LİMANLAR GENEL MEVZUATININ DEĞERLENDİRİLMESİNDE DİKKATE ALINMASI GEREKEN HUSUSLARA İLİŞKİN REHBER
LİMANLAR GENEL MEVZUATININ DEĞERLENDİRİLMESİNDE DİKKATE ALINMASI GEREKEN HUSUSLARA İLİŞKİN REHBER
A) Liman mevzuatının yenilenmesi gereksinimini doğuran sebepler;
Bilindiği üzere 618 Sayılı Limanlar Kanunu’nun 2.maddesi, 16/07/2008 tarihinde yapılan değişiklikle; “Türkiye limanlarına girip çıkan bütün gemiler ve deniz araçları bu Kanun hükümlerine tabidirler. Limanların sınırları ile kamu limanlarının yetki alanlarını belirleyen deniz koordinatları, limanlara gelen gemilerin ve gemi dışında kalan her türlü deniz aracının liman içinde seyir, demirleme, rıhtım ve iskelelere yanaşma, şamandıralara bağlama ve buralardan ayrılmalarında uyulacak kurallar ile ticaret eşyası, patlayıcı, yanıcı ve benzeri tehlikeli maddelerin boşaltma ve yükleme yöntemini, yer ve zamanlarını, gemilerin limanda kalabilecekleri süreleri, çevre kirliliğinin önlenmesi ile limanda düzen ve disiplinin sağlanmasına ilişkin diğer hususlar Denizcilik Müsteşarlığınca çıkartılacak yönetmelikle düzenlenir” şeklinde düzenlenmiştir.
B) Hazırlık çalışmaları;
Bu madde kapsamında, daha önceki günlerde mevcut liman Tüzük ve Talimatların yerine geçecek şekilde Genel Müdürlüğümüzce hazırlanan “Genel Yönetmelik Taslağı” Müsteşarlığımız internet sitesinde yayımlanmış olup, Bölge Müdürlüklerimizden kendi limanlarının özellikleri göz önünde bulundurularak yönetmelik hazırlamaları istenilmiştir.
Ancak gelen görüşlerden, taslak yönetmelikte boş bırakılan kısımların doldurulduğu ve genel bir değerlendirme yapılmadığı şeklinde yaklaşımların da olduğu görüldüğünden konunun daha iyi anlaşılması amacıyla Müsteşarlığımızda bir toplantı yapılması uygun görülmüştür. Yapılan toplantıda, tüm Bölge Müdürlüklerinizden katılım sağlanmış ve sonuç olarak yeni bir “Çerçeve Yönetmelik” hazırlanması gerektiğine karar verilmiştir. Alınan bu karara istinaden, Bölge Müdürlüklerini temsilen mevcut liman başkanları veya Liman Başkanlığı görevinde bulunmuş uzmanlardan oluşan komisyon marifetiyle Antalya Bölge Müdürlüğümüz ev sahipliğinde 5 gün süreli olarak yapılan çalışma sonucunda, “Limanlar Genel Mevzuatı” yeniden hazırlanmıştır.
C) Genel taslağın Liman Başkanlıkları idari sahasına yönelik olarak özelleştirilmesinde dikkate alınacak hususlar;
Antalya’da hazırlanan söz konusu Liman Yönetmelik Taslağı Genel Müdürlüğümüzce incelenmiştir. Bu kapsamda,limanlarda tehlikeli yüklerin elleçlenmesi ile ilgili ayrı bir düzenleme yapılması planlandığından, tehlikeli yüklere ilişkin düzenlemelerin genel esaslar çerçevesinde sınırlandırılması ile yetinilmiştir. Düzenlemesi yapılmış olan yönetmelik taslağı Müsteşarlığımız İnternet sitesinde duyurular kısmında yayımlanmış olup incelenmesi sırasında aşağıda yer alan hususların dikkate alınmasının istenilen amaca ulaşılması açısından uygun olacağı değerlendirilmiştir.Bu hususlar;
1) Her bir liman başkanlığı için taslak yönetmelik hazırlanması,
2) İdari sınır koordinatlarının Bölge Müdürlüklerimizin görev sahalarındaki ardışık Liman Başkanlıklarının sınırları ve bitişik Bölge Müdürlüğü sınırları arasında boşluk kalmayacak şekilde belirlenmesi,
3) Demir yerleri koordinatlarının, mevcut ve imar planı onaylanarak inşası yapılacak kıyı yapıları, deniz dip yapısı ve oşinografik durumlar gibi hususlar dikkate alınarak belirlenmesi,
4) Her bir Liman Başkanlığının, kendi liman yapılarını göz önünde bulundurmak suretiyle, taslak yönetmeliğe ilave edilmesi istenilen maddeler veya çıkarılması gerektiği değerlendirilen madde ya da fıkralar varsa (Örneğin Türk Boğazlar Bölgesi) bu yönde düzenleme yapılması,
5) Özellikle Marmara Denizinde, Çanakkale ve İstanbul Bölge Müdürlüklerinin idari sınır belirleme çalışmalarının ortak olarak icrası,
6) Bölge Müdürlüklerimizce, bağlısı liman başkanlıklarınca hazırlanacak her bir taslak yönetmelik üzerinde bir ön tetkik yapılması cümle düşüklüğü, imla hataları gibi hususların giderilmesi ve bölgesel homojenitenin sağlanması,
7) Tekerrür ya da birbirleriyle çelişen maddelerin bulunması halinde bunlara yönelik düzenleme yapılması,
8) Konular itibariyle farklı bölümlerde yer alması gerektiği değerlendirilen madde ya da fıkralar varsa bu kapsamda gerekli düzeltmelerin yapılması,
9) Yapılan her türlü değişikliğin ve eklentinin kırmızı marker ile ana metne işaretlenmesi,
10) Taslak Yönetmeliğin 4 ve 5 inci madde metinlerinin ilgili dip notlarından da yararlanmak suretiyle farkının iyi anlaşılarak, liman idari sahası içinde farklı “ Güvenli Limanlar-( Safe Ports)” ya da tesisler olabileceği, haritalara işlenecek sınırların esasen “Liman sahası” olarak belirlenen deniz alanı olacağının göz önüne alınması; ( Örnek: Bodrum Limanı idari sınırları içinde; Bodrum, Turgutreis, Yalıkavak liman sahaları bulunmaktadır. Bodrum Limanı idari sınırlarının açık deniz kısmı Türk karasuları ile sınırlandırılırken, bu sınırın haritalarda gösterilmesi mümkün olmamaktadır. Ancak Yalıkavak Liman sahası şüphesiz Bodrum Liman idari sınırları ve Türk deniz yetki alanı içinde kaldığından, gemi ve teknelere beşeri denizcilik hizmetlerinin verilebildiği, demir sahasına sahip olarak haritalara işlenilebilecek şekilde koordinat ve düz hat tanımlamalarıyla belirlenebilir.)
A) Liman mevzuatının yenilenmesi gereksinimini doğuran sebepler;
Bilindiği üzere 618 Sayılı Limanlar Kanunu’nun 2.maddesi, 16/07/2008 tarihinde yapılan değişiklikle; “Türkiye limanlarına girip çıkan bütün gemiler ve deniz araçları bu Kanun hükümlerine tabidirler. Limanların sınırları ile kamu limanlarının yetki alanlarını belirleyen deniz koordinatları, limanlara gelen gemilerin ve gemi dışında kalan her türlü deniz aracının liman içinde seyir, demirleme, rıhtım ve iskelelere yanaşma, şamandıralara bağlama ve buralardan ayrılmalarında uyulacak kurallar ile ticaret eşyası, patlayıcı, yanıcı ve benzeri tehlikeli maddelerin boşaltma ve yükleme yöntemini, yer ve zamanlarını, gemilerin limanda kalabilecekleri süreleri, çevre kirliliğinin önlenmesi ile limanda düzen ve disiplinin sağlanmasına ilişkin diğer hususlar Denizcilik Müsteşarlığınca çıkartılacak yönetmelikle düzenlenir” şeklinde düzenlenmiştir.
B) Hazırlık çalışmaları;
Bu madde kapsamında, daha önceki günlerde mevcut liman Tüzük ve Talimatların yerine geçecek şekilde Genel Müdürlüğümüzce hazırlanan “Genel Yönetmelik Taslağı” Müsteşarlığımız internet sitesinde yayımlanmış olup, Bölge Müdürlüklerimizden kendi limanlarının özellikleri göz önünde bulundurularak yönetmelik hazırlamaları istenilmiştir.
Ancak gelen görüşlerden, taslak yönetmelikte boş bırakılan kısımların doldurulduğu ve genel bir değerlendirme yapılmadığı şeklinde yaklaşımların da olduğu görüldüğünden konunun daha iyi anlaşılması amacıyla Müsteşarlığımızda bir toplantı yapılması uygun görülmüştür. Yapılan toplantıda, tüm Bölge Müdürlüklerinizden katılım sağlanmış ve sonuç olarak yeni bir “Çerçeve Yönetmelik” hazırlanması gerektiğine karar verilmiştir. Alınan bu karara istinaden, Bölge Müdürlüklerini temsilen mevcut liman başkanları veya Liman Başkanlığı görevinde bulunmuş uzmanlardan oluşan komisyon marifetiyle Antalya Bölge Müdürlüğümüz ev sahipliğinde 5 gün süreli olarak yapılan çalışma sonucunda, “Limanlar Genel Mevzuatı” yeniden hazırlanmıştır.
C) Genel taslağın Liman Başkanlıkları idari sahasına yönelik olarak özelleştirilmesinde dikkate alınacak hususlar;
Antalya’da hazırlanan söz konusu Liman Yönetmelik Taslağı Genel Müdürlüğümüzce incelenmiştir. Bu kapsamda,limanlarda tehlikeli yüklerin elleçlenmesi ile ilgili ayrı bir düzenleme yapılması planlandığından, tehlikeli yüklere ilişkin düzenlemelerin genel esaslar çerçevesinde sınırlandırılması ile yetinilmiştir. Düzenlemesi yapılmış olan yönetmelik taslağı Müsteşarlığımız İnternet sitesinde duyurular kısmında yayımlanmış olup incelenmesi sırasında aşağıda yer alan hususların dikkate alınmasının istenilen amaca ulaşılması açısından uygun olacağı değerlendirilmiştir.Bu hususlar;
1) Her bir liman başkanlığı için taslak yönetmelik hazırlanması,
2) İdari sınır koordinatlarının Bölge Müdürlüklerimizin görev sahalarındaki ardışık Liman Başkanlıklarının sınırları ve bitişik Bölge Müdürlüğü sınırları arasında boşluk kalmayacak şekilde belirlenmesi,
3) Demir yerleri koordinatlarının, mevcut ve imar planı onaylanarak inşası yapılacak kıyı yapıları, deniz dip yapısı ve oşinografik durumlar gibi hususlar dikkate alınarak belirlenmesi,
4) Her bir Liman Başkanlığının, kendi liman yapılarını göz önünde bulundurmak suretiyle, taslak yönetmeliğe ilave edilmesi istenilen maddeler veya çıkarılması gerektiği değerlendirilen madde ya da fıkralar varsa (Örneğin Türk Boğazlar Bölgesi) bu yönde düzenleme yapılması,
5) Özellikle Marmara Denizinde, Çanakkale ve İstanbul Bölge Müdürlüklerinin idari sınır belirleme çalışmalarının ortak olarak icrası,
6) Bölge Müdürlüklerimizce, bağlısı liman başkanlıklarınca hazırlanacak her bir taslak yönetmelik üzerinde bir ön tetkik yapılması cümle düşüklüğü, imla hataları gibi hususların giderilmesi ve bölgesel homojenitenin sağlanması,
7) Tekerrür ya da birbirleriyle çelişen maddelerin bulunması halinde bunlara yönelik düzenleme yapılması,
8) Konular itibariyle farklı bölümlerde yer alması gerektiği değerlendirilen madde ya da fıkralar varsa bu kapsamda gerekli düzeltmelerin yapılması,
9) Yapılan her türlü değişikliğin ve eklentinin kırmızı marker ile ana metne işaretlenmesi,
10) Taslak Yönetmeliğin 4 ve 5 inci madde metinlerinin ilgili dip notlarından da yararlanmak suretiyle farkının iyi anlaşılarak, liman idari sahası içinde farklı “ Güvenli Limanlar-( Safe Ports)” ya da tesisler olabileceği, haritalara işlenecek sınırların esasen “Liman sahası” olarak belirlenen deniz alanı olacağının göz önüne alınması; ( Örnek: Bodrum Limanı idari sınırları içinde; Bodrum, Turgutreis, Yalıkavak liman sahaları bulunmaktadır. Bodrum Limanı idari sınırlarının açık deniz kısmı Türk karasuları ile sınırlandırılırken, bu sınırın haritalarda gösterilmesi mümkün olmamaktadır. Ancak Yalıkavak Liman sahası şüphesiz Bodrum Liman idari sınırları ve Türk deniz yetki alanı içinde kaldığından, gemi ve teknelere beşeri denizcilik hizmetlerinin verilebildiği, demir sahasına sahip olarak haritalara işlenilebilecek şekilde koordinat ve düz hat tanımlamalarıyla belirlenebilir.)
Yorumlar