BAYINDIRLIK VE İSKAN BAKANLIĞININ TEŞKİLAT VE GÖREVLERİ HAKKINDA KANUN HÜKMÜNDE KARARNAME

BAYINDIRLIK VE İSKAN BAKANLIĞININ TEŞKİLAT VE GÖREVLERİ
HAKKINDA KANUN HÜKMÜNDE KARARNAME (*)
Karar Sayısı: KHK/180
Resmi Gazete ile Neşir ve İlânı: 14 Aralık 1983 - Sayı: 18251 (Mükerrer)


_____
(*) Bu Kanun Hükmünde Kararnamenin, 8 Haziran 1984 tarih ve KHK/209 sayılı Kanun Hükmünde
Kararnamenin 17 inci maddesiyle;
"4 üncü maddesinde sözü edilen cetvel ekte belirtildiği şekilde değiştirilmiş, 10, 12, 13, 14, 24, 26, 31, 32,
33 ve 45 inci maddeleri ile 29 uncu maddesinin (b), (c), (d) bentleri yürürlükten kaldırılmış ve bu
Kararnamenin 17, 20, 21, 23, 27, 34, 35, 36, 37, 38, 39, 40, 43, 44, 46, 47, 48 ve 49 uncu maddelerin
numaraları sırasıyla 14, 17, 18, 21, 23, 25, 26, 27, 28, 29/A, 30/A, 31, 34, 35, 36, 37, 38 ve 39 uncu maddeler
olarak değiştirilmiştir."

_____
BİRİNCİ KISIM
AMAÇ, GÖREV, TEŞKİLAT
AMAÇ
MADDE 1 - (Değişik: 3322 - 19.11.1986 / m.4) Bu Kanun Hükmünde Kararnamenin amacı,
ülkenin alt yapı ihtiyacını karşılamak üzere, kamu yapılarının inşaatı ile esaslı onarımlarının
yapılması veya yaptırılması, yapı malzemesi, deprem araştırma, afet uygulaması hizmetleri ile
inşaatlarının ve bağlı ve ilgili kuruluşlara kendi kuruluş kanunları ile verilmiş iş ve
hizmetlerin yürütülebilmesi, için Bayındırlık ve İskan Bakanlığının kurulmasına, teşkilat ve
görevlerine ait esasları düzenlemektir.
GÖREV
MADDE 2 - (Değişik: KHK/209 - 8.6.1984 / m.2) Bayındırlık ve İskân Bakanlığının görevleri;
Milli Savunma Bakanlığının inşaat, millİ ve Nato alt yapı hizmetleri ile Ulaştırma
Bakanlığına bağlı genel müdürlüklere kanunlarla yapım yetkisi verilmiş olan özel ihtisas işleri
hariç şunlardır:
a) (Değişik: 3322 - 19.11.1986 / m.5) Kamu yapıları ve tesislerinin inşaat ve esaslı onarım
işlerini yapmak veya yaptırmak,
b) (Değişik: 3322 - 19.11.1986 / m.5) Bağlı kuruluşlar ile müesseselerinin kendi kuruluş
kanunlarında gösterilen inşaat, bakım, onarım ve hizmetlerin yapılması veya yaptırılmasını
sağlamak üzere gerekli işleri yapmak,
c) Arsa Ofisi Kanunu esaslarına göre gereken arazi ve arsayı sağlamak üzere gerekli işleri
yapmak, d) Çeşitli özellik ve ölçekteki imar planlarının, şehir alt yapı tesislerinin ve sığınakların
projeye esas standartlarını hazırlamak,
e) Konut politikası ilkelerine göre konut yapmak, yaptırmak,
f) Ülkenin şart ve imkânlarına göre, en gerekli ve faydalı yapı malzemesinin ekonomik ve
standartlara uygun imalini ve kullanılmasını sağlayacak tedbirleri almak, aldırmak,
g) Deprem, yangın, su baskını, yer kayması, kaya düşmesi, çığ ve benzeri afetlerden evvel ve
sonra meskun alanlarda alınacak tedbirlerle yapılacak yardımları tesbit etmek ve bunların
uygulanmasını sağlamak, bu konularda ilgili bakanlıklar ve kamu kurum ve kuruluşlarıyla
işbirliği yapmak,
h) İl özel İdarelerine ait yapı ve tesisleri yapmak veya yaptırmak,
i) Gerçek ve tüzel kişilere yapılan işler dışında yurt içinde kamu kurum ve kuruluşlarına iş
yapan ve belirlenecek gereklinitelikleri taşıyan müteahitlere belge vermek ve gizli sicillerini
tutmak,
j) Yurt dışında iş yapmak isteyen müteahhitlerle ilgili olarak mevzuatın gerektirdiği işlemleri
yapmak, sicillerini tutmak,
k) Bir kamu hizmetinin görülmesi amacı ile resmi bina ve tesisler için imar planlarında yer
ayrılması veya bu amaçla değişiklik yapılması gerektiği takdirde, Valilik kanalı ile ilgili
belediyeye talimat vermek ve gerçekleştirilmesini sağlamak,
l) Birden fazla belediyeyi ilgilendiren imar planlarının hazırlanmasında, kabul ve onaylanması
safhasında ortaya çıkabilecek ihtilafları çözümlemek, gerektiğinde onaylamak,
m) Gerekli görülen hallerde, Kamu yapıları ile ilgili imar planı ve değişikliklerinin; umumi
hayata müesesir afetler dolayısiyle veya toplu konut uygulaması veya Gecekondu Kanununun
uygulanması amacıyla yapılması gereken planların ve plan değişikliklerinin; birden fazla
belediyeyi ilgilendiren metropoliten imar planlarının veya içerisinden veya civarında
demiryolu veya karayolu geçen hava meydanı bulunan veya havayolu veya deniz yolu
bağlantısı bulunan yerlerdeki imar ve yerleşme planlarının tamamını veya bir kısmını, ilgili
belediyelere veya diğer idarelere bu yolda bilgi verilerek ve gerektiğinde işbirliği sağlanarak
yapmak, yaptırmak, değiştirmek ve re'sen onaylamak,
n) Bu işlerle ilgili tüzük, yönetmelik, tip sözleşme, şartname, rayiç, analizleri ve birim
fiyatları hazırlamak ve yayınlamak,
o) Belediyelere ve İl özel idarelerine genel bütçe vergi gelirlerinden pay verilmesi hakkındaki
mevzuat uyarınca tesis edilen Belediyeler Ortak Fonundaki paylarının İller Bankasının yıllık
programa giren yatırımları için dağıtımını onaylamak ve izlemek,
p) Bakanlık ilgili kuruluşlarına ait görevlerin yapılmasını sağlamak, bu kuruluşların kanunları
ile diğer kanunların Bakanlığa verdiği görevleri yapmak.
TEŞKİLAT MADDE 3 - Bayındırlık ve İskân Bakanlığı teşkilâtı, merkez ve taşra teşkilâtından, bağlı ve
ilgili kuruluşlardan meydana gelir.
İKİNCİ KISIM
BAKANLIK MERKEZ TEŞKİLATI
MERKEZ TEŞKİLATI
MADDE 4 - Bakanlık merkez teşkilâtı ana hizmet birimleri ile danışma ve denetim birimleri
ve yardımcı birimlerden müteşekkildir.
Bakanlık merkez teşkilâtı Ek - 1 saylı cetvelde gösterilmiştir.
BİRİNCİ BÖLÜM
BAKANLIK MAKAMI
BAKAN
MADDE 5 - Bakan, Bakanlık kuruluşunun en üst amiridir ve Bakanlık hizmetlerini mevzuata,
hükümetin genel siyasetine, milli güvenlik siyasetine, kalkınma planlarına ve yıllık
programlara uygun olarak yürütmekle ve Bakanlığın faaliyet alanına giren konularda diğer
bakanlıklarla işbirliği ve koordinasyonu sağlamakla görevli ve Başbakana kaşı sorumludur.
Bakan, emri altındakilerin faaliyet ve işlemlerinden sorumlu olup, Bakanlık merkez ve taşra
teşkilâtı ile bağlı kuruluşunun faaliyetlerini, işlemlerini ve hesaplarını denetlemekle görevli ve
yetkilidir.
MÜSTEŞAR
MADDE 6 - Müsteşar, Bakanın emrinde ve onun yardımcısı olup, Bakanlık hizmetlerini
Bakan adına ve Bakanın direktif ve emirleri yönünde, Bakanlığın amaç ve politikalarına
kalkınma planlarına ve yıllık programlara, mevzuat hükümlerine uygun olarak düzenler ve
yürütür. Bu amaçla Bakanlık Teftiş Kurulu hariç Bakanlığın bütün kuruluşlarına gereken
emirleri verir ve bunların uygulanmasını takip ve temin eder.
Müsteşar, yukarıda belirtilen hizmetlerin yürütülmesinden Bakana karşı sorumludur.
MÜSTEŞAR YARDIMCILARI
MADDE 7 - Bayındırlık ve İskân Bakanlığında ana hizmet birimleri ile danışma ve yardımcı
birimlerin yönetim ve koordinasyonunda Müsteşara yardımcı olmak üzere dört müsteşar
yardımcısı görevlendirilebilir.
İKİNCİ BÖLÜM
ANA HİZMET BİRİMLERİ
ANA HİZMET BİRİMLERİ MADDE 8 - (Değişik: KHK/209 - 8.6.1984 / m.3) Bayındırlık ve İskân Bakanlığının ana
hizmet birimleri şunlardır:
a) Yapı İşleri Genel Müdürlüğü,
b) (...) (Madde 8 in 1. fıkrasının (b) bendi, 19.11.1986 tarih ve 3322 sayılı Kanunun 6.
maddesi hükmü gereğince yürürlükten kaldırılmıştır.)
c) Afet İşleri Genel Müdürlüğü,
d) Teknik Araştırma ve Uygulama Genel Müdürlüğü.
YAPI İŞLERİ GENEL MÜDÜRLÜĞÜ
MADDE 9 - (Değişik: KHK/209 - 8.6.1984 / m.4) Yapı İşleri Genel Müdürlüğünün görevleri
şunlardır:
a) Genel bütçeye dahil kuruluşlara ait bina ve tesislerin; ihtiyaç programlarını hazırlamak,
proje ve keşiflerini yapmak veya yaptırmak, onaylamak veya onaylanmasını sağlamak,
inşaatlarını, tadillerini, bakım ve küçük onarımları dışında esaslı büyük onarımlarını yapmak
veya yaptırmak,
b) İl özel İdarelerinin bina ve tesislerinin program, proje keşiflerini; yapmak veya yaptırmak,
onaylamak veya onaylanmasını sağlamak, talep halinde inşaatlarını yapmak veya yaptırmak,
c) Katma bütçeli idareler ve belediyelerin yıllık icra programlarına giren ve keşif bedelleri
Bayındırlık ve İskân Bakanlığınca her yıl tespit ve ilân edilecek üst sınırı geçen her türlü
binaları ile tesisatının proje ve keşiflerini incelemek, onaylamak veya onaylanmasını
sağlamak, kabul heyetlerinde üye bulundurmak,
d) (a) ve (b) bentlerinde yazılı işlerin yıllık icra programlarına alınabilmesi için; ilgili
kuruluşlarca teklif edilecek arsalara ait her türlü etüd, inceleme ve tespitleri yaparak veya
yaptırarak bunlardan elverişli olanını seçmek,
e) Her türlü kuruluş, gerçek ve tüzel kişilerce kamu yararına yaptırılacak bina ve tesislerin,
talep edildiği ve Bakanlıkça uygun görüldüğü takdirde, etüd, proje ve keşiflerini yapmak veya
yaptırmak, onaylamak veya onaylanmasını sağlamak, inşaatlarını yapmak veya yaptırmak,
f) Kamu konutları ve afetle ilgili daimi iskâna ait genel bütçeye dahil kuruluşlarca yaptırılacak
her türlü yapıların ve konutların; etüd, proje ve keşiflerini yapmak veya yaptırmak,
onaylamak veya onaylanmasını sağlamak, inşaatını, bakım ve küçük onarımları dışında esaslı
büyük onarımlarını yapmak veya yaptırmak, proje standartlarını tesbit etmek, uygulama
konusunda gerekli tedbirleri almak, gerçekleşmeyi izlemek, denetlemek, gereğinde teknik
yardımlarda bulunmak,
g) Afetle ilgili daimi iskân yerleşmelerinde imar planlarını ve alt yapı tesisleri planlarını ve
bunlara ait etüd, harita, proje ve keşifleri yapmak veya yaptırmak, re'sen onaylamak veya
onaylanmasını sağlamak, inşaat işlerini yapmak veya yaptırmak,
h) Bakım ve küçük onarım işleriyle ilgili esasları hazırlamak, ı) Bakanlıkça verilecek benzeri görevleri yapmak,
MADDE 10 - (...) (Madde 10, 19.11.1986 tarih ve 3322 sayılı Kanunun 6. maddesi hükmü
gereğince yürürlükten kaldırılmıştır.)
AFET İŞLERİ GENEL MÜDÜRLÜĞÜ
MADDE 11 - Afet İşleri Genel Müdürlüğünün görevleri şunlardır:
a) Afet olduğunda acil yardım uygulaması ve koordinasyonunu yapmak,
b) Afete uğramış bölgelerde sür'atle geçici yerleşme ve barınmayı sağlayıcı kısa ve uzun
süreli tedbirleri alıp uygulamak ve uygulatmak, bu bölgelere götürülmesi uygun görülen
hizmetler için gerekenleri yapmak, ilgili bakanlıklar ve diğer kamu kurum ve kuruluşlarıyla
kordinasyon ve işbirliğini sağlamak,
c) Afete uğramış ve uğraması muhtemel yerlerin imar ve geçici yerleşmeleriyle ilgili hazırlık,
her türlü plan, proje, uygulama, yönetim ve denetim işlerini yapmak ve yaptırmak,
d) Tabii afete uğrayabilecek bölgeleri tesbit etmek, afetlerin önlenmesi için gerekli tedbirleri
almak,
e) Afete uğrayabilecek bölgelerde afetlerden en az can ve mal kaybı ile kurtulmayı sağlayacak
tedbir ve esasları ilgili bakanlıklar ve kamu kurum ve kuruluşlarıyla işbirliği içinde belirleyip
uygulanmasını sağlamak,
f) Bakanlıkça verilecek benzeri görevleri yapmak.
TEKNİK ARAŞTIRMA VE UYGULAMA GENEL MÜDÜRLÜĞÜ
MADDE 12 - (Ek: KHK/209 - 8.6.1984 / m.7) Teknik Araştırma ve Uygulama Genel
Müdürlüğünün görevleri şunlardır:
a) Ülkenin farklı yöre, şart ve özellikleri dikkate alınarak inşaat malzemeleri ile sistemleri ve
teknolojilerine ilişkin tesbitler ve araştırmalar yapmak ve yaptırmak, yapılarda enerji
tasarrufunu sağlayıcı ve maliyeti düşürücü tedbirler üzerinde çalışmak, sonuçlarının
mevzuatta yer almasını ve uygulamaya konulmasını sağlamak ve istendiğinde yapı malzemesi
sanayi tesislerinin projeleri hakkında ilgili kuruluşlara görüş vermek,
b) Deprem zararlarının azaltılması konusunda araştırmalar yapmak, depremleri ve etkilerini
İncelemek, elde edilen sonuçlara göre Türkiye'nin deprem durumunu gösteren yayınları ve
haritaları hazırlamak, geliştirmek, deprem bölgelerinde inşa edilecek yapılarla ilgili tedbirleri,
inşaat tekniklerini ve bu yapıların projelendirme esaslarını belirlemek,
c) Türkiye'de kurulu bulunan deprem kayıt şebekesi ve kuvvetli yer hareketi kayıt
şebekelerinin ülke ihtiyacına cevap verecek şekilde geliştirilmesini sağlamak, mevcut
şebekelerin bakım ve onarımı ile bu şebekelerde kullanılan cihazların geliştirilmesi,
yaptırılması için çalışmalar yapmak ve yaptırmak, d) Çeşitli özellik ve ölçekteki imar planlarının ve şehir alt yapı tesislerinin projeye esas
standartlarını hazırlamak,
e) Sivil savunma bakımından çeşitli harp silahı ve vasıtalarının tesirlerine karşı hangi yer,
tesis ve binalarda ne tip nitelikte sığınak yapılacağına ilişkin esasları tespit etmek ve bu
esasların belediye imar planlarına konulmasını sağlamak ve uygulamanın takibini yaptırmak,
f) Bakanlık merkez ve taşra teşkilatının eğitim planını hazırlamak, yayınlamak ve
uygulanmasını izlemek; hizmet öncesi ve hizmet içi eğitimprogramlarının hazırlanması ve
uygulanmasında personelin yurt içinde ve yurt dışında yetiştirilmesi amacıyla seminerlerin,
kursların düzenlenmesinde yardımcı olmak, eğitim merkezleri açmak ve yönetmek, burs
işlerini yürütmek,
g) Bakanlık hizmetlerine ilişkin bilgilerin bir sistem içinde toplanıp kullanılması amacıyla
bilgi işlem ve değerlendirme çalışmaları yapmak, elde edilen bilgilerin dağıtımını sağlamak,
h) Gerçek ve tüzel kişilere yapılan işler dışında, kamu kurum ve kuruluşlarına her türlü etüd,
proje, kontrollük, inşaat, tesisat alanlarında iş yapan ve gerekli nitelikleri taşıyan
müteahhitlere belge vermek ve gizli sicillerini tutmak.
Yukarıda belirtilen faaliyet alanlarındaki yurt dışı müteahhitlik hizmetleri ile ilgili olark
mevzuatın gerektirdiği işlemleri yapmak, ilgililerin sicillerini tutmak,
ı) Bakanlığın yabancı ülkelerle ve yurt dışı kuruluşlarla olan ilişkilerini yürütmek, uluslararası
seviyede yapılacak her türlü toplantıların organizasyonunu sağlamak, diğer ülkelerde
bayındırlık ve iskan konularındaki gelişmeleri izlemek ve elde edilen bilgileri ilgili birimlere
aktarmak, yurt dışından gelen ve yurt dışına gönderileceklerle ilgili çalışmalar yapmak,
yabancılarla ilgili protokol işlemlerinin yürütülmesinde koordinasyon sağlamak,
j) Bu faaliyetlerle ilgili dokümantasyon, yayın ve arşiv hizmetlerini yapmak,
k) Bakanlıkça verilecek benzeri görevleri yapmak.
ÜÇÜNCÜ BÖLÜM
DANIŞMA VE DENETİM BİRİMLERİ
DANIŞMA VE DENETİM BİRİMLERİ
MADDE 13 - Bayındırlık ve İskân Bakanlığının merkez kuruluşundaki danışma ve denetim
birimleri şunlardır:
a) Teftiş Kurulu Başkanlığı,
b) Yüksek Fen Kurulu Başkanlığı,
c) (Değişik: KHK/209 - 8.6.1984 / m.8) Araştırma, Planlama ve Koordinasyon Kurulu
Başkanlığı,
d) Hukuk Müşavirliği, e) Bakanlık Müşavirleri,
f) (Ek: KHK/209 - 8.6.1984 / m.8) Basın ve Halkla ilişkiler Müşavirliği.
TEFTİŞ KURULU BAŞKANLIĞI
MADDE 14 - Teftiş Kurulu Başkanlığı, Bakanın emri veya onayı üzerine Bakan adına
aşağıdaki görevleri yapar:
a) Bakanlık teşkilâtı ile Bakanlığa bağlı kuruluşların her türlü faaliyet ve işlemleriyle ilgili
olarak teftiş, inceleme ve soruşturma işlerini yürütmek,
b) Bakanlığın amaçlarını daha iyi gerçekleştirmek, mevzuata, plan ve programa uygun
çalışmasını temin etmek amacıyla gerekli teklifleri hazırlamak ve Bakana sunmak,
c) Özel kanunlarla verilen benzeri görevleri yapmak.
Teftiş Kurulunun ve müfettişlerin görev, yetki ve sorumlulukları ile çalışma usulleri tüzükle
düzenlenir.
YÜKSEK FEN KURULU BAŞKANLIĞI
MADDE 15 - Yüksek Fen Kurulu Başkanlığının görevleri şunlardır:
a) Bakanlıkça havale olunan, her türlü etüd, proje, kontrollük, inşaat, tesisat işleri ile ilgili
anlaşmazlıkları inceleyip karar bağlamak,
Kararlar mevcudun oy çokluğuyla verilir. Çekimser oy kullanılmaz. Oyların eşitliği halinde
başkanın bulunduğu taraf çoğunluğu teşkil eder. Mevcudun üçte iki çoğunluğu ile alınmayan
kararlarla ilgili konular, Bayındırlık Kuruluna intikal eder,
b) Bakanlık kuruluşları arasında teknik koordinasyon ve işbirliği gerektiren ortak konuları
iceleyerek görüşlerini Makam'a sunmak,
c) Bakanlık birimlerince ve diğer bakanlıklarca hazırlanmış olan kanun, tüzük ve yönetmelik
tasarıları üzerinde görüş bildirmek, yasama organı üyelerince düzenlenen kanun tekliflerine
ilişkin Bakanlık görüşünün tesbitine yardımcı olmak,
d) Bayındırlık ve iskan işleri ile ilgili şartnamelerle, tip sözleşme, yıllık rayiç ve fiat
analizlerini hazırlamak ve yayınlatmak,
e) Bayındırlık ve İskan işleri ile ilgili her türlü teknik gelişmelerden ülkede uygulanması
faydalı görülenler hakkında teklifte bulunmak,
f) Bakan veya müsteşar tarafından verilen konularda araştırma, inceleme ve benzeri hizmetleri
yürütmek.
ARAŞTIRMA, PLANLAMA VE KOORDİNASYON KURULU BAŞKANLIĞI MADDE 16 - Araştırma, Plânlama ve Koordinasyon Kurulu Başkanlığının görevleri
şunlardır:
a) Bakanlığa Hükümet programı, kalkınma planları, yıllık programlar, Bakanlar Kurulu
Kararları ve milli güvenlik siyaseti çerçevesinde verilen emir ve görevlerin yerine getirilmesi
için çalışma esaslarını tesbit etmek, bu esaslara uygun olarak bakanlığın ana hizmet
politikasının ve planlarının hazırlanmasında yardımcı olmak,
b) Uzun vadeli planlarla, kalkınma planlarında ve yıllık programlarda öncelikle yer alması
gerekli görülen hizmet ve tedbirlerin ve bunlarla ilgili temel politikaların ilmi araştırma
esaslarına göre tesbitini sağlamak, Bakanın onayını aldıktan sonra Devlet Planlama
Teşkilatına göndermek,
c) Hizmet ve faaliyetlerin ekonomik ve müesser bir şekilde yerine getirilmesi için insan, para
ve malzeme gibi mevcut kaynakların en uygun ve verimli bir şekilde kullanılmasını sağlamak
üzere Bakanlık bütçesini plan ve program esaslarına göre hazırlamak ve uygulamasını takip
etmek.
d) Bakanlık yıllık çalışma programlarını hazırlamak, Bakanlık hizmetleriyle ilgili gerekli
istatistikleri toplamak ve değerlendirmek,
e) Kalkınma plan ve programları ile Bakanlık yıllık çalışma programlarının uygulanmaları,
sırasında, Bakanlık teşkilatında ortaya çıkan çözümlenmesi gereken güçlükleri, aksaklıkları ve
tıkanıklıkları Bakanlık veya bakanlıklararası seviyede giderici tedbirleri tesbit ederek makama
sunmak, organizasyon ve metod hizmetlerini yürütmek,
f) Planlama ve koordinasyon konularında verilen diğer görevleri yerine getirmek, yıllık
çalışma programlarının yürütülmesini takip etmek,
g) Kanun, tüzük ve yönetmelik tasarıları ile Kanun teklifleri hakkında Bakanlık görüşünün
tesbitine yardımcı olmak,
h) Bakanlığın tarihçesini hazırlamak,
ı) Bakan tarafından verilen konularla araştırma ve inceleme yapmak ve diğer hizmetleri
yürütmek.
HUKUK MÜŞAVİRLİĞİ
MADDE 17 - a) Bakanlığın diğer birimlerinden sorulan hukuki konular ile hukuki, mali, cezai
sonuçlar doğuracak işlemler hakkında görüş bildirmek,
b) Bakanlığın mefaatlerini koruyucu, anlaşmazlıkları önleyici hukuki tedbirleri zamanında
almak, anlaşma ve sözleşmelerin bu esaslara uygun olarak yapılmasına yardımcı olmak,
c) 8 Ocak 1943 tarih ve 4353 sayılı kanun hükümlerine göre adli ve idari davalarda gerekli
bilgileri hazırlamak ve hazineyi ilgilendirmeyen idari davalarda Bakanlığı temsil etmek,
d) Bakanlığın amaçlarını daha iyi gerçekleştirmek, mevzuata, plan ve porgrama uygun
çalışmasını temin etmek amacıyla gerekli hukuki teklifleri hazırlamak ve Bakana sunmak, e) Bakanlık kuruluşları tarafından hazırlanan veya diğer bakanlıklardan veya Başbakanlıktan
gönderilen kanun, tüzük, yönetmelik ve benzeri tasarıları hukuki açıdan inceleyerek
görüşlerini bildirmek.
BAKANLIK MÜŞAVİRLERİ
MADDE 18 - Bakanlıkta özel önem ve öncelik taşıyan konularda Bakana yardımcı olmak
üzere (Değişik ibare: 4966 - 31.7.2003 / m.6) "yirmibeş" Bakanlık müşaviri
görevlendirilebilir.
Bakanlık müşavirleri Bakanlık makamına bağlıdır.
BASIN VE HALKLA İLİŞKİLER MÜŞAVİRLİĞİ
MADDE 19 - (Ek: KHK/209 - 8.6.1984 / m.11) Bakanlıkta basın ve halkla ilişkilere ilgili
faaliyetleri planlamak ve bu faaliyetlerin belirlenecek usul ve ilkelere göre yürütülmesini
sağlamak üzere Basın ve Halkla İlişkiler Müşavirliği teşkil edilebilir.
DÖRDÜNCÜ BÖLÜM
YARDIMCI BİRİMLER
YARDIMCI BİRİMLER
MADDE 20 - Bayındırlık ve İskan Bakanlığının merkez kuruluşundaki yardımcı birimler
şunlardır:
a) Personel Dairesi Başkanlığı,
b) İdari ve Mali İşler Dairesi Başkanlığı,
c) Savunma Sekreterliği,
d) Özel Kalem Müdürlüğü.
PERSONEL DAİRESİ BAŞKANLIĞI
MADDE 21 - Personel Dairesi Başkanlığının görevleri şunlardır:
a) Bakanlığın insangücü planlaması ve personel politikasıyla ilgili çalışmaları yapmak,
personel sisteminin geliştirilmesiyle ilgili tekliflerde bulunmak,
b) Bakanlık personelinin atama, özlük ve emeklilik işleriyle ilgili işleri yapmak,
c) Eğitim plânını hazırlamak, hizmet öncesi ve hizmet içi eğitim programlarını düzenlemek ve
uygulamak,
d) Bakanlıkça verilecek benzeri görevleri yapmak,
İDARİ VE MALİ İŞLER DAİRESİ BAŞKANLIĞI MADDE 22 - İdari ve Mali İşler Dairesi Başkanlığının görevleri şunlardır:
a) Bakanlık için gerekli araç, gereç ve malzemenin temini ile ilgili hizmetleri yürütmek,
b) İhtiyaç duyulan bina ve arazinin kiralanma, satın alma işlemlerini yürütmek,
c) Bakanlığın mali işlerle ilgili hizmetlerini yürütmek,
d) Temizlik, aydınlatma, ısıtma, bakım, onarım ve taşıma hizmetlerini yapmak,
e) Sosyal tesislerin kurulması ve yönetimi ile ilgili hizmetleri düzenlemek ve yürütmek,
f) Bakanlık personelinin ve ailelerinin sağlık hizmetlerinden yararlanmalarını sağlamak,
g) Bakanlığa gelen yazı ve mesajlardan gerekenlerin bakan veya müstaşara sunulmasını
sağlamak,
h) Bakan ve müsteşarın direktif ve emirlerini ilgililere duyurak ve işlemlerini takip etmek,
bakanlığın iç ve dış protokol hizmetlerini yürütmek,
ı) Sürekli evrakın zamanında işleme konulmasını sağlamak,
j) Bakanlığı ilgilendiren toplantı, brifing ve görüşmeleri düzenlemek, bunları ait önemli not ve
tutanakları tutmak ve yaymak,
k) Genel evrak, arşiv ve haber merkezinin hizmet ve faaliyetlerini düzenlemek ve yürütmek,
l) Bakan ve müsteşarca verilecek diğer görevleri yapmak.
SAVUNMA SEKRETERLİĞİ
MADDE 23 - Savunma Sekreterliği, Özel kanunda ve diğer kanunlarda gösterilen görevleri
yapar.
ÖZEL KALEM MÜDÜRLÜĞÜ
MADDE 24 - (Değişik: KHK/209 - 8.6.1984 / m.14) Özel Kalem Müdürlüğünün görevleri
şunlardır:
a) Bakanın resmi ve özel yazışmalarını yürütmek,
b) Bakanın her türül protokol ve tören işlerini düzenlemek ve yürütmek,
c) Bakanın ziyaret, davet, karşılama ve uğurlama, ağırlama, milli ve dini bayramlarla ilgili
hizmetlerini düzenlemek, yürütmek ve diğer kuruluşlarla koordine etmek,
d) Bakanca verilecek benzeri görevleri yapmak.
ÜÇÜNCÜ KISIM TAŞRA TEŞKİLATI VE BAĞLI KURULUŞ
TAŞRA TEŞKİLATI
MADDE 25 - Bakanlık, Bakanlıkların kuruluş ve Görev Esasları, Bölge Valiliği, Genel Kadro
ve Usulü Hakkında Kanun Hükmünde Kararnameler ve İl İdaresi Kanunu hükümlerine
uygun olarak taşra teşkilatı kurmaya yetkilidir.
BAĞLI KURULUŞLAR
MADDE 26 - Bayındırlık ve İskan Bakanlığının bağlı kuruluşları, Karayolları Genel
Müdürlüğü ile Arsa Ofisi Genel Müdürlüğüdür.
DÖRDÜNCÜ KISIM
SORUMLULUK VE YETKİLER
YÖNETİCİLERİN SORUMLULUKLARI
MADDE 27 - Bakanlık merkez ve taşra teşkilatı ile bağlı kuruluşunun her kademedeki
yöneticileri yapmakla yükümlü bulundukları hizmet veya görevleri, Bakanlık emir ve
direktifleri yönünde, mevzuata, plan ve pogramlara uygun olarak düzenlemek ve yürütmekten
bir üst yönetici kademeye karşı sorumludur.
KOORDİNASYON VE İŞBİRLİĞİ KONUSUNDA BAKANLIĞIN GÖREV, YETKİ VE
SORUMLULUĞU
MADDE 28 - Bakanlık ana hizmet ve görevleriyle ilgili konularda diğer bakanlıkların ve
kamu kurum ve kuruluşlarının uyacakları yürürlükteki mevzuta uygun olarak belirlemekle,
kaynak ısrafını önleyecek ve koordinasyonu sağlayacak tedbirleri almakla görevli ve
yetkilidir.
Bakanlık, diğer bakanlıkların hizmet alanına giren konulara ilişkin faaliyetlerinde,
Başbakanlıkça belirlenen esaslar çerçevesinde ilgili bakanlıklara danışmak ve gerekli işbirliği
ve koordinasyonu sağlamaktan sorumludur.
BEŞİNCİ BÖLÜM
SÜREKLİ KURUL VE ŞURALAR (*)

_____
(*) "Beşinci Bölüm" ün "Sürekli Kurullar" şeklinde olan başlığı, 22.7.2003 tarih ve 25176 sayılı R.G.'de
yayımlanan, 15.7.2003 tarih ve 4927 sayılı Kanunun 1. maddesi hükmü gereğince değiştirilmiş ve metne
işlenmiştir.

_____

 

SÜREKLİ KURUL VE ŞURALAR:
MADDE 29.- (Değişik madde ve başlığı: 4927 - 15.7.2003 / m.1) Bayındırlık ve İskan
Bakanlığının sürekli kurulu Bayındırlık Kurulu, şuraları ise Bayındırlık ve İskan Şurası ile
Toplu Konut Şurasıdır.
Şuralarda alınacak kararlar tavsiye niteliğinde olup, kanunlara aykırı olmamak kaydıyla
Bakan onayı ile uygulamaya konulabilir.
Şuraların teşkili ve görevleri ile çalışma usul ve esasları altı ay içerisinde Bayındırlık ve İskan Bakanlığınca
çıkarılacak yönetmelikle düzenlenir.



MAHALLİ İDARELERLE KOORDİNASYON SORUMLULUĞU
MADDE 29/A - Bakanlık, hizmet alanına giren konularda mahalli idarelerle koordinasyonu
sağlamaktan sorumludur.
BAYINDIRLIK KURULU
MADDE 30 - Bayındırlık Kurulu: Müsteşarın başkanlığında, Yüksek Fen Kurulu Başkanı,
ana hizmet birimleri ve bağlı kuruluşların genel müdürleri, Hukuk Müşaviri, Yüksek Fen
Kurulu, Üyeleri ile Bakan tarafından seçilecek üç Bakanlık müşavirinden meydana gelir.
Genel Müdürlerin bulunmamaları halinde Genel Müdürler yardımcılarından birini, Kurula
katılmak üzere görevlendirirler. Müsteşarın bulunamaması halinde Yüksek Fen Kurulu
Başkanı Kurula başkanlık eder.
Bayındırlık Kurulu, aşağıdaki görevleri yapar:
a) İnşaat işlerinden doğan ve Yüksek Fen Kurulunda karara bağlanmış olup, Bakanlık makamı
tarafından bir defa daha bu Kurulda incelenmesine lüzun görülen veya Yüksek Fen Kurulunda
üçte iki çoğunlukla karar bağlanamayan anlaşmazlıkları, Bakanlık son mercii olarak kanun,
sözleşme ve şartlaşma hükümlerine göre inceleyip en geç bir ay içinde karara bağlamak,
b) Yeni fiyat tayini anlaşmazlıklarını inceleyip kesin fiyatı tesbit etmek,
c) Bakanlıkça havale edilecek Bayındırlık hizmetleri ile ilgili konuları inceleyip istişarı
nitelikte mütalâalarını bildirmek.
Bu bent gereğince, verilen iştişari kararlar, Bakan onayı ile uygulanır.
Bayındırlık Kurulu, kararlarını oy çokluğu ile alır. Oyların eşitliği halinde başkanın katıldığı
taraf çoğunlukta sayılır. Karara karış görüşte olanlar, görüşlerini yazılı olarak karara eklerler.
Çekimser oy kullanılamaz. Bayındırlık Kurulunun kesinleşen kararları bütün yöneticiler, görevliler ve ilgililer için
bağlayıcıdır. Ancak kurulun kararlarından doğacak sorumluluk, yalnızca bu kurul kararlarını
alanlara aittir.
BAKANLIĞIN DÜZENLEME GÖREV VE YETKİSİ
MADDE 30/A - Bakanlık, kanunla yerine getirmekle yükümlü olduğu hizmetleri tüzük,
yönetmelik, tebliğ, genelge ve diğer idari metinlerle düzenlemekle görevli ve yetkilidir.
YETKİ DEVRİ
MADDE 31 - Bakan, Müsteşar ve her kademedeki Bakanlık ve kuruluş yöneticileri, sınırlarını
açıkça belirlemek şartıyla yetkilerinden bir kısmını astlarına devredebilir. Yetki devri, yetki
devreden amirin sorumluluğunu kaldırmaz.
BEŞİNCİ KISIM
ÇEŞİTLİ HÜKÜMLER
KAMU KURUM VE KURULUŞLARININ YÜKÜMLÜLÜĞÜ
MADDE 32 - Kamu kurum ve kuruluşları; katma bütçeli daireler, il özel idareleri,
belediyeler; 2 nci maddenin (n) bendinde belirtilen tüzük, yönetmelik, tip sözleşme, şartname,
rayiç, fiyat analizleri ve birim fiyatlarına uymak ve uygulamakla yükümlüdürler.
Belediyelerince yapılmış veya yaptırılmış imar ve şehir alt yapı tesisleri planları ile varsa
değişikliklerinin onaylı birer örneğinin Bayındırlık ve İskan Bakanlığına gönderilmesi
zorunludur.
9 uncu maddenin (a), (b), (c) bentlerindeki hükümler, Bayındırlık ve İskân Bakanlığınca
yeterli teknik teşkiatı olduğu kabul edilen kuruluşlara uygulanmayabilir.
BAKANLIĞIN DİĞER YETKİLERİ
MADDE 33 - Bakanlık görevlerinin yerine getirilmesi için gerekli ve özellik arzeden her türlü
araç, makina ve yedek parçalarını satın almaya; idarenin makinalarını işin müteahhidine veya
kamu kurum ve kuruluşlarına gerektiğinde kiraya vermeye, kamu kurum ve kuruluşları ile
gerçek ve tüzel kişilere ait iş makinalarını kira karşılığında sağlamaya; bakım ve onarım için
atölye ve ambarlar kurup işletmeye, gerekli idare ve personel binalarını yapmaya ve sosyal
tesisler kurmaya; Bayındırlık ve İskân Bakanlığı yetkilidir.
9 uncu maddenin (a) ve (b) bentleri dışında kalan kurum ve kuruluşlar ile kamu tüzel kişileri,
dernekler ve diğer kurumlar tarafından veya dış yardımlardan yaptırılacak her türlü yapı, (...)
(*) bunların tesisat proje ve benzeri işlerini ve şehir imar planları ile alt yapı tesislerini
imkânları nisbetinde yapmaya veya yaptırmaya ve bu işlerin yapılmasında ilgili kuruluşların
ihale mevzuatını uygulamaya Bayındırlık ve İskân Bakanlığı yetkilidir. Bu işlere ait her türlü
giderler ilgilileri tarafından hazineye ödenir. Ödenen para hazinece bir taraftan genel bütçenin
gelir faslına irat, diğer taraftan Bakanlık bütçesinde açılacak özel tertiplere Maliye ve Gümrük
Bakanlığınca ödenek kaydedilir. Yıl sonunda kalan miktarlar ertesi yıla devredilir.
_____
(*) Madde 33 ün 2. fıkrasında yer alan "demiryolu, liman, hava meydanı, akaryakıt ve doğal
gaz tesisleri ile" ibaresi, 19.11.1986 tarih ve 3322 sayılı Kanunun 6. maddesi hükmü
gereğince yürürlükten kaldırılmıştır.

_____
ATAMA
MADDE 34 - 23 Nisan 1981 gün ve 2481 sayılı Kanun hükümleri dışında kalan memurların
atanmaları Bakan tarafından yapılır. Ancak Bakan bu yetkisini gerekli gördüğü alt kademelere
devir edebilir. Bakanlık bağlı kuruluşlarının kuruluş kanunlarındaki atamaya ilişkin hükümleri
saklıdır.
KADROLAR
MADDE 35 - Kadroların tesbit, ihdas, kullanımı ve iptali il kadrolara ilişkin diğer hususlar
Genel Kadro ve Usulü Hakkında kanun Hükmünde Kararname hükümlerine göre
düzenlenir.
İNTİKAL EDEN GÖREV VE YETKİLER
MADDE 36 - Bu kanun hükmündeki kararnamenin yürürlüğe girdiği tarihten önce çeşitli
mevzuatla Bayındırlık Bakanı ve Bakanlığına, İmar ve İskân Bakanı ve Bakanlığına verilen
görev, yetki, hak ve muafiyetler, Bayındırlık ve İskân Bakanı ve Bakanlığına intikal etmiştir.
YÜRÜRLÜKTEN KALDIRILAN HÜKÜMLER
MADDE 37 - 24.6.1938 tarih ve 3487 sayılı kanun ile 13.7.1972 tarih ve 1609 sayılı kanun ve
değişiklikleri 14.5.1958 tarih ve 7116 sayılı kanun ile bu kanunun ek ve tadilleri ile diğer
kanunların bu kanun hükmünde kararnameye aykırı hükümleri yürürlükten kaldırılmıştır.
GEÇİCİ HÜKÜMLER
GEÇİCİ MADDE 1 - (Değişik: KHK/209 - 8.6.1984 / m.18) Bakanlığın teşkilât ve kuruluşu,
bu Kanun Hükmünde Kararname esaslarına göre yeniden düzenleninceye ve düzenleme
gereğince genel hükümlere göre yeni kadrolar tespit ve ihdas edilinceye kadar, Bayındırlık
Bakanlığı ile İmar ve İskân Bakanlığından personeli ile birlikte devredilmiş ve bu Kanun
Hükmünde Kararnamenin yürürlüğe girdiği tarihte uygulanmakta olan mevcut tadroların
kullanılmasına devam olunur.
GEÇİCİ MADDE 2 - (Değişik: KHK/209 - 8.6.1984 / m.19) Bu Kanun Hükmünde Kararname
ile yapılan yeni düzenleme sebebi ile kadro ve görev unvanları değişmeyenler, yeni
kadrolarına atanmış sayılırlar.
Bakanlığa devredilen kadrolardan Müsteşar, Müsteşar Yardımcıları ile Bayındırlık Bakanlığı
ve İmar ve İskân Bakanlığının ana hizmet, danışma ve denetim birimleri ve yardımcı
birimlerin Genel Müdür, Daire Başkanı, Kurul Başkanı ve bunların yardımcılarına ait kadrolardan aynı unvanları taşıyanlar ila aynı mahiyetteki hizmetlerin ifasına yönelik kadrolar
şahsa bağlı kadrolar olup, her ne sebeple olursa olsun boşalmaları halinde genel hükümlere
göre iptal edilmiş sayılır. Bayındırlık ve İskân Bakanı bu kadrolarda bulunan memurlardan
birini, görevli oldukları birim hizmetlerinin yürütülmesini tedvirle görevlendirebilir.
Kadro ve görev unvanları değişenler veya kaldırılanlara, şahsa bağlı kadrolarda bulunanlar
Bakanlığın Merkez veya Taşra Teşkilâtında yeni bir kadroya atanıncaya kadar her türlü mali
ve sosyal haklarıyla durumlarına uygun işlerde görevlendirilirler.
Yukarıdaki fıkralar kapsamındakilerden yeni kadrolarına atanmış sayılanlar dışında kalanların
Bakanlığın merkez veya taşra teşkilâtında durumlarına uygun kadrolara atanmaları halinde de
eski kadrolarına ait aylık, ek gösterge ve her türlü haklarının bu yeni kadrolarında kaldıkları
sürece ödenmesine devam olunur.
GEÇİCİ MADDE 3 - Bu Kanun Hükmünde Kararnamenin yürürlüğe girdiği tarihten önce,
Bayındırlık Bakanlığı ile İmar ve İskân Bakanlığında istihdam edilen bağlı ve ilgili kuruluş
persneli ilgili oldukları kuruluşlara en geç bir yıl içersinde iade edilir.
GEÇİCİ MADDE 4 - Bu Kanun Hükmünde Kararnamenin uygulanmasını göstermek üzere
hazırlanacak tüzük ve yönetmelikler yürürlüğe girinceye kadar mevcut tüzük ve
yönetmeliklerin bu Kanun Hükmünde Kararnameye aykırı olmayan hükümlerinin
uygulanmasına devam olunur.
GEÇİCİ MADDE 5 - (Değişik:KHK/209 - 8.6.1984 / m.20) Bakanlık taşra teşkilâtı bu Kanun
Hükmünde Kararnamenin 25 inci maddesinde belirlenen esaslara göre yeniden
düzenleninceye kadar, görev ve hizmetlerin mevcut taşra teşkilâtı tarafından Bakanlığın
uygun göreceği şekilde yürütülmesine devam olunur.
GEÇİCİ MADDE 6 - (Değişik: KHK/209 - 8.6.1984 / m.21) Bu Kanun Hükmünde
Kararname ile değiştirilen, kaldırılan veya yeni kurulan birimlere verilen görevler,
Bakanlıkça tespit edilecek birimler veya personel tarafından yerine getirilir.
Yeni kanuni düzenlemeler yapılıncaya kadar, 6785 sayılı Kanun ve ekleri ile, imar
mevzuatına ilişkin diğer kanunlarla, Bayındırlık ve İskân Bakanlığına verilen görevlerin,
birinci fıkraya göre yürütülmesine devam olunur.
Bakanlık, teşkilâtını ve kadrolarını en geç altı ay içinde bu Kanun Hükmünde Kararnameye
uygun hale getirir. Bu süre içinde bakanlık kadrolarını, bu Kanun Hükmünde Kararname ile
öngörülen teşkilât yapısına uygun hale getirmek üzere, Bakanlığın teklifi, Devlet Personel
Başkanlığı ile Maliye ve Gümrük Bakanlığının görüşlerine dayanılarak kadro ihdas ve iptal
etmeye, mevcut kadrolarda sınıf, unvan ve derece değişikliği yapmaya Bakanlar Kurulu
yetkilidir.
GEÇİCİ MADDE 7 - Bu Kanun Hükmünde Kararnamenin yürürlüğe girdiği tarihte,
Bayındırlık Bakanlığı ile İmar ve İskân Bakanlıklarına ait her türlü mal ve haklar başkaca bir
işleme gerek kalmaksızın Bayındırlık ve İskân Bakanlığına devredilmiş sayılır.
YÜRÜRLÜK
MADDE 38 - Bu Kanun Hükmünde Kararname yayımı tarihinde yürürlüğe girer. YÜRÜTME
MADDE 39 - Bu Kanun Hükmünde Kararname hükümlerini Bakanlar Kurulu yürütür.
EK - I Sayılı Cetvel (KHK 209 - 8.6.1984 / m.17)
BAYINDIRLIK VE İSKAN BAKANLIĞI MERKEZ TEŞKİLATI
Müsteşar Müsteşar Yrd. Ana Hizmet Birimleri

Müsteşar Müsteşar Yrd. 1. Yapı İşleri Genel Md.
 Müsteşar Yrd.
2. (...) (19.11.1986 tarih ve 3322 sayılı Kanunun 6.
maddesi hükmü gereğince yürürlükten kaldırılmıştır.)
 Müsteşar Yrd. 3. Afet İşleri Genel Md.
 Müsteşar Yrd. 4. Teknik Araştırma ve Uygulama Genel Müdürlüğü

Danışma ve Denetim
Birimleri
Yardımcı Birimler

Teftiş Kurulu Bşk.
Personel Dairesi
Bşk.

Yüksek Fen Kurulu Bşk.
İdari ve Mali İşler
Dai. Bşk.

Araştırma, Planlama ve
Savunma Sekreterliği
Koordinasyon
Kurulu Bşk.

Hukuk Müşavirleri Bakanlık
Müşavirleri
Özel Kalem
Müdürlüğü

Basın ve Halkla İlişkiler
Müşavirliği

Yorumlar

Popüler Yayınlar