16 Ekim 2012 Salı

Tapuda lisanslı aracılık dönemi başlıyor…


Tapuda lisanslı aracılık dönemi başlıyor…

Artık vatandaşın ve emlakçıların tapudaki işlemlerini lisanslı uzman kişiler yürütecek. Gayrimenkul işiyle uğraşanlar ve vatandaşlar her türlü sorununu rahatlıkla anlatacak, çözüm bulacak..
  
Bundan böyle lisansı olmayan kişiler tapuda iş takibi yapamayacaktır. Vatandaşlar lisanslı bürolara gidip yapacakları sözleşme ile bütün işlerini bürodaki yetkili kişiye takip ettireceklerdir.


Emlakçılar tapuda iş takibi yapamayacak, lisanslı takipçi ile anlaşacak…


Yasaya göre emlakçılık ile tapuda iş takibi birbirinden ayrılmıştır. Buna göre emlakçılar tapuda vatandaş ile arasında sözleşme olsun olmasın, tapuda iş takibi yapamayacak.  Emlakçılar da işlerini lisans sahibi takipçilere yaptırabilecektir.



Tapuda lisanslı aracılık yapan kişiler ise emlakçılık yapamayacaklar. Bu konu yasa ile kesinlikle yasaklanmıştır.



Lisans sahipleri



Gayrimenkullerle ilgili olarak tapuda yapılacak bütün işlemlere aracılık edecekler,
Bütün işlemlerinin hazırlık işlerini yürütecekler, işleriyle ilgili olarak her türlü bilgi ve belgeyi tapu ve kadastro dairelerinden hatta genel müdürlük arşivinden temin etmeye yetkili olacaktır.



Tapu işlemlerine aracılık edenler, Tapu Müdürlüklerine ibraz ettikleri her türlü belgenin gerçeğe uygun olmasından ve istemde bulunanların hak sahibi olduğunun tespitinden sorumludurlar.



Emlakçılar ve Lisanssız İş Takipçileri İçin Yasak İşler



Lisans sahibi hariç, hak sahibi veya temsilcisi tarafından Noterlik Kanununa göre düzenlenen vekâletnameyle verilmiş yetki bulunmaksızın Tapu Müdürlüklerinde iş takibi yapılması veya aracılık faaliyetlerinde bulunulması yasaktır.



Kendilerine yetki verilmeyen gerçek veya tüzel kişiler tarafından, lisans sahibine tanınan yetkilerin, meslek unvanının veya aynı anlama gelen benzeri her türlü unvan veya rumuzun kullanılması yasaktır. Yani lisansı olmayanlar (özellikle emlakçılar) “tapuda iş takibi yapılır” ibarelerini kartvizitlerinden ve dükkanlarının camından çıkaracaklardır.



Buna aykırı davranışta bulunanlar hakkında, Cumhuriyet Başsavcılıklarına suç duyurusunda bulunulur.



Emlakçıların tapuda iş takip etmesi yasaklanmıştır. Bir kişi veya büronun hem emlakçılık yapması hem de tapuda lisanslı iş takibi yapması mümkün değildir. 



VEKALET VERME


VEKALET VERME

VEKALET VERİLİRKEN DİKKAT EDİLMESİ GEREKENLER



 Vekile, hangi konularda yetki verildiği bilinerek vekaletname imzalanmalıdır. Tapuda; konut veya arsanız ile ilgili olarak yapılacak işlemler konusunda vekalet verirken, vekaletname ile vekile hangi yetkileri verdiğinizi çok iyi bilmeniz gerekir. (Satış, bağış, taksim, miras intikali vs )

Vekaletname kapsamı; “süre”, “işlem mahalli” ve “şartlı” olarak belirlenmelidir. Olumsuz durumlarla karşılaşmamak için, tapu işlemleri konusunda verilecek vekaletin, “işlem yapılacak il - ilçe”, “süre” ve “..şartlı” olarak verilmesi yararınızadır.

Vekalet sınırları ve vekalet verilen yer yazılı olmalıdır. Pafta – Ada ve parsel numarası gibi veya bağımsız bölüm numarasını belirten bilgilerin yer alması önemli bir unsurdur. Bu bilgiler verilerek yazılan bir vekalet sadece o taşınmazı kapsar. Eğer bu vekalet örneğin tüm ilçe için yetkilendirirse, vekil olan kişi o ilçede yer alan tüm taşınmazları satabilir.

Vekilin azli halinde, azil durumunu tapu müdürlüğüne resmi olarak bildirilmelidir. Ayrıca, vekil tayin ettiğinizin kişiyi “azil” (vekillik yetkisinin ortadan kaldırılması) etmek istiyorsanız, “azil” yönündeki resmi beyanınızın ilgili tapuya en kısa zamanda bildirilmesi gerekmektedir. Azlin, sadece vekil tayin edilen kişiye bildirilmesi yeterli olmayıp, ilgili tapuya gidilerek, vekilin azledildiği hususunun tapu müdürlüğünde tutulan “aziller siciline” işlenmesi sağlanmalıdır.

Vekâletnameler yetkili merciler tarafından düzenlenmiş olmalıdır. Türkiye’de Noterler, yurt dışında Konsolosluklar, ya da Elçilikler veya Noter görevi yapan birimler yetkili mercilerdir. Noter görevi yapan birimlerin bu konuda yetkili bulundukları Konsoloslukça belirtilmeli ve onaylanmalıdır.

Yurt dışında düzenlenmiş bulunan vekâletnamelerin, düzenleyen merci veya tasdik merciinin imza ve mührünün tasdiki, ancak vekâletnamenin içeriği tanzim şekli ile yetkilinin imza ve mühründe tereddüt edilmesi halinde Bölge Müdürlüğü aracı ile merkeze intikali sağlanmalıdır.

Vekaletnamelerin, nüfus hüviyet cüzdanı yada pasaporta göre düzenlenmiş olduğu, Vekâletnamelerde, müvekkilin fotoğrafının yapıştırılmış olması aranmalıdır. Fotokopi vekâletnamelerde fotoğrafın açıklıkla belirlenememesi durumunda, ayrıca fotoğraf yapıştırılması ve bunun noter tarafından tasdikinin yapılmış olduğu görülmelidir. Vekâletnameler “Düzenleme” şeklinde yapılmış olmalı, istem konusu işlemle ilgili “Yetki” açık olarak belirtilmelidir. Vekâletnamede “Tevkil” yetkisi (vekil devir yetkisi) var ise, dayanağı vekâletnamenin ekli olduğu, Vekil müvekkilin malını kendisi almak istiyorsa; bu konuda özel yetkinin varlığı veya satış bedelinin belirtilmiş olması aranır.

Şartlı vekâletnamelerde, söz konusu şartlara uygun hareket edilip edilmediği, İşlem konusu edilen taşınmaz vekâletnamede belirtilmiş ise, taşınmazla ilgili detaylı bilginin varlığı (ada, parsel, mahalle, mevki vs.) kontrol edilmelidir.

Vekâletname yabancı dilden çevrilmiş ise, noterce aslına uygunluğunun tasdik edildiği, umumi vekâletname ile gayrimenkul satışı için özel yetki gerektiği ve vekaletnamenin fotoğraflı olması hususuna dikkat edilmesi gerektiği, vekaletnamenin düzenlendiği tarih ile taşınmazın edinildiği tarih karşılaştırılmalı, sonradan edinilecek taşınmazların satışı konusunda yetki verilmek isteniyorsa bu yetkinin vekaletnamelerde açıklıkla belirtilmesi.

İNTİFA HAKKI


İNTİFA HAKKI

         Gayrimenkul üzerindeki yararlanma ya da kullanma hakkına intifa hakkı denir. Gayrimenkul sahibi; mülkiyeti üzerinde tutup kullanma hakkını başkasına devreder. İntifa hakkı sahibi; gayrimenkulden yararlanma yetkisine sahip olur. Gayrimenkul üzerinde fiili ya da hukuki tasarruflar yapamaz. (gayrimenkulü satamaz, ipotek ettiremez vs.) 
         İntifa hakkı ticari faaliyetler için tesis edilebileceği gibi bazen de anne ya da baba gayrimenkulün intifa hakkını üzerinde bırakarak çıplak mülkiyet hakkını çocuklarına devretmektedirler. Anne baba; hayatta kaldığı sürece gayrimenkulü diledikleri gibi kullanmakla beraber; vefat halinde miras veya intikal işlemi yapmaya gerek kalmadan gayrimenkul çıplak mülkiyet sahibi çocuğa kalır.
         İntifa hakkı mirasçıya intikal etmez ve devredilemez.
 
Gerekli Belgeler
 
1. İntifa hakkı tesis edilecek taşınmaz malın tapu senedi,
2. İntifa hakkı tesisini isteyen tarafların veya yetkili temsilcilerinin fotoğraflı nüfus cüzdanları,
3. Tarafların birer vesikalık fotoğrafı.
4. İntifa hakkı mahkeme kararı ile tesis edilecekse kesinleşmiş mahkeme
kararı.
 
 
İşlemin Mali Yönü
 
1. İntifa hakkı tesisinde; ilgili belediyece bildirilen emlak beyan değerinden az olmamak üzere bildirilen bedel üzerinden binde 16,5 oranında tapu harcı tahsil edilir. İntifa hakkı bedelsiz olarak tanınıyor ise, binde 59,4 oranında tapu harcı tahsil edilir.
2. Döner Sermaye İşletmesince belirlenen tarifeye göre ücret alınır.
 
 
İntifa Hakkının Terkini
 
1. Kanuni mirasçılar dışında, intifa hakkından, kuru mülkiyet sahibi lehine
ivazsız (bedelsiz) feragat edilmesinde veya süreli intifa haklarında, sürenin dolması sebebiyle intifa hakkının terkininde, işleme konu taşınmazın ilgili belediyece bildirilen emlak beyan değerinden az olmamak üzere, bildirilen değer üzerinden binde 59.4 oranında tapu harcı, kuru mülkiyet sahibinden tahsil edilir. İntifa hakkından feragat, bir bedel karşılığında yapılmakta ise, binde 16,5 oranında tapu harcı tahsil edilir.
2. İntifa hakkı sahibinin bu hakkından, kanuni mirasçı olan kuru mülkiyet sahipleri lehine bedelsiz feragat etmesi halinde, sadece terkin harcı tahsil edilir.
3. İntifa hakkı sahibinin ölümü sebebiyle terkinde, sadece terkin harcı tahsil edilir

VEKALETNAMELERDE OLMASI GEREKENLER


VEKALETNAMELERDE OLMASI GEREKENLER


Vekalet; şekli koşullara bağlı ve karşılıklı güvene dayalı bir sözleşmedir. Vekaletnamelerde yapılacak işlemin niteliği açıkça tanımlanmış olmalı duraksamaya ve kuşkuya yer vermemelidir.
 
Vekaletname düzenlemeye yetkili kurum ülkemizde noterlerdir. Yurtdışında yaşayan yurttaşlarımız için Türk Elçilik ve konsolosluklar vekaletname düzenleyebilirler.
 
Bunun dışında yabancı Devletler tarafından kendi iç hukukuna uygun olarak yetkili makamlarca vekaletname verebilir.
 
Vekaletnamelerde Aranacak Hususlar : 
 
Noterlik ve konsolosluklarımızca düzenleme şeklinde yapılmış olmalı ve düzenleyen noterin/konsolosun adı, adresi ile imza ve mührü, düzenleme yeri, tarihi ve yevmiye numarasını içermelidir.
 
Vekalet verenin kimliği; nüfus cüzdanı, pasaport veya avukat ise avukatlık kimlik belgesine göre düzenlenmiş olmalı, T.C. Kimlik numarasını içermeli ve adresi belirtilmelidir.
 
Vekalet verenin son durumunu yansıtır biçimde yeni çekilmiş, kimlik teşhisine elverişli, vesikalık fotoğrafı yapıştırılmış olmalıdır. Fotoğrafları sadece tel zımba ile tutturularak yapıştırılmamış olan vekaletnameler kabul edilmez. (Tüzel kişileri temsilen verilen vekaletnamelere fotoğraf yapıştırılması gerekli değildir)
 
Vekaletnamede düzeltme var ise konuya ilişkin düzeltme ve çıkıntıların düzenleyen mercii tarafından imza ve mühürle ayrıca onanmış olması gerekir.
 
Tevkilen vekaletnamede asıl vekaletin tüm sayfaları sonradan verilen vekaletnameye dayanak olarak eklenmeli, okunaklı olmalı, her iki vekaletteki fotoğraf kimlik saptamaya yeterli düzeyde olmalıdır.
 
Vekaletnamelerde kullanılan mühürlerin Resmi mühür yönetmeliğine uygun olması gerekir. Plastik mühürlü vekaletnameler kesinlikle kabul edilmez.
 
Bürokrasiyi azaltmak anlamında, herhangi bir Tapu Sicil veya Kadastro Müdürlüğü tarafından kullanılan vekaletin, ilgili müdürlükçe tüm sayfaları,  onaylayan kişinin ismi ve ünvanı, onay tarihi ve dosyalandığı parsel sayfası gösterilmek suretiyle daire mührü ile mühürlenerek diğer Tapu Sicil ve Kadastro Müdürlüklerinde kullanılabilir.
 
 
Yabancı ülkelerce Düzenlenen Vekaletnameler: 
 
Lahey sözleşmesine taraf  yabancı ülkelerce kendi ulusal mevzuatlarına uygun olarak düzenlenmiş olan vekaletnamelerin 5 Ekim 1961 tarihli Lahey Sözleşmesi gereğince onaylanarak, onay şerhi verilen ulusal dilin yanına Fransızca olarak ‘’Apostille ‘’ yazısının olması durumunda bu tür vekaletname ve belgeler ile Türkçe çevirilerinin o yerde bulunan Türk konsolosluğunun onayına gerek olmaksızın doğrudan müdürlüklerde işleme alınır.  
 
Lahey sözleşmesine taraf olmayan yabancı ülke noterlerinin kendi ulusal mevzuatına uygun olarak düzenlediği ( Apostille yazısı bulunmayan ) vekaletnamelerdeki noterin imzasının bağlı bulunduğu makam tarafından, bu mercii imza ve mührünün o yerdeki Türk konsolosluğunca onaylanması durumunda Müdürlüklerce işleme alınması gerekmektedir.
 
Ülkemizde kullanılacak K.K.T.C. noterliklerince düzenlenen vekaletnamelerle işlem talebi halinde söz konusu vekaletnamelerde K.K.T.C.’nde bulunan Konsolosluğumuz onayı aranması gerekmektedir.
 
Yabancı ülkelerin kendi iç hukukuna uygun olarak düzenlenmiş olan vekaletnamelerde şekil şartları aranmaz.
 
Türk Elçilik veya Konsolosluklarınca düzenlenen veya yabancı devletlerin yetkili makamlarınca düzenlenerek o yerdeki elçilik veya konsolosluklarımızca onaylanan vekaletname ve diğer belgeler,Dışişleri bakanlığı veya valiliklerin onayı aranılmadan kabul edilir.
 
Ancak muhtemel sahteciliklerin ve dolayısıyla Hazine sorumluluğunun önlenmesi bakımından; Yurt dışındaki elçilik veya konsolosluklarımızın ile ülkemiz noterince düzenlenen vekaletnamelerin, tanzim şekli ve içeriği ile yetkilinin imzası ve mührünün doğruluğu yönünden tereddüt edilerek kanaate varılmaması halinde, ilgili müdürlükçe telefon, faks, e-mail vb. tüm teknolojik imkanlardan yararlanılarak kuşku gidermeye yönelik çalışmalar yapılır, net biçimde kanaat oluşturacak teyidin alınması halinde işlem yerine getirilir. Yeterli kanaat oluşturulamaz ise işlemin ret edilir.
 
 
Vekaletnamelerde Yetki :
 
Borçlar kanununun Vekaletnameyi düzenleyen maddesinde
‘’ Vekalet akdinin kapsamı sözleşme ile açıkça tespit edilmemiş ise, ilişkin olduğu işin mahiyetine göre tayin edilir. Vekalet, üstüne aldığı (yüklendiği) işin yapılması için gereken hukuki tasarrufları yerine getirme yetkisini kapsar. Hususi bir yetkisi haiz olmadıkça vekil, dava ikame edemez, sulh olamaz, tahkim edemez, kambiyo taahhüdünde bulunamaz, hibe edemez, bir gayrimenkulü temlik veya bir hak ile takyit edemez’’ denilmektedir.
 
Anılan madde: vekalet konusu ana işlemin yapılabilmesi için öncelikle yapılması gereken işlemler varsa bu işlemlerin ayrı bir yetki almaya gerek olmadan yapılabileceğini açıklamaktadır. Bu nedenle vekaletname ile verilen temel görevin yapılabilmesi için öncelikle yapılması gereken iş ve işlemler varsa, bunların yerine getirilmesine yönelik yapılan işlemler için özel yetki aramaya gerek yoktur.
 
Bu anlamda :vekaletnamedeki sahibi bulunduğum taşınmazları dilediği bedel ve koşullarla satmaya ibaresi,
satışa konu taşınmazın varsa öncelikle intikalini ve iştirakın feshini,
basit yazım hataları ile belgelenmesi halinde isim yanlışlıklarını yine yanlışlık varsa kaydının düzeltilmesini,
kamulaştırılmasını,
satış ve kanuni ipotek tesisini (sadece satıcı ipoteğini ) ve kanuni ipoteğin terkinini kapsar.
Yani satış için verilen ana yetkinin gerçekleştirilebilmesine yönelik olarak yapılması zorunlu olan tüm işlemleri kapsar.
 
Yine vekaletnamedeki satış, bağış, ipotek vb.yetkiler bu yetki öncesi yapılabilen kadastral işlemleride kapsar (Örn: Satılacak yerin Aplikasyonu, çapının verilmesi vb.)
 
Vekaletnamede : ‘’ sahibi bulunduğum taşınmaz malları satmaya’’ ibaresi vekalet verenin vekalet verdiği tarih itibarı ile adına kayıtlı olan tüm taşınmazları ile vekalet veriliş tarihinde tescilsiz edinilmiş taşınmazı varsa  ( Hükmen kazanılmış ama tescil edilmemiş taşınmaz, murisin ölümü ile tescilsiz kazanılmış mirasa payı vb.) bu payları da kapsar. Çünkü mahkeme kararının kesinleşmesi ile karar lehdarı, ölüm olayının gerçekleşmesi ile birlikte ölenin mirascıları taşınmazlar adlarına tescil edilmese bile hukuken bu taşınmazların sahibidirler.
 
Vekaletnamede : adıma kayıtlı olan taşınmazları satmaya ibaresi vekaletin veriliş tarihinden sonra edinilen taşınmazları kapsamaz . Bu nedenle her somut olayda vekaletin veriliş tarihi ile gayrimenkulün edinim tarihi arasındaki ilişkinin değerlendirilmesi gerekir.
 
Vekaletnamede aksine hüküm yoksa satış yetkisi; tescili ve bedeli almayı da içerir.
 
Vekaletname ile yapılan ipotek işleminde asıl olan vekalet verenin kendisi için alacağı borç/kredi için taşınmazın ipoteğe konu edilmesidir. Müvekkil kendisi dışında 3.bir kişinin (gerçek veya tüzel kişi olabilir) borcunun teminatı olarak vekalet vermiş ise, vekalet içeriğinde bu durumun özellikle belirtilmesi gerekir.
 
Avukatların Dava Vekaleti ile işlem yaptırmaları:
 
Kesinleşmiş mahkeme kararının infazını isteyen avukatın sunduğu dava vekaletnamesinin işleme kabul edilmesi gerekir. Hükmün infazına ilişkin özel yetki ve fotoğraflı vekaletname aranmasına gerek yoktur.
 
Avukatlık kanununun 56.maddesi gereğince avukatın onayladığı vekaletname örneği ile ilişkin olduğu akit ve tescil işlemi yapılabilir. Ancak bu vekaletnameye Türkiye Barolar Birliği tarafından bastırılan pulun yapıştırılmış olması gerekmektedir.
 
Avukatlık kanununun 56.maddesi ve Avukatlık kanunu yönetmeliğinin 18.maddesinde hükme bağlanan yetki belgesinin, belirtilen yasal hükümler karşısında vekaletname niteliği taşıdığı kuşkusuz olmakla birlikte Kanununun 84.maddesi gereğince vekaletnamelerin düzenleme şeklinde tanzimi zorunlu olduğundan, noter tarafından düzenleme şeklinde tanzim edilmeyen yetki belgelerinin bir hakkın tescil, terkin ve tadiline yönelik bir tapu işleminde kullanılabilmesi ve yetkisini müvekkilden aldığı vekalet ile kanıtlayan avukatın, bu yetkisini resimsiz ve imzasının tevsik edilmesine olanak bulunmaya n bir yetki belgesi ile devretmesinin tapu sicili uygulamalarına uygun değildir.
 
Velayet, Vesayet, Tutukluluk Durumunda Verilen Vekaletnameler:
 
Vasinin, vesayeten verdiği vekaletname azledilmediği sürece geçerlidir. Kısıtlıya yeni vasi tayin edilmesi vekaleti sona erdirmez. Yeni vasinin eski vasiyi azletmesi gerekir. Kısıtlının üzerindeki kısıtlama kalkarsa vasinin verdiği vekaletname kendiliğinden sona erer.
 
Vekaletname verenin hükümlü olduğu vekaletnamede belirtilir veya bu yönde müdürlüğe bir ihbarda bulunulursa medeni kanunun 407.maddesi gereğince Cumhuriyet Savcılığından ilgilinin 1 yıl ve daha fazla süreli özgürlüğü bağlayıcı ceza alıp almadığı ve bu hükmün kesinleşip kesinleşmediği yazılı olarak teyit edilerek bir yıldan fazla özgürlüğü kısıtlayıcı ceza almış ise kendisine vasi atanmak suretiyle işlemlere yön verilmesi gerekir.
 
Vekaletin Sona Erme Nedenleri ve Azil :
 
Vekalet sözleşmesinin sona erme nedenleri borçlar kanununca belirtilmiştir. Vekalet ilişkisi aksi kararlaştırılmamış ise (taraflarca ölümden sonra da devam edeceği kararlaştırılmış olabilir) taraflardan birinin ölümü gaiplik hükmünün ilanı, medeni hakların kullanılabilmesi yeteneğinin kaybı, iflas, istifa, azil ve süreye bağlanmış ise sürenin dolması ile son bulur.
 
Kanunda sayılan vekaleti sona erdiren sebeplerden herhangi birisi bulunmadığı sürece ( vekaletnamenin düzenleme tarihi üzerinden 10 yıl veya daha fazla zaman geçse bile) o vekaletname ile işlem yapılır.
 
Vekaletten azil herhangi bir şekle tabi değildir.Azil noter vasıtasıyla yapılabileceği gibi dilekçe,mektup, faks ile de yapılabilir.

TAPUDA GAYRİMENKUL SATIŞI


TAPUDA GAYRİMENKUL SATIŞI

  
Satış işlemi, alıcı ve satıcıya karşılıklı borç ve hak yükleyen bir sözleşmedir. Alıcının taşınmazın bedelini ödemesine karşılık, satıcı da malın mülkiyetini alıcıya bırakır.
Satış işlemi sırasında tapuda harç ödemeniz; işlemle ilgili vergi yükümlülüğünüzün ortadan kalktığı anlamına gelmez. Gayrimenkul alım-satımında, vergi ve harç ile bağlantılı çok sayıda özel durum söz konusudur.
Ülkemizde emlak piyasası şeffaf olmadığından, belediyelerden alınan emlak beyan değeri ile gerçek bedel arasında ciddi farklılıklar olduğundan; tapuda satış bedelinin tespiti sorun olmaktadır. Daha az harç ödemek ve gelir vergisi ödememek için satış bedelinin tapuda gerçek dışı gösterilmesi gibi bir alışkanlık vardır. Yapılan hatalı işlemler yüzünden taraflar birçok hukuksal sorunla karşılaşmakta, birçok kişi de işlemden sonra harç ve vergi cezası ödemek zorunda kalmaktadır.
Gayrimenkul alan ve satanların, vergi yasalarında ve harçlar yasasında yer alan bazı özel hükümleri önceden bilmelerinde sayısız yarar vardır.
 
Gayrimenkul alım-satımında gerekli belgeler
 
1. Satılması istenen taşınmaza ait tapu senedi,
2. Satıcı ve alıcıların fotoğraflı nüfus cüzdanları, (pasaport veya avukat kimliği ile işlem yapılabilmekte ancak ehliyet ile işlem yapılmamaktadır)
Satıcıların birer, alıcıların ikişer adet son altı ay içinde çekilmiş vesikalık fotoğrafları
3. Tapu sahibi işleme bizzat gelmiyor ise, temsile ilişkin belge, (Vekâletname, vasi kararı, kayyım kararı vb. )Vekil veya temsilci olan kişinin fotoğraflı nüfus cüzdanı ve bir adet vesikalık fotoğrafı,
Yine alıcılardan da bizzat gelmeyen var ise onları temsil eden kişilerin fotoğraflı nüfus cüzdanları, vesikalık fotoğrafları ve temsile ilişkin belge
4. Satışı yapılacak olan taşınmaza ait ilgili belediyeden alınmış emlak beyan değerini gösteren belge.
5. Kat mülkiyeti kurulmuş gayrimenkullerde DASK poliçesi
 
Alıcı veya satıcıdan biri tüzel kişi ise, yukarıdaki yazılı evraklara ek olarak;
 
1.Şirket İmza Sirküleri
2. Kayıtlı bulunulan ticaret odasından (2644 Sayılı Tapu kanununa göre ) düzenlenmiş yetki belgesi
3.Şirketin vergi levhası veya vergi numarasını gösterir belge
4.Şirket yetkilisinin nüfus cüzdanı ( ya da pasaport fotokopisi). İşlem temsilci tarafından yapılacaksa; temsile ilişkin belge (vekaletname vs.) temsilcinin nufüs cüzdanı ve bir vesikalık fotoğrafı
5. Şirket kaşesi
 
 
İşlemin Mali Yönü
 
1. Taşınmaz malların satış işlemlerinde, satış bedeli üzerinden satıcı ve alıcı için ayrı ayrı binde 16,5 oranında tapu harcı tahsil edilir. (Harca esas bedel;  ilgili belediyece bildirilen emlak beyan değerinden az olamaz. Eğer satış bedeli, belediyece hesaplanan emlak beyan değerinden az ise; satış değeri ve harca esas değer ayrı ayrı bildirilir, harçlar beyan değeri üzerinden hesaplanır, satış değeri tapu üzerine ayrıca yazdırılır)
2. Döner Sermaye işletmesince belirlenen tarifeye göre döner sermaye ücreti alınır.
3. Ayrıca taşınmaz malın varsa veraset ve intikal vergisi ile vakıf taviz bedeli ilişiği kestirilir.

YABANCILARA GAYRİMENKUL SATIŞI SERBEST…


YABANCILARA GAYRİMENKUL SATIŞI SERBEST…
Yabancı ülke vatandaşları 60 hektara kadar arazi alabilecek
Gayrimenkul sektörünün heyecanla beklediği yabancılara mülk satışına yeni düzenlemeler getiren yasa tasarısı TBMM Genel Kurulu'nda kabul edilerek yasalaştı.
Tapu ve Kadastro Kanunu'nu değiştiren yasa uyarınca, hangi ülke vatandaşlarına mülk satışında mütekabiliyet Koşulu aranmayacağı Bakanlar Kurulu tarafından belirlenecek.
Bakanlar Kurulu; bu listeyi belirledi. Buna göre, ilişkilerimizde sorunlar yaşadığımız, Suriye, Ermenistan ve Kuzey kore dışındaki her ülke vatandaşı ülkemizden gayrimenkul satın alabilecek.
Yabancılara satılabilecek taşınmazların toplamı özel mülkiyete konu alanlar için ilçe yüzölçümünün yüzde 10'unu, ülke genelinde de kişi başına 30 hektarı geçemeyecek. Ancak Bakanlar Kurulu 30 hektarlık sınırı 2 katına kadar artırabilecek. Tanıdıklara bakanlar kurulu yoluyla yine torpil yapılabilecek. 
Bakanlar Kurulu; yabancı gerçek kişiler ile şirketlerin Türkiye'de taşınmaz alabilecekleri yerleri ülke, kişi, coğrafi bölge, süre, sayı, oran, tür, nitelik, yüzölçüm ve miktar olarak belirleyebilecek, sınırlandırabilecek, yasaklayabilecek. 

Türkiye'de arazi satın alan yabancılar bu arazi üzerinde yapacakları yatırıma ilişkin projelerini hazırlayarak 2 yıl içinde ilgili bakanlığın onayına sunacak. Projenin süresi içinde gerçekleşmemesi halinde parası ödenerek el konulacak.

Yabancı şirketlerin, askeri yasak bölgeler ve güvenlik bölgelerinde taşınmaz mülkiyeti edinimleri Genelkurmay Başkanlığı'nın ya da yetkilendireceği komutanlıkların, özel güvenlik bölgelerindeki taşınmaz mülkiyeti edinimleri ise taşınmazın bulunduğu yerdeki valiliğin iznine tabi olacak.

Bankaların, kredi olarak sayılan işlemler nedeniyle veya alacaklarını tahsili amacıyla el koydukları taşınmazlar bu yasadaki sınırlamalara tabi olmayacak.
Valilikler, yabancılara satılan taşınmazların kullanımını tapu kayıtlarından belirli aralıklarla izleyecek.

Tapu Sicil Müdürlüklerine Başvuru Şekli


Tapu Sicil Müdürlüklerine Başvuru Şekli
Tapu Sicil Müdürlüklerinde işlem yaptırmak isteyenler bizzat veya vekilleri (temsilcileri), varsa kanuni temsilcisi (vekil, vasi, kayyım ve kanuni müşavir) vasıtasıyla ne tür işlem yaptırmak istediklerini Tapu Sicil Müdürüne bildirirler ve ayrıca, bu rehberde her işlem için gerekli olduğu belirtilen belgeleri ibraz ederler.
Tapu Sicil Müdürü istemin hak sahibinden veya yetkili temsilcisinden geldiğini ve ibraz edilen belgelerin de
eksiksiz olduğunu tespit ettikten sonra, başvuru fişini düzenleyip işlemi ilgili memura havale eder. Eksik evrak ya da kısıtlama bulunması halinde işlem havale edilmeyip, başvuru istem belgesine eksiklikler yazılarak başvuru istem belgesinin bir sureti ile ibraz edilen belgeler talep sahibine geri verilecektir.
İstemin karşılanabileceğinin anlaşılması halinde, vatandaşın sözlü istemi, işin mahiyetine göre tescil, terkin, istem belgesi veya resmi sene düzenlenerek görevlendirilen memurca yazılı hale getirilir.
Görevlendirilen memur, yapılacak işlem için gerekli tapu harcını hesaplayıp anlaşmalı bankada vergi dairesi adına açılan hesaba yatırılması için düzenlenen tahakkuk fişini vatandaşa verir. Ayrıca Döner Sermaye ücreti tahsil edilir.
Taraflar arasında okuma-yazma bilmeyenler var ise, yanlarında iki tanık getirmeleri istenir ve düzenlenen resmi senet taraflar ve tanıklar huzurunda yüksek sesle okunur ve isteklerine uygun olup olmadığı sorulur.
İsteklerine uygun olduğu söylendiği takdirde, okuma-yazma bilmeyen kişinin adının üzerine “okundu” ibaresi
yazılıp bu şahsın parmak izi ve varsa mühürü basılır ve tanıklarca tasdik ettirilir.
Sağır-dilsiz veya Türkçe bilmeyen kişilerin işlemlerinde ise yine yanlarında iki tanık ve yeminli tercüman getirmeleri istenir ve düzenlenen resmi senedin içeriği tercüman tarafından taraflar ve tanıklar huzurunda şahsa anlatılır ve isteğine uygun olup olmadığı sorulur. İsteğe uygun olması halinde bu kişilerin isminin üzerine “okundu” ibaresi yazılıp altına imzası alınır ve tanıklara tasdik ettirilir. İşlem tamamlandıktan sonra işlemin niteliğine göre tapu senedi veya ipotek belgesi düzenlenip ilgilisine verilir.

Kadastro Müdürlüklerine Başvuru Şekli
Kadastro Müdürlüklerinde işlem yaptırmak isteyenler bizzat veya vekilleri (temsilcileri), varsa kanuni temsilcisi (vekil, vasi, kayyım ve kanuni müşavir) vasıtasıyla önce kadastro müdürü veya görevlendirilen bir personele gerekli belgeleriyle birlikte müracaat ederek ne tür işlem yaptırmak istediklerini bildirirler.
İstemin talep sahibi veya taşınmazın ilgilisinden geldiği tespit edildikten sonra istem belgesi düzenlenir. İstenen
belgelerden eksik olanlar istem belgesinin arka yüzünde belirtilir ve tamamlattırılması sağlanır. İşlem için gün
verilmiş ise, işlemin yapılacağı gün ve saat ile işlemin fen kayıt numarası bilgilerini içeren kaşenin basıldığı kâğıt
doldurularak talep sahibine verilir. Müdür tarafından talep konusu iş memura havale edilir.
Plan örneği taleplerinde 492 Sayılı Harçlar Kanununda belirtilen harç miktarı ilgilisi tarafından T.C. Ziraat Bankası,Vakıflar Bankası, Halk Bankası, İş Bankası, Yapı ve Kredi Bankası, Garanti Bankası, Şekerbank, Finansbank A.Ş., Oyakbank A.Ş.’ne veya ilgili maliye veznesine yatırılır. Diğer işlemlerde döner sermaye ücretleri ilgili banka veya Döner Sermaye İşletmesi Saymanlığına ait banka hesap numarasına yatırılır.
Büro ve arazi kontrol ve ölçüleri yapılarak işin gerektirmesi durumunda tescil bildirimi (beyanname) hazırlanır.
Beyannameye ilgililerin imzaları alınarak tescil yapılmak üzere bir üst yazı ile Tapu Sicil Müdürlüğüne gönderilir.

Zorunlu Deprem Sigortası Uygulaması İle İlgili Not 587 Sayılı Kanun Hükmünde Kararnamenin 1 inci ve 9 uncu maddesinin 1 inci fıkraları uyarınca, Zorunlu Deprem Sigortası yapma ve yaptırma yükümlülüğü taşınmaz mal maliki ile intifa hakkı sahiplerine getirildiğinden, taşınmaz mal üzerinde müştakilen mesken olarak inşa edilmiş binalar ile birlikte, 634 Sayılı Kat Mülkiyeti Kanunu kapsamında tesis edilen kat mülkiyetine konu mesken, ticarethane, büro ve benzeri amaçlara tahsis edilmiş bağımsız bölüm maliklerinin veya intifa hakkı sahiplerinin taleplerine bağlı olarak, tapu kütüğü üzerinde tescili veya terkini gerektiren işlemlerin, 27 Kasım 2000 tarih, B021TKG0100001-074/111-4906 , 22 Ocak 2001 tarih, B021TKG0100001- 074/111-353, 25 Haziran 2003 tarih B091TKG0100001-074/111-2145 ve 23 Ekim 2008 tarih B.09.1.TKG0100001-074/111-4582 Sayılı Genelgelerde belirtilen esaslar çerçevesinde ve Genel Müdürlük sitesinde yayımlanan Bölge Genelgelerimizde bildirilen yetkili sigorta şirketleri ve acenteler tarafından yapılmış bulunan Zorunlu Deprem Sigortası poliçelerinin ibrazı suretiyle karşılanmaktadır.

TAPU İŞLEMİ REHBERİ

Tapu İşlemleri
EMLAK ALIM SATIMLARI 1.       Nüfus cüzdanı aslı
2.       Nüfus cüzdanı fotokopisi 
3.       Vergi sicil numarası 
4.       Deprem sigorta poliçesi 
5.       Bir fotoğraf 
6.       2012 yılında ilan edilen emlak değeri (matrah) bedelinin hesap işlerinden alınan makbuzu 
7.       En son ödenen emlak vergi makbuzları 
8.       Elektrik, su tüketim bedellerinin ödenti makbuzları 
9.       Vatandaşlık numarası 
10.   Kat irtifakı ve kat mülkiyetinde inşaat projesi, noter listesi ve talep (Kat mülkiyeti için iskan raporu bina fotoğrafı, kadastro beyannamesi) 

VERASETE KONU OLAN GAYRİMENKULLER1.       Veraset ilanı sulh hukuk hakimliğinden 
2.       Aile nüfus kaydı (varislerin belirlenmesi) 
3.       Bulunduğu vergi dairesine ilişik kesme kağıdı 
4.       Yatırılan vergi makbuzları 
5.       Her varisin ayrı ayrı vergi sicil no’ları 
6.       Her varisin nüfus cüzdanlarının yanında bulunması 
7.       Her varisin iki fotoğrafı 
8.       Vekaletle satış yapılacaksa noterden bir kişi adına vekaletin toplanması 
9.       Vatandaşlık numarası 

ALICILARIN GETİRECEĞİ EVRAKLAR1.       İki fotoğraf
2.       Nüfus cüzdanı 
3.       Nüfus cüzdanı fotokopisi 
4.       Vergi sicil no. 
5.       Vatandaşlık numarası 

9 Ekim 2012 Salı

2B’NİN ETKİLERİ

Şu sıralar meclisin Tarım, Orman ve Köy Hizmetleri komisyonu çatısı altında görüşülen “Hazineye Ait Tarım Arazilerinin Satışı Hakkında Kanun Tasarısı” yani orman niteliğini kaybetmiş olan arazilerin doğrudan hak sahiplerine satılması, gelecek aylarda hepimizin en çok konuşacağı ve konut sektörüne doğrudan etki edecek çok önemli bir gelişme.
Bu gelişme kentsel dönüşümün de finansal dayanağı aslında. 2B arazilerinin satışından devletin ve belediyelerin elde edeceği gelirin bir kısmının kentsel dönüşüme kaynak olarak aktarılması planlanıyor.
Konut sektörünün elinde biriken stoğa rağmen 2B ve mütekabiliyet yasalarının hayata geçmesi ile Türkiye’nin ve öncelikle İstanbul’un Dubai gibi bir şantiye alanına döneceğini, bunun cari açığımızı kapatmak için önemli bir yara bandı olacağını öngörüyoruz.
Gelelim dergimizin bu ayki içeriğine. Bahar ile birlikte konut sektöründe hareketliliğin başladığı bu günlerde ekip olarak yine çok çalıştık ve sizlere dolu dolu bir dergi hazırladık. İşte öne çıkanlar;
Boğazın en sevilen yerlerinde bir ev sahibi olup, o eşsiz manzaranın tadına varmak da bir çok kişinin hayalini süsler. Yalı ve köşklerin çevrelediği bu hatta ulaşmak için mutlaka bir yalı satın almak gerekmiyor. Emlak Rotası olarak İstanbul’un bu en önemli güzergahındaki konut fiyatlarını editörümüz Şebnem Özçelik sizler için araştırdı.
Bir süre öncesine kadar sadece yakın çevredeki tüketicileri ağırlayan Beylikdüzü, metrobüsün hizmete girmesiyle Mecidiyeköy ile arasındaki ulaşım süresini kısaltıp tüketicilerin yoğun rağbet ettiği bir ilçe olmaya aday. Editörümüz Sümeyye Dalkılınç Beylikdüzü bölgesini analiz etti.
Ofisler sadece çalışılan yerler olmaktan çıkıp, gün boyu tüm ihtiyaçlara tek çatı altında ulaşabileceğimiz kompleksler haline geliyor. Bunun yanında kentin merkezinde arsa sıkıntısı çeken yatırımcı ofis piyasasının yeni merkezlerini yaratıyor. Editörümüz Gülistan Alagöz İstanbul’un yeni ofis kültürünü mercek altına aldı.
Dergimizdeki bir diğer önemli dosya konusu ise 100 bin TL altı konut projeleri. İkamet ya da yatırım amaçlı, cebinizi yormadan İstanbul’da ev sahibi olabileceğiniz uygun fiyatlı konut projelerini araştırıp, fiyat, lokasyon ve marka güvenilirliği gibi değerlendirmeler ile öne çıkan 10 konut projesini derledik.
Dergi içinde yine iş ve gayrimenkul dünyasının önemli isimlerini ağırmaya devam ediyoruz. Yıl içinde konut fiyatlarında öngördüğümüz artışı Soyak Holding’in CEO’su Emre Çamlıbel ile yaptığımız söyleşide doğrulamış olduk ve Şubat ayında yeni projesi Doğa Elemants ile öne çıkan Doğa Gayrimenkul Yönetim Kurulu Başkanı Ari Düek dergimize hayal ettiklerini nasıl gerçeğe dönüştürdüğünü anlattı.
Zorlu bir rekabet sürecindeki konut üreticilerinin “Gayrimenkulde fark yaratan kazanır.” bakışının yansımalarını Arıkan Yapı Yönetim Kurulu Başkanı Habip Arıkan ile konuştuk.
2012’nin üçüncü ve dördüncü çeyreğinde ön gördüğümüz sıçrama sürecinin Kurtköy’e ektilerini VIA Development&Management Co.’nun CEO’su Tayfun Döşkaya ile masaya yatırdık ve bölgenin kentsel dönüşümde nasıl etkin bir rol oynayacağını ortaya koyduk.
Başarılı inşaat şirketlerinin zamanla portföylerini genişleterek GYO’lara dönüşmesi tüm üreticilerin arzu ettikleri bir süreç. Çalık Gayrimenkul Genel Müdürü Dr. Feyzullah Yetgin de şirketin bir sonraki adımının GYO kurmak olduğunu anlattı

Binanın Yaşı Yerine Kartonpiyerini soruyorlar


Emlakçılara yüksek okul şartı geliyor!

Emlakçılara yüksek okul şartı geliyor!
Emlakçılara yüksek okul şartı geliyor!
Türkiye Emlak Müşavirleri Federasyonu İkinci Başkanı Ziya Ercan, Avrupa Birliği(AB) kriterleri kapsamında yüksekokul mezunu olmayanların Emlakçılık yapamayacağını açıkladı. Ama ne zaman?

2011'den sonra bu okullardan mezun olmayanlar emlakçılık yapamayacak.

Türkiye Emlak Müşavirleri Federasyonu İkinci Başkanı Ziya Ercan, Avrupa Birliği (AB) kriterleri kapsamında 2011 yılından itibaren yüksekokul mezunu olmayanların Emlakçılık yapamayacağını açıkladı.
Bu nedenle vatandaşların Halk eğitim merkezlerinde Emlak Danışmanlığı kurslarının açılması yönünde talebi olduğunu belirten İkinci Başkan Ercan, "Emlakçılık mesleği artık daha profesyonel şekilde yapılacak" dedi.
Ziya Ercan, kursların Muğla Valiliği, Muğla İl Milli Eğitim Müdürlüğü ve Halk Eğitim Merkezi işbirliğiyle 1 Kasım'da başlayacağını kaydederek, "Emlak Danışmanlığı kurslarında katılımcılara, şehir planlama, tapu sicil, hukuk, emlak pazarlama-değerlendirme, harita kadastro, halkla ilişkiler ve milli emlak mevzuatıyla ilgili dersler verilecektir. 120 saat sürecek olan kursların ardından yapılacak sınavla başarılı kursiyerlere sertifikaları verilecek. Yılbaşından sonra AB kriterleri kapsamında hazırlanan Emlak Müşavirliği Yasası ile artık yüksekokul mezunu olmayan vatandaşlarımız bu mesleği yapamayacaklar" dedi.
"Düzenleme yapılıyor"
Türkiye Emlak Müşavirleri Federasyonu İkinci Başkanı Ziya Ercan, sözlerini şöyle sürdürdü:
"Emlak Danışmanı olabilmek için yüze yakın vatandaşımız kurs açılmasını talep etti. Yılbaşından sonra Yüksekokul mezunu vatandaşlar bu mesleği yapabilecekler. Ancak yıllardır bu işi yapan ilk ve orta eğitim düzeydeki meslektaşlarımızın mesleklerine devam edebilmesi için çalışmalar yapılıyor. Yasa henüz taslak halinde olduğu için düzenlemelere devam ediliyor. Mesleğimize Yüksekokul mezun olunması zorunluluğu getirilmesi, mesleğin geleceği ve kalitesi açısından çok faydalı olacaktır."
Kaynak: Haber Türk