Emlak dünyası, tapu mevzuatı ve tapu da yapılan işlemler hakkında bilgi, kişisel gelişim makale ve yazılarınız içerir.
18 Ocak 2011 Salı
KONUT KAPICI ÜCRETLERİNDEN GELİR VE DAMGA VERGİSİ KESİNTİSİ
Apartman kapıcı ücretleri gelir ve damga vergisinden muaftır. Apartman kapıcıları asgari geçim indiriminden yararlanamaz.
A- Gelir Vergisi:
1- İşyerlerinde: Tapu kaydındaki statüsü ne olursa olsun, tamamen işyeri olarak kullanılan binaların yönetimlerinin, kapıcılara ödedikleri ücretlerden Gelir Vergisi Kanunu'nun 94/ 1. maddesi gereğince, 103 ve 104. maddelerde belirtilen esaslar dahilinde tevkifat yapmaları ve beyan etmeleri gerekmektedir.
2-Konutlarda: Kanuna uygun olarak kısmen veya tamamen konut olarak kullanılan binaların kapıcılarına ödenen ücretler ise Gelir Vergisi Kanunu'nun 23/ 6. maddesi gereği istisna kapsamındadır ve üzerinden tevkifat yapılması yükümlülüğü yoktur.
B-Damga Vergisi:
Damga Vergisi Kanununa ekli (2) sayılı tablo “Damga Vergisinden İstisna Edilen Kağıtlar” başlığı adı altında düzenlenmiştir.
Damga Vergisi Kanununa ekli (2) sayılı tablonun IV/34.maddesi “(5281 sayılı Kanunun 8. maddesiyle eklenen ve 1.1.2005’ den geçerli olmak üzere 31.12.2004 tarihinden itibaren yürürlüğe giren fıkra) Ticarî, ziraî veya meslekî faaliyetlere ilişkin olmamak şartıyla gerçek kişiler arasında düzenlenen akitlerle ilgili kâğıtlar (Söz konusu kâğıtlar, resmi dairelere veya noterlere ibraz edildikleri takdirde bu tarih itibarıyla vergiye tâbi tutulur ve ibraz edenlerce ödenir.) (5535 sayılı Kanunun 8. maddesiyle eklenen ve 8.7.2006 tarihinden itibaren yürürlüğe giren ibare) ile Gelir Vergisi Kanununun 23. maddesinde belirtilen ücretlere ilişkin kâğıtlar” şeklinde hüküm içermektedir.
5535 sayılı Kanunun 8.maddesiyle yapılan değişiklik sonucu 08.07.2006 tarihinden itibaren konut kapıcı ücretleri damga vergisinden istisna edilmiştir.
C-Konut Kapıcıları ve Asgari Geçim İndirimi :
Kanuna uygun olarak kısmen veya tamamen konut olarak kullanılan binaların kapıcılarına ödenen ücretler Gelir Vergisi Kanunu'nun 23/6. maddesi gereği istisna kapsamındadır ve üzerinden tevkifat yapılması yükümlülüğü yoktur. Diğer bir ifadeyle konut kapıcı ücretleri gelir vergisine tabi değildir. Asgari geçim indirimi uygulaması ile ücretlinin medeni durumuna göre bulunun indirim tutarı gelir vergisinden mahsup edilir. Maliyeye ödenecek vergi (mahsup edilen kısmı) ücretliye ödenir. Konut kapıcıları gelir vergisi ödemediğinden asgari geçim indiriminden yararlanamayacaktır.
Apartman kapıcı ücretleri gelir ve damga vergisinden muaftır. Apartman kapıcıları asgari geçim indiriminden yararlanamaz.
Apartman ve Site Yöneticileri ! SGK, 1 Kasım 2009’dan itibaren 1 sigortalı çalıştıran işverenleri de e-bildirge kapsamına almış olup, 1 işçi çalıştıran işverenleri de internet üzerinden bildirge vermekle yükümlü tutmuştur.
İşverenlerin veya mali müşavirlerinin çalıştırılan sigortalıların sayısı, çalışma gün sayıları ile kazançlarının SGK’ya bildirimi bir yıldan fazla bir süredir elektronik ortamda yapılmaktadır. Bu işleme e-bildirge ismi verilmektedir. Uygulamada en az 2 işçi çalıştıranlar e-bildirge vermek zorunda olup, 1 işçi çalıştıranlar ise ister kağıt ortamında isterse de e-bildirge ile bildirme seçeneklerinden birini kullanabilmektedir. Bu uygulama sigortalı işe giriş bildirgeleri için de geçerli durumdadır.
Apartman ve Site Yönetimleri ile Yöneticilerinin Durum Ne İdi? Şimdi Ne Oluyor? ;
Apartman ve site yönetimleri tarafından çalıştırılan kapıcılar veya küçük esnaf ve zanaatkarlar gibi bir işçinin çalıştığı yerlerde bilgisayar ve internet bulunamayacağı düşünülerek başlatılan bu uygulamaya şimdi son veriliyor. Ve bilgisayar kullanmayı bilemeyen veya kullanma imkanı olmayan yöneticinin işi biraz daha zorlaşıyor. SGK yeni kararı ile 1 Kasım 2009’dan itibaren 1 sigortalı çalıştıran işverenleri de e-bildirge kapsamına almış olup, 1 işçi çalıştıran işverenleri de internet üzerinden bildirge vermekle yükümlü tutmuştur.
1 işçi (kapıcı , apartman görevlisi vs.. Çalıştıran Apartman ve Site Yönetimleri 1 Kasımdan ( 1 Kasım 2009) İtibaren E-Bildirge Vermekle Zorunlu Olacak! ;
Apartman ve Site Yöneticileri eğer e-bildirge hiç vermemiş iseler 1 Kasımdan itibaren e- bildirge vereceklerdir. Bu nedenle verilme süresi 1 Kasım-23 Kasım 2009 arasında olan 2009/Ekim dönemine ait aylık prim hizmet belgesi ile 1 Ekim 2009’dan itibaren işe başlayan sigortalılara ait işe giriş bildirgeleri artık internet üzerinden SGK’ya e-bildirge yoluyla verilecektir.
Bu sebeplerle SGK’nın ağır olan idari para cezaları ile karşılaşmamak adına, apartman ve site yöneticilerinin cezalı duruma düşmemek amacı ile 1 Ekim’i (1 Ekim 2009) beklemeden SGK Müdürlüklerine e-bildirge başvurusu yapmalarını tavsiye ederiz
Müteahhitler ‘şeffaf’ olacak, kiralık karne ‘AB’ye uyum’la bitecek
Nuray BABACAN / ANKARA | <> >18 Ocak 2011 | <> >
Bayındırlık ve İskan Bakanı Mustafa Demir,
“Müteahhitlerle ilgili verilerin yer alacağı veri bankası kurulacak.
İsteyen Japonya’dan bile Türkiye’deki bir müteahhitlik şirketiyle ilgili
bilgileri öğrenebilecek. Sadece karne kiralayarak para kazanma dönemi
bitecek” dedi.
BAYINDIRLIK ve İskan Bayındırlık
Bakanlığı, yeni bir çalışma başlattı. Avrupa Birliği’ne (AB) uyumda
büyük önem taşıyan müteahhitlik hizmetleri yeni kurallara bağlanacak.
Bayındırlık ve İskan Bakanı Mustafa Demir, “Kurulacak veri bankası ile
tüm mütehahhitlerin bilgilerine yer verilecek. Sistem sayesinde
müteahhitlerin evde oturarak sadece karne kiralayarak veya satarak para
kazanma dönemi bitecek” dedi. Demir, 2012’den itibaren yürürlüğe girecek
yeni sistemle ilgili şunları söyledi:
Firmalar görünür olacak
Müteahhitlik
değerlendirme sistemi, AB’nin de bir açmazı. Biz bir değerleme sistemi
kurucağız. Elektronik ortamda bir mütehahitle ilgili her türlü bilgi yer
alacak. Sistemde, kamuya hiç iş yapmamış müteahhitlere de yer
verilecek. Daha çok belli konuda tecrübeli olan mütehahhitler iş alıyor.
Ama yeni firmalar ya da kamuyla hiç iş yapmamış bazı müteahhitler
görünmüyor. Bakıyorsunuz donanımları daha iyi, teknik anlamda altyapısı
daha uygun olmasına rağmen sitemde gözükmüyorlar.
Karne kiralama dönemi bitecek
Kurulacak
veri bankası ile bu tür mütehahhitlerin bilgilerine yer verilecek.
Sistem sayesinde müteahhitlerin evde oturarak sadece karne kiralayarak
veya satarak para kazanma dönemi bitecek.
Japonya’dan bir tıkla ulaşılacak
Akreditasyon
sistemi olacak. Adamın iş yönetme kabiliyeti, performansı, mali
yeterliliği gibi bilgiler bu sistemde görülecek. Bu veri bankası tüm
dünyanın kullanımına açık olacak. Japonya’dan girilince, Türk
müteahhitlerle ilgili bilgilere ulaşılabilecek. Bir tık uzaklıkta olacak
yani.
İşlemleri üç aya indirdik
Diğer yandan
bürokratik işlemleri azaltıyoruz. Yapı iskan işlemlerini üç aya
indirdik. İlgili kurumlara gerekli evraklarla ilgili işlem yapmaları
için 15 gün süre veriyoruz. Bu sürede aşarsa, vatandaşı bekletmeden
işlemini yapıyoruz. Yetkiyi veriyoruz, artık üç ayı geçmiyor.
Emlakçılık yeniden tarif ediliyor
BAYINDIRLIK ve İskan Bakanı Mustafa Demir, emlakçılığı yeniden
tanımlayan, yeni meslek tarifi yapan yasa çalışmasında, emlakçıların
“aracı kurum” olarak tanımlanacağını da açıklayarak, şunları söyledi:
“Müşterisini yanlış yönlendiren, yanlış bilgi veren emlakçının yaptırımı
olacak. Yeni düzenlemeden sonra sizin adınıza gayrimenkul alıp, satan
kiraya veren, araştırma yapan kurumlara dönüşecekler. Makbuz ve fatura
kesme zorunluluğu olacak. İsteyen çalıştığı emlakçıya vekalet verecek,
yetki sınırları içerisinde emlağınızı satma ve kiralama hakkı olacak.
Sizin adınıza imza atacak, sizin adınıza işlem gerçekleştirecek. Bu
anlaşmayı istismar eden emlakçıya da ceza verilecek. Alınan
komisyonlarda alt ve üst sınır belirlenecek. Bu ikisi arasında yapılacak
anlaşma iki tarafın inisiyatifinde olacak. Eğitim durumları da bu
yasada düzenlenecek. Üniversite mezunu veya lise mezunu mu olacaklar, o
konuda henüz karar vermedik.”
2 B ARAZİSİ ALMAYAN YATIRIMCI BAŞINI TAŞTAN TAŞA VURACAK MİLLİ PİYONGO GİBİ OLDU ALAN KİŞİLERE
Herkesin gözü 2B'de
Orman
vasfını yitirmiş arazilerin satışına ilişkin geri sayım başladı. Sadece
İstanbul'da belirlenen 70 bin parsel 2B arazisinden 3 milyar lira gelir
bekleniyor. Satış için gün sayanlar arasında Tansu Çiller, Hamza
Yerlikaya, Fatih Kasırga ve İsmail Türüt de var
Ercan SARIKAYA/ İSTANBUL
KAMUOYUNDA
'2B' olarak bilinen orman vasfını yitirmiş arazilerle ilgili taslak
hazır. İlk Bakanlar Kurulu'nda konunun ele alınması ve düzenlemenin
Meclis tatile girmeden yasalaşması öngörülüyor. Yasa çıktıktan sonraki
üç ay içerisinde ise başvurular alınacak. Bu çerçevede, Tapu Kadastro
Genel Müdürlüğü de 2B arazilerini tespit çalışmalarını tamamladı. Buna
göre, Türkiye genelinde 473 milyon metrekare 2B arazisi var. 2B'lerin en
fazla olduğu il ise Antalya. Orman özelliğini yitirmiş arazilerin 22
milyon metrekarelik bölümünün üzerinde yerleşim yerleri bulunuyor.
SADECE İSTANBUL'DA 70 BİN PARSEL
İstanbul'da
ise Beykoz, Küçükçekmece, Şişli, Çatalca, Ümraniye, Kartal, Sarıyer,
Silivri, Arnavutköy, Sultanbeyli, Sancaktepe, Çekmeköy, Eyüp,
Sultangazi, Kağıthane, Pendik, Tuzla, Maltepe, Şile gibi 19 ilçede, 70
bin parsel 103 milyon metrekare 2B arazisi olduğu belirlendi. Bu
tespitler, Tapu Kadastro müdürlüklerinde askıya çıkartılıp itirazlar
alındı ve kesinleştirildi.
BEKLENEN GELİR ÜÇ MİLYAR
İstanbul'da
2B arazilerinin fiyatlarının ilçelere göre değişeceği ancak bir
dönümünün ortalama 30 bin liraya satılacağı ifade ediliyor. Bu şekilde
elde edilmesi beklenen gelir ise 3 milyar lira.
REKOR BEYKOZ'DA
YapIlan
çalışmalarda İstanbul'da en fazla 2B arazisi 20 bin 500 parsel ve 26
milyon 700 bin metrekareyle Beykoz'da tespit edildi.
Buradaki
arazilerin satışından 800 milyonla 1 milyar lira arası gelir beklendiği
ifade ediliyor. Diğer ilçelerdeki 2B tespitleri şöyle:
- Çatalca'da 16 milyon 870 bin metrekare,
- Silivri'de 14 milyon 700 bin ,
- Arnavutköy'de 2 milyon 900 bin metrekare.
- Ümraniye'de 4 milyon 515 bin,
- Çekmeköy'de 4 milyon 756 bin,
- Sancaktepe'de 763 bin 500,
- Sultanbeyli'de 4 milyon 937 bin,
- Sarıyer'de 1 milyon 908 bin,
- Şile'de 18 milyon 400 bin,
- Pendik'de 3 milyon 215 bin,
- Maltepe'de 110 bin,
- Tuzla'da 212 bin,
- Kartal'da 35 bin,
- Şişli'de 535 bin,
- Kağıthane'de 85 bin Eyüp'te 1 milyon 985 bin ,
- Üsküdar'da 550 bin,
BİNLERCE KİŞİ GÜN SAYIYOR
İstanbul'da
siyasetçisinden, işadamına, sanatçısından tarlasını eken çiftçisine
kadar binlerce kişi TBMM'deki 2B yasasını bekliyor. 2B kapsamında
İstanbul'da 70 bin parsel arazi tespit edildi. Bu arazilerin, 150 binin
üzerinde sahibi olduğu belirtiliyor. 2B'yi bekleyen ünlü isimler
arasında eski başbakanlardan Tansu Çiller, AK Parti Milletvekili Hamza
Yerlikaya, Gazeteci Ahmet Taşgetiren, işadamları Ali Aytemiz, Galip
Öztürk, Tuncer Hunca, Tuncay Kopuz, Ahmet Kopuz, Sultan Selim Kosif,
türkücü İsmail Türüt, oyuncu Halit Ergenç, eski müsteşar Fahri Kasırga
ve eski Diyanet İşleri Başkanı Tayyar Altıkulaç da var
Yöneticinin Görevleri: (Kat Mülkiyeti Kanununa Göre)
Yöneticinin Görevleri: (Kat Mülkiyeti Kanununa Göre)
Kat Mülkiyeti Kanunu Genel yönetim işlerinin görülmesi.
Madde 35 – Yöneticinin görevleri,yönetim planında belirtilir;yönetim planında aksine hüküm olmadıkça,yönetici aşağıdaki işleri görür.
a-Kat malikleri kurulunca verilen kararların yerine getirilmesi.
b-Ana gayrimenkulün gayesine uygun olarak kullanılması,korunması,bakımı ve onarımı için gereken tedbirlerin alınması.
c-Ana gayrimenkulün sigorta ettirilmesi.
d-Ana gayrimenkulün genel yönetim işleriyle korunma onarım,temizlik gibi bakım işleri ve asansör ve kalorifer,sıcak ve soğuk hava işletmesi ve sigorta için yönetim planında gösterilen zamanda,eğer böyle bir zaman gösterilmemişse,her takvim yılının ilk ayı içinde,kat maliklerinden avans olarak münasip miktarda paranın toplanması ve bu avansın harcanıp bitmesi halinde,geri kalan işler için tekrar avans toplanması.
e-Ana gayrimenkulün yönetimiyle ilgili diğer bütün ödemelerin kabulü,yönetim dolayısıyla doğan borçların ödenmesi ve kat malikleri tarafından ayrıca yetkili kılınmışsa,bağımsız bölümlere ait kiraların toplanması.
f-Ana gayrimenkulün tümünü ilgilendiren tebligatın kabulü.
g-Ana gayrimenkulü ilgilendiren bir sürenin geçmesine veya bir hakkın kaybına meydan vermeyecek gerekli tedbirlerin alınması.
h-Ana gayrimenkulün korunması ve bakımı için kat maliklerinin yararına olan hususlarda gerekli tedbirlerin,onlar adına alınması.
i-Kat mülkiyetine ilişkin borç ve yükümlerini yerine getirmeyen kat maliklerine karşı dava ve icra takibi yapılması ve kanuni ipotek hakkının kat mülkiyeti kütüğüne tescil ettirilmesi.
j-Topladığı paraları ve avansları yatırmak ve gerektiğinde almak üzere muteber bir bankada kendi adına,fakat ana gayrimenkulün yöneticisi sıfatı gösterilmek suretiyle,hesap açtırılması.
k-Kat malikleri kurulunun toplantıya çağrılması.
Diğer Bazı Görevler:
1.Yıllık İşletme Projesinin hazırlanıp onaylatılması.
2.Kolluk Kuvvetlerine oturanlar listesini muhtara onaylatarak vermesi.
3.Karar ve işletme defterlerinin yasal sürelerde tasdiki
4.Personel ile (kapıcı vs) sözleşmeler yapmak.
5.SSK prim bordroları tanzim etmek çalışma bakanlığına işe başlayan personeli yasal
sürelerde bildirmek.
6.Personel Kıdem tazminatı fonu oluşturmak.
7.Kaloriferci belgesi ve Asansör işletme belgesi gibi yıllık işlemleri takip etmek
8.Yangın söndürme cihazları ve baca temizliği gibi bütün periyodik bakımları yaptırmak
9.Giriş kapısına – ad soyad ve telefonlarını yazmak
10.Apartman adına dışarıdan alınan hizmetler için sözleşmeler yapmak
11.Apartmanın 3. şahıslara vereceği hasarların tedbirini almak. (Örn. Kopan sıvanın düşerek arabalara zarar vermesi)
Özet: Yönetici kat maliklerinin vekili durumundadır ve hizmetlerin aksamaması için borcunu ödemeyen daire sakinini dava etmesi ,icra takibi yapmasından farklı kanun ve yönetmeliklere bağlı olarak birçok görevi vardır
29 Aralık 2010 Çarşamba
Gayrimenkul alımında dikkat edilecek noktalar
Emlak Vergisi Yasası’nın 30’uncu maddesinin son fıkrasına göre; satış konusu gayrimenkulün, satıldığı yıl ve geçmiş yıllara ait ödenmemiş emlak vergisinden, alıcı ve satıcı müteselsilen yani zincirleme sorumlu tutulmaktadır. Yani yeni alınan evin, birikmiş emlak vergisi borcu, yeni sahibinden alınabilmektedir. Gayrimenkulü satın alan kişi, ödediği geçmiş yıl emlak vergilerini, faiziyle birlikte daha sonra, önceki sahibine rücu edebilmektedir .
2- Gayrimenkulün Tapudaki Değeri
Gayrimenkulün, tapudaki değeri birkaç açıdan önemlidir.
a) Gelir Vergisi Yönünden
Gayrimenkullerin, 1 Ocak 2007’den itibaren, iktisap yani “edinme tarihinden itibaren beş yıl içinde” elden çıkarılmasından sağlanan kazancın “Değer Artış Kazancı” olarak beyan edilip, yüzde 15-35 arasında değişen, gelir vergisinin ödenmesi gerekmektedir (GVK Mükerrer Md. 80/6 ve Md.103).
Satın aldığı gayrimenkulü, beş yıl içinde elden çıkarmaları, yani satmaları söz konusu olanların, düşük değer üzerinden alış yapmaları sakıncalı olmaktadır. Satın aldıkları gayrimenkülün alım değerini tapuda düşük gösterenler, bu gayrimenkulü beş yıl içinde sattıklarında, gerçeğin de üzerinde yüksek bir kazanç ortaya çıkabilir. Bu kazançta beyanname verilmesini ve vergi ödenmesini gerektirebilir.
b) Harç Yönünden
Alım-satıma konu olan gayrimenkulün tapu harcına esas (üzerinden tapu harcı ödenecek) değeri, alım-satım değeridir.
Alım-satım sırasında, hem alıcı hem de satıcı binde 15’er oranında, “tapu harcı” ödemektedirler.
3- Emlak Vergisi Bildirimi
Gayrimenkul alanların, gayrimenkulün alındığı yılın sonuna kadar, örneğin 2009’da alanların, 31 Aralık 2009’a kadar, ilgili belediyeye “Emlak Vergisi Bildirimi” vermeleri gerekmektedir. Gayrimenkulün, bütçe yılının son üç ayı içinde (örneğin 1 Ekim 2009’dan sonra) alınması halinde ise, emlak vergisi bildiriminin, gayrimenkulün alındığı tarihten itibaren “üç ay içerisinde” verilmesi gerekmektedir (EVK Md. 23).
Emlak vergisi ise 2010’dan itibaren ödenecektir. Gayrimenkulün alındığı yılın vergisini de, satıcı kimse o ödeyecektir.
4- Eşe ve Çocuğa Alınan Gayrimenkul
Gayrimenkulün, eş ya da çocuk adına alınması, ancak bedelinin aile reisi tarafından ödenmesi halinde “ivazsız” yani karşılıksız bir intikal söz konusu olmaktadır. Bu ise, veraset ve intikal vergisine tabidir. Eş ya da çocuğun beyanname verip, yüzde 5-15 arasında oranı değişen, veraset ve intikal vergisi ödemeleri gerekmektedir. Ancak, aile reisinin; eş ya da çocuğa gayrimenkulün bedelini “borç olarak” vermesi halinde, herhangi bir vergileme söz konusu olmamaktadır
Emlak piyasasında son durum
Emlak piyasasında son durum |
ABD emlak piyasasında yaşanan mortgage krizi dünyanın bir kaosa sürüklenmesine neden oldu. Türkiye'de tartışmalı bir şekilde hayata geçen mortgage sistemi, TOKi kontrolünde olduğu için kriz tehlikesinden şuan uzak. En azından yetkililer böyle söylüyor. Peki emlak piyasasında son durum nedir? Durgunluk var mı? Emlak en iyi yatırım aracı bugünlerde nedir? Ev mi arsa mı? Bütün bu soruları emlak sektörünün en deneyimli isimlerinden Emlakium Yönetim Kurulu Başkanı Resul Medin'e sorduk. | <>
>Sn. Medin, gayrimenkul sektöründe neler oluyor? Hala Bekle-gör dönemi devam ediyor. Bekleyip görmek isteyenlerin sayısı her geçen gün artıyor.Aslında bu arada inşaat maliyetlerinin arttığını da söylemek gerekiyor. Maliyetler artıyor arsa fiyatları artıyor. Bazı projeler devam ediyor, bazıları işi yavaşlattı. Lüks projeler avantajlı idi ancak son yaşananlar karşısında bu projeler de avantajlarını uzunca bir süre kaybedebilirler. Krizin bir de işşizlik boyutu var ki en acı reçetesi de bu olur. Amerika bu hususu nasıl | <>
>halledecek, bakalım göreceğiz. Bana göre; her şeye rağmen dünyaya yayılan bu krizi çözecek yine Amerika'nın ta kendisidir. Kriz her geçen gün daha büyüse de gerçekte Amerika başkanlık seçimlerine kadar ertelenmiş gibi görünmektedir. Yani bu köprünün altından daha çok sular geçer. Pek tabiidir ki bu şartlarda gayrimenkul piyasasının iyi olduğunu söylemek işin tabiatına terstir. Ancak gayrimenkul uzun soluklu olmakla birlikte en önemli yatırım aracıdır. Hele ki böyle kriz dönemlerinde yatırım araçları içinde en fazla getiriyi yatırımcıya arsanın sağladığı unutulmamalıdır |
250 bin konut elde kaldı
Yüksek kazanç sağladığı için son yıllarda Türkiyenin dört bir yanında üretilen lüks konutlar elde kaldı. Arz talep dengesi gözetilmeden yapılan lüks konutlarda stok 250 bine ulaştı. Sadece İstanbulda 80 binin üzerinde lüks konut stoğu oluştu.
Özellikle şehir dışlarına yapılan lüks konutlar, hayalet şehir görüntüsü çiziyor. Birçok bölgede binalar satılamadan eskimeye yüz tutmuş durumda. İnşaat firmaları yaptıkları konutları bir an önce elden çıkarmak için yüzde 50yi aşan indirimler yapıyor.
Türkiye İstatistik Kurumunun (TÜİK) yaptığı araştırmaya göre, geçen sene 250 bin adet satılamayan konut bulunduğunu dile getiren
Retürk Emlak Başkanı Aşkın Çınar ise İstanbul genelindeki 35 ofislerinde 20 bine yakın lüks konutun satılmayı beklediğini kaydetti.
Ekonomik konutlar revaçta olacak
Bankaların konut kredisi faizlerinde yaptığı indirimlerle kıpırdanan gayrimenkul sektöründe, binlerce proje hayata geçirilmiş durumda. Üretilen konutların büyük bir kısmı da lüks segmentte yer alıyor. Doğru lokasyonda doğru bir planlama ile yapılan projeler kısa sürede satılırken, madolyonun diğer yüzünde ise hayalet yapılar dikkat çekiyor.
Arz talep dengesi gözetilmeden özellikle şehir dışlarında yapılan lüks konutlar, sektörde ciddi stok sorununa neden oldu. Son yıllarda birçok müteahhidin ultra lüks projeler üretme yoluna gittiğini belirten Nizamettin Aşa, "Neredeyse bütün projelerde yüzme havuzları, jakuziler, spalar ön plana çıkmaya başladı. Türkiyenin profiline bakarsak jakuzili, havuzlu dairelerin alıcısı çok yüsek değil. Ancak inşaat firmaları bu yönde üretimi tercih ettiler. İnşaat firmaları projelerini kısa sürede sattıklarını iddia ediyorlar. Ancak bütün lüks projeler satılsaydı, gazetelerde sayfalarca ilan vermezlerdi, promosyonla satışa çıkmazlardı" diye konuştu. Aşa, elde kalan lüks konutların fiyatlarının aşağı çekilerek orta gelirliye yönelik pazarlama çalışmalarının başladığına dikkat çekti.
Piyasanın lüks konuta doyduğunu belirten Retürk Emlak Başkanı Aşkın Çınar ise önümüzdeki dönemde ekonomik konutları revaçta olacağını söyledi. Çınar, "1 milyon dolarlık daire fiyatları 300 bin dolara kadar geriledi. Ancak birçoğu lokasyon nedeniyle de tercih edilmiyor. İstanbulda Ataşehir, Maslak, Bahçeşehir, Esenkent, Çekmeköy ve Acıbadem bölgelerinde alıcı bekleyen çok sayıda lüks konut var" dedi.
İnşaat firmalarının stok sayısını gizlediğini belirten Çınar, şöyle devam etti: "Örneğin projeler satışa sunulurken bile bitmediği halde 1. ve 2. bloklarda dairelerimiz bitti ya da son 10 daire kaldı diyorlar. Bu bir pazarlama stratejisidir. Firmaların yaklaşımları doğru ancak gerçekçi değil."
10 bin adet lüks konut ihtiyacı var
İstanbulun yılda ortalama 250 bin adet konut ihtiyacı olduğu öngörüsünde bulunan Turyap Yönetim Kurulu Üyesi Başak Soner, "Talebin 170 bin adedinin orta gelirlilerden, 70 bin adedinin ise alt gelir grubundan geleceği tahmin ediliyor. Lüks konut talebinin ise 10 bin civarında olduğu ön görülüyor. Yapılan inşaatlara bakıldığında lüks konut üretimi 10 bin adetlik ihtiyacın çok üstünde" diye konuştu. Soner, lüks konutta uzun sürede bir doygunluk olduğunu ancak buna rağmen devam eden üretimler nedeniyle çok yüksek bir arz fazlası oluştuğunu kaydetti.
Portföylerinde satılmayı bekleyen çok sayıda lüks konut projesi bulunduğunu aktaran Emlakium Yönetim Kurulu Başkanı Resul Medin özellikle şehirdışı merkezlerde arz fazlalığına dikkat çekti. Medin, şöyle devam etti: "Merkeze yakın projelerde satış daha kolay. Ancak şehre uzak lokasyonlarda lüks bir konutun satışını yapmak çok zor. İnşaat firmaları satışlarda sıkıntı olmadığını söylüyor. Ancak şehir dışı merkezlere gidildiğinde doluluk oranları net bir şekilde görülüyor."
İNŞAAT FİRMALARI İHTİYAÇ VAR DİYOR
Mesa Yönetim Kurulu Başkanı Erhan Boysanoğlu:
Lüks konut projeleri şehir merkezlerinde hâlâ çok büyük bir ihtiyaç. Projelerimizde bir sıkıntı yaşamıyoruz. Ancak son zamanlarda hızla artan rezidanslara bakacak olursak, bu yapıların alıcı bulamaması normal. Çünkü insanlar bu alanlarda yaşamaya alışık değil.
Astaş Gayrimenkul Genel Müdürü Vedat Aşçı:
Herkes yaptığı projenin lüks olduğuna inanıyor. Lüks diyeceğimiz lokasyonlar Nişantaşı, Maçka, Beşiktaş, Moda, Bağdat Caddesi gibi bölgeler. Ancak lüks dışı diyebileceğimiz Alibeyköy, Maslak, Beylikdüzü, Ataşehir ve Ümraniye gibi bölgelerde lüks diye ortaya çıkan bir sürü proje var.
Aşçıoğlu İnşaat Yönetim Kurulu Başkanı Yaşar Aşçıoğlu:
Türkiyede lüks konut fazlalığı yok tam tersi ihtiyaç var. Yapıların yüzde 95i kalitesiz ve konforsuz. Böyle bir ortalamaya bakıldığında lüks konut fazlalığı olduğu söylenemez.
Konut fiyatlarını lokasyon belirliyor
Lüks konut fiyatlarındaki değişikliği lokasyon farklılıkları belirliyor. Leventte satışa sunulan bir projede fiyat aralığı metrekare başına 7 bin dolar ile 13 bin 500 dolar arasında değişirken, Maslakta bulunan bir projede fiyatlar ortalama 450 bin dolar ile 2 milyon 800 bin dolar arasında seyrediyor. Kartalda satışı gerçekleşen konut fiyatları 1 milyon TLye ulaşırken, Taksim civarında metrekaresi 4 bin 500 liradan başlayan lüks konutlar satılıyor. Çengelköyde 1.5 milyon TLyi bulan lüks konut fiyatları, Ortaköy Civarında ise 3.5 milyon TLyi buluyor
Apartman İşletme Projesi Örneği
İŞLETME PROJESİ
......................APARTMANI MAYIS 2007-MAYIS 2008 DÖNEMİ İŞLETME
PROJESİDİR
........................Apartmanı Mayıs 2007-Mayıs 2008 dönemine
ait;YAKIT-ELEKTRİK-SU- KAPICI-BAKIM-ONARIM-VE BİLİMUM ORTAK GİDERLERE ait
hesaplamalar ve her gider kalemine ait tutarlar ve 24 dairelik apartmanımızın
daire başına düşen aylık avans miktarları;aşağıdaki şekilde belirlenerek
21.05.2008 Pazar günü yapılan apartman olağan genel kurulunda görüşülerek kabul
edilmiştir.
HESAPLAMALAR
1-YAKIT HESAPLAMASI :2007-2008 kış döneminde ısı merkezimizde
..... lt.yakıt tüketilmiş olup ve bedeli ödenmiştir. Yakıt almaya
başladığımız,ekim 2007'te yakıtın litre birim fiyatı ...YTL iken periyodik
artışlarla Şubat 2008'da ......-YTL ye yükselmiştir.
Yakıt fiyatlarındaki enflasyon artışı yaklaşık olarak %70 olmuştur.Türkiye
şartları gözönünde bulundurulduğunda, enflasyonun bu rakamın altına düşmeyeceği
bilinen birgerçektir.En iyimser tahminle hesaplansa bile %20'nin altına
düşmeyeceğinden,hesaplamalar %20 enflasyon farkı ilave edilerek yakıt fiyatları
tespit
edilmiştir.
Bugünkü yakıt birim fiyatı = .......-YTL.
Enflasyon farkı % 20 = ........-YTL.
.......-YTL. Ortalama yakıt fiyatı.
Geçirdiğimiz kış döneminin uzun sürmesi nedeniyle 7 ay boyunca yakıt
tüketilmiş, tasarrufa özen gösterilerek daire başına ...... lt.yakıtla
ısınılmaya çalışılmıştır,ısı merkezinin verimsizliği,binamızın eksik
izolasyonundan dolayı ısı kayıpları nedeniyle ısınmama veya yeterli ısıya
ulaşmama gibi şikayetler 21 mayıs 2008 günü yapılan genel kurulda
değerlendirilerek ,homojen bir ısınma ve % 20 civarında bir yakıt tasarrufu
sağlamak amacıyla ısı merkezine otomotik kontrol sistemi taktılması konusunda
gerekli çalışmaların 2006 yılı yaz döneminde yapılmasına karar alınmıştır.
Bu açıklamalara göre dairelerin yıllık ve aylık yakıt giderleri
hesaplandığında;
Yıllık tüketim = ........lt.X ...........YTL = ...........-YTL : 24 =
...........TL.12 Ayda
Ödendiğinde, ..........YTL : 12 = ...........YTL Aylık yakıt aidatı.
Hesaplar tahnmini olduğundan yaklaşık olarak ........-YTL.-olarak
belirlenmiştir.
2-SU GİDERLERİNİN HESAPLANMASI : Su tüketiminde tasarruf
edilerek daire başına .... metreküp'den hesaplandığında .....m3 X .......YTL =
....-TL olarak belirlenmiş olup,aidatlarla birlikte alınması
kararlaştırılmıştır.
3-ELEKTRİK GİDERLERİNİN HESAPLANMASI : Yine aynı dönemlerde
ısı merkezi dahil,24 daireli apartmanımızın elektrik tüketiminin yıllık
......... Kw olduğu gelen faturalardan tesbit edilmiştir.Buna göre daire başına
aylık elektrik tüketimi ........ Kw :24 ortalama = ......... Kw : 12 ay = oda
ortalama ....... Kw olarak belirlenmiştir.Ancak tasarrufa özen göstermek
şartıyla (çocuklarımızın asansörle oynamaları,aydınlatmaları gereksiz
kullanmaları vb.) % 10 tasarruf öngörülerek ,....... Kw tüketim üzerinden
hesaplanmıştır.
Elektrik birim fiyatları bu gün için ..........YTL civarındadır...........YTL X
.....Kw = ..........YTL.aylık elektrik gideri aidatlarla birlikte alınması
kararlaştırılmıştır.
4-KAPICI GİDERLERİNİN HESAPLANMASI : Bilindiği üzere
apartmanımızda bir kapıcı-kaloriferci çalışmaktadır.Apartmanımıza yıllık olarak
.........-YTL.ye malolmaktadır.Bu günkü fiyatlarla daire başına aylık
...........-YTL : 24 = .............YTL. : 12 = ..........-TL.düşmektedir.Asgari
ücretin arttırılması da gözönüne alınarak,uygulama zamanı belli olmadığı için
ortalama olarak daire başına aylık ...........YTL aidatlarla birlikte alınması
kararlaştırılmıştır.
5-BAKIM-ONARIM GİDERLERİNİN HESAPLANMASI : Geçirdiğimiz bir
yıllık dönem içerisinde asansör,ısı,elektrik ve su gibi hayati önem taşıyan
tesislerin aylık periyodik bakımlarının muntazam yapılması görev olmaktan
ziyade yasa gereğidir.Bu tesislere ait genel gider ...........-YTL.
civarındadır.enflasyon farkı ilave edildiğinde önümüzdeki dönemde en az
............-YTL.lik bakım onarım gideriyle karşılaşacağı düşünülerek (yüksek
masraflı bir arıza olmadığı takdirde) hesaplanarak daire başına aylık ortalama
..........-YTL.aidatlarla birlikte alınmasına karar verilmiştir.
6-ÖNGÖRÜLMEYEN GİDERLER : Bilindiği üzere,bu gibi toplu
yaşanan binalarda beklenmedik ve harcanılması kaçınılmaz olan giderler
olabilmektedir. Bunları kısaca belirtmek gerekirse;temizlik,küçük veya orta
boylu onarımlar,PTT,ulaşım,noter ücreti,kırtasiye ücreti gibi çeşitli giderler
sıralanabilir.Bu giderler için daire başına aylık ...........YTL.aidatlarla
birlikte alınmasına karar verilmiştir.
YAPILAN HESAPLAMALARA GÖRE KALEMLERİN TOPLAMI DAİRE BAŞINA DÜŞEN
GİDERİN ADI AYLIK MİKTAR :
1-YAKIT GİDERİ .......
2- SU GİDERİ ......
3- ELEKTRİK GİDERİ .........
4- KAPICI GİDERİ ............
5- BAKIM-ONARIM GİDERİ ......
6- ÖNGÖRÜLEMEYEN GİDERLER .......
TOPLAM ..........
ÖDEME PLANI :
21 HAZİRAN 2007...............................
21 TEMMUZ 2007................................
21 AĞUSTOS 2007...............................
21 EYLÜL 2007....................................
21 EKİM 2007.......................................
21 KASIM 2007...................................
21 ARALIK 2007..................................
21 OCAK 2008....................................
21 ŞUBAT 2008...................................
21 MART 2008.....................................
21 NİSAN 2008....................................
21 MAYIS 2008...................................
TOPLAM ..... .......
Bir dairenin yıllık aidatlar toplamı = .......-YTL. (Farklı büyüklükteki
dairelere farklı bedeller düşüyorsa belirtilecek)
Yıllık genel toplam = ........-TL X 24 daire = ................-YTL
(................... TL.) 21.05.2008
......................... APARTMANI YÖNETİM KURULU
Başkan Üye Üye
............................ ............................ ........... imzalar.
NOT1: İşletme projesinde gider ve gelirleri genel açıdan
göstermek kadar dairelere
ne kadar hangi aylarda düştüğünü yazmak (farklı özellikteki daireler varsa
hepsine düşen miktarları göstermek) problemleri önlemek açısından çok
önemlidir.
NOT2:Proje Olağan Genel kurulun yöneticiye verdiği görevler
doğrultusunda hazırlandıktan
sonra daire maliklerine imza karşılığı teslim edilir.7 gün içinde itiraz
edilmez ise
kesinleşmiş olur.(İtiraz edilirse yeniden tek gündem ile Olağanüstü genel kurul
toplanır itiraz görüşülüp karara bağlanır)
Apartman Yönetim Planı Örneği
Madde 1. 634 sayılı Kat Mülkiyeti Kanunu hükümlerine göre mülkiyeti kat
mülkiyetine çevrilecek olan kuzeyi .............., güneyi
..................yolu doğusu ................. ,
batısı........................sınırlanan, .................. Projesi uygulama
alanı içerisindeki...................ada, .................. parselde kayıtlı
bulunan gayrimenkul, kanunun emredici hükümleri saklı kalmak üzere, bu yönetim
planına göre yönetilir.
Madde 2. Kat Mülkiyetine tabii işbu gayrimenkul:
Dubleks 26 blok (her blok 2 daire) toplam 52 konut
5 Katlı 9 blok (her blok 15 daire) toplam 135 konut
Genel toplam 187 konut, ortak alanlar ve yapılardan oluşmaktadır.
Madde 3. Anagayrimenkulün bağımsız bölümlerine tahsis edilen eklentileri
hariç, Kat Mülkiyeti Kanunu’nun 4’üncü maddesinde sayılan yerleriyle kat
maliklerinin ortaklaşa kullanma, korunma veya faydalanmaları için zaruri olan
diğer yerleri ve şeyleri de ortak yerlerdendir.
Madde 4. Yönetim Planı, anagayrimenkulün bütün bağımsız bölüm maliklerini ve
onların mirasçılarıyla bağımsız bölümleri sonradan satış veya herhangi bir
suretle iktisap edecek olan üçüncü şahıslar ile bağımsız bölümlerde herhangi
bir sebebe dayanarak oturan ve faydalananları da bağlar.
Yönetim Planı’nın değiştirilmesi için bütün kat maliklerinin beşte dördünün
oyu şarttır.
Madde 5. İşbu Yönetim Planı’nda bulunmayan hallerde, Kat Mülkiyeti Kanunu,
Medeni Kanun ve diğer ilgili kanun hükümleri uygulanır.
İKİNCİ BÖLÜM
KAT MALİKLERİNİN HAKLARI
Madde 6. Site malikleri Kat Mülkiyeti Kanunu ve Yönetim Planı’ndaki hükümler
saklı kalmak şartıyla, kendilerine ait bağımsız bölümler üzerinde Medeni
Kanun’un maliklere tanıdığı bütün hak ve yetkilere sahiptirler. Ancak kendi
bağımsız bölümlerinde ana yapıya zarar verecek nitelikte onarım ve tesis
yapamazlar.
a. Çok katlı konutların Kooperatif mülkiyetindeki zemin katları,yasanın izin
verdiği konularda işyeri olarak kullanılabilir, kiraya verilebilir;
b. Dubleks konutların balkonları üzerine çeşitli malzemeler kullanılarak,
demir, beton, ahşap, plastik ve benzerleri ile üzeri kiremit ile kaplanacak
şekilde pergole yaptırabilirler;
c. Dubleks konutların bahçeleri profil, çelik hasır gibi demir malzemelerle
çevrilir. Çevrilen alanların bakımı, korunması dubleks konut maliki tarafından
karşılanır;
d. İkiz blok biçimindeki dubleks konutlar birleştirilerek tek konut gibi
kullanılabilir;
e. Binalar farklı cins boyalarla farklı renklerde boyanabilir;
f. Alanın ortasında bulunan Japon büfesi ve çevresi ile çay bahçesi ve
hidrofor tesisinin üstü gerektiğinde nişan, düğün, yaş günü, kokteyl, açık hava
konseri ve benzer etkinlikler için kullanılabilir;
g. 1895 ada, 1 parsel içinde ada köşelerine günlük ihtiyaçları karşılamak
için büfe yaptırılarak kiraya verilebilir;
h. Sinema, tiyatro, spor salonu, cafe ve benzer etkinlik için de
kullanılabilecek şekilde yapılan sığınak, site maliklerinin kurup ortak olacağı
Anonim Şirket tarafından işletilebilir.
Madde 7. Site malikleri, anagayrimenkulün bütün ortak yerlerine, Medeni Kanun’un müşterek mülkiyet hükümlerine göre malik olurlar ve bu yerlerden, Kanun, Yönetim Planı hükümlerine göre faydalanma hakkına sahiptirler. Sosyal Tesis’te, Genel Kurul, Site Kat Malikleri Kurulu, Eğitim ve Sosyal amaçlı her türlü Toplantı, Panel, Konferans düzenlenebilir. Sosyal Tesis televizyon yayınları için stüdyo olarak kullanılabilir, kiraya verilebilir.
Madde 8. Site malikleri ortak yerlerin bakım ve temizliğine, korunmasına
özen göstermeye, güzelliğini ve sağlamlığını korumaya mecburdurlar. Otopark
yeri site maliklerinin faydalanmasına zarar verecek şekilde kullanılamaz.
KAT MALİKLERİNİN BORÇLARI
Madde 9. Site malikleri gerek kendi bağımsız bölümleriyle eklentilerini ve
gerekse ortak yerleri kullanırken hüsnüniyet kaidelerine uymak zorundadırlar.
Özellikle aşağıdaki işleri yapamazlar.
a. Kendi bağımsız bölümlerini ahlak ve adaba aykırı şekilde kullanamazlar;
b. Bağımsız bölümlerin balkon ve pencerelerinden halı, kilim vs.
silkemezler, su ve benzeri şeyler dökemez, çöp vs. atamazlar;
c. Ortak yerlerde, Yönetimin gözetimindeki ortaklaşa sahip olunanların
dışında kedi, köpek, tavuk vb. gibi hayvanlar besleyemezler. Radyo ve müzik
aletleriyle benzeri şeyleri diğer site maliklerini rahatsız edecek şekilde
kullanamazlar;
d. Bağımsız bölümleriyle eklenti ve ortak yerlerde, patlayıcı ve pis kokulu
maddeler bulunduramazlar. Site maliklerini rahatsız edecek şekilde sarsıntı
yapmak, koku, duman, toz çıkarmak gibi hareketlerden kaçınmak zorundadırlar;
e. Ortak alanlarda odun, kömür, sandık, kutu vb. her türlü mal ve eşya
bırakılamaz.
Madde 10. Yukarıda yazılı kullanma veya faydalanmaya ilişkin hususlarda,
Yönetim Planı’nda ve Kat Mülkiyeti Kanunu’nda öngörülen hak ve
mükellefiyetlerinin bağımsız bölümlerde kiracı veya herhangi bir sıfatla
oturanlar veya faydalananlar tarafından da aynen yerine getirilmesi mecburidir.
ÜÇÜNCÜ BÖLÜM
SİTE YÖNETİM ORGANLARI:
Madde 11. 634 sayılı Kat Mülkiyeti Yasası’na göre yönetim planlarının ve
yönetim biçiminin geliştirilmesinde görev yetki ve sorumlulukları belirli
aşağıdaki organlardan teşekkül etmektedir.
a. Blok Yöneticisi,
b. Site Yönetim Kurulu,
c. Site Denetim Kurulu
d. Site Malikleri Genel Kurulu.
Madde 12. Site Malikleri Genel Kurulu, anagayrimenkuldeki bütün bağımsız
bölüm maliklerinden teşekkül eder ve kanunların emredici hükümleri saklı kalmak
şartıyla anagayrimenkul bu kurul ve yukarıda yazılı diğer kurullar tarafından
yönetilir.
Anagayrimenkuldeki bütün bağımsız bölüm malikleri Site Malikleri Genel
Kurulu’nun birer tabii üyesidir.
Madde 13. Anagayrimenkulün yönetiminden veya kullanılmasından dolayı site
malikleri arasında veya bunların Yönetim Kurulu, Blok Yöneticisi, Denetim
Kurulları arasında çıkan anlaşmazlıklar, Site Malikleri Genel Kurulu’nca
çözülür ve karara bağlanır.
Madde 14. Bütün site malikleriyle onların varisleri veya bağımsız bölümü
sonradan iktisap edenler veya o bölümde kiracı yahut başka sebeple oturanlar
veya faydalananlar Blok Yöneticisi, Site Yönetim Kurulu, Site Denetim Kurulu ve
Site Malikleri Genel Kurulu’nun almış olduğu kararlara uymakla yükümlüdürler.
SİTE MALİKLERİ GENEL KURULU
Madde 15. Site Malikleri Genel Kurulu, site maliklerinden oluşur. Her yılın
ilk üç ayı içerisinde (Ocak, Şubat, Mart) Site Malikleri Genel Kurulu yapılır.
Site Yönetim Kurulu toplantıdan en az 15 gün önce toplantının yerini, zamanını,
saatini ve gündemini belirten bir çağrı mektubunu, maliklere taahhütlü mektupla
veya imza karşılığında tebliğ eder.
İlk çağrı yapılırken birinci toplantıda yeterli sayının sağlanamaması
halinde, ikinci toplantının nerede, hangi saat ve tarihte yapılacağı
belirtilir.
İlk toplantı maliklerin tam sayısının yarıdan bir fazlası ile toplanır. İlk
toplantıda yeterli sayı sağlanamamışsa, ikinci toplantıda yeter sayısı
aranmaksızın toplantıya katılanların oyçokluğu ile kararlar alınır.
Kat Mülkiyeti Kanunu’nda yeter sayı için ayrıca konulmuş olan hükümler
saklıdır. (K.M.K. Madde 24-28-34-42-44-45)
Genel kurulda her malik bir oy hakkına sahiptir. Toplantılarda yalnız o
toplantının gündeminde yazılı maddeler görüşülür. Ancak toplantıya katılan
mevcut üyelerin yarıdan bir fazlası isterse, görüşülmesi istenen konular
gündeme konur.
Site maliklerinin hepsi Genel Kurula katılma hakkına sahiptir. Her malik
yalnız bir oya sahip olup, yazı ile izin verilmek suretiyle bir malik diğer bir
maliğin oyunu kullanmak üzere temsilci tayin edebilir. Eş ve birinci derece
(malikin çocuğu, eşinin annesi ve babası) akrabalar için yazı ile vekalet
vermek suretiyle temsil edebilirler. Malik vekalet vererek kiracısını vekil
tayin edebilir.
Kat maliki kendisini doğrudan doğruya ilgilendiren konuda görüşmelere
katılır, fakat o iş hakkında oy kullanamaz. Genel kurulu yönetmek üzere genel
kurula katılan malikler, malikler arasından bir divan başkanı, bir başkan
yardımcısı ve iki sekreter seçerler. Toplantı tutanağı divan tarafından tutulur
ve Site Yönetim Kurulu tarafından muhafaza altına alınır.
Yönetim Kurulu’nun gerek görmesi üzerine veya blok yöneticilerinin en az
1/2’sinin imzalı istemleri halinde, ayrıca Denetçiler ve Kooperatif Yönetim Kurulu
ile maliklerin en az 1/10’unun istemi üzerine Genel Kurul Olağanüstü toplantıya
çağrılır.
Madde 16. Genel kurulda alınan kararlar Yönetim Kurulu tarafından
toplantıdan sonra, toplantıya katılmayan site malikleri ile bağımsız bölümlerde
kiracı veya herhangi bir sebeple oturanlara veya bölümlerden başka şekilde
faydalananlara yazılı olarak bildirilir.
Genel kurul kararları noterden tasdikli bir Genel Kurul Karar Defteri’ne
yazılır, yada yapıştırılır, divan heyeti tarafından imzalanır.
SİTE MALİKLERİ GENEL KURULUNUN GÖREV VE YETKİLERİ
Madde 17. a. Yönetim Kurulu raporlarını görüşüp, karara bağlamak;
b. Bilanço, Gelir-Gider hesaplarıyla Denetim Kurulu Raporları’nı görüşüp,
onaylamak yada reddetmek;
c. Gelecek döneme ait iş programı ve tahmini bütçe tasarısını, site
yönetimine verilecek ücret, hakkı huzur ve aidatları görüşüp karara bağlamak;
d. Yönetim Kurulu’nun geçmiş dönemlerdeki masraflarını onaylamak;
e. Yönetim ve Denetim Kurullarını ibra etmek;
f. Yılda bir mali, iki yılda bir seçimli yapılacak genel kurulda, Yönetim ve
Denetim Kurulu asil ve yedeklerini seçmek;
g. Gerektiğinde önceden genel kurul gündeminde belirtmek ve genel kuruldan
önce üyelere duyurulmuş olma şartı ile bu Yönetim Planı’nda değişiklikler,
ilaveler veya çıkarmalar yapmak.
SİTE YÖNETİM KURULU
Site Yönetim Kurulu her iki yılda bir seçimli olarak yapılacak SİTE GENEL
KURULU’nda açık veya gizli oyla seçilen, mutlaka daire sahibi olan 5 kişiden
teşekkül eder. Seçimde 5 kişide yedek olarak seçilir. Yönetim Kurulu asil
üyeleri seçilmelerinden hemen sonra toplanıp, aralarından bir üyeyi Başkan, bir
üyeyi Başkan Yardımcısı, bir üyeyi Sekreter, bir üyeyi Muhasip seçerek, görev
bölümü yaparlar.
Site Yönetim Kurulu görevleri, yetki ve sorumlulukları tümüyle, Site
malikleri Genel Kurulu kararı ile S.S. Yeni Manisa Öncü Site İşletme
Kooperatifi Yönetim Kurulu’na ya da Site maliklerinin kurup ortak olacağı
Anonim Şirket’e devredilebilir. Bu durumda Site İşletme Kooperatifi ya da
Anonim Şirket Yönetimi, Site Yönetim Kurulu gibi çalışır.
SİTE YÖNETİM KURULU’NUN GÖREV VE YETKİLERİ
a. Ortak alanların işletilmesini sağlamak, su, elektrik ve benzer giderleri
karşılamak,
b. Ortak alanların ve altyapının bakımını sürekli, işler halde tutulmasını
sağlamak,
c. Site projesine dahil sosyal tesislerin siteye kazandırılması amacı ile
Kooperatif Yönetim Kurulu ile ortaklaşa projelendirme, yapım ve işletme
modelleri oluşturup yaşama geçirmek,
d. Sitenin ve ortakların gereksinme duyduğu tüm ekonomik, sosyal ve kültürel
faaliyetlerin siteye kazandırılması amacı ile kurulmuş, ya da kurulacak tüm
derneklerin faaliyetlerini birleştirmek, yönlendirmek, siteyi ve tüm ortakları
kapsayan faaliyetler haline getirmek için kat malikleri kuruluna öneriler
götürmek,
e. Yukarıda sıralanan tüm faaliyetlerin yerine getirilebilmesi için gerekli
olan ve ortaklarca karşılanması gereken aidat miktarlarını yaptığı bütçelerle
genel kurula sunup onaylattırmak ve bütçenin uygulanmasını bizzat yapmak,
f. Yönetim Kurulu haftada en az bir defa toplanarak kararları alır, yapılan
uygulamaları ve sarfları Yönetim Kurulu kararlarına istinaden yapar, Yönetim
Kurulu’nun kullanacağı karar ve muhasebe defterleri kullanılmadan önce noterden
tasdik ettirilir. (İlk tasdik kooperatifçe yerine getirilir.)
g. Site Genel Kurulunu Olağan veya Olağanüstü toplantıya çağırmak.
SİTE DENETİM KURULU
Site Denetim Kurulu, Yönetim Kurulu gibi Genel Kuruldan açık veya gizli oyla
seçilen 3 üyeden teşekkül eder, seçimlerde 3 kişide yedek üye seçilir. Denetim
Kurulu Asil üyeleri seçimden hemen sonra kendi aralarında bir üyeyi Başkan
seçerler.
SİTE DENETİM KURULU’NUN GÖREV VE YETKİLERİ
Site Denetim Kurulu, Yönetim Kurulu’nun tüm çalışmalarını Site Genel Kurulu
ve ortakları adına en geç 3 ayda bir denetler. Denetleme Kurulu Raporu’nun bir
nüshasını Site Yönetimine verir, bir nüshasını da kendi dosyalarında muhafaza
eder.
BLOK YÖNETİCİSİ
Sitede mevcut her bloğun sakinleri (dubleks konutlardan dört blok yöneticisi
seçilecektir.) her yılın ilk ayı (Ocak) içerisinde toplanarak aralarından aynı
zamanda daire sahibi olan bir ortağı Blok Yöneticisi olarak seçerler. “İlk
organizasyon Kooperatif Yönetim Kurulu’nca yapılır.” Blokta oturanlardan en az
¼’ü daire sahibi oldukları takdirde Blok Yöneticilerinin daire sahibi
olanlardan seçilmesi şarttır. Daire sahibi ¼’ün altına düştüğü takdirde daire
sahibinin vekalet vermesi şartı ile kiracı, eş veya çocukları Blok Yöneticisi
seçilebilirler.
BLOK YÖNETİCİLERİNİN GÖREV VE YETKİLERİ
Ferdi münasebete geçilip, Kat Mülkiyeti Yasası gereğince Yönetim Planı ve
site yönetimi oluşuncaya kadar blok yöneticileri:
a. Site Yönetim Kurulu’nun blok sakinleri ile haberleşmesini sağlamak;
b. Ortakların kooperatife ve Site Yönetim Kurulu’na karşı olan vecibelerinin
yerine getirilmesine çalışmak;
c. Blokta ve dairelerde mevcut veya meydana gelecek arızaların giderilmesi
hususunda Site Yönetim Kurulu nezdinde teşebbüse geçmek;
d. Bloğun ve sitenin korunması için, blok sakinleri ve Site Yönetim Kurulu
ile uyumlu bir çalışma içinde olmak;
e. Kendi bloğunu ilgilendiren konularda blok sakinleri ile görüşüp gerekli
kararları almak, aidatları toplamak, sakinlere yapılan sarflar konusunda bilgi
vermek, belgeleri dosyalamak, defter tutmak ve kendisinden sonra gelecek
yöneticiye teslim etmek;
f. Sitenin ortak giderlerinden olan su, elektrik ve işletme giderlerini
kapsayan site aidatının blok sakinlerince zamanında yatırılmasını temin etmek;
g. Sitenin çevre düzenlemesini ve blokların mimari özelliklerini korumak,
çarpık kentleşmeye meydan vermeyecek şekilde bina ön ve arka bahçesini korumak,
gayri nizami uygulamalardan kaçınmak, mani olmak;
h. Blokta oturan kiracıların ortak yaşama uymasını sağlamak ve sitenin
huzurunu temine çalışmak; (karşılaştığı güçlüğü Site Yönetimi’ne ve Kooperatif
Yönetim Kurulu’na rapor etmek.)
i. Kooperatif Yönetim Kurulu’nun alacağı kararlar doğrultusunda çalışmak.
DÖRDÜNCÜ BÖLÜM
GENEL GİDERLERE KATILMA
Madde 18. Site malikleri ortak giderlere aşağıda tespit edildiği şekilde
katılırlar, ayrıca Genel Kurulda belirtilen aidatları da ödemek zorundadırlar.
a. Malikler Genel Kuruldan almış olduğu yetkiye dayanarak, Yönetim Kurulu
tarafından alınan personelin aylık ücret, sigorta pirimi ve sair tüm
giderlerine eşit olarak katılırlar;
b. Malikler sitenin ortak alanlarının her türlü tesisatının bakımı, koruma,
onarım ve yenileme, çevre bakımı, ağaçlandırma, çiçeklendirme giderlerine eşit
olarak katılırlar;
c. Maliklerden hiç biri ortak yer veya tesisler üzerindeki kullanma
hakkından vazgeçmek veya kendi bağımsız bölümünün durumu dolayısıyla bunlardan
faydalanmaya lüzum ve ihtiyaç bulunmadığını ileri sürmek suretiyle gider, avans
veya aidat ödemekten kaçamaz;
d. Ortak giderlere maliklerden birinin veya onun bağımsız bölümlerinden
herhangi bir suretle oturan veya faydalanan kimsenin kusurlu bir hareketi sebep
olmuşsa gidere katılanların yaptıkları ödemeler için o kat malikine veya gidere
sebep olanlara rücu hakları vardır;
e. Giderleri veya aidatları ödemeyen malik hakkında diğer maliklerden biri
veya Yönetim Kurulu tarafından Yönetim Planı’nı ve Kat Mülkiyeti Kanunu ile
genel hükümlere göre dava açabilir ve icra takibi yapılabilir. Ayrıca aidatını
zamanında ödemeyen malike, Site Malikleri Genel Kurulu’nun saptayacağı faiz
uygulanır.
f. Dubleks konutların bahçe giderleri kendileri tarafından karşılanır.
Dubleks konutlarda oturanlar bahçelerini düzenli ve bakımlı tutmak
zorundadırlar.
Madde 19. Site maliklerinin 12. madde uyarınca hisselerine düşecek gider ve
avans borcundan, bağımsız bölümlerinin birinde kira akdine, oturma (sükna)
hakkına veya başka bir sebebe dayanarak devamlı bir şekilde faydalananlar da
müştereken ve müteselsilen sorumludurlar.
Bu suretle ödemede bulunanın umumi hükümler çerçevesinde kat maliklerine
rücu hakkı saklıdır. Kiracının mal sahibine vaki peşin ödemede bulunduğu
hakkındaki defi müteselsil sorumluluğu ortadan kaldırmaz. Ancak kiracının
sorumluluğu ödemekle yükümlü olduğu kira miktarı ile sınırlı olup, yaptığı
ödeme kira borcundan düşülür. Borcunu (aidatını) ödemeyen site maliklerinden
veya diğer sorumlulardan olan alacakları önceliklidir. Noterlikçe veya imzası
karşılığında yapılan ihtara rağmen bir ay içinde ödemeyen site malikinin borcu,
icra yoluyla alınır. Ayrıca Kat Mülkiyeti Kanunu’nun 22. maddesi uyarınca
kanuni ipotek hakkı tescil edilir.
Site maliklerinden biri borç ve yükümlülüklerini yerine getirmemek suretiyle
diğer kat maliklerinin haklarını onlar için çekilmez hale gelecek derecede
ihlal ederse onlar o kat malikinin bağımsız bölümüne, üzerindeki mülkiyet
hakkının Kat Mülkiyeti Kanunu’nun 25. maddesi uyarınca kendilerine
devredilmesini isteyebilirler.
Kooperatife veya Site Yönetim Kurulu’na aidat, elektrik, su ve benzer her
türlü borcunu ödemeyen üye hizmetlerden yararlandırılmaz. Kooperatif tarafından
temin edilen su ve elektriği kesilir, borç ödendiğinde elektrik ve suyunun
yeniden bağlanması için Yönetim kurulu’nca belirlenecek miktarda ücret
alınabilir.
BEŞİNCİ BÖLÜM
ÇEŞİTLİ HÜKÜMLER
Madde 20. Sitede devamlı olarak çalıştırılmasına lüzum görülen (bahçıvan,
bekçi, elektrikçi, su tesisatçısı gibi) personelin işe alınması ve işten
çıkarılmasına Yönetim Kurulu yetkilidir.
Madde 21. Bağımsız bölüm sahipleri veya onların bölümünde herhangi bir
sıfatla oturanlar, kendilerinin veya yakınlarının çocukları tarafından meydana
getirilen zararları gidermeye mecburdurlar.
Madde 22. Malikler kiracıları değiştikçe, yeni kiracı veya kendi
bölümlerinde başka sıfatla oturacakların kimlikleri ve adreslerini 10 gün
içinde yazı ile blok yöneticilerine bildirmeye veya mevcutsa kira sözleşmesinin
bir örneğini vermeye, bağımsız bölümde oturanlara borç ve yükümlülüklerini
bildirmeye mecburdurlar.
Malikler, kendi bağımsız bölümlerinde oturan veya faydalananlardan, borç ve
yükümlülüklerini yerine getirmemeleri durumunda müteselsilen sorumludurlar.
Madde 23. Bu Yönetim Planı’nda yer almayan konularda anagayrimenkul üzerinde
yapılacak değişikliklerde, Kat Mülkiyeti Kanunu’nun 44. maddesi gereğince, Site
Malikleri Genel Kurulu’nun buna oybirliğiyle karar vermesi gerekir.
Madde 24. Ortak yerlerde yapılacak faydalı, lüks değişiklikler ve ilaveler,
tesis, bakım ve işletme giderleri, Kat Mülkiyeti Kanunu’nun 42. ve 43.
maddeleri uyarınca bağımsız bölüm malikleri tarafından ödenir.
Madde 25. Anagayrimenkulun bir hakla kayıtlanması veya arsanın bölünmesi
gibi önemli yönetim işleri, ancak site maliklerinin oybirliği ile verecekleri
karar üzerine yapılabilir.
Madde 26. İşbu Yönetim Planı’nın metin ve muhtevası aşağıda isimleri yazılı
anagayrimenkulün bütün bağımsız bölüm maliklerince okunarak, arzularına uygun
olduğunu ve oybirliğiyle kabul ve imzaladıklarını beyan ve ikrar eylerler.
İşbu Yönetim Planı, ...../....../2005 tarihinde yapılan, S.S. ......................KONUT
YAPI KOOPERATİFİ GENEL KURULU’nun, KOOPERATİF YÖNETİM KURULU’na verdiği yetki
ve görevle YÖNETİM KURULU’nca hazırlanıp yürürlüğe konulmuş ve TAPUNUN EKİ
OLARAK .........................TARİHİNDE TESCİL EDİLMİŞTİR.
Apartman Site Yönetimine Yönetici atanamaması durumunda
........................ SULH HUKUK MAHKEMESİ SAYIN HAKİMLİĞİ'NE DAVACI : ........................... VEKİLİ : Av. ............................. DAVALI : Hasımsız KONU : Apartman yöneticisi atanması talebimizden ibarettir. AÇIKLAMALAR 1Müvekkilim, yukarıdaki adreste bulunan ......... Apartmanı'nda ikamet etmektedir. Apartman kat malikleri toplantısı .../.../..... tarihinde yapılmış fakat yönetici seçilememiştir. 2Apartman içi anlaşmazlıklar ve fikir ayrılıkları nedeniyle yönetici seçiminde sorun yaşanmaktadır. Apartmanın sorunları çözüm beklemektedir. Özellikle yaklaşan kış mevsimi nedeniyle yakıt alımı yapılmalıdır. 3Bu nedenlerle, ............ Apartmanı'na yönetici atanmasını sayın mahkemeden talep etme zorunluluğu doğmuştur. YASAL NEDENLER : KMK, BK, HUMK, sair ilgili mevzuat DELİLLER : Yönetim Planı, Karar Defteri, tanık, keşif, bilirkişi TALEP Açıklanan nedenlerle müvekkilimin oturmakta olduğu, .............. Apartmanı'na mahkemenizce yönetici atanmasına karar verilmesini saygılarımla arz ve talep ederim. ....................... A v u k a t | <>
>
-
T.C. ÇEVRE VE ORMAN BAKANLIĞI ÇEVRESEL ETKİ DEĞERLENDİRMESİ VE PLANLAMA GENEL MÜDÜRLÜĞÜ ÇED VE PLAN İZLEME KONTROL DAİRESİ BAŞKANLIĞI 8/8/2...