Internette Emlak Pazarlama ve Tek Yetkili Emlakcılık


Internette Emlak Pazarlama ve Tek Yetkili Emlakcılık

Dünyaca ünlü işadamı Bill Gates’in yıllar önce okuduğum bir kitabı çok etkilemişti beni…

Ulvi Özcan

 

Kitabın adı “Dijital Sinir Sistemiyle Düşünce Hızında Çalışmak” … Kitapta bilişimin hızı , geleceği , geleceğimizi nasıl şekillendireceği gibi konulara değinilmekte ve bir yol haritası çıkarılmaktaydı. İşimiz ile ilgili olsa gerek bir cümlesi de çok dikkatimi çekmişti. Bill Gates : “İnternetin hayatımıza girmesiyle aracılık hizmetleri ya ortadan kalkacak , ya da güçlü aracılara adeta bir “örümcek ağı” gibi tüm satıcı ve alıcılar takılacaktır…” diyordu kitabının bir yerinde…

Aradan daha 10 yıl geçmemesine rağmen herhalde o günler geldi. Bugün emlakçılıkta internetin ne kadar önemli olduğunu kim inkar edebilir? İstediği kadar iyi web sayfaları olsun genel kabul görmüş emlak portallarının içinde olmadan hangi emlak firması piyasada var olabilir?
Tüm bu gerçekleri ve internetin hayatımıza kattığı nimetleri kabul etmekle birlikte varolan durumun getirdiği problemleri de gözardı edemeyiz. Bu problemlerin başında bilgi kirliliği geliyor…
Birden çok emlak firması, aynı yeri, farklı-farklı emlak portallarında, farklı-farklı özelliklerle piyasaya sürüyor ve müşteri bekliyorlar. Emlak arayan (kiralık veya satılık) müşteri de kabul görmüş bu portallardan arama yaparak aradığını bulmaya çalışıyor. Arama sonrasında müşteri aslında aynı yerlerin birçok emlak firması tarafından başka yerlermiş gibi internete girildiğini, çoğunun aynı yer olduğunu ve haftalarca elinde aldığı print-out’lar ile boşa gezdiğini anlıyor… Sonucunda emlakçı kaybediyor , emlakçılık kaybediyor ve portallar itibar yönetimi klasmanına giriyorlar.

Tek Yetkili Emlak Danışmanlığı
Aktarmış olduğum sorunun üç temel ortağı var… Emlakcılar, portallar ve tüketiciler. Çözüm noktasında global bir çözümü zor görmekle birlikte; üç temel aktör açısından da münferid çözümler var.
Emlakcılar açısından çözüm; birlik olup tek yetkili olmanın (pazarlama yaparken ve alıcı/kiracıyı temsil ederken) müşteriye sağladığı faydalar üzerinde makaleler yazdırılmalı, konu ile ilgili algıyı güçlendirecek pr çalışmaları yapılmalı,
Tek yetkili çalışılan emlak kayıtları ve müşteri temsilleri ile ilgili “memnun müşteri hikayeleri” yaygınlaştırılmalı,
Emlakcılıkta internette pazarlamanın önemi inkar edilmeden hatta öne çıkma (Google’da ve emlak portalları içinde)ve başarılı web sayfaları yapma ile birlikte internetin “tek pazarlama” mecrası olmadığı gerçeği ile hareket edilmeli,
ERP, CRM gibi müşteri ve kaynak yönetimi programları ile müşteriye verilen hizmetin kalitesi arttırılmalı ve süreci hızlandırılmaldır.
Satıcı/Kiraya Veren Müşteri açısından; Bir emlağını pazarlama için tek bir emlak danışmanına verildiğinde “fayda” gözardı edilmemelidir . Emlak firmasının ne kadar zamanda, ne kadar hizmet bedeli ile hangi pazarlama enstrümanları kullanılarak pazarlama yapacağı bir “niyet mektubu” ile istenmeli, niyet mektubu doğrultusunda anlaşma yapılmalı, taahhüt edilen konulara özen gösterilmediği takdirde tek taraflı fesih hakkı sözleşmeye konmalıdır. Bu durumda emlak firması ilgili emlak kaydını tüm açıklığı ile piyasada pazarlayabilir, diğer meslektaşları ile paslaşabilir/paylaşabilir olabileceğini düşünüyorum.
Alıcı / Kiracı Müşteri açısından; Bugün piyasada emlak arayan müşteri bilgi kirliliğnin ciddi mağdurudur. Bu duruma düşmemek için süresi belli, hizmet bedeli belli iş tarifi belli olacak şekilde anlaşma yapılmalı ve tek bir emlakçı yetkili kılınmalıdır. Bu durumda da emlak danışmanından yazılı “niyet mektubu” istenmeli ve bu kapsamda sözleşme yapılmalıdır. Yapılan sözleşmede detaylara özen gösterilmediği takdirde müşterinin tek taraflı fesih hakkı olduğu belirtilmelidir.

Emlak portalları açısından; Başarılı olmuş emlak portallarına baktığımızda müşterinin, emlakçının, reklam verenin memnuniyetini kazanmış olanların önde/bilinir olduğunu görüyoruz. Kalıcı olabilmek için de içerik yönetimi, görsel yönetimi, vb. temel konular önemle olmakla birlikte emlak arayanın servis aldığı emlak firmalarından memnun kalması, üyelik satın alan emlak firmasının burada verdiği ilanlardan iş yapması ve paylaşılan beklentilere olumlu/olumsuz cevap verilmesi çok önemlidir. İlerleyen zamanda da başarılı olanların sürdürülebilirliği ve yeni gelenlerin varolabilmesi  için “fayda” sağlayan bu faktörleri dikkat etmesi gerektiğini hep birlikte göreceğiz.
Emlakçılığa başladığım 1995’de emlak pazarlaması çok daha ilkel koşullarda yapılmaktaydı. Pazarlama mecrası sadece seri ilanlardı. Bugün bilişim teknolojilerinin gelişmesi ile sektör çok daha iyi yerlere geldi. Aksayan yanları da tamir edebildiğimiz takdirde çok daha iyi yerlere geleceğine inancım hep vardır. Bu durumda meslektaşımızın bilincine ve dayanışmasına , tüketicinin bilinçli tercihine ihtiyacımız olacaktır. Tek yetkili emlakçılık sisteminin oturması ile müşteri memnuniyetinin artacağına, sektörden “çürük elma” ların temizleneceğine inancım tamdır.

Ulvi Özcan
ulvi.ozcan@bosforce.com.tr
Bosforce Yönetici Ortağı , Emlak Danışmanı 
                   

Yorumlar

Popüler Yayınlar