TOPLAM KALİTE YÖNETİMİ
Toplam Kalite Yönetimi Felsefesi ve İlkeleri
GÜNÜMÜZÜN KALİTE KAVRAMI GEÇMİŞTE ÜRETİM
SÜRECİNDE ELDE EDİLEN DENEYİMLERİN VE ALINAN DERSLERİN SONUCUNDA ORTAYA ÇIKMIŞTIR.
LONCALARIN İŞLEYİŞ SİSTEMİ;
BUGÜN ETKİLİ OLAN PİYASA KOŞULLARININ VE KALİTE ANLAYIŞININ TEMELİNİ OLUŞTURMAKTADIR
KALİTE NEDİR ?
KALİTENİN KLASİK TANIMI; STANDARTLARA UYGUNLUKTUR.
JIS’e (Japanese Standards of İndustrial- Japon Endüstriyel Standartları) göre kalite;
Kalite ürün ya da hizmeti ekonomik bir yoldan üreten ve tüketici isteklerine cevap veren bir üretim sistemidir.
.
OQC’ye (Europen Organization for Quality Control-Avrupa Kalite Kontrol E Organizasyonu) göre kalite;
Bir ürün ya da hizmetin tüketicinin isteklerine uygunluk derecesidir.
TSE‘ye göre kalite;
Tüketici isteklerinin tatmini, operasyon performansının iyileştirilmesi,
maliyetlerin düşürülmesi amacıyla kullanılan stratejik bir araç olarak tanımlanmaktadır.
ISO 9005 Kalite Sözlüğünde kalite ise;
Kalite bir mal veya hizmetin belirlenen ve olabilecek ihtiyaçları karşılama
kabiliyetine dayanan özelliklerinin toplamıdır şeklinde tanımlanmaktadır.
KLASİK YÖNETİM ANLAYIŞI:
SIÇRAMALARLA GELİŞME
KURALLAR KALİTEYİ BELİRLER
DEĞİŞİM PAHALIDIR
KALİTE DENETİM YAPARAK SAĞLANMAYA ÇALIŞILIR
KALİTE PAHALIDIR
ÜRÜN ODAKLIDIR
YÖNETİCİLER KURALVE STANDARTLARI BELİRLER
KALİTE TEKNİK BİR KONUDUR
MALİYET UNSURU OLARAK EĞİTİM
MODERN YÖNETİM ANLAYIŞI:
SÜREKLİ GELİŞME
MÜŞTERİ KALİTEYİ BELİRLER
DEĞİŞİM KARLIDIR
KALİTE SÜREÇLERİ GELİŞTİREREK SAĞLANIR
KALİTE UCUZDUR
MÜŞTERİ ODAKLIDIR
YÖNETİCİLER SİSTEMİ KURAR
KALİTE YÖNETSEL BİR KONUDUR
ÜRETİM UNSURU OLARAK EĞİTİM
TKY’NİN TARİHSEL GELİŞİMİ
19. Yüzyılın sonlarında kalite kontrol bir veya bir kaç kişinin işi idi. 20. Yüzyıl başlarında
teknolojik gelişmeler ile birlikte “Formen Kalite Kontrol” kavramı geçerli oldu.
Bundan sonraki aşamada; nihai ürünün muayenesi esas alınmaya başlanmıştır.
Daha sonra kalite kontrolde istatistiksel araçların kullanılması gündeme gelmiştir.
Bundan sonra artık ürün; tasarımdan çıktısına kadar ki sürede
kontrol edilmesi ile son şeklini almıştır.
Kalite Kontrolü, Standartlara uygun olmayan
parça veya ürünlerin belirlenmesini ve ayrılmasını içerir.
Kalite Güvencesi, üretimden önce veya üretim sırasında gerçekleştirilen,
öncelikle hataların oluşmasını önlemeye ilişkin bir süreçtir.
Toplam Kalite Yönetimi, değişen müşteri beklentilerine göre onların beklentilerini karşılayacak
hatta aşacak ürün ve hizmetleri tasarlayacak biçimde hareketliliği de içermektedir.
TOPLAM KALİTE YÖNETİMİ;
BAŞLI BAŞINA BİR YÖNETİM SİSTEMİ OLMAKLA BİRLİKTE;
YENİ BİR YÖNETİM ANLAYIŞI VE FELSEFESİ,
HATTA YAŞAM TARZI ORTAYA KOYMASI,
NEDENİYLE ÇOK ÇEŞİTLİ TARİF EDİLEBİLİR.
BİR KURUMDA TOPLAM KALİTE YÖNETİMİ UYGULAMASI,
Üst düzey yönetimin liderliğini, tüm çalışanların katılımını ve uzun dönemli, sistematik bir değişimi gerektirir.
Toplam Kalite Yönetiminin
Yaşama Geçirilmesi için Gerekli Adımlar:
Yönetimin Katılımı
Ortak Kültür
İletişim
Ödül ve Tanınma Dengesi
Sürekli Gelişme
Eğitim
Ekip Çalışması
Süreç Geliştirme
TOPLAM KALİTE YÖNETİMİ TEMEL İLKELERİ:
1. MÜŞTERİ TATMİNİ
2. TAM KATILIM
3. ÖRGÜT KÜLTÜRÜ
4. SÜREKLİ GELİŞME
5. İNSAN KAYNAKLARI YÖNETİMİ
SÜREKLİ GELİŞME (KAIZEN)
Sürekli Gelişme”de Amaç ;
Belli Bir Standardı Tutturmak Değil,
Seviyeyi - O Seviye Ne Olursa Olsun
Sürekli ve Hızlı Bir Tempoda Geliştirmektir
Kalite Kontrol Çemberlerinin (KKÇ) Özellikleri:
*KKÇ örgüt çalışanlarından oluşur.
*Çember sayısı örgüt çalışan sayısına bağlı olarak belirlenir.
*Her çemberin bir lideri vardır.
*Düzenli olarak toplanırlar.
*Kalite ve verimliliği engelleyen problemin nedenlerini araştırır ve çözüme ulaştırırlar.
*Çalışanların problem çözümüne dolayısı ile kararlara katılmalarını sağlayan biçimsel mekanizmalardır.
*Çalışanları daha fazla sorumluluk almaya ve örgüt amaçlarına yönlendirir.
*İş tatmini artar.
Kalite Kontrol Çemberlerinin uygulanmasını engelleyen faktörler :
Çember faaliyetlerine zorunlu katılım
Ekibin zaman problemi
Alınan kararların tavsiye niteliğinde olması
Üst yönetimin ilgisizliği
Motivasyon eksikliği
Kalite Çemberlerinin İşleyişi :
1-Beyin fırtınası tekniği kullanılabilir.
2-Balık kılçığı ile neden sonuç analizi yapılır.
3-Belirlenen sorunun çözüm önerileri üretilir
4-Bulunan çözüm önerisi üst yönetime sunulur.
TOPLAM KALİTE ;
Kurumdaki tüm çalışanlar düşünme-uygulamayı birleştirir.
Herkes Kalitenin Artırılmasında Sorumluluk Alır,
Herkes Geleceği (Vizyonu), Hedefleri ve Kendi Katkısının Ne Olması Gerektiğini (misyonu) Bilir.
Dünyada uygulanmakta olan toplam kalite modellerini örgütlere aynen aktarmak doğru değildir. Her ülkenin ve toplumun değişik kültürleri, farklı insan davranışları vardır. Bu farklılıklar sistemlerin aktarılmasında problem yaratabileceği gibi örgütte çalışanların direncine de neden olabilir. Bu nedenle her kurum kendi TKY uygulama şeklini bulmalı ve bunu yönetim stratejisi ile bütünleştirmelidir.
GÜNÜMÜZÜN KALİTE KAVRAMI GEÇMİŞTE ÜRETİM
SÜRECİNDE ELDE EDİLEN DENEYİMLERİN VE ALINAN DERSLERİN SONUCUNDA ORTAYA ÇIKMIŞTIR.
LONCALARIN İŞLEYİŞ SİSTEMİ;
BUGÜN ETKİLİ OLAN PİYASA KOŞULLARININ VE KALİTE ANLAYIŞININ TEMELİNİ OLUŞTURMAKTADIR
KALİTE NEDİR ?
KALİTENİN KLASİK TANIMI; STANDARTLARA UYGUNLUKTUR.
JIS’e (Japanese Standards of İndustrial- Japon Endüstriyel Standartları) göre kalite;
Kalite ürün ya da hizmeti ekonomik bir yoldan üreten ve tüketici isteklerine cevap veren bir üretim sistemidir.
.
OQC’ye (Europen Organization for Quality Control-Avrupa Kalite Kontrol E Organizasyonu) göre kalite;
Bir ürün ya da hizmetin tüketicinin isteklerine uygunluk derecesidir.
TSE‘ye göre kalite;
Tüketici isteklerinin tatmini, operasyon performansının iyileştirilmesi,
maliyetlerin düşürülmesi amacıyla kullanılan stratejik bir araç olarak tanımlanmaktadır.
ISO 9005 Kalite Sözlüğünde kalite ise;
Kalite bir mal veya hizmetin belirlenen ve olabilecek ihtiyaçları karşılama
kabiliyetine dayanan özelliklerinin toplamıdır şeklinde tanımlanmaktadır.
KLASİK YÖNETİM ANLAYIŞI:
SIÇRAMALARLA GELİŞME
KURALLAR KALİTEYİ BELİRLER
DEĞİŞİM PAHALIDIR
KALİTE DENETİM YAPARAK SAĞLANMAYA ÇALIŞILIR
KALİTE PAHALIDIR
ÜRÜN ODAKLIDIR
YÖNETİCİLER KURALVE STANDARTLARI BELİRLER
KALİTE TEKNİK BİR KONUDUR
MALİYET UNSURU OLARAK EĞİTİM
MODERN YÖNETİM ANLAYIŞI:
SÜREKLİ GELİŞME
MÜŞTERİ KALİTEYİ BELİRLER
DEĞİŞİM KARLIDIR
KALİTE SÜREÇLERİ GELİŞTİREREK SAĞLANIR
KALİTE UCUZDUR
MÜŞTERİ ODAKLIDIR
YÖNETİCİLER SİSTEMİ KURAR
KALİTE YÖNETSEL BİR KONUDUR
ÜRETİM UNSURU OLARAK EĞİTİM
TKY’NİN TARİHSEL GELİŞİMİ
19. Yüzyılın sonlarında kalite kontrol bir veya bir kaç kişinin işi idi. 20. Yüzyıl başlarında
teknolojik gelişmeler ile birlikte “Formen Kalite Kontrol” kavramı geçerli oldu.
Bundan sonraki aşamada; nihai ürünün muayenesi esas alınmaya başlanmıştır.
Daha sonra kalite kontrolde istatistiksel araçların kullanılması gündeme gelmiştir.
Bundan sonra artık ürün; tasarımdan çıktısına kadar ki sürede
kontrol edilmesi ile son şeklini almıştır.
Kalite Kontrolü, Standartlara uygun olmayan
parça veya ürünlerin belirlenmesini ve ayrılmasını içerir.
Kalite Güvencesi, üretimden önce veya üretim sırasında gerçekleştirilen,
öncelikle hataların oluşmasını önlemeye ilişkin bir süreçtir.
Toplam Kalite Yönetimi, değişen müşteri beklentilerine göre onların beklentilerini karşılayacak
hatta aşacak ürün ve hizmetleri tasarlayacak biçimde hareketliliği de içermektedir.
TOPLAM KALİTE YÖNETİMİ;
BAŞLI BAŞINA BİR YÖNETİM SİSTEMİ OLMAKLA BİRLİKTE;
YENİ BİR YÖNETİM ANLAYIŞI VE FELSEFESİ,
HATTA YAŞAM TARZI ORTAYA KOYMASI,
NEDENİYLE ÇOK ÇEŞİTLİ TARİF EDİLEBİLİR.
BİR KURUMDA TOPLAM KALİTE YÖNETİMİ UYGULAMASI,
Üst düzey yönetimin liderliğini, tüm çalışanların katılımını ve uzun dönemli, sistematik bir değişimi gerektirir.
Toplam Kalite Yönetiminin
Yaşama Geçirilmesi için Gerekli Adımlar:
Yönetimin Katılımı
Ortak Kültür
İletişim
Ödül ve Tanınma Dengesi
Sürekli Gelişme
Eğitim
Ekip Çalışması
Süreç Geliştirme
TOPLAM KALİTE YÖNETİMİ TEMEL İLKELERİ:
1. MÜŞTERİ TATMİNİ
2. TAM KATILIM
3. ÖRGÜT KÜLTÜRÜ
4. SÜREKLİ GELİŞME
5. İNSAN KAYNAKLARI YÖNETİMİ
SÜREKLİ GELİŞME (KAIZEN)
Sürekli Gelişme”de Amaç ;
Belli Bir Standardı Tutturmak Değil,
Seviyeyi - O Seviye Ne Olursa Olsun
Sürekli ve Hızlı Bir Tempoda Geliştirmektir
Kalite Kontrol Çemberlerinin (KKÇ) Özellikleri:
*KKÇ örgüt çalışanlarından oluşur.
*Çember sayısı örgüt çalışan sayısına bağlı olarak belirlenir.
*Her çemberin bir lideri vardır.
*Düzenli olarak toplanırlar.
*Kalite ve verimliliği engelleyen problemin nedenlerini araştırır ve çözüme ulaştırırlar.
*Çalışanların problem çözümüne dolayısı ile kararlara katılmalarını sağlayan biçimsel mekanizmalardır.
*Çalışanları daha fazla sorumluluk almaya ve örgüt amaçlarına yönlendirir.
*İş tatmini artar.
Kalite Kontrol Çemberlerinin uygulanmasını engelleyen faktörler :
Çember faaliyetlerine zorunlu katılım
Ekibin zaman problemi
Alınan kararların tavsiye niteliğinde olması
Üst yönetimin ilgisizliği
Motivasyon eksikliği
Kalite Çemberlerinin İşleyişi :
1-Beyin fırtınası tekniği kullanılabilir.
2-Balık kılçığı ile neden sonuç analizi yapılır.
3-Belirlenen sorunun çözüm önerileri üretilir
4-Bulunan çözüm önerisi üst yönetime sunulur.
TOPLAM KALİTE ;
Kurumdaki tüm çalışanlar düşünme-uygulamayı birleştirir.
Herkes Kalitenin Artırılmasında Sorumluluk Alır,
Herkes Geleceği (Vizyonu), Hedefleri ve Kendi Katkısının Ne Olması Gerektiğini (misyonu) Bilir.
Dünyada uygulanmakta olan toplam kalite modellerini örgütlere aynen aktarmak doğru değildir. Her ülkenin ve toplumun değişik kültürleri, farklı insan davranışları vardır. Bu farklılıklar sistemlerin aktarılmasında problem yaratabileceği gibi örgütte çalışanların direncine de neden olabilir. Bu nedenle her kurum kendi TKY uygulama şeklini bulmalı ve bunu yönetim stratejisi ile bütünleştirmelidir.
Yorumlar