ENERJİ VERİMLİLİĞİ KANUNU  
             Kanun No. 5627                                                                                               Kabul    Tarihi : 18/4/2007 
BİRİNCİ     BÖLÜM 
Amaç, Kapsam    ve Tanımlar 
             Amaç      
             MADDE    1 – (1) Bu Kanunun amacı;     enerjinin etkin kullanılması, israfının önlenmesi, enerji maliyetlerinin    ekonomi üzerindeki yükünün hafifletilmesi ve çevrenin korunması için enerji    kaynaklarının ve enerjinin kullanımında verimliliğin artırılmasıdır.  
             Kapsam      
             MADDE    2 – (1) Bu Kanun; enerjinin    üretim, iletim, dağıtım ve tüketim aşamalarında, endüstriyel işletmelerde,    binalarda, elektrik enerjisi üretim tesislerinde, iletim ve dağıtım     şebekeleri ile ulaşımda enerji verimliliğinin artırılmasına ve    desteklenmesine, toplum genelinde enerji bilincinin geliştirilmesine,    yenilenebilir enerji kaynaklarından yararlanılmasına yönelik uygulanacak    usûl ve esasları kapsar.  
             (2) Enerji verimliliğinin    artırılmasına yönelik önlemlerin uygulanması ile özellik veya görünümleri    kabul edilemez derecede değişecek olan sanayi alanlarında işletme ve üretim    faaliyetleri yürütülen, ibadet yeri olarak kullanılan, planlanan kullanım    süresi iki yıldan az olan, yılın dört ayından daha az kullanılan, toplam kullanım    alanı elli metrekarenin altında olan binalar, koruma altındaki bina veya    anıtlar,  tarımsal binalar ve    atölyeler, bu Kanun kapsamı dışındadır.  
             Tanımlar      
             MADDE    3 – (1) Bu Kanunun uygulanmasında;      
             a) Bakanlık: Enerji ve Tabii    Kaynaklar Bakanlığını,  
             b) Genel Müdürlük: Elektrik     İşleri Etüt İdaresi Genel Müdürlüğünü,  
             c) Kurul: Enerji Verimliliği    Koordinasyon Kurulunu,  
             ç) Kamu kesimi: Kamu kurum ve    kuruluşları, kamu kurumu niteliğindeki meslek kuruluşları, üniversiteler ve    mahallî idareleri,  
             d) Meslek odaları: Elektrik ve makina mühendisleri odalarını,  
             e) Şirket: Genel Müdürlük veya    yetkilendirilmiş kurumlar ile yaptıkları yetkilendirme anlaşması     çerçevesinde, enerji verimliliği hizmetlerini yürütmek üzere yetki belgesi    verilen enerji verimliliği danışmanlık şirketlerini,  
             f) Yetkilendirilmiş kurumlar:    Düzenlenen yetkilendirme anlaşması çerçevesinde, eğitim, yetkilendirme ve    izleme faaliyetlerini yürütmek üzere Genel Müdürlük tarafından, Kurul onayı     ile yetkilendirilen meslek odaları ve üniversiteleri,  
             g) TEP: Ton Eşdeğer Petrolü,  
             ğ) Atık: Kullanılmış lastikler,    boya çamurları, solventler, plastikler, Çevre ve    Orman Bakanlığı tarafından yakıt olarak kullanılması uygun görülen atık    yağlar ve diğer atıkları,  
             h) Bina sahibi: Binanın maliki,    varsa intifa hakkı sahibi, ikisi de yoksa binaya malik gibi tasarruf edeni,      
             ı) Endüstriyel işletme:    Elektrik üretim faaliyeti gösteren lisans sahibi tüzel kişiler dışındaki    yıllık toplam enerji tüketimleri bin TEP ve üzeri olan, ticaret ve sanayi    odası, ticaret odası veya sanayi odasına bağlı olarak faaliyet gösteren ve    her türlü mal üretimi yapan işletmeleri,  
             i) Enerji kimlik belgesi:    Asgarî olarak binanın enerji ihtiyacı ve enerji tüketim sınıflandırması,     yalıtım özellikleri ve ısıtma ve/veya soğutma sistemlerinin verimi ile    ilgili bilgileri içeren belgeyi,  
             j) Enerji verimliliği:    Binalarda yaşam standardı ve hizmet kalitesinin, endüstriyel işletmelerde    ise üretim kalitesi ve miktarının düşüşüne yol açmadan enerji tüketiminin    azaltılmasını,  
             k) Etüt: Enerji verimliliğinin    artırılmasına yönelik imkânların ortaya çıkarılması için yapılan ve bilgi    toplama, ölçüm, değerlendirme ve raporlama aşamalarından oluşan    çalışmaları,  
             l) Enerji verimliliği    hizmetleri: Enerji verimliliği konusunda danışmanlık, eğitim, etüt ve    uygulama hizmetlerini,  
             m) Enerji yoğunluğu: Bir birim    hasıla üretebilmek için tüketilen enerji miktarını,  
             n) Enerji yöneticisi ve    sertifikası: Bu Kanun kapsamına giren endüstriyel işletmelerde ve binalarda    enerji yönetimi ile ilgili faaliyetleri yerine getirmekle sorumlu ve enerji    yöneticisi sertifikasına sahip kişi ile Genel Müdürlük, yetkilendirilmiş     kurumlar veya enerji verimliliği danışmanlık şirketleri tarafından enerji    yöneticileri için düzenlenen belgeyi,  
             o) Enerji yönetimi: Enerji kaynaklarının    ve enerjinin verimli kullanılmasını sağlamak üzere yürütülen eğitim, etüt,    ölçüm, izleme, planlama ve uygulama faaliyetlerini,  
             ö) Geri ödeme süresi:    Endüstriyel işletmelerin mevcut sistemlerinde enerji verimliliğinin    artırılması amacıyla hazırladıkları veya şirketlere hazırlattıkları     projelerde ihtiyaç duyulan yatırım harcamalarının projede öngörülen    tasarruflarla geri kazanılmasını sağlayan süreyi,  
             p) Kojenerasyon:    Isı ve elektrik ve/veya mekanik enerjinin aynı tesiste eş zamanlı olarak    üretimini,  
             r) Uygulama anlaşması: Etüt    çalışmaları ile belirlenen önlemlerin uygulanmasını gerçekleştirmek    amacıyla şirketlerin yaptıkları anlaşmayı,  
             s) Yakma tesisleri: Yakıtın    yandığı yer ile bu yere bağlı parçalar ve atık gaz tertibatlarının dâhil    olduğu ısı elde edilen tesisleri,  
             ş) Yetki belgesi: Düzenlenen    yetkilendirme anlaşmaları çerçevesinde, üniversitelere ve meslek odalarına    eğitim, yetkilendirme ve izleme faaliyetlerini yürütmek üzere Kurul onayı     ile Genel Müdürlük tarafından, şirketlere ise eğitim, etüt, danışmanlık ve    uygulama faaliyetlerini yürütmek üzere Genel Müdürlük, meslek odaları veya    üniversiteler tarafından verilen belgeyi,  
             ifade eder.  
İKİNCİ     BÖLÜM 
Kurul ve    Yetkilendirmeler 
             Enerji Verimliliği Koordinasyon    Kurulu  
             MADDE    4 – (1) Enerji verimliliği    çalışmalarının ülke genelinde tüm ilgili kuruluşlar nezdinde    etkin olarak yürütülmesi, sonuçlarının izlenmesi ve koordinasyonu amacıyla    Enerji Verimliliği Koordinasyon Kurulu oluşturulur. Kurulca alınan    kararların uygulanmasının takibi ve sekreterlik hizmetleri Genel Müdürlük    tarafından yürütülür.  
             (2) Kurul; Bakanlığın Genel    Müdürlüğün ilgilendirildiği müsteşar yardımcısı başkanlığında, İçişleri    Bakanlığı, Maliye Bakanlığı, Milli Eğitim Bakanlığı, Bayındırlık ve İskan    Bakanlığı, Ulaştırma Bakanlığı, Sanayi ve Ticaret Bakanlığı, Bakanlık,    Çevre ve Orman Bakanlığı, Devlet Planlama Teşkilatı Müsteşarlığı, Hazine    Müsteşarlığı, Enerji Piyasası Düzenleme Kurumu, Türk Standartları     Enstitüsü, Türkiye Bilimsel ve Teknolojik Araştırma Kurumu, Türkiye Odalar    ve Borsalar Birliği, Türkiye Mühendis ve Mimar Odaları Birliği ve Türkiye    Belediyeler Birliğinin birer üst düzey temsilcisinden oluşur.  
             (3) Kurulun görev, yetki ve    sorumlulukları şunlardır:  
             a) Ulusal düzeyde enerji    verimliliği stratejileri, planları ve programları hazırlamak, bunların    etkinliğini değerlendirmek, gerektiğinde revize edilmelerini, yeni    önlemlerin alınmasını ve uygulanmasını koordine etmek.  
             b) Genel Müdürlük tarafından    yürütülen enerji verimliliği çalışmalarını yönlendirmek ve enerji    verimliliği hizmetlerinin yaygınlaştırılmasında, Genel Müdürlük tarafından    meslek odalarına ve üniversitelere verilen yetki belgelerini onaylamak.  
             c) 8 inci maddenin birinci    fıkrasının (a) bendi ve 9 uncu maddenin birinci fıkrasının (a) bendi    kapsamındaki uygulamalardan yararlanmak isteyen endüstriyel işletmelerin    yaptıkları veya şirketlere hazırlattıkları uygulama projelerini, 8 inci    maddenin birinci fıkrasının (b) bendi kapsamındaki gönüllü anlaşmaları     onaylamak ve uygulamanın sonuçlarını izlemek.  
             ç) Kurula verilen görevler    kapsamında ve gerekli gördüğü hallerde, giderleri Genel Müdürlük    bütçesinden karşılanmak üzere, ilgili kamu kurum ve kuruluşlarının,    üniversitelerin, özel sektörün ve sivil toplum kuruluşlarının katılımı ile    geçici ihtisas komisyonları oluşturmak.  
             d) Yetkilendirilmiş kurumların,     şirketlerin, kamu kurumu niteliğindeki meslek kuruluşlarının ve sivil    toplum kuruluşlarının katılımı ile her yıl Kasım ayında Genel Müdürlük    tarafından düzenlenecek danışma kurulu toplantılarının gündemini ve    toplantıya katılacak kuruluşları belirlemek, toplantı sonuç    değerlendirmelerini ve önlem önerilerini onaylamak.  
             e) Her yıl Ocak ayı içinde    yetki belgesi ve enerji yöneticisi sertifikası bedellerini belirlemek ve    yayımlamak.  
             (4) Kurul her yıl Mart,    Haziran, Eylül ve Aralık aylarında olmak üzere, dört kez olağan olarak    toplanır. Ayrıca, Kurul Başkanının gerekli görmesi halinde, yapılan çağrı     üzerine olağanüstü olarak da toplanır. Toplantı yeter sayısı için üçte iki    çoğunluk aranır ve kararlar toplantıya katılanların oy çokluğu ile alınır.    Oyların eşit olması halinde Başkanın oyu iki oy sayılır.  
             (5) Genel Müdürlük bütçesinden    karşılanmak üzere, her toplantı günü için, Kurul Başkanı ve üyelerine,    yılda dörtten fazla olmamak üzere uhdesinde kamu görevi bulunanlara    (2.000), uhdesinde herhangi bir kamu görevi bulunmayanlara ise (3.000)    gösterge rakamının memur aylık katsayısı ile çarpımı sonucunda bulunacak    miktarda huzur hakkı ödenir.  
             Yetkilendirmeler      
             MADDE    5 – (1) Enerji verimliliği hizmetlerinin    yürütülmesine yönelik yetkilendirmeler ve bu kapsamdaki faaliyetler    aşağıdaki esaslar çerçevesinde gerçekleştirilir.  
             a) Yetkilendirmeler ve yetki    belgesine ilişkin işlemler şunlardır:  
             1) Üniversitelere ve meslek    odalarına uygulamalı eğitim yapabilmeleri ve şirketleri    yetkilendirebilmeleri için Kurul onayı ile Genel Müdürlük tarafından yetki    belgesi verilir. Bu belgeler bu Kanun ve ilgili yönetmeliklerde belirlenen    usûl ve esaslara aykırı bir durum olmadıkça her beş yılda bir yenilenir.    Yetki belgesi yenilenmeyen kurumların şirketlere verdikleri yetki belgeleri    ile ilgili işlemler, süreleri doluncaya kadar Genel Müdürlük tarafından    yürütülür.  
             2) Şirketlere  eğitim, etüt, danışmanlık ve uygulama    faaliyetlerini yürütmek üzere Genel Müdürlük ve/veya yetkilendirilmiş     kurumlar tarafından yetki belgesi verilir. Bu belgeler bu Kanun ve ilgili    yönetmeliklerde belirlenen usûl ve esaslara aykırı bir durum olmadıkça her    üç yılda bir yenilenir. Şirketler, yetki belgesi bedelinin tamamını ve    enerji yöneticisi sertifikası bedelinin yüzde onundan fazla olmamak    kaydıyla Kurul tarafından belirlenen bölümünü yetkilendirme anlaşması     yaptıkları kurum veya kuruluşa öder.  
             b) Yetkilendirilmiş kurumlar ve     şirketler, Genel Müdürlük tarafından kamuoyuna duyurulur.  
             c) Genel Müdürlük,    yetkilendirilmiş kurumlar ve şirketler ile bunlar adına hareket eden    görevlileri, enerji verimliliği ile ilgili çalışmaları sırasında elde    ettikleri ve müşterilerinin ticarî ilişkilerine zarar verecek ticarî    sırları gizli tutmakla yükümlüdür. Bu sırları gizli tutmakla yükümlü    olanlar, görevlerinden ayrılmış olsalar dahi bu sırları kendi menfaatlerine    ve başkalarının lehine kullanamaz.  
             ç) Genel Müdürlük ve    yetkilendirilmiş kurumlar tarafından yürütülecek faaliyetler şunlardır:  
             1) Genel Müdürlük veya    yetkilendirilmiş kurumlar, şirketlere yetki belgesi verir, enerji    yöneticisi eğitimi ve sertifikalandırma faaliyetlerini yürütür.  
             2) Yetkilendirilmiş kurumlar    yetki belgesi verdikleri şirketlerin faaliyetlerini izler, bu Kanun ve bu    Kanunun uygulanmasına yönelik olarak Bakanlık tarafından yürürlüğe    konulacak yönetmelik hükümlerine aykırılık teşkil eden hususları otuz gün    içerisinde Genel Müdürlüğe bildirir.  
             3) Genel Müdürlük, televizyon    ve radyo kanallarında yayınlanmak üzere bilinçlendirme ve bilgilendirme    amaçlı eğitim programları, yarışmalar, kısa süreli film ve/veya çizgi    filmler hazırlar veya hazırlattırır.  
             4) Yetkilendirilmiş kurumlar    Genel Müdürlüğe her yıl faaliyet raporu sunar.  
             d) Şirketlerin görevleri     şunlardır:  
             1) Eğitim, sertifikalandırma,    endüstriyel işletmeler, bina sahipleri veya yönetimleri ile  aralarında yapılan hizmet anlaşmaları     çerçevesinde, etüt ve danışmanlık faaliyetleri yürütmek.  
             2) Enerji verimliliği etüt    çalışması ile belirledikleri önlemlerin uygulanmasına yönelik projeyi    hazırlamak.  
             3) Uygulama anlaşması     kapsamındaki tadilatları proje doğrultusunda gerçekleştirmek ve enerji    tasarruf miktarını garanti etmek.  
             4) Yetki aldıkları kuruma her    yıl faaliyet raporu sunmak.  
             e) Enerji tasarruf miktarı ile    ilgili olarak yapılan uygulama anlaşması kapsamında garanti ettiği    taahhüdünü, uygulama öncesi ve sonrası yapacağı ölçümlerle endüstriyel    işletmenin ve yetkilendirildiği kurumun temsilcileri huzurunda    kanıtlayamayan şirket, yetkilendirildiği kurum tarafından internet üzerinden ilan edilir. En fazla üç uygulama    anlaşmasındaki taahhüdünü yerine getiremeyen şirketin yetki belgesi, bir    yıl sonra yenilenebilmek üzere iptal edilir.  
             f) Şirketlerin uygulama    anlaşmaları kapsamında ölçümlerle kanıtladıkları tasarruf miktarl    arı,     yetkilendirildikleri kurumlar tarafından internet    üzerinden ilan edilir.  
             (2) Yetki belgesinin    verilmesine, yetkilendirilecek kurumlarda ve şirketlerde aranacak    niteliklere, yetki belgesi ve enerji yöneticisi sertifikasına ilişkin    hususlar ile bu madde kapsamındaki yetkilendirmelere, faaliyetlere ve    görevlere ilişkin usûl ve esaslar Bakanlık tarafından yürürlüğe konulacak    yönetmelikle düzenlenir.  
ÜÇÜNCÜ    BÖLÜM 
Eğitim,    Bilinçlendirme ve Uygulamalar 
             Eğitim ve bilinçlendirme  
             MADDE    6 – (1) Enerji verimliliği    hizmetlerinin etkinliğini ve enerji bilincini artırmak amacıyla aşağıdaki    esaslar çerçevesinde eğitim ve bilinçlendirme faaliyetleri    gerçekleştirilir.  
             a) Bakanlık tarafından    yürürlüğe konulacak yönetmelikte tanımlanan usûl ve esaslar çerçevesinde;  
             1) Şirketler için Genel    Müdürlük ve/veya yetkilendirilmiş kurumlar tarafından, enerji yöneticileri    için Genel Müdürlük, yetkilendirilmiş kurumlar ve şirketler tarafından    teorik ve uygulamalı eğitim programları düzenlenir.  
             2) Genel Müdürlük veya    yetkilendirilmiş kurumlar, yetkilendirme anlaşması yaptıkları şirketlerin    eğitim programlarına laboratuvar kullanım desteği    sağlar.  
             b) Enerji ve enerji verimliliği    ile ilgili temel kavramlar, Türkiye’nin genel enerji durumu, enerji    kaynakları, enerji üretim teknikleri, günlük hayatta enerjinin verimli    kullanımı ile iklim değişikliği ve çevrenin korunmasında enerji    verimliliğinin önemi konularında teorik ve pratik bilgiler verilmek üzere,    Milli Savunma Bakanlığı tarafından, askeri liseler ile er-erbaş eğitim    merkezlerinde ders ve eğitim programları yürütülür; örgün ve yaygın eğitim    kurumlarının ders programlarında Milli Eğitim Bakanlığı tarafından, kamu    kurum ve kuruluşlarının hizmet içi eğitimlerinde ilgili kurum ve kuruluşlar    tarafından gerekli düzenlemeler yapılır.  
             c) Enerjinin verimli    kullanımının yaygınlaştırılması amacıyla kamuoyunun bilinçlendirilmesine    yönelik yapılacak faaliyetler şunlardır: 
             1) Ulusal ve/veya bölgesel    yayın yapan televizyon ve radyo kanalları, Genel Müdürlük tarafından    hazırlanan veya hazırlattırılan enerjinin verimli kullanılması ile ilgili    eğitim programlarını, yarışmaları, kısa süreli film ve/veya çizgi    filmleri,  13/4/1994 tarihli ve 3984    sayılı Radyo ve Televizyonların Kuruluş ve Yayınları Hakkında Kanunun 31    inci maddesi gereğince bilinçlendirme ve bilgilendirme amaçlı eğitim    programları kapsamında, toplam yayın süresi ayda asgarî otuz dakikadan az    olmamak üzere 07:00 ila 23:00 saatleri arasında yayınlar.  
             2) Lisansları kapsamında    elektrik ve/veya doğal gaz satışı yapan tüzel kişiler bir önceki malî yıla    ait tüketim miktarı ve bu miktara karşılık gelen tüketim bedelini içeren    aylık bazdaki bilgileri internet ortamında    müşterilerinin bilgisine sunar.  
             3) Üreticiler ve ithalatçılar,    Sanayi ve Ticaret Bakanlığı tarafından tespit ve ilan edilen Türkçe    kullanım ve tanıtma kılavuzu ile satılmak zorunda olan enerji tüketen    malların kullanım kılavuzlarında, malın enerji tüketimi açısından verimli    kullanımı ile ilgili bilgilere ayrı bir bölümde yer verir. Bu hükmün    uygulanması Sanayi ve Ticaret Bakanlığı tarafından denetlenir.  
             4) Milli Eğitim Bakanlığı,     Türkiye Bilimsel ve Teknolojik Araştırma Kurumu, meslek odaları ve Türkiye    Odalar ve Borsalar Birliği işbirliği ile Genel Müdürlük tarafından her yıl    Ocak ayının ikinci haftasında Enerji Verimliliği Haftası etkinlikleri    düzenlenir. Bu kapsamdaki etkinliklerin nitelikleri Kurul tarafından    belirlenir.  
             Uygulamalar      
             MADDE    7 – (1) Enerji verimliliğinin    artırılması amacıyla aşağıdaki uygulamalar gerçekleştirilir.  
             a) Enerji yönetimi ile ilgili    olarak yürütülecek faaliyetler şunlardır:  
             1) Endüstriyel işletmeler,    çalışanları arasından enerji yöneticisi görevlendirir. Organize sanayi    bölgelerinde, bölgedeki bin TEP’ten daha az    enerji tüketimi bulunan endüstriyel işletmelere hizmet vermek üzere enerji    yönetim birimi kurulur.  
             2) Toplam inşaat alanı en az yirmibin metrekare veya yıllık enerji tüketimi beşyüz TEP ve üzeri olan ticarî binaların, hizmet    binalarının ve kamu kesimi binalarının yönetimleri, yönetimlerin    bulunmadığı hallerde bina sahipleri, enerji yöneticisi görevlendirir veya    enerji yöneticilerinden hizmet alır.  
             3) Kamu kesimi dışında kalan ve    yıllık toplam enerji tüketimleri ellibin TEP ve    üzeri olan endüstriyel işletmelerde, enerji yöneticisinin sorumluluğunda    enerji yönetim birimi kurulur. Organizasyonlarında kalite yönetim birimi    bulunan endüstriyel işletmeler, bu birimlerini enerji yönetim birimi olarak    da görevlendirebilir.  
             4) Enerji yöneticileri ile  enerji yönetim birimlerinin görev ve    sorumluluklarına ilişkin usûl ve esaslar, Bakanlık tarafından yürürlüğe    konulacak yönetmelikle belirlenir. Milli Eğitim Bakanlığına bağlı okullarda    ise enerji yöneticisi görevlendirilmesine ilişkin usûl ve esaslar, Bakanlık    ile müştereken hazırlanarak Milli Eğitim Bakanlığı tarafından yürürlüğe    konulacak bir yönetmelikle düzenlenir.  
             b) İzleme, analiz ve    projeksiyon çalışmalarına yönelik olarak aşağıdaki faaliyetler yürütülür:  
             1) Ülke genelinde, endüstriyel    işletmelerde ve binalardaki enerji verimliliğinin gelişimini bölge ve    sektör bazında ortaya koyan envanter ve geleceğe yönelik projeksiyonlar    yetkilendirilmiş kurumların işbirliği ile Genel Müdürlük tarafından, kamu    kesimi ile ilgili olarak kendi tespit ve değerlendirmelerini içeren yıllık    raporlar ise Genel Müdürlük tarafından hazırlanır ve yayımlanır.  
             2) Endüstriyel işletmeler ve    enerji yöneticisi çalıştırmakla yükümlü olan bina sahipleri ve/veya    yönetimleri istenen bilgileri, kamu kesiminde enerji yöneticisi    çalıştırmakla yükümlü olan kurum ve kuruluşlar ise formatı Genel Müdürlük tarafından    belirlenen enerji tüketim bilgileri ve kendi tespitlerini içeren  raporları her yıl Mart ayı sonuna kadar    Genel Müdürlüğe verir. Endüstriyel işletmeler, Genel Müdürlüğün yerinde    yapacağı incelemelere imkân tanır.  
             c) Merkezî ısıtma sistemine sahip    binalarda, merkezî veya lokal ısı veya sıcaklık kontrol cihazları ile     ısınma maliyetlerinin ısı kullanım miktarına bağlı olarak paylaşımını     sağlayan sistemler kullanılır. Buna aykırı olarak hazırlanan projeler    ilgili mercilerce onaylanmaz.  
             ç) Toplam inşaat alanı     yönetmelikte belirlenen mesken amaçlı kullanılan binalarda, ticarî    binalarda ve hizmet binalarında uygulanmak üzere mimarî tasarım, ısıtma,    soğutma, ısı yalıtımı, sıcak su, elektrik tesisatı ve aydınlatma    konularındaki normları, standartları, asgarî performans kriterlerini, bilgi    toplama ve kontrol prosedürlerini kapsayan binalarda enerji performansına    ilişkin usûl ve esaslar,  Türk    Standartları Enstitüsü ve Genel Müdürlük ile müştereken hazırlanarak Bayındırlık    ve İskan Bakanlığı tarafından yürürlüğe konulacak bir yönetmelikle    düzenlenir. Yönetmelik hükümlerine aykırı hareket edilmesi halinde ilgili    idare tarafından yapı kullanma izni verilmez.  
             d) Bayındırlık ve İskan    Bakanlığı tarafından yürürlüğe konulacak yönetmeliğe göre hazırlanan yapı projeleri    kapsamında enerji kimlik belgesi düzenlenir. Enerji kimlik belgesinde    binanın enerji ihtiyacı, yalıtım özellikleri, ısıtma ve/veya soğutma    sistemlerinin verimi ve binanın enerji tüketim sınıflandırması ile ilgili    bilgiler asgarî olarak bulundurulur. Belgede bulundurulması gereken diğer    bilgiler ile belgenin yenilenmesine ve mevcut binalar da dâhil olmak üzere    uygulamaya ilişkin usûl ve esaslar, Bakanlık ile müştereken hazırlanarak    Bayındırlık ve İskan Bakanlığınca yürürlüğe konulacak yönetmelikle belirlenir.    Mücavir alan dışında kalan ve toplam inşaat alanı bin metrekareden az olan    binalar için enerji kimlik belgesi düzenlenmesi zorunlu değildir.  
             e) Elektrik enerjisi üretim    tesisleri ile iletim ve dağıtım şebekelerinde enerji verimliliğinin artırılmasına,    talep tarafı yönetimine, termik santrallerin atık ısılarından    yararlanılmasına, açık alan aydınlatmalarına, biyoyakıt    ve hidrojen gibi alternatif yakıt kullanımının özendirilmesine ilişkin usûl    ve esaslar, Bakanlık tarafından yürürlüğe konulacak yönetmelikle    belirlenir.  
             f) Ulaşımda enerji    verimliliğinin artırılması ile ilgili olarak; yurt içinde üretilen    araçların birim yakıt tüketimlerinin düşürülmesine, araçlarda verimlilik    standartlarının yükseltilmesine, toplu taşımacılığın yaygınlaştırılmasına,    gelişmiş trafik sinyalizasyon sistemlerinin kurulmasına ilişkin usûl ve    esaslar, Sanayi ve Ticaret Bakanlığı ile müştereken hazırlanarak Ulaştırma    Bakanlığı tarafından yürürlüğe konulacak yönetmelikle düzenlenir.  
             g) Endüstriyel işletmelerde ve    binalarda yapılan etüt çalışmaları sırasında, akredite    olmuş ulusal veya uluslararası kuruluşlar tarafından kalibrasyonu    yapılmış ve etiketlenmiş cihazların kullanılması zorunludur.  
             ğ) Yakma tesislerinde yer alan    kazanlardan, brülörlerden, kat kaloriferi ve kombilerden Genel Müdürlük ile    müştereken hazırlanarak Sanayi ve Ticaret Bakanlığı tarafından yürürlüğe    konulacak yönetmelikte belirlenen asgarî verimlilik değerlerini    sağlamayanların satışına izin verilmez.  
             h) Elektrik motorlarının,    klimaların, elektrikli ev aletlerinin ve ampullerin sınıflandırılmasına ve    asgarî verimlerinin belirlenmesine ilişkin usûl ve esaslar Genel Müdürlük    ile müştereken hazırlanarak Sanayi ve Ticaret Bakanlığı tarafından    yürürlüğe konulacak yönetmelikle düzenlenir ve asgarî sınırları     sağlamayanların satışına izin verilmez.  
DÖRDÜNCÜ    BÖLÜM 
Destekler    ve Diğer Uygulamalar 
             Destekler      
             MADDE    8 – (1) Enerji verimliliği    uygulama projelerinin desteklenmesi, enerji yoğunluğunun azaltılması,     araştırma ve geliştirme projeleri ile ilgili uygulamalar aşağıdaki usûl ve    esaslara göre yürütülür.  
             a) Enerji verimliliği uygulama    projeleri aşağıdaki esaslara göre desteklenir:  
             1) Endüstriyel işletmeler    tarafından Genel Müdürlüğe sunulan, Genel Müdürlüğün uygun görüşü ile Kurul    tarafından onaylanan, geri ödeme süresi en fazla beş yıl ve projesinde    belirlenmiş bedelleri en fazla beşyüzbin Türk    Lirası olan uygulama projeleri bedellerinin en fazla yüzde yirmisi oranında    desteklenir.  
             2) Verimlilik artırıcı     projeleri desteklenen tüzel kişiler, bu projelerini işletmelerinde iki yıl    içinde uygular. Bu süreyi aşan veya projesinden farklı yapılan uygulamalar    desteklenmez. Uygulama öncesi ve sonrası bilgi ve görüntüleri ihtiva eden    uygulama raporları Genel Müdürlüğe gönderilir. Uygulama sonuçları Genel Müdürlük    tarafından yerinde kontrol edilir.  
             3) Enerji verimliliğini    artırıcı uygulama projelerinin desteklenmesi ile ilgili usûl ve esaslar    Bakanlık tarafından yürürlüğe konulacak yönetmelikle düzenlenir.  
             b) Enerji yoğunluğunun    azaltılmasına yönelik aşağıdaki uygulamalar gerçekleştirilir:  
             1) Herhangi bir endüstriyel    işletmesi için üç yıl içerisinde enerji yoğunluğunu ortalama olarak en az    yüzde on oranında azaltmayı taahhüt ederek Genel Müdürlük ile gönüllü    anlaşma yapan ve taahhüdünü yerine getiren gerçek veya tüzel kişilerin    ilgili endüstriyel işletmesinin, ödenek imkânları gözönüne    alınmak ve yüzbin Türk Lirasını geçmemek kaydıyla, anlaşmanın yapıldığı yıla ait enerji    giderinin yüzde yirmisi karşılanır.  
             2) Bu bendin (1) numaralı alt    bendi kapsamında taahhütlerin yerine getirildiği endüstriyel işletmelerde,    daha sonraki yıllarda enerji yoğunluklarını artıran gerçek veya tüzel    kişiler Genel Müdürlük ile ikinci defa anlaşma yapamaz.  
             3) Gönüllü anlaşma yapan gerçek    veya tüzel kişilerin endüstriyel işletme içinde tükettikleri enerjiden;    atıkları modern yakma teknikleri ile ısı ve elektrik enerjisine dönüştüren    tesislerinde, 9 uncu maddenin birinci fıkrasının (a) bendinde tanımlanan ve    yurt içinde imal edilen kojenerasyon tesislerinde    veya hidrolik, rüzgâr, jeotermal, güneş ve biyokütle kaynaklarını kullanarak ürettikleri enerji,    enerji yoğunluğu hesabına dâhil edilmez.  
             4) Bünyesinde birden fazla    endüstriyel işletme bulunan gerçek veya tüzel kişilerin gönüllü anlaşma    yapmadıkları endüstriyel işletmelerindeki enerji yoğunluğu değişimleri,    Genel Müdürlük tarafından ayrıca incelenir.  
             5) Gönüllü anlaşma yapılacak    endüstriyel işletmelerde aranacak nitelikler, enerji yoğunluğu hesaplama    yöntemleri ve mücbir sebep halleri de dâhil olmak üzere gönüllü anlaşmalarda    bulunması gereken diğer esaslar Bakanlık tarafından yürürlüğe konulacak    yönetmelikle belirlenir.  
             c) Enerji verimliliği uygulama    projelerinin desteklenmesi ve enerji yoğunluğunun azaltılması     uygulamalarına yönelik olarak Genel Müdürlük bütçesine gerekli ödenek    konulur. Destekler için ayrılan ve kullanılan ödenekler, desteklenen    projeler, gönüllü anlaşmalar, enerji yoğunluklarını azaltan ve artıran    endüstriyel işletmeler, eğitim ve bilinçlendirme etkinlikleri Genel    Müdürlüğün internet sayfasında ilan edilir.  
             ç) Türkiye Bilimsel ve    Teknolojik Araştırma Kurumu, enerji verimliliğinin artırılması ile yeni ve    yenilenebilir enerji kaynaklarından yararlanılmasına yönelik araştırma ve    geliştirme projelerini öncelikle destekler; bu projelerin    yönlendirilmesinde ve değerlendirilmesinde Genel Müdürlüğün görüşünü alır.  
             Diğer    uygulamalar  
             MADDE    9 – (1) Enerji verimliliğinin    artırılması amacıyla aşağıdaki uygulamalar gerçekleştirilir:  
             a) Endüstriyel işletmelerin    mevcut sistemlerinde enerji verimliliğinin artırılmasına yönelik olarak    hazırlanan, Kurul tarafından onaylanan ve asgarî yatırım büyüklükleri    Bakanlar Kurulu tarafından belirlenen miktarın üzerinde olan projeler ile    kullandıkları yakıt türleri ve teknolojilerine bağlı olarak Bakanlık    tarafından yürürlüğe konulacak yönetmelikte tanımlanan yıllık ortalama    verim değerlerini sağlayan kojenerasyon    yatırımları, Hazine Müsteşarlığınca yatırım teşviklerinden yararlandırılır. 
             b) Küçük ve orta ölçekli    işletmelere yönelik olarak, 12/4/1990 tarihli ve 3624 sayılı Küçük ve Orta    Ölçekli Sanayi Geliştirme ve Destekleme İdaresi Başkanlığı Kurulması     Hakkında Kanunda tanımlanan işletmelerin enerji verimliliğine yönelik    alacakları eğitim, etüt ve danışmanlık hizmetleri, Küçük ve Orta Ölçekli    Sanayi Geliştirme ve Destekleme İdaresi Başkanlığı tarafından desteklenir.    Bu uygulama ile ilgili usûl ve esaslar, Bakanlık ile müştereken    hazırlanarak Sanayi ve Ticaret Bakanlığı tarafından yürürlüğe konulacak    yönetmelikle düzenlenir.  
             c) Vakıflar tarafından kurulan     şirketlerden yetki belgesi ve enerji yöneticisi sertifikasına ilişkin    herhangi bir bedel alınmaz.  
BEŞİNCİ     BÖLÜM 
İdarî    Yaptırımlar ve Çeşitli Hükümler 
             İdarî yaptırımlar ve uygulama  
             MADDE    10 – (1) Bu Kanun kapsamında,    idarî para cezası vermeye yetkili olanlar tarafından yapılan tespit ve/veya    denetimler sonucu gerçek veya tüzel kişilere aşağıdaki esaslar çerçevesinde    idarî yaptırımlar uygulanır.  
             a) İdarî yaptırım gerektiren    haller şunlardır:  
             1) 5 inci madde kapsamında    yetkilendirmelerle ilgili yürürlüğe konulacak yönetmelik hükümlerine aykırı     hareket edilmesi halinde, yetkilendirme anlaşmalarında tanımlanan usûl ve    esaslara göre yetkilendirilmiş kurumların yetki belgesi Kurul onayı ile    Genel Müdürlük tarafından, şirketlerin yetki belgeleri ise anlaşma    yaptıkları kurum tarafından iptal edilir. Yetki belgesi iptal edilen    yetkilendirilmiş kurumlara veya şirketlere en az beş yıl süre ile yetki    belgesi verilmez. Yetki belgesi iptal edilen yetkilendirilmiş kurumlar    tarafından şirketler ile yapılan yetkilendirme anlaşmaları Genel Müdürlük    tarafından incelemeye alınır ve yönetmelikte tanımlanan şartları haiz    olmayanlar iptal edilir. Gerekli şartları haiz olanların anlaşmaları Genel    Müdürlük tarafından yenilenir.  
             2) 5 inci, 7 nci, 8 inci ve 9 uncu maddeler kapsamında istenen bilgilerin    ve inceleme yapma imkânının verilmemesi halinde istenen bilgi ve/veya iznin    verilmesi için otuz günlük süre tanınır. Verilen süre sonunda istenen    bilgilerin yanlış veya noksan verilmesi halinde onbin    Türk Lirası, hiçbir bilgi verilmemesi ve/veya yerinde inceleme imkânının    tanınmaması halinde ellibin Türk Lirası idarî    para cezası verilir.  
             3) Bu bendin (2) numaralı alt    bendi dışında bu Kanun ve ilgili yönetmelikler kapsamında istenen gerekli    diğer bilgilerin otuz gün içinde, doğru olarak ve gerektiği şekilde    verilmemesi halinde beşyüz Türk Lirası idarî para    cezası verilir.  
             4) 5 inci maddenin birinci    fıkrasının (c) bendindeki ticarî sırları kendilerinin veya başkalarının    yararına kullananların bu Kanun kapsamına giren kuruluşlarda görev    yapmaları iki yıldan aşağı olmamak üzere yasaklanır.  
             5) 5 inci maddenin birinci    fıkrasının (ç) bendinin (2) numaralı alt bendi kapsamında bu Kanun ve    çıkarılan yönetmelik hükümlerine aykırı hareket ettiği tespit edilerek    Genel Müdürlüğe bildirilen şirketlere bu bendin (1) numaralı alt bendi    hükümleri uygulanır.  
             6) 6 ncı     maddenin birinci fıkrasının (c) bendinin (1) numaralı alt bendinde yer alan    yayın yükümlülüğünü yerine getirmeyenler hakkında 3984 sayılı Kanun    hükümleri uygulanır.  
             7) 6 ncı     maddenin birinci fıkrasının (c) bendinin (2) numaralı alt bendi ile ilgili    hükümlerin yerine getirilmemesi halinde, ilgili tüzel kişilere beşbin Türk Lirası idarî para cezası verilir.  
             8) Endüstriyel işletmeler ve    binaların sahipleri veya yönetimleri, 7 nci    maddenin birinci fıkrasının (a) bendi ve ilgili yönetmelik hükümlerine    aykırı hareket edilmesi halinde, aykırılığın giderilmesi için ihtar edilir.    Aykırılığın otuz gün içerisinde giderilmemesi halinde; endüstriyel    işletmeye, bina sahibine veya bina yönetimine yirmibin    Türk Lirası idarî para cezası verilir.  
             9) 7 nci    maddenin birinci fıkrasının (ğ) ve (h) bentlerine aykırı olarak satış yapan    gerçek ve tüzel kişilere, Sanayi ve Ticaret Bakanlığı tarafından yirmibin Türk Lirası idarî para cezası verilir.  
             b) Bu fıkranın (a) bendinin (9)    numaralı alt bendi hariç olmak üzere, idarî para cezası uygulanmasını takip    eden bir yıl içinde aynı fiilin tekrarlanması halinde idarî para cezaları     iki kat artırılarak uygulanır.  
             c) Bu fıkranın (a) bendinin    (2), (3) ve (8) numaralı alt bentleri gereğince endüstriyel işletmelere,    bina sahibine veya bina yönetimine verilmiş olan ceza miktarlarının, cezaya    muhatap gerçek veya tüzel kişinin bir önceki malî yıla ilişkin toplam    enerji harcamalarının yüzde yirmisini veya tüzel kişinin bir önceki malî    yılına ilişkin bilançosunda yer alan gelirlerinin yüzde beşini geçmesi halinde, otuz gün içerisinde bilanço ve enerji    harcamalarına ilişkin belgelerin ibraz edilmesi şartıyla, her iki sınıra    göre hesaplanan tutarlardan düşük olanı ceza miktarı olarak hesaplanır.  
             ç) Bu Kanuna göre, bir başka    kamu kurum veya kuruluşu tarafından uygulanması öngörülmeyen idarî    yaptırımlar Genel Müdürlük tarafından uygulanır.  
             d) İdarî para cezalarında tüzel    kişilerin sorumluluğu, 29/6/1956 tarihli ve 6762 sayılı Türk Ticaret    Kanununun 65 inci maddesine göre tayin olunur.  
             Bakanlığın    yetkileri  
             MADDE    11 – (1) Bakanlık, diğer    maddelerde sayılan yetkilerinin dışında:  
             a) Kurul vasıtası ile bu Kanun    kapsamındaki yükümlülüklerin uygulanmasını, yönlendirilmesini, izlenmesini,    değerlendirilmesini, alınacak tedbirlerin planlanmasını ve uygulanmasında    koordinasyonu sağlar.  
             b) 7 nci    maddenin birinci fıkrasının (a) bendi kapsamında enerji yöneticisi    görevlendirilmesine ve enerji yönetim birimi kurulmasına ilişkin olarak    tanımlanan rakamsal sınır değerlerini yarısına kadar azaltmaya ve iki    katına kadar artırmaya yetkilidir.  
             c) 8 inci maddenin birinci    fıkrasının (a) bendinin (1) numaralı alt bendi kapsamında belirtilen proje    bedeli miktarını ve projelere verilebilecek destekleme oranını yarısına    kadar azaltmaya ve iki katına kadar artırmaya, 8 inci maddenin birinci    fıkrasının (b) bendinin (1) numaralı alt bendi kapsamında belirtilen enerji    yoğunluğu azaltma oranını ve destekleme miktarını yarısına kadar azaltmaya    ve iki katına kadar artırmaya yetkilidir.  
             İstisnalar      
             MADDE    12 – (1) Türk Silahlı Kuvvetleri,    Millî Savunma Bakanlığı ve bağlı kuruluşları ile Millî İstihbarat Teşkilatı     Müsteşarlığı, 7 nci maddenin birinci fıkrasının    (b) bendinin (2) numaralı alt bendi ve (d) bendi hükümlerinden muaftır.    Aynı maddenin (a) bendi kapsamındaki hükümlere ilişkin uygulama usûl ve    esasları ise bu kurumlar tarafından belirlenir.  
             MADDE    13 – 14/6/1935 tarihli ve 2819    sayılı Elektrik İşleri Etüd İdaresi Teşkiline    Dair Kanunun 2 nci maddesi aşağıdaki şekilde    değiştirilmiştir.  
             "MADDE 2- E.İ.E.     İdaresinin görevleri şunlardır:  
             a) Ülkenin hidrolik, rüzgâr, jeotermal, güneş, biyokütle    ve diğer yenilenebilir enerji kaynakları öncelikli olmak üzere tüm enerji    kaynaklarının değerlendirilmesine yönelik ölçümler yapmak, fizibilite ve    örnek uygulama projeleri hazırlamak; araştırma kurumları, yerel yönetimler    ve sivil toplum kuruluşları ile işbirliği yaparak pilot sistemler    geliştirmek, tanıtım ve danışmanlık faaliyetleri yürütmek.  
             b) Sanayide ve binalarda    enerjinin rasyonel kullanımı ile ilgili olarak, bilinçlendirme ve eğitim    hizmetleri vermek, üniversiteleri, meslek odalarını ve tüzel kişileri aynı     hizmetleri verebilmeleri için yetkilendirmek ve denetlemek, Enerji    Verimliliği Koordinasyon Kurulunun sekretaryasını     yürütmek.  
             c) Ulaşımda, elektrik enerjisi    üretim tesislerinde, iletim ve dağıtım sistemlerinde enerjinin etkin ve    verimli kullanılması yönünde ilgili bakanlık ve kuruluşlar tarafından    yürütülen çalışmaları izlemek, değerlendirmek, önlem ve/veya proje    önerileri geliştirmek.  
             ç) Enerji Verimliliği    Koordinasyon Kurulu tarafından onaylanan enerji verimliliği uygulama    projelerini ve araştırma ve geliştirme projelerini izlemek ve denetlemek.  
             d) Enerji tüketim noktalarında    çevreyi ilgilendiren zararlı atık ve emisyonların gelişimini izlemek,    değerlendirmek, projeksiyonlar üretmek ve önlem önerileri hazırlamak.  
             e) Ülkede ve dünyada enerji    alanındaki çalışmaları ve gelişmeleri izlemek ve değerlendirmek, ülkenin    ihtiyaç ve şartlarına uygun olarak araştırma ve geliştirme hedef ve    önceliklerini belirlemek, bu doğrultuda araştırma ve geliştirme çalışmaları     yapmak, yaptırmak, çalışma sonuçlarını ekonomik analizleri ile birlikte    kamuoyuna sunmak.  
             f) Enerji ile ilgili tüm    paydaşların, doğru ve güncel bilgiye hızla erişebilmelerini sağlamak;    ulusal enerji envanterini oluşturmak ve güncel tutmak; planlama,    projeksiyon, izleme ve değerlendirme çalışmalarına destek vermek üzere    ulusal enerji bilgi yönetim merkezi kurmak ve işletmek.  
             g) Yerli ve yenilenebilir enerji    kaynaklarının değerlendirilmesine ve enerji verimliliğinin artırılmasına    yönelik projeksiyonlar ve öneriler geliştirmek.  
             ğ) Toplum genelinde enerji    bilincinin geliştirilmesi ve yeni enerji teknolojilerinden yararlanılması     amacıyla faaliyette bulunmak.  
             h) Enerji verimliliği ile    ilgili olarak kamu kurum ve kuruluşları, üniversiteler, özel sektör ve    sivil toplum örgütleri arasında etkili ve verimli işbirliğinin    geliştirilmesi yönünde koordinasyonu sağlamak.  
             ı) Enerji ile ilgili konularda    kamuoyunu bilgilendirmek ve bilinçlendirmek amacıyla faaliyetlerde    bulunmak.  
             i) Diğer ülkelerdeki benzer    ulusal ve uluslararası kuruluşlarla işbirliği yapmak ve bilgi alışverişinde    bulunmak.  
             j) 20/2/2001 tarihli ve 4628    sayılı Elektrik Piyasası Kanunu ve bu Kanuna istinaden çıkarılmış olan    Elektrik Piyasası Lisans Yönetmeliğine göre rüzgâr enerjisine dayalı lisans    almak maksadı ile yapılan başvurulara ilişkin olarak Bakanlık tarafından    çıkarılacak yönetmelik çerçevesinde görüş oluşturmak. 
             E.İ.E. İdaresinin görevleri    aşağıdaki esaslar çerçevesinde yerine getirilir:  
             a) E.İ.E. İdaresi görevleri    kapsamında, gerekli gördüğü her türlü bilgiyi gerçek ve tüzel kişilerden    istemeye yetkilidir. Bilgi istenen gerçek ve tüzel kişiler gereken    bilgileri vermekle yükümlüdürler. E.İ.E. İdaresi, sağladığı bilgilerden    ülkenin emniyetine, güvenliğine ve ekonomik çıkarlarına, gerçek ve tüzel    kişilerin ticarî ilişkilerine zarar verecek bilgi ve belgelerin gizliliğine    riayet eder.  
             b) E.İ.E. İdaresinde projelerin    hazırlanması faaliyetleri ile İdarenin görev alanına giren konularda ve    uzmanlık isteyen işlerde, bakanlıklar ile bağlı ve ilgili kuruluşlardan,    üniversitelerden ve diğer kamu kurum ve kuruluşlarından proje ve    araştırmaların gerektirdiği niteliklere sahip yeterli sayıda personel, süre    ve çalışma konusu belirtilmek şartıyla geçici olarak kurumlarının ve ilgili    personelin muvafakati ve Bakan onayı ile görevlendirilebilir. Ancak bu     şekilde görevlendirilen personelin çalışma süresi iki yılı ve her halde    proje süresini aşamaz. Proje süresinin iki yılı aşması halinde, ilgili    kurumun ve personelin muvafakati kaydıyla çalışma süresi Bakan onayı ile    bir katına kadar uzatılabilir. Bu şekilde görevlendirilen personel    kurumlarından izinli sayılır ve görevlendirilen personelin aylık, ödenek,    her türlü zam ve tazminatları ile diğer malî ve sosyal hak ve yardımları     kurumlarınca ödenir.  
             c) E.İ.E. İdaresi Genel    Müdürlüğü bu görevlerini yerine getirirken Hidrometrik    Ölçüm İstasyonları kurar, işletir ve sondajlar yapar. Merkezde Strateji    Geliştirme Daire Başkanlığı ihdas edilir. Bu Daire Başkanlığı 5018 sayılı     Kamu Malî Yönetimi ve Kontrol Kanununun 60 ıncı     maddesinde sayılan görevleri yürütür. 
             ç) E.İ.E. İdaresine ait mallar    ile her çeşit mevcutları aleyhine işlenen suçlara 26/9/2004 tarihli ve 5237    sayılı Türk Ceza Kanununun 247 ila 266 ncı     maddelerinde yer alan cezalar uygulanır."  
             MADDE    14 – 20/2/2001 tarihli ve 4628    sayılı Elektrik Piyasası Kanununun 1 inci maddesinin üçüncü fıkrasına    aşağıdaki bentler eklenmiştir.  
             "51. Kojenerasyon:    Isı ve elektrik ve/veya mekanik enerjinin aynı tesiste eş zamanlı olarak    üretimini,  
             52. Mikro kojenerasyon    tesisi: Elektrik enerjisine dayalı kurulu gücü 50 kilovat ve altında olan kojenerasyon tesisini,"  
             MADDE    15 – 4628 sayılı Kanunun 3 üncü    maddesinin sonuna aşağıdaki fıkralar eklenmiştir.  
             "Yalnızca kendi    ihtiyaçlarını karşılamak amacıyla, Bakanlık tarafından yürürlüğe konulacak    yönetmelikte tanımlanan değerin üzerinde verimi olan kojenerasyon    tesisi kuran gerçek ve tüzel kişilerden lisans alma ve şirket kurma    yükümlülüğünden muaf tutulacaklar, ilgili yönetmelikte düzenlenir. 
             Yalnızca kendi ihtiyaçlarını     karşılamak amacıyla; yenilenebilir enerji kaynaklarına dayalı, kurulu gücü    azami ikiyüz kilovatlık üretim tesisi ile mikro kojenerasyon tesisi kuran gerçek ve tüzel kişiler,    lisans alma ve şirket kurma yükümlülüğünden muaftır. 
             Kurum, mevcut üretim    lisanslarında ve lisans başvurularında teminat ister. Teminat alınması ve    irat kaydedilmesine ilişkin hususlar ilgili yönetmelikle düzenlenir." 
             MADDE    16 – 23/6/1965 tarihli ve 634    sayılı Kat Mülkiyeti Kanununun 42 nci maddesinin    dördüncü ve beşinci fıkraları aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.  
             "Kat maliklerinden birinin    isteği üzerine ısı yalıtımı, ısıtma sisteminin yakıt dönüşümü ve ısıtma    sisteminin merkezi sistemden ferdi sisteme veya ferdi sistemden merkezi    sisteme dönüştürülmesi, kat maliklerinin sayı ve arsa payı çoğunluğu ile    verecekleri karar üzerine yapılır. Ancak toplam inşaat alanı ikibin metrekare ve üzeri olan binalarda merkezi ısıtma    sisteminin ferdi ısıtma sistemine dönüştürülmesi, kat maliklerinin sayı ve    arsa payı olarak oybirliği ile verecekleri karar üzerine yapılır. Bu konuda    yapılacak ortak işlerin giderleri arsa payı oranına göre ödenir. Merkezi     ısıtma sistemlerinde ısınma giderlerinin paylaştırılmasına ilişkin usûl ve    esaslar Bayındırlık ve İskan Bakanlığı tarafından yürürlüğe konulacak    yönetmelikle düzenlenir.  
             Isıtma sisteminin merkezi    sistemden ferdi sisteme veya ferdi sistemden merkezi sisteme    dönüştürülmesine karar verilmesi halinde, yönetim planının bu karara aykırı     hükümleri değiştirilmiş sayılır." 
             MADDE    17 – 10/5/2005 tarihli ve 5346    sayılı Yenilenebilir Enerji Kaynaklarının Elektrik Enerjisi Üretimi Amaçlı     Kullanımına İlişkin Kanunun 6 ncı maddesi    aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir. 
             "MADDE 6- Bu Kanun    kapsamındaki yenilenebilir enerji kaynaklarından elektrik enerjisi üretim    ve ticaretinde, lisans sahibi tüzel kişiler aşağıdaki uygulama esaslarına    tâbidirler: 
             a) Perakende satış lisansı     sahibi tüzel kişiler, bu Kanun kapsamındaki yenilenebilir enerji    kaynaklarından elektrik enerjisi üreten YEK Belgeli tesislerin işletmede on    yılını tamamlamamış olanlarından, bu maddede belirlenen esaslara göre    elektrik enerjisi satın alırlar. 
             b) Bu Kanun kapsamındaki    uygulamalardan yararlanabilecek YEK Belgeli elektrik enerjisi miktarına    ilişkin bilgiler her yıl EPDK tarafından yayınlanır. Perakende satış     lisansı  sahibi tüzel kişilerin her    biri, bir önceki takvim yılında sattıkları elektrik enerjisi miktarının    ülkede sattıkları toplam elektrik enerjisi miktarına oranı kadar, YEK    Belgeli elektrik enerjisinden satın alırlar. 
             c) Bu Kanun kapsamında satın    alınacak elektrik enerjisi için uygulanacak fiyat; her yıl için, EPDK’nın belirlediği bir önceki yıla ait Türkiye    ortalama elektrik toptan satış fiyatıdır. Ancak uygulanacak bu fiyat 5 Euro     Cent/kWh karşılığı Türk    Lirasından az, 5,5 Euro Cent/kWh    karşılığı Türk Lirasından fazla olamaz. Ancak 5,5 Euro Cent/kWh sınırının üzerinde serbest piyasada satış imkânı     bulan yenilenebilir enerji kaynaklarına dayalı lisans sahibi tüzel kişiler    bu imkândan yararlanırlar. 
             Bu madde kapsamındaki    uygulamalar 31/12/2011 tarihinden önce işletmeye giren tesisleri kapsar.    Ancak Bakanlar Kurulu uygulamanın sona ereceği tarihi, 31/12/2009 tarihine    kadar Resmî Gazetede yayımlanmak şartıyla en fazla 2 yıl süreyle    uzatabilir." 
             MADDE    18 – 5346 sayılı Kanunun 8 inci    maddesi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir. 
             "MADDE 8- Orman veya    Hazinenin özel mülkiyetinde ya da Devletin hüküm    ve tasarrufu altında bulunan her türlü taşınmazın bu Kanun kapsamındaki    yenilenebilir enerji kaynaklarından elektrik enerjisi üretimi yapmak    amacıyla kullanılması halinde tesis, ulaşım yolları ve şebekeye bağlantı     noktasına kadarki enerji nakil hattı için kullanılacak arazilere ilişkin    olarak Çevre ve Orman Bakanlığı veya Maliye Bakanlığı tarafından bedeli    karşılığında izin verilir, kiralama yapılır, irtifak hakkı tesis edilir    veya kullanma izni verilir. 2011 yılı sonuna kadar devreye alınacak bu    tesislerden ulaşım yollarından ve şebekeye bağlantı noktasına kadarki    enerji nakil hatlarından yatırım ve işletme dönemlerinin ilk on yılında    izin, kira, irtifak hakkı ve kullanma izni bedellerine yüzde seksenbeş indirim uygulanır. Orman arazilerinde ORKÖY    ve Ağaçlandırma Özel Ödenek Gelirleri alınmaz." 
             Yönetmeliklerin    düzenlenmesi  
             GEÇİCİ     MADDE 1 – (1) Bu Kanunda yürürlüğe    konulması öngörülen yönetmelikler, bu Kanunun yayımı tarihinden itibaren    bir yıl, 7 nci maddenin (ç) ve (d) bentleri    kapsamında Bayındırlık ve İskan Bakanlığı tarafından yürürlüğe konulması     öngörülen yönetmelikler ise iki yıl içinde çıkarılır. Anılan yönetmelikler    yürürlüğe girinceye kadar, mevcut yönetmeliklerin bu Kanuna aykırı olmayan    hükümlerinin uygulanmasına devam edilir.  
             Mevcut    yetki belgeleri ve enerji yöneticisi sertifikalarının geçerliliği  
             GEÇİCİ     MADDE 2 – (1) Genel Müdürlük    tarafından verilmiş olan mevcut yetki belgeleri, süreleri doluncaya kadar    geçerliliklerini korur. Bu Kanunun yayımı tarihinde mevcut olan enerji    yöneticisi sertifikaları bir yıl içerisinde ücretsiz olarak yenilenir.  
             Yükümlülüklere    ilişkin ilk bilgilerin verilmesi  
             GEÇİCİ     MADDE 3 – (1) Endüstriyel alanda    faaliyet gösteren tüm işletmeler ve yapım aşamasında hazırlanmış uygulama    projelerinde veya tadilat projelerinde toplam inşaat alanı onbin metrekare ve üzeri olan binaların sahipleri veya    yönetimleri, Genel Müdürlük tarafından bu Kanunun yayımı tarihinden    itibaren iki ay içerisinde Genel Müdürlüğün internet    sayfasında yayınlanan formatta istenen bilgileri bu Kanunun yayımı     tarihinden itibaren üç ay içerisinde Genel Müdürlüğe bildirir.  
             Genel    Müdürlüğün yetkilendirme görevi  
             GEÇİCİ     MADDE 4 – (1) 5 inci maddenin    birinci fıkrasının (a) bendinin (2) numaralı alt bendi kapsamında, Genel    Müdürlüğün şirketleri yetkilendirme faaliyeti, bu Kanunun yayımlandığı     tarihten itibaren iki yıl sonra yetkilendirilmiş kurum sayısının onu aşması     halinde sona erer. İki yıl içinde yetkilendirilmiş kurum sayısı onu    bulmazsa, Genel Müdürlüğün yetkilendirme faaliyeti toplam sayı on olana    kadar devam eder.  
             Eğitim    ve bilinçlendirme uygulamaları  
             GEÇİCİ     MADDE 5 – (1) 6 ncı maddenin birinci fıkrasının (b) bendinde öngörülen    gerekli düzenlemeler bu Kanunun yayımı tarihinden itibaren iki yıl içinde    ilgili kurumlar tarafından yapılır.  
              (2) 6 ncı     maddenin birinci fıkrasının (c) bendinin (2) ve (3) numaralı alt    bentlerinde yer alan hükümler bu Kanunun yayımı tarihini takip eden birinci    yılın sonundan itibaren uygulanır.  
             Mevcut    binalar ve endüstriyel işletmeler, inşaatı devam eden binalar ve asgarî    sınırları sağlama  
             GEÇİCİ     MADDE 6 – (1) Bu Kanunun yayımı     tarihinden önce mevcut olan binalar ile    inşaatı devam edip henüz yapı kullanım izni alınmamış olan binalar için, bu    Kanunun 7 nci maddesinin birinci    fıkrasının (c) bendi, bu Kanunun yayımı tarihinden itibaren beş yıl    süreyle  uygulanmaz.  
             (2) Bu Kanunun yayımı tarihinde    mevcut olan veya yapı ruhsatı alınmış binalar hakkında 7 nci maddenin birinci fıkrasının (d) bendi hükmü, bu    Kanunun yayımı tarihinden itibaren on yıl süreyle uygulanmaz.  
             (3) Bu Kanunun yayımı     tarihinden itibaren üç yıl süreyle 7 nci maddenin    birinci fıkrasının (ğ) ve (h) bentlerinde yer alan asgarî sınırları sağlama     şartı aranmaz.  
             GEÇİCİ     MADDE 7 – (1) Bu Kanunda geçen    Türk Lirası ibaresi karşılığında, uygulamada 28/01/2004 tarihli ve 5083    sayılı Türkiye Cumhuriyeti Devletinin Para Birimi Hakkında Kanun hükümleri    gereğince ülkede tedavülde bulunan para Yeni Türk Lirası olarak    adlandırıldığı sürece bu ibare kullanılır. 
             Yürürlük      
             MADDE    19 – (1) Bu Kanunun;  
             a) 10 uncu maddesinin birinci    fıkrasının (a) bendinin (8) numaralı alt bendi yayımı tarihinden iki yıl    sonra,  
             b) Diğer hükümleri yayımı     tarihinde,  
             yürürlüğe girer.  
             Yürütme      
             MADDE    20 – (1) Bu Kanun hükümlerini    Bakanlar Kurulu yürütür. 
1/5/2007 
 |