Ev sahibi olmak isteyenlerin, ev satın almaları durumunda ödemeleri gereken bazı masraflardan haberdar olmaları gerekiyor. Söz konusu masraflar; tapuda ödenecek masraflar, vergiler
Ev Satın Alanların Ödediği 8 Masraf Ev sahibi olmak isteyenlerin, ev satın almaları durumunda ödemeleri gereken bazı masraflardan haberdar olmaları gerekiyor. Söz konusu masraflar; tapuda ödenecek masraflar, vergiler, emlakçı ile çalışılması durumunda ödenen masraflar olarak sıralanabilir. Tapu Harcı Masrafı Ev satın alanların içerisinde bulundukları süreç içerisinde ödemek zorunda oldukları tapu harcı bedeli aslında binde 20 oranında alınıyordu. Fakat 30 Eylül 2017 tarihine kadar uygulamada olan tapu harcı indiriminde, söz konusu oran binde 15 olarak alınıyor. Alıcı, satıcının da tapu harcını öder ise anlaşma yapılarak tapu harcı bedeli satış bedelinden düşürülebiliyor. Tapu Döner Sermaye Bedeli Ev satın alan kişinin tapu dairesinde ödemek zorunda olduğu tapu döner sermaye bedeli, 2017 yılı için 90,50 TL olarak alınıyor. Emlakçı Komisyon Bedeli Ev satın alırken emlakçıya ödenecek olan komisyon bedeli, hem alıcı hem de satıcı tarafından ayrı ayrı ödeniyor. 2017 yılı için belirlenmiş olan komisyon bedeli, satış bedeli üzerinden yüzde 2 oranında + KDV olarak alınıyor. Kredi Masrafları Konut kredisi imkanı ile ev satın alan kişiler, kredi masraflarını da ödemek zorunda oluyor. Ayrıca isteğe bağlı olarak yapılan kredi sigortaları, senelik olarak yenileniyor olup, dilenirse iptal de ettirilebiliyor. DASK Sigortası Ev satın alırken yapılması zorunlu tek sigorta olan DASK, beraberinde belli oranlarda prim ödemelerini de getiriyor. DASK için ödenen bedel, söz konusu taşınmazın türüne ve büyüklüğüne göre değişkenlik gösterebiliyor. 2017 tarihi itibari ile belirlenmiş olan sigorta bedellerini hesaplarken kullanılan, yapı tarzına göre tespit edilen metrekare birim maliyetleri şu şekilde oluyor; Çelik – Betonarme Karkas Yapılar için 800 TL, Yığma Kagir Yapılar için 575 TL, Diğer Yapılar için 295 TL. Abonelik Ücretleri Ev satın alan kişilerin, evi kullanabilmek için elektrik, su ve doğalgaz gibi abonelikleri üzerine alması gerekiyor. Her bir abonelik için farklı tutarlarda ödeme yapılıyor. Doğalgaz abonelik ücreti, diğer aboneliklere kıyasla biraz daha fazla oluyor ve iki taksit halinde faturaya yansıtılabiliyor. Emlak Vergisi 2017 yılı içerisinde ev satın alan kişilerin emlak vergisi ödeme yükümlülükleri, 2018 yılından itibaren başlıyor. Evler için ödenecek olan emlak vergisi oranları normal yörede binde 1, büyükşehirde ise binde 2 oranında alınıyor. Çevre Temizlik Vergisi Çevre temizlik vergisi, evlerdeki su tüketim miktarı üzerinden hesaplanıyor ve su faturasına yansıtılıyor. Böylece su faturasını ödeyen kişiler, çevre temizlik vergilerini de ödemiş oluyor. Çevre temizlik vergisi, metreküp başına büyükşehir belediyelerinde 28 kuruş, diğer belediyelerde 21 kuruş olarak alınıyor.
Emlak dünyası, tapu mevzuatı ve tapu da yapılan işlemler hakkında bilgi, kişisel gelişim makale ve yazılarınız içerir.
8 Haziran 2017 Perşembe
Gayrimenkul Yatırım Fonlarına İlişkin Esaslar Tebliği Değiştirildi
Gayrimenkul Yatırım Fonlarına İlişkin Esaslar Tebliği Değiştirildi Sermaye Piyasası Kurulu tarafından yapılan resmi bir açıklama ile Gayrimenkul Yatırım Fonlarına İlişkin Esaslar Tebliği üzerinde bir dizi değişiklik yapıldığı açıklandı. Yapılan değişiklik Resmi Gazete ’de Gayrimenkul Yatırım Fonlarına İlişkin Esaslar Tebliği’nde Değişiklik Yapılmasına Dair Tebliğ olarak yayımlanarak resmi olarak yürürlüğe girmiş oldu. İlgili tebliğde yapılmış olan değişiklik ile beraber kurucu veya portföy yöneticileri tarafından yapılacak olan fon portföyünün yönetimi ile ilgili olarak madde içeriğinde bir değişikliğe gidildi ve bu maddeye yeni bir bent eklenmiş oldu. Bilindiği üzere hali hazırda uygulamada olan ve hala geçerli olarak kabul edilen tebliğde kurucu olan kişi veya portföy yönetimi gayrimenkul projelerine yatırımcı olarak katılamayacak ve söz konusu bu gayrimenkullerin inşa işlerinde yüklenici olarak asla üstlenmeye gidemeyecek. Yine yönetimin bu amaca hizmet edecek şekilde personel ve ekipman edinmesi de yasak. İşte Gayrimenkul Yatırım Fonlarına İlişkin Esaslar Tebliği üzerinde yapılan değişiklik ile beraber eklenen yeni bent sayesinde ekleme yapıldı. Yeni eklenen bende göre belediyeler ve belediyelere bağlı ortaklıklar, İller Bankası, Başbakanlık Toplu Konut İdaresi (TOKİ) ve yönetim kuruluna gerektiği takdirde aday gösterme ayrıcalığına sahip olan şirketlerce gerçekleştirilen ve inşaat ruhsatı verilmiş olan projeler kapsamına giren bağımsız bölümler muaf tutulacak. Üstelik bu muaflıktan yararlanmak için inşaatın tamamlanma oranı da aranmayacak.
Eski Kiracının Elektrik Su Doğalgaz Borcunu Kim Öder Ev Sahibi mi Öder Yeni Kiracı Mı Haber Kaynağı : http://www.emlakdanismanlari.com/eski-kiracinin-elektrik-su-dogalgaz-borcunu-kim-oder-ev-sahibi-mi-oder-yeni-kiraci-mi-1215-566-5166.html
Eski Elektrik, Su, Doğalgaz Aidatlarını Kiracı mı Öder? Yasal olarak bir kiracı bir yeri kiralarken, ki zaten şuan ki mevcut uygulamada da bu şekildedir. Elektrik, su, doğalgaz gibi aboneliklerin kiracı üzerine alınması talep edilmelidir. Ev sahibi bu uygulamayı yapmak ve takip etmek yükümlülüğü vardır. Fakat apartman aidatı gibi bir yönetime bağlı aidatlar kiracının ödemesi zorunlu olduğu bir durum olduğu için ev sahibi kiracısını aidat ödemelerini ödeyip ödemediğini Site yöneticisi ile irtibata geçerek öğrenmelidir. Bu gibi maddeler sözleşme üzerinde belirtilmesi gerekmektedir. Sözleşme üzerinde belirtilen bu aidat vb gibi maddeler belirtilmiş ise, kiracıya ödeme baskısı yapılabilir hatta tahliyesi için delil olabilecek bir durumda hak sahibi olabilirsiniz. Eski Abonelik Ücretlerinden Kim Sorumludur? Şayet kiracı habersiz birşekilde kaçıp giderse, şayet elektrik su doğalgaz gibi abonelikleri kiracı üzerine ise borç her zaman eski kiracı üzerine kalmaktadır. Ev sahibinin veyahut yeni gelecek kiracının, kaçan kiracının bıraktığı borcu ödeme mükellefiyeti söz konusu değildir. Bu konu ile alakalı açılan davalarda Yargıtay kiracılar lehine davayı sonlandırdığını hukukçulardan takip etmekteyiz. Fakat Apartman aidatı konusu bu şekilde olmamaktadır. Apartman aidatı konusu gayrimenkulun genel özelliğinden kaynaklandığı için, giden kiracının apartman aidat borcunu Ev sahibi yüklenir. Yine yeni gelecek olan kiracı eski apartman aidat ödemesinden muaf tutulur. Eski Kiracıya Ait Elektrik Su Doğalgaz Borçlarından Dolayı Abonelik Yapılır mı? Genel anlamda eski kiracıya ait elektrik su doğalgaz aboneliklerindeki kalan borçlar, borçluya tebliğ edilir. Eski kiracı bu borcunu ödemez ise, yeni kiracı ödemek zorunda bırakılır. Her abonelik başına belli bir depozit ücreti alınmakta olup bu depozit bedelleri, kiracının abonelik ücretini ödememesine karşılık bir önlem olarak alınmaktadır. Herhangi bir abonelik merkezine gittiğinizde Şayet eski kiracının borcu ödemiş olduğu depozit miktarını geçmiyorsa zaten sorun olmuyor.. Borcu depozitodan düşüp temiz olarak aboneliği kendi üzerinize alabiliyorsunuz. Şayet borç depozitodan yüksek ise Müşteri temsilcisi sizden eski kiracının kalan borcunu isteyebilir. Boyle bir hakkı yoktur. Eski kiracının üzerine olan borçlar eski kiracıdan alınması gerekmektedir. Boyle bir durumla karşılaştığınızda eski kiracının borcunu ödemeyin ve aboneliğinizi açması için ısrar edin. İskanı Bulunmayan Konutun Doğalgaz, Elektrik, Su Abonman Ücretleri ( Kocaeli 2014 ) Doğalgaz : 370 TL Elektrik : 225 TL Su : 400 TL Olarak depozit ücreti alınır. İskanı Bulunan Konutun Doğalgaz, Su, Elektrik Abonelik Ücretleri Doğalgaz : 370 TL Elektrik : 100 TL Su : 200 TL Olarak depozit alınır. Bu depozitolar gayrimenkulün ve bölgenin özelliklerine göre değişiklik gösterebilir.
Belediye Meclisi Kimdir ve Görevleri Nelerdir
Belediye Meclisi Nasıl Seçilir? Yerel seçimlere yaklaştığımız şu günlerde büyük ihtimalle belediye başkanlarının hizmet performansı sorgulanırken benzer seçimle 5 yıllığına göreve gelmiş kalan ve il vatandaşının birçok de tanımadığı belediye meclis üyelerinin, seçildikleri il amaçlı neler yaptığı anında hiç gündeme gelmez. Hâlbuki belediye meclis üyeleri, yerel(yöresel) demokrasi tarafından son derece mühim bir işleve sahiptir. Belediye Meclisinin Görevleri Nelerdir? Belediye başkanına karar verecek seçmenler, seçtikleri belediye meclis üyeleri ile o kentin sorunlarının çözülmesini, buna ek olarak yaşanabilir bir kente ulaşmayı arzulamaktadır. Peki, belediye meclis üyeleri seçildikten anında sonra o il yerine ne faaliyet yapmaktadır? Kentinizin sağlıklı ve yaşanabilir olması yönünde ne şekilde bir faaliyette bulunmaktadır? Yalnızca meclis toplantılarına katılıp el indirip kaldırarak apar topar geçtiğimiz kararları seçip, sonrasında her toplantı amaçlı ” huzur hakkı ” ücretini alarak görevlerini yaptıklarını mı düşünmektedir? Belediye meclis üyeliğinin manası ve işlevi bu kadar mıdır? Belediye Meclisinin görevi nedir? Bugün Belediye Meclisinin görev ve yetkilerini irdeleyeceğiz. Belediye meclisi stratejik planlar yaparak , belediyenin çalışma planlarını ve yatırım programlarını belirler .Ayrıca belediye faaliyetlerinde çalışan personelin performans ölçütlerini görüşür ve kabul eder. Buna karşı belediye meclisinin bütçe hesabının ve kesin hesabın kabul edilmesi gibi görevleri de vardır. Bütçede kurumsal sınırlandırmalara aktarma da yapabilirler.Bir diğer görevi isi belediyenin imar üzerine olan planları belediye meclisinde görüşerek onay veya ret kararı almaktır. Büyükşehirlerin ve belediyelerin sınırları içerisinde olan çevre düzenlemeleri planlarını kabul etmek veya ret etmektir.Bu karar alınmadan önce il çevre düzeni planı Büyükşehir belediyeleri tarafından yapılır fakat kararı belediye meclisi almaktadır.Borçlanmaya belediye meclisi üyeleri karar vermektedir.Belediyenin taşınmaz mallarının satılmasına , alınmasına ,takasına teşvik verebilir veya bir taşınmaz malın ihtiyaç halinde kamu hizmetinde kullanılmasına gerek var ise buna izin verilmesine karar verir.Şayet bu taşınmaz malın kamu hizmeti süresi dolmuş ise geri belediyeye gelmesine onay kararı da belediye meclislerinden çıkmaktadır. Kanunlara göre vergi ve harçlar için uygulanacak ücretin şartlarını da belediye meclisi üyeleri belirlemektedir.Belediye meclisi şartlı bağışları da kabul etmektedir.Belediye meclisi 6762 sayılı kanuna göre ortaklık kurma veya bu ortaklıkların ayrılması gibi unsurlara karar verebilmektedir.Ayrıca sermaye satışına ve bunun ortaklığına karar verebilmektedir.Belediyeye ait şirketlerin özelleştirilmesine ve yap-işlet devler modeli ile yatırım yapılmasına karar verebilmektedir.Ayrıca Belediye meclisi meclis başkanını ve encümen üyelerini kendi içerisinde seçmektedir. Meclis başkanlık divanını ve encümen üyeleri de belediye meclisi tarafından seçilmektedir,bu seçim oturumu belediye meclisi başkanı tarafından yürütülmektedir.Belediye meclisi , belediyeye bağlı çalışan kurumların içerisinde ki kadroların iptaline veya değiştirilmesine de karar verebilmektedir.Belediye meclisi belediye tarafından çıkarılan yönetmelikleri de tartışarak kabul eder veya iptal eder.Belediye meclisinin bir diğer görevi ise cadde,sokak,park ve tesislere ad vermek , mahallenin kurulmasını ön ayak olmak , mahallenin kaldırılmasına karar vermektir.Belediyenin reklamını ve halka lanse edilmesini de sağlayan kararlar da bu meclisten çıkmaktadır. Belediye meclisinin bir diğer görevi ise onur kuruluşu oluşturarak onur belgesi ve hemşerilik payesi vermektir.Belediye başkanı ve belediye encümeni bir sorun yaşamış ise bunu karara bağlamaktır. Ülkemizde Belediye Meclislerinin Durumu Maalesef ülkemizdeki belediye meclis üyelerinin büyük bölümü bu mühim görevin içini boşaltarak uygulamakta, yerel demokrasinin mühim bir parçası oldukları bilinci ile davranış göstermemektedirler. Üstelik gün zaman yargıya da yansıyan şekilde, belediye meclis üyelerinin bir bölümünün imar yolsuzluklarına bulaştıkları, bilhassa imar komisyonlarında bulunmak amaçlı gayri ahlaki şekilde birçok kritik çıkar çatışmalarına giriştikleri, belediyedeki nüfuzlarını yandaşlara çıkar sağlamak için kullandıklarına tanık olunmaktadır.
5393 SAYILI BELEDİYE KANUNUNDA BELEDİYE MECLİSİNİN ÇALIŞMA GÖREV VE YETKİLERİ İNDİR
Haber Kaynağı : http://www.emlakdanismanlari.com/belediye-meclisi-kimdir-ve-gorevleri-nelerdir-939-1758.html
5393 SAYILI BELEDİYE KANUNUNDA BELEDİYE MECLİSİNİN ÇALIŞMA GÖREV VE YETKİLERİ İNDİR
Haber Kaynağı : http://www.emlakdanismanlari.com/belediye-meclisi-kimdir-ve-gorevleri-nelerdir-939-1758.html
Köyler İçin Emlak Vergisi Haber Kaynağı : http://www.emlakdanismanlari.com/koyler-icin-emlak-vergisi-6283.html
Köyler İçin Emlak Vergisi Emlak vergisi, ülke sınırları içerisinde bulunan tüm gayrimenkuller için, sahipleri tarafından ödenmek zorunda oluyor. Fakat bazı muafiyet durumları da bulunuyor. Merak edilen konular arasında, köyde yer alan gayrimenkuller adına emlak vergisi ödenip ödenmeyeceği yer alıyor. Emlak Vergisi Türkiye sınırları içerisinde bulunan tüm gayrimenkuller adına ödenen emlak vergisinde, 1319 sayılı Emlak Vergisi Kanunu gereğince belirlenen koşullar altında geçici ya da daimi muafiyet durumları bulunuyor. Muafiyetten yararlanamayan mükellefler, emlak vergisi ödemelerini iki eşit taksit halinde yapıyor. İlk taksit ödemeleri 31 Mayıs tarihinde son bulmuş olup, ikinci taksit ödemeleri Kasım ayında yapılıyor. Mükellefler, diledikleri takdirde tüm borcu ilk taksit döneminde ödeyebiliyor. Köylerde Emlak Vergisi 1319 sayılı Emlak Vergisi Kanunu gereğince, belediye ve mücavir alan sınırları dışarısında yer alan bina ve araziler, kiraya verilmemeleri koşulu ile vergiden daimi olarak muaf tutuluyorlar. Fakat söz konusu yerlerde yer alan ve muayyen zamanlar için dinlenmek adına kullanılan binalar, ticari, sınai ve turistik faaliyetler amacı ile kullanılan bina ve araziler ile arsalar ve arsa olarak kabul edilebilecek olan parsellenmemiş arazi için bu muafiyet söz konusu olmuyor. Belediye ve mücavir alan sınırlarının dışarısında yer alan bina ve araziler, vergiden daimi olarak muaf tutulmaları takdirinde tüzel kişilik kazanan belediyelerin, belediye ve mücavir alan sınırları içerisinde kalanların bina ile arazi vergisi muafiyeti, belediyenin tüzel kişilik kazanması ile son buluyor. Emlak Vergisi Kanununa Göre Köylerde Emlak Vergisi Madde: 4/U Belediye ve mücavir alan sınırları dışında bulunan binalar (Gelir Vergisinden muaf esnaf ile basit usulde Gelir Vergisine tabi mükellefler tarafından bizzat işyeri olarak kullanılan binalar hariç olmak üzere, ticari, sınai ve turistik faaliyetlerde kullanılan binalar ile muayyen zamanlarda dinlenme amacıyla kullanılan binalar için bu muafiyet uygulanmaz.) Madde: 14/G Belediye ve mücavir alan sınırları dışında bulunan arazi. (Gelir Vergisinden muaf esnaf ile basit (1) usulde Gelir Vergisine tabi mükellefler tarafından bizzat işyeri olarak kullanılan arsa ve arazi hariç olmak üzere, ticari, sınai ve turistik faaliyetlerde kullanılan arazi ile arsalar ve arsa sayılacak parsellenmemiş arazi için bu muafiyet uygulanmaz.)
Haber Kaynağı : http://www.emlakdanismanlari.com/koyler-icin-emlak-vergisi-6283.html
Haber Kaynağı : http://www.emlakdanismanlari.com/koyler-icin-emlak-vergisi-6283.html
İskan Belgesi Olmadan Evde Oturmak
İnşaat işlemleri tamamlanan ve oturmaya hazır halde olan yapılar için iskan yani yapı oturma izninin alınması gerekiyor. İskan izni alınmayan yapılar için bazı kısıtlamalar bulunuyor.
İskan Belgesi Olmadan Evde Oturmak İnşaat işlemleri tamamlanan ve oturmaya hazır halde olan yapılar için iskan yani yapı oturma izninin alınması gerekiyor. İskan izni alınmayan yapılar için bazı kısıtlamalar bulunuyor. Peki, iskan izni alınmayan evde oturulursa ne olur? İskan Nedir? İnşaat çalışmaları sonra eren ve hazır hale gelen binalar için, belediyelerin imar birimi tarafından iskan izni düzenlenmesi gerekiyor. Böylece söz konusu bina yasal olarak oturuma hazır hale geliyor. Bu izni almak için de müteahhidin gerekli belgeler ve başvuru dilekçesi ile müracaat etmesi gerekiyor. Bina için alınmış olan yapı ruhsatının alındığı tarihten sonraki iki yıl içerisinde çalışmalara başlanması ve beş yıl içerisinde de inşaatın bitmesi takdirinde yapı oturma izni alınabiliyor. İskan harcının ödenmesi ve dilekçe ile başvurulması gerekiyor. İskan Alınmazsa Ne Olur? İskan belgesi almamış olan gayrimenkuller bazı kısıtlamalar getiriliyor. Bazen bu kısıtlamaların arasına konut kredisi de girebiliyor. Bankalar iskan izni olmayan daireler için konut kredisi imkanları tanımayabiliyor. Bunun için konut sahibi olmak isteyenler, almayı düşündüğü konutun tapu tipinin Kat Mülkiyeti olmasına özen göstermeli, iskanı alınmayan tapulu taşınmazları tercih etmemeliler. İskan izni bulunmayan binalardan konut satın alan kişiler doğalgaz, elektrik ve su aboneliği gibi bazı kamu hizmetlerinden yararlanamıyor. Ayrıca bunların yanı sıra, tapularının arsa sahibi lehine iptal edilmesi ya da tapuya kavuşamama gibi sorunlarla da karşılaşabiliyorlar.
İskan Belgesi Olmadan Evde Oturmak İnşaat işlemleri tamamlanan ve oturmaya hazır halde olan yapılar için iskan yani yapı oturma izninin alınması gerekiyor. İskan izni alınmayan yapılar için bazı kısıtlamalar bulunuyor. Peki, iskan izni alınmayan evde oturulursa ne olur? İskan Nedir? İnşaat çalışmaları sonra eren ve hazır hale gelen binalar için, belediyelerin imar birimi tarafından iskan izni düzenlenmesi gerekiyor. Böylece söz konusu bina yasal olarak oturuma hazır hale geliyor. Bu izni almak için de müteahhidin gerekli belgeler ve başvuru dilekçesi ile müracaat etmesi gerekiyor. Bina için alınmış olan yapı ruhsatının alındığı tarihten sonraki iki yıl içerisinde çalışmalara başlanması ve beş yıl içerisinde de inşaatın bitmesi takdirinde yapı oturma izni alınabiliyor. İskan harcının ödenmesi ve dilekçe ile başvurulması gerekiyor. İskan Alınmazsa Ne Olur? İskan belgesi almamış olan gayrimenkuller bazı kısıtlamalar getiriliyor. Bazen bu kısıtlamaların arasına konut kredisi de girebiliyor. Bankalar iskan izni olmayan daireler için konut kredisi imkanları tanımayabiliyor. Bunun için konut sahibi olmak isteyenler, almayı düşündüğü konutun tapu tipinin Kat Mülkiyeti olmasına özen göstermeli, iskanı alınmayan tapulu taşınmazları tercih etmemeliler. İskan izni bulunmayan binalardan konut satın alan kişiler doğalgaz, elektrik ve su aboneliği gibi bazı kamu hizmetlerinden yararlanamıyor. Ayrıca bunların yanı sıra, tapularının arsa sahibi lehine iptal edilmesi ya da tapuya kavuşamama gibi sorunlarla da karşılaşabiliyorlar.
Kazıkçı Sahibinden İlan Sitesine Soruşturma Açıldı
Rekabet Kurulu tarafınca, Pazar alanındaki konumunu avantaja çevirmesi sebebi ile Sahibinden sitesine soruşturma açıldığı belirtildi. Soruşturma sonucunda siteye, ceza kesilebilecek
Kazıkçı Sahibinden İlan Sitesine Soruşturma Açıldı Rekabet Kurulu tarafınca, Pazar alanındaki konumunu avantaja çevirmesi sebebi ile Sahibinden sitesine soruşturma açıldığı belirtildi. Soruşturma sonucunda siteye, ceza kesilebileceği de eklendi. Konumu Kötüye Kullanmak Suçtur Rekabet Kurulu tarafından yapılan açıklama, “Pazar Alanında Hakimliğini avantaja çevirmek isteyen Ticari amaçla açılmış olan sahibinden.com adlı siteye tarafımızdan soruşturma açılmıştır.” şeklinde oldu. Pazar alanında hakimlik konumunun kötüye kullanımı, kendisine haksız hakimlik sağlama durumu suç teşkil ediyor. Henüz Sahibinden.com yetkililerinden herhangi bir açıklama yapılmasa da Rekabet Kurulu’ndan taraflarına suçlama söz konusu oluyor. Rekabet Kurulu Tarafından Yayınlanan Metin Sahibinden Bilgi Teknolojileri Pazarlama ve Ticaret A.Ş.nin hakim durumunu aşırı ücret uygulamak suretiyle kötüye kullandığı iddiası üzerine yapılan ön araştırma sonucu Rekabet kurulu tarafından karara bağlanmıştır. Ön Araştırmada elde edilen bilgi ve belgeler sonucunda 04.05.2017 tarihli toplantıda anlaşarak elde edilen bulguların Rekabet kurulu tarafından yeterli bulunup 4054 Sayılı Kanunun 6.Maddesini ihlal edip etmediği gerekçesiyle Sahibinden Bilgi Teknolojileri Pazarlama ve Ticaret A.Ş.'ye 17-15/175-M sayı ile soruşturma açılmasına karar verilmiştir. Emlakçılarda Çok Şikayetçiydi Son dönemlerde emlakçılar arasında da sıkça tartışılan yüksek fiyat artışı bir çok emlakçının sahibindenden sitesinden ayrıldığı ve farklı ilan sitelerini kullandığı konuşuluyordu. Sahibinden ilan sitesi son dönemlerde ilan sayısında büyük bir kısıtlamaya giderken fiyatlarıda tam tersine 2 katına çıkarmıştı. Kaynak:Emlakdanismanlari.com
Haber Kaynağı : http://www.emlakdanismanlari.com/kazikci-sahibinden-ilan-sitesine-sorusturma-acildi-6277.html
Kazıkçı Sahibinden İlan Sitesine Soruşturma Açıldı Rekabet Kurulu tarafınca, Pazar alanındaki konumunu avantaja çevirmesi sebebi ile Sahibinden sitesine soruşturma açıldığı belirtildi. Soruşturma sonucunda siteye, ceza kesilebileceği de eklendi. Konumu Kötüye Kullanmak Suçtur Rekabet Kurulu tarafından yapılan açıklama, “Pazar Alanında Hakimliğini avantaja çevirmek isteyen Ticari amaçla açılmış olan sahibinden.com adlı siteye tarafımızdan soruşturma açılmıştır.” şeklinde oldu. Pazar alanında hakimlik konumunun kötüye kullanımı, kendisine haksız hakimlik sağlama durumu suç teşkil ediyor. Henüz Sahibinden.com yetkililerinden herhangi bir açıklama yapılmasa da Rekabet Kurulu’ndan taraflarına suçlama söz konusu oluyor. Rekabet Kurulu Tarafından Yayınlanan Metin Sahibinden Bilgi Teknolojileri Pazarlama ve Ticaret A.Ş.nin hakim durumunu aşırı ücret uygulamak suretiyle kötüye kullandığı iddiası üzerine yapılan ön araştırma sonucu Rekabet kurulu tarafından karara bağlanmıştır. Ön Araştırmada elde edilen bilgi ve belgeler sonucunda 04.05.2017 tarihli toplantıda anlaşarak elde edilen bulguların Rekabet kurulu tarafından yeterli bulunup 4054 Sayılı Kanunun 6.Maddesini ihlal edip etmediği gerekçesiyle Sahibinden Bilgi Teknolojileri Pazarlama ve Ticaret A.Ş.'ye 17-15/175-M sayı ile soruşturma açılmasına karar verilmiştir. Emlakçılarda Çok Şikayetçiydi Son dönemlerde emlakçılar arasında da sıkça tartışılan yüksek fiyat artışı bir çok emlakçının sahibindenden sitesinden ayrıldığı ve farklı ilan sitelerini kullandığı konuşuluyordu. Sahibinden ilan sitesi son dönemlerde ilan sayısında büyük bir kısıtlamaya giderken fiyatlarıda tam tersine 2 katına çıkarmıştı. Kaynak:Emlakdanismanlari.com
Haber Kaynağı : http://www.emlakdanismanlari.com/kazikci-sahibinden-ilan-sitesine-sorusturma-acildi-6277.html
2 Haziran 2017 Cuma
Gayrimenkul Yatırımıyla Yunanistan’da Oturma ve İş Kurma İmkanı
Gayrimenkul Yatırımıyla Yunanistan’da Oturma ve İş Kurma İmkanı
Av. Yalım Canveren
Yunanistan’da gayrimenkul yatırımı ile Golden Visa almak isteyenler için yardımı olacağını düşündüğüm bir çalışma hazırladım.
Son zamanlarda Avrupa Birliği’ne üye değişik ülkelerde, belli bir miktarda yapılacak yatırım karşılığı Golden Visa adında, geçici oturma izni verildiğini hepimiz duyuyoruz. Portekiz, Kıbrıs Rum Kesimi, Yunanistan, Malta ve İspanya gibi ülkeler bu geçici oturma iznini Avrupa Birliği’ne üye olmayan ülkelerin vatandaşlarına veriyor. Bazıları sadece oturma izni verirken, bir kısmı da hem oturma hem de çalışma izni veriyor. Globalleşen dünyanın yaşlı kıtasındaki fırsatlardan yararlanabilmek adına çok cazip bir teklif olduğunu düşünüyor insan. Bu imkanlardan bütün ülkelerin vatandaşları faydalanabiliyor. 2016 yılında 100 bin civarı Çinli Yunanistan’a Golden Visa için başvurdu. Bu değişik programlar dikkatimi çekiyordu. Nasıl yapıldığını ne şartlarla alındığını merak ediyordum. Bundan birkaç hafta evvel, bir Rum dostum, Türk vatandaşlarına bu hizmeti sunacak bir şirket kurmaya karar verdiğinden bahsetti. Benden de bu konuda hukuksal hizmet istedi. Merak ettiğim bu önemli konuda detaylı bir araştırma yapma fırsatını yakaladığım için çok sevindim. Hemen incelemelere başladım.
Böyle önemli bir konuda araştırma yapmaya başlayacaksanız; doğal olarak hizmeti veren ülkenin resmi web sitelerini incelemeniz gerekiyor. Çünkü en doğru bilgiyi işin kaynağından alabilirsiniz. Benim de ilk olarak aklıma Yunanistan İç İşleri Bakanlığı’nın resmi web sitesini incelemek geldi. Tabii, Yunanca olmasından korktuğumu itiraf edeyim. Ancak rahat olabilirsiniz, İngilizce açıklamalar da mevcut. Yoksa Yunan alfabesi ve Yunanca’nın zorluğu önümüze ilk büyük engel olarak çıkacaktı. Daha sonra Yunanistan’da bu hizmeti veren şirketlerin ve avukatların web sitelerini Rum arkadaşlarımın çevirileri yardımıyla inceleme imkanı buldum. Yine onların da çoğunda İngilizce açıklamalar yer alıyor. Son olarak da Türkiye’deki Yunan Konsolosluğu’na danıştım ve bunların hepsini birleştirerek ilgilenenler içinde yardımı olacağını düşündüğüm bir çalışma hazırladım.
Öncelikle söylemek isterim ki, araştırmalardan anladığım kadarıyla, bu hizmet Avrupa’daki bazı ülkelerde vizesiz yaşamakla birlikte, önemli bir de gayrimenkul yatırım imkanı sağlıyor. Bunun detaylarını size anlatacağım.
Yunanistan hakkında bilgiler
Öncelikle biraz Yunanistan’dan bahsetmemiz gerekiyor. Resmi olarak Helen Cumhuriyeti olan Yunanistan, kadim uygarlığı ve büyüleyici eşsiz doğasıyla ünlüdür. Yunan uygarlığı, tarih öncesinden beri sürekli var olmuş ve dünya medeniyetine, demokrasisine, felsefesine, siyaset bilimine, edebiyatına yön vermiştir. Hatta batı uygarlığının doğum yeri olarak kabul edilir.
Eşsiz bir doğaya sahiptir. Başkenti Atina da dahil bütün kıyılarından rahatça denize girilebilir, güneşten faydalanabilirsiniz. Ege Denizi’ndeki binlerce adası da güzel tatil imkanları sunuyor. Mykonos’ta çılgın bir tatil yaşarken, Santorini’de romantizmin doruğuna ulaşıp, diğer irili ufaklı pek çok adada dinlenebilirsiniz. Taze deniz ürünleri hemen hemen bütün ülkede muhteşemdir.
Ayrıca Golden Visa imkanı sunan diğer bütün ülkelerden bizim için daha avantajlıdır. En önemlisi Golden Visa’ya başvuru için en az yatırım meblağını Yunanistan istiyor. Golden Visa için Portekiz’e 500 bin Euro, Kıbrıs Rum Kesimi’ne 2 milyon Euro, Malta’ya 1 milyon Euro civarında yatırım yapmanız gerekirken, Yunanistan’da yapacağınız 250 bin Euro’luk bir yatırım yeterli olacak. 250 bin Euro Türkiye’sdeki gayrimenkul fiyatlarını düşündüğümüzde gayet uygun bir meblağ.
Yunanistan’da kısa süre önce yaşanan ekonomik kriz nedeniyle bu günlerde fiyatların oldukça makul olduğunu söyleyebiliriz. En güzel yerlerinde en güzel evleri çok uygun fiyatlara alabilirsiniz. Şimdi ucuz olsa da, ileride çok değer kazanacak bu gayrimenkuller, iyi bir yatırım fırsatı olarak karşımıza çıkıyor. Yaşamak için de ucuz bir ülkedir. Yeme içme aktivitelerinin tamamı bizim ülkemize kıyasla bedava sayılabilir. Turizm Yunan ekonomisinin temelini oluşturduğundan, uygun fiyata alabileceğiniz güzel oteller ile yatırımlarınızdan gelir etme imkanınız da olacak.
Yunanistan bize çok yakındır. Atina’ya uçakla bir saatte gidebilirsiniz, tıpkı İzmir’e gider gibi. Bu sayede gayrimenkullerinizi kontrol etmekte zorluk çekmezsiniz. Ayrıca benim incelediğim kadarıyla çeşitli şirketler yatırımlarınızı değerlendirmek konusunda sizlere yardımlar sunuyor. Mesela, Yunanistan ikamet şartı getirmediğinden, aldığınız evi sizin için kiraya veriliyor ve ciddi bir gelir kapısı yaratılıyor.
Ayrıca Güney Avrupa’da konumlanan Yunanistan, stratejik olarak Avrupa’nın, Asya’nın ve Afrika’nın kavşağında bulunuyor. Bu, küresel bir işletme zihniyetine sahip yatırımcılar için de uygun bir merkez olarak göze çarpıyor. Bize yakın kültürü, yemekleri, insanları, yaşam tarzı da Yunanistan’ı cazip hale getiriyor.
Golden Visa almak için gerekli şartlar, belgeler ve işlemler
Bu konuda en önemli nokta, güven ilişkisi ve doğru bilgilendirmedir. Ülkemizde ve Yunanistan’da bazı şirketlerin müşterilerini yanlış yönlendirdiğini üzülerek gördüm. En önemli noktalardan biri şu, Golden Visa için ülkemize yakın On İki Adalar’dan (Dodekanisos) ve Türkiye sınırına 100 km yakın bölgelerden gayrimenkul satın alamazsınız. Yunan kanunlarına göre, bu bölgelerden Türk vatandaşlarına gayrimenkul satmak yasaktır. Buna rağmen bazı şirketler, örneğin Sakız Adası’ndan gayrimenkul alabileceğiniz şeklinde sizi bilgilendiriyorlar.
Bazı aracılar gayrimenkul yatırımı için gerekli olan 250 bin Euro’yu sizden direkt olarak kendi hesaplarına istiyorlar. Böyle bir teklifle karşılaşıyorsanız, bilin ki dolandırılacaksınız. Yunan kanunlarına göre, gayrimenkul bedelinin Yunanistan’daki bir bankada adınıza açılacak hesabınızdan ödenmesi gerekiyor. Hal böyle iken, aracı şirket neden sizden para ister, siz düşünün. Bunun gibi pek çok ilginç ve yanlış bilgilendirme mevcut olduğundan dikkatli olmanızı önemle tavsiye ederim.
Öncelikle hizmet alacağınız aracıların mutlaka bir tüzel kişilik olmasına bakın. Bir sözleşme yapmak isteyin. Yapacağınız sözleşmede size vaat edilenler yerine getirilmediği takdirde, hukuksal olarak haklarınızı arayabileceğiniz bir muhataba ihtiyacınız olduğunu unutmayın. Hizmet alacağınız şirketin size Yunanistan’da banka hesabı açmak ve Türkiye’deki paranızı bu bankaya göndermek için gerekli bilgilendirmeyi yapmasını isteyin. Bu konuda sizi bilgilendirebilirse ve bunu öneriyorsa doğru bir yere başvurmuş olduğunuzu düşünebilirsiniz.
Yunanistan hükümeti, 2012 yılının Kasım ayında, 250 bin Euro veya daha fazla meblağda bir gayrimenkul yatırımı yapanlara ikamet izni verme “ihtimalini” tartıştı. Yasalar 2013 yılının Nisan ayında kabul edildi ve 2013 yılının Mayıs ayı itibariyle Hindistan, Rusya, Ukrayna, Kanada ve Amerika Birleşik Devletleri’nden yabancılara ilk izin belgeleri verildi. Siz de bu izni almak istiyorsanız, öncelikle başvuru yapmak için geçerli bir Schengen vizesine ihtiyacınız var; çünkü gayrimenkulünüzü seçmek ve satın almak için Yunanistan’a seyahat etmeniz gerekiyor. O nedenle en yakın Yunan Konsolosluğu’na vize için başvurmalısınız. Vizenizi aldıktan sonra Yunanistan’a gidip, yatırımınıza uygun gayrimenkulü seçmeniz gerekiyor. Sizin kendinizin gidip inceleme yapmanız, ortamı görmeniz, insanları tanımanız, prosedürü incelemeniz çok önemli. Hiç bilmediğiniz bir ülkeden, sadece internetten fotoğraflara bakıp gayrimenkul satın alamazsınız.
Bu yatırım konusunda da faydalanabileceğiniz ve mutlaka bilmeniz gereken önemli bilgiler var. 250 bin Euro değerinde “tek bir” gayrimenkul almanız gerekmiyor. Satın alacağınız birkaç gayrimenkulün toplam değeri 250 bin Euro da olabilir. Bu da size yatırımınızı dağıtma imkanı sunuyor. Yatırım için ticari ya da konut niteliğinde bir gayrimenkul alabildiğiniz gibi, çok daha değerli bir gayrimenkulü birkaç kişi ortak olarak da alabilirsiniz. Yunanistan’ın Golden Visa için talep ettiği gayrimenkul yatırımı konusundaki imkanları, bedel dışında gayet esnek.
Gayrimenkulü seçtikten sonra, satın alma aşamasında profesyonel destek almanız şart. Ülkemizde dahi gayrimenkul satışı dolandırıcılar tarafından sıkça kullanılan bir yöntemken, hiç bilmediğiniz bir ülkede mutlaka koruma altında olmanız gerekiyor. Mutlaka Yunanistan’dan bir avukat ya da şirketin hizmetinden faydalanmanızı öneririm.
Gayrimenkul alımı ve vize başvurusu için devlet, mülk transfer vergi oranını, net mülk değerinin yüzde 3.09’u oranında talep ediyor. Ayrıca yasal, noter ve diğer hizmet ücretlerinde mülk değerinin yaklaşık yüzde 5’i kadar bir masrafınız olacak. Aracı şirketler ise, gayrimenkul satın almak ve başvuruyu tamamlamak için sunacakları hizmetin kapsamına göre, 10 bin Euro – 20 bin Euro arası bir bedel istiyorlar. Kimi bütün süreci sizinle birlikte takip ediyor, kimi şirket ise yalnızca gayrimenkul bulana kadar destek veriyor. Bu noktada sizin nasıl bir hizmet istediğiniz önem kazanıyor. Yeterli değerdeki gayrimenkulü satın aldıktan sonra, Golden Visa için başvuru işlemlerine geçebilirsiniz.
Başvuru koşulları
Öncelikle başvuru için 18 yaşından büyük olmalısınız. Sabıkanız olmadığına dair ilgili makamlarca kabul edilen bir belge sunmanız gerekiyor. Yunanistan’da da geçerli bir sağlık sigortanız ve kendi ülkenize ait geçerli bir pasaportunuz olmalıdır. Ayrıca 250 bin Euro’luk gayrimenkulü de satın almış olmanız gerekiyor. Banka hesabınızda 24 bin Euro civarında bir yıllık geçiminizi sağlamak üzere ayırdığınız bir meblağ da olmadır. Bu şartları taşıyorsanız, talep edilen bütün belgelerle birlikte Golden Visa için başvurabilirsiniz.
İhtiyaç duyulan belgeler nelerdir?
1- Başvuranın pasaportunun ana sayfasının dört adet fotokopisi ve doğrulama için de orijinali gereklidir.
- Başvuru sahibinin pasaportunun başvuru yaptığında halen geçerli olması gereklidir.
- Başvuranın pasaportunun, izin belgesinin yerleştirileceği en az bir boş sayfası olmalıdır.
- Pasaportun Latin harfleri varsa, Yunanca çeviri gerekli değildir.
2- Başvuracağınız belediyeden size verilecek olan başvuru belgesinin doldurulması gerekir.
- Orijinal başvuru belgesi mutlaka Yunanca doldurulmalıdır. Bunun bir fotokopisi alınmalıdır. Orijinal ve fotokopi belge, sizin tarafınızdan imzalanmalıdır.
3-Mevcut ve Yunanistan’da geçerli sağlık sigortasının belgeleri sunulmalıdır.
- Doğrulama için orijinal belgeler ve her belgenin dört (4) fotokopisi olmalıdır.
4-Gelir belgeleriniz
- Banka tabloları, 12 aylık ayda en az 2 bin Euro/ay veya toplam likit varlıklarda 24 bin Euro’yu gösteren geçmiş / cari / gelecekteki gelir kaynaklı mektuplar, geçmiş vergi beyannameleri vs.
- Bir aileye destek veriyorsanız ek para (eşiniz için yüzde 20, her çocuk için yüzde 15)
- Onay için onaylı orijinaller ve her belgenin dört (4) fotokopisi olmalıdır.
Veya
5- Bir Yunan banka hesabına 24 bin Euro (2,000 / ay) yatırabilirsiniz.
- Bir aileye destek veriyorsanız ek para (eşiniz için yüzde 20, her çocuk için yüzde 15)
- Bir Yunan banka hesabı açmak için normalde bir AFM (Yunan vergi numarası) de gereklidir.
- Başvurunun yapıldığı tarihten itibaren 14 gün içinde orijinal banka kayıt / kitap / beyannameler ve dört (4) fotokopi çekilmesi gerekmektedir.
6- Sabıka kaydınız gereklidir.
Başvuru ücreti 500 Euro’dur. Başvuruyu bizzat yapmanız gerekmiyor, sizin adınıza Yunanistan’daki vekaletli avukatınız da yapabilir. Başvurunun alındığını onaylamak için ilgili makam tarafından “bebaiosi” adında bir belge çıkarılıyor. Bu belge bir yıl geçerlidir ve nihai oturma izni verilmeden önce geçici bir izin olarak kullanılabilir. Bu, başvuranın serbestçe Yunanistan’a gidip gelmesini sağlar. Bununla birlikte, başvuru sahibi bu aşamada Schengen alanının geri kalanına bu belge ile gidemez.
Başvuru Mercii neresidir?
Yerel “dimolar” a (belediye) veya “nomarxeia” lara (valilik), sabah saat 7: 30’dan başlayarak belirli saatlerde başvurabilirsiniz. Yetkili merciler, başvurucunun bilgilerini ve belgelerini inceler, doğruluklarını teyit eder ve bu inceleme sürecinin sonucuna göre başvuruyu kabul ya da reddeder. İnceleme süresi bir yıl kadar sürebilir. Bu tamamen bu makamların çalışma hızları ile ilgilidir. Başvurunuz kabul edildiği taktirde 5 yıllık Golden Visa’nızı almış olursunuz. Minimum ikamet zorunluluğu yoktur. Beş yıl dolduktan sonra, yatırımınızı devam ettirmeniz koşuluyla izniniz yenilenir; çünkü Yunanistan’dan alacağınız bu izin kalıcıdır. 2015 yılında Yunan makamları, Golden Visa’ya sahip olan kişilerin yedi yıl boyunca Yunanistan’da kesintisiz konaklaması halinde Yunan vatandaşlığına başvurabileceğini kabul eden yasaları onayladı. Yani Golden Visa’yı, Avrupa Birliği vatandaşlığında atacağınız ilk adım olarak da düşünebilirsiniz.
Aileniz de bu haktan faydalanabilir
Aile üyelerine eş ve 18 yaşın altındaki tüm çocuklar dahildir. 18 yaş ve üstü çocuklar eğitim görürken ve bağımlı olurlarsa hak kazanabilirler. Yunan ikamet programı yakın zamanda hem yatırımcının hem de eşin ebeveyni için genişletildi. Yani eşinizle, 21 yaşın altındaki çocuklarınızla, ebeveynlerinizle ve eşinizin ebeveynleriyle birlikte başvurabilirsiniz.
Yaşamak ve çalışmak
Oturma izni, başvuranın Yunanistan’da yaşaması ve her türlü haklardan faydalanmasını sağlar. Bununla birlikte, başvuran Yunanistan’da iş kurabilir; fakat Golden Visa çalışma izni anlamına gelmez.
Seyahat
Son zamanlarda bütün ülkeleri tehdit eden terör eylemleri nedeniyle Avrupa’ya ve Schengen bölgesine seyahat etmek için ziyaretçi vizesi almak Orta Doğu, Asya ve Afrika’daki birçok ülke vatandaşları için sorunlu hale geldi. Bir kez verilen Yunan ikamet izni, AB Schengen bölgesi boyunca seyahat özgürlüğüne izin verir. Ancak bir başka Shengen ülkesinde bu vize ile en fazla doksan gün kalabilirsiniz. Bu sürenin dolması ile birlikte Yunanistan’a veya Türkiye’ye gidip giriş-çıkış işlemi yapmanız gerekiyor.
Vatandaşlık ve pasaport
Yunanistan’da yaşayan adaylar, yedi yıl sonra vatandaşlığa ve pasaporta başvurabilirler. Başvuru sahipleri, bir kez vatandaşlığa sahip olduklarında, daha sonra vize yenilemelerine ihtiyaçları olmadığı için yatırımlarını elden çıkarabilirler. Ülkede ikamet etme ihtiyacı nedeniyle, Yunan Golden Visa programı, yatırım yoluyla vatandaşlığa yönelik değil de ikamet içim yatırım programı olarak düşünülmelidir. Bununla birlikte, vatandaşlık hakkı, Yunanistan’da yaşamayı taahhüt edenler içindir.
Özetle Yunanistan Golden Visa programının temel faydaları
- Tüm Schengen bölgesi ülkelerine vizesiz ve sınırsız seyahat hakkı kazanırsınız.
- İkametgah izniniz boyunca Yunanistan’da ikamet edebilirsiniz.
- Yunan halkıyla aynı kamu sağlığına ve eğitime erişim imkanına sahip olursunuz.
- 7 yıllık ikametten sonra vatandaşlık için başvurma hakkınız doğar.
- Avrupa’daki en düşük yatırım miktarını ödeyerek Avrupa Birliği’nin sağladığı imkanlardan faydalanabilirsiniz.
- Kanunlara uymak kaydıyla, ikamet izninizi sürekli yenileyebilirsiniz.
- Siz, aileniz, ebeveynleriniz veya eşinizin ebeveynleri de bu imkanlardan faydalanabilir.
- Golden Visa’nızın tutulması ve yenilenmesi için ülkede ikamet etmenize gerek yoktur.
- Minimum konaklama şartı yoktur.
Araplar İzmit’i Pilot Bölge Seçti
Araplar İzmit’i Pilot Bölge Seçti
Türk- Arap ortaklığıyla kurulan Bambau Gayrimenkul Yatırım Ortaklığı'nın (GMYO) hayata geçireceği konut, ofis, ve rezidans bloklarından oluşan 262 Towers'ın tanıtımı gerçekleştirildi.
Burçin Şahin İnşaat ile Mekkeli Yatırım ve Gayrimenkul Geliştirme Şirketi Almarasim’in ortaklığıyla kurulan Bambau GMYO'nun inşaatına başladığı projenin tanıtım toplantısında konuşan 262 Towers yatırımcılarından Almarasim Yönetim Kurulu Başkanı Muhammed Al Kattan, Türkiye ve Suudi Arabistan'ın iki kardeş ülke olduğunu belirtti. Suudi Arabistan ile Türkiye arasında yatırımları hızlandırma toplantıları yapıldığını anımsatan Al Kattan, "Kralımız tarafından bize Türkiye'de yatırımları hızlandırın önerileri yapıldı. Bu önerilerden sonra biz de gelip yatırım için pilot bölge olarak İzmit'i seçtik. İzmit'te yatırıma başlıyoruz" dedi.
"Yapacağımızın 20 katı yatırım daha planlıyoruz"
Projeyi gelişen Kocaeli'de yapmaktan gurur duyduklarını söyleyen Al Kattan, "İzmit'te inşa edeceğimiz 262 Towers şehre 500 milyon dolarlık katma değer sağlayacak" diye konuştu. Al Kattan, Maşukiye bölgesinde tatil köyü yatırımları planladıklarını ifade ederek, "Bu dönemde yapacağımız yatırımlar olacak ama önümüzdeki beş yıl içinde bu yapacağımızın 20 katı yatırım daha planlıyoruz” dedi.
"İzmit bizim için bir deneme alanı"
Projeyi İzmit'in en değerli lokasyonlarından D-100 Kara yolunun kenarına inşa edeceklerini anlatan Bambau GMYO Ortağı Burçin Şahin, "İzmit bizim için aynı zamanda bir deneme alanı. Burada bazı stratejiler geliştirdik, pazarlama alanında tecrübe sağladık. Burada biriken tecrübelerimizi diğer illerde de değerlendirmek istiyoruz" diye konuştu.
2019 yılının mayıs ayında bitmesi planlanan 14 katlı 3 blok halinde yükselen 262 Towers’ın İzmit Ofis bloğunda 210, Kartepe Ofis bloğunda 210, konut bloğunda 150, All-Kattan Rezidans bloğunda ise 160 birim bulunacak. Projede minimum daire fiyatı 360 bin liradan başlangıç gösteriyor. Banka kredisi ve farklı ödeme seçenekleri de mevcut. 262 Towers’ın yatırımcısına kısa sürede yüksek prim kazandırması bekleniyor.
|
TÜRKİYE’DE BULUNAN EN BÜYÜK HAZİNE
TÜRKİYE’DE BULUNAN EN BÜYÜK HAZİNE
Türkiye’nin Bilinmeyen En Büyük Hazinesi Jeotermal Enerji
Ülkelerin gelişmesi, gelişen sanayi büyük bir enerji ihtiyacını ortaya koymaktadır. Dünya bu ihtiyacının % 90 ını fosil yakıtları (kömür, petrol, doğalgaz) ile karşılamaktadır. Fosil yakıtlarını tükenmeye başlaması ve yakıldığı havaya zarar vermesiyle yeni bir enerji ihtiyacı ortaya çıktı. Bilim insanları bu ihtiyacının karşılanması için ve yenilenebilir enerji üretimi için birçok çalışmalar yapmışlardır.
Güneş pilleri, rüzgâr değirmenleri gibi projeler geliştirmişlerdir. Güneş, rüzgar gibi yenilenebilir enerji kaynakları ile kıyaslandığında jeotermal enerji kesintisiz olmasından dolayı avantajlı bir konuma sahiptir. Yenilenebilir enerji kaynaklarının en önemlilerinden olan jeotermal enerji ise günümüzde elektrik üretimi, tıp, turizm, ziraat, endüstri gibi sayısız alanda kullanılabilen bir kaynaktır. Doğru kullanımla tükenmesi zor bir enerji çeşidi olması, tespit ve üretiminin kolay olması, maliyetinin düşük olması, yatırımın çok kısa bir zamanda geri dönüş sağlaması, ayrıca diğer kaynaklara göre çevreye verilen zararın çok az olmasıdır (Külekçi, 2009).
JEOTERMAL ENERJİ NEDİR?
Jeotermal enerji; yerkabuğunun, çeşitli derinliklerinde bulunan birikmiş ısının oluşturduğu, sıcaklıkları bölgesel atmosferik sıcaklıkların üzerinde olan, normal yer altı ve yer üstü sularına göre daha fazla erimiş mineral, tuzlar, gazlar içeren sıcak su ve buhar olarak tanımlanabilir. Jeotermal suları oluşturan akışkanlar genellikle meteorik sular olduğu için jeotermal kaynaklar yenilenmektedir (Arslan vd., 2001).

Bir jeotermal sistemin oluşabilmesi için gerekli olan parametreler; yer kabuğunun derinliklerindeki ısı kaynağı, ısıyı taşıyan akışkan (beslenme), akışkanı bünyesinde barındıran rezervuar kayaç ve ısının kaybını önleyen örtü kayaçtır. Dünyanın merkezinde sıcaklığı 4200 0C’yi bulan magma adı verilen eriyik kütle bulunmaktadır. Tektonizmanın yarattığı kırık ve zayıflık zonlarından kabuk içerisinde sığ derinliklere veya yeryüzüne kadar ulaşan magma faaliyetleri jeotermal sistemin ısı kaynağını oluşturur.
Yeryüzünden kırık ve çatlaklar boyunca süzülen meteorik sular derinlerde ısındıktan sonra gözenekli ve geçirimli olan rezervuar kayaç içinde birikir. Bu suların bir kısmı fay hatları boyunca yükselerek yeryüzüne ulaşırlar ve jeotermal kaynakları oluştururlar. Üzeri geçirimsiz bir örtü kaya ile kuşatılan ve çoğu zaman yeryüzüne ulaşamayan rezervuar kaya içerisindeki jeotermal akışkan sondaj çalışmalarıyla yüzeye çıkarılır (Arslan vd., 2001).
TÜRKİYENİN JEOTERMAL POTANSİYELİ

Dünya üzerinde jeotermal enerji değeri anlaşılan bir enerji çeşidi olmakla beraber kullanımı ülkelere göre değişmektedir. Ülkemiz ise çok önemli bir jeotermal kuşak üzerinde olmasına ve 1300’ün üzerinde kaynak barındırmasına karşın jeotermal enerjiden yeterince faydalanamamaktadır. Türkiye’de jeotermal kullanımı; kaplıca turizmi, seracılık gibi temel kullanımlarla sınırlı bir şekilde yürütülmekle beraber son yıllarda konut ısıtılmasına yönelik çalışmalar yapılmaktadır (Külekçi, 2009).
Türkiye’de sıcaklığı 20-287 0C arasında değişen yaklaşık 2000 sıcak ve mineralli su kaynakları (kaynak boşalım ve rezervuar sıcaklıkları) ve ekonomik ölçekte kullanılabilen 227 jeotermal alan belirlenmiştir (MTA,. 2015). Bu alanlar başlıca Batı Anadolu’daki ana grabenler boyunca, Kuzey Anadolu Fay Zonu boyunca İç ve Doğu Anadolu’daki volkanik bölgelerde yer almaktadır. Çalışmalar sonucunda jeotermal alanlardaki sıcaklıklar ve termal kaynakların debileri önemli oranda yükselmiştir (Şimşek, 2015).
Türkiye’de MTA tarafından 332000 m jeotermal sondaj yapılmıştır. Jeotermal arama amaçlı sondaj derinlikleri 4000 m’yi geçmiştir. Yapılan değerlendirmelere göre, Türkiye’nin jeotermal ısı kapasitesi yaklaşık 60000MWt’dır (Yilmazer, 20009; TJD, 2015). Türkiye’de jeotermal elektrik üretiminde kurulu kapasite 400 MWe olup 2015 yılı sonunda 620 MWe ‘e yükselmesi beklenmektedir. Doğru kullanım kurulu ısı kapasitesi ise 293,3 MW değerrindedir.Kızıldere jeotermal santralinde üretilen sıvı karbondioksit ve kuru buz ise 160000 ton/yıl kapasitesine sahiptir.
TÜRKİYE’DE BULUNAN EN BÜYÜK HAZİNE 100. YIL’DA DURUM NE OLACAK ?
2023 yılı için jeotermal elektrik kapsitesinib 1500 MWe’e yükseltilmesi hedeflenmektedir.(Şimşek, 2015).
Türkiye zengin jeotermal kaynaklara sahip olup, potansiyel olarak dünyanın 7. ülkesi konumundadır. Ülkemizde jeotermal enerji araştırma çalışmaları 1962 yılından beri MTA Genel Müdürlüğü tarafından yürütülmekte ve bugüne kadar sıcaklıkları 35-40 0C’nin üzerinde olan 170 jeotermal sahanın var olduğu bilinmektedir. Bu sahaların büyük bir bölümü Batı Anadolu’da bulunup yüksek sıcaklıklara sahiptir. Türkiye’nin muhtemel jeotermal ısı potansiyeli 31500 MWt olarak tahmin edilmektedir. 2000 yılı sonu itibariyle MTA tarafından yapılan 304 jeotermal sondaja göre muhtemel potansiyelin 2046 MWt’ı ısıtmaya yönelik görünür potansiyel olarak kesinleştirilmiştir. Türkiye’deki doğal sıcak su çıkışlarının 600 MWt olan potansiyeli de bu rakama dahil edildiğinde toplam görünür jeotermal potansiyel 2646 MWt ulaşmaktadır. Türkiye’nin elektrik üretimine yönelik kurulu güç kapasitesi 20,4 MWe olup, tek başına Kızıldere jeotermal santrali tarafından karşılanmaktadır.
Türkiye zengin jeotermal kaynaklara sahip olup, potansiyel olarak dünyanın 7. ülkesi konumundadır. Ülkemizde jeotermal enerji araştırma çalışmaları 1962 yılından beri MTA Genel Müdürlüğü tarafından yürütülmekte ve bugüne kadar sıcaklıkları 35-40 0C’nin üzerinde olan 170 jeotermal sahanın var olduğu bilinmektedir. Bu sahaların büyük bir bölümü Batı Anadolu’da bulunup yüksek sıcaklıklara sahiptir. Türkiye’nin muhtemel jeotermal ısı potansiyeli 31500 MWt olarak tahmin edilmektedir. 2000 yılı sonu itibariyle MTA tarafından yapılan 304 jeotermal sondaja göre muhtemel potansiyelin 2046 MWt’ı ısıtmaya yönelik görünür potansiyel olarak kesinleştirilmiştir. Türkiye’deki doğal sıcak su çıkışlarının 600 MWt olan potansiyeli de bu rakama dahil edildiğinde toplam görünür jeotermal potansiyel 2646 MWt ulaşmaktadır. Türkiye’nin elektrik üretimine yönelik kurulu güç kapasitesi 20,4 MWe olup, tek başına Kızıldere jeotermal santrali tarafından karşılanmaktadır.
Enerji ihtiyacının yaklaşık %75’i ithal edilen ve enerji bağımlılığını arttıran yakıtlardan karşılanmaktadır. Ülkenin enerji tüketimi 106 milyon ton petrol eşdeğeri ve elektrik üretimi kurulu kapasitesi ise yaklaşık 42000 MWe’dir. Enerji bağımlılığını rüzgar, güneş, jeotermal gibi yenilenebilir kaynakların devreye sokulmasıyla, bir nevi enerji çeşitlendirilmesi yapılarak azaltması gerekmektedir.
Türkiye’nin yenilenebilir enerji kaynakları bakımından zengin olduğu öteden beri dile getirilmekle birlikte bu kaynaklarından üretebilecek enerjinin değerlendirilmesi net olarak yapılmamıştır. Ülkenin yerli enerji potansiyelinin artmasına az da olsa bir olanak sağlayacak jeotermal kaynaklarını enerji arzı portföyüne eklemesi gerekmektedir. Jeotermal arama faaliyetleri Türkiye’de 1960’larda başlamıştır. İlk olarak 1968 yılında yüksek entalpili bir jeotermal saha olan Kızıldere Sahası keşfedilmiştir.
Orta sıcaklıklı sahalar olarak nitelendirilen Balçova ve Seferihisar Sahaları 1960 ve 70’lerde bulunup, çalışılmıştır. İkinci yüksek entalpili saha, Germencik ve diğer orta entalpili sahalar olarak kabul edilen Salavatlı ve Simav sahaları ise 1980’lerde keşfedilmişlerdir. Türkiye’de 45 yıldan uzun bir suredir jeotermal faaliyetler devam etmekte olmasına rağmen, düşük ve orta sıcaklıklı kaynaklar detaylıca araştırılıp, değerlendirilmemiştir (Başel vd., 2009).
YAZAR: SEHER BÜYÜKŞAHİN – Jeolojimuhendisleri.NET Ekibi
Yararlanılan Kaynaklar
Arslan S., Darıcı M., Karahan Ç., 2001, Türkiye’nin Jeotermal Enerji Potansiyeli, Jeotermal Enerji Semineri, S.21-28. Başel, D.E., Serpen Ü., Satman A., 2009, Türkiye Jeotermal Kaynak Potansiyeli, Jeotermal Enerji Semineri, S.15-26. Külekçi, C.Ö., 2009, Yenilenebilir Enerji Kaynakları Arasında Jeotermal Enerjinin Yeri ve Türkiye Açısından Önemi, Ankara Üniversitesi Ziraat Fakültesi Peyzaj Mimarlığı Bölümü, S.83-91, Ankara. Şimşek Ş., 2015, Dünya’da Ve Türkiye’de Jeotermal Gelişmeler, Jeotermal Kaynaklar Sempoz
Çevre ve Şehircilik Bakanlığı, binalardaki gürültü kriterlerini yeniden düzenliyor.
Çevre ve Şehircilik Bakanlığı, binalardaki gürültü kriterlerini yeniden düzenliyor.
Çevre ve Şehircilik Bakanlığı tarafından hazırlanan Binaların Gürültüye Karşı Korunması ve Ses Yalıtımı Yönetmeliği Taslağı kurumların görüşüne açıldı. Düzenlemeyle binalara “gürültü kirliliğine” karşı yeni önlemler getiriliyor.
RUHSAT VE İZİN YOK
Buna göre binalardaki tesisat, duvar, döşeme, pencere gibi alanlardaki tüm malzemelerde “ses yalıtım” özelliğinin dikkate alınması gerekecek. Yeni düzenlemelerle, binalarda ses yalıtımının sağlanabilmesi için artık bölgesel gürültü haritaları ve binanın bulunduğu çevre de dikkate alınacak, kullanılacak malzemeler mekanın fonksiyonuna uygun seçilecek.
Bu açıdan tasarım firmalarını, malzeme üreticilerini ve müteahhitleri yakından ilgilendirecek yönetmelikle, binalar yeterli gürültü koruması sağlayabilecek şekilde inşa edilecek. Yönetmelikte yer alacak standartlar, yeni yapılacak binaların tamamında zorunlu olacak. Mevcut yapılarda ise bu standartlar isteğe bağlı uygulanabilecek.
AKUSTİK UZMAN DÖNEMİ BAŞLAYACAK
Binalarda yapım aşamasında veya sonrasında gerekli durumlarda ölçümlere dayalı akustik test ve raporları bina akustiği uzmanı hazırlayacak. Binalara isteğe bağlı olarak akustik performans belgesi düzenlenecek.
Bu binalarda uluslararası ölçüm standartları uygulanarak akustik testler yapılacak. Akustik performans belgesi tüm bina için bina akustiği uzmanı tarafından düzenlenecek
Kaydol:
Kayıtlar (Atom)
-
Emlakçılık güven isleyen bir meslek olduğu herkes tarafından kabul gören bir gerçek. Yeni emlakçılık hayatına merhaba diyecek olan emlakçı...
-
T.C. ÇEVRE VE ORMAN BAKANLIĞI ÇEVRESEL ETKİ DEĞERLENDİRMESİ VE PLANLAMA GENEL MÜDÜRLÜĞÜ ÇED VE PLAN İZLEME KONTROL DAİRESİ BAŞKANLIĞI 8/8/2...