Hayat Sigortaları Aktüerya Raporuna İlişkin Genelge

1
Hazine Müsteşarlığından:
10/3/2008
HAYAT SİGORTALARI AKTÜERYA RAPORUNA İLİŞKİN GENELGE
(2008/8)
Aktüerya raporu, genel olarak, bir yıl boyunca hayat sigortacılığı alanında yürütülen
faaliyetlerin özetlendiği, kamu otoritesine şirket nezdinde denetim yapılmadan önceki ilk
değerlendirme sonuçlarının sunulduğu ve şirket performansının mevcut veriler çerçevesinde
sektör ortalamalarıyla karşılaştırmalı olarak yansıtıldığı bir çalışma olmalıdır.
Rapor, asgari içerik olarak takip eden bölümlerde ayrıntıları açıklanan beş ana
bölümden oluşacaktır. Bununla birlikte, aktüer gerekli gördüğü bölüm veya detayları raporuna
dahil edebilecektir.
1. RAPORUN GİRİŞ BÖLÜMÜ
Giriş bölümü, aşağıda belirtilenler ile aktüer tarafından eklenebilecek ilgili diğer
hususları kapsamalıdır.
a) Raporun tarihi, raporu yazan kişinin adı ve unvanı,
b) İçindekiler (konu başlıklarının yer aldığı sayfa numaraları ile birlikte),
c) Şirketin ticari unvanı ile resmi ikametgahı
ç) Şirketin yönetim kurulu üyeleri ile genel müdür ve genel müdür yardımcılarının
adları, şirketin sermayesi ve önemli pay sahiplerinin isim ve paylarının miktarı, şirketin
sermaye ve ana sözleşmesine ilişkin varsa dönem içindeki önemli değişimler (satış, önemli
miktardaki hisse devirleri vb.).
d) Raporda yer alan önemli noktaları içeren bir sayfayı aşmayacak bilgi notu (yönetici
özeti)
2. RAPORUN GELİŞME BÖLÜMÜ
Gelişme bölümü, aşağıda belirtilen esaslar ile aktüer tarafından eklenebilecek ilgili
diğer hususları kapsamalıdır.
2.1 Şirketin Teknik Durumuna İlişkin Bilgiler
2.1.1. Şirketin Ürün Yapısı: Bu bölümde, şirketin sunduğu ürünler ile şirketin üretimine
yönelik aktüerin genel değerlendirmesi yer alacaktır. Mevcut ferdi ve grup tarifelerine ilişkin
önemli bilgiler (mortalite tablosu, kullanılan para cinsi, teknik faiz, sağlanan teminatlar,
masraf ve kesinti oranları vb.) verilecektir.
Tarife teknik esaslarına dair bilgiler sunulurken tarifenin aktif (halen sözleşme akdedilen veya
yürürlükte sözleşmesi olan tarifeler) veya pasif (sözleşme akdedilmeyen ve yürürlükte
sözleşmesi olmayan tarifeler) olduğu belirtilecektir. Ayrıca, pasif tarifelere yönelik şirketin
genel yaklaşımı hakkında bilgi sunulacaktır.
2
Aktif tarifelere dayanılarak sunulan ürünlerin ticari isimleri tarife teknik esaslarının ismi,
onay tarihi, numarası gibi gerekli bilgilerle eşleştirilerek tablo halinde sunulacaktır. Gerekli
görülmesi halinde Hayat Sigortaları Yönetmeliği’nin Geçici 1. maddesi dikkate alınarak
5.11.2007 tarihinden itibaren ve öncesinde akdedilen sözleşmelere de değinilebilecektir.
Rapora, şirketin fenni teşkilat dosyasında bulunan aktif ve pasif tüm tarife teknik esaslarının
birer kopyası elektronik ortamda (CD, disket gibi) eklenir.
2.1.2. Prim Üretimi: Bu bölümde şirketin her bir tarife bazında toplam prim üretimi (tahakkuk
ve tahsil) verilecektir. Prim üretimine ilişkin detaylar belirtilirken risk primi ile varsa birikim
primi ayrımı yapılacaktır. Ayrıca, bilanço yılı ile önceki dönemlerde yapılan prim üretimleri
her bir tarife bazında ayrıştırılacaktır. Şirketin bilanço yılı ve geçmiş dönemlere ilişkin ferdi
ve grup hayat sigorta sözleşmesi ve sigortalı sayıları bu bölümde belirtilecektir. Üretim
yapılırken hedeflenen kitle ve pazar gerçekleşmelerine ilişkin kısa bilgiler bu bölümde yer
almalıdır. Ayrı ürün olarak satılan ve/veya ek teminat olarak sunulan teminatlara ilişkin prim
üretimleri ile teknik kârlılık oranlarının da bu bölümde belirtilmesi gerekmektedir.
Şirketin bir tarifeye dayanarak yenilediği veya yürürlükte iken feshedilen grup hayat
sigortalarına ilişkin grup hayat sigortasının adı, başlangıç ve bitiş tarihi, sözleşme süresi, para
birimi, teknik faiz, mortalite tablosu, prim tahsil şekli, gider payı, aracı komisyonu (istihsal
masrafı), verilen toplam teminat gibi temel bilgiler de bu bölümde yer alacaktır.
2.1.3. Harcama Analizi: Gerçekleştirilen prim üretimi için harcanan toplam kaynak ve yapılan
masraf kesintileri bu bölümde belirtilecektir Ayrıca, tarife bazında gerçekleşen masraf ve
kesinti kalemleri hakkında şirketin değerlendirmesi sunulacaktır. Harcamalara ilişkin bilgiler
verilirken, dolaylı masrafların branşlara ve ürünlere dağıtılması sırasında kullanılan yöntem
ve kriterler ile şirket içinde uygulanan masraf kontrol ve izleme mekanizmalarına ilişkin
açıklamalara da bu bölümde yer verilecektir.
2.1.4. Reasürans Politikası ve Saklama Payı Tabloları: Bu bölümde, şirket tarafından
uygulanan reasürans politikası esasları ile saklama paylarına ilişkin bilgiler yer alacaktır. Bu
bölümde ayrıca reasürans sonuçlarının ve bu sonuçlara ilişkin analizlerin de yer alması
gerekir.
Şirketin faaliyette bulunduğu tüm branşlara ilişkin saklama payı tabloları ve bu tablolara
ulaşılırken gerçekleştirilen hesaplamalar bu bölümde yer alacaktır.
2.1.5. Fesih, Tenzil ve Devamlılık Oranları: Uzun süreli hayat sigorta sözleşmelerinde fesih,
tenzil ve devamlılık oranları bu bölümde belirtilmelidir. Bu çerçevede, aşağıda fesih durumu
için örneği verilen tablo, birikim priminin alınmadığı (sadece risk primi bulunan) sözleşmeler
ile birikim priminin alındığı sözleşmeler için fesih, tenzil ve devamlılık oranları dikkate
alınarak ayrı tablolar halinde doldurulmalıdır.
3
Fesih Oranları Tablosu
Yıl Akdedilen
Poliçe Sayısı
1.Yıl 2.Yıl 3.Yıl 4.Yıl 5.Yıl
XXX1
XXX2
XXX3
XXX4
XXX5
Fesih Oranları % % % % %
2.2. Şirketin Mali Durumuna İlişkin Bilgiler
Matematik karşılıkların değerlendirildiği varlıklar, stopaj ve kurumlar vergisine ilişkin
açıklamalara bu bölümde yer verilecektir. Bilanço yılı ve geçmiş dönemlere ilişkin toplam
matematik karşılık rakamları birikim ve risk ayrımı dikkate alınarak ifade edilecektir.
Bu bölümde şirketin yatırım performansı, hem kendi içinde hem de sektör ortalaması ile
karşılaştırmalı bir şekilde verilerek bir sonuca varılacaktır. Ayrıca, yıl içindeki mevcut
performansın TÜFE ile karşılaştırılması da bu bölümde yapılacaktır.
Şirketin hangi yatırım politikalarını tercih ettiği ve söz konusu politikaların isabet düzeyi
tartışılacaktır. Bilanço yılı içinde dağıtılan kâr payı oranları ile kâr payı esaslarına ilişkin
bilgiler de bu bölümde yer alacaktır.
2.3. Şirketin Altyapısına İlişkin Bilgiler
Şirketin sahip olduğu altyapı imkanları bu bölümde tartışılacaktır.
a) İnsan Kaynakları: Şirketin sahip olduğu insan kaynağı değerlendirilerek bu konuda
eksik görülen hususlar tartışılacak ve konuya ilişkin öneriler yer alacaktır.
b) Bilgi İşlem Altyapısı: Bilgi işlem altyapısı değerlendirilerek, ihtiyacı karşılama
düzeyi, müşterilere hizmet konusundaki yeterliliği konuları değerlendirilecektir.
c) Dağıtım Kanalları: Şirketin kullandığı dağıtım kanalları hakkında genel bir
değerlendirme yapılacaktır.
ç) Diğer Fiziki Koşullar: Bu bölümde şirketin diğer fiziki koşulları (bina, çalışma
ortamı, fiziki düzenlemeler vs.) değerlendirilerek, varsa öneriler sunulacaktır.
d) Hizmet Kalitesi ve Müşteri Memnuniyeti: Bu konudaki genel değerlendirme ile
Hazine Müsteşarlığı aracılığıyla şirkete intikal ettirilen şikayetler hakkında kısa bir bilgi
sunulacaktır. Ayrıca, varsa yargı sürecine intikal eden konular hakkında ayrıntılı bilgiler bu
bölümde yer alacaktır.
3. RAPORUN SONUÇ BÖLÜMÜ
Sonuç kısmı, raporda belirtilen önemli bulguların ve sonuçların özeti niteliğinde
olmalıdır. Aktüer şirkete ilişkin genel değerlendirmesini, görüş, öneri ve eleştirilerini bu
bölümde belirtir. Sonuç kısmı tercihen bir sayfayı aşmamalıdır. Raporda yer alan ve kilit
öneme sahip olduğu düşünülen detayların kısa bir şekilde sonuç kısmında yer alması esastır.
Özellikle, acilen önlem alınması gereken hususların aktüerin çözüm önerileri ile birlikte yer
alması önem arz etmektedir. Bu kapsamda sonuç kısmı, giriş bölümünde yer alan yönetici
özeti kısmından farklıdır.
4
4. AKTÜERİN GENEL DEĞERLENDİRMESİ
Aktüer, ekonomik gelişmeler, sosyal değişimler, mevzuat ve uygulamaya dair gerekli
gördüğü diğer hususlara ilişkin yorum ve öngörülerini bu bölümde bildirir. Yeni ürünler ve
geleceğe dair beklentiler hakkında düşüncelerini paylaşır. Bu bölüm, aktüerin -şirket genel
değerlendirmesine fazla bağlı kalmadan- vizyonunu paylaştığı bir bölüm olarak kaleme
alınmalıdır.
5. RAPORUN EKLERİ
Bu bölüm raporun tamamlayıcısıdır. Bu sebeple, titizlikle hazırlanmasına,
okunmayacak durumda fotokopi veya benzeri belgelerin yer almamasına dikkat edilmelidir.
Gerekli hallerde, çok karmaşık veya uzun tablolar yerine özet tablolar veya özet bilgi notları
tercih edilmelidir.

Yorumlar

Popüler Yayınlar