Emlakçılar boşuna telaşlanmasın

Türkiye’de emlak müşavirliği (halk dilinde emlakçılık) yapanlar bu ara kara kara düşünüyorlar. Hatta düşünmekle kalmıyor, hükümette yer alan AK Parti yetkilileri ile kimi bakanların kapısını aşındırıyorlar




Kaynak: Aydın Ayaydın / Vatan
Türkiye'de emlak müşavirliği (halk dilinde emlakçılık) yapanlar bu ara kara kara düşünüyorlar. Hatta düşünmekle kalmıyor, hükümette yer alan AK Parti yetkilileri ile kimi bakanların kapısını aşındırıyorlar. Sebebi; 10 Aralık'ta yürürlüğe giren Tapu Kadastro Teşkilat Kanunu'nun uygulanmasına yönelik ortaya atılan hukuka aykırı iddialar.
Vatan Gazetesi Ekonomi Servisi'nin başarılı muhabiri Nihal Yuvacan, bugünkü yazısında emlakçıların telaşını dile getirmekle yetinmemiş, tarafların atacağı adımları da mercek altına almış.
Emlakçılar boşuna üzülmesin, yürürlüğe giren Tapu Kadastro Kanunu, emlak müşavirlerine tahsil şartı ile diğer statü belirleme yetkisini vermiyor. Tapu Kadastro Genel Müdürlüğü, Emlakçılar ile Tapu Kadastro Genel Müdürlüğü arasındaki ilişkiyi düzenleme imkanı sağlıyor.
Emlak Müşavirleri yasası çıkmadı
Tapu Kadastro Genel Müdürlüğü, iki kanun taslağı hazırladı. “Tapu Kadastro Genel Müdürlüğü Teşkilat ve Görevleri Hakkında Kanun Tasarısı” ile “Emlak Müşavirleri Kanun Tasarısı” hazırlandı. Her iki kanun da eşzamanlı çıkarılacak diye bazı maddeleri bağlantılı kaleme alındı.
Tapu Kadastro Kanunu, TBMM'de kabul edildi ve 10 Aralık'ta yürürlüğe girdi. Ancak Emlak Müşavirleri Kanun Tasarısı ise Başbakanlık'ta beklemeye alındı, yani yasallaşmadı.
Yürürlüğe giren Tapu Kadastro Teşkilat Kanunu'nun 2. maddesinin birinci fıkrasının (g) bendinde; “Taşınmaza yönelik aracılık faaliyetlerini düzenlemek, lisans vermek, bu faaliyetlerin usul ve esaslarını belirlemek ve denetlemek” yer alıyor. Emlak Müşavirleri de bu maddeyi, sanki emlak müşavirlerinin mesleğe kabulü ve yapamama şekillerini belirleyecek diye algılanıp boşuna telaşlanıyor. Nitekim Nihal Yuvacan'ın haberinde, Tapu Kadastro Genel Müdürü Zeki Atlı'nın, sözlü olarak, bu konuda düzenlemeye gideceklerini ve lise mezunu olmayan emlak müşavirlerinin lisanslarının iptaline gidecekleri iddiası yer alıyor.
Düzenleme hukuka aykırı olur
Yürürlüğe giren kanun, Emlak Müşavirleri Kanunu değildir. Yürürlüğe giren kanun Tapu Kadastro Genel Müdürlüğü Teşkilat Kanunu'dur. Teşkilat Kanunu ile, Tapu Kadastro Genel Müdürlüğü, ancak ve ancak Emlak Müşavirleri ile Tapu Kadastro Genel Müdürlüğü arasındaki ilişkileri (temas, taşınmaza ilişkin bilgi alma) düzenleyen ikincil mevzuatı (yönetmelik, tebliğ) yapabilir. Bu kanun ile emlak müşavirlerinin statülerini belirleyemez. Nitekim Emlak Müşavirleri Kanun Tasarısı eğer yasallaşmış olsaydı; emlak müşavirleri ile ilgili birtakım geçiş hükümleri yer alıyordu. Bu geçiş hükümlerinde mevcut emlak müşavirleri ile ilgili kazanılmış birtakım haklar ile, geçiş sürecine ilişkin birtakım düzenlemeler yer alıyordu. Ancak bu yasa nedense TBMM'ye sevk edilmedi ve halen Başbakanlık'ta beklemede. Bu yasa çıkarılmadığı sürece de Tapu Kadastro Genel Müdürlüğü, emlak müşavirlerinin statülerine ilişkin hiçbir düzenleme yapamaz, yapsa bile bu düzenleme idari yargıdan kesinlikle döner kanısındayım. Kaldı ki, Tapu Kadastro Genel Müdürlüğü'nün böyle bir düşüncesinin olabileceği kanaatinde de değilim. Çünkü böyle bir düzenleme hukuki altyapıdan yoksun bir düzenleme olur.
Tapu Kadastro Genel Müdürlüğü, “Benim teşkilat yasamın 2. maddesindeki hüküm bana böyle bir yetki veriyor, ben de bu yetkiye dayanarak bu düzenlemeyi yaparım” derse yanlış olur.
Tapu İdaresi, statü belirleyemez
Çünkü Teşkilat Kanunu'ndaki o madde, emlak müşavirlerinin statüsünü belirleme (mesela tahsil şartı) gibi bir yetkiyi vermiyor. O madde ne gibi bir yetki veriyor, onu biraz açıklayayım. Tapu Kadastro Genel Müdürlüğü diyebilir ki, “Bundan böyle bana müracaat eden bir emlak müşavirinden taşınmazın alıcısı veya satıcısına ait vekaletname isterim”. Diyebilir ki, “Bana müracaat edip bir taşınmaza ilişkin bilgi isteyen emlakçılar için bir düzenlemeye gidebilirim.” Yani emlakçılar ile tapu görevlisi arasındaki ilişkiyi öngören düzenleme yapabilir. Ancak kesinlikle emlak müşavirlerine tahsil gibi bir şartı öngörmesi hukuki dayanaktan yoksun olur ve böyle bir düzenleme idari yargıdan döner.
İdari yargıdan döner
Tapu Kadastro Genel Müdürü Zeki Atlı, böyle bir açıklama yapmış mı yapmamış mı bilemem. Eğer böyle bir açıklaması var ise, bu doğru değildir. Madem bu kanun emlak müşavirleri ile ilgili düzenlemeyi de kapsıyordu, o zaman Tapu Kadastro Genel Müdürlüğü'ne neden “Emlak Müşavirleri Kanun Tasarısı” diye sorarlar. Yoksa onca zaman ve emek harcanarak hazırladığınız o kanun tasarısına yazık değil mi? Yok ben yaparım olur biter diyorsanız da, benim vereceğim cevap, “Burası hukuk devletidir.” Atacağınız her adımın hukuk devleti ilkesi ile bağdaşması gerekir. Var ise böyle bir düşünce, bunun hukuki altyapısı düzgün kurulmamış ve böyle bir düzenleme idari yargıdan döner kanısındayım.
Emlak müşavirlerine de, siz merak etmeyin, hukuka aykırı böyle bir düzenlemenin yapılması mümkün değildir. Hukuka aykırı böyle bir adımın atılması halinde köşem sizlere açık olur.

       

Yorumlar

Popüler Yayınlar