31 Ağustos 2016 Çarşamba

Gayrimenkul Sertifikası

Gayrimenkul Sertifikası

Gayrimenkul sertifikası belirli bir gayrimenkul projesini gerçekleştirmeyi üstlenenler tarafından, inşa edilecek veya edilmekte olan gayrimenkul projelerinin finansmanında kullanılmak üzere ihraç edilen menkul kıymetlerdir.  Nominal değerleri eşit ve hamiline yazılı olarak ihraç edilirler.
  Gayrimenkul sertifikası ihraç edenlerin edimlerinin ve bu edimlerin yerine getirilmemesi halinde ortaya çıkacak cezai şartların bir banka tarafından garanti edilmesi zorunludur. Sertifika ihracı karşılığında elde edilen para banka tarafından açılan özel bir hesapta toplanır ve bu para vekilin özen borcu çerçevesinde bankaca gelir elde edilecek şekilde ihraççı adına değerlendirilir.
 Gayrimenkul sertifikasına sahip olanlar, ellerinde eğer yeterli sayıda sertifika varsa sertifikada belirlenen tarihte inşa edilen gayrimenkulün bağımsız bir bölümünü alabilirler. Bu hakkını kullanmak istemeyenler yada yeterli sayıda sertifikaya sahip olmayanlar izahname ile ilan edilen oranda faiz veya gayrimenkulün sertifika sahiplerince talep edilmeyen bölümünün banka tarafından açık artırma ile satılması sonucu elde edilen gelirden payları oranında hesaplanan tutarı da talep edebilirler.

Gayrimenkul sertifikası konut alımına katkı sağlar mı?

Yeni Asır Gazetesi yazarı Cahit Sönmez son zamanda merak konusu olan gayrimenkul sertifikalarını ele aldı. İşte Cahit Sönmez'in o yazısı...
15 Temmuz 2016, Cuma / 16:23
Bu hafta başında gayrimenkul sertifikalarının kısa süre içinde işlerlik kazanacağı haberlerini duyduk. Uzun süredir hukuki altyapısı olan bu uygulama 2016 Eylem Planı'nda yer almış ve yıl içinde etkin olarak kullanılacağı duyurulmuştu. Konut edinmede önemli diyebileceğimiz gayrimenkul sertifikalarının, kısa sürede alternatif yatırım aracı haline geleceği olasılığı yüksek görünüyor. Gayrimenkul sertifikalarının ne olduğuna değinelim, sonrasında gerçekten konut sektörüne ve konut edinmek isteyenlere katkı yapabilir mi sorusunu yanıtlamaya çalışalım.

Sermaye Piyasası Kurulu tebliğde aynen şöyle tanımlıyor sertifikaları; "Gayrimenkul sertifikaları, bir gayrimenkul projesinin belirli bağımsız bölümlerini veya bağımsız bölümlere ilişkin belirli bir alan birimini temsilen menkul kıymetlerdir." Tanımda belirtilen bağımsız bölüm dikkatinizi çekmiştir., Kat Mülkiyeti Kanunu'na göre ana gayrimenkulün ayrı ayrı ve başlı başına kullanılmaya elverişli ve bağımsız mülkiyete konu olan bölümleri "bağımsız bölüm" olarak adlandırılıyor.

SİSTEM ŞÖYLE İŞLEYECEK


Biraz açalım; bir inşaat şirketi alışveriş merkezi yapmayı planlıyor. Projesi hazır. Bu projeyi kullanarak ve elbette bir bankayı garantör yaparak Sermaye Piyasası Kurulu'na gayrimenkul sertifikası için başvuruyor. Sertifika proje sonlandığında ortaya çıkan gayrimenkulden belli oranda mülkiyet hakkı tanıyor. Örneğin ABC alışveriş merkezi sertifikasının bir adedinin 1 metrekare bağımsız alandan mülkiyet hakkı verdiğini düşünelim. Eğer bu sertifika 5 bin liradan satılmışsa, siz inşaat bitiminde ortaya çıkan gayrimenkulden 1 metrekare yere sahip olacaksınız. Yani düşük bir miktarla gayrimenkul yatırımı yapmış olacaksınız bu sertifika sayesinde...Kötü senaryodan devam edelim...

Şirket projeyi geciktirirse?

Sertifikanın ilk ihracında belirlenmiş olan cezai esaslar devreye giriyor. Zaten projenin gecikmesine en fazla 180 gün süre tanınıyor. Daha da kötüleştirelim senaryoyu... Şirket projeyi tamamlayamazsa ya da iflas ederse? Bu durumda banka devreye giriyor. Eğer ihraç banka garantisi altında gerçekleşmişse başta belirlenmiş koşullar çerçevesinde sertifika sahiplerinin mağduriyetini karşılıyor.

PROJE BİTİNCE...


İyi daha doğrusu normal senaryoya gelirsek... Proje bitti, güzel heybetli AVM inşa edildi. Sertifika sahibinin iki seçeneği var bu aşamada; birincisi asli edim, diğeri tali edim... Asli edim, ihraççı tarafından gayrimenkul sertifikası sahipleri adına mülkiyetin tesis edilmesini ve bağımsız bölümün teslim edilmesini ifade ediyor. Tali edim ise gayrimenkul sertifikalarına karşılık gelen bağımsız bölümlerin satılması ve satış tutarının gayrimenkul sertifikası sahiplerine payları ile orantılı olarak dağıtılması anlamına geliyor.

Peki, sertifika sahibi projenin bitmesini beklemek zorunda mı?

Çünkü uzun bir süre olduğu için yatırımcının bu arada nakde ihtiyacı olabilir. Tabiki diğer menkul kıymetler gibi gayrimenkul sermayesinin de likiditesi oldukça yüksek... Borsada işlem göreceğinden istenildiği anda paraya çevrilebiliyor. Kısacası hem sertifikayı çıkaran inşaat şirketi konut yapımı için finansman ihtiyacını karşılamış oluyor hem de tasarrufu olan ancak yeterli olmadığı için gayrimenkul alamayan yatırımcı da sertifika ile cüzi tutarlarla gayrimenkul yatırımı yapmış oluyor. Kazan kazan yani...
Sermaye Piyasası Kurulu'nda çalışırken benim de naçizane katkım olmuştu mevzuatın hazırlanmasına... Gerçekten sektöre katkısının olacağını düşünüyorum. Umarım yaygın kullanımına tanık oluruz.




Yeni Asır

30 Ağustos 2016 Salı

EMLAK VERGİSİ KANUNU GENEL TEBLİĞİ (SERİ NO: 69)

1/5 Maliye Bakanlığı (Gelir İdaresi Başkanlığı)’ndan: 

EMLAK VERGİSİ KANUNU GENEL TEBLİĞİ (SERİ NO: 69) 

Amaç ve kapsamMADDE 1 - 9/8/2016 tarihli ve 29796 sayılı Resmi Gazete’de yayımlanan15/7/2016 tarihli ve 6728 sayılı Yatırım Ortamının İyileştirilmesi Amacıyla BazıKanunlarda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun ile 29/7/1970 tarihli ve 1319 sayılıEmlak Vergisi Kanununun 5 inci maddesine (g) fıkrası ve 15 inci maddesine (e) fıkrasıeklenmiş olup söz konusu düzenlemeler ile ilgili olarak aşağıdaki açıklamalaryapılmıştır.Yasal düzenlemelerMADDE 2 - (1) 6728 sayılı Kanunun 39 uncu maddesiyle, 1319 sayılıKanunun 5 inci maddesinin (f) fıkrasından sonra gelmek üzere aşağıdaki fıkraeklenmiştir.“g) Yatırım Teşvik Belgesi kapsamında inşa edilen binalar, inşalarının sonaerdiği tarihi takip eden bütçe yılından itibaren beş yıl süre ile geçici muafiyettenfaydalandırılır.”(2) 6728 sayılı Kanunun 40 ıncı maddesiyle, 1319 sayılı Kanunun 15 incimaddesinin (d) fıkrasından sonra gelmek üzere aşağıdaki fıkra eklenmiştir.“e) Yatırım Teşvik Belgesi kapsamında yapılan yatırımlar için iktisap olunanveya tahsis edilen araziler Yatırım Teşvik Belgesi süresince.”Söz konusu düzenlemelerin yürürlük tarihi 1/1/2017 olarak belirlenmiştir.Yatırım teşvik belgesi kapsamında inşa edilen binalar için geçici emlakvergisi muafiyeti uygulamasıMADDE 3 - (1) Yapılan düzenleme ile Yatırım Teşvik Belgesi kapsamındainşa edilen binalar, inşalarının sona erdiği tarihi takip eden bütçe yılından itibaren beş yılsüre ile geçici emlak vergisi muafiyetinden faydalanacaktır.(2) Geçici emlak vergisi muafiyetinden faydalanılabilmesi için;- Bina inşaatının Yatırım Teşvik Belgesinin tamamlama vizesinin yapılacağıtarihten önce sona ermiş olması,- İnşa edilecek binaya ilişkin 1319 sayılı Kanunun 23 üncü maddesi gereğiverilecek olan emlak vergisi (bina) bildirimiyle birlikte Yatırım Teşvik Belgesinin birörneğinin de ilgili belediyeye verilmesi gerekmektedir. 2/5Ancak, Yatırım Teşvik Belgesinin ilgili belediyeye zamanında verilmemişolması geçmiş yıllara ilişkin geçici emlak vergisi muafiyetinden faydalanma hakkınıdüşürmeyecektir.(3) Düzenlemenin yürürlüğe girdiği 1/1/2017 tarihinden sonra alınan YatırımTeşvik Belgesi kapsamında inşa edilen binalar için geçici emlak vergisi muafiyetiuygulanacaktır. Bu muafiyetin uygulanmasında, inşa edilen binalara ilişkin ilgilibelediyeye verilecek olan emlak vergisi (bina) bildirimiyle birlikte Yatırım TeşvikBelgesinin bir örneğinin de verilmiş olması gerekecek ve geçici emlak vergisimuafiyetinden binaların inşalarının sonra erdiği tarihi takip eden bütçe yılından itibarenbeş yıl süre ile yararlanılabilecektir.ÖRNEK 1: 3/5/2017 tarihinde alınan ve 2 yılda tamamlama vizesininyapılacağı varsayılan Yatırım Teşvik Belgesi kapsamında inşa edilen bina 1/4/2018tarihinde tamamlanacaktır. Bu binaya ilişkin olarak ilgili belediyeye verilecek olanemlak vergisi (bina) bildirimiyle birlikte Yatırım Teşvik Belgesinin bir örneğinin deverilmiş olması durumunda, söz konusu bina inşasının sona erdiği yılı takip eden bütçeyılının başından itibaren geçici emlak vergisi muafiyetinden faydalanacaktır. Bu bina,2019 ila 2023 yılları arasında (beş yıl süreyle) emlak vergisinden muaf olacaktır.(4) Düzenlemenin yürürlüğe girdiği 1/1/2017 tarihi itibarıyla tamamlama vizesiyapılmamış olan yatırım teşvik belgesi kapsamında inşa edilen binalar için geçici emlakvergisi muafiyeti uygulaması aşağıdaki şekilde olacaktır.(a) Düzenlemenin yürürlüğe girdiği 1/1/2017 tarihinden önce alınmış ve butarih itibarıyla tamamlama vizesi yapılmamış olan Yatırım Teşvik Belgesi kapsamındainşa edilen ve inşaları 1/1/2017 tarihinden sonra tamamlanan binalar, inşalarının sonraerdiği tarihi takip eden bütçe yılından itibaren beş yıl süre ile geçici emlak vergisimuafiyetinden faydalanacaktır. Söz konusu binalara ilişkin ilgili belediyeye verilecekolan emlak vergisi (bina) bildirimiyle birlikte Yatırım Teşvik Belgesinin bir örneğinin deverilmesi gerekecektir.ÖRNEK 2: 1/9/2015 tarihinde alınan ve 3 yılda tamamlama vizesininyapılacağı varsayılan Yatırım Teşvik Belgesi kapsamında inşa edilen binanın inşası1/5/2017 tarihinde tamamlanacaktır. Bu binaya ilişkin olarak ilgili belediyeye verilecekolan emlak vergisi (bina) bildirimiyle birlikte Yatırım Teşvik Belgesinin bir örneğinin deverilmiş olması durumunda, söz konusu bina inşasının sona erdiği yılı takip eden bütçeyılının başından itibaren geçici emlak vergisi muafiyetinden faydalanacak olup 2018 ila2022 yılları arasında (beş yıl süreyle) emlak vergisinden muaf olacaktır.(b) Düzenlemenin yürürlüğe girdiği 1/1/2017 tarihinden önce alınmış ve butarih itibarıyla tamamlama vizesi yapılmamış olan Yatırım Teşvik Belgesi kapsamındainşa edilen ve inşaları 1/1/2017 tarihinden önce tamamlanmış binalara ilişkin olarak,1/1/2017 tarihine kadar geçen süreler için geçici emlak vergisi muafiyet hükmüuygulanmayacak olup 5 yıllık muafiyet süresinden muafiyetin uygulanmadığı sürelerdüşüldükten sonra kalan süre kadar geçici emlak vergisi muafiyeti uygulanacaktır.ÖRNEK 3: 4/5/2014 tarihinde alınan ve 3 yılda tamamlama vizesininyapılacağı varsayılan Yatırım Teşvik Belgesi kapsamındaki binanın inşası, 15/12/2014tarihinde sona ermiş ve binaya ilişkin emlak vergisi (bina) bildirimi zamanındaverilmiştir. Söz konusu binanın inşası, düzenlemenin yürürlük tarihinden önce sona 3/5ermesi nedeniyle, 2015 ve 2016 yılları için geçici emlak vergisi muafiyetindenfaydalanılamayacaktır. Ancak, anılan düzenlemenin 1/1/2017 tarihi itibarıyla yürürlüğegirmesi nedeniyle bu bina 2017, 2018 ve 2019 yılları için üç yıl süreyle emlakvergisinden muaf olacaktır.(5) Düzenlemenin yürürlüğe girdiği 1/1/2017 tarihinden önce tamamlama vizesiyapılmış olan Yatırım Teşvik Belgesi kapsamında inşa edilen binalar, geçici emlakvergisi muafiyetinden faydalanamayacaktır.Yatırım teşvik belgesi kapsamında yapılan yatırımlar için iktisap olunanveya tahsis edilen arazilere ilişkin geçici emlak vergisi muafiyeti uygulamasıMADDE 4 - (1) Yapılan düzenleme ile Yatırım Teşvik Belgesi kapsamındayapılan yatırımlar için iktisap olunan veya tahsis edilen araziler, Yatırım TeşvikBelgesinin tamamlama vizesi yapılıncaya kadar geçici emlak vergisi muafiyetindenfaydalanacaktır.(2) 1319 sayılı Kanunun 15 inci maddesinde, geçici emlak vergisimuafiyetinden faydalanılabilmesi için arazinin bu maddede yazılı cihetlere tahsis edilmişolduğunun ilgili belediyeye bütçe yılı içinde bildirilmesinin şart olduğu, muafiyetlerinarazinin tayin olunan cihetlere tahsis edildiği yılı takip eden bütçe yılından başlayacağı,bütçe yılı içinde bildirim yapılmazsa muafiyetin, bildirimin yapıldığı yılı takip edenbütçe yılından itibaren geçerli olacağı, bu takdirde bildirimin yapıldığı bütçe yılınınsonuna kadar geçen yıllara ait muafiyet hakkının düşeceği hükme bağlanmıştır.(3) Buna göre, geçici emlak vergisi muafiyetinden faydalanılabilmesi için;- Yatırım Teşvik Belgesinin tamamlama vizesinin yapılacağı tarihten öncearazinin iktisap olunması veya tahsis edilmesi,- Arazinin Yatırım Teşvik Belgesi kapsamında yapılan yatırımlar için iktisapolunduğunun veya tahsis edildiğinin, Yatırım Teşvik Belgesinin bir örneğiyle birlikteilgili belediyeye bütçe yılı içerisinde bildirilmesi gerekmektedir.Ancak, keyfiyetin bütçe yılı içerisinde bildirilmemesi durumunda, bildiriminyapıldığı bütçe yılının sonuna kadar geçen yıllara ait muafiyet hakkı düşecektir.(4) Düzenlemenin yürürlüğe girdiği 1/1/2017 tarihinden sonra alınan YatırımTeşvik Belgesi kapsamında yapılan yatırımlar için iktisap olunan veya tahsis edilenaraziler, söz konusu belge kapsamında yapılan yatırımlar için iktisap olunduğunun veyatahsis edildiğinin bu belgenin bir örneği ile ilgili belediyeye bildirilmeleri durumundaiktisap olundukları veya tahsis edildikleri yılı takip eden bütçe yılından itibaren YatırımTeşvik Belgesinin tamamlama vizesinin yapıldığı yılın sonuna kadar geçici emlak vergisimuafiyetinden faydalanacaktır.ÖRNEK 4: 8/3/2017 tarihinde alınan ve 3 yılda tamamlama vizesininyapılacağı varsayılan Yatırım Teşvik Belgesi kapsamında yapılan yatırım için 22/3/2018tarihinde iktisap olunan 3000 m2büyüklüğündeki arazinin, Yatırım Teşvik Belgesikapsamında iktisap olunduğunun 2018 yılı içinde bu belgenin bir örneği ile ilgilibelediyeye bildirilmesi durumunda bu arazi, 2019 ve 2020 yılları için iki yıl süreyleemlak vergisinden muaf olacaktır.4/5(5) Düzenlemenin yürürlüğe girdiği 1/1/2017 tarihinden önce alınan ve bu tarihitibarıyla tamamlama vizesi yapılmamış olan yatırım teşvik belgesi kapsamında yapılanyatırımlar için iktisap olunan veya tahsis edilen arazilere ilişkin geçici emlak vergisimuafiyeti uygulaması aşağıdaki şekilde olacaktır.(a) Düzenlemenin yürürlüğe girdiği 1/1/2017 tarihinden önce alınmış ve butarih itibarıyla tamamlama vizesi yapılmamış olan Yatırım Teşvik Belgesi kapsamındayapılan yatırımlar için 1/1/2017 tarihinden sonra iktisap olunan veya tahsis edilenaraziler, söz konusu belge kapsamında yatırımlar için iktisap olunduğunun veya tahsisedildiğinin bu belgenin bir örneği ile ilgili belediyeye bildirilmesi durumunda, iktisapolundukları veya tahsis edildikleri yılı takip eden bütçe yılından itibaren Yatırım TeşvikBelgesinin tamamlama vizesinin yapıldığı yılın sonuna kadar geçici emlak vergisimuafiyetinden faydalanacaktır.ÖRNEK 5: 4/3/2016 tarihinde alınan ve 3 yılda tamamlama vizesininyapılacağı varsayılan Yatırım Teşvik Belgesi kapsamında yapılan yatırım için 15/6/2017tarihinde tahsis edilen 4500 m2büyüklüğündeki arazinin, Yatırım Teşvik Belgesikapsamında tahsis edildiğinin 2017 yılı içinde bu belgenin bir örneği ile ilgili belediyeyebildirilmesi durumunda bu arazi, 2018 ve 2019 yılları için emlak vergisinden muafolacaktır.(b) Düzenlemenin yürürlüğe girdiği 1/1/2017 tarihinden önce alınmış ve butarih itibarıyla tamamlama vizesi yapılmamış olan Yatırım Teşvik Belgesi kapsamındayapılan yatırımlar için 1/1/2017 tarihinden önce iktisap olunan veya tahsis edilenaraziler, söz konusu belge kapsamında yapılan yatırımlar için iktisap olunduğunun veyatahsis edildiğinin bu belgenin bir örneği ile ilgili belediyeye 31/12/2016 tarihine kadarbildirilmeleri durumunda, 1/1/2017 tarihinden itibaren Yatırım Teşvik Belgesinintamamlama vizesinin yapıldığı yılın sonuna kadar geçici emlak vergisi muafiyetindenfaydalanacaktır. Ancak, söz konusu arazilerin Yatırım Teşvik Belgesi kapsamındayapılan yatırımlar için iktisap olunduğunun veya tahsis edildiğinin zamanındabildirilmemesi durumunda, bildirimin yapıldığı bütçe yılının sonuna kadar geçen yıllaraait muafiyet hakkı düşecektir.ÖRNEK 6: 2/6/2015 tarihinde alınan ve 4 yılda tamamlama vizesininyapılacağı varsayılan Yatırım Teşvik Belgesi kapsamında yapılan yatırımlar için1/6/2016 tarihinde iktisap olunan arazinin, Yatırım Teşvik Belgesi kapsamında iktisapolunduğunun bu belgenin bir örneği ile ilgili belediyeye zamanında bildirilmeyerek 2017yılı içinde bildirilmesi durumunda, 2017 yılına ait muafiyet hakkı düşecek olup 2018 ve2019 yılları için iki yıl süreyle emlak vergisi muafiyetinden faydalanılacaktır.(6) Düzenlemenin yürürlüğe girdiği 1/1/2017 tarihinden önce tamamlama vizesiyapılmış olan Yatırım Teşvik Belgesi kapsamında yapılan yatırımlar için iktisap olunanveya tahsis edilen araziler, geçici emlak vergisi muafiyetinden faydalanamayacaktır.MADDE 5 - Yatırım Teşvik Belgesinin iptali durumunda, bu belge kapsamındainşa edilen binalar ile yapılan yatırımlar için iktisap olunan veya tahsis edilen arazilereilişkin zamanında alınmayan emlak vergileri, 213 sayılı Vergi Usul Kanunu ve 6183sayılı Amme Alacaklarının Tahsil Usulü Hakkında Kanun hükümleri çerçevesinde ilgilibelediyelerce geri alınacaktır.5/5YürürlükMADDE 6 - (1) Bu Tebliğ 1/1/2017 tarihinde yürürlüğe girer.YürütmeMADDE 7 - (1) Bu Tebliğ hükümlerini Maliye Bakanı yürütür.Tebliğ olunur.

Gayrimenkul Satış Kazancının Vergisi Nasıl Hesaplanacak?

Gayrimenkul Satış Kazancının Vergisi Nasıl Hesaplanacak?

GAYRİMENKUL SATIŞ KAZANCININ VERGİSİ NASIL HESAPLANACAK
2014 yılında satılan gayrimenkulün değer artış kazancı hesaplanırken:
– Önce iktisap (edinme) bedeli, satışın yapıldığı ay hariç olmak üzere Yurtiçi Üretici Fiyat Endeksindeki (Yİ-ÜFE) artış oranında artırılacak. Ancak endekslemenin yapılabilmesi için artış oranının yüzde 10 veya üzerinde olması gerekiyor.
– Endekslenmiş edinme bedeli ile satış dolayısıyla yapılan masraflar, satış bedelinden çıkarılacak.
– Ortaya çıkan kazançtan 2014 yılı için belirlenen 9 bin 700 TL istisna düşülecek.
– Kalan kısım değer artış kazancı olarak yüzde 15’ten başlayan gelir vergisi tarifesine göre vergilendirilecek.
Satış kazancı, 25 Mart Çarşamba günü mesai bitimine kadar beyan edilip, hesaplanan vergi Mart ve Temmuz aylarında iki taksit halinde ödenecek.
ÖRNEK: 2009 Kasım ayında 200 bin TL’ye alınan gayrimenkul, 2014 Şubat ayında 300 bin TL’ye satılmıştır.
Satış, beş yıl içinde gerçekleştiği için elde edilen kazanç, değer artış kazancı sayılacak. Ancak, kazancın vergilendirilip vergilendirilmeyeceğini belirlemek için aşağıdaki hesaplamaların yapılması gerekecek.
Endeksleme, gayrimenkulün maliyet (edinme) bedeli olan 200 bin TL üzerinden yapılacak.
Endeksleme oranının hesaplanmasında esas alınacak Yİ-ÜFE endeks değerleri Ekim 2009 için 160,84; Ocak 2014 için 229,10 olup, endeksleme de esas alınacak oran;
(229,10 – 160,84) / 160,84 = 0,4244
Endekslenmiş bedel (iktisap bedeli); (1 + 0,4244) x 200.000 = 284.880 TL
Safi kazanç ise; 300.000 – 284.880 = 15.120 TL
olacak ve 2014 yılı istisna tutarı olan 9 bin 700 TL’yi aştığı için beyan edilmesi gerekecek.
Vergi ise şöyle hesaplanacak:
2014 yılı değer artış kazancı…………………………. :                 15.120 TL
İstisna tutarı………………………………………………… :                 – 9.700 TL
Safi irat (vergi matrahı)………………………………… :                   5.420 TL
Ödenecek gelir vergisi………………………………. :                     813 TL

ELDE BULUNDURMA SÜRESİ NASIL HESAPLANACAK?
Gayrimenkulün elde bulundurma süresine ilişkin beş yıllık sürenin hesabında, edinme tarihi ile satış tarihi gün, ay ve yıl olarak dikkate alınıyor.
Örneğin, 25 Nisan 2009 tarihinde edinilen gayrimenkulün beş yıllık elde bulundurma süresi 25 Nisan 2014 tarihinde doluyor. Gayrimenkul bu tarihten sonra satılmışsa, elde edilen kazanç vergilendirilmiyor.
GAYRİMENKULÜN EDİNME TARİHİ
Beş yıllık sürenin hesabında iktisap (edinme) tarihi olarak;
– Satın almada tapuya tescil tarihi,
– İnşa edilen gayrimenkullerde yapı kullanma izin belgesinin (iskânın) alındığı tarih,
– Kooperatif ortaklarına tahsis edilen gayrimenkullerde tahsis tarihi,
– Arsa karşılığında alınan konut ve işyerinde yapı kullanma izin belgesinin alındığı tarih,
dikkate alınıyor.
Cebri (zorla) icra ve şüyuun izalesiyle (ortaklığın kaldırılmasında) edinme halinde tapuya tescilden önce resmi işlemlerin tamamlanmasıyla iktisap gerçekleşiyor.
Gayrimenkul satış vaadi sözleşmesi ile teslim alınarak kullanılmaya başlanan gayrimenkulün iktisap tarihi ise taşınmazın tasarruf hakkının mükellefe bırakıldığı tarih oluyor.
***
SORU VE CEVAPLAR
Kira kontratlarının damga vergisi
GELIR VERGISI REHBERİ 6 konulu  yazınızı okudum, sormak istediğim konu şu; Konut ve işyeri kira kontratlarında damga vergisi ödeme durumu nedir? Erhan Öney
Gerçek kişilerce mesken (konut) olarak kullanılmak üzere kiralanan ve iktisadi işletmelere dahil olmayan taşınmazlara ilişkin kira kontratları damga vergisine tabi değil. Ancak gelir vergisinden muaf esnaf, muaf serbest meslek erbabı ile basit usulde vergilendirilen mükellefler hariç olmak üzere, ticari işletmelerce işyeri olarak kullanılmak üzere kiralanan taşınmazlara ilişkin kira kontratları binde 1,89 oranında damga vergisine tabi.  
Kira gelirinizi beyan etmeniz gerekiyor
Ev için aldığım krediyi kira gelirimden düşebilir miyim? Düşebilirsem istisna tutarını aşmıyorum. Bu durumda beyanname vermem gerekir mi? Nabi Özkan
Kiraya verilen ev için alınan kredi değil, kredi faizleri gerçek gider yönteminin seçilmesi halinde kira gelirinden indirilebiliyor. İndirilen kredi faizi nedeniyle vergi çıkmasa ya da indirimden sonra kalan tutar istisna tutarının altında kalsa da kira gelirinin beyan edilmesi gerekiyor.
2014’TE SATILAN EV VE İŞYERİNİN VERGİSİ
Gerçek kişilerin devamlılık arz etmemek koşuluyla yaptıkları gayrimenkul (ev, işyeri, arsa, arazi) satışından elde ettikleri kazançlar, “değer artış kazancı” kabul ediliyor.
Gayrimenkulün edinme şekli, elde bulundurma süresi ve elde edilen kazanç tutarına göre de ortaya çıkan kazancın beyan edilip, vergi ödenmesi gerekebiliyor.
Gayrimenkullerin beş yıl geçtikten sonra satılması halinde, tutarı ne olursa olsun elde edilen kazanç değer artış kazancı sayılmıyor. Dolayısıyla beyanname verilmesi ve vergi ödenmesi gerekmiyor.
Yine, ivazsız (bedelsiz) olarak (bağış, veraset vb.) edinilen gayrimenkullerin satılmasından sağlanan kazançlar, değer artış kazancı olarak vergilendirilmiyor. İvazsız edinilen gayrimenkullerde elde bulundurma süresi de aranmıyor. Gayrimenkul 1 yıl, 2 yıl, 5 yıl, ne kadar süre ile elde tutulmuş olursa olsun, elde edilen kazanç vergilendirilmiyor.

9 BİN 700 TL İSTİSNA UYGULANIYOR
Gayrimenkul satış kazançlarının vergilendirilmesinde, 2014 yılı için 9 bin 700 TL istisna uygulanıyor.
Edinme tarihinden itibaren beş yıl içinde yapılan gayrimenkul satışından elde edilen kazancın vergilendirilmesi için kazanç tutarının, 9 bin 700 TL’lik istisna tutarını aşması gerekiyor. Kazancın 9 bin 700 TL’yi aşmaması halinde beyan edilmesi gerekmiyor. Başka gelirlerden dolayı beyanname verilmesi halinde de gayrimenkul satış kazancı beyannameye dahil edilmiyor.

VERGİLENDİRİLECEK SATIŞ KAZANCI
Gayrimenkul satışından doğan kazancın vergilendirilmesi için;
– Satılan gayrimenkulün, bir bedel karşılığında edinilmiş olması,
– Edinme tarihinden itibaren 5 yıl içinde elden çıkarılmış olması,
– Kazancın, elde edildiği yıl için belirlenen istisna tutarını aşması gerekiyor.

ELDE BULUNDURMA SÜRESİ NASIL HESAPLANACAK?
Gayrimenkulün elde bulundurma süresine ilişkin beş yıllık sürenin hesabında, edinme tarihi ile satış tarihi gün, ay ve yıl olarak dikkate alınıyor.
Örneğin, 25 Nisan 2009 tarihinde edinilen gayrimenkulün beş yıllık elde bulundurma süresi 25 Nisan 2014 tarihinde doluyor. Gayrimenkul bu tarihten sonra satılmışsa, elde edilen kazanç vergilendirilmiyor.

GAYRİMENKULÜN EDİNME TARİHİ
Beş yıllık sürenin hesabında iktisap (edinme) tarihi olarak;
– Satın almada tapuya tescil tarihi,
– İnşa edilen gayrimenkullerde yapı kullanma izin belgesinin (iskânın) alındığı tarih,
– Kooperatif ortaklarına tahsis edilen gayrimenkullerde tahsis tarihi,
– Arsa karşılığında alınan konut ve işyerinde yapı kullanma izin belgesinin alındığı tarih,
dikkate alınıyor.
Cebri (zorla) icra ve şüyuun izalesiyle (ortaklığın kaldırılmasında) edinme halinde tapuya tescilden önce resmi işlemlerin tamamlanmasıyla iktisap gerçekleşiyor.
Gayrimenkul satış vaadi sözleşmesi ile teslim alınarak kullanılmaya başlanan gayrimenkulün iktisap tarihi ise taşınmazın tasarruf hakkının mükellefe bırakıldığı tarih oluyor.

KAZANÇ NASIL HESAPLANACAK?
2014 yılında satılan gayrimenkulün değer artış kazancı hesaplanırken:
– Önce iktisap (edinme) bedeli, satışın yapıldığı ay hariç olmak üzere Yurtiçi Üretici Fiyat Endeksindeki (Yİ-ÜFE) artış oranında artırılacak. Ancak endekslemenin yapılabilmesi için artış oranının yüzde 10 veya üzerinde olması gerekiyor.
– Endekslenmiş edinme bedeli ile satış dolayısıyla yapılan masraflar, satış bedelinden çıkarılacak.
– Ortaya çıkan kazançtan 2014 yılı için belirlenen 9 bin 700 TL istisna düşülecek.
– Kalan kısım değer artış kazancı olarak yüzde 15’ten başlayan gelir vergisi tarifesine göre vergilendirilecek.
Satış kazancı, 25 Mart Çarşamba günü mesai bitimine kadar beyan edilip, hesaplanan vergi Mart ve Temmuz aylarında iki taksit halinde ödenecek.

ÖRNEK: 2009 Kasım ayında 200 bin TL’ye alınan gayrimenkul, 2014 Şubat ayında 300 bin TL’ye satılmıştır.
Satış, beş yıl içinde gerçekleştiği için elde edilen kazanç, değer artış kazancı sayılacak. Ancak, kazancın vergilendirilip vergilendirilmeyeceğini belirlemek için aşağıdaki hesaplamaların yapılması gerekecek.
Endeksleme, gayrimenkulün maliyet (edinme) bedeli olan 200 bin TL üzerinden yapılacak.
Endeksleme oranının hesaplanmasında esas alınacak Yİ-ÜFE endeks değerleri Ekim 2009 için 160,84; Ocak 2014 için 229,10 olup, endeksleme de esas alınacak oran;
(229,10 – 160,84) / 160,84 = 0,4244
Endekslenmiş bedel (iktisap bedeli); (1 + 0,4244) x 200.000 = 284.880 TL
Safi kazanç ise; 300.000 – 284.880 = 15.120 TL
olacak ve 2014 yılı istisna tutarı olan 9 bin 700 TL’yi aştığı için beyan edilmesi gerekecek.
Vergi ise şöyle hesaplanacak:
2014 yılı değer artış kazancı…………………………. :                 15.120 TL
İstisna tutarı………………………………………………… :                 – 9.700 TL
Safi irat (vergi matrahı)………………………………… :                   5.420 TL
Ödenecek gelir vergisi………………………………. :                     813 TL

***
SORU VE CEVAPLAR
Kur farkı kira gelirinden indirilebilir mi?
Kira gelirleri beyanı ile ilgili Hürriyet’te çıkan yazılarınızı ilgi ile takip ediyoruz, gerçekten son derece açıklayıcı ve faydalı. Benim özel bir sorum olacak. Kira gelirlerinden, kullanılan konut kredisi faizleri indirilebiliyor. Ancak benim konut kredim dövize endeksli (2008 de alındı). Her ay ödediğim taksit içinde, banka dekontunda anapara, faiz  ve kur farkı ayrı ayrı gösteriliyor. Kur farklarını faiz gibi kira gelirlerinden indirme imkânı var mıdır? Dinçer Alpman
Anapara taksit ödemesine ilişkin kur farklarını indiremezsiniz. Ancak döviz cinsinden hesaplanan faizin TL karşılığı indirim konusu yapılacağından, faizin kur farkları dikkate alınmış olur.

Sadece 2014’te tahsil ettiğiniz kirayı beyan edeceksiniz
2014 yılında almam gereken mesken kirasının yarısını tahsil edebildim, diğer yarısı 2015’e kaldı. 2014 yılında tahsil edebildiğim kira ise emsal kira bedelinin altında kaldı. Kiracımın kirayı geç ödemesinin bedelini fazla vergi ödeyerek mi çekeceğim? Ahmet Yarımoğlu
Emsal kira bedeli, sadece tahsil edilmiş kira tutarı ile kıyaslanmaz. Tahsil edilmiş veya edilmemiş olan kira tutarı, emsal kira bedelinin üzerinde ise sorun yok. Sadece 2014 yılında tahsil ettiğiniz kira tutarını beyan edeceksiniz. Tahsil etmediğiniz kısmı ise tahsil ettiğiniz yılın geliri olarak beyan edeceksiniz.
YAKLAŞIM DERGİSİ
19.03.2015