Internette Emlak Pazarlama ve Tek Yetkili Emlakcılık
Dünyaca ünlü işadamı Bill Gates’in yıllar önce okuduğum bir kitabı çok etkilemişti beni…
Kitabın adı “Dijital
Sinir Sistemiyle Düşünce Hızında Çalışmak” … Kitapta bilişimin hızı ,
geleceği , geleceğimizi nasıl şekillendireceği gibi konulara
değinilmekte ve bir yol haritası çıkarılmaktaydı. İşimiz ile ilgili olsa
gerek bir cümlesi de çok dikkatimi çekmişti. Bill Gates : “İnternetin
hayatımıza girmesiyle aracılık hizmetleri ya ortadan kalkacak , ya da
güçlü aracılara adeta bir “örümcek ağı” gibi tüm satıcı ve alıcılar
takılacaktır…” diyordu kitabının bir yerinde…
Aradan daha 10 yıl geçmemesine rağmen herhalde o günler geldi. Bugün
emlakçılıkta internetin ne kadar önemli olduğunu kim inkar edebilir?
İstediği kadar iyi web sayfaları olsun genel kabul görmüş emlak
portallarının içinde olmadan hangi emlak firması piyasada var olabilir?
Tüm bu gerçekleri ve internetin hayatımıza kattığı nimetleri kabul
etmekle birlikte varolan durumun getirdiği problemleri de gözardı
edemeyiz. Bu problemlerin başında bilgi kirliliği geliyor…
Birden çok emlak firması, aynı yeri, farklı-farklı emlak portallarında, farklı-farklı
özelliklerle piyasaya sürüyor ve müşteri bekliyorlar. Emlak arayan
(kiralık veya satılık) müşteri de kabul görmüş bu portallardan arama
yaparak aradığını bulmaya çalışıyor. Arama sonrasında müşteri aslında
aynı yerlerin birçok emlak firması tarafından başka yerlermiş gibi
internete girildiğini, çoğunun aynı yer olduğunu ve haftalarca elinde
aldığı print-out’lar ile boşa gezdiğini anlıyor… Sonucunda emlakçı
kaybediyor , emlakçılık kaybediyor ve portallar itibar yönetimi
klasmanına giriyorlar.
Tek Yetkili Emlak Danışmanlığı
Aktarmış olduğum sorunun üç temel ortağı var… Emlakcılar, portallar ve
tüketiciler. Çözüm noktasında global bir çözümü zor görmekle birlikte;
üç temel aktör açısından da münferid çözümler var.
Emlakcılar açısından çözüm; birlik olup tek yetkili olmanın (pazarlama
yaparken ve alıcı/kiracıyı temsil ederken) müşteriye sağladığı faydalar
üzerinde makaleler yazdırılmalı, konu ile ilgili algıyı güçlendirecek pr
çalışmaları yapılmalı,
Tek yetkili çalışılan emlak kayıtları ve müşteri temsilleri ile ilgili “memnun müşteri hikayeleri” yaygınlaştırılmalı,
Emlakcılıkta internette pazarlamanın önemi inkar edilmeden hatta öne
çıkma (Google’da ve emlak portalları içinde)ve başarılı web sayfaları
yapma ile birlikte internetin “tek pazarlama” mecrası olmadığı gerçeği
ile hareket edilmeli,
ERP, CRM gibi müşteri ve kaynak yönetimi programları ile müşteriye verilen hizmetin kalitesi arttırılmalı ve süreci hızlandırılmaldır.
Satıcı/Kiraya Veren Müşteri açısından; Bir emlağını pazarlama için tek
bir emlak danışmanına verildiğinde “fayda” gözardı edilmemelidir . Emlak
firmasının ne kadar zamanda, ne kadar hizmet bedeli ile hangi pazarlama
enstrümanları kullanılarak pazarlama yapacağı bir “niyet mektubu” ile
istenmeli, niyet mektubu doğrultusunda anlaşma yapılmalı, taahhüt edilen
konulara özen gösterilmediği takdirde tek taraflı fesih hakkı
sözleşmeye konmalıdır. Bu durumda emlak firması ilgili emlak kaydını tüm
açıklığı ile piyasada pazarlayabilir, diğer meslektaşları ile
paslaşabilir/paylaşabilir olabileceğini düşünüyorum.
Alıcı / Kiracı Müşteri açısından; Bugün piyasada emlak arayan müşteri bilgi kirliliğnin ciddi mağdurudur.
Bu duruma düşmemek için süresi belli, hizmet bedeli belli iş tarifi
belli olacak şekilde anlaşma yapılmalı ve tek bir emlakçı yetkili
kılınmalıdır. Bu durumda da emlak danışmanından yazılı “niyet mektubu” istenmeli ve bu kapsamda sözleşme yapılmalıdır. Yapılan sözleşmede detaylara özen gösterilmediği takdirde müşterinin tek taraflı fesih hakkı olduğu belirtilmelidir.
Emlak portalları açısından; Başarılı olmuş emlak
portallarına baktığımızda müşterinin, emlakçının, reklam verenin
memnuniyetini kazanmış olanların önde/bilinir olduğunu görüyoruz. Kalıcı
olabilmek için de içerik yönetimi, görsel yönetimi, vb. temel konular
önemle olmakla birlikte emlak arayanın servis aldığı emlak firmalarından
memnun kalması, üyelik satın alan emlak firmasının burada verdiği ilanlardan iş yapması ve
paylaşılan beklentilere olumlu/olumsuz cevap verilmesi çok önemlidir.
İlerleyen zamanda da başarılı olanların sürdürülebilirliği ve yeni
gelenlerin varolabilmesi için “fayda” sağlayan bu faktörleri dikkat etmesi gerektiğini hep birlikte göreceğiz.
Emlakçılığa başladığım 1995’de emlak pazarlaması çok daha ilkel koşullarda yapılmaktaydı. Pazarlama mecrası sadece seri ilanlardı.
Bugün bilişim teknolojilerinin gelişmesi ile sektör çok daha iyi
yerlere geldi. Aksayan yanları da tamir edebildiğimiz takdirde çok daha
iyi yerlere geleceğine inancım hep vardır. Bu durumda meslektaşımızın
bilincine ve dayanışmasına , tüketicinin bilinçli tercihine ihtiyacımız
olacaktır. Tek yetkili emlakçılık sisteminin oturması ile müşteri
memnuniyetinin artacağına, sektörden “çürük elma” ların temizleneceğine
inancım tamdır.
Ulvi Özcan
ulvi.ozcan@bosforce.com.tr
Bosforce Yönetici Ortağı , Emlak Danışmanı
Yorumlar