Markalaşmak; Kurumsal Kimlik Değildir.!!
Markalaşmak; Kurumsal Kimlik Değildir.!!
Son zamanlarda markalaşmak ve
kurumsal kimlik hakkında o kadar çok faaliyetler ve yazılar yazıldı ki resmen
ikisi bir birine girerek içi boş bir kavram haline geldi. Birçok yazar ve
danışmanlar bu konuya değindi. Dolasıyla tam bir bilgi ve uygulamada sorunlar
oldu ve istenilen verim alınamadı. Dolasıyla firmalar ayırdığı bütçenin
karşılığını almadı Böylece markalaşma çabaları büyük darbe yedi En son bende bu
konuya değineyim dedim.
Öncelikle Markalaşmak ile
kurumsallaşmak arasındaki farkı bilmek lazım. Marka olmak reklam yapmak, tabela
yaptırmak, kartvizit ve camekana yazılar yazdırmak, web siteleri ve sosyal
ağlarda yer almak, can canlı bir ofis veya pahalı mobilyalar, giydirilmiş
araçlar değildir. Bunlar kurumsal kimlik çalışmalarıdır. Vizyon ve misyon
yazdırarak duvara asmak da değildir. Bunlar imaj için yapılmalıdır ve kısa bir
zaman içinde planlanarak uygulanır. Bu faaliyetler şirket imajını
oluşturur.
Oysa markalaşmak üründe
üzerinde yapılan eylemler ve faaliyetlerdir. En kısa tanımı olarak hedef
kitlenin duygularına dokunmaktır. Bu gün bir marka hakkında ne düşünürsek
düşünelim ürün le kendimiz arasında duygusal bir bağ kurarız ve resmen ürünün ve
markanın reklamını yaparız. Bunun için müşterilerde bir algı oluşturmak ve
beklenen bu algıyı pekiştirmektir. Hedef kitlenin duyguları geliri, düşünceleri
ve amacına bağlı olarak ürünü konumlandırmak ve bekleneni karşılamaktır. ve en
önemlisi de devamlılık ister.
Bizde yeni kurulan küçük iletme
sahipleri markalaşmayı reklam yapmaktan ve lüks yerde mağaza açmaktan ibaret
oluğunu düşünür onun içinde en çok reklama para ayırır. Ki reklamcılarda bunu
çok iyi bildiği için sürekli markalaşmanın reklam dan ibaret olduğunu dille
getirirler. İş dünyasında yapılan en küçük hata rakiplerinize kar size zarar
olarak döner. Üstelik markalaşmak için harcadığınız sermayede çapası Marka olmak
işin en son boyutudur bunlardan önce işletmenin her birimi iyi koordine edilmeli
ve kurumsal kimlik çalışması olmalıdır.
Markalaşma çalışmaları sürekli
ve tutarlılık ister özelikle hizmet sektöründe elle tutulur ve ölçülebilir
olmadığından ve kişililerin algıları hayata bakış acıları farklı olduğundan
standart üretim olmaz ve memnuniyetsizlik de olur. Bunu engellemek ve ortadan
kaldırmak imkansızdır. Ancak beli bir standartları olduğunda
bu şikayetler azalır. Bayan ve erkek kuaförleri, temizlik, tamir ve bakımlarda
ilk gelen müşteriyi memnun etmek adına fazladan ve detaylı bir hizmet yaparlar.
Amaçları müşteriyi memnun etmektir. Daha sonra aynı hizmet ve ilgi müşteriye
gösterilmez ve müşteri de işletmeyi terk eder.
Diğer en çok yapılan hatalardan
biri bulunabilirlik tir Bir ürünü pazarlamak amacı ile faaliyet göstermeden
önce dağıtımı olmalıdır. Sizin yaptığınız bir pazarlama sonucu ürünü almak
isteyen bir müşteri sizin ürünü bulamaz işe rakiplerinizin ürününe yönelir.
Özelikle hızlı tüketim elektroniği, gıda ve seçiciliğin az olduğu ürünlerde.
Tabi burada daha markalaşmak adına yapılacak birçok tutarlı eylem ve faaliyetler
var. Hiç reklam yapmadan markalaşan ürünler var.
Yorumlar