17 Ocak 2013 Perşembe

Mahal Palas, Akarsu Holding imzasıyla Yalova’da yükselecek!


Mahal Palas, Akarsu Holding imzasıyla Yalova’da yükselecek!



Mahal Palas, Akarsu Holding imzasıyla Yalova’da yükselecek!
Maldivler’in en büyük turizm tesisini hayata geçiren Akarsu Holding, Yalova Armutlu’da 95 milyon lira yatırımla Mahal Palas projesinin satışına başladı


Maldivler'in en büyük turizm tesisini hayata geçiren Akarsu Holding, Yalova Armutlu'da 95 milyon lira yatırımla Mahal Palas projesinin satışına başladı
30 yılı aşkın süredir inşaat ve turizm sektörlerinde faaliyet gösteren, Mosaic Center markasıyla banyo ve mutfak dekorasyon ürünleri ihracatı yapan Akarsu Holding, inşaat ve turizm sektörlerindeki yatırımlarına devam ediyor.
2012 ve 2013 yılları itibariyle yeni otel projelerini hayata geçiren Akarsu Holding, 2012 yılında Maldivler'de inşasına başladığı tesisin yüzde 65'ini tamamlaması üzerine, Türkiye'de de yeni bir projeye başladı. Yalova Armutlu'da inşa edeceği Mahal Palas projesini tanıtan Akarsu Holding, yeni projesiyle özel bir konsept sunmayı da amaçlıyor.
İstanbul'a en yakın tatil beldelerinden bir olan Yalova Armutlu'da inşa edilecek Mahal Palas estetik mimarisi, donatıları ve konumuyla en çok tercih edilen tatil tesislerinden biri olması bekleniyor. 95 milyon lira yatırımla hayata geçirilen Mahal Palas, 34 bin 905 metrekare alan üzerinde inşa edilecek.
9 bin 200 devre tatil kapasitesine sahip proje 365 gün boyunca hizmet verecek. 1+1 ve 2+1 şeklinde tasarlanan daireleriyle de kesintisiz deniz manzarası sunan Mahal Palas'ta, 184 daire ve 808 yatak kapasitesi bulunuyor. Nisan ayında inşaatına başlanacak Mahal Palas'ın 2014'ün Aralık ayında hizmete girmesi bekleniyor. Osmanlı mimarisinden detaylar taşıyan Mahal Palas, saray konseptiyle sunulacak hizmetleriyle misafirlerine özel bir tatil deneyimi yaşatmayı hedefliyor
Saklı cennet gibi...
Akarsu Gayrimenkul Kurucu Ortağı Samim Hatipoğlu, inşaat ve turizme ağırlık vermeye başladıklarını belirterek, yeni projelerinde saray konforu sunan bir otel inşa edeceklerini söyledi. Projenin yapıldığı bölgeyi saklı bir cennet olarak nitelendiren Hatipoğlu, “İhalesi yapılan Gebze-Yalova arasındaki köprüyle ulaşımın çok daha kolay hale geleceğini söyledi.
Hatipoğlu, projede yer alan odaları devre tatil olarak satışa sunduklarını ve 46 yıl boyunca 1+1 ve 2+1'lik odalara sahip olunacağını anlatarak, “İçinde çok farklı unsurlara yer verdiğimiz proje yatırım için de tercih edilebilir. Tesis bittiğinde buraya yatırım yapanlar da mutlu olacak” dedi.
Araplar ilgi gösteriyor
Akarsu Holdinğ Yönetim Kurulu Üyesi Eren Akarsu, Yalova ve civarının Arapların da konut almak ya da tatil yapmak için tercih ettiği bölgelerden biri olduğunu anlatarak, şunları söyledi: “Araplardan talep alıyoruz. Bunların çoğu şimdiye kadar yatırım yapmak için konut alıyordu ama artık tatil yapmak için de gelecekler. Buradan alınan bir devre tatil kullanılmadığı zaman kiraya verilebildiği gibi başkasına devredilebilecek.”
Maldivler'de teslime yaklaştı
Eren Akarsu, Maldivler'de hayata geçirdikleri 5 yıldızlı otelin inşaatında önemli aşama kaydettiklerini belirterek, “Buradaki oteli kasım ayında açacağız. 130 odanın bulunduğu otelin 20 odasını devre tatil olarak 44 yıllığına satıyoruz. Maldivler'e Türkiye'den direk uçuşların başlaması da bölgeye olan ilgiyi artırdı. Artık daha fazla Türk'ün orayı tercih edeceğini bekliyoruz” dedi.
Yavuz Karaman

TOKİ Kuzey Ankara kent girişine 3 ayrı projede 1.764 konut yaptıracak!


TOKİ Kuzey Ankara kent girişine 3 ayrı projede 1.764 konut yaptıracak!



TOKİ Kuzey Ankara kent girişine 3 ayrı projede 1.764 konut yaptıracak!
Başbakanlık Toplu Konut İdaresi Başkanlığı (TOKİ), Kuzey Ankara kent girişi 799 adet konut, 1 adet ünite merkezi ile altyapı ve çevre düzenlemesi inşaatı için ihale düzenledi

Başbakanlık Toplu Konut İdaresi Başkanlığı (TOKİ), Kuzey Ankara kent girişi 799 adet konut, 1 adet ünite merkezi ile altyapı ve çevre düzenlemesi inşaatı için ihale düzenledi. 
TOKİ, yaptıracağı 799 konut ve diğer yapımlar için 27 Şubat 2013 tarihinde ihale düzenleyecek.
 
İhaleye ilişkin ayrıntılı bilgiler şöyle:
 
İhale Kayıt Numarası : 2013/753
1-İdarenin
a) Adresi : T.C. Başbakanlık Toplu Konut İdaresi Baskanlığı Bilkent Plaza B1 Blok 06800 Bilkent ÇANKAYA/ANKARA
b) Telefon ve faks numarası : 3122667680 - 3122660134
c) Elektronik Posta Adresi : msoylu@toki.gov.tr 
ç) İhale dokümanının görülebileceği internet adresi  :
https://ekap.kik.gov.tr/EKAP/
 
2-İhale konusu yapım işinin
a)
Niteliği, türü ve miktarı : İhalenin niteliği, türü ve miktarına ilişkin ayrıntılı bilgiye EKAP'ta (Elektronik Kamu Alımları Platformu) 
yer alan ihale dokümanı içinde bulunan idari şartnameden ulaşılabilir. 
b) Yapılacağı yer : Ankara
c) İşe başlama tarihi :
Sözleşmenin imzalandığı tarihten itibaren 5 gün içinde yer teslimi yapılarak işe başlanacaktır.
ç) İşin süresi :
Yer tesliminden itibaren 650 (Altıyüzelli) takvim günüdür.
 
3- İhalenin
a) Yapılacağı yer : T.C.Başbakanlık Toplu Konut İdaresi Başkanlığı Bilkent Plaza B1 Blok Bilkent 06800 ÇANKAYA/ ANKARA 
b) Tarihi ve saati : 27.02.2013 - 14:00
 
4. İhaleye katılabilme şartları ve istenilen belgeler ile yeterlik değerlendirmesinde uygulanacak kriterler:
4.1. İhaleye katılma şartları ve istenilen belgeler:
 
4.1.1. Mevzuatı gereği kayıtlı olduğu Ticaret ve/veya Sanayi Odası ya da Esnaf ve Sanatkarlar Odası veya ilgili Meslek Odası Belgesi. 
 
4.1.1.1. Gerçek kişi olması halinde, kayıtlı olduğu ticaret ve/veya sanayi odasından ya da esnaf ve sânatkar odasından veya ilgili meslek odasından, ilk ilan veya ihale tarihinin içinde bulunduğu yılda alınmış, odaya kayıtlı olduğunu gösterir belge,
 
4.1.1.2. Tüzel kişi olması halinde, ilgili mevzuatı gereği kayıtlı bulunduğu Ticaret ve/veya Sanayi Odasından, ilk ilan veya ihale tarihinin içinde bulunduğu yılda alınmış, tüzel kişiliğin odaya kayıtlı olduğunu gösterir belge,
 
4.1.2. Teklif vermeye yetkili olduğunu gösteren İmza Beyannamesi veya İmza Sirküleri.
 
4.1.2.1. Gerçek kişi olması halinde, noter tasdikli imza beyannamesi.
 
4.1.2.2. Tüzel kişi olması halinde, ilgisine göre tüzel kişiliğin ortakları, üyeleri veya kurucuları ile tüzel kişiliğin yönetimindeki görevlileri belirten son durumu gösterir Ticaret Sicil Gazetesi, bu bilgilerin tamamının bir Ticaret Sicil Gazetesinde bulunmaması halinde, bu bilgilerin tümünü göstermek üzere ilgili Ticaret Sicil Gazeteleri veya bu hususları gösteren belgeler ile tüzel kişiliğin noter tasdikli imza sirküleri,
 
4.1.3. Şekli ve içeriği İdari Şartnamede belirlenen teklif mektubu.
 
4.1.4. Şekli ve içeriği İdari Şartnamede belirlenen geçici teminat.
 
4.1.5İhale konusu işte idarenin onayı ile alt yüklenici çalıştırılabilir. Ancak işin tamamı alt yüklenicilere yaptırılamaz.
 
4.1.6 Tüzel kişi tarafından iş deneyimi göstermek üzere sunulan belgenin, tüzel kişiliğin yarısından fazla hissesine sahip ortağına ait olması halinde, ticaret ve sanayi odası/ticaret odası bünyesinde bulunan ticaret sicil memurlukları veya yeminli mali müşavir ya da serbest muhasebeci mali müşavir tarafından ilk ilan tarihinden sonra düzenlenen ve düzenlendiği tarihten geriye doğru son bir yıldır kesintisiz olarak bu şartın korunduğunu gösteren belge.
 
4.2. Ekonomik ve mali yeterliğe ilişkin belgeler ve bu belgelerin taşıması gereken kriterler:
4.2.1 Bankalardan temin edilecek belgeler:
 
Teklif edilen bedelin %10'dan az olmamak üzere istekli tarafından belirlenecek tutarda bankalar nezdindeki kullanılmamış nakdi veya gayrinakdi kredisini ya da üzerinde kısıtlama bulunmayan mevduatını gösteren banka referans mektubu, 
 
Bu kriterler, mevduat ve kredi tutarları toplanmak ya da birden fazla banka referans mektubu sunulmak suretiyle de sağlanabilir. 
4.2.2. İsteklinin ihalenin yapıldığı yıldan önceki yıla ait yıl sonu bilançosu veya eşdeğer belgeleri:
 
İsteklinin ihalenin yapıldığı yıldan önceki yıla ait yıl sonu bilançosu veya eşdeğer belgeleri; 
 
a) İlgili mevzuatı uyarınca bilançosunu yayımlatma zorunluluğu olan istekliler yıl sonu bilançosunu veya bilançonun gerekli kriterlerin sağlandığını gösteren bölümlerini,
 
b) İlgili mevzuatı uyarınca bilançosunu yayımlatma zorunluluğu olmayan istekliler, yıl sonu bilançosunu veya bilançonun gerekli kriterlerin sağlandığını gösteren bölümlerini ya da bu kriterlerin sağlandığını göstermek üzere yeminli mali müşavir veya serbest muhasebeci mali müşavir tarafından standart forma uygun olarak düzenlenen belgeyi sunar.
 
Sunulan bilanço veya eşdeğer belgelerde; 
 
a) Cari oranın (dönen varlıklar / kısa vadeli borçlar) en az 0,75 olması, 
 
b) Öz kaynak oranının (öz kaynaklar/ toplam aktif) en az 0,15 olması, 
 
c) Kısa vadeli banka borçlarının öz kaynaklara oranının 0,50'den küçük olması, yeterlik kriterleridir ve bu üç kriter birlikte aranır. 
 
Yukarıda belirtilen kriterleri bir önceki yılda sağlayamayanlar, son üç yıla kadar olan yılların belgelerini sunabilirler. Bu takdirde belgeleri sunulan yılların parasal tutarlarının ortalaması üzerinden yeterlik kriterlerinin sağlanıp sağlanmadığına bakılır.
 
İhale veya son başvuru tarihi yılın ilk dört ayında olan ihalelerde, bir önceki yıla ait belgelerini sunmayanlar, iki önceki yıla ait belgelerini sunabilirler. Bu belgelerde, yeterlik kriterini sağlayamayanlar ise iki önceki yılın belgeleri ile üç önceki ve dört önceki yılın belgelerini sunabilirler. Bu durumda, belgeleri sunulan yılların parasal tutarlarının ortalaması üzerinden yeterlik kriterlerinin sağlanıp sağlanmadığına bakılır.
4.2.3. İş hacmini gösteren belgeler:
 
İsteklinin ihalenin yapıldığı yıldan önceki yıla ait, aşağıda belirtilen belgelerden birini sunması yeterlidir;
 
a) Toplam cirosunu gösteren gelir tablosu, 
 
b) Taahhüt altında devam eden yapım işlerinin gerçekleştirilen kısmının veya bitirilen yapım işlerinin parasal tutarını gösteren faturalar. 
 
İsteklinin cirosunun teklif ettiği bedelin % 25 inden, taahhüt altında devam eden yapım işlerinin gerçekleştirilen kısmının veya bitirilen yapım işlerinin parasal tutarı için ise teklif edilen bedelin % 15 inden az olmaması gerekir. Bu kriterlerden herhangi birini sağlayan ve sağladığı kritere ilişkin belgeyi sunan istekli yeterli kabul edilecektir.
 
Bu kriterleri ihalenin yapıldığı yıldan önceki yıl için sağlayamayanlar, ihalenin yapıldığı yıldan önceki yıldan başlamak üzere birbirini takip eden son altı yıla kadarki belgelerini sunabilirler. Bu takdirde, belgeleri sunulan yılların parasal tutarlarının ortalaması üzerinden yeterlik kriterlerinin sağlanıp sağlanmadığına bakılır.
 
İhale veya son başvuru tarihi yılın ilk dört ayında olan ihalelerde, bir önceki yıla ait gelir tablosunu sunmayanlar bakımından iki önceki yıl, ihalenin yapıldığı yıldan bir önceki yıl olarak kabul edilir. Bu gelir tablosu itibariyle yeterlik şartının sağlanamaması halinde ise, iki önceki yıl, ihalenin yapıldığı yıldan bir önceki yıl olarak kabul edilmek üzere son altı yıla kadarki gelir tabloları sunulabilir ve bu durumda gelir tabloları sunulan yılların parasal tutarlarının ortalaması üzerinden yeterlik kriterlerinin sağlanıp sağlanmadığına bakılır.
 
4.3. Mesleki ve Teknik yeterliğe ilişkin belgeler ve bu belgelerin taşıması gereken kriterler:
4.3.1. İş deneyim belgeleri:
 
Son on beş yıl içinde bedel içeren bir sözleşme kapsamında taahhüt edilen ve teklif edilen bedelin 
% 80
oranından az olmamak üzere ihale konusu iş veya benzer işlere ilişkin iş deneyimini gösteren belgeler. 
4.3.2. Makine, teçhizat ve diğer ekipmana ilişkin belgeler
 
Sıra No      Makine, Ekipman cinsi ve Özellikleri              Gerekli Minimum Miktar
 
1                       Kule Vinç                          4 Adet
 
2                    Ekskavatör            3 Adet
 
3                            Traktör Kepçe           3 Adet
 
4                             Dozer             1 Adet
 
5                 İnş.Asansörü           5 Adet
 
6                 Tünel Kalıp ( beton yüzeyli ) ve İskelesi         4000 M²
 
7                         Kamyon             6 Adet
 
8                Hiyap Vinç(30 tonluk)           1 Adet
 
9                         Vibratör             6 Adet 
 
10                              Kırıcı             1 Adet
 
Tesis, makine, teçhizat ve diğer ekipman için kendi malı olma şartının aranmaması esastır.
 
4.4.Bu ihalede benzer iş olarak kabul edilecek işler ve benzer işlere denk sayılacak mühendislik ve mimarlık bölümleri:
4.4.1. Bu ihalede benzer iş olarak kabul edilecek işler: 
 
11.06.2011 tarih ve 27961 sayılı Resmi Gazetede yayımlanan "Yapım İşlerinde benzer iş grupları tebliği" nde yer alan B/II grubu işler benzer iş olarak kabul edilecektir.
 
4.4.2. Benzer işe denk sayılacak mühendislik veya mimarlık bölümleri:
Mühendislik Fakültesi İnşaat Bölümü mezunu veya Mimarlık Fakültesi Mimarlık Bölümü mezunu olan elemanların diplomaları ihale konusu işe denk sayılacaktır.
Mezuniyet belgelerinin iş deneyimini tevsik için sunulması durumunda; mezuniyetten sonra geçen sürenin onbeş yıldan fazlasının değerlendirmeye alınabilmesi için, başvuru veya teklif kapsamında mezuniyet belgesi sahibine ait yapım işine ilişkin bir iş deneyim belgesinin sunulması zorunludur.
 
5.Ekonomik açıdan en avantajlı teklif sadece fiyat esasına göre belirlenecektir.
 
6.İhale yerli ve yabancı tüm isteklilere açıktır.
 
İhale yerli ve yabancı tüm isteklilere açık olup Kamu İhale Kurumu tarafından belirlenen esaslar çerçevesinde yerli istekliler lehine % 15 oranında fiyat avantajı uygulanacaktır.
 
7. İhale dokümanının görülmesi ve satın alınması:
 
7.1. İhale dokümanı, idarenin adresinde görülebilir ve  1.000 TRY (Türk Lirası) karşılığı T.C.Başbakanlık Toplu Konut İdaresi Başkanlığı adresinden satın alınabilir.
 
7.2. İhaleye teklif verecek olanların ihale dokümanını satın almaları zorunludur.
 
8. Teklifler, ihale tarih ve saatine kadar T.C.Başbakanlık Toplu Konut İdaresi Başkanlığı Bilkent Plaza B1 Blok Bilkent 06800 ÇANKAYA/ ANKARA adresine elden teslim edilebileceği gibi, aynı adrese iadeli taahhütlü posta vasıtasıyla da gönderilebilir.
 
9. İstekliler tekliflerini, anahtar teslimi götürü bedel üzerinden verecektir. İhale sonucu, üzerine ihale yapılan istekliyle anahtar teslimi götürü bedel sözleşme imzalanacaktır. 
 
Bu ihalede, işin tamamı için teklif verilecektir. 
 
10. İstekliler teklif ettikleri bedelin %3'ünden az olmamak üzere kendi belirleyecekleri tutarda geçici teminat vereceklerdir.
 
11. Verilen tekliflerin geçerlilik süresi, ihale tarihinden itibaren 120 (Yüzyirmi) takvim günüdür. 
 
12. Konsorsiyum olarak ihaleye teklif verilemez.
 
13. Diğer hususlar: İhalede Uygulanacak Sınır Değer Katsayısı (N) : 1
5609 sayılı Kanunla değişik 775 sayılı gecekondu Kanunu uyarınca KuzeyAnkara Kent Girişi 799 Adet Konut, 1 Adet Ünite Merkezi Projesi mevkii gecekonduönleme bölgesi olarak ilan edilmiş olup söz konusu kanunun 33. maddesi “Bukanun hükümlerine dayanılarak yapılan ivazlı veya ivazsız devir, temlik,kamulaştırma, alım, satım, kira, geri alma, geri verme, ifraz, tevhit, tescil,cins değişikliği, rehin tesis ve terkini, ıslah, değişiklik, onarım, inşa veikmal gibi her türlü işlemler, sözleşmeler, beyannameler ve benzerleri,tasarruf bonosundan ve her türlü vergi, resim ve harçtan muaftır.” hükmügereğince “Kuzey Ankara Kent Girişi 799 Adet Konut, 1 Adet Ünite Merkeziİle Altyapı ve Çevre Düzenlemesi İnşaatı İşi   her türlü proje onay, ruhsat harçları,sözleşme damga vergisi ve karar pulu vs.' den muaftır.
 
Öte yandan Toplu Konut İdaresi Başkanlığı Kuzey Ankar girişine i2 ayrı projede 488 ve 477 kkonut daha yaptıracak. 26 Şubat 2013 tarihinde gerçekleşecek olan ihalelerin bilgileri ise şöyle:
 
T.C. Başbakanlık Toplu Konut İdaresi Başkanlığı-TOKİ Kuzey Ankara Kent Girişi 477 Adet Konut İle Altyapı ve Çevre Düzenlemesi İnşaatı İşi yapım işi 4734 sayılı Kamu İhale Kanununun 19 uncu maddesine göre açık ihale usulü ile ihale edilecektir.
 
İhaleye ilişkin ayrıntılı bilgiler aşağıda yer almaktadır.
 
İhale Kayıt Numarası : 2013/757
1-İdarenin
a) Adresi : T.C. Başbakanlık Toplu Konut İdaresi Baskanlığı Bilkent Plaza B1 Blok 06800 Bilkent ÇANKAYA/ANKARA
b) Telefon ve faks numarası : 3122667680 - 3122660134
c) Elektronik Posta Adresi : msoylu@toki.gov.tr 
ç) İhale dokümanının görülebileceği internet adresi  :
https://ekap.kik.gov.tr/EKAP/
 
2-İhale konusu yapım işinin
a)
Niteliği, türü ve miktarı : İhalenin niteliği, türü ve miktarına ilişkin ayrıntılı bilgiye EKAP'ta (Elektronik Kamu Alımları Platformu) 
yer alan ihale dokümanı içinde bulunan idari şartnameden ulaşılabilir. 
b) Yapılacağı yer : Ankara
c) İşe başlama tarihi :
Sözleşmenin imzalandığı tarihten itibaren 5
gün içinde 
yer teslimi yapılarak işe başlanacaktır.
ç) İşin süresi :
Yer tesliminden itibaren 650 (Altıyüzelli) takvim günüdür.
 
3- İhalenin
a) Yapılacağı yer : T.C.Başbakanlık Toplu Konut İdaresi Başkanlığı Bilkent Plaza B1 Blok Bilkent 06800 ÇANKAYA/ ANKARA 
b) Tarihi ve saati : 26.02.2013 - 14:00
 
 
T.C. Başbakanlık Toplu Konut İdaresi Başkanlığı-TOKİ Kuzey Ankara Kent Girişi 488 Adet Konut, 1 Adet Ünite Merkezi, 1 Adet Kreş İle Altyapı ve Çevre Düzenlemesi İnşaatı İşi yapım işi 4734 sayılı Kamu İhale Kanununun 19 uncu maddesine göre açık ihale usulü ile ihale edilecektir.
 
İhaleye ilişkin ayrıntılı bilgiler aşağıda yer almaktadır.
 
İhale Kayıt Numarası : 2013/759
1-İdarenin
a) Adresi : T.C. Başbakanlık Toplu Konut İdaresi Baskanlığı Bilkent Plaza B1 Blok 06800 Bilkent ÇANKAYA/ANKARA
b) Telefon ve faks numarası : 3122667680 - 3122660134
c) Elektronik Posta Adresi : msoylu@toki.gov.tr 
ç) İhale dokümanının görülebileceği internet adresi  :
https://ekap.kik.gov.tr/EKAP/
 
2-İhale konusu yapım işinin
a)
Niteliği, türü ve miktarı : İhalenin niteliği, türü ve miktarına ilişkin ayrıntılı bilgiye EKAP'ta (Elektronik Kamu Alımları Platformu) 
yer alan ihale dokümanı içinde bulunan idari şartnameden ulaşılabilir. 
b) Yapılacağı yer : Ankara
c) İşe başlama tarihi :
Sözleşmenin imzalandığı tarihten itibaren 5 gün içinde yer teslimi yapılarak işe başlanacaktır.
ç) İşin süresi :
Yer tesliminden itibaren 650 (Altıyüzelli) takvim günüdür.
 
3- İhalenin
a) Yapılacağı yer : T.C.Başbakanlık Toplu Konut İdaresi Başkanlığı Bilkent Plaza B1 Blok Bilkent 06800 ÇANKAYA/ ANKARA 
b) Tarihi ve saati : 26.02.2013 - 14:30
 
Hüseyin Belibağlı/Emlaktasondakika.com

Dünyanın en derin sualtı çukuru 24 milyon dolara satışa sunuldu!

Dünyanın en derin sualtı çukuru 24 milyon dolara satışa sunuldu!
Dünyanın en derin sualtı çukurlarından biri olan Bahamalar'daki Mavi Çukur satılığa çıkarıldı


Bahamalar'ın 265 kilometre güneydoğusundaki Long Adası'nın Clarence bölgesinde yer alan Mavi Çukur satılığa çıkarıldı. 7 bin 300 metrekarelik koy ve 202 metre derinliğindeki çukur için 24 milyon dolar değer biçildi. Mavi Çukur'un yeni sahibi, serbest dalışın en önemli merkezine de sahip olacak. 

Türkiye Gayrimenkul sektörünün kalbi İzmir’de attı: Gelişen Kentler Zirvesi İzmir


Türkiye Gayrimenkul sektörünün kalbi İzmir’de attı: Gelişen Kentler Zirvesi İzmir

GYODER (Gayrimenkul Yatırım Ortaklığı Derneği) tarafından düzenlenen Gelişen Kentler Zirvesi’nin dördüncüsü, Bursa, Konya ve Gaziantep’in ardından EXPO 2020 adayı İzmir’de gerçekleştirildi.


“Türkiye’nin Gayrimenkul Platformu” GYODER tarafından Çevre ve Şehircilik Bakanlığı himayelerinde, İzmir Büyükşehir Belediyesi işbirliği ile düzenlenen Gelişen Kentler Zirvesi – İzmir, 15 Ocak 2013 tarihinde, İsmet İnönü Sanat Merkezi’nde gerçekleştirildi.

Bölgesine liderlik eden ve Türkiye’ye birçok alanda sunduğu önemli katkılarını her geçen gün geliştiren İzmir’in ekonomi ve gayrimenkul alanından ele alındığı Zirve, aynı zamanda çok önemli isimleri buluşturdu, gayrimenkul sektörünün nabzını tuttu.

Tüm gün süren Zirve, GYODER Başkanı Işık Gökkaya ve İzmir Büyükşehir Belediye Başkanı Aziz Kocaoğlu’nun açılış konuşmalarıyla başladı.

İzmir'in, İstanbul ve Ankara'dan sonra Türkiye’nin üçüncü büyük kenti olduğunu vurgulayan GYODER Başkanı Işık Gökkaya, kentte alım gücünün artmasına paralel olarak konut kredisi kullanım oranlarının da her geçen sene artığına dikkat çekti. İzmir’de yenilenme ve dönüşüm ihtiyacının net bir şekilde ortaya çıktığını da belirten Gökkaya, "İzmir'de de dönüşüm İstanbul gibi çeperlerde ve merkezin etrafında başlayacak. Konut ihtiyacının artmasına paralel, bölgede gerçekleştirilecek yatırımların da artacağını öngörüyoruz" şeklinde konuştu.

İzmir'de imar kararları ile ilgili sorunların aşıldığını belirten İzmir Büyükşehir Belediye Başkanı Aziz Kocaoğlu, kentteki gayrimenkul fırsatlarına da değinerek, şirketleri yatırıma davet etti. Kocaoğlu, "İnciraltı'na 5 bin metrekarelik hastane, konferans salonu, sağlık üniversitesi ve termal tesisler inşa edeceğiz. Liman arkasında 5 bin dönüm yerimiz hazır. Burada hem konut hem de ofisler yapılacak. Yarımadaya turizm yatırımı yapılabilir" dedi. İzmir’de gecekonduların ortalama 3 katlı olduğu ve bu durumun dezavantaj yarattığını belirten Kocaoğlu, “Ancak çanak konumunda olan İzmir’de çarpık yapılaşma da bu kenar bölgelerdeki yamaçlarda mevcut” diyerek, bu açıdan sahip oldukları avantaja da değindi. EXPO 2020 ile ilgili kararlılıklarını ortaya koyan Kocaoğlu, bu konuda Cumhurbaşkanı ve Başbakan'ın desteklerinden duyduğu memnuniyeti de dile getirdi. İzmir'in 4 milyon nüfusu ile değerlendirilmemesi gerektiğini, arkasında 12 milyonluk Ege Bölgesinin olduğunu belirten Aziz Kocaoğlu, "İzmir, gayrimenkul alanında çok hızlı gelişecek. Şimdi yatırım yapanların elinde kalan tortu, kısa süre içinde 4-5 kat artacak. İzmir'de gayrimenkul yatırımı yapan misli misli kazanacak, yapmayanlar dizini dövecek" vurgusunu yaptı.

Zirve’nin “Ekonomik Değerlendirme” başlıklı ilk oturumu, Doğan Media İnternational Başkanı Nuri ÇOLAKOĞLU yönetiminde gerçekleştirldi. Birinci oturumda, Merkez Bankası Eski Başkanı Gazi ERÇEL, Vatan Gazetesi Ekonomi Müdürü Ercan İNAN ve Ege Bölgesi Sanayi Odası Başkanı Ender YORGANCILAR konuşmacı olarak yer aldılar.

Gelişen Kentler Zirvesi’nin ikinci oturumu ise “İzmir’in Yeni Vizyonu ve Yatırım Fırsatları” başlığı altında gerçekleştirildi. Başkanlığını GYODER Başkan Yardımcısı Özlem GÖKÇE’nin üstlendiği ikinci oturumun konuşmacıları ise EPOS Gayrimenkul Danışmanlık ve Değerleme Yönetici Ortağı Neşecan ÇEKİCİ ve Kentsel Strateji Şehir Plancısı A. Faruk GÖKSU oldu.

“Yatırımcı Gözüyle Gelişen Kentler: İzmir” başlıklı Zirve’nin üçüncü ve son oturumu ise GYODER Yönetim Kurulu Üyesi Dr. M. Emre ÇAMLIBEL başkanlığında gerçekleştirildi. Bu oturumda ise Port Alaçatı Murahhas Üyesi Aykut MUTLU, Rönesans Gayrimenkul Yönetim Kurulu Üyesi Murat ÖZGÜMÜŞ, Akşan Yapı Yönetim Kurulu Başkanı Melih ŞİMŞEK ve İş GYO Genel Müdürü Turgay TANES konuşmacı olarak yer aldılar.

Gelişen Kentler Zirvesi İzmir, akşam düzenlenen Gala Resepsiyonu ile sona erdi. 

Hüseyin Avni Mutlu; Tabutluk misali evlerden kurtulmamız gerekiyor!


Hüseyin Avni Mutlu; Tabutluk misali evlerden kurtulmamız gerekiyor!



Hüseyin Avni Mutlu; Tabutluk misali evlerden kurtulmamız gerekiyor!
İstanbul Valisi Hüseyin Avni Mutlu, şehrin en büyük probleminin trafik değil, deprem riski olduğunu söyledi. Vali Mutlu, "Tabutluk misali evlerden kurtulmamız gerekiyor" dedi


İstanbul Valisi Hüseyin Avni Mutlu, İstanbul en büyük probleminin trafik değil deprem riski olduğunu söyledi. Samimi açıklamalarda bulunan Vali Mutlu, ilkokul günlerinden üniversite yıllarına kadar birçok konuya değindi.
 
Mutlu, ayrıca sosyal medyada yapılan Vali Amca yakıştırmasından da memnun olduğunu belirtti. Mutlu, trafiğin İstanbullular için çok büyük problem olduğunu, ancak deprem riskinin çok daha büyük bir problem olduğunu söyledi. Binaların sağlıklı bir hale gelmesi için gece gündüz çalıştıklarını belirten Vali Mutlu; " Biz devlet olarak İstanbul'un depreme hazır olması için 1999'dan sonra çok ciddi tedbirler aldık. Sağlam olmayan okulları ve hastaneleri yeniden yaptık, güçlendirdik. Kamu binalarını çok sağlam bir hale getirdik. İstanbul bu anlamda depreme oldukça hazırdır. Ancak, asıl ciddi problem şahsi konutlarda" dedi.
 
İstanbul'da bulunan zayıf binalar için tabutluk tanımlamasını kullanan Mutlu; "Bizim bu işi halkımızla ortaklaşa çözmemiz gerekiyor. Önce vatandaşlarımızın 'biz bu tabutluk misali binalardan kurtulmalıyız' düşüncesine sahip olması gerekir. Hiç bir anne ve baba çocuklarına miras olarak böyle bir tabutluğu bırakamaz. Bundan daha ağır bir miras olamaz. Bu mirası muhakkak nitelikli hale dönüştürmemiz lazım" şeklinde konuştu. İstanbul'un kendisi için çok anlamlı bir şehir olduğunu söyleyen Vali Mutlu; "İstanbul benim çocukluğumun geçtiği şehirdir. Ben Fatih'te İlkokulu, Bostancı'da ortaokulu okudum. Ardından İstanbul Üniversitesi Hukuk Fakültesinde öğrencilik yaptım. Çocukluk hem gençlik hem de hizmet yıllarım İstanbul'da geçti, geçiyor" dedi. Mutlu; "Bu şehre borçlu olduğumu düşünüyorum ve borcumu ödemek için elimden geleni yapmaya çalışıyorum” dedi. 
 
Türkiye Gazetesi

Çevre ve Şehircilik Bakanlığı Samsun’a 2 bin kişilik yurt yaptıracak!


Çevre ve Şehircilik Bakanlığı Samsun’a 2 bin kişilik yurt yaptıracak!



Çevre ve Şehircilik Bakanlığı Samsun’a 2 bin kişilik yurt yaptıracak!
Çevre ve Şehircilik Bakanlığı Yapı İşleri Genel Müdürlüğü Samsun’a 2000 kişilik öğrenci yurdu inşaatı yapmak üzere harekete geçti

Çevre ve Şehircilik Bakanlığı, Samsun'da 2 bin öğrencinin barınabileceği bir yurt yaptırmak üzere harekete geçti. Yurt binasının arsası sözleşmenin imzalandığı tarihten itibaren 10 gün içinde teslim edilecek ve 850 takvim gününde bitirilecek.İhale, Çevre ve Şehircilik Bakanlığı Yapı İşleri Genel Müdürlüğü Çetin Emeç Bulvarı No: 5 Dikmen/Ankara adresinde 14 Şubat 2013 günü saat 10:30'da gerçekleşecek.

Konutta KDV defteri kapandı


Vergi adaletini tesis etmeye yönelik bir adım attıklarını belirten Şimşek, “İkinci el konuta bir yansıması yok. Yeni satılacak evlerle ilgili. 2013 başından itibaren yeni inşaat ruhsatı alacaklarda geçerli.”  Şimşek, ‘lüks inşaatın tanımı’na ilişkin de “Çevre ve Şehircilik Bakanlığı ile tüzüğümüz var. Sınıflamayı yapmışız” dedi.
DÜŞÜK TEK HANE HEDEFİ
Küresel ekonomideki olumsuzluklara rağmen geçen yıl Türkiye ekonomisinin istikrarını ve güçlü makro ekonomik dengelerini koruduğunu ve yumuşak inişi iyi yönettiklerini söyleyen Maliye Bakanı Mehmet Şimşek, 2013 yılında enflasyonun yüzde 5.3’e gerilemesini hedeflediklerini belirtti. Ekonomik büyümeyi ise yüzde 4 olarak tahmin ettiklerini söyleyen Şimşek, “Ama bunun üzerine çıkacağına dair bir çok beklenti ve değerlendirme de söz konusudur. 2013’te enflasyondaki düşüşün devam etmesini bekliyoruz ve ve hedeflenen yüzde 5.3’e gerilemesini öngörüyoruz” dedi. Şimşek, 2013’te öngörülen vergi artışının zamlarla sağlanmayacağını belirterek, “Açık ve net altını çiziyorum, yeni zamlar gündemde değil” dedi.

16 Ocak 2013 Çarşamba

Kentsel dönüşümde plan yapma yetkisi Çevre ve Şehircilik Bakanlığı'nda!

Kentsel dönüşümde plan yapma yetkisi Çevre ve Şehircilik Bakanlığı'nda!


Afet riski altındaki alanların dönüştürülmesi hakkında kanun ile ilgili tartışmalar çok ciddi bir şekilde devam ederken sürecinde hızlı bir şekilde ilerlediğini görüyoruz

15 Ocak 2013 / Saat: 12:18

Yasanın mülkiyet hakkı, 2/3 kuralı, müteahhitler ve vatandaşlar arasındaki problemler, riskli yapı tespitleri ile ilgili süreçlerinde ki tartışmalar devam ederken çok önemli bir hususun atlandığı da görülüyor.




Bilindiği üzere imar planı yapma yetkilerinin belli kurumlara verildiğini hepimiz gayet iyi biliyoruz. Bu kurumlar dışında ise plan yapma yetkisi maalesef ki yoktur. Ancak bilinen adı ile kentsel dönüşüm yasasında çok önemli bir madde ile bu yetkinin Çevre ve Şehircilik Bakanlığında verildiğini görmekteyiz. Yasanın 15 Aralık 2012 tarihinde yayınlanan uygulama yönetmeliğinin 18.maddesi ile Çevre ve Şehircilik Bakanlığına çok önemli bir yetki veriliyor. Buna göre;



1) Çevre ve Şehircilik Bakanlığı riskli alan ve riskli yapılara ilişkin her tür ve ölçekte planı resen yapmaya, yaptırmaya ve onaylamaya



2) Riskli alan ve rezerv yapılarda özel kanunlar ile öngörülen alanlara ilişkin olanlarda dahil her tür ve ölçekte planlama işlemine esas teşkil edecek standartları belirlemeye ve gerek görülmesi halinde bu standartları plan kararları ile tayin etmeye ve özel standartlar ihtiva eden planlar yapmaya, onaylamaya ve kent tasarımları hazırlamaya yetkili kılınmıştır.



Bize göre çok geniş yetkiler getiren bu düzenleme ile riskli alan-riskli yapı ayrımı yapmadan Bakanlığa planlama yetkisinin verilmiş olması Türkiye’nin tamamında belediyelerin devre dışı kaldığı bir düzenleme olarak göze çarpmaktadır.



Yasada çok önemli bir madde de Büyükşehir Belediye sınırları içerisinde Büyükşehir belediyelerinin de bu alanlarda planlama yetkilerinin ellerinden alınmasıdır. Yönetmeliğin 18.maddesinin 3.fıkrasına göre;



“Büyükşehir belediyesi sınırları içerisinde ilçe belediyelerince hazırlanan imar planı teklifleri hakkında büyükşehir belediyesinin görüşü alınır. Büyükşehir belediyesi 15 gün içerisinde uygunluk görüşü vermez ise “UYGUN GÖRÜŞ VERİLMİŞ” sayılır şeklindedir. Bu süreci çok basit bir örnekler anlatmak istersek eğer;



Birden fazla taşınmazı barındıran bir sitenin riskli yapı olarak tespiti sağlandıktan sonra yeniden yapımı için imar durumunda ortaya çıkabilecek sorunların çözümünde ilçe belediyesi ve Büyükşehir belediyesi süreçlerinin geçirilerek yeni bir imar durumu alınmasına gerek kalmadığı bu konuda yasadan faydalanılarak Bakanlıktan bu konuda imar planı yapılmasının sağlanabileceği bu yasa ile getirilmiştir. Belediyelerin ve Büyükşehir belediye başkanlarımızın bu konuda yasanın içeriğini ve uygulaması hakkında bilgi sahibi olduklarını bilmemekle beraber halihazırda bazı taşınmazlar ile ilgili bu yöntemin uygulanmaya başladığı da bilinmektedir.



Saygılarımızla



Av.Ali Güvenç KİRAZ- Gayrimenkul Hukuku Derneği Başkanı

11 Ocak 2013 Cuma

2013’te mirasçı başına 140 bin TL’ye vergi yok


2013’te mirasçı başına 140 bin TL’ye vergi yok

Şükrü KIZILOT

HALK arasında kullanılan “Gelin girmeyen ev vardır ama ölüm girmeyen ev yoktur” sözü, hayatın acı gerçeklerinden biri...










Bunun dışında bir de “ölüm hak miras helal” diye bir atasözü var. Bu da ölümün olağan olması gibi mirasın da paylaşılması olağandır, anlamına geliyor.
ÖLÜM, MİRAS VE VERGİ
Ölüm halinde, ölenin borcu daha fazlaysa, ölüm tarihinden itibaren “üç ay içinde” mirası reddetmek mümkün (Medeni Kanun Md. 606). Bu süre içinde reddedilmediği takdirde, miras; mirasçı tarafından kabul edilmiş oluyor (MK Md. 610). Mirası reddeden kişi, ölen kişiden bağlanacak olan dul ve yetim aylığını alabiliyor. Bu da önemli bir avantaj.

Ölüm halinde, mirasçılar dört ay içinde “veraset ve intikal vergisi” beyannamesi verecekleri için bu süre dolmadan “sulh hukuk mahkemesi”ne ya da notere başvurup “veraset ilamı” yani kimlerin ne oranda mirasçı olduklarını gösteren mahkeme kararı almaları gerekiyor.

Ölüm nedeniyle intikal eden miras üzerinden, mirasçılar beyanname verip “veraset ve intikal vergisi” ödüyorlar. Duruma göre de ödemiyorlar.
İSTİSNA TUTARI
2013 yılında, mirasçılara uygulanacak “istisna tutarı” ve “tarife” yeniden belirlendi. Buna göre;

1) Miras kalan menkul ve gayrimenkul mallardan (borçlar düşüldükten sonra), evlatlıklar da dahil olmak üzere füruğ (altsoy yani bir kimsenin çocukları, onların çocukları, onların da çocukları) ve eşten her birine isabet eden miras hissesinin 2013 yılında 140 bin 774 TL’si veraset ve intikal vergisinden müstesna.
İlginçtir çocuk, torun hatta torunun torunu bile 140 bin 774 TL’lik istisnadan yararlanabilmesine karşılık; anne, baba ve kardeş yararlandırılmıyor. Çünkü yasa böyle!..

2) Füruğ bulunmaması halinde, eşe isabet eden miras hissesinin 2013 yılında, 281 bin 720 TL’si veraset ve intikal vergisinden müstesna tutulacak.
VERGİ TARİFESİ
Veraset ve İntikal Vergisi hesaplanırken;

- Önce her mirasçıya isabet eden miras payının tutarı belirleniyor.

- Sonra her birinden ayrı ayrı “istisna tutarı” düşülüyor.

- Kalan tutarın vergisi, (yüzde 1’den başlayıp 10’a kadar çıkan) tarifeye göre hesaplanıyor.

2013 yılı tarifesi Tablo-I’de gösterilmiştir.

Hesaplanan Veraset ve İntikal Vergisi, her biri Mayıs ve Kasım ayında olmak üzere, 3 yılda 6 eşit taksitte ödeniyor.

BAĞIŞ, ÖDÜL VE HEDİYELER
Bağış, hediye veya ödüllerde, farklı bir tarife uygulanıyor.

Hemen belirtelim örf ve adete göre verilmesi mutat bulunan (örneğin düğünlerde verilen) hediye, cihaz, yüz görümlüğü ve drahomalar (kız babasının damada verdiği başlık parası), veraset ve intikal vergisinden müstesna.

Bağış, hediye ve ödüllerin, 2013 yılında 3.244 TL’si vergiden müstesna tutuluyor. Örneğin; eş, çocuk ya da sevgiliye bağışın 3.244 TL’si vergiden müstesna.
Tablo-II’de de görüldüğü gibi bir şahsa; anne-baba, eş ve çocuklardan mal intikalinde, vergi oranı yüzde 50 indirimli uygulanıyor.

Örneğin eşe ve sevgiliye gayrimenkul bağışında; eş yüzde 5-15, sevgili ise yüzde 10-30 arasında değişen tarifeye göre vergi ödüyor.

BANKADAKİ PARANIN MİRASÇILARA ÖDENMESİ
Bankalar, ölen kişinin (murisin) hesabındaki parayı mirasçılara ödemeden önce, mirasçılardan “veraset ve intikal vergisinin ödenmiş olduğuna dair bir tasdikname” isterler. Tasdikname ibraz etmeyen mirasçılardan ödeme aşamasında “yüzde 5 oranında vergi kesintisi” yapılıyor.
YARIN: KONUTLARDA KDV DEĞİŞİKLİĞİ KİME NE GETİRİYOR, NE GÖTÜRÜYOR


800 BİN ÖĞRETMENİN ESKİ VE YENİ MAAŞLARI
YENİ yıla girmemizle birlikte işçi, memur bütün çalışanların dört gözle beklediği 2013 yılı maaşları zam oranları belli oldu. 2013 bütçesinde aslan payını alan Milli Eğitim Bakanlığı’nın kadrosunda yer alan 800 bini aşkın öğretmenin maaşlarının ne kadar artacağı, ek ders ücretleri, emekli maaşları da merak konusuydu.
Bu doğrultuda, Milli Eğitim Bakanlığı tarafından hazırlanan detaylı ve karşılaştırmalı maaş tablolarını aşağıda yayınlıyoruz.  Tabloda, öğretmenlerin 1 Temmuz 2012’de aldıkları maaşla 1 Ocak 2013’ten itibaren aldıkları zamlı maaşın tüm detayları ve farklarını rahatlıkla görebilirsiniz.
Milli Eğitim Bakanlığı’na bağlı İnsan Kaynakları Genel Müdürlüğü Tahakkuk Grubu’nun hazırladığı  tabloların içinde ayrıca öğretmenlerin 2012 ve 2013 yılı ek ders ücretleri ve farkları ile maaşlarına ödenen ek ödemelerde detaylarıyla yer alıyor.
TABLOLARIN BÜYÜK HALİNİ GÖRMEK İÇİN TIKLAYIN

Konut Alırken Tapu Harcı ve Vergileri Hesaba Katmayı Unutmayın!


Konut Alırken Tapu Harcı ve Vergileri Hesaba Katmayı Unutmayın!

Aradığınız evi buldunuz. Peki ya sonra? Satıcı ve emlakçı ile anlaşmak, evinizi finanse edebilmek için doğru krediyi bulmak, bankaya ekspertiz ücretini yatırmak, gerekli tapu harcı ve vergi ödemesi yapmak gibi pek çok aşamadan geçmeniz gerekiyor. Tüm bu aşamalar hakkında doğru bilgiye ulaşmak, maliyetlerinizi doğru hesaplayıp zarar etmemeniz adına çok önemli. Bu yüzden konut kredisi hakkında tüm sorularınıza en doğru ve en güncel cevapları verirken konut alma sürecindeki doğrudan kredi ile alakalı olmayan konularda da sizleri bilgilendirmek istiyoruz. Başlıktan da anlayacağınız gibi bu yazımda tapu harcı ve konut alım satımında oluşabilecek diğer vergilerden bahsedeceğim.
Tapu harcı
Öncelikli olarak konut alan ve satan kişileri doğrudan etkileyen tapu harcına değinelim. 2012 yılında satışı gerçekleştirilen konutlar üzerinden alınan tapu harcı, 2011 yılına göre %0,1 puan artarak konutun gerçek satış bedelinin %3,3’ü olarak gerçekleşiyor. Tapu harcı bedeli alıcı ve satıcıdan eşit olarak %1,65’er oranında alınıyor. Yani 100 bin TL’lik bir ev aldığınızda hem sizin hem de evi aldığınız kişinin 1.650 TL harç bedeli ödemesi gerekiyor.
Yatırım amaçlı alınan konutlarda doğabilecek vergiler
Her ne kadar konut kredisine gelen taleplerin %80’i, ilk evlerini almak isteyen kişilerden oluşsa[1] da, konut kredisi ile yatırım amaçlı konut almayı düşünenleri ilgilendiren mevzuatı da sizlerle paylaşmak istiyorum.
Eğer evinizi yatırım amaçlı alıyorsanız ve değeri yükseldiğinde satmayı düşünüyorsanız, evinizi satarken değer artışı kazancı[2] olarak gelir vergisine tabi olabilirsiniz. 2012 yılı için evinizi aldıktan sonra 5 yıl içerisinde sattığınızda, eğer alış bedeliniz ve satış bedeliniz arasındaki değer kazancınız 8.800 TL’nin üzerinde ise bu kazanç üzerinden %15-35 arası gelir vergisi ödemeniz gerekiyor. Eğer yıl içerisinde birden fazla ev alıp satarsanız bu kez ticari kazanç kriterlerine göre vergilendiriliyorsunuz. Bunun yanında miras ve bağış yoluyla alınıp satılan konutlarda değer artışı kazancına göre gelir vergisi uygulanmıyor.
Yatırım amaçlı ev alanları ilgilendiren bir diğer konu da kira gelirleri üzerinden alınan vergiler. 2011 yılında vergiden muaf olan 2.800 TL yıllık kira geliri, 2012’de 3 bin TL’ye çıktı. Bu tutarın üzerinde kira geliri olan kişiler kira gelir vergisine tabi oluyor. Örneğin, ayda bin TL kira geliri olan bir kişi yılda 12 bin TL olan kira gelirinin 9 bin TL’si üzerinden vergiye tabi tutulacak. Buna göre taban oran olan %15 üzerinden yılda 1.350 TL kira geliri vergisi ödeyecek. Kira geliri arttıkça bu oran %35’e kadar yükselebiliyor.
Bazı bankalar yatırım amaçlı alınan iş yerlerine de ticari gayrimenkul kredisi kullandırabildiği için, iş yerlerine uygulanan kira geliri vergisinden de bahsedelim. Ev kirasında olan 3 bin TL altı vergi istisna durumu, iş yeri için söz konusu olduğunda brüt 25 bin TL’ye çıkıyor. Ancak 25 bin TL üzerine çıkıldığında, konuttan farklı olarak, gelirin tamamı %20 stopaja tabi oluyor. İş yerlerinde kira dışında da beyan edilen gelirler olduğunda iş yeri kirasının beyan edilmemesi için toplam beyannamenin 25 bin TL’nin altında olması gerekiyor.
Konut kredisi ile alınan konutlarda muaf olunan harç ve vergiler
Eğer evinizi konut kredisi ile alıyorsanız, 2012 yılında %0,396 olarak alınan ipotek harcından ve katma değer vergisinden muaf oluyorsunuz.
Emekli,ev hanımı ve işsizlerin sıfır oranlı emlak vergisi
Emekli, ev hanımı ve işsizler, 23 bin TL’yi aşmayan faiz, repo, fon, kâr payı ve temettü gibi, menkul sermaye iradı gelirleri hariç başka gelirleri yok ise brüt alanı 200 m2’yi aşmayan bir konutu için emlak vergisinden muaflar.
Ekleme: Maliye Bakanlığı’nın aldığı son kararlara göre tapu harcı bedeli, alıcı ve satıcıdan eşit olarak alınmak üzere %1,65’ten %2,00′ye yükselmiştir.  (24.09.2012)

Konutlarda tapu harcı ve KDV acilen indirilmeli

Konutlarda tapu harcı ve KDV acilen indirilmeli

TÜRKİYE, yavaş yavaş derinleşen ciddi bir ekonomik kriz yaşıyor. Bu aşamada, krizin olumsuz etkilerini azaltmak için bazı önlemler alınması gerekiyor.

Bunlardan biri de inşaat sektörü ile ilgili..

Bilindiği gibi, inşaat sektörü Türkiye ekonomisinin lokomotif sektörü. Ekonominin üçte birini doğrudan ilgilendiren bu sektörde, yaşanan durgunluk ya da canlılık, ekonomiye aynen yansıyor.

TAPU HARCI İNMELİ

Gayrimenkul alım-satımında, alıcı ve satıcı binde 15'er oranında "tapu harcı" ödüyorlar. Yakın zamana kadar, gayrimenkul alım-satımında "Emlak Vergisi asgari değeri"nin bildirilmesi yeterliydi (Bkz.13 Eylül 2005 Tarihli Resmi Gazete'de yayımlanan 48 No.lu Harçlar Kanunu Tebliği ile yapılan açıklama).

6 Haziran 2008 itibariyle, gayrimenkul alım satımında, tapu harcına esas alınacak değer daha doğrusu tapu işlemlerinde gösterilmesi gereken değerle ilgili bir yasa değişikliği oldu (Bkz. 6.6.2008 Tarihli Mükerrer Resmi Gazete'de yayımlanan 5766 sayılı Kanun'un 11/c maddesi). Yeni düzenlemeye göre; "gerçek alım satım bedeli" üzerinden tapu harcı ödenmesi gerekiyor (Yasada, bu bedelin de emlak vergisi asgari değerinden aşağı olmayacağı belirtiliyor).

Özellikli bazı durumların dışında, gerçek alım satım bedeli, emlak vergisi asgari değerinin 2-3 katı bazen daha da fazlası olabiliyor. Bu durumda ödenecek tapu harcı tutarı da 2-3 kat hatta daha fazla artmış oluyor.

Yeni düzenlemede, gerçek değerin esas alınması son derece anlamlı. Ancak, sağlıklı bir uygulama için, tapu harcı oranının binde 15'den binde 5'e inmesi gerekiyor. Alıcı ve satıcının, binde 5'er oranında harç ödemesi, tapuda gösterilen değerin de gerçeğe uygun olmasını sağlayabilecek. Değer yüksek olacağı için, tapu harcı tahsilatında da gerileme olmayacak.

Düşük oranlı tapu harcı, gayrimenkul piyasasına da bir ivme kazandırabilecek.

KDV KOMEDİSİ BİTMELİ

Konut satışlarındaki KDV komedisini, artık çok kişi biliyor.

- Net alanı 150 m2'ye kadar olan konutlarda, yüzde 1 KDV uygulanıyor.

- Net alanı 150 m2'yi aşan konutlarda ise, aşan kısma değil, tamamına yüzde 18 KDV uygulanıyor.

ÖRNEK: Net alanı 150 ve 151 m2 olan iki konut, 400 biner YTL'ye satılmıştır.

Bu durumda, 150 m2 olan konut için 4 bin YTL, 151 m2 olan konut için de 72 bin YTL,

KDV hesaplanacaktır. Başka bir anlatımla, 1 m2'lik fazlalık için, 68 bin YTL ödenecek.

Bu uygulama hem adil değil hem de muvazaalı bazı yollara başvurulmasına neden olabiliyor. Projesine göre net alanı 149, uygulamada 160 m2 olan konutlar yapılabiliyor. Bazen de "ikiz evler"
 dediğimiz, yan yana 150 m2'den küçük iki konut satılıp, sonradan birleştirilebiliyor.

Oysa, bunların hiçbirine gerek yok. Örneğin, konutlarda;

Net alanı 120 m2'ye kadar olanlara yüzde 1,

Net alanın 120-160 m2 arasına (yani 40 m2'lik aralığa) yüzde 8,

Net alanın 160 m2'yi aşması durumunda, aşan kısma yüzde 18,

KDV uygulanması, sorunu çözecektir. Ayrıca, konut yapı kooperatiflerine yapılan inşaatlarda, her bir konut 400 m2 olsa bile yüzde 1 KDV uygulanırken, diğer konut inşaatlarında net alanı 150 m2'yi aşanlara yüzde 18 KDV uygulanması da bir başka çelişki!..

ACİL ÖNLEMLER

İnşaat sektöründe yaşanan durgunluğun giderilebilmesi için,150 m2 üstü tapu harcı oranının binde 5'e indirilmesi, KDV yönünden de, kademeli bir oran uygulanması ve kat irtifaklı arsa payı satışlarının, tamamlanmış konut olarak kabul edilmesinden vazgeçilmesi, alınan ruhsata istinaden temel inşaatının tamamlanmasındaki iki yıllık zorunlu sürenin, dört yıla çıkartılması, inşaatın bütünü için tanınan 5 yıl içinde bitirme zorunluluğunun uzatılması, kısa zamanda alınabilecek belli başlı önlemler olarak göze çarpıyor...