Yönetmelik 
Tarım ve Köyişleri  Bakanlığından:   
Tarım  Arazilerinin Korunması ve  
Kullanılmasına Dair Yönetmelik 
BİRİNCİ   BÖLÜM 
Amaç,  Kapsam ve Tanımlar 
             Amaç 
             Madde  1 — Bu Yönetmeliğin amacı; tarım arazilerinin korunmasının  ve amacına uygun bir şekilde kullanılmasının sağlanması ve bu alanların hangi  zorunlu hallerde tarım dışı amaçlarla kullanılabileceğine dair usul ve  esasları belirlemektir. 
             Kapsam 
             Madde  2 — Bu Yönetmelik, tarım arazilerinin korunması ile  yerleşim birimlerinin kurulması, geliştirilmesi, askeri, sanayi, ulaştırma,  eğitim, sağlık, turizm, depolar, antrepolar, haberleşme, sportif ve tarımsal  tesisler ile diğer amaçlar için kullanılmasına ihtiyaç duyulan tarım  arazilerinin, tarım dışı amaçlar için kullanılmasına izin verilmesiyle ilgili  hususları kapsar.  
             6831 sayılı Orman Kanunu ile  orman sayılan yerler, 3573 sayılı Zeytinciliğin Islahı ve Yabanilerinin  Aşılattırılması Hakkında Kanun ile belirlenen zeytinlikler, 4342 sayılı Mera  Kanunu uygulama alanları ve 3083 sayılı Sulama Alanlarında Arazi  Düzenlemesine Dair Tarım Reformu Kanunu uyarınca uygulama alanı veya bölgesi  ilan edilen yerlerde bu Yönetmelik hükümleri uygulanmaz. 
             Dayanak 
             Madde  3 — 9/8/1991 tarihli ve 441 sayılı Tarım ve Köyişleri Bakanlığının Kuruluş ve Görevleri Hakkında  Kanun Hükmünde Kararnamenin 2 nci maddesi, 9/5/1985  tarihli ve 3202 sayılı Kanunun 2 nci maddesi ile  28/1/2005 tarihli ve 5286 sayılı Kanun uyarınca hazırlanmıştır.  
             Tanımlar 
             Madde  4 — Bu Yönetmelikte geçen;  
             Bakanlık: Tarım ve Köyişleri Bakanlığını, 
             İl Müdürlüğü: Tarım ve Köyişleri Bakanlığı İl müdürlüklerini, 
             Çiftçi: Bitkisel, hayvansal ve su  ürünleri üretimi yaparak geçimini temin eden gerçek veya tüzel kişileri, 
             Tarım arazileri: Toprak, topoğrafya ve diğer ekolojik özellikleri bitkisel,  hayvansal ve su ürünleri üretimi için uygun olan ve halihazır bu amaçla  kullanılan veya ekonomik olarak imar, ıslah ve ihya edilerek bitkisel,  hayvansal ve su ürünleri üretimi için uygun hale dönüştürülebilen arazileri, 
             Tarım arazileri sınıfı: Doğal  özellikleri ve yapılan tarım şekline göre; nitelikleri Bakanlıkça belirlenen  mutlak tarım arazileri, özel ürün arazileri, dikili tarım arazileri, marjinal  tarım arazilerini, 
             Arazi kullanma şekilleri:  Arazinin halihazır kuru tarım, sulu tarım, mera, orman, yerleşim yeri, terk  ve benzeri kullanım şekillerini, 
             Mutlak tarım arazileri: Bitkisel  üretimde, toprağın fiziksel, kimyasal ve biyolojik özelliklerinin  kombinasyonu yöre ortalamasında ürün alınabilmesi için sınırlayıcı olmayan, topoğrafik sınırlamaları yok veya çok az olan, ülkenin  tarımsal üretiminde ülkesel, bölgesel veya yerel önemi nedeniyle tarımda  kalması gereken, halihazır tarımsal üretimde kullanılan veya bu amaçla  kullanıma elverişli arazileri, 
             Dikili tarım arazileri: Arazi  özelliklerine bağlı kalmaksızın, sayıları, tür ve cinsine göre Bakanlıkça  belirlenecek asgari sayıda meyve, asma, fındık, fıstık, gül, çay ve benzeri  ağaç, ağaççık ve çalı formunda yöre ekolojisine uygun çok yıllık bitkilerin  dikili olduğu tarım arazilerini, 
             Özel ürün arazileri: Mutlak tarım  arazileri ve dikili tarım arazileri dışında toprak ve topoğrafik  sınırlamaları nedeniyle yöreye adapte olmuş her tür bitkisel üretim  yapılamayan sadece özel bitkisel ürünlerin yetiştiriciliği ile su ürünleri  yetiştiriciliğinin ve avcılığının yapılabildiği, ülkenin tarımsal üretiminde  ülkesel, bölgesel veya yerel önemi nedeni ile tarımda kalması gereken  arazileri, 
             Marjinal tarım arazileri: Mutlak  tarım arazileri, özel ürün arazileri ve dikili tarım arazileri dışında kalan,  toprak ve topoğrafik sınırlamaları nedeniyle  üzerinde sadece geleneksel toprak işlemeli tarımın yapıldığı, yerel önemi  olan ve kullanım kararlarının yerel ihtiyaçlara göre belirlendiği arazileri, 
             Örtü altı tarım arazileri: İklim  ve diğer dış etkilerin olumsuzluklarının kaldırılması veya azaltılması için  cam, naylon veya benzeri malzeme kullanılarak oluşturulan örtüler altında  ileri tarım teknikleri kullanılarak tarım yapılan arazileri, 
             Sulu tarım arazileri: Devlet  yatırımları ile sulamaya açılmış veya sulama projesi kapsamında olan  arazileri, 
             Kuru tarım arazileri: Halen  Devlet yatırımları ile sulanmayan veya sulama projesi kapsamında olmayan,  bitki su ihtiyacının sadece doğal yağışlarla karşılanabildiği arazileri, 
             Tarımsal amaçlı yapılar: Tarımsal  üretim için ihtiyaç duyulan yapılar ile tarımsal ürünlerin üretildikten sonra  ilk işleme ve değerlendirmesini yapmak amacıyla işletme içerisinde inşa  edilen, işletme sahibine ait yapıları, 
             Tarımsal amaçlı entegre yapılar:  Tarımsal ürünlerin üretiminden sonra işlenerek fiziksel veya kimyasal  özellikleri değiştirilip bir veya birden fazla yeni ürüne dönüştürülmesinin  yapıldığı tesisleri, 
             Arsa: Yerleşim alanları içinde  veya dışında ilgili kuruluşlardan uygun görüş alınarak konut, sanayi, turizm  ve benzeri amaçlarla yerleşim için imar planı yapılmış veya bu amaçla  kullanılan, planı bulunmayan kasaba, belde ve köy yoğun yerleşim alanları   içinde kalan arazileri, 
             Yerleşim alanı: Konut, konaklama,  turizm, sanayi, askeri ve benzeri amaçlar için kullanılmak üzere planlanarak  yapılaşmış veya eskiden beri bu amaçla kullanılan planı bulunmayan kasaba,  belde ve köy yerleşik alanları ile arsa niteliği kazanmış arazileri 
             ifade eder. 
İKİNCİ   BÖLÜM 
Tarım  Dışı Faaliyetlere Arazi Tahsisinde Genel Esaslar 
             Uygulama  alanları izin mercii 
             Madde  5 — Bu Yönetmeliğin 2 nci  maddesinde belirtilen kanunların kapsamı dışında kalan alanlarda, her ölçekteki  bölge planları, çevre düzeni planları, nazım imar planları, mevzii imar  planları, uygulama imar planları ve bunların eki imar planları ile yerleşim  alanlarındaki ilave imar planları için ihtiyaç duyulan arazinin tarım dışı   amaçlı faaliyetlere tahsisi İl müdürlüklerinin iznine tabidir. Bölge  planları, çevre düzeni planları ve nazım imar planları gibi küçük ölçekli  planlar hazırlanmadan önce ilgili kuruluşlar, planlanacak alanların  sınırlarını gösteren 1/25 000 veya daha büyük ölçekli haritalarla birlikte,   İl müdürlüğüne müracaat eder. İl müdürlükleri, hazırlayacakları arazi  özellikleri ve tarımsal faaliyetlerle ilgili bilgileri içeren tarımsal etüt  raporunu değerlendirerek, karara esas gerekli belgeler tamamlandıktan sonra,  müracaatları en geç bir ay içerisinde sonuçlandırır.  
             Arazi  özelliklerinin belirlenmesi 
             Madde  6 — Arazi özellikleri; kullanım şekli, toprak özellikleri,  arazi sınıfı, tarımsal özellikleri ve çevre arazilerle tarımsal kullanım  bütünlüğü, herhangi bir zirai geliştirme projesi içerisinde olup olmadığı göz  önüne alınarak hazırlanacak tarımsal etüt raporu ile belirlenir.  
             Tarımsal etüt raporları, arazi  etütlerinin yapılması ile ilgili Bakanlıkca  düzenlenen hizmet içi eğitimi almış en az iki ziraat mühendisi  tarafından  hazırlanır. Eğer ilde bu  eğitimi almış ziraat mühendisi yoksa toprak, tarla, bahçe veya tarımsal  yapılar bölümü mezunu en az iki ziraat mühendisi tarafından hazırlanır. İl  Müdürlükleri verecekleri kararda bu raporda belirtilen tarım arazi  sınıflarını, kullanım şekillerini ve tarımsal bütünlüğünü, herhangi bir  sulama ve zirai devolopman projesi içerisinde yer  alıp almadığına dair ilgili kuruluşlardan alınacak belgeleri ve arazinin  diğer tarımsal özelliklerini esas alarak değerlendirme yapar ve kararını   gereği için ilgili kuruluşlara, istatistiki bilgi  derlenmesi için Bakanlığa gönderir.  
             Arazinin  doğal yapısında değişiklik yapılması 
             Madde  7 — Tarım dışı amaçla arazi kullanmak için yapılacak izin  talepleri, arazinin doğal durumu ve mevcut kullanma şekli bozulmadan önce  yapılır. Bozulan arazinin niteliklerinin tespit edilemediği durumlarda ve  dikili alanlarda kesme veya sökme yapılarak arazinin mevcut kullanma şekli  bozulduktan sonra izin talebinde bulunulması halinde, etüt  raporu düzenlenmez, uygun görüş verilmez.  Arazi nitelikleri belirlenebiliyorsa bu Yönetmelik hükümleri uygulanır. 
             Tarım  dışı amaçla kullanılamayacak araziler 
             Madde  8 — Bu Yönetmeliğin 10, 11, 12 ve 14 üncü maddelerinde  belirtilen istisnalar hariç olmak üzere, tarım dışı amaçlarla kullanılmaya  tahsis edilemeyecek araziler şunlardır: 
             a) Mutlak tarım arazileri, özel  ürün arazileri ve ekonomik olarak verim alınan veya halen ekonomik verim  alınmasa bile gerekli bakım yapıldığında ekonomik verim alınabilecek olan  dikili tarım arazileri ile sulu tarım arazileri, 
             b) Drenaj yetersizliği, taşlılık  veya tuzluluk gibi sebeplerle marjinal tarım arazisi olan ancak ekonomik  olarak ıslah edilmek suretiyle bu maddenin (a) bendinde belirtilen arazilere  dönüştürülebileceği tarımsal etüt raporunda belirtilen araziler, 
             c) Özellikleri itibarıyla tarım  dışı kullanımlara tahsis edilebilir durumda olmakla birlikte sulama, drenaj,  toprak muhafaza ve benzeri planlama veya uygulama projeleri kapsamında yer  alan ve bir proje kapsamı içinde olmasa bile tarım dışı maksatlı kullanımlara  tahsisleri halinde proje bütünlüğünü veya çevre arazilerdeki tarımsal  kullanım bütünlüğünü bozacak durumda olan araziler. 
             Tarım  dışında kullanılacak tarım arazilerinde öncelik sırası 
             Madde  9 — Tarım dışı amaçlı arazi kullanım ihtiyaçları öncelikle  kuru şartlarda tarım yapılan marjinal tarım arazileri içerisinden karşılanır.  Bu sınıf arazilerden karşılanamaması halinde 10, 11, 12, ve 14 üncü  maddelerinde yer alan istisnalar için ekonomik verimi olmayan dikili tarım  arazileri, özel ürün arazileri ve mutlak tarım arazileri sırası takip  edilerek  karşılanır.  
             Tarım  dışı amaçlarla kullanılabilecek kuru tarım arazileri 
             Madde  10 — Marjinal tarım arazilerinden başlamak kaydıyla, daha  uygun alternatif araziler bulunmadığı takdirde, aşağıda belirtilen genel  maksatlar için gerçek ihtiyaca cevap verecek miktarlardaki diğer kuru tarım  yapılan araziler ile ekonomik verim alınamayan dikili tarım arazileri, kamu  yararının gözetilmesi ve tarımsal faaliyetlere zarar vermeyecek tedbirlerin  alınması kaydıyla, tarım dışı faaliyetlere tahsis edilebilir. 
             a) Köylerin plânlı yerleşimi için  mevcut yerleşik alanların çevresinde bulunan araziler, 
             b) Mevcut yerleşim alanlarına  ilave olarak belediye veya mücavir alan sınırları içinde ilgili belediye  tarafından imar plânı yapılmak istenen yerler, 
             c) Belediye ve mücavir alan  sınırları içinde ve dışında kurulacak organize sanayi bölgeleri ve küçük  sanayi siteleri, 
             d) Toplam kullanım alanı 5000  metre kareyi geçmemek şartı ile karayolları   güzergahlarında kurulacak oto yakıt satış istasyonu ve bu istasyon ile  birlikte planlanacak sosyal tesisler,  
             e) Katı atıkların etkisiz hale  getirilmesi için yapılan tesisler ve ek tesisler, 
             f) Ceza infaz kurumları ve  tutukevleri yapı ve tesisleri, 
             g) 4/6/1985 tarihli ve 3213  sayılı Maden Kanununun 2 nci maddesinde geçen  birinci ve ikinci grup madenler hariç, madencilik arama ve işletme  faaliyetleri için gerekli yapı ve tesisler. 
             Tarım  dışı amaçlarla kullanılabilecek sulu tarım arazileri ve diğer araziler 
             Madde  11 — Sulu tarım arazileri tarım dışı amaçlı kullanımlara  tahsis edilemez. Ancak, daha uygun alternatif alanlar tespit edilemediği  durumlarda aşağıda belirtilen genel amaçlar için ihtiyaca cevap verecek  miktarlardaki her sınıf ve özellikte tarım arazileri, tarımsal faaliyetlerin  zarar görmemesi için gerekli tedbirlerin alınması şartıyla, tarım dışı   faaliyetlere tahsis edilebilir. 
             a) Karayolları, demiryolları, köy  yolları ve benzeri yollar, 
             b) Su temini ve enerji üretimi  amaçlı baraj, gölet, elektrik santralleri, su kuyusu ve bunlara ait ek tesisler;  ham petrol ve doğalgaz arama, üretim, depolama tesisleri ve bunlara ait ek  tesisler; santral yolu, şalt merkezi, direk, pilon, kök, trafo, enerji nakil hatları, cebri boru  güzergahı, arıtma ve bunlara ait pompaj tesisleri ve güzergahları, trafik  kontrol ve güvenlik istasyonları, 
             c) Milli savunma tesisleri, hava  alanları ve ek tesisleri, 
             d) Sera ve sera organize sanayi  bölgeleri, 
             e) Maden arama faaliyetleri,  
             Yukarıda belirtilen genel amaçlar  için yapılan müracaatlar İl müdürlükleri tarafından incelenir ve alternatif  olmadığı kanaatine varılırsa uygun görüş verilir, alternatif alan tespiti  halinde müracaat reddedilir. 
             Bu maddenin (e) bendinde  belirtilen maden arama faaliyetleri sonucunda stratejik önemi haiz madenin  bulunması halinde madencilik işletmesi amacıyla ilgili Bakanlık tarafından  alınan  kamu yararı kararının İl  müdürlüğüne iletilmesi halinde söz konusu arazinin tarım dışı kullanımına  izin verilir.   
             Tarımsal  amaçlı yapılar 
             Madde  12 — Çiftçiye ait tarımsal işletmenin ekonomik olarak yürütülmesini  sağlamak için gerekli boyut, hacim ve vasıfta; kümes, ahır, ağıl, depo, soğuk  hava deposu, yemlik ve yem hazırlama tesisleri, mandıra, balık üretim  tesisleri, arı hane, su ve yem deposu, gübre ve silaj çukuru ile plan ve  projeleri İl müdürlüğü tarafından incelenerek tarımsal nitelikli olduğuna  karar verilen diğer tesislerle ilgili olarak Bayındırlık ve İskan Müdürlüğü  veya belediyelere, 22/2/2005 tarihli ve 5302 sayılı İl Özel İdaresi Kanununun  6 ncı maddesinin birinci fıkrasının (b) bendi  gereğince belediye sınırları dışında İl özel idarelerine yapılan müracaatlar   İl müdürlüğüne intikal ettirilir. İl müdürlüğü tarafından bu talepler  incelenir ve bu tesislerin, yukarda belirtilen özelliklere uyan tesislerden  olması halinde, arazi niteliklerine ve sınıfına bakılmaksızın projede  öngörülen miktarda alana bu amaçla kullanmak kaydıyla izin verilir.  
             Tarımsal üretimi teşvik etmek  maksadıyla, alternatif alan bulunamaması halinde plan ve projeleri İl  müdürlüğünce incelenip, tarımsal nitelikli olduğuna karar verilen, tarımsal  ürünlerin işlenmesi ve değerlendirilmesi ile ilgili tesisler için ihtiyaç  duyulan tarım arazileri, işletmenin toplam arazi varlığının 2/100’ini geçmeyecek şekilde, arazi sınıfına bakılmaksızın İl  müdürlüğü tarafından tarım dışı kullanıma tahsis edilir. 
ÜÇÜNCÜ  BÖLÜM 
Tarım  Dışı Faaliyetler İçin Arazi Talepleri ve Plan Değişiklikleri 
             Tarım  dışı amaçlı münferit kullanımlar için istenen belgeler 
             Madde  13 — Gerçek ve tüzel kişiler ile Devletin özel mülkiyetinde  veya hüküm ve tasarrufu altında bulunan arazilerin tarım dışı maksatlarla  kullanılmak istenmesi halinde; arazinin en az 1/5000 ölçekli kadastral haritası veya krokisi, üzerinde arazinin yeri  işaretli ve koordinat değerli 1/25000 ölçekli haritası ve tapudan alınacak  arazi vasfını gösterir belge ile birlikte İl müdürlüğüne müracaat edilir. 
             İl müdürlüğünce bu Yönetmeliğin 5  inci maddesine göre işlem yapılır. 
             Plân  değişikliği yapılmasının esasları 
             Madde  14 — Bu Yönetmeliğin yürürlüğe girmesinden önce onaylanmış   olan her tür ve ölçekteki planlarda, tarım arazisi olarak ayrılmış alanlar  için yapılacak her tür zorunlu plan değişikliklerinde İl Müdürlüğünün uygun  görüşünün alınması esastır.    
             İl Müdürlükleri;  
             a) Plânlı alan Belediye veya  mücavir alanı içinde ise, Belediye hizmetlerinin yürütülmesi ve alt yapı   tesisleri için inşa edilecek yapılara yönelik ilgili Belediye tarafından  yapılan arazi taleplerinde, 
             b) Tarımsal üretimi teşvik etmek  amacıyla kurulmuş tarımsal ürünlerin işlenmesi ve değerlendirilmesi ile  ilgili entegre nitelikli sanayi tesislerinin geliştirilmesi ve rekabet  gücünün arttırılması için, mevcut yapılara ilave tesislerin kurulmasına  yönelik arazi taleplerinde, 
             c) Diğer sanayi tesislerinin  bulunduğu planlı alanlarda, sanayi tesislerinin rekabet gücünün arttırılması   için ihtiyaç duyulan, ileri teknoloji kullanımı sağlayarak üretimi artıracak  ve mevcut tesislerle entegre çalışma zorunluluğu bulunan ilave tesislerin  kurulmasına yönelik arazi taleplerinde, 
             plân değişikliği iznini  verebilir. 
             Bu madde kapsamında yukarıda  sayılan zorunlu haller için ihtiyaç duyulan araziler, öncelikle tarım dışı   kullanım planı bulunan tesislere sınır ve düşük potansiyelli kuru tarım  arazilerinden karşılanır. Eğer böyle bir arazi yoksa gerçek ihtiyaca cevap  verecek miktarda alan, mevcut planlı alana sınırı olan diğer tarım  arazilerinden karşılanabilir. 
             Etüdün   ücretlendirilmesi 
             Madde  15 — Kamu kurum ve kuruluşları hariç, gerçek ve tüzel  kişilerin tarım dışı amaçlarla kullanmak istedikleri arazilerde yapılacak  incelemeler için, Bakanlıkça tespit edilecek ücret İl Müdürlüğü döner sermaye  işletmelerine yatırılır.  
             İtiraz 
             Madde  16 — Tarım dışı amaçlı arazi kullanımları için verilen  karara itiraz, ilgili İl müdürlüğü vasıtasıyla Bakanlığa yapılır, Bakanlık  tarafından değerlendirilerek karara bağlanır ve gereği için ilgiliye, bilgi  için İl müdürlüğüne gönderilir. İtiraz en fazla iki defa yapılabilir.  
             İtiraz için yatırılacak ücretler  bu Yönetmeliğin 15 inci maddesinde geçen ücretlerin iki katı olarak  Bakanlığın belirleyeceği ilgili döner sermaye işletmelerine yatırılır.  
DÖRDÜNCÜ  BÖLÜM 
Çeşitli  ve Son  Hükümler 
             Genelge  ve talimat hazırlanması 
             Madde  17 — Bakanlık, bu Yönetmeliğin uygulanmasını sağlamak ve  kolaylaştırmak amacıyla genelge ve talimat çıkarmaya yetkilidir. 
             Kaldırılan  hükümler 
             Madde  18 — 13/6/2003 tarihli ve 25137 sayılı Resmî Gazete’de  yayımlanan Tarım Arazilerinin Korunması ve Kullanılmasına Dair  Yönetmelik  yürürlükten kaldırılmıştır. 
             Yürürlük 
             Madde  19 — Bu Yönetmelik 16/3/2005 tarihinden geçerli olmak üzere  yayımı tarihinde yürürlüğe girer. 
             Yürütme 
Madde 20 — Bu Yönetmelik hükümlerini  Tarım ve Köyişleri Bakanı yürütür. 
 | 
Emlak dünyası, tapu mevzuatı ve tapu da yapılan işlemler hakkında bilgi, kişisel gelişim makale ve yazılarınız içerir.
4 Mayıs 2014 Pazar
Tarım Arazilerinin Korunması ve Kullanılmasına Dair Yönetmelik
Kaydol:
Kayıt Yorumları (Atom)
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder