PLANLI ALANLAR TİP İMAR YÖNETMELİĞİNDE DEĞİŞİKLİK YAPILMASINA DAİR YÖNETMELİK TASLAĞI
PLANLI
ALANLAR TİP İMAR YÖNETMELİĞİNDE DEĞİŞİKLİK YAPILMASINA DAİR YÖNETMELİK TASLAĞI
MADDE
1- 02/11/1985
tarihli ve 18916 sayılı Resmi Gazete’de yayımlanan Planlı Alanlar Tip İmar
Yönetmeliğinin 2 nci maddesinin ikinci fıkrası aşağıdaki şekilde değiştirilmiş,
üçüncü fıkrasından sonra gelmek üzere aşağıdaki fıkra eklenmiştir.
“Ancak 3/7/2005 tarihli ve 5393 sayılı Belediye Kanununun 73 üncü maddesi
kapsamında Bakanlar Kurulunca yetkilendirilen ve belirlenen alanlarda yapılacak
dönüşüm ve iyileştirme uygulamalarında, 16/5/2012 tarihli ve 6306 sayılı Afet
Riski Altındaki Alanların Dönüştürülmesi Hakkında Kanun kapsamında yapılacak
iyileştirme, yenileme ve dönüşüm uygulamalarında Bakanlar
Kurulu kararı alınan uygulama ve yatırımlarda, merkezî idarenin yetkisindeki
kamu yatırımlarında öncelikle imar planlarına, imar planlarında hüküm
bulunmadığı hallerde bu Yönetmelik hükümlerine uyulur.”
“Alt
kademe planların, üst kademe planların kesinleştiği tarihten itibaren en geç
bir yıl içinde ilgili idarece üst kademe planlara uygun hale getirilmesi
zorunludur. Aksi halde, üst kademe planları onaylayan kurum ve kuruluşlar alt
kademe planları en geç altı ay içinde üst kademe planlara uygun hale getirir ve
resen onaylar. Alt kademe planlarla üst kademe planlar arasındaki uyumsuzluğun
giderilmesine ilişkin on sekiz aylık süre içindeki yeni yapı ruhsatı
başvuruları, yürürlükte olan uygulama imar planına göre sonuçlandırılır. Bu
sürenin dolduğu tarihe kadar alt kademe planlar ile üst kademe planlar
birbirleriyle uyumlu hale getirilmemişse, planlar birbiriyle uyumlu hale
getirilinceye kadar bu alanlarda yeni yapı ruhsatı düzenlenmez.”
MADDE
2-
Aynı Yönetmeliğin 3 üncü maddesinin ikinci fıkrasında yer alan “özürlüler”
ibaresi “engelliler” olarak, “özürlülerle” ibaresi “engellilerle” olarak
değiştirilmiştir.
MADDE
3-
Aynı Yönetmeliğin 7 nci maddesinin üçüncü fıkrasında yer alan “özürlülerin”
ibaresi “engellilerin” olarak, “özürlülerle” ibaresi “engellilerle” olarak
değiştirilmiştir.
MADDE
4-
Aynı Yönetmeliğin 10 uncu maddesinin birinci fıkrası aşağıdaki
şekilde değiştirilmiş, ikinci fıkrasındaki “özürlülerin” ibaresi “engellilerin”
olarak değiştirilmiştir.
“İlgili
idare, meclis kararı alarak, uygun gördüğü yerlerde yapıların estetiği, rengi,
çatı ve cephe kaplaması ile ilgili kurallar getirmeye, yapıların inşasında
yöresel malzeme kullanılmasına ve yöresel mimarinin dikkate alınmasına ilişkin
zorunluluk getirmeye yetkilidir. İlgili idareler bu amaçla ilgili kamu
kuruluşlarının da katılımıyla, uzmanlardan oluşan mimari estetik komisyonları
kurabilirler. Bu kapsamdaki yapılara proje hazırlama ve ruhsat düzenleme
işlemleri komisyon kararına uygun olarak yürütülür. Mimari estetik
komisyonları, yapıların veya onaylı mimari projelerin özgün fikir ifade edip
etmediğine karar vermeye yetkilidir. Özgün fikir ifade
etmeyenlerde ilk müellif dışında farklı bir müellif
tarafından yapılacak değişikliklerde bütün sorumluluk değişiklik
projesini yaptıranlar ve projeyi hazırlayanlarda olmak üzere idarelerce ayrıca
ilk müellifin görüşü aranmaz. Komisyon tarafından özgün fikir ifade ettiği
karar altına alınan yapı veya onaylı mimari projelerde; eser sözleşmesinde
işleme izni verilenler ile eserin bütünlüğünü bozmadığına, estetik görünümünü
değiştirmediğine, teknik, yönetsel amaçlar ve kullanım amacı nedeniyle zorunlu
olduğuna karar verilen değişiklikler müellifinin izni alınmaksızın yapılabilir.
Bu durumda ilk müellif tarafından talep edilebilecek telif ücreti; ilgili
meslek odasınca belirlenen mimari proje asgari hizmet bedelinin, tamamlanan yapılarda
yüzde yirmisini, inşaatı süren yapılarda yüzde on beşini geçemez. Komisyon beş
uzmandan teşkil eder, salt çoğunlukla toplanır, kararlar oyçokluğu ile alınır.
Komisyonun gündemi ilgili idarece belirlenir. Komisyon başkanı ilgili idare
tarafından atanır.”
MADDE
5-
Aynı Yönetmeliğin 12 nci maddesinin dördüncü fıkrasının ikinci cümlesinden
sonra gelmek üzere aşağıdaki iki cümle eklenmiştir.
“Bu
yapılara ilk ruhsat koşullarına uygun olarak tadilat ruhsatı düzenlenebilir.
İlave ve kat ilavesi taleplerinde ise yürürlükteki plana uygunluk koşulu
aranır.”
MADDE 6- Aynı Yönetmeliğin 14 üncü maddesinin birinci fıkrasının (1) numaralı
bendinin (b) alt bendi ile (3) numaralı bendi aşağıdaki şekilde, (2) numaralı
bendinin (a) alt bendinde yer alan “eğlene” ibaresi “eğlence, rekreasyon”
olarak, (ac) alt bendinde yer alan “yüksekliği (6,50)” ibaresi “kat adedi 2’yi,
yüksekliği asma katlı yapılarda (9.30) m.yi, asma katsız yapılarda (8,30)”
olarak değiştirilmiştir.
“b) Sanayi bölgesi: İmar planlarında her
türlü sanayi tesisleri için ayrılmış alanlardır. Bu alanlarda sanayi bölgesine
hizmet verecek diğer yapı ve tesisler de yapılabilir.”
“3. Alan
kullanımları
a) Konut alanı:
Yerleşme ve gelişme alanlarında konut kullanımına yönelik olarak planlanan
alanlardır. Ancak, yol boyu ticaret olarak teşekkül etmiş konut alanlarında
bulunan parsellerin yol seviyesinde veya açığa çıkan bodrum katlarının yoldan
cephe alan mekânlarında, gürültü ve kirlilik oluşturmayan ve imalâthane
niteliğinde olmayan, gayrisıhhi özellik taşımayan, halkın günlük ihtiyaçlarını
karşılamaya yönelik dükkân, kuaför, terzi, muayenehane, aile sağlığı merkezi,
lokanta, pastane, anaokulu, kreş gibi konut dışı hizmetler verilebilir. Binanın
birinci katında veya bodrum katlarında zemin katta yer alan mekanla içten
bağlantılı olan ve binanın ortak merdivenleri ile ilişkilendirilmeyen konut
dışı piyesler yapılabilir. İlgili idare meclisince yol boyu ticaret olarak
teşekkül ettiği karar altına alınan konut kullanımına ayrılan parsellerde
müstakil olarak yurt, anaokulu, aile sağlığı merkezi, özel sağlık tesisi, özel
eğitim tesisi ve kreş, ticari katlı otopark binaları yapılabilir. Ancak bu
alanlarda özel eğitim tesisi, özel sağlık tesisi ve ticari katlı otopark
yapılabilmesi için uygulama imar planında bu amaçla değişiklik yapılması
gerekir.
b) Ticaret alanı: İş merkezleri, ofis-büro, çarşı, çok
katlı mağazalar, kamu veya özel katlı otoparklar, alışveriş merkezleri, otel ve
diğer konaklama tesisleri, sinema, tiyatro, müze, kütüphane, sergi salonu gibi sosyal
ve kültürel tesisler, lokanta, restoran, gazino, düğün salonu gibi eğlenceye
yönelik birimler, yönetim binaları, ticari katlı otopark, banka, finans
kurumları, yurt, kurs, dershane, özel eğitim ve özel sağlık tesisleri gibi
ticaret ve hizmetler sektörüne ilişkin yapılar yapılabilen alanlardır. Ancak bu
alanlarda ticari amaçlı katlı otopark, özel eğitim veya özel sağlık tesisi
yapılabilmesi için uygulama imar planında bu amaçla değişiklik yapılması
gerekir.
c) Ticaret+Konut,
Turizm+Ticaret, Turizm+Ticaret+Konut gibi karma kullanım alanları: Tek başına
konut olarak kullanılmamak koşuluyla, ticaret, turizm+ticaret, ticaret+konut,
turizm+ticaret+konut kullanımlarından sadece birinin veya ikisinin veyahutta
tamamının birlikte yer aldığı alanlardır. Bu alanlarda plandaki kullanım
kararına bağlı olarak konut veya turizm tesisi yapılması halinde yoldan cephe
alan zemin veya bodrum katların ticaret veya hizmetler sektörünün kullanımında
olması ve konut veya turizm tesisi için ayrı bina girişi ve merdiveni bulunması
şartı aranır. Bu alanlarda ayrıca plan kararı gerekmeden gerçek ve tüzel
kişilere veya kamuya ait; yurt, kurs, dershane, ticari katlı otopark, sosyal ve
kültürel tesisler yapılabilir. Ancak bu alanlarda ticari amaçlı katlı otopark,
özel eğitim veya özel sağlık tesisi yapılabilmesi için uygulama imar planında
bu amaçla değişiklik yapılması gerekir. Ticaret+Konut, Turizm+Ticaret+Konut
gibi konut da yapılabilen karma kullanım alanlarında konut veya yüksek
nitelikli konut yapılabilmesi için konutun ihtiyacı olan sosyal ve teknik alt
yapı ve donatı alanlarının konut kullanımının getireceği nüfus yoğunluğu
üzerinden hesap edilerek bu alana hizmet verecek şekilde ayrılmış olması
şarttır. Aksi halde bu alanlarda konut ya da yüksek nitelikli konut kullanımına
izin verilemez.
ç) Yüksek
nitelikli konut (rezidans): En az konut şartlarını sağlayan; resepsiyon,
güvenlik ve günlük temizlik servisi mekanlarının bulunduğu, sağlık hizmetleri,
kuru temizleme, çamaşırhane, taşıma, yemek ve alışveriş servisi hizmetleri ile
spor salonu ve yüzme havuzu gibi hizmetlerin de verilebildiği birden fazla
bağımsız bölümü ihtiva eden konut binalarıdır. İmar planlarında, konut,
ticaret+konut, turizm+ticaret+konut olarak
belirlenen bölgelerde yapılabilir.
d) Konaklama
(Turizm) tesisleri: Konaklama amacıyla kullanılan, otel, motel, tatil köyü,
pansiyon, kamping, apart otel ve hostel gibi turizm tesisleridir.
e) Sağlık
tesisleri alanı: Hastane, sağlık ocağı, aile sağlık merkezi, doğumevi,
dispanser ve poliklinik, ağız ve diş sağlığı merkezi, fizik tedavi ve
rehabilitasyon merkezi, entegre sağlık kampüsü gibi fonksiyonlarda hizmet veren
gerçek veya tüzel kişilere veya kamuya ait tesisler için uygulama imar planında
özel veya kamu tesisi alanı olduğu belirtilmek suretiyle ayrılan alanlardır.
Özel sağlık tesisi yapılacak alanlar belirlenmeden Sağlık Bakanlığının taşra
teşkilatının uygun görüşü alınır.
f) Eğitim alanı:
Okul öncesi, ilk ve orta öğretim ile yüksek öğretime hizmet vermek üzere kamuya
veya gerçek veya tüzel kişilere ait; eğitim kampüsü, genel, mesleki ve teknik
eğitim fonksiyonlarına ilişkin okul ve okula hizmet veren yurt, yemekhane ve
spor salonu gibi tesisler için uygulama imar planında özel veya kamu tesisi
alanı olduğu belirtilmek suretiyle ayrılan alanlardır. Özel eğitim tesisi
yapılacak alanlar belirlenmeden Milli Eğitim Bakanlığının taşra teşkilatının
uygun görüşü alınır.”
MADDE 7- Aynı
Yönetmeliğin 16 ncı maddesinin birinci fıkrasının (5) numaralı bendi aşağıdaki
şekilde yeniden düzenlenmiş, aynı fıkranın (1), (2), (3), (4), (11), (18),
(19), (25), (26), (31), (32), (33), (34), (35), (38), (39), (43), (44), (50),
(52) ve (55) numaralı bentleri aşağıdaki
şekilde, (27) numaralı bendindeki “Özürlü” ibaresi “Engelli” olarak
değiştirilmiş, maddeye aşağıdaki (56) numaralı bent eklenmiştir.
“5. Zemin terası: İrtibatlı olduğu katın
seviyesini aşmayan, yüksekliği hiçbir şekilde tabi zeminden veya tesviye
edilmiş zeminden itibaren en fazla (1.50) m. yükseklikte olan, bağımsız
bölümlerin parçası veya binanın ortak alanı olarak kullanılan, döşeme altında
kalan kısmı doldurularak kapatılan veya duvar ile çevrilerek gerektiğinde depo
olarak kullanılabilen, parsel sınırlarına 3.00 m .’ den fazla
yaklaşmayan teraslardır.”
“1. Taban alanı: Bahçede yapılan eklenti
ve müştemilatı dahil yapıların tabii zemin veya tesviye edilmiş zemin üzerinde
kalan kısmının parseldeki izdüşümünün kapladığı alandır. Ana yapının dışında
kalan binaya ait arıtma tesisi ve trafolar, akaryakıt pompaları ve taşıyıcıları
hariç olmak üzere kanopiler ve arkatlar, binanın ana merdivenleri dışındaki
yangın merdivenleri, toprağa dayalı asansör boşlukları, ışıklıklar, çöp ve atık
ayrıştırma bacaları, tabii zemin veya tesviye edilmiş zemin seviyesindeki veya
bu seviyenin altındaki avlular, iç bahçeler, açık havuzlar, pergola, kameriye,
üstü açık veya örtülü zemin terasları, bahçe duvarı ve istinat duvarı gibi
yapılar, kontrol kulübeleri, açık otoparklar, tamamen toprağın altında kalan;
otopark, sığınak ve tesisat hacimleri, yakıt depoları, su depoları, su sarnıcı
ve gri su toplama havuzu taban alanına dahil edilmez.”
“2. Taban alanı kat sayısı (TAKS): Taban
alanının imar parseli alanına oranıdır. Taban alanı kat sayısı, arazi eğimi
nedeniyle tabii veya tesviye edilmiş zeminin üzerinde kalan tüm bodrum katlar
ile zemin kat izdüşümü birlikte değerlendirilerek hesaplanır.”
“3. Yapı inşaat alanı: Işıklıklar ve
avlular hariç olmak üzere, bodrum kat, asma kat ve çatı arasında yer alan
mekânlar, çatı veya kat bahçeleri, çatıda, katta ve zemindeki teraslar,
balkonlar, açık çıkmalar ile binadaki ortak alanları dahil yapının inşa edilen
bütün katlarının alanıdır.”
“4.
Kat Alanı Kat Sayısı (KAKS) (Emsal): Yapının katlar alanı toplamının parsel
alanına oranından elde edilen sayıdır. Katlar alanına;
Kanopiler, giriş saçakları, avlular,
sundurma gibi üstü hafif malzeme ile örtülü bir veya birden fazla kenarı açık
olan ve her bir bağımsız bölümle irtibatlı zemine oturan teraslar, çatı
terasları ve çatı bahçeleri,
Temelden çatıya taşıyıcı sistemle
doğrudan bağlı olmayan binaya bitişik veya ayrık bir veya birden fazla kenarı
açık olan arkatlar, bahçe ve istinat duvarları,
Bu Yönetmelikte öngörülen asgari sayıda
her bir kapıcı dairesinin 75 m2’si, bekçi odaları ve kontrol
kulübelerinin toplam 9 m2’si,
Sığınaklar, yapının kendi ihtiyacı için
otopark olarak kullanılan bölüm veya katlar,
Ortak alan olarak ayrılan; yangın
güvenlik hollerinin 6 m2. si, yangın merdiveni, asansör boşlukları ve
ışıklıklar, Çöp, atık ayrıştırma, hava, tesisat şaft ve bacaları,
Yapı yüksekliği 60.50 m .’den fazla olan
binalar ile özelliği gereği tesisat katı oluşturulması zorunlu binalarda yapı
inşaat alanının %3’ünü geçmemek koşuluyla sadece tesisat için oluşturulan
tesisat katları,
Bina veya tesise ait olan; kazan
dairesi, teshin merkezi, arıtma tesisi, su sarnıcı, gri su toplama havuzu,
yakıt ve su depoları, silolar, trafolar, jeneratör, kojenerasyon ünitesi,
eşanjör ve hidrofor bölümleri,
Bütün cepheleri tamamen toprağın altında
kalan katlarda yer alan ve tek başına bağımsız bölüm oluşturmayan veya bir
bağımsız bölümün eklentisi veya parçası olmayan ve toplamda katlar alanının
%20’sini ve 3000 m2’yi aşmayacak şekilde düzenlenen; ortak alan veya
binaya ait jimnastik salonu, oyun ve hobi odaları, yüzme havuzu, sauna gibi
sosyal tesis ve spor birimleri,
Bütün cepheleri tamamen toprağın altında
kalan bodrum katlar ile kısmen açıkta kalan bodrum katlarının en altındaki
tavan döşeme kotu yol kotunun altında olan ve yola cephesi bulunmayan bodrum
katında yer alan ve tek başına bağımsız bölüm oluşturmayan; yapı inşaat
alanının %5’ini aşmayan ortak alan depolar, konut kullanımlı bağımsız bölümün
bağımsız bölüm bürüt alanının %20’sini, ticari kullanımlı bağımsız bölümün
bağımsız bölüm bürüt alanını aşmayan depo amaçlı eklentiler,
Üstü sökülür-takılır hafif malzeme ile
kenarları rüzgar kesici cam panellerle kapatılmış olsa dahi açık oturma
yerleri, çocuk oyun alanları, en az bir tarafı açık sundurmalar, açık büfeler,
açık yüzme havuzları, atlama kuleleri, pergolalar ve kameriyeler,
Mescit, ticari amaç içermeyen kreş ve
çocuk bakım ünitelerinin, toplam yapı inşaat alanının %5’ini aşmamak koşuluyla
750 m²’yi geçmeyen kısımları,
Bulunduğu katın emsale dahil
alanının toplam %25’ini geçmemek koşuluyla; bina giriş holleri, kat holleri,
sökülür-takılır-katlanır cam panellerle kapatılmış olanlar dâhil olmak üzere
balkonlar, açık çıkmalar ile kat bahçe ve terasları, kış bahçeleri, iç
bahçeler, tesisat alanı, yangın güvenlik koridoru, asansör önü sahanlıkları, kat ve ara sahanlıkları
dahil açık veya kapalı merdivenler,
dahil edilmez. Uygulama imar planında
emsal verilmeyen alanlarda, planda verilen veya ilgili idarelerin imar yönetmelikleriyle
belirlenen veya her ikisinde de hüküm yok ise bu Yönetmeliğe göre belirlenen;
taban alanı katsayısı ile kat adedinin çarpılması ile bulunur. Ancak uygulama imar planı ile belirlenmemişse
emsal veya KAKS hiçbir şekilde 1.60’ı aşamaz. Tamamen toprağın altında kalması
nedeniyle bu bent uyarınca emsal hesabına konu edilmeyen mekanların hiç bir
cephesi kazı ve tesviye yapılarak açığa çıkarılamaz. Emsale konu edilmeyen
mekanlar proje değişikliği ile imar planındaki veya yönetmelikle belirlenen
emsal değerini aşacak şekilde emsal hesabına konu alan haline getirilemez,
müstakil bağımsız bölüm haline dönüştürülemez ve kat mülkiyeti tesis edilemez. Bu alt bentte belirtilen emsal hesabı yapılırken, bağımsız bölüm bürüt alan
tespit esaslarına göre işlem yapılır, ancak, bu hesaba sadece bağımsız bölümün
içinden doğrudan bağlantılı olan; çatıda, katta ve zemindeki teraslar, açık
çıkmalar, çatı veya kat bahçeleri, ışıklıklar, balkonlar, galeri boşlukları,
bağımsız bölümün eklentileri ve ortak alanların bağımsız bölüme düşen payları
dahil edilmez.
“11. Kat yüksekliği: Binanın herhangi
bir katının döşeme üstünden bir üstteki katının döşeme üstüne kadar olan
mesafesidir. Kat yükseklikleri uygulama imar planında daha fazla belirlenmemiş
ise genel olarak; ticaret bölgelerinde ve zemin kat ticaret olarak belirlenen
yerlerde zemin katlarda 4.50 m., asma katlı zemin katlarda 5.50 m; diğer
katlarda 3.80 m., konut bölgelerinde ise zemin katlarda 4.00 m., asma katlı
zemin katlarda 5.50 m., diğer katlarda 3.50 m. kabul edilerek mevcut teşekkül
de dikkate alınarak uygulama yapılabilir. Bu bentte belirtilen kat
yükseklikleri dikkate alınmadan bina yüksekliği verilen planlarda bu bente göre
değerlendirme yapılıp bina yüksekliği revize edilinceye kadar uygulamalar bu
bentte belirtilen kat yükseklikleri ile plandaki veya planda belirlenmemişse
yönetmelikle belirlenen kat adedinin çarpılması sonucu bulunan bina
yüksekliğine göre gerçekleştirilebilir. Tesisat katının yüksekliği normal kat
yüksekliğini aşamaz. Tesisat katı yapılan 60.50 m. yi aşan binalarda tesisat
katının 2.00m. si bina yüksekliğinden sayılmaz. Yapının kat adedinden sayılmaz.
Özellikli olan yapılarda bu hüküm uygulanmayabilir. Ancak hiçbir koşulda hava
mania kriterleri aşılamaz, planda veya
planda belirtilmemişse yönetmelikte belirtilen kat sayısı, kat yükseklikleri
azaltılmak suretiyle arttırılamaz.
“18. Blok nizam: İmar planı veya bu
Yönetmelikte cephe uzunluğu, derinliği ve yüksekliği belirlenmiş tek yapı
kitlesinin bir parsel veya dilatasyonla ayrılmak suretiyle birden fazla parsel
üzerine oturduğu bahçeli yapı nizamıdır.”
“19. Bitişik nizam: Bir veya birden
fazla komşu parsellerdeki binalara bitişik olan yapı nizamıdır. Bitişik nizam
binalarda ortak alandan arka bahçeye çıkış sağlanır.”
“25. Yüksek bina: Binanın kot aldığı
noktadan itibaren 10 kat veya daha yüksek katlı binadır.”
“26.
Ortak alanlar: Binaların giriş ve kat holleri, ışıklıklar, hava bacaları,
saçaklar, tesisat şaftları, alanları veya katları, açık ve kapalı merdivenler,
yangın merdivenleri, asansörler, kalorifer dairesi, kapıcı dairesi, kömürlük,
sığınak ve otopark gibi binada bulunan bağımsız bölümlerin ortak kullanımına
ayrılan alanlardır.”
“31. Kırmızı kot: İmar planında
gösterilen yolun gerekli hesaplar yapıldıktan sonra kullanıma hazır halini
ifade eder. İmar
planına göre kat adedinin belirlenmesinde bu kot esas alınır. Kot alınan nokta
binanın köşe kotlarının ortalamasının alınması suretiyle veya parselin mahreç
aldığı imar veya kadastro yolu esas alınarak, ilgili idarelerin imar
yönetmelikleri ile veya imar yönetmeliklerinde hüküm bulunmaması halinde bu
Yönetmelikteki esaslara göre belirlenir. Kottan açığa çıkan kat kazanmak ve
yapının kat sayısını artırmak amacıyla kot alınan nokta tespit edilemez. Kot alınan noktanın
tespitinde bölge kat rejiminin aşılmaması, komşu parseller dahil yol
cephelerinde sokak siluetinin korunması esastır.”
“32. Dere kret kotu: Su taşkın
seviyesine esas, dere kenarlarına inşa edilen duvar veya düzenlenmiş veya
yükseltilmiş zeminin üst kotudur. Devlet Su İşleri Genel Müdürlüğü veya su ve
kanalizasyon idareleri tarafından belirlenen su taşkın riski bulunan
parsellerde, iskân edilen katın taban kotu ile bina, otopark gibi giriş kotları,
su seviyesine göre hesaplanan dere kret kotu seviyesinin en az 1,50 m . üzerinde olmalıdır.
Bodrum kat yapılmak istenmesi halinde hiçbir şekilde bu seviyenin altında
otopark giriş-çıkışı, kapı ve pencere gibi herhangi bir boşluk bırakılamaz ve
açılamaz.”
“33. Ön bahçe: Bina ön cephe hattı ile
parselin ön cephesi arasında kalan parsel bölümleridir. Yoldan yüz alan bütün
bahçeler ön bahçe statüsündedir. Ön bahçe
mesafesi imar planında belirlenen ön cephe hattına veya ön bahçe mesafesine
göre, planda belirlenmemişse idarelerin imar yönetmelikleri ile veya imar
yönetmeliklerinde hüküm bulunmaması halinde bu Yönetmelikteki esaslara göre
veya bulunduğu adanın yol cephesindeki siluetine uygun olarak belirlenir. Birden
fazla yola cephesi bulunan parsellerde de bu esaslara uyulur.”
“34. Yan bahçe: Parselin ön ve arka
bahçeleri dışında kalan bahçeleridir.”
“35. Arka bahçe: Ön bahçeye komşuluğu
bulunmayan bina arka cephesi ile arka komşu parsel sınırı arasında kalan parsel
bölümüdür.”
“38. Bina ön cephe uzunluğu: Çıkmalar
hariç olmak üzere parselin kot aldığı yol tarafındaki cephe uzunluğudur.”
“39.
Meydan: Yol, kavşak, bina, park vs. mimari veya doğal elemanlarla sınırları
belirlenmiş ve toplumsal işlevlere sahip olan üstü kapalı olmayan, alanın
özelliği bozulmadan altı uygulama imar planı kararıyla özel mülkiyete konu
edilmeksizin ve meydan kullanımı engellenmeksizin otopark ve diğer amaçlarla katlı olarak kullanılabilen alanlardır.”
“40. Tesviye: Bu Yönetmelikte belirtilen esaslara göre ruhsat alınarak kazı
veya dolgu yapılmak suretiyle arsanın doğal yapısının geldiği son durumdur.
Tamamen toprağın altında kalan bodrum katlar, ruhsat eki projelerine aykırı
olarak hiç bir cephesinde kazı ve tesviye yapılarak açığa çıkarılamaz ve
kullanılamaz.”
“43. Pergola: bahçede, bina cephelerini
değiştirmemek kaydıyla terasta, hafif yapı malzemelerinden dikme ve sık
kirişleme ile yapılan ve üzerine yeşil bitki örtüsü sardırılan, etrafı açık,
gölgelik amaçlı, yapı ruhsatı olmaksızın inşa edilebilen yapılardır.”
“44.
Bağımsız Bölüm Bürüt Alanı: Bağımsız bölümün içerisindeki; duvarlar, kolonlar,
sıva payları, merdiven sahanlıkları ve basamakları ile bu merdivenlerin
altlarında kalan yerler ile sadece bağımsız bölüme ait ve bağımsız bölümün
içinden doğrudan bağlantılı olan; balkonlar, çatıda, katta ve zemindeki
teraslar, açık çıkmalar, çatı veya kat bahçeleri dahil kapladığı alandır. Bu
alana; ışıklıklar, galeri boşlukları, bağımsız bölümün eklentileri ve ortak
alanların bağımsız bölüme düşen payları dahil edilmez. Bağımsız bölümün içten
bağlantılı olarak çatı araları dahil birden fazla katta yer alan mekanlardan
oluşması halinde bu katlardaki bağımsız bölüme
ait alanlar birlikte değerlendirilerek bağımsız bölüm brüt alanı bulunur.
Bağımsız bölümün eklentileri ayrıca belirtilmek zorundadır.”
“50. Çıkma: Binalarda döşemelerin
uzantısı olarak yapılan, parsel sınırları dışına taşmayan, en az bir ucu
serbest, mesnetli olan açık veya kapalı olan derinliği uygulama imar planı veya
yönetmelikle belirlenen yapı elemanlarıdır.”
“52. Kat bahçesi: Binalarda yeşil bir
görünüm elde etmek ve bina içinde yeşil doku ile iç içe yaşanmasını sağlamak
amacıyla, ortak alan veya bağımsız bölüme ait olmak üzere binanın cephe veya
cephelerinde uzunluğu 3 m .’den
az olmamak şartı ile her biri en az 10 m² olan, binanın katlarında yer alan ve aynı zamanda kış
bahçesi olarak da kullanılabilen bahçe düzenlemeleridir.”
“55. Yapı Nizamı: Uygulama imar planı
ile belirlenen ayrık nizam, blok nizam ve bitişik nizamdan biridir. İmar
planında belirlenmeyen hallerde ayrık nizam uygulanır. Bir parselde birden
fazla yapının inşa edilebildiği hallerde imar planı ile serbest nizam kararı
verilen hallerde komşu parsellerde yer alan ve bu parsele en yakın yapıların
yapı nizamlarına aykırı düşmemek koşuluyla, sadece bir tek nizam
uygulanabileceği gibi her üç nizamdan ikisi veya üçü bir arada karma olarak
uygulanabilir.”
“56. Sosyal
mekanlar: Yapı ve tesislerde
kullanıcıların, çalışanların veya müşterilerin yapı ve tesisin genel kullanımı
dışında günlük sosyal ihtiyaçlarının karşılandığı mekanlardır. Emsale konu alanı 5000 m2’nin
üzerinde olan alışveriş merkezi ve benzeri ticari kullanımlı binalarda, işhanı,
büro, yönetim binası gibi umumi ve resmi binalarda, fabrika ve benzeri sanayi
tesislerinde, düğün salonu, lokanta, gazino, sinema, tiyatro, müze, kütüphane
ve kongre merkezi, yurt binaları, spor tesisleri gibi sosyal ve kültürel yapı
ve tesislerde, eğitim yapılarında, hastane ve benzeri sağlık tesislerinde,
havaalanı, liman, terminal, tren garı, metro istasyonu gibi ulaşım yapı ve
tesislerinde, oteller ve benzeri turizm tesislerinde, kullanıcıların,
çalışanların veya müşterilerin ihtiyaçlarının karşılanması amacıyla mescit,
bebek emzirme yeri, çocuk bakım ve oyun alanı, yüzden fazla bağımsız bölümü
bulunan konut parsellerinde mescit ve çocuk oyun alanı, milli park, tabiat
parkı, bölge parkı, mesire alanı, piknik alanı, açık spor alanları gibi
yerlerde ise mescit, bebek emzirme yeri ve umumi hela için gerekli mekan
ayrılır. Bu mekanların tamamlayıcısı olan; abdest alma mekanları ile diğer
gerekli mekanların, kolay ve erişilebilir bir yerde bu mekanlarla birlikte yer
alması zorunludur.”
MADDE
8-
Aynı Yönetmeliğin 18 inci maddesi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“Bahçe mesafeleri
Madde 18 –Binalarda;
1) Ön bahçe ve yol kenarına rastlayan
bahçe mesafeleri en az (5.00) m. dir.
2) Yan bahçe mesafesi en az 3.00 m .dir.
3) Arka bahçe mesafesi 28 inci maddedeki
istisnalar hariç en az (3,00) m.dir.
4) Yan ve arka bahçe mesafeleri; tabii
veya tesviye edilmiş zeminin üzerinde kalan bodrum katları da dahil, 4’ten
fazla katlı binalarda 4 katın üzerindeki her kat için (0.50) m. artırılır.
5) Yan ve arka bahçe mesafelerinin
hesabında dikkate alınacak kat adedi o cephede kısmen veya tamamen tabii veya
tesviye edilmiş zeminin altında kalan katlar hariç diğer katların toplam
yüksekliğinin üçe bölünmesi ile bulunur. (2.50) m.'yi aşan artık değerler 1 kat
adedine tekabül eder.
Bina yüksekliği hesabında, arkasında
kullanılan hacim oluşturulmamış istinat duvarları yükseklik hesabına dahil
edilmez. Bu Yönetmelikte yer alan kat adedine bağlı olarak bahçe mesafelerinin
(0,50) m. arttırılmasına ilişkin hükümler yapıda bulunan her katta ayrı ayrı
değerlendirme yapılarak da uygulanabilir.
İmar planında aksine bir açıklama
getirilmediği takdirde, binanın tabii zemin veya tesviye edilmiş zemindeki en
düşük kottaki görünen yüksekliği (60,50) m. veya daha fazla ise; ön, yan ve
arka parsel sınırından en az (15,00) m. çekilmek durumundadır. (60,50) m.
yükseklikten sonra artan her kat için ön, yan ve arka bahçe mesafelerine (0,50)
m. ilave edilir. Yüksek yapı, az katlı bir ana kitle üzerinde yükseliyorsa,
parsel sınırı ile ana kitlenin parsele en yakın noktası arasındaki mesafe 10
metreye kadar düşürülebilir. Ana kitle yüksekliği dahil yapı yüksekliğinin
(60,50) m. olması durumunda yükselen blok ile parsel sınırı arasındaki mesafe
en az (15,00) m. olup (60,50) m. yükseklikten sonra artan her kat için bu
mesafeye (0,50) m. ilave edilir. Bu maddede ifade edilen ana kitle; en fazla 5
katlı olup kat adedi binanın en düşük kottaki cephesi esas alınarak belirlenir.
Bir parselde birden fazla (60,50) m. yükseklikte bina yapılması halinde binalar
arasındaki mesafe, (20,00) m. olup, (60,50) m. yükseklikten sonra ilave her
(3,00) m. yükseklik için bu mesafeye (0,50) m. ilave edilecektir. Bu fıkraya
göre fazladan bırakılması gereken çekme mesafeleri bir veya birkaç kat birlikte
etüt edilerek binada kademelenme yapılmak suretiyle de gerçekleştirilebilir.
Bir parselde az katlı ana bir kitle
üzerinde birden fazla yükselen bloklar tertiplenmesi halinde, bloklar arasında
en az yapının ana kitlesi üzerinde kalan bölümlerinin yüksekliklerine göre bu
Yönetmelikte belirlenen iki bina arasındaki yan bahçelerin toplamı kadar mesafe
bırakılmak zorundadır.”
MADDE
9-
Aynı Yönetmeliğin 19 uncu maddesinin ikinci fıkrasında yer alan “yapılacak
ifrazlar” ibaresinden sonra gelmek üzere “ile yeni parsel oluşturmamak koşulu
ile parsel sınırı düzeltme işlemleri” ibaresi, dördüncü fıkrasının ilk
cümlesinde yer alan “Yapı nizamı” ibaresinden sonra gelmek üzere “veya kullanım
kararı” ibaresi eklenmiştir.
MADDE
10-
Aynı Yönetmeliğin 21 inci maddesinin ikinci fıkrasının ilk cümlesinde yer alan
“(6.50) m. yi, brüt” ibaresi “itibaren iki katı ve asma katlı binalarda (9.30)
m.yi, asma katsız binalarda (8.30) m. yi,
yapı” olarak, üçüncü cümlesindeki “çıkarmaz” ibaresi “çıkamaz” olarak, ikinci
ve üçüncü fıkrasındaki “belediye” ibareleri “ilgili idare” olarak, dördüncü fıkrası aşağıdaki şekilde
değiştirilmiştir.
“Bir parselde birden fazla muvakkat
yapıya izin verilmesi halinde bu yapıların toplam yapı inşaat alanı 250 m2’den,
kat adedi 2’den ve yükseklikleri asma katlı binalarda (9.30) m.den, asma katsız
binalarda (8.30) m. den fazla olamaz. İmar yoluna mahreci bulunmayan ve komşu
parsellerin yapılaşmış olması nedeniyle tevhid imkanı kalmayan parsellerde
irtifakla imar yoluna geçiş hakkı bulunması şartıyla; bu fıkrada belirtilen
ölçülerde muvakkat yapı yapılabilir. Ancak, bitişiğinde bu parselle tevhidi
mümkün olan yapılaşmamış parseller bulunuyor ise bu parsel diğer parsellerden
herhangi biri ile tevhid edilerek yola cephe kazandırılmadıkça diğer parsellere
de yapı ruhsatı düzenlenemez.”
MADDE
11-
Aynı Yönetmeliğin 22 nci maddesinin ikinci fıkrasında yer alan “(6.50)m. yi ve
brüt” ibaresi “itibaren iki katı ve asma katlı binalarda (9.30) m.yi, asma
katsız binalarda (8.30) m.yi ve yapı” olarak değiştirilmiştir.
MADDE
12- Aynı Yönetmeliğin 25 inci maddesinin birinci
fıkrasının üçüncü cümlesi ile ikinci fıkrası yürürlükten kaldırılmış, üçüncü
fıkrasında yer alan “tapu idareleri” ibaresinden sonra gelmek üzere “aynı
kullanım kararını haiz” ibaresi eklenmiştir.
MADDE
13-
Aynı Yönetmeliğin 26 ncı maddesinin yedinci fıkrasının ikinci cümlesi aşağıdaki
şekilde değiştirilmiştir.
“Bina
girişlerinde engellilere yönelik ön bahçede parsel sınırına kadar giriş rampası
yapılabilir veya merdivene bitişik dar kenarı en az (0,90) m ve alanı en az
(1,20) m² engelli asansörü yeri bırakılır veya mekanik platform yapılır.”
MADDE
14-
Aynı Yönetmeliğin 27 nci maddesinin ikinci cümlesinde yer alan “kurulları”
ibaresi “komisyonları” olarak değiştirilmiştir.
MADDE
15-
Aynı Yönetmeliğin 28 inci maddesinin ikinci fıkrası aşağıdaki şekilde
değiştirilmiştir.
“Ancak;
1.Formülün kullanılması sonucunda bina
derinliği (7,00) m. ve daha az çıkan parsellerde, arka bahçe mesafesi (2,00)
m.’ye düşürülebilir. Uygulama imar planında aksine bir hüküm bulunmuyorsa bina
derinliğinin (7,00) m. den az çıkması ruhsat düzenlemesine engel değildir.
2. Köşe başına rastlayan parsellerde
yapı derinliği parselin yüz aldığı yollar üzerindeki komşu parsellere verilecek
derinliklere göre belirlenir.
3. İmar planlarında
ticaret bölgesi olarak belirlenen yapı adalarında yapılacak binaların zemin
katları, adanın yapı nizamına bağlı olarak, bodrumları ile birlikte ön bahçe
mesafelerine tecavüz etmemek, yan ve arka bahçe sınırına (3.00) m.den fazla
yaklaşmamak kaydıyla, 27 nci maddede belirtilen bina cephe ölçülerine ve bu maddede
belirtilen bina derinliği hesabına tabi olmaksızın yapılabilir. Ancak, bu
parsellerde bodrum kat ve zemin katın toplam yüksekliği arka komşu sınırında
tabii veya tesviye edilmiş zeminden itibaren asma katlı binalarda (9.30) m.yi,
diğer binalarda (8.30) m.yi geçemez. Uygulama imar planı kararı gereği
ticaretin yanısıra konut da yapılabilen parsellerde, ticaretle birlikte konut
yapılmasının talebi halinde bu hüküm uygulanmaz.
4. H/2 arka bahçe mesafesini temin etmek
şartı ile bina derinliğini (40.00) m. ye çıkarmaya ilgili idare yetkilidir
5. Ayrık yapı nizamında, köşe başından
başka iki yola cephesi bulunan parsellerde taban alanı kat sayısı % 40
dahilinde kalmak kaydı ile bina derinliği için azami (40.00) m. şartı aranmaz.
6. Taban alanı katsayısı; ayrık veya
blok nizam olan yerlerde %40’ı, bitişik nizam olan yerlerde ise %50’yi geçemez.
7. Bu madde kapsamında yapılan bina
derinliği hesabında çıkan küsuratlı sonuçlar metre olarak bir üst tam sayıya
tamamlanır.”
MADDE
16-
Aynı Yönetmeliğin 29 uncu maddesinin birinci fıkrasının beşinci cümlesinde yer
alan “3,20”
ibaresi “3.50” olarak, son cümlesi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“İmar planlarında gösterilen bina
yüksekliklerinin veya kat adetlerinin birbirlerine tahvillerinde veya neye
tekabül ettiklerinin tespitinde de bu esaslar ile binanın kot aldığı noktaya en
fazla (1.00) m. eklenmek suretiyle belirlenen subasman seviyesi dikkate alınır.”
MADDE
17-
Aynı Yönetmeliğin 30 uncu maddesinin birinci fıkrasının (1) numaralı bendinin
dördüncü alt bendinde yer alan “orta noktası” ibaresi “bina köşeleri” olarak
değiştirilmiş, beşinci alt bendinin ikinci cümlesinden sonra gelmek üzere
aşağıdaki cümle eklenmiş, (3) numaralı bendinin dördüncü paragrafı yürürlükten
kaldırılmış, (5) numaralı bendinden sonra gelmek üzere aşağıdaki (6) numaralı
bent eklenmiştir.
“Kademelendirme
kot aldığı noktaya göre olması gerekli saçak seviyesi dikkate alınarak üst
katlardan da yapılabilir.”
“6)
Bu maddeye göre yapılan kotlandırma sonucu kot alınan nokta ile diğer
yollar arasında kot farkı olması halinde binada en az 6,00 m . kademe yapılarak
komşu parselde veya yolda bulunan diğer binaların yükseklik seviyesine uygun
hale getirilecek şekilde projelendirilir.”
MADDE
18-
Aynı Yönetmeliğin 31 inci maddesinin üçüncü fıkrası aşağıdaki şekilde
değiştirilmiş, dördüncü fıkrası yürürlükten kaldırılmıştır.
“İlgili idarece
yol kotuna göre; binanın kot alacağı noktaya ve arazinin kotlarına ilişkin
belgelendirme yapılmadan, tabi zeminde hiçbir şekilde kazı veya dolgu
yapılamaz. Ruhsat veya yapı kullanma izni alınmış yapılarda ruhsat eki
projesine aykırı olarak bodrum katları açığa çıkarmak üzere kazı ve tesviye
yapılamaz. Aksi takdirde İmar Kanununun
40 ve 42 nci maddeleri uyarınca işlem yapılır.”
MADDE 19- Aynı Yönetmeliğin 34 üncü
maddesinin birinci cümlesinde yer alan “kurulu” ibaresi “komisyonu” olarak,
“olunur” ibaresi “edilebilir” olarak değiştirilmiş, ikinci cümlesinde yer alan
“yan ve arka bahçelerde bu Yönetmelikle belirlenen çıkma mesafelerini ve”
ibaresi yürürlükten kaldırılmıştır.
MADDE
20-
Aynı Yönetmeliğin 35 inci maddesinin birinci fıkrasının dördüncü cümlesi aşağıdaki
şekilde değiştirilmiş ve fıkraya aşağıdaki cümle eklenmiştir.
“Mahya
yüksekliği 5,00 m’yi geçemez.”
“Teras
çatılarda 1,20 m .
parapet yapılabilir.”
MADDE
21-
Aynı Yönetmeliğin 36 ncı maddesinin birinci fıkrasının (A) bendinin (1) ve (2)
numaralı alt bentleri ile (B) bendinin (1) ve (2) numaralı alt bentleri
aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“1) Plan ve
yönetmelikte verilen yan ve arka bahçe mesafeleri içine taşamaz. Bahçelerde
çıkmalı olarak oluşmuş binaların bulunduğu yapı adalarında yapılacak yeni
binalarda kapalı çıkmalar bahçe mesafesine en çok 1.50 m. taşmak ve parselin
yan ve arka hududuna 3.00 m.'den fazla yaklaşmamak kaydıyla yapılabilir.
2) 5 metreye kadar olan ön bahçelerde
yapı yaklaşma sınırından itibaren en fazla (1.50) m. çıkma yapılır.”
“1) Parsel sınırlarına (3.00) m.'den
fazla yaklaşmamak kaydı ile arka ve yan bahçe mesafelerine (1.50) m. taşabilir.
Bina tabanı zeminde çekme mesafeleri içine çekilmek şartı ile istenilen
ölçülerde yapılabilir.
2) 5 metreye kadar olan ön bahçelerde
yapı yaklaşma sınırından itibaren en fazla (1.50) m. çıkma yapılır. Bina tabanı
zeminde çekme mesafeleri içine çekilmek şartı ile istenilen ölçülerde yapılabilir.”
MADDE
22-
Aynı Yönetmeliğin 38 inci maddesi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“Madde 38- Her müstakil konutta en az;
Dar
Kenarı Alanı
1 oturma odası 3.00m.
12.00m2
1
yatak odası veya nişi 2.40m. 8.00m2
1
mutfak veya yemek pişirme yeri 1.50m. 3.30m2
1
banyo veya yıkanma yeri 1.20m. 3.00m2
1
hela
1.00m. 1.20m2
bulunur.
3 veya daha az odalı konutlarda yıkanma
yeri ile hela aynı yerde düzenlenebilir.
Hol ve koridor genişlikleri (1.10) m.den
az olamaz.
Yukarıda belirtilen bu piyesler ile
koridor ölçüleri engellilerin de kullanımını sağlayacak standartlara uygun
olmalıdır.”
MADDE
23 - Aynı
Yönetmeliğin 40 ıncı maddesi başlığı ile birlikte aşağıdaki şekilde
değiştirilmiştir.
“Akaryakıt, Şarj ve Servis İstasyonları
Madde 40- İmar planlarında akaryakıt istasyonu olarak
belirlenen alanlarda istasyonlar arası mesafe ve diğer kriterlerle ilgili
mevzuata uyulması şartıyla; akaryakıt ve servis istasyonları, CNG otogaz
istasyonları, LPG otogaz istasyonları, hidrojen üretim ve dolum istasyonları
yapılabilir. Yapı yüksekliği 2 katı geçmemek şartıyla; bünyelerinde kullanıcıların asgari ihtiyaçlarını
karşılayacak oto-market, çay ocağı, büfe, oto elektrik, lastikçi, yıkama
yağlama gibi fonksiyonlar yer alabilir.
Yakıt tankı ve borulama sistemlerinin
bakım, tadilat veya onarımlarının, TSE standartları ve ilgili kurumların görüşü
doğrultusunda yapılması zorunludur.
Elektrik enerjisi ile çalışan araçların
şarj edilmeleri için, ilgili elektrik kurumunun, olumlu görüşü ile otoparklar,
akaryakıt istasyonları veya diğer uygun yerlerde elektrikli araç şarj yeri
yapılabilir.”
MADDE
24-
Aynı Yönetmeliğin 41 inci maddesinin üçüncü fıkrasının ikinci cümlesinde yer
alan “özürlülerin” ibaresi “engellilerin” olarak değiştirilmiş ve maddeye aşağıdaki
fıkra ilave edilmiştir.
“Bitişik ve blok nizama tabi binalarda
komşu parsel sınırı üzerindeki bitişik duvarlarda pencere ve kapı açılamaz.
Balkon ve hela kapıları (0.80) m.’ye düşürülebilir.”
MADDE
25-
Aynı Yönetmeliğin 42 nci maddesi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“Çay Ocakları:
Madde 42 - Büro, işhanı, alışveriş
merkezi, pasaj gibi ticari binalarla, sanayi tesislerinde; kullanma alanı en az
3,00 m²
olmak, 0,45x0,45 m ebadında hava bacasıyla havalandırılmak, bir ateş bacasıyla
irtibatlandırılmak kaydıyla çay ocakları bağımsız bölüm olarak düzenlenebilir.
Çay ocaklarının nizamı ışıklıktan veya doğrudan ışık ve hava alması halinde
hava bacasına gerek yoktur.”
MADDE
26-
Aynı Yönetmeliğin 43 üncü maddesindeki “özürlülerle” ibaresi “engellilerle”
olarak, aynı maddenin (b) bendinde yer alan “(0.28)” ibareleri “(0.27)” olarak,
“(0.15)” ibaresi “(0.10)” olarak, 49 uncu maddesindeki, “özürlünün” ibaresi
“engellinin” ve “özürlülerin” ibaresi “engellilerin” olarak değiştirilmiştir.
MADDE 27- Aynı
Yönetmeliğin 47 nci maddesinin birinci fıkrasının (a) bendinin beşinci
paragrafında yer alan “Üç ve daha fazla katlı” ibaresi “Dörtten fazla katı ve
20’den fazla bağımsız bölümü olan” olarak değiştirilmiştir.
MADDE
28-
Aynı Yönetmeliğin 50 nci maddesinin (a) bendinin ikinci paragrafı aşağıdaki
şekilde değiştirilmiştir.
“Yarısı kadınlar, yarısı erkekler için olmak
üzere; işhanı, büro, alışveriş merkezi, çarşı, pasaj ve mağaza gibi binalar ile
otel ve benzerleri binalarda her 25 kişi için, en az birer adet, resmî binalar
ile sinema, tiyatro gibi umumî binalarda ise her 50 kişi için en az birer adet
hela yapılması zorunludur. Bu yapılarda engellilerin erişiminin sağlanmasına
yönelik tedbirler alınarak en az 1 kadın, 1 erkek olmak üzere engellilerin
kullanımına ve standardına uygun hela ayrılır. İbadet yerleri, şehirlerarası
yollarda yer alan dinlenme tesisleri, meydan ve park gibi yerlerde yapılacak
umumî helaların en az yarısının, diğer yapılarda ise en az üçte birinin
alaturka hela taşlı olması sağlanır. Helalarda yeterli sayıda pisuar ve lavabo
bulundurulur. Resmi binalar, işyeri, büro, fabrika gibi yerlerde çalışan sayısı,
mağaza, alışveriş merkezi, çarşı, pasaj gibi yerlerde tahmini müşteri sayısı,
lokanta, sinema, tiyatro gibi yerlerde oturma sayısı, otel ve benzeri konaklama
tesislerinde yatak sayısı ve bu hesaplamalara dahil olarak ziyaretçi sayıları
ve diğer farklı özellikler dikkate alınarak yeterli hela ayrılır. Birden fazla
kullanımı haiz binalarda her kullanım için yukarıdaki kriterlere göre ayrı ayrı
değerlendirme yapılır. Uluslararası kurallara tabi yapılarda uluslararası
kuralların gerektirdiği sayıda hela yapılması zorunludur.”
MADDE
29-
Aynı Yönetmeliğin 51 inci maddesinin ikinci fıkrası aşağıdaki şekilde
değiştirilmiştir.
“Katı yakıt kullanan sobalı binaların
bodrum veya zemin katlarında veya ortak alan niteliğini haiz olmak ve eklenti
ihdas etmemek kaydıyla bahçelerinde her daire için en az (5.00) m2, en fazla
(10.00) m2 odunluk, kömürlük veya depolama yeri ayrılması zorunludur.”
MADDE
30-
Aynı Yönetmeliğin 52 nci maddesinin birinci fıkrasının (a), (b) ve (c) bentleri
ile ikinci fıkrasının (b) bendi aşağıdaki şekilde, (c) bendinin ikinci
cümlesinde yer alan “(0.90) cm.” ibaresi “(0.90) m.” olarak değiştirilmiştir.
“a) Konut kullanımlı olup bağımsız bölüm
sayısı 30’dan fazla olan ve katı yakıt kullanan kaloriferli veya kalorifersiz
binalar için bir adet kapıcı dairesi yapılması zorunludur. Birden fazla yapı
bulunan ve toplam bağımsız bölüm sayısı 30’dan fazla olan parsellerde de bu
hüküm uygulanır, ancak bağımsız bölüm sayısının 75’i aşması halinde ikinci bir
kapıcı dairesi yapılır. Ayrıca, birden fazla yapının bulunduğu parsellerde
60’dan fazla bağımsız bölümü olan her bir bina için mutlaka ayrı bir kapıcı
dairesi yapılır.
b) Yakıt olarak akaryakıt veya doğalgaz
kullanılan merkezi ısıtma sistemli konut kullanımlı binalar için bağımsız bölüm
sayısının 50’den fazla olması halinde bir, 150’den fazla olması halinde 2
kapıcı dairesi yapılması zorunludur. İlave her 150 daire için ek bir kapıcı
dairesi yapılır.
c) Sıraevler düzeninde, ayrık, ikiz
nizamda tek bağımsız bölümlü 1’den fazla müstakil konut binası bulunan
parsellerde kapıcı dairesi yapılması mecburiyeti aranmaz.”
b) Taşkın riski taşıyan
alanlarda kalan binalarda düzenlenecek kapıcı dairelerinin kapı ve pencere
boşluklarının alt seviyesi hesaplanan dere kret kotunun en az 1,50 m . üzerinde olmak
zorundadır.
MADDE
31-
Aynı Yönetmeliğin 57 nci maddesinin ikinci fıkrası aşağıdaki şekilde
değiştirilmiş, dördüncü fıkrasının (a) bendinin (1) numaralı alt bendine
aşağıdaki cümleler, sekizinci fıkrasının birinci cümlesine “halinde”
ibaresinden sonra gelmek üzere “basılı olarak ve ayrıca Bakanlıkça belirlenecek
esaslar dahilinde iki takım halinde elektronik ortamda” ibaresi, ondördüncü
fıkrasının beşinci cümlesinden sonra gelmek üzere aşağıdaki cümleler
eklenmiştir.
“İlgili idare
başvuru tarihinden itibaren imar durum belgesi ve onaylı jeolojik ve jeoteknik
etüt raporunun bir örneğini en geç iki iş günü; yol kotu tutanağı ve kanal kotu
tutanağını en geç beş iş günü içinde verir. Kanal kotu tutanağı idare dışında
ayrı bir su ve kanalizasyon idaresi tarafından düzenleniyor ise, bu süre üç iş
günüdür. Bu belgelerin bu süreler içinde verilmemesi halinde gerekçesinin,
başvuru sahibine aynı süreler içinde yazılı olarak bildirilmesi
zorunludur. Kanal kotu tutanağı
düzenlenmemesi ruhsat verilmesine engel değildir. Ancak idarece yapılacak temel
üstü vizesinde bu belgenin idareye verilmesi ve kanalizasyon bağlantısına dair
projenin bu tutanağa göre hazırlanması zorunludur. Aksi halde yapının inşasının
devamına izin verilmez. Parsel malik veya maliklerinin ruhsat ve eki onaylı
projelere muvafakati alınmaksızın yapı ruhsatı düzenlenemez, onaylı projelerde
tadilat yapılamaz. Yapı ruhsat ve eki projelere uygun olarak tamamlandığında
yapı kullanma izni düzenlenmesi aşamasında veya süre uzatımına yönelik ruhsat
işlemlerinde ayrıca bütün maliklerin muvafakati aranmaz. Sözleşmesine ve
mevzuata uygun olarak devam eden inşaatlarda maliklerin tamamı başvurmadıkça
ruhsat iptal edilemez. Maliklerin birinin ya da birkaçının değişmesi halinde de
bu kurala uyulur.”
“Parsel alanının, parseldeki her bir
binanın emsale konu alan büyüklüğünün, parseldeki tüm binaların toplam emsale
konu alan büyüklüğünün, yapı inşaat alanının, toplam yapı inşaat alanının,
binanın ve binaların taban alanının ve taban alanı katsayısının, kat alanı katsayısının (emsal), parsel
üzerindeki yapıların blok numaralarının, bloklardaki bağımsız bölüm
numaralarının, her bağımsız bölümün; bağımsız bölüm net alanının, eklenti net
alanının, bağımsız bölüm bürüt alanının, eklenti bürüt alanının, bağımsız bölüm
genel bürüt alanının, bağımsız bölüm toplam bürüt alanının ruhsat eki onaylı
mimari projede, imar planındaki kat adedine esas kot alınan noktaya ilişkin
bilgilerin, bina derinliğinin, çıkma izdüşümleri ve yapı yaklaşma
mesafelerinin, tabii zemin ve tesviye
edilmiş zemine ilişkin kotların, bina ve yapı yükseklik ve kotlarının ise hem
mimari projede hem de aplikasyon projesinde, Yönetmeliğin 16 ncı maddesindeki
tanımlara, imar planına ve tapu kayıtlarına uygun olarak gösterilmesi
zorunludur.”
“Etüt
ve projeler; idare ve ilgili kanunlarında açıkça belirtilen yetkili kuruluşlar
dışında meslek odaları dahil başka bir kurum veya kuruluşun vize veya onayına
tabi tutulamaz, tutulması istenemez. Vize veya onay yaptırılmaması ve benzeri
nedenlerle müellifler veya bunlara ait kuruluşların büro tescilleri iptal
edilemez veya yenilenmesi hiçbir şekilde geciktirilemez. Müelliflerden bu hükmü
ortadan kaldıracak şekilde taahhütname talep edilemez.”
MADDE
32-
Aynı Yönetmeliğin 59 uncu maddesine aşağıdaki fıkra eklenmiştir.
“Bakanlık; ilgili idareler, kamu kurum
ve kuruluşları ile gerçek ve tüzel kişiler tarafından yapılan veya onaylanan
mekansal planları, harita ve parselasyon planlarını, etüt ve projeleri, yapı
ruhsatı ve yapı kullanma izin belgelerini, enerji kimlik belgelerini incelemeye,
varsa tespit edilen mevzuata aykırılıkları süre vererek verilen süre içinde
düzeltmek üzere ilgili idarelere veya kamu kurum ve kuruluşlarına bildirmeye
yetkilidir. İlgililer tarafından bu belgelerdeki mevzuata aykırılıklar
Bakanlıkça belirtildiği şekilde giderilerek Kanuna uygun hale getirilmezse
Bakanlık bu belgelerdeki aykırılıkları gidererek mevzuata uygun hale getirmeye
yönelik değişiklik yapmaya ve onaylamaya yetkilidir. Bakanlık yapı ruhsatı
alınarak inşa edilen yapıları ve bu yapılarda kullanılan yapı malzemelerini
standartlara uygunluk bakımından denetlemeye yetkilidir. Bakanlıkça yapılan
denetim sonucunda ruhsat ve eklerine aykırı olduğu veya standartlara aykırı
yapı malzemesi kullanıldığı tespit olunan yapılar, Kanunun 32 nci maddesi
kapsamında işlem tesis edilmek üzere ve süre verilerek ilgili idareye
bildirilir. İlgili idarelerce, verilen süre içinde yapı tatil tutanağı tanzim
edilmez ve yapı mühürlenmez ise veya Kanunda belirtilen süre içinde yapı
mevzuata uygun hale getirilmez ise Bakanlık mevzuata aykırı yapılar hakkında
Kanunun 32 nci maddesine göre işlem tesis etmek suretiyle, yapı tatil tutanağı
tanzim etmeye, mühürlemeye, yıkım kararı almaya ve yıkımın valiliklerce
gerçekleştirilmesini sağlamaya, ilgililer hakkında Kanunun 42 nci maddesine
göre idari yaptırım kararı vermeye yetkilidir. Bu görevlerden, yapı tatil
tutanağı tanzim etme, mühürleme ve yıkım kararına ilişkin rapor düzenleme
işleri ile denetlemeye ilişkin görevler, Bakanlığın merkez ve taşra
teşkilatında, denetçi belgesini haiz personel tarafından gerçekleştirilir. İlgililer Bakanlık denetçileri tarafından
istenilen her türlü bilgi ve belgeyi, istenilen süre içerisinde vermek
zorundadırlar.”
MADDE
33-
Aynı Yönetmeliğin 61 inci maddesinin üçüncü cümlesi yürürlükten kaldırılmıştır.
MADDE
34-
Aynı Yönetmeliğin 62 nci maddesinin üçüncü fıkrası yürürlükten kaldırılmıştır.
MADDE
35-
Aynı Yönetmeliğin 64 üncü maddesinin dördüncü ve beşinci cümleleri yürürlükten
kaldırılmış, maddeye aşağıdaki fıkralar eklenmiştir.
“Mücavir alan dışında kalan ve yapı
inşaat alanı 1000 m2’den az olan binalar hariç diğer binalarda binanın enerji
performansını değiştirecek her türlü tadilatın sonunda binanın enerji
performansını ortaya koyan enerji kimlik belgesinin yeniden düzenlenmesi
zorunludur. Enerji kimlik belgesi düzenlenmemiş binalarda yapılacak
tadilatlarda ve ruhsata tabi olmasına rağmen ruhsat alınmaksızın inşa edilen
yapılara Kanunun 32 nci maddesi kapsamındaki ruhsat ve yapı kullanma izni
işlemlerinde de enerji kimlik belgesi düzenlenmesi şarttır.”
“Merkezi ısıtma sistemine sahip
binaların ısıtma tesisatı projelerinde termostatik vanalar, oda termostatları
ve sıcaklık sensörleri gibi merkezi veya lokal ısı veya sıcaklık kontrol
cihazları ile projenin gereğine göre ısı sayaçları veya ısı ölçer gibi ısınma
maliyetlerinin ısı kullanım miktarına bağlı olarak paylaşımını sağlayan
sistemlere yer verilmesi zorunlu olup, buna aykırı olarak hazırlanan projeler
ilgili mercilerce onaylanmaz, yapı ruhsatı ve yapı kullanma izni verilmez. Bu
sistemlerin tesis edilmediği merkezi ısıtma sistemine sahip mevcut binalarda 57
nci madde kapsamında ilgili mühendislerce; binanın tesisatlarının ve enerji
performansının, bu sistemin kurulmasına uygun olup olmadığına ve fen ve sağlık
kurallarına uygunluğuna dair rapor düzenlenmeden uygun hale getirilmesine ve bu
sistemin kurulmasına ilişkin tesisat projeleri hazırlanarak ilgili idarelerce
onaylanmadan bu amaçla yapılacak tadilat ruhsatı talepleri karşılanmaz.
Bireysel ısınma sisteminden merkezi ısıtma sistemine dönüştürülen binalarda da
bu hüküm uygulanır. Bu işlerin yaptırılmasında 634 sayılı Kat Mülkiyeti Kanunu
hükümleri çerçevesinde bina veya toplu yapı kat malikleri kurulu yetkili ve
sorumludur.”
MADDE 36- Aynı
Yönetmeliğin Geçici 1 inci, Geçici 2 inci, Geçici 3 üncü ve Geçici 4 üncü
maddeleri aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“Geçici Madde 1- Mevzuat değişikliği
veya yapıdaki kat veya alan artışları nedeniyle asansör yapılması zorunlu
mevcut yapılara ilişkin ilave veya tadilat ruhsatı taleplerinde bina içinde
yapılacak tadilatlarla asansör tesis edilememesi halinde engellilerin de
erişiminin sağlanabilmesi için ön, yan ve arka bahçe mesafeleri içinde parsel
sınırına en az (1.50) m. mesafe bırakmak kaydıyla asgari ölçülerde panoramik
asansör veya ulaşılacak katın yüksekliğinin uygun olması halinde mekanik
platform yapılabilir.”
“Geçici Madde 2- Bu yönetmeliğin
yürürlüğe girdiği tarihten önce ruhsat alınmış ve yasal süresi içerisinde henüz
başlanmamış veya başlanıp ruhsat müddeti devam eden veya ruhsatı hükümsüz hale
gelen inşaatlar ile yapı kullanma izin belgeli mevcut yapılara ilişkin ruhsat
başvurularında; ilgilisinin talebi halinde can ve mal güvenliği ile enerji
verimliliğine ilişkin tedbirler alınmış olmak koşuluyla bu yönetmeliğin lehte
olan hükümleri uygulanır.”
“Geçici Madde 3- Bu yönetmeliğin 59 uncu
maddesinde sayılan yapı tatil tutanağı tanzim etmeye, mühürlemeye ve yıkım
kararına ilişkin rapor düzenleme işi ile denetlemeye ilişkin görevleri yerine
getirmek üzere Bakanlığın merkez ve taşra teşkilatında görevli yeterli sayıda
mimar, mühendis, şehir plancısı ve hukukçuya Bakanlıkça belirlenen usul ve
esaslar doğrultusunda “Bakanlık Denetçisi Belgesi” düzenlenip yetkilendirme
yapılıncaya kadar, inceleme ve denetim
görevi, Bakanlık oluru ile “Bakanlık Denetçisi” olarak yetkilendirilip
belgelendirilen ve en az 3 yıl bu görevleri fiilen yapmış olan aynı niteliği
haiz personel tarafından yerine getirilir.”
Geçici Madde 4 – 1/6/2013 tarihinden
önceki mevzuata göre ve mevzuatına uygun olarak kısmen veya tamamen yapılaşması
teşekkül etmiş imar adalarında açık ve kapalı çıkmalar ile binaların yola olan
uzaklıkları mevcut teşekküle göre belirlenir. Yan bahçe mesafeleri ve açık ve
kapalı çıkma ölçüleri parselin sağında ve solunda bulunan mevcut binaların yan
bahçe mesafesine ve bu mesafe içinde yapılan açık ve kapalı çıkmalara uygun
olarak verilir. Arka bahçe mesafeleri ve bu mesafe içinde yapılacak açık ve
kapalı çıkmalar; bitişik nizam yapı adalarında mevcut teşekküle, ayrık nizam
yapı adalarında ise bitişiğindeki komşu parsellerin yapılaşmasına uygun olarak
belirlenir. Kotlandırma ve arka bahçelerin tesviyesi komşu parsellerdeki
uygulamalara göre yapılır. Bu imar adalarında yapı yaklaşma mesafeleri ve açık
ve kapalı çıkma ölçülerini imar durumu belgesinde belirlemeye ilgili idaresi
yetkilidir.
MADDE
37-
Aynı Yönetmeliğe aşağıdaki geçici maddeler eklenmiştir.
“Geçici Madde 5 – Kamu kurum ve
kuruluşlarınca bu maddenin yürürlüğe girdiği tarihten önce ihale kararı veya
ihale tarihi alınmış veya ihalesi yapılmış olan ancak ruhsat düzenlenmemiş
yapıların ruhsatı düzenleyen idareye bildirilmesi halinde bu yapıların ruhsat
işlemleri 1/6/2013 tarihinden önce yürürlükte olan mevzuata göre
sonuçlandırılır. Binalarda enerji verimliliğine ilişkin yapılacak uygulamalar
ile binalarda yangın tedbirlerine ilişkin uygulamalarda da ihale kararının veya
ihale tarihinin alındığı veya ihalenin yapıldığı tarihte yürürlükte olan
mevzuata göre ruhsat düzenlenir.
Geçici Madde 6- 1/6/2013 tarihinden
önce; yapı ruhsatı almak için yapılan müracaatlar ile bu tarihten en fazla bir
yıl önce olmak üzere belirli parsellere yönelik olarak; yıkım ruhsatı
başvurusunda bulunmak veya riskli yapı tespiti yaptırmak üzere başvurulmak veya
noter tasdikli inşaat sözleşmesi yapılmak veya yeni inşaat yapmak üzere ifraz,
tevhit, ihdas, yola terk işlemi için başvurulan veya imar durum belgesi almak
üzere başvuru yapılmış ise bu parsellere ilişkin yapı ruhsatı müracaatları
1/6/2013 tarihinden itibaren en geç bir yıl içinde sonuçlandırılmak kaydıyla
1/6/2013 tarihinden önce yürürlükte olan mevzuata göre neticelendirilir.
Geçici Madde 7- Daha önce herhangi
bir başvurusu olmamasına rağmen 1/6/2013 tarihinden itibaren en geç bir yıl
içinde yapı ruhsatı almak için yapılan müracaatlar; bu yönetmeliğin
tanımlarına, genel hükümlerine ve ruhsata ilişkin hükümlerine aynen uyulmak ve
müracaat tarihinden itibaren en geç üç ay içinde ruhsat alınmak suretiyle
sonuçlandırılmak şartıyla ilgili idarelerin imar yönetmeliklerinin 1/6/2013
tarihinden önce yürürlükte bulunan diğer hükümlerinin lehte olanlarına göre
sonuçlandırılır.”
Yürürlük
MADDE
38 -
Bu yönetmelik 3194 sayılı İmar Kanunu ile birlikte yürürlüğe girer.
Yürütme
MADDE
39-
Bu yönetmelik hükümlerini Çevre ve Şehircilik Bakanı yürütür.
|
Yönetmeliğin Yayımlandığı Resmî Gazete’nin
|
|
Tarihi
|
Sayısı
|
|
21/1/1985
|
18916
|
|
Yönetmelikte Değişiklik Yapan Yönetmeliklerin
Yayımlandığı Resmî Gazetelerin
|
||
Tarihi
|
Sayısı
|
|
1.
|
12/8/1987
|
19542
|
2.
|
4/12/1987
|
19654
|
3.
|
6/8/1997
|
23072
|
4.
|
2/9/1999
|
23804
|
5.
|
13/7/2000
|
24108
|
6.
|
19/8/2008
|
26972
|
7.
|
11/9/2008
|
26994
|
8.
|
26/11/2011
|
28124
|
9.
|
3/4/2012
|
28253
|
10.
|
14/4/2012
|
28264
|
11.
|
1/6/2013
|
28664
|
Yorumlar