KENTSEL DÖNÜŞÜM YASALAŞTI
| BELEDİYELER KANUNUNDA YAPILAN DEĞİŞİKLİKLE, BELEDİYELERİN KENTSEL DÖNÜŞÜM KONUSUNDA OLDUKÇA ÖNEMLİ YETKİLERİ OLDU. | |
|   | 
        24.Haziran  2010 tarih, 27621 sayılı resmi gazetede yayınlanarak yürürlüğe giren  5998 sayılı yasa ile, Belediyeler kanunun 73.maddesi değiştirilerek  Belediyelerin meclis kararı ile 5 hektardan az olmamak üzere  belirledikleri alanlarda konut alanları, sanayi ve ticaret alanları,  teknoloji parkları kamu hizmet alanları, rekrerasyon alanları ve her  türlü sosyal donatı alanları oluşturmak, ESKİYEN KENT KISIMLARINI  YENİDEN İNŞA VE RESTORE ETMEK, DEPREM RİSKİNE KARŞILIK TEDBİRLER ALMAK  amacıyla KENTSEL DÖNÜŞÜM VE GELİŞİM PROJELERİ uygulayabilecekler.
        Bu  tür karar alınmış gayrimenkullerin tapu kayıtlarına ve paftasında  gösterilmek üzere Kadastro Müdürlüklerine ilgili Belediyelerce şerh  koydurulacak ve bu süreçten sonraki kayıtlarda meydana gelen  değişiklikler Belediyeye bildirilecek.
        Hatta,  Kentsel Dönüşüm ve Gelişim alanı ilan edilen yerlerde, ifraz, tevhit,  sınırlı aynı hak tesisi ve terkini, cins değişikliği gibi işlemlerde  ilgili Belediyenin iznine baş vurulması gerekecek.
        Belediyelere  çok önemli yetkiler veren bu kanun doğru uygulanması halinde Kentsel  dönüşüm alanlarındaki gayrimenkul malikleri hem mağdur edilmeyecek, hem  de Kentlerimiz yenilenmiş olacaktır.
         Yıllardır  hep savunduğumuz gibi İstanbul’un eskiyen bitişik nizam binalarının  yerine, bu kanun uygulanarak, küçük parseller şuyulandırılıp, bina  yükseklikleri mevcuda göre artırılmak suretiyle, yolu, otoparkı, çocuk  parkı, yeşil alanı olan çağdaş kent yerleşme alanlarına düşük maliyetle  kavuşabiliriz. Hatta Belediyeler tüccarca düşünür ise, kentlerimizi  özellikle konut alanlarında yüksek irtifa ile ilave bağımsız bölümler  kazanılır ve Müteahhitlere kat karşılığı vererek vatandaşa yük  getirmeden sıfır maliyetle yenileyebiliriz.
        Artık kozlar Belediyelerde..
                                                                                                       Zafer AKKAYA
(Kanun metni aşağıdadır)
BELEDİYE KANUNUNDA DEĞİŞİKLİK YAPILMASINA
İLİŞKİN KANUN
Kanun No. 5998                                                                                               Kabul Tarihi: 17/6/2010
            MADDE 1 – 3/7/2005 tarihli ve 5393 sayılı Belediye Kanununun 73 üncü maddesi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir. 
            "MADDE  73 – Belediye, belediye meclisi kararıyla; konut alanları, sanayi  alanları, ticaret alanları, teknoloji parkları, kamu hizmeti alanları,  rekreasyon alanları ve her türlü sosyal donatı alanları oluşturmak,  eskiyen kent kısımlarını yeniden inşa ve restore etmek, kentin tarihi ve  kültürel dokusunu korumak veya deprem riskine karşı tedbirler almak  amacıyla kentsel dönüşüm ve gelişim projeleri uygulayabilir. Bir alanın  kentsel dönüşüm ve gelişim alanı olarak ilan edilebilmesi için yukarıda  sayılan hususlardan birinin veya bir kaçının gerçekleşmesi ve bu alanın  belediye veya mücavir alan sınırları içerisinde bulunması şarttır.  Ancak, kamunun mülkiyetinde veya kullanımında olan yerlerde kentsel  dönüşüm ve gelişim proje alanı ilan edilebilmesi ve uygulama  yapılabilmesi Bakanlar Kurulu kararına bağlıdır. 
            Kentsel  dönüşüm ve gelişim proje alanı olarak ilan edilecek alanın; üzerinde  yapı olan veya olmayan imarlı veya imarsız alanlar olması, yapı  yükseklik ve yoğunluğunun belirlenmesi, alanın büyüklüğünün en az 5 en  çok 500 hektar  arasında olması, etaplar halinde yapılabilmesi hususlarının takdiri  münhasıran belediye meclisinin yetkisindedir. Toplamı 5 hektardan az  olmamak kaydı ile proje alanı ile ilişkili birden fazla yer tek bir  dönüşüm alanı olarak belirlenebilir. 
            Büyükşehir  belediye ve mücavir alan sınırları içinde kentsel dönüşüm ve gelişim  projesi alanı ilan etmeye büyükşehir belediyeleri yetkilidir. Büyükşehir  belediye meclisince uygun görülmesi halinde ilçe belediyeleri kendi  sınırları içinde kentsel dönüşüm ve gelişim projeleri uygulayabilir. 
            Büyükşehir  belediyeleri tarafından yapılacak kentsel dönüşüm ve gelişim  projelerine ilişkin her ölçekteki imar planı, parselasyon planı, bina  inşaat ruhsatı, yapı kullanma izni ve benzeri tüm imar işlemleri ve  3/5/1985 tarihli ve 3194 sayılı İmar Kanununda belediyelere verilen  yetkileri kullanmaya büyükşehir belediyeleri yetkilidir. 
            Kentsel  dönüşüm ve gelişim proje alanlarında bulunan yapıların boşaltılması,  yıkımı ve kamulaştırılmasında anlaşma yolu esastır. Kentsel dönüşüm ve  gelişim projesi kapsamında bulunan gayrimenkul sahipleri ve belediye  tarafından açılacak davalar, mahkemelerde öncelikle görüşülür ve karara  bağlanır. 
            Kentsel  dönüşüm ve gelişim alanları içinde yer alan eğitim ve sağlık alanları  hariç kamuya ait gayrimenkuller harca esas değer üzerinden belediyelere  devredilir. Kentsel dönüşüm ve gelişim proje alanlarında yıkılarak  yeniden yapılacak münferit yapılarda ilgili vergi, resim ve harçların  dörtte biri alınır. 
            Kentsel  dönüşüm ve gelişim proje alanlarındaki gayrimenkul sahipleri ve  24/2/1984 tarihli ve 2981 sayılı İmar ve Gecekondu Mevzuatına Aykırı  Yapılara Uygulanacak Bazı İşlemler ve 6785 Sayılı İmar Kanununun Bir  Maddesinin Değiştirilmesi Hakkında Kanuna istinaden, hak sahibi olmuş  kimselerle anlaşmaları halinde kentsel dönüşüm ve gelişim proje alanında  hakları verilir. 2981 sayılı Kanun kapsamına girmeyen gecekondu  sahiplerine enkaz ve ağaç bedelleri verilir veya belediye imkanları  ölçüsünde kentsel dönüşüm ve gelişim proje alanı dışında arsa veya konut  satışı yapılabilir. Bu kapsamda bulunanlara Toplu Konut İdaresi  Başkanlığı ile işbirliği yapılmak suretiyle konut satışı da yapılabilir.  Enkaz ve ağaç bedelleri arsa veya konut bedellerinden mahsup edilir. 
            Kentsel  dönüşüm ve gelişim alanı ilan edilen yerlerde belediyelere ait  gayrimenkuller ile belediyelerin anlaşma sağladığı veya  kamulaştırdıkları gayrimenkuller üzerindeki inşaatların tamamı  belediyeler tarafından yapılır veya yaptırılır. Belediye ile anlaşma  yapmayan veya belediyece kamulaştırılmasına gerek duyulmayan gayrimenkul  sahiplerinden proje alanında kendilerine 3194 sayılı Kanunun 18 inci  maddesine göre ayrı ada ve parselde imar hakkı verilmemiş olanlar  kamulaştırmasız el atma davası açabilir. 
            Kentsel  dönüşüm ve gelişim proje alanlarında yapılacak alt yapı ve rekreasyon  harcamaları, proje ortak gideri sayılır. Belediyelere ait inşaatların  proje ortak giderleri belediyeler tarafından karşılanır. Kendilerine  ayrı ada veya parsel tahsis edilen gayrimenkul sahipleri ile  kamulaştırma dışı kalan gayrimenkul sahipleri, sahip oldukları inşaatın  toplam metrekaresi oranında proje ortak giderlerine katılmak zorundadır.  Proje ortak gideri ödenmeden inşaat ruhsatı, yapılan binalara yapı  kullanma izni verilemez; su, doğalgaz ve elektrik bağlanamaz. 
            Dönüşüm  alanı sınırı kesinleştiği tarihte, bu sınırlar içindeki  gayrimenkullerin tapu kütüğünün beyanlar hanesine kaydedilmek üzere tapu  sicil müdürlüğüne, paftasında gösterilmek üzere kadastro müdürlüğüne  bildirilir. Söz konusu gayrimenkullerin kaydında meydana gelen  değişiklikler belediyeye bildirilir. 
            Kentsel  dönüşüm ve gelişim alanı ilan edilen yerlerde; ifraz, tevhit, sınırlı  ayni hak tesisi ve terkini, cins değişikliği ve yapı ruhsatı verilmesine  ilişkin işlemler belediyenin izni ile yapılır. Bu yerlerde devam eden  inşaatlardan projeye uygunluğu belediye tarafından kabul edilenler  dışındaki diğer inşaatlar beş yıl süreyle durdurulur. Bu sürenin sonunda  durdurma kararının devam edip etmeyeceğine belediye tarafından karar  verilir. Toplam durdurma süresi on yılı geçemez. 
            Belediye,  kentsel dönüşüm ve gelişim projelerini gerçekleştirmek amacıyla; imar  uygulaması yapmaya, imar uygulaması yapılan alanlardaki taşınmazların  değerlerini tespit etmeye ve bu değer üzerinden hak sahiplerine dağıtım  yapmaya veya hasılat paylaşımını esas alan uygulamalar yapmaya  yetkilidir. 
            Kentsel  dönüşüm ve gelişim projelerinin uygulanması sırasında, tapu  kayıtlarında mülkiyet hanesi açık olan veya ayni hakları davalı olan  taşınmazlar doğrudan kamulaştırılarak bedelleri mahkemece tayin edilen  bankaya belli olacak hak sahipleri adına bloke edilir. Belediye kentsel  dönüşüm ve gelişim projelerinin uygulama alanında bulunan taşınmazların  kamulaştırılması sırasında veraset ilamı çıkarmaya veya tapudaki kayıt  malikine göre işlem yapmaya yetkilidir. 
            Kentsel  dönüşüm ve gelişim projesi kapsamındaki işler, kamu idareleriyle 75  inci madde çerçevesinde ortak hizmet projeleri aracılığıyla  gerçekleştirilebilir.
            Bu  Kanunun konusu ile ilgili hususlarda Başbakanlık Toplu Konut İdaresine  2985 sayılı Kanun ve diğer kanunlarla verilen yetkiler saklıdır." 
            GEÇİCİ MADDE 1 –  Bu Kanunun yürürlüğe girmesinden önce yargı mercilerinde açılmış ve  henüz kesin hükme bağlanmamış davalarda bu Kanun hükümleri uygulanır.  Ancak bu Kanunla getirilen değişik hükümlerin uygulanması nedeniyle  haksız çıkan tarafa harç, yargılama gideri ve avukatlık ücreti  yükletilemez.
            MADDE 2 – Bu Kanun yayımı tarihinde yürürlüğe girer. 
            MADDE 3 – Bu Kanun hükümlerini Bakanlar Kurulu yürütür. 
23/6/2010
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder