6306 SAYILI AFET RİSKİ ALTINDAKİ ALANLARIN DÖNÜŞTÜRÜLMESİ HAKKINDAKİ KANUN’UN TEMEL AMACI NEDİR?

SORU CEVAP KENTSEL DÖNÜŞÜM

www.kentseldonusum.gov.tr


KENTSEL DÖNÜŞÜM KONUSUNDA AKILLARA TAKILAN, 

EN ÇOK MERAK EDİLEN SORULARIN YANITLARINI, 

SİZ DEĞERLİ VATANDAŞLARIMIZ İÇİN BU KİTAPÇIKTA BİR ARAYA GETİRDİK.

KENTSEL DÖNÜŞÜM KONUSUNDA ÖĞRENMEK İSTEDİĞİNİZ DİĞER BİLGİLER İÇİN;

GÜNÜN 24 SAATİ “ALO 181 ÇEVRE VE ŞEHİRCİLİK HATTI”NI ARAYABİLİRSİNİZ.


Ülkemizi salaş ve kaçak yapılardan, afet riski taşıyan binalardan arındırmak 

için 6.5 milyon konutun yenilenmesi gerekmektedir. Bu süreç uzun ve zor 

bir süreçtir. Çevre ve Şehircilik Bakanlığı olarak bu büyük projeyi yürütmek 

için heyecanlı ve titiz bir yapı oluşturduk ve dönüşüm seferberliği başlattık. 

Bakanlığın buradaki görevi esas itibariyle afet riski odaklı kentsel dönüşümü 

organize etmektir. Dönüşüm, daha çok vatandaşlarımızın inisiyatifiyle ve 

belediyeler eliyle yürütülecektir. Şehirlerimizi çevreyle uyumlu biçimde 

modern hale getirmek ve ekolojik dengeyi koruyan, çevreye duyarlı yerleşimler 

oluşturmak Bakanlığımızın öncelikli ve en önemli hedefidir. 

Şimdiye kadar hep afet meydana geldikten sonra afetzedelere yardım yapılması 

söz konusu olmuştur. İlk kez 6306 sayılı Kanun’da afet meydana gelmeden 

önce, “afet riski” gözetilerek tedbir alınması öngörülmüş, böylece meydana 

gelebilecek afetlerde can ve mal kaybının yaşanmaması hedeflenmiştir. Artık 

yara sarma anlayışı yerine yara almama anlayışı esastır.

Erdoğan Bayraktar


Çevre ve Şehircilik Bakanı


KENTSEL DÖNÜŞÜMLE 

AFETLERE HAZIR BİR TÜRKİYE…

01

6306 SAYILI AFET RİSKİ ALTINDAKİ ALANLARIN DÖNÜŞTÜRÜLMESİ 

HAKKINDAKİ KANUN’UN TEMEL AMACI NEDİR? 

Kanun, afet riski altındaki alanlar ile riskli yapıların dönüşümünü sağlayarak, 

Ülke genelinde, sağlıklı, güvenli ve yaşanılabilir çevreler oluşturmak 

maksadıyla çıkarılmıştır. Afetler neticesinde bir daha can kaybı yaşanmaması 

ve şehirlerin sağlıklı ve güvenli yaşama çevrelerine dönüştürülmesi 

hedeflenmiştir. 

02

BİRİNCİ DERECE DEPREM BÖLGESİNDE OLMAYAN BİNALAR VEYA 

ESKİ BİNALAR, KANUNDAN FAYDALANABİLECEK Mİ? 

Ülke genelinde bütün binalar 6306 sayılı Kanun kapsamındadır. Binanın bulunduğu 

yere, yaşına, deprem bölgesine bakılmaksızın, “riskli” olarak tespit edilen bütün 

binalar Kanun hükümlerinden faydalanacaktır. 

03

DÖNÜŞÜM UYGULAMALARI İLE İLGİLİ OLARAK 

DAVA AÇMA HAKKI VAR MI? 

Kanun uyarınca yapılan idarî işlemlere karşı tebliğ tarihinden itibaren otuz gün 

içinde, idari yargıda dava açılabilir. Ancak, bu davalarda yürütmeyi durdurma 

kararı verilemez. 


KANUNUN AMACI VE HEDEFİ


04

RİSKLİ BİNALAR NASIL TESPİT EDİLECEK?

Riskli binaların tespiti, maliklerin tapu ve kimlik fotokopisi ile yapacakları 

müracaat üzerine, Bakanlığımızca lisans verilen ve listesi Çevre ve Şehircilik 

Bakanlığı’nın resmi internet sitesi ile www.kentseldonusum.gov.tr adresinde 

güncel olarak yayımlanan kurum veya kuruluşlarca yapılacaktır.

05

RİSK TESPİTİ YAPTIRMAK ZORUNLU MU? 

Kanunda risk tespiti yaptırılması zorunluluğu bulunmamaktadır. Ancak, ülkemizde 

pek çok binanın; mühendislik hizmeti almadan yapıldığı, malzeme ve işçilik 

açısından teknik gerekliliklere uygun olmadığı, özellikle beton kalitesinin çok düşük

olduğu ve deprem açısından risk taşıdığı belirlenmiştir. Bu yüzden, konutunda 

güven ve huzur içerisinde yaşamak isteyen, oturduğu binanın riskli olabileceğinden 

şüphelenen her vatandaşın risk tespiti yaptırması uygun olacaktır. 

06

ESKİ VE YIPRANMIŞ DURUMDA OLAN BİNALAR İÇİN DE 

RİSK TESPİT YAPILACAK MI?

Kanun hükümlerinden faydalanılabilmesi için malikler tarafından 

Bakanlığımızca lisans verilen kurum veya kuruluşlara risk tespitinin 

yaptırılması şarttır. 


RİSKLİ BİNA - TESPİT - İTİRAZ


07

BİNANIN RİSK TESPİTİNİ YAPTIRABİLMEK İÇİN 

MALİKLERİN 2/3 ÇOĞUNLUĞU GEREKLİ MİDİR?

Binanın risk tespitini yaptırmak için maliklerin 2/3 çoğunluğu ile karar alınmasına gerek 

yoktur. Risk tespiti için maliklerden birinin müracaatı yeterlidir. 

09

RİSKLİ YAPININ TESPİT MASRAFLARI VE YIKIM MASRAFLARINI 

KİM ÖDEYECEK?

Riskli yapı tespitleri ve yıkım işlerinin masraflarını malikler karşılayacaktır. 

Riskli yapı tespiti ile yıktırma işlemlerinin Bakanlık veya İdare tarafından 

yapılması hâlinde, tespit işleminin masrafı ile yıktırmanın masrafları, ilgili 

tapu müdürlüğüne bildirilecek ve tapu müdürlüğünce, binanın paydaşlarının 

müteselsil sorumlu olmalarını sağlamak üzere tapu kaydındaki arsa payları 

üzerine, masraf tutarında müşterek ipotek belirtmesinde bulunulacaktır.

08

RİSK TESPİTİ YAPTIRMAK İSTEYEN BİR MALİKE DİĞER 

MALİKLERİN ENGEL OLMASI HALİNDE NE YAPILACAK? 

Riskli binaların tespitini, tahliyesini ve yıktırılmasını engelleyenler hakkında 

Türk Ceza Kanunu’nun ilgili hükümleri uyarınca Cumhuriyet Başsavcılığı’na suç 

duyurusunda bulunulacaktır. 


11

RİSKLİ BİNA TESPİTİNE İTİRAZ EDEBİLİR Mİ? 

Riskli olarak tespit edilen binalar tapu müdürlüğüne bildirilecek ve tapu kütüğüne 

işlenecektir. Malikler, tapu müdürlüğünce yapılacak tebligattan itibaren 15 gün içinde, İstanbul, İzmir, Bursa’da Altyapı ve Kentsel Dönüşüm Müdürlüklerine, diğer illerde ise, Çevre ve Şehircilik İl Müdürlükleri’ne verecekleri bir dilekçe ile riskli yapı tespitine itiraz 

edebilirler. 

12

RİSKLİ BİNA TESPİTİNE YAPILAN İTİRAZLARI KİM İNCELEYECEK? 

Riskli bina tespitine yapılan itirazları, 4’ü Üniversitelerce ve 3’ü Bakanlıkça 

belirlenen ve 7 üyeden oluşan Teknik Heyet inceleyecektir. Teknik Heyetin, 

riskli bina raporunu uygun bulması halinde rapor kesinleşecek ve yıkım süreci 

başlayacaktır. İtiraz sonucunda binanın riskli olmadığına karar verilmesi halinde 

tapuya konulan şerh kaldırılacaktır. 

13

RİSKLİ YAPILARDA ELEKTRİK, SU VE DOĞAL GAZIN KESİLMESİ 

VATANDAŞI MAĞDUR ETMEYECEK Mİ?

Kanuna göre, riskli alanlardaki yapılar ile riskli yapılara verilen elektrik, su 

ve doğal gaz hizmetleri durdurulabilecektir. Burada amaç, vatandaşı mağdur 

etmek değil, tam aksine can güvenliği bakımından, vatandaşın riskli olan bir 

binada oturmasına engel olmaktır. Yani, vatandaşın hayat hakkının gözetilmesi 

söz konusudur. 

10

RİSK TESPİTİNİN MALİYETİ NE KADARDIR? 

Bakanlığımız birimlerince yapılacak risk tespitinde kullanılacak fiyatlar 

aşağıda gösterilmiştir. 

Bina Büyüklüğü Sabit Fiyat M Birim Fiyatı

500 m2’ye kadar - 2.25 TL

500 ile 1.000 m2  arası 1.125,00 TL 1,75 TL

1.000 m2 ’den büyük 2.000,00 TL 1,00 TL

Örnek 1: 400 m2

 bir bina için: 400x2.25=900,00 TL

Örnek 2: 750 m2

 bir bina için: 1.125,00 + (750-500) x 1.75= 1.562,50 TL

Örnek 3: 1.500 m2

 bir bina için: 2.000,00+ (1500-1000) x 1,00=2.500,00 TL


14

RİSKLİ BİNANIN YIKTIRILMASI SÜRECİ NASIL İŞLEYECEK?

Riskli bina tespitinin kesinleşmesinden sonra bu binaların yıktırılması için 

maliklere 60 günden az olmamak üzere süre verilecek, bu süre içinde riskli 

binaların yıktırılıp yıktırılmadığı kontrol edilecek, yıktırılmamış ise 30 günden 

az olmak üzere ek süre verilecek ve verilen bu süreler içinde maliklerce riskli 

yapılar yıktırılmaz ise, yıktırma işlemleri mahallî idarelerin de iştiraki ile mülki 

amirler tarafından gerçekleştirilecektir.

15

16

RİSKLİ BİNANIN YIKTIRILMASI İÇİN 

MALİKLERCE BİR KARAR ALINMASI GEREKİR Mİ? 

RİSKLİ BİNAYI TAHLİYE ETMEYEN MALİKLER VEYA KİRACILAR 

HAKKINDA NE YAPILABİLİR?

Riskli olarak tespit edilen ve itiraz süreci sonunda riskli olduğu kesinleşen 

binaların yıktırılması Kanunun emredici hükmüdür. Yıkım konusunda maliklerce 

herhangi bir karar alınmasına veya anlaşma sağlanmasına gerek yoktur. 

Riskli binanın yıktırılması için maliklere verilen süreler içerisinde riskli binayı 

tahliye etmeyen malik veya kiracılar İstanbul, İzmir ve Bursa’da Altyapı ve 

Kentsel Dönüşüm Müdürlükleri’ne, diğer illerde ise Çevre ve Şehircilik İl 

Müdürlükleri’ne bildirilir.

Riskli yapıların tespiti, tahliyesi ve yıktırma iş ve işlemlerini engelleyenler 

hakkında, işlenen fiil ve hâlin durumuna göre 26/9/2004 tarihli ve 5237 sayılı 

Türk Ceza Kanununun ilgili hükümleri uyarınca Cumhuriyet başsavcılığına suç 

duyurusunda bulunulur. 

YIKIM SÜRECİ

17

RİSKLİ BİNA ÜZERİNDE İPOTEK VAR İSE 

BİNA YIKTIRILABİLİR Mİ VE İPOTEĞİN DURUMU NE OLUR?

Kanun’a göre, riskli binaların sicilinde bulunan aynî ve şahsî haklar ile temlik 

hakkını kısıtlayan veya yasaklayan her türlü şerh (meselâ ipotek hakkı), riskli bina 

yıktırıldıktan sonra hisseler üzerinde devam edecektir. Bu yüzden, üzerinde ipotek 

olması riskli binanın yıktırılmasına engel teşkil etmeyecektir.

18

RİSKLİ BİNANIN YIKILMASINDAN SONRA 

MALİKLER NASIL ANLAŞACAK?

Riskli binanın yıktırılmasından sonra arsa hâline gelen taşınmazların malikleri 

tarafından değerlendirilmesi esas olacak ve yapılacak uygulamalara sahip oldukları 

hisseleri oranında maliklerin en az 2/3 çoğunluğu ile karar verilecektir. 

19

KANUNDA GEÇEN 2/3 ÇOĞUNLUK 

MALİKLERİN SAYISININ 2/3 ÇOĞUNLUĞU MUDUR?

Kanunun geçen 2/3 çoğunluk, malik sayısının 2/3 çoğunluğu değil, sahip 

olunan hisseler oranında maliklerin 2/3 çoğunluğudur.

ANLAŞMA SÜRECİ2/3’LİK ÇOĞUNLUK İLE ALINAN KARARA KATILMAYANLARIN 

HİSSELERİ NE OLACAK? 

2/3’lik çoğunluk ile alınacak karara katılmayanların bağımsız bölümlerine 

ilişkin arsa payları, rayiç değerinden az olmamak üzere anlaşma sağlayan 

diğer paydaşlara açık artırma usulü ile satılacak. Paydaşlara satış olmaz ise, 

bu paylar, Bakanlıkça satın alınacak ve 2/3 çoğunluk ile alınan karar uyarınca 

değerlendirilecektir.

20

YAPILACAK UYGULAMALAR KONUSUNDA 2/3’LİK ÇOĞUNLUK 

SAĞLANAMAZ İSE NE OLACAK? 

Maliklere yapılacak tebligatı takip eden 30 gün içinde en az 2/3 çoğunluk ile 

anlaşma sağlanamaması hâlinde, Bakanlık, TOKİ veya belediyeler tarafından 

acele kamulaştırma yapılabilecektir.

21

KİRA VEYA FAİZ DESTEĞİNDEN KİMLER FAYDALANABİLİR? 

Anlaşma ile tahliye edilen, yıktırılan veya kamulaştırılan binaların; malikleri, 

kiracıları ve sınırlı ayni hak sahibi olarak bu binaları kullananlar Kanun 

kapsamında yapılacak yardım ve desteklerden faydalanabilir. 

22

KİRA VEYA FAİZ DESTEĞİNDEN FAYDALANMANIN ŞARTI NEDİR? 

Kanunda belirtilen yardım ve desteklerden faydalanabilmenin şartı riskli 24 binanın anlaşma ile tahliye edilmesidir. 

KANUN KAPSAMINDA YAPILACAK YARDIM VE 

DESTEKLER NELERDİR? 

Riskli alanlarda, rezerv yapı alanlarında veya riskli binalarda yaşayan 

vatandaşlarımıza talepleri doğrultusunda 18 aya kadar kira yardımı yapılacak ya da 

bankalardan kullanılacak kredilerde faiz desteği sağlanacaktır. 

Ayrıca, Kanun uyarınca yapılacak olan işlem, sözleşme, devir ve tesciller ile 

uygulamalar; noter harcı, tapu harcı, belediyelerce alınan harçlar, damga vergisi, 

veraset ve intikal vergisi, döner sermaye ücreti ve diğer ücretlerden ve banka ve 

sigorta muameleleri vergisinden muaf olacaktır.

23

MALİ HAKLAR KİRACILAR KANUN HÜKÜMLERİNDEN FAYDALANABİLECEK Mİ? 

Kanun kapsamında kiracılara taşınma masrafları dikkate alınarak bir defaya 

mahsus olmak üzere kira yardımı yapılabilir. 

Kiracıların konut satın almak istemeleri halinde Bakanlık ile protokol imzalayan 

bankalardan alınacak kredilere faiz desteği verilebilecektir.

27

KİRA VEYA FAİZ DESTEĞİ ALMAK İÇİN 

MALİKLERİN 2/3 ÇOĞUNLUK İLE ANLAŞMASI ŞART MIDIR?

Kira yardımı almak veya faiz desteğinden yararlanmak için maliklerin kendi 

aralarında anlaşma yapması şartı bulunmamaktadır.

25

MALİKLER KİRA YARDIMI İÇİN 

HANGİ EVRAKLARLA NEREYE BAŞVURACAK?

Riskli binadaki malikler;

Bağımsız bölümü gösterir tapu belgesi,

Arsa paylı tapulariçin, nüfusmüdürlüğünden alınan adrese dayalı nüfus

kayıt örneği veya üzerine kayıtlı olan son üç aya ait elektrik, su, doğalgaz

veya telefon faturalarından birisi, 

Nüfus cüzdanı fotokopisi,

Riskli bina tespit raporu inceleme formu,

Konutun tahliye edildiğine dair yeni adresini gösterir adrese dayalı

nüfus kayıt örneği,

ile birlikte İstanbul, İzmir ve Bursa’da Altyapı ve Kentsel Dönüşüm 

Müdürlüklerine, diğer illerde ise Çevre ve Şehircilik İl Müdürlüklerine 

başvuracaktır. 

26 KİRACI VEYA SINIRLI AYNİ HAK SAHİPLERİ 

KİRA YARDIMI İÇİN HANGİ EVRAKLARLA NEREYE BAŞVURACAK? 

Riskli binada kiracı veya sınırlı ayni hak sahibi olarak ikamet edenler; 

Nüfus cüzdanı fotokopisi,

Kiracı veya sınırlı ayni hak sahibi üzerine kayıtlı su, elektrik, telefon,

doğalgaz faturalardan birisi veya riskli binada oturduğunu gösteren nüfus

müdürlüğünden alınmış adrese dayalı nüfus kayıt örneği,

Konutun tahliye edildiğine dair yeni adresini gösterir adrese dayalı

nüfus kayıt örneği,

ile birlikte İstanbul, İzmir ve Bursa’da Altyapı ve Kentsel Dönüşüm 

Müdürlüğü’ne, diğer illerde ise Çevre ve Şehircilik İl Müdürlüğü’ne 

başvuracaktır. 

28

KİRACI VEYA SINIRLI AYNİ HAK SAHİBİ OLARAK 

İŞYERİ İŞLETENLER KİRA YARDIMI İÇİN HANGİ EVRAKLARLA 

NEREYE BAŞVURACAK? 

Riskli binada kiracı veya sınırlı ayni hak sahibi olarak işyeri işletenler; 

Nüfus cüzdanı fotokopisi,

Kiracı veya sınırlı aynı hak sahibine ait vergi levhası,

İşyerinin tahliye edildiğine dair güncel vergi levhası,

ile İstanbul, İzmir ve Bursa’da Altyapı ve Kentsel Dönüşüm Müdürlüğü’ne, diğer 

illerde ise Çevre ve Şehircilik İl Müdürlüğü’ne başvuracaktır. 

29

MALİKLER İÇİN KAÇ AY VE 

NE KADAR KİRA YARDIMI YAPILACAK?

Malikler için 2013 yılında ödenecek kira yardımı miktarı aşağıdaki 

tabloda gösterilmiştir. 

Aylık kira bedeli, her yıl Türkiye İstatistik Kurumu tarafından yayımlanan 

Tüketici Fiyatları Endeksi oranında güncellenecektir. Kira yardımının süresi 

azami 18 aydır.

30

İl Nüfusu Kira Miktarı

300.000’e kadar 400,00 TL

300.000 - 500.000 arası 450,00 TL

500.000 - 750.000 arası 500,00 TL

750.000 – 2.000.000 arası 550,00 TL

2.000.000 – 4.000.000 arası 600,00 TL

4.000.000’dan fazla 650,00 TL


KİRACILARA KAÇ AY VE NE KADAR KİRA YARDIMI YAPILACAK?

31 Kiracılara taşınma masrafları dikkate alınarak bir defaya mahsus olmak üzere 

kira yardımı yapılır. Kiracılara 2013 yılında defaten ödenecek kira yardımı miktarı 

aşağıdaki tabloda gösterilmiştir. 

İl Nüfusu Kira Miktarı

300.000’e kadar 800,00 TL

300.000 - 500.000 arası 900,00 TL

500.000 - 750.000 arası 1.000,00 TL

750.000 – 2.000.000 arası 1.100,00 TL

2.000.000 – 4.000.000 arası 1.200,00 TL

4.000.000’dan fazla 1.300,00 TL


BAĞIMSIZ BÖLÜMÜ HİSSELİ OLAN MALİKLER KONUT KREDİSİ 

VEYA KİRA YARDIMI TALEBİNDE BULUNABİLİRLER Mİ?

Evet, bulunabilirler, ancak kredi veya kira yardımından hisseleri oranında 

faydalanırlar.

32

6306 SAYILI KANUN KAPSAMINDA HAK SAHİPLERİNCE 

KULLANDIRILACAK KREDİLER SADECE BANKALARDAN MI 

TEMİN EDİLİR? KATILIM BANKALARINDAN DA 

FON KULLANILABİLİR Mİ?


6306 sayılı kanun kapsamında hak sahiplerince bankalardan kullanılacak 

kredilere sağlanacak faiz desteğine ilişkin; 

Kararda geçen “Banka” ifadesi Bakanlık ile protokol imzalaması kaydıyla kredi 

sağlayacak mevduat ve katılım bankalarını, 

“Faiz” ibareleri de katılım bankaları tarafından 6306 sayılı Kanun kapsamında 

sağlanacak fonlar için kâr payını ifade eder.

33

KANUN KAPSAMINDA HANGİ BANKALARDAN 

KREDİ ALINABİLİR? 

34 

Kanun kapsamında protokol yapılmış bankaların listesi Çevre ve Şehircilik 

Bakanlığı’nın resmi internet sitesinde ve www.kentseldonusum.gov.tr adresinde 

yayınlanmaktadır. 

35

RİSKLİ BİNADAKİ MALİKLER AYNI BANKADAN 

KREDİ KULLANMAK ZORUNDA MI?

FAİZ DESTEĞİ KREDİ BİTİMİNE KADAR DEVAM EDECEK Mİ?

Riskli binadaki maliklerin hepsinin aynı bankadan kredi kullanma zorunluluğu 

bulunmamaktadır. Malikler kredi için Bakanlığımız ile protokol imzalayan 

bankalardan istediklerine başvurabilirler. Ancak, malikler münferit olarak konut 

edinmek yerine, birlikte yeni bir bina yaptırmak istiyorlar ise aynı bankadan 

kredi kullanmaları gerekecektir. 

Faiz desteği, kredi süresince devam edecektir. Ancak, hak sahipleri tarafından 

geri ödemesi yapılmayan krediler için faiz desteği ödemeleri durdurulacaktır. 

36

KONUT İÇİN BANKALARDAN NE KADAR VE 

KAÇ YIL VADELİ KREDİ KULLANILABİLİR?

Bağımsız bölüm başına en fazla 100.000 TL kredi kullanılabilir. Kredi geri 

ödemeleri, 2 yıl anapara geri ödemesiz ve 10 yıl vadeli olarak gerçekleşecektir. 

37

İŞYERİ İÇİN BANKALARDAN NE KADAR VE KAÇ YIL 

VADELİ KREDİ KULLANILABİLİR? 38 Bağımsız bölüm başına en fazla 100.000 TL kredi kullanılabilir. Kredi geri 

ödemeleri, 2 yıl anapara geri ödemesiz ve 7 yıl vadeli olarak gerçekleşecektir. 

BİRDEN FAZLA KONUTU VEYA İŞYERİ OLANLAR 

NE KADAR KREDİ KULLANABİLİR? 

Birden fazla konutu veya işyeri olanlar adına faiz desteği sağlanacak toplam 

kredi tutarı 500.000 TL’yi geçemez.

39

RİSKLİ KONUTU YIKTIKTAN SONRA YENİ KONUTU KENDİ 

İMKANLARI İLE YAPMAK İSTEYENLER İÇİN KREDİ DIŞINDA 

BAŞKA KOLAYLIKLAR VAR MI?

6306 sayılı Kanun uyarınca, yapılacak olan işlem, sözleşme, devir ve tesciller 

ile uygulamalar, noter harcı, tapu harcı, belediyelerce alınan harçlar, damga 

vergisi, veraset ve intikal vergisi, döner sermaye ücreti ve diğer ücretlerden 

muaftır. Ayrıca kullandırılan krediler sebebiyle lehe alınacak paralardan da 

banka ve sigorta muameleleri vergisi alınmaz.

40

RİSKLİ ALANLAR NASIL BELİRLENİR?

Riskli alanlar, zemin yapısı ya da üzerindeki yapılaşma sebebiyle can ve mal 

kaybına yol açma riski taşıyan alanlardır. 

Riskli alanlar Bakanlar Kurulu Kararı ile belirlenir.

Bakanlar Kurulu Kararı alınabilmesi için hazırlanacak teknik raporun 

Bakanlığımızca uygun görülmesi ve Başbakanlık Afet ve Acil Durum Yönetimi 

Başkanlığı’nın görüşünün alınması gerekmektedir.

41

KİMLER RİSKLİ ALAN TEKLİFİNDE BULUNULABİLİR?

Riskli alanlar Bakanlık, TOKİ veya Belediyeler tarafından belirlenebileceği gibi, 

yaşadığı yerin riskli olduğunu düşünen vatandaşlarımız da Bakanlığımıza riskli alan 

teklifinde bulunabilir. 


RİSKLİ ALANLAR RİSKLİ ALAN İÇERİSİNDE KALAN 

RİSKSİZ BİNALARIN DURUMU NE OLACAK? 

Riskli alanda risksiz bina bulunması hâlinde, bu binalar uygulama dışı 

tutulabilecektir. Böyle bir durumda, risksiz binanın bulunduğu alan ifraz 

edilebilecek, ifraz imkânı yok ise maliklerin anlaşması hâlinde binanın hâlihazır 

durumu korunabilecektir. Ancak, uygulama bütünlüğü bakımından gerekmesi 

hâlinde, risksiz binalar, malikleri ile yapılacak anlaşmalar çerçevesinde 

yıkılabilecektir.

42

RİSKLİ ALAN İÇİNDEKİ BİNALARIN 

AYRICA RİSK TESPİTİ YAPILACAK MI?

Riskli alan ilan edilen yerlerdeki yapılar için tek tek riskli yapı tespiti 

yapılmasına gerek yoktur.

43

RİSKLİ ALANLARDAKİ KONUTLARI 

YIKILANLAR BAŞKA YERLERE Mİ NAKLEDİLECEK? 

Kanun kapsamında yapılacak dönüşümde öncelikli hedef “yerinde dönüşüm”ü 

sağlamaktır. Ancak, teknik zorunluluklardan dolayı yerinde dönüşüm mümkün 

olmaz ise rezerv yapı alanları değerlendirilecektir.


RİSKLİ ALANDA BAŞLAMIŞ İNŞAATLAR DEVAM EDECEK Mİ 

VE YENİ RUHSAT VERİLECEK Mİ? 

44 

Kanun kapsamındaki proje ve uygulamalar süresince, her türlü imar ve 

yapılaşma işlemleri geçici olarak durdurabilecektir. 


RİSKLİ ALANDA VATANDAŞ KENDİSİ VEYA MÜTEAHHİT ARACILIĞI İLE KONUTUNU YAPMAK İSTERSE YİNE HARÇLARDAN MUAF OLACAK MI? 


Riskli alanlarda, Bakanlık, İdare veya TOKİ’nce değil de, vatandaşlarca veya 

müteahhitlerce uygulamada bulunulması halinde, bu alanlardaki yapıların 

mevcut alanları için daha önce belediyelerce alınan harç ve ücretlere ilave 

olarak, sadece kullanım maksadı değişiklikleri ve yapı alanındaki artışlar için 

hesaplanan harç ve ücret farkları alınacaktır.

45

KANUN’UN UYGULANMASI İLE İLGİLİ OLARAK 

NEREDEN BİLGİ ALINABİLİR? 50 Kanun’un uygulanması ile ilgili en doğru bilgiler; Altyapı ve Kentsel Dönüşüm 

Hizmetleri Genel Müdürlüğü, İstanbul, İzmir ve Bursa’da Altyapı ve Kentsel 

Dönüşüm Müdürlükleri ve diğer illerde Çevre ve Şehircilik İl Müdürlükleri ile 

Alo 181 hattından alınabilir.


RİSKLİ ALAN İÇERİSİNDE KALAN BİNALAR 

60 GÜN İÇERİSİNDE YIKILACAK MI?


Riskli alan ilanından sonra öncelikle alanın mevcut durumu tespit edilecek, hak 

sahiplikleri belirlenecek, hak sahipleri ile anlaşma yoluna gidilecek ve tahliye 

ve yıkım işlemleri bu süreçlerden sonra başlayacaktır. 

RİSKLİ ALANDA KİRA YARDIMI İÇİN NEREYE BAŞVURULACAK?

Riskli alandaki malikler, kiracılar veya sınırlı ayni hak sahipleri kira yardımı için, 

riskli alan için Bakanlığımıza veya yetkilendirilen İdareye başvuru yapacaktır. 

Bu alanlarda yapılacak kira yardımı bedeli proje bazında belirlenecektir.

www.csb.gov.tr

Yorumlar

Popüler Yayınlar