27 Mayıs 2014 Salı

Diyarbakır'da Müşterek Tepki

Diyarbakır'da Müşterek Tepki

 
Haber Yayın Tarihi : 26.05.2014 14:46
[6075771]
Diyarbakır'da müşterek tarım arazisi sahibi vatandaşlar, ihtiyaç dolayısıyla satamadığı arazileri nedeniyle mağdur oldukları gerekçesiyle eylem yaptı.
Diyarbakır'da Müşterek Tepki,

Tarımda verimli ve düşük maliyetli üretim yapılabilmesi için tarımsal araziler miras ya da satış yoluyla küçük parçalara bölünmeyecek olması ihtiyaçtan arazisinin bir kısmını satmak isteyenler tarafından tepki ile karşılandı.
Tarımsal arazilerin küçük parçalara bölünmesini önleyen, toprak koruma ve arazi kullanımı hakkında kanunda değişiklik öngören yasa Resmi Gazete'de yayımlanmasının ardından Diyarbakır'da müşterek tarım arazisi sahibi vatandaşlar, ihtiyaç dolayısıyla satamadığı arazileri nedeniyle mağdur oldu.
Diyarbakır'da mağdur olduklarını belirten vatandaşlar, mağduriyetinin giderilmesi için Gıda Tarım ve Hayvancılık İl Müdürlüğü önünde eylem yaptı. Yapılanan büyük haksızlık olduğunu ileri süren vatandaşlar, durumun düzeltilmesi talebinde bulundu.
Söz konusu kanun değişikliğiyle daha önce noter üzerinden satışı yapılan ancak itimat nedeniyle devri yapılmayan, tapusu alınmayan arazilerin devrinin artık mümkün olmadığını belirterek, bu durumun büyük olaylar meydana getirebileceğini dile getirdiler.
ZENGİN DAHA ZENGİN OLACAK
Mağdur olduğunu beyan eden Diyarbakır'ın Yenişehir ilçesi Dökmetaş Mahallesi'nde ikamet eden Şirin Atlı, tanıdıklarından müşterek parsel içinde arazi satın aldığını belirterek, "Şimdi ihtiyaçtan aldığım arazimi satmak istiyorum ama satışını yapamıyorum. Ellerimizdeki arazileri hiçbir şekilde satamıyoruz. Evet, satmamızın bir yolu var ama sadece müşterek olduğumuz kişilere satabiliyoruz. Yani fiyatı 5 ise müşterek olduğumuz kişi ancak 1'e satın alıyor. Bu durum bizim büyük mağduriyet yaşamamıza sebep oluyor. Yani zengin daha zengin olacak. Cebinde nakit parası olan müşterek arazi sahibi diğer müştereklerden çok ucuz rakama arazi satın alabilecek ya da satış yapılmayacak. Yani üçüncü bir kişiye satış yapılamıyor. Bu gerçekten adil olmayan bir durum" diyerek tepki gösterdi.
MAĞDUR EDEN KANUN
Arazinin kendisinin olduğunu bu halde müşterek olsa dahi kendi payının satışının yapılmasının normal olduğunu anlatan Burhan Damar ise, "Ben 5 dönümlük bir arazi satın aldım. Satın aldığım yerde müşterek birçok kişi var. Arazimin değeri dönüm başına 50 bin TL olmasına rağmen ve alıcısı olmasına rağmen ben ancak müştereğe satmak zorunda bırakılıyorum. Yani müşterekler dışında bir kişiye satış yapamıyorum. Müşterek olan kişide durumun farkında olduğu için dönümü 50 bin TL olan arazime ancak dönümü 10-15 bin TL veriyor. Bu durum karşısında büyük mağduriyet yaşıyorum. Devlet böyle bir kanunu neden çıkardı anlamadık. Kanunlar insanlara yardımcı olsun diye çıkarılır ancak bu çıkan kanun insanları resmen mağdur ediyor" diyerek tepki gösterdi.
Yasaya göre, belirlenen asgari büyüklüğe erişmiş tarımsal araziler, bölünemez eşya niteliği kazanıyor. Asgari tarımsal arazi büyüklüklerini günün koşullarına göre arttırabilecek. Tarım arazileri Bakanlıkça belirlenen büyüklüklerin altında ifraz edilemeyecek ve hisselendirilemeyecek
.

26 Mayıs 2014 Pazartesi

CHP'den AKP'nin kanun tasarısına destek

ANKARA (ANKA) - Tarım Bakanı Mehdi Eker, yarın Genel Kurul gündemine alınacak olan, Koruma ve Arazi Kullanımı ve Medeni Kanun'da değişiklik öngören tasarı hakkında CHP ve MHP Gruplarını ziyaret ederek destek istedi. CHP Grup Başkanvekili Akif Hamzaçebi, tasarıya destek vereceklerini söyledi.

Eker, CHP Grup Başkanvekili Akif Hamzaçebi ile MHP Grup Başkanvekili Yusuf Halaçoğlu’nu ziyaret etti. Eker, Genel Kurul’da görüşülmesi beklenen, miras konusunda yeni düzenlemeler getiren tasarı hakkında bilgi vererek, destek istedi.

Görüşmenin ardından açıklama yapan Hamzaçebi, Bakan Eker’in tasarı konusunda görüş aktardığını belirterek, “Söz konusu tasarının bir an önce yasalaşması için destek istediler. Tarım işletmelerinin çokluğu aynı zamanda işletmelerin küçüklüğü tarım sektörü önündeki en önemli sorundur Birleştirilmesi Üreticilerin lehinedir. Yasalaşması konusunda gerekil desteği vereceğiz. Görüşmelere yarın başlanacak. Çarşamba devam edecek” dedi.

Bakan Eker, gruplara, tarım arazilerinin bölünmesinin yılda 17 milyar lira zarara neden olduğunu, tasarının yasalaşması için Meclis'in tarihi sorumluluğunu yerine getirmesini istedi.
-MİRAS YOLUYLA TOPRAK BÖLÜNMESİNE SON-
Tasarıyla; Tarım arazilerinin miras yoluyla bölünmesinin önüne geçen düzenleme, ülkenin geleceği ve Türk tarımı için çok önemli bir değişiklik olarak yorumlanıyor. Bölgesel ve küresel pazarlar için de üretim yapılmasını amaçlanan Tasarıyla, Tarım arazilerinin miras yoluyla bölünmesinin önlenmesini amaçlayan Tasarı ile mirasçıların kendi aralarında anlaşması halinde söz konusu tarım arazisi anlaşma sağlanan mirasçıya devir edilecek.
Mirasçılar devir dışında araziyi aile malları ortaklığı şeklinde kullanabilecekler ve bu kapsamda Türk Ticaret Kanunu'na göre limited şirket kurabilecekler. Ayrıca, mirasa konu tarım arazileri mirasçılar tarafından bir bütün olarak satılabilecek. Mirasçılar kendi aralarında anlaşamamaları durumunda ise, taraflar sulh hukuk mahkemesinde dava açabilecek, dava açmaması durumunda ise Bakanlığın taraflara 3 ay süre vermesi sonrasında dava açabilecekler.
Buna göre; sulh hukuk hakimi tarafından belirlenen ehil mirasçıya değeri üzerinden devir yapılacak. Ehil mirasçı bulunmaması halinde en yüksek teklifi veren istekli mirasçıya devir yapılacak. Ehil ve istekli mirasçı bulunmaması durumunda, sulh hakimi tarafından satışı sağlanacak. Ehil mirasçının tespitine ilişkin kriterler yönetmelikle belirlenecek. Tarım arazilerini alan mirasçı, diğer mirasçılara miras paylarının bedelini, sulh hâkiminin kararından itibaren en geç bir yıl içerisinde ödeyecek.

Tarımda miras yoluyla bölünmeye son

Mirasçıları yakından ilgilendiren Toprak Koruma Kanunu Meclis Genel Kurulu'ndan geçti. Yeni yasayla, tarım arazileri miras yoluyla bölünemeyecek. Mirasçılar, anlaşamazsa konu mahkemeye taşınacak. Mahkeme, arazinin devredileceği mirasçı belirleyebilecek. Öncelik, köyde tarımla uğraşan kardeşte olacak.
Miras yoluyla arazilerin bölünmesini önleyecek Toprak Koruma Kanunu Tasarısı Meclis Genel Kurulu'nda kabul edilerek yasalaştı.

Yeni yasayla, tarım arazileri bölünerek, belirlenen asgari dönümün altına düşürülemeyecek. Büyüklüğü Tarım Bakanlığı belirleyecek. Bu rakam bölgelere göre değişiklik gösterebilecek. Asgari büyüklük, mutlak tarım arazilerinde 20, meyve bahçelerinde 5, seracılık yapılan arazilerde ise 3 dönüm olacak.

Tapuyu almadan arazilerin mirasçılar arasında pay edilmesi de artık yasak olacak. Tarım arazilerinde asgari parsel büyüklüğünün altında yeni hisse oluşturulamayacak.

Miras olan arazilerin devir işleminin bir yılda tamamlanması gerekecek. Mirasçılar arazinin büyüklüğüne göre haklarını bir veya daha fazla mirasçıya devredebileceği gibi aile malları ortaklığı kurulabilecek veya arazi, kuralacak limited şirkete verebilecek. Ya da topluca üçüncü şahıslara satılabilecek.

Mirasçılar anlaşamazsa, konu mahkemeye taşınacak. Mahkeme, arazinin devredileceği mirasçıyı belirleyebilecek. Öncelik, köyde tarımla uğraşan kardeşte olacak.

Araziyi devralan kişi, diğer mirasçıların parasını ödemek için bankadan kredi kullanmak zorunda kalırsa Tarım Bakanlığı, kredi faizinin bir kısmını kendisi üstlenebilecek. Yine para ödeyemezse arazi mahkeme kararıyla satılabilecek.

Yirmi yıl içerisinde arazinin değerlenmesi halinde, diğer mirasçılar bundan pay alacak.

100 yılın tarım reformu

100 yılın tarım reformu
Tarım ve Hayvancılık Bakanı Mehdi Eker, tarım arazilerinin miras yoluyla bölünmesine son verecek Toprak Koruma Kanunu'nun detaylarını Yeni Şafak'a anlattı
NİL GÜLSÜM - YASEMİN ASAN | 05 MAYIS 2014, 22:03
RÖPORTAJHABERİ YAZDIR
FOTOĞRAF: TARIK BAKICI
FOTOĞRAF: TARIK BAKICI

Toprak Koruma ve Arazi Kullanımı Kanunu ve Türk Medeni Kanunu'nda değişiklik yapılması hakkındaki kanun tasarısı Meclis'ten geçti. Tarım arazileri miras yoluyla bölünmeyecek, asgari tarımsal arazi büyüklüğünün altındaki tarımsal arazileri toplulaştırabilecek. Gıda Tarım ve Hayvancılık Bakanı Mehdi Eker Yeni Şafak büromuzu ziyaret etti. Bakan Eker, Ankara Temsilcisi Abdulkadir Selvi, Haber Müdürü Hüseyin Likoğlu, Muhabirlerimiz Yasemin Asan ve Nil Gülsüm'ün sorularını cevapladı.

Osmanlı Devleti'nin toprak rejiminde arazi bölünmesi bulunmadığını, bugün dünyanın gelişmiş ülkelerinin hiç birinde de olmadığını belirten Gıda Tarım ve Hayvancılık Bakanı Mehdi Eker, 'Arazileri bölünmeye müsait hale getirilirse nüfus arttıkça mirasçılar arasında bu araziler sürekli bölünür. Bu bölünme beraberinde küçük parselleri getirir. Ekonomik olarak işletilebilir verimsel bir faaliyette bulunma özelliğini kaybeder' dedi.

VERİMLİLİK DÜŞTÜ

Bakan Eker, 'Tarım arazileri, 1926'dan itibaren Medeni Kanun gereği menkul mallar gibi miras yoluyla bölünmesinin önü açılmıştır. Bu geçen zaman içinde Türkiye'nin tarım arazileri babadan oğula geçerken daima bölünmüştür. Verimlilik düşüklüğünün en büyük sebebi arazi bölünmesidir' şeklinde konuştu. Eker'in konuyla ilgili sorularımıza verdiği cevaplar şöyle:

40 MİLYON HİSSEDAR

1990'lı yıllar itibariyle Türkiye'de 3 milyon tarım işletmesi var. Bunların ortalama büyüklüğü 5.9 hektar, yani 59 dönüm. Bu işletmelerin her biri ortalama on ayrı parselden oluşuyor. İşletmenin her bir parçası da ayrı yerlerde ve 30 milyon parselin olduğu kayıtlarımızda yer alıyor. Bunların da 40 milyon hissedarı bulunuyor. Bu çok verimsiz bir yapı demektir.

GELİŞMİŞ ÜLKEDE BÖLÜNMÜYOR

Dünyanın gelişmiş bir çok ülkesinde farklı yöntemler uygulansa bile topraklar bölünmüyor. İngiltere'de miras olan araziler en büyük kardeşe veriliyor. Fransa'da bir kişi toprakları alıyor ve piyasa değerini diğer kardeşlerine ödüyor. Almanya'da kardeşlerden birisi diğer kardeşlere cüzi bir miktar ödeme yapıyor toprakların tamamı bir kişide kalıyor. İspanya'da topraklar ehil olan mirasçıya devrediliyor. İtalya'da İspanya gibi ehil olan kişiye devrediyor. Amerika'da da bedeli karşılığında satılma mümkün olabiliyor ama arazi bölünmüyor. Bizde ise mirasçılara payları oranında bölünme yapılıyor.

9 YILDA HAZIRLANDI

Biz hükümet olarak tarım alanında çok büyük reformlar yaptık. Üretim değerini üç kattan fazla arttırdık. Biz iktidara geldiğimizde tarımsal üretim değeri 23 milyar dolardı. Bu rakamla da dünya ülkeleri sıralamasında 11. sıradaydı, Avrupa'da ise 4. sıradaydı. Biz yaptığımız reformlar ve verimlilik artışlarıyla bunu 62 milyar dolara kadar çıkardık. Avrupa'yı geçtik birinci olduk. Dünyanın da 6'ncı tarım gücü haline geldik. Bu başarıyı mevcut yapı ile elde ettik ama önümüzdeki dönemde bu bölünmeyi engelleyemediğimiz sürece, yeni nesiller geldikçe topraklar küçülecek. Bizim çocuklarımız ve gelecek nesillerimiz eğer bu topraklarda tarım yapacaksa bu bölünmeyi şimdiden engellememiz gerekiyor.

REFORM HÜKÜMETİYİZ

Mutlaka bu bölünmeyi durdurmalıydık ve bu sebeple bu çalışmayı başlattık. Biz reform hükümetiyiz, bu çalışmanın alt yapısını da 9 yıldır oluşturmaya çalışıyorduk. Toprak Koruma ve Arazi Kullanım Kanunu da bugün gerçekleşen bu çalışmamızın temeliydi. İllerde toprak korumu kurulları oluşturduk. Biz aslında tarım arazilerinin tamamını teminat altına alıyoruz, bir mana da sigortalıyoruz.

Ekonominin yıllık zararı 17 milyar dolar

Bundan sonraki safhada artık bir bölünme olmayacak. İki boyutu olan bu düzenlemeyle öncelikle bölünmeyi engelliyoruz, ikinci olarak da mevcut bölünmüş yapıları toplulaştırıyoruz. 4 milyon hektarlık bir alanın toplulaştırmasını bitirdik. 2 milyon hektarlık alanın da çalışması da devam ediyor. İlk toplulaştırma çalışması 1961 yılında yapılmış. O tarihten 2002'ye kadar Türkiye 450 bin hektar arazi toplulaştırmış. Biz ise 10 yılda 4 milyon hektarlık çok büyük bir toplulaştırma çalışması yaptık. Tabi toplulaştırmanın daha anlamlı ve kolay olması için bölünmeyi de engellemek gerekiyor. Biz iki aşamayı kapsayan bu projeyi de bu sebeple oluşturduk.

YILDA 9.7 MİLYAR DOLAR VERİYORUZ

Sadece traktör bölünmüş 10 parsel arasında dolaşırsa onun yaktığı mazot ve bunların yol açtığı hasar diğer zararlarla birlikte yılda yaklaşık 17 milyar yapıyor. Yani mevcut yapı bölünmüş yapının şu an itibari ile en kaba hesapla yılda 17 milyar zararı var. Cumhuriyet tarihinin en yüksek düzeyindeki desteğini biz Türk çiftçisine verdik. Bu yıl 9.7 milyar TL karşılıksız destek veriyoruz. Bir yılda bunun iki katını bölünmüş yapıdan dolayı kaybediyoruz. Verimli bir tarımsal, rekabetçi bir sistem kurmamız ölçeğimizi büyütmek ile mümkün.

20 MİLYON DÖNÜM ARAZİDE ÜRETİM YOK

Arazi bölündükten sonra kimsenin karnını doyuramayacak duruma geliyor. Ve insanlar orayı terk ediyor. Aşırı derecede bölünme toprağın bir kısmının da tamamen kullanılamaz hale gelmesine yol açıyor. Bu şekilde eskiden ürettiğimiz şimdi üretilemez hale gelmiş arazi miktarı 2 milyon hektar. Yani 20 milyon dönüm demek. Bu 20 milyon dönümün ekonomik değeri hesaplandığında eğer kullanılmış olsaydı bize sağlayacağı geliri siz hesap edin.

REFORM GELECEK NESİL İÇİN ÖNEMLİ

Bizim tarım sektörü içinde tarımsal üretimimizi garanti altına alacak, gıda güvenliğimiz gelecekte sağlayacak, bir belirli kitleyi karnını doyuracak şekilde tarım içerisinde tutmamız lazım. İşte bu reform bunun için önemli. Bu da gelecek için önemli.

Anlaşmazlıkta 4 şık sunulacak

Bu yasanın uygulaması nasıl olacak? Örneğin, baba vefat etti ve mirasçılar var. Kendi aralarında anlaşmaları halinde 4 tane şık söylüyoruz. Mirasçılar, üzerinde anlaşma sağladıkları mirasçıya kendi paylarını Tapu Müdürlüklerinde devredebilirler. Bu devir işleminde arazi bedeli mirasçılar arasında belirlenebilecek, gerektiğinde kredi imkanlarından yararlanacaklar. Aile malları ortaklığı şeklinde ortak kullanabilirler, bu durum tapu kayıtlarında beyanlar hanesine şerh edilecek. Hisse payları oranında ortak oldukları limited şirket kurularak araziler şirket adına tescil ettirilir ve şirket kimliği altında kullanıma devam edilir. Mirasçılar mirasa konu tarımsal arazilerinin tamamını üçüncü şahıslara satış sureti ile tasfiye edebilecekler. Mirasçıların anlaşamaması halinde; mirasa konu araziler, mahkeme tarafından belirlenen ehil mirasçıya tarımsal gelir değeri üzerinden devrine karar verilecek.

Araziyi kullanan çiftçiye destek

Arazilerin satılması halinde, sınırdaş arazi malikleri de önalım hakkına sahip olacak. Kanunun yürürlüğünden önce vefat edenlere ait tarımsal arazilerin intikal işlemleri iki yıl içinde tamamlanacak ve devam eden davalara eski Kanun uygulanacak. Mirasçılar tarafından kurulan işletmelerde; damga vergisi, harç vb. masraflar için muafiyetler sağlanacak.

HİSSE ALIMINDA KOLAYLIK

Araziyi kullanan çiftçilere kredi desteği sağlanarak diğer hisseleri alması konusunda kolaylıklar sağlanacak. Bakanlık arazi edindirme kurumu gibi çalışarak hissedarların alım satım işlemleri ile ilgili anlaşmaları konusunda destek sağlayacak.

TARIMSAL GELİR 3 BİN DOLAR

Bir işletme bir ailenin karnını doyuracak kadar gelir temin etmeli. Bunun için Türkiye'nin 920 civarında ilçesi var. Her bir ilçe için kuru arazi, sulu arazi, bağ-bahçe, dikili arazi ve örtü artı arazilerini belirledik. Buradaki ölçü şu, şu anda kişi başına düşen Türkiye'nin ortalama tarımsal geliri 3 bin 650 dolar. Burada 4 ile çarpıyoruz. 13 bin dolar. Bu geliri yıllık olarak temin edecek en az bir büyüklük olmalı.

Mirasçıya tarımsal gelir üzerinden kâr verilecek

Ehil kişinin şartları yönetmelik ile belirlenecek. Ehil olan parası olan kişi değil. Mesela köyde oturuyorsa ehildir. Sanatı, bilgisi, eğitimi, sevgisi önemli olacak. Arazileri alan mirasçı, diğer mirasçıların paylarını hâkimin kararından itibaren en geç bir yıl içinde ödeyecek. Mirasçının ayırt etme gücüne sahip olmaması halinde, arazilerin kullanım hakkı hakim tarafından mirasçılardan birine veya üçüncü bir kişiye tedbiren verilebilecek. Tarımsal arazilerin mirasçılardan birine devredilmesinden itibaren 20 yıl içinde bu arazilerde tarım dışı kullanım nedeniyle değerinde artış meydana gelmesi durumunda, bu artış miktarından diğer mirasçılar payları oranında faydalanacak. Diğer mirasçıların paylarının ödenmesinde kredi imkanları sağlanacak.

'TARIM ARAZİLERİNİN BÖLÜNMEMESİ GERÇEK BİR REFORMDUR'

'TARIM ARAZİLERİNİN BÖLÜNMEMESİ GERÇEK BİR REFORMDUR'


Tarım Arazilerinin Bölünmemesi Gerçek Bir ReformdurADANA Çiftçiler Birliği Başkanı Behçet Homurlu, TBMM'de kabul edilen Toprak Koruma ve Arazi Kullanımı Kanununda Değişiklik Yapılması Hakkında Kanun Tasarısı ile artık tarım arazilerinin miras yoluyla bölünemeyeceğini belirterek bunun gerçek...


http://www.haber3.com/tarim-arazilerinin-bolunmemesi-gercek-bir-reformdur-2689350h.htm#ixzz32qfIi0fu


ADANA Çiftçiler Birliği Başkanı Behçet Homurlu, TBMM'de kabul edilen Toprak Koruma ve Arazi Kullanımı Kanununda Değişiklik Yapılması Hakkında Kanun Tasarısı ile artık tarım arazilerinin miras yoluyla bölünemeyeceğini belirterek bunun gerçek bir reform olduğunu söyledi.
Tasarıyı değerlendiren Bahçet Homurlu, bereketli topraklara sahip Adana'da 6.5 milyon dekarlık tarımsal alan bulunduğunu ancak bunun önemli bir kısmının bölünmüş araziler olduğunu hatırlattı. Homurlu, "Bu tasarının amacı, toprağın korunması, geliştirilmesi, tarım arazilerinin sınıflandırılması, asgari tarımsal arazi ve yeter gelirli tarımsal arazi büyüklüklerinin belirlenmesi ve bölünmelerinin önlenmesi, tarımın sürdürülebilirliği, arazilerin verimli ve rekabetçi piyasa ile mücadele edilebilirliği, tarımda kişi başı milli gelirin artırılmasıdır" dedi.
BAKANA TEŞEKKÜR
Tarım arazilerinin miras yoluyla bölünmesinin tarıma ve ekonomiye ciddi zarar verdiğini anlatan Behçet Homurlu, şunları kaydetti:
"Parçalanmış arazilerin önüne geçilmesi için hepimizin arzu ettiği bir kanundu. Ben bunları Ziraat Fakültesi'nde öğrenciyken çıkacak diye bekliyordum. Okul biteli 40 yıl oldu ancak bu yasa yeni çıktı. Maalesef bugüne kadar gecikti. Buna göre, tarım arazilerine sahip aileler limited şirket kurabilecek. Bu şirket kuruluşunda sermaye toprak kabul edilecek. Ortakların içinde bu şirkete girmek istemeyen olursa devlet çıkacak olana kredi verecek, böylece çıkacak olanın parasını alması sağlanacak. Tarım işletmeleri küçüldükçe randımansız oluyor. Artık miras yoluyla tarlalar bölünmeyecek. Artık tarlalar, rasyonel kullanılacak, ekonomik tarım yapmaya elverişli kalacak. Zaten yıllarca bölünmüş olan tarımsal parseller, artık bu boyutlarıyla kalacaklar. Tarımsal arazilerin boyutları büyüdüğü oranda yapılan masraflar düşer. Söz gelimi 10'ar dönüm için 1'er traktör yerine 100 dönüm arazi için tek traktör alınır. İş gücü, yollar, kanallar, bunların her birinde yapılan tasarruflar Türk ekonomisine büyük çapta tarımsal kar olarak geri dönecektir. Gıda, Tarım ve Hayvancılık Bakanımız Mehmet Mehdi Eker'in ve bakanlık mensuplarının gayretleriyle oldu. Kendilerine teşekkür ediyoruz."
YB(OA/AK)
DHA


http://www.haber3.com/tarim-arazilerinin-bolunmemesi-gercek-bir-reformdur-2689350h.htm#ixzz32qfX7uIp

Tarım arazisi miras yoluyla bölünmeyecek

Tarım arazileri miras yoluyla bölünmeyecek, asgari tarımsal arazi büyüklüğünün altındaki tarımsal arazileri toplulaştırabilecek.
Meclis Genel Kurulu'nda, Toprak Koruma ve Arazi Kullanımı Kanununda Değişiklik Yapılması Hakkında Kanun Tasarısı kabul edildi.

BÖLÜNEMEZ EŞYA NİTELİĞİ KAZANMIŞ OLACAK
Yasaya göre; asgari tarımsal arazi büyüklüğü, bölge ve yörelerin toplumsal, ekonomik, ekolojik ve teknik özellikleri gözetilerek Bakanlık tarafından belirlenecek. Belirlenen asgari büyüklüğe erişmiş tarımsal araziler, bölünemez eşya niteliği kazanmış olacak.

ASGARİ TARIMSAL ARAZİ BÜYÜKLÜĞÜ

Asgari tarımsal arazi büyüklüğü; mutlak tarım arazileri, marjinal tarım arazileri ve özel ürün arazilerinde 2 hektar, dikili tarım arazilerinde 0,5 hektar, örtü altı tarımı yapılan arazilerde 0,3 hektardan küçük belirlenemeyecek.

Bakanlık asgari tarımsal arazi büyüklüklerini günün koşullarına göre artırabilecek. Tarım arazileri Bakanlıkça belirlenen büyüklüklerin altında ifraz edilemeyecek, hisselendirilemeyecek.

Hazine taşınmazlarının satış işlemleri hariç olmak üzere pay ve paydaş adedi artırılamayacak. Ancak, tarım dışı kullanım izni verilen alanlar veya çay, fındık, zeytin gibi özel iklim ve toprak ihtiyaçları olan bitkilerin yetiştiği alanlarda arazi özellikleri nedeniyle belirlenen asgari tarımsal arazi büyüklüğünden daha küçük parsellerin oluşması gerekli olduğu takdirde, Bakanlığın uygun görüşü ile daha küçük parseller oluşturulabilecek.

TARIMSAL ARAZİLER BELİRLENEN YETER GELİRLİ TARIMSAL ARAZİ BÜYÜKLÜKLERİNİN ALTINDA İFRAZ EDİLEMEYECEK, BÖLÜNEMEYECEK
Tarımsal araziler belirlenen yeter gelirli tarımsal arazi büyüklüklerinin altında ifraz edilemeyecek, bölünemeyecek. Tarımsal arazilerin bu niteliği şerh konulmak üzere Bakanlık tarafından ilgili tapu müdürlüğüne bildirilecek.

Yeter gelirli tarımsal arazi büyüklüklerinin hesaplanmasında, aynı kişiye ait ve Bakanlıkça aralarında ekonomik bütünlük bulunduğu tespit edilen tarım arazileri birlikte değerlendirilecek.

Yeter gelirli tarımsal arazilerin ekonomik bütünlüğe sahip olmayan kısımları Bakanlığın izni ile satılabilecek.

MİRASA KONU TARIMSAL ARAZİLER İLE YETER GELİRLİ TARIMSAL ARAZİLERİN DEVRİ

Mirasa konu tarımsal arazi ve yeter gelirli tarımsal arazilerde mülkiyetin devri esas olacak. Mirasçılar arasında anlaşma sağlanması hlinde, mülkiyeti devir işlemleri mirasın açılmasından itibaren bir yıl içinde tamamlanacak.

Mirasçılar arasında anlaşma sağlanamadığı takdirde, mirasçılardan her biri yetkili sulh hukuk mahkemesi nezdinde dava açabilecek.

TARIMSAL ARAZİLERİ TOPLULAŞTIRABİLECEK
Bakanlık, gerekli hllerde asgari tarımsal arazi büyüklüğünün altındaki tarımsal arazileri toplulaştırabilecek veya bu Kanun kapsamında değerlendirmek üzere kamulaştırabilecek.

Toplulaştırma uygulamalarında, tahsisli araziler asgari tarımsal arazi büyüklüğünün altındaki araziler ile birleştirilerek asgari büyüklükte yeni tarımsal araziler oluşturulabilecek.

Tarım Arazilerinin Korunması ve Kullanılmasına Dair Yönetmelik

Yönetmelik
Tarım ve Köyişleri Bakanlığından: 
Tarım Arazilerinin Korunması ve
Kullanılmasına Dair Yönetmelik

BİRİNCİ BÖLÜM
Amaç, Kapsam ve Tanımlar
             Amaç
             Madde 1 — Bu Yönetmeliğin amacı; tarım arazilerinin korunmasının ve amacına uygun bir şekilde kullanılmasının sağlanması ve bu alanların hangi zorunlu hallerde tarım dışı amaçlarla kullanılabileceğine dair usul ve esasları belirlemektir.
             Kapsam
             Madde 2 — Bu Yönetmelik, tarım arazilerinin korunması ile yerleşim birimlerinin kurulması, geliştirilmesi, askeri, sanayi, ulaştırma, eğitim, sağlık, turizm, depolar, antrepolar, haberleşme, sportif ve tarımsal tesisler ile diğer amaçlar için kullanılmasına ihtiyaç duyulan tarım arazilerinin, tarım dışı amaçlar için kullanılmasına izin verilmesiyle ilgili hususları kapsar.
             6831 sayılı Orman Kanunu ile orman sayılan yerler, 3573 sayılı Zeytinciliğin Islahı ve Yabanilerinin Aşılattırılması Hakkında Kanun ile belirlenen zeytinlikler, 4342 sayılı Mera Kanunu uygulama alanları ve 3083 sayılı Sulama Alanlarında Arazi Düzenlemesine Dair Tarım Reformu Kanunu uyarınca uygulama alanı veya bölgesi ilan edilen yerlerde bu Yönetmelik hükümleri uygulanmaz.
             Dayanak
             Madde 3 — 9/8/1991 tarihli ve 441 sayılı Tarım ve Köyişleri Bakanlığının Kuruluş ve Görevleri Hakkında Kanun Hükmünde Kararnamenin 2 nci maddesi, 9/5/1985 tarihli ve 3202 sayılı Kanunun 2 nci maddesi ile 28/1/2005 tarihli ve 5286 sayılı Kanun uyarınca hazırlanmıştır.
             Tanımlar
             Madde 4 — Bu Yönetmelikte geçen;
             Bakanlık: Tarım ve Köyişleri Bakanlığını,
             İl Müdürlüğü: Tarım ve Köyişleri Bakanlığı İl müdürlüklerini,
             Çiftçi: Bitkisel, hayvansal ve su ürünleri üretimi yaparak geçimini temin eden gerçek veya tüzel kişileri,
             Tarım arazileri: Toprak, topoğrafya ve diğer ekolojik özellikleri bitkisel, hayvansal ve su ürünleri üretimi için uygun olan ve halihazır bu amaçla kullanılan veya ekonomik olarak imar, ıslah ve ihya edilerek bitkisel, hayvansal ve su ürünleri üretimi için uygun hale dönüştürülebilen arazileri,
             Tarım arazileri sınıfı: Doğal özellikleri ve yapılan tarım şekline göre; nitelikleri Bakanlıkça belirlenen mutlak tarım arazileri, özel ürün arazileri, dikili tarım arazileri, marjinal tarım arazilerini,
             Arazi kullanma şekilleri: Arazinin halihazır kuru tarım, sulu tarım, mera, orman, yerleşim yeri, terk ve benzeri kullanım şekillerini,
             Mutlak tarım arazileri: Bitkisel üretimde, toprağın fiziksel, kimyasal ve biyolojik özelliklerinin kombinasyonu yöre ortalamasında ürün alınabilmesi için sınırlayıcı olmayan, topoğrafik sınırlamaları yok veya çok az olan, ülkenin tarımsal üretiminde ülkesel, bölgesel veya yerel önemi nedeniyle tarımda kalması gereken, halihazır tarımsal üretimde kullanılan veya bu amaçla kullanıma elverişli arazileri,
             Dikili tarım arazileri: Arazi özelliklerine bağlı kalmaksızın, sayıları, tür ve cinsine göre Bakanlıkça belirlenecek asgari sayıda meyve, asma, fındık, fıstık, gül, çay ve benzeri ağaç, ağaççık ve çalı formunda yöre ekolojisine uygun çok yıllık bitkilerin dikili olduğu tarım arazilerini,
             Özel ürün arazileri: Mutlak tarım arazileri ve dikili tarım arazileri dışında toprak ve topoğrafik sınırlamaları nedeniyle yöreye adapte olmuş her tür bitkisel üretim yapılamayan sadece özel bitkisel ürünlerin yetiştiriciliği ile su ürünleri yetiştiriciliğinin ve avcılığının yapılabildiği, ülkenin tarımsal üretiminde ülkesel, bölgesel veya yerel önemi nedeni ile tarımda kalması gereken arazileri,
             Marjinal tarım arazileri: Mutlak tarım arazileri, özel ürün arazileri ve dikili tarım arazileri dışında kalan, toprak ve topoğrafik sınırlamaları nedeniyle üzerinde sadece geleneksel toprak işlemeli tarımın yapıldığı, yerel önemi olan ve kullanım kararlarının yerel ihtiyaçlara göre belirlendiği arazileri,
             Örtü altı tarım arazileri: İklim ve diğer dış etkilerin olumsuzluklarının kaldırılması veya azaltılması için cam, naylon veya benzeri malzeme kullanılarak oluşturulan örtüler altında ileri tarım teknikleri kullanılarak tarım yapılan arazileri,
             Sulu tarım arazileri: Devlet yatırımları ile sulamaya açılmış veya sulama projesi kapsamında olan arazileri,
             Kuru tarım arazileri: Halen Devlet yatırımları ile sulanmayan veya sulama projesi kapsamında olmayan, bitki su ihtiyacının sadece doğal yağışlarla karşılanabildiği arazileri,
             Tarımsal amaçlı yapılar: Tarımsal üretim için ihtiyaç duyulan yapılar ile tarımsal ürünlerin üretildikten sonra ilk işleme ve değerlendirmesini yapmak amacıyla işletme içerisinde inşa edilen, işletme sahibine ait yapıları,
             Tarımsal amaçlı entegre yapılar: Tarımsal ürünlerin üretiminden sonra işlenerek fiziksel veya kimyasal özellikleri değiştirilip bir veya birden fazla yeni ürüne dönüştürülmesinin yapıldığı tesisleri,
             Arsa: Yerleşim alanları içinde veya dışında ilgili kuruluşlardan uygun görüş alınarak konut, sanayi, turizm ve benzeri amaçlarla yerleşim için imar planı yapılmış veya bu amaçla kullanılan, planı bulunmayan kasaba, belde ve köy yoğun yerleşim alanları içinde kalan arazileri,
             Yerleşim alanı: Konut, konaklama, turizm, sanayi, askeri ve benzeri amaçlar için kullanılmak üzere planlanarak yapılaşmış veya eskiden beri bu amaçla kullanılan planı bulunmayan kasaba, belde ve köy yerleşik alanları ile arsa niteliği kazanmış arazileri
             ifade eder.

İKİNCİ BÖLÜM
Tarım Dışı Faaliyetlere Arazi Tahsisinde Genel Esaslar
             Uygulama alanları izin mercii
             Madde 5 — Bu Yönetmeliğin 2 nci maddesinde belirtilen kanunların kapsamı dışında kalan alanlarda, her ölçekteki bölge planları, çevre düzeni planları, nazım imar planları, mevzii imar planları, uygulama imar planları ve bunların eki imar planları ile yerleşim alanlarındaki ilave imar planları için ihtiyaç duyulan arazinin tarım dışı amaçlı faaliyetlere tahsisi İl müdürlüklerinin iznine tabidir. Bölge planları, çevre düzeni planları ve nazım imar planları gibi küçük ölçekli planlar hazırlanmadan önce ilgili kuruluşlar, planlanacak alanların sınırlarını gösteren 1/25 000 veya daha büyük ölçekli haritalarla birlikte, İl müdürlüğüne müracaat eder. İl müdürlükleri, hazırlayacakları arazi özellikleri ve tarımsal faaliyetlerle ilgili bilgileri içeren tarımsal etüt raporunu değerlendirerek, karara esas gerekli belgeler tamamlandıktan sonra, müracaatları en geç bir ay içerisinde sonuçlandırır.
             Arazi özelliklerinin belirlenmesi
             Madde 6 — Arazi özellikleri; kullanım şekli, toprak özellikleri, arazi sınıfı, tarımsal özellikleri ve çevre arazilerle tarımsal kullanım bütünlüğü, herhangi bir zirai geliştirme projesi içerisinde olup olmadığı göz önüne alınarak hazırlanacak tarımsal etüt raporu ile belirlenir.
             Tarımsal etüt raporları, arazi etütlerinin yapılması ile ilgili Bakanlıkca düzenlenen hizmet içi eğitimi almış en az iki ziraat mühendisi tarafından  hazırlanır. Eğer ilde bu eğitimi almış ziraat mühendisi yoksa toprak, tarla, bahçe veya tarımsal yapılar bölümü mezunu en az iki ziraat mühendisi tarafından hazırlanır. İl Müdürlükleri verecekleri kararda bu raporda belirtilen tarım arazi sınıflarını, kullanım şekillerini ve tarımsal bütünlüğünü, herhangi bir sulama ve zirai devolopman projesi içerisinde yer alıp almadığına dair ilgili kuruluşlardan alınacak belgeleri ve arazinin diğer tarımsal özelliklerini esas alarak değerlendirme yapar ve kararını gereği için ilgili kuruluşlara, istatistiki bilgi derlenmesi için Bakanlığa gönderir.
             Arazinin doğal yapısında değişiklik yapılması
             Madde 7 — Tarım dışı amaçla arazi kullanmak için yapılacak izin talepleri, arazinin doğal durumu ve mevcut kullanma şekli bozulmadan önce yapılır. Bozulan arazinin niteliklerinin tespit edilemediği durumlarda ve dikili alanlarda kesme veya sökme yapılarak arazinin mevcut kullanma şekli bozulduktan sonra izin talebinde bulunulması halinde, etüt  raporu düzenlenmez, uygun görüş verilmez. Arazi nitelikleri belirlenebiliyorsa bu Yönetmelik hükümleri uygulanır.
             Tarım dışı amaçla kullanılamayacak araziler
             Madde 8 — Bu Yönetmeliğin 10, 11, 12 ve 14 üncü maddelerinde belirtilen istisnalar hariç olmak üzere, tarım dışı amaçlarla kullanılmaya tahsis edilemeyecek araziler şunlardır:
             a) Mutlak tarım arazileri, özel ürün arazileri ve ekonomik olarak verim alınan veya halen ekonomik verim alınmasa bile gerekli bakım yapıldığında ekonomik verim alınabilecek olan dikili tarım arazileri ile sulu tarım arazileri,
             b) Drenaj yetersizliği, taşlılık veya tuzluluk gibi sebeplerle marjinal tarım arazisi olan ancak ekonomik olarak ıslah edilmek suretiyle bu maddenin (a) bendinde belirtilen arazilere dönüştürülebileceği tarımsal etüt raporunda belirtilen araziler,
             c) Özellikleri itibarıyla tarım dışı kullanımlara tahsis edilebilir durumda olmakla birlikte sulama, drenaj, toprak muhafaza ve benzeri planlama veya uygulama projeleri kapsamında yer alan ve bir proje kapsamı içinde olmasa bile tarım dışı maksatlı kullanımlara tahsisleri halinde proje bütünlüğünü veya çevre arazilerdeki tarımsal kullanım bütünlüğünü bozacak durumda olan araziler.
             Tarım dışında kullanılacak tarım arazilerinde öncelik sırası
             Madde 9 — Tarım dışı amaçlı arazi kullanım ihtiyaçları öncelikle kuru şartlarda tarım yapılan marjinal tarım arazileri içerisinden karşılanır. Bu sınıf arazilerden karşılanamaması halinde 10, 11, 12, ve 14 üncü maddelerinde yer alan istisnalar için ekonomik verimi olmayan dikili tarım arazileri, özel ürün arazileri ve mutlak tarım arazileri sırası takip edilerek  karşılanır.
             Tarım dışı amaçlarla kullanılabilecek kuru tarım arazileri
             Madde 10 — Marjinal tarım arazilerinden başlamak kaydıyla, daha uygun alternatif araziler bulunmadığı takdirde, aşağıda belirtilen genel maksatlar için gerçek ihtiyaca cevap verecek miktarlardaki diğer kuru tarım yapılan araziler ile ekonomik verim alınamayan dikili tarım arazileri, kamu yararının gözetilmesi ve tarımsal faaliyetlere zarar vermeyecek tedbirlerin alınması kaydıyla, tarım dışı faaliyetlere tahsis edilebilir.
             a) Köylerin plânlı yerleşimi için mevcut yerleşik alanların çevresinde bulunan araziler,
             b) Mevcut yerleşim alanlarına ilave olarak belediye veya mücavir alan sınırları içinde ilgili belediye tarafından imar plânı yapılmak istenen yerler,
             c) Belediye ve mücavir alan sınırları içinde ve dışında kurulacak organize sanayi bölgeleri ve küçük sanayi siteleri,
             d) Toplam kullanım alanı 5000 metre kareyi geçmemek şartı ile karayolları güzergahlarında kurulacak oto yakıt satış istasyonu ve bu istasyon ile birlikte planlanacak sosyal tesisler,
             e) Katı atıkların etkisiz hale getirilmesi için yapılan tesisler ve ek tesisler,
             f) Ceza infaz kurumları ve tutukevleri yapı ve tesisleri,
             g) 4/6/1985 tarihli ve 3213 sayılı Maden Kanununun 2 nci maddesinde geçen birinci ve ikinci grup madenler hariç, madencilik arama ve işletme faaliyetleri için gerekli yapı ve tesisler.
             Tarım dışı amaçlarla kullanılabilecek sulu tarım arazileri ve diğer araziler
             Madde 11 — Sulu tarım arazileri tarım dışı amaçlı kullanımlara tahsis edilemez. Ancak, daha uygun alternatif alanlar tespit edilemediği durumlarda aşağıda belirtilen genel amaçlar için ihtiyaca cevap verecek miktarlardaki her sınıf ve özellikte tarım arazileri, tarımsal faaliyetlerin zarar görmemesi için gerekli tedbirlerin alınması şartıyla, tarım dışı faaliyetlere tahsis edilebilir.
             a) Karayolları, demiryolları, köy yolları ve benzeri yollar,
             b) Su temini ve enerji üretimi amaçlı baraj, gölet, elektrik santralleri, su kuyusu ve bunlara ait ek tesisler; ham petrol ve doğalgaz arama, üretim, depolama tesisleri ve bunlara ait ek tesisler; santral yolu, şalt merkezi, direk,pilon, kök, trafo, enerji nakil hatları, cebri boru güzergahı, arıtma ve bunlara ait pompaj tesisleri ve güzergahları, trafik kontrol ve güvenlik istasyonları,
             c) Milli savunma tesisleri, hava alanları ve ek tesisleri,
             d) Sera ve sera organize sanayi bölgeleri,
             e) Maden arama faaliyetleri,
             Yukarıda belirtilen genel amaçlar için yapılan müracaatlar İl müdürlükleri tarafından incelenir ve alternatif olmadığı kanaatine varılırsa uygun görüş verilir, alternatif alan tespiti halinde müracaat reddedilir.
             Bu maddenin (e) bendinde belirtilen maden arama faaliyetleri sonucunda stratejik önemi haiz madenin bulunması halinde madencilik işletmesi amacıyla ilgili Bakanlık tarafından alınan  kamu yararı kararının İl müdürlüğüne iletilmesi halinde söz konusu arazinin tarım dışı kullanımına izin verilir. 
             Tarımsal amaçlı yapılar
             Madde 12 — Çiftçiye ait tarımsal işletmenin ekonomik olarak yürütülmesini sağlamak için gerekli boyut, hacim ve vasıfta; kümes, ahır, ağıl, depo, soğuk hava deposu, yemlik ve yem hazırlama tesisleri, mandıra, balık üretim tesisleri, arı hane, su ve yem deposu, gübre ve silaj çukuru ile plan ve projeleri İl müdürlüğü tarafından incelenerek tarımsal nitelikli olduğuna karar verilen diğer tesislerle ilgili olarak Bayındırlık ve İskan Müdürlüğü veya belediyelere, 22/2/2005 tarihli ve 5302 sayılı İl Özel İdaresi Kanununun 6 ncı maddesinin birinci fıkrasının (b) bendi gereğince belediye sınırları dışında İl özel idarelerine yapılan müracaatlar İl müdürlüğüne intikal ettirilir. İl müdürlüğü tarafından bu talepler incelenir ve bu tesislerin, yukarda belirtilen özelliklere uyan tesislerden olması halinde, arazi niteliklerine ve sınıfına bakılmaksızın projede öngörülen miktarda alana bu amaçla kullanmak kaydıyla izin verilir.
             Tarımsal üretimi teşvik etmek maksadıyla, alternatif alan bulunamaması halinde plan ve projeleri İl müdürlüğünce incelenip, tarımsal nitelikli olduğuna karar verilen, tarımsal ürünlerin işlenmesi ve değerlendirilmesi ile ilgili tesisler için ihtiyaç duyulan tarım arazileri, işletmenin toplam arazi varlığının 2/100’ini geçmeyecek şekilde, arazi sınıfına bakılmaksızın İl müdürlüğü tarafından tarım dışı kullanıma tahsis edilir.

ÜÇÜNCÜ BÖLÜM
Tarım Dışı Faaliyetler İçin Arazi Talepleri ve Plan Değişiklikleri
             Tarım dışı amaçlı münferit kullanımlar için istenen belgeler
             Madde 13 — Gerçek ve tüzel kişiler ile Devletin özel mülkiyetinde veya hüküm ve tasarrufu altında bulunan arazilerin tarım dışı maksatlarla kullanılmak istenmesi halinde; arazinin en az 1/5000 ölçekli kadastral haritası veya krokisi, üzerinde arazinin yeri işaretli ve koordinat değerli 1/25000 ölçekli haritası ve tapudan alınacak arazi vasfını gösterir belge ile birlikte İl müdürlüğüne müracaat edilir.
             İl müdürlüğünce bu Yönetmeliğin 5 inci maddesine göre işlem yapılır.
             Plân değişikliği yapılmasının esasları
             Madde 14 — Bu Yönetmeliğin yürürlüğe girmesinden önce onaylanmış olan her tür ve ölçekteki planlarda, tarım arazisi olarak ayrılmış alanlar için yapılacak her tür zorunlu plan değişikliklerinde İl Müdürlüğünün uygun görüşünün alınması esastır.  
             İl Müdürlükleri;
             a) Plânlı alan Belediye veya mücavir alanı içinde ise, Belediye hizmetlerinin yürütülmesi ve alt yapı tesisleri için inşa edilecek yapılara yönelik ilgili Belediye tarafından yapılan arazi taleplerinde,
             b) Tarımsal üretimi teşvik etmek amacıyla kurulmuş tarımsal ürünlerin işlenmesi ve değerlendirilmesi ile ilgili entegre nitelikli sanayi tesislerinin geliştirilmesi ve rekabet gücünün arttırılması için, mevcut yapılara ilave tesislerin kurulmasına yönelik arazi taleplerinde,
             c) Diğer sanayi tesislerinin bulunduğu planlı alanlarda, sanayi tesislerinin rekabet gücünün arttırılması için ihtiyaç duyulan, ileri teknoloji kullanımı sağlayarak üretimi artıracak ve mevcut tesislerle entegre çalışma zorunluluğu bulunan ilave tesislerin kurulmasına yönelik arazi taleplerinde,
             plân değişikliği iznini verebilir.
             Bu madde kapsamında yukarıda sayılan zorunlu haller için ihtiyaç duyulan araziler, öncelikle tarım dışı kullanım planı bulunan tesislere sınır ve düşük potansiyelli kuru tarım arazilerinden karşılanır. Eğer böyle bir arazi yoksa gerçek ihtiyaca cevap verecek miktarda alan, mevcut planlı alana sınırı olan diğer tarım arazilerinden karşılanabilir.
             Etüdün ücretlendirilmesi
             Madde 15 — Kamu kurum ve kuruluşları hariç, gerçek ve tüzel kişilerin tarım dışı amaçlarla kullanmak istedikleri arazilerde yapılacak incelemeler için, Bakanlıkça tespit edilecek ücret İl Müdürlüğü döner sermaye işletmelerine yatırılır.
             İtiraz
             Madde 16 — Tarım dışı amaçlı arazi kullanımları için verilen karara itiraz, ilgili İl müdürlüğü vasıtasıyla Bakanlığa yapılır, Bakanlık tarafından değerlendirilerek karara bağlanır ve gereği için ilgiliye, bilgi için İl müdürlüğüne gönderilir. İtiraz en fazla iki defa yapılabilir.
             İtiraz için yatırılacak ücretler bu Yönetmeliğin 15 inci maddesinde geçen ücretlerin iki katı olarak Bakanlığın belirleyeceği ilgili döner sermaye işletmelerine yatırılır.

DÖRDÜNCÜ BÖLÜM
Çeşitli ve Son  Hükümler
             Genelge ve talimat hazırlanması
             Madde 17 — Bakanlık, bu Yönetmeliğin uygulanmasını sağlamak ve kolaylaştırmak amacıyla genelge ve talimat çıkarmaya yetkilidir.
             Kaldırılan hükümler
             Madde 18 — 13/6/2003 tarihli ve 25137 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Tarım Arazilerinin Korunması ve Kullanılmasına Dair Yönetmelik  yürürlükten kaldırılmıştır.
             Yürürlük
             Madde 19 — Bu Yönetmelik 16/3/2005 tarihinden geçerli olmak üzere yayımı tarihinde yürürlüğe girer.
             Yürütme
Madde 20 — Bu Yönetmelik hükümlerini Tarım ve Köyişleri Bakanı yürütür.