İMAR KANUNUNDA DEĞİŞİKLİK YAPILMASINA DAİR KANUN TASARISI TASLAĞI
İMAR KANUNUNDA DEĞİŞİKLİK YAPILMASINA DAİR KANUN TASARISI TASLAĞI
MADDE 1- 3/5/1985 tarihli ve 3194 sayılı İmar Kanununun 3’üncü maddesi
başlığıyla birlikte aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“Genel Esaslar
Madde 3- Herhangi bir saha; planlama stratejilerine, her ölçekteki plan
esaslarına, bulunduğu bölgenin şartlarına ve yönetmelik ile belirlenen esaslara aykırı
maksatlar için kullanılamaz.
Fert ve toplum için; katılım ilkelerini gözeterek, dengeli kırsal ve kentsel
gelişmeyi sağlayan, afet zararlarını azaltan, doğal, tarihi ve kültürel değerleri
koruyan, yaşatan ve geliştiren, sağlıklı, güvenli ve sürdürülebilir yaşam çevrelerinin
oluşturulması esastır.
Bakanlık, coğrafi ve mekânsal verilerin elde edilmesinde, ilgililere
sunulmasında, bunların planlama sürecinde kullanılmasında ülke genelinde standart
birliğinin sağlanması ve ileri teknoloji ile bilgi sistemlerinin kullanılması için ilgili
kurum ve kuruluşlarla koordinasyonu sağlar, gerekli tedbirleri alır, usul ve temel
esasları belirler.
Plân kararlarında dikkate alınmak üzere, yerleşmelerde tabiî ve teknolojik
riskleri azaltmaya yönelik risk yönetim ve sakınım plânlaması yapılır. Risk Yönetimi
ve Sakınım Plânlamasının hangi yerleşme merkezleri için ve hangi usul ve esaslara
göre yapılacağı Bakanlıkça çıkarılacak yönetmelik ile belirlenir.
Büyükşehirlerde Büyükşehir Belediyeleri olmak üzere, ilgili İdare, bu Kanuna
ve Bakanlıkça çıkarılan Yönetmeliklere aykırı olmamak şartıyla, yörenin özelliklerini
dikkate alarak, meclis kararı ile kendi yönetmeliklerini çıkarabilirler. Basın ve yayın
araçları vasıtasıyla kamuoyuna duyurulur, elektronik yollarla veya gerektiğinde basılı
olarak ilgililerin bunlardan faydalanması sağlanır. Bakanlık mevzuata aykırılığı
görülen yönetmelik hükümlerini re’sen iptal eder.
Bakanlık, gerekli gördüğünde, bu Kanuna, bölgesel kararları da içeren
Mekânsal Strateji Planı esaslarına ve harita ve planlara ilişkin mevzuata uygunluğu
sağlamak amacıyla, ilgili İdarelerce gerçekleştirilen çevre düzeni planlarını, imar
planlarını, hâlihazır haritaları, jeolojik veya jeoteknik etütleri, planların
uygulanmasını, yapı ruhsatı ve yapı kullanma izin belgesi düzenlemelerini ve bu
Kanunda belirtilen diğer iş ve işlemleri gerektiğinde; denetler ve mevzuata aykırı
görülenlerin yürürlüğünü durdurabilir, idareden bütün bu iş ve işlemlerin iptal
edilmesini veya yeni bir düzenleme yapılmasını talep edebilir. Bu talepler verilen
sürede yerine getirilmediği takdirde, Bakanlık re’sen iptal yoluna gidebilir.
Bakanlık, idarenin, yapı malzemelerine ilişkin piyasa gözetim ve denetim
kuruluşlarının, yapı denetim sorumlularının, ilgili laboratuarlar ve meslek odalarının
bu Kanun çerçevesindeki her türlü iş ve işlemlerini yönlendirir ve gerektiğinde
denetler.”
MADDE 2- 3194 sayılı Kanunun 4’üncü maddesi aşağıdaki şekilde
değiştirilmiştir.
“Madde 4- 2960 sayılı Boğaziçi Kanunu ve 3621 sayılı Kıyı Kanunu hariç olmak
üzere Özel Kanunlar ile belirlenen alanlara ilişkin her türlü plânların hazırlanması
ve onaylanmasında bu Kanun ile öngörülen usûl ve esaslara uyulur. Özel kanunların
bu Kanuna aykırı olan hükümleri uygulanamaz.
Türk Silahlı Kuvvetlerine ait harekât, eğitim ve savunma amaçlı yapılar için,
bu Kanun hükümlerinden hangisinin ne şekilde ve nerelerde uygulanacağı Milli
Savunma Bakanlığı ile Bayındırlık ve İskân Bakanlığı tarafından müştereken
belirlenir.”
MADDE 3- 3194 sayılı Kanunun 5’inci maddesinin nazım imar planı,
uygulama imar planı, imar parseli, kadastro adası, yapı, ilgili idare ve fen
adamları tanımları aşağıdaki şekilde değiştirilmiş, çevre düzeni planı tanımı
kaldırılmış, risk yönetimi ve sakınım planlaması tanımı eklenmiştir.
“Madde 5 – Bu Kanunda geçen terimlerden bazıları aşağıda tanımlanmıştır.
Nazım İmar Planı; varsa üst kademe plan ve stratejilerine uygun olarak
hâlihazır haritalar üzerine, yine varsa kadastral durumu işlenmiş olarak çizilen ve
arazi parçalarının genel kullanış biçimlerini, başlıca bölge tiplerini, bölgelerin
gelecekteki nüfus yoğunluklarını, çeşitli yerleşme alanlarının gelişme yön ve
büyüklükleri ile ilkelerini, ulaşım sistemleri gibi hususları göstermek ve uygulama
imar planlarının hazırlanmasına esas olmak üzere düzenlenen, detaylı bir raporla
açıklanan ve raporuyla beraber bütün olan plandır.
Uygulama İmar Planı; nazım imar planı kararlarına uygun olarak tasdikli
halihazır haritalar üzerine varsa kadastral durumu işlenerek hazırlanan, çeşitli
bölgelerin yapı adalarını, bunların kullanım kararlarını, yapı nizamı, taban alanı,
emsal, yapı yüksekliği ve yaklaşma mesafeleri gibi yapılaşma şartlarını ve bu
şartları sağlayan parsel düzenini, yolları ve imar programlarına esas olacak
uygulama etaplarını ve diğer bilgileri ayrıntıları ile gösteren plandır.
İmar Parseli; kadastro parsellerinin, imar adaları içerisindeki İmar Kanunu,
İmar Planı ve yönetmelik esaslarına göre düzenlenmiş şeklidir.
Kadastro Adası; kadastro yapıldığı zaman mülkiyeti tescilli kadastro
parsellerinden oluşan adadır.
Yapı; karada ve suda, daimi veya muvakkat, resmi ve hususi yeraltı ve
yerüstü inşaatı ile bunların ilave, değişiklik, tesisat ve tamirlerini içine alan sabit ve
müteharrik tesislerdir.
İlgili idare; belediye ve mücavir alan sınırları içinde belediye, dışında il özel
idaresidir.
Fen adamları; yapı inşaat, elektrik tesisatı, sıhhi tesisat ve ısıtma, soğutma,
havalandırma, iklimlendirme, mekanik tesisat, harita-kadastro gibi alanlarda yapı
projelerinin uygulanmasında uzmanlık alanlarına uygun olarak görev ve sorumluluk
üstlenen, yüksek öğrenim görmüş teknik öğretmen, yüksek tekniker, teknikerler
veya mesleki ve teknik öğrenim veren orta öğretim okullarından teknisyen olarak
mezun olanlar veya orta öğretim okulu mezunu olup, 3308 sayılı Mesleki Eğitim
Kanununa göre ustalık belgesine sahip olan teknik elemanlardır.
Risk Yönetimi ve Sakınım Planlaması: Doğal veya teknolojik tehlikeler
nedeniyle yüksek risklerin yer aldığı yerleşme birimlerinde; plan kararlarına ve
uygulamalarına esas teşkil etmesi amacıyla, ilgili idareler tarafından, özel
kuruluşlar, üniversiteler ve sivil toplum kuruluşlarının işbirliği ile hazırlanan, risk
sektörlerini tanımlayarak farklı risk sektörleri için sektörel risk analizlerini
hazırlayan, risk yönetim biçimlerini belirleyen, sektörün ilgililerini, yönetim biçim
ve zamanlaması ile denetim ve izleme sorumlularını belirleyen ve risklere ilişkin
tüm araştırmaların raporlandığı ve mekânsal değerlendirmelerin yapıldığı çok
boyutlu risk analizi ve planlama çalışmalarıdır.”
MADDE 4- 3194 sayılı Kanunun İkinci Bölümün başlığı ve 6’ncı maddesi başlığı
ile birlikte aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“İKİNCİ BÖLÜM
Planlar İle İlgili Esaslar
Planlama kademeleri
Madde 6- Planlar, amaç ve kapsamları bakımından hiyerarşik sıralarına göre,
Mekansal Strateji Planı, Çevre Düzeni Planı, İmar Planı ve Kırsal Yerleşme Planından
ibarettir. İmar planları ise Nâzım İmar Plânı ve Uygulama İmar Plânı olarak hazırlanır.
Her plan, yürürlükteki üst planların ilke ve hedeflerine uyar ve bir alt planı
yönlendirir. Planların hazırlanmasında kademeler arası karşılıklı etkileşim esas olup,
üst planlarda sınırlandırılmayan veya belirtilmeyen hususlarda alt plan kararlarına
uyulur.
Her plan kendi hiyerarşisinin ve ölçeğinin gerekli kıldığı ilkelere ve tekniğe
göre yapılır; plânlar, büyültme veya küçültme yolu ile elde edilemez.
Uygulama imar planları nazım imar planında belirlenmiş olmak şartıyla etaplar
halinde yapılabilir ve uygulanabilir.”
Bu kanunda tanımlanmayan başkaca bir plan kademesi oluşturulamaz.
MADDE 5- 3194 Sayılı Kanunun 7’nci maddesi başlığı ile birlikte aşağıdaki
şekilde değiştirilmiştir.
“Harita ve Planlara Dair Esaslar
Madde 7- Harita ve planların yapılmasında aşağıda belirtilen hususlara
uyulur.
a) Hâlihazır haritası bulunmayan yerleşim yerlerinin hâlihazır haritası ilgili idare
tarafından yapılır veya yaptırılır. Bu haritaların tasdik mercii ilgili idareler olup,
gerektiğinde bu yetkilerini İller Bankası Genel Müdürlüğüne devreder. Tasdikli bir
nüshası sayısal ortamda Bakanlığın Taşra Teşkilatı‘na, İller Bankası Genel
Müdürlüğüne ve ilgili Kadastro idaresine gönderilir.
b) Son nüfus sayımında, nüfusu 10.000'i aşan yerleşmelerin imar planlarının
yaptırılmaları mecburidir. Son nüfus sayımında, nüfus 10.000'i aşmayan
yerleşmelerde, üst kademe planlarda herhangi bir hüküm yoksa imar planı
yapılmasının gerekli olup olmadığına, belediye meclisi karar verir. Mevcut imar
planları yürürlüktedir.
c) Mevcut planların yerleşmiş nüfusa yetersiz olması durumunda veya yeni
yerleşme alanlarının acilen kullanıma açılmasını temini için; belediyeler veya
valiliklerce yapılacak mevzi imar planlarına veya imar planı olmayan yerlerde
Bakanlıkça hazırlanacak yönetmelik esaslarına göre uygulama yapılır.
d) Bakanlık, coğrafi ve mekansal bilgi sistemleri ile haritaların hazırlanması
ve onaylanmasında ülke genelinde birliği sağlamak amacıyla, standart, usul ve
esasları belirler ve bunların uygulanması için gerekli tedbirleri alır.
e)Planlama çalışmalarında her tür ve ölçekte planların hazırlanması
aşamasında Jeolojik veya Jeoteknik Etüt Raporunun yapılması ve dikkate alınması
zorunludur. Bu haritaların hazırlanması ve uygulanmasına ilişkin gerekli usul ve
esaslar Bakanlıkça belirlenir.
Haritaların alımına veya imar planlarının tatbikatına memur edilen
vazifeliler, vazifelerini yaparlarken 3402 sayılı Kadastro Kanununun 47/İ maddesi
gereğince hazırlanan Yönetmelikte belirtilen yetkilere haizdirler.
MADDE 6- 3194 Sayılı Kanununun 8’inci maddesi başlığı ile birlikte aşağıdaki
şekilde değiştirilmiştir.
“Planların hazırlanması ve yürürlüğe konulmasına dair esaslar
Madde 8- Planlarda aşağıda belirtilen esaslara uyulur.
a) Mekânsal Strateji Planı
Mekânsal Strateji Planı, kalkınma planlarına uygun olarak kısa, orta ve uzun
vadeli ulusal, bölgesel ve yerleşmelere ilişkin mekân politikalarını ve stratejilerini
katılımcı süreçlerle belirleyen, sürdürülebilir gelişmeye yönelik ekonomik ve sosyal
kararlarla mekânı uyumlaştıran, dinamik programlara sahip kapsamlı rapor ve
eklerinden oluşan plandır.
Mekânsal Strateji Planı, Bakanlığın koordinasyonunda diğer Bakanlıkların, ilgili
kamu kurum ve kuruluşlarının, kalkınma ajanslarının, üniversitelerin, meslek
odalarının ve sivil toplum kuruluşlarının da katılımı sağlanarak hazırlanır ve Devlet
Planlama Teşkilatı Müsteşarlığı’nın uygun görüşü alınarak Bakanlıkça Yüksek Planlama
Kurulu’na sunulur. Yüksek Planlama Kurulu Kararı ile onaylanan plan, her tür ve
ölçekteki planlarda esas alınır. Kabul edilen plan Resmi Gazetede yayımlanarak
yürürlüğe girer.
Mekansal Strateji Planının bölge düzeyinde yapılması halinde, bu planlar DPT
Müsteşarlığınca yürütülen bölgesel gelişme ve kalkınma programlarına uygun olarak
Müsteşarlık, Kalkınma Ajansları, Bakanlık ve ilgili kamu kurum ve kuruluşları ile
birlikte hazırlanır.
Ekonomik ve sosyal plânlamalar ile özel kanunlarla belirlenen alanlar da dahil,
mekân plânlamalarında, yatırım programlarında, diğer strateji belgelerinde ve alt
kademe planlarda Mekânsal Strateji Planı ilkelerine uyulması mecburidir.
Mekânsal Strateji Planının ülke ve bölge düzeyinde hazırlanması ve
onaylanmasına dair usul ve esaslar Devlet Planlama Teşkilatı Müsteşarlığı ve Bakanlık
tarafından müştereken hazırlanan ve Bakanlar Kurulunca yayımlanan yönetmelikle
belirlenir.
b) Çevre Düzeni Planı
Çevre Düzeni Planı, üst kademe planlara uygun olarak, il bütününde ve yerel
kalkınma ekseninde hazırlanan; fiziki, sosyal ve ekonomik gelişmeye; ana ulaşım,
altyapı, yatırımlar ve kentsel ve kırsal yerleşmelere dair genel arazi kullanımı ve yer
seçimine; ayrıca, doğal, tarihi ve kültürel kaynakların korunması ve geliştirilmesine
dair strateji ve kararların bu Kanun amacı doğrultusunda belirlenmesi, sürdürülebilir
ve planlı bir biçimde gerçekleştirilmesine yönelik, idareler ve disiplinler arası uyumu
da sağlayan, uygulama araç ve programlarına sahip kapsamlı rapor ve eklerinden
oluşan plandır.
İl bütününde, İl Özel İdaresince, Büyükşehir Belediyeleri veya İl Belediyeleri ile
birlikte, ilgili diğer belediyelerin, kamu kurum ve kuruluşlarının, üniversitelerin,
meslek odalarının, birliklerin, sivil toplum kuruluşlarının ve Kent Konseyinin katılımı
sağlanarak hazırlanır, hazırlatılır ve Büyükşehir veya il belediye meclislerince karara
bağlandıktan sonra İl Genel Meclisince onaylanır.
İl sınırları Büyükşehir belediye sınırı olarak kabul edilen illerde Büyükşehir
Belediyesince; İl Özel İdaresinin, ilgili diğer belediyelerin, kamu kurum ve
kuruluşlarının, üniversitelerin, meslek odalarının, sivil toplum kuruluşlarının ve Kent
Konseyinin katılımı sağlanarak hazırlanır, hazırlatılır ve Büyükşehir Belediye
Meclisince onaylanır.
Onaylanan Çevre Düzeni Planı, İdarece tespit edilen ilan yerlerinde onay
tarihinden itibaren bir ay süre ile ilan edilir. Bu süre içinde plana itiraz edilebilir.
İtiraz yok ise ilan süresi sonunda plan kesinleşerek yürürlüğe girer. İtiraz varsa ilan
süresini müteakip ilk Meclis toplantısında incelenerek karara bağlanır ve plan
kesinleşerek yürürlüğe girer.
Çevre Düzeni Planlarında; Mekânsal Strateji Planı hedefleri ve kararlarına
uygunluğu ve Çevre Düzeni Planlarının birbirine uyumunu sağlamak amacıyla,
Bakanlık gerekli tedbirleri alır. İlgili idare tarafından süresi içerisinde yapılmayan
planları Bakanlık yapım bedelini ilgili idare bütçesinden karşılamak üzere yapar,
yaptırır ve onaylar.
Çevre Düzeni Planı hazırlama usul ve esasları Bakanlık tarafından hazırlanan
yönetmelikle belirlenir.
c) İmar planları; Nazım İmar Planı ve Uygulama İmar Planından meydana gelir.
Nazım ve uygulama imar planları, mevcut üst kademe plan kararlarına uygunluğu
sağlanarak, yetki alanlarına göre ilgili idarelerce yapılır veya yaptırılır, ilgili idare
meclislerince onaylanır. Bu planlar onay tarihinden itibaren ilgili idarece tespit
edilen ilan yerlerinde bir ay süre ile ilan edilir. Bir aylık ilan süresi içinde planlara
itiraz edilebilir. İlgili idarece idare meclisine gönderilen itirazlar meclis tarafından
bir ay içinde incelenir ve değerlendirilir. Değerlendirme sonucunda değişiklik yapılır
ise değişiklik yapılan kısımla ilgili askı süreci bir defaya mahsus olarak yeniden
işletilir. Yapılan askı işlemi sonrasında planlar kesin karara bağlanır ve kesinleşerek
yürürlüğe girer.
Kesinleşen imar planlarının birer kopyası, İller Bankası Genel Müdürlüğü ile
incelenmek ve değerlendirilmek üzere Bayındırlık ve İskân Bakanlığı Taşra
Teşkilatı‘na gönderilir.
Yoğunluk artıran veya fonksiyon değiştiren İmar Planı Değişikliği onaylarında
İdarenin Meclis üye tam sayısının üçte iki çoğunluk kararı şartı aranır.
İmar Planlarının hazırlanmasına ilişkin usul ve esaslar Bakanlık tarafından
belirlenir.
d) Kırsal Yerleşme Planı: Köylerin yerleşik alan sınırları içinde veya belirlenen
ilave gelişme alanlarında, kırsal yerleşme dokusunun sürdürülebilir şekilde
korunması, geliştirilmesi, köylerin konut ve genel ihtiyaçlarının karşılanması
amacıyla hazırlanan, sosyal ve teknik altyapı ihtiyaçları kırsal yaşam biçimine göre
belirlenen raporuyla bir bütün olan plandır.
Bu planlar, belediye mücavir alan sınırları içerisinde Belediye, dışında İl Özel
İdaresince onaylanır. Kırsal Yerleşme Planlarının, hazırlama usul ve esasları ile Köy
Tasarım Rehberlerinin hazırlanmasına ilişkin usul ve esaslar Bakanlık tarafından
belirlenir. 442 sayılı Köy Kanunu çerçevesinde hazırlanan Köy Yerleşme Planlarının
onayı da aynı usul ve esaslara tabidir.
Bu planların ilan, askı ve kesinleşme sürecine ilişkin usuller imar planlarına
ilişkin hükümlere tabidir.
e) Tarım arazileri; Toprak Koruma ve Arazi Kullanımı Kanununda belirtilen
izinler alınmadan çevre düzeni planlarında tarımsal amaç dışında kullanılmak üzere
planlanamaz. Nazım ve uygulama imar planlarında ayrıca görüş alınmaz.
Onaylanmış planlarda yapılacak değişiklikler de yukarıdaki usullere tabidir.
Planlar alenidir. Bu aleniyeti sağlamak ilgili idarelerin görevidir. İlgili idareler
ve mülki amirlikler, imar planının tamamını veya bir kısmını kopyalar veya kitapçıklar
haline getirip çoğaltarak tespit edilecek ücret karşılığında isteyenlere verir.”
İdare, katılımın her düzeyde etkinliğinin arttırılmasına ilişkin tedbirleri
almakla yükümlüdür.
Planların hazırlanmasına esas veri üreten ilgili kurum ve kuruluşlar veri
altyapısını ve diğer hazırlıklarını öncelikle tamamlamakla yükümlüdür. Bu kuruluşlar,
plan çalışmaları için istenilen bilgi, belge ve görüşleri eksiksiz olarak en geç iki ay
içerisinde, eğer bu planlar revizyon veya tadilat niteliğinde ise en geç bir ay
içerisinde gönderir. Bu süreler sonunda istenilen görüşlerin gönderilmemesi
durumunda sorumluluk ilgili kurum ve kuruluşta kalmak kaydıyla uygun görüş verilmiş
sayılır.
MADDE 7- 3194 Sayılı Kanununun 26’ncı maddesi başlığı ile birlikte aşağıdaki
şekilde değiştirilmiştir;
“Kamu Yapıları
Madde 26- Kamu kurum ve kuruluşlarınca, kullanım amacı değişikliği, ilave,
değişiklik, güçlendirme ve esaslı tadilat yapılacak yapılar dahil, yapılacak,
yaptırılacak veya yapılar için, uygulama imar planında veya kırsal yerleşme planında
o amaca ayrılmış olmak, mülkiyeti belgelemek, parselasyon planı uygulama imar
planına göre tescil edilmiş olmak, yapı projeleri plan ve mevzuata aykırı olmamak ve
yapı denetim sorumluluğu ilgili kamu kurum ve kuruluşlarının mimar ve
mühendislerince uzmanlık alanlarına göre ayrı ayrı üstlenilmek şartıyla onaylı etüt ve
uygulama projelerine göre yapı ruhsatı verilir. Yıkılacak yapılar için yıkım ruhsatı
alınması zorunludur.
Köy yerleşik alanı sınırları içerisinde köyün ihtiyacına yönelik olarak,
ilköğretim tesisi, ibadet yeri, sağlık tesisi, güvenlik tesisi gibi yapılar için plan şartı
aranmaz. Yer seçimi, Valilikçe oluşturulan bir komisyonca belirlenir.
Yeterli teknik personeli bulunmayan kamu kurum ve kuruluşları, denetim
hizmetlerine yardımcı olmak üzere, bu amaçla kurulan Bakanlıktan belge alan
mimarlık, mühendislik ve müşavirlik kuruluşlarından veya 4708 sayılı Yapı Denetim
Kanunu çerçevesinde Yapı Denetim Kuruluşlarından denetim hizmeti satın alabilirler.
Devletin güvenlik ve emniyetiyle Türk Silahlı Kuvvetlerinin harekat, eğitim ve
savunma amaçlı yapıları için, Bakanlıkça onaylı imar planlarına uygun olarak
Bayındırlık ve İskan İl Müdürlüğünce onaylanan parselasyon planları doğrultusunda,
projelerin kurumlarınca tasdik edildiği, statik ve tesisat sorumluluğunun kurumlarına
ait olduğu bildirildiği takdirde, 22’nci maddede sayılan belgeler aranmadan
Bayındırlık ve İskan İl Müdürlüğünce yapı ruhsatı, yapıların tamamlandığını
bildirmeleri halinde de yapı kullanma izni verilir ve bir nüshası ilgili idareye
gönderilir.
Ancak, kara hudut karakollarının inşasında, parselin kadastro veya imar yoluna
cephesi olması ve kamu eline geçmiş olması koşuluyla, proje ve fenni mesuliyet
sorumluluğu Milli Savunma Bakanlığınca üstlenilmek şartıyla ve bu amaçla kullanıldığı
sürece imar planı, yapı ruhsatı ve yapı kullanma izni şartı aranmaz.
Bu maddenin uygulanmasına ilişkin usul ve esaslar Bakanlıkça belirlenir.”
MADDE 8- 3194 sayılı Kanunun 30’uncu maddesinin 1’inci ve 2’nci fıkraları
aşağ
Yorumlar