Fiyat İndirimi Nereye Kadar?
Fiyat İndirimi Nereye Kadar?
İşletmelerde çok
değişik amaç için değişik fiyatlandırma yöntemleri var. Bunlar amaca, içinde
bulunduğu sektöre, işletme konumu, rakiplerin fiyatlarına bakılarak. Değer,
ürün, maliyet, kar odaklı oluyor. Amaca göre işe rakipleri saf dışı bırakmak ve
yeni rakiplerin piyasayı girmesini engellemek, Pazar payını yükseltmek, ya da
pazardan büyük pay alıp çekilmek gibi düşünceler de fiyatlamaya en büyük
etkenlerdir.
Rekabet eden
firmaların yöneticileri en basit olan fiyat da indirim yapma seçeneğini çok
kullanırlar. Fiyat talep dengesinin çok hassas olduğu sektörlerde bu genelde
görülür. Onlara göre fiyat inerse talep artar talep artarsa kar artar. Oysa
indirim bir anlamda kendi sonlarını hızlandırır ve içinde bulunduğu sektöre
zarar verir. İndirim yaparak rakiplerini yok edecek olan kurumlar çok büyük
yanılgı içindedir. Çünkü bir rakip giderse diğer rakip daha iyi bir iş planı ve
maliyetleri daha iyi yöneterek gelirse ki gelir o da sizi piyasadan
siler.
Fiyat indirimi
yapılmadan önce çok iyi bir plan yapılmalı. İndirim yerine arz talep dengesini
çok iyi analiz edilmeli ona göre seçenekler belirlenmeli. İndirim yerine ne
yapılabilir sorusuna cevap aranmalı Ürün çeşitliliği, ürünü ya da hizmeti
geliştirmek farklılaştırmak, değer algısını değiştirmek, maliyetleri azaltmak,
yeni pazarlar, yan ürünler, müşteriyi artırmak, reklam ve kurumsal kimlik,
kapasiteyi artırmak, markalaşmak, tamamlayıcı ürünler / hizmetler,
iş akısını değiştirmek, dışarıdan içeriye iş almak yada içeriden dışarıya iş
vermek gibi seçenekler de düşünülmelidir. Sürümden kazanmak diye bir deyim yok
bu yanlıştır.
Bir işletme yeni
açıldığında yada piyasaya girdiğinde piyasa da pay kapmak için düşük fiyat dan
giriş yapalım sonra fiyatları yukarı çekeriz derler. Beli bir müşteri kitlesi
olduk dan sonra fiyatları yukarı çektiklerinde itirazlarla karşılaşmaları çok
normal olup duruma göre bir miktar müşteri de gider. İkinci yaptıkları en büyük
hata beli bir müşteri kitlesi olmayıp herkese hitap ederler. Oysa hiçbir işletme
hem ürün konusunda hem de firma konusunda herkese hitap edemez ve herkesi memnun
edilmez onun için müşteri kitleniz kim?
Zaman zaman indirim
yapmak yeni müşteriler elde etmek için yapılır. Bu işletmeye yeni müşteri
gelmesini sağlamak içinde bir miktar giderler olur. Mümkünse bunun yerine mevcut
müşteriye indirim yaparak onlara ayrıcalık tanımanız
sizin gelirlerimizin garantisi olur. Toplu alımlarda, aboneliklerde ve pesin
ödemelerde bir miktar indirim yapmak sizlere sadık müşteriler meydana getirir.
Her zaman ana temel maliyet / kar oranı dengeli olmalıdır. Size kar bırakmayan
ürün, hizmeti üretmeyin!! müşteriyi de elde tutmak yerine rakiplerinize
gönderin.
Yorumlar