10 Soruda Afet Yasası Öteki adıyla Kentsel Dönüşüm Yasası
10 Soruda Afet Yasası Öteki adıyla Kentsel Dönüşüm Yasası
İşte “Kentsel Dönüşüm” gerçeği ve bilmeniz
gerekenler!
Türkiye’de
gerçekleştirilmeye başlanan Kentsel
Dönüşüm çalışmaları çerçevesinde
ev sahiplerini neler bekliyor, kentsel dönüşüm yasası, kentsel dönüşüm yasası
nasıl uygulanacak, yasa neleri kapsıyor gibi soruların cevabını alacağınız bir
haber hazırladık.
Henüz
kentsel dönüşüm yasası çıkmdı ama etkileri oldukça büyük ve bilinmeyen birçok
konu var. Son zamanlarda emlakpencerem.com okuyucuları kentsel dönüşüm hakkında
oldukça fazla soruyu bizlere ilettiler. Emlak Pencerem ekibi olarak uzman
ekibimizle Türkiye’nin kentsel dönüşümüne ışık tutacak 10 başlığı belirledik ve
bu soruların cevaplarını sizler için yazdık.
Kentsel Dönüşüm yasası şüphesiz ki özellikle İstanbul gibi
büyük şehirlerde yaşayanların dikkatle takip ettikleri bir konu.
Türkiye’de
yaklaşık 10 milyon konutu ilgilendiren yasa sonrası ev sahiplerini nelerin
beklediğini ve kentsel dönüşüm yasasının nasıl uygulanacağını Gayrimenkul
Uzmanı Hatice Kolçak‘aEmlakPencerem.com okuyucuları için 10 başlık altında
sorduk.
10 Soruda Kentsel
Dönüşüm
1-
Halk arasında ‘Kentsel Dönüşüm Yasası’ olarak bilinen ‘Afet Riski Altındaki
Alanların Dönüştürülmesi’ hakkındaki Kanun Taslağı yasalaştığında öncelikli
hangi binalar yıkılacak?
Çıkartılacak
kanun, âfet riski altındaki alanlar ile bu alanlar dışındaki riskli yapıların
bulunduğu arsa ve arazilerde, standartlara uygun, sağlıklı ve güvenli yaşama
çevrelerini teşkil etmek üzere, iyileştirme, tasfiye ve yenilemede bulunulmasına
dair her türlü iş ve işlemi ve bunlara ilişkin usûl ve esasları
belirliyecek.
Yani
amaç depreme dayanıksız, içinde oturulamayacak durumda olan riskli binaları
yıkmak sağlıklı kentler yaratmak olacak.
Öncelikli
yıkımı yapılacak alanlar kentin çöküntü alanları diye tabir edilen depreme
dayanıksız, sağlıksız binaların oldugu, sosyo kulturel açıdan önem tasıyan ve
olası depremde maddı manevı kayıpların olacağı yerler olacak.
Bir
alanın kentsel dönüşüm ve gelişim alanı olarak ilân edilebilmesi için
belediyenin talebi doğrultusunda Çevre ve Şehircilik Bakanlığı’nın teklifi
üzerine Bakanlar Kurulu’nca karar alınması gerekli.
Bu
yasa çıktığında öncelikli olarak kentsel dönüşüm yapılacak bölgeler ve semtler
belirlenecek. Bunun için belediyelerle el ele bir çalışma yapan devlet yıkılması
öncelikli bölge ve semtleri bu şekilde saptayacak.
Riskli
binaların tespitinde uzman bir ekip çalışacak. Uzman ekip tespit çalışmalarında
özel cihazlar da kullanarak binanızın depreme karşı dayanıklı mı dayanıksız mı
olduğunu rapor edecek ve uzmanlar tarafından hazırlanacak bu rapor risk
analizinizi oluşturacak. Yasa ile beraber dönüştürülecek alanların tespitinin
yanında belediyelerde yıkılması gereken binaları tespit edecek.
2-
Binaların yıkımı nasıl gerçekleştirilecek?
Riskli
yapılar, Belediye ve İl Özel İdareleri tarafından tesbit edilerek bakanlığa
bildirilecek. Bu tespit büyükşehirlerde, büyükşehir belediyesince bizzat veya
ilçe belediyeleri aracılığıyla yapılacak veya yaptırılacak.
Bakanlık,
belirlediği alanlardaki riskli yapıların tespitini süre vererek TOKİ’den ve
yerel idarelerden isteyebilecek. Verilen süre içinde bu tespitler yapılamadığı
takdirde, bakanlık tarafından yapılacak veya yaptırılacak.
Riskli
yapıların yıktırılmasında öncelikle oradaki ev sahipleri ile anlaşma yoluna
gidilmesi esas alınacak. Yıkım başlamadan önce riskli yapıların yıktırılması
için bu yapıların sahiplerine 30 günden az olmamak üzere süre verilecek. Bu
sürenin ise uygulamada 3 ay olarak verileceği konuşuluyor.
Verilecek
süre içerisinde ev sahibi tarafından yıktırma gerçekleşmezse ikinci bir ek süre
verilecek. Bu ek süre için ise 1 ay olacağı konuşuluyor. Verilen tüm sürelere
rağmen yapı sahibi yıktırma işlemini yapmamışsa, bu işlem TOKİ ve Belediyeler
aracılığı ile yapılacak.
Yıkım
konusu tasarı da oldukça açık. Basında çıkan açıklamalara bakıldığında da
vatandaşa bu konuda insiyatif verilmeyeceğini söyleyebiliriz.
3-
Binasının yıkılmasını istemeyen mal sahiplerinin durumu ne
olacak?
Tasarıya
göre yapılan devir işlemleri ile kamulaştırmaya dair ihtilâflar hakkındaki dava
ve takipler sadece bedele ilişkin olarak, riskli alan ve riskli yapı tespitleri
ile yıktırma iş ve işlemleri hakkındakiler ise sadece bina ve enkaz bedeline
ilişkin olarak yürütülecek ve sonuçlandırılacak.
Riskli
yapıların tespiti, tahliyesi ve yıktırma iş ve işlemleri ile değerleme
işlemlerini engelleyenler hakkında işlenen fiil ve hâlin durumuna göre 5237
sayılı Türk Ceza Kanunu’nun ilgili hükümleri uyarınca Cumhuriyet Başsavcılığına
suç duyurusunda bulunulabilecek.
Riskli
yapıların tespiti, bu yapıların tahliyesi ve yıktırılması iş ve işlemlerine dair
görevlerinin gereklerini yerine getirmeyen kamu görevlileri hakkında ise tâbi
oldukları ceza ve disiplin hükümleri uygulanacak.
Yasaya
göre vatandaşa mahkeme yolu açık görünüyor.. Ancak bu davalar sadece yapının
değeri ile ilgili olabilecek ve yürütmeyi durdurma kararı verilemeyecek .
4-
Binanın yıkılmasında çoğunluk aranacak mı?
Tasarıya
göre üzerindeki bina yıkılarak arsa hâline gelen taşınmazlarda daha önce
kurulmuş olan kat irtifakı veya kat mülkiyeti, ilgililerin muvafakatleri
aranmaksızın ilgili bakanlığın talebi üzerine ilgili tapu müdürlüğünce re’sen
terkin edilerek, önceki vasfı ile değerlemede bulunulacak veya ev sahipleri ile
yapılan anlaşmanın şartları tapu kütüğünde belirtilerek ev sahiplerinin adına
payları oranında tescil edilecek.
Bu
taşınmazların sicilinde bulunan aynî ve şahsî haklar ile temlik hakkını
kısıtlayan veya yasaklayan her türlü şerh hisseler üzerinde devam edecek. Bu
şekilde belirlenen uygulama alanında cins değişikliği, tevhit ve ifraz işlemleri
Bakanlık, TOKİ veya İdare tarafından re’sen yapılacak veya yaptırılacak.
Yeniden
bina yaptırılmasına, payların satışına, kat karşılığı veya hâsılat paylaşımı ve
diğer usûller ile yeniden değerlendirilmesine paydaşların en az üçte iki
çoğunluğu ile karar verilecek
Bu
karara katılmayanların bağımsız bölümlerine ilişkin arsa payları, bakanlık
tarafından rayiç değeri tespit ettirilerek bu değerden az olmamak üzere anlaşma
sağlayan diğer paydaşlara açık artırma usûlü ile satılabilecek.
Bu
suretle paydaşlara satış gerçekleştirilemediği takdirde, bu paylar, Bakanlığın
talebi üzerine, tespit edilerek, rayiç bedeli de bakanlık tarafından ödenmek
kaydı ile tapuda Hazine adına re’sen tescil edilecek ve yapılan anlaşma
çerçevesinde değerlendirilmek üzere bakanlığa tahsis edilmiş sayılacak. Bakanlık
tarafından uygun görülenler ise TOKİ’ye veya İdare’ye devredilebilecek. Bu
durumda, paydaşların kararı ile yapılan anlaşmaya uyularak işlem
yapılacak.
5-
2/3 Çoğunluk oluşmaz ise ne olacak?
Tasarıyı
okuduğumuzda arsa hissedarları aralarında çoğunluğu sağlayamazlarsa acil
kamulaştırma yapılabileceğini görmekteyiz. Bu durumda Bakanlık ya da TOKİ acil
kamulaştırma yapılabilecek.
Tasarıya
göre üzerindeki bina yıkılmış olan arsanın sahiplerine yapılan tebligatı takip
eden otuz gün içinde en az üçte iki çoğunluk ile anlaşma sağlanamaması hâlinde,
gerçek kişilerin veya özel hukuk tüzel kişilerinin mülkiyetindeki taşınmazlar
için Bakanlık, TOKİ veya İdare tarafından acele kamulaştırma yoluna da
gidilebilecek.
Bu
kanun uyarınca yapılacak olan kamulaştırmalar, 4/11/1983 tarihli ve 2942 sayılı
Kamulaştırma Kanunu’nun 3.üncü maddesinin ikinci fıkrasındaki iskân projelerinin
gerçekleştirilmesi amaçlı kamulaştırma sayılacak. Tapuda mülkiyet hânesi açık
olan taşınmazlar ile mirasçısı belirli olmayan, kayyum tâyin edilmiş, ihtilâflı
ve üzerinde her türlü mülkiyet ve sınırlı aynî hak tesis edilmiş olan
taşınmazların kamulaştırılma işlemleri aynı madde hükümlerine tâbi olacak.
Bakanlık,
TOKİ veya İdare; kamulaştırma işlemlerinin yürütülmesi için mirasçılık belgesi
çıkartmaya, kayyum tayin ettirmeye veya tapuda kayıtlı son sahibe göre işlem
yapmaya yetkili olacak. Tapuda kayıtlı mâlikin ölü olması hâlinde, Bakanlık,
TOKİ ve İdare, kamulaştırma işlemi için mirasçılık belgesi çıkartabileceği gibi,
gerekiyor ise tapu sicilinde idarî müracaat veya dava yolu ile kayıt düzeltme de
isteyebilecek. Kamulaştırma için anlaşma sağlanması hâlinde, Bakanlık, TOKİ veya
İdare ile ilgililer arasında taşınmazın tescil veya terkinine ilişkin ferağ ve
muvafakati de ihtiva eden sözleşme ve uzlaşma tutanağı tanzim edilecek ve tapu
müdürlüğüne gönderilerek kamulaştırmanın re’sen tapu siciline işlenmesi
sağlanacak.
6-
Hisseli arsa tapusuna dönen hissedarların yerlerinin değer tespit çalışmaları
nasıl yapılacak?
Anlaşmaya
yanaşmayan hisse sahiplerinin yerlerinin satışı için öncelikle diğer
hissedarlara satılması yönünde açık artırma yapılacak. Açık artırmada
satılmadığında ise rayiç bedel üzerinden söz konusu hisseler hazine adına tescil
edilecek. Değer tespit çalışmalarında Sermaye Piyasası Kurulu tarafından
lisanslı değerleme uzmanlarınca belirlenecek değer esas alınacak.
7-
Tapu Tahsis Belgeli yerlerin durumu ne olacak?
Kentsel
dönüşüm alanlarının büyük kısmı hazine ya da vakıf arazisi. Tapusu kamuya ait
yerler olan buralara 1984 yılında çıkarılan imar affı kanunu ile Tapu Tahsis
Belgesi verilmişti. Tapu tahsis belgesi tapu yerine geçmiyor ancak mevcut
gecekonduyu ya da binayı koruyor. Bugüne kadar yıkılamayan ve tapusu olmayan bu
gibi yerler şehrin göbeğinde oldukça fazla. Bu yasa ile beraber tapu tahsis
belgeli olan yerlerde çözüme kavuşmuş olacak.
8-
Binası yıkılacak vatandaşa devlet nasıl yardım yapacak?
Tasarıda
anlaşma ile tahliye edilen yapıların mâliklerine veya mâlik olmasalar bile
kiracı veya sınırlı aynî hak sahibi olarak bu yapılarda ikamet edenlere veya bu
yapılarda işyeri bulunanlara geçici konut veya işyeri tahsisi veya kira yardımı
yapılabilecek.
Anlaşma
ile tahliye edilen, yıktırılan veya kamulaştırılan yapıların mâliklerine ve
mâlik olmasalar bile bu yapılarda kiracı veya sınırlı aynî hak sahibi olarak en
az bir yıldır ikamet ettiği veya bu yapılarda işyeri bulunduğu tespit edilenlere
konut, işyeri, arsa, veya dönüşüm gelirlerinden kredi veya mülkiyet ile sınırlı
aynî hak sağlayan, usûl ve esasları Bakanlık tarafından belirlenen konut
sertifikası verilebilecek.
Yoksul
veya dar gelirli olarak kabûl edilenlere verilecek olan konut veya işyerleri;
Bakanlık, TOKİ veya İdare tarafından, 15/5/1959 tarihli ve 7269 sayılı Umumî
Hayata Müessir Afetler Dolayısıyla Alınacak Tedbirlerle Yapılacak Yardımlara
Dair Kanunda belirtilen usûl ve esaslar uyarınca borçlandırma suretiyle de
verilebilecek.
Riskli
alan ve rezerv yapı alanı dışında olup da bu kanunun öngördüğü amaçlar
bakımından güçlendirilebileceği teknik olarak tespit edilen yapılar için,
Bakanlar Kurulu’nca belirlenen usûl ve esaslar çerçevesinde bakanlık tarafından
dönüşüm gelirlerinden güçlendirme kredisi verilecek.
9-
Dönüşümü yapılan alanda imar uygulaması nasıl olacak?
Tasarıya
göre “Kamu hizmeti için ayrılan alanlar hariç olmak üzere, yenileme alanı
sınırları içerisinde toplu yapı olarak sınırları imar ve parselasyon plânlarında
belirlenmek kaydıyla, yapılı veya yapısız imar parsellerine belediye veya il
özel idaresi ve diğer ilgili kurullar tarafından tasdik edilen mimarî projelere
uygun olarak 23/6/1965 tarihli ve 634 sayılı Kat Mülkiyeti Kanunu’nun toplu
yapıya ilişkin hükümlerine göre toplu yapı olarak tek bir kat mülkiyeti tesis
edilebilecek
Belediyeler
ve il özel idareleri; bu alanlar içerisindeki parsel sahiplerinin sosyal altyapı
ve tesisleri, ortak kullanım yerleri, sosyal tesis ve hizmetlere ilişkin
alanları kullanma ve yararlanma şartları ile masraflarına katılma usûllerine
ilişkin işletme projeleri hazırlayarak tapu sicilinin beyanlar hanesinde
belirtilmesini isteyebileceği gibi, hazırlanmış olan restorasyon ve restitüsyon
projelerine uygun olarak irtifak hakkı tesis veya parselâsyon plânları yapılmak
suretiyle Kat Mülkiyeti 634 sayılı Kanun’un 12 nci maddesinde belirtilen
belgeleri toplu yapı ilişkisini gösterir şekilde hazırlayıp 11/2/1959 tarihli ve
7201 sayılı Tebligat Kanunu hükümleri uyarınca ilân edilmesinden ve
kesinleşmesinden sonra kat mülkiyeti ve kat irtifakını re’sen tapu siciline
tescil ettirmeye yetkili olacak.
10-
Kentsel dönüşümde hayata geçirilmek istenen asıl amaç…
‘
Afet Riski Altındaki Alanların Dönüştürülmesi’ hakkındaki Kanun Taslağı
yasalaştığında öncelik belirlenecek alanlardaki arsaların birleştirilmesi
olacak. Sadece riskli binaların yıkılması değil, binaların yıkımından sonra elde
edilecek arsaların yoğrularak yeni ve sağlıklı kentlerin yaratılmasıdır.
Sağlıklı kentler ise parkların, otoparkların, okul ulaşım v.s. gibi olmazsa
olmazlar ile mümkün olacak.
Yorumlar