6 Aralık 2012 Perşembe

Gıda Üreten İşletme Kayıt Belgesi Başvuru Beyannamesi




İşletmenin Ticaret Unvanı

İşletmecinin Adı-Soyadı / Tüzel Kişiliğin Adı

İşletmecinin Vergi Numarası

İşletmenin Faaliyet Konusu

Şirket, Kurum, Kuruluş Merkez Adresi
İli/İlçesi

Köy/Mahalle

Cadde/Sokak

Bina No/Semt

Gemi ise bağlı olduğu liman

İşletmenin Adresi
İli/İlçesi

Köy/Mahalle

Cadde/Sokak

Bina No/Semt

Gemi ise bağlı olduğu liman

Telefon ve Faks Numarası E-posta Adresi

İşyeri Açma ve Çalışma Ruhsatı veya deneme izni belgesi
Veren Kurum

Tarih

Numarası

(*) Kapasite Raporu    (   )
(*) Ekspertiz Raporu   (   ) 
(*) Kurum Beyanı       (   )
Beygir Gücü

Toplam Personel Sayısı

Bitiş Tarihi

(*) İstihdamı Zorunlu Personel

Adı Soyadı

Mesleği-Bölümü

T.C. Kimlik Numarası

İşletmenin haftada çalışma gün sayısı ve gün içerisinde çalışma saatleri
…… - …… saatleri arası
…………. gün/hafta
İşletmenin faaliyet dönemi
Tüm yıl boyunca
(   )
Mevsimsel
(   ) Faaliyette olduğu ayları belirtiniz
EKLER:
1.      İşyeri Açma ve Çalışma Ruhsatının veya Deneme İzin Belgesinin sureti.
2.      Kapasite raporu veya ekspertiz raporu, resmi kurumlarda kurum beyanı.
3.      Gıda işletmecisinin güncel bilgilerini içeren Ticaret Sicil Gazetesi veya Türkiye Esnaf ve Sanatkarlar Sicil Gazetesi (Yapısı gereği sicil gazetesinde yayımlanamayacak kurum ve kuruluşlar hariç)
4.      Şeker üretimi veya şeker paketlemesi konusunda faaliyet gösterecek gıda işletmelerinin Şeker Kurumu’ndan alacağı uygunluk yazısı.
5.      Meslek odası bulunan meslek mensupları için odadan alınmış çalışma belgesi, meslek odası bulunmayan meslek mensupları için gıda işletmecisiyle yapacağı noter onaylı sözleşme.

İŞYERİ AÇMA VE ÇALIŞMA RUHSATI


İŞYERİ AÇMA VE ÇALIŞMA RUHSATI

İŞYERİ AÇMA ve ÇALIŞMA RUHSATI
İşyeri Açma ve Çalışma Ruhsatları; 3572 sayılı İşyeri Açma Ve Çalışma Ruhsatlarına Dair Kanun Hükmünde Kararnamenin Değiştirilerek Kabulüne Dair Kanun, 5393 sayılı Belediye Kanunu, 5216 sayılı Büyükşehir Belediye Kanunu, 394 sayılı Hafta Tatili Kanunu ve 10.08.2005 tarih ve 25902 sayılı Resmi Gazetede Yayımlanarak yürürlüğe giren İşyeri Açma ve Çalışma Ruhsatlarına İlişkin Yönetmeliğe istinaden verilir.
10.08.2005 tarih ve 25902 sayılı Resmi Gazetede Yayımlanarak yürürlüğe giren İşyeri Açma ve Çalışma Ruhsatlarına İlişkin Yönetmeliğe göre İşyeri Açma ve Çalışma Ruhsatı 3 ana gruba ayrılmıştır. (Bu gruplar dışında kalan işyerlerine İzin Belgesi verilmektedir).
Sıhhi Müesseseler ile Umuma Açık İstirahat ve Eğlence Yerlerinin Ruhsatlandırılması ve denetlenmesine dair işlemler, 10.08.2005 tarih ve 25902 sayılı Resmi Gazete'de yayımlanarak yürürlüğe giren 2005/9207 Karar Sayılı  İşyeri Açma ve Çalışma Ruhsatlarına ilişkin Yönetmelik esaslarına göre yürütülmektedir.
SIHHİ MÜESSESELER
Sıhhi müesseseler, Et ve balık ürünlerinin satıldığı yerler, bakkal, market, şarküteri, kuruyemişçi, büfe, manav, kantin ve ekmek bayileri, pastahaneler, lokanta, kafeterya, berber ve kuaför, taksi durağı, kapalı açık otopark, oto galerileri, büro, her türlü satış yerleri, hamam, sauna gibi Gayrisıhhi Müesseseler dışında kalan her türlü işyerleridir.
SIHHI MÜESSESELERDE İŞYERİ AÇMA ve ÇALIŞMA RUHSATI MÜRACAATI İÇİN GEREKLİ BELGELER
1- Başvuru / Beyan Formu
2- Tapu  Fotokopisi veya Kira Sözleşmesi
3- Yapı Kullanma İzni
4- Vergi Levhası Fotokopisi
5- Şahıs ise (Oda Kayıt Belgesi ve Esnaf Sicil Tastiknamesi)
6- Şirket ise (Ticaret Sicil Tastiknamesi ve Oda Kayıt Belgesi)
7- İmza Sirküleri (Şirket ise)
8- 1 adet fotograf (Şahıs ise)
9- Nüfus Cüzdan Fotokobisi (T.C. Kimlik No.)
10- İtfaiye Uygunluk Raporu (Patlayıcı, parlayıcı ve yanıcı maddelerin üretildiği, satıldığı ve  depolandığı işyerleri; otuz kişiden fazla çalışanın bulunduğu her türlü işyerleri, ana giriş kapıları dışında cadde ve sokağa doğrudan bağlantısı olmayan ve birden fazla işyerinin bir arada bulunduğu iş hanı, çarşı ve benzeri işyerleri, Restorant, Lokanta, Kebapçı, Kafeterya, İçli Pide Fırını ve Kebap Salonu  için) Çay ocağı, Büfe (Sandviç ve Döner Satış Yeri),Kebap Satış Yeri, Pasta hane
11- Yangın Tüp Faturası (Her 100 m2 için 6 kg.lık)
12- Ustalık Belgesi (Gerekli Olanlar)

UMUMA AÇIK İSTİRAHAT ve EĞLENCE YERİ
Umuma açık istirahat ve eğlence yeri: Kişilerin tek tek veya toplu olarak eğlenmesi, dinlenmesi veya konaklaması için açılan otel, motel, pansiyon, kamping ve benzeri konaklama yerleri; gazino, pavyon, meyhane, bar, birahane, içkili lokanta, taverna ve benzeri içkili yerler; sinema, kahvehane ve kıraathaneler; kumar ve kazanç kastı olmamak şartıyla adı ne olursa olsun bilgi ve maharet artırıcı veya zeka geliştirici nitelikteki elektronik oyun alet ve makinelerinin, video ve televizyon oyunlarının içerisinde bulunduğu elektronik oyun yerleri; internet kafeler, lunaparklar, sirkler ve benzeri yerlerdir.
UMUMA AÇIK İSTİRAHAT ve EĞLENCE YERİ İŞYERİ AÇMA ve ÇALIŞMA RUHSATI MÜRACAATI İÇİN GEREKLİ BELGELER
1- Başvuru / Beyan Formu
2- Tapu  Fotokopisi veya Kira Sözleşmesi Fotokopisi
3- Vergi Levhası Fotokopisi
4- Şahıs ise (Oda Kayıt Belgesi ve Esnaf Sicil Tasdiknamesi)
5- Şirket ise (Ticaret Sicil Tasdiknamesi ve Oda Kayıt Belgesi)
6- İmza Sirküleri (Şirket ise)
7- Mesafe Krokisi
8- Ustalık Belgesi (İçkili Restoran, İçkili Lokanta )
9- 1 Adet Fotoğraf
10- (634 sayılı Kat Mülkiyeti Kanunu kapsamına giren gayrimenkullerin tapuda kütüğünde mesken olarak gösterilen bağımsız bölümlerinde umuma açık istirahat ve eğlence yeri açılması durumunda kat maliklerinin oy birliğiyle aldığı karar (Noterden)
11- Yapı Kullanma İzni
12- Nüfus Cüzdan Fotokopisi (T.C. Kimlik No.)
ÇALIŞANLAR İÇİN GEREKLİ EVRAKLAR
1- Adli Sicil Kaydı
2- Nüfus Sureti (Muhtardan)
3- Sağlık Raporu (Bulaşıcı hastalığı yoktur ibaresi yazılacak) Resmi kurum onaylı
GAYRİ SIHHİ MÜESSESE
(2. ve 3. SINIF GIDA DÂHİL HER TÜR İMALATHANE, ATÖLYE, DEPO, LPG İRTİBAT BÜROSU V.S.)

5237 sayılı Türk Ceza Kanununun 184. maddesi 3. fıkrasına istinaden 12.10.2004 sonrası yapılan yapılarda açılacak sınai işletmelerde yapı kullanma izin belgesi (iskan) şartı aranmaktadır.
Tüm 2. ve 3. sınıf gayri sıhhi müesseselerde iskan belgesi ön şart olup, iskan belgesi olsa dahi konut sahasında bu tür işyerlerinin faaliyet gösterebilmeleri izni Müdürlüğümüz tetkiki neticesine göre verilecektir.
1- Yapı kullanma izin belgesi (iskan)
2- Başvuru formu (müdürlükten )
3- Kira kontratı aslı ve fotokopisi veya Tapu senedi (fotokopi)
4- Vergi levhası aslı ve fotokopisi
5- Kat Maliklerinden muvafakat name
6- Emisyon izni veya analiz raporu (gerek görülen işyerlerinden)
7- Deşarj izni veya analiz raporu (gerek görülen işyerlerinden)
8- Şirketler için ilave olarak Ticaret Sicili Gazetesi ve İmza Sirküleri
Not: Yapılan işin niteliğine göre ilave bilgi ve belgeler istenebilir.
Ekmek fırınları dahil her türlü 2. ve 3. sınıf gıda imalathanesi türü işyerleri belediyemizden “GAYRI SİHHİ MÜESSESE” ruhsatı aldıktan sonra “Tarım İl Müdürlüğünden” üretim faaliyet izni alacaktır.
MESUL MÜDÜR
2005/9207 Karar Sayılı  İşyeri Açma ve Çalışma Ruhsatlarına ilişkin Yönetmeliğin 35.maddesine istinaden; Umuma Açık İstirahat ve Eğlence yerinin sahibinin tüzel kişi olması durumunda, işyerini idare etmek üzere bir mesul müdür görevlendirilir. Görevlendirilen mesul müdür yetkili idareye bildirilmek zorundadır.
Mesul Müdürlük için gerekli belgeler
1- 1 adet fotoğraf
2- Nüfus cüzdan örneği
3- İkametgah İlmühaberi
4- Savcılıktan adli sicil belgesi
5- Ruhsat fotokopisi
6- Noterden mesul müdür sözleşmesi
7- Resmi hekim onaylı sağlık raporu (Bulaşıcı hastalığı olmadığına dair)
CANLI MÜZİK YAYINI
2005/9207 Karar Sayılı  İşyeri Açma ve Çalışma Ruhsatlarına ilişkin Yönetmeliğin 38.maddesine istinaden İçkili Yerlere ve Çay bahçelerine halkın huzur ve sükunu ile kamu istirahatı açısından sakınca bulunmaması kaydıyla yapılacak ölçüm ve kontrolü müteakip canlı müzik izni verilir.
Canlı Müzik Yayını Talebinde bulunulması halinde gerekli belgeler
1- Ruhsat Fotokopisi
2- Dilekçe
3- İmza Sirküleri (Şirket ise)
4- 2 adet Fotoğraf (Şahıs ise)
HAFTA TATİLİ RUHSATI
394 sayılı Kanun hükümlerine istinaden Hafta Tatili ve Bayram günlerinde açmak isteyen işyerlerine hafta tatil ruhsatı düzenlenir.
Hafta Tatil Ruhsatı için gerekli belgeler
1- İşyeri Açma ve Çalışma Ruhsatı Fotokopisi
2- Hafta Tatili Ruhsatı varsa aslı
3- Şahıs ise 2 Adet Fotoğraf
İŞYERİ AÇMA ve ÇALIŞMA RUHSATI VERİLMESİ SIRASINDA   İŞYERLERİNDE ARANACAK ASGARÎ ORTAK ŞARTLAR
1- İşyeri amaca uygun bir şekilde tasarlanmış, temiz ve aydınlık olacaktır.
2- İşyerinin havalandırma tertibatı bulunacak; ısıtma ve havalandırma soba, kalorifer veya klima sistemlerinden uygun olanı ile yapılacaktır.
3- Tek ruhsatla açılan ve birden fazla faaliyet alanı bulunan işyerlerinde her faaliyet dalı için ilgili bölümlerde öngörülen şartlar ayrıca aranacaktır.
4- On kişiden fazla çalışanı bulunan müstakil işyerlerinde dinlenme yeri, kıyafet değiştirme kabini, bay ve bayan için ayrı tuvalet bulunacaktır. Ancak birden fazla işyerinin bulunduğu iş hanı, iş merkezi, pasaj, gar, terminal gibi yerlerde ortak kullanıma ayrılmış yeter sayıda lavabo ve tuvalet varsa, buralarda açılan işyerleri için ayrıca tuvalet ve lavabo şartı aranmaz.
5- İşyerinde üretilen çöp ve benzeri atıkların toplanması ve muhafazası için gerekli tedbirler alınacak ve atık suyun uygun bir şekilde tahliye edilmesini sağlayacak bağlantı bulunacaktır.
6- Yiyecek ve içecek satılan, depolanan ve servisi yapılan işyerlerinde, yiyeceklerin hazırlandığı bölümlerin tabanları, duvarları ve yiyeceğin temas ettiği yüzeyler seramik, mermer, paslanmaz çelik gibi kolay temizlenebilir, yıkanabilir ve dezenfekte edilebilir; tavanlar buğulanmayı, küflenmeyi, pislik birikmesini önleyecek; kapılar, kolay temizlenebilir ve gerektiğinde dezenfekte edilebilir nitelikte olacaktır.Yiyecek hazırlama ve pişirme bölümünde oluşan buhar, koku, duman ve benzeri kirleticileri tahliye edecek baca sistemi kurulacaktır.
Bardak ve tabaklar cam veya porselen; kaşık, çatal ve bıçak paslanmaz çelikten olacaktır.
7- İtfaiye raporu alması gerekmeyen işyerlerinde çalışanların ve müşterilerin güvenliğini sağlamak amacıyla yangına karşı önlemler alınacaktır.
8- Umuma açık istirahat ve eğlence yerleriyle, kişilerin yoğun olarak giriş-çıkış yaptığı diğer işyerlerinde giriş ve çıkışlar ayrı kapıdan olacak ve yangına karşı ayrıca tahliye çıkışı bulunacak, yangın çıkışları ışıklı tabela ile gösterilecektir.
9- Umuma açık istirahat, eğlence ve konaklama yerleriyle lokantalarda ve pastanelerde şehir şebekesine bağlı su bulunacak, sigara içilen ve içilmeyen bölümler duvar veya camla ayrılacaktır.
10- Umuma açık istirahat ve eğlence yerleri, konaklama yerleri, düğün salonları, lokantalar ve benzeri işyerlerinde bulunan tuvaletlerin zeminleri ve duvarları mermer, seramik ve mozaik gibi kolay temizlenebilir, yıkanabilir ve dezenfekte edilebilir malzemelerle kaplı olacaktır. Tuvalet ile mutfak yan yana olmayacaktır

GIDA ÜRETİM İZNİ NASIL ALINIR ?


GIDA ÜRETİM İZNİ NASIL ALINIR ?

Tarım Bakanlığı Koruma Konturol Genel Müdürlüğü Gıda yönetmelikleri uygulamaları Gıda üretimi yapan kuruluşların Gıda üretim izni almaları için gerekli koşullar

Gıda üretim izni için gerekli belgeler

Gıda İle Temasta Bulunan Ambalaj Materyali üretim izni başvurusu
1- Dilekçe
2- Sorumlu Yöneticinin noter onaylı sözleşmesi, diploma sureti ve bağlı bulunduğu meslek kuruluşuna kayıtlı olduğuna dair belge (meslek kuruluşu olanlardan)
3- Marka tescil belgesi
4- Ürünlerle ilgili Bakanlık adına açılan hesaba ücretin yatırıldığına dair makbuzun aslı veya tasdikli fotokopisi
5- Gayri sıhhi müessese ruhsatı
6- Üretim teknolojisi, üretim akış şeması
7- Üretilecek maddenin hangi gıda (katı-sıvı gıda) ile temasta kullanılacağına dair bilgi
8- Hammaddenin ticari ve kimyasal adı
9- Katkı maddesi kullanılacak ise kullanım amacı ve % miktarı
10- Boyarmadde uygulaması yapılacaksa kullanılan boyaların ticari ve kimyasal adı ile uluslar arası indeks numarası ayrıca, masterback boyada yüzde miktar ve taşıyıcısı
11- Tarım ve Köyişleri Bakanlığından üretim izni alan firmalardan hammadde alacağına dair taahhütname (ithal ise kontrol belgesi ve gümrük giriş beyannamesi)
12- Migrasyon ve ağır metaller yönünden,Türk Gıda Kodeksinde yer alan limitlere uygun üretim yapacağına dair taahhütname.

Gıda üretim izni nasıl alınır

Dış ambalaj etiket örneğinde en az aşağıdaki bilgiler bulunacaktır :
Ürünün ticari ve kimyasal adı :
Üretim Tarihi :
Ambalaj içindeki ürün miktarı :
Parti ve seri numarası :
Üretildiği firma adı ve adresi :
Depolama koşulları :
Tarım ve Köyişleri Bakanlığının …………… tarih ve ……… sayılı izni ile üretilmiştir.
ifadesi

Gıda üretim izni

Tarım Bakanlığı Koruma Konturol Genel Müdürlüğü Gıda yönetmelikleri uygulamaları Gıda üretimi yapan kuruluşların Gıda üretim izni almaları için gerekli koşullar

Gıda üretim izni için gerekli belgeler

Gıda İle Temasta Bulunan Ambalaj Materyali üretim izni başvurusu
1- Dilekçe
2- Sorumlu Yöneticinin noter onaylı sözleşmesi, diploma sureti ve bağlı bulunduğu meslek kuruluşuna kayıtlı olduğuna dair belge (meslek kuruluşu olanlardan)
3- Marka tescil belgesi
4- Ürünlerle ilgili Bakanlık adına açılan hesaba ücretin yatırıldığına dair makbuzun aslı veya tasdikli fotokopisi
5- Gayri sıhhi müessese ruhsatı
6- Üretim teknolojisi, üretim akış şeması
7- Üretilecek maddenin hangi gıda (katı-sıvı gıda) ile temasta kullanılacağına dair bilgi
8- Hammaddenin ticari ve kimyasal adı
9- Katkı maddesi kullanılacak ise kullanım amacı ve % miktarı
10- Boyarmadde uygulaması yapılacaksa kullanılan boyaların ticari ve kimyasal adı ile uluslar arası indeks numarası ayrıca, masterback boyada yüzde miktar ve taşıyıcısı
11- Tarım ve Köyişleri Bakanlığından üretim izni alan firmalardan hammadde alacağına dair taahhütname (ithal ise kontrol belgesi ve gümrük giriş beyannamesi)
12- Migrasyon ve ağır metaller yönünden,Türk Gıda Kodeksinde yer alan limitlere uygun üretim yapacağına dair taahhütname.

Gıda üretim izni nasıl alınır

Dış ambalaj etiket örneğinde en az aşağıdaki bilgiler bulunacaktır :
Ürünün ticari ve kimyasal adı :
Üretim Tarihi :
Ambalaj içindeki ürün miktarı :
Parti ve seri numarası :
Üretildiği firma adı ve adresi :
Depolama koşulları :
Tarım ve Köyişleri Bakanlığının …………… tarih ve ……… sayılı izni ile üretilmiştir.
ifadesi

İşyeri Ruhsatı Nasıl Alınır?


İşyeri Ruhsatı Nasıl Alınır?


İŞYERİ RUHSAT MÜRACAATINDA GEREKLİ İŞLEMLER ve EVRAKLAR


5216 sayılı Büyükşehir Belediye Kanunu ve 5259 sayılı Polis Vazife Selahiyet Kanununa istinaden tüm sıhhi müesseseler (satış amaçlı işyerleri, otopark, taksi durağı v.s.) umuma açık işyerleri (kafe, internet kafe, düğün salonu, kahvehane, hamam/sauna v.b. gibi eğlence ve dinlenme amaçlı işyerleri), 2.ve 3. sınıf gıda imalathaneleri ile 2. ve 3. sınıf her tür imalathane, depo atölye, oto yıkama/yağlama v.b.işyerlerine ruhsat verme ve denetleme görevi Belediyemiz yetki alanında bulunmaktadır.

 SIHHİ MÜESSESE
(BAKKAL, KURUYEMİŞ SATIŞ, BERBER, KASAP, MARKET, GİYİM MAĞAZASI, BÜFE, KIRTASİYE SATIŞ, BÜRO v.s.)

1- Başvuru formu (müdürlükten veya internet sitemizden temin edilecek)
2- Kira kontratı aslı ve fotokopisi
3- Tapu fotokopisi
4- Yapı kullanım izni (iskan belgesi / yapı ruhsatı)
5- Yangın söndürme cihazı fatura fot. (zemin+asma kat ve 185 m2 ye kadar olan işyerlerinden)
6- Vergi levhası aslı ve fotokopisi
7- Nüfus cüzdanı fotokopisi (TC Kimlik Numarası)
8- Şahıslar için 2 adet vesikalık fotoğraf
9- Taahhütname (müdürlükten veya internet sitemizden temin edilecek onayı Müdürlüğümüzde yapılacak.)
10- Mesken ise kat maliklerinden muvafakatname
11- Ustalık Belgesi (Ustalık gerektiren işyerlerinden)
12- Emlak – Çevre Temizlik Vergisi beyanı, borcu yoktur yazısı (Müdürlüğümüz Kentli Servisi veya Mali Hizmetler Müdürlüğünden)
13- Şirketler için ilave olarak Ticaret Sicili Gazetesi ve İmza Sirküleri
14- Tütün ürünleri ve alkollü içki satışı yapılan yerlerden satış belgesi
Not:Yapılan işin niteliğine göre ilave bilgi ve belgeler istenebilir.
SIHHİ MÜESSESE
(KAPALI SPOR SALONU, BİLARDO SALONU)

Bu tür işyerleri aşağıda belirtilmiş olan evraklar ile müdürlüğümüze başvuracak ve gerekli işlemlerden sonra ruhsat belgesi alacaktır. Belediyemizden alınacak ruhsat belgesi ile Gençlik ve Spor İl Müdürlüğüne başvurulup faaliyet izni alınacaktır.
1- Başvuru formu (müdürlükten veya internet sitemizden temin edilecek)
2- Tapu fotokopisi
3- Kira kontratı aslı ve fotokopisi
4- Yapı kullanma izni (iskân)
5- Vergi levhası aslı ve fotokopisi
6- Nüfus cüzdanı fotokopisi (TC Kimlik Numarası)
7- Şahıslar için 2 adet vesikalık fotoğraf
8- Taahhütname (müdürlükten veya internet sitemizden temin edilecek onayı müdürlüğümüzden yapılacak)
9- Mesken ise kat maliklerinden muvafakatname
10- 3  adet ruhsat projesi (kapalı spor salonlarından)
11- Emlak – Çevre Temizlik Vergisi beyanı, borcu yoktur yazısı (Müdürlüğümüz Kentli Servisi veya Mali Hizmetler Müdürlüğünden)
12- Şirketler için ilave olarak Ticaret Sicili Gazetesi ve İmza Sirküleri
13- Özel İzne Tabi işyerlerinden yukarıdaki belgelere ilaveten aşağıdaki belgeler istenmektedir.
Dershaneler, Özel Okullar, Sürücü Kursları, Etüt Merkezleri, Özel Eğitim ve  Rehabilitasyon Merkezleri
- Milli Eğitim Bakanlığı Kurum açma izni
- Milli Eğitim Bakanlığı Öğretmen izni
Özel Hastane, Poliklinik, Diyaliz Merkezleri
- Sağlık Bakanlığı izni
 Güzellik Salonları
- Mesul Müdür Sözleşmesi (noterden)
- Personel listesi (Mesul Müdür imzalı)
- İçerdiği birimlerin listesi (Mesul Müdür İmzalı)
- Uygulanan müdahaleler listesi (Mesul Müdür imzalı)
- Araç-gereç listesi (Mesul Müdür imzalı)
- Cihazların kullanım izin belgesi (TSE, CE, TÜV)
- Kullanılan ilaç ve kozmetik gibi ürünlerin listesi (Mesul Müdür imzalı)


SIHHİ MÜESSESE
(AÇIK – KAPALI OTOPARK, TAKSİ DURAĞI)

Açık/kapalı otopark ve taksi durağı ruhsat müracaatları Belediyemiz Ruhsat ve Denetim Müdürlüğü’ne yapılacaktır.

Müracaatta istenen belgeler aşağıda belirtilmiştir:
1- UKOME kararı (İstanbul Büyükşehir Belediye Başkanlığı Ulaşım Daire Başkanlığından alınacak ulaşım ve trafik açısından uygunluk yazısı)
2- Başvuru formu (müdürlüğümüzden veya internet sitemizden temin edilebilir.)
3- Tapu fotokopisi
4- Kira kontratı veya belediyemizden alınan ecrimisil kararı
5- Vergi levhası aslı ve fotokopisi
6- Taahhütname (müdürlüğümüzden ya da internet sitemizden temin edilebilir. Onayı müdürlüğümüzde yapılacak)
7- Nüfus cüzdanı fotokopisi (TC Kimlik Numarası)
8- Şahıs için 2 adet vesikalık fotoğraf
9- Şirketler için Ticaret Sicili Gazetesi ve İmza Sirküleri
10- Yangın söndürme cihazı temini ve cihaza ait fatura fotokopisi (teknik elemanlarımız tespitine göre temin edilecek)
UKOME kararı için Müdürlüğümüzden resmi yazı gönderilecek.
UKOME kararı alınabilmesi için gerekli evraklar:
a) Tapu (fotokopi)
b) Kira kontratı veya ecrimisil kararı
c) Çap
d) Röperli kroki 
e) İmar durumu
f) İnşaat istikamet rölevesi
g) Yer-mahal krokisi
h) Tesis fotoğrafı
ı) Vaziyet yerleşim planı 
j) Yola terk taahhütnamesi
k) 1/1000 halihazır pafta
Açık otoparklarda ve taksi duraklarında zemin beton, asfalt gibi etrafın kirlenmesine neden olmayacak bir madde ile kaplanacak ve birikinti sular toplama rögarlarına verilecektir.
Açık otoparklarda hiçbir surette oto yıkama ve/veya yağlama yapılmayacak UKOME kararında uygun görülmeyen tır, kamyon, otobüs gibi ağır vasıta araçları park etmeyecektir.
Taksi durağı ruhsatı için yukarıda belirtilen ortak özelliklere ilave olarak:
a) Her araba için 20 m2 den az olmamak üzere 8 araba park edebilecek kapasitede alana sahip bulunacaktır.
b) İşletici çalıştıracağı arabaların yazıhaneciye bağlı olduğunu tevsik eden belgeye sahip bulunacaktır.
(Araç plaka listesi ile birlikte)


 UMUMA AÇIK EĞLENCE VE DİNLENME AMAÇLI İŞYERLERİ
(KAFE, İNTERNET SALONU, HER TÜRLÜ ELEKTRONİK ALETLİ OYUN SALONLAR, DÜĞÜN SALONU, HAMAM/SAUNA, KAHVEHANE, OTEL, YÜZME HAVUZU V.S.)

1- Bu tür işyerlerinde (kafe, internet salonu, düğün salonu, hamam/sauna, otel) yapı kullanma izin belgesi (iskan) ön şart olup iskan belgesi olmayan işyerleri ile alakalı müracaatlar işleme alınmamaktadır.
2- Başvuru formu (müdürlükten veya internet sitemizden temin edilecek)
3- İlçe Emniyet Müdürlüğünden alınacak asayiş ve güvenlik uygunluk yazısı. (yazı, müdürlüğümüzden gönderilecek)
4- Adli sicil belgesi (cumhuriyet başsavcılığından alınacak, mükellefin kendisi başvuracak)
5- Ümraniye Sağlık Ocağı Tabipliğinden alınacak bulaşıcı hastalıkları olmadığına dair rapor (mükellef kendisi başvuracak)
6- Kira sözleşmesi aslı ve fotokopisi
7- Vergi levhası aslı ve fotokopisi
8- 1 adet nüfus cüzdanı sureti (muhtardan alınacak)
9- 1 adet ikametgah (muhtardan alınacak)
10- İtfaiye Daire Başkanlığından alınacak itfaiye raporu (yazı müdürlüğümüzden gönderilecek)
11- Tapu senedi (fotokopi)
12- Emlak – Çevre Temizlik Vergisi beyanı, borcu yoktur yazısı (Müdürlüğümüz Kentli Servisi veya Mali Hizmetler Müdürlüğünden)
13- Açılacak yerin adres bilgi formu (Fen İşleri Müdürlüğümüzden alınacak kat: 6)
14- Şahıslar için 2 adet renkli vesikalık fotoğraf
15- Oda Kaydı (internet salonları için)
16- Yönetim planında aksine bir hüküm yoksa; tapuda mesken olarak görünen yerler için kat maliklerinin oy birliği ile alacağı karar tutanağı
17- Şirket veya diğer özel hukuk tüzel kişileri bakımından
-Kuruluş ilanı,
-Açılması istenilen yeri işletecek olan mesul müdür için, yönetim kurulu kararının tasdikli sureti ve kişiye ait ruhsat için gerekli belgeler.
Tüm umuma açık işyerlerinde yukarıda istenilen belgeler haricinde;
1- Genel sağlık, genel ahlak, genel güvenlik ve asayişin korunması açısından uygun yerde ve konumda olmak
2- Patlayıcı, parlayıcı ve yanıcı gibi tehlikeli maddeler üretilen, satılan, kullanılan ve depolanan yerler ile gaz dolum tesislerinin yakınında olmamak
3- Genel kolluğun kontrol ve denetimini zorlaştıracak yerde ve konumda bulunmamak
4- İtfaiye, ambulans gibi müdahale ve yardım hizmetlerinin kolaylıkla ulaşabileceği bir yerde ve konumda olmak gibi hususların mevcut olması gerekmektedir
5- Okul öncesi eğitim, ilk ve orta öğretim ve eğitim okul bina, tesis ve bunların müştemilatına 100 metreden yakın mesafede bulunmamak
6- Özel eğitime muhtaç bireylerin devam ettikleri öğretim kurumları ile okullar dışındaki diğer özel öğretim kurumlarıyla aynı binada bulunmama şartı aranır.
Tüm umuma açık işyerlerinde istenen şartlara ilave olarak içkili yerlerin;
- İbadethanelere 200 m’den yakın mesafede,
- Okul binaları ile ilk ve ortaöğretim öğrencilerinin kaldığı öğrenci yurtlarına ait bina ve tesislere 100 m’den yakın mesafe içinde içkili yer bölgesi tespit edilemez.
- Açılacak işyerinin Valilik Makamının 09.04.2004 tarih 2004/03-30198 sayılı onayları ile uygun görülen ilçemiz içkili yerlerini gösterir karar ve krokisinde bulunması gerekmektedir.
Umuma açık eğlence ve dinlenme amaçlı işyerleri ile alakalı geniş bilgi müdürlüğümüzden alınacaktır.


GAYRİ SIHHİ MÜESSESE
(2. ve 3. SINIF GIDA DÂHİL HER TÜR İMALATHANE, ATÖLYE, DEPO, LPG İRTİBAT BÜROSU V.S.)

5237 sayılı Türk Ceza Kanununun 184. maddesi 3. fıkrasına istinaden 12.10.2004 sonrası yapılan yapılarda açılacak sınai işletmelerde yapı kullanma izin belgesi (iskan) şartı aranmaktadır.
Tüm 2. ve 3. sınıf gayri sıhhi müesseselerde iskan belgesi önşart olup, iskan belgesi olsa dahi konut sahasında bu tür işyerlerinin faaliyet gösterebilmeleri izni Müdürlüğümüz tetkiki neticesine göre verilecektir.
1- Yapı kullanma izin belgesi (iskan)
2- Başvuru formu (müdürlükten veya internet sitemizden temin edilecek)
3- Kira kontratı aslı ve fotokopisi
4- Tapu senedi (fotokopi)
5- Vergi levhası aslı ve fotokopisi
6- Kat Maliklerinden muvafakatname
7- 3 adet ruhsat projesi (gerek görülen işyerlerinden) 
8- Taahhütname (noter onaylı)
9- Emlak – Çevre Temizlik Vergisi beyanı, borcu yoktur yazısı (Müdürlüğümüz Kentli Servisi veya Mali Hizmetler Müdürlüğünden)
10- Emisyon izni veya analiz raporu (gerek görülen işyerlerinden)
11- Deşarj izni veya analiz raporu (gerek görülen işyerlerinden)
12- İtfaiye Daire Başkanlığından alınacak itfaiye raporu (yazı müdürlüğümüzden gönderilecek)
13- Şirketler için ilave olarak Ticaret Sicili Gazetesi ve İmza Sirküleri
Not:Yapılan işin niteliğine göre ilave bilgi ve belgeler istenebilir.
Ekmek fırınları dahil her türlü 2. ve 3. sınıf gıda imalathanesi türü işyerleri belediyemizden “GAYRI SİHHİ MÜESSESE” ruhsatı aldıktan sonra “Tarım İl Müdürlüğünden” üretim faaliyet izni alacaktır

Gıda ihracatına 2B engeli


Gıda ihracatına 2B engeli

Orman arazisi olarak görünen E-6 karayolu üzerinde yer alan toptancı sitelerindeki gıda firmalarının, iskânları olmadığı için lisans verilmemesi yüzünden Avrupa ülkelerine ihracatlarının tamamen durduğu bildirildi.

  • YILMAZ YILDIZ / İSTANBUL
    Rusya'nın yaş meyve ve sebze ihracatçılarına çıkardığı sertifika engelinin bir benzeri de Avrupa Birliği ülkelerine yapılan gıda ihracatında ortaya çıktı. Avrupa ülkelerine ürün satan gıda firmaları, lisans şartı nedeniyle son 4-5 aydır ihracat yapamaz hale gelirken, bu engelin AB'nin keyfi uygulamalarından değil, gıda firmalarının çoğunun orman vasfını yitirmiş araziler üzerinde kurulu olmasından kaynaklandığı belirtildi.
    Geçtiğimiz günlerde Başbakan Recep Tayyip Erdoğan'ın açılışını yaptığı Mega Center da dahil olmak üzere E-6 karayolu üzerindeki onlarca toptancı sitesinde faaliyet gösteren gıda firmalarının, Gebze'den Silivri'ye kadar uzanan bu siteler orman arazisi üzerinde göründüğü için lisans alamadığı kaydedildi. E-6 üzerindeki bu işyerlerine iskan verilmediği için Tarım Bakanlığı'ndan da üretim için lisans verilmiyor.
    Lisanslı firmalara komisyon vererek ihracat yapıyorlar
    Mega Center Gıda Toptancıları Sitesi'nde faaliyette bulunan Erbaş Gıda'nın sahibi M. Adil Erbaş, kendilerinin yaşadığı sorunun sadece Mega Center'la sınırlı olmadığını, iskân sorunu olan tüm gıdacıları kapsadığını söyledi. Tarım Bakanlığı'nın, üretim izni anlamına gelen bu lisansı, iskanı olmayan, kaçak olarak görünen tesislere vermediğini belirten Erbaş, "İstanbul'un birçok bölgesi hâlâ iskansız, hâlâ tapusuz. İnşaatı tamamlanmamış tesislere de iskan verilmiyor ama bu durumun 2 B yasasıyla da ilgisi var. Örneğin Mega Center yeşil saha olarak görünüyor. Bu yüzden lisans alamayan firmaların Avrupa ülkelerine ihracatı tamamen durdu" dedi.
    Sorunun yaklaşık 5-6 aydır yaşandığını dile getiren Erbaş, konuyu İstanbul Ticaret Odası'nda gündeme getirdiklerini ve lisans için bir geçiş süresi tanınmasını talep ettiklerini kayedetti. Erbaş, şöyle konuştu: "Lisans alamayan firmaların çoğunluğu KOBİ niteliğinde. Aldıkları makinalar kapalı, çalışanları işsiz kaldı. Gıda şirketleri tamamen mağdur olmamak için lisansı olan firmalarla Noter'de anlaşma yaparak, onların adıyla ihracat yapmaya çalışıyor. Bu geçici bir çözüm ama herkes de yapamıyor. Lisanslı olanlar ise buradan da ekstra bir kazanç sağlıyor."
    Bürokrasi işi ağırdan alıyor
    MÜSİAD Gıda Sektör Kurulu Başkanı Yunus Aksu da gıda ihracatında ciddi problemlerle karşı karşıya olduklarını söyledi. Sorunun ciddi boyutlara ulaşmasına rağmen, yetkililerin üzerine düşeni yerine getirmemesinden yakınan Aksu, iskân ve lisans sorunu dışında gıda firmalarının birçok engelle karşılaştıklarını öne sürerek, "İhracat yapılan ülkelerin taleplerinin üzerinde kriterler aranmakta. İhracat yapan firmaların yaşadıkları sorunları çözmede sorumlu bürokratlar çok geç davranıyor. Sektörü temsil etmek durumunda olan İhracatçılar Birliği ise hiçbir katkıda bulunmuyor" diye konuştu.
    Eminönü'ndeki firmalar bu yüzden taşınmıyor
    İstanbul'daki tarihi yarımadanın turizme kazandırılması için geliştirilen iş yerlerinden arındırma projesinin de bu tür sorunları nedeniyle hayata geçirilemediği ifade edildi. Tarihi yarımadada bulunan Eminönü, Beyazıt, Kapalıçarşı, Tahtakale'deki gıda firmaları taşınmaya sıcak bakmadıkları kaydediliyor. Çünkü, 2B Yasası'nın çıkmaması durumunda, proje çerçevesinde 2006 yılına kadar sözkonusu yerlerden bu sitelere yeni taşınacaklar da iskan ve lisans problemiyle karşı karşıya kalacak. 
  • BELEDİYE’DEN İŞYERİ AÇMA RUHSATI ALMAYAN MALİ MÜŞAVİR BÜROLARI KAPATILIYOR


    BELEDİYE’DEN İŞYERİ AÇMA RUHSATI ALMAYAN MALİ MÜŞAVİR BÜROLARI KAPATILIYOR

    Son zamanlarda Ülke genelinde çeşitli meslek mensuplarının meslek yasaları gereği almış oldukları  mesleki ruhsatlar hiçe sayılmaktadır.Belediyeler  yeni bir gelir kaynağımı yaratıyor kendine diye  düşünmeden edemiyor insan.
    Bu makalemde, Mali Müşavirlerin Belediye işyeri açma ruhsatı  alma mecburiyeti hususunda  derinlemesine bir analiz yapacağım. Bir yanda, Mali Müşavirler olur mu böyle  şey  diyerek isyan ederken,diğer tarafta Belediyeler yasa ve yönetmelik buna müsaade ediyor.Mesleki ruhsatı almış olmanız bizi bağlamaz.Kapatırız haaaaa!!! diyor.
    3568 sayılı yasa ve yönetmeliklerine göre ruhsat alma mecburiyeti;
    13/06/1989 tarihinde yayımlanan 3568 sayılı yasanın 5.maddesi Serbest muhasebeci Mali Müşavir olabilmenin özel şartlarından bahseder.(d)fıkrası ise  “Serbest muhasebeci mali müşavirlik ruhsatını almış olmak.”der.Bu ruhsat verme işlevi ise yasanın 36.maddesiyle Türmob tarafından üstlenilmiştir.Ruhsat verme aynı zamanda Türmob'un gelir kalemleri içinde sayılmıştır.
    Disiplin cezaları başlıklı ysanın 48.maddesinin (e) bendi ise  “Meslekten çıkarma; meslek mensubunun ruhsatnamesinin geri alınarak bir daha bu mesleği icra etmesine izin verilmemesidir.”diyerek ruhsatın mesleğin icrası için en önemli unsur olduğu ima edilmektedir.
    Serbest Muhasebeci Mali Müşavir ve Yeminli Mali Müşavirler çalışma usul ve esasları hakkında yönetmeliğin 11. Maddesi ise “Ruhsat almış olan meslek mensupları; bağımsız olarak tek başına veya ortaklık veyahut şirket kurarak mesleki faaliyette bulunmak istedikleri takdirde; "çalışanlar listesine" kayıt olmak üzere işyerlerinin bağlı olduğu ilgili odaya başvururlar.”denilerek ruhsatla beraber birde çalışanlar listesine kayıt olmanın gerekliliği anlatılmıştır.Aslında bu hüküm de yasaya uygun olmayan yeni bir hüküm getirilmiş ve yasanın 36.maddesinde ki özel şartlara daha özel bir şart getirilmiştir.
    3572 sayılı İşyeri açma ve çalışma ruhsatlarına dair kanun hükmünde kararnamenin değiştirilerek kabulüne dair kanun hükümlerine göre ruhsat alma mecburiyeti;
    17.06.1989 tarihinde yayımlanan 3572 sayılı yasanın 1.maddesinde kanunun amacının “sanayi, tarım ve diğer işyerleri ile her türlü işletmeleri, işyeri açma ve çalışma ruhsatlarının verilmesi işlerinin basitleştirilmesi ve kolaylaştırılması.”olduğunu söylemektedir.
    Yasanın 2.maddesi ise;  
      a) 1593 sayılı Umumi Hıfzıssıhha Kanununun 268-275 inci maddeleri kapsamına giren 1 inci sınıf gayrisıhhi müesseselere,
                 b) Nerede açılırsa açılsın, yakıcı, parlayıcı, patlayıcı ve tehlikeli maddelerle çalışılan işlerle oksijen LPG dolum ve depoları, bunlara ait dağıtım merkezleri, perakende satış yerleri, taşocakları, akaryakıt istasyonları ve benzeri yerlere,
                 c) 2634 sayılı Turizmi Teşvik Kanunu kapsamına giren turizm işletmelerine,
                 d) (Ek: 24/6/1995 - KHK - 560/21 md.) 1 inci, 2 nci ve 3 üncü sınıf gıda maddesi üreten gayri sıhhi müesseselere. Uygulanmaz .hükmü hangi meslek gruplarının muaf olduğunu ortaya koymaktadır.

    Yasanın 3.maddesi ise adeta tüm birlik ve odaları yok sayarcasına İşyeri Açma ve Çalışma Ruhsatını vermeye aşağıdaki merciler yetkilidir:diyerek gücün Belediyelerde olduğunu direkt fakat özenle vurgulamaktadır. 
    Aynı maddenin . (cb) alt bendi ise “ Sıhhi ve sair işletmeler için ise büyükşehir belediyesi içinde kalan diğer belediye başkanlıkları. “hükmü,aslında belediyeleri haklı çıkarır niteliktedir.
    Yine bu yasanın 5.maddesinin son bendinde “ İşyeri açma ve çalışma ruhsatı bütün işyerleri için tek tip olarak düzenlenir.”denilerek yine güç belediyelerde denmektedir.
    6.maddenin son fıkrasında ise “İşyerlerinde işyeri açma ve çalışma ruhsatı ile maliye vergi levhası ve fiyat tarifesi dışında herhangi bir levha asılamaz.”denmekte dir.Bu hüküm belki birçok meslek mensubu yada işletme sahibince bilinmemektedir.
    3572 sayılı yasanın hertürlü işletmeleri kapsama almasını içeren hükmün akademik mesleklerle ilgili gerekçesi ise şöyle;
    “Yetkili idarelerden usulüne uygun olarak işyeri açma ruhsatı alınmadan işyeri açılamaz ve çalıştırılamaz. İşyerlerine bu Kanunda belirtilen yetkili idareler dışında diğer kamu kurum ve kuruluşları ile ilgili meslek kuruluşları tarafından özel mevzuatına göre verilen izinler ile tescil ve benzeri işlemler bu Kanun hükümlerine göre ruhsat alma mükellefiyetini ortadan kaldırmaz.” hükmü ile bütün işletmelerin ve işyerlerinin mahallî idarelerden işyeri açma ruhsatı almaları amaçlanmaktadır. Yürürlükteki mevzuatta kendi özel mevzuatlarına göre kamu kurum ve kuruluşları ile ilgili meslek kuruluşlarından alınan izinler ile tescil ve benzeri işlemler uygulamada karışıklığa yol açmakta, mahallî idarelerin hangi işyerleri için işyeri açma ruhsatı düzenleyeceği hususunu belirsizleştirmektedir. Çünkü çeşitli meslekler için yapılan özel mevzuatlardaki denetim hükümleri mahallî idarelerin yaptığı denetimleri kapsamamakta, mesleğin icrasına dönük konuları içermektedir. İdari yargıda barolar, mimar ve mühendis odaları, mali müşavir ve yeminli mali müşavirler odaları, tabip ve eczacı odaları, turizm işletmeleri gibi özel mevzuata sahip pek çok kurum tarafından açılan davalarda İşyeri Açma Çalışma Ruhsatlarına İlişkin Yönetmeliğin kapsamını daraltacak kararlar alınmaktadır. Bu durum da bu gibi işyerleri için mahallî idarelerce yapılan denetimin ortadan kalkmasına ve dolayısıyla denetim boşluğuna yol açmaktadır. Bütün işyerlerinin 3572 sayılı Kanun kapsamına alınmasıyla, Kanunun 4 üncü maddesinde öngörülen insan sağlığına zarar vermemek, çevre kirliliğine yol açmamak,yangın, patlama, genel güvenlik, iş güvenliği, işçi sağlığı, trafik ve karayolları, imar, kat mülkiyeti ve doğanın korunması ile ilgili düzenlemelere aykırı davranmamak gibi genel kriterler açısından denetlenmesi mümkün olacaktır. “ 
    ANALİZ
     Bu hususta iki görüş ortaya atabiliriz.
    1.görüş;2464 sayılı Belediye Gelirleri Kanununun ilgili maddesinin kanunun yürürlüğe girdiği tarihten önceki olaylara uygulanma imkanı bulunmamaktadır.

    Bu nedenle kanunun yürürlük tarihinden yani 17.06.1989 tarihinden önce mesleki faaliyetinde bulunan ve halen bu faaliyetini sürdüren meslek mensubunun işyeri açma ruhsatı alması ve işyeri açma izni harcı ödeme zorunluluğu bulunamaz.Ayrıca 3572 sayılı kanun genel kanundur.3568 sayılı yasa özel kanundur.Özel kanunun Genel kanuna üstünlüğü ilkesi gereği 3568 sayılı yasada belirtilen ruhsat yada işyeri tescil belgesi işyeri açma ruhsatı olduğundan, ayrıca belediyelerden işyeri açma ruhsatı alınmasına gerek yoktur.
    TDK sözlüğünde ruhsat;”izin,müsaade” olarak tanımlanmaktadır.Kanun gereği yapılacak başvurular yönetmeliğinin 10.maddesi “Ruhsatını alan meslek mensupları ilgili odanın çalışanlar listesine kayıt olduktan sonra, mesleki faaliyetlerine başlayabilirler. Ruhsatını almayanlar ile odanın çalışanlar listesine kayıt olmayanlar mesleki faaliyette bulunamazlar. Bulunanlar hakkında Kanun’un cezai hükümleri uygulanır.”demektedir.Türmob yönetmeliğinin 8.maddesinde de ruhsatname ücretleri gelirler içinde sayılmıştır.Yasa da ayrıca Belediyeden işyeri açma ruhsatı alınmalıdır diye de bir hüküm mevcut değildir.
    2.görüş ise; 3572 sayılı yasanın 1.maddesinde “her türlü işletmeler” ifadesi tüm işletmeleri kapsamakta tabiî ki bizi de,2.maddesi ise bazı mesleklere muafiyet getirmekte,3568 sayılı yasa gereği yetki almış meslek mensupları yine bu muafiyet maddesi içinde yer almıyor.
    Bunun yanı sıra, 13 Nisan 2007 tarih ve 26492 sayılı Resmi Gazete ile yürürlüğe giren işyeri açma ve çalıştırma ruhsatlarına ilişkin yönetmeliğin;yönetmelik kapsamında bulunan sihhi ve gayrısihhi işletmelerden bahsedilmiş ve 4.maddesinde de tanımı yapılmıştır.Bu hükümler incelendiğinde mesleğimizle ilgili bir hükme de rastlamamaktayız.Gerçi sıhhi müesseseleri tanımlarken gayrı sıhhi işletmeler dışında kalan diyerek geniş  bir tanım yapılmıştır.
    Bu görüşe göre ,her işletme (2.madde dışındakiler hariç)belediye ruhsatı almak zorundadır.
    Genel İrdeleme;
    Konuyu normlar hiyerarşisi yönünden ele almak ve genel hukuk prensiplerini de kullanarak incelemekte fayda var.
    Normlar hiyerarşisi, hukuk normlarının derece ve kuvvetini belirlemekte ve bir hukuk düzeninde var olan normların çokluğu anlamına gelmektedir. Hukuk düzeni bir piramide benzetilecek olursa bu piramit anayasa, kanun, tüzük, yönetmelik ve adsız düzenleyici işlemlerden oluşan birden çok normun varlığını ifade etmektedir.
    Bu normlar farklı kademelerde yer almakta, normlar arasında altlık ve üstlük ilişkisi söz konusu olmakta ve her norm geçerliliğini bir üst hukuk normundan almaktadır (Prof.Dr.Kemal Gözler, 2008).
    Anayasalar ülkelerin temel hukuki metinleri olarak ele alınmakta, buna istinaden kanunlar, kanun hükmünde kararnameler, tüzükler, yönetmelikler ve benzeri isimler altında hukuki metinler çıkarılmaktadır.Normlar hiyerarşisi bu şekilde sıralanmakla birlikte, hukuken aynı statüdeki hukuk normları arasında aynı olayda farklı düzenlemeler yapılmış olması durumunda somut olayda uygulanacak hukuk normunun tespitinde sorunlar yaşanabilmektedir.
    Bu tür durumlarda, söz konusu sıralamanın yanında doktrin ve yargı içtihatları ile belirlenen hiyerarşi de ortaya çıkmaktadır. Aynı zamanda aynı olayı düzenleyen eşit hukuki statüdeki iki norm birbiriyle çeliştiği takdirde, genel hüküm ve özel hüküm ilişkisi veya önceki düzenleme ve sonraki düzenleme ilişkilerine bakılmak suretiyle söz konusu olaya uygulanacak hukuk normu tespit edilmektedir.Diyor makalesin de Sayın Erdal Kuluçlu.
    Hukuk dünyası üstadı büyük kayıp merhum Faruk Erem ise; Evvelki ve sonraki kanunun her ikisi de umumi kanun ise sonraki, evvelkini yürürlükten kaldırır.
    Eğer evvelki ve sonraki kanunun her ikisi de hususi ise, sonraki kanunun evvelki kanunda yer almış bütün konuları ihtiva edip etmediğine bakılmalıdır; ihtiva etmediği takdirde evvelki kanunun bu konulara ait hükümleri yürürlükte kalmış sayılır.
    Evvelki kanun umumi sonraki kanun hususi ise, hususi kanun kendi konusuna ait hususlarda umumi kanunu yürürlükten kaldırır. Halbuki sonraki umumi kanun evvelki hususi kanuna etkili olamaz.” (Erem Faruk, a.g.e. S. 131-132)demektedir.
    Bütün bu ilkeleri birleştirdiğimizde ise aslında yasamız gereği tarafımıza verilen ruhsat eğer işyeri açma ruhsatı ise ki 3572 sayılı yasanın gerekçesi işyeri açma ruhsatı olarak kabul etmekte; 3572 sayılı yasa genel bir kanun(gerçi bununla ilgilide çelişkiler var)3568 sayılı yasa özel bir kanun.
    Genel hukuk prensibi ne diyor;sonra çıkan kanun umumi kanun ise,evvel çıkan kanun hususi ise sonra çıkan umumi kanun önce çıkan hususi kanuna etkili olamaz.
    3568 sayılı yasanın 50/a.maddesi gereği hazırlanan ,SMM ve YMM liğe ait  çalışma usul ve esasları hakkında yönetmeliğin 14.maddesinin son fıkrası ise “İşyeri açılışına ilişkin gerekli yoklama odalar tarafından yapılır. Vergi dairelerince mükellefiyet tesisinde oda sicil belgesi aranır. Büro edinen meslek mensupları odaya kayıt olduktan itibaren üç ay içinde Büro Tescil Belgesi almak zorundadırlar. Büro Tescil Belgeleri iki yılda bir vize ettirilir.([1]demekte, 3572 sayılı yasanın 5.maddesi ise; “ İşyeri veya İşletme açmak isteyen; işin özelliğine göre dördüncü maddede belirtilen yönetmelikte öngörülen kriterlere uygun olarak işyerini düzenledikten sonra başvuru formunu doldurarak 3'üncü maddede belirtilen mercie ibraz ederler.

    Bu başvurunun yönetmelikte öngörülen kriterlere uygun olarak doldurulduğunun tespiti halinde, başkaca bir işleme gerek kalmaksızın işyeri açma ve çalışma ruhsatı düzenlenerek ilgiliye verilir. İlgili, bu belgeye dayanarak işyeri açabilir.İşyeri açma ve çalışma ruhsatı bütün işyerleri için tek tip olarak düzenlenir.Beyana göre tanzim edilen ruhsat müktesep hak doğurmaz.”der.

    Tabi bu konuda aslında ortaya konulması gereken gerçek,3572 sayılı yasadaki işyeri açma ve çalışma ruhsatı ile 3568 sayılı yasanın 5/d bendinde belirtilen ruhsat tanımı aynı şeymidir.Ya da Yukarda belirttiğim yönetmelikte tanımlanan Büro tescil belgesiyle,aynı şeymidir.

    3568 sayılı yasanın 5/d bendini incelediğimizde burada bahse konu ruhsat terimi, Mali Müşavir olunduğunu ve Mali Müşavirlik yapmaya ehil olunduğunu gösteren bir belge anlamı taşır gibi gözükse de,yukarda belirttiğim yönetmelik hükümlerini incelediğimiz de işyeri açılması yada mesleki faaliyetin icra  edilmesi için verilen izin anlamı taşımaktadır.

    3572 sayılı yasanın 1.maddesinde belirtilen ruhsat terimi de, işyerini açmaya müsaade niteliği taşımaktadır.

    Zaten 3572 sayılı yasanın gerekçesini de konuya ortak ettiğimizde ki,lafzın açık olmadığı nokta da gerekçenin mutlaka incelenmesi zarurettir.
    Gerekçe ne diyor;” Bütün işyerlerinin 3572 sayılı Kanun kapsamına alınmasıyla, Kanunun 4 üncü maddesinde öngörülen insan sağlığına zarar vermemek, çevre kirliliğine yol açmamak,yangın, patlama, genel güvenlik, iş güvenliği, işçi sağlığı, trafik ve karayolları, imar, kat mülkiyeti ve doğanın korunması ile ilgili düzenlemelere aykırı davranmamak gibi genel kriterler açısından denetlenmesi mümkün olacaktır. “
    Yukarda belirttiğim üzere,açıkça da Mali Müşavirler odasının 3572 sayılı yasanın 4.maddesinde ki denetimi yapamayacağı ve bir denetim zafiyeti doğacağı bu yüzden işyeri açma ruhsatının Yerel idareler tarafından verilmesi gerektiği vurgulanmaktadır.
    Bilindiği gibi 5393 sayılı kanun Belediye Kanunudur.Bu kanunun 15.maddesi Belediyelerin görev ve sorumluluklarını anlatmakta.Kanun 13.07.2005 günü yürürlüğe girmiştir.Denetim görevi ise zaten Belediyelerin asli görevi olarak kanunda belirtilmiştir.
    Mali Müşavirlerin; insan sağlığına zarar vermesi,çevre kirliliğine yol açması,yangın ve patlama riski oluşturması,genel güvenlik ve iş güvenliğinde zafiyet oluşturması,işçi sağlığına zarar vermesi,trafik ve karayolları,imar,kat mülkiyeti ve doğanın korunması ile ilgili düzenlemelere aykırı davranması nasıl düşünülebilinir.Sırf bu saydığım gerekçelerle kanun kapsamındasınız diyerek, Mali Müşavirleri ikinci bir ruhsat almaya zorlamak,işyerini kapatmak,gerek anayasaya,uluslar arası sözleşmelere ve vicdana uygun düşmez.
    Kaldı ki ;işçi sağlığı ve iş güvenliğini koruyacak yasalar 3572 sayılı yasa değil 4857 sayılı iş hukuk,5510 sayılı Sosyal Güvenlik yasasıdır.Trafik,imar ve kat mülkiyeti hükümlerine uygunsuzluğu önleyecek yasa da 3572 sayılı yasa değildir.
    Kaldı ki;3568 sayılı yasayla yetki almış olan meslek mensubunun nasıl ve ne şekilde denetleneceği yasanın 50.maddesi gereği yönetmeliklerle düzenlenmekte,iş güvenliği ve sağlığı açısından Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanlığı birimleri tarafından,imar ve Kat mülkiyeti hususlarında ise Belediye ve Bayındırlık Bakanlığı yetkilileri tarafından denetlenmektedirler.
    Sonuç olarak:Her iki kanunda da belirtilen ruhsatname aynı anlama gelir.3572 sayılı yasa da belirtilen “her türlü işletmeler” ifadesi,akademik olmayan meslekler için geçerli olabilir.İşyeri açma ruhsatı vermiş olmak demek,o kuruma veya tüzel kişiliğe bazı sorumluluklar yükler.Öyle ki Bir Doktor muayenehanesini,Avukat ofisini,Mimar yada Mali Müşavir ofisini  Belediye memurunun denetlemesi ne kadar sıhhatlidir ki. Bir meslek veya san’atın icrasına izin veren çeşitli hukuki düzenlemeler bulunmaktadır. Bunların başında Anayasa gelmektedir. Anayasamızın 17 nci maddesine göre, herkes yaşama, maddi ve manevi varlığını koruma ve geliştirme hakkına sahiptir. 18’nci madde ise hiç kimsenin zorla çalıştırılamayacağını; 48’nci madde herkesin dilediği alanda çalışma hürriyetine sahip olduğunu kabul etmiştir.
    Anayasamızın yukarıda saylan maddelerinde belirtilen haklar aynı zamanda Uluslar arası sözleşmelerde de kabul edilmiş ve teminat altına alınmıştır.
    3572 sayılı yasanın gerekçesi ise hiç de inandırıcı değildir.Kanımca sırf belediyelere irad kaydedilmek ve gelirini arttırabilmek amacıyla getirilmiş bir hükümdür.Zaten gerekçe de belirtilen hususları denetleyen Bakanlık ve birimleri mevcutken ,Yerel idarelerin kendine vazife çıkarması hukuka uygun değildir.
    3572 sayılı kanun mevcut haliyle genel kanun vasfı taşır,3568 sayılı yasamız özel kanundur.3572 sayılı yasa daha sonra yürürlüğe girmiştir.Genel hukuk prensipleri,mahkeme kararları ve litaretür gereği bizi bağlamaz. Benim Meslek mensubumun Bürosunu kimse bunun gibi sudan sebeple kapatamaz.
    Kaynaklar:1.     GÖZLER, Kemal; Türk Anayasa Hukuku Dersleri, Bursa, 20072.     KULUÇLU Erdal;Türk Hukuk sisteminde normlar hiyerarşisi ve Sayıştay denetimine etkileri3.     EREM Faruk (1995), Ümanist Doktrin Açısından Türk Ceza Hukuku, Seçkin Yayınevi, Ankara.4.     3572 sayılı yasa ve yönetmelikleri,5.     3568 sayılı yasa ve yönetmelikleri,

    Gıda Sicili Nedir?


    Gıda Sicili Nedir? 

    Gıda maddeleri üreten işyerlerinin ürettikleri ürünlerin ve bu ürünlerin bileşiminde bulunan maddelerin kaydedildiği, Tarım ve Köyişleri Bakanlığının nezdinde tutulan sicildir.

    560 sayılı KHK'nin 5 inci maddesinde;

    "Gıda maddeleri üreten işyerleri Tarım ve Köyişleri Bakanlığının düzenleyeceği gıda siciline kaydolmak ve sicil numarası almak, imal ettikleri gıda maddelerinin bileşiminde bulunan maddeleri Tarım ve Köyişleri Bakanlığına tescil ettirerek izin almak zorundadır. Tescil belgesindeki bilgiler ilgililerce gizli tutulur.

    İllerdeki ticaret, sanayi, ticaret ve sanayi odaları ile diğer meslek kuruluşları üyelerini gıda siciline kaydettirmekle yükümlüdürler............." hükümleri yer almaktadır.

    5179 sayılı Gıdaların Üretimi, Tüketimi ve Denetlenmesine Dair Kanun Hükmünde Kararnamenin Değiştirilerek Kabulü Hakkında Kanunun 4 üncü ve 6 ncı maddelerine dayanılarak hazırlanan ve 27.08.2004 tarih ve 25566 sayılı Resmi Gazete 'de yayımlanan Gıda ve Gıda ile Temas Eden Madde ve Malzemeleri Üreten İş Yerlerinin Çalışma İzni ve Gıda Sicili ve Üretim İzni İşlemleri ile Sorumlu Yönetici İstihdamı Hakkında Yönetmelik gereği; gıda maddeleri, gıda katkı maddeleri ve gıda ile temasta bulunan materyal ve ambalaj maddeleri üreten işyerleri gıda siciline kaydolmak, sicil numarası ve imal ettikleri ürünlerin bileşiminde bulunan maddeleri tescil ettirerek üretim izni almak zorundadırlar.
    İşlemler iki aşamalıdır. Birinci aşamada işletmeler Çalışma İzni ve Gıda Sicili, ikinci aşamada Tescil ve Üretim İzni alır.

    İskan ruhsatı olmayan eczaneler kapanacak…


    İskan ruhsatı olmayan eczaneler kapanacak…



    Tüm Eczacı İşverenler Sendikası (TEİS) Genel Başkanı Nurten Saydan, hazırlanan yeni yönetmelik taslağına göre, ilçelerde, kasabalarda ve beldelerde imar planı yapılmayan yerlerde ya da iskan ruhsatı olmayan dükkanlarda yıllarca önce açılmış eczanelerin 18 ay sonunda kapanacağını duyurdu.
    24 bin eczaneden kaç tanesinin iskan ruhsatı nedeniyle kapanma ihtimali bulunduğunun istatistiğinin Sağlık Bakanlığında da yok…
    TEİS Genel Başkanı Nurten Saydan basın toplantısında şöyle devam etti;
    “Taslakta yer alan madde ile eczanesini kapatan kişinin ilçe içinde istediği kadar dolaşmasına imkan tanınırken, ilçe dışında sadece bir kez eczane açma hakkının bulunması pek çok eczacıyı mağdur edecektir. Çünkü eczacıların çoğu kirada. Bazen bir sokak sonrası başka ilçenin sınırlarına giriyor. Bu ciddi bir soruna neden olacak. Aynı taslak metinde devletimiz eczacılardan bıkmış olacak ki devlet hastanelerinde eczacı bulunma zorunluluğunu ortadan kaldırmaktadır. 2013 yılında eczacılık fakültelerine girecek kişiler şartları bilerek işe başlayacaklar. Oysa diplomalı eczacılar maalesef maç başladıktan sonra kural değişimine maruz kalıyor. Böyle bir kısıtlamayı kabul etmiyoruz.”


    Yazı Alıntıdır. Alındığı yer: http://uzmanasor.org/iskan-ruhsati-olmayan-eczaneler-kapanacak/#ixzz2EHYZvIQR
    Yasalar Gereği Link Kaldırılamaz