İşletmenin ve İşletmecinin Körelmesi
İşletmenin ve İşletmecinin Körelmesi
Yeni iş yeri kuran girişimci ve işletmeci; amaca bağlı
olarak işletmenin başarılı olması için gerekli planlar yapılmış ve işletme
kurularak testler yapılır. Gerekli görülen değişikliler uygulanmıştır ve İşletme
üretime hazır hale gelmiştir. Bu zamanda işletmeci çok heveslidir. Hayallerine
kavuşmak sadece 1 adım kalmıştır. Yeni kurulan ya da yeniden yapılanmaya giden
firmalarda yapılacak işler yazılıdır. Görev dağılımı yapılmış olup her elaman
yapacağı işi ve sorumluluklarla yetkilendirilmiştir.
Tam olarak her planı uygulamak için gerekli ortam
hazırlanır ve müşterilerin taleplerini karşılamak için üretime geçilir. İlk
zamanlarda işletmeci, yönetici heveslidir. Kendine sürekli olarak daha iyi nasıl
yaparım? Diyerek araştırır, müşterileri dinler, çalışanların düşüncelerini alır
ve onları ödüllendir. Her zaman işleri takip eder. Gelişmeleri takip ederek
düzenli olarak ilerlemeye ve ilk hedefini gerçekleştir. Her şey tam da istediği
gibidir. Kendine güveni gelir ve korkularını yenerek kibirlenir. İşletmeciliğin
o kadar da zor olmadığını otomobil kullanmak kadar kolay olduğunu söyler.
Beli bir zaman geçtikten sonra ilk hedeflerine ulaşmanın
kendinde yaratığı güveni ve başarı duygusunu kontrol altına alamayarak aşırı
kendine güven ve başarı sarhoşluğu tuzağına düşer. Kendini çok başarılı diğer
insanlardan üstün aslında her şeyin kendisine bağlı olduğunu dolasıyla kimin ne
bildiğinin hiç önemli değil. Önemli olan benim düşüncem ve fikirlerim der. Bu
zamanda organize ve takip de sorunlar baş gösterir şikayetler artar ekibi
küçümser, ortak çalıştığı kurumlara ve insanlara gerekli önemi vermez ve
işletmenin basında durmaz. Olan aksaklıkları normal kabul eder. Gidermek için
ya olduğuna bırakır yada erteler su anda işim var daha sonra
diyerek.
Müşteriler işletmeyi terk eder. Birinin gitmesi ile batmam
beni o mu kazandırıyor der. Aynı durumda elemanlar içinde geçerlidir. O olmasa
da işletme devam eder. Biri gelir biri gider diyerek işinde tecrübeli ve bilgili
çalışanına yol verir. Yol vermese de kendine değer verilmediğini düşünen elaman
iş için ayım dolsun paramı alıyım der ve gerekli şekilde çalışmaz. Artık işletme
ilk zamanlardaki gibi düzenli değildir. Müşteriler gitmiş olur. Sistemler
bakımsız elamanlar mutsuz ve şirketin gelir kaynakları azalır.
Bu tabloyu gören işletmeci; durumu çok geç görür ve
kendine haklı nedenler bulur. Ya müşteriler memnun etmek, çalışanları menün
etmek, ekonomik kriz, hayat pahalılığı, bir zaman sonra işler düzelir, Hava
bulutlu, yağmur var, millet tatilde, okular açıldı, bu saat de müşteri mi gelir,
bu gün pazar, vergiler var gibi nedenleri öne sürerek işlerin olmamasını normal
bulur. Kendi egolarına işletmeyi de kurban ederek firmayı kendisi ile birlikte
uçuruma yuvarlar.
Yorumlar