Plân Yapımına Ait Esaslara Dair YÖNETMELİK (*)
Plân Yapımına Ait Esaslara Dair YÖNETMELİK (*)
BİRİNCİ BÖLÜM
Amaç, Kapsam, Tanımlar
Amaç
Madde 1 – (Değişik: 17.03.2001/24345 RG) Bu Yönetmeliğin amacı; insan, toplum, çevre münasebetlerinde kişi ve aile mutluluğu ile toplum hayatını yakından etkileyen fiziksel çevreyi sağlıklı bir yapıya kavuşturmak, yatırımların yer seçimlerini ve geliştirme eğilimlerini yönlendirmek ve toprağın korunma, kullanma dengesini en rasyonel biçimde belirlemek üzere hazırlanacak her tür ve ölçekteki plânın ve bu plânlar üzerinde yapılacak değişikliklerin hangi esaslar dahilinde yapılacağını belirlemektir.
Kapsam
Madde 2 – (Değişik: 17.03.2001/24345 RG) Bu Yönetmelik hükümleri her tür ve ölçekteki plân yapımına ilişkin esasları kapsar.
Özel yasalara göre belirlenen alanlarda yasa ile farklı hüküm getirilmemiş ise plân yapımına dair teknik kurallar konusunda bu Yönetmelik hükümleri geçerlidir.
Tanımlar
Madde 3 – Bu Yönetmelikte adı geçen terimler aşağıda tanımlanmıştır;
1) Nazım İmar Plânı: (Değişik: 17.03.2001/24345 RG) Onaylı hâlihazır haritalar üzerine varsa kadastral durumu işlenmiş olan, varsa bölge ve çevre düzeni plânlarına uygun olarak hazırlanan ve arazi parçalarının; genel kullanış biçimlerini, başlıca bölge tiplerini, bölgelerin gelecekteki nüfus yoğunluklarını, gerektiğinde yapı yoğunluğunu, çeşitli yerleşme alanlarının gelişme yön ve büyüklükleri ile ilkelerini, ulaşım sistemlerini ve problemlerinin çözümü gibi hususları göstermek ve uygulama imar plânlarının hazırlanmasına esas olmak üzere 1/2000 veya 1/5000 ölçekte düzenlenen, detaylı bir raporla açıklanan ve raporu ile bir bütün olan plândır.
2) Uygulama İmar Plânı (Değişik: 17.03.2001/24345 RG) Onaylı hâlihazır haritalar üzerine varsa kadastral durumu işlenmiş olan ve nazım imar plânına uygun olarak hazırlanan ve çeşitli bölgelerin yapı adalarını, bunların yoğunluk ve düzenini, yolları ve uygulama için gerekli imar uygulama programlarına esas olacak uygulama etaplarını ve esaslarını ve diğer bilgileri ayrıntıları ile gösteren ve 1/1000 ölçekte düzenlenen raporuyla bir bütün olan plândır.
3) – Revizyon Plânı: (Değişik: 17.03.2001/24345 RG) Her tür ve ölçekteki plânın ihtiyaca cevap vermediği veya uygulamasının mümkün olmadığı veya sorun yarattığı durumlar ile üst ölçek plân kararlarına uygunluğunun sağlanmasının amacıyla plânın tamamının veya plân ana kararlarını etkileyecek bir kısmının yenilenmesi sonucu elde edilen plândır.
4) İlave Plân: (Değişik: 17.03.2001/24345 RG) Yürürlükte bulunan plânın ihtiyaca cevap vermediği durumlarda, mevcut plâna bitişik ve mevcut plânın genel arazi kullanım kararları ile süreklilik, bütünlük ve uyum sağlayacak biçimde hazırlanan plândır.
5) Mevzi İmar Plânı: (Değişik: 17.03.2001/24345 RG) Mevcut plânların yerleşmiş nüfusa yetersiz kalması veya yeni yerleşim alanlarının kullanıma açılması gereğinin ve sınırlarının ilgili idarece belirlenmesi halinde, bu Yönetmeliğin plân yapım kurallarına uyulmak üzere yapımı mümkün olan, yürürlükteki her tür ve ölçekteki plân sınırları dışında, plânla bütünleşmeyen konumdaki, sosyal ve teknik altyapı ihtiyaçlarını kendi bünyesinde sağlayan, raporuyla bir bütün olan imar plânıdır.
6) Plân Değişikliği: (Değişik: 17.03.2001/24345 RG) Plân ana kararlarını, sürekliliğini, bütünlüğünü, teknik ve sosyal donatı dengesini bozmayacak nitelikte, bilimsel, nesnel ve teknik gerekçelere dayanan, kamu yararının zorunlu kılması halinde yapılan plân düzenlemeleridir.
7) Sosyal Altyapı: Sağlıklı bir çevre meydana getirmek amacı ile yapılması gereken eğitim, sağlık, dini, kültürel ve idari yapılar ile park, çocuk bahçeleri gibi yeşil alanlara verilen genel isimdir.
8) Aktif Yeşil Alan: Park, çocuk bahçesi ve oyun alanları olarak ayrılan sahalardır.
9) Teknik Altyapı: Elektrik, havagazı, içme ve kullanma suyu, kanalizasyon ve her hürlü ulaştırma, haberleşme ve arıtım gibi servislerin temini için yapılan tesisler ile açık veya kapalı otopark kullanışlarına verilen genel isimdir.
10) Çevre Düzeni Plânı: (Değişik: 17.03.2001/24345 RG) Konut, sanayi, tarım, turizm, ulaşım gibi sektörler ile kentsel–kırsal yapı ve gelişme ile doğal ve kültürel değerler arasında koruma–kullanma dengesini sağlayan ve arazi kullanım kararlarını belirleyen yönetsel, mekânsal ve işlevsel bütünlük gösteren sınırlar içinde, varsa bölge plânı kararlarına uygun olarak yapılan, idareler arası koordinasyon esaslarını belirleyen, 1/25000, 1/50000, 1/00000 veya 1/200000 ölçekte hazırlanan, plân notları ve raporlarıyla bir bütün olan plândır.
11) İmar Plânı: (Değişik: 17.03.2001/24345 RG) Belde halkının sosyal ve kültürel gereksinimlerini karşılamayı, sağlıklı ve güvenli bir çevre oluşturmayı, yaşam kalitesini artırmayı hedefleyen ve bu amaçla beldenin ekonomik, demografik, sosyal, kültürel, tarihsel, fiziksel özelliklerine ilişkin araştırmalara ve verilere dayalı olarak hazırlanan, kentsel yerleşme ve gelişme eğilimlerini alternatif çözümler oluşturmak suretiyle belirleyen, arazi kullanımı, koruma, kısıtlama kararları, örgütleme ve uygulama ilkelerini içeren pafta, rapor ve notlardan oluşan belgedir. İmar plânı, nazım imar plânı ve uygulama plânı olmak üzere iki aşamadan oluşur.
12) Bakanlık: (Değişik: 17.03.2001/24345 RG) Bayındırlık ve İskân Bakanlığıdır.
13) İlgili İdare: (Değişik: 17.03.2001/24345 RG) Belediye ve mücavir alan sınırları içinde belediye, dışında valiliktir.
İKİNCİ BÖLÜM
Plân Yapımına Ait Esaslar (*)
Madde 4 – (Ek:17.03.2001/24345 RG) Çevre düzeni plânı sınırları, yönetsel, mekânsal ve işlevsel bütünlük arz eden bir veya birden fazla il sınırları bütünün veya bir kısmını kapsayacak şekilde belirlenir.
Plânlar, ilgili kurum ve kuruluşlarla ve plân kapsamındaki ilgili idarelerle işbirliği sağlayarak Bakanlıkça yapılır. Bakanlık, plân yapım işini Bakanlıkça belirlenen plânlama sınırı içerisinde kalan ilgili idarelere devredebilir.
Kentsel gelişme alanı ihtiyacın büyük şehir belediye sınırları ve mücavir alan sınırları dışında karşılanma gereği halinde, kent bütününü, kentsel gelişme alanını ve bu alanlarla bütünlük gösteren alanları kapsayan çevre düzeni plânları, Bakanlığın koordinasyonu altında, ilgili büyük şehir belediyesi ve valilikçe ortaklaşa yapılır.
Çevre düzeni plânları Bakanlıkça onaylanarak yürürlüğe girer.
Onaylı plânlar, plân kapsamında bulunan ilgili idarelere ve ilgili kurum ve kuruluşlara gönderilir. Plânlar, ilgili idarelerce bir ay süre ile ilân edilir.
Askı süresi içerisinde plân kararlarına gerçek ve tüzel kişiler ile kamu kurum ve kuruluşları itiraz edebilirler. İtirazlar, itiraza konu alanla ilgili belediye veya valiliğe yapılır. İdarenin görüşü ile valilikçe Bakanlığa gönderilen itirazlar Bakanlıkça, Yönetmelik hükümleri kapsamında değerlendirilir ve sonuçlandırılır.
Çevre düzeni plânlarında yapılacak revizyon, ilave ve değişiklikler de aynı usullere tabidir.
Çevre düzeni plânları alenidir. Bu aleniyeti sağlamak Bakanlığın ve idarelerin görevidir. Bakanlık plânların tamamını veya bir kısmını kopyalar veya kitapçıklar halinde çoğaltarak tespit edilecek ücret karşılığında isteyenlere verir.
Madde 5 – (Ek:17.03.2001/24345 RG) Çevre düzeni plânları, varsa bölge plânı esas alınarak yapılır. Çevre düzeni plânlarının hazırlanması sürecinde, plânlanacak alan ve yakın çevresindeki alanlarda aşağıda genel başlıklar halinde belirtilen konuklarda ilgili kurum ve kuruluşlardan veriler elde edilir.
a) Plânlama alanının konumu ile ilgili bilgiler,
b) Yönetim yapısı, idari bölünüş, sınırlar,
c) Fiziksel yapı ve mevcut arazi kullanımı,
d) Çevresel değerler ve koruma alanları,
e) Afet verileri, afete maruz alanlar, yerleşmeler ve özellikleri,
f) Plânlama alanı ile ilgili demografik, sosyal, ekonomik, kültürel, tarihi vb. bilgiler,
g) Ulaşım ve enerji dahil teknik altyapı,
h) Sektörel yapı,
i) Askeri alanlar,
j) Mülkiyet yapısı,
k) Yerleşmelerle ilgili yerel özellikler,
l) Plânlama alanının özelliğine göre diğer konular.
Çevre düzeni plânı yapılacak alan ve yakın çevresinin bir bütünlük içinde ele alınması ve değerlendirilmesi için eşik analizi, yerinde yapılan incelemeler gibi fiziksel çalışmalarla birlikte, bilimsel tekniklere ve yöntemlere dayalı, yeterli nitelikte ve kapsamda ekonomik, sosyal, kültürel, politik, tarihi, sektörel ve teknolojik araştırmalar yapılır, ilgili kurum ve kuruluşların görüş ve önerileri alınır ve değerlendirilir.
Çevre düzeni plânı kararları, yapılan inceleme, araştırma sonuçları ve görüşler değerlendirilerek oluşturulur. Plân raporunda, yapılan tüm inceleme ve araştırmalar, alınan görüş ve öneriler ve yapılan değerlendirmelerle birlikte, plânın gerçekleştirilmesini sağlayacak uygulama araçları, kurumsal yapı ve denetim konularına dair ilkeler de yer alır.
Madde 6 – (Ek:17.03.2001/24345 RG) Çevre düzeni plânı sınırları içerisinde kalan alanlarda;
Yerleşebilirlik ilkesi ve taşıma kapasitesi göz önünde bulundurularak koruma kullanma dengesinin sağlanması,
Makro ölçekte nüfus dağılımı ve yoğunluk kararlarının verilmesi,
Kısıtlı doğal kaynakların, artan yerleşik nüfusun ekonomik ve sosyal yapısını güçlendirerek, gereksinimlerini karşılayacak biçimde kullanılmasının sağlanması,
Doğal, tarihi, kültürel çevre değerlerinin korunması,
Tarım alanlarının, sit alanlarının, orman alanlarının, özel çevre koruma alanlarının, ekolojik açıdan korunması gerekli alanların, sulak alanların, uluslar arası sözleşmelere konu alanları, kıyı alanlarının ve benzeri alanların, ilgili mevzuatında öngörülen kurallar çerçevesinde kullanımı ve korunması,
Yatırım koordineli olarak kullanıma sunulması,
Plânlama sürecinin analiz, araştırma ve sentez aşamalarında, yönetmelikte belirlenen konularda yapılan çalışmaların ve toplanan değişik sınıf ve türdeki verilerin plânlama kararlarının oluşumunda etkin kullanımı,
Afete maruz bölge, yerleşme ve alanlardaki afet risklerinin belirlenmesi ve bu risklerin plân kararların da dikkate alınması,
Alt ölçekli plânlamaya veri teşkil edecek politikaların oluşturulması,
Esastır.
Madde 7 – (Ek:17.03.2001/24345 RG) Çevre düzeni plânı ilke, esas ve kararlarına aykırı imar plânı yapılamaz.
Çevre düzeni plânı sınırları içerisinde mevzi imar plânı yapılamaz. Çevre düzeni plânı ile yapılaşma kararı alınmış alanlar için yapılacak imar plânları, mevzi imar plânı olarak değerlendirilmez.
Çevre düzeni plânı ile yapılaşma kararı getirilen alanlarda, kentsel ve kırsal yerleşmelerde imar plânlarının alan bütününde veya çevre düzeni plânında belirlenen etaplara ve/veya çevre düzeni plânı ilke ve kararlarına uygun önceliklere göre yapılması esastır.
Çevre düzeni plânında, tarım alanı, mera, maki – funda vb. kullanım kararı getirilmiş alanlarda konut, sanayi, turizm, enerji vb. yapılaşma amaçlı uygulama yapılamaz.
Madde 8 – (Ek:17.03.2001/24345 RG) Bakanlığın plân yapım yetkisini devrettiği birden fazla idareyi kapsayan plânlama çalışmalarında, koordinasyon Bakanlığa aittir. Plânlama alanı içinde yer alan idarelerin plânlama sürecine katılımı, görev, yetki ve sorumlulukları ve alt ölçek plân yapımı ile ilgili esaslar, gerektiğinde protokolle belirlenir.
Madde 9 – (Ek:17.03.2001/24345 RG) Çevre düzeni plânlarının revizyon, ilave ve değişikliklerinde;
a) Yerel yönetimlerin yerleşik nüfuslarının gereksinimlerinin karşılanmasına,
b) Maddi hataların düzeltilmesine,
c) Kamu yatırımlarına ve kamu yararına,
d) Mevzuatın gerektirdiği düzenlemelere,
e) Geleceğe yönelik proje ve programlara,
dair, yeterli, geçerli ve gerekçeleri belirli teklif ve talepler, Bakanlıkça incelenerek sonuçlandırılır.
Madde 10 – İmar Kanununun 9 uncu maddesindeki esaslara göre Bayındırlık ve İskân Bakanlığı’na verilen plân yapma, yaptırma, değiştirme ve resen onaylama yetkileri saklı kalmak kaydı ile, imar plânları ilgili idarece doğrudan veya ihale suretiyle yaptırılabileceği gibi İller Bankası Genel Müdürlüğüne yetki verilmek suretiyle de yaptırılabilir.
Madde 11 – İmar plânının, ilgili idarece doğrudan yapılması durumunda ilgili idarenin plânlama grubunda veya sözleşmeli olarak istihdam edilenlerin o yerleşmenin imar plânlarının hazırlanmasında geçerli olan yeterliliği haiz olması şarttır.
İlgili idare, plânlama grubunda görev alacakları Bakanlığa bildirmekle yükümlüdür.
Madde 12 – İmar plânlarının ihale suretiyle elde edilmesi durumunda; plân müellifinin, “İmar Plânlarının Yapımını Yükümlenecek Müellif ve Müellif Kuruluşlarının Yeterlik Yönetmeliği”nde o yerleşme için belirlenen asgari yeterlilik belgesine haiz olması şarttır. Plânlama yarışmaları sonucunda yapılan ihaleler bu hüküm dışındadır.
Madde 13 – İmar plânın ihalelerinde İller Bankası Genel Müdürlüğünce bu amaçla hazırlanan tip sözleşme ve teknik şartlaşma esaslarına uyulur.
Bu esaslar; sit, sanayi, turizm gibi ağırlıkları nedeni ile özel ve tafsilatlı çalışam gerektiren durumlarda veya bölge şartlarına uymak amacıyla değiştirilmek suretiyle, özel sözleşme ve teknik şartlaşmalar yapılabilir.
Madde 14 – (Ek:17.03.2001/24345 RG) Plânların hazırlanması sürecinde, plânı düzenlenecek alan ve yakın çevresindeki alanlarda aşağıda genel başlıklar halinde belirtilen konular ile plânlama alanının özelliğine ve plân türüne göre diğer konularda ilgili kurum ve kuruluşlardan veriler elde edilir.
1 – Plânlama alanının yeri,
2 – Yönetim yapısı, idari bölünüş, sınırlar,
3 – Fiziksel yapı,
a) Jeolojik durum,
b) Akarsular, taşkın alanları,
c) İklim,
d) Toprak kabiliyeti,
e) Tarım alanları,
f) Sulama alanları,
g) Bitki örtüsü,
h) Yeraltı ve yüzeysel su kaynakları, havzaları ve özellikleri,
4 – Maden kaynakları,
5 – Çevresel kaynaklar ve koruma alanları,
a) Korunması gerekli kültür ve tabiat varlıkları ve alanları,
b) Sulak alanlar,
c) Özel çevre koruma alanları,
d) Ormanlar,
e) Ekolojik açıdan korunması gerekli alanlar,
f) Milli parklar,
6 – Demografik yapı,
7 – Sosyal yapı,
8 – Ekonomik yapı,
9 – Teknik yapı,
a) Ulaşım,
b) Enerji,
c) Çöp,
d) İçme suyu,
e) Kanalizasyon,
10 – Arazi kullanımı,
11 – Sektörel yapı,
12 – Askeri alanlar,
13 – Mülkiyet yapısı,
14 – Yerleşme alanları ile ilgili özellikler,
Plânlama alanı ve yakın çevresi ile alanın bölge veya kent bütünü içindeki konumunu belirlemek üzere eşik analizi, yerinde yapılan incelemeler gibi fiziksel çalışmalarla birlikte, bilimsel tekniklere ve yöntemlere dayalı, yeterli nitelikte ve kapsamda ekonomik, sosyal, kültürel, politik, tarihi, sektörel ve teknolojik araştırmalar yapılır, ilgili kurum ve kuruluşların görüş ve önerileri alınır.
Plân kararları, yapılan inceleme ve araştırma sonuçları değerlendirilerek oluşturulur. Plân raporunda, yapılan tüm inceleme ve araştırmalar, alınan görüş ve öneriler ve yapılan değerlendirmelerle birlikte, plânın gerçekleştirilmesini sağlayacak uygulama araçları, kurumsal yapı ve denetim konularına dair ilkeler de yer alır.
Madde 15 – Uygulama imar plânlarının tamamı bir aşamada yapılabileceği gibi etaplar halinde de hazırlanabilir. Ancak bu durumda etap sınırlarının varsa nazım plânlar üzerinde gösterilmiş olması gerekir.
Uygulama imar plânlarında, yapı adaları içinde imar parselleri gösterilir.
Uygulama imar plânlarına uygun olarak parselasyon plânları düzenlenir ve bu plânlar imar plânlarının ayrılmaz parçasıdır.
Madde 16 – (Değişik:02.09.1999/23804 RG) Hazırlanacak her ölçekteki imar plânlarının yapım ve değişikliklerinde plânlanan beldenin ve bölgenin şartları ile gelecekteki gereksinimleri göz önüne tutularak sosyal ve teknik donatı alanlarında Ek–1’deki tabloda belirtilen asgari standartlara uyulur.
Plânlarda, özürlülerin kentsel kullanımlar, sosyal ve teknik altyapı alanlarına ulaşımını ve kullanımını sağlayıcı ve kolaylaştırıcı tedbirlerin alınması amacıyla özürlülere yönelik her türlü mevzuat ve Türk Standartları Enstitüsü standartları alınır.
Madde 17 – Nazım imar plânları üzerinde gösterilen teknik ve sosyal altyapı alanlarının konum ile büyüklükleri, toplam standartların altına düşülmemek şartı ile uygulama plânlarında değiştirilebilir.
Madde 18 – Her ölçekteki plânlar EK–2 ‘de verilen lejant ve plân çizim normlarına göre hazırlanır.
Madde 19 – Belediye ve mücavir alan sınırları dışında, şahıslarca yaptırılan her ölçekteki plânlama çalışmalarında, plânlaması yapılan alanın kendilerine ait olduğu belgelemek amacı ile; tapu senedi, mülkiyete dair kesinleşmiş mahkeme kararı ve bu mahkeme kararına müstenit yetkili diğer makamlar tarafından verilmiş belge veya özel kanunlara göre tahsisi yapılıp henüz tapu siciline kaydedilmemiş, ilgili kamu kuruluşlarınca verilmiş tahsis belgesi ibraz edilmesi mecburidir.
(Değişik:02.09.1999/23804 RG) Farklı mülkiyetteki arazilerin plân kapsamına alınması zorunluluğu halinde, ilgili maliklerin noter tasdikli muvafakat name ile arazilerinin plânlamasına izin verdiklerinin belgelenmesi şarttır.
Madde 20 – Belediye ve mücavir alan sınırları içinde; belediye meclislerince aynen veya değiştirerek onaylanıp yürürlüğe giren imar plânları Belediye Başkanınca mühürlenir ve imzalanır.
Mühür ve imza süresindeki gecikmeler, imar plânının tatbikatını engelleyemez.
Belediye meclislerince uygun görülmeyen imar plânı teklifleri gerekçeleri belirtilmek suretiyle, Belediye Başkanlığınca 15 gün içinde ilgilisine yazı ile bildirilir.
Belediye ve mücavir alan sınırları dışında; il idare kurullarınca karar verilen imar plânları valilikçe uygun görüldüğü takdirde onaylanarak yürürlüğe girer.
Valilikçe uygun görülmeyen imar plânı teklifleri gerekçeleri belirtilmek suretiyle 15 gün içinde ilgilisine yazı ile bildirilir.
Onaylanmış plânlar, onay tarihinden itibaren ilgili idarece herkesin görebileceği şekilde ilân yerlerinde asılmak ve nerede nasıl görülebileceği mahalli haberleşme araçları ile duyurulmak suretiyle 30 gün süre ile ilân edilir. 30 günlük ilân süresi içinde plânlara itiraz, ilgili idare nezdinde yapılır.
Belediye ve mücavir alan sınırları içinde kalan yerlerde; belediye başkanlığınca belediye meclisine gönderilen itirazlar ve plânlar, belediye meclisince 15 gün içinde incelenerek gerekçeleri de belirtilmek suretiyle kesin karara bağlanır ve karar tarihinden itibaren 15 gün içinde belediye başkanlığınca ilgilisine yazı ile bildirilir.
Belediye ve mücavir alan sınırları dışında kalan yerlerde; valiliğe yapılan itirazlar, valilikçe 15 gün içinde incelenerek gerekçeleri de belirtilmek suretiyle kesin karara bağlanır ve bu tarihten itibaren 15 gün içinde valilikçe ilgilisine yazı ile bildirilir.
Madde 21 – Uygulama veya revizyon imar plânı yapılan kentlerde, “3030 sayılı Büyük Şehir Belediyesinin Yönetimi Hakkında Kanun Hükmünde Kararnamenin Değiştirilerek Kabulü Hakkında Kanun kapsamı Dışında Kalan Belediyeler Tip İmar Yönetmeliği”nin 6 ncı maddesi uyarınca gerekli görülen ilave yönetmelik maddeleri, imar plânı ile birlikte düzenlenerek onaylanır.
Madde 22 – Onaylanan imar plânı ve eklerinden birer takım onaylamaya esas olan karar ile birlikte Bayındırlık ve İskân Bakanlığı ile İller Bankası Genel Müdürlüğüne muhafaza edilmek üzere gönderilir.
Madde 23 – (Değişik:02.09.1999/23804 RG) Çevre düzeni plânın, imar plânı, revizyonu, ilavesi ve değişiklikleri ile mevzi imar plânı yüklenicilerinin 02.11.1985 tarihli ve 18916 mükerrer sayılı Resmi Gazetede yayımlanan “İmar Plânlarının Yapımını Yüklenecek Müellif ve Müellif Kuruluşlarının Yeterlilik Yönetmeliği”nde belirlenen grupta yeterlilik belgesine sahip olması gerekir.
Plânın ilgili idarelerce onaylanmış olması, plân müelliflerinin sorumluluğunu ortadan kaldırmaz.
İmar Kanunu ve mevzuat hükümlerine aykırı plânlar ve sorumlulukları hakkında 1580 sayılı Belediye Kanununun 74 üncü maddesi hükümleri ile 3152 sayılı İçişleri Bakanlığının Teşkilat ve Görevleri Hakkında Kanun hükümleri saklıdır.
Madde 24 – Belediye meclislerince onaylanan her ölçekteki imar plânları; büyüklükleri veya pafta adedi göz önüne alınarak, kitap halinde veya pafta pafta çoğaltılmak suretiyle talep sahiplerine bedeli mukabilinde verilir.
Bedel, belediye encümenlerince veya valiliklerce pafta ve sahife bazında tespit edilir.
Madde 25 – Nüfusu 10 000’in altında olan belediyelerin imar plânları yürürlükte olup, 3194 sayılı İmar Kanununun 44 üncü maddesi gereği çıkarılan yönetmeliklerin hükümlerine tabidir.
Madde 26 – (Değişik:02.09.1999/23804 RG) Çevre düzeni plânı, plân revizyonu, ilaveleri ve değişiklikleri ile mevzii imar plânları da bu Yönetmelikteki esaslara tabidir.
ÜÇÜNCÜ BÖLÜM
İmar Plânı Değişikliklerinde Uyulması Gereken Esaslar
Madde 27 – İmar plânlarında bulunan sosyal ve teknik altyapı alanlarının kaldırılması, küçültülmesi veya yerinin değiştirilmesine dair plân değişiklikleri zorunluluk olmadıkça yapılmaz. Zorunlu hallerde böyle bir değişiklik yapılabilmesi için;
1– İmar plânındaki durumu değiştirecek olan sosyal ve teknik altyapı alanındaki tesisi gerçekleştirecek ilgili yatırımcı Bakanlık ve kuruluşların görüşü alınacaktır.
2– İmar plânındaki bir sosyal ve teknik altyapı alanının aldırılabilmesi ancak bu tesisin hizmet götürdüğü bölge içinde eşdeğer yeni bir alanın ayrılması suretiyle yapılabilir.
3– İmar plânında yeni bir sosyal ve teknik altyapı alanı ayrılması durumunda 1.bentteki esaslara uyulur.
(Ek:30.09.1998/23479 RG) Dini yapı alanlarına ilişkin plânlarda ve değişikliklerinde il müftülerinin görüşü alınır.
4– (Ek: 02.09.1999)23804 RG) Plân müellifinin gerekçeli uygun görüşünün alınması şarttır.
Madde 28 – İmar plânında verilmiş olan inşaat emsalinin kat adedinin, ifraz şartlarının değiştirilmesi sonucu nüfus yoğunluğunun arttırılmasına dair imar plânı değişikliliklerinde;
1– (Değişik: 02.09.1999)23804 RG) Artan nüfusun ihtiyacı olan sosyal ve teknik altyapı alanları EK–1’de belirtilen standartlara uygun olarak plân değişikliğine konu alana hizmet vermek üzere ayrılır ve/veya artırılır.
2– Kat adedi arttırılmasının istenmesi durumunda; önerilecek kat adedinin tayininde aşağıdaki formüle göre bulunacak bir yoldaki karşılıklı bina cepheleri arasındaki asgari uzaklık sağlanacaktır.
K = ((H1 + H2) / 2) + 7 m
Yukarıdaki formülde;
K = Karşılıklı bina cepheleri arasındaki mesafe (m),
H1 = Yolun bir cephesine önerilecek yapının irtifaı,
H2 = Yolun diğer cephesinde önerilecek yapının irtifaıdır.
Madde 29 – İmar plânında gösterilen yolların genişletme, daraltma ve güzergâhına ait imar plânı değişikliklerinde;
1– Devamlılığı olan bir yol belli bir kesimde daraltılamaz.
2– Yolların kaydırılmasında, mülkiyet ve yapılaşma durumu esas alınır.
3– İmar plânlarındaki genişleme alanlarında (7.00) metreden dar yaya, (10.00) metreden dar trafik yolu açılamaz, meskun alanlarda mülkiyet ve yapılaşma durumlarının elverdiği ölçüde yukarıdaki standartlara uyulur.
4– İmar plânı değişikliği ile çıkmaz sokak ihdas edilemez.
5– İmar plânı içinde kalan karayolu, kent içi geçişinin değiştirilmesi durumunda, Karayolları Genel Müdürlüğü’nden alınacak görüşe uyulur.
Madde 30 – İmar plânlarında sosyal ve teknik alt yapı kullanımlarından başka herhangi bir amaca ayrılmış olan bir alanın kullanılışının değiştirilmesi durumunda;
1– Nazım plân ana kararlarını bozucu fonksiyonel değişiklikler plân değişikliği yolu ile yapılamaz.
2– Yeni belirtilen kullanışın ihtiyacı olan sosyal ve teknik alt yapı alanları EK–1’deki tabloda belirtilen standartlara ve nüfus şartı aranmaksızın otopark yönetmeliği hükümlerine uygun olarak birlikte düzenlenir.
3– Yerleşmenin gelişme yönü, büyüklüğü ve arazi kullanımlarının fonksiyonel dağılımı ve genel yoğunlukları gibi nazım plân ana kararlarının değiştirilmesi ancak imar plânının yeniden yapılması için mümkün olabilir.
Madde 31 – İmar plânı değişikliklerinin onaylama, askı, onaya itiraz, itirazların değerlendirilmesi ve dağıtımı konularında 14 ve 16 ncı maddelerdeki esaslara uyulur.
Madde 32 – bayındırlık ve İskân Bakanlığına gönderilecek imar plânı değişiklik paftalarında; yerleşme adı, pafta numarası, kuzey işareti, koordinat değerleri, ölçeği, kıyı ile ilgili ise kıyı kenar çizgisi işlenir.
Geçici Madde 1 – (Değişik: 29.09.2000 / 24185 Mükerrer RG) Elektrik enerjisi sıkıntısının bulunduğu aciliyet arz eden durumlarda sıkıntının umumi hayata müessir etkilerinin giderilmesine yönelik olmak koşulu ile elektrik üretim ve iletimi ile görevli kamu kurum ve kuruluşları tarafından, mülkiyeti özel sektöre ait mobil ve yüzer elektrik santrallerinden geçici şekilde elektrik alınmasına ihtiyaç duyulduğu ve bu husus Enerji ve tabi kaynaklar Bakanlığınca belgelendiği takdirde, bu santrallerin konumlanacağı alanlara ait imar plânları hazırlanarak onay için Bayındırlık ve İskân bakanlığına sunulur. Bakanlık tarafından uygun görülen imar plânları 15 gün içinde onaylanır. Tesislerin mimari, statik ve tesisat avan projelerine göre inşaat ruhsatları 15 gün içinde ilgili idare tarafından verilir.
DÖRDÜNCÜ BÖLÜM
Yürürlük ve Yürütme
Madde 33 – Bu Yönetmelik, 3194 sayılı İmar Kanunu ile birlikte yürürlüğe girer.
Madde 34 – Bu Yönetmelik hükümlerini Bayındırlı ve İskân Bakanı yürütür.
(*) Yönetmeliğin adı, 17.03.2001 tarihli ve 24345 sayılı Resmi Gazetede yayımlanan “İmar Plânın Yapılması ve Değişikliklerine Ait Esaslara Dair Yönetmelikte Değişiklik Yapılması Hakkında Yönetmelik”le değiştirilmiştir.
(*) Yönetmeliğin “İkinci Bölüm” başlığı 17.03.2001/24345 RG’de yayımlanan; “İmar Plânı Yapılması ve Değişikliklerine Ait Esaslara Dair Yönetmelikte Değişiklik Yapılması hakkında Yönetmelik”le değiştirilmiştir.
Yorumlar