İETT, yeni otobüsleriyle toplu ulaşımda teknolojik anlamda çığır açtı!
İETT, yeni otobüsleriyle toplu ulaşımda teknolojik anlamda çığır açtı!
Bin 700 araç siparişiyle tüm dünyanın dikkatini üzerine çeken İETT, bir zamanlar otobüslere burun kıvıran orta ve üst sınıfın da gözdesi oldu. Genel Müdür Baraçlı, “Otobüslerde dijital devrim yaptık” dedi
141 yıllık İstanbul Elektrik Tramvay ve Tünel İşletmecileri Genel
Müdürlüğü’nde (İETT) şu sıralar adeta “sessiz bir devrim” yaşanıyor.
Çünkü şirket 1 milyarlık yatırımla tarihinin en büyük dönüşüm hamlesini
başlattı. İETT, son 1 yılda bin 700 yeni otobüs siparişi vererek hem
dünya otomotiv endüstrisinin dikkatini çekti hem de toplu ulaşımda
teknolojik anlamda çığır açtı.
PROFİL DEĞİŞTİ
Dönüşümün mimarı ise Yıldız Teknik Üniversitesi’ndeki akademisyenlik
görevini bırakarak İETT Genel Müdürlüğü görevini üstlenen Dr. Hayri
Baraçlı. İstanbullular’ın yaşam kalitesini artırmak için yaptıkları bu
değişimlerin İETT’nin yolcu profiline de olumlu yansıdığını söyleyen
Barçlı, “Yaptığımız başarılı çalışmalar sayesinde orta ve üst sınıf
artık İETT’ye binmeye başladı” dedi. Baraçlı, yolcu profilindeki
değişimin önemini şöyle özetledi: “Trafiğe tek başına aracıyla çıkanlar
genellikle alım gücü yüksek kesim. Onların beklentileri de de yüksek.
Müşteri hizmetleri, otobüslerin temizliği ve teknoloji sayesinde üst
sınıfı toplu taşımaya çekiyoruz. Bu trafiği ciddi rahatlatacak bir
gelişmedir. Engelli vatandaşlarımız için de ciddi kolaylıklar sağladık.”
İETT’nin başlattığı dönüşüm kapsamında araç yaşı 16′dan 3.5′e çekildi.
Otobüslerin tamamı yazılım, internet ve navigosyan sistemleri ile
donatıldı. 2013 itibarıyla İstanbul’da ‘İkarus’ olarak bilinen klimasız
ve eski otobüsler ise tarihe karışacak. İstanbullular telefonlarından
otobüsün kaç dakika sonra durakta olduğunu görüp, ödemeyi telefonla
yapabilecek. Hatta seyahat ederken geçtikleri yerlerdeki tarihi ve
turistik mekânlar hakkında bilgi alabilecekler. Büyük dönüşümü İETT
Genel Müdürü Hayri Baraçlı ile konuştuk.
YERLİ ALIM YAPIYOR
Küresel krizde İETT’nin 1.700 araç alması tüm dünyada yankı buldu. Burada nasıl bir finansman modeli uyguladınız?
Şu an dünya kentleri ve otomotiv sektörü bizim yatırımlarımızı
konuşuyor. İETT’nin geliştirdiği ve dünyada ilk kez uygulanan bir
finansman modelimiz var. Tamamen özkaynaklarla yapılan alımda yerli araç
tercih ediyoruz. Ama asıl önemli olan şu: Şimdiye kadar İETT’nin
yaptığı araç bakım ve onarım hizmetlerinde, yedek parça temini ve
montajına kadar pek çok faaliyeti araç üreticileri üstleniyor. Böylece
biz şirket olarak maliyetlerimizi azaltıp, yüzde 70 oranında tasarruf
sağlıyoruz. Bu da bize önemli bir maddi güç getiriyor.
Araçların yaş ortalaması 3 yıl olacak
Bu süreçte İstanbul’daki otobüslerin ne kadarını yenilediniz?
2011 sonunda 500 adet, 2012′nin ilk altı ayında ise 950 adet olmak
üzere toplam 1.450 adet otobüs alım ihalesi gerçekleştirdik. En son
anlaşmamızla bu rakam 1.700′ü buluyor. Bu otobüslerin tamamı en geç 2013
yılı ortasına kadar filomuza katılmış olacak. Yeni otobüslerle İETT’nin
filo yaş ortalaması 14.6′dan 3.5′e düşmüş olacak. Klimasız ve eski tek
bir araç kalmayacak.
Ulaşımda sessiz bir devrim yaptık
Bu dönüşüm İstanbullulara ne kazandıracak?
İstanbul toplu taşıma alanında sessiz bir devrime imza atıyor.
Özellikle teknoloji kullanımı konusunda dijital bir çağ başlatıyoruz.
Bunların bir kısmı uygulamaya geçti. Bütün otobüslerimiz akıllı anons ve
yazılım sistemleriyle donatıldı. Yakın zamanda da mobil hizmet dönemi
başlayacak. Cep telefonundan ödeme yapmak, kontör yükleyip, transfer
yapmak mümkün olacak. Duraklara akıllı etiket cihazları yerleştirilecek.
Cep telefonunu yaklaştırdığınızda duraktan geçecek otobüsle ve
güzergâhla ilgili bilgileri görebileceksiniz. Android cep telefonu
kullanan yolcular fotoğraf çekerek, duraklardaki sefer saatlerini
gösteren çizelgenin altındaki barkodu okutarak, otobüs sefer saatlerine
ulaşabilecek. Şoför şikâyetlerini bize anında iletebilecek, biz de
şoförü o an ekrandan uyarabileceğiz.
Metin Can/Sabah
Yorumlar