| 
   
Resmi Gazete Tarihi:
  15.12.2012 Resmi Gazete Sayısı: 28498 
AFET RİSKİ ALTINDAKİ ALANLARIN
  DÖNÜŞTÜRÜLMESİ HAKKINDA KANUNUN UYGULAMA YÖNETMELİĞİ 
BİRİNCİ BÖLÜM 
Amaç, Kapsam, Dayanak ve Tanımlar 
Amaç ve kapsam 
MADDE 1 – (1) Bu Yönetmeliğin
  amacı; 16/5/2012 tarihli ve 6306 sayılı Afet Riski Altındaki
  Alanların Dönüştürülmesi Hakkında Kanun uyarınca, riskli yapılar ile riskli
  alan ve rezerv yapı alanlarının tespitine, riskli yapıların yıktırılmasına,
  yapılacak planlamaya, dönüştürmeye tabi tutulacak taşınmazların değerinin
  tespitine, hak sahibi olacaklarla yapılacak anlaşmaya ve yapılacak
  yardımlara, yeniden yapılacak yapılara ve 6306 sayılı Kanun kapsamındaki
  diğer uygulamalara ilişkin usûl ve esasları belirlemektir. 
Dayanak 
MADDE 2 – (Değişik:RG-2/7/2013-28695) 
(1) Bu Yönetmelik, 6306 sayılı Kanuna
  dayanılarak hazırlanmıştır. 
Tanımlar ve kısaltmalar 
MADDE 3 – (1) Bu Yönetmelikte geçen; 
a) Bakanlık: Çevre ve Şehircilik
  Bakanlığını, 
b) İdare: Belediye ve mücavir alan
  sınırları içinde belediyeleri, bu sınırlar dışında il özel idarelerini,
  büyükşehirlerde büyükşehir belediyelerini, Bakanlık tarafından
  yetkilendirilmesi hâlinde büyükşehir belediyesi sınırları içindeki ilçe
  belediyelerini, 
c) İlgili kurum: Uygulama alanında
  dönüşüm projesi gerçekleştirecek olan Bakanlığı, İdareyi ve Toplu Konut
  İdaresi Başkanlığını, 
ç) Kanun: 16/5/2012 tarihli
  ve 6306 sayılı Afet Riski Altındaki Alanların Dönüştürülmesi Hakkında Kanunu, 
d) Müdürlük: Altyapı ve Kentsel
  Dönüşüm Müdürlüğü olan illerde bu Müdürlüğü, diğer illerde ise Çevre ve
  Şehircilik İl Müdürlüğünü, 
e) Rezerv yapı alanı: Kanun uyarınca
  gerçekleştirilecek uygulamalarda yeni yerleşim alanı olarak kullanılmak
  üzere, Toplu Konut İdaresi Başkanlığının veya İdarenin talebine bağlı olarak
  veya resen, Maliye Bakanlığının uygun görüşü alınarak Bakanlıkça belirlenen
  alanları, 
f) Riskli alan: Zemin yapısı veya
  üzerindeki yapılaşma sebebiyle can ve mal kaybına yol açma riski taşıyan,
  Bakanlık veya İdare tarafından Afet ve Acil Durum Yönetimi Başkanlığının
  görüşü de alınarak belirlenen ve Bakanlığın teklifi üzerine Bakanlar
  Kurulunca kararlaştırılan alanı, 
g) Riskli yapı: Riskli alan içinde
  veya dışında olup ekonomik ömrünü tamamlamış olan ya da yıkılma veya ağır
  hasar görme riski taşıdığı ilmî ve teknik verilere dayanılarak tespit edilen
  yapıyı veya yapıları, 
ğ)
  Taşınmaz: 22/11/2001 tarihli ve 4721 sayılı Türk Medeni Kanununun
  704 üncü maddesi uyarınca taşınmaz mülkiyeti kapsamına giren arazi, tapu
  kütüğünde ayrı sayfaya kaydedilen bağımsız ve sürekli haklar ile kat
  mülkiyeti kütüğüne kayıtlı bağımsız bölümleri, 
h) TOKİ: Toplu Konut İdaresi
  Başkanlığını, 
ı) Uygulama alanı: Bakanlar Kurulu
  kararıyla kararlaştırılan riskli alan ile Bakanlıkça belirlenen rezerv yapı
  alanını ve riskli yapının veya yapıların bulunduğu alanı, 
ifade eder. 
İKİNCİ BÖLÜM 
Rezerv Yapı Alanı ile Riskli Alanın
  Tespiti 
Rezerv yapı alanının tespiti 
MADDE 4 – (1) Rezerv yapı alanı; 
a) Alanın büyüklüğünü de içeren
  koordinatlı hâlihazır haritasını, 
b) Alanın uydu görüntüsünü
  veya ortofoto haritasını, 
c) Alanda bulunan kamuya ait
  taşınmazların listesini, 
ihtiva eden dosyaya istinaden,
  Maliye Bakanlığının uygun görüşü alınarak Bakanlıkça belirlenir. 
(2) Rezerv yapı alanı: 
a) Bakanlıkça resen belirlenebilir. 
b) TOKİ veya İdare, birinci fıkrada
  belirtilen bilgi ve belgeleri ihtiva eden dosyaya istinaden Bakanlıktan
  rezerv yapı alanı belirlenmesi talebinde bulunabilir. 
c) Gerçek veya özel hukuk tüzel
  kişilerince, birinci fıkrada belirtilen bilgi ve belgeleri ihtiva eden
  dosyaya istinaden Bakanlıktan rezerv yapı alanı belirlenmesi talebinde
  bulunabilir. Gerçek veya özel hukuk tüzel kişilerince rezerv yapı alanı
  belirlenmesi talebinde bulunulabilmesi için; bu talebin, talebe konu
  taşınmazların maliklerinin tamamının muvafakati ile yapılması ve bu
  taşınmazların yüzölçümlerinin yüzde yirmibeşinin mülkiyetinin,
  geliri dönüşüm projeleri özel hesabına gelir olarak kaydedilmek üzere,
  Bakanlığın uygun gördüğü, bağlı veya ilgili
  kuruluşuna veyahutta İdareye veya TOKİ’ye devrine muvafakat
  edilmesi gerekir. 
(3) Maliye Bakanlığı rezerv yapı
  alanına ilişkin görüşünü otuz gün içinde bildirir. 
(4) (Ek:RG-2/7/2013-28695) Rezerv
  yapı alanlarda, Kanunun amacı çerçevesinde fen ve sanat norm ve
  standartlarına uygun, sağlıklı ve güvenli yaşama çevrelerini teşkil etmek ve
  Kanunda öngörülen amaçlar çerçevesinde kullanılmak üzere; 
a) Riskli alanlar ile bu alanlar
  dışındaki riskli yapılarda ikamet edenlerin nakledileceği rezerv konut ve
  işyerleri, 
b) Riskli alanlarda ve bu alanlar
  dışındaki riskli yapılarda ikamet etmeyen kişilere satışı yapılabilecek her
  türlü yapı ile gelir ve hasılât getirecek her türlü uygulama, 
yapılabilir ve bu alanlar yeni
  yerleşim alanı olarak kullanılabilir. 
Riskli alanın tespiti 
MADDE 5 – (1) Riskli alan; 
a) Alanın, zemin yapısı veya
  üzerindeki yapılaşma sebebiyle can ve mal kaybına yol açma riski taşıdığına
  dair teknik raporu, 
b) Alanda daha önceden meydana gelmiş
  afetler varsa, bunlara dair bilgileri, 
c) Alanın büyüklüğünü de içeren
  koordinatlı sınırlandırma haritasını, varsa uygulama imar planını, 
ç) Alanda bulunan kamuya ait taşınmazların
  listesini, 
d) Alanın uydu görüntüsünü
  veya ortofoto haritasını, 
e) Zemin yapısı sebebiyle riskli alan
  olarak tespit edilmek istenilmesi
  halinde yerbilimsel etüd raporunu, 
f) Alanın özelliğine göre Bakanlıkça
  istenecek sair bilgi ve belgeleri, 
ihtiva edecek şekilde hazırlanmış
  olan dosyaya istinaden ve Afet ve Acil Durum Yönetimi Başkanlığının görüşü
  alınarak Bakanlıkça belirlenir ve teklif olarak Bakanlar Kuruluna sunulur. 
(2) TOKİ veya İdare, birinci fıkrada
  belirtilen bilgi ve belgeleri ihtiva eden dosyaya istinaden Bakanlıktan
  riskli alan tespit talebinde bulunabilir. Bakanlıkça yapılacak inceleme
  neticesinde, uygun görülen talepler, Afet ve Acil Durum Yönetimi
  Başkanlığının görüşü alınarak, teklif olarak Bakanlar Kuruluna sunulur. 
(3) Riskli alan belirlenmesi için bu
  alanda taşınmaz maliki olan gerçek veya özel hukuk tüzel kişileri, birinci
  fıkrada belirtilen bilgi ve belgeleri ihtiva eden dosya ile birlikte Bakanlık
  veya İdareden riskli alan tespit talebinde bulunabilir. İdareye yapılacak talepler
  Bakanlığa iletilir. Bakanlıkça yapılacak inceleme neticesinde uygun görülen
  talepler, Afet ve Acil Durum Yönetimi Başkanlığının görüşü alınarak, teklif
  olarak Bakanlar Kuruluna sunulur. 
(4) Bir alanın riskli alan olarak
  tespit edilebilmesi için alanın büyüklüğünün asgarî 15.000 m2 olması gerekir.
  Ancak, Bakanlıkça uygulama bütünlüğü bakımından gerekli görülmesi halinde,
  parsel veya parsellerin büyüklüğüne bakılmaksızın ve 15.000 m2 şartı
  aranmaksızın riskli alan tespiti yapılabilir. 
(5) Afet ve Acil Durum Yönetimi
  Başkanlığı riskli alana ilişkin görüşünü on beş gün içerisinde bildirir. 
ÜÇÜNCÜ BÖLÜM 
Riskli Yapıların Tespiti, İtirazların
  Değerlendirilmesi ve Yıkım İşlemleri 
Riskli yapıların tespitinde görev
  alacak kurum ve kuruluşlar 
MADDE 6 – (1) (Değişik:RG-2/7/2013-28695) Riskli
  yapılar; 
a) Bakanlıkça, 
b) İdarece, 
c) Bakanlıkça lisanslandırılan, 
1) Kamu kurum ve kuruluşları, 
2) Üniversiteler, 
3) Sermayesinin en az yüzde kırkı kamu
  kurum ve kuruluşlarına ait olan şirketler, 
4) Depremden korunma, deprem
  zararlarının azaltılması ve deprem mühendisliğinin gelişmesine katkıda
  bulunmak gibi konularda faaliyet gösteren sivil toplum kuruluşları, 
5) 29/6/2001 tarihli ve 4708
  sayılı Yapı Denetimi Hakkında Kanuna göre Bakanlıktan izin belgesi almış yapı
  denetimi kuruluşları ile laboratuvar kuruluşları, 
6) 27/1/1954 tarihli ve 6235
  sayılı Türk Mühendis ve Mimar Odaları Birliği Kanunu uyarınca, inşaat,
  jeoloji ve jeofizik mühendisleri odalarına büro tescilini yaptırmış kurum ve
  kuruluşlar, 
tarafından tespit edilir.
  Lisanslı kurum ve kuruluşlar herhangi bir alan ile sınırlı olmaksızın Ülke
  genelinde riskli yapı tespiti yapabilir. 
(2) (Değişik:RG-2/7/2013-28695) Riskli
  yapı tespit raporunun hazırlanmasında görev alacak mühendislerin, ilgili
  meslek odalarına üyeliklerinin devam ediyor olması, mesleklerinde fiilen en
  az beş yıl çalışmış olmaları, Bakanlıkça açılan eğitim programlarına
  katılarak en az bir katılım belgesi almış olmaları ve bu hususları
  belgelendirmeleri gerekir. Lisans başvurusunda bu belgelerden başka herhangi
  bir belge istenmez. 
(3) (Değişik:RG-2/7/2013-28695) Lisans
  başvurusunda Bakanlığa sunulan belgelerin gerçeğe aykırı olduğunun tespit
  edilmesi, riskli yapı tespitinin gerçeğe aykırı olarak yapıldığının
  anlaşılması, beşinci fıkra hükmüne ve 7 nci maddenin dördüncü
  fıkrası hükmüne aykırı davranılması hallerinde; tespite konu lisanslı kurum
  ve kuruluşların lisansı Bakanlıkça iptal edilir. 
(4) Bakanlık, riskli yapı tespitine
  ilişkin faaliyetleri denetleme yetkisine sahiptir. 
(5) (Değişik:RG-2/7/2013-28695) Lisanslı
  kurum ve kuruluşlarda riskli yapı tespitinde görev alacak mühendislerin,
  Bakanlıkça açılacak eğitim programlarına katılmaları ve katılım belgesi
  almaları zorunludur. Bakanlıkça açılan eğitim programlarına katılıp en az bir
  katılım belgesi almayan mühendisler riskli yapı tespitinde görev alamaz. 
(6) Lisans belgesi; A-4 formatında
  birinci sınıf hamur kâğıt üzerine, EK-1’deki şekil ve muhtevada düzenlenir. 
(7) Riskli yapıya ve lisanslandırılmış
  kurum ve kuruluşlara ilişkin iş ve işlemler Bakanlıkça elektronik yazılım
  sistemi ile de takip edilebilir. Lisanslandırılmış kurum ve kuruluşlara
  yapılacak bildirimler ve tebligatlar elektronik ortamda da yapılabilir. 
Riskli yapıların tespiti ve itiraz 
MADDE 7 – (1) (Değişik:RG-2/7/2013-28695) Riskli
  yapılar, Ek-2’de yer alan Riskli Yapıların Tespit Edilmesine İlişkin Esaslara
  göre tespit edilir. 
(2) Riskli yapıların tespiti; 
a) Öncelikle yapı malikleri veya
  kanunî temsilcileri tarafından, masrafları kendilerine ait olmak üzere
  yaptırılır. Maliklerce yapılacak riskli yapı tespiti talebi, tapu belgesinin
  ve kimlik belgesinin fotokopisi ile yapılır. 
b) Bakanlıkça, süre verilerek
  maliklerden veya kanunî temsilcilerinden istenebilir. Verilen süre içinde
  yaptırılmadığı takdirde, tespitler Bakanlıkça veya İdarece yapılır veya
  yaptırılır. Bakanlık, belirlediği alanlardaki riskli yapıların tespitini süre
  vererek İdareden de isteyebilir. 
(3) (Değişik:RG-2/7/2013-28695) İtiraz
  üzerine yeniden rapor tanzim edilmesi gereken haller ve raporun gerçeğe
  aykırı düzenlendiğinin tespit edilmesi halleri hariç olmak üzere, her yapı
  için sadece bir adet riskli yapı tespiti raporu düzenlenebilir.
  Lisanslandırılmış kurum ve kuruluşlar riskli yapı tespit talebi üzerine, o
  yapı hakkında daha önce riskli yapı tespit raporu düzenlenip düzenlenmediğini
  elektronik yazılım sistemi üzerinden kontrol eder. Riskli yapı tespit
  raporunda, tespite konu binanın Ulusal Adres Veri Tabanında belirtilen
  adresinin ve bina kodunun yer alması zorunludur. 
(4) (Değişik:RG-2/7/2013-28695) Riskli
  yapı tespitine ilişkin raporların bir örneği, tespit tarihinden itibaren en
  geç yedi gün içinde, tespiti yapan İdarece veya lisanslandırılmış kurum veya
  kuruluşça, tespite konu yapının bulunduğu ildeki Müdürlüğe gönderilir.
  Müdürlükçe, raporların birinci fıkrada belirtilen esaslara uygun olarak
  düzenlenip düzenlenmediği incelenir ve herhangi bir eksiklik veya yanlışlık
  tespit edilmesi halinde bu raporlar gerekli düzeltmeler yapılmak üzere raporu
  düzenleyen kurum veya kuruluşa iade edilir. Yapılan incelemede raporlarda
  herhangi bir eksiklik ve yanlışlığın bulunmadığının tespit edilmesi halinde,
  riskli yapılar, Müdürlükçe en geç on iş günü içinde, tapu kütüğünün beyanlar
  hanesinde belirtilmek üzere, ilgili tapu müdürlüğüne bildirir. Müdürlükçe
  veya riskli yapı tespitine karşı yapılan itirazı inceleyen teknik heyetçe,
  riskli yapı tespit raporunda tespit edilen eksiklik veya yanlışlıkların,
  raporu düzenleyen kurum veya kuruluşa bildirildiği tarihten itibaren otuz gün
  içinde düzeltilmesi ve raporun Müdürlüğe sunulması zorunludur. 
(5) (Değişik:RG-2/7/2013-28695) İlgili
  tapu müdürlüğünce, tapu kütüğüne işlenen belirtmeler, riskli yapı tespitine
  karşı tebligat tarihinden itibaren onbeş gün içinde riskli yapının
  bulunduğu yerdeki Müdürlüğe itiraz edilebileceği, aksi takdirde İdarece
  altmış günden az olmamak üzere verilecek süre içinde riskli yapının
  yıktırılması gerektiği de belirtilmek suretiyle, aynî ve şahsî hak
  sahiplerinin Ulusal Adres Veri Tabanında belirtilen adreslerine, 11/2/1959
  tarihli ve 7201 sayılı Tebligat Kanununa göre tebliğ edilir ve yapılan bu
  tebligat yazılı olarak veya elektronik ortamda Müdürlüğe bildirilir. 
(6) Riskli yapı tespitine karşı
  malikler veya kanunî temsilcilerince on beş gün içinde riskli yapının
  bulunduğu yerdeki Müdürlüğe verilecek bir dilekçe ile itiraz edilebilir. 
(7) Riskli yapının bulunduğu ilde
  itirazı değerlendirecek teknik heyetin teşkil edilmemiş olması halinde,
  itiraz dilekçeleri ile itiraz edilen tespite ilişkin raporlar, riskli yapının
  bulunduğu yerdeki Müdürlükçe, o il için yetkilendirilmiş teknik heyetin
  bulunduğu ildeki Müdürlüğe gönderilir. 
(8) Riskli yapı tespitinin, itiraz
  üzerine değişmesi halinde, durum aynı şekilde ilgili tapu müdürlüğüne
  bildirilir. 
Riskli yapıların yıktırılması 
MADDE 8 – (Değişik:RG-2/7/2013-28695) 
(1) Riskli yapı tespitine karşı
  yapılan itirazın reddedilmesi veya riskli yapı tespitine itiraz edilmemesi
  suretiyle, riskli yapı tespitinin kesinleşmesi halinde Müdürlük, gerekli
  tebligatların yapılmasını ve riskli yapının yıktırılmasını İdareden ister. 
(2) İdarece; 
a) Altmış günden az olmamak üzere süre
  verilerek riskli yapıların yıktırılması yapı maliklerinden istenilir. 
b) Yıkım ruhsatı; yapı maliklerinden
  biri veya birkaçının veya bunların vekillerinin müracaatı üzerine, yıkılacak
  yapının tahliye edildiğine ve elektrik, su ve doğalgaz hizmetlerinin
  kapatıldığına dair ilgili kurum ve kuruluşlardan alınmış belgelerin
  sunulmasına ve yıkım sorumlusu olarak statik fenni mesulün belirlenmesine
  istinaden, maliklerin muvafakati aranmaksızın altı iş günü içerisinde düzenlenir. 
c) (a) bendinde verilen bu süre
  içerisinde riskli yapıların yıktırılıp yıktırılmadığı mahallinde kontrol
  edilir ve riskli yapılar, malikleri tarafından yıktırılmamış ise, yapının
  idarî makamlarca yıktırılacağı belirtilerek otuz günden az olmak üzere ek
  süre verilerek tebligatta bulunulur. 
ç) (a) ve (c) bentlerinde belirtilen
  şekilde verilen süreler içinde riskli yapıların maliklerince yıktırılmaması
  hâlinde, riskli yapılara elektrik, su ve doğal gaz verilmemesi ve verilen
  hizmetlerin durdurulması ilgili kurum ve kuruluşlardan istenilir ve maliklere
  verilen süreler içinde riskli yapıların yıktırılmadığı mülki amire
  bildirilir. 
(3) İkinci fıkra uyarınca maliklerce
  yıktırılmayan riskli yapıların tahliyesi ve yıktırma işlemleri, yıktırma
  masrafı öncelikle dönüşüm projeleri özel hesabından karşılanmak üzere,
  mahalli idarelerin de iştiraki ile mülkî amirler tarafından yapılır veya
  yaptırılır. 
(4) Riskli yapıların tespiti,
  tahliyesi ve yıktırma iş ve işlemlerini engelleyenler hakkında İdarece veya
  Müdürlükçe tutanak tutulur ve bunlar hakkında, 26/9/2004 tarihli ve
  5237 sayılı Türk Ceza Kanununun ilgili hükümleri uyarınca Cumhuriyet
  Başsavcılığına suç duyurusunda bulunulur. Riskli yapıların tespiti, bu
  yapıların tahliyesi ve yıktırılması iş ve işlemlerine dair görevlerinin
  gereklerini yerine getirmeyen kamu görevlileri hakkında ise, tabi oldukları
  ceza ve disiplin hükümleri uygulanır. 
(5) İdare tarafından yapılan
  yıktırmanın masrafları, ilgili tapu müdürlüğüne bildirilir. Tapu müdürlüğü,
  yıkılan binanın paydaşlarının müteselsil sorumlu olmalarını sağlamak üzere,
  tapu kaydındaki arsa payları üzerine masraf tutarında müşterek ipotek
  belirtmesinde bulunarak Bakanlığa ve yıkılan binanın aynî ve şahsî hak
  sahiplerine bilgi verir. 
(6) İdare, tahliye edilerek yıktırılan
  riskli yapılara ve tahliye veya yıkım işlemleri gerçekleştirilemeyen riskli
  yapılara ilişkin bilgi ve belgeleri, ikişer
  aylık periyotlar hâlinde Müdürlüğe bildirir. Yukarıdaki fıkralara
  göre yıktırılamayan yapılar Bakanlıkça veya Müdürlükçe yıkılır veya yıktırılır. 
Teknik heyetlerin teşkili 
MADDE 9 – (1) Riskli yapı tespitlerine
  karşı yapılacak itirazları değerlendirmek üzere, ihtiyaca göre Bakanlıkça
  gerekli görülen yerlerde yeteri kadar teknik heyet teşkil edilir. 
(2) Teşkil olunacak her bir teknik
  heyet için; yüksek öğretim kurumlarından ilgili meslek
  alanlarında, 28/1/1982 tarihli ve 17588 sayılı
  Resmî Gazete’de yayımlanan Öğretim Üyeliğine Yükseltilme ve Atanma
  Yönetmeliği uyarınca en az yardımcı doçentlik kadrosuna atanmış öğretim
  üyeleri arasından, üniversite rektörlerince belirlenecek dört adet asıl ve
  dört adet yedek üyenin bilgileri talep olunur. 
(3) Öğretim üyelerine ilişkin
  bilgiler, talep tarihinden itibaren en geç on beş gün içerisinde Bakanlığa
  bildirilir. 
(4) Teknik heyet, üniversitelerden bildirilen
  dört üye ile en az ikisi inşaat mühendisi olmak üzere, Bakanlık teşkilâtında
  görev yapan üç üyenin iştiraki ile yedekleri ile birlikte yedi üyeli olarak
  teşkil edilir. 
(5) Bakanlıkça her yıl Ocak ayında
  teknik heyet üyelikleri yenilenir. Yeni üyeler görevlendirilinceye kadar
  mevcut üyeler görevine devam eder. Görev süresi dolan üye tekrar
  görevlendirilebilir. 
Teknik heyetin çalışma usul ve
  esasları 
MADDE 10 – (1) Teknik heyetin ilk
  toplantısında üyeler aralarından birini başkan olarak seçer. 
(2) Teknik heyetin idarî ve teknik
  hizmetleri, teknik heyetin bulunduğu ildeki Müdürlükçe yürütülür. Teknik
  heyetin gündemi Müdürlükçe hazırlanır. 
(3) Teknik heyet, görüşülecek dosya
  sayısı ve olağanüstü durumları da göz önüne alarak, ayda en az bir defa
  toplanır. Müdürlük, gerekli gördüğünde teknik heyeti olağanüstü toplantıya
  davet edebilir. Toplantının yeri, günü ve saati ile gündemindeki konular,
  Müdürlükçe en az yedi gün önceden üyelere bildirilir. 
(4) Teknik heyet, en az beş üyenin
  iştiraki ile toplanır ve toplantıya katılan üyelerin çoğunluğu ile karar
  alır; oyların eşitliği hâlinde, Başkanın taraf olduğu görüş çoğunlukta
  sayılır. 
(5) Teknik heyet tarafından gerek
  görülmesi hâlinde, diğer kamu kurum ve kuruluşlardan uzmanlar, oy hakları
  olmaksızın görüşleri alınmak üzere toplantılara davet edilebilir. 
(6) Gündemdeki konu kendisi veya
  üçüncü dereceye kadar kan ve kayın hısımları ile ilgili bulunan veyahut
  gündemdeki konu ile herhangi bir şekilde menfaat münasebeti bulunan üye,
  teknik heyet toplantısına katılamaz ve oy kullanamaz. 
(7) Teknik heyet toplantısı sonunda
  alınan kararlar, dayanakları ve ilmî gerekçeleri belirtilerek yazılır, başkan
  ve üyelerce imzalanır. Kararlar Bakanlığa, tespiti yapan veya yaptıran
  İdareye ve itiraz edene bildirilir. 
(8) Hangi sebepten dolayı olursa
  olsun, yıllık izin, hastalık ve mazeret izinleri sebebiyle bulunamama hâlleri
  hariç olmak üzere, bir yıl içinde dört veya üst üste iki toplantıya iştirak
  etmeyen teknik heyet üyesinin üyeliği kendiliğinden sona erer. 
(9) Teknik heyet üyeleri, üyelikleri
  süresince yaptıkları görev ile ilgili olarak hiçbir menfaat sağlayamazlar.
  Aksine davrandığı tespit edilenlerin üyeliği Bakanlıkça sona erdirilir. 
Huzur hakkı, yolluk ve gündelik
  ödenmesi 
MADDE 11 – (1) Teknik heyetlerin
  üniversiteler tarafından görevlendirilen üyelerine, Kanunun 8 inci maddesinin
  sekizinci fıkrasında belirtilen esaslar çerçevesinde huzur hakkı ödenir. 
(2) Teknik heyet üyelerinin
  toplantılar ve incelemeler için yapacakları seyahatlerin yolluk ve
  yevmiyeleri, 10/2/1954 tarihli ve 6245 sayılı Harcırah Kanunu
  hükümlerine göre ödenir. 
DÖRDÜNCÜ BÖLÜM 
Değer Tespiti ve Uygulama Alanında Hak
  Sahipliği 
Taşınmazların değerinin tespiti 
MADDE 12 – (1) (Değişik:RG-2/7/2013-28695) İlgili
  kurum, uygulama alanındaki taşınmazların sınırını, yüzölçümünü ve cinsini
  gösteren haritayı veya krokiyi yapar veya yaptırır ve bu taşınmazların
  maliklerini ve bunların adreslerini tespit eder veya ettirir. 
(2) Taşınmazın değeri; ilgili kurum
  bünyesinden en az üç kişiden teşkil olunacak kıymet takdir komisyonları
  marifetiyle veya hizmet satın alınmak suretiyle tespit edilir. 
(3) Taşınmazın değeri; taşınmaz
  değerleme konusunda uzman kişi, kurum veya kuruluşlardan bilgi alınarak ve
  mahallin emlak alım satım bürolarından alınacak bilgilerden de faydalanılarak, 4/11/1983 tarihli
  ve 2942 sayılı Kamulaştırma Kanununun 11 inci maddesindeki esaslara göre
  tespit edilir. 
Uygulama alanındaki taşınmaz
  maliklerinin hakları ve tapuya tescil işlemleri 
MADDE 13 – (1) Yapılacak konut ve
  işyerlerinin niteliği ve büyüklüğü ilgili kurumca belirlenmek kaydıyla,
  uygulama alanındaki taşınmaz maliklerine öncelikle uygulama alanında
  yapılacak olan konut ve işyerlerinden verilmek üzere bunlarla sözleşme
  akdedilir. 
(2) Uygulama alanındaki taşınmazın
  12 nci maddeye göre tespit edilen bedeli, malike verilecek konut
  veya işyerinin inşaat maliyet bedelinden düşülür. Bu şekilde yapılacak
  hesaplama neticesinde taşınmaz malikinin; 
a) İlgili kurumdan, alacağı olur ise,
  bu alacağa konu meblâğ; taraflar arasında yapılacak anlaşmaya istinaden,
  nakdi olarak veya ilgili kurumun, kamu hizmetine tahsis edilmemiş olan
  taşınmazlarından verilerek ya da imar hakkının başka bir alana aktarılması
  suretiyle ödenebilir. 
b) İlgili kuruma borçlu olması
  halinde, bu borca konu meblâğ; taşınmaz malikince taksit ile ödenebilir.
  Taksit ile ödemenin esasları proje bazında ilgili kurumca belirlenir. 
c) Birden fazla konut veya işyeri alma
  hakkının olması halinde, birden fazla konut veya işyeri verilmek üzere
  sözleşme yapılabilir. Böyle bir durumda, taşınmaz malikinin ilgili kuruma
  borçlanması hâlinde ödemeler, verilecek konut veya işyerinin tespitine
  yönelik olarak gerçekleştirilecek noter kurası sonrası, ilgili kurumca
  belirlenecek takvime göre peşin olarak yapılır. 
(3) İlgili kurumca verilecek konut
  veya işyerinin inşaat maliyet bedeli; uygulama alanında gerçekleştirilecek
  yapım ihaleleri sonrası gerçekleşen, ihale bedeli, arsa edinim bedeli, proje
  giderleri, yıkım ve nakliye giderleri, taşınmaz değerinin tespiti masrafları,
  zemin iyileştirme giderleri ve müşavirlik giderleri gibi giderler dikkate
  alınarak hesaplanır. 
(4) Taşınmaz maliklerinden kendisine
  işyeri verileceklere müstakil işyeri yerine işyeri hissesi de verilebilir. 
(5) İlgili kurum, uygulama alanındaki
  taşınmaz maliklerini yapılacak anlaşmalar çerçevesinde proje ortağı yapmak
  suretiyle, kat veya hasılât karşılığı inşaat yapabilir veya
  yaptırabilir. 
(6) Bakanlık, Kanunun 3 üncü maddesi
  kapsamında Bakanlar Kurulu kararıyla veya Maliye Bakanlığınca Bakanlığa
  tahsis edilerek tasarrufuna bırakılan taşınmazlar da dâhil olmak üzere,
  uygulama alanında bulunan bütün taşınmazlar üzerinde her tür harita, plan,
  proje, arazi ve arsa düzenleme işlemleri ile toplulaştırma yapmaya; bu
  alanlarda bulunan taşınmazları satın almaya, ön alım hakkını kullanmaya,
  bağımsız bölümler de dâhil olmak üzere taşınmazları trampaya, taşınmaz
  mülkiyetini veya imar haklarını başka bir alana aktarmaya; aynı alanlara
  ilişkin taşınmaz mülkiyetini anlaşma sağlanmak kaydı ile menkul değere
  dönüştürmeye; kamu ve özel sektör işbirliğine dayanan usuller uygulamaya, kat
  veya hasılat karşılığı usulleri de dâhil olmak üzere inşaat yapmaya veya
  yaptırmaya, arsa paylarını belirlemeye; 23/6/1965 tarihli ve 634
  sayılı Kat Mülkiyeti Kanunundaki esaslara göre paylaştırmaya, payları
  ayırmaya veya birleştirmeye ve Türk Medeni Kanunu uyarınca sınırlı ayni hak
  tesis etmeye yetkilidir. 
(7) Bakanlık; Kanundan kaynaklanan ve
  altıncı fıkrada belirtilen yetkilerini, Kanunun 3 üncü maddesi kapsamında
  Bakanlığa tahsis edilen taşınmazlar bakımından Maliye Bakanlığının izin ve
  onayına tabi olmadan kullanabilir. 
(8) (Değişik:RG-2/7/2013-28695) Kanunun
  3 üncü maddesi kapsamında Bakanlığa tahsis edilerek tasarrufuna bırakılan
  taşınmazlar, bu taşınmazlardan, Bakanlığın talebi üzerine TOKİ’ye veya
  İdareye devredilenler ve Kanun kapsamında değerlendirilmek üzere Bakanlık ile
  bağlı veya ilgili kuruluşu arasında akdedilecek protokole konu edilenler
  üzerinde, Kanun kapsamındaki uygulamalara bağlı olarak meydana gelen yeni
  taşınmazların kendileri ile anlaşma sağlanan gerçek kişiler veya mirasçıları
  ile tüzel kişiler adına tapuya tescil edilmesi, ilgili kurumun isteği üzerine
  tapu müdürlüğünce gerçekleştirilir. Bu taşınmazlar ile ilgili olarak tapuda
  işlem yapılmasını gerektiren diğer hallerde de, ilgili kurumun isteği
  üzerine, tapu müdürlüğünce işlem tesis edilir. 
Kiracı veya sınırlı ayni hak sahibi
  olanlara konut ve işyeri verilmesi 
MADDE 14 – (1) (Değişik:RG-2/7/2013-28695) Uygulama
  alanındaki taşınmazların maliklerine konut veya işyeri verilmesinden sonra,
  arta kalan konut veya işyerlerinin bulunması halinde, belirtilen yapılarda
  kiracı veya sınırlı ayni hak sahibi olarak, en az bir yıldır ikamet edenler
  veya işyeri işletenler ile Kanun uyarınca taşınmazları kamulaştırılanlara bu
  konut veya işyerlerinden verilmek üzere sözleşme yapılabilir. 
(2) Kiracı veya sınırlı ayni hak
  sahibi veyahut taşınmazları kamulaştırılanlardan konut veya işyeri talebinde
  bulunanların sayısının artan konut ve işyeri sayısından fazla olması hâlinde,
  konut veya işyeri verilecekler noter huzurunda gerçekleştirilecek kura işlemi
  ile belirlenir. 
Riskli yapıların bulunduğu
  parsellerde, riskli alanlarda ve rezerv yapı alanlarında yapılacak
  uygulamalar 
MADDE 15 – (Başlığı ile
  birlikte değişik:RG-2/7/2013-28695) 
(1) Riskli alanlarda, rezerv yapı
  alanlarında ve riskli yapılarda Kanun kapsamında öncelikle maliklerce
  uygulama yapılması esastır. Kanun kapsamında yapılacak bu uygulamalara
  ilişkin iş ve işlemlerde ilgili kurum maliklere yardımcı olmakla yükümlüdür. 
(2) Riskli yapılarda, Kanunun
  6 ncı maddesinin birinci fıkrası uyarınca, parsellerin tevhit
  edilmesine, münferit veya birleştirilerek veya imar adası bazında uygulama
  yapılmasına, yeniden bina yaptırılmasına, payların satışına, kat karşılığı
  veya hasılat paylaşımı ve diğer usuller ile yeniden değerlendirilmesine bütün
  maliklerce oybirliği ile karar verilememiş ise, riskli yapının değeri,
  Sermaye Piyasası Kuruluna kayıtlı olarak faaliyet gösteren lisanslı değerleme
  kuruluşlarına tespit ettirilir ve maliklerden birinin istemi üzerine, noter vasıtası
  ile yapılacak tebligat ile bütün malikler toplantıya
  çağrılır. Toplantıda yürütülecek uygulamalar konusunda riskli yapının
  değeri de gözetilerek bütün maliklerce oybirliği ile anlaşmaya çalışılır.
  Oybirliği ile anlaşma sağlanamaması halinde yapılacak uygulamaya sahip
  oldukları hisseleri oranında paydaşların en az üçte iki çoğunluğu ile karar
  verilir. Bu karar tutanağa bağlanır ve karara katılan maliklerce
  imzalanır. Bu karar, karara katılmayanlara ve toplantıya iştirak
  etmeyenlere noter vasıtasıyla tebliğ edilir ve bu
  tebliğde, onbeş gün içinde bu kararın kabul edilmemesi halinde
  bağımsız bölümlerine ilişkin arsa paylarının, Bakanlıkça tespit edilecek veya
  ettirilecek rayiç değerden az olmamak üzere anlaşma sağlayan diğer paydaşlara
  açık artırma usulü ile satılacağı, paydaşlara satış gerçekleştirilemediği
  takdirde, bu payların, rayiç bedeli Bakanlıkça ödenmek kaydı ile tapuda
  Hazine adına resen tescil edileceği bildirilir. 
(3) Anlaşmaya katılmayan maliklerin
  bağımsız bölümlerine ilişkin arsa payları; 15/A maddesinde belirtilen usule
  göre, arsa payı değeri üzerinden anlaşma sağlayan diğer paydaşlara açık
  artırma usulü ile satılır. Paydaşlara satış gerçekleştirilemediği takdirde,
  bu paylar, rayiç bedeli Bakanlıkça ödenmek kaydı ile tapuda Hazine adına resen
  tescil edilir ve en az üçte iki çoğunluk ile alınan karar çerçevesinde
  değerlendirilmek üzere Bakanlığa tahsis edilmiş sayılır veya Bakanlıkça uygun
  görülenler TOKİ’ye veya İdareye devredilir. Bu durumda, paydaşların kararı
  ile yapılan anlaşmaya uyularak işlem yapılır. 
(4) Malik ile yapılan anlaşmanın
  şartlarının tapu kütüğünde belirtilmesi de dahil olmak üzere, tapu
  tesciline ilişkin işlemler Müdürlük vasıtasıyla gerçekleştirilir. 
(5) Kanunun 6 ncı maddesinin
  birinci fıkrası uyarınca, üzerindeki riskli binanın yıkılmasından sonra arsa
  haline gelen taşınmazın satışına karar verilmesi halinde, bu satışın
  öncelikle Bakanlığa veya Bakanlığın uygun gördüğü bağlı veya ilgili
  kuruluşuna veyahut da İdareye veya TOKİ’ye teklif edilmesi gerekir. 
(6) Bakanlıkça uygun görülmesi
  hâlinde, Kanunun 6 ncı maddesinin birinci fıkrası uyarınca, arsa
  payları satın alınanlar ile 14 üncü madde hükümleri çerçevesinde konut veya
  işyeri sözleşmesi yapılabilir. 
(7) Bir parselde birden fazla yapı
  bulunması ve bu yapıların tamamının riskli yapı olarak tespit edilmiş olması
  halinde, bu yapılar birlikte değerlendirilerek, yürütülecek uygulamaya sahip
  oldukları hisseleri oranında maliklerin en az üçte iki çoğunluğu ile karar
  verilir. 
(8) Bir parselde birden fazla yapı
  bulunması ve bu yapılardan bazılarının riskli yapı olarak tespit edilmiş
  olması halinde; 
a) İlgili tapu müdürlüğünce, parsel
  üzerinde bulunan bütün yapıların değil, sadece riskli olarak tespit edilen
  yapıların tapu kütüğüne riskli yapıdır belirtmesi işlenir. Riskli olarak tespit
  edilen bu yapıların yeniden inşası için düzenlenecek yapı ruhsatı, diğer
  maliklerin haklarının menfi olarak etkilenmemesi şartıyla, bütün maliklerin
  değil, sadece riskli yapıların maliklerinin talep ve muvafakatine istinaden
  düzenlenir. 
b) Riskli olarak tespit edilen bu
  yapıların birlikte değerlendirilebilmesi için, bu yapıların bulunduğu alanın
  risksiz olan yapıların bulunduğu alandan ifrazı mümkün ise, ifraza, parsel
  üzerindeki bütün maliklerin sahip oldukları hisseleri oranında en az üçte iki
  çoğunluğu ile karar verilir. 
(9) Üzerindeki yapıların tamamının
  riskli yapı olarak tespit edilmiş olması şartı ile tevhidi mümkün olan birden
  fazla parselintevhid edilmesine, üzerindeki riskli yapıların
  yıktırılmasından sonra, her parselde ayrı ayrı sahip oldukları hisseleri
  oranında maliklerin en az üçte iki çoğunluğu ile karar verilir. Bu parsel
  veya parsellerin arasında veya bitişiğinde bulunan yapılaşmamış boş
  parsellerin, riskli yapıların bulunduğu parsellerle tevhid edilmek
  suretiyle birlikte değerlendirilebilmesi için, boş parsellerdeki bütün
  maliklerin oybirliği ile karar alması gerekir. Tevhidden sonra
  yapılacak uygulamaya tevhid ile oluşan parselde sahip oldukları
  hisseleri oranında maliklerin en az üçte iki çoğunluğu ile karar verilir. 
(10) Riskli alanlarda; 
a) Malikler tarafından yürütülecek
  uygulamalarda parsellerin tevhit edilmesine, münferit veya birleştirilerek
  veya imar adası bazında uygulama yapılmasına, yeniden bina yaptırılmasına,
  payların satışına, kat karşılığı veya hâsılat paylaşımı ve diğer usuller ile
  yeniden değerlendirilmesine, 
b) Üzerindeki bina yıkılarak arsa
  haline gelen taşınmazlarda ilgili kurum tarafından yürütülecek uygulamalarda
  uygulanacak projeye, 
sahip oldukları hisseleri
  oranında maliklerin en az üçte iki çoğunluğu ile karar verilir. 
(11) Riskli alanda veya riskli
  yapıların bulunduğu parselde risksiz yapı bulunması halinde, bu yapı uygulama
  dışı tutulabilir. Bu durumda risksiz binanın bulunduğu alan ifraz edilebilir.
  İfraz imkânı yok ise maliklerin anlaşması halinde risksiz binanın hâlihazır
  durumu korunabilir. Ancak, uygulama bütünlüğü bakımından bu risksiz
  yapılardan Bakanlıkça gerekli görülenler Kanun hükümlerine tabi olur. 
(12) Kanun kapsamında Bakanlıkça
  yürütülen uygulamalar neticesinden elde edilecek gelir ve hasılat, Kanunun
  7 ncimaddesinin beşinci fıkrasının (a) bendi uyarınca, dönüşüm projeleri
  özel hesabına gelir olarak kaydedilir. Kanun kapsamında İdare ve TOKİ ile
  gerçek veya özel hukuk tüzel kişilerince yürütülen uygulamalardan elde edilen
  gelir ve hasılat dönüşüm projeleri özel hesabına gelir olarak kaydedilmez.
  İdare ve TOKİ tarafından Kanun kapsamında yürütülen uygulamalarda elde edilen
  gelir ve hasılat, kentsel dönüşüm uygulamalarında kullanılmak üzere İdare ve
  TOKİ’nin hesaplarına gelir olarak kaydedilir ve bu gelirler, kentsel dönüşüm
  uygulamaları dışındaki işler için kullanılamaz. Ancak, İdare ve TOKİ
  tarafından yürütülen uygulamalara Bakanlıkça kaynak aktarımı yapılmış ise, bu
  uygulamalardan elde edilecek gelir ve hasılatın belirli bir oranının dönüşüm
  projeleri özel hesabına gelir olarak kaydedilmesi yönünde Bakanlık ile İdare
  veya TOKİ arasında protokol düzenlenebilir. 
Açık artırma usulü ile satış 
MADDE 15/A – 
  (Ek:RG-2/7/2013-28695) 
(1) Riskli binaların yıkılmasından
  sonra arsa haline gelen taşınmazların yeniden değerlendirilmesi konusunda,
  sahip oldukları hisseleri oranında paydaşların en az üçte iki çoğunluğu ile
  alınan karar, anlaşmanın şartları ve riskli yapının Sermaye Piyasası Kuruluna
  kayıtlı olarak faaliyet gösteren lisanslı değerleme kuruluşlarına tespit
  ettirilen değeri Müdürlüğe bildirilir. 
(2) En az üçte iki çoğunluk ile alınan
  karara katılmayan maliklerin bağımsız bölümlerine ilişkin arsa paylarının
  rayiç değerini tespit etmek ve satış işlemini gerçekleştirmek üzere, Müdürlük
  bünyesinde, biri başkan ikisi üye olmak üzere, en az üç kişiden oluşan Bedel
  Tespiti ve Satış Komisyonu teşkil olunur. Rayiç değer, maliklerce Sermaye
  Piyasası Kuruluna kayıtlı olarak faaliyet gösteren lisanslı değerleme
  kuruluşlarına tespit ettirilen riskli yapının değeri de gözetilerek bu
  Komisyonca belirlenir. 
(3) Müdürlük, satışın yapılacağı yeri
  ve zamanı, bütün maliklere elden veya maliklerin adrese dayalı nüfus kayıt
  sistemindeki adreslerine taahhütlü posta yoluyla tebliğ eder. Taahhütlü posta
  yoluyla yapılan tebliğde, tebliğ evrakının postaya verildiği tarihi izleyen
  onuncu günün sonunda tebligat yapılmış sayılır. Açık artırma ile satış
  tarihi, tebliğ tarihinden itibaren en az yedi gün sonra olacak şekilde
  belirlenir. 
(4) Açık artırma ile satışa ilişkin
  tebliğ ile birlikte, satışı yapılacak payın tapu kütüğünün beyanlar hanesine,
  6306 sayılı Kanuna göre satış işlemine tabi olduğu ve satışa veya taşınmazın
  devrini gerektiren benzeri bir işleme tabi tutulamayacağı yönünde belirtme
  yapılması ilgili tapu müdürlüğünden yazılı olarak istenilir. 
(5) Satışı yapılacak payın üzerinde
  ipotek bulunması, satış işlemine engel teşkil etmez, ancak, satış işleminden
  önce ipotek alacaklısına haber verilmesi zorunludur. 
(6) Açık artırmaya en az üçte iki
  çoğunluk ile anlaşan paydaşlar dışında herhangi biri katılamaz. Satışı
  gözlemci olarak izlemek isteyenler ile payı satışa çıkarılan malikler satışın
  yapıldığı salona alınabilir. Ancak, bunların açık artırmaya müdahale etmesine
  müsaade edilmez. Açık artırma için belirlenen saatten sonra satış salonuna
  kimse alınmaz. 
(7) Açık artırmaya katılan paydaşların
  kimliği kontrol edilerek bir tutanak ile kayıt altına alınır. Katılımcı
  durumunu gösteren tutanağın tanziminden sonra, Komisyon Başkanınca, satışa
  çıkarılan arsa paylarına ilişkin bilgilerin satışa katılanlara bildirilir ve
  satış işlemi başlatılır. Komisyon Başkanı, rayiç bedelin altında olmamak
  üzere satışa katılan paydaşlardan, sözlü olarak pey sürmelerini ister.
  Sürülen peyler arttırma tutanağına yazılarak, karşılığı pey sahibi tarafından
  imzalanır. Arttırma işlemine devam etmeyecek taliplerin, keyfiyeti arttırma
  tutanağına yazması ve imzalaması zorunludur. 
(8) Komisyon, yedinci fıkrada
  belirtilen şekilde yapılan satış işlemi sonunda, tespit edilen rayiç bedelden
  az olmamak üzere, en yüksek bedeli teklif eden paydaşa satış yapılmasını
  karara bağlar ve bu paydaştan satış bedelinin yedi gün içerisinde banka
  nezdinde açtırılacak vadeli hesaba yatırılması istenilir. Bu süre içerisinde
  satış bedeli yatırılmaz ise, ikinci en yüksek teklif sahibine satış yapılır. 
(9) Açık arttırma ile satışa iştirak
  eden tek bir paydaş olması halinde, belirlenen rayiç değerinden az olmamak
  üzere bu paydaşın vereceği teklif geçerli kabul edilir. 
(10) Satış bedelinin yatırılmasından
  sonra, satış işlemi, tapuda yeni malik adına tescil yapılmak üzere,
  Müdürlükçe ilgili tapu müdürlüğüne bildirilir. İlgili tapu müdürlüğünce
  tescil işlemi tamamlandıktan sonra, payı satılan ilgiliye durum bildirilir. 
(11) Satış işlemi tamamlanıp
  Komisyonca karara bağlanmadan evvel, üçte iki çoğunluk ile alınan karara
  katılmayan maliklerin, üçte iki çoğunluk ile alınan kararı kabul etmeleri
  halinde, açık artırma ile satış işlemi geçersiz
  sayılır.          
BEŞİNCİ BÖLÜM 
Yapılacak Yardımlar ve Tahliye 
Kira yardımı ve diğer yardımlar 
MADDE 16 – (1) (Değişik:RG-2/7/2013-28695) Anlaşma
  ile tahliye edilen uygulama alanındaki yapıların maliklerine tahliye
  tarihinden itibaren konut ve işyerlerinin teslim tarihine veya ilgili kurumca
  belirlenecek tarihe kadar, mümkün olması hâlinde geçici konut veya işyeri
  tahsisi, mümkün olmaması hâlinde ise, Bakanlıkça kararlaştırılacak aylık kira
  yardımı yapılabilir. Kira yardımı aylık 600 Türk Lirasını, yardım süresi ise,
  18 ay’ı geçemez. Aylık kira bedeli, her yıl Türkiye İstatistik
  Kurumu tarafından yayımlanan Tüketici Fiyatları Endeksi oranında güncellenir. 
(2) Yapılacak kira yardımının ilk beş
  aya kadar olan kısmı, taşınma masrafları da dikkate alınarak peşin olarak
  ödenebilir. 
(3) (Değişik:RG-2/7/2013-28695) Birinci
  fıkrada belirtilen yapılarda kiracı veya sınırlı aynî hak sahibi olarak
  ikamet edenlere veya işyeri işletenlere, birinci fıkraya göre belirlenen
  aylık kira bedelinin iki katı kadar defaten kira yardımı yapılabilir. 
(4) (Değişik:RG-2/7/2013-28695) Kira
  yardımı başvuruları; Bakanlıkça belirlenecek bilgi ve belgelere istinaden
  riskli alan veya rezerv yapı alanlarında ilgili kuruma, riskli alan dışındaki
  riskli yapılarda ise Müdürlüğe yapılır. 
(5) (Değişik:RG-2/7/2013-28695) Kira
  yardımları; 
a) Riskli alan veya rezerv yapı
  alanlarında talebin uygulamayı yapan İdare veya TOKİ’ce uygun görülmesi ve
  onaylanmak üzere Bakanlığa gönderilmesi üzerine, ilgililerine ödenmek üzere
  İdare veya TOKİ’nin hesabına, 
b) Riskli alan dışındaki riskli
  yapılarda talebin Müdürlükçe uygun görülmesi ve onaylanmak üzere Bakanlığa
  gönderilmesi üzerine, doğrudan riskli yapı maliklerinin hesap numaralarına
  veya ilgililerine ödenmek üzere İdarenin hesabına, 
yapılır. 
(6) Kanun kapsamında kredi kullanacak
  gerçek veya tüzel kişilerin bankalardan kullanacağı kredilere; Hazine
  Müsteşarlığının bağlı bulunduğu Bakanın teklifi üzerine Bakanlar Kurulunca
  belirlenen oranlarda Dönüşüm Projeleri Özel Hesabından karşılanmak üzere faiz
  desteği verilebilir. 
(7) Dönüşüm Projeleri Özel Hesabından
  aynı kişiye hem kira yardımı ve hem de faiz desteği yapılamaz. Kira
  yardımından faydalananlar faiz desteğinden, faiz desteğinden faydalananlar
  ise kira yardımından faydalanamaz. 
(8) (Ek:RG-2/7/2013-28695) İdare
  veya TOKİ, Kanun kapsamında yaptıkları uygulamalarda kendi bütçelerinden kira
  yardımı yapabilir. 
(9) (Ek:RG-2/7/2013-28695) Kanun kapsamında; 
a) İlgili kurum veya gerçek veya özel
  hukuk tüzel kişilerince yapılacak olan işlem, sözleşme, devir ve tesciller
  ile uygulamalar, noter harcı, tapu harcı, belediyelerce alman harçlar, damga
  vergisi, veraset ve intikal vergisi, döner sermaye ücreti ve diğer
  ücretlerden; kullandırılan krediler sebebiyle lehe alınacak paralar ise banka
  ve sigorta muameleleri vergisinden muaftır. 
b) Riskli alanlarda gerçek kişiler
  veya özel hukuk tüzel kişilerince, İlgili kurum adına değil de kendi adlarına
  uygulamada bulunulması halinde, riskli alanlardaki yapıların mevcut alanları
  için daha önce belediyelerce alman harç ve ücretlere ilave olarak, sadece
  kullanım maksadı değişiklikleri ile yapı alanındaki artışlar için hesaplanan
  harç ve ücret farkları alınır. 
c) Uygulama alanındaki mevcut
  yapıların İmar Mevzuatına uygun olup olmadığına bakılmaksızın, (a) ve (b)
  bentlerinde belirtilen vergi, harç ve ücret muafiyetleri uygulanır. 
ç) Alınmaması gereken harç, vergi ve
  ücretler şunlardır. 
1) 2/7/1964 tarihli ve 492
  sayılı Harçlar Kanununun 38 inci maddesi uyarınca alınan noter harçları. 
2) Harçlar Kanununun
  57 nci maddesi uyarınca alınan tapu ve kadastro harçları. 
3) 26/5/1981 tarihli ve 2464
  sayılı Belediye Gelirleri Kanununun 79 uncu, 80 inci, 84 üncü ve Ek 1 inci
  maddesi uyarınca belediyelerce alınan harçlar. 
4) 1/7/1964 tarihli ve 488
  sayılı Damga Vergisi Kanunu uyarınca damga vergisine tâbi kâğıtlar sebebiyle
  alınan damga vergisi. 
5) 8/6/1959 tarihli ve 7338
  sayılı Veraset ve İntikal Vergisi Kanunu uyarınca alınan veraset ve intikal
  vergisi. 
6) Kurum ve kuruluşlarca döner sermaye
  ücreti adı altında alınan bütün ücretler; Belediye Gelirleri Kanununun
  86 ncı, 87 nci, 88 inci ve 97 nci maddeleri ile 3/5/1985
  tarihli ve 3194 sayılı İmar Kanununun 21 inci ve 23 üncü maddeleri uyarınca
  alınan her türlü ücret ve riskli olarak tespit edilen binaya ilişkin olarak
  1/7/1993 tarihli ve 21624 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Otopark
  Yönetmeliği uyarınca alınanlar da dahil olmak üzere, belediye
  meclisi kararı ile belirlenen ve alınan her türlü ücret. 
7) Kullandırılacak kredilerden dolayı
  lehe alınacak paralar sebebiyle 13/7/1956 tarihli ve 6802 sayılı
  Gider Vergileri Kanunu uyarınca alınması gereken banka ve sigorta muameleleri
  vergisi. 
Tahliye 
MADDE 17 – (1) İlgili kurum ile anlaşma yapan
  taşınmaz malikleri, ilgili kurumca belirlenecek takvime göre on beş gün
  içinde var ise su, elektrik, telefon ve doğalgaz benzeri hizmet ve emlak
  vergisi gibi vergi borçlarını ödeyerek yapıyı boş olarak teslim eder. 
ALTINCI BÖLÜM 
Planlama 
Planlama süreci 
MADDE 18 – (1) Uygulama alanına yönelik
  olarak yapılacak planlarda alanın özelliğine göre; Afet risklerinin
  azaltılması, fiziksel çevrenin iyileştirilmesi, korunması ve geliştirilmesi,
  sosyal ve ekonomik gelişmenin sağlanması, enerji verimliliği ve iklim
  duyarlılığı ile yaşam kalitesinin artırılması esastır. 
(2) Bakanlık; 
a) Riskli alan ve rezerv yapı alanı
  ile riskli yapıların bulunduğu taşınmazlara ilişkin her tür ve ölçekteki
  planı resen yapmaya, yaptırmaya ve onaylamaya, 
b) Riskli alan ve rezerv yapı
  alanındaki uygulamalarda faydalanılmak üzere; özel kanunlar ile öngörülen
  alanlara ilişkin olanlar da dâhil, her tür ve ölçekteki planlama işlemlerine
  esas teşkil edecek standartları belirlemeye ve gerek görülmesi hâlinde bu
  standartları plan kararları ile tayin etmeye veya özel standartlar ihtiva
  eden planlar yapmaya, onaylamaya ve kent tasarımları hazırlamaya, 
yetkilidir. 
(3) Büyükşehir belediyesi sınırları
  içerisindeki ilçe belediyelerince hazırlanan imar planı teklifleri hakkında
  ilgili büyükşehir belediyesinin görüşü alınır. Büyükşehir
  belediyesinin onbeş gün içinde görüş vermemesi halinde, uygun görüş
  verilmiş sayılır. 
(4) (Değişik:RG-2/7/2013-28695) Plan
  teklifleri; İdarece veya ilgililerince, riskli alanlarda ve rezerv yapı
  alanlarında kentsel tasarım projesi ile birlikte, riskli yapı veya yapıların
  bulunduğu parsellerde ise, Bakanlıkça talep edilmesi halinde kentsel tasarım
  projesi ile birlikte hazırlanır ve planlama alanı ile yakın çevresinin meri
  planları, mevcut durumu gösteren bilgi ve belgeler ve ilgili kurum ve kuruluş
  görüşleri ile birlikte Bakanlığa iletilir. Bakanlıkça uygun görülen plan
  teklifleri, aynen veya değiştirilerek onaylanır. 
(5) Uygulama
  alanında, 21/7/1983 tarihli ve 2863 sayılı Kültür ve Tabiat Varlıklarını
  Koruma Kanunu ile 16/6/2005 tarihli ve 5366 sayılı Yıpranan Tarihi ve
  Kültürel Taşınmaz Varlıkların Yenilenerek Korunması ve Yaşatılarak
  Kullanılması Hakkında Kanun kapsamında kalan alanlardan bulunması hâlinde,
  alanın sit statüsü de gözetilerek, Kültür ve Turizm Bakanlığının görüşü
  alınır. (Ekibare:RG-2/7/2013-28695) Kültür ve Turizm
  Bakanlığı görüşünü otuz gün içerisinde bildirir. 
(6) Bu madde kapsamındaki
  uygulamaların zaruri kılması hâlinde, bu uygulamaların gerektirdiği iş ve
  işlemler hakkında Kanunun 9 uncu maddesinin hükümleri uygulanır. 
Planların değerlendirilmesi 
MADDE 19 – (1) Bakanlık, uygulama alanın
  özelliğine, planın ölçeğine ve ihtiyaç analizine göre kendisine sunulan
  planda bulunması gereken esasları ve yapılacak tespit, araştırma ve inceleme
  konularını belirler. Bunlara göre sunulan plan kararlarını değerlendirir. Bakanlık,
  plan onaylarken, planlama esaslarını ve yapılan analiz ve kararlar ile
  birlikte planın kent bütününe ve çevresine etkisini ve uyumunu, ulaşım
  sistemi ile bütünleşmesini, sosyal ve teknik altyapı alanlarının sağlanmasını
  ve kentsel doku ve yaşanabilirlik hususlarını da dikkate alır. 
YEDİNCİ BÖLÜM 
Çeşitli ve Son Hükümler 
Yürürlükten kaldırılan yönetmelik 
MADDE 20 – (1) 4/8/2012 tarihli
  ve 28374 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Afet Riski Altındaki
  Alanların Dönüştürülmesi Hakkında Kanunun Uygulama Yönetmeliği yürürlükten
  kaldırılmıştır. 
Geçiş hükmü 
GEÇİCİ MADDE 1 – (1) Bu Yönetmeliğin yayımı
  tarihinden önce Bakanlığa iletilmiş ve fakat henüz Bakanlar Kuruluna teklif
  olarak sunulmamış olan riskli alan olarak ilân etme talebi işlemleri ile
  rezerv yapı alanı olarak belirleme işlemleri, bu Yönetmelik hükümlerine göre
  tamamlanır. 
Riskli yapıların tespitinde geçici
  uygulama 
GEÇİCİ MADDE 2 –
  (Ek:RG-2/7/2013-28695) 
(1) Ek-2’de yer alan Riskli Yapıların
  Tespit Edilmesine İlişkin Esasların yürürlüğe girdiği tarihten itibaren altı
  ay süre ile hem anılan Esaslarla ve hem de 6/3/2007 tarihli ve
  26454 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Deprem Bölgelerinde
  Yapılacak Binalar Hakkında Yönetmelik hükümlerine göre riskli yapı tespiti
  yapılabilir. Altı ayın sonunda riskli yapı tespitleri sadece Ek-2’de yer alan
  Esaslara göre yapılabilir. 
(2) Bu maddenin yürürlüğe girdiği
  tarihten önce Bakanlıkça lisanslandırılmış kurum ve kuruluşlarda riskli yapı
  tespit raporu hazırlanmasında görev yapan mühendislerin, bu maddenin yürürlüğe
  girdiği tarihten itibaren altı ay içinde Bakanlıkça açılacak eğitim
  programlarına katılarak en az bir katılım belgesi almaları zorunludur. Aksi
  takdirde bu mühendisler altı ayın sonunda riskli yapı tespitinde görev
  alamazlar. 
Yürürlük 
MADDE 21 – (1) Bu Yönetmelik yayımı
  tarihinde yürürlüğe girer. 
Yürütme 
MADDE 22 – (1) Bu Yönetmelik hükümlerini
  Çevre ve Şehircilik Bakanı yürütür. 
 
Sayfa 
 | 
 |||||||||||||||||
Emlak dünyası, tapu mevzuatı ve tapu da yapılan işlemler hakkında bilgi, kişisel gelişim makale ve yazılarınız içerir.
7 Mayıs 2014 Çarşamba
AFET RİSKİ ALTINDAKİ ALANLARIN DÖNÜŞTÜRÜLMESİ HAKKINDA KANUNUN UYGULAMA YÖNETMELİĞİ
Kaydol:
Yorumlar (Atom)