceğine,
c) Höyük ve Tümülüsler de toprağın sürülmesine dayanan tarımsal faaliyetlerin kesinlikle yasaklanmasına, ağaçlandırmaya gidilmemesine, yalnızca mevcut ağaçlardan ürün alınabileceğine,
d) Taş, toprak, kum vb. alınmamasına, kireç, taş, tuğla, mermer, kum, maden vb. ocakların açılmamasına, toprak, curuf, çöp, sanayi atığı ve benzeri malzeme dökülmemesine,
e) Bu alanlar içerisinde yer alan ören yerlerinde gezi yolu düzenlemesi, meydan tanzimi, açık otopark, WC, bilet gişesi, bekçi kulübesi gibi ünitelerin koruma kurulundan izin alınarak yapılabileceğine,
f) Bu alanlar içerisinde bulunan ve günümüzde halen kullanılan umuma açık mezarlıklarda sadece defin işlemlerinin yapılabileceğine,
g) Taşınmaz kültür varlıklarının mahiyetine tesir etmeyecek şekilde ilgili koruma kurulundan izin almak koşuluyla birleştirme (tevhit) ve ayırma (ifraz) yapılabileceğine,
2) II. Derece Arkeolojik Sit: Korunması gereken, ancak koruma ve kullanma koşulları koruma kurulları tarafından belirlenecek, korumaya yönelik bilimsel çalışmalar dışında aynen korunacak sit alanlarıdır. Bu alanlarda, yeni yapılaşmaya izin verilmemesine, ancak;
a) Günümüzde kullanılmakta olan tescilsiz yapıların basit onarımlarının yürürlükteki ilke kararı doğrultusunda yapılabileceğine,
b) I. derece arkeolojik sit koruma ve kullanma koşullarının a,b,c,ç,d,e,f, maddelerinin geçerli olduğuna,
3) III. Derece Arkeolojik Sit: Koruma - kullanma kararları doğrultusunda yeni düzenlemelere izin verilebilecek arkeolojik alanlardır.
Bu alanlarda,
a) Geçiş dönemi yapılanma koşullarının belirlenmesine, Geçiş dönemi yapılanma koşullarının belirlenmesinde;
- Öneri yapı yoğunluğunun, mevcut imar planı ile belirlenmiş yoğunluğu aşmamasına,
- Alana gelecek işlevlerin uyumuna,
- Gerekli alt yapı uygulamalarına,
- Öneri yapı gabarilerine,
- Yapı tekniğine ve malzemesine, Mevcut ve olası arkeolojik varlıkların korunması ve değerlendirilmesini sağlayacak bir biçimde çözümler getirilmesine,
b) Varsa onaylı çevre düzeni ve nazım plan kararları ile yerleşime açılmış kesimlerinde arkeolojik değerlerin korunmasını gözeterek, koruma amaçlı imar planlarının yapılmasına,
c) Bu ilke kararının alınmasından önce Koruma Amaçlı İmar Planı yapılmış yerlerde planın öngördüğü koşulların geçerli olduğuna.
d) Bu alanlarda, belediyesince veya valilikçe inşaat izni verilmeden önce, ilgili müze müdürlüğü uzmanları tarafından sondaj kazısı gerçekleştirilerek, sondaj sonuçlarının bu alanlarla ilgili, varsa kazı başkanının görüşleriyle birlikte müze müdürlüğünce koruma kuruluna iletilip kurul kararı alındıktan sonra uygulamaya geçilebileceğine,
e) III. Derece arkeolojik sit alanı olarak belirlenen arkeolojik sit alanlarında koruma kurullarının, sondaj kazısı yapılacak alanlara ilişkin genel sondaj kararı alabileceğine,
f) Taşınmaz kültür varlıklarının mahiyetine tesir etmeyecek şekilde ilgili koruma kurulundan izin almak koşuluyla birleştirme (tevhit) ve ayırma (ifraz) yapılabileceğine,
g) Bu alanlarda, taş, toprak, kum vb. alınmasına, kireç, taş, tuğla, mermer, kum, maden vb. ocaklarının açılmamasına, toprak, curuf, çöp, sanayi atığı ve benzeri malzemenin dökülmemesine,
h) Ülke enerji üretimine getireceği katkı ve kamu yararı doğrultusunda bu alanlarda koruma kurulunca uygun görülmesi halinde rüzgar enerji santralları yapılabileceğine,
i) Sit alanlarındaki su ürünleri üretim ve yetiştirme tesislerine ilişkin yürürlüktesi ilke kararının geçerli olduğuna,
4) Kentsel Arkeolojik Sitler: (Not:05/11/1999 tarih ve 658 sayılı işbu ilke kararının 4.maddesi 15/04/2005 tarih ve 702 sayılı ilke kararı ile iptal edilmiştir)Arkeolojik sitlerle, 2863 sayılı Yasanın 6. Maddesinde tanımlanan korunması gerekli taşınmaz kültür varlıklarını içeren ve aynı yasa maddesi gereği korunması gerekli kentsel dokuların birlikte bulunduğunu alanlardır.
a) Bu alanlarda, arkeolojik değerlerin sağlıklı ve kapsamlı envanter çalışmasının yapılmasına, bu çalışma sonucunda hazırlanacak planlar onanmadan, parsel ölçeğinde uygulamaya geçilmemesine,
Planlama çalışmaları sırasında;
- Alana gelecek işlevlerin uyumuna,
- Günümüz koşullarının gerektirdiği altyapı hizmetlerinin proje aşamasından itibaren kültür katmanına zarar vermeyecek ve toprak kullanımını en alt düzeyde tutacak biçimde ele alınmasına,
- Öneri yapı gabarileri ile yapı tekniği ve malzemesinin geleneksel doku ile uyumuna özen gösterilmesine,
b) Bu alanlarda mevcut yıkıntı temeller üzerine, o temellerin ait olduğu eski yapı, korunması gerekli kültür varlığı niteliği taşıyorsa, ayrıca içinde bulunduğu sitin tarihsel kimliğinin yeniden canlandırılmasına önemli bir katkı yaratıyorsa yapıya ait eski bilgi, resim, gravür, fotoğraf, anı belgeleri vb. dokümanlarla restitüe edilebileceği ilgili koruma kurulunca kabul edildikten sonra restitüsyon projesi düzenlenerek ve kurulca onaylanarak, eski yapının yeniden ihya ediledilebileceğine,
c) Tek yapı ölçeğindeki korunması gerekli kültür varlığı niteliği taşıyan yapı ve yapı kalıntılarının rölöve ve restorasyon projelerinin koruma kurulunca onanması koşulu ile onarılıp kullanılabileceğine, yasa kapsamı dışında kalan taşınmazların ise yürürlükteki ilke kararında belirtilen esaslar kapsamında basit onarımlarının yapılabileceği.
TARİHİ SİTLER, KORUMA VE KULLANMA KOŞULLARI
Tarihi Sit: Milli tarihimiz ve askeri harp tarihi açısından önemli tarihi olayların cereyan ettiği ve doğal yapısıyla birlikte korunması gerekli alanlardır.
Koruma ve Kullanma Koşulları
a)*(Değişik: 19/01/2010 tarih ve 763 sayılı İ.K.)Uzun devreli gelişme planı ilgili koruma bölge kurulunca uygun görülünceye kadar zorunlu altyapı uygulamaları dışında, bitki örtüsünü, topografik yapıyı, siluet etkisini bozabilecek, tahribata yönelik hiçbir inşai ve fiziki uygulamada bulunulamayacağına,
b) Bu alanları çevre düzeni planına kavuşturacak gerekli çalışmaların yapılarak hazırlanacak çevre düzeni planları için koruma kurallarının uygun görüşlerinin alınmasına,
c) Alanın tescil tarihi öncesi doğal dengeyi bozucu yapılmış her türlü uygulamanın zaman içinde ıslahı için kamu kuruluşlarınca gerekli çalışmanın yapılmasına,
d) Bu alanlar içinde yer alan orman alanlarında Orman Bakanlığınca gerekli çalışmaların yapılabileceğine,
e) Bu alanlar içinde yer alan anıt ve şehitliklerin düzenleme ve gerekli onarımları için projeleriyle birlikte koruma kurulundan izin alınmasına,
f) Önceden süregelen tarımsal faaliyet ile bağ ve bahçeciliğin devam ettirilebileceğine, bu amaç dışında kesinlikle kullanılamayacağına, karar verildi.
Milli tarihimiz ve askeri harp tarihi açısından önemli tarihi olayların cereyan ettiği ve doğal yapısıyla birlikte korunması gerekli alanlardır. Koruma ve Kullanma Koşulları Uzun devreli gelişme planı ilgili koruma bölge kurulunca uygun görülünceye kadar zorunlu altyapı uygulamaları dışında, bitki örtüsünü, topografik yapıyı, siluet etkisini bozabilecek, tahribata yönelik hiçbir inşai ve fiziki uygulamada bulunulamayacağına, Bu alanları çevre düzeni planına kavuşturacak gerekli çalışmaların yapılarak hazırlanacak çevre düzeni planları için koruma kurallarının uygun görüşlerinin alınmasına, Alanın tescil tarihi öncesi doğal dengeyi bozucu yapılmış her türlü uygulamanın zaman içinde ıslahı için kamu kuruluşlarınca gerekli çalışmanın yapılmasına, Bu alanlar içinde yer alan orman alanlarında Orman Bakanlığınca gerekli çalışmaların yapılabileceğine, Bu alanlar içinde yer alan anıt ve şehitliklerin düzenleme ve gerekli onarımları için projeleriyle birlikte koruma kurulundan izin alınmasına, Önceden süregelen tarımsal faaliyet ile bağ ve bahçeciliğin devam ettirilebileceğine, bu amaç dışında kesinlikle kullanılamayacağına,

KENTSEL SİTLER, KORUMA VE KULLANMA KOŞULLARI 1- KENTSEL SİTİN TANIMLANMASI VE SINIRLARININ BELİRLENMESİ
Kentsel sitler, mimari, mahalli, tarihsel, estetik ve sanat özelliği bulunan ve bir arada bulunmaları sebebiyle teker teker taşıdıkları kıymetten daha fazla kıymeti olan kültürel ve tabii çevre elemanlarının (yapılar, bahçeler, bitki örtüleri, yerleşim dokuları, duvarlar) birlikte bulundukları alanlardır.
Kentsel sit alanın bulunduğu çevre içinde korunmasında, geliştirilmesinde etkinlik taşıyan ve kentle bütünleşmesine olanak sağlayacak kararlara konu alanlar ise etkileşim geçiş sahası olarak tanımlanır.
2- GEÇİŞ DÖNEMİ KORUMA ESASLARI VE KULLANMA ŞARTLARI TEMEL İLKELERİ
Kentsel sitin ilanından itibaren, üç ay içinde kentsel sit alanlarında koruma amaçlı imar planı elde edilinceye kadar izlenecek kuralları tanımlayan geçiş dönemi koruma esasları ve kullanma şartlarının kentsel sitin niteliklerine bağlı olarak koruma bölge kurullarınca belirlenmesine,
Geçiş dönemi koruma esasları ve kullanma şartlarının belirlenmesinde, sitin doku özelliklerine bağlı olarak yoğunluk, kütle, konum, yükseklik, mimari özellikler, yapı malzemesi, renk vb. koşulların tanımlanmasına,
Kentsel sitlerde geçiş dönemi koruma esasları ve kullanma şartları belirlenene kadar;
a) Yeni imar parseli oluşturmak üzere ifraz ve tevhid yapılamayacağına ancak sınır düzenlemeleri v.b. için gerekli ifraz ve tevhidin yapılabileceği,
b) Koruma amaçlı imar planında öngörülecek yoğunluk ve kentsel donanım kararları belli olmadığından korunması gerekli taşınmaz kültür varlığı parseline ilave yeni yapı yapılamayacağı,
c) Koruma amaçlı imar planı kriterlerini etkileyebilecek nitelik ve yoğunlukta uygulamalara izin verilemeyeceği,
d) Bulunduğu sokakta ya da imar adasında korunması öngörülen kentsel silüeti olumsuz etkileyebilecek konum ve yükseklikte yeni yapı yapılamayacağı, hususlarının dikkate alınmasının zorunlu olduğuna,
Yukarıda belirtilen koşullar ile geçiş dönemi koruma esasları ve kullanma şartlarına uygun yeni yapılanma talebinin koruma bölge kurulunca değerlendirilmesi için, başvuru dosyasında söz konusu parsel ve çevresindeki yapılar ile dokuya ilişkin bir avan projenin ve fotoğrafların yer aldığı bir etüdün bulunmasının gerektiğine,



3- KENTSEL SİT ALANLARINDA UYGULAMA
3.1- Geçiş dönemi koruma esasları ve kullanma şartları bulunmayan kentsel sit alanlarında;
a) Her ne surette olursa olsun yeni yapı veya imar uygulaması yapılamayacağına,
b) Tescilli kültür varlığı yapılar ile tescilsiz yapıların esaslı onarımlarının koruma bölge kurulu kararı doğrultusunda yapılabileceğine,
c) Tescilli kültür varlığı yapılar ile yürürlükteki yasal düzenlemelere göre ruhsatı bulunan tescilsiz taşınmazlardaki tadilat ve tamiratların ilgili Yönetmelikler kapsamında yapılabileceğine,
d) Zorunlu alt yapı uygulamalarının koruma bölge kurulu kararı doğrultusunda yapılabileceğine,
3.2- Geçiş dönemi koruma esasları ve kullanma şartları belirlenmiş kentsel sit alanlarında;
a) Yeni yapı veya imar uygulamaları ile zorunlu alt yapı uygulamalarının geçiş dönemi koruma esasları ve kullanma şartları doğrultusunda hazırlanmış projelerinin koruma bölge kurulunca uygun bulunması koşulu ile yapılabileceğine,
b) Tescilli kültür varlığı yapıların esaslı onarımlarının, projelerinin koruma bölge kurulunca uygun bulunması koşulu ile yapılabileceğine,
c) Tescilli kültür varlığı yapılar ile yürürlükteki yasal düzenlemelere göre ruhsatı bulunan tescilsiz taşınmazlardaki tadilat ve tamiratların ilgili Yönetmelikler kapsamında yapılabileceğine,
3.3- Koruma amaçlı imar planı onaylanmış kentsel sit alanlarında;
(Değişik:İ.K. 01.11.2007-736) a) Tescilli taşınmaz kültür varlığı parseline komşu olan veya aralarından yol geçse dahi bu parsellere cephe veren parsellerdeki her türlü inşai ve fiziki uygulama ile yeni yapılanma için koruma bölge kurulundan izin alınmasına,
b) Diğer parsellerdeki yeni yapı veya imar uygulamaları için koruma amaçlı imar planı ve planın tamamlayıcı eklerinde belirtilen koşullar doğrultusunda ilgili idarelerce izin verileceğine,
c) Tescilli kültür varlığı yapıların esaslı onarımlarının koruma amaçlı imar planı hükümleri doğrultusunda hazırlanan projelerinin koruma bölge kurulunca uygun bulunması koşulu ile yapılabileceğine,
d) Tescilli kültür varlığı yapılar ile yürürlükteki yasal düzenlemelere göre ruhsatı bulunan tescilsiz taşınmazlardaki tadilat ve tamiratların ilgili Yönetmelikler kapsamında yapılabileceğine,
DOĞAL SİT ALANLARI KORUMA VE KULLANMA KOŞULLARI
Doğal (Tabii) Sit: Jeolojik devirlerle, tarih öncesi ve tarihi devirlere ait olup, ender bulunmaları veya özellikleri ve güzellikleri bakımından korunması gerekli yer üstünde, yer altında veya su altında bulunan korunması gerekli alanlardır.
Bu alanlarda yapılacak tespit çalışmalarında, alanın özelliğine göre ilgili kurum ve kuruluşların görüşlerinin alınması esastır.
1- I. Derece Doğal (Tabii) Sit: Bilimsel muhafaza açısından evrensel değeri olan, ilginç özellik ve güzelliklere sahip olması ve ender bulunması nedeniyle kamu yararı açısından mutlaka korunması gerekli olan, korumaya yönelik bilimsel çalışmalar dışında aynen korunacak alanlardır.
Bu alanlarda, bitki örtüsü, topografya, silüet etkisini bozabilecek, tahribata yönelik hiçbir eylemde bulunulamayacağına, ancak;
a) Kesin yapı yasağı olmakla birlikte, resmi ve özel kuruluşlarca zorunlu olan alanlarda, teknik altyapı hizmetleri (kanalizasyon, açık otopark, telesiyej, teleferik, içme suyu, enerji nakil hattı, telefon hattı, doğalgaz hattı, GSM baz istasyonu ve benzeri) uygulamalarının koruma bölge kurulunun uygun göreceği şekliyle yapılabileceğine;
(Değişik; 12/3/2008 Tarih 740 Sayılı İlke Kararı)Bu alanlarda, doğal kaynak suyu kullanımına yönelik uygulamaların, ekolojik dengeye etkisine ilişkin Çevre ve Orman Bakanlığı ve Devlet Su İşleri Genel Müdürlüğünün görüşleri ile Üniversitelerin ilgili bölümlerince hazırlanan rapor doğrultusunda; jeotermal kaynak suyunun kullanımına yönelik uygulamalarda bunlara ek olarak Enerji ve Tabiî Kaynaklar Bakanlığı (Maden Tetkik ve Arama Genel Müdürlüğü) ve Bakanlığımız Yatırım ve İşletmeler Genel Müdürlüğünün görüşleri ile, koruma bölge kurulunun uygun göreceği şekliyle yapılabileceğine,
b) 1/25.000 ölçekli Çevre Düzeni Planı veya 1/5000 ölçekli Nazım İmar Planı doğrultusunda hazırlanacak projesine göre ilgili koruma kurulundan izin almak koşulu ile halka açık rekreasyon amaçlı günübirlik tesisler (lokanta, büfe, kafeterya, soyunma kabinleri, wc, gezi yolu, açık otopark ve benzeri) ile alanın ve çevrenin özelliklerinden kaynaklanan faaliyetlerin korunması ve geliştirilmesi amacına yönelik yapıların (iskele, balıkçı barınağı, bekçi kulübesi ve benzeri) yapılabileceğine,
c) Alanın doğal bitki dokusunu değiştirmeden Orman Genel Müdürlüğünün ilgili biriminden alınacak uygun görüş doğrultusunda koruma kurulunca ağaçlandırmaya izin verilebileceğine,
ç) Kar ve rüzgar devrikleri, doğal afetlerden etkilenmiş, hastalanmış veya kıymet ağacı olmayan ağaçlar ile ormanların bakımı ve doğal dengenin korunmasını sağlamak amacıyla Orman Genel Müdürlüğünün ilgili biriminden alınacak teknik rapor doğrultusunda ağaç kesimine koruma kurulunca izin verilebileceğine,
d) Orman alanlarında yangın için gerekli koruma önlemlerinin ilgili kuruluşlarca alınmasına,
e) Taş, toprak, kum alınmamasına, kireç, taş, tuğla, mermer, kum, maden vb. ocakların açılmamasına, toprak, curuf, çöp, sanayi atığı ve benzeri malzemenin dökülmemesine, ancak sit kararı ilanından önce ruhsat almış olan işletmelerde sahanın rehabilite edilerek yasal süresi içinde işlerinin tasfiyesine,
f) Doğal dengenin devamlılığının sağlanması amacıyla ilgili kamu kurum ve kuruluşlarının görüşleri doğrultusunda alanın özelliğinden kaynaklanan faaliyetlerin koruma kurulu izni doğrultusunda sürdürülebileceğine,
g) Bu alanların korunmasını sağlamak amacına yönelik, her türlü bilgi verici uyarı levhalarının konulmasına, bu alanlardaki koruma önlemlerinin ilgili kuruluş ve yerel yönetimlerce alınmasına,
ğ) Mevcut tescilli ve tescilsiz yapıların bakım ve onarımlarının yürürlükteki ilke kararları doğrultusunda yapılabileceğine,
2 – II. Derece Doğal (Tabii) Sit: Doğal yapının korunması ve geliştirilmesi yanında kamu yararı gözönüne alınarak kullanıma açılabilecek alanlardır.
Bu alanlarda, turizm yatırım ve turizm işletme belgeli turistik tesisler ile hizmete yönelik yapılar dışında herhangi bir yapılaşmaya gidilemeyeceğine,
a) Kullanıma açılacak bölgelerde geçici dönem yapılanma koşullarının ilgili kurumların görüşleri alınarak Koruma Kurullarınca belirlenmesine, bu belirlemede varsa çevre düzeni planı veya nazım plan kararları ile arazinin topografya, peyzaj, silüet vb. karakteristiklerinin gözönünde tutulmasına, ancak hazırlanacak Koruma Amaçlı İmar Planı kriterlerini etkileyebilecek nitelik ve yoğunluktaki uygulamalara Koruma Amaçlı İmar Planı yaptırılmadan izin verilemeyeceğine,
b) Taş, toprak, kum alınmamasına, kireç, taş, tuğla, mermer, kum, maden vb. ocakların açılmamasına, toprak, curuf, çöp, sanayi artığı ve benzeri malzemenin dökülmemesine, ancak sit kararı ilanından önce ruhsat almış olan işletmelerde sahanın rehabilite edilerek yasal süresi içinde işlerinin tasfiyesine,
c) Doğal dengenin devamlılığının sağlanması amacıyla ilgili kamu kurum ve kuruluşlarının görüşleri doğrultusunda alanın özelliğinden kaynaklanan faaliyetlerin Koruma Kurulu izni doğrultusunda sürdürülebileceğine,
ç) Mevcut tarımsal ve hayvancılık faaliyetlerinin sürdürülebilmesinin yanısıra, koruma kurulundan izin almak koşuluyla yeni tarımsal ve hayvancılık faaliyetlerinin yapılabileceğine,
3 – III. Derece Doğal (Tabii) Sit: Doğal yapının korunması ve geliştirilmesi yolunda, yörenin potansiyeli ve kullanım özelliği de göz önünde tutularak konut kullanımına da açılabilecek alanlardır.
a) Bu alanlarda, kullanıma açılacak bölgelerde geçici dönem yapılanma koşullarının ilgili kurumların görüşleri alınarak koruma kurullarınca belirlenmesine, bu belirlemede varsa 1 /25.000 ölçekli çevre düzeni planı veya 1/5.000 ölçekli nazım planı kararları ile arazinin topografya, peyzaj, silüet vb. karakteristiklerinin göz önünde tutulmasına, ancak hazırlanacak Koruma Amaçlı İmar Planı kriterlerini etkileyebilecek nitelik ve yoğunluktaki uygulamalara Koruma Amaçlı İmar Planı yaptırılmadan izin verilemeyeceğine,
b)Mevcut tarımsal ve hayvancılık faaliyetlerinin sürdürülebilmesinin yanısıra koruma kurulundan izin almak koşuluyla yeni tarımsal ve hayvancılık faaliyetlerinin yapılabileceğine,
c) Doğal peyzaj ve siluet dikkate alınarak koruma kurulunca belirlenecek koşullar doğrultusunda kum, çakıl, taş, maden ve benzeri malzeme alınabileceğine, bu amaçla ocak açılabileceğine, toprak, curuf, çöp, sanayi artığı ve benzeri dökülmemesine,

Kültür ve Tabiat Varlıklarını Koruma Yüksek Kurulu’nca Karar verilmiş olup, Arkeolojik, Doğal, Tarihi, Kentsel Sit Alanları ile Tescilli Korunması Gerekli Taşınmaz Kültür Varlıkları ile ilgili yapılacak tüm uygulamalar için Antalya Kültür ve Tabiat Varlıklarını Koruma Bölge Kurulu Müdürlüğünden izin alınması gerekmektedir.