24 Mayıs 2016 Salı

Emlak Vergisi Beyannemesi Vermemenin Cezası Nedir ?

Emlak Vergisi Beyannemesi Vermemenin Cezası Nedir ? 
Emlak vergisi , Emlak Vergisi Kanununca tüm taşınmaz mallar için ödenen bir vergi türüdür. 
Vergi verilmeden önce yapılması gereken işlem beyanname verilmesidir. Beyanname taşınmazın bulunduğu Belediye’ye verilir.
Emlak vergi beyannamesinin , taşınmaz gayrimenkulun satın alındığı yılın sonuna kadar verilmesi gerekiyor. Örneğin , 2016 da alınan bir taşınmaz için sene sonuna kadar beklenebilir. Verilen beyannamenin vergi ödeme mükellefiyeti de takip eden sene başlar. Örneğimiz için 2017 diyebilir. 2017 senesinde vergiler ödenmeye başlanmalıdır.
Emlak vergi beyannamesi verilmezse ne olur ? Emlak vergi beyannamesi vermemenin cezası nedir ?
Emlak vergisi beyannamesi verilmez ise bunun bir cezası var mıdır ? 
Tabi ki bunun bir cezai yaptırımı bulunmaktadır. Bu durum 1391 numaralı Emlak Vergisi Kanunu Madde 32 de açıklanmıştır.
Madde 32
Bildirimin süresinde verilmemesi halinde, vergi idarece tarh edilir. İdarece tarhiyatta her yıla ilişkin vergi değeri, 29 uncu madde hükmü dikkate alınarak hesaplanır.
             Madde 29 – (Değişik : 7/3/2002-4751/2 md.)
             Vergi değeri;
             a) Arsa ve araziler için, 213 sayılı Vergi Usul Kanununun asgari ölçüde birim değer tespitine ilişkin hükümlerine göre takdir komisyonlarınca arsalar için her mahalle ve arsa sayılacak parsellenmemiş arazide her köy için cadde, sokak veya değer bakımından farklı bölgeler (turistik bölgelerdeki cadde, sokak veya değer bakımından farklı olanlar ilgili valilerce tespit edilecek pafta, ada veya parseller), arazide her  il veya ilçe için  arazinin cinsi (kıraç, taban, sulak) itibarıyla takdir olunan birim değerlere göre,
             b) Binalar için, Maliye ve Bayındırlık ve İskan bakanlıklarınca müştereken tespit ve ilân edilecek bina metrekare  normal inşaat  maliyetleri ile (a) bendinde belirtilen esaslara göre bulunacak arsa veya arsa payı değeri esas alınarak 31 inci madde uyarınca hazırlanmış bulunan tüzük hükümlerinden  yararlanılmak suretiyle, 
             Hesaplanan bedeldir.
             Vergi değeri, mükellefiyetin başlangıç yılını takip eden yıldan itibaren her yıl, bir önceki yıl vergi değerinin 213 sayılı Vergi Usul Kanunu hükümleri uyarınca aynı yıl için tespit edilen yeniden değerleme oranının yarısı nispetinde artırılması suretiyle bulunur. 
             33 üncü maddeye (8 numaralı fıkra hariç) göre mükellefiyet tesisi gereken hallerde vergi değerinin hesaplanmasında, 213 sayılı Vergi Usul  Kanununun mükerrer 49 uncu maddesinin (b) fıkrasına göre belirlenen arsa ve arazi birim değerleri, takdir işleminin yapıldığı yılı takip eden ikinci yıldan başlamak suretiyle her yıl, bir önceki yıl birim değerinin, 213 sayılı Vergi Usul Kanunu hükümleri uyarınca aynı yıl için tespit edilen yeniden değerleme oranının yarısı nispetinde artırılması suretiyle dikkate alınır. 
             (Değişik dördüncü fıkra: 16/6/2009-5904/33 md.) Vergi değerinin hesabında bin liraya, verginin hesaplanmasında ise bir liraya kadar olan kesirler dikkate alınmaz.
             Bakanlar Kurulu, bu maddede belirtilen artış oranını sıfıra kadar indirmeye veya yeniden değerleme oranına kadar artırmaya yetkilidir. Bakanlar Kurulu bu yetkisini, 2464 sayılı Belediye Gelirleri Kanununun 95 inci maddesi uyarınca belirlenen belediye grupları itibarıyla farklı oranlar tespit etmek suretiyle de kullanabilir. (2) 

Tapu Devir Harcının Ücreti Ne Kadardır?

Tapu Devir Harcının Ücreti Ne Kadardır?
Arsa, konut, işyeri gibi bir gayrimenkulu almak ya da satmak için tapu dairesinde bazı işlemler yapılmaktadır. Bu devir işlemlerinin sağlıklı şekilde ilerleyebilmesi için alıcı ve satıcı tapu dairesine beraberce gitmektedir. Bu gayrimenkulun tapu devir işlemleri için tapu dairesi tarafından belli bir harç istenmektedir. Bu harcı alıcı ayrı, satıcı ayrı olarak ödemektedir.
Alınan randevudan sonra tapu dairesine gidildiğinde, taraflardan tapu devir işleminin bedeli olan harç istenmektedir. Tapu devir ücreti satış bedeli üzerinden ödenir. Bu ücretin oranı, satış bedelinin binde 20'si şeklinde hesaplanmaktadır.
Bundan ayrı olarak tapu döner sermaye bedelinin de ödenmesi beklenir. 2015 tarifesine göre yüzde 10,11'lik yeniden değerleme oranı ve 82,50 TL olan tapu döner sermaye bedeli istenmektedir.
Hesaplama Örneği
Satış Bedeli :
 500 bin TL
Alıcının Ödeyeceği Harç : 10 bin TL
Satıcının Ödeyeceği Harç : 10 bin TL
Döner Sermaye Bedeli : 82,50 TL
Gerekli Belgeler
Satıcıdan;
-Tapunun kendisi ya da fotokopisi
-1 adet resim
-Nüfus cüzdanının aslı ve 1 fotokopisi
-Vergi borcunun olmadığına dair belge
-Tapu işlemleriyle ilgilenecek kişi emlakçı ise vekaletname
Alıcıdan;
-2 adet resim
-Nüfus cüzdanının aslı ve bir adet fotokopisi
-Tapu işlemleriyle ilgilenecek kişi emlakçı ise vekaletname

Tapu İşlemlerinde Yaş Sınırı Var Mıdır ?

Tapu İşlemlerinde Yaş Sınırı Var Mıdır ? 
Gayrimenkul alım ve satım işlemleri tapuda kayıt altına girmektedir. Bu kayıtlar birer resmi belge olduğu için işlemleri yapan kişilerin bazı şartları oluşturması gerekir. 
Bunlardan biri de yaş sınırıdır.
Tapu İşlemlerinde Yaş Sınırı Nedir ? 
Tapu işlemleri gerçekleştirmek isteyen kişilerin yaş sınırları içerisinde olması bir zorunluluktur.
Yaş Sınırları : 
Üst Sınır : 65 yaş
Alt Sınır 18 yaş olarak belirlenmiştir.
Tapu İşlemlerinde 65 Yaş Sınırı 
Gayrimenkul işlemlerine üst sınır olan 65 yaş , kritik bir yaştır. Bu yaşın üzerinde alım - satım işlemi gerçekleştirmek 
isteyenlerden ‘ Sağlık Raporu ‘ istenmektedir. Bu sağlık raporunun amacı kişinin akli dengesinin yerinde olup olmadığını
öğrenmektir. 
Bu belge Tapu Müdürlüğü tarafından istenir. Kişi bu raporu alabilirse , tapu işlemlerinin yapılmasına onay verilir.
Burda dikkat edilmesi gereken nokta , alınacak rapor sadece bir gün süre ile geçerlidir. Sonraki güne sarkan işlemlerde , 
bir önceki gün alınan sağlık raporları genellikle Tapu Müdürlükleri tarafından kabul görmemektedir.
Tapu İşlemlerinde 18 Yaş Sınırı 
Türkiye Cumhuriyeti ve Avrupa ülkelerinde reşit olma yaşı 18 olarak belirtilmiştir. 18 yaşını geçmiş bir birey her türlü yasal yükümlülükler ve sorumluluklardan kendisi sorumlu olacaktır.18 yaş altındaki yani reşit olmayan kişiler tapuda işlem yapamaz.
Bunun sebeplerinden biri de herhangi bir dolandırıcılık olayının olmasını engellemektir. Fakat kişiler 18 yaşından önce gayrimenkul hak sahibi olabilir. Bu genelde miras yolu ile ya da haklarının devri ile gerçekleşmektedir.
Miras yolu ile veya ailenin çocukları için gayrimenkul alımı ile 18 yaşından küçük bir kişinin sahibi olduğu emlak üzerinde tasarruf işlemi yapılabiliyor.
Böyle bir durumda ise gayrimenkul sahibinin ebeveynleri veya vesayet hakkı sahibi kişiler tapu işlemlerini gerçekleştirebiliyor

Apartman Yönetimi Nasıl Oluşturulur?

Apartman Yönetimi Nasıl Oluşturulur?
Her apartmanda yönetim kurulu olması şart değildir, apartman yönetiminin oluşturulması zorunluluğu kanunen bazı şartlara bağlıdır. Kat Mülkiyeti Kanunu'nun 34. maddesine göre en az sekiz bağımsız bölüm ( Daire ) bulunduran anagayrimenkullerde ( Apartmanlarda ) apartman yönetimi oluşturulması ve bir yönetici atanması zorunludur. Söz konusu kanun sekizden az bağımsız bölüme sahip anagayrimenkulleri kapsamamaktadır.
Yönetimin oluşturulabilmesi için toplantı tarihi belirlenmeli ve belirlenen tarih en az on beş gün önceden tüm kat maliklerine ( Daire sahiplerine ) bildirilmelidir. Apartman yönetimi apartman maliklerinden ya da dışarıdan seçilen birine verilebileği gibi en az üç kişiden oluşan bir kurula da verilebilir. Yönetici ( Tek kişi) ya da yönetim kurulunun ( En az üç kişiden oluşan) oluşturulmasındaki temel ölçüt oyların çoğunludur.
Kat maliklerinin anlaşmazlığı sonucu apartman yönetimi oluşturulamazsa, kat maliklerinden biri bulundukları bölgedeki sulh mahkemesine müracaat eder ve mahkeme tarafından gayrimenkula bir yönetici atanır. Bu yolla atanmış bir yönetici ilk altı ay boyunca kat maliklerinin kararına göre değiştirilemez.
Kanunen her yıl bir defa yönetici seçimi yapılması için toplantı düzenlenmesi zorunludur. Bu yıllık toplantılarda eski yönetici ya da yeni bir yönetici/kurul seçilebilir. 
Yöneticinin Görev ve Sorumlulukları
Yöneticinin kanuni görev ve sorunmululukları Kat Mülkiyeti Kanunu'nun 35. maddesinde yer almaktadır. 
Yönetim planında aksine bir karar alınmadıkça yöneticinin görevleri:
1- Kat maliklerince verilen kararları yerine getirme
2- Anagayrimenkulun korunması, bakım ve onarımı için gerekli tedbirlerin alınması
3- Anagayrimenkulun sigortalanması
4- Anagayrimenkulun genel yönetimi, bakımı( temizlik, asansör vs. ) ve sigortası için kat maliklerinden gerekli paranın toplanması
5- Bir bankada anagayrimenkul yöneticisi olduğu belirtilerek hesap açılması
6- Defter tutulması ve anagayrimenkulle ilgili belgelerin saklanması
7- İşletme projesinin hazırlanması
Yöneticinin ad, soyad, ev-iş adresi gibi bilgilerinin anagayrimenkulün kapısında ya da girişinde çerçeveyle bulundurulması zorunludur. Aksi taktirde ilgilinin başvurusu üzerine, yönetici ya da yönetim kurulu üyelerinin her birine mahkeme tarafınca elli Türk Lirasıyla iki yüz elli Türk Lirası arasında para cezası verilir.

Arsa Tapusunu Bina Tapusuna Çevirme !

Arsa Tapusunu Bina Tapusuna Çevirme ! 
Tapu çevirme işlemleri inşaat sonrasında sıkça karşılaşılan durumlardan biridir.
İnşaatı bitirilmiş ve ya bitirilmemiş yerlerin tapuları , arsa tapusu olabilir. Peki , yapının inşaatı bitirilince arsa tapusu bina tapusuna nasıl çevirilir ? 
Arsa Tapusunu Bina Tapusuna Nasıl Çeviririm ? Bina Tapusuna Nasıl Çevrilir ? 
Arsa tapularında , üzerine yapılan daire ve ya dükkanların metrekare alanı yazmaz.
Arsa tapusunda yazan daire - dükkan başına düşen arsa miktarıdır. 
Yani konut/işyeri , arsa vb bir taşınmaz olarak görülür. İnşaat edilen veya inşaatı devam eden yapılara kat irtifakı kurulur. 
Bilindiği üzere kat irtifakı, kat mülkiyetine geçişten bir önceki basamak sayılabilir. Kat mülkiyeti alarak bina tapusuna geçiş yapmak için Tapu Müdürlüğüne başvurulmalıdır. Başvuru yapılıp gerekli harçlar ödendikten sonra kat mülkiyetine geçilebilir.

Aşağıdaki gerekli belgeler ile kat mülkiyeti başvurusu yapılabilir : 
- Kat Mülkiyeti Dilekçesi 
- Yapı Kullanım ( İskan ) Belgesi
- Yönetim Planı

2016 için Kat mülkiyeti harcı nedir ? 
Kat mülkiyeti harcı bağımsız bölüm sayısına göre farklılık göstermektedir : 
- 1 - 11 arası Bağımsız bölüm içim 325 TL
- 10 - 21 arası Bağımsız bölüm için 385 TL 
- 21 üstü Bağımsız Bölüm için 420 TL 
- tek bağımsız bölümü olan ve 2 - 3 kat yerler için 855 TL 

Veraset İlamı Çıkarma Süresi

Veraset İlamı Çıkarma Süresi 
Veraset İlamı , misarçıların kim olduğunu ve haklarını gösteren belgedir. Ölüm durumunda mirasçılar bu belgeyi alarak gerekli işlemleri yaparlar. 
Veraset İlamı Çıkarma Süresi Nedir , Veraset İlamı Ne Zamana Kadar Çıkartılır , Veraset İlamı Ne Zaman Çıkarılır ? 
Veraset ilamı , diğer bir adı da Mirasçılık belgesi olan bu belge istenildiği taktirde Sulh Mahkemelerinden ya da noterden alınabilir. 
Veraset ilamı çıkarma süresi yoktur. Yani mirasçı istediği zaman gerekli belgelerle yaptığı başvuru ile mirasçılık belgesini çıkarabilir. Geç çıkarmanın bir cezası bulunmaz. Alınan veraset ilamı herzaman geçerlidir.
Fakat ölümden sonra mirasçılara herhangi bir gayrimenkul intikal ettiyse / kaldıysa bu gayrimenkullerle ilgili beyanda bulunulması gerekiyor. İntikal eden gayrimenkuller beyan edildiği gibi vergileri de ödenmelidir. Gayrimenkul intikal olduğunda 3 ay içerisinde veraset beyanı yapılmalı aksi halde cezai durumlar söz konusu olabilir. 
Veraset İlamında Gerekli Belgeler 
Veraset İlamı Almak İçin Hangi Belgeler Gereklidir ? 
- Ölüm belgesi 
- Nüfus Kayıt Örneği 
- Veraset İlamı Dilekçesi 

Çekme Mesafesine Otopark Yapılır Mı ? Bahçe Mesafesi Otopark Limitleri !

Çekme Mesafesine / Bölümüne Otopark Yapılabilir Mı ? 
Çekme , binalar arasına koyulması gereken boşluğa verilen isimdir. Yani 2 bina arasında belirli bir mesafe olması gereklidir.
Çekmeler , cepheye göre farklılık gösterebilmektedir. Yanlar , ön ve arka bahçeler için oranları değişebilmektedir.
Çekme kavramı , bazı yerlerde bahçe mesafesi olarak da kullanılmaktadır. 
Bahçe Çekmesini / Çekme Mesafesini Kim Belirler ? 
Çekme denilen bu boşlukların uzunlukları ve konu ile bilgiler Planlı Alanlar Tip İmar Yönetmeliğinde bulunmaktadır. 
Çekmeye Otopark Yapılır Mı ? 
Otoparkın inşaat ve yürütülmesi ile ilgili konular Otopark mevzuatında açıklanmıştır.  Bu konuda belediyeler gerekli işlemi yapabilmektedirler. 
Kendilerine tespit yetkisi verilmiş olan Belediyeler ,  meclis kararlarına göre uygulamalarını yürütmektedirler. Meclis kararı verilmeyen belediyelerde Otopark yönetmeliği kullanılmaktadır.
İstanbul Otopark Yönetmeliğinde Belirtilen Uygulama Aşağıdaki Gibidir : 
Ön tarafta bahçesi olan ve bahçe mesafesi 3 metreden az görünen bitişik nizam parseller için , bina kapsamında ya da bina parselinde otopark yeri aranmaz , yönetmelikçe hesaplanan otopark ücreti alınır. 
Otopark talebinin bir bölümünü ya da tümünü kendi parselinde karşılayamayan yapılar için , yetmeyen otopark bölümü , en fazla 250 m. yürüme mesafesinde (kamulaştırmayla alakasız imar parsellerinde)  irtifak kurmak ve tapu kütüğüne şerh koyarak ve Encümen Kararı ile farklı parselde verilebilir. 
Binaya ait otoparklar için , ilk tercih olarak bodrum katları kullanmak ve ön bahçe mesafesi arkasında olmak kaydıyla ; 
Yapıların yan ve arkada bulunan bahçesine , tümü tabii zemin altında ihtiyacını aşmayacak kadar ya da daha fazla otopark inşa edilebilir , otopark giriş-çıkışları ön bahçe içerisinde olabilir. Otoparkta bulunan rampa kesinlikle parsel dışından başlatılmaz.
Binanın talep ettiği otoparkı parsel yada yapı içerisinde yapmak, otopark harici herhangi bir kullanım oluşturmamak, imar planı ve/veya İstanbul İmar Yönetmeliğinin belirttiği bahçe mesafelerine dikkat etmek koşuluyla ( tabii zemin altındaki bodrum katlarda ön bahçe mesafesi hariç diğer bahçe mesafeleri aranmaz ) bağımsız bölüm olarak bodrum ve zemin katlarında ticari maksatlı otopark inşa edilebilir. Bahsedilen ticari maksatlı otoparklar emsal hesaplarına dâhil edilir. 

Yatay Kat Mülkiyeti Nedir?

Yatay Kat Mülkiyeti Nedir?
Genel anlamda kat mülkiyeti kavramı; varolan bir yapıda kullanılmaya elverişli bölümleri ( kat, daire, dükkan, depo, iş bürosu, mağaza, mahzen ) üzerinde hak sahibi olan kişi ya da kişilere ( maliki veya ortak malikleri ) Kat Mülkiyeti Kanunu hükümlerince verilen mülkiyet çeşidine deniyor. 
Yatay kat mülkiyeti olarak tanımlanan hak ise malik kişinin sahip olduğu yapı yanına, çevresine veyahut yapı bitişiğine ayrı bir yapı yapabilme hakkına denilmektedir. 
Malik kişi sahip olduğu mülkü metre kare bazında büyütmek veya o mülkü genişletmek niyetindeyse ve bu niyeti gerçekleştirirken arsanın geri kalan kısımlarını da kullanacaksa, devreye yatay kat mülkiyeti girmektedir.
İleriye dönük yatırımları için yatay kat mülkiyeti hakkından faydalanmak isteyen kişiler alacağı arsanın genişliğine ve söz konusu arsanın imara açık bir zemine sahip olup olmadığına dikkat etmelidir.
Kat İrtifağından Kat Mülkiyetine Geçilmesi
5711 sayılı Kat Mülkiyeti Kanunu'nun 6 ncı maddesi ve 634 sayılı Kat Mülkiyeti Kanununun 13 üncü maddesine göre kat mülkiyeti edinmek için yapılacak başvuru sırasında, kat mülkiyeti kütüğüne kayıtlı binanın tamamlandığına ilişkin yapı kullanma izin belgesinin verilmesi ve kadastro müdürlüğünce düzenlenen değişiklik beyannamesiyle, ana gayrimenkule ait tapu kütüğü sayfasında ve kat mülkiyeti kütük sayfasında ana gayrimenkule ait nitelik değişikliği, beyanlar hanesinde ise kat mülkiyetine geçildiğine ilişkin belirtme yapılacaktır.
Kat irtifaklı yerlerin kat mülkiyetine çevrilmesi hususu ise 634 sayılı Kat Mülkiyeti Kanununca düzenlenmiştir. Söz konusu kanunun 1 inci maddesince Kat Mülkiyeti yalnızca tamamlanmış binalar üzerinde kurulabilir.
Kat Mülkiyeti Kanununda kısmi şekilde değiştiren 5912 sayılı Kanunun 4 ncü maddesi yapı kullanma izin belgesi verildikten sonra binanın kat mülkiyetine resen ( Bağımsız ) geçilmesini öngörmektedir. 
Kat irtifakına sahip, ortak maliklerden birinin başvurusunun ya da yapı kullanma izin belgesinin yetkili idarece ( Belediye ya da Valiliklerce) Kadastro Müdürlüğüne gönderilmesiyle Kadastro Müdürlüğünce "tescil bildirimi (beyanname)" düzenlenir ve Tapu Sicil Müdürlüğüne gönderilir. Böylece Tapu Sicil Müdürlüğün'de yapılacak başka bir işlem kalmadan kat mülkiyetine geçilmiş olur.

Çed (Çevresel Etki Değerlendirilmesi) Raporu Nedir?

Çed (Çevresel Etki Değerlendirilmesi) Raporu Nedir?
Çevresel etki değerlendirilmesi raporu, gerçekleştirilmesi planlanan projelerin
çevreye verebilecek olumlu ya da olumsuz etkilerinin belirlenmesi, olumsuz yöndeki
etkilerinin önlenmesi ya da en aza indirilmesi için alınacak önlemlerin belirlenmesi,
seçilen yerle teknolojinin saptanarak değerlendirilmesi, kısa ve uzun dönemde çevrede
ortaya çıkması olası değişkenlerin ele alındığı uzmanlarca hazırlanan ayrıntılı
rapordur.
Bir projeyi gerçekleştirmek isteyen gerçek ve tüzel kişiler bu yönetmelik kapsamında
ÇED raporunu hazırlamak,ilgili makamlara sunmak zorundadır.
Yönetmeliklerin uygulanmasında Çevre Bakanlığı yetkilidir.

Arsa Tapusunu Bina Tapusuna Çevirme !

Arsa Tapusunu Bina Tapusuna Çevirme ! 
Tapu çevirme işlemleri inşaat sonrasında sıkça karşılaşılan durumlardan biridir.
İnşaatı bitirilmiş ve ya bitirilmemiş yerlerin tapuları , arsa tapusu olabilir. Peki , yapının inşaatı bitirilince arsa tapusu bina tapusuna nasıl çevirilir ? 
Arsa Tapusunu Bina Tapusuna Nasıl Çeviririm ? Bina Tapusuna Nasıl Çevrilir ? 
Arsa tapularında , üzerine yapılan daire ve ya dükkanların metrekare alanı yazmaz.
Arsa tapusunda yazan daire - dükkan başına düşen arsa miktarıdır. 
Yani konut/işyeri , arsa vb bir taşınmaz olarak görülür. İnşaat edilen veya inşaatı devam eden yapılara kat irtifakı kurulur. 
Bilindiği üzere kat irtifakı, kat mülkiyetine geçişten bir önceki basamak sayılabilir. Kat mülkiyeti alarak bina tapusuna geçiş yapmak için Tapu Müdürlüğüne başvurulmalıdır. Başvuru yapılıp gerekli harçlar ödendikten sonra kat mülkiyetine geçilebilir.

Aşağıdaki gerekli belgeler ile kat mülkiyeti başvurusu yapılabilir : 
- Kat Mülkiyeti Dilekçesi 
- Yapı Kullanım ( İskan ) Belgesi
- Yönetim Planı

2016 için Kat mülkiyeti harcı nedir ? 
Kat mülkiyeti harcı bağımsız bölüm sayısına göre farklılık göstermektedir : 
- 1 - 11 arası Bağımsız bölüm içim 325 TL
- 10 - 21 arası Bağımsız bölüm için 385 TL 
- 21 üstü Bağımsız Bölüm için 420 TL 
- tek bağımsız bölümü olan ve 2 - 3 kat yerler için 855 TL 

Kaynak Hakkı Nedir ?

Kaynak Hakkı Ne Demektir ?
Bir başkasının taşınmazından çıkan bir suyu kullanma ya da kendi arazisine akıtmak hakkına denir. Bu hak İrtifak Hakkı olarak tapu kütüğüne işlenir.
Medeni kanun kaynağın ayrı bir mülkiyeti olamayacağını, kaynadığı arazinin mütemmin cüzü (tamamlayıcı unsuru) olduğunu kabul etmiştir. 
Yani arsa / arazi maliki ( sahibi) olan kişi kaynağında sahibidir. Kaynak arsadan ayrı olarak iktisab edilemez. Fakat bu kaynaktan başkasının kullanılmasına izin verilebilir. Yararlanma bağ , bahçe , tarla sulama , inşaat ya da içme suyu sağlanması , hayvancılık , balık çiftliği benzeri çeşitli sebeplerle olabilir.
Arazi sahibinin talebiyle birlikte Belediye encümen ya da il idare kurulu kararı gerekir. Bunun yanında söz konusu taşınmazın plan üzerinde gösterilebilmesi için Kadastro Müdürlüğünce ölçekli kroki düzenlenir. 
Şahsi ve Arzi Kaynak Hakkı Nedir ?
Kaynak Hakkı , bir şahıs lehine kurulmuş ise buna Şahsi Kaynak Hakkı , bir taşınmaz lehine kurulmuş ise Arzi Kaynak Hakkı denir. 
Kaynak bir kanal ile geçirilecekse, nereden geçeceğinin bir haritaya bağlanması ve tescil bildiriminde gösterilmesi gerekir.