17 Eylül 2013 Salı

Lejant Nedir ?

Lejant Nedir ?


Lejant hakkında bilgileri sizlerle paylaşacağız. Lejant , haritada kullanılan özel işaretlerin ne anlama geldiğini gösteren bir bölümdür. Her haritanın kullanım amacına göre farklı işaretler kullanılır. Haritalardan yeteri kadar faydalanabilmek için “lejant” harita işaretlerini çok iyi bilmemiz gerekir.
Lejant, genellikle haritanın sağ alt köşesinde konumlandırılan bu bölümde kullanılan özel işaretlerin; renklerin, simgelerin, terimlerin anlamı; kuzey işareti ve ölçek gibi ayrıntılar veriliyor.
Bu semboller her haritanın kullanım amacına göre değişiklik gösterebiliyor. Haritalarda mutlaka bulunması gereken bölümü ifade eden lejant kelimesi, dilimize Fransızcadan geliyor.

Yapı (İnşaat) Ruhsatı Nasıl Alınır?

Yapı (İnşaat) Ruhsatı Nasıl Alınır?


Yapı ruhsatı nedir, nasıl alınır, şartları ve belgeleri nelerdir…? Sorularının cevaplarını yazımızda bulabilirsiniz. Yapı ruhsatı; mücavir alanlar içerisinde ruhsata tâbi olan herhangi bir yapının inşaatına başlanabilmesi için belediyelerce, mücavir alan sınırları dışında Valiliklerce (Çevre ve Şehircilik Bakanlığı) verilen izindir. 3194 sayılı İmar Kanunu kapsamına giren bütün yapılar için (27. madde de belirtilen istisna hariç ) yapı ruhsatı alınması zorunludur. İnşaatın ilk aşaması olan hafriyat işlemine dahi ruhsat alınmaksızın başlanamaz.
Yapı izni alınmadan önce, yapı sahibi veya vekillerince bağlı bulunulan Tapu ve Kadastro Müdürlüklerine ve ilgili belediyelere başvurularak (aplikasyon tutanağı), (röperli kroki, röperli kroki yoksa ebatlı kroki) veya imar durumunu gösterir çapın ve yol kotu tutanağı ile parselin (kanal kotu tutanağı) ± 0.00 kotuna göre pis su kanal bağlantısının hangi nokta ve kotlarda yapılabileceğini gösteren bir belgenin alınması gereklidir.
Ayrıca ilgili idarece imar plânı yapımına veri teşkil eden jeolojik veya jeoteknik etüt raporunun parselin bulunduğu alanı da kapsayan bölümü parsel sahibine verilir. İlgili mühendislerce bu bilgilere göre parsele ilişkin zemin etüt raporu hazırlanır.
Yapı sahibi ve kanuni vekillerince; bu belgelere göre, yürürlükteki kanun plân, yönetmelik, Türk Standartları, çevre şartları, fen, sanat ve sağlık kuralları ve bütün mevzuat hükümlerine uygun olmak suretiyle  aşağıda e, f ve g’de belirtilen projeleri hazırlattırılır.
Yapı ruhsatı almak için belediyelere veya valiliklere verilecek belgeler aşağıda belirtilmiştir.
*   Dilekçe
*   Taahhütname
*   Tapu Senedi
*   Vekaletname ve muvaffakatnameler (Gerektiğinde)
*   Mimari proje
*   Statik proje
*   Elektrik, mekanik tesisat projeleri
*   Çevre ve peyzaj projeleri
*   Yol ve alt yapı katılım payı ödendi belgeleri
*   Teknik kontrol için istenecek diğer belgeler (Gerektiğinde)
Dilekçe
Herhangi bir belirli matbu şekli olmayıp, inşaatın yapılacağı yerin sınırları içerisinde kaldığı belediye adına yazılmış, tapuda belirtilen arsa üzerinde, projede belirtilen özelliklerdeki bina inşaatına izin verilmesi yönündeki talep yazısıdır. Ekinde parsel durumunu belirleyen jeolojik raporun bulunması gerekmektedir.
TaahhütnameTaahhütname, inşaatın genel fennî sorumlusunun, fennî mesuliyetini üstlendiği inşaatla ilgili olarak, aşağıda belirtilen hususları yerine getireceğini taahhüt ettiği belgedir. 4708 sayılı Yapı Denetimi Hakkında Kanunun yürürlükte olduğu illerde, yapının fenni sorumluluğu, yapının denetimini üstlenmiş bulunan yapı denetimi kuruluşları yerine getirmek zorundadır.
Taahhütnamede
-   Mesuliyetini üstlendiği yapıyı fen ve sanat kurallarına göre denetleyeceğine
-   İnşaatın temel sisteminin teşkilinde ve her katın tabliye betonunun atılması sırasında belediyeye bilgi vereceğine
-   Ruhsat verilen binaya ait projelerde herhangi bir aykırılık olması halinde en geç 3 gün içerisinde belediyeye haber vereceğine
-   İnşaat süresince her türlü güvenlik önlemlerinin alınacağına
-   Adresindeki değişiklikleri en geç 7 gün içerisinde belediyeye bildireceğine
-   Fennî mesullükten çekilme halinde, çekilme gerekçeleri ile birlikte yapı inşaatının halihazırdaki durumu ile ilgili bir raporu belediyeye vereceğine
-   TS 8737 Yapı Ruhsatı Formunda yer alan vizeler ile form ekinde yer alan taahhütnamede yer alan şartları yerine getireceğine dair hususlar yer almalıdır.
Tapu Kayıt Örneği
Tapu kayıt örneği, inşaatın yapılacağı arsanın, inşaatı yaptıracak kişi/kişiler veya kuruluşa ait olduğunu gösteren ilgili tapu dairesinden alınmış tapu veya tapu yerine geçen belgelerdir.
Dilekçe ekinde, noterden tasdikli tapu senedi fotokopisi, yoksa aşağıdaki belgeler, tapu kayıt örneği yerine ilgili belediyeye verilmek zorundadır
-   Tahsis belgesi (775, 2510, 4763, 5613, 7269 sayılı kanunlara göre tahsisi yapılıp da tapu siciline kaydedilmemiş arsalar için)
-   Mahkeme kararı (İlgili mahkemenin kesinleşmiş kararı ve yetkili makamlar tarafından bu karara göre verilen belge)
-   Üzerine inşaat yapılacak arsanın hisseli olması durumunda, bütün hissedarların tapu senetleri veya mülkiyet durumunu gösteren tapu tescil belgesinin dilekçe ekinde ilgili belediyeye sunulması gerekmektedir.
(Bu belgelerin yapı ruhsatı için belediyeye verilen dilekçenin veriliş tarihinden en fazla bir ay öncesine ait olması gerekmektedir).
Vekaletname veya Muvaffakatnameler
Vekaletname veya muvaffakatname, üzerine inşaat yapılacak arsanın birden fazla kişiye ait olması (hisseli olması) durumunda, inşaat işlerini yürütme konusunda kendisine yetki verilen kişiyi gösterir noter tasdikli belge ile sahibi oldukları arsa üzerinde inşaat yapılmasına rızaları olduğunu gösterir noter tasdikli belgelerdir.
İnşaat yapılacak arsanın hisseli olması durumunda her bir hissedarın vekaletnamesi ve muvaffakatnamesi dilekçe ekinde yer almalıdır.
Mimari Proje
Mimari proje, binanın bölümlerini ve ölçülerini gösteren ve vaziyet plânı, bodrum katı, normal katlar ve çatı katı ile bunlara ait en az iki kesit ve yeteri kadar görünüşten oluşan, mimar tarafından çizilmiş projelerdir.
Dilekçe ekinde mimari proje kapsamında aşağıdaki plânlar yer almalıdır:
Vaziyet Plânı: Aplikasyon tutanağı esas alınmak üzere, 1/200 veya 1/500 ölçeğinde hazırlanmış olmalı, bina ve müştemilatlarını toplu olarak gösteren, yol kotuna göre gerekli kotlar ile arsanın bina bitimindeki durumunu gösteren kotlar yer almalı, peyzaj projelerine yönelik olarak dikilecek ağaçların yerleri göstermelidir. Ayrıca, aynı ölçekte çizilmiş en az iki kesiti gösterir plân vaziyet plânına ilâve edilmelidir.
Kat Plânları: 1/50 ölçeğinde çizilmiş olmalı, bodrum katı, normal katlar ve çatı konstrüksiyon plânı ile istenmesi halinde temel plânından oluşmalıdır.
Kat plânları, bir katı 500 m2’ye kadar olan binalar için 1/50, daha büyük binalar veya eni veya boyu 25 metreyi geçen binalar için 1/100 ölçeğinde çizilmiş olmalıdır. Ayrıca, otel, hastane ve iş hanı gibi aks sistemine göre yapılan binalar için kat plânları 1/100 ölçeğinde çizilmeli, akslar arasında kalan birimler ise 1/50 ölçeğinde gösterilmelidir. 1/100 ölçeğinde çizilmekle birlikte sanayi tesisleri ile depo ve garajlarla ilgili birimlerin 1/50 ölçeğinde çizilmesi gerekmez. Kat plânlarında “Binaların Yangından Korunması Hakkında Yönetmelik” hükümlerine uygun gösterimler yapılmalıdır.
Tam Kesit: 1/50 veya 1/100 ölçekli çizilmiş, biri merdivenlerden geçmek şartı ile binanın enine ve boyuna kesitlerini gösteren plânlardan oluşmalıdır.
Kesitlerde yol veya yaya kaldırımı kotları, bahçelerin halihazırdaki ve tevsii edilecek kotları, bitişik nizama göre yapılan binalarda komşu bina veya parsellerin kotları, parselin (± 0.00) kotuna göre gösterilecektir.
Cephe Resimleri: Binanın değişik cephelerini gösteren 1/50 veya 1/100 ölçekli olarak çizilmiş dış görünümle ilgili plânlardan oluşmalıdır.
Sistem ve nokta detayları: Yapının genel sistem detayları ile pencere, çatı vb. gibi özellik arz eden kısımları ile ilgili ayrıntılı çizimlerdir.
Isı yalıtım projeleri: Duvarlar basta olmak üzere, tavan, taban ve diğer kısımlarda ısı yalıtımını gösteren detay çizimlerdir.
Statik ve tesisat projelerinde yer alan ve mimari projeyi etkileyen bütün unsurlar mimari projede de gösterilmelidir. Projelerde çakışma olup olmadığı kontrol edilmelidir.
Cephe resimlerinde, binanın köşelerine denk gelen yerlerde arsanın halihazırdaki ve tesviye sonrası kotları belirtilecektir. İlgili belediye tarafından istenilmesi durumunda, dış cephelerde kullanılacak boya veya kaplama yapılması halinde ise kaplamalar cephe resimleri üzerinde belirtilecektir.
Mimari projeler, Bayındırlık ve İskân Bakanlığı veya ilgili belediye tarafından tespit edilen çizim ve tanzim esaslarına göre hazırlanmış olmalı, proje kapağında; arsanın yeri, tapu kaydı, ada, pafta ve parsel numaraları ve alanı ile mevcutsa üzerinde bulunan yapılar, yapılacak yapının cinsi, kat sayısı, bina taban alanı ile inşaat alanı, hangi amaçla kullanılacağı ve yapı sahibi ile ilgili bilgiler ile projeyi çizen kişi ile ilgili bilgiler yer almalıdır.
Projeler 5 takım kopya olarak statik, tesisat projeleri ile birleştirilerek sunulmalıdır.
Statik ProjeleriStatik projeleri, çelik-karkas binalarda, çelik yapı hesapları ile 1/10, 1/20 ve 1/100 ölçekli plânlar, betonarme-karkas binalarda betonarme hesabı ile 1/10, 1/20 ve 1/100 ölçekli plânlar, asma çatılı binalarda ise çatı hesabı ile gerekli ölçekteki plândan oluşan teknik belgelerdir.
Yapı ruhsatı için müracaat sırasında, yapılacak bina türüne göre, “Afet Bölgelerinde Yapılacak Yapılar Hakkında Yönetmelik” hükümlerine göre inşaat mühendisi tarafından hazırlanmış statik projeler, jeolojik veya jeoteknik etüd raporları dikkate alınan zemin etüdleri ile birlikte mimari proje ile birleştirilmiş olarak 5 nüsha ozalit halinde ilgili belediyeye sunulmalıdır.
Tesisat ve Peyzaj Projeleri
Tesisat projeleri, yapılacak binanın elektrik, ısıtma, havalandırma, klima, doğalgaz ve sıhhî tesisatı ile ilgili teknik özellikleri, gerekli hesaplamaları ve bina içerisindeki yerlerini ve gerekli bağlantı hatlarını gösteren projelerinden oluşan teknik belgelerdir.

Tesisat projeleri konusuyla ilgili bir uzman (elektrik tesisatı elektrik mühendisi, kalorifer, havalandırma ve sıhhî tesisat ise makine mühendisi) tarafından hazırlanmış olmalı, 5 nüsha ozalit halinde mimari proje ile birleştirilmiş olarak belediyeye sunulmalıdır. Varsa, asansör uygulama projesi, yapı ruhsatı verilmeden önce ilgili belediye tarafından onaylanmış olmalıdır. (Mimari proje sırasında sadece avan proje yeterlidir). Doğalgaz projeleri doğalgaz tesisat yönetmeliği ve teknik şartnameleri çerçevesinde hazırlanmalıdır. Doğalgaz projeleri ilgili belediye (Büyükşehir belediyelerinin bulunduğu illerde, Büyükşehir belediyeleri) tarafından incelenerek onaylanmaktadır.
Çevre (peyzaj) projeleri, yapı ile ilgili çevre düzenlemelerini gösteren projelerdir. Mimari proje ile birlikte peyzaj projeleri ve krokisine uygun olarak parsel ve yapı ilişkisi  kurularak hazırlanan aplikasyon belgesi de ilgili belediyeye sunulmalıdır.
Yol ve Alt Yapı Katılım Payları Ödeme Belgeleriİnşaat izni alabilmek için, ilgili belediye fen işleri müdürlüğüne yatırılan yol katılım payı ile kanalizasyon vb. gibi gerekli alt yapı katılım harçları ile ilgili alındı belgeleri vb. belgeler.
Teknik Kontrol İçin İstenecek Belgeler
Teknik kontrol için istenen belgeler, ilgili belediye tarafından öngörülmesi halinde istenen aplikasyon zaptı, bağımsız bölüm listesi bitişik parseldeki binaların resmi veya krokisi ile çatı plânı gibi diğer teknik belgelerdir.
İlgili belediyenin öngörmesi halinde dilekçe ekinde yer alan yukarıda belirtilen belgelerle birlikte aşağıdaki belgelerin de belediyeye teslim edilmesi gereklidir:
-   4708 sayılı Yapı Denetimi Hakkında kanunun uygulanmakta olduğu pilot olarak seçilen 19 ilde yapı uygulama projelerinin yapı denetim kuruluşu tarafından incelendiğine ve uygun görüldüğüne dair onay
-   1/50 veya 1/100 ölçekli aplikasyon zaptı
-   Noterden onaylı bağımsız bölüm listesi
-   Yol cephesinde arsa ile bitişik arsalarda yer alan binaların fotoğrafları, resimleri veya krokileri
-   1/50 ölçekli çatı plânı
Not: Büyükşehir belediyesinin mevcut olduğu yerlerde, 1/1000 ölçekli imar plânı önerileri ilçe belediyelerinin onayından sonra, 1/5000 ölçekli nazım imar plânı önerileri ise doğrudan Büyükşehir belediyelerinin onayına sunulur.
Fabrika İnşaatı
Fabrika inşaatı, mimari proje kapsamında yer alan idari binalar, ana fabrika binası, montaj atölyeleri, malzeme depoları, yemekhane ve işçi lojmanları, su deposu, trafo merkezi binası, hammadde ve yedek parça stok ambarı, otopark, sığınak vb. gibi bölümlerin yapılmasından ve gerekli makine ve teçhizatın yerlerine monte edilmesinden ibarettir.
Fabrika inşaatı aşağıdaki aşamalarda gerçekleştirilir:
-   Arsa düzenlenmesi ve şantiye binalarının yapımı
-   Fabrika binaları ve müştemilatının inşası
-   Makine ve teçhizatın siparişi
-   Makine ve teçhizatın yerlerine monte edilmesi
-   Deneme üretimi

a) Arsa Düzenlemesi ve Şantiye Binaları
Arsa düzenlenmesi, arsanın, ilgisiz ve yetkisiz kişilerin giriş ve çıkışına kapatılması ve inşaat işlerinin bir düzen içerisinde gerçekleştirilmesi amacıyla arsa üzerinde tesviye yapılması, yol açılması, elektrik ve su vb. gibi inşaatta kullanılacak girdilerle ilgili alt yapı işlerinin yapılması vb. gibi işlerden oluşmaktadır.
Arsa düzenlemesinde yapılacak ilk iş, yatırımın yer alacağı arsanın sınırlarının, arsaya ilgisiz ve yetkisiz kişilerin girmesini engellemek, malzeme ve çalışanların güvenliğini sağlamak amacıyla  değişik şekillerde (tel örgü, çit vb. ile) kapatılmasıdır.
Arsanın kapatılmasından sonra, gerekiyorsa arsada tesviye işleri yapılır, şantiye binaları, malzeme depoları ve işçilerin kalacakları yerler, yemekhane gibi inşaat süresince kullanılacak geçici binalar yapılır. Şantiye binaları ve diğer geçici binaların yapımı ancak yapı (inşaat) ruhsatı alındıktan sonra mümkündür.
Fabrika bina ve müştemilatının tamamlanmasından sonra yapı kullanma (iskân) ruhsatı alınabilmesi için de şantiye binalarının yıkılmış, arsa üzerinde gerekli çevre düzenlemesinin yapılmış olması şarttır.

b) Fabrika Binası ve Müştemilatının Yapımı
Fabrika binası ve müştemilatının inşası sırasında idari ve teknik açıdan yerine getirilmesi gerekli hususlar şunlardır:
İnşaat alanın görünür bir yerinde, üzerinde mal sahibi, mimari, bütün müelliflerin (statik ve tesisat projelerini hazırlayan mühendislerin), fenni mesullerin veya yapı denetim kuruluşunun ve denetçi mimar ve mühendislerin, inşaatta görevli yardımcı kontrol elemanlarının, müteahhidin ve şantiye şefinin isimleri ile ada, parsel ve ruhsat tarihi ve numarasını ihtiva eden yapılan inşaatı tanıtıcı, asgarî 0,50 m x 0,75 m boyutlarında tabela yer almalıdır.
Yapı ruhsatı ile ruhsata esas bütün projeler ve eklerinin inşaat süresince inşaat şantiyesinde bulundurulması gereklidir.
Temel inşaatı tamamlanarak inşaat zemin kat (su basmanı) seviyesine geldiğinde beton dökülmeden önce ilgili belediyeye yazılı olarak müracaat edilerek inşaat devam (temel üstü) ruhsatının alınması gereklidir. Zemin kat betonu ve diğer işler ancak bu izinden sonra gerçekleştirilebilir.
Zemin betonu atıldıktan sonra, en geç 10 gün içerisinde, yapının doğru konumlandırılıp konumlandırılmadığı ve ruhsata uygun olarak yapılıp yapılmadığı yönünden kontrol  ettirilerek, inşaata devam izni alınmalıdır. İlgili belediyenin söz konusu süre içerisinde bu işlemi gerçekleştirmemesi halinde ruhsata uygun olmak şartıyla inşaata devam edilebilir.
Kat çıkıldıkça, demir ve beton vizesi alınmalıdır. İnşaata devam edebilmek ancak kontrollerde görülen eksikliklerin tamamlanması ve vizenin alınmasıyla mümkündür. Ayrıca, kaba inşaat tamamlanıp, sıva yapılmadan önce, bina duvarların, ısı yalıtım projesine uygunluk yönünden gerekli kontrollerin yaptırılması gereklidir.
İnşaat süresince, imar mevzuatına ve plânına aykırı olmamak, cephe karakterini ve statik hesapları ile ısı yalıtım hesaplarını değiştirmemek, nitelik değişikliği ve m2 artışı getirmemek kaydıyla projede basit tashihler yapılmasının mümkün olduğu hallerde, ayrıca bir tadilat projesi hazırlanması gerekmez. Aksi halde, projenin yeniden tanzim edilmesi ve yapılması gerekli değişiklikler için ilgili belediyeye başvurarak ruhsata bağlanması gereklidir.

c) Yapı Kullanma (İskan) İzni
Fabrika binaları ve müştemilatının tamamlanmasından sonra, fabrikanın işletmeye açılabilmesi için inşaat ruhsatını veren ilgili belediyeden veya valilikten (Bayındırlık ve İskan Müdürlüğü) yapı kullanma (iskân) izninin alınması gereklidir. Bunun için, fabrika ve müştemilatlarının projelerine, fen ve sağlık kurallarına uygun olarak inşa edilmiş ve inşaat süresince belediye veya Valilik tarafından yapılan kontroller sonrası düzenlenen bütün raporların olumlu olması, mevzuata aykırılığın bulunmaması bütün vizelerin alınmış ve çevre düzenlemesinin yapılmış olması TSE standartlarına uygun malzeme kullanılmış olması gereklidir.
İnşaat için yapılan şantiye binaları ve diğer yapıların da iskan müracaatından önce yıkılması, çevre düzenlemesi aşamasında fabrika arazisi sınırları içerisinde kalan araziye, boş arazinin her 20 m2’si için bir ağaç dikilmesi gereklidir. Yapı kullanma izni öncesi binaların ilgili yönetmelik hükümlerine göre kanalizasyon bağlantılarının yapılmış ve gerekli belgenin ilgili  belediyeden alınmış olması şarttır.
Bina ile ilgili işlerin tamamlanması ve çevre düzenlemesinden sonra, yapı denetim kuruluşunun yapının ruhsat ve eklerine uygun olarak yapıldığına ilişkin raporu ile birlikte binanın ön ve arka cephelerinden çekilmiş 13 x 18 cm boyutlarında en az 2’şer fotoğrafın ilgili belediyeye teslim edilmesi gereklidir.
Not:   Yapı kullanma izni alınmayan yapılar; elektrik, su, kanalizasyon, haberleşme ve benzeri hizmet ve tesislerden faydalanamazlar.

d) Makine ve Teçhizatın Siparişi ve Monte Edilmesi
Makine ve teçhizatın monte edilmesi, inşaat ile makine ve teçhizatın özelliklerine bağlı olarak inşaat aşamasında veya inşaat tamamlandıktan sonra gerçekleştirilebilir. Bu amaçla, iç veya dış piyasan temin edilme durumuna bağlı olarak inşaat aşamasında, ya da inşaat tamamlandıktan hemen sonra montaja hazır olmasını sağlamak açısından makine ve teçhizat siparişlerinin inşaattan önce veya inşaat sırasında verilmesi gerekebilir.
Makine ve teçhizat iç piyasadan veya gerektiğinde dış piyasadan temin edilebilir. Makine ve teçhizat siparişi verilmeden önce, aynı işlevi görecek değişik makine ve teçhizata ait teknik özellikleri gösterir katalogların temin edilmesi, fiyatlarının, verimliliklerinin, enerji sarfiyatlarının ve teknik ömürlerinin kıyaslanarak, teknik ömrü boyunca en ekonomik olan makine ve teçhizatın seçilmesi açısından yararlı olacaktır.
Yatırımcı makine ve teçhizat konusunda uzman kişi veya kuruluşların rehberliğine baş vurabilir. Yatırımcının, ya da uzman kişi veya kuruluşların tavsiyeleri yönünde alınmasına karar verilen makine ve teçhizatın temin edilmesi için *** veya yabancı firmalara sipariş verilir.
Yatırımda kullanılacak makine ve teçhizat yurt içinden temin edilemez ise, yurt dışından ithalat yoluyla temin edilmesi hususunda araştırma yapılmalıdır. Yurt dışından ithalat yapmak belirli mevzuata tâbi olduğundan, makine ve teçhizatın yurt dışından temin edilmesi amacıyla ithalat ve gümrükleme konusunda uzman kuruluşlarla çalışmak uygun olacaktır.
Yurt dışı makine ve teçhizat üreticileri veya tedarikçilerin ülkemizde temsilcilikleri mevcut olup, ithal edilmesi düşünülen makine ve teçhizatla ilgili her türlü katalog, teknik bilgi, fiyatlar ve proforma fatura bu kuruluşlardan temin edilebilir.
Yapılan araştırmalar sonunda makine ve teçhizat konusunda kesin bir karara varıldıktan sonra yapılacak işlem, hangi firmadan ithalat gerçekleştirilecek ise, söz konusu firmaya makine ve teçhizatın siparişinin verilmesi ve akreditif açılarak ithalatın gerçekleştirilmesidir.
Siparişi verilen makine ve teçhizatın üretici veya tedarikçi tarafından fabrika sahasına getirilip teslim edilmesi ile üretici veya tedarikçinin sorumluluğu biter. Bu andan itibaren makine ve teçhizatın sorumluluğu montajı gerçekleştirecek kişi veya kuruluşun sorumluluğundadır.
Makine ve teçhizatın, projeye uygun olarak yerlerine monte edilmesi, bağlantıların ve gerekli kontrollerin yapılması ile fabrika deneme üretimine hazır hale gelmiş olur.

e) Deneme Üretimi
Deneme üretimi, yerlerine monte edilen makine ve teçhizatın teknik özelliklerine uygun olarak çalışıp çalışmadığını, işlevlerini yerine getirme ve performanslarını tespit etmek ve genel olarak, projede herhangi bir eksiklik ve aksaklık bulunup bulunmadığını kontrol etmek amacıyla yapılan geçici üretimdir.
Deneme üretimi sırasında, makine ve teçhizatın ayarları yapılır, hammadde girişinden ürün çıkışına kadar üretim hattında üretim hızı ve ürün kalitesi gibi üretimi olumsuz etkileyen  bölümler tespit edilmeye ve optimum üretim şartları belirlenmeye çalışılır.

Röper


 

Röper

Arazi üzerinde tespit edilen bir noktanın istenildiğinde kolaylıkla bulunabilmesi ve bu noktanın kaybolması halinde yeniden noktayı tespit edebilmek amacıyla noktanın yakınındaki sabit tesislere olan yatay uzaklıkları ölçülerek bir krokiye bağlama işlemine RÖPERLEME, ölçülerine de RÖPER denir.
Röper kazığı: Bir röper noktasını belirlemek üzere çakılan kazık.

Röper noktası: Belli bir yeri, bir noktayı yeniden bulmak için konulan sabit işaret.

Röperli kroki: belli röperlere göre bir arsanın konumunu ve ölçülerini gösteren kroki.

Rötre çatlağı: Betonda büzülme nedeniyle oluşan çatlak, büzülme çatlağı.

Kaks (Kat Alanı Kat Sayısı) Nedir ?

Kaks (Kat Alanı Kat Sayısı) Nedir ?


Kaks hakkında yeterli bilgiyi sizlere vermeye çalışacağız…
KAKS ( Kat Alan Kat Sayısı ) (Emsal)= 0.20 – 0.30 – 0.40 – 1.0 – 1.5 – 2.0 – 2.07 – 2.5 – 3.0 arasında değişen bir sayıdır. Arsa alanını bu katsayı ile çarparsanız bina toplam kapalı alanını hesap edersiniz. Bu katsayı KAKS = EMSAL olarak da bilinir. Kaks (kat alanı kat sayısı), bir arsanın üzerine yapılacak toplam inşaat alanı demektir. Örneğin: 1.000 m2 bir arsanın imar durum belgesinde kaks:1.25 gösteriliyorsa hesaplaması şöyle: 1000 m2 x 1.25 = 1250 m2. Yani bu arsanın üzerine yapacağımız binanın toplam alanı 1.250 m2 olacak demektir. Not: Çatı katı, asma kat, bodrum kat, kapalı otopark, yangın merdiveni ve asansör gibi binanın ihtiyacı olan bölümler kaks hesabı dışında kalır.
Taks ve Kaks oranları, Pafta’ya, Ada’ya hatta Parsellerin büyüklüğüne göre değişir. Yani yükselir ya da düşer. Hatta nitelikli yapı yapımını özendirmek için büyük parsellerin büyüklüğü oranında Kaks oranı yükseltilmektedir. Örneğin: Arsamız 1.000 m2 kaks :1.25 olsun, yanındaki arsayla birleşir ve 2.000 m2 bir arsa ortaya çıkarırsanız, kaks: 1.75 olabilir veya 4.000 m2 bir arsa oluşturabilirseniz, kaks: 2 olabilir. Bu ne demektir; 1.000 m2 arsanıza 1.250 m2 inşaat alanı verilirken, 4.000 m2 bir arsa oluşturduğunuzda 4.000 m2 x 2 = 8.000 m2 inşaat verilebilir demektir. Yani tek başınıza hareketle 1.000 m2 arsanıza 125 m2 den 10 daire yapabilirken, 4 arsayı birleşerek inşaat yaptığınızda sizin payınıza 2.000 m2 inşaat alanı düşer. Yani: 2.000 m2 :125 m2 = 16 daire düşecek demektir.
Hmax ( Maksimum Yükseklik ) = 6.50m – 9.50m – 12.50m – 15.50m …. 45.50m gibi sayılardır. Binanın maksimum yüksekliğini gösterir. 0.50m çatı payı olup, asıl rakam hep 3m katlarıdır. Zira kat başına 3m verilirse sırasıyla 2 kat – 3 kat – 4 kat – 5 kat….15 kat olarak anlaşılır. Bazı yerlerde Hmax = Serbest olur. Burada daEmsal = KAKS hesabına bakarsınız,TAKS oturumunu da göz önüne alırsınız, Kat alanlarınızı küçültürseniz bina yükselir, geniş tutarsanız alçak katlı kalır. Bu tamamen sizin tercihinize kalır. Ayrık veya Bitişik nizam, A veya B harfleri ile belirtilir. Planlardaki bu kısıtlar ise bir arsa üzerine ne kadar inşaat yapılabileceği işlidir. Bu dört kriter ile her türden arsanın üzerine yapılabilecek inşaat alanını hesap edebilirisiniz. İmar Durumu istendiğinde teknik eleman bunlara bakarak cevap vermektedir.

Asgari Bina Cephe Ve Derinliği Şartları

Yönetmeligin parsel büyüklükleri ile ilgili hükümlerine uymayan parsel ve
arsalarda, yeni insaat ve ilaveler yapılmasına veya mevcut yapıların esaslı tadillerine izin
verilmez. Bu gibi parsel veya arsalar, İmar Kanunu hükümlerine göre yapı yapılmasına uygun
hale getirilinceye kadar, sahiplerince eskiden oldugu gibi kullanılmasına devam edilir. 
Ancak, iki tarafında imar planı ve mevzuatına aykırı olmamak sartıyla yapılmıs bina veya bir
tarafında böyle bir bina ile diger tarafında plana göre tespit edilmis bir yol bulunan arsalardan,
plan ve yönetmeligin diger sartlarına aykırı olmamak kosulu ile bu yönetmelikteki parsel
büyüklükleri ile ilgili hükümlere uyulmaksızın yapı yapılmasına izin verilir.
Ayrıca durumu yukarıdaki fıkra hükümlerine uymadıgı halde ölçüleri bu yönetmelikte
belirtilen miktarlardan az olmakla beraber, üzerinde civarın karakterine ve bölgenin sartlarına
göre yapılabilecek binanın gerektigi ölçüler olusabilen arsalarda 8.01 maddesindeki piyes
ölçülerini saglamak kosulu ile bina cephesi bitisik nizamda (4.00) m. ayrık nizamda (6.00)
m.den az olmamak kaydıyla parsel büyüklükleri ile ilgili hükümlere baglı kalınmaksızın yapı
yapılmasına da izin verilebilir. Bu uygulamalar sırasında birden fazla yoldan cephe alan
parsellerde yapılacak binanın diger yol cepheleri (4.00) m.nin altına düsürülemez, bina
yüksekligi (9.50) m.’yi geçemez.
Durumu yukarıdaki fıkra hükümlerine de uymayan parsellerde, imar mevzuatına uygun parsel
düzenleninceye kadar yönetmelikte belirtilen asgari piyes ölçülerini saglamak kosuluyla en
fazla H:6,50 m. irtifada yapı yapılmasına da izin verilebilir.
Balta ifraz niteliginde olusmus ve parsele 3.00 m den az olmamak sartı ile mahreç saglayan
parsellerden yapılanmaya uygun olanlarına plan sartlarında yapılanma izni verilir.

Yarma -Dolgu Nedir ?

Yarma -Dolgu Nedir ?


Bu yazımızda sizlere dolgu ve yarma terimlerini açıklayacağız.
Dolgu Nedir ?
Yol inşaatlarında: yol gabarisinin, proje düşey hat (kırmızı hat) kolarına uygun olarak yerleştirilebilmesi için doğal zemin ile yol üst yapısı arasında kalan kısımdır.
Bina inşaatlarında: İnşaat imalat yapıldıktan sonra kalan boşluk yerlere, toprak, taş doldurulması işlemidir.

Yarma Nedir ?
Yol inşaatlarında: Üst yapı taban kotunun üzerinde kalan kazı hacmidir.
Toprak kazma ve alma işi.
Engebeli bir yerde, bir yolu geçirmek için açılmış yerdir. (dolgunun zıttı)
Alemdar Harita olarak dolgu ve yarma işleri faaliyetlerimiz arasındadır

Planlı Alanlar İmar Yönetmeliği - Hakkında 08.09.2013

Planlı Alanlar İmar Yönetmeliği - Hakkında 08.09.2013


Çevre Şehircilik Bakanlığı tarafından 01.06.2013 tarihinde tamamı iptal edilen yönetmelikler yerine çıkarılan yönetmelik bir çok yönden İnşaat sektörünü ayrıca tüm belediyeleri sıkıntıya soktu. Bu yönetmelikteki sıkıntıların farkında olan inşaat sektörü bu şekilde bir yönetmeliğinin ömrünü çok uzun olmadığının farkındaydı. Bu sebepten belediyelerin genelinde İmar çap ve Yol Kotu alımları durma noktasına geldi. Yönetmelikte olan sıkıntılar ile ilgili olarak belediyelerden gelen talepleri bakanlık karşılayamaz hale geldi. Bu konu üzerine belediyelerden gelen talepler , Türkiye belediyeler birliği ve Bakanlık tarafından belediyelerin katılımıyla oluşturulan ekip yogun mesainin ardından belediyeleri ve İnşaat sektörünü rahatlatacak bir yönetmelik çıkardılar Yönetmelik ve uygulamalar hakkında deyatlı bilgileri sunmaya devam edeceğiz.

Kadastro kimler tarafından ve neden yapılır ?

Kadastro kimler tarafından ve neden yapılır ?


Kadastro Hizmetleri, 3402 sayılı kanun gereğince Kadastro müdürlükleri bünyesinde devlet memuru olarak görev yapan Kadastro Teknisyenleri ve kadastrosu yapılacak çalışma alanı içinde köy derneği veya belediye meclisince seçilen en az 3 bilirkişi ve muhtardan oluşan ekip tarafından yapılır.  

KADASTRO NEDİR?

Kadastro Ne Demektir


Kadastro ; taşınmazların sınırlarını ve maliklerini belirleyip tapu siciline kayıt çalışmalarıdır. Bir başka deyişle kadastro , tüm ülke sınırları içerisindeki taşınmaz malların sınırlarını arazi ve harita üzerinde belirleyerek hukuki durumlarını tespit etmek ve işlemlerin kesinleşmesi sonucunda Türk Medeni Yasasınca öngörülen tapu siciline tescil ederek hak sahiplerine tapu belgelerini verme işleminin bütünüdür.   

ARSA PAYI NEDİR? NASIL HESAPLANIR?

Arsa Payı


Arsa payı ile ilgili bilgileri sizlere aktaracağız. Arsanın Kat mülkiyeti kanununda yazılı esaslara göre bağımsız bölümlere tahsis edilen ortak mülkiyet paylarına arsa payı denir.
Kanuna konu olan yapının doğrudan kat mülkiyetine geçirilmesinde bu tarihteki değeri ile orantılı olarak tahsis edilen arsa payının ortak mülkiyet esaslarına göre gösterilmesi suretiyle kurulur. Kat mülkiyeti ile arsa payı birbirlerinden ayrılamaz, bağımsız devredilemez.
 Arsa payı hesaplama formülü :                   
1-Nolu bağımsız bölüm dükkan    80 m2  satış değeri : 200.000 TL = Arsa payı 20/169 = Arsa payı: 118,340 m2
2- Nolu bağımsız  bölüm dükkan  70 m2  satış değeri:  150.000 TL = Arsa payı 15/169 = Arsa payı:  88,757  m2
3- Nolu bağımsız  bölüm daire    120 m2  satış değeri:  120.000  TL= Arsa payı 12/169 = Arsa payı: 71,005 m2
4- Nolu bağımsız  bölüm daire    120 m2  satış değeri:  120.000  TL= Arsa payı 12/169 = Arsa payı: 71,005 m2
5- Nolu bağımsız  bölüm daire    120 m2  satışı değeri: 130.000  TL= Arsa payı 13/169 = Arsa payı: 76,923 m2
6- Nolu bağımsuz bölüm daire   120 m2  satış değeri:   130.000  TL= Arsa payı 13/169  = Arsa payı: 76,923 m2
7- Nolu bağımsız  bölüm daire    120 m2  satış değeri:  140.000  TL= Arsa payı 14/169 = Arsa payı: 82,840 m2
8- Nolu bağımsız  bölüm daire    120 m2 satış değeri:   140.000  TL= Arsa payı 14/169 = Arsa payı: 82,840 m2
9- Nolu bağımsız  bölüm daire    120 m2 satış değeri:   150.000  TL= Arsa payı 15/169 = Arsa payı: 88,757 m2
10-Nolu bağımsız bölüm daire   120 m2 satış değeri:    150.000  TL= Arsa payı 15/169 = Arsa payı: 88,757 m2
11-Nolu bağımsız bölüm daire   120 m2 satış değeri:    130.000  TL= Arsa payı 13/169 = Arsa payı: 76,923 m2
12-Nolu bağımsız bölüm daire   120 m2 satış değeri:    130.000  TL= Arsa payı 13/169 = Arsa payı:76,923 m2
                                                                     ------------------
                                                                    1,690,000 TL

Özetleyecek olursak, yukarıdaki ana yapının, yani binanın toplam arsası 1.000 m2 dir ve bu arsa üzerinde 12 bağımsız gayrimenkul yer almaktadır.

 

APLİKASYON NEDİR?

Aplikasyon


Aplikasyon kelime manası yer tespitdir,Halk arasında kadastrocular yer göstermeye gelecek diye bir tabir kullanılırı. Aplikasyon sözlük manası tescilli haritalardaki parsel köşe noktalarının zeminde yeniden belirtilmesidir.
Aplikasyon işini hızlı bir şekilde yaptırmak istiyorsanız Alemdar Harita tercih edebilirsiniz. Benim acelem yok diyorsanız sizi zor ve meşakketli bir yol bekliyor
Aplikasyon Krokisi Belgesi Alacaklar için aşağıdaki belgeleri hazırlayarak kadastroya başvurmaları gerekmektedir.

İstenen Belge ve Bilgiler:
1-) Aplikasyonu istenen taşınmaz malın tapu senedi veya tapu kayıt örneği.
2-) Taşınmaz malın malikinin kimliği ya da vekilinin vekaletname örneği ve kimliği. 
Taşınmaz mal malikinin temsilcisi vasi veya kayım ise mahkeme kararı ve kimliği, veli ise vukuatlı nüfus kaydı örneği ve kimliği.
*Talep sahibi şirket, vakıf, dernek veya kooperatif temsilcisi ise, yetki belgesi ile kimliği.
*Taşınmaz malın sahibi ölmüş ise talepte bulunanların mirasçı olduklarını gösterir veraset belgesi ve kimliği.
İzlenecek Yol:
1-) Aplikasyonu istenen taşınmaz malın maliki veya hissedarlarından herhangi biri yukarıda belirtilen belgeler ile birlikte bizzat veya yasal temsilcisi vasıtası ile ilgili kadastro müdürlüğüne sözlü olarak talepte bulunur. Aplikasyon işlerinde özellikle bir sınırda ihtilaf varsa ihtilaflı sınırın sözlü olarak belirtilmesi gerekir. Kamu kurum ve kuruluşlarının talepleri resmi yazı ile yapılır.
2-) Taşınmaz malın hisseli olması halinde hissedarların hisseleri oranında aplikasyon işlemi yapılmaz.
3-) Kadastro müdürlüğünce istem belgesi (örnek: 8) ve başvuru fişi (Örnek: 9) düzenlenir. Fen işleri kayıt defterinden alınan kayıt, tarih ve sıra numarası istem belgesi ve başvuru fişine yazılır. İstenen belgelerden eksik olanlar başvuru fişinde belirtilir. Aplikasyon işlemi için gün verilmişse verilen gün ve saat başvuru fişine yazılır. Başvuru fişinin bir sureti ilgilisine verilir.
Talebin resmi yazı ile yapılması halinde:
a) Talep önce genel evraka sonra fen işleri kayıt defterine kaydedilir.
b) İstem belgesi düzenlenir, başvuru fişinin düzenlenmesine gerek yoktur. Fen işleri kayıt defterinden alınan kayıt, tarih ve sıra numarası istem belgesine yazılır. Ayrıca işlemin cinsi, istem belgesinde işaretlenir ve adı-soyadı bölümüne yazıyı gönderen kurumun adı ile yazının tarih ve sayısı yazılır.
Döner sermaye hizmet bedeli alınmaması gereken taleplerde; istem belgesinin \"tutarı\" bölümüne taşınmaz malın cinsi yazılacaktır. Örneğin; okul yeri, hükümet binası vb.
c) Gün verilmişse verilen gün ve saat ilgili idareye bildirilir.
4-) Aplikasyon işlemlerinde kadastro değişiklik ve kontrollük işlemleri ücret çizelgesinde belirtilen ve işlem tarihinde uygulanmakta olan hizmet bedeli ilgilisi tarafından Döner Sermaye İşletmesi Saymanlığına yatırılır.
5-) Görevli kadastro elemanları ölçü için gerekli inceleme ve ön hazırlıkları büroda yaparlar. Aynı parsellere ait farklı zamanlarda yapılacak aplikasyon ölçülerinin farklı olmaması için önceden tanzim edilen aplikasyon krokileri ya da ölçü krokileri var ise bu krokilerdeki ölçü değerleri göz önüne alınmalı ve mümkünse aynısı kullanılmalıdır. İlgili parselin pafta tersimat kontrolü yapılarak tersimatta hata olup olmadığı araştırılır. Hata belirlenmesi halinde ilgili mevzuata göre düzeltme yapılır.
6-) Talep sahibi başvuru fişinde belirtilen gün ve saatte temin edeceği taşıt ile aplikasyon işlemi için görevlendirilen kadastro elemanlarını taşınmaz malın mahalline götürür. Görevli kadastro elemanları hazırladıkları aplikasyon krokisini zemine tatbik ederler. Aplikasyonu yapılan parselin zeminde belirli olmayan sınır köşe noktaları sabit noktalardan röperlenerek B.Ö.H.Y. Yönetmeliği\'nin 153 ncü maddesinde öngörülen zemin tesisi ile işaretlenir.
7-) Aplikasyon işlemlerinde B.Ö.H.Y. Yönetmeliği\'nin 262 ila 270 inci maddelerindeki ilgili hükümleri aynen uygulanır.
8-) Aplikasyon işleminin bitiminden sonra 2 nüsha aplikasyon krokisi düzenlenir (Örnek: 10,11) Aplikasyon krokisinde aplikasyon ölçü değerleriyle birlikte poligon noktaları ve parsel köşe noktalarının koordine değerleri gösterilir. Bu kroki, yetkili kadastro elemanları ve varsa komşu parsel malikleri ve diğer ilgililerce imzalanır. İmar parsellerinin aplikasyonunda komşu parsel maliklerinin imzalarına gerek yoktur. Aplikasyon krokisinin bir sureti ilgilisine verilir. Ancak ilgilisinin talebi halinde aplikasyon işlemi sonunda aplikasyon krokisi niteliğinde olan röperli kroki veya ebatlı kroki verilebilir.
Aplikasyon işleminin bitiminde istem belgesinin arka yüzüne \"Aplikasyon belgesini aldım\" ibaresi yazılarak tarih belirtilip ilgilisi tarafından imzalanır. Aplikasyon krokileri, ada veya pafta için açılacak dosyalarda birden başlayarak devam eden numaralar altında arşivlenir ve dosya numarası yüzölçümü klasöründeki sütuna yazılır.
Aplikasyon Krokisi için Bölgenizde bulunan Yeminli Harita Bürolarına yada Kadastro biirmlerine başvurabilirsiniz. İşiniz acele ise Alemdar Harita Başvuruda bulunabilirsiniz. İşinizi en hızlı çözüme kavuşturalım.
Şimdi Herkesin Merak ettiği konuya gelelim bu işin aplikasyon bedeli nedir
aplikasyon bedeli kadastro bölgenize göre değişir . Özel Şirketlerde bu fiyat kadastrounu fiyatından yukarıdadır. Alemdar Harita Bilgisayar ve Yazılımdan sizde M2 , arsa yeri ve ada/parsel numarası ile başvuruda bulunarak aplikasyon bedelini öğrenebilirsiniz.
Aplikasyon hakkında birazda teknik bilgi verelim sizlere aplikasyon çeşitleri nelerdir.
Aplikasyon Çeşitleri
Aplikasyon, harita yapımı için düzenlenen ölçü veya röleve ölçü krokilerindeki zemin ölçü değerleri ile, ölçü değerleri bulunmadığı zaman, plan veya haritası üzerinden alınacak değerlere göre ortogonal-kutupsal veya en az bu incelikteki başka bir yöntemle nirengi, poligon ve diğer sabit noktalara dayanılarak yapılır.
Haritası ülke koordinat sisteminde yapılmış ve ölçüleri deniz yüzeyine indirgenmiş yerlerde koordinat değerlerinden hesaplanan veya harita üzerinden alınan uzunluk ölçüleriyle aplikasyon yapılması zorunlu olduğu durumlarda bu uzunluklar 200 m.den fazla ise arazi yüzeyine indirgenir. Bu indirgeme hesabında B.Ö.H.Y. Yönetmeliği\'nin 80 nci maddesi uygulanır.
Aplikasyon işlemi için parsel köşe noktalarının yer kontrol noktalarına (nirengi, poligon, kestirme noktaları) dayanılarak orjinal ölçü değerlerine göre zemine uygulanması esastır. Ölçü değerlerinin uygulanamaması durumunda, hesapla bulunacak yeni değerlerle işlem yapılır.
Ancak, yer kontrol noktası ile diğer sabit tesislerin tamamının tahrip edildiği yerlerde; pafta ölçeği, ölçü yöntemi, yapım şartları, kadastrodan sonra yapılmış durum haritaları, kadastrodan sonra yer gösterme için düzenlenmiş aplikasyon krokileri, bunlara ait röperler ve zeminde değişmemiş olduğu kesin olan sınır yerleri göz önüne alınarak ve tahrip edilmiş olan yer kontrol noktalarının ihyası suretiyle veya yeniden tesis edilen yer kontrol noktalarına dayanılarak uygulama yapılır.
Aplikasyonu yapılan parselin zeminde belirgin olmayan köşe noktalarına ilgilisinin mahallinde hazır bulunduracağı ve B.Ö.H.Y. Yönetmeliği\'nin 153 ncü maddesinde öngörülen zemin tesisleri konur.
Aplikasyonu yapılan parselin, zeminde belirli olan veya işaretlerle belirlenmiş sınır noktaları, etrafında mevcut yapı, elektrik direği, kuyu, imar poligonu vb. noktalardan röperlenir ve ölçüler aplikasyon krokisinde gösterilir.
Kadastro görmeyen yerlerde tescilli haritası bulunan bir taşınmaz malın aplikasyon işlemi tescil haritasının nitelik ve yapım tekniğine göre yapılır.
Mülkiyete ilişkin aplikasyon işlemine o yer kadastro müdürlüğü teknik elemanları yetkilidir.
Yapılan aplikasyon işlemine ilgilisi itiraz ederse, işlem başka bir kadastro teknik elemanı tarafından tekrarlanır. İki aplikasyon arasında farklılık bulunması halinde, kontrol mühendisi veya kontrol memuru gözetiminde yenilenir.
Grafik Paftalarda Aplikasyon:
Grafik paftalar koordinesiz poligon noktalarına dayanılarak teşekkül ettirilmiş paftalardır.
Bu paftalarda aplikasyon işlemi haritanın yapımında kullanılan poligon noktalarına dayanılarak yapılması esastır. Ancak bu poligon noktaları bulunamaz ise harita ve zemindeki ortak tesis ve noktalardan faydalanılır.
Aplikasyonu yapılacak parselin öncelikle pafta tersimatı kontrol edilmek suretiyle tersimatta hatta olup olmadığı araştırılır.
a) Zeminde poligon noktaları mevcut ise;
Mevcut poligon noktaları parselin ilk tesis ölçüsünde kullanılmışsa harita yapımında düzenlenen ölçü krokileri ve ölçü değerleri ile zemine aplike edilir.
Klasik Paftalarda Aplikasyon:
Klasik paftalar mevzii ya da memleket nirengisine dayalı klasik ölçü sistemi ile yapılmış koordineli paftalardır.
Klasik paftalarda aplikasyon işleminin yapılabilmesi için haritanın yapımında kullanılan yer kontrol noktalarının zeminde bulunması, yeterince sıklaştırılması, bulunmayanların ise ihya edilmesi gerekir.
Aplikasyonu yapılacak parselin öncelikle pafta tersimatı kontrol edilmek suretiyle tersimatta hata olup olmadığı araştırılır.
a)Yer kontrol noktaları zeminde mevcut ise:
Mevcut poligonlar parselin ilk tesis ölçüsünde kullanılmışsa harita yapımında düzenlenen ölçü krokilerinde yazılı zemin ölçü değerleri ile zemine aplike edilir. Ölçü değerlerinin sonradan yapılan tesis ya da değişiklikler nedeniyle uygulanamaması durumunda hesapla bulunacak yeni değerlerle işlem yapılır.
b) Yer kontrol noktaları zeminde mevcut değil ise:
Aplike edilecek parselin köşe koordinatları kadastro ölçü krokileri ve değerlerinden faydalanarak hesaplanır. Daha sonra zeminde mevcut yer kontrol noktalarına göre nokta sıkıştırması yapılır. Bu noktaların koordineleri hesap edilerek paftasına işlenir. Aplikasyonu yapılacak parsel köşeleri bu noktalara göre ortogonal ya da kutupsal ölçü tekniği kullanılarak tanzim edilen aplikasyon krokisi zemine aplike edilir.
Ölçü krokilerine göre parsel köşe koordinatlarının hesaplanamaması halinde, köşe koordinatları pafta üzerinden okunur.
Aplikasyon yapıldıktan sonra, parsel sınır noktaları için gerekli kontrol ölçüleri yapılır. Daha sonra yakındaki tamamlanmamış da olsa tüm binalar dahil yer kontrol noktalarından yeterli röper ölçüleri alınır ve zeminde belirli olmayan sınır noktalarına B.Ö.H. Y. Yönetmeliği\'nin 153 ncü maddesinde öngörülen ve ilgilisince temin edilen zemin tesisleri konulur.
Fotogrametrik Paftalarda Aplikasyon:
Fotogrametrik paftalar fotogrametrik sistemle yapılmış memleket nirengisine dayalı koordineli paftalardır.
Fotogrametrik paftalardaki parsellerin aplikasyonunda ilk önce aplikasyonu yapılacak parselin ve civarındaki parsellerin zemin kontrolleri yapılarak değişmemiş sabit sınır köşeleri belirlenir. Belirlenen bu sınır köşelerine göre haritadan ölçü alınmak suretiyle kutupsal ya da ortogonal olarak aplikasyon yapılır.
Eğer arazide sabit sınır köşeleri bulunamıyorsa çevredeki yer kontrol noktalarından nokta üretme suretiyle nokta sıkıştırması yapılır. Sıklaştırılan bu noktalara dayanılarak haritadan alınan ölçü değerleri, araziye kutupsal veya ortogonal ya da koordinatlara göre aplike edilir.
Sayısal Paftalarda Aplikasyon:
Sayısal paftalar nirengi ve nivelman ağına dayalı yapılmış her noktanın sayısal olarak tanımlanabildiği paftalardır.
Sayısal nitelikli parsellerin aplikasyon işleminde; önce parsellerin pafta tersimatı ve köşe koordinat değerleri kontrol edilir. Hata olup olmadığı araştırılır. Hata olmadığı takdirde aplikasyonu yapılacak parselin köşe koordinatlarına göre yer kontrol noktalarından kutupsal veya ortogonal olarak ölçü değerleri hesap edilir. Hesap edilen ölçü değerlerine göre zemine kutupsal veya ortogonal ölçü sistemiyle aplike edilir.
Aplike edilen bu noktaların kontrol ölçüleri yapılarak işlemin doğruluğu kontrol edilir.