Asansör Kronolojisi
|
Emlak dünyası, tapu mevzuatı ve tapu da yapılan işlemler hakkında bilgi, kişisel gelişim makale ve yazılarınız içerir.
|
Suç Koruması (ACP)
Suç Koruması ile vagon önceden tanımlanan noktada durur ve kapılarını açar. Bir güvenlik görevlisi veya resepsiyonist görsel olarak yolcuları kontrol eder. Asansör diğer çağrılara cevap verirken de bu noktaya geldiğinde yine durur.
Yukarı Trafik Yoğunluğu (MIT)
Bu modda vagonlar binaya giriş yapan sayıca fazla yolcuya hizmet etmek için lobiye doğru yol alırlar. Bu işlev çoğunlukla sabahları (yoğun işe giriş saatleri) veya öğle yemeği saatlerinde olur. Asansörler yeterince yük aldıklarında teker teker harekete geçerler. Bu işlevi ayarlanmış asansörlerde belirli bir sürede dolu olan vagonların lobiden hareket etmeleri için bir süre ayarı mevcuttur veya vagon manuel olarak çalıştırılır.
Aşağı Trafik Yoğunluğu
Bu modda vagonlar lobiden en yüksek kata çıkar ve orada dururlar. Daha sonra yolcuların binayı terk ettikleri zamanlarda yukarıdan aşağıya doğru yol alırlar. Böylece kısa süre içerisinde maksimum kişi sorunsuz olarak binayı terketmiş olur. Bu işlev de saate göre işler; belirli bir sürede dolu olan vagonların lobiden hareket etmeleri için bir süre ayarı mevcuttur veya vagon manuel olarak çalıştırılır.
Bağımsız Servis (ISC)
Bağımsız servis birçok asansörde bulunan özel bir servis modudur. Asansörün içindeki bir buton ile veya lobideki merkezi bir panel ile aktif hale getirilir. Bir asansör bağımsız moddayken kat çağrılarına cevap vermez. Asansör kapıları açık bir şekilde başka bir kattan çağrı gelene kadar olduğu yerde kalır. Yük taşımalarında bağımsız servis uygun bir yöntemdir.
Denetleme Servisi (INS)
Denetleme modunda asansörler denetim ve bakım işlemleri için hareket ederler. İşletim paneli ile “denetim”, “üst vagon”, “kapalı giriş” tuşlarıyla aktif hale gelirler. Bu butona basıldığında asansör durur, olası çağrılar iptal edilir veya başka asansörlere yönlendirilir. Asansör bu durumda sadece “giriş” butonu ile çalıştırılabilir ki bunlar da genelde en üst ya da en alt katlarda mevcuttur. Giriş butonu kapıları kilitler ve vagon düşük bir hızla ilgili noktaya hareket eder. Hızı % 60 oranına kadar artırılabilir, ancak bu işlem genellikle sadece emniyet kodları ile mümkündür.
Asansörler için varolan denetleme bölmelerinde vagonlar mekanik bir sistem tarafından yürütülür ve bakım için kaldıraca doğru gönderilir. Genellikle ÜST, HAREKET ve ALT şeklinde üç tane buton vardır. Vagonun aynı istikamette hareket etmesi için hem HAREKET hem de yön butonuna aynı anda basılı tutulması gerekir ve butonlardan birine basılmadığı an vagon güvenlik nedeniyle durur. Denetleme noktasında genelde ışık, alarm ve “stop” butonu bulunmaktadır.
Yangın Servisi Modu (EFS)
Genellikle iki evre mevcuttur. 1. evre ve 2. evre asansörün modunu ayırt eden iki farklı moddur.
1. Evre binadaki bir duman veya ısı sensörü ile aktif hale gelir. Alarm çalıştığı anda vagon otomatik olarak 1. Evre’ye doğru hareket eder. Asansör bir süre bekler ve katı terkedeceğine dair yolculara sinyal verir. Asansör katı terkettikten hemen sonra yangın sensörünün belirdiği kata hareket eder. Eğer alarm yangının çıktığı kattan geliyorsa alarm yeniden verildiğinde asansör ilgili kata gider ve kapıları açık bir şekilde beklemeye geçer. Artık hareket etmez ve başka çağrılara cevap vermez. İlgili katta bir yangın servisi butonu bulunur. Bununla yangın servisi açılıp kapatılabilir. Asansörün normal moda geçmesi için tek yöntem alarm sustuktan sonra baypas moduna alınmasıdır.
2. Evre modu sadece asansörün içindeki konrol panelinde bulunan bir anahtar ile aktive edilir. Bu mod itfaiyecilerin insanları yanan bir binadan kurtarabilmeleri için tasarlanmıştır. Anahtarda üç farklı pozisyon bulunur: kapalı, açık, beklemede. Açık pozisyonda vagon hareket edemez. Manuel olarak kapıların kapatıldığı butona basana kadar asansör hareket etmez ve başka çağrılara cevap vermez. Asansör yangının çıktığı kata ulaştığında butona basılmadıkça kapılar açılmaz. Bu önlem katta büyük bir yangının çıkmış ve kapıların yanıyor olabileceği durumlar içindir. İtfaiyeci kapıları tam açılana kadar tutmalıdır. Eğer herhangi bir sebepten dolayı asansörü terketmesi gerekiyorsa, asansörün katta kalmasını sağlamak için “bekleme” butonuna basabilir. Eğer çağrı yapılan başka bir kata varılması isteniyorsa, anahtarı ve kapıları kapatılır.
Medikal Acil Durum/’Mavi Kod’ Servisi (EHS)
Genelde hastanelerde uygulanan bu mavi kod servisi ile asansör acil durumlar için kullanılır. Her katta mavi kod butonu bulunur ve butona basıldığında asansör ilgili noktaya en hızlı ulaşabilecek şekilde harekete geçer. Asansör içerisinde bulunan yolcular bir alarm sinyali ile acil durumdan haber edilir ve kapılar ilk açıldığında yolcular asansörü terk eder.
Asansör ilgili kata ulaştığında kapıları açık halde beklemeye geçer ve butonlar herhangi bir yolcunun müdahalesine karşı kullanım dışı moda geçer. Sonrasında yetkililer mavi kod butonuna basarak istedikleri katın tuşuna basarlar ve asansör kapılarını kapatıp harekete geçer. Asansör hiç durmadan istenilen kata gider ve mavi kod modunda kalır. Bazı hastanelerde ise asansörlerin “bekleme” tuşu vardır ve asansör acil durumlarda bu “bekleme” tuşu ile yetkili tarafından kapatılana kadar beklemede kalır.
Acil Güç İşlemi (EPR)
Birçok asansörde acil güç sistemleri bulunmaktadır; bunlar acil bir durum esnasında yolcuların asansörde kalmasını önler.
Çekme Asansörleri
Bir çekme asansör sisteminde enerji kesildiğinde öncelikle sisteme bağlı bütün asansörler durma pozisyonuna geçer. Her asansör sırayla lobi katına doğru harekete geçer, kapılarını açar ve bekler. Asansör içerisindeki yolcular bir sinyal ve anons ile durumdan haberdar edilir. Bütün asansörler lobiye ulaştıktan sonra sistem sırayla asansörleri tekrar kullanım için hazır hale getirir. Acil güç modunda hareket eden asansör manuel olarak bir anahtar butonu ile normal moda alınabilir. Sistem asansörün düşük bir enerji ile hareket ettiğini farkederse asansörü en yakın kata ve lobiye gönderir, kapılar açılır ve asansör beklemeye geçer.
Hidrolik Asansörler
Hidrolik sistemlerde acil güç durumu asansörü yavaşlatır ve en yakın katta yolcuların inebilmesi için kapılarını açar. Belirli bir süre sonra kapılar tekrar kapanır ve asansör resetlenene kadar kullanım dışı modunda bekler. Tipik olarak pompa motoru başlatıldığı an yüksek çekme sebebiyle hidrolik asansörler acil güç sistemiyle çalışmaz. Hastane gibi binalarda yetkililer çekme gücüne göre acil durum jeneratörlerini ayarlar. “Hafif-start” teması olarak bilinen motor başlatıcılarının kullanımının artmasıyla bu tür problemler giderilip pompa motorunun çekimi azalır.
Asansörlerde Bulunan Yararlı Cihazlar
Bazı asansörlerde körlere yönelik sesli bilgilendirme sistemleri bulunur. Sistem hareketin varış yerini belirtir, kapı kapanmadan yolcuları uyarır, vb.
Asansörlerin kat göstergeleri ve yön tabelaları vardır. Eski asansörler iç donanım açısından oldukça kapsamlıdır ve en az iki tane “stop” butonu bulunur. Kat göstergeleri döner iğneli olabilir, fakat en çok kullanılanlar kat göstergeleri ve LCD’li olanlardır. Kat değişimi veya durma bildirisi asansöre bağlı bir ses ile anons edilir.
Yön göstergeleri asansörlerin hem içinde hem dış tarafında bulunur fakat yolcuların gidiş yönlerine karar verebilmeleri için özellikle asansörün dış tarafında bulunmaları gerekir. Kişi yukarıya doğru hareket eden bir asansörü beklerken başka bir asansörün aşağıya indiğini fark ederse, o asansöre binmekten vazgeçebilir. Yön göstergeleri bazen ok şeklindedir ve kırmızı renkteyse “aşağı”, yeşil renkteyse “yukarı” anlamına gelir. Bazı sistemlerde renk ayrımı bulunmaz ise farklı ayırt edici faktörler bulunabilir.
Göstergelere ek olarak çoğu asansör gidiş yönünü bir melodi veya zil ile bildirir. Genel olarak bir kez çalan zil yukarıyı, iki kez ise aşağı yönünü işaret eder ve hiç melodi olmaması asansörün boş olduğunu anlamına gelir.
Gözlemevlerindeki asansörlerde çoğunlukla asansör hızı, yükseklik, vb. özellikler de gösterilir, örneğin; Taipei 101’in servis asansörleri. |
Tipik modern bir asansörde bulunanlar:
- Ayakta durma boşluğu, tutunma yeri, oturma iskemlesi (lüks asansörlerde)
- Konfor için klima tesisatı - Kat seçmek için tuşlama sistemi. Bunlardan bazıları anahtarlı olabilir. Bazı asansörlerde ise belirli kişilerin giriş izni bulunan katlara girişleri sağlamak için emniyet kartları bulunur. Amerika’da ve diğer bazı ülkelerde gözü görmeyen kişilere yönelik özel tesisatlar bulunmaktadır. - Beklenmedik kişilerin asansörlere girişini engellemek üzere her kattaki asansöre giriş kapıları kilitli tutulur. Kapılar en üst tarafta yerleştirilmiş olan bir makine tarafından açılır. Kapıların hızlı bir şekilde açılıp kapanmasını sağlayan kapı denetimi mevcuttur. Hareket halindeki kapılar üzerindeki bazı nesneler de çeşitli sensorlar tarafından kontrol edilir. Aksi takdirde kapılar belirli bir süre sonrasında kendiliğinden kapanır. - Asansörlerin yük indirme ve bindirme esnasında hareketsiz kalmaları ve hareket halinde iken durmayı sağlaması için “stop” tuşu. Kapıların çok uzun süre açık kalması alarmı çalıştırabilir. - Yolcuların asansörde mahsur kalmaları durumunda kullanabilecekleri alarm butonu bulunmaktadır.
Bazı asansörlerde aşağıdaki kalemlerden en az bir tane veya fazlası bulunmaktadır:
- Yolcunun mahsur kalması halinde kullanabileceği bir telefon
- Geciktirme butonu: bu butonla kapıların kapanma süresi uzatılabilir - İptal Butonu: Çift tıklanarak varılmak istenen kat değiştirilir. - Anahtarlı Giriş Yasağı, RFID okuyucu, kod giriş sistemi, otel odası kartı, vs. - Farklı kapı açılım olanakları; ön kapı düz bir yola açılırken arka kapı diğer bir yola açılabilir. - Emniyet Kamerası - Daha geniş alan görünümü kazandıran düz veya aynalı duvarlar - Bina iç kısmını veya bina çevresini görünür kılan camekân duvarlar
Genel olarak halkın kullanımına açık olmayan çeşitli denetimler (çünkü anahtar tuşu gerekmektedir):
- İtfaiye Servisi, 2. evre anahtar düğmesi
- Asansörü işlem dışı bırakabilen düğme - Asansörü denetim moduna ayarlayan denetim düğmesi. - Asansör teknisyenlerine özel düğmeler - Görevli Hizmet Modu
Dışarıdan Kontrol
Asansörler dış alanlarda bulunan butonlar ile çalıştırılır. Belirli bir katta butona basıldığında asansör yolcuları almak için o katta durur. Eğer o esnada asansör başka bir katta hareket halinde ise başka çağrı olmadığı takdirde sadece bulunduğu istikametteki çağrılara cevap verecektir.
İki veya daha fazla asansörlü gruplarda çağrı butonları çağrının her birini uyarması için merkezi bir hareket sistemine bağlı olabilir. Bunun sebebi ise çağrı durumunda sadece bir vagonun ilgili kata ulaşmasını sağlamaktır.
Lobili sistemlerde istenilen varış katı tuşlanır ve hangi asansörün gelmekte olduğu bildirilir.
Asansörün algoritması
Asansör algoritması oldukça basittir; aynı istikamette birden fazla çağrı varken o istikamette hareket etmeye devam eder. Gittiği istikamette başka çağrı yoksa durma moduna girer veya ters istikametten gelen çağrılar için yön değiştirir. Modern asansörlerde taleplere göre karar vermek üzere daha kapsamlı ve bulgusal algoritmalar yolu kullanılır.
Bilgisayar Destekli Yönlendirme
İş merkezlerinde kurulu olan çoklu asansörlerde farklı katlara gitmek isteyen çok sayıda yolcu söz konusu olduğunda, binaların lobisinde “merkezi hareket panelleri” mevcuttur. Yolcular panelde hangi kata varmak istediklerini işaretlerler. Hareket paneli de yolculara hangi asansörü kullanmaları gerektiğini bildirir. Asansörün içinde bir çağrı butonu yoktur (veya butonlar vardır ancak basılmak için değildir, sadece katı gösteren bir şema vardır). Bu sistemin üreticileri, bu mekanizmayla hareket süresinin yüzde 30 oranında kısaldığını bildirmektedir. Yine de sistemde bazı problemler görünmektedir. Bazı zamanlar tek bir kişi bir grup yolcunun varacağı yeri girer, sonradan gelen kişiler asansörü dolu bulurlar. Bazen de bir kişi butona birkaç kez basar. İnsanlar asansörün bu şekilde daha hızlı bir şekilde geleceğini düşünürler, ancak bu durumda bilgisayar birçok kişinin beklediğini varsayarak bütün asansörleri tek bir noktaya, yani tekrar tekrar basılan noktaya gönderir.
|
Asansör mekanizması, genel olarak üç farklı türden oluşur:
Çekme Asansörü
Dişli donanımlı ve manuel çekme asansörleri
Dişli donanımlı makineler alternatif akımlı (AC) ve doğrudan akımlı (DC) elektrikli motorlar tarafından sürülür. Bunlar çelik halatların, yüksek hız motorları tarafından sürülen donanım kutusuna bağlı olan bir makaraya yuvarlanması ile vagonların mekanik hareketlerini kontrol etmek için sonsuz dişliden oluşan donanım kullanır. Genel olarak 2,5 m/sn ve üzeri hızlar için en iyi yöntemdir.
Donanımsız makineler düşük hızda işleyen, yüksek momentli, alternatif veya doğru akımlı elektrikli motorlardır. Makara doğrudan motorun sonuna bağlıdır. Bunlar 10 m/sn ve üzeri hızlara ulaşabilir. Asansörü bir katta tutabilmek için motor ile makara arasına bir fren monte edilmiştir. Bu fren genellikle dış yüzeyde bulunan bir gövdedir, bir yay ve elektrikle çalıştırılır; bir enerji arızası esnasında fren harekete geçer ve asansör düşmekten alıkoyulur.
Her koşulda kablolar vagonun üst kısmındaki bir çekiş levhasına bağlanır ve makara üzerinden kabloların diğer ucuna bağlanan ve vagonun hareket etmesi için gerekli gücü azaltan bir karşı ağırlığa düğümlenir. Karşı ağırlık çekme tarafına yerleştirilir ve ayrı bir ray sistemini yönetir; vagon yükselirse karşı ağırlık alçalır veya tam tersi. Bu işlem bilgisayar denetimli bir dişli donanım sistemi vasıtasıyla yürütülür; vagonun hızlanması, yavaşlaması, durması tamamen denetim altındadır. Karşı ağırlık, genel olarak vagonun ağırlığıyla asansör kapasitesinin yüzde 40-50’ının toplamı kadarıdır. Makaranın kanalları kabloların kaymasını önlemek üzere özel tasarlanmıştır. “Çekiş Gücü” makaradaki kanalların kulpları sayesinde halatlara dayandırılır. Halatlar eskir ve çekiş kanalları yıpranır ise çekiş gücü azalacağından dolayı halatlar yenilenmeli ve kanallar tamir edilmelidir.
100’den fazla taşıma işlevi gösteren asansörlerde “dengeleme” diye adlandırılan bir sistem bulunmaktadır. Bu sistem karşı ağırlık ile vagonun üst kısmına eklenen bir dizi kablodan oluşur. Bunlar kaldıraç ile vagon arasındaki kablonun ağırlık farkını giderdiği için asansörler daha basit yürütülür. Vagon kaldıracın üst kısmında bulunmakta ise kaldıracın kısa kablosu vagonun üzerinde, uzun bir dengeleyici kablo da vagonun altında bulunur; karşı yük için tam tersi geçerlidir. Dengeleyici sistem kablo kullanacaksa kabloları idare etmek üzere asansörün arka tarafındaki çukurda ek bir makara bulunmalıdır. Sistemde zincir kullanılacaksa, zincir karşı ağırlığın rayları arasında monte edilmiş olan bir demir çubuk tarafından yönetilir.
Hidrolik Asansörler
Konvansiyonel hidrolik asansörleri Dover Elevator tarafından tasarlanmıştır (şimdiki ThyssenKrupp Asansörleri). Bunlar kısa ve orta yükseklikte binalar (2-8 katlı) için oldukça uygundur, 1 m/sn hıza sahiptir ve asansörü ileriye itebilmek için hidrolik olarak çalıştırılan bir piston kullanılır. Bazılarında hidrolik piston tüplerden oluşur, en altta dar bir tüp mekanizmayı yönetir. Bazılarında ise pistonlar iniş alanı üstüne daha derin çukurlar gerektirir, genellikle koruma için PVC kaplamalıdır.
Halatlı hidrolik asansörler halat ve hidrolikten oluşan bir kombinasyonla çalışır.
Çift devriye hidrolikleri zemin çukuru gerektirmeksizin daha yüksek taşıma potansiyeli sağlar.
Deliksiz hidrolik asansörleri çukur gerektirmez. Çoğu tasarımlarda vagon bir çift hidrolik kaldıraç tarafından taşınır.
Tırmanma Asansörleri
Tırmanma asansörleri kendi kendini yürüten asansörlerdir. Yürütme işlevi elektrik veya motorla gerçekleştirilir. Bunlar genellikle teknik bakım amaçlı, yapının üst kısımlarına taşınmak üzere kulelerde kullanılır. Örnek olarak bakım için sadece bir şahıs ve gerekli ekipmanı taşıyan asansörlerin kullanıldığı Texas/Austin’deki Moonlight kulelerini verebiliriz.
|
Bir yolcu asansörü insanları bir bina içerisindeki katlar arasında taşımak üzere tasarlanmıştır. Yolcu asansörünün kapasitesi katın büyüklüğüne göre belirlenir. Genelde yolcu asansörleri 230 kg artış payıyla 455 kg-2,727 kg arası kapasiteye sahiptir. Genellikle sekiz veya daha az katlı binalardaki yolcu asansörleri hidrolik veya elektroniktir; hidrolik asansörler 1 m/sn’lik, elektrikli asansörler ise 2,5 m/sn’ye kadar hız yaparlar. 10 kata kadar yükselen binalarda elektrikli ve vitessiz asansörlerde dakikada 2,5 m/sn’ye kadar, 10 kattan yüksek binalarda ise 2,5-10 m/sn arası bir hız söz konusudur.
Bazen yolcu asansörleri funiküler sistemiyle beraber şehir içi yolcu taşımacılığı görevini de gösterir. Örneğin, Ukrayna/Yalta’da 3 istasyonlu bir yeraltı halk asansörü yolcuları Karadeniz üzerinde bir otellerle dolu bir dağın tepesinden alır, sahilin altında yer alan bir tünele taşır.
Yolcu asansörleri verdikleri hizmetlere göre uzmanlaşmıştır. Hastane acil asansörü, ön ve arka girişli, çift vagonlu (double deck) olabilirler. Vagonların iç görünüşü gösterişli olabilir, ses ve görüntü tanıtımları, özel kayıtlı sesli talimat sistemi, vb. mevcut olabilir.
Ekspres asansör her kata ulaşım sağlamaz. Örneğin, zemin kattan gök lobisine taşıma sağlar veya gök lobisinden bir dizi özel kata uğrayabilir. Bunlar Batı Asya’da oldukça popülerdir.
Her asansörde 24 saat boyunca çeşitli emniyet merkezleri ile iletişim kurulabilecek bağlantı bulunmalıdır. Bina içi veya çevresinde yangın var ise asansörler kullanılmamalıdır; bu yasak özellikle asansörlerin yakınındaki tabelalarla bildirilmelidir. Bazı ülkelerde “özel yangın asansörleri” de bulunmaktadır.
Konut asansörleri sadece tek kişilik iken bazıları 12 kişilik kapasite sağlayacak kadar geniştir. Tekerlekli sandalye için özel tasarlanmış asansörlerin sandalyeyi 1,8 m çapında hareket ettirebilme ve maksimum 455 kg’lık yük çekme kapasitesi vardır.
Yük Asansörleri
Yük taşımak üzere tasarlanan asansörlerdir. Bu asansörlerde genellikle yolcu taşınmadığına dair uyarı tabelaları mevcuttur, ancak hem yük hem insan taşıyan asansörler de bulunmaktadır. Yük asansörleri yolcu asansörlerine nazaran daha fazla ağırlık kapasitesine sahiptir; bu kapasite genellikle 2,300 ila 4,500 kg civarındadır. Yük asansörlerinin elle açılıp kapanan kapıları vardır ve iç tasarımları yük indirip bindirme esnasındaki hasarlara karşı oldukça dayanıklıdır. Hidrolik yük asansörlerinin yanında elektrikli asansörler yük taşımacılığı için daha etkilidir. Sahne ve orkestra asansörleri sanat alanına özel tasarlanmış olup çeşitli koşullardan muaftırlar. Yerel şartlarla kullanımları, kurulumları ve test süreçleri yönetilebilir; bu asansörler basit kurulumları sayesinde yerel kod uygulamalarının dışında tutulur.
Taşıma Asansörleri
Taşıt asansörleri dar yüzölçümlü binalarda araçları park alanlarına taşımak üzere tasarlanmıştır. Hidrolik zincirler platform için asansör görevi oluştururlar ve karşı ağırlık gerektirmez. Bina tasarımlarına uygunluğu ve taşıdın asansöre naklinin kolaylığı açısından platformlar her yöne dönebilir, böylece araç geri sürüş yapmak zorunda kalmaz.
Gemi Asansörleri
Bazı küçük kanallarda tekneler ve küçük gemiler çeşitli kanallar arasında gidip gelmek için bir gemi asansöründen faydalanırlar.
Uçak taşıyıcılarında asansörler uçakları bakım ve tamirat için uçuş alanı ile hangar arasında taşırlar. Bu asansörler bütün asansörlerden çok daha kapasiteli nitelikte tasarlanmış olup yaklaşık 90 ton kapasite çekebilir. Daha küçük asansörler ise uçaklar için donanım vb. taşımak üzere kullanılmaktadır.
Servis Asansörü
İnsan taşımacılığı yapmayan küçük asansörlerdir.
Asansörlerin özel bir türüdür ve zincirleme olarak koli yük taşınmasını sağlar. Bunun bir benzeri kullanıcının bir kulp yardımıyla yönettiği sadece ufak bir platformdan oluşan bir tasarımdır ve bunlara bazı endüstriyel tesislerde rastlanır.
Malzeme Taşıyan Bantlar ve Bant Asansörleri
Bunlar da genellikle üzerinde taşıma bandının ilerlediği düzlemlerdir; malzemelerin kaymalarını önleyecek türden bölmeler mevcuttur. Bu asansörler çoğunlukla endüstriyel ve tarımsal uygulamalarda kullanılırlar. Bu tür mekanizmalar yüklü depolama için tahıl taşırlarsa bütün yapıya tahıl asansörü denir. Bazen bant asansörler insanları da taşır; bunlar basamaklardan oluşur, dikey doğrultuda hareket eder, ancak kamu kullanımı için güvenli değildir.
Çift vagonlu Asansörler
Çift vagonlu asansörler üst üste kurulmuş olan iki tane asansör vagonu şeklinde tasarlanmıştır. Arka arkaya gelen katlardaki yolcular asansörü eş zamanlı olarak kullanabilirler ve böylece asansörün yolcu kapasitesi arttırılmış olur. Bu sistem çok yoğun ve kalabalık binalarda trafiği azaltmak için oldukça etkilidir. Çift vagonlu asansör sayesinde hem zemin kattaki hem de giriş katındaki yolcular asansörü aynı anda kullanabilirler. Fakat çoğu zaman vagonlardan bir tanesi kullanılır.
Mimari açıdan da bu sistemin kullanılmasının önemi büyüktür, çünkü çift vagonlu asansörler binalardaki trafiği azalttığından dolayı geleneksel tekli asansörlere nazaran daha az yer işgal ederler. Çift vagonlu asansörler özellikle gökdelenler için çok kullanışlıdır.
Her çift vagonlu asansörde sadece yolcular taşınır diye bir kaide yoktur. Bazı binalarda vagonlardan biri yük taşımacılığı için değerlendirilir. Bu teknik, binalardaki iç donanımların yük arabası kazaları sebebiyle hasar görmemesi ve sadece yük taşımacılığına yönelik ayrıca asansör bulundurma gereği olmaması açısından avantajlıdır. Çok yoğun zamanlarda yük taşımacılığı vagonu da yolcu taşımacılığı moduna ayarlanır ve bina içi yolcu trafiği hafifletilmiş olur.
|
Güvenlik
Asansörler çok güvenilir olarak tanımlanmaktadır. Diğer taşıma sistemlerine nazaran asansörler her gün milyonlarca kişiyi çok daha düşük kaza oranı ile taşımaktadır. Yine de asansör arızaları olabilmektedir. Her yıl önemli sayıda insan asansörler kazalarında hayatını kaybetmektedir. 1998’de Amerika’da yaklaşık olarak 600 bin asansörün 120 milyar kez kullanımı sonucunda 10 bin kişinin asansör kazalarında yaralandığı bildirilmiştir.
1972 senesinden önceki hidrolik asansörler farklı bir kodlama uygulamasına sahip olup, olası felaketlere sebebiyet vermiştir. İlgili koda göre sadece tek tabanlı hidrolik asansörler mevcuttu. Silindir kırılması asansörün düşmesine sebep olabiliyordu. Denetimi gerçekleştirmek için pistonu çıkartmak gerekir. Pistonu çıkartmak başlı başına o kadar masraflı bir işlemdi ki, eski silindiri yeniden monte etmek yerine yeni bir silindir yerleştirip yeni bir piston monte etmek çok daha mantıklıdır. Silindir patlamasından korunmanın bir diğer yolu ise bir “emniyet kılıfı” bulundurmaktadır. Bu kılıf hızlı bir iniş esnasında silindir üstüne kenetlenir ve vagonu durdurur. Eski hidrolik asansörlerde hidrolik yağın sızıp potansiyel çevre kirliliğine sebebiyet vermesi riski de vardı. Bunun üzerine hidrolik silindirlerin PVC ile kaplanması işlemi başlamıştır.
Hidrolik kaldıraçlara ilişkin son 10 yıl içerisindeki yenilikler kaldıracı monte etmek üzere zemine sondaj yapma gibi masraflı bir iş gerekliliğini de ortadan kaldırmıştır. Böylece ayrıca aşınma tehlikesi de ortadan kalkmış olup emniyet arttırılmıştır.
Çekme asansörlerinde “emniyet vitesi” adında bir cihaz vagon çerçevesinin üstüne yerleştirilir. Bu cihaz “yüksek hızlı regülatör” adında başka bir cihaza bağlanır. Ana halatlardan ayrı olarak başka bir halat emniyet vitesini regülatöre bağlar. Regülatörün genellikle emniyetli halatın çektiği bir makarası vardır. Bunun dışında regülatörün kol şeklinde pencere kilidi mevcuttur. Cihaz çok hızlı dönerse kol santrifüj kuvvetiyle birimin ortasından dışarıya doğru çekilir. Bu da makarayı kilitler ki böylece halat da durdurulmuş olur. Halatın durmasıyla birlikte vagon hareket halinde olmayı sürdürür, halat sürtünmeye sebebiyet verecek şekilde yukarı doğru uzanır. Böylelikle asansörün aniden durmasına veya ağır bir şekilde hareket etmesine yol açar.
|
Asansörden ilk bahseden Romalı mimar Vitruvius’tur. Vitruvius ilk asansörüArşimed’in kurduğunu söyler (İ.Ö. 236). Sonraki dönemlerde bazı kaynaklara göre asansörler kenevir halatlar üzerindeki faytonlardır ve insan ya da hayvanlar tarafından sürülürler. Bu tür asansörlerin Mısır’daki Sina manastırına kurulduğu düşünülmektedir. 17. yüzyılda asansörlerin prototipleri İngiltere ve Fransa’daki saraylarda kurulmuştur.
1793 yılında Ivan Kulibin Saint Petersburg’un Kış Sarayı için bir vidalı kaldırma mekanizması tasarlamıştır. 1816 yılında Moskova’nın bir köyündeArkhangelskoye adlı ana binaya bir asansör kurulmuştur. Londra’da 1823’te “yükseltilen oda” ortaya çıkmıştır.
1800 yılının ortasında yük taşıyan basit asansörlerin birçok çeşidi yapılmıştır. Bunların çoğu hidrolik olarak çalışmıştır. Ilk hidrolik asansörde kalkış ve inişi sağlamak için vagonun altında bir dalma pistonu kullanılmıştır. Pompa dikey bir silindir içindeki bir pistona veya çelik kolona suyla baskı gücü sağlardı. Baskının artmasıyla asansör alçalırdı. Asansörde ayrıca bütün ağırlığın pistona yüklenmemesi için denge sağlayıcı bir sistem kullanılırdı. Piston uzun binalar için pratik değildi, çünkü piston için binanın uzunluğundan öte derin bir çukur gerekmekteydi. Sonradan birçok makaralı halat donanımlı asansörler üretildi.
New York’lu Henry Waterman 1850 yılında asansör için “sabit halat sistemini” üretmesi tanınır. 1853’te Elisha Otis kablonun kopması durumunda boşluğa düşme ihtimalini ortadan kaldıran güvenlikli bir asansör tasarlar. Bu asansörün tasarımı günümüzde de kullanılan asansörlere benzer. Asansörün hızlı inişlerine önlem olarak yönlendirici bir cihaz yaratır, bu cihazı 1854 yılında New York’ta Crystal Palace’daki fuarda sergiler.
İlk yolcu asansörü 3 Mart 1857 tarihinde New York’ta 488 Broadway’de kuruldu. İlk asansör şaftı ilk asansörden dört sene önce geliştirilmiştir. Peter Cooper’ın 1853 yılında yapımına başlanan New York’taki Cooper Unionbinasının tasarımında bir asansör şaftı bulunmaktaydı çünkü Cooper güvenilir bir yolcu asansörünün yakında icat edileceğine inanıyordu. Şaft silindir şeklindeydi çünkü Cooper’a göre en etkili tasarımdı.
İlk elektrikle çalışan asansör 1878 yılında Werner von Siemens tarafından üretildi. Elektronik asansörlerin güvenilirliği ve hızı ise Frank Spraguetarafından geliştirildi. Asansörlerin gelişimi kömür ve tomruk gibi hammaddelerin dağ eteklerinden taşınma ihtiyacı ile başladı. Bu sanayiler sayesinde geliştirilmiş olan teknoloji ve çelik yapıların ortaya çıkması, yolcu ve yük taşımacılığını günümüze taşıdı.
1874’te J.W. Meaker asansör kapılarının güvenilir bir şekilde açılıp kapandığı bir yöntem buldu. U.S. Patent 147,853. 1929’da Clarence Conrad Crispen ilk konut asansörünü üretti.
|
Asansörler başlangıçta basit bir halat veya zincirlerden oluşurdu. Bir asansör esasında bir araç tarafından itilip çekilen bir platformdur. Günümüzün modern asansörü “asansör boşluğunda” bulunan bir platforma monte edilmiş bir kabinden (kafes veya vagon da denilebilir) oluşur. Geçmişte asansörler buhar ve hidrolik pistonlar ile çalıştırılırdı. Bir taşıma asansöründe vagonlar derin makara üzerinde yuvarlanan çelik halatlı mekanizmalar tarafından çekilir; bunlara sanayide bobin denir. Vagonun ağırlığı bir abra ile dengelenir. Bazen iki asansör eş zamanlı olarak karşı yönlere doğru hareket eder ve birbirinin ağırlığını dengeler.
Halatlar ile makara arasındaki sürtünme çekiş gücünü sağlar. Hidrolik asansör vagonu kaldırmak ve indirmek için üst veya iç zemin pistonuna basınç uygulamak üzere hidroliklerin kaynaklarını kullanır. Halatlı hidrolikler vagonu kaldırmak ve indirmek için hem halatları hem hidrolik gücü kullanır. Son yeniliklerde sabit yer çekimi motorları, raylı vites makineleri ve mikroişlemci güçler bulunuyor.
Yeni kurulumlarda kullanılan teknoloji birçok etkene bağlıdır. Hidrolik asansörler daha az masraflıdır ancak belirli bir uzunluğu geçen büyük silindirler çok yüksek asansör boşlukları için pratik değildir. 7 kattan daha yüksek binalarda taşıma asansörler kullanılmalıdır. Hidrolik asansörler genel olarak taşıma asansörlere nazaran daha yavaştır.
Asansörler kitlelere uygundur. Parçaların seri üretimi ile sağlanan tasarruf yolları vardır fakat yine de her binanın kat sayısı, asansör boşluğu ölçüleri ve modelleri sebebiyle kendine has gereklilikleri bulunmaktadır.
Asansör Kapıları
Asansörün kapıları bina sakinlerini asansör boşluğundan korur. En çok kullanılan şekil orta kısımda birleşen ve yanlara doğru açılan iki paneldir. Kademeli bir tasarımda kapılar ayrı raylar üzerine yerleştirilmiş olup açıldıklarında birbiri ardında katlanırlar ve kapandıklarında bir tarafta kademeli bir yüzey oluştururlar.
|
Dünya İstatistikleri
2008 itibariyle İtalya 850,000 adet ile en çok asansörün kurulduğu ülkedir, hemen ardından 700,000 asansör ile Amerika ve 1949 yılından beri kurulmakta olan 610,000 asansörüyle Çin gelmektedir. Dünyanın en büyük pazarı 1.629 Milyon Euro satış ve 1.224 Milyon Euro İç Pazar ile İtalya’dır. Çin ise gelişmekte olan bir pazardır; 2013 yılına kadar asansör miktarının 1,300,300’e çıkması beklenmektedir.
Belli başlı üreticiler
· Otis (dünyanın en büyük asansör üreticisi, 1999’da The Express Lifts’i üretti)
· Schindler Group (dünyanın en büyük ikinci üreticisi, 1989’daWestinghouse Elevator’i üretti) · ThyssenKrupp (1999’da Dover Asansör Sistemini kuran dünyanın en büyük üçüncü asansör üreticisi) · KONE (1987’de Fiam Asansörlerini ve 1994’te Montgomery Asansörlerini üreten en büyük dördüncü üretici) · Fujitec (başlıca bilinen fakat en küçük üretici) · Hitachi Elevator · Mitsubishi Electric Elevator Division (bazı bölgelerde Ryodan adlı yan kuruluşu tarafından yürütüldü) · Richmond Elevator (Vancouver/Kanada’da en büyük üretici) · 1/6/1894; Rochester N. Y. adlı önemli asansör firması tarafından üretilen asansörler. · Toshiba (Taipei 101’de kurulan asansörler) |
Yeni iskanı alınmış bir binada müteahhit firmanın teknik ve eksiklere dair sorumlulukları, hem Türk mevzuatı hem de genel inşaat hukuku çer...