24 Mayıs 2016 Salı

Gayrimenkul alım - satım işlemlerinde tapu işlemi nasıl yapılır ?

Gayrimenkul alım - satım işlemlerinde tapu işlemi nasıl yapılır ?
- Alıcı , satıcıdan gayrimenkulun fotokopisini alır. 
- Fotokopi ile belediyeye gider ve vergilerini kontrol eder.
- Geçmişe yönelik borçlar sorgulatılır .
- Önceki ödenen borçların ve vergilerin makbuzların satıcıdan istenir.
- Eğer borç kaldıysa emlak ve çöp vergileri ödenir.
- Borç yok ise Belediyeden satış beyanı değeri talep edilir.Satış değeri beyan değerinden düşük ise ceza uygulanır.
- Alıcı kat mülkiyeti olan bir daireyi satın alacak ise Dask deprem afetleri sigorta kurumu deprem sigortasının yapılması gerekir. Arsa hisseli ise bu belge zorunlu değildir.
Gayrimenkul satış işlemlerinde Tapu’da hangi işlemler yapılır ? 
Aşağıdaki belgeler alınarak tapuya gidilir : 
- Satıcının 1 adet ( 6aydan önce çekilmiş fotoğraf ) 
- Satıcının Nufüs cüzdan aslı ve 1 adet fotokopisi 
- Alıcının 2 adet ( 6aydan önce çekilmiş fotoğraf ) 
- Alıcının Nufüs cüzdan aslı ve 1 adet fotokopisi
- Belediyeden alınan beyan değeri 
- Tapu Fotokopisi
- DASK poliçesi 
Alıcı ve satıcı için Binde 15 (%1) , özel işlem vergisi harç makbuzları ve döner sermaye harç makbuzları hazırlanır. 
Bu harç makbuzları ile Tapu harçlarının yatırıldığı ilgili bankaya giderek bu bedelleri tapu dairesinin hesabına yatırılır.
Yatırılan harçların dekontlarının asılları tekrar tapu dairesine getirilerek ilgili memura teslim edilir.
Daha sonra satış için memur iki tarafı imzaya çağırır. Ödeme alınıp alınmadığı sorulduktan sonra kayıtlar alınır ve imzalanır.
İmzalar sonunda tapu alıcıya verilir.

Hangi Emekliler Emlak Vergisinden Muaf Tutulur ?

Emeklilerin kaçırmaması gerekenler fırsatlardan biri de Emlak Vergisinde ki muafiyet durumu...
Peki hangi emekliler emlak vergisi vermez ?
Sadece Tek evi olan ve Emekli maaşından başka bir geliri olmayan emekliler Emlak vergisinden muaf tutulurlar.
Eğer gerekli koşulları sağlıyorsanız size evinizle ilgili vergi borcu çıkmaz. Belediye sizden vergi almaz. 
Bu hakkı önceden duymadıysanız ve belediyeye bir şekilde vergi ödediyseniz , bu vergi bedelini belediyeden geri alma hakkınız bulunuyor.
Peki bu haktan faydalanabilmek için hangi şartları sağlamak gerekiyor ? 
- Evin Türkiye'de bulunması
- Kişinin Türkiye'de emekli olması
- 200 m2 yi geçmemesi
- Konut sahibinin başka evi olmaması
- Kişinin emekli maaşından farklı bir gelirinin olmaması 
Bu koşulları sağlıyor iseniz emlak vergisinden muaf tutulursunuz...

Emlak Vergisi Nedir ? Nasıl Hesaplanır ?

Emlak vergisi , konut , arsa , arazi ve bina gibi taşınmaz gayrimenkulleri satın alan herkesin ilk karşılaştığı vergidir.
Emlak vergisi nedir ? 1986 yılında çıkan bu vergi sene de bir sefer de ya da iki seferde ödenebilecek , taşınmaz mal varlığı için devlete ödenen veridir.
Emlak vergisi konusu genelde konut gibi bir gayrimenkul alana kadar pek bilinmez fakat konu buraya gelince herkesin merak ettiği bir konudur.
Bu yazı da size , emlak vergisi ne zaman ödenir ? , emlak vergisi nereye ödenir ? , emlak vergisi nereden sorgulanır gibi soruların cevaplarını vermeye çalışacağız.

Emlak Vergisi Nereye Ödenir ?

Emlak vergilerinizi , vergisini ödemek istediğiniz gayrimenkulün ( taşınmaz ) bulunduğu Belediyeye başvurarak ödeme yapabilirsiniz.
Peki emlak sahibi , emlağın bulunduğu yerden uzakta ise ne olacak ? Tabi ki , uzaktan ödeme seçeneği mevcut.
PTT ile havale ya da direk Belediye hesap numarasına emlak vergisi mükellef numarasını kullanarak verginizi ödeyebilirsiniz.
Ayrıca eğer Belediyeniz E-Belediye sistemi kullanıyor ise internet üzerinden ödeme yapabilirsiniz.

Emlak Vergisi Ne Zaman Ödenir ?

Bu zamanlar komisyon tarafından belirlenir. Genelde ilk taksit Mayıs ayı , ikinci taksit ise Kasım ayı gibi iki eşit taksit olacak şekilde ödenir.

Emlak Vergisi Hesaplama , nasıl hesaplanır ?

Emlak Vergisi hesabı çok basittir. Vergiler gayrimenkulün türüne göre (arsa , arazi , bina ,konut ve iş yeri için ) farklı farklı hesaplanır. Yani hepsi için ayrı oranlar vardı. Bu oranlar hesaplanırken belediyedeki rayiç bedel üzerinden hesaplama yapılır. Ayrıca gayrimenkulun bağlı olduğu belediye eğer Büyük Şehir Belediyesi ise ödenmesi gereken vergi 2 katı çıkar.

Normal Belediyelerde Emlak Vergisi:

  • Binalarda Binde 2
  • Meskenlerde Binde 1
  • Arazilerde Binde 1
  • Arsalarda Binde 3

Büyük Şehir Belediyelerinde Emlak Vergisi:

  • Binalarda Binde 4
  • Meskenlerde Binde 2
  • Arazilerde Binde 2
  • Arsalarda Binde 6

Mirastan Feragat Nedir ? Mirastan Feragat Nasıl Yapılır ?

Mirastan Feragat Nedir ? Mirastan Feragat Ne Demektir ? Nasıl Yapılır ?  
Mirastan Feragat kısaca , miras hakkından vazgeçme , miras reddine denir. 
Medeni Kanunun 528. Maddesine göre, “Mirasbırakan, bir mirasçısı ile karşılıksız veya bir karşılık sağlanarak mirastan feragat sözleşmesi yapabilir. Feragat eden, mirasçılık sıfatını kaybeder.”  denmektedir. 
Miras bırakan kişi sağlığında mirasçılardan biri veya birkaçı ile mirastan feragat sözleşmesi yapılabilir. Mirastan feragat karşılıklı yapılabileceği gibi, karşılıksız da olabilir. Yani mirasçılardan biri hiçbir bedel ( mal , ücret ) almadan ve istemeden de mirasçılık haklarından feragat edebilir.  Miras bırakan ile bu tip bir feragat sözleşmesi yapılması durumunda ,  bu sözleşmenin tarafı olan mirasçı; miras bırakanın ölümü ile herhangi bir hak talep edemez.  Miras o kişi yokmuş gibi diğer mirasçılar arasında yasal oranlar çerçevesinde paylaştırılır.
Mirastan feragat sözleşmesi ile bir mal ya da para alınmış ise ; yapılan feragat sözleşmesi bu hakkı alan mirasçının çocuklarını ve onların çocukların da bağlar. Yani bu kişiler de yapılan feragat sözleşmesinden etkilenirler. Tabii ki sözleşme özgürlüğü çerçevesinde taraflar bu durumun aksini de öngörebilirler.
Günümüzde mirastan feragat sözleşmeleri çoğunlukla bir karşılık karşılığında yapılmaktadır. Bu koşullarda mirasçı ileride doğacak hakkını peşin olarak almakta ve miras bırakanın ölümünden sonra kalan miktar ne olursa olsun denkleştirme talebinde de bazı istisnalar hariç bulunamamaktadır. Mirasçının, feragat sözleşmesi karşılığında aldığı ücret ( bedel ) , yasal saklı payından düşük dahi olsa bunu talep etmesi mümkün değildir.
Mirastan feragati işlemi , her iki tarafın da katıldığı bir sözleşme ile mümkündür. Taraflardan birinin kendi başına bir hukuki işlemle mirastan feragat yapabilmesi mümkün olamaz. 
Mirastan feragat sözleşmesi diğer mirasçılardan birinin lehine olarak da yapılabilir. Bu sözleşme belli bir kişi lehine yapılmış olup bu kişinin herhangi bir sebeple mirasçı olamaması halinde, feragat hükümden düşer. Mirastan feragat sözleşmesi belli bir kişi lehine yapılmamışsa, en yakın ortak kökün altsoyu lehine yapılmış sayılır ve bunların herhangi bir sebeple mirasçı olamaması halinde, feragat yine hükümden düşer.
Miras, sadece mirasçıdan kalan malları değil, aynı zamanda borçları da kapsar. Bu nedenle mirastan feragat söz konusu ise, bu feragatin karşılıklı olup olmamasına göre durum değişmektedir. Mirasın açılması anında mirasçının kalan malları, borçları karşılayamıyorsa ve borçlar mirasçılar tarafından da ödenmiyorsa, feragat eden ve mirasçıları, alacaklılara karşı feragat için ölümünden önceki beş yıl içinde miras bırakandan almış oldukları karşılıktan, mirasın açılması anındaki zenginleşmeleri tutarında sorumludurlar. Eğer feragat karşılıksız olarak yapılmışsa feragat eden mirasçının böyle bir sorumluluğu bulunmamaktadır.
Mirastan feragat sözleşmesinin yapılabilmesi gereken unsurlar : 
- Mirastan feragat sözleşmesi mutlaka miras sözleşmesi ile yapılmak zorundadır.
- Mirastan feragat sözleşmesine mirasbırakanın katılması zorunlu olduğu gibi karşı tarafında mirasçı olma zorunluluğu vardır. Bu mirasçı ilk mirasçı olabileceği gibi ikinci sırada hatta daha sonraki sıralarda yer alan mirasçı olmasının önemi yoktur. Ancak, mirasbırakan saklı paylı olmayan mirasçının miras hakkı üzerinde serbestçe tasarrufta bulunabileceğinden, bunlarla mirastan feragat sözleşmesi yapmasının pratik olarak bir faydası bulunmamakta ise de, yapılmış olan mirastan feragat sözleşmesi geçersiz olmaz.
- Feragat, miras payının tamamını veya bir kısmını kapsayabilir.
- Feragat ivazlı veya ivazsız olabilir. Mirastan feragat esas itibariyle bir ivaz karşılığı olarak yapılmakta ise de bu zorunlu değildir. İvaz, belli bir mal veya mallar olabileceği gibi herhangi bir eda olmasını engelleyen bir hükümde bulunmamaktadır.
- Mirastan feragat ivazlı olarak yapılmış olmasında, ivaz diğer saklı paylı mirasçıların saklı payına saldırı teşkil ettiğinde, saklı paylı mirasçıların tenkis isteme hakları saklıdır.

Mia / Merkezi İş Alanı Nedir ?

Mia / Merkezi İş Alanı Nedir ? 
Büyükşehirlerde gayrimenkul ve inşaat sektöründe adından söz ettiren bir kavram olan MİA ( Merkezi İş Alanı ) , çok katlı yapılardan oluşan iş merkezlerini ifade eder.
Bu çok katlı yapılara örnek vermek gerekirse ; 
Çok katlı mağazalar , bankaların bulunduğu büyük binalar , oteller , alışveriş merkezleri , eğlence tesisleri , plazalar , eski tabiri ile katlı çarşılar , sinema ve tiyatro binaları , özel eğitim ve sağlık binaları vb. 
Sizin de fark ettiğiniz gibi bu yapıların ortak yanı şehrin en uzun binaları olmaları. 
Mialar / Merkezi İş Merkezleri yüksek katlı olmaları ile yapı ve insan yoğunluğunun çok fazla olduğu yapılardır. 
Mia’lar genel itibari ile bulundukları bölge ve çevresine rant getiren yapılardır. Diğer arsalara göre arsa değerleri çok yüksektir.
Bir arsaya Mia imarının gelmesi , arsa değerinin 100lerle çarpılması manasına gelir. 
MİA ‘ların genel özellikleri : 
- Şehrin merkezinde ya da merkezin taşınmak istediği yerlerde olurlar.
- Hizmet sektörünün bir çok farklı dalını barındırırlar.
- İş yeri - açılıp kapanma sirkülasyonları fazladır.
- Kiralar yüksektir.
- Arsa değerleri çok yüksektir. 
- Sektörel olarak gruplaşmalar vardır.
- İnsan ve Trafik yoğunluğu çok yüksektir. 
- Şehirde bulunan tüm ulaşım araçları MİA’lara göre düzenlenir.
- Şehrin alışveriş ve çalışma merkezleridir.

İstimlak Nedir ?

İstimlak ( Kamulaştırma ) , bir şahsa ait bir gayrimenkulün kamu yararına satın alınmasıdır.
Bu gayrimenkul alınarak imar planları doğrultusunda park, yol, Metro, hızlı tramvay, alt ve üst geçit, otopark mezarlık alanı gibi kamu hizmet alanları yapılır.
Ayrıca , istimlak gayrimenkul üzerinde idari irtifaklar kurmak ( geçit hakkı gibi ) şeklinde olabiliyor.
İstimlak yapılarak devlet veya kamu tüzel kişilerinin yetkileri ile satın alınan gayrimenkulün bedeli peşin ödenir. 
2942 Sayılı Kamulaştırma Kanunu gereğince özel kimselere ait taşınmaz mallar kamu yararı kararı ile istimlak edilebiliyor.  
Bazı yerlerde bu işleme zorla kamulaştırma denir. Çünkü istimlak kararı verildikten sonra itiraz edilemez. Fakat kanunen anlaşma olmaması veya ferağ verilmemesi halinde bu Kanunun 10 uncu maddesine göre işlem yapılıyor.
Kimler İstimlak Yapabilir ? 
- Belediyeler
- Karayolları Genel Müdürlüğü 
- DSİ Genel Müdürlüğü 
- Üniversiteler
tarafından istimlak yapılabilir.
4650 Sayılı Kanun ile 2942 Sayılı Kamulaştırma Kanunu istimlakin nasıl yapılacağını göstermek amacıyla düzenlenmiştir.

Tehvit , Arsa Birleştirme Nedir ?

Tehvit ( Arsa Birleştirme ) , birbirine bitişik birden çok parselin bir parsel haline dönüştürülmesi işlemine denir.
Tehvit , aynı kişiye ait olan parsellerin birleştirmesi şeklinde olabileceği gibi , birden fazla kişiye ait olan parsellerin birleştirilmesi şeklinde de olabilir. Bu işlemler sonucunda parsel numaraları birleştirilerek tek bir parsel numarası çıkar. Tapu ise tek bir tapuya dönüştürülür.
Tehvit İşlemi Harcı Nedir ? 
Tehvit işleminde , birleştirilecek her parsel için ayrı ayrı harç ödenmesi gerekir.
Örneğin , bir arsanız var ve bu arsanın yanındaki arsa ya da binayı satın almak istediğiniz de yaptığınız işlem Tehvit‘dir.
Tehvit İçin Hangi Belgeler İstenir ? 
- Taşınmazın bulunduğu yere göre belediye encümeni veya il idare kurulu kararı
- Tescil bildirimi ve kontrol raporu 
- Birleştirme yapacak kişinin nüfus cüzdanı 
- İki adet  vesikalık fotoğraf

Kentsel Dönüşüm Kredisi Nereden ve Nasıl Alınır?



Kentsel Dönüşüm Kredisi Nereden ve Nasıl Alınır?
Kentsel dönüşüm uygulaması 2012 senesinde riskli olarak belirlenen yapıların yıkılarak yeni düzenlemeye göre inşa edilmesi olarak hayatımıza girdi.
Bir binaya kentsel dönüşüm yapılması , hem içinde oturanlar için hemde kentsel dönüşüme göre inşaat yapan kişiler / firmalar için maddi ve manevi zorluklar yaşatmaktadır. 
Devlet , kentsel dönüşümü hızlandırabilmek ve uygulamaya destek olabilmek için bazı maddi destekler sunmaktadır. Bunların içinde kira yardımı ve kentsel dönüşüm kredisi de bulunmaktadır. 
Malik ( Bina / Ev sahibi ) , kentsel dönüşüme girmeye hak kazanan riskli binasını bir müteahhite vererek inşasını yaptırmak isteyebilir. Bu işlem il Müteahhit bir projelendirme yapar. Projelendirmenin sonucunda yer sahibi yapılacak yeni binası / evi için bir ücret ödemek zorunda kalabilir. 
Örneğin riskli yapıya giren bir bina da eviniz var. Ve bu bina riskli yapı olarak tespit edilerek kentsel dönüşüme girecek. Apartman sakinleri olarak binanızı yenilemek üzere bir inşaat firması belirlediniz. İnşaat firması evinizi inşa ederek baştan sıfırlayacağı için sizden belirli bir tutar para istemesi olağan bir durumdur. Bu tutar genelde kentsel dönüşüme girecek bölgeye göre değişiklik gösterse de yeni yapılacak evin ederinin 4te 1 ile 4te 2 si arasında çıkması olasıdır. Peki , ev sahibi olarak bu tutarı karşılayabilecek durumunuz yoksa ne yapacaksınız ? İşte bu süreçte devletin verdiği kentsel dönüşüm kredisinden faydalanabilirsiniz. 
Kentsel Dönüşüm Kredisi Nereden Alınır ? Kentsel Dönüşüm Kredisi Nasıl Alınır ? 
Bina riskli yapı olarak belirlenmiş ve kentsel dönüşüme girmek için herhangi bir engeli yok ise ;
- Yıkılan yada kamulaştırılan binaların malikleri bu binalarda en az 1 sene ikamet ettiği 
- Ya da işyeri olduğu 
belirlenen kişilere kredi veriliyor. 

Kentsel Dönüşüm Kredisine Başvurma ! Kentsel dönüşüm kredisine nasıl başvururum ? 
Kentsel dönüşüm hakkını kazanmış kişiler ilgili yerin Çevre ve Şehircilik İl Müdürlüklerine başvurmalıdır. Başvuru incelendikten sonra uygun olarak belirlenir ise onaylanmak için Bakanlığa iletilir. 
İl Müdürlüğü tarafından gönderilen kredi için Bakanlığın belirlediği tutar teminat olarak istenir ve krediyi çekenlerle -  Bakanlık bir borçlanma sözleşmesi hazırlar. Hazırlanan sözleşme de tapu bilgiler ve kredi ile ilgili bilgiler bulunmaktadır. Bu sözleşme ile ipotek ve tescil işlemleri de yapılmış olur.
Kendi yerini kendi imkanıyla inşa etmek isteyen kişilere : 
- kredinin %25 peşin
- kalanı inşaatın gidişatına bakılarak 3 taksit olarak 
verilir. 

Müteahhit Sözleşmeye Uymazsa Neler Yapılmalıdır ?

Müteahhit Sözleşmeye Uymazsa Neler Yapılmalıdır ?
Ülkemizde çok fazla karşılaşılan durumlardan biri de , inşaat başlamadan önceki yapılan sözleşmeye müteahhitin
tam olarak uymamasıdır. Bunun bir çok sebebi var , ekonomik , tecrübe , disiplinsizlik vb. 
Malesef ülkemizde biraz parası olan herkes müteahhitliğe soyunmaktadır. Fakat müteahhitlik dışardan göründüğü
kadar basit ve belirli bir iş disiplini olmayan insanların yapabileceği bir iş değildir. 
Konut sahibi olmak isteyen birçok vatandaşımız henüz hiç başlanmamış veya yarıda olan inşaatlara girerek 
ev sahibi olmak istemektedir. Böyle bir durumda müteahhit ile sözleşme yapılarak tapu sahibi olunabilir.

Müteahhit ile yapılan sözleşme iki taraf içinde birçok madde içerir. Alıcı için önemli olan nokta , yapılacak konut
ile ilgili detaylardır. Alıcı bütün detayları çok iyi kontrol etmelidir. Ayrıca yapılan bu sözleşme noter onaylı olarak
düzenlenmelidir. Noter onaylı olmayan sözleşmelerin yasalar önünde hiçbir geçerliliği bulunmaktadır.
Müteahhit sözleşmede ve sözleşme eki teknik şartnamede öngörülen yapıyı, fen ve sanat kurallarına göre tam ve eksiksiz, kusursuz, ayıpsız olarak süresi içerisinde yapıp teslim etmelidir.
Yazımızın başında da söylediğimiz gibi müteahhitler ile alıcılar arasındaki en büyük problem sözleşmede yazan maddelere uyulmamasıdır. 
Yapılan İnşaat Sözleşmeye Uygun Olmazsa Ne Olur ?
Yapılan inşaat eğer sözleşmeye uygun olmaz ya da büyük ölçüde kusurlu ise sözleşme feshedilebilir. Yani alıcının sözleşmeyi fesh etme hakkı bulunmaktadır. Eğer anlaşma feshedilirse , daire teslim edilmediği için tazminat talep edilebilir. 
Ayrıca inşaatta bulunan eksikler için müteahhite ihtar çekilebilir , bir sonraki aşamada ise dava açıp eksiklerin giderilmesi talep edilebilir. 
Genel olarak yapılabilinecek şeyler :
- Gecikme sebebiyle tazminat isteme hakkı isteme 
- Borcun ifa edilmemesinden doğan zararın giderilmesini isteme 
- Sözleşmeden dönme hakkı isteme 
olabilir. 
Bunlara haricinde uygulamada kat karşılığı inşaat sözleşmelerinde taraflar Cezai Şart düzenlenmektedir. Bu şart genelde belirlenen bir tarihe kadar binanın yapılmaması halinde müteahhitin arsa sahibine bir miktar para ödemesidir. 
Bu konuda açılan davaların %90’ı alıcının lehine olmuştur. Fakat konu iyi incelenip bir avukata danışılmalıdır. Unutmayın alıcının en büyük kozu yapılan sözleşmedir. Bu yüzden en başta yapılan sözleşmeye göz ucuyla bakmak yerine detaylı bir şekilde incelemenizi tavsiye ediyoruz. 

Geçit Hakkı Nedir? Geçit Hakkı Şartları Nelerdir?

Geçit Hakkı Nedir?
Geçit hakkı, bir taşınmaz üzerindeki kullanım ve mülkiyete özgu hakları kapsayan irtifak haklarının arasında en çok karşılaşılan haktır.
Geçit hakkı genel anlamıyla başkasının arazisinden geçme hakkıdır. Eğer geçilmesi gerekilen yerde yeni bir geçiş yolu yapılması gerekiyorsa bu hak bedelli olur. Böyle bir durum söz konusu değilse herhangi bir bedel ödenmez çünkü bu hak Türk Medeni Kanunu tarafından sağlanmış yasal bir haktır. Bu hakka göre kendi arazisi üzerinden bir yola ulaşımı mümkün olmayan arazi sahibi, bedelliyse bedelini karşılayarak başka bir mal sahibinin arazisi üzerinden ulaşımını gerçekleştirebilmektedir.
Geçit hakkına örnek vermek gerekirse , herhangi bir heryerde tarlanız oluğunu düşünelim. Fakat tarlanızın yolu yok ya da yola cephe bir yerde değil. Yani tarlanızın önünde arkasında başka tarlalar var ve yol onların önünden geçiyor. Günün birinde bu tarlayı kullanmaya karar verdiniz ve tarlanıza yol açılmasını istiyorsunuz. İşte burda devreye Geçiş Hakkı giriyor. Etrafınızda bulunan hangi tarladan yol geçirerek tarlanıza yol açtırmak istiyorsanız , o tarla sahibiyle iletişime geçebilirsiniz. Kendi aranızda anlaşırsanız problem yok. Eğer anlaşamazsanız kanunlar 2 tarafı da madur etmeden orta yolu bulmaya çalışıyor.
Diğer tarla sahibinin haklarını göz önünde bulundurarak size en uygun yerden yol açma hakkı veriyor. Tabi bu geçit hakkı sonucunda karşı tarafa bir bedel ödenmesi gerekiyor. Sonuç olarak tarla yol sebebiyle küçülüyor.
Hukuk dilinde mürur hakkı olarak da bilinen bu hak  Medeni Kanunu'nun 748. maddesine göre irtifak hakkı olarak tapu kütüğüne tescil edilir. ( Kaydedilerek resmileştirilir ) Geçit hakkı şahış lehine ya da taşınmaz lehine düzenlebilir. Bu hak şahıs üzerine düzenmişse şahısın ölümüyle beraber hak da sona ermiş olur fakat taşınmaz lehine düzenlenen geçit hakkı ancak kanuni düzenlemelerle kaldırılabilir. Ayrıca taşınmaz lehine düzenlenen geçit hakkında taşınmazın üzerinde payı olan her paydaşın işleme katılması gerekmektedir.
Geçit Hakkı Şartları Nelerdir?
Bir gayrimenkul arazi sahibi en yakın ulaşım yoluna çıkabilmek için başka bir araziden geçmek zorunda kalıyorsa kanunen bu hakka sahip demektir. 
Taraflar arasında uzlaşma sağlanırsa kendi aralarında sözleşme imzalanır ve geçit hakkı sorunsuz bir şekilde tapuya kaydettirilir. Uzlaşma sağlanamayan durumlarda devreye söz konusu bölgedeki Asliye Hukuk Mahkemesi girer ve geçit yolu dava sonucu kazanılabilir.

Sit Alanı Nedir?

Sit alanı, geçmiş tarihte yaşamış olan topluluklardan günümüze kalmış olan yerlerdir.
Bu yerler, sosyal,ekonomik, kültürel ve mimari açıdan toplulukların kalıntılarını taşırlar. Bu sebepten koruma altına alınmışlardır. Çeşitli medeniyetlerin imzalarını taşırlar.
Sit alanlarının dört türü vardır 
Arkeolojik sit alanı
Tarihi sit alanı
Doğal(tabi) sit alanı
Kentsel sit alanı

Arkeolojik Sit Alanı Nedir?
Tarih öncesi dönemden günümüze kadar izler taşımış ve arkeolajinin ilgi alanına giren yerlerdir. Arkeolojik sit alanları, insanların eylemleri sonucu oluşmalarının yanında doğal yollarla da oluşmuş olabilir.
Türkiyede de onlarca arkeolojik sit alanı bulunur. Bunlardan bazıları Aksaray daki Acemhöyük, İzmir deki Bakla Tepe Höyüğü, Şanlıurfadaki Göbekli Tepe...
Tarihi Sit Alanı Nedir?
Tarihi açıdan önemli izler taşlıyan yerlerdir. Tarihi sit alanları doğallıkları ile korunmaya çalışılmaktadır. 
Doğal (Tabi) Sit Alanları Nedir?
Doğal oluşumlar sonucu oluşmuş yer altı, yer üstü ya da denizaltında bulunan alanlardır. Doğal sit alanları üç derecede incelenir:
1.Derece Doğal Sit Alanları: Olduğu gibi korunması gereken sit alanlarıdır. Bilimsel çalışmalar dışında kullanıma kapalıdır.
2.Derece Doğal Sit Alanları: Olduğu gibi korunması gereken ancak kamu yararı için kullanılabilen sit alanlarıdır.
3.Derece Doğal Sit Alanları: Doğallığının korunmasının yanında kullanım özelliği  gereği konut yapımına izin verilen sit alanlarıdır.
Kentsel Sit Alanı Nedir?
Oluşturuldukları tarihin kentsel yaşantısından günümüze kalıntılar taşıyan sit alanlarıdır. Günümüz kentleri ile bütünlük kazanmışlardır.

Rezerv yapı alanı nedir ?

  • Rezerv yapı alanı nedir ?

  • Kanun uyarınca gerçekleştirilecek uygulamalarda yeni yerleşim alanı olarak kullanılmak üzere, Toplu Konut İdaresi Başkanlığının veya İdarenin talebine bağlı olarak veya resen, Maliye Bakanlığının uygun görüşü alınarak Bakanlıkça belirlenen alanlarıdır.

  • Rezerv yapı alanının tespiti nasıl belirlenir  ?

  1.  Maliye Bakanlığının uygun görüşü alınarak Çevre ve Şehircilik Bakanlığınca belirlenir.
Gerçek veya özel hukuk tüzel kişiler
a) Alanın büyüklüğünü de içeren koordinatlı hâlihazır haritası
b) Alanın uydu görüntüsünü veya ortofoto haritası
c) Alanda bulunan kamuya ait taşınmazların listesi hazırlanarak
         dosyaya istinaden Bakanlıktan rezerv yapı alanı belirlenmesi talebinde bulunabilir.Maliye Bakanlığı rezerv yapı alanına ilişkin görüşünü otuz gün içinde bildirir.
  • Taşınmazların değerinin tespiti nasıl yapılır ?
(1) İlgili kurum, uygulama alanındaki taşınmazların sınırını, yüzölçümünü ve cinsini gösteren kamulaştırma haritasını veya krokiyi yapar veya yaptırır ve bu taşınmazların maliklerini ve bunların adreslerini tespit eder veya ettirir.
(2) Taşınmazın değeri; ilgili kurum bünyesinden en az üç kişiden teşkil olunacak kıymet takdir komisyonları marifetiyle veya hizmet satın alınmak suretiyle tespit edilir.
(3) Taşınmazın değeri; taşınmaz değerleme konusunda uzman kişi, kurum veya kuruluşlardan bilgi alınarak ve mahallin emlak alım satım bürolarından alınacak bilgilerden de faydalanılarak, 4/11/1983 tarihli ve 2942 sayılı Kamulaştırma Kanununun 11 inci maddesindeki esaslara göre tespit edilir.