12 Aralık 2012 Çarşamba

Kapıcının fazla mesaisi


Kapıcının fazla mesaisi

T.C. YARGITAY9.Hukuk Dairesi


Esas: 2007/2624
Karar: 2007/30654
Karar Tarihi: 17.10.2007


ÖZET: Davacının tüm hizmet süresince fazla çalışma yaptığı hafta tatili ve genel tatillerde çalıştığı kabul edilerek yapılan hesaplamaya değer verilerek sonuca gidilmesi doğru değildir. Kapıcılık hizmeti yapan davacının kaloriferlerin yandığı kış ayları dışında fazla mesai yapmasını gerektiren bir çalışması olamayacağı gibi tüm hafta ve genel tatillerde de çalıştığı kabul edilerek sonuca gidilmesi dairemiz uygulamalarına ve dosya içeriğine uygun düşmemektedir. Yalnız kaloriferlerin yandığı kış aylarında fazla mesai yapabileceği ve bazı hafta ve genel tatillerde çalıştığı kabul edilerek yeniden hesaplama yaptırılmalı, davalıların sorumlulukları belirlenmeli ve sonucuna göre karar verilmelidir.


(4857 S. K. m. 41, 53) (1475 S. K. m. 14)


Dava: Davacı, ihbar ve kıdem tazminatı ile işçilik alacaklarının ödetilmesine karar verilmesini istemiştir. 


Yerel mahkeme, isteği kısmen hüküm altına almıştır. 


Hüküm süresi içinde davalı K ... Apt. Kat Malikleri Kurulu Başkanı ile davacı avukatı tarafından temyiz edilmiş olmakla dosya incelendi, gereği konuşulup düşünüldü: 


Karar: 1- Dosyadaki yazılara toplanan delillerle kararın dayandığı kanuni gerektirici sebeplere göre, tarafların aşağıdaki bendin kapsamı dışında kalan temyiz itirazları yerinde değildir. 


2- Dosya içeriğinden davacının 1.12.1997 tarihinde davalılardan K ... Apartmanı işyerinde kapıcı olarak çalışmaya başladığı bu işyerindeki çalışmaları devam ederken 1.10.2001 tarihinde komşu O ... Apartmanı yönetimi ile K. .. Apartman yöneticileri arasında yapılan protokolde davacının her iki apartmanın birlikte hizmet vermesinin ücretinin bir kısmının K ... bir kısmının da Özmen apartmanı tarafından karşılanmasının sigorta kayıtlarının K ... apartmanı tarafından ödenmeye devam etmesinin kararlaştırıldığı ve aktin feshedildiği 13.1.2004 tarihine kadar davacının protokol gereği her iki davalı apartmana birlikte hizmet verdiği başka bir anlatımla 1.10.2001 - 13.1.2004 tarihleri arasında davacının her iki davalı tarafından birlikte istihdamının söz konusu olduğu anlaşılmaktadır. Davacının bu çalışma şekline göre davalılardan K ... apartman işyerinin 1.12.1997 - 1.10.2001 tarihleri arasında geçen çalışmalardan doğacak işçilik alacaklarının tümünden (asgari ücrete göre belirlenecek) tek başına sorumlu tutulmalıdır. 1.10.2001 13.1.2004 tarihleri arasında birlikte istihdam söz konusu olacağından bu dönem için doğacak alacaklardan her iki davalı müştereken ve müteselsilen sorumlu tutulmalıdır. Mahkemenin açıklanan bu esaslara göre davalıların sorumluluklarını belirleyerek sonuca gitmesi gerekirken yazılı şekilde hüküm kurulması hatalıdır. 


3- Davacının hizmet aktinin bazı işçilik alacaklarının ödenmemesi sebebiyle sona erdirdiği tanık anlatımlarından ve tüm dosya içeriğinden anlaşıldığından haklı fesih nedeniyle davacının kıdem tazminatı isteğinin kabulü gerekirken reddedilmesi bozma nedenidir. 


4- Davacının tüm hizmet süresince fazla çalışma yaptığı hafta tatili ve genel tatillerde çalıştığı kabul edilerek yapılan hesaplamaya değer verilerek sonuca gidilmesi doğru değildir. Kapıcılık hizmeti yapan davacının kaloriferlerin yandığı kış ayları dışında fazla mesai yapmasını gerektiren bir çalışması olamayacağı gibi tüm hafta ve genel tatillerde de çalıştığı kabul edilerek sonuca gidilmesi dairemiz uygulamalarına ve dosya içeriğine uygun düşmemektedir. Yalnız kaloriferlerin yandığı kış aylarında fazla mesai yapabileceği ve bazı hafta ve genel tatillerde çalıştığı kabul edilerek yeniden hesaplama yaptırılmalı yukarıda açıklanan esaslara göre davalıların sorumlulukları belirlenmeli ve sonucuna göre karar verilmelidir. 


5- İzin ücret alacağı da yukarıda 2 nolu bend'de belirtilen esaslara göre saptanarak sonuca gidilmelidir. 


Sonuç: Temyiz olunan kararın yukarıda yazılı sebepten BOZULMASINA, peşin alınan temyiz harcının istek halinde ilgiliye iadesine, 17.10.2007 gününde oybirliği ile karar verildi. (¤¤)


Sinerji Mevzuat ve İçtihat Programları
*****
T.C. YARGITAY 9.Hukuk Dairesi


Esas: 2006/5575
Karar: 2006/26877
Karar Tarihi: 11.10.2006


ÖZET: Davacının kapıcılık hizmetlerini tam gün değil kısmi süreli yerine getirdiği görülmektedir. Uç apartmanda çalıştığı anlaşılan davacının günlük çalışmanın 1/3 ü oranında apartmanın kombili kalorifer sistemine geçtiği tarihten itibaren dava konusu taleplerden sorumlu tutulması gerekir.




(1475 S. K. m. 14) (4857 S. K. m. 17, 18)


Dava: Davacı, ihbar ve kıdem tazminatı, fazla çalışma ve izin ücreti ile bayram ve hafta tatili gündeliğinin ödetilmesine karar verilmesini istemiştir.


Yerel mahkeme, isteği kısmen hüküm altına almıştır.


Hüküm duruşmalı olarak davalı avukatı tarafından temyiz edilmiş ise de; HUMK'nun 435.maddesi gereğince duruşma isteğinin süreden reddine ve incelemenin evrak üzerinde yapılmasına karar verildikten ve temyiz isteğinin süresinde olduğu anlaşıldıktan sonra dosya incelendi, gereği konuşulup düşünüldü:


Karar: 1- Dosyadaki yazılara toplanan delillerle kararın dayandığı kanuni gerektirici sebeplere göre, davalının aşağıdaki bendin kapsamı dışında kalan temyiz itirazları yerinde değildir.


2- Davacının davalı apartman yönetimine ait konut işyerinde kapıcı konutunda oturmak, çöpleri almak ve haftada bir gün apartmanın merdivenleri yıkamak şeklinde çalıştığı bunun dışında diğer konutlara da kapıcılık hizmeti sunduğu dosyadaki bilgi ve belgelerden anlaşılmaktadır. Ancak mahkemece tüm çalışma süresi için kıdem, ihbar tazminatı ile yıllık izin ücretini davacı tam gün çalışıyormuş gibi davalı apartman sorumlu tutulmuştur. Oysa davacının yukarda belirtilen kapıcılık hizmetlerini tam gün değil kısmi süreli yerine getirdiği görülmektedir. Uç apartmanda çalıştığı anlaşılan davacının günlük çalışmanın 1/3 ü oranında apartmanın kombili kalorifer sistemine geçtiği tarihten itibaren dava konusu taleplerden sorumlu tutulması gerekirken mahkemece yazılı şekilde karar verilmesi hatalıdır.


Sonuç: Temyiz olunan kararın yukarıda yazılı sebepten BOZULMASINA, peşin alınan temyiz harcının istek halinde ilgiliye iadesine, 11.10.2006 gününde oybirliği ile karar verildi.

11 Aralık 2012 Salı

KADIKÖY MEYDANI ATATÜRK ANITI


Başkan Topbaş; “Kadıköy’deki anıtın kaldırılması söz konusu değil!”
Kadıköy Meydanı'ndan bulunan Atatürk Anıtı’nın kaldırılacağı yönündeki iddiaların doğru olmadığını vurgulayan Başkan Topbaş, “Yıllarca belediye başkanlığı yapıp da plan notlarını okuyamayanları muhatap almak mümkün değil. Kalkacaksın, ucuz siyaset yapacaksın böyle bir şey olur mu?” dedi.
Sancaktepe'de İstanbul Büyükşehir Belediyesi tarafından yapılacak olan Mimar Sinan bulvarı cadde düzenlemesi, kapalı yüzme havuzu, kadın sağlık ve beceri eğitim merkezinin temelini atan Başkan Kadir Topbaş, program sonrasında gazetecilerin sorularını cevaplandırdı.

Kadir Topbaş, bir gazetecinin “Kadıköy Belediye Başkanı Selami Öztürk Haydarpaşa planında Kadıköy Meydanı'ndan bulunan Atatürk Anıtı'nın bulunmadığını iddia ediyor. Bu konuda neler söyleyeceksiniz?” şeklindeki sorusu üzerine, “Yıllarca belediye başkanlığı yapacaksın planı okuyamayacaksın. Notlarına bakmayacaksın ve kalkacaksın ucuz siyaset yapacaksın böyle bir şey olur mu? Açsınlar plan notunda var” dedi.
Plan notunda törenlerin yapılacağı alanın ifade edildiğine dikkat çeken Başkan Topbaş, açıklamasını şöyle sürdürdü; “Ne törenleri yapılacaktır? Orada baksalar görürler. Kaldı ki 5 binlik planlarda 1 milim 5 metre demektir. Plan notlarında bunlar var zaten. Anıt kaldırılacak deniliyor. Geleceği de okuyabiliyor bu insanlar. İleride burası fuar alanı aktivite alanı olursa, gelecekte şu olur. Bu olur mu? Geleceği bu kadar öngörebilen insanları hayret ve hayranlıkla karşılıyorum. Ucuz siyaset olarak görmekteyim. Orada plan notu açık ve net. Planı okuyamayanlar yıllarca belediye başkanlığı yapıp da belediye başkanlığının farkında olmayan insanları muhatap almak mümkün değil. Kusura bakmasın.”
Kadir Topbaş, konunun belediye meclisinde görüşülüp görüşülmediği sorusuna ise şu cevabı verdi; “Bakın 5000’lik planlarda o detay olmaz. Plan notu olur. Bunları alıp bir de okutmak ve öğretmek lazım. Gelin bakalım diye öğretmek lazım. Plan notlarının ne olduğunu neyi ifade ettiğini okuyamayacaksın ucuz siyaset yapacaksın, gündem oluşturacaksın. Böyle bir şey olur mu ? Çok komik. Plan nasıl okunur diye ders vermek lazım. Biz yaptığımız işi gayet iyi biliyoruz. Orada anıtın kaldırılması söz konusu değil. Orada bir yapı yapılması söz konusu değil. Plan notları açık. Şimdi ağız değiştirdiler, biz de biliyoruz o planları diyorlar ama geçelim onları…”
" MECLİSİMİZ OLUMLU BAKTIĞI TAKTİRDE BU CEMAATİN DE İHTİYACI KARŞILANMIŞ OLACAK "
Yeşilköy'de bir kilise yapılması kararının belediye meclisinde onaylanmasıyla ilgili bir soruyu yanıtlayan Topbaş, " Süryani Kadim Cemaati yıllardan beri başkan olduğumdan beridir, Yeşilköy'deki cemaatinin ibadet ihtiyacını başka yerde karşıladığını söyledi. Bir yer edinmek istediklerini söylemişlerdi. Uzun arayışlar sonucunda 1950'li yıllarda mülkiyeti bize geçen 2 bin 734 metrekarelik bir alan meclisimizden bir ibadethane lejandıyla geçti. Daha sonra bu kurulan gitti kurulda gerekli görüşmeler yapıldıktan sonra, buradaki kilise projesi hazırlanacak ve kurul onayını verecek. Meclisimiz olumlu baktığı taktirde, bu cemaatin de bu ihtiyacı karşılanmış olacak " dedi. Topbaş, " Büyükşehir Belediyesinden yıllar sonra belki de, ilk defa farklı dine mensup insanlara bir ibadethane yeri vermek kararı çıkıyor. Bu ilk defa oluyor. Demek ki biz camileri yaparken, bu tür ihtiyaçları karşılarken gayrimüslimlerin de bu tür taleplerini karşılamak durumundayız" diye konuştu.
Topbaş, Yahudi Cemaatinden böyle bir talep geldiğini söyleyen Topbaş, " Aynı şekilde Yahudi cemaatiyle ilgili de yeni yerleşim alanıyla ilgili böyle bir talep var. Onu da değerlendireceğiz "dedi.
" BÖYLE BİR ÇALIŞMAMIZ VAR "
Başkan Tobaş Karaköy'e cami yapılması projesiyle ilgili de bilgiler verdi. Topbaş, " Geçmişte yapılmış olan bir cami vardı burada. Karaköy'deki düzenlemeler sırasında kaldırılmış. Beyoğlu Belediye Başkanlığım döneminde de gündeme getirdik. Bunu yerine koyalım bir tarihi eser ve bir kimliği olan bir yapı diye çalışmalar yaptık. Medyamızdan da destekler gelmişti. Şu anda o çalışmalar yapılıyor. Oradaki orijinal yerine yerleştirmek için oradaki mülkiyetle ilgili bazı çalışmalar var. Özel mülk alanları olanlar var onlarla bir mutabakat sağlayıp, bu kentin hafızası saydığımız bir değer olarak koymak isteriz. Böyle bir çalışmamız var " dedi.

İnönü Stadı'nın Yıkımına Onay Çıktı


İnönü Stadı'nın Yıkımına Onay Çıktı

Çevre ve Şehircilik Bakanlığı, Beşiktaş Jimnastik Kulübü'nün İnönü Stadı ile ilgili plan revizyonu başvurusunu onayladı. Mekânsal Planlama Genel Müdürü Mehmet Ali Kahraman, basına yaptığı açıklamada, Beşiktaş Jimnastik Kulübü'nün İnönü Stadı ile ilgili plan revizyonu başvurularının onaylandığını belirterek "Stat mevcut yerinde yıkılıp yeniden yapılacak" dedi.

Şimdi Gözler Koruma Kurulu'nda
Beşiktaş Kulübü'nün basına daha önce duyurduğu proje kapsamında yeni stat 42 bin kişilik olacak. Üstü açılır kapanır olarak tasarlanan stadın genişletilmesi için Maçka Parkı'nın arazisi kullanılacak. Stadın zemini 40 metre kuzeye kaydırılarak deniz tarafındaki eski açık tribünün iç tarafı amfi tiyatro yapılacak. Projede alışveriş merkezi ile kapalı otopark da bulunuyor.

Stat daha önce 2863 Sayılı Koruma Yasası kapsamında 'Korunması gereken kültürel varlık' olarak tescil edilmişti. Stadyumun bulunduğu tarihi Dolmabahçe Vadisi de kentsel ve tarihi sit alanı ilan edilmişti. Konumu dolayısıyla stat inşaatının Boğaziçi'nin siluetini bozacağı da eleştirilen noktalar arasında.

İstanbul Büyükşehir Belediyesi'nin stadın bulunduğu bölgede kapsamlı bir plan çalışması yaptığını ve bunların arasında stadın da yer aldığını ifade eden Kahraman, "Stadı, aciliyeti olduğu için bu plandan ayırdık. Bakanlık olarak kamuya ait araziler üzerinde plan yapma yetkimiz var. Burası da zaten Gençlik ve Spor Bakanlığı'nın. Bakanlık ile anlaşarak protokol yaparak bize geldiler. Biz de planı onayladık'' dedi.
'Koruma İlkelerine Aykırı'
Şehir Plancıları Odası İstanbul Şube Başkanı Tayfun Kahraman da planın onaylandığı haberini basından aldıklarını belirterek "Burası tescilli bir kültür varlığı, yıkılıp yeniden yapılması koruma ilkelerine aykırı. Burası 1936'da Henri Prost'un yaptığı planlardan beri park. Kulüp maliyetleri karşılamak için fonksiyon değişikliği öneriyor fakat buraya daha fazla insan çekecek bir müdahale hatalı olur, ulaşımı tamamen kilitler'' dedi.

İstanbul Aydın Üniversitesi Afet Eğitim ve Araştırma Merkezi'nin raporunda da İnönü Stadı'nın yerine daha büyük bir stadın yapılması durumunda Beşiktaş'taki yeşil alanların ve stadın altındaki arkeolojik eserlerin zarar göreceği, ayrıca olası bir depremde stadın çökebileceği bildirilmişti.

İlk Nükleer Çöplük İzmir'de Çıktı


İlk Nükleer Çöplük İzmir'de Çıktı

İzmir Gaziemir'de kurşun üreten bir fabrika yıllarca zehirlerini kendi arazisindeki toprağa gömdüğü ortaya çıktı. Toprak altındaki atıklar zehiri kusmaya başladı. Toprak artık için için yanıyor. Şu anda metruk haldeki zehirlerin gömüldüğü araziden insanlar her gün geçiyor. Türkiye Atom Enerji Kurumu ilk radyasyon tespiti 2007'de yaptı. Raporlara göre, radyasyon, fabrikanın nükleer santrallerde kullanılan nükleer çubukları eritmesiyle oluşmuş. Bu maddelerin Türkiye yasal girişi yok. Üstelik Çevre ve Şehircilik Bakanlığı, İzmir Valiliği, İzmir Büyükşehir Belediyesi, Gaziemir Kaymakamlığı, Gaziemir Belediyesi de durumdan haberdar. Ancak 5 yıldır kılını kıpırdatan olmadı. Yönetmeliklere göre tesis içinde en fazla 6 ton atık bulunabilir. Ancak sadece yer yüzündeki atıkların miktarı binlerce ton. Yeraltınkini ise bilen yok
Tesisin tam adı Aslan Avcı Döküm Sanayi ve Tic. A.Ş. İzmir'deki fabrika, 30 yıldan fazla Gaziemir Aksoy Caddesi üzerinde, şehrin tam göbeğinde kurşun üretimi yaptı. Külçe kurşun elde etmek için ömrünü tamamlamış akü ve hurda kurşun kullanıldı. Fabrikanın 70 dönümden fazla arazisi var. Kaderine terk edilmiş makineler, depolar, asit havuzları... Fabrika 2 yıldır terk edilmiş halde. Burası, Türkiye'nin bilinen 'ilk' nükleer çöplüğü ve belgelere göre, fabrikadaki 'sadece görünen' tehlikeli atıkları bertarafın bedeli en az 12 milyon lira.
İlk tespit Türkiye Atom Enerjisi (TAEK) tarafından 3 Nisan 2007'de yapıldı. TAEK, fabrikada radyasyonlu cüruf (atık) gömülü alan tespit etti.
17 Haziran 2008'de Çevre ve Orman Müdürlüğü bir depoda 200 ton atık tespit etti. Atıkların bertarafa gönderilmesi istendi. Denetçiler, Temmuz 2008'de tekrar fabrikaya gittiğinde 180 ton tehlikeli atık daha buldu.
TAEK: Karantinaya Alın
TAEK, 8 Eylül 2008'de Aslan Avcı'ya gönderilen yazıda, fabrikada mayıs, haziran, temmuz ve ağustos'ta yapılan ölçümlerde depolama sahasında, fırınlar bölgesinde, kapalı istif sahasında radyoaktif madde bulaşmış atık tespit edildiği belirtildi. Radyoaktif maddelerin potalarda eritildiği vurgulandı. Radyasyonlu atıkların bulunduğu yerin karantina altına alınması gerektiği anlatıldı.
İzmir Valiliği İl Çevre ve Orman Müdürlüğü yetkilileri 17 Eyül 2008'de fabrikaya yazı yazarak "9-10 Eylül 2008'de fabrikada 90x90x12 metrelik depolanmış atık sahasında radyasyon tespit edildi" dedi. Yazı, Büyükşehir Belediyesine, Gaziemir Kaymakamlığı'a Gaziemir Belediyesi'ne, Gaziemir Sağlık Grup Başkanlığı'na da gönderildi.
TAEK, Kasım 2008'de fabrikaya çevre ve insan sağlığı açısından alınması gereken tedbirleri bir kez daha hatırlattı. Belge Çevre Bakanlığı ile valiliğe de gönderildir. Çevre Bakanlığı Aralık 2008 ile Eylül 2009'de yine fabrikayı denetledi.
Aslan Avcı'nın iç yazışmaları da vahimdi. Teknik Müdür Özgür Yarcı'nın Genel Müdür Hadi Gedik'e gönderdiği mail'lerde radyasyon içeren tehlikeli atıkların İZAYDAŞ'a gönderilmesi durumunda maliyetin 12 milyon lira olacağını, eğer Çekmece Nükleer Araştırma Merkezi'ne (CNAM) gönderilirse maliyetin daha da artacağını belirtiyordu.
2012'nin son ayı itibariyle fabrikanın durumunu tüm yetkili kurumların biliyor olmasına rağmen bugüne kadar radyoaktif çöple ilgili hiçbir işlem yapılmadı. Fabrikanın sahibi Hasan Avcı, 4-5 yıl önce öldü. Bölge sakinlerinin ifadelerine göre, arazi el altından satılmak isteniyor, iddiaya göre araziyi TOKİ alacak.
Nükleer Santral Kaynaklı
İç yazışmalardan radyasyonlu atık numunelerinin TAEK'e bağlı CNAM'a gönderildiği anlaşılıyor. Burada yapılan incelemede radyasyon tespit edilen malzemelerin artık bir atık sınıfında değil, 'radyoaktif kaynak' olduğu ve malzemelerin Türkiye'de bulunmadığı belirleniyor. Radyasyonun 'Europium 152' adı verilen bir malzemeden bulaşmış olabileceğini tespit eden CNAM, bu malzemenin de ancak nükleer santrallardaki nükleer çubuklardan bulaşabileceğini belirtiyor. Ayrıca Europuim 152 adı verilen malzemenin Türkiye'ye yasal girişinin olmadığı da açıkca ifade ediliyor.
Aletler Sinyal Veriyor
Fabrikada atıkların bulunduğu yerlerde radyasyon aletleri sinyal veriyor. Akü ve kurşun kalıntıları rüzgârla etrafa savruluyor. Toprağa gömülü atıkların bulunduğu bazı noktalardan da radyasyon sinyalleri alındı. Fabrika içinde görünen atıkların toplam miktarının 100 bin tonun üzerinde olduğu tahmin ediliyor. Gömülü atığın miktarı ise bilinmiyor.
Arazinin dışı tel örgülerle çevrilmiş ancak çoğu işlevsiz. Çocuklar fabrikanın yakınlarındaki okullarına gidebilmek için zehirli atıkların bulunduğu yoldan geçiyor. İçin için yanan topraktan çok ağır bir koku yükseliyor.

“Radyoevimizi Vermiyoruz” Basın Açıklamasına Çağrı


“Radyoevimizi Vermiyoruz” Basın Açıklamasına Çağrı

Kentlere kimliğini veren kimi yapılar, toplumun belleğidir.
TRT İstanbul Radyosu binası da, 1949'dan beri bu kişilikli binalardan biridir.
Burası radyo binası olarak tasarlanmış, özel bir mimariye sahip, kentin ve Cumhuriyet Türkiye'sinin sembol yapılarından biri.
Türkiye'nin kültür tarihinin yaşandığı koridorları, ülkenin en önemli sanatçılarına okul olmuş stüdyoları, en güçlü kalemlerimizin oyunlarının provasının yapıldığı odaları çıkarıp atmak istiyorlar bu toplumun belleğinden.
Duyduk ki Radyoevimiz, Birleşmiş Milletler'e verilmek isteniyormuş.
Dünya Kültür Mirası listeleri hazırlayan Birleşmiş Milletler, nasıl bir kültür hazinesinin üzerine oturmak istediğinin farkında mı?
Daha bir yıl önce UNESCO'nun 13 Şubat'ı "Dünya Radyo Günü" olarak kabul ettiği bir ortamda, Birleşmiş Milletler, İstanbul Radyoevi'nin boşaltılmasını, koca bir tarihin, koca bir kültürün kapının önüne konulmasını nasıl açıklayacak?
Tarihimizi, kültür belleğimizi yok edemezsiniz!
Biz Radyoevimizi vermiyoruz!
Herkesi 4 Ekim 2012 Perşembe günü saat 13.30'da sesimize ses katmaya Radyoevimizin önüne davet ediyoruz.
4 Ekim Perşembe günü biz TRT çalışanları, sizleri sanatçılarımızla, sazımızla, sözümüzle Radyoevi'nin önünde bekliyoruz. Açık havada gerçekleştireceğimiz radyo programımızda korolarımızdan şarkılar, türküler eşlik edecek söyleyeceklerimize.
"Radyoevimiz bizim de evimiz" deyin, "Kültür belleğimizi yitirmek istemiyoruz" deyin.
Bu mücadele hepimizin mücadelesi...
Tüm TRT çalışanları adına,
Birlik Haber Sen
Kesk Haber Sen
Türk Haber Sen

"Akıllı Bina"ların Aptal Yer Seçimleri


"Fulya" bir "dere"nin adı... İstanbul'da vaktiyle aktığı semte de adını veren derenin tam üzerinde ise bugün "Fulya Deresi Sokak" var!
Mecidiyeköy'den Beşiktaş'a dik yamaçlardan inen derenin "betonlaşmış" yatağında şimdi sayısız apartman, hastane, gökdelen rezidans, AVM, dev oteller, işyerleri ile 17 Temmuz'da yanan "Polat Tower" (kule) de bulunuyor.
Semtin rasgele inşa edilmiş eski binaları yüksek yapılara dönüşürken, cadde ve sokaklarının eski genişlikleri değişmediğinden, İstanbul'un en dar ama trafiği en yoğun "yokuş"ları Fulya'da...
İşte bu plansız yolların arasında 2002'de yapılan 42 katlı Polat Kulesi'nde yangın başladığında en kısa sürede yetişen "itfaiyenin başarılı müdahalesi" görmezden gelinerek denildi ki; "Kule 'akıllı bina' olduğundan, yangına karşı korunma sistemleri hemen devreye girdi."
İstanbul Büyükşehir Belediye Başkanı Kadir Topbaş da ilk söz olarak "akıllı bina"yı övünce, ertesi gün kimi gazetelerimizin manşetleri şöyleydi: "Bina kendi kendini söndürdü"!..
Böylesi "akıllı bir bina" için "yer seçimi"nin neden "aptalca" olduğu, "dere yatağında gökdelen"lere nasıl ve hangi şehircilik ilkesiyle izin verildiği ise kimsenin umurunda değildi... hâlâ da değil!..
Kutlanacak önlemlerPolat Kulesi'ni akıllı kılan yangın güvenlik önlemlerini aslında gerçekten kutlamak gerekir. Sahibi Adnan Polat'ın açıkladığına göre "6 milyon dolar"lık ek maliyetle gerçekleştirilen altyapıyla cepheyi saran alev ve dumanın içeri girmesi önlenmiş; merdivenlere ters basınçlı hava verilmiş; bini aşkın insanın aşama aşama tahliyesi sağlanmış; evcil hayvanlar bile kurtarılmıştı...
Alevlerin binayı kısa sürede sarmasının nedeni ise "polipen" denen kaplama malzemesinin "yanıcı" özelliğiydi. İşte bu amansız yangınla yaratıcılarıyla, itfaiye teşkilatı mükemmel bir organizasyonla başa çıktı. Merdivenler gökdelenin boyuna erişemeyince de helikopterle denizden su getirilip üzerine boşaltıldı. Adnan Polat'a, binadaki daire sahipleri ve sakinlerine samimiyetle geçmiş olsun diyoruz...
Ama Fulya'daki yapıların yer seçimlerinde izlenen "aptal"ca imar anlayışını acaba ne zaman sorgulayacağız?
Hangi "akıllı" ülkede "mahalle arasında gökdelen"e izin veriliyor; hangi "aklı başında" ülkede "dere yatağı üzerinde kentleşme" var?
İsveç'te gökdelenYanıtları düşüneduralım; Stockholm'de yaşayan mimar Abdullah Tuncel'den gelen e-mektubu özetleyerek paylaşıyorum:
"Stockholm'ün merkezine yapılması düşünülen bir gökdelenin projeleri basına yansıyınca kıyamet koptu! Çünkü burada bir gelenek var, 7 katı geçen yapılar tartışmaya açılır.
Önce Stockholm ilinin yetkilileri tepki gösterdiler; sonra da siyasi partiler karşı çıktılar. Bunun üzerine belediye başlangıçta cılız kalsa da tepki göstermek zorunda kaldı. Şimdi sivil toplum örgütlerinin de muhalefetleri bekleniyor.
Resmi ağızların tepkileri kısaca şu gerekçelere dayanıyor:
1) Bu gökdelen, Stockholm'ün geleneksel siluetini bozacak.
2) Tarihi çevrenin 'genel peyzaj'ına ciddi zarar verecek.
3) Stockholm'ün merkezini "karaktersiz"leştirecek.
4) Kentin merkezine trafik, hava kirliliği, altyapı vb. açıdan çok gereksiz bir yük getirecek."
İsveçliler "rant kuleleri"ne karşı kentlerini böyle koruyor.
Ne diyelim? Darısı başımıza...

“Koruma” Kurulu mu? “Korumama” Kurulu mu?


Konumuz; belleklerimize "Tercüman Binası" olarak yer etmiş Zeytinburnu Tercüman Gazetesi Matbaa ve Yönetim Tesisleri. Projesi, 1972'de bir sınırlı yarışma sonucu Günay Çilingiroğlu ve Muhlis Tunca tarafından hazırlanan ve yapımı 1974 yılında tamamlanmış bina.
Mimarlık eleştirmenlerince "Yeni Brütalizm"in ülkemizdeki uygulamaları içinde özgün bir konumu olduğu kabul edilen bu eser, aynı görüşler doğrultusunda, T.C. Turizm ve Kültür Bakanlığı İstanbul IV Numaralı Kültür ve Tabiat Varlıklarını Koruma Bölge Kurulu tarafından 29.01.2010 tarihli kararla "korunması gerekli kültür varlığı" olarak tescil edildi.
2011 yılında bina cephesine demir konstrüksiyon panolar konması gibi, cephelere zarar veren bazı ruhsatsız uygulamaları tespit etmemiz üzerine, İstanbul Serbest Mimarlar Derneği olarak 11.11.2011 tarihinde "tüm estetik niteliği bozan ilaveler yapıldığı gerekçesiyle yapının özgün görünümüne kavuşturulması için gerekli işlemlerin yapılmasını" talep eden bir dilekçeyle IV numaralı Kurul'a başvurduk.
14.06.2012 tarihli cevabi yazısında Kurul, "...yapının tarihî, arkeolojik, çevresel ve diğer önem ve özellikleri bakımından önem arz etmediğinin üyelerce yerinde görüldüğü" gerekçesiyle hakkındaki "korunması gerekli kültür varlığı" tescilinin kaldırılmasına karar verdiğini bildirmiştir.
Bizi "Dimyat'a pirince giderken evdeki bulgurdan olma" durumunda bırakan bu karar karşısında daha ağırını kullanmamak için "hoppalaa" sözcüğüyle yetiniyorum.
Kurul, dilekçemiz üzerine bize adeta "Öyle mi? İşte böyle" demiştir.
Ne olmuştur da daha bir yıl önce yine aynı Kurulca korunmaya değer görülen bir eser bir yıl sonra "yerinde yapılan tetkikle" korunmaya değer bulunmamıştır?
Okula yeni başlamış mimarlık öğrencilerinin bile tanıdığı bu bina hakkında ancak "yerinde görerek" fikir sahibi olabilen ve yine aynı sorumluluğu taşıyan bir evvelki Kurulun aldığı kararı "bir kalemde" silerek korumayı kaldıran üyelerin oluşturduğu bir "Koruma" Kurulu'na bundan sonra güven duymak olanaklı mıdır?
Bu karar sonucu artık o bina ile ilgili "geliştirme" hayalleri olan kimseler mutlu, Türkiye mimarlık tarihinin önemli bir yapısının kaybedileceğini bilen sorumlu birey ve kuruluşlar mutsuzdur.
Kültür değerlerimizin korunmasını kendilerine emanet ettiğimiz ve bu kararın altında imzası olan Kurul üyeleri de kendileriyle gurur duysunlar! Mimarlık tarihimize böyle de olsa girmeyi başardılar...

Taksim GOP'a Taşınıyor


Taksim GOP'a Taşınıyor!

Yıkılıp yeniden yapılacak olan Taksim Eğitim ve Araştırma Hastanesi, geçici bir süre için hastaları ve çalışanlarıyla birlikte Gaziosmanpaşa Devlet Hastanesi'ne taşınacak. Taşınmanın nisan ayında tamamlanması planlanıyor.
Beyoğlu'nda 43 yıldır hizmet veren Taksim Eğitim Araştırma Hastanesi, yıkılmak üzere boşaltılıyor. 1969 yılından itibaren hizmet veren Taksim İlkyardım Hastanesi'nin yerine 400 yataklı modern bir hastane inşa edilecek. Hastaları ve sağlık çalışanlarıyla birlikte Taksim EAH, temeli 2001 yılında dönemin Sağlık Bakanı Osman Durmuş tarafından atılan ancak inşaatı henüz tamamlanan Gaziosmanpaşa Devlet Hastanesi'ne taşınacak.
Daha Kapsamlı Tedavi İmkanı
Gaziosmanpaşa Belediye Başkanı Dr. Erhan Erol, "İnşaatı biten Gaziosmanpaşa Devlet Hastanesi'nin Gaziosmanpaşa Taksim Eğitim ve Araştırma Hastanesi olarak faaliyete başlayacağı kesinleşmiştir. Bu ilçemiz adına birçok açıdan olumlu bir gelişmedir. Eğitim ve araştırma hastanesi olması, hastalarımızın daha kapsamlı tedavi imkânları olacağı anlamına gelmektedir. Yeni açılacak bir hastanenin yatan hasta kabul etmesi, ameliyatlara başlaması oldukça uzun süre alacaktır. Deneyimli bir kadronun ilçemize taşınacak olması bu süreci kısaltmıştır" dedi.
Tıbbi Cihazlar Yenilenecek
Erol, Taksim Eğitim ve Araştırma Hastanesi ekibinin, tam kadro olarak Gaziosmanpaşa'daki hasteneye nakledileceğini anlattı: "Tıbbi cihaz, hasta yatağı, büro malzemelerinin tamamı yenilenecek. Şu anda malzeme temini ile ilgili olarak ihale süreçleri devam ediyor. Açılış işlemlerinin nisan ayına yetiştirilmesi planlanıyor."
43 Yıldır Hizmet VeriyorSıraselviler Caddesi'nde hizmet veren Taksim Eğitim ve Araştırma Hastanesi, I. Dünya Savaşı'ndan önce Katolik papazların evi olarak, kimsesiz, bakıma muhtaç insanlara özel bakımevi olarak hizmet vermişti. 1930'lu yıllarda Dr. Cemil Topuzlu tarafından çöpçü ve kimsesizlerin bakım ve tedavi merkezi haline getirildi. 1937-1938 tarihleri arasında "Kuduz Müessesesi" olmuş, daha sonra Şişli Beyoğlu Belediyesi Zükur Hastanesi adı altında 50 yatakla hizmet vermeye başlamış, 1950 yılında Sağlık Bakanlığı tarafından satın alınan binanın bir bölümü tüberkülozlu hastalar için ayrılmış. 1969'da eski binalar yıkılarak Taksim İlkyardım Hastanesi olarak hizmet vermeye başlamıştı.

Nedir Bu Torba Yasa?


Nedir Bu Torba Yasa?

Son günlerde basına da yansıyan adı "Yapı Denetimi Hakkında Kanun Tasarısı Taslağı" olan ve içinde 11 kanunda değişiklik öngören, 68 maddelik torba taslağa göre;
1. Teknik müşavirlik kuruluşları her türlü mimarlık, mühendislik, planlama, denetim, yapım, müteahhitlik... vb. gibi her türlü mimarlık, mühendislik, planlama hizmetlerini yapabilir; bu şirketler sanki ünvan sahibi mimar, mühendis gibi "müellif" olabilir(miş)!... (Bu da değil, bu da... diyenlerin gözü aydın!!! Paranız varsa mimar mühendis olmanıza gerek yok, kuruverin bir teknik müşavirlik kuruluşu olsun bitsin. Bu arada yüzbinlerce genç de üniversiteye giricem diye telef olsun!!!)
2. Bu kuruluşların onayladığı mimari ve statik proje ile (diğer elektrik, mekanik, yangın projelere gerek olmaksızın) belediyelerin en geç 5 iş gününde ruhsat vermesi zorunlu imiş!...
3. Mimarlar, mühendisler, plancılar "yetkin" görülürlerse ancak meslek icra edebilir(miş)!... (yetkinliğin kriteri ne ola ki?...)
4. Mimar, mühendisin olmadığı yerlerde; asli görevleri mimar ve mühendislere yardımcı olması gereken teknikerler, teknik öğretmenler, teknisyenler mimarlık mühendislik hizmetleri verebilir(miş)!... (bizim diplomalar boşuna! değerli veliler boşu boşuna çocuklarınızı üniversiteye gönderip de mimarlık, mühendislik falan okutmaya kalkmayın, yazık değil mi onca emeğe masrafa)
5. Yargı kararlarına ve mevcut yapı denetim mevzuatına göre inşaat işlerinde mimar ve mühendislerin yardımcısı olarak istihdam edilen teknik elemanlar, mimarların mühendislerin görevlerini üstlenebilir, şantiye şefi olabilir(miş)!...
6. Mimari projeler ancak belediyelerde kurulacak "estetik kurul" onayı alırsa "eser" sayılabilir!(miş)... (Oysa Türkiye'nin taraf olduğu uluslararası sözleşmelere ve Anayasaya da uygun olarak düzenlenmiş mevcut yasaya göre her türlü tasarım, mimari proje, planlar, mühendislik ürünleri; özgün fikri bir emek ürünü olarak ortaya çıkmaları sonucu "ilim ve edebiyat eseri" sayılır. Aynı yasanın bir diğer maddesine göre de "estetik" olmaları koşuluyla mimari yapılar "güzel sanat eseri" sayılıyor zaten ama kimin umurunda)!...
7. Estetik kurulun "eser" olabilir diye icazet verdiği mimari eserlerin telif hakkı ise binanın sahibi ölünce veya bina yıkılınca son bulur(muş)!... (peki binada birden fazla malik varsa kimin ölmesi beklenecek acep)
8. Kıyılarda, 50 metre olan yaklaşma sınırı 10 metreye kadar çekilmiş, buralara da hes, mes de dahil bi sürü yapı yapılabilir(miş)!... Yapılaşmaya açılan bu kıyılarda ve sahil şeritlerinde "koruma amaçlı imar planı" hükümleri uygulanmaz(mış)!... (Kıyılar kamu malı mı? Kim demiş onu, sizi gidi bozguncu gomonistlerrr!) Ancaaak bu kıyılar bozulmasın diye ancak "estetik kurul"un onayladığı mimari projeler uygualanacak(mış)!... (ohh çok şükür, padişahım çok yaşa!)
9. Mera, yaylak, kışlak ve bilcümle tarım arazileri "kentsel dönüşüm" için rezerv alan olarak kullanılbilir(miş)!... (Ülkemizde şehirleşme oranı Avrupa'da birinci elhamdülillah! Bu millet köylü mü kardeşim, hayvancılıkla, tarımla uğraşacak; yetmezse biraz daha "angus" ithal ediveririz; zati buğdayı, mısırı, pirinci, fasulyeyi, nohutu ithal ediyoduk, geri kalanını da ithal ederiz nolcak. Kıyamayız biz bu miletin tarlada tapanda çalışarak ellerinin öyle nasır bağlamasına...)
10. Kamu arazisine imtiyaz sözleşmesiyle bina dikenlerden ve yap işlet devretçi'lerden "ruhsat harcı" vesaire alınmaz, bunlar kamu binası gibi ruhsatlandırılır(mış)!... (Vatandaştan alınan harç, vergi yeter zaten; yatırımcının önündeki engelleri kaldırmak vatandaşlık borcu, karşı çıkmak vatan hainliğidir)
11. Köylü atadan kalma (lakin tapusu verilmemiş) tarlasında, tapanında arazisinde "zilyetlik" iddia edemez(miş)!... (anlamıyosunuz, kentleştik ya, artık köy möy kalmıycak bu ülkede demedikmi)
12. Kent merkezlerinde resmi yapı ve tesisler ile otopark, cami, hal gibi hizmetlere ayrılan yerler özel mülkiyete konu olabilecek şekilde imar planı değişikliği yapılarak yapılaşmaya açılacak(mış)!.. Bu durumda kamu kullanımına yönelik eşdeğer alan ayrılmayacak(mış)!... Ammaaa... cami alanları yapılaşmaya açılabilirken bu boşluk nasıl doldurulacakmış? Tabii ki toplu yaşam mekanlarının tümüne "mescit" yapılarak(mış)!...
13. Bu tür çağdaş gelişmelere karşı çıkan TMMOB ve Meslek Odaları da il, il parçalanacak; her biri ayrı ayrı tüzel kişilik olacak(mış)!... 25 kişi bir araya gelince bir Oda kurabilecek(miş)!... Bu bozguncu odaların yetkilerine "neşter" vurulacak(mış)!.. Amma ve lakin Bakanlığın uygun gördüğü yönetmeliği çıkarıp da onunla sözleşme imzalayan Odalar; piyasa denetimi, gözetimi, proje, iş geliştirme, fizibilite vs. mimarlık, mühendislik hizmetlerinin cümlesini verebilecek(miş)!... Bunun için işletme kurup, uygun yönetmelik çıkarmak, muktedirlerin suyuna gitmek ve bakanlıktan icazet alması yeterli imiş... Ama (ne olur ne olmaz) bu odalar mesleki denetim yapamaz(mış)!... (kim dedi Oda üyesine rakip oluyo diye? Ne güzel para kazanacaklar işte; Allahın izniyle üniversiteler de böyle dönüşmüyor mu zaten...)
Velhasıl, bu işler böyle. Eğer bunlara çok güzel hareketler diyorsanız alkışlayın ve www.tmmob.org.trAdresindeki imza kampanyasına katılmayın, katılmak isteyenleri de caydırın, bu bozguncu yazıyı kimseyle paylaşmayın...

6 Aralık 2012 Perşembe

Pendik Belediyesi yeni belediye hizmet binası ve yap-işlet-devret yöntemi ile Pendik el sanatları merkezi-bedesten yaptırmak üzere ihale düzenledi

Pendik Belediyesi yeni hizmet binası yaptırıyor! 20 milyon TL'ye!
Pendik Belediyesi yeni belediye hizmet binası ve yap-işlet-devret yöntemi ile Pendik el sanatları merkezi-bedesten yaptırmak üzere ihale düzenledi



Pendik Belediyesi mülkiyeti kendisine ait Pendik Fevzi Çakmak Mahallesi’ndeki 17 bin 412 metrekarelik hizmet binasına karşılık 42 bin 500 metrekare yüzölçümünde ticari alanları da olan yeni hizmet binası yaptıracak. Kat karşılığı inşa edilecek Pendik Belediyesi Yeni Hizmet Binası ihalesi 18 Nisan 2012 tarihinde saat 14.30’da Batı Mahallesi 23 Nisan Caddesi No:11 Pendik/İstanbul adresinde gerçekleştirilecek. Yeni yapılacak hizmet binası ve yan sosyal tesislerin inşasına ilave olarak Pendik Belediyesi bir miktar ödeme yapılmasını da istiyor. İhalenin açık artırması 20 milyon liradan başlarken geçici teminat için 600 bin lira istendi.
Öte yandan Pendik Belediyesi 2 bin 75 metrekare arsa üzerine 6 bin 242 metrekare inşaat alanına sahip bedesten ve el sanatları merkezi inşa ettirecek. Sanat ve merkezi ve bedesteni yapacak olan firmaya 30 yıllığına kiraya verileceğini belirten dile getiren Pendik Belediyesi yetkilileri, Çevre ve Şehircilik Bakanlığı’nın 2011 yılı yaklaşık yapı maliyet bedeline göre tahmini fiyatı 6 milyon 461 bin 39 lira olarak belirledi.
İhale, 11/Nisan/2012 Çarşamba günü, saat 14.30’da, Batı Mahallesi 23 Nisan Cad. No: 11 Pendik/İstanbul adresindeki Pendik Belediye Binasındaki encümen salonunda yapılacak.
HER İKİ İHALENİN DETAYLARI ŞÖYLE:
BELEDİYE HİZMET BİNASI VE YAN TESİSLERİ ARSA KARŞILIĞI İNŞAAT YAPIM İŞİ İHALE İLANI
1-İHALE KONUSU: Mülkiyeti Pendik Belediye Başkanlığına ait olan Pendik Fevzi Çakmak mahallesi, G22B00A2D pafta 9904 ada 1sayılı taşınmazın devri karşılığında; Pendik Fevzi Çakmak mahallesi, G22B00A2D pafta 9904 ada 2 sayılı taşınmaz üzerine Belediye Hizmet Binası ve Yan Tesisleri inşa edilmesi ve ayrıca bedel ödenmesidir. İhale 2886 sayılı Devlet İhale Kanunu’nun 35/a maddesine göre kapalı teklif usulü arttırma suretiyle yapılacaktır.
2-İHALE KONUSU TAŞINMAZLAR:
İhale Konusu Taşınmazlar:
Devre konu taşınmaz:
Pendik Fevzi Çakmak mahallesi, G22B00A2D pafta 9904 ada 1 parsel sayılı 17.412,56 m² yüzölçümlü 06/11/2007 – 08/10/2009 – 18/04/2011 t.t.li 1/1000 ölçekli Pendik 2 nolu uygulama imar planında T3 rumuzlu, E: 2,5 yapılanma koşullarında ticaret alanında kalmaktadır.
Üzerinde Belediye Hizmet Binası ve Yan Tesisleri inşa edilecek taşınmaz:
Pendik Fevzi Çakmak mahallesi, G22B00A2D pafta 9904 ada 2 parsel sayılı 7.012,66 m² yüzölçümlü 06/11/2007 – 08/10/2009 – 18/04/2011 t.t.li 1/1000 ölçekli 2 nolu uygulama imar planında Belediye Hizmet Alanında kalmaktadır.
3-İHALENİN NEREDE, HANGİ TARİH VE SAATTE YAPILACAĞI: İhale 18/Nisan/2012 Çarşambagünü, saat 14.30’da, , “Batı mah. 23 Nisan Cad. No:11 PENDİK/İSTANBUL” adresindeki Pendik Belediye Binasındaki Encümen Salonunda yapılacaktır.
4-ŞARTNAMENİN ALINACAĞI YER: İhale şartnamesi aynı adresteki Pendik Belediye Başkanlığı, Etüd Proje Müdürlüğünden 3.000,00 (üçbinlira)TL bedel ödenerek alınabilecektir. (İhale dosyası istekli veya isteklinin vekillerine verilir.)
5- İŞİN NİTELİĞİ, NEVİ MİKTARI ve TAKRİBİ BEDELİ : Pendik Fevzi Çakmak mahallesi, G22B00A2D pafta 9904 ada 1 parsel sayılı taşınmazın yükleniciye devri karşılığında; yüklenici tarafından Pendik Fevzi Çakmak mahallesi, G22B00A2D pafta 9904 ada 2 parsel sayılı taşınmaz üzerine şartname eki avan projeye ve mahal listelerine uygun olarak hazırlanacak ve idarece onaylanacak uygulama projeleri ve alınacak yapı ruhsatına uygun Belediye Hizmet Binası ve Yan Tesisleri inşa edilecek, ayrıca devredilecek taşınmazın değer farkı olarak bedel ödenecektir.
Arttırıma esas teşkil edecek takribi bedel 20.000.000,00. (yirmimilyonlira) TL olup arttırımlar bunun üzerinden yapılacaktır.
Geçici teminat takribi bedelin %3 olan 600.000,00 (altıyüzbin) TL. dır.
Ödenecek bedel; ihalede teklif edilen en yüksek bedeldir.
Yüklenici aşağıda sunulan ödeme planı doğrultusunda sözleşme ile birlikte yapmış olduğu ilk ödeme sonrası diğer ödemeler ruhsat tarihinden başlayarak üçer aylık dilimler halinde aşağıdaki tabloya uygun olarak ödemelerini yapacaktır.

Ödenecek Bedel Taksitlendirme Tablosu:
Taksit No
 Taksit Ödeme Dönemi
 Ödeme Yüzdesi
 
1
 Sözleşme İmzalamadan Önce
 Teklif Edilen bedelin %20 si
 
2
 1. üç ay (3. ay) (Ruhsat tarihinden itibaren)
 Teklif Edilen bedelin %13 ü
 
3
 2. üç ay (3. ay)
 Teklif Edilen bedelin %13 ü
 
4
 3. üç ay (3. ay)
 Teklif Edilen bedelin %13 ü
 
5
 4. üç ay (3. ay)
 Teklif Edilen bedelin %13 ü
 
6
 5. üç ay (3. ay)
 Teklif Edilen bedelin %13 ü
 
7
 6. üç ay (3. ay)
 Teklif Edilen bedelin %15 ü

6-İHALEYE GİREBİLME ŞARTLARI: İhaleye katılacak gerçek ve tüzel kişi veya kişilerin aşağıdaki belgeleri vermesi ve geçici teminatı yatırması gerekir.
İkametgah belgesi, (Tüzel kişiler için D/a bendindeki belgenin verilmesi yeterlidir.)
Tebligat için Türkiye'de adres gösterilmesi,
Gerçek kişilerin T.C. kimlik numarasını, tüzel kişilerin ise vergi kimlik numarasını bildirmeleri,
a. Özel hukuk tüzelkişileri için, tüzelkişiliğin idare merkezinin bulunduğu yer mahkemesinden veya siciline kayıtlı bulunduğu ticaret veya sanayi odasından yahut benzeri meslekî kuruluştan ihalenin yapıldığı yıl içerisinde alınmış sicil kayıt belgesi,
b. Gerçek kişiler için ticaret veya sanayi odası veya esnaf ve sanatkârlar odası siciline kayıtlı olduğunu gösterir belge.
c. Ortak girişim olması halinde ortak girişimi oluşturan gerçek ve tüzel kişilerin her birine ait D/a ve D/b bentlerinde belirtilen esaslara göre temin edilecek belgeler.
İhalenin ilan edildiği yıla ait noter tasdikli imza sirküleri,
a. Gerçek kişi olması halinde, imza sirküleri,
b. Tüzel kişilik adına ihaleye katılacak veya teklifte bulunacak kişilerin tüzel kişiliği temsile tam yetkili olduklarını gösterir noterlikçe tasdik edilmiş imza sirküleri veya vekâletname ile imza sirküleri,
c. Ortak girişim olması halinde, ortak girişimi oluşturan gerçek veya tüzelkişilerin her birinin E/a ve E/b bentlerindeki esaslara göre temin edecekleri belgeler,
İsteklinin şirket olması halinde şirket tüzüğü ile şirket ortaklarını ve bunların hisse oranlarını ve görevlerini belirten belge,
İstekliler adına vekâleten ihaleye katılma söz konusu ise, istekli adına teklifte bulunacak kimselerin ihalenin yapıldığı yıla ait noter tasdikli vekaletnameleri ve noter tasdikli imza sirküleri,
Bu şartnamenin 9. maddesinde yazılı geçici teminat,
İsteklilerin ortak girişim olması halinde, bu şartnameye ekli örneğe uygun olarak hazırlanmış noter tasdikli ortak girişim beyannamesi ile ortaklarca imzalanmış ortaklık sözleşmesi,
İsteklinin vergi borcu olmadığına dair vergi dairesinden ihalenin yapılacağı yılda alınmış belge,
İsteklinin prim borcu olmadığına dair SGK’dan ihalenin yapılacağı yılda alınmış belge,
İhale konusu taşınmazların yerinde görüldüğünü belirtir idareden temin edilecek “Yer Gördü Belgesi”,
Bu şartnamenin eki örneğe ve 11nci maddede belirtilen şartlara uygun olarak hazırlanmış teklif mektubu,
Bu şartnamenin 7nci maddesinde belirtilen iş deneyimine sahip olduğuna dair belge,
İhalelere katılmaktan yasaklı olmadığına dair beyanname,
İhale konusu iş kapsamında işin devamı süresince aşağıda belirtilen personeli istihdam edeceğine dair taahhütname (Yüklenici idarenin izni ile inşaat yapım işini alt yüklenicilere yaptırabilir bu durumda teknik personel bildirimini alt yüklenici verecektir.)
1 adet en az 10 yıl deneyimli inşaat mühendisi (şantiye şefi)
1 adet en az 5 yıl deneyimli inşaat mühendisi (saha mühendisi)
1 adet en az 5 yıl deneyimli mimar
1 adet en az 5 yıl deneyimli makine mühendisi
1 adet en az 5 yıl deneyimli elektrik mühendisi
1 adet en az 3 yıl deneyimli harita mühendisi
1 adet en az 3 yıl deneyimli inşaat teknikeri
7-YETERLİLİK KRİTERLERİ:
İşbu ihalenin ilan tarihinden sonra temin edilmiş tarih, sayı ve banka kaşesini ihtiva eden çift imzalı ve Genel Müdürlükten teyitli kullanılmamış nakit kredisi veya kullanılmamış teminat mektubu kredisini veya serbest mevduatını gösteren banka referans mektubu, (isteklinin bankalar nezdindeki kullanılmamış nakdi veya gayrinakdi kredisi ya da üzerinde kısıtlama bulunmayan mevduatının Belediye Hizmet Binası ve Yan Tesisleri inşaatının yaklaşık maliyetinin %10’undan az olmaması gerekir).
İlan tarihinden geriye doğru son on beş yıl içinde bedel içeren bir sözleşme kapsamında taahhüt edilen ihale konusu işe benzer işlerdeki deneyimini gösteren tek sözleşmeye ilişkin iş deneyim belgesi; en az 40.000 m² ticari alan, konut vb. gibi inşaatı yaptığına dair iş deneyimini gösteren belge (İsteklinin ortak girişim olması halinde ortaklardan birinin istenen şartları sağlaması halinde diğer ortaktan ayrıca iş deneyimi aranmaz.)
İsteklinin ihalenin yapıldığı yıldan önceki yıla ait; bilançosu veya gerekli bölümleri veya bunlara eşdeğer belgeler; ibraz edilen belgelere göre,
a) Cari oranın (dönen varlıklar / kısa vadeli borçlar) en az 0.75 olması,
b) Öz kaynak oranının (öz kaynaklar/ toplam aktif) en az 0.15 olması,
c) Kısa vadeli banka borçlarının öz kaynaklara oranının 0.50`den küçük olması, yeterlik kriterleridir ve bu üç kriter birlikte aranır.

8- YETERLİK DEĞERLENDİRMESİ:
İşbu ihaleye teklif verebilmek için yeterlik alınmış olması gerekmektedir.
Dosya satın alındı makbuzu yeterlik başvuru dilekçesine eklenecektir. İhalede yeterlik alabilmek için 6ncı ve 7nci maddelerde belirtilen belgelerin asıllarının veya noter tasdikli suretlerinin eksiksiz olarak ve kapalı zarf içinde, Pendik Belediye Başkanlığı Etüd Proje Müdürlüğüne hitaben yazılacak dilekçeye ekli olarak ihale tarihinden önce en geç 13/04/2012 mesai bitimine kadar alındı karşılığı müdürlük yazı işleri kalemine verilmesi gerekir.
İsteklilerin yeterlik değerlendirmesi Yeterlik Komisyonu tarafından yapılacak olup, yeterlik alan veya alamayan isteklilere yeterlikle ilgili herhangi bir belge verilmeyecektir. Yeterlik değerlendirmesi ile ilgili Yeterlik Değerlendirme Tutanağı kapalı zarf içinde Belediye Encümenine (İhale Komisyonuna) ibraz edilecek olup; yeterlik alanlar, ihale saatinde, bütün isteklilerin huzurunda Belediye Encümeni (İhale Komisyonu)tarafından açıklanacaktır.
Yeterlik müracaatında bulunmayan veya yeterlik alamayan isteklilerin teklifleri değerlendirme dışı bırakılarak, Teklif Zarfları açılmadan ve başkaca herhangi bir işleme tabi tutulmadan kendilerine iade edilecektir. Yeterlik alan isteklilerin teklifleri değerlendirmeye alınacaktır.
9-UYGULANACAK İHALE USULÜ: İhalede, 2886 sayılı Devlet İhale Kanunun 35/a maddesi uyarınca kapalı teklif usulü uygulanacaktır; ihale süreci aşağıdaki gibi olacaktır.
10-TEKLİFLERİN HAZIRLANMASI:
Teklifler yazılı olarak şartnamede belirtilen usul ile yapılır.
11-TEKLİFLERİN VERİLMESİ:
Teklifler ilânda belirtilen saate kadar, sıra numaralı alındılar karşılığında komisyon başkanlığına verilir. Alındı numarası zarfın üzerine yazılır.
Teklifler iadeli taahhütlü olarak da gönderilebilir. Bu takdirde dış zarfın üzerine komisyon başkanlığının adresi ile hangi işe ait olduğu, isteklinin adı ve soyadı ile açık adresi yazılır.
Posta ile gönderilecek tekliflerin ilânda belirtilen saate kadar komisyon başkanlığına ulaşması şarttır. Postadaki gecikme nedeniyle işleme konulmayacak olan tekliflerin alınış zamanı bir tutanakla tespit edilir.
Komisyon başkanlığına verilen teklifler herhangi bir sebeple geri alınamaz.
12-ARTIRIM TEKLİFLERİ: Teklifler, örneği ekli teklif mektubu ile;“Pendik Fevzi Çakmak mahallesi, G22B00A2D pafta 9904 ada 2 parsel sayılı taşınmaz üzerine şartname eki avan proje, teknik şartname ve mahal listeleri uyarınca uygulama projelerinin istekli tarafından şartnamede belirtilen süre içinde hazırlanarak idarenin onayına sunulacağı ve idare tarafından onaylanacak uygulama projeleri ve yapı ruhsatına uygun olarak yine şartnamede belirtilen süre içinde Belediye Hizmet Binası ve Yan Tesislerinin inşa edileceği ve yapı kullanma izni alınarak geçici kabule hazır hale getirileceği taahhüdü ile yine kendisine devredilecek Pendik Fevzi Çakmak mahallesi, G22B00A2D pafta 9904 ada 2parsel sayılı taşınmaz üzerine şartname eki avan projeye uygun olarak hazırlayarak idareye sunacağı uygulama projeleri ve idarenin onayından sonra alacağı yapı ruhsatına uygun olarak yine şartnamede belirtilen süre içinde yapıyı inşa ederek yapı kullanma izni alınacağı hususlarının taahhüt edilmesi, bunların dışında ayrıca istekli tarafından idareye nakit olarak ödenecek bedelin rakam ve yazı ile açık olarak yazılması suretiyle yapılacaktır.
Bunun dışındaki teklifler değerlendirmeye alınmayacaktır.
İhale komisyonunca oturumda hazır bulunan isteklilerden teklif alınması aşamasında bedel artırımı ihale komisyonunun belirleyeceği en az artırım dilimleri üzerinden yapılacaktır.
İhale, en fazla arttırımı yapan (en fazla bedeli teklif eden) istekli üzerinde bırakılacaktır.

13-İDARENİN YETKİSİ: İdare ihaleyi yapıp yapmamakta serbesttir. (Belediye Encümeni 2886 S.D.İ.K.nun 29.maddesi gereğince, ihaleyi yapıp yapmamakta ve en uygun teklifi tespit etmekte serbesttir.)

İNTİFA HAKKI DEVRİ İLE PENDİK BEDESTEN ve ÇOK FONKSİYONLU EL SANATLARI MERKEZİ İNŞAA EDİLMESİ VE İŞLETİLMESİ İŞİ
İHALE İLANI
1-İHALE KONUSU: Pendik Doğu mahallesi, Hatboyu caddesi üzerinde yer alan, mülkiyeti Pendik Belediyesine ait Merkez 99 pafta 832 ada 23 parsel sayılı taşınmazın 5393 sayılı Belediye Kanunu’nun 18/e maddesi gereğince ticari fonksiyon alanlarının intifa hakkının verilmesi ve işletilmesi karşılığında Bedesten ve Çok Fonksiyonlu El Sanatları Merkezi (Kurs odaları, Satış yerleri, yönetim alanı, restorant ve ticaret satış birimleri) inşa edilmesi, işi 2886 sayılı Devlet İhale Kanunu’nun 35/a maddesine göre kapalı teklif usulü eksiltme suretiyle ihale edilecektir.
2-İHALE KONUSU TAŞINMAZ:
İLİ
 İLÇESİ
 BÖLGE
 PAFTA

ADA
 PARSEL
 Toplam Arsa Alanı (m2)
 Toplam İnşaat Alanı (m2)
 
İSTANBUL
 PENDİK
 MERKEZ
 99
 832
 23
 2075
 6242
 
3-İHALENİN NEREDE, HANGİ TARİH VE SAATTE YAPILACAĞI: İhale 11/Nisan/2012 Çarşamba günü, saat 14.30’da,, “Batı mah. 23 Nisan Cad. No:11 PENDİK/İSTANBUL” adresindeki Pendik Belediye Binasındaki Encümen Salonunda yapılacaktır.
4-ŞARTNAMENİN ALINACAĞI YER: İhale şartnamesi aynı adresteki Pendik Belediye Başkanlığı, Etüd Proje Müdürlüğünden 1.000,00 (binlira)TL bedel ödenerek alınabilecektir.
5- İŞİN NİTELİĞİ, NEVİ ve MİKTARI : Pendik Doğu Mahallesi 99 pafta 832 ada 23 parsel sayılı taşınmaz üzerine çok fonksiyonlu el sanatları merkezi olarak kullanılmak üzere ayrıntıları şartname eki avan projede belirtilen 6242 m² kullanım alanlıbetonarme karkas yapı inşa edilecektir.
Perselde inşa edilecek yapı, şartname ekinde bulunan avan projeye uygun olarak projelendirilecek ve yapının avan projede belirlenen alanları belediyenin kullanımına terk edilecek, ticari fonksiyon olarak belirlenen alanları ise yüklenicinin kullanımına bırakılacaktır.
Yüklenici, onaylanan avan projeye göre her türlü uygulama projelerini yaparak idareye onaylatacaktır.
Ayrıca ayrıntılı zemin etütleri, sayısal ortamda 3 boyutlu proje / animasyon ve 1/100 ölçekli aydınlatılmış maket de yüklenici tarafından yapılacak ve ruhsat tarihinden itibaren iki ay içinde idareye teslim edilecektir. Bu projelere, etüd ve makete ilişkin her türlü harcama yükleniciye aittir.
Yüklenici ruhsat süresi içinde, yapı ruhsatını alacak; iş süresi içinde, yapıyı tamamlayarak belediyenin kullanımına bırakılacak alanları eksiksiz ve kullanılabilir vaziyette belediyeye teslim edecek; kendi kullanımına bırakılmış olan alanları da işletme süresi içinde sözleşme ve şartnamede belirtildiği şekilde kullanacak süre sonunda idarenin izni ile yapılmış değişiklikleri de koruyarak, kullanmaya engel herhangi bir hali olmaksızın çalışır vaziyette sağlam ve boş olarak belediyeye devredecektir.
6-TAHMİNİ BEDEL: İşin bedeli; istekliler tarafından 30 (otuz) yıl üzerinden eksiltme yapılarak teklif edilen en düşük yıl ve aydır. Geçici ve kesin Teminatlara, her türlü vergi ve harçlara esas teşkil edecek Pendik Doğu Mahallesi 99 pafta 832 ada 23 parsel sayılı taşınmaz üzerine çok fonksiyonlu el sanatları merkezi olarak kullanılmak üzere ayrıntıları şartname eki avan projede belirtilen 6242 m² kullanım alanlıbetonarme karkas yapının Çevre ve Şehircilik Bakanlığı 2011 yılı yaklaşık yapı maliyet bedeline göre tespit edilen 6.461.039,25TL.dir. Geçici ve kesin teminatlar ile sözleşme bedeli üzerinden yapılacak tüm hesaplamalarda bu bedel esas alınacaktır.
Eksiltmede süre esası: ihale, bedel üzerinden değil (ruhsat süresi, iş süresi ve işletme sürelerinin toplamı olan) “ihale süresi” üzerinden eksiltme suretiyle yapılacak olup; en az ihale süresini teklif eden istekli üzerinde bırakılacaktır.
7-İHALEYE GİREBİLME ŞARTLARI: İhaleye katılacak gerçek ve tüzel kişi veya kişilerin aşağıdaki belgeleri vermesi ve geçici teminatı yatırması gerekir.
İkametgah belgesi, (Tüzel kişiler için D/a bendindeki belgenin verilmesi yeterlidir.)
Tebligat için Türkiye'de adres gösterilmesi,
Gerçek kişilerin T.C. kimlik numarasını, tüzel kişilerin ise vergi kimlik numarasını bildirmeleri,
a. Özel hukuk tüzelkişileri için, tüzelkişiliğin idare merkezinin bulunduğu yer mahkemesinden veya siciline kayıtlı bulunduğu ticaret veya sanayi odasından yahut benzeri meslekî kuruluştan ihalenin yapıldığı yıl içerisinde alınmış sicil kayıt belgesi,
b. Gerçek kişiler için ticaret veya sanayi odası veya esnaf ve sanatkârlar odası siciline kayıtlı olduğunu gösterir belge.
c. Ortak girişim olması halinde ortak girişimi oluşturan gerçek ve tüzel kişilerin her birine ait D/a ve D/b bentlerinde belirtilen esaslara göre temin edilecek belgeler.

İhalenin ilan edildiği yıla ait noter tasdikli imza sirküleri,
a. Gerçek kişi olması halinde, imza sirküleri,
b. Tüzel kişilik adına ihaleye katılacak veya teklifte bulunacak kişilerin tüzel kişiliği temsile tam yetkili olduklarını gösterir noterlikçe tasdik edilmiş imza sirküleri veya vekâletname ile imza sirküleri,
c. Ortak girişim olması halinde, ortak girişimi oluşturan gerçek veya tüzelkişilerin her birinin E/a ve E/b bentlerindeki esaslara göre temin edecekleri belgeler,
İsteklinin şirket olması halinde şirket tüzüğü ile şirket ortaklarını ve bunların hisse oranlarını ve görevlerini belirten belge,
İstekliler adına vekâleten ihaleye katılma söz konusu ise, istekli adına teklifte bulunacak kimselerin ihalenin yapıldığı yıla ait noter tasdikli vekaletnameleri ve noter tasdikli imza sirküleri,
Bu şartnamenin 9. maddesinde yazılı geçici teminat,
İsteklilerin ortak girişim olması halinde, bu şartnameye ekliörneğe uygun olarak hazırlanmış noter tasdikli ortak girişim beyannamesi ile ortaklarca imzalanmış ortaklık sözleşmesi,
Teklif sahibinin vergi borcu olmadığına dair vergi dairesinden ihalenin yapılacağı yılda alınmış belge,
Teklif sahibinin SGK prim borcu olmadığına dair ihalenin yapılacağı yılda alınmış belge,
İhale konusu taşınmazın yerinde görüldüğünü belirtir idareden temin edilecek “Yer Gördü Belgesi”,
Bu şartnamenin eki örneğe ve 11nci maddede belirtilen şartlara uygun olarak hazırlanmış teklif mektubu,
Bu şartnamenin 7nci maddesinde belirtilen iş deneyimine sahip olduğuna dair belge,
İhale konusu iş kapsamında işin devamı süresince aşağıda belirtilen personeli istihdam edeceğine dair taahhütname (Yüklenici idarenin izni ile inşaat yapım işini alt yüklenicilere yaptırabilir bu durumda teknik personel bildirimini alt yüklenici verecektir.)
1 adet en az 5 yıl deneyimli inşaat mühendisi
1 adet en az 5 yıl deneyimli mimar (Geleneksel Türk mimarisi konusunda deneyimli)
1 adet en az 2 yıl deneyimli inşaat teknikeri
1 adet en az 5 yıl deneyimli iç mimar (kaba inşaat bittiğinde istihdam edilecektir)
8-YETERLİLİK KRİTERLERİ: İlan tarihinden geriye doğru son on beş yıl içinde bedel içeren bir sözleşme kapsamında taahhüt edilen ihale konusu işe benzer işlerdeki deneyimini gösteren tek sözleşmeye ilişkin iş deneyim belgesi;
A ) İnşaat işleri ile iştigal edenlerden toplam inşaat alanının (6242 m²) %50 si oranında inşaat işleri yapmış olduğuna dair iş bitirme belgesi,
B ) işletme sahipliği ve işletmecilik ile iştigal edenlerden en az 120 kişiye hizmet sunan restoran, kafeterya, otel, turizm işletmesi vb. gibi işletme sahibi olması veya söz konusu işletmeleri kiralayıp en az iki yıl süre ile işletmiş olduğuna dair belge,
C ) Finansörlük işi veya farklı bir iş kolu ile iştigal edenlerden, ihalenin yapıldığı yıldan bir önceki yıla ait isteklinin yıl sonu bilançosu veya gerekli görülen bölümleri yoksa bunlara eşdeğer belgeler
İsteklinin;
a) Cari oranın (dönen varlıklar / kısa vadeli borçlar) en az 0.50 olması,
b) Öz kaynak oranının (öz kaynaklar/ toplam aktif) en az 0.10 olması,
c) Kısa vadeli banka borçlarının öz kaynaklara oranının 0.75`den küçük olması,
yeterlik kriterleridir ve bu üç kriter birlikte aranır.
Bankalardan, teklif edilen bedelin % 5` inden az olmamak üzere istekli tarafından belirlenecek tutarda, bankalarnezdindeki kullanılmamış nakit kredisi veya kullanılmamış teminat mektubu kredisini ya da serbest mevduatını gösterir, yerli veya yabancı bankalardan alınacak belgeler.
İhalenin B ve C bendlerinde sayılan istekliler üzerinde kalması durumunda inşaat işleri için alt yüklenicinin A bendindeki şartları taşıdığına dair iş bitirme belgesi sunmaları ve idarinin onayını almaları zorunludur.
9-UYGULANACAK İHALE USULÜ: İhalede, 2886 sayılı Devlet İhale Kanunun 35/a maddesi uyarınca kapalı teklif usulü uygulanacaktır; ihale süreci aşağıdaki gibi olacaktır.
10-TEKLİFLERİN HAZIRLANMASI:
Teklifler yazılı olarak şartnamede belirtilen usul ile yapılır.
11-TEKLİFLERİN VERİLMESİ:
Teklifler ilânda belirtilen saate kadar, sıra numaralı alındılar karşılığında komisyon başkanlığına verilir. Alındı numarası zarfın üzerine yazılır.
Teklifler iadeli taahhütlü olarak da gönderilebilir. Bu takdirde dış zarfın üzerine komisyon başkanlığının adresi ile hangi işe ait olduğu, isteklinin adı ve soyadı ile açık adresi yazılır.
Posta ile gönderilecek tekliflerin ilânda belirtilen saate kadar komisyon başkanlığına ulaşması şarttır. Postadaki gecikme nedeniyle işleme konulmayacak olan tekliflerin alınış zamanı bir tutanakla tespit edilir. Komisyon başkanlığına verilen teklifler herhangi bir sebeple geri alınamaz.
12-ARTIRIM TEKLİFLERİ: Teklifler, ihale dosyasındaki teklif mektubu örneği ile; idarece azami olarak belirlenmiş olan ihale süresi 30 (otuz) yıl üzerinden üçer aylık dilimler şeklinde eksiltme suretiyle verilecektir. Tekliflerde belirtilen süreler rakam ve yazı ile yazılacaktır. Bunun dışındaki teklifler değerlendirmeye alınmayacaktır.
İhale komisyonunca oturumda hazır bulunan isteklilerden teklif alınması aşamasında eksiltme aylık dilimler şeklinde yapılacaktır.
İhale, en fazla eksiltmeyi yapan (en az ihale süresini teklif eden) istekli üzerinde bırakılacaktır.
13-İDARENİN YETKİSİ: İdare ihaleyi yapıp yapmamakta serbesttir. (Belediye Encümeni 2886 S.D.İ.K.nun29.maddesi gereğince, ihaleyi yapıp yapmamakta ve en uygun teklifi tespit etmekte serbesttir.)