Yeni Liman Yönetmeliği Taslağı

…………… LİMAN YÖNETMELİĞİ
(TASLAK)


BİRİNCİ BÖLÜM
Amaç, Kapsam, Dayanak, Tanımlar

Amaç ve Kapsam
Madde 1- (1) Bu Yönetmeliğin amacı; …..….. Liman Başkanlığının idari sınırına, idari sınırlar içerisinde kalan liman sahalarına, kamu limanlarının yetki sınırına, liman sahalarına gelen gemilerin demirleme/ bağlama/yanaşmalarına, demir yerlerine, limana gelen gemilerin ve gemi dışında kalan her türlü deniz aracının liman sahasında seyir, demirleme, rıhtım ve iskelelere yanaşma, şamandıralara bağlama ve buralardan ayrılmalarında uyulacak kurallar ile ticaret eşyası, tehlikeli maddelerin elleçleme yöntemleri ile yer ve zamanlarına, gemilerin limanda kalabilecekleri sürelere, çevre kirliliğinin önlenmesine ve liman idari sınırları içinde genel emniyet ile disiplinin sağlanmasına ilişkin hususları düzenlemektir.
(2) Bu Yönetmelik, 4. maddede sınırları belirtilen …….. Liman Başkanlığının görev yetki ve sorumlulukları ile tüm denizcilik faaliyetlerine ilişkin olarak, gemi, deniz aracı ve gemi ilgililerinin, kıyı/liman ve deniz tesisi ve ilgililerinin Liman Başkanlığına karşı sorumluluklarını kapsar.

Kanuni Dayanak
Madde 2- (1) Bu Yönetmelik, 618 Sayılı Limanlar Kanununun 2. Maddesine ve 4922 Sayılı Denizde Can ve Mal Koruma Hakkında Kanuna dayanılarak hazırlanmıştır.

Tanımlar
Madde 3- (1) Bu Yönetmelikte geçen;
a) İdare: Denizcilik Müsteşarlığını,
b) Liman İdari Sınırı: Liman Başkanlığının görev, yetki ve sorumluluk sahasını,
c) Liman/Liman Sahası: İdari sınırlar içerisinde kalan kıyı/liman tesislerini, deniz tesislerini, demirleme yerlerini kapsayan ve sınırları bu Yönetmelikte belirtilmiş deniz ve kıyı alanlarını,
ç) Ordino: Liman Başkanlığınca düzenlenen; gemilerin ve deniz araçlarının, kıyı/liman ve deniz tesisleri ile demir yerleri yanaşma amacıyla düzenlenen yanaşma sıraları ile yük cinslerini belirten kabul izin belgesini,
d) Liman Başkanlığı: … Liman Başkanlığını,
e) Kıyı/Liman Tesisi: Liman hizmetlerini gerçekleştirmek üzere kurulmuş, yolcu ve yük hareketinin gerçekleştirildiği liman, kurvaziyer liman, yat limanı, marina, yolcu terminali, rıhtım, iskele, yanaşma yeri, akaryakıt/sıvılaştırılmış gaz boru hattı, şamandıra, barınak, gemi söküm tersane ve çekek yeri gibi tesisler ile bunlara bitişik diğer daimi tesisleri ve deniz ulaşımına yönelik diğer üst/alt yapı tesislerini,
f) Deniz Tesisi: Duba, fener, yüzer iskele, kum tutucu mahmuz, kıyı perdeleri, atık su deşarj hatları, ağ kafeslerde su ürünleri üretim tesisleri, deniz altı kablo gibi yapı ve tesislerini,
g) Liman Çıkış Belgesi: Liman idari sınırlarını geçerek sefer yapacak gemilere, 4922 sayılı kanun kapsamında Liman Başkanlığınca düzenlenen belgeyi,
h) Gemi Rotalama Sistemi: Seyir emniyetinin temini bakımından kıyıdan seyir yardımı sağlayan deniz trafik sistemini,
ı) Liman Hizmetlerinde Kullanılan Deniz Araçları: Kılavuzluk/römorkörcülük teşkilatına, kıyı/liman tesislerine ait deniz araçları ile liman inşaatına, batık çıkarma, tarama, denizde ve kıyıda aynı projeye hizmet eden, Liman Başkanlığınca faaliyetine izin verilmiş özel hizmetlerde kullanılan ticari gemi ve deniz araçlarını,
i) Gemi İlgilileri: Donatan, işleten, kiracı, kaptan, acenteleri ile gemiyi temsile yetkilendirilmiş kişiyi,
j) Kıyı/liman ve deniz tesisi ilgilileri: Kıyı/liman ve deniz tesisi yöneticilerini, sorumlularını,
İfade eder.

İKİNCİ BÖLÜM
Liman Başkanlığının İdari Sınırları, Liman Sahası
İdari Sınırlar
Madde 4- (1)-……Liman Başkanlığının İdari Sınırları ………. Limanı Enlemi: ……… Kuzey, Boylamı: …….. Doğu olan ….. mevkiinden Enlemi: …. Kuzey, Boylamı …….. Doğu mevkiinden ……..doğru uzanan hatlar ve ona bitişik Türk Karasuları ile sınırlanan deniz ve kıyı alanıdır. (EK-…)

Liman Sahası/Sahaları
Madde 5- (1)…………. Liman Sahası …………………………………………..
olarak belirlenmiş deniz ve kıyı alanıdır. (EK-…)

(2) Kamuya ait liman tesislerinin yetki sınırları
Kamuya ait liman tesislerinin limancılık faaliyetleri bakımından deniz sınırları ve koordinatları aşağıda belirtilmiştir.

……… Liman Tesisi …….. Liman Başkanlığı yetki ve sorumluluk bölgesi içinde bulunan, ana mendirek ve tali mendirek ile bunların uç kısmındaki (a) ve (b) noktalarında bulanan fenerleri birleştiren hattın içinde kalan (EK-…) haritada gösterilen liman tesisleridir.


ÜÇÜNCÜ BÖLÜM
Demirleme Yerleri
Demirleme Sahaları
Madde 63- (1) Zorunlu hallerde gemi tip, cins ve tonajlarına göre aşağıda belirlenmiş olan demirleme sahalarında farklı tip, cins ve tonajdaki gemilerin demirlemesine ya da buraların dışında yeni geçici demir mevkileri belirlemeye Liman Başkanlığı yetkilidir.

…….. limanında gemilerin demirleme yerleri aşağıda gösterilmiştir.
a ) … Nolu Demir Sahası : Ticaret gemileri ile askeri gemilerin demirleme sahası,

……………N..…………… E
………….. N, …………….E,
……………N,. ……………E,
………….. N, …………….E
Koordinatları ile belirlenen deniz sahasıdır.
b) … nolu Demirleme Sahası:Uzun süre demirde kalacak gemiler ile askeri gemilerin demir sahası,
……………N, .……………E,
………….. N, …………….E,
……………N, .……………E,
………….. N, …………….E

Koordinatları ile belirlenen deniz sahasıdır.
c) …. nolu Tehlikeli Madde Yüklü Gemiler, Nükleer Güçle Çalışan Askeri gemiler ile Gazdan Arınma (Gas Free), Karantina Demir sahası,

……………N, …………… E,
………….. N, …………….E,
……………N, .……………E,
………….. N, …………….E

Koordinatları ile belirlenen deniz sahasıdır. (EK-…)

3 * Mevcut haritalarda gözüken askeri gemilerin demir yerleri aynen kalacaktır, üzerinde çalışma yapılmayacaktır.

(2) Servis Dışı Gemiler: Hurdaya ayrılmış gemiler dışında iş bulamadığı veya adli/idari bir sürecin sonucunun beklendiği için ticari faaliyette veya bakım onarımda bulunmayan gemiler, idarenin belirlediği usul ve esaslar dahilinde kıyı/liman tesisinde ve/veya demirleme alanlarında bekleme yapabilir.


DÖRDÜNCÜ BÖLÜM4
Limanda Seyir Güvenliği
Genel Hususlar
Madde 7- (1) Liman idari sınırları içerisinde seyreden/uzun süreli bekleyen/demirde bekleyen veya bağlı bulunan bütün gemi ve deniz araçları, kıyı/liman ve deniz tesisleri ile bunların ilgilileri; seyir, can, mal ve çevre emniyeti Ulusal ve Uluslararası Mevzuatla birlikte Liman Başkanlığınca verilen emirlere, yapılan uyarılara uymak zorundadırlar.
(2) Bu Yönetmelikte belirtilenler dışında, seyir, can, mal ve çevre emniyeti açısından gerekli olabilecek her türlü acil düzenleme yapılması gerektiğinde; talimat vermeye, uyarı ve denetimleri yapmaya, rıhtımlara yanaşma, yükleme ve boşaltma, kılavuzluk, römorkörcülük ve benzeri her türlü faaliyeti düzenlemeye Liman Başkanlığı yetkilidir.

Uyulacak Kurallar
Madde 8- (1) Liman sahasına gelen Türk ve yabancı bayraklı gemiler ile deniz araçları aşağıdaki esaslara uyarlar.
(a) Gemiler, Liman Başkanlığınca verilecek ordino sıra numarasına göre demir yerlerine, kıyı/liman tesislerine yanaştırılır veya bağlanır.
(b) Türk limanları arasında tarifeli sefer yapan gemiler ile hat izinli çalışan gemiler, liman idari sınırları içerisinde çalışan yolcu gemileri/yolcu motorları, arabalı vapurlar, günübirlik gezi yapan yolcu motorları, liman hizmetlerinde kullanılan deniz araçları, servis/acente motorları, özel tekne, ticari yatlar, balıkçı tekneleri ve deniz taksiler yanaşma ordinosu almadan, kendilerine tahsisli kıyı/liman tesislerine yanaşırlar.
(c) Liman sahasına geliş bildirimi vermekle yükümlü gemiler ordino almadan yanaşma veya demirleme işlemi yapamaz.
(d) Eğitim gemileri, bilimsel araştırma gemileri, yabancı bayraklı harp gemileri, Liman Başkanlığı ile gerekli koordinenin sağlanmasından sonra, bu gemilere Liman Başkanlığınca yer gösterilir.
(e) Yanaşma yerleri dolu olduğu takdirde gemiler sıra beklemek üzere, kendilerine ayrılmış demir yerlerinde kalırlar. Gemiler, Liman Başkanlığının izni olmadıkça demir yeri değiştiremezler. Liman sahasına deniz trafiğini engelleyecek şekilde demirleme yapamazlar.
(f) Sırada olup boy, su kesimleri nedeniyle ilk boşalan rıhtıma alınmasına olanak bulunmayan bir geminin yerine, boy ve su kesimi uygun bir sonraki sırada olan gemi alınır. Sırası geri kalan gemi, rıhtımlarda ilk açılacak uygun yere alınır.
(g) Olağanüstü hal, seferberlik, kamu güvenliği, yangın, deniz kirliliği, kriz yönetimi, seyir,can,mal ve çevre emniyeti bakımından acil müdahale gerektiren durumlarda; gemilerin ordino ile belirlenmiş yerlerini değiştirmeye, daha önce tanzim edilmiş ordinoları iptal etmeye, tahmil/tahliye işlemlerini durdurmaya, gemilerin ve diğer deniz araçlarının bulundukları yerden kaldırılarak öncelik verilmesi gereken gemileri yanaştırmaya Liman Başkanlığı yetkilidir.
(h) Kıyı/liman tesislerinde bulunan gemiler, olumsuz hava ve deniz koşulları nedeniyle bulundukları yerde duramayacak vaziyette ise yerlerinden ayrılabilirler ve daha emniyetli olan demir yerine demirleyebilir ya da daha emniyetli bir yere sığınabilir/seyir yapabilirler. Bu gemilerin kaptanları/donatanları/acenteleri en kısa sürede Liman Başkanlığına bildirimde bulunurlar. Bu durumdaki gemiler, tekrar yanaşma ordinosuna gerek kalmaksızın gemi ilgililerinin talebi üzerine Liman Başkanlığının izni ile daha önce bulundukları yere bu yönetmeliğin 12 ve 13 üncü maddeleri kapsamında dönebilirler.

4 * 4.bölüm ile ilgili yukarıda belirtilenlerin dışında o limana özgü düzenleme ihtiyacı olması halinde yazılacak

Liman Sahasına Geliş/Gidiş Bildirim Yükümlülüğü
Madde 9- (1) Liman sahasına gelen veya liman sahasından hareket edecek Türk ve yabancı bayraklı gemiler ile deniz araçları geliş/gidiş bildirim yükümlülüğü bakımından aşağıdaki esaslara uyarlar.
(a) Liman sahasına gelen yolcu ve kurvaziyer turist gemileri öncelikli olarak deniz veya kıyı/liman tesislerine yanaştırılırlar. Bu gemilerden düzenli sefer yapmayanların limana gelişleri, en az kırk sekiz saat önce kaptan, donatan ya da acenteleri tarafından yazılı olarak Liman Başkanlığına bildirilir.
(b)150 GT(Gros Ton) ’den büyük gemi ve deniz araçları ordino almak zorundadır.
(c) Kabotaj hattında çalışan 150 GT ve daha küçük Türk Bayraklı gemiler ile yat, balıkçı tekneleri, özel tekne ve yolcu motoru dışında, liman sahasına yükleme veya boşaltma yapmak amacıyla gelecek ya da liman sahasından hareket edecek gemilerin ilgilileri, gemilerin gelişlerinden en az yirmi dört saat önce gemi geliş/gidiş bildirimlerini Liman Başkanlığına verirler.
(c) Gemilerin geliş gün ve saatlerindeki değişiklikler ile kıyı/liman ve deniz tesislerinde kalma süreleri, teknik durum, yük cinsi ve miktarı, yükleme ve boşaltma ile ilgili değişiklikler Liman Başkanlığına derhal yazılı olarak ilgilileri tarafından bildirilir.
(2) Liman idari sınırlarını aşarak sefer yapacak ticaret gemilerinin limandan çıkışı, Liman Başkanlığınca “Liman Çıkış Belgesi” ile verilecek izine tabidir. Ticari yat/özel teknelere liman çıkış izni yat kayıt belgesi ile verilir. Özel teknelerin yurt dışı sefer yapmadığı sürece yat kayıt belgesi alması zorunlu değildir.
(3) On metreden küçük trol ve gırgır ağı ile avcılık yapmayan, denize elverişlilik belgesinde, sefer bölgesi olarak ardışık liman sefer bölgesi verilmiş balıkçı gemilerine Liman Çıkış Belgesi düzenlenmez. Bu gemiler, bağlama limanına göre ardışık limanlar dışında sefer yapacaklar ise liman çıkış belgesi almak zorundadırlar. Bu gemilerin teçhizat ve personel donanımı liman seferi gibi yapılır. Bu tip balıkçı gemilerinin sörvey ve sertifikalandırılmaları, bağlama limanı dışında ardışık liman başkanlıklarınca da yapılabilir.
Bu balıkçı gemileri, liman sefer bölgesi için belgelendirilmişler ise sörvey ve sertifikalandırılmalarının yapılabilmesi için, imkân ve kabiliyeti olan ardışık Liman Başkanlıklarının sahasına liman başkanının yazılı izniyle gidebilirler.

Gemi Rotalama Sistemi ve Trafik Ayrım Düzenine Göre Seyir
Madde 10- (1) İdare, gerekli gördüğü hallerde; Uluslararası Denizcilik Örgütü’nün ilgili kuralları ve tavsiyeleri çerçevesinde liman idari sınırlarında ve bu Yönetmelikte belirtilen liman sahalarında, kaza riskini azaltmak amacıyla gemi rotalama sistemleri oluşturabilir.
(2) Rotalama sistemi oluşturulan yerlerdeki kıyı tesislerine yanaşan/ayrılan, demir mevkilerine demirlemek üzere limana gelmek isteyen ya da kıyı/liman tesislerinden, demir yerlerinden hareket ederek seyir yapacak olan tüm gemilerin;
a) Trafik ayrım düzeninden ayrılmaları,
b) Trafik ayrım düzenine girmeden seyir haline devam etmeleri,
c) Trafik ayrım düzenini kesecek şekilde karşıdan karşıya geçme hususu,
Rotalama sistemine göre yapılır.
(3) Gemi trafik yönetim sistemi operatörleri; görevlerinin amacına uygun olarak, tedbirli bir şekilde yerine getirmek zorunda olup işledikleri kusurlardan dolayı liman başkanlığına karşı sorumludur.

Türk Boğazlar Bölgesi ve/veya Liman İdari Sınırlarında Deniz Trafik Düzeni ve Hizmetleri
Madde 11- (1) Bu Yönetmelikte belirtilen hükümler dışında Türk Boğazlarından geçiş yapacak gemiler Türk Boğazları Deniz Trafik Düzeni Tüzüğü‘ne uyarlar.
(2) Liman sahasında veya kıyı/liman tesislerinde bulunan, seyreden, demirleyen, demirden ayrılan, limana yanaşan ve limandan ayrılan gemiler Gemi Trafik Hizmetleri Sistemlerinin Kurulması ve İşletilmesine Dair Yönetmelik hükümlerine uyarlar.
(3) Liman idari sınırlarında yerel ve Uluslararası deniz trafiğinin düzenlenmesi amacıyla, ihtiyaç olması halinde Liman Başkanlığının talebiyle bir deniz trafik rehberi yayımlanır.

Kılavuzluk ve Römorkörcülük Hizmetleri
Madde 12- (1) Liman idari sınırları içinde kılavuzluk ve römorkörcülük hizmetleri, aşağıda belirtilen esaslar dâhilinde verilir.
(a) Kılavuzluk Hizmetleri
Liman sahasına gelen, kıyı/liman ve deniz tesislerine, yanaşacak veya buralardan ayrılacak, 1.000 GT(Gros Ton) ve daha büyük Türk bayraklı gemiler ile 300 GT üzerindeki yabancı gemiler kılavuz kaptan almak zorundadırlar.
300 GT ve üzerindeki yabancı bayraklı yatlar, limana ilk yanaşma ve ayrılmalarında kaptan değişmemek şartıyla ve yılda bir kez olmak üzere kılavuz kaptan alır. Yat kaptanının değişmesi halinde ise yabancı bayraklı yatlar limana ilk giriş/çıkışlarında tekrar kılavuz kaptan almak zorundadır.
(b) Römorkörcülük Hizmetleri
Liman sahasındaki kıyı/liman ve deniz tesislerine bağlayan ya da buralardan ayrılan gemi ve deniz araçlarının gros tonilatosuna göre almak zorunda oldukları römorkör adedi ve asgari çekme güçleri aşağıda belirtilmiştir.
1) 2000–5000 GT arasındaki gemiler, en az … ton çekme kuvvetinde bir römorkör,
2) 5001–15000 GT arasındaki gemiler, en az … ton çekme kuvvetinde iki römorkör,
3) 15001–30000 GT arasındaki gemiler, en az … ton çekme kuvvetinde iki veya … ton çekme kuvvetinde üç römorkör,
4) 30000 GT 'den büyük gemiler, en az … ton çekme kuvvetinde iki veya … ton çekme kuvvetinde üç römorkör almak zorundadır.
(c) Kılavuzluk ve römorkörcülük teşkilatı olmayan liman sahasında İdare; gemilerin teknik yapısı ve özellikleri, kullanım amacı, taşıdığı yük cinsi, limanların altyapı durumu ve manevraya elverişliliği ile bu limanda yer alan tesislerin risk durumlarını göz önüne alarak, kılavuz kaptan ve/veya römorkör alma hususunda kalıcı veya geçici muafiyet verebilir veya civar limanlardan hizmet alınmasını isteyebilir. Ancak civar limandan alınacak hizmette hava muhalefeti, hizmet çakışması, römorkör arızası gibi sebepler nedeniyle aksamalar oluşması halinde bu gemiler liman başkanlığının izni ile kılavuzsuz ve römorkörsüz yanaşabilir.
(ç) Liman Başkanlığı; hava ve deniz koşullarını, yerel şartları ve manevra emniyetini göz önüne alarak gemilerin kılavuzlama şartlarında düzenleme yapmaya, alacakları römorkör adedinde ve çekme kuvvetinde artırıma veya indirime veya muafiyet vermeye yetkilidir.
(d) LPG, LNG ve tehlikeli yük taşıyan tankerler hariç olmak üzere, baş ve kıç itere sahip gemiler; Limana gelişlerinde gemi kaptanı ya da temsilcisinin itici pervanelerine ilişkin belgeleri ve tam kapasite ile çalıştığını Liman Başkanlığına yazılı olarak beyan etmesi üzerine bir römorkör, sadece baş iteri olan gemiler en az bir römorkör almak kaydıyla yukarıdaki tabloda belirtilen römorkör sayılarından bir eksik römorkör ile yanaşıp ayrılabilirler.
Kurvaziyer turistik yolcu gemilerinin baş ve kıç itici pervanelerine ilişkin belgeleri ve tam kapasite ile çalıştığını liman başkanlığına yazılı ibraz etmeleri halinde sadece acil durumda hizmet vermek üzere bir refakat römorkörüne tabi tutulur.

Kılavuz Kaptan ve Römorkör Alma Zorunluluğunun İstisnaları
Madde 13- (1) 1000 ton deplasman ve daha yukarı yabancı harp ve yardımcı harp gemileri, askeri olmayan liman sahasına giriş-çıkışlarında ve buralardaki kıyı/liman ve deniz tesislerine yanaşıp ayrılmalarında kılavuz kaptan almak zorundadırlar. Türk harp veya yardımcı harp gemilerine talep üzerine kılavuz kaptan ve römorkör verilir.
(2) Bu yönetmeliğin kılavuzluk ve römorkörcülük hizmetlerini düzenleyen maddeleri;
a) Liman Başkanlığınca liman hizmetlerinde kullanıldığı belgelendirilen deniz araçlarına,
b) Kabotaj ve liman idari sınırları içinde hat izni verilmiş 2000 GT ‘den büyük, yüksek manevra kabiliyetine sahip en az bağımsız iki makine ve iki pervaneli, baş iteri olan, köprüüstünden manevra kabiliyetine sahip, İdarece yetkilendirilmiş klas kuruluşlarından birine klaslı, uzakyol kaptanı ve uzakyol baş mühendisi ile donatılmış yolcu, ro-ro /yolcu, ro-ro/kargo gemilerine,
c) Kabotaj ve liman idari sınırları içinde tarifeli ve hat izinli olarak sefer yapan 2000 GT ‘den küçük yolcu, ro-ro /yolcu, ro-ro/kargo taşımacılığı yapan gemilerine,
Uygulanmaz.
Kılavuz Alma ve Bırakma Noktaları
Madde 14- (1) Liman sahasına giriş/çıkış yapan gemiler için kılavuz kaptan alma/bırakma yeri koordinatları; …………. N - ……………. E olup, gerektiğinde Liman Başkanlığınca kılavuz kaptan alma ve bırakma yerlerinde değişiklik yapılabilir. Yapılan değişiklikler denizcilere ve ilgililere duyurulur.

Yolcu Gemilerinin ve Liman Sahasında Yolcu Taşıyan Teknelerin Yükümlülüğü
Madde 15- (1) Kabotaj ve daha alt sefer bölgelerinde yolcu taşıyan gemi ve deniz araçları; giriş yerlerinde, açıklıkla görülecek şekilde, azami yolcu sayısı ile sahip oldukları can kurtarma araç-gereçlerinin sayı ve cinslerini, bulundukları yeri belirten levha bulundurmak zorundadır. Standartlara uygun can kurtarma araç ve gereçleri, yolcu ve mürettebatın kolaylıkla ulaşabileceği yerlerde ve her an kullanıma hazır vaziyette bulundurulacaktır.
(2) Kabotaj ve daha alt sefer bölgelerinde çalışan yolcu gemileri; yolcularına gemiye giriş-çıkışta dikkat edilmesi gereken hususlar, can kurtarma teçhizatının kullanımı ve gemiyi terk konularına yönelik bilgilendirme yapacaklardır.
(3) Liman sahasına gelen ve uygun kıyı/liman tesisi olmaması nedeniyle demirde bekleyen gemilerin yolcuları/personeli; Türk bayraklı tekneler ile tüm sorumluluğun gemi kaptanlığına ait olması kaydıyla ve Liman Başkanlığının izni ile kıyı/liman tesislerine çıkarılabilirler ve aynı şartlarda gemiye intikalleri sağlanabilir.
(4) Yolcu gemilerinde yolcular ilgili Mevzuatında belirtildiği üzere kayıt altına alınır.

Deniz Uçaklarının Yükümlülüğü
Madde 16- (1) Deniz uçakları ve benzeri araçların bağlaması, demirlemesi veya denizde seyir koşullarında gemilerin tabi olduğu mevzuat gerekleri uygulanır. İniş-kalkış amacı ile deniz sahasının kullanılması, Liman Başkanlığının iznine bağlıdır.


BEŞİNCİ BÖLÜM
Tehlikeli Yüklerle İlgili Hususlar
Liman Başkanlığına bildirme zorunluluğu
Madde 17- (1) Patlayıcı, parlayıcı, yanıcı ve benzeri tehlikeli maddeleri taşıyan geminin donatanı, kaptanı veya acentesi, geminin limana varışından kırk sekiz saat önce yükün sınıfını, miktarını, istif durumunu, ambalaj şekillerini, yanıcı ise yanma derecesini, diğer limanlara boşaltılacakların miktarını, Uluslararası Tehlikeli Yükler Kodu (I.M.D.G. Code)'na göre düzenlenmiş bir liste ile Liman Başkanlığına bildirir.
(2) Petrol ve diğer zararlı maddeleri taşıyan 500 GT ve üzeri gemiler, 3/3/2005 tarihli ve 5312 sayılı Deniz Çevresinin Petrol ve Diğer Zararlı Maddelerle Kirlenmesinde Acil Durumlarda Müdahale ve Zararların Tazmini Esaslarına Dair Kanun ve 21/10/2006 tarihli ve 26326 sayılı Resmi Gazete’de yayımlanan Deniz Çevresinin Petrol ve Diğer Zararlı Maddelerle Kirlenmesinde Acil Durumlarda Müdahale ve Zararların Tazmini Esaslarına Dair Kanunun Uygulama Yönetmeliği kapsamında Liman Başkanlığına bildirimde bulunmak ve Türkiye’nin taraf olduğu uluslar arası sözleşmelerde öngörülen mali sorumluluk garantilerine sahip olmak zorundadırlar.
(3) Kalkış limanından hareketi ile varış limanı arasındaki seyir süresi kırk sekiz saatten az olan gemiler için bu bildirim, kalkıştan hemen sonra yapılır.

Liman işletmelerince uyulacak kurallar ve alınacak tedbirler
Madde 18- (1) Kıyı/liman tesisi işletici kuruluşlarınca, limanlarda aşağıdaki tedbirler alınır.
a) Patlayıcı, parlayıcı, yanıcı ve benzeri tehlikeli maddeler için ayrılmış rıhtım, iskele, depo ve antrepolar, liman işletmelerince belirlenir. Tehlikeli maddeleri taşıyan gemilerin yüklenip boşaltılması, bu iş için ayrılmış rıhtım ve iskelelerde yapılır. Ayrıca, işletmeciler bu maddelerin gemiler ile depolanma sahaları arasında taşıyıcılarda bekletilme süresini, liman sahasında alınabilecek tehlikeli maddelerin azami miktarını belirler, gerekli yangın, çevre ve güvenlik tedbirlerini alırlar.
b) Dökme akaryakıt yükleme-boşaltma yapacak gemiler için ayrılmış rıhtım ve iskeleler, bu iş için uygun nitelikte tesisat ve teçhizat ile tesis edilir. Kıyı/liman tesisinde, patlayıcı, parlayıcı, yanıcı ve benzeri tehlikeli maddelerin yüklenip-boşaltılması için ayrılmış ve bu iş için gerekli donanıma sahip rıhtım-iskele mevcut değilse yükleme-boşaltma yapılamaz.
c) Kıyı/liman tesisi işletmeleri, tehlikeli maddelerin bu maddeler için ayrılmış iskele-rıhtımda boşaltıldığı liman sahasında depolanmasını temin edemiyorsa, yükün alıcısı, bu maddenin en kısa zamanda liman dışına naklini sağlar.
ç) Tehlikeli maddeleri taşıyan gemiler için ayrı bir demir yeri belirlenir, demir yeri diğer gemilerden neta edilir. Tehlikeli maddeleri taşıyan gemiler, Liman Başkanlığının izni olmadan kendilerine tahsis edilen saha dışına çıkamaz, demirleyemez, iskele ve rıhtımlara yanaşamazlar.
d) Tehlikeli maddelerin yüklenmesi ve boşaltılması, güneşin doğuşu ile batışı arasındaki süre içinde yapılır. Parlama ve patlama noktası 600 C’nin altında bulunan tehlikeli maddeler kendilerine ayrılmış liman sahalarında, gündüz süresinde yüklenip boşaltılır.
e) Yanaşmış durumdaki dökme akaryakıt yükleyecek veya boşaltacak gemiler ile LPG şamandıralarına yanaşan tankerler yangına karşı gerekli önlemleri ve can, mal ve çevre güvenliğini sağlayacak tedbirleri almak şartıyla işlerine gece devam edebilirler.
f) Konteynerler içerisinde kıyı/liman tesisinde yükletilip boşaltılan tehlikeli maddeler için liman işletmeleri tarafından ayrılmış konteyner istif sahası temin edilir. Bu istif sahasına tehlikeli madde dışında diğer konteynerler istiflenmez. İstif sahasında yangın, çevre emniyeti ve benzeri gerekli emniyet tedbirleri alınır.
g) Tehlikeli maddelerin gemilere yüklenip-boşaltılmasında veya limbo edilmesinde, gemi ilgilileri ile yükleme, boşaltma veya limbo yapanlar, özellikle sıcak mevsimlerde ısıya ve diğer her türlü tehlikelere karşı gerekli güvenlik önlemlerini alırlar. Yanıcı maddeler kıvılcım yaratıcı kaynaklardan uzak tutulur ve tehlikeli yük elleçleme sahasında kıvılcım yaratıcı araç veya alet çalıştırılmaz.
ğ) Tehlikeli maddeler, uygun şekilde ambalajlanır ve ambalaj üzerinde tehlikeli maddeyi tanımlayan bilgiler ile risk ve güvenlik tedbirlerine ilişkin bilgiler bulundurulur.
h) Tehlikeli madde elleçlenmesinde görevli kıyı/liman tesisi personeli ve gemi adamları, yükleme-boşaltma ve depolama esnasında koruyucu elbise giyerler.
ı) Tehlikeli madde elleçleme sahasında yangınla mücadele edecek kişiler, itfaiyeci teçhizatı ile donatılır ve yangın söndürücüleri ile ilk yardım üniteleri ve teçhizatları her an kullanıma hazır halde bulundurulur.
i) Kıyı/liman tesisi işletmeleri yukarıda belirtilen hususları Liman Başkanlığınca onaylanmış bir talimatla ilgililere duyurur.
j) Liman sahasında faaliyet gösteren kıyı/ liman tesisi işletmeleri ve balıkçı kooperatifleri, yangın güvenlik ve emniyet tedbirlerini almakla yükümlüdür.
k) Kıyı/liman tesisi işletmelerince, deniz araçlarının acil durumlarda limandan tahliye edilmesine yönelik bir acil tahliye planı hazırlanarak Liman Başkanlığının onayına sunulacaktır.

Tehlikeli madde taşıyan gemilerin yükümlülüğü
Madde 19- (1) Patlayıcı, parlayıcı, yanıcı ve benzeri tehlikeli maddeleri taşıyan gemiler, gündüz B (Burak) flaması çekmek ve geceleyin her yönden 360o görülebilen bir kırmızı fener göstermek zorundadır.

ALTINCI BÖLÜM
Disiplin ve Düzen
Uyulacak Kurallar
Madde 20- Gemiler, kıyı/liman ve deniz tesisleri ve ilgilileri aşağıdaki esaslara uyarlar.
(1) Kıyı/liman ve deniz tesislerine yanaşmış/bağlamış/demirlemiş gemiler, işlemlerini bitirdikten sonra ve gerektiğinde Liman Başkanlığınca yapılacak bildirimde belirtilen süre içerisinde kalkabilecek durumda bulunurlar.
(2) Liman Çıkış Belgesi aldıktan sonra hava muhalefeti veya mücbir sebeple sefere çıkamayan gemilere, kırk sekiz saat içerisinde limandan ayrılmamaları durumunda aldıkları Liman Çıkış Belgesi üzerine gecikme nedenleri belirtilerek eski kayıtlar üzerinden tehiri/tebdili sefer işlemi ile izin verilir. Ancak, liman çıkış izin şartlarının değişmesi halinde yeni belge tanzim edilir.
(3) Limanda şamandıra atan, kablo döşeyen-toplayan, dalgıçlık ve benzeri işlerle uğraşan araçların ve çalışmakta olan yüzer vinçlerin yakınından geçen gemiler, bu araçların işlerine engel olmayacak biçimde ve zarar vermeyecek hızda seyretmek zorundadırlar.
(4) Tersane ve havuzlardan indirilecek gemiler, Liman Başkanlığının belirleyeceği yerlere yanaşmak, bağlamak ve demirlemek zorundadır. Tersane onarım ve bakım yerleri ve havuzlardan indirilecek veya buralara alınacak gemiler, diğer tesislere engel teşkil etmemek kaydıyla, bu yerlerin önlerine ve rıhtımlarına yanaşabilirler veya kıçtankara olabilirler.
(5) Aynı işletmeciye ait kıyı/liman ve deniz tesisleri dâhilinde geminin yer değiştirilmesi işlemi, Liman Başkanlığına bildirilmek şartıyla ordinoya gerek kalmaksızın yapılır.
(6) Limanda bulunan gemilerde görev başındaki personel, hiçbir şekilde alkol veya benzeri maddelerin etkisi altında bulunmayacaktır.
(7) Mücbir sebepler dışında liman idari sınırları içerisinde yer alan koy ve körfezlerde, deniz araçlarının gezi ve spor amacı dışında demirlemeleri yasaktır. Deniz araçlarının koy ve körfezlerde gezi ve spor amacı ile demirleme süresine; teknenin pis su depolama kapasitesine, bölgedeki atık alım imkânlarının etkinliğine, başka teknelerin koyları/körfezleri demirleme maksatlı olarak kullanma taleplerine ve liman ya da bitişik liman sınırları içindeki yat limanı işletmelerinin mevcudiyetine göre Liman Başkanlığı karar verir. Doğal koyların kullanım şartları İdare tarafından genelge ile düzenlenir.
(8) Yüzer evlerin her ne surette olursa olsun liman idari sınırları içerisinde koy ve körfezlerde konuşlandırılmaları yasaktır. Yüzer evler, Liman Başkanlığının izni ile sadece belirlenmiş bağlama alanlarında ve tesislerde konuşlandırılabilir.
(9) Aynı rıhtım, iskele üzerinde art arda yanaşmış olan iki geminin arasında uygun emniyet mesafesi bırakılacaktır. Liman Başkanı gerek gördüğünde yanaşma düzeninde ve mesafelerinde değişiklik yapabilir.

Yasak işler
Madde 21- (1) Gemilerin demirleme sahaları ile yanaşma ve bağlama yerlerine giriş yolu üzerinde ve hareket alanlarında, liman tesislerinde ve mendirek ağızlarında olta ve ağ balıkçılığı yapmak, yelkenle seyretmek, kürek çekmek ve yüzmek yasaktır.
(2) Spor, gezi ve diğer tenezzüh tekneleri liman sahalarında gemilerin hareketlerini engelleyecek şekilde seyredemezler, mendireklerle sınırlı alan içerisinde üç deniz milinden fazla sürat yapamazlar.
(3) Şamandıraya bağlamak üzere gelen ya da şamandıradan ayrılan gemiler ve liman hizmetlerinde kullanılan deniz araçları dışındaki gemiler, şamandıralar ve şamandıra hatları arasında geçiş yapamazlar.
(4) Gemi ve deniz araçları, su ürünleri tesisleri ve balık kafeslerine iki yüz metreden fazla yanaşamazlar.
(5) Devletin hüküm ve tasarrufu altında olup kamunun kullanımına açık kıyı alanlarına gemi ve deniz araçlarının bağlanması yasaktır.
(6) İşletme izni bulunmayan ya da herhangi bir kurum veya kuruluşun işletmesinde olmayan, hukuki muhatabı bulunmayan yerlere bağlı/yanaşmış/demirli bulunan gemi ve deniz araçları, İdarece verilen hizmetlerden yararlanamaz.

Liman Başkanlığının İznine Bağlı İşler
Madde 22- (1) Liman sahasında limbo yapılması, Liman Başkanlığının iznine bağlıdır. Deniz inşaatları, şamandıra atılması, kablo döşenmesi ve kaldırılması, dalış, tarama, deşarj hattı, deniz dibi ve sualtı çalışmaları ve benzeri işler liman başkanlığının izniyle yapılır. Bu gibi işlerle uğraşan araçlar kurallara uygun fener ve işaretleri taşırlar.
(2) Liman Başkanlığından izin alınmadıkça liman sahasında her ne maksatla olursa olsun sportif faaliyet yapılamaz, yarış düzenlenemez. İlgili gerçek ve tüzel kişiler Liman başkanlığı ile gerekli koordinasyonu sağlayarak ve Liman Başkanlığınca verilen izin kapsamında faaliyette bulunabilirler.
(3) Limandan başlayıp başka bir limanda bitecek olan veya trafik ayrım düzeninden geçecek olan yarışlardan için en az üç ay önce, diğer yarışma ve faaliyetlerde en az on beş gün önce Liman Başkanlığından izin talebinde bulunulur.
(4) Liman idari sınırları içerisinde yapılacak su sporları “Turizm Amaçlı Sportif Faaliyet Yönetmeliği” hükümlerine uygun olarak yapılır. Turizm amaçlı su sporları ile ilgili can ve mal emniyetinin sağlanmasına yönelik Liman Başkanının yetkileri saklıdır.
(5) Tersanelerde inşa edilen gemilerin, tersane ve seyir tecrübelerine çıkmaları, tersane ve gemi donatanının gerekli güvenlik önlemlerini alması koşulu ile Liman Başkanlığının izniyle yapılabilir.
(6) Liman Başkanlığından izin alınmadıkça, demirde veya liman tesislerinde bulunan gemilerin bordalarına başka gemiler aborda olamazlar. Su, yağ-yakıt ikmal gemileri, acente motorları, kamu gemileri ve liman hizmet gemileri bu hükmün dışında olup bu tip gemiler hizmetlerini liman işletmeleri ile koordineli şekilde yürütürler.
(7) Liman başkanlığından izin alınmadıkça liman sahalarında bulunan gemiler, onarım, sıcak çalışma ya da geniş kapsamlı bakım işlerini yapamazlar.
(8) Liman idari sınırları içerisinde bulunan kıyı/liman ve deniz tesislerinin ilgili deniz haritalarına işlenmesi ile her türlü tesiste bulunacak seyir yardımcılarının tespit ve kurulması Liman Başkanlığının koordinesinde yapılır.
(9) Gemiler, Liman Başkanlığından izinsiz demir yerlerini değiştiremezler.

Çevre, Deniz, Hava, Gürültü Kirliliği
Madde 23- (1) Gemiler ile diğer deniz araçları katı ve sıvı atıklarını; atık alım tesisine vermek, çevre ve deniz kirliği ile ilgili Ulusal ve Uluslararası Mevzuata uymak zorundadır.
(2) Liman Başkanlığı, deniz kirliliğini önlemek maksadıyla, gemilerin atıklarını atık alım/kabul tesislerine verip vermediğini kontrol eder. Bir sonraki limana kadar yetecek atık depolama hacmi olmayan gemilerin, atıklarını verinceye kadar kalkışına Liman Başkanlığınca izin verilmez.
(3) Kıyı/liman ve deniz tesislerinde bulunan gemi ve diğer deniz araçları;
a) Raspa ve benzeri, sessizliği bozucu ve gürültü kirliliğine neden olan ve çevreyi rahatsız edecek faaliyetleri yapamaz, yüksek sesle müzik yayını yapamazlar.
b) Aşırı baca gazı ile hava kirliliğine sebebiyet veremezler.
c) Uluslararası Denizde Çatışmayı Önleme Tüzüğü kuralları gereği ve zorunlu durumlar dışında düdük çalamazlar.
(4) Kıyı/liman tesisi işleticileri, yük elleçlemelerinden sonra her türlü atık ve artık malzemelerin rıhtımda birikmesine müsaade etmeyecek, sahayı temiz ve düzenli bulunduracaklardır.

Bildirim Yükümlülükleri
Madde 24
(1) Kaza, arıza ve suç bildirimi
(a) Liman sahasına gelen gemilerin kaptanları, donatanları ve acenteleri seyir sırasında ve limanda meydana gelen deniz kazalarını, önemli makine arızalarını, genel seyir güvenliği bakımından saptadıkları sakıncalı hususları ve gemide işlenen suçları, gereken işlem için ilgili makamlara duyurmak üzere Liman Başkanlığına mümkün olduğunca önce telsizle, limana varıştan itibaren en geç altı saat içerisinde bir ön raporla ve yirmi dört saat içinde de düşüncelerini kapsayan açıklamalı bir raporla bildirmek ve suçla ilgili hususlarda suç kanıtlarını muhafaza etmekle yükümlüdürler.

(2) Kılavuz kaptanların yükümlülüğü
a) Kılavuz kaptanlar, kılavuzlamakta oldukları gemilerin seyir teçhizatında gördükleri eksiklik ve aksaklıkları, deniz kazalarını ve yolları üzerinde seyir güvenliği bakımından tespit ettikleri hususları yazılı bir raporla derhal Liman Başkanlığına bildirirler.
b) Liman içindeki her türlü deniz kirliliğine sebebiyet veren ve yanlış seyreden ya da kurallara uymayan gemileri gören kılavuz kaptanlar, bu gemileri Liman Başkanlığına derhal bildirir ve bunu izleyen yirmi dört saat içinde yazılı bir rapor verirler. Liman Başkanlığı duruma derhal el koyarak bu gemiler ve gemi kaptanları hakkında yasal işlemlerin yapılmasını sağlar.
c) Kılavuz kaptanlar, emniyetli olarak kılavuzluk hizmeti verilemeyecek nitelikteki gemileri kılavuzlayamazlar. Bu durumdaki gemiler Liman Başkanlığına bildirilir ve ek emniyet önlemleri alınır. Bu gemilerin izinsiz olarak kılavuzlandığının tespiti halinde ilgili kaptan hakkında, Liman Başkanlığınca idari işlem yapılır.
ç) Liman başkanlığınca kıyı/liman ve deniz tesislerine yanaşma izni verilmemiş gemiler ile liman çıkış belgesi ya da demirleme ordinosu olmayan gemilere kılavuzluk hizmeti verilemez.
d) Kıyı/liman ve deniz tesislerine gelen-giden ve kılavuzluk hizmetine tabii olmayan gemilerin yanaşma/bağlama manevraları, kıyı/liman ve deniz tesisi işleticileri ile en yakın kılavuzluk teşkilatı koordinasyonunda yapılır.

Demir Yerinin Bildirilmesi ve Demirleme Düzeni
Madde 25- (1) Gemi ilgilileri, madde 8 kapsamında gemilerin demirledikleri yeri ve saati, derhal Liman Başkanlığına bildirir.
(2) Gemiler ve deniz araçları, şamandıraların yakınlarına ve şamandıra çizgileri arasına, limandaki yanaşma ve bağlama yerlerine giriş ve çıkışı engelleyecek şekilde demirleyemezler, zorunluluk olmadıkça mendirekler içinde salma suretiyle demirde bekleyemezler. Bu konudaki tedbirler Liman Başkanlığı ve Liman İşletici Kuruluşlar tarafından müştereken alınır. Demir kestiren gemiler bu yere hemen bir şamandıra atarak mevkiini bir rapor ile Liman Başkanlığına bildirirler.

Usulsüz Demirleme, Yanaşma ve Bağlama Durumu
Madde 26- (1) Bu Yönetmelik hükümlerine aykırı olarak, gerekli izni almaksızın rıhtım ve iskelelere yanaşan, şamandıralara bağlayan, demir yerlerine demirleyen gemiler, Liman Başkanlığınca uyarılarak uygun olan demirleme veya yanaşma yeri belirtilerek yer değiştirmesi talimatı verilir. Bu talimata uymayan deniz araçları bulundukları yerden kaldırılır ve bu iş için yapılan giderler gemi ilgililerinden tahsil edilir.

Liman Başkanlığı Talimatlarına Uyma Yükümlülüğü
Madde 27- (1) Liman başkanlığınca bu Yönetmelik hükümlerine uygun olarak verilecek her türlü emir ve talimatlar, gemi ilgilileri, her çeşit deniz araçlarını yönetenler, kıyı/liman ve deniz tesisi ilgilileri ve diğer ilgililer tarafından derhal yerine getirilir.

Yükleme ve Boşaltma Hizmetleri
Madde 28- (1) Limandaki şamandıralara, iskele ve rıhtımlara bağlanmış gemiler ile demir yerlerindeki gemilerin yükleme-boşaltma hizmetleri, bu Yönetmelikteki hükümlere aykırı olmamak kaydı ile ilgili liman işletmesince düzenlenir ve yapılır.
(2) Liman Başkanı, liman işletici kuruluş ile liman kullanıcıları arasındaki bu Yönetmelikle ilgili hususlarda olabilecek anlaşmazlıkları inceler, gördüğü eksiklik ve aksaklıkları giderir ve bağlı olduğu Bölge Müdürlüğüne bilgi verir.

Yanaşma Alanlarının Güvenliği ve Koordinasyon
Madde 29- (1) Yolcu ve yük gemileri, rıhtım ve iskelelere yanaşırlarken görevli olmayanlar, seyirci ve karşılayıcılar, uğurlayıcılar yanaşma alanlarını işgal edemez, manevra sahasından uzak tutulurlar.
(2) Kıyı/liman ve deniz tesisi işleticileri ile kılavuzluk teşkilatı arasında gerekli koordinasyon sağlanmadan yanaşma veya ayrılma manevralarına başlanmaz.
(3) Gemilerin emniyetli ve güvenli bir şekilde liman tesislerine yanaşabilmesi veya bağlayabilmesi için aydınlatma, usturmaça, yangın önleme, söndürme, derinlik, ışıklı/ışıksız şamandıra atılması vb. hususlarında; Liman Başkanlığınca alınması istenen önlemleri, liman tesislerini işletenler derhal yerine getirirler. Gerektiğinde Liman Başkanının, kılavuzluk teşkilatı, liman işletici kuruluş ve uzman kişilerin katılımı ile yapacağı bir çalışma toplantısı sonucunda belirleyeceği usul ve esasları tüm ilgililer yerine getirirler. Liman işletici kuruluşlar, tesislerindeki gemi hareketlerini, günlük periyotlarda, elektronik ortamda ya da diğer usullerle düzenli olarak Liman Başkanlığına bildirir.
(4) Kıyı/liman ve deniz tesisi ilgilileri, bu Yönetmelik kapsamında, Liman Başkanlığı ile gerekli koordinasyonu sağlamakla yükümlüdürler. Bu yükümlülüğü yerine getirmeyen kıyı/liman ve deniz tesislerine, gemi yanaşma/bağlama izni verilmez veya gerektiğinde ilgililer hakkında idari işlem yapılır. Her liman işletici kuruluş, manevralarda kılavuz kaptana yardımcı, kılavuz kaptanın istek ve taleplerini anlayan/karşılayan, haberleşme imkân ve kabiliyetine sahip bir irtibat personeli görevlendirmek zorundadır.

Gümrük Denetimine Tabi Gemiler ile Gümrük Hizmet Noktaları Arasında Taşıma
Madde 30- (1) Gümrük hizmet noktaları ile gümrük denetimine tabi gemiler arasında hizmet verecek gemi ve deniz (hizmet gemileri) araçları, Liman Başkanlığı ile gümrük idaresi tarafından belirlenen yerlerden hareketle tekrar aynı yerlere yanaşırlar. Bunlara dair yanaşma, bağlama ve diğer hususlar izin belgelerinde belirtilir.
(2) Gümrük denetimine tabi olan gemilerden gümrük hizmet noktalarına ya da buralardan gemilere; yolcu, yolcu eşyası, gemi personeli, kumanya ve gemi ile ilgili olanlar, izin verilmiş hizmet gemileri ile taşınabilirler.
Liman Başkanlığınca “gümrük denetimine tabii gemilere hizmet verecek gemilere ait izin belgesi” verilir.
Gümrük denetimine tabii olmayan gemilere de izin belgeli hizmet gemileriyle servis yapılır. Ancak gümrüklü hareket noktalarını kullanmayabilirler.
(3) Denetim yetkisine sahip kamu görevlileri, gümrük denetimine tabi olan veya olmayan gemilere, kamuya ait gemilerle gidip gelebilecekleri gibi, Liman Başkanlığınca izin verilmiş deniz vasıtaları ile de toplu veya ayrı ayrı gidip gelebilirler.
(4) Liman Başkanlığından buna yönelik izin belgesi almayan hizmet gemileri, liman sahasında faaliyette bulunamazlar.

Vardiya Zorunluluğu
Madde 31- (1) Liman sahasında bulunan gemilerde, güverte ve makine personelinden en az bir vardiyanın bulunması zorunludur. Bu zorunluluğun yerine getirilmesinden gemilerin kaptanı ve donatanları sorumludur. Güverte ve makine personelinden oluşan vardiya ekipleri, gerektiğinde gemiyi bulunduğu yerden kaldırabilecek sayı ve yeterlikte olacaktır.
(2) Liman sahasında uzun süre bekleme yapacak gemilerin personel donatımı, İdarenin belirleyeceği usul ve esaslar çerçevesinde yapılır.

Bayrak Çekme Zorunluluğu
Madde 32- (1) Liman sahasında bulunan yabancı gemiler güneşin doğuşundan batışına kadar ulusal bayrağı ile Türk bayrağı, Türk ticaret gemileri ise Türk bayrağı çekmek zorundadır. Liman sahasında bulunan makineli, büyük ve küçük her çeşit deniz aracıyla devlet işlerinde kullanılan makinesiz deniz araçları, her gün Türk Bayrağı çekeceklerdir, seyir halinde bulunan gemiler geceleri bayraklarını çekili bırakabilirler.
Bayrak; geminin boyutları ile orantılı ebatlarda, görülebilen, uygun yükseklikte ve temiz olmalıdır.

Limanda VHF Dinleme ve Otomatik Tanıma Sistem Cihazını Açık ve Faal Tutma Zorunluluğu
Madde 33- (1) Liman sahasında bulunan gemiler, uluslararası çağırma ve emniyet VHF devresi; Kanal–16 ile DSC Kanal 70 ‘de sürekli dinlemede olacaklardır. Limandaki gemilerde, kısa mesafe konuşmak amacıyla yapılmış telsizler dışında telsiz kullanılamaz. liman idari sınırları içerisinde Otomatik tanıma sistem cihazının açık ve faal halde bulundurulması zorunludur.
(2) Gemi trafik yönetimi hizmeti olan, trafik ayrım düzeni tesis edilmiş deniz alanlarını kullanan gemiler ilgili sektör kanallarını da dinlemek zorundadır.

Deniz Yangınları ile Mücadele
Madde 34- (1) Liman idari sınırları içerisinde oluşabilecek deniz yangınlarına “ Karada Çıkabilecek Yangınlarla, Deniz, Liman veya Kıyıda Çıkıp Karaya Ulaşabilecek ve Yayılabilecek veya Karada Çıkıp Kıyı, Liman ve Denize Ulaşabilecek Yangınlara Karşı Alınabilecek Önleme, Söndürme ve Kurtarma Tedbirleri Hakkında Yönetmelik’’ hükümleri dâhilinde kurum kuruluşlarca müdahale edilir. Kıyı/liman ve deniz tesislerinde sabit ve portatif yangın söndürücüleri ile ilk yardım üniteleri ve teçhizatları tam ve hazır durumda bulundurulacaktır.
(2) Liman tesislerinde çıkabilecek yangınları söndürme işlemleri, ilgili mevzuat çerçevesinde oluşturulan gerekli araç-gereçlerle donatılmış yangın söndürme ekipleri ile yapılır. Römorkörcülük faaliyetlerinde bulunan kuruluşlar da Liman Başkanlığı talimatı doğrultusunda söndürme faaliyetlerine katılırlar.
(3) Deniz yangınlarını söndürülmesine ilişkin koordinasyon görevi Liman Başkanlığının bağlı olduğu Bölge Müdürlüğü ve Liman Başkanlığına aittir.

Tankerler ile Yakıt Tanklarında Sıcak İşlem Yapılacak Gemilerin Onarımı
Madde 35- (1) Tersane havuz ve kızaklarında yakıt ve servis tanklarında sıcak/soğuk işlemle bakım ve onarım yapılmak üzere ordino talebinde bulunan tankerler ile her türlü gemi, yetkili kuruluşlarca verilmiş gazdan arındırma yapıldığını ve çıkan atık maddelerin belirli alma tesisine boşaltıldığını belirten esasları ilgili mevzuatında yer alan belgeleri Liman Başkanlığına vermedikçe onarıma alınmaz, havuz ve kızaklama işlemleri yapılmaz.
(2) Tankerlerin tanklarında veya her türlü geminin yakıt ve servis tanklarında, sıcak çalışma yapıldığı sürece çıkması muhtemel yangına karşı, söndürme teçhizatı ile donatılmış görevli bulundurulur ve gemilerde yapılacak işin mahiyeti göz önünde bulundurulmak suretiyle saatlik, yarım günlük, günlük veya günaşırı gaz ölçümleri gemi ve tersane yetkililerince kayıt tutularak yaptırılır. Liman Başkanlığı tarafından yapılacak denetimlerde, bu kayıt belgeleri gösterilmek üzere hazır olarak bulundurulur.
(3) Gazdan arındırma işlemi, Liman Başkanlığının izni ile belirlenen demir yerinde yapılır.

Gemilere Yakıt İkmali
Madde- 36
(1) Liman sahasında bulunan gemilere yakıt ikmali, Liman Başkanlığınca uygun görülen iskele, rıhtım ve demir yerlerinde yapılır.Liman Başkanlığınca belirlenen yerlerin dışında yakıt ikmali yapılamaz. Yakıt ikmal hizmetleri günün her saatinde yapılabilir. Hava ve deniz şartları dikkate alınarak ilgili Liman Başkanlığınca yakıt ikmal işlemleri kısıtlanabilir.
(2) Yakıt ikmali esnasında gemilerde, iskele ve rıhtımlarda yangına müdahale personeli hazır bulundurulur. Yangına ve yakıt taşması-dökülmesi sonucu deniz kirliliğini önlemeye yönelik her türlü tedbirler gemi, liman tesisi ve yakıt ikmalcisi ilgilileri tarafından alınır.
(3) Deniz çevresinin petrol ve diğer zararlı maddelerle kirlenmesinde acil durumlarda müdahale ve zararların tazminine ait mevzuat gereği birinci seviye kirlilik olayında kıyı/liman ve deniz tesisleri seviyeye uygun acil müdahale planı çerçevesinde hareket ederler.
(4) Kıyı/liman ve deniz tesislerinde bulunan gemilere, karadan veya denizden yapılacak ikmallerde ayrıca liman tesisini işletenlerine de bilgi verilir.
(5) İkmal yapacak gemiler; kıyı/liman ve deniz tesisi ile ikmal yapacağı geminin Uluslararası Gemi Liman Güvenlik Kodu hükümlerine göre hazırlanmış gemi ya da liman tesisi güvenlik planındaki gemi-gemi irtibatı prosedürlerini işletmek zorundadır.

Yakıt İkmal Tankerlerinin ve Seferden Men Edilmiş Gemilerin Limanda Barınması
Madde 37- (1) Yakıt ikmal tankerleri can, mal ve çevre emniyeti bakımından gerekli tedbirlerin alınması kaydıyla mendireklerle sınırlı liman içerisindeki uygun rıhtıma veya mendirek içi kısma kıçtankara bağlanabilmesi Liman Başkanlığının iznine tabidir.
(2) Haciz ve seferden men kararı olan gemilerin, liman tesislerinden yararlanmalarına uygun bağlama yeri mevcudiyetine göre Liman Başkanlığınca izin verilebilir.

Yabancı Silahlı Kuvvetlere Mensup Gemilerin Liman Ziyareti
Madde 38- (1) Yabancı Silahlı Kuvvetlere mensup gemilerin, Türk iç suları ve limanlarına gelişleri ve buralardaki hareket ve faaliyetleri konuyla ilgili mevzuat hükümlerine tabidir. Ayrıca yabancı silahlı kuvvetlere mensup nükleer gemilerin, liman ziyaretlerine ilişkin olarak mevzuatında belirtilen hükümler çerçevesinde ilgili kurum ve kuruluşlar tarafından gerekli tedbirler alınır.

Yüzer Otel/Lokanta veya Benzeri Yüzer Tesislerin İşletilmesi
Madde- 39 (1) Liman idari sınırlar içersinde, gemi niteliğinde ya da kendiliğinden hareket etme kabiliyeti olmayan yüzer otel/lokanta veya benzeri yüzer tesislerin işletilmesine izin verilmesi hakkında;
a) Yüzer Otel, Yüzer Lokanta veya Benzeri Tesislerin İşletilmesi Hakkındaki 12.10.1984 tarih ve 84/8737 sayılı Bakanlar Kurulu Kararının ilgili hükümlerine,
b) Kültür ve Turizm Bakanlığınca uygulanan “Turizm Tesislerinin Belgelendirilmesine ve Niteliklerine İlişkin Yönetmelik” ne
c) İdarece belirlenen diğer usul ve esaslara,
uyulur.

Yedekleme İşlemleri
Madde 40- (1) Yedekleme işlemleri, İdarece belirlenen usul ve esaslar dâhilinde Liman Başkanlığının izni ile yapılır.

Denizcilere Mahsus Kıyafet
Madde 41- (1) Liman sahasında faaliyet gösteren gemi ve deniz araçlarında çalışan gemiadamlarının Denizcilere Mahsus Kıyafet Yönetmeliği’ne uygun şekilde giyinmeleri zorunludur.

Denizle Bağlantılı Akarsularda Düzenleme
Madde 42- (1) Gemi ve deniz aracı trafiği olan ve denizle bağlantılı akarsularda;
a) Teknelerin bağlama, çekek yeri planlamaları,
b) Tekne sayılarını sınırlama,
c) Seyir, can, mal ve çevre güvenliğine yönelik tedbirler hakkında,

Liman Başkanlığı gerekli düzenlemeleri yapmaya yetkilidir.

YEDİNCİ BÖLÜM
Çeşitli Hükümler
Demire Çıkacak Gemiler
Madde 43- (1) Yükleme ve boşaltma işlemini tamamlayan Türk ve yabancı bayraklı gemilere her hangi bir nedenle Liman Çıkış Belgesi düzenlenememesi durumunda, gemi ilgililerinin veya liman işletici kuruluşun talebi halinde Liman Başkanlığının izni ile bu tür gemiler demir mahalline çıkarılır.
Gemi Söküm
Madde 44- (1) Gemilerin sökümü, bu maksatlar için ayrılmış ve belirlenmiş söküm alanlarında “Gemi Söküm Yönetmeliği” hükümleri dâhilinde yapılır.

Gemi Trafiğine Kısıtlama
Madde 45- (1) Olumsuz hava ve deniz koşullarının denizde can ve mal güvenliği ile seyir emniyeti bakımından ciddi tehlike oluşturacağı kanaati hâsıl olduğunda, liman sahası içinde gemi trafiğine geçici kısıtlama getirilmesine Liman Başkanlığı yetkilidir. Konuyla ilgili alınan karar derhal ilgili Mülkü Amirliğe, Liman Başkanlığının bağlı olduğu Bölge Müdürlüğüne ve diğer ilgililere bildirilir.
(2) Liman idari sınırları içinde faaliyette bulunan gemilerin faaliyetleri gerektiğinde Liman Başkanlığınca kısıtlanır/durdurulur.

Zararların Tazmini
Madde 46- (1) Gemi veya mütemmim cüzü; seyir yardımcılarına, su yollarına, demirleme ve bağlama yerlerine, kıyı/liman ve deniz tesislerine, döşenmiş kablo, boru hattı veya diğer kamu mallarına zarar vermesi durumunda, gemi ilgilileri zararı tazmin etmekten müteselsilen sorumludur.
(2) Her türlü kamu alacağı/zararının tazmini bahis konusu olduğunda, ilgili kamu kurum ve kuruluşunun talebi veya mahkemeler/icra dairelerinin kararı üzerine ilgili Liman Başkanlıkları gemiyi seferden men etmeye yetkilidir.

Kıyı/Liman tesisi İşleticilerinin Yükümlülüğü
Madde 47- (1) Liman işletmeleri 18/2/2007 tarihli ve 26438 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Kıyı Tesislerine İşletme İzni Verilmesine İlişkin Usul ve Esaslar Hakkında Yönetmelik hükümlerine tabidir.

Yat Limanı ve Balıkçı Barınakları
Madde 48- (1) Yat Limanı ve barınaklar ile buralara ait çekek yerlerinin ilgili oldukları mevzuata uygun işletilmesi, temiz, bakımlı, çevre ve deniz kirliliğine sebebiyet vermeyecek durumda olması zorunludur. Bu zorunlulukların yerine getirilmesinden yat limanı, barınak işletmecileri/kiracıları sorumludur.
(2) Liman Başkanlığının; yat limanı ve balıkçı barınaklara yönelik bu Yönetmelik kapsamındaki kontrol ve denetim yetkileri saklıdır.
(3) Uygun kapasiteye sahip yat limanları ve balıkçı barınakları için ihtiyaç duyulması halinde, ilgili kamu kuruluşları ile koordinasyon sağlamak kaydı ile diğer tip gemilerin yanaşma ve tahmil/ tahliye etmesine Liman Başkanlığınca izin verilebilir.

Tarama ve İskandil
Madde 49- (1) Liman tesislerindeki gemi yanaşma-bağlama sahaları ile diğer manevra alanlarının taranma ihtiyacı oluşması durumunda ilgili liman işletmeci kuruluş; faaliyetin ayrıntılarını, tarama faaliyetinde kullanacağı deniz vasıtalarını, faaliyetin süresini, faaliyet sırasında denizde, manevra alanlarında seyir, can, mal ve cevre emniyeti bakımından alacağı önlemleri yazılı olarak Liman Başkanlığına bildirmek zorundadır.
(2) Liman işletici kuruluşlar, gemi yanaşma-bağlama yerleri ile manevra sahalarının iskandil ölçümlerini düzenli olarak yaptıracak ve en son tashihi yapılmış haritalardaki derinlik ölçülerine uygunluğunu sağlamış olacaktır.
(3) Tarama sonucu çıkarılan maddeler: Liman Başkanlığının Bölge Müdürlüğüne teklifi üzerine ilgili kurum ve kuruluşların görüşleri alınarak denizde belirlenecek alanlara dökülebilir

Tehlike Oluşturan Gemi ve Deniz Araçları
Madde 50- (1) Liman Başkanlığı idari sınırları dahilinde, cinsi, tonajı ve bayrağına bakılmaksızın adlî mercilerce verilmiş haciz, ihtiyati tedbir veya seferden men kararları gibi hukuki işleme konu veya bir idari kararla yahut teknik eksikliği nedeniyle seferden alıkonulan veya herhangi bir sebeple iskele, rıhtım, marina ve benzeri yerlerde bağlı olarak veya demir yerlerinde bekleyen tehlike oluşturan, kumanda altında olmayan vb gemi ve deniz araçlarını, denize elverişli hale getirmek, denizde seyir, can, mal ve çevre emniyetini tehlikeye atmayacak tedbirleri almak/aldırmakla gemi ilgilileri yükümlüdür.

SEKİZİNCİ BÖLÜM
Denetim ve Cezai Hükümler
Denetimler
Madde 51- (1) Liman idari sınırları içerisinde bulunan Türk ve yabancı bayraklı ticari gemiler, seyir emniyeti ve deniz güvenliği ile gemi kaynaklı kirlenmenin önlenmesi amacıyla, Liman Başkanlığı denetim elemanlarınca bayrak ve liman devleti kontrol prosedürleri çerçevesinde ulusal ve uluslararası mevzuat hükümleri gerekleri doğrultusunda denetlenebilir.
(2) Denetleme sırasında durumları ulusal ve uluslar arası mevzuat hükümlerine uygun olmadığı anlaşılan gemilerin seferlerine izin verilmez, operasyonları durdurulabilir.
(3) Liman Başkanlığı İdari sınırları içerisinde faaliyet gösteren her ticaret gemisi, 4922 sayılı Denizde Can ve Mal Koruma Hakkında Kanunun 6.maddesi gereğince, Liman Başkanlığının düzenleyeceği bir program dâhilinde veya zaman, hal ve icaba göre denetlenir. Denetleme sonunda durumu mevzuat hükümlerine uygun olmayan gemi ve deniz araçlarının faaliyetine izin verilmez.

Pratika Alma
Madde 52- (1) Yakıt, su, kumanya ve diğer zorunlu ihtiyaçlarını sağlamak amacıyla ya da kötü hava koşulları nedeniyle limana gelen gemiler, limandaki yerlerinde serbest pratika almaksızın kırk sekiz saat kalabilirler. Bu süreden fazla limanda kalmak isteyen gemi kaptanları pratika almak zorundadırlar. Ancak kötü hava koşullarının kırk sekiz saatten fazla devam etmesi halinde kötü hava şartları nedeniyle demirde beklediği süre, kırk sekiz saatlik sürenin hesabında dikkate alınmaz.
(2) Transit hali bozulan gemiler; Mevzuatın gerektirdiği kontrollere tabi tutulur. Bu gemilerin limandan ayrılışında Liman Çıkış Belgesi alması zorunludur.
(3) Kırk sekiz saatlik süre içerisinde gemiler; arıza incelenmesi ve giderilmesi için uzman, teknisyen ve gerekli işçilerin gemiye getirilmesi, acentesinin görevi dolayısıyla gemiye girmesi, gemiye ait bir ihtiyacın sağlanması için kaptan veya personelin ya da gemiadamlarından hastalananların tedavi edilmek üzere karaya çıkarılması ve gerektiğinde hastaneye yatırılanların yerine yenilerinin alınması gibi haller, geminin transit niteliğini bozmaz.
(4) Transit durumda yapılan personel değişimlerinde gemiler, gemiadamı personel donatımı belgesinde belirtilen asgari nitelik ve sayı altına düşemezler.

İdari Yaptırımlar
Madde 53- (1) Liman idari sınırları içerisinde bulunan tüm gemi ve deniz araçları, bu Yönetmelik ile seyir güvenliği ve deniz emniyetini temin etmeye yönelik yayımlanmış diğer ulusal mevzuatın gereklerini yerine getireceklerdir. Uymakla yükümlü olduğu kuralları ihlal eden tüm gemi ve deniz araçlarına, 618 sayılı Limanlar Kanunu ve 4922 sayılı Denizde Can ve Mal Koruma Hakkında Kanun uyarınca idari işlem yapılır.
(2) Bu Yönetmelik hükümlerine veya seyir emniyeti ve deniz güvenliğini temin için yayımlanmış diğer Kanun, Tüzük ve Yönetmelik hükümlerine aykırı hareketi görülenler; Liman Başkanlığınca ya da Liman Başkanlığı adına görev yapan kamu görevlilerince düzenlenecek tespit tutanağı neticesinde, yirmi dört saat içinde Liman Başkanlığına davet edilir. Verecekleri savunmaya göre idari işlem uygulanması gerekli görülenler hakkında inceleme yapılır, belirlenen idari yaptırım kararı ilgiliye tebliğ edilir.
(3) Tespit tutanağı, idari yaptırım kararı ve tebligat usulleri Kabahatler Kanunu genel hükümlerine göre yapılır.

Deniz Kazalarının İdari Yönden İncelenmesi
Madde 54- (1) Deniz Kazalarını İnceleme Yönetmeliğindeki tanımına göre; çok ciddi ve ciddi nitelikteki deniz kazaları Liman Başkanlıklarınca idari yönden tahkik edilir ve sonucunda hazırlanan rapor, Liman Başkanlığının bağlı olduğu Bölge Müdürlüğüne gönderilir. Gemi ve liman ilgilileri Liman Başkanlığı incelemesine gerekli katkıyı yapmak ve işbirliğini sağlamakla mükelleftir.

DOKUZUNCU BÖLÜM
Son Hükümler
Yürürlükten Kaldırılan veya Değiştirilen Mevzuat
Madde 55- (1)……… Liman Yönetmeliği/Talimatı ve ekleri yürürlükten kaldırılmıştır.

Yürürlük
Madde 56- (1) Bu Yönetmelik Resmi Gazetede yayımlandıktan … sonra yürürlüğe girer.

Yürütme
Madde 57- (1) Bu Yönetmelik Denizcilik Müsteşarlığının bağlı olduğu Bakan tarafından yürütülür.

Yorumlar

Popüler Yayınlar