6971 SAYILI KADASTRO KANUNU
6971
Kanun
Numarası
: 3402
Kabul
Tarihi
: 21/6/1987
Yayımlandığı R. Gazete : Tarih : 9/7/1987
Sayı : 19512
Yayımlandığı Düstur :
Tertip : 5 Cilt : 26 Sayfa : 229
BİRİNCİ
BÖLÜM
Genel İlke
Amaç:
Madde 1 – (Değişik: 22/2/2005 – 5304/1 md.)
Bu Kanunun
amacı, ülke koordinat sistemine göre memleketin kadastral veya topoğrafik
kadastral haritasına dayalı olarak taşınmaz malların sınırlarını arazi ve
harita üzerinde belirterek hukukî durumlarını tespit etmek suretiyle 4721
sayılı Türk Medeni Kanununun öngördüğü tapu sicilini kurmak, mekânsal bilgi
sisteminin alt yapısını oluşturmaktır.
İKİNCİ
BÖLÜM
Kadastro Çalışmaları
Kadastro bölgelerinin belirlenmesi ve ilanı:
Madde 2 – Her ilin merkez ilçesi ile diğer ilçelerinin idari sınırları
içinde kalan yerler kadastro bölgelerini teşkil eder.
Kadastrosu yapılacak bölgeler ana plana uygun olarak Tapu ve Kadastro Genel
Müdürlüğünün teklifi ve bağlı bulunduğu Bakanın onayı ile belirlenir.
Kadastrosuna başlanacak bölgeler en az bir ay önceden Resmi Gazete, Radyo veya
Televizyonda, bölge merkezi ve bağlı bulunduğu ilde, varsa yerel gazetede ilan
olunur ve ayrıca alışılmış vasıtalarla duyurulur.
Kadastro ekibi ve komisyonun kuruluşu:
Madde 3 – Kadastro ekibi; en az iki kadastro teknisyeni, mahalle veya
köy muhtarı ile üç bilirkişiden oluşur.
(Ek fıkra: 22/2/2005 – 5304/2 md.) Kadastronun fennî işlerinin ihale
yoluyla yaptırılması halinde, kadastro ekibinde iki kadastro teknisyeni, iki
teknisyenin temin edilememesi durumunda yerine bir kadastro teknisyeni
görevlendirilebilir. Ekipteki kadastro teknisyeni yerine kontrol memuru da
görevlendirilebilir.
Muhtarın diğer bir kadastro ekibi ile çalışması veya herhangi bir sebeple hazır
bulunmaması halinde, yerine kanuni vekili katılır.
Belediyesi olan yerlerde belediye meclisi, köylerde ise köy derneği tarafından
en geç onbeş gün içinde altı bilirkişi, çalışma alanında birden çok ekibin
görev yapması halinde her ekip için ayrıca üç bilirkişi seçilir.
Seçilen bilirkişilerin 40 yaşını bitirmiş olması ve kısıtlı veya yüzkızartıcı
bir suçtan kesinleşmiş mahkumiyeti bulunmaması gerekir.
Bilirkişilerin zamanında seçilememesi veya bilirkişiliklerine mani hallerin
bulunması halinde, bölgenin mülki amiri tarafından aynı sayıda bilirkişi
belirlenir.
Seçilen bilirkişiler kadastro ekibinin çalışması sırasında; kendisine, eşine,
usul ve füruuna, kardeşine, kardeşinin çocuklarına ve eşinin usul ve
füruuna ait tespitler ile bunların hak iddia ettiği tespitlerde ve ayrıca hak
iddia edenlerden biri ile kendisi veya usul ve füruu arasında davası
bulunanlara ait tespitlerde de bilirkişi olarak dinlenemezler.
6972
Bilirkişiliğe mani
yukarıdaki haller, kadastro teknisyeni, muhtar ve diğer görevliler ile bunların
yerine kaim olanlar hakkında da uygulanır.
Kadastro komisyonu; kadastro müdürü veya yardımcısının başkanlığında, bir
kadastro üyesi ve itirazın mahiyetine göre kontrol mühendisinden veya tasarruf
kontrol memurundan oluşur. Kontrol mühendisinin bulunmaması halinde yerine fen
kontrol memuru katılır.
Bu maddede unvanları belirtilen memurlar bu maksatla açılmış okul veya
kurslardan mezun olanlar arasından atanırlar.
(Mülga son fıkra: 11/10/2011-KHK-666/1 md.)
Kadastro çalışma alanı, ilan ve itiraz:
Madde 4 – Kadastro bölgesindeki her köy ile belediye sınırları içinde
bulunan mahallelerin her biri, kadastro çalışma alanını teşkil eder.
Kadastro müdürü, kadastrosuna başlanacak mahalleyi veya köyü en az 15 gün önce bölge
merkezi ile çalışma alanı ve komşu köy, mahalle ve belediyelerde alışılmış
vasıtalarla duyurur. Bu duyuruda çalışma sınırlarının tespitine hangi gün ve
saatte başlanacağı belirtilir.
(Değişik üçüncü fıkra: 22/2/2005 – 5304/3 md.) Çalışma alanında orman
bulunması ve 6831 sayılı Orman Kanununa göre orman kadastrosuna başlanılmamış
olması halinde, orman kadastrosu ve bu ormanların içinde ve bitişiğinde her
çeşit taşınmaz malların ormanlarla müşterek sınırlarının tayini ve tespiti
kadastro ekibi tarafından yapılır. Ancak, bu çalışmalarda kadastro ekibine,
Orman Genel Müdürlüğü taşra teşkilâtınca görevlendirilecek en az bir orman
yüksek mühendisi veya orman mühendisi ile tarım müdürlüklerince
görevlendirilecek bir ziraat yüksek mühendisi veya ziraat mühendisinin
bildirimden itibaren yedi gün içerisinde iştirak ettirilmesi zorunludur. Bu
çalışmalara muhtar ve bilirkişilerin katılmaması halinde çalışmalar re’sen
devam ettirilir. (1)
(Değişik : 22/2/2005 – 5304/3 md.) Ormanla ilgili yapılan itirazların
incelenmesinde kadastro komisyonuna da itiraza konu tespitlerde görev almayan
Orman Genel Müdürlüğü taşra teşkilâtınca görevlendirilecek bir orman yüksek
mühendisi veya orman mühendisi ile tarım müdürlüklerince görevlendirilecek bir ziraat
yüksek mühendisi veya ziraat mühendisi iştirak ettirilmesi zorunludur. (1)
(Değişik: 22/2/2005 – 5304/3 md.)Çalışma alanındaki ormanların bu ekipçe
sınırlandırma ve tespitleri yapılarak otuz günlük kısmî ilâna alınır. Bu
alanlarda orman kadastrosu yapılmış sayılır. (1)
(Değişik : 22/2/2005 – 5304/3 md.)Orman kadastrosu kesinleşmiş yerlerde
bu sınırlara aynen uyulur. (1)
Kadastro ekibi; kadastro çalışma alanı sınırının tespitinde il ve ilçelerin
belediye sınırları ile köy sınırlarını dikkate alır. Bu sınırlar mahalle,
belediye, köy idari sınırları sayılmaz.
Sınır tespitlerinde; komşu mahalle veya köyün bilgi ve belgelerinden istifade
edilir.
Tespit edilen sınır harita veya ölçü krokisinde gösterilir.
Kadastro teknisyenlerince tespit edilen sınıra yedi gün içerisinde kadastro
müdürlüğü nezdinde itiraz edilebilir.
Kadastro müdürü, bu itirazı inceleyerek yedi gün içerisinde karara bağlar.
İlgililer hazırsa tefhim, değilse derhal tebliğ edilen bu karara karşı yedi gün
içerisinde kadastro mahkemesine itiraz edilebilir. Bu itiraz, duruşmasız ve
gerektiğinde mahallinde inceleme yapılarak, onbeş gün içinde kesin karara
bağlanır. Ancak; tespit edilen bu sınıra karşı kesinleşmiş mahkeme kararı var
ise aynı konuda itirazda bulunulamaz.
––––––––––––––––––––
(1)
22/2/2005 tarihli ve 5304 sayılı Kanunun 3 üncü maddesinde " 3402 sayılı
Kanunun 4 üncü maddesinin üçüncü fıkrası aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.”
hükmü yer almaktadır, ancak değiştirilen üçüncü fıkra dört ayrı fıkra olarak
düzenlenmiştir.
6973
Kadastro çalışma alanı içinde, ilk parsel için kadastro tutanağının
düzenlenmesinden sonra idari teşkilat ve taksimatta yapılan değişiklik,
başlanan kadastroyu durdurmaz.
Dava listesi ve diğer belgelerin alınması:
Madde 5 – Kadastro müdürü çalışma alanında işe başlamadan önce mahalli
hukuk mahkemesinde, bu alandaki taşınmaz mallar hakkında görülmekte olan
kadastro ile ilgili davalarla hükme bağlanmış olup da henüz kesinleşmeyen
davaların listesini alır ve bunu çalışma alanı ile ilgili tüm tapu, vergi,
harita ve diğer belge örnekleri ile birlikte kadastro teknisyenliğine verir.
Listenin müdür tarafından alınmasından sonra o çalışma alanında bulunan
taşınmaz mallar hakkında mahalli hukuk mahkemelerine açılan davalar, derhal
kadastro müdürüne bildirilir. Bu halde de kadastro müdürü, yukarıdaki fıkra
hükmü uyarınca işlem yapar.
Kadastro müdürü, bu listedeki davalı taşınmaz malların tespiti yapıldıktan
sonra, bunlarla ilgili tutanakları bir hafta içinde kadastro mahkemesine
gönderir ve durumdan listenin alındığı mahalli mahkemeyi haberdar eder.
ÜÇÜNCÜ
BÖLÜM
Sınırlandırma ve Tespit İşleri
Mevki veya ada ilanı:
Madde 6 – Kadastro teknisyenleri, kadastrosuna başlayacakları mevki veya
adaları en az yedi gün önceden alışılmış vasıtalarla ilgili köy veya mahallede
ilan ettirir. Çalışmalara üç aydan fazla ara verilmesi halinde ilan yenilenir.
Taşınmaz malların sınırlandırılması:
Madde 7 – Kadastro teknisyenleri hazır bulundukları takdirde mal
sahipleri ile ilgililerin huzurunda, varsa harita, tapu ve vergi kayıtları ile
diğer belgeleri, en az üç bilirkişi ile muhtarın bilgilerinden yararlanarak
inceler ve mahalline uygular. Teknisyenler, elde ettikleri bilgi ve buna dair
kanaatleri her taşınmaz mal için düzenleyecekleri kadastro tutanağına yazarak
bu Kanun hü- kümlerine göre taşınmaz malı sınırlandırır ve hak sahiplerini
tayin eder. Sınırlandırma, kadastral harita veya büyütülmüş fotoğraf veya
röperli kroki üzerinde gösterilir; ihtilaflı sınırlar ayrıca belirtilir.
Kadastro teknisyenleri, bilirkişilerin bilgi ve beyanlarıyla kanaate
varamadıkları takdirde, bunların beyanlarına bağlı olmaksızın, diğer kimselerin
bilgi ve şahadetlerine başvurabilirler. Ancak, bilirkişilerin bilgi ve
beyanlarına uymayan tespitlerde durumun kayıt ve belgelere dayandırılması ve
ayrıca sebeplerinin kadastro tutanağında açıklanması zorunludur.
Kadastro teknisyenleri arasında görüş ayrılığı olduğu veya tarafların
dayandıkları kayıt ve belgeler aynı kuvvet ve mahiyette görüldüğü takdirde
taşınmaza ait tutanak gerekçesi ile birlikte çözümlenmek üzere kadastro
komisyonuna gönderilir.
Çalışma alanı sınırı içinde veya bitişiğindeki taşınmaz mallar ile dışında
toplu olarak bulunan taşınmaz mallardan kadastro tutanağı düzenlenmeyen
yerlerin kadastroya tabi olması yolunda iddia vaki olursa, bu Kanun gereğince
tahdit ve tespiti yapılarak tutanak düzenlenir ve iddia sebepleri açıklanarak
kadastro komisyonuna tevdi edilir.
Bu çalışmalara, istedikleri takdirde Maliye ve Gümrük Bakanlığı ile Orman Genel
Müdürlüğü temsilcileri de gözlemci olarak katılabilirler.
6974
Kontrol:
Madde 8 – (Değişik: 22/2/2005 –
5304/4 md.)
Kadastro çalışmaları
esnasında, kadastro müdürü veya görevlendireceği kontrol elemanları tarafından
kadastro tutanağı ve bunları tamamlayan belgeler üzerinde ve gerektiğinde
arazide inceleme yapılır. İnceleme sonucu tespit edilecek teknik, idarî ve
hukukî noksan ve yanlışlıklar, kadastro ekibine tamamlattırılır veya
düzelttirilir. Yapılan işlem ilgililerin haklarını etkilemekte veya kontrol
elemanları ile kadastro teknisyenleri arasında görüş ayrılığı bulunmakta ise,
kadastro tutanağı ekleriyle birlikte kadastro komisyonuna gönderilir.
Kadastro müdürlüğünce, kadastro ekibinin çalışma alanındaki işinin bittiği
tarihe kadar yaptırılacak inceleme ve denetimler sonucunda tespit edilecek
noksan ve yanlışlıklar hakkında da birinci fıkraya göre işlem yapılır.
Kadastro tespitine itiraz:
Madde 9 – Kadastro tutanağı düzenlendikten sonra kadastro ekibi çalışma
alanında işlerini bitirinceye kadar tespitlere itiraz edilebilir.
İtiraz, kadastro teknisyenliğine veya kadastro müdürlüğüne yapılır. Bu durumda
itirazla ilgili tutanak veya ekleri en geç on gün içinde kadastro komisyonuna
intikal ettirilir.
İtiraz sadece uygulanan belgelerin geçerliliği hakkında yapılabilir. Bir
belgeye dayanmayan itirazlar incelenmez.
İtiraz edenin ilan süresi içinde dava açma hakkı saklıdır.
Komisyon incelemesi:
Madde 10 – Komisyon kendisine intikal eden işlerle itirazlı tutanakları,
intikal tarihinden itibaren en geç bir ay içinde veya gerekçe gösterilmek
suretiyle kadastro ekibinin çalışma alanındaki faaliyetleri sona erinceye kadar
incelemek zorundadır.
Bu incelemeler sonucunda eski tutanağın yerine kaim olmak üzere hak sahibini
belirleyici yeni bir tutanak düzenlenir. Gerektiğinde bilirkişilerin ve
muhtarın bilgilerinden yararlanılabilir.
Belgeye karşı şahit dinlenmez. Komisyon, tam üye sayısı ile toplanarak oy
çokluğu ile tespit yapar, sonuç askı ilanı ile ilgililere duyurur.
Aynı kuvvet ve mahiyetteki belgelerin uygulanmasında sonuca varılamayan veya
çözümü kanunlarla mahkemelerin takdirine bırakılan konular, kadastro komisyonu
tarafından gerekçe gösterilmek suretiyle tutanak ve ekleri ile birlikte
kadastro mahkemesine devredilir.
Kadastro sonuçlarının ilanı:
Madde 11 – Kadastro müdürü, kadastro tutanaklarına göre yapılan
tespitlere dayanarak, askı cetvellerini düzenler; bu cetvelleri ve pafta
örneklerini, müdüriyette ve ayrıca muhtarın çalışma yerinde 30 gün süre ile
ilan ettirir; itirazı olanların ilan süresi içinde kadastro mahkemesinde dava
açabileceklerini belirtir. Bu ilanda kadastro harçları da gösterilir.
Kadastro müdürü bu işlemleri, kadastro ekibinin çalışma alanındaki işini
bitirdiği tarihten itibaren en geç üç ay içerisinde yapmak zorundadır.
Müdür, Genel Müdürlüğün iznini alarak, kadastrosu henüz tamamlanmayan çalışma
alanlarında mahalle bucak merkezi ve köyde, bir ada veya mevkiden daha küçük
olmamak üzere kadastro çalışmaları sonuçlanan taşınmaz mallara ait kısmi ilanı
yukarıdaki esaslara göre yapabilir.
Bu Kanun gereğince yapılan ilanlar, ilgili gerçek kişilere, kamu ve özel hukuk
tüzelkişilerine şahsen tebliğ edilmiş sayılır.
Kadastro tutanaklarının kesinleşmesi ve hak düşürücü süre:
Madde 12 – 30 günlük ilan süresi geçtikten sonra, dava açılmayan
kadastro tutanaklarına ait sınırlandırma ve tespitler kesinleşir.
6975
Kadastro
müdürü tarafından onaylanarak kesinleşen tutanaklar ile kadastro mahkemesinin
kesinleşmiş kararları; kesinleşme tarihleri tescil tarihi olarak gösterilmek
suretiyle en geç 3 ay içinde tapu kütüklerine kaydedilir.
Bu tutanaklarda belirtilen haklara, sınırlandırma ve tespitlere ait
tutanakların kesinleştiği tarihten itibaren on yıl geçtikten sonra, kadastrodan
önceki hukuki sebeplere dayanarak itiraz olunamaz ve dava açılamaz. (Ek cümle: 25/2/2009-5841/2 md.;
İptal: Anayasa Mahkemesi’nin 12/5/2011 tarihli ve E.:
2009/31, K.: 2011/77 sayılı Kararı ile.)
Kadastrosu tamamlanan çalışma alanı içerisinde kalan eski tapu kayıtları,
işleme tabi kayıt niteliğini kaybederler. Bu kayıtlara dayanılarak kadastro ve
tapu sicil müdürlüklerinde işlem yapılamaz.
Kesinleşmemiş tutanaklar herhangi bir nedenle tapuya tescil edilmişse, iddia ve
taşınmazın niteliğine bakılmaksızın, taşınmazı tescil tarihinden itibaren 20
yıl müddetle malik sıfatıyla zilyetliğinde bulunduranlar ile bunların akdi ve
kanuni halefleri açılmış ve açılacak olan davalarda medeni kanunun tapuya
itimat prensibinden yararlanırlar.
DÖRDÜNCÜ BÖLÜM
Mülkiyet
Hakkının Tespitine İlişkin Esaslar
Tapuda kayıtlı taşınmaz malların tespiti:
Madde 13 – Tapuda kayıtlı taşınmaz mal:
A) Kayıt sahibi veya mirasçıları zilyet bulunuyorsa;
a) Kayıt sahibi adına,
b) Kayıt sahibi ölmüş ise mirasçıları adına,
c) Mirasçılar tayin olunamazsa, ölü olduğu yazılmak suretiyle kayıt sahibi
adına,
B) Kayıt sahibi veya mirasçılarından başkası zilyet bulunuyorsa;
a) Kayıt sahibi veya mirasçılarının kadastro teknisyeni huzurunda muvafakatları
halinde zilyet adına,
b) Zilyet, taşınmaz malı, kayıt malikinden veya mirasçılarından veya
mümessillerinden tapu dışı bir yolla iktisap ettiğini, onların beyanı veya
herhangi bir belge ile veya bilirkişi veyahut tanık sözleriyle ispat ettiği ve
ayrıca en az on yıl müddetle çekişmesiz, aralıksız ve malik sıfatıyla zilyet
bulunduğu takdirde zilyet adına,
c) (Değişik: 3/5/2012-6302/4 md.) Kayıt sahibinin yirmi yıl önce gaipliğine hüküm verilmiş veya tapu sicilinden malikin
kim olduğu
anlaşılamamış ise çekişmesiz ve aralıksız yirmi yıl müddetle ve malik sıfatıyla zilyet bulunan kimse adına tespit olunur.
Noter tarafından tespit ve tevsik edilen muvafakat beyanı veya düzenlenen satış
vaadi senedi teknisyen huzurunda yapılmış muvafakat sayılır.
Tapuda kayıtlı olmayan taşınmaz malların tespiti:
Madde 14 – Tapuda kayıtlı olmayan ve aynı çalışma alanı içinde bulunan
ve toplam yüzölçümü sulu toprakta 40, kuru toprakta 100 dönüme kadar olan (40
ve 100 dönüm dahil) bir veya birden fazla taşınmaz mal, çekişmesiz ve aralıksız
en az yirmi yıldan beri malik sıfatıyla zilyetliğini belgelerle veya bilirkişi
veyahut tanık beyanlarıyla ispat eden zilyedi adına tespit edilir.
(Değişik ikinci fıkra: 3/7/2005 - 5403/26 md.) Sulu veya kuru arazi
ayrımı, Toprak Koruma ve Arazi Kullanımı Kanunu hükümlerine göre yapılır. (1)
(Değişik : 3/7/2005 - 5403/26 md.) 4342 sayılı Mera Kanununun 7 nci
maddesinin üçüncü fıkrası gereği 3402 sayılı Kanun hükümlerine göre yapılacak
işlemlerde Kadastro Komisyonlarına konu uzmanı Ziraat Mühendisi dâhil edilir. (1)
Taşınmaz malın, yukarıdaki fıkranın kapsamı dışında kalan kısmının zilyedi
adına tespit edilebilmesi için, birinci fıkra gereğince delillendirilen
zilyetliğin ayrıca aşağıdaki belgelerden birine dayandırılması lazımdır.
––––––––––––––––––
(1) 3/7/2005
tarihli ve 5403 sayılı Kanunun 26 ncı maddesinde"...3402 sayılı Kanunun 14
üncü maddesinin ikinci fıkrası aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir." hükmü
yer almakla birlikte, yapılan düzenleme iki parağraftan oluştuğundan değişiklik
ayrıca gösterilmiştir.
6976
A) 31/12/1981 tarihine veya daha önceki tarihlere ait vergi kayıtları,
B) Tasdikli irade suretleri ile fermanlar,
C) Muteber mütevelli, sipahi, mültezim temessük veya senetleri,
D) Kayıtları bulunmayan tapu veya mülga hazinei hassa senetleri veya muvakkat
tasarruf ilmuhaberleri,
E) Tasdiksiz tapu yoklama kayıtları,
F) Mülkname, muhasebatı atika kalemi kayıtları,
G) Mubayaa, istihkam ve ihbar hüccetleri,
H) Evkaf idarelerinden tapuya devredilmemiş tasarruf kayıtları.
Taksim ve kısmi iktisap hali:
Madde 15 – Tapuda kayıtlı taşınmaz malların malikleri veya bunların
mirasçıları arasında, tapuda kayıtlı olmayan taşınmaz malların ise ondördüncü
madde gereğince belirlenen zilyetleri arasında taksim edildikleri belgelerle
veya bilirkişi veyahut tanık beyanları ile sabit olduğu takdirde bu mallar
taksim gereğince zilyetleri adına tespit olunur.
Taşınmaz mal tapuda kayıtlı olsun veya olmasın, onun ayrılması mümkün bir
kısmının veya belirli bir payının, bu Kanunda zilyet lehine kabul edilen
sebeplerle iktisabı caizdir.
İştirak halinde mülkiyet hükümlerinin söz konusu olduğu hallerde,
iştirakçilerinden biri veya birkaçının belirli bir taşınmaz maldaki hissesinin
diğer iştirakçilere devir ve temliki; tapulu taşınmaz mallarda yazılı,
tapusuzlarda ise her türlü delille ispat edilebilir.
(Değişik son fıkra: 22/2/2005 – 5304/5 md.) Kadastrodan önce hissedarlar
veya mirasçılar arasında ayırma veya birleştirme suretiyle taksime konu edilmiş
ve sınırları doğal veya yapay işaret ya da tesislerle belirlenmiş taşınmaz
malların, imar plânı bulunmayan yerlerde zeminde fiilen oluşmuş sınırlarına
göre tespiti yapılır.
Kamu malları:
Madde 16 – Kamunun ortak kullanılmasına veya bir kamu hizmetinin
görülmesine ayrılan yerlerle Devletin hüküm ve tasarrufu altında bulunan
sahipsiz yerlerden:
A) Kamu hizmetinde kullanılan, bütçelerinden ayrılan ödenek veya yardımlarla
yapılan resmi bina ve tesisler, (Hükümet, belediye, karakol, okul binaları, köy
odası, hastane veya diğer sağlık tesisleri, kütüphane, kitaplık, namazgah, cami
genel mezarlık, çeşme, kuyular, yunak ile kapanmış olan yollar, meydanlar,
pazar yerleri, parklar ve bahçeler ve boşluklar ve benzeri hizmet malları)
kayıt, belge veya özel kanunlarına göre Hazine, kamu kurum ve kuruluşları, il,
belediye köy veya mahalli idare birlikleri tüzelkişiliği, adlarına tespit
olunur.
B) Mera, yaylak, kışlak, otlak, harman ve panayır yerleri gibi paralı veya
parasız kamunun yararlanmasına tahsis edildiği veya kamunun kadimden beri
yararlandığı belgelerle veya bilirkişi veya tanık beyanı ile ispat edilen orta
malı taşınmaz mallar sınırlandırılır, parsel numarası verilerek yüzölçümü
hesaplanır ve bu gibi taşınmaz mallar özel siciline yazılır.
Bu sınırlandırma tescil mahiyetinde olmadığı gibi bu suretle belirlenen
taşınmaz mallar, özel kanunlarında yazılı hükümler saklı kalmak kaydıyla özel
mülkiyete konu teşkil etmezler.
Yol, meydan, köprü gibi orta malları ise haritasında gösterilmekle yetinilir.
C) Devletin hüküm ve tasarrufu altında bulunan kayalar, tepeler,dağlar
(bunlardan çıkan kaynaklar) gibi, tarıma elverişli olmayan sahipsiz yerler ile
deniz, göl, nehir gibi genel sular tescil ve sınırlandırmaya tabi değildir,
istisnalar saklıdır.
6977
D) Devletin hüküm ve tasarrufu altında bulunan ormanlar, bu Kanunda hüküm
bulunmayan hallerde, özel kanunları hükümlerine tabidir.
İhya edilen taşınmaz mallar:
Madde 17 – Orman sayılmayan Devletin hüküm ve tasarrufu altında bulunan
ve kamu hizmetine tahsis edilmeyen araziden, masraf ve emek sarfı ile imar ve
ihya edilerek tarıma elverişli hale getirilen taşınmaz mallar 14 üncü maddedeki
şartlar mevcut ise imar ve ihya edenler veya halefleri adına, aksi takdirde
hazine adına tespit edilir.
İl, ilçe ve kasabaların imar planının kapsadığı alanlarda kalan taşınmaz
mallarda bu hüküm uygulanmaz.
Hazine adına tespit:
Madde 18 – Yukarıdaki maddelerin hükümleri dışında kalan ve tescile tabi
bulunan taşınmaz mallar ile tarım alanına dönüştürülmesi veya ekonomik yarar
sağlanması mümkün olan yerler Hazine adına tespit olunur.
Orta malları, hizmet malları, ormanlar ve Devletin hüküm ve tasarrufu altında
olup da bir kamu hizmetine tahsis edilen yerler ile kanunları uyarınca Devlete
kalan taşınmaz mallar, tapuda kayıtlı olsun olmasın kazandırıcı zamanaşımı yolu
ile iktisap edilemez.
Takyitler, sınırlı ayni haklar ve muhdesat:
Madde 19 – Tapuda kayıtlı taşınmaz malın zilyet lehine tespitinde,
mevcut ve her türlü takyid ile sınırlı ayni haklar saklı tutulur. Eski tapu
kayıtlarındaki bu tür hak ve mükellefiyetler, kadastro tutanağında belirtilerek
yeni kütüklere aynen geçirilir.
Taşınmaz mal üzerinde malikinden başka bir kimseye veya paydaşlarından birine
ait muhdesat mevcut ise bunun sahibi, cinsi, ihdas tarihi ve iktisap sebebi
belirtilerek tutanağın ve kütüğün beyanlar hanesinde gösterilir.
Tarafların muvafakatı halinde kadastro teknisyenleri veya kadastro komisyonu
ikili kullanmayı anlaşmaları çerçevesinde tek mülkiyete dönüştürebilir.
Kayıt ve belgelerin kapsamını tayin:
Madde 20 – Tapu kayıtları ile diğer belgelerin kapsadığı yeri tayinde;
A) Kayıt ve belgeler, harita, plan ve krokiye dayanmakta ve bunların yerlerine
uygulanması mümkün bulunmakta ise, harita, plan ve krokideki sınırlara itibar
olunur.
B) Harita, plan ve krokiye dayanmayan kayıt ve belgelerde belirtilen sınırlar
mahalline uygulanabiliyor ve bu sınırlar içinde kalan yer hak sahibi tarafından
kullanılıyor ise, kayıt ve belgelerde gösterilen sınırlar esas alınarak tespit
yapılır.
C) Harita, plan ve krokiye dayanmayan kayıt ve belgelerde belirtilen sınırlar,
değişebilir ve genişletilmeye elverişli nitelikte ise, bunlarda gösterilen
miktara itibar olunur. Ancak değişebilir ve genişletilmeye elverişli
sınırlardaki taşınmaz malların kayıtları, fizik yapıları ve konumları
itibariyle belli bir yeri kapsıyorsa, tespit o sınır esas alınarak yapılır.
D)
Hazinece, özel kanunlar hükümlerine göre değişmez ve genişlemeye müsait olmayan
sınırlarla miktar üzerinden satılan, tefviz veya tahsis veya parasız dağıtılan
taşınmaz mallarda çıkan fazlalık, taşınmaz malla birlikte satış, tefviz, tahsis
ve dağıtım tarihinden itibaren on yıl geçmiş ise, miktarına bakılmaksızın kayıt
sahibi adına tespit edilir.
Bu
maddede yazılı taşınmaz mallarda meydana gelen fazlalıklar hakında şartlar
uygun bulunduğu takdirde, 14 üncü ve 17 nci madde hükümleri uygulanır.
Miktar fazlasının ifrazı:
Madde 21 – Kayıt
ve belgelerde yazılı miktara itibar edilmesi gereken hallerde kayıt ve belgeler
değişebilen ve genişletilmeye elverişli sınırı ihtiva ediyorsa miktar fazlası o
taraftan ifraz edilir.
Değişmeyen ve genişletilmeye elverişli olmayan sınırlı kayıt ve belgelere
dayanan tespitlerde, miktara itibar edilmesi gerektiği takdirde, miktar fazlası
zilyedin göstereceği taraftan ifraz edilir.
Zilyet
tespit sırasında hazır bulunmaz veya tercih hakkını kullanmaktan kaçınırsa
ifraz, zilyedin yararına uygun düşen taraftan yapılır.
6978
Evvelce
kadastrosu yapılan yerler:
Madde 22 – (Değişik:22/2/2005 – 5304/6 md.)
Evvelce tespit, tescil veya
sınırlandırma suretiyle kadastro veya tapulaması yapılmış olan yerlerin yeniden
kadastrosu yapılamaz. Bu gibi yerler ikinci defa kadastroya tâbi tutulmuşsa,
ikinci kadastro bütün sonuçlarıyla hükümsüz sayılır ve Türk Medenî Kanununun
1026 ncı maddesine göre işlem yapılır. Süresinde dava açılmadığı takdirde,
ikinci defa yapılan kadastro, tapu sicil müdürlüğünce re’sen iptal edilir.
Ancak;
a) Tapulama, kadastro veya değişiklik işlemlerine ilişkin; sınırlandırma, ölçü,
çizim ve hesaplamalardan kaynaklanan hataları gidermek üzere uygulama
niteliğini kaybeden, teknik nedenlerle yetersiz kalan, eksikliği görülen veya
zemindeki sınırları gerçeğe uygun göstermediği tespit edilen kadastro haritalarının
tekrar düzenlenmesi ve tapu sicilinde gerekli düzeltmelerin sağlanması amacıyla
tapulama ve kadastro görmüş yerlerde,
b) Daha önce sadece tapu tahriri yapılan veya 2859 sayılı Tapulama ve Kadastro
Paftalarının Yenilenmesi Hakkında Kanuna göre yenileme yapılacak yerler ile
2981 sayılı İmar ve Gecekondu Mevzuatına Aykırı Yapılara Uygulanacak Bazı
İşlemler ve 6785 Sayılı İmar Kanununun Bir Maddesinin Değiştirilmesi Hakkında
Kanun hükümlerine tâbi yerlerde,
Birinci fıkra hükmü uygulanmaz.
İkinci fıkranın (a) bendinin uygulanacağı alanlar Tapu ve Kadastro Genel
Müdürünün onayı ile belirlenir ve çalışmalara başlanmadan en az onbeş gün önce
çalışma alanında, bölge merkezinde ve bölgenin bağlı olduğu il merkezinde alışılmış
vasıtalarla duyurulur, ayrıca varsa yerel gazete ile ilân edilir. Yapılacak
çalışmalarda 2, 4, 14, 17, 19 ve 21 inci maddeler ile 13 üncü maddenin (B) ve
20 nci maddenin (B), (C) ve (D) bentleri hükümleri uygulanmaz.
Tapulama ve kadastro çalışmalarında tespit dışı bırakılan kamu kurum ve
kuruluşlarına ait yerlerin tescili yapılır.
Tapuya tescil edilmiş ormanlardan, haritaları teknik mevzuata uygun olanlar
aynen, diğerleri ise teknik mevzuata uygun hale getirildikten sonra tapu
kütüğüne aktarılır.
Diğer kanun hükümlerinin uygulanacağı haller:
Madde 23 – Bu bölümde aksine hüküm bulunmayan hallerde, Türk Medeni
Kanunu ile diğer kanunların iktisap ve tescile ilişkin hükümleri uygulanır.
BEŞİNCİ
BÖLÜM
Uyuşmazlıkların Kadastro
Mahkemesinde Çözümlenmesi
Adli kuruluş:
Madde 24 – Genel mahkemelere ait olup da bu Kanunun uygulanması ile
ilgili dava ve işlere belirlenen usul ve esaslara göre bakmak üzere her
kadastro bölgesinde tek hakimli ve Asliye Mahkemesi sıfatını haiz yeter sayıda
kadastro mahkemesi kurulur. Bu mahkeme hakimleri 2802 sayılı Hakimler ve
Savcılar Kanunu hükümlerine tabidir.
Genel olarak görev:
Madde 25 – Kadastro mahkemesi; taşınmaz mal mülkiyetine ve sınırlı ayni
haklara, tapuya tescil veya şerh edilecek veyahut beyanlar hanesinde
gösterilecek sair haklara, sınır ve ölçü uyuşmazlıklarına, kadastroya ve tapu
sicilini ilgilendiren benzeri davalara ve özel kanunlarca kendisine verilen işlere
bakar; Kadastroya veya kadastro ile ilgili verasete ait uyuşmazlıkları
çözümleyebileceği gibi, istek üzerine veraset belgesi de verebilir.
6979
Kadastro mahkemesi, yalnız kadastro işlerine münhasır olmak üzere;
A) Velisi veya vasisi bulunmayan küçüklere ve kısıtlılara kayyım tayin eder.
Bunların menfaatlerini korumak amacıyla Türk Medeni Kanununun hakimin iznini
şart kıldığı hallerde bu izni verir.
B) Hukuk Usulü Muhakemeleri Kanunun 465 ve bunu takip eden maddeleri gereğince
adli yardım taleplerini inceleyerek kabul edebilir.
C) Tutanağı düzenlenen taşınmaz mallara ait ihtiyati tedbir kararı verebilir.
Bu kararı hemen o yerin kadastro ve tapu sicil müdürlüklerine bildirir. Tedbir
kararı alan taraf karar gününden itibaren usulün örgördüğü süre içinde kadastro
mahkemesinde dava açmadığı takdirde tedbir kendiliğinden hükümsüz kalır.
Bu Kanunun 26 ve 40 ıncı madde hükümleri saklı kalmak üzere, kadastro
tutanağının düzenlenmesi gününden ve tutanak sonradan tamamlanmış ve
düzeltilmiş ise, o günden sonra doğan haklara dair istekler, taksim şuyuun
giderilmesi veya muhdesata bağlı olarak taşınmaz malı iktisap, muhdesatın
yıkılıp kaldırılması ve benzeri nitelikte olan ve mahkemeden yenilik doğurucu
hüküm almayı gerektiren dava ile ilgili isteklerin incelenmesi, kadastro
mahkemesinin görevi dışındadır.
Zaman bakımından görev ve yetki:
Madde 26 – Kadastro Mahkemesi;
A) 10 uncu maddeye göre kadastro komisyonu tarafından gönderilen tutanaklara
ait davaları,
B) 11 inci maddede belirtilen askı ilanı içinde açılan davaları,
C) Mahalli hukuk Mahkemelerinden 27 nci madde uyarınca Kadastro Mahkemesine
devredilen dava ve dosyaları,
D) Kadastro Mahkemelerine dava açıldıktan sonra, tesbitten önceki haklara
dayanarak, asli müdahil olarak katılanların iddialarına dair uyuşmazlıkları,
İnceler ve karara bağlar.
(Değişik ikinci fıkra: 22/2/2005 – 5304/7 md.) Kadastro mahkemelerinde
görülen davalarda, 3533 sayılı Umumi Mülhak ve Hususi Bütçelerle İdare Edilen
Daireler ve Belediyelerle Sermayesinin Tamamı Devlete veya Belediye veya Hususi
İdarelere Aid Daire ve Müesseseler Arasındaki İhtilafların Tahkim Yolile Halli Hakkında
Kanun hükümleri uygulanmaz.
Kadastro mahkemesinde görülmekte olan bir dava konusu taşınmaz mal, 40 ıncı
madde uyarınca başkasına devredildiği takdirde, davaya devralan devam eder.
Kadastro mahkemesinin yetkisi her taşınmaz mal hakkında kadastro tutanağının
düzenlendiği günde başlar. Bu yetkiyi bölgenin idari sınırları belli eder. Yeni
ilçe kurulup, teşkilatlanarak faaliyete geçmesi hali hariç, idari kuruluşta
yapılan değişiklik sebebiyle daha sonra başka bir bölgeye bağlanan taşınmaz
mallara ilişkin uyuşmazlıklar, kadastroya başlama gününde yetkili olan kadastro
mahkemesi tarafından karara bağlanır.
Mahalli mahkemelerde görülmekte olan davaların devri ve eksik idari işler
hakkında yapılacak işlem:
Madde 27 – Mahalli hukuk mahkemelerinde görülmekte olan kadastro ile
ilgili ve henüz kesinleşmemiş bulunan taşınmaz mala ilişkin davalar hakkında o
taşınmaz mal için kadastro tutanağı düzenlendiği tarihte bu mahkemelerin görevi
sona erer ve davalara ait dosyalar mahkemesine resen devrolunur.
.
6980
Ayrıca müracaata kalmış davaların yenilenmesi halinde de yukarıdaki hüküm
uygulanır.
Kadastro hakimi, devredilen bu dava dosyaları ile beşinci madde gereğince müdür
tarafından gönderilen kadastro tutanaklarını birleştirerek 11 inci maddede
yazılı şekle uygun olarak askı ilanını yaptırır. İlan süresi bitmeden duruşmaya
başlanamaz. Henüz kesinleşmemiş olan davalara, kaldıkları noktadan bu Kanunda
öngörülen esas ve usul dairesinde devam olunur.
Kadastro komisyonları tarafından 10 uncu madde uyarınca gönderilen tutanaklar
için de hemen askı ilanı yaptırılarak 28 inci maddenin birinci fıkrası uyarınca
işlem yapılır.
Hakim, usul ve şekle ilişkin eksiklikler sebebiyle tutanakları kadastro
müdürlüğüne iade edemez.
Kadastro davalarında usul:
Madde 28 – Kadastro hakimi, askı süresi içinde açılacak davalar ve
kadastro müdürü tarafından mahkemeye tevdi olunacak taşınmaz mallara ait
kadastro tutanakları ve mahalli hukuk mahkemelerinden devredilen işler hakkında
dava dosyası açar. İlgililerin başvurusunu beklemeksizin kadastro tutanakları
ile uyuşmazlığın çözümlenmesine etkili olabilecek kayıt ve diğer bilgileri
ilgili dairelerden getirtir. Hakim, duruşma gününü taraflara Tebligat Kanunu
hükümlerine göre resen tebliğ eder.
Davacı gerçek ve tüzelkişiler, dava sebep ve delillerini dilekçelerinde
bildirmek zorundadır. Dilekçede bu husus bildirilmemiş ise, hakim gönderilecek
davetiye ile dava sebep ve delillerini bildirmesini davacıya tebliğ eder.
Davacı, ilk duruşma oturumuna kadar dava sebep ve delillerini dilekçe ile veya
ilk oturuma gelmek suretiyle bildirmez ise, hakim, davanın açılmamış
sayılmasına ve tespit gibi tescile karar verir. Bu hüküm davetiyede açıkça
belirtilir. 30 uncu maddenin ikinci fıkrası hükmü saklıdır.
Davacı, tespit sırasında yaptığı itiraz sebep ve delilleri ile bağlı değildir.
Davanın açılmamış sayılması halinde davacının hak düşürücü süre içerisinde
mahalli hukuk mahkemelerinde yeniden dava açma hakkı saklıdır.
Yargılama usulü:
Madde 29 – Kadastro mahkemesinde gelmeyen tarafın yokluğunda duruşma
yapılır. Taraflardan hiç biri gelmez ise dosya işlemden kaldırılmaz. Hakim,
toplanması mümkün olan delilleri inceler ve 30 uncu madde hükmünce işi karara
bağlar.
Bir mirasçı diğerlerinin muvafakatı olmadan dava açabilir ve yalnız başına
davaya devam edebilir. Mirasçılarının tayin edilememesi sebebiyle ölü olduğu
belirtilerek kayıt sahibi adına tespiti yapılan taşınmaz mallar hakkında,
ölünün ismi açıklanarak mirasçıları denilmek suretiyle mirasçılar aleyhinde
dava açılabilir. Dava sırasında davalının davadan önce öldüğünün anlaşılması
halinde davaya mirasçıları aleyhine devam edilir.
Bu Kanunun tatbikinde ayrıca açıklık bulunmıyan hallerde basit yargılama usulü
uygulanır.
Kadastro mahkemeleri adli tatile tabi değildir.
Deliller ve hakimin takdiri:
Madde 30 – Kadastro tutanaklarında beyanlarına başvurulan
kişiler, bu beyanlarına gerekçe gösterilerek itiraz edilmedikçe, yeniden
dinlenmezler. Ancak ha-
6981
kim,
kadastro tutanağındaki beyanla, duruşma sırasında topladığı deliller arasında
çelişki görürse, bunu gidermek için tutanakta beyanlarına başvurulan kimseleri
tanık sıfatıyla yeniden dinleyebilir.
Kadastro komisyonlarından gönderilen tutanaklar ile mahalli mahkemelerden
devredilen dosyaların muhtevasından malik tespiti yapılamadığı veya dava açan
mirasçının dışında başka mirasçıların da bulunduğu anlaşıldığı takdirde, hakim
resen lüzum gördüğü diğer delilleri toplayarak taşınmaz malın kimin adına
tescil edileceğine karar vermekle yükümlüdür. Taşınmaz malın ölü bir şahsa ait
olduğu anlaşılır ve mirasçıları da tespit edilemezse, ölü olduğu yazılmak
suretiyle o şahsın adına tescil kararı verilir.
Kadastro mahkemesinde açılmış davalarda, ihtilaf taşınmaz malın muayyen bir
kısmına münhasır kalıyorsa, ilgililerin talebi üzerine ve imar mevzuatı da
engel teşkil etmediği takdirde ihtilaflı olmayan kısım ifraz edilerek davaya
ihtilaflı kısım üzerinde devam edilir.
Vekalet:
Madde 31 – Hukuk Usulü Muhakemeleri Kanununun tanıdığı imkanlar saklı
kalmak ve davada menfaatleri zıt olmamak şartıyla, kadastro işlerinde karı ve
koca birbirlerini vekil tayin edebilirler. Kadastro veya sulh hakimi tarafından
tasdik edilmiş vekaletnameler de geçerlidir.
Kamu kurum ve kuruluşları, taraf olduğu işlerde; avukatlarıyla, avukatları
bulunmadığı takdirde, daire amiri veya daire amirinin yetkili kılacağı
memurlarca temsil edilir.
Avukat veya dava vekili ile takip edilen davalarda vekalet ücreti; davanın
önemi, vekilin sarf ettiği emek, tarafların davada iyi niyetle hareket edip
etmediği, hak ve eşitlik kuralları göz önünde tutularak maktuan takdir ve tayin
olunur. Şu kadar ki, takdir edilecek vekalet ücretinin miktarı keşif
yapılmışsa, taşınmaz malın değerine göre avukatlık ücret tarifesinin tayin
ettiği nispi vekalet ücreti sınırlarının üstünde olamaz.
Kararların tebliği, Kanun yollarına başvurma ve ilamların infazı:
Madde 32 – Kadastro mahkemesi kararları Tebligat Kanunu hükümlerine göre
resen taraflara tebliğ olunur. Bu kararlara karşı kanun yollarına asliye
mahkemelerindeki usule uygun olarak başvurulur.
Mahkeme, kesinleşen ilamları dayanakları olan dava dosyaları ile birlikte
tescil edilmek üzere ilgili kadastro veya tapu sicil müdürlüğüne devreder.
Mahkeme kararı kadastro haritasında değişikliği gerektiriyorsa, bu değişikliği
gösteren ve mahkemece tasdiki gereken harita, ilama eklenir.
Bu Kanunun uygulanacağı diğer haller:
Madde 33 – Kadastro işlemlerinin bir bölgede tamamlanmasından sonra veya
iş hacmi itibariyle kadastro mahkemesinin devamına ihtiyaç kalmadığının
anlaşılması halinde, Adalet Bakanlığı o bölgede kadastro mahkemesini kaldırmaya
ve görülmekte olan dava dosyalarını taşınmaz malların bulunduğu mahalli asliye
hukuk mahkemesine devretmeye yetkilidir. Bu mahkemede davaya bu Kanunda yazılı
usul ve esasa göre, kaldığı noktadan devam olunur.
Devredilen bu davalar ile kesinleşmemiş kadastro tespitleri aleyhine sonradan
mahalli mahkemelerde açılacak davalarda, dördüncü bölüm hükümleri uygulanır.
6982
Bu Kanunun uygulandığı yerler dışında bulunan taşınmaz
mallar hakkında da 14, 15, 17, 18, 20, 21 inci maddeler uygulanır.
Bu Kanunun zilyede tanıdığı haklar, kadastrosuna
başlanan bölgede zilyedin leh ve aleyhine açılan davalarda iddia ve defi olarak
ileri sürülebilir. Bu hükümler henüz kesinleşmemiş davalarda da uygulanır.
Kadastro mahkemesinin yargı çevresinin
değiştirilmesi:
Madde 33/A – (Ek: 2/7/2012-6352/73)
İş yoğunluğu ve coğrafi
durum dikkate alınarak bir kadastro mahkemesinin kaldırılmasına ve
başka bir kadastro mahkemesinin yargı çevresine
dâhil edilmesine, Adalet Bakanlığının
teklifi üzerine Hâkimler ve Savcılar Yüksek
Kurulu tarafından karar verilebilir.
Kesin hüküm:
Madde 34 – Kadastro
mahkemeleri kararları, davada taraf olanlar ile taraflar dışında hak iddia
ederek davaya müdahil sıfatıyla katılanların leh ve aleyhinde kesin hüküm
teşkil eder. Taraf olmadığı halde lehine karar verilen şahıs hakkında mahkemece
tesis edilen hüküm yukarıda sözü edilenleri de bağlar.
ALTlNCI
BÖLÜM
Mali
Hükümler
Veraset
ve intikal vergisi:
Madde 35 – Bu
Kanuna göre bağışlama veya veraset suretiyle tespit edilen taşınmaz mallar
hakkındaki işlemler; veraset ve intikal vergisinin tahakkuk ve tahsiline
bakılmadan sonuçlandırılır.
Ancak, kadastro müdürü bu taşınmaz malların listesini,
tescillerden sonra bir ay içinde maliye dairesine vermekle yükümlüdür. Tescilin
tapu sicil müdürlüğünde yaplması halinde bu sorumluluk, tapu sicil müdürlüğüne
düşer.
Yargılama
giderleri, kadastro harcı ve tahakkuku:
Madde 36 – Taraflardan
her biri dava harcını, dinlenmesini talep ettiği tanık ve bilirkişi ücretini ve
diğer yargılama giderlerini karşılamak zorundadır. Davacı hakim tarafından
belirlenecek süre içinde gerekli giderleri mahkeme veznesine yatırmadığı
takdirde, onunla ilgili delillere dayanmaktan vazgeçmiş sayılır. Bu Kanun
gereğince resen yapılması gereken soruşturma ve tebligat işlemleri için zaruri
giderler, ileride haksız çıkacak taraftan alınmak üzere bütçeye konulan ödenekten
karşılanır.
Kadastro hakimi, dava harcı, yargılama giderlerinin
tespit ve hesaplanmasında ilgili taşınmaz mala ait son beyan dönemi emlak
vergisi değerini esas alır.
Hakim, hükmün kesinleşmesinden itibaren onbeş gün içinde
giderin miktarı ile mükellefin kimliği ve en son ikametgahını bir yazı ile
maliyeye bildirir.
Bu yazıda belirtilen giderler maliye tarafından
yapılacak tebligattan başlayarak iki ay içinde ödenir. Süresi içinde ödenmeyen
giderler için Amme Alacaklarının Tahsil Usulü Hakkında Kanun hükümleri
uygulanır.
Kadastrosu yapılan taşınmaz mallara, emlak vergisi son
beyan dönemi esas alınarak 492 sayılı Harçlar Kanununa ekli 4 sayılı tarifede
gösterilen oranlarda, kadastro harcı tahakkuk ettirilir.
Kadastrosu yapılan yerlerde, emlak vergisi değeri belli
olmayan taşınmaz mallara, kadastro ve dava harcı ile yargılama giderlerine esas
olmak üzere kadostro komisyonunca kıymet takdir edilir.
Kamu tarafından açılan
davalarda yargılama giderleri:
Madde 36 /A – (Ek: 11/1/2011-6099/16 md.)
Kadastro işlemi ile oluşan tespit
ve kayıtların iptali için Devlet veya diğer kamu kurum ve kuruluşları
tarafından kayıt lehtarına karşı kadastro mahkemeleri ile genel mahkemelerde
açılan davalarda davalı aleyhine vekâlet ücreti dâhil, yargılama giderine hükmolunmaz.
Döner sermaye
teşkili:
Madde 37 –
(Mülga: 25/11/2010-6083/10 md.)
6983
Döner sermaye işletmelerinin yetkileri:
Madde 38 – (Mülga:
25/11/2010-6083/10 md.)
Öncelikli kadastro ve ihale:
Madde 39 – Kadastroya başlanan bölgelerde henüz sırası gelmeyen çalışma
alanları içindeki yatırımlarla ilgili mevki ve adaların kadastro giderlerinin
tamamının ilgililerince veya istekte bulunan kamu kurum ve kuruluşlarınca Tapu
ve Kadastro Genel Müdürlüğü Döner Sermaye İşletmesi hesabına yatırılması
halinde kadastroları öncelikle yapılır.
Onanmış imar planlarının kapsadığı alanlar ile kamulaştırma kararı kesinleşmiş
olan ve toplu halde bulunan taşınmaz malların kadastrosu, ilgili kamu kurum
veya kuruluşunun talebi üzerine, bu Kanunun önrgördüğü ilanlardan mevki veya
ada ilanı ile yetinilerek yapılıp, 11 inci maddesine göre ilan edilir.
Tapu ve Kadastro Genel Müdürlüğü, bağlı olduğu Bakanlığın onayını almak kaydı
ile, kadastronun fenni işlerinin bir kısmını veya tamamını gerçek veya
tüzelkişilere ihale yolu ile yaptırabilir. Bu ihalelerde gelecek yıllara sari
taahhütlerde bulunabilir.
YEDİNCİ BÖLÜM
Çeşitli
Hükümler
Kadastro başladıktan sonraki akit ve tescil işlemleri:
Madde 40 – Çalışma alanlarında, kadastroya başladıktan sonra her türlü
akit ve tescil işlemleri taşınmaz malların o andaki kadastro tespit durumu,
kadastro müdüründen sorularak alınacak cevaba göre tapu sicil müdürlükleri
tarafından yapılır ve kayıt örnekleri derhal kadastro müdürlüğüne gönderilir.
Kadastro tespiti kayıt sahibi veya mirascılarından başkası adına yapılmış ve
kesinleşmemiş ise, kadastro sonucunu beklemeleri, ilgililere tebliğ olunur;
ancak ilgililer kadastro sonunda hasıl olacak kesin durumu kabul edeceklerini
noterde düzenlenmiş bir belge ile veya tapu sicil müdürü huzurunda tespit
olunacak ifadeleri ile beyan ederek, aktin veya tescilin yapılmasını
isterlerse, bu işlemler tapu sicil müdürlüğünde yapılır ve keyfiyet derhal
kadastro müdürlüğüne, dava açılmış ise kadastro mahkemesine bildirilir.
İhtiyati tedbir, ihtiyati haciz ve benzeri kararlarla ilgili talepler tapu
sicil müdürlüğünce derhal tapu siciline işlenmekle birlikte kadastro tutanağına
da geçirilmek üzere resen kadastro müdürlüğüne veya dava açılmış ise kadastro
mahkemesine bildirilir.
6984
Hataların
düzeltilmesi: (1)
Madde 41 – (Değişik birinci fıkra:22/2/2005 – 5304/9 md.) Kadastro
sırasında veya sonrasında yapılan işlemlerle geometrik durumları kesinleşmiş
olan taşınmazlarda ölçü, sınırlandırma, tersimat ve hesaplamalardan doğan
hatalar, ilgilinin müracaatı veya kadastro müdürlüğünce re’sen düzeltilir.
Düzeltme, taşınmaz malikleri ile diğer hak sahiplerine tebliğ olunur. Tebliğ
tarihinden başlayan otuz gün içinde düzeltmenin kaldırılması yolunda sulh hukuk
mahkemesinde dava açılmadığı takdirde, yapılan düzeltme kesinleşir. (2)
(Değişik :22/2/2005 – 5304/9 md.) Kadastro sırasında veya sonrasında
yapılan işlemlerle kesinleşmiş olan taşınmazlarda, değişiklik işlemleri
sırasında ortaya çıkan yüzölçümü farklılıklarından, kadastronun dayandığı
teknik kurallarda belirtilen hata sınırları içinde kalanların re’sen
düzeltilmesine kadastro müdürlükleri yetkilidir. (2)
Bu maddenin uygulanmasında, 12 nci maddede belirtilen hak düşürücü süre
aranmaz.
SEKİZİNCİ BÖLÜM
Ceza
Hükümleri
Ceza:
Madde 42 – (Değişik:23/1/2008 – 5728/459 md.)
Fiilleri suç oluşturmadığı
takdirde;
a) Bu Kanunda belirli
yükümlülükleri yerine getirmeyenlere, onbeş Türk Lirasından otuz Türk Lirasına
kadar,
b) Kadastro çalışması veya
itirazın incelenmesi sırasında çağrılan yerlere özürsüz olarak gelmeyen
bilirkişi veya tanıklara, on Türk Lirasından onbeş Türk Lirasına kadar,
idarî para cezası verilir.
Bu maddede belirtilen idarî
para cezalarına kadastro sırasında, kadastro müdürünün yazısı üzerine,
yargılama sırasında ise resen araştırma inceleme yapılarak kadastro hâkimi
tarafından karar verilir.
Tanık ve bilirkişilerin
gelmemelerini haklı gösteren sebeplerin varlığı hâlinde verilen ceza
kaldırılır.
Yalan beyan, hile ve desise:
Madde 43 – (Değişik:23/1/2008 – 5728/460 md.)
Kadastro tutanaklarının
düzenlenmesi sırasında sahibi olmadığı taşınmaz malı kendi veya başkası adına
kaydettirmek veyahut bir kimseye ait taşınmaz malı başkası adına yazdırmak için
bilerek gerçeğe aykırı beyanda bulunanlar, Türk Ceza Kanununun 206 ncı
maddesine göre cezalandırılır.
––––––––––––––
(1) Bu madde başlığı
"Teknik hataların düzeltilmesi:“ iken, 22/2/2005 tarihli ve 5304 sayılı
Kanunun 9 uncu maddesiyle metne işlendiği şekilde değiştirilmiştir.
(2) 22/2/2005
tarihli ve 5304 sayılı Kanunun 9 uncu maddesinde " … birinci fıkrası
aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.” hükmü yer almaktadır, ancak değiştirilen
birinci fıkra iki ayrı fıkra olarak düzenlenmiştir.
6985
Kadastro tutanaklarının
düzenlenmesi sırasında bir kimse sahibi olmadığı bir taşınmaz malı hile ile
veya kendisine ait olmayan kayıt ve belgeler kullanarak, kendisi veya başkası
adına kaydettirirse, Türk Ceza Kanununun dolandırıcılık veya belgede sahtecilik
suçuna ilişkin hükümlerine göre cezalandırılır.
DOKUZUNCU BÖLÜM
İntikal
ve Son Hükümler
Toplu
yapıların kadastrosu:
Madde 44 – Kooperatif, şirket veya tüzelkişiliğe sahip olmayan şahıs
topluluklarının birden çok yapı ve tesis yaparak sahip oldukları taşınmaz
malların, kendi imar veya vaziyet planları dikkate alınarak ve gerektiğinde
birleştirerek veya parçalara ayırarak, Kat Mülkiyeti Kanunu hükümlerine göre
bağımsız bölümler şeklinde tespitleri yapılır. Bunun için tüzelkişilerin genel
kurullarının oy çokluğu ile geçen yönetim kurulu kararı veya şahıs
topluluklarında oy çokluğu ile alınan karara dayanılarak kadastro tespitleri
yapılır. Bu tespitler bütün hissedarları bağlar.
Daha evvel kadastrosu yapılmış bu gibi taşınmaz malların, tüzelkişilerin veya
topluluk temsilcilerinin talebi üzerine maksada uygun hale getirmek için,
ikinci defa kadastrosu yapılabilir.
Bu Kanunun yürürlüğe girdiği tarihte ortaklarına yapı yapmak amacıyla kurulmuş
bulunan şirketler, genel kurullarının oy çokluğu kararıyla, yapı kooperatifleri
şekline dönüşebilirler. Şirketlerin bütün hak ve yükümlülükleri kurulacak
kooperatife aynen intikal eder.
Bu maddenin uygulanmasında, tüzelkişiler, şahıs toplulukları ile gerçek kişiler
arasında yapılacak ifraz, tescil, cins değişikliği, el değiştirme, hisse
değişikliği gibi hukuki işlemlerden kadastro harcı hariç, hiç bir vergi, resim
ve harç alınmaz.
Orman içinde ve dışındaki taşınmaz mallarda iktisap:
Madde 45 – (Mülga:22/2/2005 – 5304/14 md.)
Hazine adına kayıtlı
taşınmaz mallarda iktisap:
Madde 46 – Kadastrosu yapılacak veya daha önce tapulama veya kadastrosu
tamamlanmış bulunan yerlerde, 766 sayılı Kanunun 37 nci maddesi veya 4753
sayılı Kanun ile ek ve tadilleri uyarınca Hazine adına kaydedilen taşınmaz
mallar bu Kanun hükümlerine göre doğan iktisap şartlarına istinaden zilyetleri
adına tespit ve tescil olunur.
Hazine adına tescil edilmiş taşınmaz mallardan iskan suretiyle veya toprak
tevzii suretiyle verilen yerler (işlemleri tamamlanmamış olsa dahi) başka bir
şart aranmaksızın, hak sahipleri adına tespit ve tescil olunur. Bu şekilde hak
sahipleri adına tespit ve tescil işlemleri gerçekleşinceye kadarki süre içinde
evvelce tahakkuk ettirilenler de dahil olmak üzere ecrimisil alınmaz.
Bu Kanunun yürürlüğe girdiği tarihte, Hazinenin mülkiyetinden çıkmış bulunan
veya amme hizmetine tahsis edilen taşınmaz mallar hakkında bu madde uygulanmaz.
İlgililerin, daha önce kadastrosu yapılan yerlerde bu maddeye dayanan talep ve
dava hakkı, bu Kanunun yürürlüğe girmesi tarihinden itibaren 2 yıl geçmekle
düşer.
6986
Yönetmelikler:
Madde 47 – Bu Kanunun uygulanmasıyla ilgili olarak aşağıdaki konularda
yönetmelikler çıkarılır.
A) Kadastro çalışma alanı sınırlarının belirlenmesi, belgelerinin
değerlendirilmesi, ihtilafların çözümü usul ve esasları, komşu çalışma
alanlarında yapılacak işlemler;
B) Tutanak bilirkişilerinin seçilme usul ve esasları, yeminleri, yaşları,
ikamet süreleri, ücretleri, bilirkişiliği engelleyen haller;
C) Mahalli mahkemelerde davalı taşınmaz malların tutanaklarının tanzim şekli,
dosyaların kadastro mahkemesine devri usulü;
D) Taşınmaz malların sınırlandırma ve tespitlerinde ve kontrol işlerinde takip
edilecek teknik, hukuki ve idari usul ve esaslar, tutanakların muhteviyatı,
tutulma şekli, kayıt ve belgelerin bulunması, çıkarılması, değerlendirilmesi,
muhafaza ve devri gibi işlemler, revizyon gören eski kayıtların kapatılması
gibi hususlar;
E) İtirazları inceleyecek kadastro komisyonunun kuruluşu, görevi, üyelerin
niteliği, çalışma şekli, mahallinde inceleme ve yeniden tutanak tanzimi usul ve
esasları;
F) Bu Kanunla belirtilen ilanların yapılış şekli, ilanlarda belirtilecek
hususlar, asılacağı yerler, duyurulacak kamu kurum ve kuruluşları;
H) Kadastrosu yapılan yerlerde emlak vergisi kıymeti belli olmayan taşınmaz
malların, kıymetini takdir etme usul ve esasları;
İ) Kadastro görevlilerinin taşınmaz mallara girme şekli ve müsaade verecek
makamlar;
K) Taksim sebebiyle ayırma ve birleştirmelerde uygulanacak usul ve esaslar;
L) (Mülga : 7/6/2000 - 4576/5 md.)
M) (Ek:22/2/2005
– 5304/10 md.) 22 nci maddenin ikinci fıkrasının (a) bendinin uygulanmasına
ilişkin usûl ve esaslar;
N) (Ek:22/2/2005 – 5304/10 md.) 41 inci maddenin uygulanmasına ilişkin
usûl ve esaslar;
O) (Ek:22/2/2005 – 5304/10 md.) Sayısallaştırma işlemine ilişkin
usûl ve esaslar;
Kaldırılan kanun ve hükümler:
Madde 48 – 15 Aralık 1934 tarih ve 2613 sayılı Kadastro ve Tapu Tahriri
Kanunu, 28 Haziran 1966 tarih ve 766 sayılı Tapulama Kanunu ile 19 Temmuz 1972
tarih ve 1617 sayılı Toprak ve Tarım Reformu Öntedbirler Kanununun 20 nci
maddesi yürürlükten kaldırılmıştır.
6987
Diğer kanunların, 2613 ve 766
sayılı kanunlara yaptığı atıflar bu Kanunun ilgili hükümlerine yapılmış
sayılır.
Sayısallaştırma:
Ek Madde 1 – (Ek: 22/2/2005 – 5304/11 md.)
Kadastro veya tapulama haritaları,
arazi kontrolü yapılmak suretiyle sayısal hale getirilir. Yapılan çalışmaların
sonucu, 11 inci maddeye göre ilân edilir ve ilân süresi içerisinde dava
açılmayan taşınmaz malların kayıtlarında gerekli düzeltme yapılır.
Tapu kayıtlarında icareteyn veya mukataalı olduğuna dair vakıf şerhi bulunan
taşınmazlarda 12 nci maddenin 3 üncü fıkra hükümleri uygulanmaz.
Harcırah
Ek Madde 2 – (Ek: 15/1/2009-5831/8 md.)
Büyükşehir belediye sınırları içinde
yapılan görevlendirmeler hariç olmak üzere memuriyet mahalli dışında kalması
koşuluyla asıl görevli olduğu müdürlüğün yetki alanı dışında geçici görevle
görevlendirilen personele arazi tazminatı yerine 10/2/1954 tarihli ve 6245
sayılı Harcırah Kanununun 14 üncü maddesi hükümleri gereğince ödeme yapılır.
Elbirliği mülkiyetinin paylı mülkiyete dönüştürülmesi
Ek Madde 3 – (Ek: 15/1/2009-5831/8 md.)
Bir mirasçı, miras ortaklığından doğan elbirliği mülkiyetinin paylı mülkiyete
dönüştürülmesi isteminde bulunduğu takdirde tapu sicil müdürü, diğer
mirasçılara çağrıda bulunarak belirleyeceği süre içinde varsa itirazlarını
bildirmeye davet eder. Tebligat masrafları ilgilisince karşılanır.
Elbirliği mülkiyetinin devamına yönelik bir itiraz ileri sürülmediği veya
mirasçılardan herhangi biri belirlenen süre içinde paylaşma davası açmadığı
takdirde, istem konusu taşınmaz mal üzerindeki elbirliği mülkiyeti paylı
mülkiyete dönüştürülerek, hissedarlık esaslarına göre mirasçılar adına tapu
kütüğüne tescil edilir.
Hazine adına orman sınırları dışına çıkarılan yerlerin kadastrosu ve tescili
Ek Madde 4 – (Ek: 15/1/2009-5831/8 md.)
6831 sayılı Orman Kanununun 20/6/1973 tarihli ve 1744 sayılı Kanunla değişik 2
nci maddesi ile 23/9/1983 tarihli ve 2896 sayılı, 5/6/1986 tarihli ve 3302
sayılı kanunlarla değişik 2 nci maddesinin (B) bendine göre orman kadastro
komisyonlarınca Hazine adına orman sınırları dışına çıkarılan yerler, fiili
kullanım durumları dikkate alınmak ve varsa üzerindeki muhdesatın kime veya
kimlere ait olduğu ve kim veya kimler tarafından ne zamandan beri kullanıldığı
kadastro tutanağının beyanlar hanesinde gösterilmek suretiyle, bu Kanunun 11
inci maddesinde belirtilen askı ilanı hariç diğer ilanlar yapılmaksızın
öncelikle kadastrosu yapılarak Hazine adına tescil edilir.
Bu maddeye göre yapılacak kadastro çalışmaları ikinci kadastro sayılmaz.
Bu maddeye göre yapılacak kadastro sırasında
orman ve Hazine adına orman sınırları dışına çıkarılan yerlerin sınır nokta ve
hatları; orman kadastro tutanakları esas alınmak suretiyle orman işletme
müdürlüğünce görevlendirilecek en az bir orman yüksek mühendisi ya da orman
mühendisinin iştirak ettirildiği kadastro ekibince zemine aplike edilir. Bu
çalışmalar sırasında kadastro veya orman haritalarında düzeltmeyi gerektiren
tutanak, pafta ve zemin uyumsuzluğunun tespiti halinde, yukarıda oluşturulan
kadastro ekibince teknik mevzuata uygun
hale getirilir. Bu çalışmalara kadastro kontrol mühendisi de iştirak ettirilir. Çalışma sonucunda bir zabıt düzenlenir
6988
ve bu zabıt ekip görevlileri ile kontrol mühendisi
tarafından birlikte imzalanır. Düzeltme işlemleri, orman mevzuatı ile tapu ve
kadastro mevzuatına göre yapılmış ve bu Kanuna göre yapılacak askı ilanı ile de
ilan ve tebliğ edilmiş sayılır.
Hazine
adına orman sınırları dışına çıkarılan yerler, daha öncesi tescil edilmiş
olduğuna bakılmaksızın Maliye Bakanlığının talebi üzerine, Tapu ve Kadastro
Genel Müdürlüğünce fiili kullanım durumları dikkate alınmak suretiyle ifraz
ve/veya tevhit de yapılabilir. Bu işlemler sırasında, orman ve kadastro
haritalarında tespit edilen fenni hatalar, yukarıdaki üçüncü fıkrada belirtilen
usul ve esaslara göre düzeltilir.
(İptal beşinci fıkra: Anayasa Mahkemesi’nin
12/5/2011 tarihli ve E.: 2009/24, K.: 2011/75 sayılı
Kararı ile.)
Kadastro
çalışmalarına başlanılmadan önce, Hazine adına orman sınırları dışına çıkarılan
yerlerin içerisinde özel kanunlarına göre değerlendirilmesi gereken alanlar
bulunup bulunmadığı kadastro müdürlüğünce ilgili kurum ve kuruluşlarına yazı
ile sorulur. İlgili idarelerce 15 gün içerisinde kadastro müdürlüğüne bilgi
verilir. Bu süre içinde cevap verilmediği takdirde, söz konusu alanların
bulunmadığı yönünde cevap verilmiş sayılır. Bu bilgilere veya ilgili idarelerce
zeminde gösterilen sınırlara göre bu yerler içindeki bu alanların sınırları
ölçülerek krokisinde gösterilir ve beyanlar hanesinde belirtilir.
Ek Madde 5 –
(Ek: 12/7/2013-6495/31 md.)
Kadastrosu
veya tapulaması tamamlanan çalışma alanlarında, orman kadastrosu ya da tahdidi
yapılmamış ormanlar, 4 üncü ve 39 uncu maddelerde yer alan esaslar çerçevesinde
kadastroya tabi tutulur.
ONUNCU
BÖLÜM
Geçici
Hükümler
Geçici Madde 1 – Bu Kanunun yürürlüğe
girmesinden önce kurulmuş tapulama mahkemeleri, kadastro mahkemesi adını alır
ve açılmış davaları, bu Kanundaki hükümlere göre yürütür.
Asliye
hukuk mahkemelerinde bu Kanunun yürürlüğe girmesinden önce 2613 sayılı Kadastro
ve Tapu Tahriri Kanununa göre açılan veya müracaata bırakılan davalara,
kadastro mahkemelerinde bu Kanundaki hükümler doğrultusunda bakılmaya devam
olunur.
Tapulama
hakimleri ile tapulama mahkemelerinde yetkili olarak görev yapan hakimler
yeniden bir atamaya veya yetkilendirilmeye gerek olmadan kadastro hakimi olarak
görevlerini yürütürler. Bu hüküm, tapulama mahkemelerinde görevli diğer
personel hakkında da uygulanır.
Geçici Madde 2 – Tapulama Kanununa göre
birlik merkezinde duruşma açılmasına karar verilmiş olup da, duruşma henüz
açılmamışsa, ilk duruşma için birlik merkezine gidilmeyerek, dava bu Kanunun
hükümlerine göre yürütülür.
Geçici Madde 3 – Bu Kanun gereğince
ihtiyaç duyulan kadroların ihdası ve mevcut kadrolarda yapılacak değişiklikler,
190 sayılı Genel Kadro ve Usulü Hakkında Kanun Hükmünde Kararname esaslarına
göre 8 ay içinde gerçekleştirilir.
Bu
madde gereğince, yeni kadroların ihdası ve mevcut kadrolarda yapılacak değişikliğe
kadar, Tapu ve Kadastro Genel Müdürlüğünde çalışan personel, bu Kanunda
belirtilen unvanlarda görevlendirilebilir.
Geçici Madde 4 – Tapulama ve kadastro
mahkemelerince bu Kanunun yürürlüğe girmesinden önce kesin hükme bağlanmış
uyuşmazlıklara bu Kanun uygulanmaz. Tapulama mahkemeleri ile kadastro mahkemesi
sıfatıyla görev yapan asliye mahkemelerinde halen görülmekte olan davalar ile
10 yıllık hak düşürücü süre içerisinde açılacak davalara bu Kanun hükümleri
uygulanır.
6988-1
Bu
Kanunun yürürlüğünden önce düzenlenmiş tapulama tutanakları ve kadastro
beyannameleri ile verilmiş bulunan komisyon kararları geçerliliklerini
korurlar. Bunlara süresi içinde itiraz durumunda bu Kanun hükümleri uygulanır.
2613 sayılı Kadastro ve Tapu Tahriri Kanunu ile diğer kanunlar gereğince özel
kadastrosu yapılan ve tutanakları kesinleşmiş bulunan taşınmazlar için 10
yıllık hak düşürücü süre geçmiş ise, bu Kanunun yürürlüğe girdiği tarihten
itibaren bir yıl içinde hak sahipleri dava açabilirler.
Tapulama ve kadastrosu yapılıp tespit dışı bırakılan yerlerde tapulu
taşınmazların maliklerinin talep etmesi halinde, bu Kanun hükümlerine göre
bunların kadastrosu yapılır.
Geçici Madde 5 – (Değişik: 22/2/2005 – 5304/12 md.)
Bu Kanunun
yürürlüğe girmesinden önce 766 ve 2613 sayılı Kanun hükümlerine göre kurulmuş
komisyonlara intikal etmiş veya edecek itirazlar, bu komisyonlarda bu Kanun
hükümlerine göre incelenip, askı ilânına alınarak sonuçlandırılır.
Geçici Madde 6 – (Ek: 22/2/2005 – 5304/13 md.)
Bu Kanunla yapılan değişiklikler nedeniyle yapılması gereken yönetmelik
değişiklikleri ve düzenlemeleri, bu Kanunun yürürlüğe girdiği tarihten itibaren
altı ay içerisinde Tapu Kadastro Genel Müdürlüğünce hazırlanarak bağlı
bulunduğu Bakanın onayı ile yürürlüğe konulur.
Geçici Madde 7 – (Ek: 22/2/2005 – 5304/13 md.; Değişik: 15/1/2009-5831/9
md.)
Bu Kanuna göre yapılacak çalışmalardan
önce 6831 sayılı Orman Kanununa göre başlanan orman kadastrosu, bu Kanunun 4
üncü maddesine göre sonuçlandırılır.
Geçici Madde 8 – (Ek: 15/1/2009-5831/9 md.)
Bu Kanunun yayımı tarihinden önce yapılan tapulama veya
kadastro çalışmalarında tespit dışı bırakılan tapuda kayıtlı taşınmazlar ile
kamu kurum ve kuruluşlarına ait yerlerde ve çalışma alanı içinde orman olduğu
gerekçesiyle tespit harici bırakılan alanlarda, daha sonra kesinleşen orman
kadastrosu sonucunda orman sınırı dışında kalan tapulu ve tapusuz taşınmazların
3402 sayılı Kanun hükümleri gereğince kadastrosu yapılır.
Geçici Madde 9 –
(Ek: 15/1/2009-5831/9 md.; Mülga:
11/10/2011-KHK-666/1 md.)
Geçici Madde 10 – (Ek: 25/2/2009-5841/3 md.; İptal:
Anayasa Mahkemesi’nin 12/5/2011 tarihli ve E.:
2009/31, K.: 2011/77 sayılı Kararı ile. )
Geçici Madde 11 – (Ek: 11/1/2011-6099/17 md.)
Bu Kanunun 36/A maddesi hükmü, henüz infaz edilmemiş
yargı kararlarındaki vekâlet ücreti dâhil yargılama giderleri için de
uygulanır.
Yürürlük:
Madde 49 – Bu Kanun yayımlandığı tarihten üç ay sonra yürürlüğe girer.
Yürütme:
Madde 50 – Bu Kanunu Bakanlar Kurulu yürütür.
6988-2/6994
3402 SAYILI KANUNA EK VE DEĞİŞİKLİK GETİREN
MEVZUATIN VEYA ANAYASA MAHKEMESİ TARAFINDAN İPTAL EDİLEN HÜKÜMLERİN
YÜRÜRLÜĞE GİRİŞ TARİHİNİ
GÖSTERİR LİSTE
Değiştiren
Kanunun/KHK’nin/ İptal Eden Anayasa
Mahkemesi Kararının Numarası
|
3402 sayılı Kanunun değişen veya iptal
edilen maddeleri
|
Yürürlüğe Giriş
Tarihi
|
4576
|
—
|
13/6/2000
|
5304
|
1,3,4,8,15,22,26,37,41,45,47, Ek Madde 1, Geçici Madde
5,6,7
|
3/3/2005
|
5403
|
14
|
19/7/2005
|
5728
|
42, 43
|
8/2/2008
|
5831
|
Ek Madde 2, 3, 4, Geçici Madde 7, 8, 9
|
27/1/2009
|
5841
|
12, Geçici Madde
10
|
14/3/2009
|
6083
|
37, 38, 47
|
10/12/2010
|
6099
|
36/A, Geçici Madde 11
|
19/1/2011
|
KHK/666
|
3, Geçici Madde 9
|
31/12/2011 tarihinden geçerli olmak üzere 2/11/2011
|
6302
|
13
|
18/5/2012
|
6352
|
33/A
|
5/7/2012
|
6495
|
Ek Madde 5
|
2/8/2013
|
Yorumlar